Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-06 09:53
Nou. Na nog een aantal keer de klantenservice aan de lijn en aan de chat gehad te hebben, wilden ze dan uiteinelijk wel een monteur sturen.

Monteur is net geweest. Monteur was totaal niet op de hoogte van het probleem, had dus ook geen extra modem bij zich. Hij heeft wat speedtestjes gedaan, heeft de router op andere plekken neer gezet, gereset en dat was het.

Nu is er weer een ticket aangemaakt met dat waarschijnlijk het modem defect is en dat er een nieuwe opgestuurd moet worden. De problemen blijven dus sowieso nog wel een aantal dagen in stand.

Lekker KPN..

@Derugash De klantservice gaf aan dat de begindatum inmiddels al lang verstreken is, dit zou dus niet het probleem moeten zijn. Ik heb mijn hele netwerk afgekoppeld van de Experiabox en daarna kan de Experiabox het modem niet vinden. Hij krijgt dus geen IP toegekend (lijkt me). Vandaar dat ik denk dat het modem niet helemaal lekker is.

[ Voor 23% gewijzigd door LoeWn op 14-07-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 19:27
Werkt gast/guest Wifi inmiddels? En dan echt operationeel? Dus gescheiden van het interne LAN? Met een aparte iP range (instelbaar). Dit was in eerste instantie niet zo, ook al leek dit wel operationeel in de gui.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 13:25
Hebben jullie de Sagemcom rechstreeks aan de experiabox gekoppeld of zitten daar nog switches tussen? Een kennis van mij heeft deze oplossing in bestelling maar de situatie daar is dat we de sagemcom ergens boven op zolder willen zetten en de experiabox staat in de meterkast. Sagemcom zou dan met vlan's (er lopen meerdere netwerken in het pand) over 2 switches met elkaar verbonden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 12:17
Hoe zit het eigenlijk met het TV-kijken via ADSL en 4G? Stel je hebt een 2 Mbit lijn + 4G, gaat dan het volledige TV kijken via 4G? Iemand ervaring met de kwaliteit hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-06 14:30
Skylevel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:01:
Hoe zit het eigenlijk met het TV-kijken via ADSL en 4G? Stel je hebt een 2 Mbit lijn + 4G, gaat dan het volledige TV kijken via 4G? Iemand ervaring met de kwaliteit hiervan?
Wat ik er van begreep kan interactieve TV kijken niet via het 4G netwerk. Dus ook niet via het combisignaal.
Dus of via je DSL lijn (van minimaal 4 Mbit voor SD) of via Digitenne of via schotel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:47
Skylevel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:01:
Denk niet dat het kan. Ik was zonet in het buitengebied, en kreeg via 4G een downloadsnelheid van 7Mbit. Dat is te weinig om een HD stream zonder haperingen door te geven. Als het druk is op die mast, valt de snelheid veel lager uit.

http://www.speedtest.net/result/a/4094937899

Er was op deze locatie geen 4G+ beschikbaar, en dat is te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:29:
[...]

Denk niet dat het kan. Ik was zonet in het buitengebied, en kreeg via 4G een downloadsnelheid van 7Mbit. Dat is te weinig om een HD stream zonder haperingen door te geven. Als het druk is op die mast, valt de snelheid veel lager uit.

http://www.speedtest.net/result/a/4094937899

Er was op deze locatie geen 4G+ beschikbaar, en dat is te merken.
Ik heb het nog even opgezocht en inderdaad kan het ITV platform van KPN niet via de 4G verbinding. Dus dat TV deel kan niet als je DSL verbinding minder dan 4 Mbit is. TV gaat altijd via de vaste lijn en nooit via het 4G signaal.
De extra internetsnelheid die je krijgt met het gecombineerde signaal is dus ook echt alleen om te internetten. Voor TV hou je dan de opties over die ik hierboven noemde.
Je kan natuurlijk ook een abonnement op NL Ziet nemen en via een Chromecast naar de TV sturen. Dat gaat wel via de directe internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 08:54
Geen idee eerlijk gezegd, maar ik kan wel probleemloos HD streams ontvangen via KPN. Wellicht dat mijn ADSL van 13 Mbit daar gewoon toereikend voor is uiteraard.

[ Voor 69% gewijzigd door influenza op 24-07-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
influenza schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:18:
Geen idee eerlijk gezegd, maar ik kan wel probleemloos HD streams ontvangen via KPN. Wellicht dat mijn ADSL van 13 Mbit daar gewoon toereikend voor is uiteraard.
Met een bitrate van 7,2Mbit per HD stream lijkt me dat wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Ah heb je daar maar zo weinig voor nodig ;).
Barre73 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:34:
[...]

Met een bitrate van 7,2Mbit per HD stream lijkt me dat wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:35
Voor een klant wil ik sneller internet realiseren, echter wil ik wel een hardware matige firewall/routing realiseren. Kan dit icm 4G en xDSL. De DSL is 7 a 11 mbit en heeft een lage ping, vanwege VPN connectie wil ik graag naar tenminste 20 megabit.

Iemand tips of welk 4G modem hierbij het beste zou kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
LoeWn schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:32:
Nou. Na nog een aantal keer de klantenservice aan de lijn en aan de chat gehad te hebben, wilden ze dan uiteinelijk wel een monteur sturen.

Monteur is net geweest. Monteur was totaal niet op de hoogte van het probleem, had dus ook geen extra modem bij zich. Hij heeft wat speedtestjes gedaan, heeft de router op andere plekken neer gezet, gereset en dat was het.

Nu is er weer een ticket aangemaakt met dat waarschijnlijk het modem defect is en dat er een nieuwe opgestuurd moet worden. De problemen blijven dus sowieso nog wel een aantal dagen in stand.

Lekker KPN..

@Derugash De klantservice gaf aan dat de begindatum inmiddels al lang verstreken is, dit zou dus niet het probleem moeten zijn. Ik heb mijn hele netwerk afgekoppeld van de Experiabox en daarna kan de Experiabox het modem niet vinden. Hij krijgt dus geen IP toegekend (lijkt me). Vandaar dat ik denk dat het modem niet helemaal lekker is.
Hoppa, 26 dagen en 12 telefoontjes, 3 monteurs en kb's aan chatgesprekken is het dan uiteindelijk gelukt! En hoe? Niemand weet het. Ik kom thuis en merk ineens dat de snelheid hoger ligt. Ik kon aan m'n uitgereikt IP's en het Wifi-netwerk zien dat de Experiabox gereset was, dus waarschijnlijk is er een expert bezig geweest. Navragen bij mijn contactpersoon via de chat leverde niks op, hij wist van niks. Ik zie nu dat in de Experiabox een vast IP toegewezen is aan de 4g Router, en er is port forwarding ingesteld om de 4G router op afstand te kunnen updaten (althans, zo lijkt het). Er is dus iemand handmatig wat dingetjes wezen instellen op afstand. Helaas moet ik nu weer een hoop instellen op mijn Experiabox, maarja.. het werkt tenminste eindelijk :)

Het is nog te vroeg om te zeggen hoe het in de praktijk werkt, maar de snelheden lijken prima. Gisterenmiddag heel wisselende resultaten (van 20Mbps tot 60Mbps) en gisteravond/vanacht ging het vaak toch al naar de 80Mbps. Het 'inkicken' van de 4g router vind ik wel lang duren. Daarom duurt websites laden toch nog best lang. De eerste seconden (~10) van een Netflix-serie is ook nog van slechte kwaliteit, waarna je merkt wanneer de 4g router inkickt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je eigenlijk IPv6 met die hybride aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 434383

Nee, er is helaas nog geen IPv6 mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hmm dat is een tegenvaller. Portforwarding en UPnP werkt wel gewoon?

Anoniem: 699665

Hallo mensen,

Naar een aantal jaar geprobeerd te hebben of ik toch geen hogere snelheid kon halen op het thuis adres (5MB down- / 2 MB uplink) ben ik op de KPN website gaan kijken naar Sneller Internet Buitengebied 4G en gelukkig kwam ik hiervoor in aanmerking.

Maar, nu zit ik toch te twijfelen wat nou beter is. Ik heb een konig 4G Aerial gekocht welke ik boven op t dak ga bevestigen om nog beter 4G signaal te krijgen. deze wil ik dan koppelen aan een TP link Archer MR200, om er zeker van te zijn dat het internet loopt via eigen apparatuur) Maar, als ik lees dat je bij de sagemcom geen externe antenna kunt gebruiken, dan heeft die aankoop weinig zin gehad.

Nou is mijn vraag, is er een mogelijkheid om met een switch 't telefonie gedeelte (via de Experiabox V10a) en 't internet via 4G (via TP link Archer MR200) te splitsen zodat ik met internet niks meer te maken heb met de Experiabox?

• Bitspark
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Hallo samen,

Gebruik het nu al een tijd naar tevredenheid. Snelheden zijn goed. Maar de latency is echt de laatste tijd (+/- maand) enorm. ik heb heel vaak een hoge ping. vooral in de avonduren (handig als ik dan thuis ben).

Zie hier;
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fd5EJK/2018_08_16_20_23_41_Window.jpg

Ping van 361 (en vaak boven de 400) is natuurlijk wel erg gortig. Ik werk 's avonds nog vaker van thuis uit op een RDP sessie. Dat is echt geen doen dan.

Iemand zelfde ervaringen toegedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Bitspark op 16-08-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colix
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09-2018
Ik heb precies de zelfde ervaring.
Ik heb de hele dag goede ping, maar vanaf +-19:00 tot +-23:00 heb ik tussen de 150-1000 ms.

Hierdoor kan ik niet doen wat ik wil en moet ik mijn telefoon internet gebruiken op m'n pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Raar eigenlijk, want de ping van een losse 4g en een losse DSL verbinding liggen doorgaans beide lager. Dan lijkt de hoge ping te liggen aan de channel bonding techniek, die blijkbaar niet lekker schaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 19:53
LoeWn schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:53:
[...]

Ik zie nu dat in de Experiabox een vast IP toegewezen is aan de 4g Router, en er is port forwarding ingesteld om de 4G router op afstand te kunnen updaten (althans, zo lijkt het). Er is dus iemand handmatig wat dingetjes wezen instellen op afstand.
Dit is standaard, is niet handmatig ingesteld.

Bron: Meerdere maal KPN 4G + xDSL geïnstalleerd de laatste 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben een boerderij gekocht waar de max up en down liggen op 1 Mbit.

Ik twijfel nu tussen KPN met SIB of T-mobile onbeperkt 4G waarbij ik momenteel neig naar KPN omdat;
- bij kpn geen datalimiet
- ik hoop met kpn een hogere snelheid te krijgen dan de max 25 Mbit bij T-mobile.

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoeWn
Ik heb zelf de overstap gemaakt van tmobile naar Kpn omdat de limiet mij in de weg zat. De eerste 100gb knal je er zo doorheen. Vervolgens krijg je 5gb per dag wat vaak wel genoeg is, maar het probleem is dat je pas de bundel kan vergroten met 1gb op het moment dat je over je bundel zit en je internet dus al afgekapt is. Je bent dan dus echt even je verbinding kwijt. Dat is heel erg jammer. Als je nou kon bijvullen op het moment dat je onder de 500mb komt, was het enigzins werkbaar geweest.

Dit is voor mij de belangrijkste reden om naar Kpn te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
LoeWn schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:33:
Ik heb zelf de overstap gemaakt van tmobile naar Kpn omdat de limiet mij in de weg zat. De eerste 100gb knal je er zo doorheen. Vervolgens krijg je 5gb per dag wat vaak wel genoeg is, maar het probleem is dat je pas de bundel kan vergroten met 1gb op het moment dat je over je bundel zit en je internet dus al afgekapt is. Je bent dan dus echt even je verbinding kwijt. Dat is heel erg jammer. Als je nou kon bijvullen op het moment dat je onder de 500mb komt, was het enigzins werkbaar geweest.

Dit is voor mij de belangrijkste reden om naar Kpn te gaan.
Ik heb de keuze gemaakt voor KPN. Vanwege de datalimiet, maar ook omdat de verwachting is dat ik een hogere snelheid ga halen dan de 25 Mbit/s bij T-Mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:29

m00

Bitspark schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:27:
Hallo samen,

Gebruik het nu al een tijd naar tevredenheid. Snelheden zijn goed. Maar de latency is echt de laatste tijd (+/- maand) enorm. ik heb heel vaak een hoge ping. vooral in de avonduren (handig als ik dan thuis ben).

Zie hier;
[afbeelding]

Ping van 361 (en vaak boven de 400) is natuurlijk wel erg gortig. Ik werk 's avonds nog vaker van thuis uit op een RDP sessie. Dat is echt geen doen dan.

Iemand zelfde ervaringen toegedaan?
Hier exact hetzelfde verhaal. Zat vanavond steeds rond de 900-1200 ms. Nu is het 300-600 ms, op een tijdstip dat het wel wat rustiger zal zijn, denk ik dan. Wat bijzonder frappant is, is dat de ping normaliseert als ik de 4G modem unplug en puur op DSL werk. Is dus inderdaad iets met die multistack toestand die zich ergens in verslikt.

KPN net gebeld, en schijnt een bekend probleem te zijn met een DSL lijn die de 4G verbinding niet volledig accepteert, in niet-jargon taal mij verteld. Morgen komt een monteur het zaakje bekijken, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 16:49
Dreamvoid schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:16:
Heb je eigenlijk IPv6 met die hybride aansluiting?
Hoe zit het überhaupt met je IP? Krijg je 2 externe IPs? 1tje over 4g en 1 over ADSL, en verdeelt de v10 dan het verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
  • Laatst online: 08-02-2024
m00 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:47:
[...]

Hier exact hetzelfde verhaal. Zat vanavond steeds rond de 900-1200 ms. Nu is het 300-600 ms, op een tijdstip dat het wel wat rustiger zal zijn, denk ik dan. Wat bijzonder frappant is, is dat de ping normaliseert als ik de 4G modem unplug en puur op DSL werk. Is dus inderdaad iets met die multistack toestand die zich ergens in verslikt.

KPN net gebeld, en schijnt een bekend probleem te zijn met een DSL lijn die de 4G verbinding niet volledig accepteert, in niet-jargon taal mij verteld. Morgen komt een monteur het zaakje bekijken, ben benieuwd.
Dat gedrag is ook hier te herkennen. Het verslikken merk je goed. Vooral bij streaming zoals netflix of youtube. Terwijl we kijken op HD kwaliteit, valt ineens alles naar niveautje blokkendoos.Dat duurt een paar minuten, daarna gaat de kwaliteit geleidelijk weer omhoog. Planning is om dit weekend eens wat uitgebreidere tests te doen en dat te melden op mijn forum post die ik op hun forum gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
valkenier schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:10:
Hoe zit het überhaupt met je IP? Krijg je 2 externe IPs? 1tje over 4g en 1 over ADSL, en verdeelt de v10 dan het verkeer?
Vanuit de clients en 'het internet' gezien is er maar 1 IP adres. KPN werkt met Multi-Path TCP (MPTCP): Wikipedia: Hybrid Access Networks

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat schalen als het groots uitgerold wordt - al het verkeer wordt via de Hybrid Access Gateway bij KPN gebalanceerd, maar als die server niet snel genoeg is (op piekuren bv), dan zal de ping flink omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Dreamvoid schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:51:
[...]

Vanuit de clients en 'het internet' gezien is er maar 1 IP adres. KPN werkt met Multi-Path TCP (MPTCP): Wikipedia: Hybrid Access Networks

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat schalen als het groots uitgerold wordt - al het verkeer wordt via de Hybrid Access Gateway bij KPN gebalanceerd, maar als die server niet snel genoeg is (op piekuren bv), dan zal de ping flink omhoog gaan.
Aha, helder verhaal, dank. En zit daar nog een CGNAT op, of blijft het gewoon een extern bereikbaar IP-adres? Dat is namelijk wel nodig, voor degene die ik dit zou willen adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat zou een van de KPN gebruikers hier moeten testen. Maar aangezien je volgens de ervaringen hier geen IPv6 krijgt (wat doorgaans als DS-Lite gaat tegenwoordig) zou ik wel verwachten dat je een eigen IPv4 krijgt en geen CGNAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Dreamvoid schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:57:
Dat zou een van de KPN gebruikers hier moeten testen. Maar aangezien je volgens de ervaringen hier geen IPv6 krijgt (wat doorgaans als DS-Lite gaat tegenwoordig) zou ik wel verwachten dat je een eigen IPv4 krijgt en geen CGNAT.
Jazeker, maar mobiele telefoons zitten op IPv4 via. 4G wel,achter een CGNAT dacht ik, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vanuit het modem / CPE wordt IP verkeer ingepakt in MPTCP. Op de gateway bij de ISP wordt het weer uitgepakt. Het IP adres van de gateway is je public facing IP adres. De gateway is een soort proxy. NAT wordt op de proxy gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat KPN per klant een IP adres aan de proxy gaat hangen, of per klant een proxy instance op spint waar een klant zelf z’n NAT setting kan aanpassen.

Van achter het modem zou je een GRE tunnel kunnen bouwen naar een VPS wat door MPTCP netjes over beide internetlijnen geloadbalanced wordt. Deze VPS heeft dan het publieke IP adres. Maar als je toch al een VPS hebt draaien, kan je deze net zo goed zelf als MPTCP gateway inrichten. Een overlay netwerk over een overlay netwerk is misschien wat teveel van het goede.. :)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Bl@ckbird schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:30:
Vanuit het modem / CPE wordt IP verkeer ingepakt in MPTCP. Op de gateway bij de ISP wordt het weer uitgepakt. Het IP adres van de gateway is je public facing IP adres. De gateway is een soort proxy. NAT wordt op de proxy gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat KPN per klant een IP adres aan de proxy gaat hangen, of per klant een proxy instance op spint waar een klant zelf z’n NAT setting kan aanpassen.

Van achter het modem zou je een GRE tunnel kunnen bouwen naar een VPS wat door MPTCP netjes over beide internetlijnen geloadbalanced wordt. Deze VPS heeft dan het publieke IP adres. Maar als je toch al een VPS hebt draaien, kan je deze net zo goed zelf als MPTCP gateway inrichten. Een overlay netwerk over een overlay netwerk is misschien wat teveel van het goede.. :)
Meh, dus toch geen “eigen” ip meer, maar een gedeeld IPv4 adres van de gateway als public ip. Dat is wel een showstopper waar ik al een beetje bang voor was.

Zou dat kunnen? Je eigen MPTCP gateway? Klinkt leuk, maar dan zul je toch bepaalde setings op je modems moeten kunnen instellen, en dat zal KPN wel dichtgetimmerd hebben, vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zie:
https://multipath-tcp.org/pmwiki.php/Users/HowToInstallMPTCP?

https://www.openmptcprouter.com

Een server, VM, RasberryPI of ALIX bordje inrichten als CPE en een VPS als MPTCP server / proxy.
Dual Internet links kunnen van alles zijn: Site-to-site wifi, 4G voor thuis van T-Mobile, VDSL lijn, etc.

Heeft wel een hoog knutsel gehalte.. Maar daarvoor zitten we op Tweakers :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
@blackbird, knutselen is leuk helemaal mee eens. Echter voor zover ik begrijp koppel je het 2e modem aan de experiabox, en regelt die of het 4g modem wordt bijgeschakeld. Eerder in dit topic meldde iemand dat hij op het 4g modem geen internet had. Waar we dan tegenaan lopen is dat de experiabox kennelijk een soort master is, die indien nodig 4g als slave kan bijschakelen. Geen idee hoe KPN dit heeft ingeregeld, en of je hier als tweaker zelf de controle over kan overnemen. Ben wel benieuwd of iemand die SIB al heeft hier wat meer over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

Bitspark schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:15:
[...]

Dat gedrag is ook hier te herkennen. Het verslikken merk je goed. Vooral bij streaming zoals netflix of youtube. Terwijl we kijken op HD kwaliteit, valt ineens alles naar niveautje blokkendoos.Dat duurt een paar minuten, daarna gaat de kwaliteit geleidelijk weer omhoog. Planning is om dit weekend eens wat uitgebreidere tests te doen en dat te melden op mijn forum post die ik op hun forum gemaakt heb.
Nou, die monteur wist uiteraard van niks. Wordt nu doorgezet naar een specialistische monteur. We wachten af..
Op dit moment geen problemen overigens.

speedtest

Ik heb nog wel meer merkwaardigheden die waarschijnlijk iets met MPTCP te maken hebben.
Zo is uploaden via bepaalde webmodules (bijv. Google Drive) niet altijd zo snel als je zou verwachten, en lijkt het met soort van 'threads' te worden opgebouwd, getuige de plateaus in de grafiek:

bw

Snelheid is niet altijd slecht, maar zeker minder dan de speedtest doet geloven.
Maar dan upload ik naar hetzelfde Google Drive via de sync folder / Drive File Stream, en dan ziet de curve er zo uit:

bw2

Nog steeds niet volle bak maar wel beduidend meer snelheid en ook stabieler. Ander protocol? Ik heb me er nog niet verder in verdiept.

Verder heeft mijn (bekabelde) Nvidia Shield TV moeite met 60fps 4K Youtube en die game stream service van Nvidia gaat ook niet bepaald vlekkeloos. Terwijl de bandbreedte er in principe ruim zou moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door m00 op 24-08-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Das wel knap klote, een verbinding met enkel CGNAT is geen volwaardige internet verbinding, met iets als DS-Lite heb je iig nog je eigen IPv6 adres. Dus geen VPN mogelijk, geen VNC/remote desktop/SSH, geen Plex, etc.

Zelf je eigen MPTCP verbinding knutselen werkt op zich wel maar dan zit je met een los DSL en data limited 4G abonnement, terwijl het grote pluspunt van deze KPN (en andere Europese telco’s) hybride oplossing dat je over de gecombineerde DSL/4G bundel geen datalimiet hebt, en goedkoper is dan die 2 afzonderlijk.

Voor zover ik weet is er nog geen telco ter wereld die MPTCP icm IPv6 draaiend heeft, ben wel benieuwd hoe dat de komende jaren gaat werken. IPv6 achter CGNAT lijkt me helemaal een terug-in-de-tijd ontwikkeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 25-08-2018 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 12:17
Als er toch geen datalimiet op de 4G verbinding zit, is het dan niet een idee om bijv. een raspberry pi 24/7 te laten downloaden met net voldoende snelheid om 4G constant in te schakelen? Dan lijkt het mij dat deze niet iedere keer opgestart hoeft te worden en je direct met de volle snelheid kunt downloaden. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Dreamvoid schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 01:03:
Das wel knap klote, een verbinding met enkel CGNAT is geen volwaardige internet verbinding, met iets als DS-Lite heb je iig nog je eigen IPv6 adres. Dus geen VPN mogelijk, geen VNC/remote desktop/SSH, geen Plex, etc.

Zelf je eigen MPTCP verbinding knutselen werkt op zich wel maar dan zit je met een los DSL en data limited 4G abonnement, terwijl het grote pluspunt van deze KPN (en andere Europese telco’s) hybride oplossing dat je over de gecombineerde DSL/4G bundel geen datalimiet hebt, en goedkoper is dan die 2 afzonderlijk.
Exactly my point. De persoon in kwestie heeft het nu besteld. We gaan zien hoe het werkt. I'll keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zit te denken, het zou op zich toch niet zo moeilijk moeten zijn voor de ISP om voor elke klant zijn IPv6 (of zelfs zijn IPv4) op de Hybrid Acces Gateway 1:1 door te mappen/bridgen naar de buitenwereld?

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 25-08-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

Kan iemand eens proberen of Nvidia Geforce Now ook 4G kan benutten? Ik heb van alles geprobeerd, bekabeld, onbekabeld, vpn, Shield TV, PC... maar hij komt niet boven de DSL snelheid uit, en da's niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Ik had afgelopen week ook dramatisch hoge ping tijden. Nu is alles weer normaal. zo'n 11-14 ms. Mijn zoontje was nog op vakantie, dus ik heb geen klachten gehoord over niet kunnen gamen online ;) en zelf had ik er eigenlijk geen last van met TV kijken of Netflixen. ook werken via VPN gaf geen problemen. Download en upload snelheid was ook gewoon prima, alleen de ping was bizar hoog.

• valkenier
Dreamvoid schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 01:03:
Goed nieuws!! *O*
De persoon waar ik het over had heeft inmiddels SIB, en je kunt gewoon een port forwarding op je experiabox instellen. Je houdt een eigen IPv4 (geen IPv6) adres. Dus geen CGNAT gedoe! Netjes van KPN.
Snelheden hangen wel sterk af van je 4G of 4G+ ter plekke. Maar goed 20 Mbit/s erbij is hier meer dan het driedubbele erbij van wat er was.

(Overigens heeft KPN zelf ook 2 portforwards ingesteld nl 9501 en 9502 naar respectievelijk ssh en webinterface van de SAGEM 4G modem. Maar daar zit wel een filter op, dus die zijn niet van elk willekeurig IP te bereiken. En dat filter is als gewone gebruiker niet aan te passen)

[ Voor 16% gewijzigd door valkenier op 12-09-2018 18:36 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah mooi - da's ergens ook wel logisch, in een normale MPTCP implementatie is er ook gewoon 1 op 1 doorvoer van je IP adres, als KPN alles over een enkele proxy met CGNAT zou duwen dan zouden ze het anders doen dan alle andere ISP's in Europa.

Overigens, voor wie nieuwsgierig is hoe andere ISP's het doen:

Swisscom Internet-Booster (Zwitserland)
- Los 4G kastje die je tweezijdig aan je raam vastplakt

Orange Livebox Evolution (Spanje)
- Een Huawei DSL router waar je ook de SIM kaart in duwt (handleiding)

T-Mobile Homenet Hybrid (Oostenrijk)
- Dezelfde Huawei DSL/4G router :)

In Frankrijk wacht men met spanning op de Freebox V7 van provider Free, die hybride DSL/4G zal krijgen.

[ Voor 75% gewijzigd door Dreamvoid op 13-09-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperHebbink
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 12:54
Ik ben even benieuw naar jullie ervaring hiermee. Ik heb het een en ander al gelezen en het ziet er positief allemaal uit. Als het goed is krijgen wij uiterlijk komend voorjaar glasvezel dus dan ben ik van al die ellende die traag internet heet af. Nu ben echter laatst op deze mogelijkheid gestuit en ben benieuwd of de snelheid welke ik zo even snel gemeten heb redelijk representatief is voor wat je zou krijgen met 4G buitenaf. En is het makkelijk te installeren? Voor mij zou het ideaal zijn om de komende maanden nog even te overbruggen met een toch aanmerkelijk snellere verbinding dan ik nu heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e7hociS.png?2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JasperHebbink schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:00:
Ik ben even benieuw naar jullie ervaring hiermee. Ik heb het een en ander al gelezen en het ziet er positief allemaal uit. Als het goed is krijgen wij uiterlijk komend voorjaar glasvezel dus dan ben ik van al die ellende die traag internet heet af. Nu ben echter laatst op deze mogelijkheid gestuit en ben benieuwd of de snelheid welke ik zo even snel gemeten heb redelijk representatief is voor wat je zou krijgen met 4G buitenaf. En is het makkelijk te installeren? Voor mij zou het ideaal zijn om de komende maanden nog even te overbruggen met een toch aanmerkelijk snellere verbinding dan ik nu heb.

[Afbeelding]
Dit is treurig voor een 4G snelheidstest. Ik ga er vanuit dat je dit op een telefoon hebt getest?
Met een goede dekking kan je makkelijk 100 Mbit halen alhoewel ik geloof dat KPN dit product probeert te begrenzen op 25 Mbit?
In ieder geval: dit lijkt me nog niet echt een grote verbetering.

P.S. in mijn achtertuin met matige dekking (2 van de 5 streepjes) haal ik net 45 Mbit download en 5 Mbit upload).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperHebbink
Ik heb net even achter mijn laptop op mijn kamer gemeten dus het zal wellicht niet echt heel erg representatief zijn. Heb nog even een paar rondjes gelopen en denk dat de 50Mbit wel mogelijk is. Is toch significant hoger dan ik nu haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:05:
Dit is treurig voor een 4G snelheidstest. Ik ga er vanuit dat je dit op een telefoon hebt getest?
Met een goede dekking kan je makkelijk 100 Mbit halen alhoewel ik geloof dat KPN dit product probeert te begrenzen op 25 Mbit?
In ieder geval: dit lijkt me nog niet echt een grote verbetering.
4+ Mbit upload is wel degelijk een gigantische verbetering tov <0.5 Mbit upload. Da's het verschil tussen normaal kunnen Skypen en kijken naar blokkerig beeld van 1 fps bijvoorbeeld, en dan heb ik t nog niet eens over remote desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dreamvoid schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:23:
[...]

4+ Mbit upload is wel degelijk een gigantische verbetering tov <0.5 Mbit upload. Da's het verschil tussen normaal kunnen Skypen en kijken naar blokkerig beeld van 1 fps bijvoorbeeld, en dan heb ik t nog niet eens over remote desktop.
Nu ik beter kijk zie ik pas dat er twee testen in het plaatje staan...
Ik dacht dat die bovenste de 4G test was...
Excuus voor de verwarring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 21:35
Waarschijnlijk tegen beter weten in: is het mogelijk om het IP van het Sagemcom modem te veranderen (zodat hij niet direct aan de experiabox hoeft)?

Alle kabels in huis zitten op een eigen router, dus het zou wel makkelijk zijn om die ook gewoon te gebruiken voor het 4g modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06 10:14
Snippo schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:53:
Waarschijnlijk tegen beter weten in: is het mogelijk om het IP van het Sagemcom modem te veranderen (zodat hij niet direct aan de experiabox hoeft)?

Alle kabels in huis zitten op een eigen router, dus het zou wel makkelijk zijn om die ook gewoon te gebruiken voor het 4g modem.
Nee, moet per se aan de EB, zonder die werkt de dienst niet (Die moet de juiste software versie hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Ik was er al bang voor ja. Ik had een RPi aan de tweede ethernet poort van het 4G modem hangen, maar na een aantal uur blokkeert het modem de toegang van de RPi naar de rest van het netwerk... Na een keer opnieuw opstarten werkt het weer, en na een tijdje valt alles weer weg.
Ik ben blij dat KPN eindelijk met een oplossing komt voor sneller internet in het buitengebied, maar de apparatuur laat weer eens te wensen over (terwijl er volgens mij helemaal geen technische belemmeringen zijn om het modem niet per se rechtstreeks aan de ExperiaBox te hangen, maar ja, alles zit compleet dichtgetimmerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418940

Eind oktober verhuis ik van bebouwde kom naar buitengebied, dat betekend tot ziens glasvezel en ... .wat nu!?
Vandaag contact gehad met KPN servicedesk over een abonnement dat ik van plan ben af te sluiten:
Internet en TV Basis + Korting Internetsnelheid -/- €5,- (korting die je krijgt zodra je minder dan 20Mbit internet-snelheid haalt) en €0,00 kosten voor "Snel Internet Buitengebied" (4G modem).

Deze 4G toevoeging zou volgens de medewerker kosteloos zijn, maar ik kan deze optie niet aanvinken bij het bestellen van bovenstaande abonnement. Is er iemand die ervaring heeft met de aanvraag procedure? Wat gaat er gebeuren met de Korting Internetsnelheid?

Alvast dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Snippo schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:04:
terwijl er volgens mij helemaal geen technische belemmeringen zijn om het modem niet per se rechtstreeks aan de ExperiaBox te hangen
Dat lijkt me toch wel vragen om problemen, een extra hop binnen de MPTCP tunnel, ik snap wel dat je tussen de EB en de 4G modem geen extra routing hardware wil hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Anoniem: 418940 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:40:
Eind oktober verhuis ik van bebouwde kom naar buitengebied, dat betekend tot ziens glasvezel en ... .wat nu!?
Vandaag contact gehad met KPN servicedesk over een abonnement dat ik van plan ben af te sluiten:
Internet en TV Basis + Korting Internetsnelheid -/- €5,- (korting die je krijgt zodra je minder dan 20Mbit internet-snelheid haalt) en €0,00 kosten voor "Snel Internet Buitengebied" (4G modem).

Deze 4G toevoeging zou volgens de medewerker kosteloos zijn, maar ik kan deze optie niet aanvinken bij het bestellen van bovenstaande abonnement. Is er iemand die ervaring heeft met de aanvraag procedure? Wat gaat er gebeuren met de Korting Internetsnelheid?

Alvast dank voor je reactie!
Volgens mij is de enige manier om SIB te bestellen per telefoon. Dat was hier op die manier in ieder geval zo geregeld.
Dreamvoid schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 00:55:
[...]

Dat lijkt me toch wel vragen om problemen, een extra hop binnen de MPTCP tunnel, ik snap wel dat je tussen de EB en de 4G modem geen extra routing hardware wil hebben zitten.
Ja, vooruit. Rechtstreeks zal inderdaad de beste manier zijn, maar het omzeilen van de dichtgetimmerde ExperiaBox d.m.v. een eigen router werkt dan niet meer :(.
Ik heb nu overigens een switch voor het 4G modem geplaatst, en nu blijft de RPi wel werken. Het verkeer naar de tweede ethernet poort wordt blijkbaar gerouterd in het 4G modem, ipv dat er een simpele switch in zit.

Ik ben hier overigens van 3.5 Mb/s naar 35+ Mb/s gegaan, dus wat dat betreft dik tevreden. Het 4G modem geeft aan dat het signaal vrij zwak is (er brandt maar 1 lampje), maar voor de snelheid maakt dat blijkbaar niet veel uit. Het zal er vast mee te maken hebben dat in het buitengebied niet alleen de ADSL centrale op kilometers afstand staat, maar ook de dichtsbijzijnde 4G mast :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je kan toch je gewoon je eigen router achter de EB zetten, ipv tussen de 4G router en de EB - of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
[muggenzift-modus]
Het probleem is dat de kabel waar het 4G modem nu aan zit, al in gebruik was op mijn eigen netwerk. Omdat ik geen zin had om een nieuwe kabel daarheen te trekken, dacht ik het 4G modem er simpelweg tussen te zetten, maar dat werkt dus niet.
[/muggenzift-modus]

Ik heb in mijn router een L2TP verbinding met een VPN server. Echter, als ik deze verbinding gebruik lijkt het 4G modem de verbinding te verbreken en werkt dus niets meer. Iemand een verklaring hier voor?
Lijkt nu wel weer te werken :?

Zou het kunnen dat VPN verkeer niet over het 4G modem kan lopen? De snelheid lijkt op de VPN verbinding gelimiteerd te zijn tot de snelheid van de ADSL verbinding.

[ Voor 16% gewijzigd door Snippo op 25-09-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehulk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-05 15:10
Wij hebben internet buitengebied van KPN echter constateren wij de volgende problemen. Als er een apparaat op het netwerk begint te uploaden (bijvoorbeeld een telefoon) dan wordt de rest van het internet enorm traag. De resultaten zijn als volgt:

* Ping 8.8.8.8 zonder upload rond de 30ms
* Ping 192.168.2.254 zonder upload rond de 1ms

* Ping 8.8.8.8 met upload rond de 1500+ms en time outs
* Ping 192.168.2.254 met upload rond de 1ms

Het lijkt erop dat 4G niet goed overweg kan met bidirectioneel verkeer, heeft iemand anders hier ook ervaringen mee en daar misschien ook een oplossing voor? Wat ik al geprobeerd heb:

* Bekabeld en draadloos de testen uitgevoerd
* De gateway direct naar de sagemcom (192.168.2.252) zetten
* Sagemcom een factory reset gegeven
* KPN Experia Box V10 een factory reset gegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
dehulk schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:16:
Wij hebben internet buitengebied van KPN echter constateren wij de volgende problemen. Als er een apparaat op het netwerk begint te uploaden (bijvoorbeeld een telefoon) dan wordt de rest van het internet enorm traag. De resultaten zijn als volgt:

Het lijkt erop dat 4G niet goed overweg kan met bidirectioneel verkeer, heeft iemand anders hier ook ervaringen mee en daar misschien ook een oplossing voor? Wat ik al geprobeerd heb:

Ik heb het ook even getest, hier exact hetzelfde. Ping normaal zo rond de 24 ms. Bij max download loopt de ping ook op naar 80-90 ms, maar bij max upload tot wel 1300 ms, maar zonder timeouts. Hieronder een stukje, eerst zonder upload, dan met max upload, en dan weer zonder. Hmmmm......bij Ziggo met max upload, loopt de ping hooguit op tot 45 ms

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=26 ttl=56 time=24.1 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=27 ttl=56 time=23.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=28 ttl=56 time=24.2 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=29 ttl=56 time=23.2 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=30 ttl=56 time=23.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=31 ttl=56 time=23.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=33 ttl=56 time=1183 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=35 ttl=56 time=906 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=36 ttl=56 time=889 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=37 ttl=56 time=986 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=38 ttl=56 time=1152 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=39 ttl=56 time=1331 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=40 ttl=56 time=1314 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=41 ttl=56 time=843 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=42 ttl=56 time=904 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=43 ttl=56 time=1220 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=44 ttl=56 time=839 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=45 ttl=56 time=912 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=46 ttl=56 time=1110 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=47 ttl=56 time=823 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=48 ttl=56 time=34.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=49 ttl=56 time=24.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=50 ttl=56 time=24.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=51 ttl=56 time=24.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=52 ttl=56 time=24.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=53 ttl=56 time=23.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=54 ttl=56 time=24.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=55 ttl=56 time=23.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=56 ttl=56 time=24.4 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehulk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-05 15:10
valkenier schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:22:
[...]

Ik heb het ook even getest, hier exact hetzelfde. Ping normaal zo rond de 24 ms. Bij max download loopt de ping ook op naar 80-90 ms, maar bij max upload tot wel 1300 ms, maar zonder timeouts. Hieronder een stukje, eerst zonder upload, dan met max upload, en dan weer zonder. Hmmmm......bij Ziggo met max upload, loopt de ping hooguit op tot 45 ms

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=26 ttl=56 time=24.1 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=27 ttl=56 time=23.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=28 ttl=56 time=24.2 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=29 ttl=56 time=23.2 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=30 ttl=56 time=23.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=31 ttl=56 time=23.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=33 ttl=56 time=1183 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=35 ttl=56 time=906 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=36 ttl=56 time=889 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=37 ttl=56 time=986 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=38 ttl=56 time=1152 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=39 ttl=56 time=1331 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=40 ttl=56 time=1314 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=41 ttl=56 time=843 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=42 ttl=56 time=904 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=43 ttl=56 time=1220 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=44 ttl=56 time=839 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=45 ttl=56 time=912 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=46 ttl=56 time=1110 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=47 ttl=56 time=823 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=48 ttl=56 time=34.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=49 ttl=56 time=24.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=50 ttl=56 time=24.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=51 ttl=56 time=24.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=52 ttl=56 time=24.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=53 ttl=56 time=23.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=54 ttl=56 time=24.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=55 ttl=56 time=23.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=56 ttl=56 time=24.4 ms
Merk je dan ook dat de rest van het internet heel erg traag wordt? Dus streamen en dat soort zaken gaan dan niet meer goed :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdegroot
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 14:37
Heel herkenbaar.

Ik heb dit exact hetzelfde. Erg hoge ping bij stevige uploads.

Dit komt goed naar voren in de speedtest http://www.dslreports.com/speedtest. Daar wordt het ook wel Bufferbloat genoemd.
dehulk schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:16:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
dehulk schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Merk je dan ook dat de rest van het internet heel erg traag wordt? Dus streamen en dat soort zaken gaan dan niet meer goed :|
Eerlijk gezegd heb ik het even getest op een remote locatie met SIB op een synology, waar ik toegang toe heb.
Dus streaming e.d. heb ik niet getest. Gewoon een vette upload gedaan en simultaan de ping laten lopen.
Zelf heb ik ziggo :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als het goed is zou rate limiting (oftewel in je OS/applicatie de upload lager zetten dan de max van de verbinding) dit probleem moeten voorkomen. Maar goed, het lastige is natuurlijk dat met 4G je upload niet een stabiel getal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperHebbink
Eindelijk is deze techniek op mijn huisadres beschikbaar, direct afgesloten en vanaf volgende week kan ik er mee aan de slag.

Nu heb ik nog een vraag:
In huis heb ik zelf een wifi netwerk gebouwd met Ubiquiti en de wifi op het KPN modem is uitgeschakeld. Werkt straks het sneller internet ook gewoon over mijn eigen acces points? Dus dat ik mijn huidige switch aansluit om de Xperiabox en geen gebruik maak van de eigen wifi voorziening van het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:19
Ja dat gaat gewoon werken hoor, jouw AP krijgen namelijk gewoon nog steeds een DHCP adres van de Experiabox en zo verder!

Succes met je nieuwe verbinding! Fijn!
JasperHebbink schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:27:
Eindelijk is deze techniek op mijn huisadres beschikbaar, direct afgesloten en vanaf volgende week kan ik er mee aan de slag.

Nu heb ik nog een vraag:
In huis heb ik zelf een wifi netwerk gebouwd met Ubiquiti en de wifi op het KPN modem is uitgeschakeld. Werkt straks het sneller internet ook gewoon over mijn eigen acces points? Dus dat ik mijn huidige switch aansluit om de Xperiabox en geen gebruik maak van de eigen wifi voorziening van het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-06 08:27
Hoe sluit je dat 4G modem eigenlijk aan op je Experiabox?
Ik zit namelijk al een tijdje naar SIB te kijken, maar zit met het probleem dat op de plek waar de DSL aansluiting zit, amper 4G bereik is.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit gewoon Ethernet is, wat zou betekenen dat ik het 4g modem gewoon op een andere plek neer kan zetten en een 20m Ethernet kabel kan kopen.

Maar is het echt een Ethernet kabel die er tussen moet?

Ik ga SIB niet bestellen als ik het 4G modem niet op een andere plek neer kan zetten.

Het is ook nog behoorlijk wat werk, want we zitten nu nog bij XS4ALL en dus zullen we moeten overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Je krijgt er een 10M cat5e kabel bij :)

Maar er moet wel echt een ethernet kabel tussen ja.

Overigens maakte ik me hier ook zorgen over, maar uiteindelijk staat de 4G modem gewoon in de meterkast, aangezien het bereik praktisch niet verschilt met voor het raam zetten en de juiste richting in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
LoeWn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:20:
Je krijgt er een 10M cat5e kabel bij :)

Maar er moet wel echt een ethernet kabel tussen ja.

Overigens maakte ik me hier ook zorgen over, maar uiteindelijk staat de 4G modem gewoon in de meterkast, aangezien het bereik praktisch niet verschilt met voor het raam zetten en de juiste richting in zetten.
Dat ligt eraan waar je woont. In situaties met matige 4g dekking kan het wel degelijk uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 11:25
MarnickS schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:55:
Hoe sluit je dat 4G modem eigenlijk aan op je Experiabox?
Ik zit namelijk al een tijdje naar SIB te kijken, maar zit met het probleem dat op de plek waar de DSL aansluiting zit, amper 4G bereik is.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit gewoon Ethernet is, wat zou betekenen dat ik het 4g modem gewoon op een andere plek neer kan zetten en een 20m Ethernet kabel kan kopen.

Maar is het echt een Ethernet kabel die er tussen moet?

Ik ga SIB niet bestellen als ik het 4G modem niet op een andere plek neer kan zetten.

Het is ook nog behoorlijk wat werk, want we zitten nu nog bij XS4ALL en dus zullen we moeten overstappen.
Je kunt er een Powerline kit tussen zetten als overbrugging van de afstand dus op die manier zet je het 4G modem een verdieping hoger zodat je wellicht meer ontvangst hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kan er geen externe antenne op de 4G box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
Dreamvoid schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:14:
Kan er geen externe antenne op de 4G box?
nee helaas kan dat niet bij dit model, KPN heeft voor een produkt gekozen met alleen interne antennes

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo momenteel heb ik dit bij onze Scouting uitgerold naar volle tevredenheid voor wat betreft snelheid in ieder geval. Poortforwarding kreeg ik niet werkend maar de DMZ wel, Daarom maar onze software matige router (ClearOS, met transparant proxy en filters etc) in de DMZ gezet. Snelheid is duidelijk beter pieken van meer dan 30Mb down dus top. Ook VPN etc werkt gewoon, dik tevreden.
Op de service van KPN na dan die geen support gaf op het poortforwarding probleem. Echt service is drama bij KPN.
Raadsel ik kijk nu nog eens en poortforwarding werkt. Nieuwe firmware?

[ Voor 6% gewijzigd door Frogmen op 15-11-2018 15:42 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• krakendmodem
Frogmen schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:35:
Zo momenteel heb ik dit bij onze Scouting uitgerold naar volle tevredenheid voor wat betreft snelheid in ieder geval. Poortforwarding kreeg ik niet werkend maar de DMZ wel, Daarom maar onze software matige router (ClearOS, met transparant proxy en filters etc) in de DMZ gezet. Snelheid is duidelijk beter pieken van meer dan 30Mb down dus top. Ook VPN etc werkt gewoon, dik tevreden.
Op de service van KPN na dan die geen support gaf op het poortforwarding probleem. Echt service is drama bij KPN.
Over het algemeen is de service bij KPN wel in orde.. Echter, hier hebben ze waarschijnlijk weinig kennis en ervaring mee, en kunnen je daar dan niet mee helpen. Of je trof iemand met een slechte dag, dat kan ook nog..

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
Nu heb ik dit hele topic doorgenomen, maar er staat niets over de kosten.
Ook niet op de KPN site. Het is allemaal wat vaag. Ik woon in een buitengebied en kan dit krijgen volgens de KPN site. ADSL geeft mij 3 om 1 Mbit en kost 36,50 permaand (incl. een karige korting van 5 euro, omdat KPN geen minimale snelheid van 20 Mbit kan leveren). Betaal ik voor die extra 4G optie nog extra?

offtopic:
Die korting gaat er weer vanaf zodra KPN wel de snelheid van minimaal 20 Mbit kan leveren. Ik hoop dat ik dat nog mee ga maken voor ik oud en bejaard ben. Woon hier nu 11 jaar en ADSL is altijd al drama geweest. Naar mijn idee wordt er (hier) helemaal niet meer in ADSL geïnvesteerd.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• krakendmodem
@rimave De aanvulling voor 4G is "gratis"

Mogelijk dient je die 5 euro extra per maand wel weer te betalen omdat je snelheid dan wel boven de 12Mbit uitkomt. Beetje verkapt inderdaad.

Overigens staat er op de KPN website wel degelijk dat het "kosteloos" is: https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

Kosteloos in combinatie met de nieuwste Internet abonnementen van KPN.

Investeren in ADSL gaat KPN inderdaad niet meer doen. Daarom hebben ze nu die 4G buitengebied oplossingen. Opzich is het een logische stap van KPN. Kabels trekken is duur en kan voor KPN niet uit. En met een kleine investering van KPN kan het buitengebied een flinke snelheidsboost krijgen via 4G.

Ik heb zelf VDSL van KPN met 50/10 en krijg dus (logisch) geen 4G buitengebied. Maar iemand die 2 kilometer verderop woont kreeg niet meer dan 10Mbit op DSL en heeft nu VDSL buitengebied. Met zicht op de 4G mast gaat zijn snelheid (volgens hem) over de 100Mbit download heen. Dat haal ik hier ook nevernooit niet op koper.

[ Voor 81% gewijzigd door krakendmodem op 15-11-2018 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@rimave klopt als hierboven gezegd je raakt je € 5,- per maand korting voor lage snelheid kwijt maar verder kort het niets.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 19:48
Ik kan er geen definitief antwoord op vinden, maar TV kijken via de 4G optie is niet mogelijk?

In het nieuwe huis komen we niet verder dan 7-8Mbit, waardoor TV niet lijkt te werken. Er zijn een aantal posts die suggereren dat TV via 4G ook niet werkt. Zou een mooie goedkopere oplossing zijn dan een losse internet provider + CanalDigitaal of ietst dergelijks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rscheper schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:24:
Ik kan er geen definitief antwoord op vinden, maar TV kijken via de 4G optie is niet mogelijk?

In het nieuwe huis komen we niet verder dan 7-8Mbit, waardoor TV niet lijkt te werken. Er zijn een aantal posts die suggereren dat TV via 4G ook niet werkt. Zou een mooie goedkopere oplossing zijn dan een losse internet provider + CanalDigitaal of ietst dergelijks..
Nee, voor TV kijken blijft de DSL lijn nodig. Die heeft daarbij minimaal 3,6 Mbit nodig voor 1 SD signaal. Dat zou in jouw geval dus moeten kunnen. 1 HD signaal (is 7,2 Mbit) dus zou ook net moeten lukken. Bij het nieuwe hybride aanbod (DSL en 4G gekoppeld) wordt het internetsignaal overgenomen door de 4G verbinding op het moment dat je dat nodig hebt.

Volgens mij is een losse 4G buitengebied oplossing niet meer mogelijk tegenwoordig. Het kan alleen nog met die hybride oplossing (voor zover beschikbaar op jouw adres).

KPN bood zelf TV aan via Digitenne maar een schotel was natuurlijk ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-06 11:47
OP het ogenblik losse 4G en experiabox die beiden staan doorverbonden met een Ubiquiti router. Nu komen ze over anderhalve week ook de hybride oplossing installeren. Kan ik de monteur gewoon vragen de boel aan te sluiten via de Ubiquiti router via de dmz of mag ik dat allemaal zelf weer doen ?

Dit punt is opgelost, toen de monteur kwam had ik het modem nog niet ontvangen, ondertussen wel en heb ik het zelf weer geïnstalleerd.

Zaterdag werkte alles uitstekend. Vanavond heb ik alleen mijn adsl.

Inloggend op de sagemcom laat dit zien:

LTE Configuration
Status: Connecting
Internet Availability: Error

Paar de boel opnieuw opgestart maar helaas. Iemand enig idee ? Via mijn telefoon is er gewoon 4G

Edit, geen idee - hij doet het weer.

[ Voor 65% gewijzigd door Klein_Kipje op 27-12-2018 21:35 ]

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd12
  • Laatst online: 27-11-2024
Hallo, ik heb 2 vragen over KPN buitengebied die jullie misschien wel kunnen beantwoorden, Bij KPN zelf krijg je toch altijd maar standaard antwoorden.

1. Maakt het wat uit waar je de 4G ontvanger neer zet in huis, de experiabox staat namelijk helemaal aan de andere kant het huis dan het raam dat het dichtst bij de zendmast zit. Met de 4G op mijn telefoon haal ik bij mijn experiabox 70 Mbps en bij het raam 90 Mbps. Die 70 is principe al prima in verlijking met de huidige 8 Mbps.

2. Ik heb nu een abonnement bij KPN met maximaal 50 Mbps download snelheid, wordt de snelheid met zo'n ontvanger dan ook beperkt tot 50 Mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Sjoerd12 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:45:
Hallo, ik heb 2 vragen over KPN buitengebied die jullie misschien wel kunnen beantwoorden, Bij KPN zelf krijg je toch altijd maar standaard antwoorden.

1. Maakt het wat uit waar je de 4G ontvanger neer zet in huis, de experiabox staat namelijk helemaal aan de andere kant het huis dan het raam dat het dichtst bij de zendmast zit. Met de 4G op mijn telefoon haal ik bij mijn experiabox 70 Mbps en bij het raam 90 Mbps. Die 70 is principe al prima in verlijking met de huidige 8 Mbps.

2. Ik heb nu een abonnement bij KPN met maximaal 50 Mbps download snelheid, wordt de snelheid met zo'n ontvanger dan ook beperkt tot 50 Mbps?
1. Nee. Waar deze fysiek staat maakt niks uit. Je krijgt er een 10 meter UTP-kabel bij, dus daar kom je al ver mee. Overigens heb ik deze zelf niet gebruikt. Ook een eigen UTP-kabel in je bestaande netwerk werkt uiteraard. Maar ga er niet zomaar vanuit dat je de 50 haalt. Zelf kom ik daar eigenlijk alleen s'nachts aan.

2. Bedraad natuurlijk niet. Via 4G kan deze wel boven de 50Mbit uit komen. Het wordt dan niet beperkt door de maximale snelheid van je abonnement.

[ Voor 4% gewijzigd door LoeWn op 29-01-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
LoeWn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:07:
[...]

1. Nee. Waar deze fysiek staat maakt niks uit. Je krijgt er een 10 meter UTP-kabel bij, dus daar kom je al ver mee. Overigens heb ik deze zelf niet gebruikt. Ook een eigen UTP-kabel in je bestaande netwerk werkt uiteraard. Maar ga er niet zomaar vanuit dat je de 50 haalt. Zelf kom ik daar eigenlijk alleen s'nachts aan.

2. Bedraad natuurlijk niet. Via 4G kan deze wel boven de 50Mbit uit komen. Het wordt dan niet beperkt door de maximale snelheid van je abonnement.
Alleen je upload is 'begrensd' omdat deze geen gebruik maakt van de 4G maar van je adsl

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Goede toevoeging. Daar had ik geen benul van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 13:25
Klein_Kipje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:11:
[...]

Alleen je upload is 'begrensd' omdat deze geen gebruik maakt van de 4G maar van je adsl
Nee hoor, kun je volgens mij gewoon over heen, op een dergelijke verbinding 4 mbit upload gezien. Dat kan niet de ADSL verbinding geweest zijn

[ Voor 6% gewijzigd door joop99 op 30-01-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
[...]

Hier halen we ruim 20 Mbit up op 4G en DSL.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wCziowO_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Dit was eerder 10/0,8Mb.

Edit: dit is zelfs op een 2,4Ghz netwerk. Dat zal met 5Ghz zelfs hoger liggen denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 30-01-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
krakendmodem schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:41:
[...]

Hier halen we ruim 20 Mbit up op 4G en DSL.

[Afbeelding]

Dit was eerder 10/0,8Mb.

Edit: dit is zelfs op een 2,4Ghz netwerk. Dat zal met 5Ghz zelfs hoger liggen denk ik.
Vreemd, dit is met het 'zwarte' modem ?. Ik had ook eerst het witte modem en dus twee losse netwerken die ik samenvoegde via een edgemax router daar had ik wel de upload van de 4G.

Later ben ik dus verandert naar het zwarte modem dat op de adsl router zit aangesloten, die gebruikt bij de upload de adsl. (+/- 1 Mbit).

Zo wordt het ook verteld op het kpn forum waar meer mensen hebben geklaagd over de slechte upload:

https://forum.kpn.com/int...ed-upload-snelheid-464454

[ Voor 11% gewijzigd door Klein_Kipje op 30-01-2019 12:03 ]

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Klein_Kipje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Vreemd, dit is met het 'zwarte' modem ?. Ik had ook eerst het witte modem en dus twee losse netwerken die ik samenvoegde via een edgemax router daar had ik wel de upload van de 4G.

Later ben ik dus verandert naar het zwarte modem dat op de adsl router zit aangesloten, die gebruikt bij de upload de adsl. (+/- 1 Mbit).

Zo wordt het ook verteld op het kpn forum waar meer mensen hebben geklaagd over de slechte upload:

https://forum.kpn.com/int...ed-upload-snelheid-464454
Zo'n zwarte met 4 blauwe lampjes.
Ben nu niet op locatie, maar als ik er binnenkort weer ben zal ik het nog eens testen. Dit was een screenshot die ik toegestuurd kreeg via Whatsapp.

We hebben wel vol zicht op de zendmast (daar staat de wijkcentrale ook...) Ik ben benieuwd of alles daar wel correct is ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 30-01-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Heb zelf ook even speedtestje gedraaid

Down: 26,5
Up: 16,4

De Up gaat hierbij 100% via 4G aangezien het anders niet boven de 5Mbit kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door LoeWn op 30-01-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-05 19:42
Gelukkig nog op de locatie waar we een los 4G modem hebben. Laatste week van december werderom 5 dagen gelivestreamed(blokken van 9-15 uur), en dat is wederom weer stabieler gegaan. Sinds maart 2018 wordt er gebruik gemaakt van een 4G antenne en na wat netwerk wijzigingen, hadden we enkele nog maar slowdowns en geen 5 minuten blackouts of andere complete drops. (Totaal weer 60 uur gelivestreamd). Livestream op 2.5mbit gezet.

4G snelheden zijn nog altijd 15-20 down en 15-20 up.
al met al nog steeds te vrede met deze oplossing. ipv de 7 down en 1 up adsl verbinding(deze was nog voor de zomer 3 down en 0.3 up)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
[...]

Mijn ADSL upload is ongeveer 2 Mb/s. Met de 4G oplossing rond de 30, dus ik denk niet dat dit klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Sjoerd12 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:45:

1. In mijn geval maakt dat wel degelijk uit ja. Kan zo 10-20 Mb schelen in de download (het simpelweg draaien van het kastje maakt soms al flink uit). Met name in de upload zie ik % gezien een enorm verschil.
2. Nee, maar de snelheid fluctueert wel flink merk ik. Op echt rustige momenten piek ik tegen de 80 Mbit en overdag zit ik gemiddeld rond de 40 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
LoeWn schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:26:
Heb zelf ook even speedtestje gedraaid

Down: 26,5
Up: 16,4

De Up gaat hierbij 100% via 4G aangezien het anders niet boven de 5Mbit kan gaan.
Hmm, op een locatie waar ik kan meten is up en down veel sterker verschillend dan bij jullie:

Down 32 Mbit/s
Up 3,8 Mbit/s

Zou KPN er nog wat mee aan het vogelen zijn, en met verschillende profielen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Hebben er meerdere mensen last van dat hun Experabox gerest wordt? Dit is nu al de tweede keer dat het gebeurd. Kan ik weer al m'n instellingen goed gaan zetten. Kan het te maken met stroomuitval?

Ook lekker lomp.. Wachtwoord is gewoon weer standaard wachtwoord geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
LoeWn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:07:
[...]

Waar het 4G modem staat in huis maakt wel degelijk uit. Bij diverse locaties al meermaals het 4G modem op een andere en dus betere locatie in huis geplaatst waardoor de onttvangst beter werd en de snelheden tot soms wel 50% hoger werden. Meestal doormiddel van een Powerline kit het signaal verlegd naar de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Nee dat lijkt me logisch. Qua snelheid maakt het zeker wel uit waar je hem plaatst in huis. Bij mij overigens niets, maar dat ter zijde. Ik bedoelde meer dat het overal werkt in huis. De 4g router hoeft niet bij de xperiabox te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:57
Iemand al ontdekt wat het SSH user id/wachtwoord is van de Sagem 4360 (KPN buitengebied 4G modem)?

Als je dus met Putty naar het IP adres van de Sagem met SSH gaat dan wordt een user-id gevraagd. Het default user-id via het webinterface (kpn) wordt niet geaccepteerd.

Trouwens jammer dat het webinterface de 4G signaalsterkte nergens vertoont. Dom.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Van de week het 4G modem ontvangen en hierbij dan wat ervaringen.

Ik zit 2 km. van de dichtstbijzijnde 4G mast met daarop t-mobile en KPN. Heb een t-mobile 4G voor Thuis abonnement (variant 2017) met 100 Gb. per maand. Dat bevalt prima; modem (Huawei b618) voor het raam op 1e verdieping aan de kant van de 4G mast en 4/5 signaal met 120 mbps down en 20 mbps up. Erg stabiel.

Maar goed dat t-mobile 4G voor Thuis kost een duit (EUR 40,- per maand) en ik denk dat ze wel eens de oude abo's naar het nieuwe unlimited gaan omzetten dat op 25 mbps gelimiteerd is. Ben dus altijd bezig met andere wegen te zoeken....

Glasvezel is hier toegezegd door glasvezel buitenaf... maar dat is nu bijna een jaar geleden en de eerste schop moet nog de grond in.

ADSL is hier in het buitengebied knudde; ruim 2,5 km. van de centrale; KPN VDSL 12 mbps down, 2 mbps up. Dus dat 4G modem maar eens geprobeerd want gratis, nou ja gratis; het kost dus EUR 60,- per jaar omdat de EUR 5,- per maand korting voor lage snelheid vervalt.

4G modem op 1e verdieping naast het t-mobile modem, ethernet naar devolo dLan 550+ want Experiabox staat op begane grond en voor dit experiment gaten boren is ook zoiets. Werkt prima; ruim 300 mbps via het lichtnet.

4G modem was paar dagen na bestelling via chat binnen en 2 dagen later merkte ik dat de Experiabox weer eens 's-nachts gereset was en ik kreeg een SMS dat e.e.a. zou moeten werken.

En dat was ook zo. In eerste instantie maar 1/3 signaal maar met een Konig 4G antenne die ik nog had liggen nu 2/3 signaal en ruim 40 mbps down en 5 mbps up totaal (DSL+4G). Niet slecht.

Bijzonder is dus dat KPN dit modem sinds kort wel voorziet van 2 x female SMA. Alle berichten die ik lees melden dat er geen antenne aansluitingen op zitten. Is dus sinds kort wel zo. De bijgeleverde antennes doen het echter hier niet zo goed.

Nog wel wat uit te zoeken zaken:

- nog betere antenne; KPN verwijst naar een 14 dbi, de Konig is 7 dbi dus dat kan nog beter
- modem geeft geen signaalsterkte in de gui, jammer
- die gui is sowieso enorm simpel... veel heb je er niet aan
- ssh naar het 4G modem op 192.168.2.252 vraagt om user id... mmmm.... wat zou dat zijn....

Er wordt hier en daar gesproken over een instelling in de Experiabox voor het aan/uitzetten van direct bijschakelen van 4G. Ik denk dat dat echter niet van toepassing is op dit modem; de betreffende instelling staat nl. op de Experiabox in het menu voor een USB 4G Dongle.

Als opmerking nog dat al die blauwe LED's op de voorzijde wel storen in een slaapkamer :)

Later misschien nog meer.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 19-05-2019 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 09:38
Kan je experiabox vervangen door een fritzbox 7490 en het sagen 4g modem daarop aansluiten ( b.v lan 1)
Gaat dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
boomer21 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:44:
Kan je experiabox vervangen door een fritzbox 7490 en het sagen 4g modem daarop aansluiten ( b.v lan 1)
Gaat dat werken?
Nee. Op de Experiabox (en de Sagem) draait speciale software die in staat is twee TCP datastromen te bundelen (Multipath TCP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
ernstoud schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Nee. Op de Experiabox (en de Sagem) draait speciale software die in staat is twee TCP datastromen te bundelen (Multipath TCP).
Dank je
Maar zijn er helemaal geen modems die dat ook kunnen een draytek bijvoorbeeld?
Zoniet wat zou dan je advies ( hoe deze setup en instellen)zijn om alleen internet af te nemen van KPN de expierenbox 10 en sagen lte modem en daarachter de fritzbox 7490 alleen te gebruiken voor telefonie en verder op een unifi switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
ernstoud schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Of misschien dit http://multipath-tcp.org/pmwiki.php/Users/ConfigureRouting in een router Linux router configurenen noem maar iets microtik
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Buitengebied, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2