KPN 4G Buitengebied netwerk problemen/ervaringen Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 5.721 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06 21:17
Hallo

KPN levert nu een tijdje de onbeperkt 4G bundel voor buitenaf.

Wij hebben inmiddels 3 abonnementen met 3 dezelfde Huawei B525s-23a routers.
Het bereik is prima en constant, maar het netwerk is enorm instabiel.

Bij het laden van websites krijg ik constant DNS timeouts of de website laadt gewoon deels niet.
De 4G connectie en een ping -t zijn gewoon constant.
Ook FTP connecties opzetten naar willekeurige FTP servers gaat 9 van de 10 keer fout tijdens het verbinden.

Zodra ik hier mijn eigen KPN (RoutIT) SIM in doe, kan ik een hele dag probleemloos doen wat ik wil.
Als ik de 4G buitengebied kaarten in een andere 4G router doe dan heb ik exact dezelfde problemen.

Inmiddels heb ik voor 2 abonnementen al SIM wissels gehad en heb ik verschillende APN settings geprobeerd zonder enige verbetering.

Het lijkt wel of het 4G buitengebied netwerk zwaar beperkt wordt.

Ik ben zeer benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde problemen ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 10:56
(jarig!)
profiel op advanced(fast) internet heeft voor mij de oplossing geleverd voor dit probleem.
Sinds dien kan ik ongeveer 40/40 gas geven.
4G
Bovenstaande IP wisselt dagelijks.

nog een andere tip:
Zet het interne IP filter uit op die huawei als die nog niet uit staat. Die wil nog wel is onnodig interne ip's gaan blokkeren.

[ Voor 82% gewijzigd door rohaantje op 02-12-2017 09:04 ]

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Kun je handmatig DNS servers invoeren? Als je met een andere SIM dit probleem niet hebt zoals je beschrijft, is er heel wat anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06 21:17
Bedankt voor jullie reacties!
Het probleem kwam voor op 3 verschillende simkaarten met 3 verschillende abonnementen.

Ik heb advanced internet APN ingesteld en de IP filtering uitgeschakeld.
Nu ik dit heb veranderd draait alles vlekkeloos.
Zodra ik 1 van beide terug zet naar default treden er vrijwel direct problemen op.

Ik ga dit een aantal dagen monitoren, hopelijk blijft dit zo stabiel. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xephasis
  • Laatst online: 24-05 21:34
Hier precies hetzelfde probleem, en de gegeven oplossing werkt super! Ontzettend bedankt!

Voor andere mensen die wellicht dezelfde oplossing willen proberen, de te veranderen instellingen stonden op mijn Huawei B525 onder:
1. De APN instellingen: Mobiele Netwerk -> Profielbeheer
2. IP filtering: Beveiliging -> Firewall Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
Combineert KPN dit nu met je brakke ADSL of zijn het steeds 2 diensten?

Hier lees ik dat:

Sneller Internet Buitengebied is een product als aanvulling op je vaste internet verbinding. Dit wordt alleen met elkaar aangeboden. Je kan daarom overstappen naar de nieuwe abonnementen waarin dit wordt aangeboden.

Echter op de frontpage lees ik dat dit om een proef gaat.

Ik moet misschien binnenkort voor een plattelands ontmoeting centrum het internet regelen/verbeteren, en denk aan 4g buitengebied. Anders komen ze niet verder dan een schamele 5 Mbit/s :O

de combi 4g met die 5 Mbit/s zou dan het meest haalbare zijn. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen uit het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

ik denk wat ze gaan doen, is dat eerst je ADSL "vol open" wordt getrokken, en daarna als je nog meer nodig hebt, dat dan LTE erbij wordt geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:39
Hetzelfde idee als in Duitsland wordt gedaan. https://www.google.nl/amp...hneller-14484007.amp.html

Kan best nog wel eens werken. Aan sommige speedtests te zien, halen mensen in het buitengebied soms gewoon nu sneller dan ik over mijn VDSL lijntje; ik woon praktisch naast de centrale en maximaal 50/10 is leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:35:
ik denk wat ze gaan doen, is dat eerst je ADSL "vol open" wordt getrokken, en daarna als je nog meer nodig hebt, dat dan LTE erbij wordt geschakeld.
Ja precies, maar als ik nu 4g buitengebied afneem voor die locatie , is dat dan op de wijze die jij schetst, of puur alles via 4g. Ik vraag me dus af hoe het op dit moment wordt uitgerold. Zijn er mensen die het al hebben en deze ervaring kunnen delen? KPN is er niet helemaal helder over op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormwind65
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 23:45
adsl en 4g buitengebied zijn apart. Er loopt al een proef met loadbalancing en fallover.

• justianus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 12:54
Had hetzelfde, probleem lijkt nu opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 781227

Huawei B525s-23a voor buitengebied geeft goede resultaten.
45mb down 12mb up zonder antenne. 72mb down 19mb up met externe antenne
4g+ mast staat op 3,4 kilometer
dns op xs4all gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Bij mijn schoonouders dezelfde problemen , al beschreven in 4g voor thuis KPN instabiel

Het betreft een E5186s

Het signaal op het apparaat is prima maar de lijn is zeer instabiel, wordt regelmatig heel traag (websites laden niet, DNS fouten). Ook pingen vanaf het apparaat lukt dan niet (network unreachable of gewoon geen reply op mijn packets)

Ik heb helaas niet de profielen waarover hier gesproken wordt en ip filtering staat standaard al uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dHvg6ej.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D3eqitP.png

Ik heb al andere dns servers zoals google dns en opendns geprobeerd.

Heeft iemand nog andere suggesties ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor buitengebied is een buiten antenne wel handig. Let wel op welke frequentie ze gebruiken. Als het goed is gaan ze voor 800 MHz, maar ze kunnen het ook op 900 of 1800 doen.

Kijk maar op www.4gmasten.nl

Bestel dan twee antenne´s (of eentje met twee aansluitingen). Het helpt enorm. Hoe hoger het signaal, hoe sneller het gaat. En die `balkjes` zeggen helemaal niets. De ene fabrikant vindt 5 balkjes pas bij -90 dBm (RSRP) voldoende, de andere pas bij -80 dBm....

Zeg nog niets over de `stabiliteit`, maar dan heb je het radio stukje (van jouw huis naar de mast) in iedere geval goed afgedekt. De rest (hét internet dus) heb je niet de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:41:
Voor buitengebied is een buiten antenne wel handig. Let wel op welke frequentie ze gebruiken. Als het goed is gaan ze voor 800 MHz, maar ze kunnen het ook op 900 of 1800 doen.

Kijk maar op www.4gmasten.nl

Bestel dan twee antenne´s (of eentje met twee aansluitingen). Het helpt enorm. Hoe hoger het signaal, hoe sneller het gaat. En die `balkjes` zeggen helemaal niets. De ene fabrikant vindt 5 balkjes pas bij -90 dBm (RSRP) voldoende, de andere pas bij -80 dBm....

Zeg nog niets over de `stabiliteit`, maar dan heb je het radio stukje (van jouw huis naar de mast) in iedere geval goed afgedekt. De rest (hét internet dus) heb je niet de hand.
Het signaal is eigenlijk prima, constant 3/3 ledjes op het apparaat aan, op het webconsole zijn het er 3/5 of 4/5 meestal.

Als het de verbinding er is is het prima, 40 - 60 mbit. Maar het valt plots helemaal weg, het apparaat heeft dan een prima signaal maar gewoon geen enkele up/down.

Via het webpaneel kun je ook een diagnose doen (ping of tracert) die geeft dan ook gewoon geen respons van welke website je ook pingt of tracert

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Hier exact hetzelfde probleem bij mijn schoonouders. Als het werkt dat werkt het super snel (80 Mbps down / 20 Mbps up), maar de internetverbinding hapert behoorlijk. Bereik is goed (3-4/5 ledjes) en de zendmast staat slechts 2 km aan weilanden verderop. Valt soms wel meerde keren per kwartier compleet weg. Al veel contact gehad met KPN via de chat, telefoon en er is zelfs al een monteur langs geweest zonder soelaas. Support van KPN op dit product is echt om te janken, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Volgende keer als ik weer bij mijn schoonouders ben ga ik proberen de APN te wijzigen naar 'advanced internet'.

[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 24-11-2017 21:46 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
nMad schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:46:
Hier exact hetzelfde probleem bij mijn schoonouders. Als het werkt dat werkt het super snel (80 Mbps down / 20 Mbps up), maar de internetverbinding hapert behoorlijk. Bereik is goed (3-4/5 ledjes) en de zendmast staat slechts 2 km aan weilanden verderop. Valt soms wel meerde keren per kwartier compleet weg. Al veel contact gehad met KPN via de chat, telefoon en er is zelfs al een monteur langs geweest zonder soelaas. Support van KPN op dit product is echt om te janken, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Volgende keer als ik weer bij mijn schoonouders ben ga ik proberen de APN te wijzigen naar 'advanced internet'.
Bij mij werd er in de eerste chat meteen een monteur aangeboden maar die is helaas nooit op komen dagen :')

Welk model heb je ? En welke "oplossingen" heeft KPN je al geboden? Wellicht dat het bij mij of iemand anders wel werkt :)

Ik tag @Seesar @bonetone @MathijsK ook even omdat zij dezelfde problemen ervaren, wellicht hebben zij ondertussen een oplossing of kunnen ze iets met de info al gegeven in dit topic

[ Voor 8% gewijzigd door ImNotnoa op 24-11-2017 21:52 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ben bang dat je al die 'oplossingen' al eens hebt geprobeerd:

-Modem opnieuw opstarten (goh, echt!?)
-Modem uitzetten, sim kaart eruit halen, modem weer aanzetten en vervolgens resetten.
-Simkaart in mobiele telefoon plaatsen om te achterhalen of er niks mis is met de simkaart
-Externe antenne plaatsen (vind ik echt bullshit, bereik is gewoon goed en de snelheid ook als het werkt)
-Modem verplaatsen

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
wij hebben het hier helaas niet opgelost nog, wel hebben we een raar fenomeen gevonden, misschien dat jullie ook eens kunnen testen... Als we bestanden uploaden kunnen ze maximaal rond de 6 mb zijn, daarboven falen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
MathijsK schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:58:
wij hebben het hier helaas niet opgelost nog, wel hebben we een raar fenomeen gevonden, misschien dat jullie ook eens kunnen testen... Als we bestanden uploaden kunnen ze maximaal rond de 6 mb zijn, daarboven falen ze.
Waarmee upload je en wat voor bestanden zijn het?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
Imnoa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:02:
[...]

Waarmee upload je en wat voor bestanden zijn het?
mijn schoonzus is fotografe dus het gaat om fotos. Ik weet zo niet welk systeem ze het in upload, ze was het al vaker tegengekomen. Heb nog geen tijd gehad om het verder te onderzoeken (zelf te bekijken), maar kreeg je notificatie dus dacht zal dit vast melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nMad schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:52:
Ben bang dat je al die 'oplossingen' al eens hebt geprobeerd:
.........
-Externe antenne plaatsen (vind ik echt bullshit, bereik is gewoon goed en de snelheid ook als het werkt)
Nou, zie de lucht (tussen jou en de mast) als een weg.

Als het een zand / gravel weg is, kan je eroverheen rijden, en je komt naar je bestemming. Echter snel zal het niet zijn.
Nu is de weg geasfalteerd, en je kan kan scheuren wat je wil.

Die asfalt weg krijg je door de antenne.

Bij voice (gesprekken) maakt het niet zoveel uit. De `snelheid` op die weg is letterlijk stapvoets. Of je dat op een gravel weg doet, of op een snelweg, je komt er wel.

Bij voice is het ook zo, dat als je een minimum aan (signaal) nivo hebt, dat genoeg werkt. Of je nou 50 meter van de mast staat, of 3 km. Zolang het minimum er is.

Bij LTE is het hoe meer signaal hoe meer snelheid er MOGELIJK is. Dat het niet altijd werkt is aan KPN om het uit te zoek. In ieder geval heb je met je antenne een asfalt weg richting KPN gelegd. Nu moeten zij de juiste auto´s (lees: IP pakketjes) erover heen laten rijden.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Ik ontdek dit topic net pas, maar ik heb praktisch alle problemen ondervonden en opgelost.

1) vergeet de strepen op het modem. Deze betekenen niets!

2) een buitenantenne is absoluut geen bullshit.

3) gebruik ltewatch om je antenne uit te richten, post evt de cijfers hier en dan kunnen we zien wat er wel of niet goed gaat.

Bij mijn eerste installatie had ik vier tot vijf strepen en last van uitvallende verbindingen en incomplete downloads. De snelheid was zo’n 45/20.

Na het goed uitrichten en een buitenantenne is mijn verbinding helemaal stabiel en behaal ik 90/30. Het modem geeft nu drie strepen aan.

Het belangrijkste is dus LTEwatch!

Mijn buurman had zonder buitenantenne 80/30, echter ook last van een uitvallende verbinding. Websites die stoppen met laden.
Een Buitenantenne erop, uitrichten en opgelost.
Aantal strepen op het modem zijn gelijk gebleven.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:57
Redwood schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:19:
Ik ontdek dit topic net pas, maar ik heb praktisch alle problemen ondervonden en opgelost.

2) een buitenantenne is absoluut geen bullshit.

3) gebruik ltewatch om je antenne uit te richten, post evt de cijfers hier en dan kunnen we zien wat er wel of niet goed gaat.

Bij mijn eerste installatie had ik vier tot vijf strepen en last van uitvallende verbindingen en incomplete downloads. De snelheid was zo’n 45/20.

Na het goed uitrichten en een buitenantenne is mijn verbinding helemaal stabiel en behaal ik 90/30. Het modem geeft nu drie strepen aan.

Het belangrijkste is dus LTEwatch!

Mijn buurman had zonder buitenantenne 80/30, echter ook last van een uitvallende verbinding. Websites die stoppen met laden.
Een Buitenantenne erop, uitrichten en opgelost.
Aantal strepen op het modem zijn gelijk gebleven.
Had jij de buitenantenne gebruikt die aanbevolen wordt op de pagina van KPN 4G Buitengebied?
Jouw problemen komen ook hier vaak voor, Speedtest geeft prima resultaat alleen toch af en toe verbinding die wegvalt, APN etc. al aangepast naar de settings die hier op het forum besproken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13

BCC

Redwood schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:19:

Die zeggen waarschijnlijk iets over de signaal sterkte, niet over de kwaliteit.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

@Bart0n
Ja die gebruik ik inderdaad. Ze hebben nu ook een omni variant, maar desondanks ik geen line of sight heb met de mast doet de directionele het toch heel goed.

@BCC
Dat vermoed ik ook. Het zal vaak wel opgaan, echter in beide gevallen waar ik ervaring mee heb konden we de snelheid en stabiliteit verhogen terwijl de strepen omlaag gaan. Vandaar dat ik zei dat ze in dit geval niets betekenen. LTEwatch is nodig om de daadwerkelijke signalen te verbeteren.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Laatst online: 04-01 10:56
(jarig!)
Imnoa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:32:
Bij mijn schoonouders dezelfde problemen , al beschreven in 4g voor thuis KPN instabiel

Het betreft een E5186s

Het signaal op het apparaat is prima maar de lijn is zeer instabiel, wordt regelmatig heel traag (websites laden niet, DNS fouten). Ook pingen vanaf het apparaat lukt dan niet (network unreachable of gewoon geen reply op mijn packets)

Ik heb helaas niet de profielen waarover hier gesproken wordt en ip filtering staat standaard al uit.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb al andere dns servers zoals google dns en opendns geprobeerd.

Heeft iemand nog andere suggesties ?
het fast profiel moet ook werken. nieuwere versie of vertaal slag wat anders is.

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.