[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 08:34
Afbeeldingslocatie: https://www.kpn.com/public/images/logos/logo-kpn-groot.png

Sinds 11 Januari heb ik KPN 4G Buitengebied in huis (https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm & nieuws: KPN wil combinatie van dsl en 4g testen bij 2500 klanten in het buite.... Hiervoor had ik een alles in 1 COAX abonnement van CAIWAY maar was de erbarmelijke service en het oneerlijke prijs systeem van ze meer dan zat.

Sinds ca. September dit jaar is KPN met een pilot begonnen met het aanbieden van een onbeperkt 4G internet voor het buitengebied pakket. Mijn adres kwam ook in aanmerking dus in November meteen aangevraagd. Gekozen voor alleen internet, nee, geen telefonie voor 1 euro per maand en geen TV. Ik kijk bijna geen tv en alles wat ik wil zien kan via diverse streaming opties ook nog bekeken worden.

De Hardware:

In mijn geval is er een startpakket ontvangen met 2 dozen en een starthandleiding.

Afbeeldingslocatie: https://kpn-customer.custhelp.com/euf/assets/images/v10/v10_zijkant.jpg
Afbeeldingslocatie: https://kpn-customer.custhelp.com/euf/assets/images/v10/v10_achterkant.jpg
In de eerste doos zit een (ik neem aan standaard) startpakket met een Experiabox v10 (een witte. https://www.kpn.com/faq/16996 voor meer info hierover kan ook in het [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie topic worden gelezen evenals de extra pakketten en mogelijkheden buiten internet). Dit is het xDSL modem met 4 ethernet poorten, 2 USB poorten en 2 telefonie poorten en een WAN poort (alleen relevant voor glasvezel klanten). Het aansluiten ging makkelijk en snel. Ik was van 7 jaar geleden gewend dat er een splitter gebruikt moest worden maar dat was niet nodig (ik neem aan omdat anloge telefoon vervangen is door IP telefonie in het modem), direct op de hoofd aansluiting inprikken, aanzetten en het werkte meteen.

In de eerste test met de vDSL verbinding haalde ik ca 8Mbit download en 1,2Mbit upload. Na een paar dagen intrainen geeft het modem deze waarden aan voor up/down: 1983/8801 (Actual Rate); 2064/9746 kbps (Attainable Rate) al met al een stuk lagere download dan wat KPN had verwacht (11/1 Mbps) maar meer dan ik 6 jaar geleden met tele 2 haalde (4Mbps down ADSL).

Afbeeldingslocatie: https://www.kpn.com/upload/d6ccb2c7-d9b5-489a-8d3a-4a480a100a4b_BAN-buitengebied-ontvanger.jpg
De tweede doos bevatte een Sagem 4G modem. Het aansluiten is ook heel simpel. Er zitten 2 ethernet poorten op, 1 daarvan (maakt niet uit welke) wordt verbonden met een poort op het modem, de andere ethernet poort blijft leeg.

Ik heb verschillende locaties in huis getest, overal haal ik 2 van de 3 signaal leds die op het 4g modem zitten en de snelheid is overal nagenoeg hetzelfde. Ik heb uiteindelijk het 4G modem onderin de meterkast gezet.

De snelheid die ik haal met de vDSL en 4G combinatie is tussen de 29,47 tot 61.67 Mbps download en 1.84 tot 4.2 Mbps upload. Ping is tussen de 28 en 81 ms.

Er zit wat variatie in, mede ook door verschillende speedtest.net servers maar ook met dezelfde server zijn er wel fluctuaties.

De ervaring tot nog toe:
- Internet is goed te doen, ik ben van 20/2 mbit naar ruim het dubbele gegaaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcps_UMKL79PYPosFJmxCrULQCg=/i/1317460848.jpeg
- De setup ondersteund geen bridge mode (wel DMZ). Dit was wel beloofd bij het verkoop praatje. Met wat googlen heb ik gelezen dat een v8 Experiabox het wel zou kunnen, maar ik verwacht dat die de combinatie met 4G wellicht niet aan kan. In de toekomst wordt dit wellicht opgelost doordat we ons eigen modem kunnen kiezen (nieuws: Overheid onderzoekt of modem onder vrije routerkeuze valt) maar dat zal voorlopig nog wel op zich laten wachten... :(
- Een externe antenne aansluiting heb ik niet kunnen ontdekken. Hier wordt op verschillende fora wel over gesproken. :?
- De KPN servicedesk weet nog maar weinig over dit product. Tot nog toe geen goede antwoorden gehad over birdge mode en de externe antenne optie. 8)7
- De upload valt me wat tegen ik had met 4G meer verwacht. In andere topics lees ik dat het aanpassen van het APN zou helpen (KPN 4G Buitengebied netwerk problemen/ervaringen), echter in het Sagem modem kan dat niet. Het lijkt er op dat ik andere hardware heb ontvangen dan eerdere klanten. :?

Geen Bridge mode - een uitdaging.

Ik gebruik de DDNS service om op een makkelijke manier met de VPN server in mijn router te verbinden. Dit werkt nu ook wel, maar dan moet het IP niet veranderen.

De grootste tegenvaller is het niet hebben van een bridge mogelijkheid van het modem (naast de tegenvallende upload). Hierdoor wordt het externe IP niet doorgegeven aan mijn router. Mijn router (Asus RT-AC87U) bevat een gratis DDNS service (asuscomm.com) maar deze werkt niet in een dubble NAT situatie. Op https://www.snbforums.com...s-ddns.43793/#post-371612 heb ik een thread lopen om hiervoor een oplossing te zoeken. Voor andere services zoals no-ip zijn er wel costum scripts beschibaar, voor de Asus service helaas niet.

De techniek.

Er zijn dus 2 modems geleverd. De Experiabox V10 en het Sagem 4g modem. In eerdere communicatie van KPN werd gesteld dat het ADSL modem verbonden zou worden met een 4G modem, het 4G modem zou dan de verbinding combineren, en die zou dan verbonden worden met de WAN van mijn router. Dat is nu dus anders gebleken.
Het 4G modem wordt verbonden met de ethernet switch (maakt niet uiet welke poort) van het DSL modem waar ook de kabel naar de WAN poort van de router zit. Hoe dit dan technisch in elkaar zit qua trafic routing heb ik geen idee, wellicht dat iemand anders dat aan kan vullen.
De ethernet verbindingen zijn allemaal 1 Gbit. Mooi maar aangezien ik de switch van het modem(of eigenlijk modem/router) niet gebruik voor mij redelijk overkill. Wie het modem als switch gaat gebruiken voor meedere aparaten is dit natuurlijk wel een noodzaak.

Instellings mogelijkheden.

Qua instellingen staan er in de Experiabox v10 (ZTE H369A) een aantal zaken open maar is ook veel dicht getimmerd. Of hier hacks voor zijn met dit modem moet ik nog eens onderzoeken.
Kort door de bocht zijn de volgende instellingen (voor mij althans) het meest relevant:

DHCP: Er is een DHCP server aan boord, standaard is de range 1-200 ingesteld. Je kan vaste IP's (buiten de DHCP range) instellen op MAC adressen. De DHCP range heb ik ingesteld op 2-4 (meer is echt niet nodig in mijn geval) en mijn router een vaste reservering gegeven op 1.
DMZ: Demiliterized zone, oftewel alle poorten doorzetten naar een bepaald IP of MAC adres (ik heb mijn router's MAC gekoppeld).
3G/4G: er kunnen ook 3G/4G Dongels aangesloten worden lijkt het, ik heb er 1 liggen zal eens proberen of dat ook goed werkt.
WiFi: 2.5 en 5 GHz banden tot 1.3Mbps dus best goed qua specs. Ook qua instellingen redelijk uitegerust; basis ssid, channel, WPA2 maar wel per band instelbaar en ondersteuning voor Guest wifi en KPN FON kan worden uitegeschakeld. Aangezien ik de wifi van mijn eigen routers gebruik is alleen de guest wifi voor mij handig. De guest wi-fi kan beperkt worden in bandbreedte. Met inSSIDer zal ik eens meten hoe ver het signaal komt.
VOIP: Ik heb geen telefonie, maar ik neem aan dat deze settings daarvoor zijn. Of ander dan KPN SIP providers gebruikt kunnen worden weet ik niet.
DDNS: DynDNS, no-IP en TZO wordt ondersteund, allemaal betaalde services helaas (KPN had dat wat mij betreft mogen aanbieden als eigen service).
IPv4/6: Wordt beide ondersteund, ik heb nog weinig kennis van ipv6 dus gebruik een ouderwetse IPv4 config.

Het Sagem 4G modem heeft een zeer beperkt aantal settings. Eerlijkgezegd heb ik er niks zinnigs in kunnen ontdekken. Je kunt je wachtwoord aanpassen en een factory reset doen. Verder weet ik nu dat de pin van de sim 0000 is en niet kan worden aangepast in de settings (dus ook niet moet worden aangepast mocht ik de sim eens elders gebruiken...).

[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 22-01-2018 23:01 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Plaatjes en aanvullingen worden komende dagen nog toegevoegd en aangepast.

Qua aanvulling zoek ik nog naar de volgende informatie:

- Wat voor techniek wordt genbruikt voor het combineren van het xDSL en 4G signal? VLANS, Routing, externe IP's?
- Als ik verbind met een VPN (van buiten naar mijn router), gaat dat over de 4G of xDSL?
- Is er een manier om met de Experiabox v10 toch een bridge modus te maken?
- Hebben andere gebruikers andere hardware (dan kan ik die info toevoegen)?
- Heeft iemand een oplossing voor mijn dubbel NAT probleem icm de Asus DDNS service?
- Kan het 4G modem ook meegenomen worden naar een vakantie adres binnen Nederland? Ik kan niks in de voorwaarden vinden... of de SIM gebruiken in een ander Modem?

[ Voor 93% gewijzigd door mjl op 13-01-2018 00:16 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:13
V10 ondersteund geen bridge mode. Dat is ook algemeen bekend in het xdsl topic..

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:07
mjl schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:32:

Nee, niet mogelijk met V10.
Ja, er is ook een andere dienst bij KPN. Internet buitengebied, jij hebt volgens mij 'Sneller internet buitengebied'. Het verschil is dat de andere dienst niet samen met een adsl verbinding draait. Dat is alleen 4g, volgens mij voor verbindingen onder 6 mbit downloadsnelheid. Die draaien op een huawei 4g router.
- Kan het 4G modem ook meegenomen worden naar een vakantie adres binnen Nederland? Ik kan niks in de voorwaarden vinden... of de SIM gebruiken in een ander Modem?
Nee, je bent afhankelijk van jouw adsl verbinding. Zonder V10 met werkende adsl verbinding gaat je sagem 4g ook niet draaien. Op de V10 draait een hybride software wat er voor zorgt dat de 4g snelheid word toegevoegd. De sagem is ook geen access point o.i.d.
In de quote antwoord gegeven :)

Edit: duidelijkheid van quote.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiley02 op 13-01-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Titelfix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:43
mjl schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:32:

- Wat voor techniek wordt genbruikt voor het combineren van het xDSL en 4G signal? VLANS, Routing, externe IP's?
- Als ik verbind met een VPN (van buiten naar mijn router), gaat dat over de 4G of xDSL?
- Heeft iemand een oplossing voor mijn dubbel NAT probleem icm de Asus DDNS service?
Antwoord op je laatste vraag (via KPN)
Internet Buitengebied is bedoeld voor internet toegang vanaf thuis of op kantoor in het 
buitengebied. Je mag dit abonnement alleen gebruiken op het adres waarop dit abonnement is 
afgesloten. De simkaart moet in het modem blijven. Het is niet toegestaan om de simkaart in een 
mobiel apparaat te plaatsen. Als dit wel gebeurt, behoudt KPN het recht voor om de aansluiting te 
blokkeren en het abonnement af te sluiten.

Info over externe antennes en dergelijke gaat over het Huawei modem dat voorheen gebruikt werd als MiFi router voor het 4G Buitengebied aanbod (zonder die koppeling met DSL dus).
Over die Sagem is weinig te vinden tot nu toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 22-01-2018 22:00 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
@allen: Bedankt voor de input, ik zal binnenkort de topic start aanpassen met bronvermelding ;) en wat verwijzingen naar de andere topics van KPN er bij zetten.

Op de KPN site wordt alleen nog gesproken over "Sneller Internet Buitengebied". Over het Internet buitengbied is niks meer te vinden lijkt het...

Ik sprak van de week nog iemand van KPN: Ze zijn nog druk aan het klussen met de ExperiaBox v10 Firmaware. Zo werkt Guest wifi nog niet (ook al kun je het instellen) en zit er een nu een speciale firmware in voor het combineren van het 4G signaal met de VDSL.

Bridge modus kon ik voorlopig op mijn buik schrijven maar de ontwikkelingen (eigen modem mogen gebruiken e.d.) in de regelgeving zou dat nog wel eens kunnen veranderen. Uberhaupt was dit met de 4G accelerator uberhaupt een dingetje...

Er komen dus nog verbeteringen aan qua firmware dus ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-05 19:19
"DHCP: Er is een DHCP server aan boord, standaard is de range 1-200 ingesteld. Je kan vaste IP's (buiten de DHCP range) instellen op MAC adressen. De DHCP range heb ik ingesteld op 2-4 (meer is echt niet nodig in mijn geval) en mijn router een vaste reservering gegeven op 1."

Is niet correct. De DHCP Binding functie van de V10 zorgt er voor dat de DHCP Server aldoor hetzelfde IP uitgeeft. Je moet dan per se een IP ingeven die binnen de DHCP-range valt.
Daarnaast is op dit moment het aantal DHCP Bindings beperkt, (10-12?) maar wordt dat waarschijnlijk uitgebreid in de toekomst.

Als toevoeging op @mjl , ook NAT Loopback werkt op dit moment niet goed, en daar wordt volgensmij ook aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Raar eigenlijk dat KPN hiervoor twee verschillende routers uitlevert, is het niet veel logischer voor ze om een een hybride DSL/LTE box uit te rollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dreamvoid schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 18:07:
Raar eigenlijk dat KPN hiervoor twee verschillende routers uitlevert, is het niet veel logischer voor ze om een een hybride DSL/LTE box uit te rollen?
Dat gaan ze ook doen. Dat is volgens mij de Sagem.
De Huawei werd gebruikt voor 4G-only (zonder hybride met DSL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woess
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:52
Enig idee waar op gewacht wordt met het uitrollen van verdere dekkking? Mijn adres heeft prima 4G KPN dekking en een langzame DSL verbinding, er staat medio 2018 voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:59:
Dat gaan ze ook doen. Dat is volgens mij de Sagem.
De Huawei werd gebruikt voor 4G-only (zonder hybride met DSL)
Nee je krijgt nu een Experiabox (voor de DSL) en een Sagem (4G) die je met ethernet daarop aansluit. Ik bedoelde, waarom niet 1 box met zowel DSL als 4G, zoals Deutsche Telekom heeft.

Maar goed, de support wordt op zich wel makkelijker als iedere DSL klant dezelfde Experiabox heeft met of zonder 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
Ik snap dat hele internet buitengebied niet meer. Eerst wel zeggen dat het mogelijk is, maar kijk je nu, dan is het ineens weer niet mogelijk.

Op geen enkel adres kan ik buitengebied aanvragen.

Nu scheelt het dat we in mijn geval nog steeds 11Mbit kunnen halen op 3km; de lijn is in ieder geval wel goed.

[ Voor 22% gewijzigd door krakendmodem op 20-02-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-05 19:42
Nog steeds mensen hierop het forum die gebruik maken van KPN 4G buitengebied?

Zelf ben ik als vrijwilliger bezig voor de manege om het internet te verbeteren goed te krijgen. Korte situatie schets.

De manege heeft een KPN ADSL line die maximaal 2,7 mbit down haalt en 0,3 mbit up.
Hiervoor had de manege er een sateliet verbinding bij van zon 20 mbit down en 5 up met een cap op 20GB.
Sinds vorig jaar okt/nov is het 4G modem in gebruik en de snelheden voornamelijk down waren stukken beter zon 25 mbit down en helaas maar een marger 2 mbit up.

Oke, router staat niet op de juiste locatie, enkel is er geen andere locatie beschikbaar om dat het overal eigenlijk vochtig is, en er geen kabel loopt naar het hart van het netwerk aka het kantoor.

Tijdens een groot evenement 5 dagen lang gelivestreamt met 1,6 mbit up en, ja, gewoon goed wel iedere dag 5 minuten internet pleiten, maar naar modem herstart weer 6 uur door tot het einde. Enkel op 1 avond na dat ik klaar was viel de verbinding terug op 3G, vermoedelijk omdat er te veel mensen in de kantine waren(Daar heb je al bijna 0 bereik met KPN).

Zo, enkele maanden terug is er aan mij gevraagd of het internet snel genoeg was voor een grote wedstrijd met wederom een livestream nu uitgevoerd door een bedrijf en deze vroegen om 10mbit up. Ik heb voorgesteld om een 4G antenne te plaatsen, omdat als het 4G modem buiten staat wel zon 15 a 25 mbit up haalt. Ondertussen hangt de 4G antenne, maar de download snelheden zijn met 0% omhoog gegaan nog steeds 20-35 mbit down met uitzondering van 40. Upload is wel omhoog gegaan van 2-8 mbit naar 15+ max 40 _/-\o_

De 4G antenne staat zover direct gericht op 1 4g mast op een hoogte van zon 6 meter(slecht met inschatten).
Afbeeldingslocatie: https://horse.tenzgame.nl/4Gmasten.png

De laatste dagen zijn er helaas weer problemen met de verbinding. Pagina's laden soms heel traag of niet. En andere moment werkt alles soepel. Enkel is dit niet handig als je wedstrijd afhangt van internet i.v.m. live resultaten.

Zou het nog een groot verschil maken om deze met LTEwatch opnieuw te richten? Of zijn er nog andere punten waar nog aan te sleutelen is?
Simkaart instellingen staan al op advanced internet.

Router is de Huawei B525
4G antenne: ARFT 4G Directional Panel Antenna | 14dBi, 800/1800/2600MHz Multiband, Outdoor
Lengte kabel is 5M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk007
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04 12:21
KingHorse schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:01:
Nog steeds mensen hierop het forum die gebruik maken van KPN 4G buitengebied?
Zeker :)
Ik gebruik dit abo voor zowel internet als tv (kpn play + ziggo sport go + chromecast). Als de buitenantenne goed gericht staat dan haal ik snelheden tussen de 15 en 30Mbit (afhankelijk van 't weer en het tijdstip). Mast staat ongeveer 6km hier vandaan en de verbinding zit op de 1800Mhz frequentie. Kost flink wat tijd om alle masten ed via LTEwatch uit te proberen maar als je eenmaal een optimum gevonden hebt is 't prima stabiel. Sinds eind oktober heb ik 1.04TB aan data binnen gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door PietjePuk007 op 14-04-2018 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
valkenier schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:47:
Combineert KPN dit nu met je brakke ADSL of zijn het steeds 2 diensten?

Hier lees ik dat:

Sneller Internet Buitengebied is een product als aanvulling op je vaste internet verbinding. Dit wordt alleen met elkaar aangeboden. Je kan daarom overstappen naar de nieuwe abonnementen waarin dit wordt aangeboden.

Echter op de frontpage lees ik dat dit om een proef gaat.

Ik moet misschien binnenkort voor een plattelands ontmoeting centrum het internet regelen/verbeteren, en denk aan 4g buitengebied. Anders komen ze niet verder dan een schamele 5 Mbit/s :O

de combi 4g met die 5 Mbit/s zou dan het meest haalbare zijn. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen uit het buitengebied.
Momenteel is dit nog DSL met 4G als backup optie. In Nijkerk loopt momenteel een proef waarbij netwerkverkeer geload balanced wordt over zowel de DSL lijn als over de 4G verbinding. De DSL lijn wordt eerst dicht getrokken en daarna wordt loopt de 4G verbinding vol. Hierbij maakt gebruik van het Belgische bedrijf Tessares, die dit ook al bij Proximus heeft draaien. Tessares maakt hierbij gebruik van Multipath TCP.

Je zou dit zelf ook kunnen bouwen als je een beetje handig bent met Linux. Thuis installeer je MP-TCP enabled Linux op hardware met 3 of 4 ethernet interfaces. (1x inside, 2 of 3 outside ethernet (internet facing) interfaces.) Dit kunnen ook één of twee 4G USB dongels zijn.

Op een VPS op internet installeer je dit ook. (Bij voorkeur een VPS in Nederland.) Vervolgens load balance je je internet verkeer over twee internet lijnen naar de VPS. De VPS wordt dan je internet breakout. Je kan over DSL en 4G naar buiten, maar bijvoorbeeld ook via DSL en 2x 4G. Of alleen 2x 4G, zonder DSL. In het verleden heb ik zelf met MP-TCP zitten spelen en dat werkt vrij aardig.

KPN heeft Sneller Internet Buitengebied zonder datalimiet. Andere optie is T-Mobile waar de limiet 100GB per maand is.

Gebruik voor 4G altijd een richt-antenne die je buiten uitlijnt richting de dichtstbijzijnde 4G mast. (Dus geen omni-directionele antenne / rondstraler.) Om te voorkomen dat de DNS server van je provider brak is, kan je andere DNS servers gebruiken. (Zoals die van Google, 8.8.8.8/8.8.4.4 of OpenDNS, 208.67.222.220/208.67.222.220)

FF wat tags, aangezien dit topic wat weggezonken is.
@leondej, @rohaantje, @Xephasis, @valkenier, @krakendmodem, @justianus, @Imnoa, @nMad, @MathijsK, @Redwood, @KingHorse, @PietjePuk007

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Hier in Veendam is de optie ook beschikbaar om beide lijnen te combineren, echter krijg je dan een ander modem zonder mogelijkheid voor een buitenantenne.
Ik zit rond de 70-90/20-40 met mijn 4g, dus blijf er lekker vanaf.

Ik ben er overigens super tevreden over, sinds augustus 2017 aangesloten. Wel is het modem vervangen en valt het mij op dat het profiel wel eens van Advanced op Standard springt, buiten dat helemaal tevreden.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
@Bl@ckbird , die variant is inmiddels al breed beschikbaar en binnenkort nog breder.

De mogelijkheid voor een buitenantenne is er niet en er zijn nog wat problemen met de firmware v/d V10 + Sneller Internet Buitengebied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

@RobinF
Jij bent ook overal hé! ;)

Toevallig ervaring met de nieuwe 4g variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Redwood schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:28:
@RobinF
Jij bent ook overal hé! ;)

Toevallig ervaring met de nieuwe 4g variant?
Ja :D

Ik heb het heel even gebruikt en ken een beetje van de technische details ervan. Maar het is niet beschikbaar op mijn adres (te veel snelheid).

[ Voor 9% gewijzigd door RobinF op 17-04-2018 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

@RobinF
Waar ik nl enigszins bang voor ben is dat KPN uiteindelijk ook bij mij om gaat wisselen naar de nieuwe variant. Zonder buitenantenne heb ik met het huidige modem gewoon niets aan ontvangst. Het nieuwe modem heeft vast een betere ingebouwde antenne, maar dan nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
Volgensmij is daar nog niets over bekend. Deze zomer komt de nieuwe variant op veel meer plekken beschikbaar.

Ik verwacht dat ze dan langzaam van de oude af willen maar dat is puur speculatie

Daarnaast, de interne antenne is best goed, maar het kan niet op tegen een goede, externe, richtantenne. Daarnaast is de firmware van de V10 nog niet helemaal 100% omdat bijvoorbeeld NAT loopback niet werkt icm de hybride variant, en er o.a. problemen zijn met het gastnetwerk icm de hybride variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 14:05
Ik heb sinds kort ook deze buitengebied oplossing. Op mijn oude adres had ik VDSL van KPN met 100Mbit down en 30 Mbit up. Op het nieuwe adres een kleine km verderop, was er maar 11 Mbit down en 1-2 Mbit up beschikbaar, dus dat was even slikken ;). Tot nu toe werkt het prima met deze buitengebied oplossing. Snelheid fluctueert wel iets afhankelijk van het tijdstip van de dag maar haal eigenlijk down altijd wel rond de 45-50 Mbit met een max van tot nu toe 75 Mbit bij een redelijk constante upload van 15Mbit. Ping van 10-12 ms. Meer dan voldoende voor ons gebruik als gezin. Ik hoop dus van harte dat het zo blijft :)

Snelheid is wel enorm afhankelijk van de plaatsing van het 4g modem. Op zolder lijkt de meest optimale locatie te zijn, dat scheelt met beneden al snel 10-15 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 13:53
Wat zijn trouwens de maten van het Sagem 4g apparaat? Wil hem op een vensterbank hebben, maar dat moet
wel kunnen passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
hallo medetweakers,

We gaan verhuizen naar een nieuw mooi stekje. Buitengewoon teleurstellend is het internet aldaar. 16Mbit/s maximaal geschatte snelheid. Huidige bewoner gaf zelf aan 17Mbit/s via kpn dus dat lijkt redelijk te kloppen. Dit is ADSL, afstand tot aan de centrale is 2002 meter :'(.

Ik beëindig net de livechat met KPN. 'Sandra' wist me te vertellen dat er een maximale snelheid op locatie zou kunnen zijn van 20Mbit/s via KPN4G (sneller internet buitengebied).

Dat valt mij flink tegen. Terwijl aan de overkant van de akker een mast staat +/- 600mtr tot aan ons huis. Op de site van KPN staat dat deze oplossing je vaste lijn combineert met een 4G modem. Dat lees ik ook terug in de topicstart. Als ik de reactie lees van influenza dan lijkt dat ook te kloppen (45/50Mbit constant met piek naar 75).

Sandra geeft aan dat er niks gecombineerd word. Maximaal is 20Mbit. Levertijd ongeveer 2 a 3 weken.
Wat klopt er nu van dit verhaal?

[ Voor 5% gewijzigd door Bitspark op 14-05-2018 16:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kan je het een maandje op proef krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bitspark schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:34:
hallo medetweakers,

We gaan verhuizen naar een nieuw mooi stekje. Buitengewoon teleurstellend is het internet aldaar. 16Mbit/s maximaal geschatte snelheid. Huidige bewoner gaf zelf aan 17Mbit/s via kpn dus dat lijkt redelijk te kloppen. Dit is ADSL, afstand tot aan de centrale is 2002 meter :'(.

Ik beëindig net de livechat met KPN. 'Sandra' wist me te vertellen dat er een maximale snelheid op locatie zou kunnen zijn van 20Mbit/s via KPN4G (sneller internet buitengebied).

Dat valt mij flink tegen. Terwijl aan de overkant van de akker een mast staat +/- 600mtr tot aan ons huis. Op de site van KPN staat dat deze oplossing je vaste lijn combineert met een 4G modem. Dat lees ik ook terug in de topicstart. Als ik de reactie lees van influenza dan lijkt dat ook te kloppen (45/50Mbit constant met piek naar 75).

Sandra geeft aan dat er niks gecombineerd word. Maximaal is 20Mbit. Levertijd ongeveer 2 a 3 weken.
Wat klopt er nu van dit verhaal?
Sandra had het blijkbaar over het andere 4G pakket zonder de combi met de DSL lijn.

Wat zegt deze check?

https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
hallo Barre,

die check heb ik gedaan en die geeft aan dat het kan. welke snelheid zie ik nergens :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06 22:26
RobinF schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:59:
Volgensmij is daar nog niets over bekend. Deze zomer komt de nieuwe variant op veel meer plekken beschikbaar.

Ik verwacht dat ze dan langzaam van de oude af willen maar dat is puur speculatie

Daarnaast, de interne antenne is best goed, maar het kan niet op tegen een goede, externe, richtantenne. Daarnaast is de firmware van de V10 nog niet helemaal 100% omdat bijvoorbeeld NAT loopback niet werkt icm de hybride variant, en er o.a. problemen zijn met het gastnetwerk icm de hybride variant.
Ik ontvang over een week ook het KPN Sneller Internet Buitengebied pakket. Ik stond op het punt om alvast een externe antenne te bestellen, lees ik nou goed dat dit met de nieuwste modem (ik neem aan dat ik deze ontvang) niet meer mogelijk is? De 4G mast staat op 1,5 km afstand en is met het blote oog te zien zonder enkele obstakels. Mijn idee was om een externe antenne in de nok van het dak te hangen, dan een korte coax kabel van 2,5 meter naar binnen te voeren en deze in de 4G modem op zolder te stoppen. Vervolgens wilde ik een UTP kabel vanaf de 4G modem de meterkast intrekken zodat ik hier de router kan gebruiken om hiervandaan wifi te gebruiken en andere apparatuur te voorzien met UTP kabels, aangezien deze door de muren vanuit de meterkast lopen.

Is mijn plannetje nog mogelijk of hoe moet ik dit voor me zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Je zegt dat je Sneller Internet Buitengebied krijgt, dan krijg je sowieso het Sagemcom modem zonder externe antenne mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
RobinF schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:15:
Je zegt dat je Sneller Internet Buitengebied krijgt, dan krijg je sowieso het Sagemcom modem zonder externe antenne mogelijkheid.
Dank voor het snelle antwoord, dit is wel even balen. Ik had zo'n goede hoop in deze opstelling! Ik geloof best dat de nieuwe modems een betere interne antenne hebben maar toch, zoals je zelf al aangaf kan het nooit op tegen een externe antenne die buiten regelrecht gericht staat op de mast.

Klopt het dat ik ook geen eigen router eraan kan hangen via bridge mode, de V10 ondersteunt geen bridge mode right? Is het met de Sagemcom mogelijk om een hybride verbinding van 4G/DSL te gebruiken? Met de oude Huawei modems was dit niet mogelijk toch?

Ik geloof dat er de afgelopen maanden een hoop verandert is dus alle informatie die ik heb gelezen is waarschijnlijk niet meer relevant :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Wat is precies de vraag? De Sagemcom kan met de V10 praten waardoor ze de verbindingen kunnen bundelen (met wat regeltjes zodat je niet direct 4g vol trekt etc).

Je eigen router kan je daar niet zomaar aan hangen. Alleen met DMZ.

Ik denk dat de informatie die je gelezen hebt gaat over SIB 4G terwijl jij aangeeft "gewoon" SIB te krijgen (de nieuwe variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
De informatie die ik gelezen heb ging over de SIB4G variant inderdaad. Het was niet per se een concrete vraag maar meer even een bevestiging dat het inderdaad om de nieuwe hybride variant gaat. Wat zijn precies die regeltjes zodat ik niet direct het 4G leeg trek? Zit er een limiet aan de snelheid die je met 4G kan behalen? Ik las in andere topics dat het mogelijk was om snelheden van zo'n 80-100 Mbps te halen, zit dit er met de nieuwe 4G modem nog in?

Verder vraag ik mij af deze hybride verbinding een positieve invloed heeft op mijn ping. Het enige waar ik een beetje bang voor was is dat mijn ping er als enige op achteruit zou gaan, blijft mijn ping nu hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
Volgensmij begin je altijd over DSL en de V10 beslist wanneer 4G bijschakelt (als X tijd meer dan Y data gebruikt wordt; vrij snel).

Snelheids limiet? Geen idee.

Positieve invloed? Meh. pings worden niet geloadbalanced toch? Maar de latency van TCP zal denk ik gelijk blijven. T zal over 4G misschien iets sneller zijn (afhankelijk van je DSL lijn) maar t moet wel eerst naar een KPN Gateway waar beide TCP Paths samen komen en de IPs gemount zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
interessant! Ook hier iemand die bezig is met SIB4G / sneller internet buitengebied met 4G oplossing. Ik heb het nog niet maar het zal er van moeten komen. ik heb nog maar kleine hoop op glasvezel, coax ligt er niet. ziggo wil ook niet. en adsl is 2002 meter van de centrale af (17 Mbit ongeveer op ons adres).

jammer van die richtantenne. vraag is dan wel vervolgens: mag de afstand tussen het 4G modem en de Experia zo groot zijn als ik wil (als in, experiadoos in de meterkast, 4G modem ergens waar ik de mast kan zien ofja zo goed als)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken, het is even afwachten tot ik ermee aan het werk kan maar ik ben in ieder geval erg benieuwd! Hopelijk is het ook voor mij mogelijk om snelheden tot 100 Mbps te halen, is toch wel is wat anders dan 5 Mbps :)

@Bitspark Ik denk dat de afstand tussen de 4G modem en Experia Box niet uit moet maken aangezien deze met een UTP kabel met elkaar verbonden worden als ik het goed heb. Zolang deze kabel niet boven de ~100 meter uitkomt zal het niet moeten uitmaken. Ik ben van plan om de 4G modem op zolder te plaatsen en een kabel naar de meterkast te laten lopen waar de Experia Box staat. Zal even prutsen zijn om te kijken waar het ontvangst het beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
Bitspark schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:48:
interessant! Ook hier iemand die bezig is met SIB4G / sneller internet buitengebied met 4G oplossing. Ik heb het nog niet maar het zal er van moeten komen. ik heb nog maar kleine hoop op glasvezel, coax ligt er niet. ziggo wil ook niet. en adsl is 2002 meter van de centrale af (17 Mbit ongeveer op ons adres).

jammer van die richtantenne. vraag is dan wel vervolgens: mag de afstand tussen het 4G modem en de Experia zo groot zijn als ik wil (als in, experiadoos in de meterkast, 4G modem ergens waar ik de mast kan zien ofja zo goed als)?
Ja dat kan. Zolang je maar niet enorm veel latency daar tussen creeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitspark
@RobinF Ok mooi. Ga ik daar eens mee aan de slag. Eerst maar eens laten aansluiten.

@Lunamous Ja ik ben ook erg benieuwd. We liggen echt nét buiten het dorp. laatste glasvezel aansluiting ligt op 500 meter onegeveer. Dat klinkt heel ver, maar het is maar een weggetje erheen. Weggetje als in, alleen fietsers en wat sporadische tractoren. Die weg is voor auto's afgesloten want eindigt in een bos.

Ziggo ligt ook op die 500 en iets meter. Maar Ziggo wil niet ivm het feit dat er meer dan 200 meter tussen de laatste aansluiting zit. Dan moet er een tussenversterker (grijs kastje) komen en daar trekken die niet aan. Ook al zou ik zelf meebetalen.

Op glas heb je geen verlies op die afstand en ze zijn aan het begin van die 500 meter nieuwe huizen aan het bouwen. Dus als ik geluk heb en wellicht via de gemeente etc. dan kan het nog. Maar goed dromen mag. In tussentijd dan deze oplossing. Ik hoop echt op 50 a 75mbit. 100 zou natuurlijk wonder zijn maar dat red je nooit lijkt me. als ik via adsl 17 haal, moet de overige 80 via 4G komen. daar zit niemand op te wachten bij KPN denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Bitspark op 15-05-2018 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunamous
@Bitspark Er is tenminste nog een beetje hoop, ik woon zo buitenaf dat hier waarschijnlijk nooit glasvezel gaat komen :'( . Daarnaast weet ik niet of die 100 Mbps haalbaar is, ik geloof dat bij SIB4G er geen limiet op zat en heb gelezen dat mensen daar alleen al 100 Mbps mee konden halen... vraag is dus of er bij SIB wel een limiet op zit.

@RobinF Het SIB4G abonnement is geloof ik alleen mogelijk bij mensen die niet boven de 3 Mbps komen toch? Verder ben ik erg benieuwd of SIB4G of SIB beter werkt in de praktijk. Voor mij is nu niet helemaal duidelijk waarom er precies twee verschillende pakketten worden aangeboden, stel ik zou vrije keuze hebben welke variant zou dan de voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
Lunamous schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:22:
@RobinF Het SIB4G abonnement is geloof ik alleen mogelijk bij mensen die niet boven de 3 Mbps komen toch?
Dat is raar in die zin; als ik op deze site kijk: https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
dan zegt hij bij de test dat op dat adres sneller internet buitengebied beschikbaar is incl. dat 4G modem. ik ben benieuwd. zal eens gaan bellen.

leuke test gedaan net:
Lokaal via Ziggo over mijn huis WIFI: 189Mbps down, +/-38Mbps up.
Via mijn KPN 4G+ Sim (LTE, samsung galaxy s6); 172mbps, +/- 34Mbps down

Spannend dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
Klopt. SIB4G kent een limiet of ondergrens (hoe je t maar wilt noemen) van 3 Mbit/s terwijl SIB veel hoger ligt (15)

SIB4G biedt een apart modem met mogelijkheid tot richtantenne. Afhankelijk van de situatie kan je daarmee super een verbinding krijgen. Met de Sagemcom zit je aan een soort van omni-directionele antenne en dat heeft voordelen (MIMO met meerdere masten) maar ook nadelen.

SIB4G gaat er op termijn uit, en werd aangeboden voordat SIB aangeboden werd.

Als ik zelf mocht kiezen had ik voor SIB gekozen en zelf het e.e.a. geloadbalanced eventueel naar een VPS toe om 1 IP te krijgen. Maar puur omdat ik dan de loadbalancer zelf kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
Loadbalancing en een VPS zegt me verder niet zo veel, heb daar nou net te weinig kennis voor. Als het allemaal staat zal ik er misschien wat verder naar kijken. Eerst maar is die internetsnelheid omhoog krijgen ;)

Bedankt voor alle informatie in ieder geval, het hele verhaal is zo een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
@RobinF ok! dus als ik je verhaal goed lees dan
1) is er voor mij SIB van toepassing (threshold 15Mbits)
2) wordt daar ook gebruik gemaakt van 4G
3) de SIB oplossing is zonder richtantenne maar met omni-directioneel antenne in een apart modem dat aan de V10 komt te hangen (platgeslagen een omgedraaide wifi router).

vraag zit voor mij dan nog even in (ik denk mijn misvatting) dat de V10 wel aan loadbalancing doet? In die zin dat ik een deel krijg via de adsl en de rest over 4G. Al is dat dan via 2 IP's (eentje 4G en eentje Adsl), terwijl jij aangeeft dat je, als je zelf de loadbalancing zou doen, je ook maar 1 IP naar buiten krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Nou,

1) Je DSL lijn moet minder presteren dan 15Mbit/s om in aanmerking te komen voor SIB
2) Ja
3) Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
@RobinF Geweldig dat je zo snel reageert. Ik heb nu op dit moment iemand aan de lijn voor het afsluiten. Ik kan SIB krijgen. Maar ze geeft aan dat er 15mbit leverbaar is en dat aangevuld wordt tot 20Mbit. ja goed, wat het is, dat is het. sneller kan niet dan maar leek me sterk verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
Nou, na een tijdje bellen gisteren met de klantenservice was het gelukt. 1 Juni start de levering. Paar dagen van te voren wordt alles opgestuurd. Dus ik ben benieuwd. ik zal het even terugmelden hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunamous
@Bitspark @RobinF Inmiddels het pakket binnen en geinstalleerd. Haal tussen de 70-100 Mbps download en 20-30 Mbps upload. Misschien nog ideeën om de upload te verhogen? Ben al met al zeer tevreden met deze snelheid en ben nog een beetje aan het uitvogelen waar de 4G modem het beste staat.

Is het trouwens mogelijk om te zien of de modem gebruikt maakt van de 800 MHz of 1800 MHz band? De 4G mast hier in de buurt gebruikt beide banden. En zijn er verder nog belangrijke instellingen die ik kan doorvoeren voor de Experia Box of 4G modem?

[ Voor 4% gewijzigd door Lunamous op 23-05-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Kan je instellen doorvoeren in het 4G modem?

Verder, nette snelheid. Ik verwacht niet dat je de upload veel verder kan verhogen maar dit is best redelijk denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
RobinF schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:30:
Kan je instellen doorvoeren in het 4G modem?

Verder, nette snelheid. Ik verwacht niet dat je de upload veel verder kan verhogen maar dit is best redelijk denk ik
Er is inderdaad niet veel in te stellen in de 4G modem, misschien kon ik er echter wel belangrijke informatie uithalen betreft het uitrichten van de modem. Iets als LTEWatch is er niet voor deze modem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Nee, heeft het überhaupt een WebInterface? Kan je dan screenshots sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunamous
RobinF schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:41:
Nee, heeft het überhaupt een WebInterface? Kan je dan screenshots sturen?
Het heeft zeker een webinterface, hier een aantal screenshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
@Lunamous Nou! Daar teken ik direct voor. 100Mbps is een prima snelheid voor gemiddeld gebruik, althans voor wat ik er mee doe. Sinds Netflix heb ik niet meer nodig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 09:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb een aantal reacties van KPN 4G Buitengebied netwerk problemen/ervaringen verplaatst naar dit topic, aangezien dit hét Ervaringen topic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitspark
@Lunamous nog een vraagje, weet je de afstand tussen je woning en de mast in de buurt? via 4gmasten.nl en een beetje googlemaps ben je daar zo achter (in google rechtermuisknop -> afstand meten). de mast die bij ons tegenover staat op 600mtr is tmobile op 1800 en 2100 :'). KPN ligt op 1.6Km met 1800 band.

blijft natuurlijk gokwerk maar dan zou ik gekeken naar jou afstand al een grove schatting kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Bitspark schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:50:
@Lunamous nog een vraagje, weet je de afstand tussen je woning en de mast in de buurt? via 4gmasten.nl en een beetje googlemaps ben je daar zo achter (in google rechtermuisknop -> afstand meten). de mast die bij ons tegenover staat op 600mtr is tmobile op 1800 en 2100 :'). KPN ligt op 1.6Km met 1800 band.

blijft natuurlijk gokwerk maar dan zou ik gekeken naar jou afstand al een grove schatting kunnen doen.
Eventueel zou je in antenneregister de richting van de antennes kunnen op zoeken (uitgaan van 120 graden breedte) dan kan je iets gerichten aangeven hoe het e.e.a. zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb sinds kort ook KPN 4g buitengebied. Prima tevreden over de downloadsnelheden tot nu toe(80 mbit redelijk consistent)

Ik heb alleen een klein probleem, op mijn pc(aangesloten via ethernet) haal ik een schamele 2 mbit terwijl ik op mijn telefoon 15 mbit haal.

Iemand hier een verklaring/oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Deodutie schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:17:
Ik heb sinds kort ook KPN 4g buitengebied. Prima tevreden over de downloadsnelheden tot nu toe(80 mbit redelijk consistent)

Ik heb alleen een klein probleem, op mijn pc(aangesloten via ethernet) haal ik een schamele 2 mbit terwijl ik op mijn telefoon 15 mbit haal.

Iemand hier een verklaring/oplossing voor?
Andere kabel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Een andere kabel aanleggen is wat moeilijk, maar ik heb een routertje aangelsloten op de kabel en via mijn telefoon een speedtest gedaan en deze komt ook uit op 15 mbit. dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
Bitspark schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:50:

Wij zitten op 1,4 km afstand met alleen maar weiland ertussen, ook een KPN mast met 800/1800 MHz. Verbinding schommelt de gehele dag wel erg en heb gemiddeld denk ik nu zo'n 50 Mbps. 40 is wel het minimale en heb intussen ook uitschieters van 115 Mbps gehad in de avond. Probeer toch een manier te vinden om het gemiddelde wat naar boven te trekken

Daarnaast heb ik een soortgelijk probleem zoals hierboven omschreven. Ik haal om mijn desktop met verschillende kabels maar rond de 5 Mbps upload terwijl dit op mobiel makkelijk 25 Mbps is. Hoe zou dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
Lunamous schreef op zondag 27 mei 2018 @ 01:37:
[...]

Wij zitten op 1,4 km afstand met alleen maar weiland ertussen, ook een KPN mast met 800/1800 MHz. Verbinding schommelt de gehele dag wel erg en heb gemiddeld denk ik nu zo'n 50 Mbps. 40 is wel het minimale en heb intussen ook uitschieters van 115 Mbps gehad in de avond. Probeer toch een manier te vinden om het gemiddelde wat naar boven te trekken

Daarnaast heb ik een soortgelijk probleem zoals hierboven omschreven. Ik haal om mijn desktop met verschillende kabels maar rond de 5 Mbps upload terwijl dit op mobiel makkelijk 25 Mbps is. Hoe zou dit kunnen?
Dat zijn toch prima waardes voor download? Ik heb vorig jaar zomer op een Manege ook zo'n modem geplaatst. (Manege staat in recreatiegebied, dus alle masten heb je direct line of sight) En we keken daar eerst naar max 25 mbit down en 2/8mbit up aan. Na het plaatsen van een 4G antenne ongeveer 20 mbit down met max van 40 mbit. En upload strak op 20. Op pc moet je hem wel even de tijd geven(5 a 8 sec) voordat hij op de 20 is. (4G modem -> Draytek Router. -> Gigabit switch -> Pc)

Helaas wel het probleem nu als er veel mensen de Draytek geen internet meer krijgt. Enkel de Wi-Fi van het 4G modem werkt nog dan. Na het resetten van het 4G modem kunnen we weer 6 uur.(Achter de Draytek staat ook de open wifi van de Manege :9 )

Oftewel ik heb ook nog werk te doen deze zomer.

[ Voor 4% gewijzigd door KingHorse op 27-05-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 22:32
Hier inmiddels ook wat ervaring met deze dienst. Download gemiddeld ergens tussen 20 en 30 mb na het opzoeken van goed plekje voor het 4g modem. Upload gemiddeld rond de 30mb.

Verder werkt het niet echt als backup voor DSL als dat is niet functioneerd. Tenmiste trok m'n binnenkomende dsl lijn eruit, modem en experiabox uiteraard aangelaten. Maar toen geen internet.

Bij m'n vriendin thuis zelfde setup en daar haal ik met speedtest gemakkelijk 150 mb down en 30 mb up. Maar die zitten op een pak en een beet 1.5 km van een 800mhz mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
RobinF schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:53:
Eventueel zou je in antenneregister de richting van de antennes kunnen op zoeken (uitgaan van 120 graden breedte) dan kan je iets gerichten aangeven hoe het e.e.a. zit.
Daar ben ik even uberfragt. ik heb in het antenneregister gekeken. ik kan die 120 graden niet zo 123 lijnen met de informatie die ik terugvind.
Lunamous schreef op zondag 27 mei 2018 @ 01:37:
Wij hebben dus 1.6Km aan de overkant van het dorp. Eerste 400mtr zal weiland/akker zijn, daarna bebouwing. dus ik ben erg benieuwd.
BoerFrits schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:52:
...
Bij m'n vriendin thuis zelfde setup en daar haal ik met speedtest gemakkelijk 150 mb down en 30 mb up. Maar die zitten op een pak en een beet 1.5 km van een 800mhz mast.
En dat is hoofdzakelijk weiland tussen mast en huis of ook bebouwing?

Ik zal ergens een dezer dagen het installatie pakket krijgen, na de verhuizing kan ik het installeren en dan zal ik wat resultaten terugplaatsen alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Als je Antenne register open hebt en op het LTE icoontje hebt gedrukt op de plek van de mast (kunnen meerdere LTEs staan) dan zie je als je in dat infopaneel o.a. datum van plaatsing, ingebruikname, postcode en ook de verschillende frequenties inclusief vermogen en richting. Daarmee kan je zien waar de antennes op richten. De meeste antennes voor 4G zullen ongeveer 120 graden doen, en dus als er in antenneregister 160 graden staat dan wijst het midden daar naar toe en zal er zowel 60 links als rechts ook nog bereik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
Als ik dat opzoek, staat er dit voor de 1815 band (exact hetzelfde staat er voor de 816 band):
32.5 m / 60 gr / 1815 MHz / 29.2 dBW
32.5 m / 180 gr / 1815 MHz / 29 dBW
32.5 m / 290 gr / 1815 MHz / 29.2 dBW

ik heb net eens even zitten knutselen via googlemaps en https://setcompass.com/CompassArrowExtension.htm en daar kom ik uit (nadat ik de roos op de antenne zet en via het liniaaltje uitlijn op onze locatie) op 210.

Daarmee bedoelende dat wij vanuit de antenne gezien op 210 graden liggen. als ik de cijfers bekijk vanuit de mast dan zou er zeker in dat gebied voldoende bereik moeten zitten (60 gr tm 290 gr). De hoogte van de 4G stralers is 32meter, dat is ver boven alles dat zich in ons dorp bevind.

Enige dat nog overblijft is de afstand van 1.6Km, wat daar de invloed van is kan ik niet inschatten. Het vermogen is ~29dBW. In theorie zou je dat moeten kunnen uitrekenen als je weet hoeveel het signaal over deze afstand afneemt. sneller is om er naar toe te rijden en gewoon een meting te doen :) (5 minuten van mij vandaan nu).

Wel erg interessante materie als je eens op deze manier naar een mast kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
RobinF schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:32:
Als je Antenne register open hebt en op het LTE icoontje hebt gedrukt op de plek van de mast (kunnen meerdere LTEs staan) dan zie je als je in dat infopaneel o.a. datum van plaatsing, ingebruikname, postcode en ook de verschillende frequenties inclusief vermogen en richting. Daarmee kan je zien waar de antennes op richten. De meeste antennes voor 4G zullen ongeveer 120 graden doen, en dus als er in antenneregister 160 graden staat dan wijst het midden daar naar toe en zal er zowel 60 links als rechts ook nog bereik zijn.
Hoeveel invloed heeft dit op de snelheid, haal je veel hogere snelheden als de mast direct op je 4G modem staat gericht? En kun je in alle situaties het beste direct op de mast richten met de 4G modem, of is het soms beter om een stuk te draaien zodat die bijvoorbeeld verder van de mast gericht staat omdat de stralingshoek ook anders is (in het geval waarbij er geen enkel object in de weg staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Hangt er vanaf hoe de masten staan, hoe de isolatie in je huis is, of je een richtantenne hebt etc maar het kan zijn dat je beter het modem aan de ene kant van je huis kan hebben ookal is die mast verder weg maar staat ie wel beter gericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
Even wat reacties doorgelezen, weet niet wie wat precies vraagt maar:

-Met het sagecom modem worden idd het reguliere ADSL signaal en 4G gecombineerd. Als je een speedtest doet zie je dat ook wel.de eerste paar seconden haal ik ongeveer 14 Mb/s en als dan 4G erbij komt trekt dit door naar snelheden tussen de 40 en 75 Mb. Gemiddeld zit ik de laatste tijd rond de 55.
- Mijn V10 en Sagecom staan redelijk ver uit elkaar. de V10 beneden en de Sagecom op zolder. Geen enkel probleem. (CAt6 kabel van een meter of 20 er tussen)
- Op de Sagecom zitten 2 netwerkpoorten. de ene is uiteraard bedoeld om de sagecom en V10 op elkaar aan te sluiten. De andere kun je zelf gebruiken. Ik heb er zelf een accespoint op aangesloten (in bridgemodus). Werkt prima.
- Ping wordt niet negatief beïnvloed door het 4G modem. Ping is gemiddeld 10-14 ms.
- Tot nu toe 1x een storing gehad: 4G werd niet bijgeschakeld. 30 minuten met KPN aan de telefoon gezeten, waarbij wel duidelijk werd dat de kennis op dit vlak minimaal is. Oplossing: we sturen een monteur langs. Uurtje later ging het vanzelf weer werken en heb ik de monteur afgezegd.
- Snelheid is voor mijn gebruik meer dan voldoende: 2 kids die vaak netflixen via tablet. HD stream op de TV en 4K streams van netflix werken ook prima. Moet ook regelmatig een VPN verbinding opzetten voor mijn werk en ook dat gaat prima. (locatie scheelt al snel 10-20 Mbit dus loont wel de moeite een beetje te experimenteren)
- Modem heeft goede ontvangst. snelheidstest op 4G met mijn Iphone 7 geeft veel lagere snelheden dan via het modem (rekening houden met de basis ADSL snelheid). Snelheid is wel erg afhankelijk van de plek in huis. Nu woon ik naast een grote stalen constructie, dus dat zal de ontvangst wel wat beperken, maar op zolder lijkt hij het in ieder geval het beste te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door influenza op 01-06-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
Hallo samen,

Even wat eerste ervaringen. Zoals gewoonlijk (althans dat zijn mijn ervaringen) werkt het materiaal van KPN meteen perfect (uit de doos halen, insteken, klaar). Zo ook met de V10 en de bijbehorende HD ontvangers.

Snelheid zonder 4G ongeveer 1,2MB/s down / 0,27MB/s up (over wifi, naast de V10, via telefoon).

Daarna met het 4G aan de slag gegaan. Allereerst via speedtest eens wat testjes gedaan in en om het huis waar ik nu precies op 4G+ de meeste snelheid haal. Uiteindelijk uitgekomen op de 1ste verdieping in de installatieruimte onder het schuine deel van het dak (steuntje moet ik nog maken daar). Daar eens het 4G modem provisorisch neergezet en wat tests gaan doen.

Direct verschil merkbaar. Zoals ook hierboven reeds beschreven, je merkt dat er een turbo lag is. Hij trekt eerst de ADSL vol. Daarna slaat de turbo aan en haal je meer. Afhankelijk van tijdstip zit ik tussen ongeveer 10MB/s down tot een max van 17.5MB/s down. Upload is constant rond de 2,50MB/s onafhankelijk van het tijdstip.

Ik haal nu 2 van de 3 streepjes op het 4G modem. Als ik de plek kan benutten midden op het schuine vlak onder het dak (plankje nodig) dan heb ik 3 streepjes en zal ik wellicht nog wat meer snelheid kunnen halen.

Ik ben dus meer dan tevreden. Latency is heel laag, reageert heel snel (tijd tussen het openen van een link of filmpje en het moment dat het daadwerkelijk zichtbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woess
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:52
Wat zijn de selectiecriteria? Ik zie dat mijn buren wel in aanmerking komen en wij niet namelijk. Heeft het nog zin om hierover te bellen (aantal maanden geleden ook al gebeld, maar toen wist ik bovenstaande nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
woess schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:43:
Wat zijn de selectiecriteria?
Zover ik weet moet je ADSL lijn minder dan 15Mbps leveren wil je voor de 4G oplossing in aanmerking komen. Best is om gewoon met de klantenservice te bellen van SIB4G. Die meten dat dan voor je door als je de postcode/huisnummer opgeeft. Zo heb ik mijn aansluiting ook besteld.

edit: ik heb dat hier gedaan; https://www.kpn.com/thuis...ebied.htm#beschikbaarheid

[ Voor 10% gewijzigd door Bitspark op 05-06-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Bitspark schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:29:
[...]

Zover ik weet moet je ADSL lijn minder dan 15Mbps leveren wil je voor de 4G oplossing in aanmerking komen. Best is om gewoon met de klantenservice te bellen van SIB4G. Die meten dat dan voor je door als je de postcode/huisnummer opgeeft. Zo heb ik mijn aansluiting ook besteld.

edit: ik heb dat hier gedaan; https://www.kpn.com/thuis...ebied.htm#beschikbaarheid
15 of minder. De foutmelding is namelijk "meer dan 15Mbits"
Je moet in het campagne gebied wonen & in het buitengebied.
Er moet bereik zijn, of je moet aan kunnen tonen dat je bereik hebt.

Verder, de SIB4G klantenservice regelt SIB niet, alleen SIB4G (de Huawei variant) maar dat gaat er waarschijnlijk op termijn uit. Voor SIB4G gelden strengere eisen.
woess schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:43:
Wat zijn de selectiecriteria? Ik zie dat mijn buren wel in aanmerking komen en wij niet namelijk. Heeft het nog zin om hierover te bellen (aantal maanden geleden ook al gebeld, maar toen wist ik bovenstaande nog niet).
Als je postcode + huisnummer kan PMen wil ik wel even checken. Afhankelijk van de reden kan je eventueel op het KPN Forum een uitzondering aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Laatst online: 16-01 18:40
Wellicht niet meer nodig, maar toch een reactie voor je Bitspark,

Ik schaar me achter de topicstart en influenza en kan me niet vinden in 'Sandra' haar mededeling over een max. lijn snelheid.

Ik maak zelf gebruik van het pakket 'Sneller Internet Buitengebied' (Niet te verwarren met "Internet in het Buitengebied 4G") waarbij je een zwarte Sagecom 4G mod/router krijgt.
De 4G wordt naast de ADSL signaal gebruikt.

Wat ik verder kan vertellen uit ervaring is dat 'Sandra' in iedergeval het wél bij het juiste einde heeft als ze zegt dat er 'niks gecombineerd wordt'.
De eerste 10 á 15 seconden echt intensief de lijn benutten zie ik dat ik blijf hangen op in en nabij de 4MBit (wat bij mij dus de max haalbare is - in Haarlemmermeer, of all places)
Pas na die eerste seconden zie ik wat lijkt als een 'overschakeling' naar 4G warbij ik ruim 40MBit haal en soms zelfs de 60 aan tik (4G mast 1204meter verderop, geen line of sight door schuur).
Let wel, KPN geeft aan dat 4G bel verkeer prio heeft over je 4G SIB thuis internet bundel dus je lijn snelheiden variëren.

En dan van mij aan de community een uitleg en een vraag;

Ik heb een behoorlijke tijd met veel plezier gebruikt gemaakt van SIB met de Sagecom. Na eerdere teleurstelling over de 4MBit ADSL snelheid bood deze oplossing na wat wantrouwen toch écht een stabiele, snelle verbinding waarmee ik rustig Netflix 4K kon streamen, prima multiplayer kon gamen met 3 man (mix van standalone MMO, Battle.net en Steam titles) inclusief het gebruik van een TeamSpeak server ernaast en de firmware updates voor m'n Hue lampen van >3u naar <10min ging.

Toen plots, sinds 22 of 23 mei, is het drámá en zo instabiel als een groep clowns op één éénwieler op een slackline die vastgemaakt is aan drilpudding.

Wat zie ik (functioneel) gebeuren?
Na enkele minuten streamen of gamen ga ik of een buffering fase of lag fase in (afhankelijk van de op dat moment lijn activiteit) waarna de internet verbinding in zijn geheel vervalt op alle apparaten in huis, zowel bekabeld als draadloos.

Wat zie ik "technisch" gebeuren?
Op de Experiabox (v10) (weet even de firmware versie niet) zie ik Services lampje op oranje springen en internet lampje uit gaan. Na een minuut gaat Internet lampje op rood. Weer na een minuut gaat alles weer op groen en maken m'n apparaten weer verbinding.

Wat heb ik zelf tot nu toe gedaan?
Heb alle wifi apparatuur uitgesloten, telefoons op 4G, chromecast en amazon echo uitgezet, hue bridge losgekoppeld waardoor enkel 3 computers bekabeld aangesloten waren.
Zelfde issue.
lijn activiteit vervolgens geknepen tot maar 1 computer.
zelfde issue.
Voor de zekerheid een andere enkele computer verbinding geprobeerd.
zelfde issue.
Experia v10 uit en aan.
zelfde.
Sagecom 4G uit en aan.
zelfde.
Experia gereset.
zelfde.

Ik had graag de experia uitgelezen middels SNMP oid máár dat ding zit pot dicht. :(

Uiteindelijk gister avond de KPN Helpdesk gebeld die wat "tests" heeft uitgevoerd waarbij tot mijn blijdschap het probleem zich tot twee keer toe tijdens de KPN tests voordeed.
Nu krijg ik vanmiddag een monteur. Ik weet even niet wat hij/zij kan/wil gaan doen, maar dat zal ik vanavond wel mee maken.

Dus, T.net community,
Welke troubleshoot stappen heb ik gemist? Zie ik iets over het hoofd?

En verder,
Heeft er al iemand een ándere oplossing zelf geknutseld en ingehuisd met SIB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
GenjiBlade schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:48:

Heeft er al iemand een ándere oplossing zelf geknutseld en ingehuisd met SIB?
Misschien heel gek, maar enkel het 4G modem gebruiken? Helemaal omdat je aangeeft je adsl snelheid maar 4mbit is :X

Bij het bedrijf waar ik het netwerk onderhoud hebben ze nog een Huawei B525, deze draait zelfstandig en de ADSL staat uit als failover/backup. Maar volgens mij was er toen nog geen TCP Multipath bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
Stiekem hoopte ik inderdaad al dat dit een mogelijkheid was, ik weet echter niet of de Sagecom zonder de Experia kán functioneren.
Nu kan ik me hier een ongeluk op gaan kijken, óf vanavond na bezoek monteur natuurlijk ook gewoon een kabeltje om prikken en kijken hoe ver ik kom :p

Óf iemand moet het met de sagecom al eerder hebben gedaan... ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Als ik direct een kabel prik in de sagecom zonder dat het V10 erop is aangesloten heb ik geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
influenza schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:27:
Als ik direct een kabel prik in de sagecom zonder dat het V10 erop is aangesloten heb ik geen internet.
Klopt, kan inderdaad niet. De sagemcom doet op zich niets.

Theoretisch zou het moeten kunnen, maar daarvoor zijn er gewoon te weinig details bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenjiBlade
Thanks influenza en RobinF!

Klinkt als een mooi project, heb niet helemaal de spullen liggen die ik ervoor zou moeten hebben maar komt goed, ik ga wel even hobby-en en meld me wel weer als ik iets vind.

Anyway, terug naar de officiële pad tot een oplossing.
Gister middag een KPN monteur over de vloer gehad.
TL;DR: Ligt in iedergeval niet aan de 4G, Sagecom of Experiabox.

Deze meneer heeft z'n best gedaan en kon ik het aardig goed mee vinden dus ik heb wel iets van z'n werk kunnen volgen, helaas vooralsnog even geen oplossing maar dat zal zich vanmiddag hopelijk recht trekken.
Huidige uitgangspunt is dat er een probleem is met de bekabeling van KPN en niet, zoals ik eigenlijk verwachtte, met de Experiabox. (En al helemaal niet met de Sagecom of 4G signaal voor duidelijkheid.)

Meneer slot z'n Fluke CIQ-100 (of ander vergelijkbaar apparaat - kon het niet helemaal plaatsen, maar 't leek op een CableIQ) en wist redelijk rap te melden dat de bekabeling.... "sub optimaal" bleek te zijn.
Samen met eigenaar van het pand ging de KPN monteur door het pand om de kabel op verschillende punten te testen waarna hij zelfs naar de wijkcentrale is geweest om daar het een en ander te bekijken.

Ik weet niet -exact- wat de uitkomst was, ik had het op dat moment even druk met andere zaken, maar uiteindelijk heeft de monteur voor de "Phone a Friend" optie gekozen en met de planning afdeling gebeld en gaat hij, samen met collega monteur, vanmiddag bij zowel de wijkcentrale als de ISRA in huis wat werkzaamheden verrichten.

Gezien ze met z'n tweeën zijn ga ik ervanuit dat ze óf willen testen tussen centrale en ISRA en niet 100x heen en weer willen rijden (waar ik ze best gelijk in geef) óf ze gaan daadwerkelijk iets aanpassen en moeten op twee plekken zijn.... (kan uiteraad ook beide opties zijn)

Vanmiddag hoor en merk ik dus meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Enigzins off topic: maar de spaarzame keren dat ik een monteur van KPN over de vloer heb gehad was ik erg te spreken en verbaasd over de moeite die zij namen om alles goed werkend en optimaal te krijgen. Dat zegt wellicht meer over de gemakzucht van andere aanbieders, maar toch ;)
GenjiBlade schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:26:
Thanks influenza en RobinF!

Klinkt als een mooi project, heb niet helemaal de spullen liggen die ik ervoor zou moeten hebben maar komt goed, ik ga wel even hobby-en en meld me wel weer als ik iets vind.

Anyway, terug naar de officiële pad tot een oplossing.
Gister middag een KPN monteur over de vloer gehad.
TL;DR: Ligt in iedergeval niet aan de 4G, Sagecom of Experiabox.

Deze meneer heeft z'n best gedaan en kon ik het aardig goed mee vinden dus ik heb wel iets van z'n werk kunnen volgen, helaas vooralsnog even geen oplossing maar dat zal zich vanmiddag hopelijk recht trekken.
Huidige uitgangspunt is dat er een probleem is met de bekabeling van KPN en niet, zoals ik eigenlijk verwachtte, met de Experiabox. (En al helemaal niet met de Sagecom of 4G signaal voor duidelijkheid.)

Meneer slot z'n Fluke CIQ-100 (of ander vergelijkbaar apparaat - kon het niet helemaal plaatsen, maar 't leek op een CableIQ) en wist redelijk rap te melden dat de bekabeling.... "sub optimaal" bleek te zijn.
Samen met eigenaar van het pand ging de KPN monteur door het pand om de kabel op verschillende punten te testen waarna hij zelfs naar de wijkcentrale is geweest om daar het een en ander te bekijken.

Ik weet niet -exact- wat de uitkomst was, ik had het op dat moment even druk met andere zaken, maar uiteindelijk heeft de monteur voor de "Phone a Friend" optie gekozen en met de planning afdeling gebeld en gaat hij, samen met collega monteur, vanmiddag bij zowel de wijkcentrale als de ISRA in huis wat werkzaamheden verrichten.

Gezien ze met z'n tweeën zijn ga ik ervanuit dat ze óf willen testen tussen centrale en ISRA en niet 100x heen en weer willen rijden (waar ik ze best gelijk in geef) óf ze gaan daadwerkelijk iets aanpassen en moeten op twee plekken zijn.... (kan uiteraad ook beide opties zijn)

Vanmiddag hoor en merk ik dus meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
Yep, ik kan absoluut niet klagen over de monteur(s).

Ik bevind me nu in een grey area;
Monteur en collega konden niks vinden, hebben zelfs een ander koperpaar geprobeerd wat dezelfde uitkomst had die voor hun ook meetbaar en voelbaar was tot aan de wijkcentrale.

Ik zou vandaag / morgen meer horen van de servicedesk na een ander traject?

Echter; lijn is voor mij ineens stabieler, dus.... Idunno?
Ik wil niet al te graag bellen met "Is opgelost!" zonder dat er daadwerkelijk ook een duidelijke oorzaak is aangewezen en verholpen, zal je net zien dat ik over [x] dagen weer mag bellen en opnieuw alles uitgemeten moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
KingHorse schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:08:
Bij het bedrijf waar ik het netwerk onderhoud hebben ze nog een Huawei B525, deze draait zelfstandig en de ADSL staat uit als failover/backup. Maar volgens mij was er toen nog geen TCP Multipath bij KPN.
Die Huawei B525 is inderdaad toch een of/of router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
Dreamvoid schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:06:
[...]

Die Huawei B525 is inderdaad toch een of/of router?
Ja dat is inderdaad een router die enkel 4g nodig heeft om te werken. Er kan wel een dal kabel in, maar dat kan ook voor telefoon zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
KingHorse schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:41:
[...]

Ja dat is inderdaad een router die enkel 4g nodig heeft om te werken. Er kan wel een dal kabel in, maar dat kan ook voor telefoon zijn?
Klopt, die router heeft telefonie functionaliteit, waarmee je een telefoon kan inprikken en via het mobiele nummer van de SIM kaart kan bellen. Hoewel er allerlei leveranciers zijn die dat uitschakelen in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 15:34
Sinds een paar weken hebben we hier ook SIB in de bekende opstelling van V10 + Sagecom modem.
Het werkt tot nu toe redelijk. Internetsnelheid is rond de 40mbit, beduidend beter dan de 8Mbit waar ik vanaf kwam.

Hoewel de snelheid is toegenomen, "hapert" de verbinding wel wat meer dan voorheen. Dramatisch is het niet, maar op willekeurige momenten van de dag schiet de latency enkele minuten omhoog en heb ik last van lichte packetloss. Vooral met VOIP bellen is dit ooit lastig.

Zie:
Afbeeldingslocatie: http://daanvt.nl/inet.jpg

Blauw is de gemiddelde latency over 5 pings. Groen is packetloss.

KPN Is hier geweest, maar zeggen dat alles er perfect uitziet. En kunnen dus ook weinig voor me betekenen verder.

Hebben hier meer mensen last van ?

Daarbij ben ik benieuwd of er mensen zijn die hebben geprobeerd om de meegeleverde simkaart in een ander modem te stoppen. Ik zou graag af willen van de "hybride" combinatie, zodat ik er handmatig voor kan zorgen dat bepaald verkeer (Voip en alarm) altijd over de DSL lijn wordt gestuurd.

Volgens mij kan ik dat nu alleen andersom. Zodra ik het IP-Adres van de sagecom (x.x.x.252) als gateway instel, heb ik het idee dat al het verkeer over 4G wordt verstuurd.

[ Voor 27% gewijzigd door DaneV op 11-06-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:27
DaneV schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:38:
Sinds een paar weken hebben we hier ook SIB in de bekende opstelling van V10 + Sagecom modem.
Het werkt tot nu toe redelijk. Internetsnelheid is rond de 40mbit, beduidend beter dan de 8Mbit waar ik vanaf kwam.

Hoewel de snelheid is toegenomen, "hapert" de verbinding wel wat meer dan voorheen. Dramatisch is het niet, maar op willekeurige momenten van de dag schiet de latency enkele minuten omhoog en heb ik last van lichte packetloss. Vooral met VOIP bellen is dit ooit lastig.

Zie:
[afbeelding]

Blauw is de gemiddelde latency over 5 pings. Groen is packetloss.

KPN Is hier geweest, maar zeggen dat alles er perfect uitziet. En kunnen dus ook weinig voor me betekenen verder.

Hebben hier meer mensen last van ?
Ja dat is een KPN issue met 4G.
Heeft te maken met het aantal connecties je kunt maken over je verbinding.
En als er 1 blijft hangen, blijft alles hangen. Vooral met websites. Maar whatsapp zie je bijvoorbeeld wel eens hangen, met 1 vinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander822
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-01-2023
Aangezien ik de 4g router met een netwerkkabel moet verbinden met de Experia box V10 kan ik hem niet op de beste plek zetten in huis.

Weet iemand of het mogelijk is om het simkaartje in een andere 4g router te plaatsen om zo een extra wifi netwerk te creeren en hem zo in huis kan zetten waar ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
sander822 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:58:
Aangezien ik de 4g router met een netwerkkabel moet verbinden met de Experia box V10 kan ik hem niet op de beste plek zetten in huis.

Weet iemand of het mogelijk is om het simkaartje in een andere 4g router te plaatsen om zo een extra wifi netwerk te creeren en hem zo in huis kan zetten waar ik wil?
Volgensmij is dat sowieso officieel niet toegestaan maar ik betwijfel ook of het zal gaan werken. Zou goed kunnen dat al die simkaarten gelockt zijn qua APN en ze alleen via de SIB Gateway kunnen praten.

Maar, dat het een netwerkkabel is is toch juist mooi? Kan je overal in huis waar je netwerk hebt dat ding heen zetten, eventueel via HomePlug/G.hn en misschien zelfs via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 09:08
Ik kan me ook eindelijk melden in dit topic. Na een hoop geswitch van aanbieders, nu weer terug bij KPN.

Situatie 1: Bedraad internet via telefoonlijn. Kreeg max ~0.8Mbps door. Was niks dus
Situatie 2: Unlimited 3G abbo van KPN, 3g Router met dongel. Alleen KPN belde twee keer maand op omdat we altijd over de FUP zaten :+
Situatie 3: 50GB 4G buitengebied van KPN. Huaweii E5186 router was ideaal. Jammer dat we deze moesten aanschaffen voor €150. Bundel was natuurlijk te klein
Situatie 4: 100GB 4G buitengebied van T-Mobile. Weer Huaweii E5186 moeten aanschaffen. Deze keer buitenantenne voor €50 extra er bijgenomen. Onbeperkte nachtbundel was perfect. Maar met de intrede van Netflix en een 4K TV werd ook deze 100GB te weinig. In combinatie met de buitenantenne en een goede plaatsing haalde ik hierbij tussen de 80 en 120 Mbps
Situatie 5: Abbo verlengd naar Unlimited 4G van T-Mobile. Nadeel: lage snelheid (max 25Mbit) en je kan je dagelijkse bundel pas weer aanvullen op het moment dat je er echt overheen zit en het internet dus overal uitgevallen is. Schiet niet op.

En nu toch maar weer terug naar KPN. Vanochtend is de monteur van KPN geweest aangezien ik het zelf niet voor elkaar kreeg. Bleek uiteindelijk dat er iemand in de wijkcentrale kast heeft lopen prutsen en wij er dus uit lagen. De monteur had nog eens bevestigd dat wij hier nooit meer dan 3Mpbs zouden krijgen. Ik lachte hem nog een keer uit en zei 'deel dat nog maar eens door 4'. Afijn, eerste speedtest gedraaid: 5Mbps :+

Net KPN gebeld om Sneller internet buitengebied te activeren. Dit heeft opzich nog geen haast angezien ik T-Mobile nog twee weken heb, en anders de vaste lijn nog als back-up.

Een kleine speedtest met de telefoon van de monteur (hier iedereen bij T-mobile inmiddels) op verschillende plaatsen in het huis geven mij een maximale snelheid van 35Mbps. Niet slecht natuurlijk, maar ik hoop dat dit nog meer word door de wat grotere antenne van de Sagem router ivm mijn telefoon.

Ik baal er wel echt van dat ik niks met mijn huidige E5186 router met buitenantenne kan. Hemelsbreed zit KPN nog dichterbij dan T-Mobile en zou ik heerlijke snelheden moeten kunnen halen. Het kriebelt dan ook om gewoon de SIM-kaart in de Huaweii router te stoppen, maar laten we dat maar niet doen.

Afijn, we zien volgende week wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derugash
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 20:38
Ik heb een verbinding van gemiddeld ~9 Mbit/s down, en ~1 up. Dat is nog geweldig vergeleken met een hoop 'buitengebieders' hier, maar ik was toch wel heel blij dat ik een week of twee geleden op de SIB-site van KPN zag dat mijn adres 'later in 2018' in aanmerking komt. Toen echter bleek dat mijn ouders 30 meter verderop wel nu al in aanmerking komen besloot ik @RobinF even te PM'en (dank voor je hulp!) en daarna KPN even te bellen. Daar kreeg ik een zeer behulpzame medewerkster aan de lijn die ervoor heeft gezorgd dat ik het toch aan mocht vragen. Yes!
Inmiddels heb ik de hardware binnen en, hoewel mijn nieuwe abonnement pas op de 28e ingaat, alvast geïnstalleerd om even te bekijken hoe en wat.

Alles werkt prima en geeft aan wat het aan zou moeten geven. Volgens KPN komt er een eenmalige IP-wijziging en vanaf dat moment verwacht ik ook 4G te kunnen gebruiken. Hier moet ik dus nog even op wachten, maar dat is geen reden om niet alvast de ontvangststerkte te testen.
Ik ben met de modem rond gaan lopen om streepjes te bekijken, waarbij blijkt dat ik overal 1 á 2 streepjes krijg. 3 wil niet lukken. Ik verwacht dat ik straks genoeg extra megabitjes heb, maar ik kon het toch niet laten om één en ander na te kijken.

Ten eerste heb ik eens uitgezocht waar de 4g masten met KPN antenne in de buurt zijn:
  • De dichtstbijzijnde mast van KPN is 1200 meter verderop. Vanuit deze mast zit ik op 50°, terwijl de mast zend richting 60°. Er zit nauwelijks bebouwing tussen de 4g mast en mijn huis, maar er staat wel een hooiberg in de weg. Die zorgt voor storing met zijn vier palen; als je voorbij een paal loopt met een DECT telefoon ben je je verbinding kwijt. DECT zit op ~1800-1900 MHz als ik het goed heb, maar wellicht heeft 816MHz geen probleem met die palen.
  • De andere mast is 2km verderop en heeft vrijwel geen bebouwing ertussen (polderlandschap). De mast heeft antennes op 60° en 150° en ik lig op 105°, precies er tussenin
  • De daaropvolgende masten zijn 2.3km of verder en hebben meer bebouwing in de weg staan.
Wel jammer dat de mast op 900 meter die ik vanuit mijn raam kan zien voorzien is van Vodafone, Tele2 én T-mobile, maar geen KPN.
Het lijkt erop dat de 'beste' mast voor mij die op 1200 meter is, mits deze door de hooiberg heen komt. Valt de snelheid tegen, dan kan ik eens proberen op de andere mast te richten. Nu vroeg ik me af of er een manier is om de sterkte van het 4G signaal te meten zonder daarbij af te hoeven gaan op die 3 streepjes van een sagemcom... Mijn vriendin heeft een Simyo abonnement. Mijn plan is om de app van Open Signal te installeren en te zien wat daar uitrolt.

Goed, ik moet natuurlijk eerst even zien wat ik straks voor snelheden ga halen. Valt dat tegen, of wil ik gewoon meer eruit zien te halen, dan is het misschien toch een optie een externe antenne aan te sluiten. Ik vond foto's van de printplaat in dit topic op het KPN forum waaruit blijkt dat er pigtail connectors op zitten. Er zijn pigtail -> SMA adaptertjes waarmee je dan toch een externe antenna kunt aansluiten. Of ie dan werkt is een tweede. Iemand al zoiets geprobeerd of ben ik straks de eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Tegenwoordig(?) is dat ook zelf hier te checken: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Maar, het zou moeten werken, eventueel kan je ook een connector op de grotere pads solderen zolang je t maar goed verbind. Ik heb nog nergens iemand gezien die dit geprobeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
Ik heb het printplaatje inmiddels zelf even uit de sagemcom gehaald om de boel eens wat beter te bekijken.
Linksboven en rechtsbovenin de print zijn through-hole soldeerpunten aanwezig voor een SMA connectors, maar de middelste pin van deze connectoren zijn op de print nergens mee verbonden. Er zijn duidelijk missende componenten te zien. Of, moet ik zeggen, plekken waar SMD's zouden moeten zitten om de boel te laten werken.

Afbeeldingslocatie: https://atomrepair.nl/fotos/sagemcom/sagemcom-missende-smd.jpg

Deze hele handel is weggelaten omdat dit immers een model zonder externe antennemogelijkheid is. Zou ik dus enkel twee SMA connectors solderen, dan zijn die zeker niet functioneel. Wat er precies op de open plekjes moet komen weet ik niet. Ik kan solderen en een inschatting maken, maar dit is voor mij teveel raadwerk.
Ik vermoed dat de missende zaken ervoor zorgen dat de modem vanzelf de interne antenne uitschakelt wanneer je een externe aansluit. Afgezien van het terugplaatsen van alle missende onderdeeltjes (en dan zou het nog kunnen dat de externe poorten ook softwarematig uit staan) is er alleen nog de optie om de interne connectorjes S-20/3 en P20/3 te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://atomrepair.nl/fotos/sagemcom/sagemcom-antenne.jpg

Ik noemde ze in mijn vorige post pigtails, maar dat is een ander woord voor een kortdradige adapter. Ik heb al redelijk wat gezocht, maar kan deze exacte connectors tot nu toe niet vinden. Alle SMD coax connectors die ik kan vinden hebben een pinnetje in het midden en deze niet.
Nu kan er alsnog wat anders aangesloten worden door de verbinding met de interne antenne te verbreken (door de componentjes linksboven/rechtsonder S-20/3 te verwijderen en iets soortgelijks bij P-20/3) en daar iets anders aan vast te maken. Daar hou ik het even op, maar als iemand weet wat voor connectortjes dit zijn hoor ik het natuurlijk graag.

update - vermoedelijk zijn dit micro coax connectors met ingebouwde switch (linkje). Dat doet vermoeden dat de antenne zichzelf loskoppelt van het systeem puur met het doel de antenne te kunnen doormeten. Hier een externe antenne aansluiten gaat dan niet werken. Enige mogelijkheid voor een externe antenne is denk ik de huidige interne antenne loskoppelen en toch een SMA oid solderen met een jumper.

[ Voor 11% gewijzigd door Derugash op 26-06-2018 10:48 . Reden: info over connectors toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Met mijn telefoon haal ik een veel lagere snelheid als ik een 4G speedtest doe dan wanneer ik verbonden ben via de sagecom. Ik heb ook maar 2 streepjes maximaal, maar het scheelt ongeveer 15 Mbit met de snelheid via mijn telefoon.

Actuele test:
Iphone 7+ 4G 21,8 Mbit
Wifi met Sagecom 38,6 Mbit. (wel met een UHD netflix stream aan op de TV en een gemiddelde ADSL snelheoid van 13-14 Mbit)
LoeWn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:24:
Ik kan me ook eindelijk melden in dit topic. Na een hoop geswitch van aanbieders, nu weer terug bij KPN.

Situatie 1: Bedraad internet via telefoonlijn. Kreeg max ~0.8Mbps door. Was niks dus
Situatie 2: Unlimited 3G abbo van KPN, 3g Router met dongel. Alleen KPN belde twee keer maand op omdat we altijd over de FUP zaten :+
Situatie 3: 50GB 4G buitengebied van KPN. Huaweii E5186 router was ideaal. Jammer dat we deze moesten aanschaffen voor €150. Bundel was natuurlijk te klein
Situatie 4: 100GB 4G buitengebied van T-Mobile. Weer Huaweii E5186 moeten aanschaffen. Deze keer buitenantenne voor €50 extra er bijgenomen. Onbeperkte nachtbundel was perfect. Maar met de intrede van Netflix en een 4K TV werd ook deze 100GB te weinig. In combinatie met de buitenantenne en een goede plaatsing haalde ik hierbij tussen de 80 en 120 Mbps
Situatie 5: Abbo verlengd naar Unlimited 4G van T-Mobile. Nadeel: lage snelheid (max 25Mbit) en je kan je dagelijkse bundel pas weer aanvullen op het moment dat je er echt overheen zit en het internet dus overal uitgevallen is. Schiet niet op.

En nu toch maar weer terug naar KPN. Vanochtend is de monteur van KPN geweest aangezien ik het zelf niet voor elkaar kreeg. Bleek uiteindelijk dat er iemand in de wijkcentrale kast heeft lopen prutsen en wij er dus uit lagen. De monteur had nog eens bevestigd dat wij hier nooit meer dan 3Mpbs zouden krijgen. Ik lachte hem nog een keer uit en zei 'deel dat nog maar eens door 4'. Afijn, eerste speedtest gedraaid: 5Mbps :+

Net KPN gebeld om Sneller internet buitengebied te activeren. Dit heeft opzich nog geen haast angezien ik T-Mobile nog twee weken heb, en anders de vaste lijn nog als back-up.

Een kleine speedtest met de telefoon van de monteur (hier iedereen bij T-mobile inmiddels) op verschillende plaatsen in het huis geven mij een maximale snelheid van 35Mbps. Niet slecht natuurlijk, maar ik hoop dat dit nog meer word door de wat grotere antenne van de Sagem router ivm mijn telefoon.

Ik baal er wel echt van dat ik niks met mijn huidige E5186 router met buitenantenne kan. Hemelsbreed zit KPN nog dichterbij dan T-Mobile en zou ik heerlijke snelheden moeten kunnen halen. Het kriebelt dan ook om gewoon de SIM-kaart in de Huaweii router te stoppen, maar laten we dat maar niet doen.

Afijn, we zien volgende week wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Derugash
Vandaag is mijn SIB abonnement ingegaan. Ik kreeg keurig een SMS'je van KPN om me daarvan op de hoogte te stellen rond 800, hoewel ik toen al een half uurtje enthousiast met snelheidstestjes bezig was :)

Ik heb de Sagemcom eerst op mijn bureau vlakbij mijn router gezet. Daar krijgt ie wisselend 1 of 2 ledjes. Ik heb de meeste tests uitgevoerd met de custom speedtest van kpn. Voor de laatste tests ben op het windowspakket van speedtest.com overgegaan wegens vreemde resultaten. Daarover straks meer.

Mijn router had een herstart nodig, daarna werkte 4G na een paar minuutjes. Zoals al eerder in dit topic beschreven begint je snelheid met je vaste lijn en loopt daarna snel op naar het max haalbare.
Met de Sagemcom op mijn bureau haalde ik gemiddeld 45Mbps down en ~3Mbps up.
Hier was ik al zeer tevreden mee, want ik had gerekend op (veel) minder. Meevaller dus!
Vervolgens heb ik de Sagemcom op een langere (meegeleverde) netwerkkabel en verlengsnoer aangesloten om de ontvangst op andere plekken in huis te testen.
Hierbij bleek het apparaatje een duidelijke voorkeur te hebben om richting de dichtstbijzijnde mast te kijken, ook al zit er een hooiberg met palen tussen die weleens wat wil verstoren.
Met de Sagemcom tegen de houten voorgevel geplant ging ik al richting de 70 - 80Mbps down. Op een vrij specifiek plekje blijkt ie zelfs consequent 3 ledjes te krijgen en steeds weer over de 100 te zitten! Ik heb het ding inmiddels op die plek gemonteerd. Zo'n snelheid had ik niet durven dromen.

Enige minpuntje is de upload, dacht ik tenminste, want die bleef en blijft op de kpn speedtest meestal rond de 2 á 3 Mbps hangen. Toen ik een ander testje probeerde op sourceforge bleek de upload rond 30 Mbps uit te komen. Hierop heb ik eens in filezilla een flink bestand (1,5 GB) naar mijn eigen server geüpload, daar bleek ik rond de 20Mbit up te halen. De KPN speedtest geeft me nu nog steeds tussen de 2 en 5 Mbit in Edge (geen addons) en Firefox, dus daar zit iets mis.

Hierbij nog even de laatste testjes van de dag:

Afbeeldingslocatie: https://atomrepair.nl/fotos/sagemcom/voor-en-na-SIB.jpg

Ik denk dat ik het monteren van een buitenantenne om mee te testen maar even laat hangen.. Meer dan dit heb ik eigenlijk niet nodig. Op zich wel jammer, want ik keek er ook wel naar uit om de snelheid op te krikken, maar dat blijkt dus totaal niet nodig in mijn geval. Ben in elk geval erg blij met SIB, want van 10Mbps down en 1.4 up naar respectievelijk 100 en 30 had ik nooit verwacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Oh wat interessant! Ik heb de sagecom op zolder staan omdat ik daar de beste resultaten haalde, maar nooit gelet op de exacte richting. Ik zat qua richting dus precies tussen twee masten in. Heb hem nu gericht op de dichtstbijzijnde 4G mast en dat maakt echt nog wel wat verschil. Qua upload haal ik nu constant 3-4 Mbit meer dan ik had en de download varieert weliswaar, maar lijkt ook wel zo'n 10 Mbit hoger te zijn dan mijn gebruikelijke snelheidstestjes. Die doe ik overigens allemaal via wifi, dus bekabeld zal dat ook nog wel ietjes uitmaken. WIFI werkt overigens wel prima, want dat is dan weer het voordeel van wat afgelegen wonen, weinig storing van de buren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:29

m00

Ik was Ziggo meer dan zat met al die prijsverhogingen. Ben sinds vanochtend ook KPN Internet + SIB klant. De "B" van Buitengebied is relatief in mijn begrip, ik woon in een stad in Twente. De monteur stond ook wat verbaasd te kijken toen-ie aan de deur verscheen :+. Mijn DSL lijntje haalt een schamele 10/1 Mbit. De dichtstbijzijnde 800/1800 4G mast is iets meer dan 500m verderop, maar wel met bebouwing ertussen. Ik zit ook een beetje op de rand van de zendrichting. Daarbij is mijn nieuwbouwhuis ook niet het meest optimale transmissiemedium. Op zolder is het bereik het beste zoals te verwachten, maar ik kom niet boven de 2 streepjes. Enfin, modem gericht op de mast en gaan met die banaan.

De KPN speedtest zit op zo'n 65 Mbit down en 2-3 Mbit up. Als ik daadwerkelijk iets ga uploaden is dat wel hoger zoals Derugash ook beschrijft. In mijn geval rond de 10 Mbit.

Ik had stiekem op iets meer gehoopt, maar het is zelfs in de piekuren al ruim sneller dan wat instap Ziggo mij bood en het is ook nog goedkoper. En niet meer hoeven te betalen voor een koppelverkoop-kabel-tv-abonnement wat al 10 jaar niet meer is aangesloten is alleen al winst :D.

Zal nog verder testen in de daluren, er is hier nogal wat bedrijvigheid dus ik verwacht daar ook nog zeker wat snelheidswinst.

Edit: bij minder drukte zit ik op 105/13 Mbit. Mag niet klagen denk ik :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is echt een goed produkt, en gaat de al moeizame markt voor glasvezel nog moeilijker maken. Met dit soort snelheden wordt het nog lastiger om de kritische massa aan belangstellenden te krijgen voor het aanleggen van verglazingsprojecten, en vervelender nog: als bestaande glasklanten overstappen naar goedkoper DSL+4G lazert de financiele positie van de glasvezelboeren in elkaar. Tis nu nog een nicheprodukt, maar als de huidige 4G netten een redelijk volume aan extra klanten aan kunnen (moeilijk voor mij als leek in te schatten) gaat dit nog een slagveld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Vandaag de Sagemcom router binnen gekregen. Uiteraard direct aangesloten maar de snelheid wil maar niet omhoog gaan. Ik heb een plek gevonden waarbij de router netjes drie strepjes laat branden. Alle lampjes branden blauw. Zowel op de Xperialink als de Sagemcom geeft de lan-indicator aan dat het verbonden is (gigabit) en knippert deze ook zodra ik een speedtest ga doen. Maar ik blijf op 5 Mbit hangen. Uiteraard beide routers al herstart.

:O

- meegeleverde kabel zit direct van router naar router. niet via patchpaneel
- kabel zit in de xperiabox in een lan aansluiting
Lunamous schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:46:
[...]

Het heeft zeker een webinterface, hier een aantal screenshots.
Hoe bereik je de webinterface? Ik krijg het apparaat niet gevonden. IP?

[ Voor 33% gewijzigd door LoeWn op 05-07-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
LoeWn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:51:
Vandaag de Sagemcom router binnen gekregen. Uiteraard direct aangesloten maar de snelheid wil maar niet omhoog gaan. Ik heb een plek gevonden waarbij de router netjes drie strepjes laat branden. Alle lampjes branden blauw. Zowel op de Xperialink als de Sagemcom geeft de lan-indicator aan dat het verbonden is (gigabit) en knippert deze ook zodra ik een speedtest ga doen. Maar ik blijf op 5 Mbit hangen. Uiteraard beide routers al herstart.

:O

- meegeleverde kabel zit direct van router naar router. niet via patchpaneel
- kabel zit in de xperiabox in een lan aansluiting

[...]

Hoe bereik je de webinterface? Ik krijg het apparaat niet gevonden. IP?
Als het goed is krijgt ie een IP via DHCP en die kan je gewoon in de leasetabel of de aangeslotenapparaten tabel op de Experiabox zien.

Welke datum staat er in de bijgaande brief? Per die datum (misschien iets eerder) werkt alles. Maar als dat nog een week duurt is het logisch dat je nog niets zien.
In sommige gevallen helpt een reset van de Experiabox, maar de bijbehorende technische onderbouwing ontbreekt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
RobinF schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:50:
[...]
Als het goed is krijgt ie een IP via DHCP en die kan je gewoon in de leasetabel of de aangeslotenapparaten tabel op de Experiabox zien.

Welke datum staat er in de bijgaande brief? Per die datum (misschien iets eerder) werkt alles. Maar als dat nog een week duurt is het logisch dat je nog niets zien.
In sommige gevallen helpt een reset van de Experiabox, maar de bijbehorende technische onderbouwing ontbreekt nog.
Daar had ik in gekeken. alle aangesloten ips bekeken.. geen resultaat.

Ik heb geen brief gekregen :/

Maar als het abbo nog niet 'aangesloten' zou zijn, zou je denken dat het 4g symbool nog niet blauw kleurt, toch?

Edit: zojuist de simkaart in mijn huaweii e5186 4g router gedaan en deze geeft aan dat er geen netwerk gevonden kan worden. Bij KPN is het dus nog niet goed. Wachten dus. Maar hoelang is de vraag.

Edit:

KPN gebeld. Gezegd dat het aan de SIM-kaar moet liggen, want ik heb het geprobeerd in een andere 4G router. Nou daar snapte de persoon natuurlijk helemaal niets van. Voor de duidelijkheid maar gezegd dat ik de SIM-kaart in een telefoon geprobeerd heb, dat snapte ze wel. Maar dit zou onmogelijk moeten zijn omdat er geen SIM-kaart in de 4G-router zou zitten. Ik mevrouw duidelijk gemaakt dat dit wel zou moeten, aangezien je anders geen 4G-verbinding op zou kunnen zitten (ja, ik ben bekend met e-sim). Toen werd ik doorgeschakeld naar een collega die er meer verstand van zou hebben. Na 3 minuten kreeg ik de meneer pas overtuigd dat ik echt niet de Huaweii router heb maar de Sagemcom. Volgens die 'expert' zit de SIM-kaart intern in het apparaat en moet je het apparaat open schroeven om deze er uit te kunnen halen. Nou, bij deze toch niet. Weer doorgeschakeld naar de 'super expert'. Deze gaf aan dat de SIM-kaart geen aboo bevat en daarna niet zou werken bij andere apparaten. Oké duidelijk, dus het kan wel aan de router of mijn netwerk liggen. Alles nagelopen. "O u heeft zelf wel veel kennis van netwerken". Joh (ik zei nog net niet "meer dan jullie expers ja) :+. Anyway, hij kon het ook niet oplossen. Wordt nu een interne melding van gemaakt en dan gaat een 'ecte super mega nerd expert' er naar kijken en mij terug bellen. Joepie :Z

[ Voor 60% gewijzigd door LoeWn op 06-07-2018 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derugash
LoeWn, toen ik mijn sagemcom op de nieuwe experia aansloot was dat zowat een week voor het ingaan van mijn abonnement. Zodra ik doorhad dat ik de sagemcom in de WAN poort had gepropt (yarrr..) en hem in een werkend poortje deed kreeg ie ook gewoon een ip toegewezen via DHCP waarmee ik bij de webinterface kon komen. Dat zou bij jou toch echt wel moeten kunnen. De 4G signaalsterktelampjes waren ook direct al te zien, maar geen sneller internet. Dat kwam pas na de activeringsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zet het topic dan in je bookmarks

[ Voor 91% gewijzigd door Equator op 13-07-2018 07:14 . Reden: tvp ]

Lesdictische is mijn hash#

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Buitengebied, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2