Allereerst mijn complimenten voor deze post als beginner. Dit laat zien dat je in ieder geval zelf onderzoek hebt gedaan..Frank schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:41:
Het cryptovirus heeft mij ook te pakken, en gezien de tijdelijke stop op nieuwe accounts bij vele exchanges ben ik vast niet de enige...
Hartelijk dank .oisyn en Rannasha (hoi!) voor de prachtige topic-start, hier en ook in de andere topics van dit themaforum. Heel fijn om nu geïnformeerd met termen als 'broker' en 'exchange' te kunnen smijten. Een helder verhaal over handelen in cryptocurrency zoals in de startpost miste ik 'n beetje bij cryptostart.nl en dergelijken.
Met jullie goedvinden deel ik graag mijn plan van aanpak voor handelen, commentaar op alle aspecten is meer dan welkom. Natuurlijk blijf ik ook met plezier dit topic volgen om jullie wederwaardigheden, nieuwtjes, tips en waarschuwingen in de gaten te houden.
Wat wil ik bereiken?
Van traden geen dagtaak maken (geen daytrading voor mij), maar ongeveer eens per maand (of week, als ik tijd heb) mijn positie bekijken en eventueel m'n inleg schuiven. M'n 'spelregels' zijn dat ik bij 'n verdubbeling van mijn originele inleg de originele inleg weer onttrek, en vervolgens vanaf een vast bedrag aan waarde 'afroom' en mijn eventuele winsten omzet in fiat. Semi-HODL-strat, zo je wil. Ik wil dit niet als 'n kermisattractie zien en met 'n paar tientjes spelen, maar natuurlijk ook geen geld inzetten dat ik niet kan missen. Voor het idee: ik denk aan 'n (promovendus)maandsalaris aan inzet, ca. €2000.
Hoe wil ik 't doen?
Ik heb sinds vandaag een geverifieerd account bij Coinbase en Cryptopia. Bij wijze van test heb ik via mijn creditcard een klein bedrag aan ETH gekocht bij Coinbase (behoorlijke fee) en dat naar mijn Cryptopia-account gestuurd. Verder nog niets mee gedaan, maar 't ging allemaal prima. Er is een iets groter bedrag onderweg via SEPA naar Coinbase (lagere fee).
Het lijkt erop dat de instrumenten klaar staan om te gaan handelen / mijn positie uit te zetten (zeg je dat zo?), maar not quite: een paar van de currencies die ik op het oog heb zijn niet te verhandelen via Cryptopia, en ik zit nu dan ook te wachten tot Binance en/of Bitfinex weer nieuwe accounts accepteren. Ethereum en Litecoin kan ik natuurlijk direct bij Coinbase kopen en hoef ik dus niet naar exchanges te sturen, tenzij ik er andere coins voor wil kopen. Als ik er andere coins voor wil kopen kijk ik voor ik saldo naar Binance/Bitfinex stuur eerst of ze bij Gdax verhandeld worden (en tegen welke prijs), vanwege de gratis transfer tussen Gdax en Coinbase.
Samenstelling portfolio?
Zodra dat weer mogelijk is zou ik willen streven naar 'n portfolio met in ieder geval de volgende coins:Selectiecriteria? Geen 'hypecoins' waar snelle winst op valt te behalen, maar die ook zo weer weg kunnen zijn. Ik heb niet genoeg aandacht voor trading om daarop in te spelen. Ook liever geen coins die óf niets toevoegen aan 't bestaande landschap qua functionaliteit, óf waarvan nog totaal onduidelijk is of het kan worden ingezet voor het doel waar het voor dient. Een whitepaper zonder spelfouten is ook wel fijn
- Ethereum (ETH)
- Litecoin (LTC)
- IOTA (MIOTA)
- Ripple (XRP) (although...)
. Coins met scalability-issues (zoals Bitcoin) vind ik ook niet zo cool, ik vind 't gaaf om te lezen over PoS vs. PoS en DAG-coins zoals IOTA. Als jullie coins weten waar ik in dit kader dringend over moet gaan lezen let me know!
Met deze criteria hoop ik coins te vinden met 'n medium-stabiele marktwaarde, afgestemd op mijn mate van inzet dus.
Over de verdeling van mijn inzet moet ik nog nadenken - 25% across the board kan, maar dat is ook 'n verhouding waar ik doorlopend wat mee kan spelen natuurlijk.
Nog uitzoeken
1. Coins die ik langer wil vasthouden en niet verhandelen wil ik in lokale wallets gaan zetten en niet bij Coinbase of op exchanges laten staan - dat lijkt althans 't overweldigende advies. Even uitzoeken nog welke wallets er beschikbaar zijn voor bovenstaande coins, en of het loont om het volledige saldo elke week / maand heen en weer te sturen vanaf de exchange.
2. Binance of Bitfinex? Ik zag al dat Bitfinex een demo-omgeving heeft waar ik even rondgeklikt heb, en ga ook voor Binance vast even uitpluizen hoe de UI is. En natuurlijk wat Googlen op wederzijdse reviews.
3. Hoe zit ik bovenop nieuws over het weer open gaan van Bitfinex en Binance? Ik wil vooraan de rij staan om de toestroom zoveel mogelijk voor te zijn.
4. In het verlengde daarvan: /r/cryptocurrency lijkt 'n meme/shillfest geworden te zijn. Waar lees je actueel, inhoudelijk nieuws over cryptocurrency - bijvoorbeeld over dat nieuwe coins bij 'n broker te koop gaan zijn?
5. Mijn plan was om mijn initiële inleg (~€2000) gespreid te investeren over 8 maanden, dus van januari tot en met augustus, om te voorkomen dat ik net op 'n hoog moment inkocht. Inmiddels twijfel ik sterk over deze aanpak en krijg het idee dat ik daarmee 7 maanden groei van de cryptomarkt als geheel misloop. Wat denken jullie - versneld investeren?
6. Zoals ik schreef is mijn doel om allereerst mijn initiële inleg te verdubbelen en dan de helft weer in fiat om te zetten. Daarna wil ik een vaste portfolio-waarde met mezelf afspreken waarbij ik een deel afroom. Klinkt het gezien mijn inleg idioot of haalbaar om die afroomtrigger op €5000 of hoger te leggen? Of zijn dergelijke winsten alleen voor daytraders haalbaar? Hangt er natuurlijk ook vanaf over wat voor tijdspad je het hebt...
Er zijn al de nodige tips gegeven, maar hierbij nog wat opmerkingen van mijn kant, houd hierbij rekening dat ik er geen geïnvesteerd geld meer in heb zitten en al wat winst uit gehaald heb. Voor mij is het dus ook echt: is het weg, jammer dan, is het meer, mooi meegenomen.
1. Afhankelijk dus van je strategie is het aan te raden om het inderdaad in lokale (paper/hardware) wallet(s) te hebben zitten. Ik moet toegeven dat van mij er redelijk wat op exchanges rond zwerft (wel verspreid over verschillende), maar dit komt toch omdat ik toch regelmatig wat verkoop/aankoop en deels ook uitleen. Wat ik in een lokale wallet heb staan is iets wat een redelijk bedrag is en voor langere termijn wil vasthouden. Bedenk dus goed wat je handelsstrategie wordt en welk risico je wilt/durft te lopen.
2. Binance heeft een grotere hoeveelheid altcoins, bitfinex heeft de wat meer traditionelere coins. Ik heb zelf geen account bij Binance maar gebruik poloniex, kraken, bittrex, kucoin en bitfinex. Kraken gebruik ik vooral voor uitbetaling naar bank, op poloniex en bitfinex leen ik vooral uit en handel doe ik vooral op bittrex en kucoin. Je hoeft dus niet 1 of 2 exchanges te gebruiken. Het is maar net wat je wilt kopen.
3. Kan ik je geen tips over geven. Bij de meeste van deze exchanges heb ik al langer dan een jaar een account.
4. Als je een redelijke hold strategie wilt nahouden zou ik mij niet te druk maken om al het cryptonieuws te volgen. Je zou dan eens per week/mand eens een paar uurtjes kunnen kijken naar alle nieuwe coins die uitgekomen zijn en wat je interessant vindt en of je daar in wilt investeren.
5. Kan ik je geen advies over geven, dit is iets wat je zelf moet beslissen (en ook aan houden). Waarschijnlijk als je nu alles er in 1 keer instopt keldert het en dacht je had ik maar iedere maand een bedrag gedaan. Als je het in stappen doet zul je zien dat hij alleen maar stijgt
6. Dit klinkt redelijk als mijn strategie qua afromen. Ik had er begin 2017 al geen eigen geïnvesteerd geld meer in zitten maar het begon toen hard te stijgen. Ik heb met mijzelf afgesproken als het boven bedrag x is haal ik ieder maand de helft van mijn winst tenopzichte van vorige maand eruit.
Bijvoorbeeld:
x = 1000, eind van de maand is mijn portfolio 1500 euro waard, haal ik er dus 250 uit. Eind volgende maand is mijn portfolio 1750 waard is de winst 1750-(1500-250)=500, haal ik er dus weer 250 uit. Wanneer er een maand verlies is haal ik er niks uit en blijft mijn grens staan (dus 1500 in dit voorbeeld.
Nog wat algemene tips die je vast tegen gekomen bent:
1. Stop er niet in wat je niet kunt missen (en haal er ook geld uit als je niet kunt slapen door alle stijgingen/dalingen)
2. Handel niet met emotie. Bedenk je zelf van te voren wat je strategie is en hou je daaraan (ik weet dat ik hier zelf ook niet altijd even netjes mee ben, maar bij dips van 30/40% slaap ik er niet minder om en kan vooral lachen om alle paniek).
3. Hou er rekening mee dat je het geld kwijt kan zijn en dat de markt in 2018 ook omgekeerd van die van 2017 kan zijn.
Veel succes!