Oproep tot genocide! Officer, ARREST THIS MAN!
Horde > Alliance, mijn hart zal altijd bij de Horde liggen. Maar op dit moment vind ik dat best jammer, want een Nederlandse guild had ik wel erg leuk gevonden eigenlijk. Zo zie je maar weer, oorlog maakt meer kapot dan een vogel in twee linker handen nooit geschoten had toen die de eieren voor zijn rauwe bonen met het badwater uit de verkeerde kant van het bed in köln waren gedonderd.
Overigens.. WALL-OF-TEXT ALERT: tijd voor een ontiegelijke lange post.
Ik zit er zelf aan te denken een Horde NL guild te gaan beginnen. De specifics ben ik nog niet zeker over, aangezien ik momenteel op Darksorrow Horde-side zit. Darksorrow is echt een Alliance realm(zo ben ik er zelf ook op terecht gekomen). Bovendien heeft de Horde side hier volgens mij vooral een UK populatie, en een Scandinavische populatie. Nederlanders van Darksorrow kom ik zelden tegen, hoewel ik me meen te herinneren dat ik ze op de Alliance kant wel regelmatig tegenkwam.
Metaforisch gezegd, ik ga geen condoomautomaat op het toilet van de EO-jongerendag hangen.. dus zal ik hoe dan ook iets drastisch moeten doen om mijn plan uit te voeren.. dus, tijd voor marktonderzoek.
Als iedereen die geïnteresseerd is in een NL Horde guild mij nou eens de volgende informatie zou willen geven:- Zijn/haar huidige main-server(meest gespeelde).
Voor iedere 110 char: Class, Main-Spec / Off-Spec en een schatting van je skill lvl*
Voor eventuele niet 110 char die je wel graag wil benoemen vanwege toekomst plannen, graag dezelfde informatie, maar zet er wel even bij dat deze nog niet 110 is. - Zijn/haar huidige alternatieve-server(s).
Voor iedere 110 char: Class, Main-Spec / Off-Spec en een schatting van je skill lvl*
Voor eventuele niet 110 char die je wel graag wil benoemen vanwege toekomst plannen, graag dezelfde informatie, maar zet er wel even bij dat deze nog niet 110 is. - Of je eventueel - zoals mij bijvoorbeeld - op een dusdanige rukserver zit, dat je met alle plezier zou willen transferren of rerollen*.
*In het geval van reroll, dan graag ook Class en spec vermelden. - Of je je prettiger voelt in guildchat, of op voice-chat(ik hou zelf van beide, en ben ook wel eens shy als ik voor het eerst op een voice chat kanaal kom)*.
*Hou je niet van voice-chat, geen probleem. Ben je in Vietnam je vingers kwijt geraakt, en kan je niet typen, geen probleem. Inclusie is voor mij een belangrijk streven, en dergelijke aspecten hoeven geen probleem te zijn, en zowel zijn er oplossingen voor.
Ik vind niets te gek, en zou het zelf geweldig vinden als ik het klaar krijg een NL hybrid PvP/PvE guild van de grond te krijgen.
Als je denkt dat dit niet te doen is, dan verzoek ik je dit ook naar me aan te geven, zodat ik weet naar wie ik mijn Thuglife memes moet sturen als de boel eenmaal staat.
Wat ik natuurlijk ook niet ga doen is een tweede condoomautomaat naast een al bestaande condoomautomaat hangen, als de al bestaande in ieder geval niet zo'n afgeragd ding is, nooit bijgevuld wordt en je al HIV krijgt van op de knop te drukken. Is er al zo'n goed functionerende condoomautomaat, dan please, do tell me where I can find it.
char. name -> Class, Main Spec / Off-Spec met niveau. | Goed++ = PvE -> rotatie, inzicht, dispelling, positionering, mana management, tactics + PvP -> class beheersing, mana management, inzicht - in PvP heb ik soms moeite met positionering(pillarhugging), dispellen, combo-kennis, al die problematiek die een rol speelt na 1600/1700 arena rating - RBG's is mijn skill level toch zeker 1800/1900 waardig, maar tegenwoordig is het moeilijker om de goede mensen consequent bij elkaar te krijgen | Alle chars zijn lvl110 | Minimaal 850 ilvl dmv account-bound tokens
Main realm:
Darksorrow, Horde
Hardelange(max. ilvl955) ->
Warrior, Arms /
Protection beheers ik
goed++/goed.
Uroloog(max. ilvl954) ->
Priest, Disciprin /
Shadow beheers ik
goed++/fatsoenlijk.
Buttcheeks ->
Dumon hintarud enkel gelvld, zin ontbreekt tot nu toe de class te leren.
Alternatieve realm:
Ragnaros, Horde
Woodgnome ->
Shaman, Resto /
Elemental beheers ik
voldoende/matig
Hardelange ->
Paladin, Holy /
Retribution beheers ik
als een ongepolijste keutel/als een ongepolijste keutel
Beetje voorgeschiedenis over mij & mijn opinie over de Old-WoW/New-WoW discussie:
Soms ben ik een beetje nostalgie-geil. Dus een TL;DR is begrijpelijk.
Ik speel sinds zo ongeveer eerste maand Vanilla, en Woodgnome(toen op Doomhammer) is het karakter waar ik ooit op begon. Toen der tijd was ik een zeer bekwaam
resto 2h windfury Shaman met een dikke +int staff, in full green cloth, leather en mail gear, die alles Earth Shockte waar de tank zijn pull op fixeerd. In het bedrijfsleven noemt men dit ook wel 'de generalist'

.
Vooruit, ik snapte echt gewoon geen ene ruk van het spel. En toch amuseerde ik me kostelijk. Ik zat.. like.. in groep 8? Denk ik? In TBC begon het te veranderen, ik begon meer te balen dat ik slecht was en probeerde dingen serieus te nemen, waaronder rukken en WoW. Tegen het einde van TBC was ik toch wel een redelijk bekwaam Resto Shaman. De guild waar ik mee speelde was geen top-lvl, maar we hebben toch KZ e.d. gecleared.
In WoTLK begon ik het spel echt serieus te nemen. Ik begon mijn classes met gemak te beheersen, begon support roles(tanks, healers) te proberen, mengde me in discussie op het elitist-jerks forum, paste heilig hun theorycraft toe, vond het leren van raidtactics een peulen schil, en begon mijn eerste stappen in het toepassen van interpunctie.
IRL was een puinzooi(
drop-out + speed in mijn geval), a.k.a. WoW all day.
De guild was inmiddels uitgegroeid tot een zéér hechte Nederlandse guild. Stuk of tien tot vijftien man, op dat moment in de leeftijd van 14-15(ik) tot 40, met een core van 5-6 mensen, en omdat we al sinds begin Vanilla samen speelde gaande weg ook gewoon goede vrienden geworden! De meeste van ons hadden wel IRL issues, waardoor we er altijd waren. Een aantal hadden ook gewoon een baan, en die kwamen dan gewoon na werktijd. Vrouwen(toen helaas nog niet zo veel aanwezig als tegenwoordig) en mannen. Dikke en dunne. Vijftienjarige die zich konden gedragen, en veertigers die het gezin op de achtergrond hadden rondlopen. Alleenstaande en koppeltjes. Werkende en werkelozen/WAJONG'ers/ziektewet. Er is op een gegeven moment zelfs een koppel ontstaan in de guild, dat tegenwoordig twee kinderen heeft, en nog steeds samen.
De essentie van die hechtheid was toch wel de TS(TeamSpeak) én de guildchat. Beide waren in feite een digitale therapeutische Haagse Koffietent, ofzo. Gewoon de hele dag gezellig ouwe hoeren over.. waar we op dat moment nou eenmaal over aan het ouwe hoeren waren

. Als we op TS zaten lulden we net zo zeer in de guildchat, als op de TS, ik in ieder geval(speed..). Zo sla je bruggen en hou je het leuk voor beide kampen.
Wat ook hielp in de guild was: je
moest niet aanwezig zijn, maar wilde het gewoon, omdat het echt gezellig was. De core lui, a.k.a. de mensen zonder andere verplichtingen, waren er altijd. Kon iemand z'n gametime eens niet betalen, dan had die per direct zes mensen die al €13,- naar z'n rekening aan het faxxen waren. Je hoefde maar één keer te zeggen dat je gecorpsecamped werd, en 2 minuten later had je ineens drie ervaren PvP'ers naast je staan in The Barrens. Waarop 5 minuten later natuurlijk ineens een stuk of zeven guildies van die Ally voor je neus stonden, en dan wist je dat het feest was begonnen: convert to raidgroup, lock summoned iedereen, en zo'n half uurtje later lag de halve Barrens bedekt met witte skeletten. Heerlijk, die dagen.
Stiekem gaf het rondlopen met zo'n guildname onder je character name een beetje een, I dunno.. motorclub gevoel*, ofzo..? Je horde ergens bij, en werd gemist als je weg was. Je kreeg echt zo'n effect erbij van dat bepaalde Horde en Alliance guilds vetes kregen. World PvP was daadwerkelijk een ding in die tijd. En ook ontstonden vetes tussen Horde guilds, en hetzelfde tussen Alliance guilds, want het kwam evenwel voor dat er onderling spelers werden weggetrokken, vandaar dat hechtheid zo'n ding was.
*Laat ik hier preventief en nadrukkelijk bij vermelden: bij wijze van spreken.. voordat ik dadelijk te maken krijg met PoliCorlitie.
Ik mis die mensen nog elke dag. En die tijden ook, hoe fucked up we er allemaal ook bij zaten. Die WoW, die mis ik, maar ik vind de veronderstelling van de Classic aanhangers dat een Classic server die WoW weer zal terug halen dwaas.
Dit was een fundamenteel ander WoW. De Classic-lui begrijpen niet, willen niet begrijpen, of kunnen niet begrijpen dat
het onderscheid tussen huidig-WoW en oud-WoW niets te maken heeft met WoW, maar met de mensen.
Het is echt onzin dat huidig WoW geen leuke mensen heeft, maar het is wel degelijk waar dat het een ander soort volk is. Alleen veel Classic-aanhangers zijn te verbitterd zich ervoor open te stellen. Ik kan het persoonlijk prima vinden met de lui in huidig WoW, en daar ben ik maar wat blij om.
De meeste van de oude garde zijn gestopt 'omdat het spel en de mensen veranderde', bullshit. De oude garde is gewoon iets anders gaan doen. En dat heeft echt niet zoveel te maken gehad met de staat van het spel. Sommige kregen ineens een baan, of een relatie. Mensen veranderen inderdaad, maar dat is niet WoW-afhankelijk.
Voor de mensen die de Vanilla-TBC-WoTLK tijd niet meegemaakt hebben, en wel houden van een beetje Slice-of-Life. Lees hier verder:
Uit privacy overwegingen van de lui zal ik niet teveel ingaan op herkenbare uitspraken of anderen aspecten.
Hoe je het ook wendt of keert, wij waren keihard verslaafd. Sommige niet alleen aan WoW, me included. En ik bedoel het niet op de manier zoals men er tegenwoordig over grapt 'ik ben om 04:00 nog online, ik ben echt verslaafd man'. Ik heb tijden gehad dat ik vijf dagen non stop speelde, drie dagen sliep, vijf dagen non stop speelde, drie dagen sliep - rinse and repeat. De enige reden dat ik buiten de deur kwam was om speed, pindakaas en een ondergrond voor de pindakaas te scoren(dat vrat ik als ik in de drie dagen slaap wakker werd).
Voor mij was dit mijn typical day: 's Nachts, als TS leeg was, ging ik naar Wintergrasp om tot in de ochtend Saronite-, en Titanium-ores te farmen. Zo structureel dat ik regelmatig /w kreeg als "Nihao" en "reported" etc, omdat mensen dachten dat ik een bot was. Voor mij alleen maar leuk, omdat ik daardoor vaak ineens iemand had voor een nachtelijk praatje.
Als het dan weer ochtend werd, rond een uur of zeven, kwam standaard iemand van de guild online. De vrouw van iemand anders in de guild. De meeste basisscholen beginnen tegen 08:30-08:45, dus tegen 07:45, ging ze ook weer standaard offline. Vervolgens bleef het weer een aantal uren stil.
Soms, met name in de zomer als het warm was, begon het vanaf 11:00 langzaam binnen te druppelen. Eerst op WoW. Meestal kwam de man van de vrouw waar ik het over had als eerste online, écht een ruige, vroeger van de straat, maar super leuke kerel met een hart van goud, veel levenservaring, en echt een van de twee waar ik uren mee kon lullen, ondanks dat hij ergens achter in de dertig was, en ik 14-16. Dan wachtte ik meestal een half uurtje, en dan kwam de TS login vanzelf, of als die niet kwam, stuurde ik eens een /w en binnen 1-2 min *User has joined the channel* "<typerende begroeting>!". Meestal vroeg die daarna of ik m'n bed al had verkocht(

). Heerlijk, die sfeer, attitude en humor die die man had. Ik denk er nog vaak met een lach aan terug. De haagse koffietent was vanaf dat moment geopend.
Meestal was het dan een beetje ouwe hoeren, kijken of we elkaar nog met iets konden helpen in WoW, of dat een van ons toevallig 'item X' kon craften, etc. Tegen de tijd, soms ook eerder, dat het 12:30-13:00 werd, kwam die andere gozer waar ik uren mee kon lullen online, ook zo'n 'vroeger van de straat'-figuur, maar een paar jaar ouder dan mij. En dan hetzelfde verhaal. Praatje maken met z'n alle, alles goed, kijken of er nog wat te doen viel, maar vooral ouwe hoeren en grappige gespreken voeren, met z'n drieën(of meer als die al online waren) wat BG'tjes lopen, of een instance. Vaak ook beetje overleggen als diezelfde avond een raid op de planning stond. Wie meeging, wie kon tanken, wie kon healen of en wie kon DPS'en. Maar vooral: ouwe hoeren. Iedereen kon gewoon z'n eigen gang gaan, en als die hulp nodig had, items gecraft moest hebben, of een instance in voor een quest, hoefde die maar te vragen.
Het was Het Paradijs, de Berg Olympus.
Dan, zo rond 15:00-17:00, als de lui uit school of van het werk kwamen, voor het eten, druppelde de rest van het zooitje binnen. Groot gedeelte was dan rond etenstijd weer uurtje weg, en tegen 19:00-19:30 kwam de boel op gang. Vooral met raidnights, en op niet raidnights meestal een iets kleiner groepje dat wat ging PvP'en enzo. Of PuG's lopen met alts, als we nog geen altruns konden houden. Dungeons en heroics lopen, of als toevallig toch iedereen online was, alsnog spontane raidnight.
En dan tegen 23:30-01:00 liep het weer leeg, en bleven we meestal met een man of vier-vijf over. Tot uiteindelijk er nog drie over waren, die twee anderen en ikzelf. Uiteraard nog steeds met z'n alle gezellig aan het ouwe hoeren, en natuurlijk: Wintergrasp + soms uren naknokken + minen. En dan merkte ik langzaam dat ik steeds tragere antwoorden kreeg, dat het steeds stiller werd, en zo tussen 03:00-05:00 viel 'De Lange Stilte'. Als 'die andere' al in slaap was gedonderd, te merken aan dat hij niet meer sprak of AFK stond, dan kondigde zich dit standaard aan met een half-uur/kwartier stilte en dan ineens: "<typerende nachtwensing>, <mijn naam>"*User has left the channel*. En voor mij was dat het teken dat 'de Nachtdienst' weer was begonnen.
De Nachtdienst is voor mij de tijdsperiode dat ik de enige online ben, het is een beetje mijn standaard benaming voor doorhalen. Een mens moet zijn verhaal/leven immers creatief en met passie vormgeven, en al helemaal wanneer men erover spreekt of schrijft, anders is het ook zo'n droge kost allemaal.
*neemt een teug van zijn pijp en blaast een walm uit*
In die tijd, en dan spreek ik over een jaar of tien geleden, ik geloof het jaar 2008 of 2009. George W. Bush stond zijn laatste maanden aan het roer van de VS, en had er zo'n zooitje van gemaakt dat wat ooit onmogelijk leek, werkelijkheid werd: den eerste neger legaal en verkozen het Witte Huis in. Het waren turbulente tijden, zal ik je vertellen. Ons Nederland was in crisis, de recessie was nog steeds gesprek van de dag, en de zware economische tijden waren reeds aangebroken en zouden nog gelangen tijd duren. Bovendien stond de altijd charmante Balkenende aan het roer.
Echter,
dit alles is volledig aan mij voorbij gegaan buiten de sporadische Nu.nl bezoeken. Ik zat namelijk in de World of Warcraft, waar ook zware tijden heersten. Desalniettemin had ik reeds mijn zinnen gezet op een carrière in de Jewelcrafting business. In die tijd zag het max. skillen van je crafting profession er heel anders uit dan vandaag.
Met name het leven van de beginnend Jewelcrafter was in die tijd enkel weggelegd voor mensen met een extreme geestelijke aandoening. Vooral als je ook nog op een highpop realm zat, en, daar zat ik natuurlijk. Het was by far de duurste profession om te lvlen, en iedere manier om het goedkoper te maken was time consuming as fuck

. Iedere nacht weer vloog ik dat kolere Wintergrasp rond, want ik had uitgevogeld dat prime-time tussen 05:00-07:00 was, dan spawnde de veins sneller dan ik over mijn volledige ronde deed, én er was een stuk kleiner risico op beter gegearde en geskillde concurentie, of horde spelers die ze in de tussen tijd deden mine.
Titanium Veins waren namelijk gewoon een random anomalie van een Saronite spawn, dus waar een Saronite Vein spawnde, kon dit ook een Titanium Vein zijn. Dus je moest elke Saronite Vein minen, in de hoop dat die terug spawnde als een Titanium Vein, en dan zorgen dat je er snel genoeg bij was zodat een andere hem niet kon minen.
En nee, hier werd je als Jewelcrafter niet rijk van. De prijzen voor blauwe gems lagen op hun gat, de epic gems waren an sich wel wat waard, maar vooral gecut in de meest gewilde varianten. Verreweg het meest rendabele was om een deel gecutte gems op de AH te gooien, en bij lage prijzen gewoon je Jewelcrafting in de trade-chat linken, maar daar had je pas wat aan als je een redelijk aantal van de goede gems kon cutten, maar dat duurde wel even voor je zover was.
De recipes waren moeilijk te verkrijgen(
o.a. door het prospecten van 5x Titanium Ores, dat weer Titanium Powder dropte, dat weer per tien kon worden ingeleverd voor één Dalaran Jewelcrafting Token, die weer per vier - als ik het me goed herinner - één Jewelcrafting recipe voor epic gems opleverde. En er waren nogal wat recipes.).
Vandaar draaide ik voortdurend nachtdiensten. In die tijd waren stacks nog 20x <ore>. Zeg dat je op een goede nacht, van 03:00-07:00, twee á vier(nachten die je alleen in films ziet) stacks Titanium Ores had, en dan was je minstens één keer naar de bank gevlogen omdat de rest van je tassen vol zaten met Saronite Ores. Bloed irritant, zeker als je nog geen budget had om het grootste formaat tassen te kopen, en dus valuable time kwijt raakte door om de zoveel tijd naar de bank te moeten moest, en als die vol zat, moest gaan prospecten.
Neen, in die tijd hadden we nog geen mass prospect. Dit was gewoon voor iedere 5x ores twee keer klikken, of als je slim was gebruikte je een macro-keybindcombo, dan was het één keer. Zo ging er gemakkelijk een half uur van de prime-time af, en liep je Titanium Veins mis.
Stel je had 4x 18-slots bags(Frostweave Bags van 20-slots waren duur). Een totaal van 88 bag slots, minus 8 voor je essentials(HS, etc.), is 80-slots. Dat zijn dus 80-stacks, zeg dat hier twee stacks Titanium bij zitten, dan tellen we die even niet mee want die deed ik altijd prospecten als ik een hele zooi stacks had verzameld omdat dat gewoon geil om te doen was. 78x 20-ores -> 4x prospect pér stack = 312x prospect @ 2-sec cast-time = 624 seconden / 60 = 10,4 minuten voor één bag lichting. Ik was een, wat je zou kunnen noemen, mine now prospect later-type of guy.. 28-bankslots, 7x 18-slots bankbags = 154-slots. Zeg dat ik 14 slots essentials had, is makkelijk, want dan hoeven we slechts 2x 10,4 minuten bij de al bestaande 10,4 minuten te tellen = 31,2 minuten prospecten.
Je zal vast begrijpen dat ik, na dit één keer gedaan te hebben, al snel mijn tactiek heb aangepast door te prospecten in delen. Toen zag ik al snel dat ik beter kon prospecten na elke 4-stacks gemined te hebben, omdat ik dan bovendien langer kon blijven minen. Ondanks al deze moeite had ik alles gewoon op AH moeten zetten - vooral die Titanium Ores. Dan was ik rijk geweest. Tuurlijk, op een gegeven moment liep ik financieel best binnen voor mijn doen, maar dat duurde misschien.. een half jaar? Tot de Cataclysm launch.
Tegenwoordig zitten er minder van deze dwaalsporen in het spel. Alles is redelijk gestroomlijnd, en extreme moeite levert altijd iets op, en veel meer in vergelijking met toen der tijd. In die tijd was ook extreme moeite doen voor iets niet altijd genoeg, en moest je meermaals extreme moeite doen. Hierdoor is ook een leuk aspect van het spel verloren gegaan: professions, AH handel, etc. Voor de oude garde is dat wel raar om te zien, en dat vind ik wel begrijpelijk.
Het was écht een heel ander spel in die tijd, maar niet perse een leuker spel. Het was écht een heel ander volk in die tijd, maar niet perse een leuker volk. Dat is waar het op neer komt. Bovendien, WoW bestaat inmiddels 13-14 jaar? Er is geen 'oud-WoW', zoals er geen 'oude mensheid' is. WoW is door de jaren heen veranderd, Vanilla zijn de Oude Grieken, in TBC had je de Romeinen, waarin je Vanilla nog wel herkende, en tegen WoTLK leek WoW net zo veel op Vanilla, als dat de Vikingen/Anglo-Saxon op de Oude Grieken leken.
Het mooie aan WoW vind ik dat als je ontevreden bent, je zelf een trend kan starten. Zo heb ik in het vorige PvP seizoen regelmatig PuG's in de groupfinder gegooid met de naam "[ENTRY-LVL] ...", omdat ik alleen PuG's voorbij zag komen die voor 1800/../2300+ rating vroegen. De helft ervan waren gewoon rukkers die een carrygroup hoopte te krijgen. High rated spelers zijn competitief, dus er neemt vanzelf eentje de leiding over als er geen is. Naams bekendheid is sinds crossrealm een minder grote factor.
"[ENTRY-LVL] .. " was mijn inziens echter een success, na een tijdje zag je dat varianten ervan steeds vaker voorkwamen. Nu zie ik PuG's in all shapes en sizes. En dan denk ik stiekem wel eens: daar heb jij een kleine bijdrage aangeleverd, kerel.
Geloof me, in WoW kan iedereen de community beïnvloeden, alles dat je nodig hebt is een goed idee waar je even over nadenkt, en waarin je bepaalde struikelblokken die je van kilometers ver aan kan zien komen doet tackelen. Probeer het eens.
Voor de fun, een greep uit mijn timeplayed(pure online time):
Darksorrow Horde- Hardelange-Darksorrow: 92 days, 23 hours, 40 minutes, 20 seconds
- Uroloog-Darksorrow: 16 days, 13 hours, 38 minutes, 2 seconds
- Buttcheeks-Darksorrow: 1 days, 6 hours, 27 minutes, 40 seconds
Ragnaros Horde- Hardelange-Ragnaros: 1 days, 5 hours, 21 minutes, 9 seconds
- Woodgnome-Ragnaros: 186 days, 13 hours, 1 minutes, 57 seconds
- Nachtneger-Ragnaros: 9 days, 3 hours, 30 minutes, 35 seconds
- Rooieneger-Ragnaros: 10 days, 23 hours, 40 minutes, 0 seconds
- Homofilet-Ragnaros: 4 days, 21 hours, 47 minutes, 52 seconds
- Juksaandezak-Ragnaros: 81 days, 17 hours, 9 minutes, 59 seconds
- Ellesdé-Ragnaros: 3 days, 19 hours, 6 minutes, 39 seconds
Anachronos Alliance- Skidrow-Anachronos: 8 days, 4 hours, 19 minutes, 27 seconds
Doomhammer Horde- Vriesvak-Doomhammer: 32 days, 10 hours, 6 minutes, 21 seconds
- Snuifbuis-Doomhammer: 8 days, 11 hours, 39 minutes, 40 seconds
Total time online: 458 days, 5 hours, 29 minutes, 51 seconds
We zijn met de core group ook een aantal keer gerealm switched. En dan zijn er nog een aantal karakters buiten beschouwing gelaten. Tel daarbij op dat ik amper WoD heb gespeeld en weinig in MoP.
Dit was oud WoW, ook wel World of Warcrack.
Maar goed, all good things come to an end. Hoe, daar kan ik kort over zijn.
Als guild clearde we uiteindelijk KZ, Maggy, Naxx-10, Vault-10, OS-10, ToC-10(+HC), Onyxia-10, maar ICC werd uiteindelijk het 1944 voor the Fellowship. We hadden eigenlijk al teveel moeite met The Plagueworks, en The Crimson Hall was al helemaal een fiasco. Maar langzaam kwamen we steeds verder, heel langzaam, maar het gebeurde wel.
De guild was zo uniek vanwege haar inclusieviteit, en beetje Rock 'n Roll-karakter. Dit was van oudsher de guildfilosofie, omdat we op <een bepaalde realm> uit een andere Nederlandse guild zijn gezet vanwege het overtreden van onnozele regeltjes, en de Urker-sfeer die we verstoorde.
De guild dreef progresswise op een stuk of drie, vier mensen. Één van die kar trekkers kreeg op een gegeven moment een attitude door het gebrek aan progress, en vond dat we hardere keuzes moesten maken. Het was altijd al iemand die zich bewust was van dat hij beter was dan een hoop anderen in de guild, maar dat waren wij ook. Het grote verschil was dat wij beter met onze onvrede konden omgaan, en de loyaliteit altijd als hoger hebben gezien dan de progress. Voor mij was het simpel: ik was me bewust van de waardeloosheid van een eenzaam bestaan. Eenzaamheid sloopt, zowel een individu binnen een hoog-competitieve omgeving, als een individu (onvrijwillig) in een out-group.
Desalniettemin, een conflict laat zich nooit kaderen tussen twee, drie personen, en uiteindelijk viel ons Reich aan duigen. Het fragmenteerde. Sommige gingen met hun main naar een guild die meer resultaat boekte, en bleven met alts voor de gezelligheid, maar met een stuk minder motivatie om zich voor de guild in te zetten; ze haalden dat geluk immers ergens anders. Anderen bleven trouw, maar vonden de sfeer veranderd. En langzaamaan, ondanks vele malen proberen de boel nieuw leven in te blazen, bloedde het dood.
Hubris.. de eeuwen oude nemesis van een goddelijke omgeving.
Ik heb iets met deze illustratie van Gustave Doré en de krachtige woorden: 'Paradise Lost'. Ik ken het 'epic poem', dat blijkbaar meer dan tien boeken beslaat, verder niet en ben ook écht niet gelovig. Doch, ik heb een zwak voor de tragediën en archetypes van dergelijke verhalen, of eigenlijk: de mens. Ze zijn juist zo tijdsloos, zelfs wij maken ze mee. En dat is gewoon.. fakking vet. Zoals Nietzsche het noemde "Ewige Wiederkunft".