Sinds 11 Januari heb ik KPN 4G Buitengebied in huis (https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm & nieuws: KPN wil combinatie van dsl en 4g testen bij 2500 klanten in het buite.... Hiervoor had ik een alles in 1 COAX abonnement van CAIWAY maar was de erbarmelijke service en het oneerlijke prijs systeem van ze meer dan zat.
Sinds ca. September dit jaar is KPN met een pilot begonnen met het aanbieden van een onbeperkt 4G internet voor het buitengebied pakket. Mijn adres kwam ook in aanmerking dus in November meteen aangevraagd. Gekozen voor alleen internet, nee, geen telefonie voor 1 euro per maand en geen TV. Ik kijk bijna geen tv en alles wat ik wil zien kan via diverse streaming opties ook nog bekeken worden.
De Hardware:
In mijn geval is er een startpakket ontvangen met 2 dozen en een starthandleiding.

In de eerste doos zit een (ik neem aan standaard) startpakket met een Experiabox v10 (een witte. https://www.kpn.com/faq/16996 voor meer info hierover kan ook in het [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie topic worden gelezen evenals de extra pakketten en mogelijkheden buiten internet). Dit is het xDSL modem met 4 ethernet poorten, 2 USB poorten en 2 telefonie poorten en een WAN poort (alleen relevant voor glasvezel klanten). Het aansluiten ging makkelijk en snel. Ik was van 7 jaar geleden gewend dat er een splitter gebruikt moest worden maar dat was niet nodig (ik neem aan omdat anloge telefoon vervangen is door IP telefonie in het modem), direct op de hoofd aansluiting inprikken, aanzetten en het werkte meteen.
In de eerste test met de vDSL verbinding haalde ik ca 8Mbit download en 1,2Mbit upload. Na een paar dagen intrainen geeft het modem deze waarden aan voor up/down: 1983/8801 (Actual Rate); 2064/9746 kbps (Attainable Rate) al met al een stuk lagere download dan wat KPN had verwacht (11/1 Mbps) maar meer dan ik 6 jaar geleden met tele 2 haalde (4Mbps down ADSL).

De tweede doos bevatte een Sagem 4G modem. Het aansluiten is ook heel simpel. Er zitten 2 ethernet poorten op, 1 daarvan (maakt niet uit welke) wordt verbonden met een poort op het modem, de andere ethernet poort blijft leeg.
Ik heb verschillende locaties in huis getest, overal haal ik 2 van de 3 signaal leds die op het 4g modem zitten en de snelheid is overal nagenoeg hetzelfde. Ik heb uiteindelijk het 4G modem onderin de meterkast gezet.
De snelheid die ik haal met de vDSL en 4G combinatie is tussen de 29,47 tot 61.67 Mbps download en 1.84 tot 4.2 Mbps upload. Ping is tussen de 28 en 81 ms.
Er zit wat variatie in, mede ook door verschillende speedtest.net servers maar ook met dezelfde server zijn er wel fluctuaties.
De ervaring tot nog toe:
- Internet is goed te doen, ik ben van 20/2 mbit naar ruim het dubbele gegaaan.

- De setup ondersteund geen bridge mode (wel DMZ). Dit was wel beloofd bij het verkoop praatje. Met wat googlen heb ik gelezen dat een v8 Experiabox het wel zou kunnen, maar ik verwacht dat die de combinatie met 4G wellicht niet aan kan. In de toekomst wordt dit wellicht opgelost doordat we ons eigen modem kunnen kiezen (nieuws: Overheid onderzoekt of modem onder vrije routerkeuze valt) maar dat zal voorlopig nog wel op zich laten wachten...
- Een externe antenne aansluiting heb ik niet kunnen ontdekken. Hier wordt op verschillende fora wel over gesproken.
- De KPN servicedesk weet nog maar weinig over dit product. Tot nog toe geen goede antwoorden gehad over birdge mode en de externe antenne optie.

- De upload valt me wat tegen ik had met 4G meer verwacht. In andere topics lees ik dat het aanpassen van het APN zou helpen (KPN 4G Buitengebied netwerk problemen/ervaringen), echter in het Sagem modem kan dat niet. Het lijkt er op dat ik andere hardware heb ontvangen dan eerdere klanten.
Geen Bridge mode - een uitdaging.
Ik gebruik de DDNS service om op een makkelijke manier met de VPN server in mijn router te verbinden. Dit werkt nu ook wel, maar dan moet het IP niet veranderen.
De grootste tegenvaller is het niet hebben van een bridge mogelijkheid van het modem (naast de tegenvallende upload). Hierdoor wordt het externe IP niet doorgegeven aan mijn router. Mijn router (Asus RT-AC87U) bevat een gratis DDNS service (asuscomm.com) maar deze werkt niet in een dubble NAT situatie. Op https://www.snbforums.com...s-ddns.43793/#post-371612 heb ik een thread lopen om hiervoor een oplossing te zoeken. Voor andere services zoals no-ip zijn er wel costum scripts beschibaar, voor de Asus service helaas niet.
De techniek.
Er zijn dus 2 modems geleverd. De Experiabox V10 en het Sagem 4g modem. In eerdere communicatie van KPN werd gesteld dat het ADSL modem verbonden zou worden met een 4G modem, het 4G modem zou dan de verbinding combineren, en die zou dan verbonden worden met de WAN van mijn router. Dat is nu dus anders gebleken.
Het 4G modem wordt verbonden met de ethernet switch (maakt niet uiet welke poort) van het DSL modem waar ook de kabel naar de WAN poort van de router zit. Hoe dit dan technisch in elkaar zit qua trafic routing heb ik geen idee, wellicht dat iemand anders dat aan kan vullen.
De ethernet verbindingen zijn allemaal 1 Gbit. Mooi maar aangezien ik de switch van het modem(of eigenlijk modem/router) niet gebruik voor mij redelijk overkill. Wie het modem als switch gaat gebruiken voor meedere aparaten is dit natuurlijk wel een noodzaak.
Instellings mogelijkheden.
Qua instellingen staan er in de Experiabox v10 (ZTE H369A) een aantal zaken open maar is ook veel dicht getimmerd. Of hier hacks voor zijn met dit modem moet ik nog eens onderzoeken.
Kort door de bocht zijn de volgende instellingen (voor mij althans) het meest relevant:
DHCP: Er is een DHCP server aan boord, standaard is de range 1-200 ingesteld. Je kan vaste IP's (buiten de DHCP range) instellen op MAC adressen. De DHCP range heb ik ingesteld op 2-4 (meer is echt niet nodig in mijn geval) en mijn router een vaste reservering gegeven op 1.
DMZ: Demiliterized zone, oftewel alle poorten doorzetten naar een bepaald IP of MAC adres (ik heb mijn router's MAC gekoppeld).
3G/4G: er kunnen ook 3G/4G Dongels aangesloten worden lijkt het, ik heb er 1 liggen zal eens proberen of dat ook goed werkt.
WiFi: 2.5 en 5 GHz banden tot 1.3Mbps dus best goed qua specs. Ook qua instellingen redelijk uitegerust; basis ssid, channel, WPA2 maar wel per band instelbaar en ondersteuning voor Guest wifi en KPN FON kan worden uitegeschakeld. Aangezien ik de wifi van mijn eigen routers gebruik is alleen de guest wifi voor mij handig. De guest wi-fi kan beperkt worden in bandbreedte. Met inSSIDer zal ik eens meten hoe ver het signaal komt.
VOIP: Ik heb geen telefonie, maar ik neem aan dat deze settings daarvoor zijn. Of ander dan KPN SIP providers gebruikt kunnen worden weet ik niet.
DDNS: DynDNS, no-IP en TZO wordt ondersteund, allemaal betaalde services helaas (KPN had dat wat mij betreft mogen aanbieden als eigen service).
IPv4/6: Wordt beide ondersteund, ik heb nog weinig kennis van ipv6 dus gebruik een ouderwetse IPv4 config.
Het Sagem 4G modem heeft een zeer beperkt aantal settings. Eerlijkgezegd heb ik er niks zinnigs in kunnen ontdekken. Je kunt je wachtwoord aanpassen en een factory reset doen. Verder weet ik nu dat de pin van de sim 0000 is en niet kan worden aangepast in de settings (dus ook niet moet worden aangepast mocht ik de sim eens elders gebruiken...).
[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 22-01-2018 23:01 ]
-------