[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:55
krakendmodem schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:19:
Even een vraagje aan de gebruikers van KPN Buitengebied.

Nemen jullie ook TV van KPN af in het buitengebied? En kan er in HD gekeken worden?
Hier ligt een DSL van 11Mb maar KPN geeft aan dat het hier niet mogelijk is, de snelheid is te laag :?
De buren ernaast kijken rustig in HD via koper, zonder 4G, en ik ken ook andere adressen met waar er met ADSL gewoon naar HD gekeken kan worden. Technisch is het dus zeker mogelijk.

We hebben de schotel opgezegd vanwege het schrappen van zenders door CD, anders misschien toch maar een andere ISP zoeken.

Overigens levert het 4G modem vrijwel 0 extra snelheid, deze zal dus ook nog een andere plek in huis moeten krijgen.
Is die 11 Mbit in de praktijk gemeten of komt dat getal van Fourstack af?
KPN houdt namelijk het getal aan dat op Fourstack staat. Als daar 7 Mbit staat (terwijl je in werkelijkheid 11 haalt) kan je hoog en laag springen maar "computer says no"....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:48
Barre73 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:30:
[...]

KPN houdt namelijk het getal aan dat op Fourstack staat. Als daar 7 Mbit staat (terwijl je in werkelijkheid 11 haalt) kan je hoog en laag springen maar "computer says no"....
Fourstack zegt 11

En dit zegt de Experiabox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qsivlQL7diMZU9y1n1hzWbiYD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fN7Jfk8WyiaTISVwTUn0puOF.png?f=user_large

Heeft zelfs iets hoger gestaan, maar na lijnreset na aanpassen abonnement is de snelheid ietsje naar beneden aangepast. Toen gaf het modem ruim 14500kbps aan.

[ Voor 11% gewijzigd door krakendmodem op 24-08-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-06 22:25
Als je een vrije nieuwe TV hebt kun je misschien de iTV app van KPN installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:07
krakendmodem schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:15:
[...]

Fourstack zegt 11

En dit zegt de Experiabox:
Volgens mij is dat alleen de "basis" koperconnectie, en komt 4G daar dan steeds bovenop wanneer nodig. Vandaar het trage opstarten bij diverse speedtest.

Re: HD: Ja, de standaard KPN TV box. Je brengt me aan het twijfelen of het "HD" of "Full HD" is (720 of 1080). Zoals ik al zei, we zijn niet super kritisch op TV en het is goed genoeg. Ik zal vanavond eens kijken.

PS: je basis connectie is trouwens een stuk beter dan de onze, met 7/2. Gelukkig is e-fiber al aan het graven met fiber, volgend jaar zitten we vooraan in internet-land.

[ Voor 13% gewijzigd door cybermaus op 25-08-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
cybermaus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Volgens mij is dat alleen de "basis" koperconnectie, en komt 4G daar dan steeds bovenop wanneer nodig. Vandaar het trage opstarten bij diverse speedtest.

Re: HD: Ja, de standaard KPN TV box. Je brengt me aan het twijfelen of het "HD" of "Full HD" is (720 of 1080). Zoals ik al zei, we zijn niet super kritisch op TV en het is goed genoeg. Ik zal vanavond eens kijken.

PS: je basis connectie is trouwens een stuk beter dan de onze, met 7/2. Gelukkig is e-fiber al aan het graven met fiber, volgend jaar zitten we vooraan in internet-land.
Als je in je TV menu onder de optie Beeldscherm HD hebt staan krijg je dat meestal ook. In ieder geval is de beeldkwaliteit dan veel beter dan met SD

Werd mij aangegeven dat HD mogelijk zou zijn, technisch kan dat ook gewoon maar dit is wel een beetje jammer. Er wordt daar weinig geinternet dus de langzamere internetverbinding tijdens het TV kijken is niet zo heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Barre73 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:30:
[...]

Is fourstack nog toegangkelijk? De link die ik had is al een tijdje op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
cybermaus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:47:
[...]

Is fourstack nog toegangkelijk? De link die ik had is al een tijdje op slot.
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
Zou nog moeten werken maar alleen op IPV4...
Dus als die bij jou niet werkt kan het zijn dat je op IPV6 draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Werkt, thx
krakendmodem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:41:
Werd mij aangegeven dat HD mogelijk zou zijn, technisch kan dat ook gewoon maar dit is wel een beetje jammer. Er wordt daar weinig geinternet dus de langzamere internetverbinding tijdens het TV kijken is niet zo heel erg.
Is inderdaad SD!

Althans, ik kan nergens vinden wat het zou zijn. Alleen de gids heeft een klein SD symbooltje.

De TV geeft 1080 aan, maar het wordt waarschijnlijk geupscaled.
Qualiteit is best wel goed, voor SD. Maar ja, digitale SD is beter dan analoge SD ooit was. En mischien is het wel een goede upscaler. Of we letten gewoon niet op en weten niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
cybermaus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:55:
[...]

Werkt, thx

[...]

Is inderdaad SD!

Althans, ik kan nergens vinden wat het zou zijn. Alleen de gids heeft een klein SD symbooltje.

De TV geeft 1080 aan, maar het wordt waarschijnlijk geupscaled.
Qualiteit is best wel goed, voor SD. Maar ja, digitale SD is beter dan analoge SD ooit was. En mischien is het wel een goed upscaler. Of we letten gewoon niet op en weten niet beter.
Nu heb ik vanmiddag even gekeken en het SD beeld is vanaf een afstandje inderdaad best prima.

Bij het uitvoeren van een speedtest bleef er nog 8Mb aan snelheid over met een SD stream, zonder de 4G erbij.

Met 4G was het vandaag al een stuk beter; tikte de 40/10 al aan. Snelheid is dus dik in orde nu, nu dir verrekte HD nog :P. Heb bij de buren gecheckt die ook KPN hebben, daar werkt het wel in HD.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:03
Ik zit tijdelijk op een buitenlokatie waar een ADSL verbinding aanwezig is.
Dit is een combo tussen een ADSL modem met een 4G toevoeging.

Echter, ik vermoed dat het 4G modem niet goed of helemaal niet meewerkt.
Al gereset en op andere lokaties gezet maar ik zie het 4G modem niet in het Experiabox admin menu...

Speedtest.net geeft zowel met als zonder 4G modem eraan beide 11Mbit downstream en 5Mbit upstream.

Het betreft een Experiabox v10 met een Sagem FAST 4360 AIR KPN.

Klopt het dat ik dit zie in de setup van de Experiabox?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8UbfOD68lik-QfRSpBPuNEBvFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70S9mSaZ6yCLdUXm2w5fYKST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Leader98 op 18-11-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
Leader98 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:22:
Ik zit tijdelijk op een buitenlokatie waar een ADSL verbinding aanwezig is.
Dit is een combo tussen een ADSL modem met een 4G toevoeging.

Echter, ik vermoed dat het 4G modem niet goed of helemaal niet meewerkt.
Al gereset en op andere lokaties gezet maar ik zie het 4G modem niet in het Experiabox admin menu...

Speedtest.net geeft zowel met als zonder 4G modem eraan beide 11Mbit downstream en 5Mbit upstream.

Het betreft een Experiabox v10 met een Sagem FAST 4360 AIR KPN.

Klopt het dat ik dit zie in de setup van de Experiabox?

[Afbeelding]
je ziet hem ook niet in het v10 modem, die 4g wat je ziet is als er een usb dongle ingedrukt wordt met de juiste instellingen wat bij KPN EEN wordt gebruikt.

als de speedtest niet om hoog komt tegenover wat je lijn is lijkt op koppelings probleem of de booster werkt niet. controleer wel even aan de onderkant als de simkaart goed in zit

dan zijn er 2 opties kpn klantenservice bellen dat hen nieuwe opsturen of ze sturen een monteur aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
jopoh schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:46:
[...]

je ziet hem ook niet in het v10 modem, die 4g wat je ziet is als er een usb dongle ingedrukt wordt met de juiste instellingen wat bij KPN EEN wordt gebruikt.

als de speedtest niet om hoog komt tegenover wat je lijn is lijkt op koppelings probleem of de booster werkt niet. controleer wel even aan de onderkant als de simkaart goed in zit

dan zijn er 2 opties kpn klantenservice bellen dat hen nieuwe opsturen of ze sturen een monteur aan
Na inloggen op de Sagem en het resetten ervan lijkt de verbinding nu wel te werken, gezien dat Speedtest nu op 35Mbit down komt...
Dank voor het meedenken!

• jopoh
Leader98 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:55:
[...]

Na inloggen op de Sagem en het resetten ervan lijkt de verbinding nu wel te werken, gezien dat Speedtest nu op 35Mbit down komt...
Dank voor het meedenken!
top ook weer mooi opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-06 19:50
Weet iemand raad op het volgende: ik heb een 4g buitengebiedmodem, die de snelheid prima verhoogt, van 10 down, 0,5 up, naar 70 down en 25 up. Zowel via utp als via de wifi van de Experiabox10 haal ik deze snelheden.

Als ik er een accesspoint met buitenantenne aanhang, doet het 4g modem niks. Via dat accesspoint haal ik dan alleen de basissnelheid van 10. Ook al zit ik naast de antenne.

Als iemand een oplossing weet, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Zonnekamp schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:23:
Weet iemand raad op het volgende: ik heb een 4g buitengebiedmodem, die de snelheid prima verhoogt, van 10 down, 0,5 up, naar 70 down en 25 up. Zowel via utp als via de wifi van de Experiabox10 haal ik deze snelheden.

Als ik er een accesspoint met buitenantenne aanhang, doet het 4g modem niks. Via dat accesspoint haal ik dan alleen de basissnelheid van 10. Ook al zit ik naast de antenne.

Is 70 Mbit down en 25 Mbit up niet al heel mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
Leader98 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Is 70 Mbit down en 25 Mbit up niet al heel mooi?
Ja, maar dat heb ik dus niet buiten bij mijn accesspoint/buitenantenne. Die krijgt niet de boost van de 4g modem. En dat vind ik vreemd. Via de kabel die de antenne in gaat, heb ik wel de boost, maar via de antenne dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airweb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-06 12:39
@Zonnekamp Om een beter zicht te krijgen heb ik de volgende vragen. Wat is het merk/type van je accesspoint, heb je de accesspoint op 1 van de gele porten op het modem Experiabox10 aangesloten en wat voor soort utp kabel gebruik je? Ik verwacht cat 5e of cat 6, staat op de utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zonnekamp schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:23:

Ik neem aan dat je een Accesspoint bedraad aan de Experiabox V10 hangt? Waar is die buitenantenne voor? Voor de wifi van dat Accesspoint? Dus het is een buiten-accesspoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
@Barre73 Dit betreft een speciale constructie waarin een langzame ADSL verbinding wordt ondersteund door een 4G modem dat aan de Experiabox wordt gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkLHbQvMA7BvuYAu5oRiVl_pZp0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ovIizRL75SFbaJKiuWyR1xP2.png?f=fotoalbum_large

De buitenantenne komt aan het 4G modem om dat signaal te verbeteren (want de 4G mast staat in het buitengebied vaak ook niet dicht bij).

Dit is een optie die vanuit KPN aangeboden wordt.

[ Voor 68% gewijzigd door Leader98 op 13-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Leader98 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:04:
@Barre73 Dit betreft een speciale constructie waarin een langzame ADSL verbinding wordt ondersteund door een 4G modem dat aan de Experiabox wordt gekoppeld.

[Afbeelding]

De buitenantenne komt aan het 4G modem om dat signaal te verbeteren (want de 4G mast staat in het buitengebied vaak ook niet dicht bij).

Dat weet ik allemaal wel (KPN SIB hybride) maar daar ging mijn vraag niet over. Hij noemt een buitenantenne in combinatie met een eigen Accesspoint. Dus daar wil ik iets meer van weten.

NB: Waar komt die afbeelding vandaan? Want je TV decoder direct op je 4G modem aansluiten zou niet mogen werken. De multicast streams voor TV komen niet via de 4G verbinding maar alleen via de DSL lijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 13-03-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
Barre73 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:24:
[...]

Ik neem aan dat je een Accesspoint bedraad aan de Experiabox V10 hangt? Waar is die buitenantenne voor? Voor de wifi van dat Accesspoint? Dus het is een buiten-accesspoint?
Het accessppoint (ubiquiti RocketM2) zit bedraad met een utp cat6 kabel aan de experiabox. Overigens ook getest om aan te sluiten via de tweede poort van de 4g modem. Maakt geen verschil.

Als ik op diezelfde kabel een laptop aansluit, krijg ik wel die boost van de 4g modem. Je ziet dat gebeuren tijdens de snelheidstest: eerst loopt de snelheid op tot de adsl snelheid (ca 10 Mbit), en na een paar seconden komt de 4g boost erbij en loopt de snelheid naar ca 70 Mbit.

Het accesspoint met antennes verzorgt de internetverbinding buiten op ons terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Zonnekamp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Het accessppoint (ubiquiti RocketM2) zit bedraad met een utp cat6 kabel aan de experiabox. Overigens ook getest om aan te sluiten via de tweede poort van de 4g modem. Maakt geen verschil.

Als ik op diezelfde kabel een laptop aansluit, krijg ik wel die boost van de 4g modem. Je ziet dat gebeuren tijdens de snelheidstest: eerst loopt de snelheid op tot de adsl snelheid (ca 10 Mbit), en na een paar seconden komt de 4g boost erbij en loopt de snelheid naar ca 70 Mbit.

Het accesspoint met antennes verzorgt de internetverbinding buiten op ons terrein.
Dit is wonderlijk... De EBV10 combineert het 4G signaal en het DSL signaal en wat er uit de 4 gele LAN poorten komt is in principe een normaal ethernetsignaal. Het lijkt erop dat de RocketM2 daar toch niet mee overweg kan omdat je aangeeft dat een laptop of computer via UTP wel de maximale snelheid oppakt.

Heb je de mogelijkheid om die RocketM2 bij iemand anders te testen? Door hem daar ook direct op de LAN poort van een router aan te sluiten? En dan bij voorkeur bij iemand die geen Sneller Internet Buitengebied heeft. Dus elke andere Snelle DSL/Glas of Ziggo verbinding.
Als dat wel werkt weet je in ieder geval zeker waar je de oplossing moet zoeken (alhoewel ik die nu nog even niet zie...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnekamp
Barre73 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Dit is wonderlijk... De EBV10 combineert het 4G signaal en het DSL signaal en wat er uit de 4 gele LAN poorten komt is in principe een normaal ethernetsignaal. Het lijkt erop dat de RocketM2 daar toch niet mee overweg kan omdat je aangeeft dat een laptop of computer via UTP wel de maximale snelheid oppakt.

Heb je de mogelijkheid om die RocketM2 bij iemand anders te testen? Door hem daar ook direct op de LAN poort van een router aan te sluiten? En dan bij voorkeur bij iemand die geen Sneller Internet Buitengebied heeft. Dus elke andere Snelle DSL/Glas of Ziggo verbinding.
Als dat wel werkt weet je in ieder geval zeker waar je de oplossing moet zoeken (alhoewel ik die nu nog even niet zie...).
Vandaag nog even een dubbeltest gedaan: bedraad en draadloos met 2 apparaten op dezelfde lijn. 4g modem komt gewoon bij zie ik bij het bedrade apparaat, maar snelheid op draadloos doet weinig.. Ook even apart getest omdat de lijn dichtgetrokken kan worden door het bedrade apparaat.

Vandaag zelfs 85down / 25 up. Wat ik wel zie is dat is nu voor het eerst enige verbetering zie op het accesspoint: ik haal nu 17 down, 8 up, terwijl de maximum attainable rate zonder 4g 14/ 2,5 is. Up heeft blijkbaar meer profijt van de 4g in dit geval. Maar ver verwijderd van 85 / 25.

Ik heb geen mogelijkheid om hem ergens anders te testen. Ik ga wel eens kijken of ik een ander accesspoint even kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• airweb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-06 12:39
Zonnekamp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Vandaag nog even een dubbeltest gedaan: bedraad en draadloos met 2 apparaten op dezelfde lijn. 4g modem komt gewoon bij zie ik bij het bedrade apparaat, maar snelheid op draadloos doet weinig.. Ook even apart getest omdat de lijn dichtgetrokken kan worden door het bedrade apparaat.

Vandaag zelfs 85down / 25 up. Wat ik wel zie is dat is nu voor het eerst enige verbetering zie op het accesspoint: ik haal nu 17 down, 8 up, terwijl de maximum attainable rate zonder 4g 14/ 2,5 is. Up heeft blijkbaar meer profijt van de 4g in dit geval. Maar ver verwijderd van 85 / 25.

Ik heb geen mogelijkheid om hem ergens anders te testen. Ik ga wel eens kijken of ik een ander accesspoint even kan aansluiten.
@Zonnekamp Wat je ook nog kan proberen. Als je een router hebt deze aan het kpn modem op gele port aansluiten. Zorg er wel voor dat de wan port van router op gele port op kpn modem zit. En sluit het accesspoint op de lan port van je router aan. Vervolgens kijken of dit iets uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnekamp
Zonnekamp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Inmiddels een ander accespoint als test er aan gehangen, een oude TP-Link. Vanuit fabrieksinstellingen aangesloten, niks ingesteld. Download 60/ upload 15. Met andere woorden: het ligt aan de RocketM2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Leader98 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:04:

[Afbeelding]

Excuus, ik had niet goed gelezen. Het accesspoint waar de vraag over gaat zit dus NAAST het 4G modem aan de Experiabox verbonden...

Het plaatje komt van het KPN forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik kon 2 dingen niet vinden op de site van KPN, iemand die het hier weet?

Is die 50mbit een strakke cap of het minimum wat je krijgt.
Kun je 2 tv’s met de 4G modem er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:40
Roy Tollenaar schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:35:

Volgens mij kun je geen KPN tv over deze 4g modem doen, althans dat zeiden ze 4 jaar geleden tegen mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Nu online
rscheper schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Volgens mij kun je geen KPN tv over deze 4g modem doen, althans dat zeiden ze 4 jaar geleden tegen mij.
Kon op de site wel 1 tv box selecteren. Zal het nog even bij KPN navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Roy Tollenaar schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Kon op de site wel 1 tv box selecteren. Zal het nog even bij KPN navragen.
Dat kon ik ook, maar destijds gaven ze aan dat de extra snelheid geen invloed had op TV kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirtom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-06 12:52

Wij kunnen wel twee decoders gebruiken in combinatie met de 4G modem. Ik weet niet zo goed wat de beloofde prestaties van het 4g-modem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus

Die 50mbit is een ongeveer getal, meestal zitten we er net onder, ik denk dat we er nooit boven zitten en dat het een max is.
(let wel, we hebben wel speciaal de antenne op zolder gezet, in de huiskamer, met alle moderne gecoate glas en isolatie was het duidelijk minder)

We hebben er 2 TV's op, een van KPN met box, de ander met internet diensten zoals netflex, gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Bij ons is het 50Mbit/s boven op de 15Mbit/s die de ADSL verbinding zelf levert. Dus gecombineerd halen we ongeveer 65MBit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Dus met onze ADSL op ongeveer 7mbit (pre 5G koper getal) zou de pure 5G bij ons maar ~40mbit geven? Lijkt wat laag, ik ging er altijd vanuit dat die 50mbit een kunstmatig plafond was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Nu online
kahraman11 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:20:
Bij ons is het 50Mbit/s boven op de 15Mbit/s die de ADSL verbinding zelf levert. Dus gecombineerd halen we ongeveer 65MBit/s.
En is dat dat 50 down en 50 up er bij? Dan zouden wij uitkomen op 73down en 53 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
De 4g levert maximaal 50 Mbits extra. Voor tv kijkt kpn enkel naar de snelheid zonder 4g. 7 Mbits zal denk ik te weinig zijn voor tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Roy Tollenaar schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

En is dat dat 50 down en 50 up er bij? Dan zouden wij uitkomen op 73down en 53 up.
Nee alleen voor down. Voor up geeft ADSL bij ons 1Mbit/s ;w en gecombineerd zit het zo rond de 16Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
RollieBollie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:09 7 Mbits zal denk ik te weinig zijn voor tv.
Gaat best, we hebben dat nu al een paar jaar.

En de 2e TV is zoals ik al zei op andere streaming diensten, dus als het werkelijk zo is dat KPN TV alleen over koper gaat, dan zal die wel van de 5G gaan.

Verder heb ik ook een zwager op een woonboot, die doet alles over 5G, geen koper, en ook daar gaat TV best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
cybermaus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Gaat best, we hebben dat nu al een paar jaar.

En de 2e TV is zoals ik al zei op andere streaming diensten, dus als het werkelijk zo is dat KPN TV alleen over koper gaat, dan zal die wel van de 5G gaan.

Verder heb ik ook een zwager op een woonboot, die doet alles over 5G, geen koper, en ook daar gaat TV best.
4g buitengebied is alleen voor het internet gedeelte, tv stream loopt via dsl en niet op 4g. dus geeft kpn max 1 tv ontvanger aan gaat dat ook niet meer worden met de booster erbij op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98

Ik was toevallig dit weekend op lokatie waar de 4G combo verbinding draait en zonder 4G modem erbij kwam de ADSL verbinding niet boven de 11Mbit en MET 4G modem erbij haalden we 80Mbit (beide downstream).

Geen TV decoders daar, dus of dat werkt kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Heb even contact gehad met KPN 2 tv boxen is mogelijk (heb gezegd dat er maar 1 tegelijk aan staat) en kan er nu een 2e bij nemen maar geen garantie dat het werkt als ze beide aan staan. Kwa snelheid zullen we wel zien, telefoons hoeven op zich niet op de wifi dat bespaart alweer wat bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Vandaag opeens geen SIBG meer. VDSL doet het maar 4G schakelt niets meer bij. Alle blauwe lampjes branden zoals altijd en er is gewoon verbinding naar 192.168.2.252. Het 4G Sagemcom zegt ook dat LTE up is.

Oud topic dit maar als iemand een notificatie krijgt, kun je dan even kijken of bij jou SIBG werkt?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
ernstoud schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:19:
Vandaag opeens geen SIBG meer. VDSL doet het maar 4G schakelt niets meer bij. Alle blauwe lampjes branden zoals altijd en er is gewoon verbinding naar 192.168.2.252. Het 4G Sagemcom zegt ook dat LTE up is.

Oud topic dit maar als iemand een notificatie krijgt, kun je dan even kijken of bij jou SIBG werkt?
Misschien een teleurstelling, maar hier lijkt het nog goed te werken.

Misschien te simpel: maar heb je de stekkers al uit beide modems gehad?

[ Voor 7% gewijzigd door rscheper op 06-10-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
rscheper schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Misschien een teleurstelling, maar hier lijkt het nog goed te werken.

Misschien te simpel: maar heb je de stekkers al uit beide modems gehad?
Dank voor je reactie!

Ik heb het 4G Sagemcom modem van de buurman even geleend. Die doet het goed, dus mijn modem is defect. Nieuwe aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Wat is SIBG en hoe controleer je of het werkt?
Ik zit over een paar weken weer op de lokatie met deze internet verbinding setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Leader98 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:19:
Wat is SIBG en hoe controleer je of het werkt?
Ik zit over een paar weken weer op de lokatie met deze internet verbinding setup.
Sneller Internet BuitenGebied.
De combinatie van een langzame DSL lijn met een modem voor 4G waardoor je internetsnelheid wordt vergroot als het nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Inmiddels wordt de storing erkend…

https://forum.kpn.com/int...ernet-buitengebied-600749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo, dit topic lijkt wel zo dood als een pier.... zegt misschien iets over het product en de bijbehorende gebruikers: er is of geen alternatief, of je bent tevreden....

Gisteren kwam ik bij mijn buren deze curieuze situatie tegen en vroeg me al af wat hier nou achter zat..... nou, daar kwam het verhaal van de buren..... dit matcht dus met het verhaal van de media afgelopen week: mensen met kleine internetverbinding betalen veel te veel....

De buren dus... Ze hadden KPN Glas op een vorig adres... ze wilden na verhuizing gewoon alles behouden en KPN gaf die belofte. De makelaar had gezegd dat er glasvezel lag en er lag een groene spriet vanuit de oprit via de kruipruimte in de woonkamer...

Maar op hun nieuwe adres is helemaal geen KPN Glas beschikbaar, uberhaupt geen glas (want ook Delta heeft het eindpunt op beide uiteinde van de straat neergelegd (zit 10 huisnummers tussen wel Glas en niet glas....), maar niet door onze straat gelegd.... :( )

Wat wel beschikbaar is: KPN DSL, naja, van het type, je mag hopen dat je nog net 5Mbit down haalt. Oftewel, IPTV van KPN ging hem ook niet worden. Puntje bij paaltje, na lang zeuren, meerdere monteurs (die doodleuk nog de belofte deden, dat er over 2 jaar wel KPN glas zou liggen, en dat was 3 jaar terug....): ze hebben nu tv via Digitenne (ik wist niet eens dat dat nog leefde...), een DSL modem en een 4G modem. Ze halen heel wisselende internet resultaten, maar zijn verder tevreden (ze hebben een tablet en verder niks als internet device...). En daar bovenop, ze hebben ook nog de ouderwetse telefoonlijn actief met een telefoonnummer. Maar ze betalen wel dik €80 euro per maand voor deze curieuze setup.

Ohja, die groene spriet: dat is dus de Coax van Ziggo, die zogenaamd glasvezel had aangelegd.... iedereen is toentertijd in het glas van ziggo sprookje gaan geloven. Maar goed, dat levert hier wel 1000/100 op, maar is even duur als de setup die ik hierboven beschreef.
Ik heb bij de buren maar aangegeven dat als ze willen migreren naar Ziggo, dat ik ze help. Maar voorlopig zijn ze tevreden en voor de centen willen ze geen gedoe nu, dat hebben ze met KPN al voldoende gehad en het werkt nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:10
Iets zegt me dat mensen met deze constructie naar Odido rennen met hun klik&klaar product, afhankelijk van het bereik natuurlijk. Waarom zou je op 4mbit ADSL met 4G gaan zitten voor een woekerprijs als je bij hen voor 25 euro een eenvoudig toestel via 5G kunt krijgen? Of je moet echt gehecht zijn aan iets van KPN tv. Of de uitrol van glas loopt voorspoediger waardoor de klanten met dit DSL+4G product steeds schaarser worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Andros schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:34:
Iets zegt me dat mensen met deze constructie naar Odido rennen met hun klik&klaar product, afhankelijk van het bereik natuurlijk. Waarom zou je op 4mbit ADSL met 4G gaan zitten voor een woekerprijs als je bij hen voor 25 euro een eenvoudig toestel via 5G kunt krijgen? Of je moet echt gehecht zijn aan iets van KPN tv. Of de uitrol van glas loopt voorspoediger bij KPN waardoor de klanten met dit DSL+4G product steeds schaarser worden.
Dat dacht ik bij mezelf ook, maar het antwoord is niet zomaar simpel voor deze gepensioneerde mensen met beperkt begrip van de digitale wereld.
Klik&Klaar is leuk (er zijn 2 5G masten binnen bereik), maar je moet dan een ander TV product (zeg NLZiet) erbij nemen voor TV en voor telefoon zouden ze volledig over moeten op mobiel. En ze zijn echt verknocht aan vaste telefoon, want kletsen de hele wereld bij elkaar. Je merkt al, dat zijn 3 wijzigingen in 1x, waarbij ze hun (goedkope, maar net nieuwe) smart-tv ook maar moeten vertrouwen dat die NLZiet blijft ondersteunen.

Ik ga me de relatie met de buren niet op de hals halen voor een voor hen nu nog marginale verbetering in kosten en een twijfelachtige (mogelijk lastige) leercurve met andere methode/apparaten, als ze nu tevreden zijn.

Kwam er net ook achter dat de buren daarnaast ook Digitenne hebben met een raamplak antenne tegen het raam aan de voorkant van de woonkamer.... :P .

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 05-02-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Andros schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:34:
Iets zegt me dat mensen met deze constructie naar Odido rennen met hun klik&klaar product, afhankelijk van het bereik natuurlijk. Waarom zou je op 4mbit ADSL met 4G gaan zitten voor een woekerprijs als je bij hen voor 25 euro een eenvoudig toestel via 5G kunt krijgen? Of je moet echt gehecht zijn aan iets van KPN tv. Of de uitrol van glas loopt voorspoediger waardoor de klanten met dit DSL+4G product steeds schaarser worden.
Dat lukt je bij oudere mensen niet meer, tenzij je bereid bent iedere keer het opnieuw te kunnen uitleggen.
Ik ga die stap ook niet meer nemen bij mijn ouders thuis. (en die zijn nog niet in de 70).

Als het puur en enkel internet is, dan is het prima te doen, maar zodra er een vaste telefoonlijn bij komt en televisie, dan zit je gewoon vast aan deze oplossing. Daar kun je natuurlijk ook wel wat voor verzinnen nu Odido dit product in de markt heeft gezet. Maar 4/5 jaar terug was dit een goede oplossing voor het buitengebied, een alternatief was er niet. (en sommige proivders willen op lange ADSL lijnen zelfs niet meer eens leveren).

Daarnaast leverde deze oplossing gewoon netjes 50/10 aan snelheid bij m'n grootouders (4G en DSL samen werkte best goed). Glas en Coax waren niet leverbaar, dus je zat sowieso aan die DSL vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:10
Als ze nu digitenne hebben kun je dat behouden, dat verkoopt KPN ook los. Dan blijft alleen de vaste lijn over, via Cheapconnect ben je voor 9 euro en wat beltegoed klaar, al weet ik niet of de ervaring via 5G ook even goed werkt. Steeds meer 55+'ers stoppen ook met de vaste lijn als ze de mobiele gewend zijn, eventueel kun je nog kijken voor een sim ATA of vast toestel met simkaart (ze bestaan). Er zijn in elk geval mogelijkheden voor een mooie besparing tov DSL+4G :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Andros schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:27:
Als ze nu digitenne hebben kun je dat behouden, dat verkoopt KPN ook los. Dan blijft alleen de vaste lijn over, via Cheapconnect ben je voor 9 euro en wat beltegoed klaar, al weet ik niet of de ervaring via 5G ook even goed werkt. Steeds meer 55+'ers stoppen ook met de vaste lijn als ze de mobiele gewend zijn, eventueel kun je nog kijken voor een sim ATA of vast toestel met simkaart (ze bestaan). Er zijn in elk geval mogelijkheden voor een mooie besparing tov DSL+4G :) .
Ze hadden in dit geval interactieve TV met internet en bellen.

Ik heb in het verleden ook over een goedkopere opties gedacht, maar vanwege alarmering heb ik toch de KPN voip aansluiting laten aanhouden. En achteraf ben ik blij met die keuze, er is helaas diverse malen naar 112 gebeld. Dan maar een paar euro extra voor een telefoonlijn.

Inmiddels is de aansluiting opgeheven na overlijden
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Buitengebied, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2