Crypto opgeven aan belasting [NL]

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29

Reptile209

- gers -

lmbrtt schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:48:
[...]

Dus mijn belasting en bijdragen worden gewoon berekend op het equivalent in euro op het moment van de facturatie? Dan kan ik in feit even goed factureren in euro en het volledige bedrag in een andere munt steken?
Hou me ten goede: ik ben geen financiëel expert. Maar dat lijkt me logisch, toch? Hoe zou het anders moeten lopen? Anders factureer je nu in ijsklontjes, en geef je op aan de belastingdienst dat die een week later gesmolten waren en niets meer waard. Volgens mij gaat het altijd om de waarde van de transactie op het moment van de transactie.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmbrtt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-05-2021
Reptile209 schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:36:
[...]

Hou me ten goede: ik ben geen financiëel expert. Maar dat lijkt me logisch, toch? Hoe zou het anders moeten lopen? Anders factureer je nu in ijsklontjes, en geef je op aan de belastingdienst dat die een week later gesmolten waren en niets meer waard. Volgens mij gaat het altijd om de waarde van de transactie op het moment van de transactie.
Lijkt inderdaad logisch zo! De ijsklontjes vormen wel een geniale metafoor 😜.. Hopelijk gaat een metafoor van kwekende konijnen meer op inrealiteit 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSl2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04-2024
Goedendag allen,

Waarschijnlijk is het al vaker besproken maar ik kan het zo niet vinden, ook als ik Google komt er niks uit waar ik echt wat aan heb:

Ik weet dat je bij je aangifte moet aangeven voor hoeveel waarde je aan crypto in totaal bezat op 1 januari van het desbetreffende jaar.

Waar ik echter niet uit kan komen is hoe het zit met belasting en winst die je haalt uit de crypto. Ik ben geen daytrader of iets dergelijks, ik koop wat coins in en verkoop ze weer wanneer de prijs me aanstaat. Soms ben ik best actief een paar dagen en dan doe ik een poosje weer niks. Tevens heb ik ook een paar coins die ik van plan ben een x aantal jaar te houden.

Sinds halverwege vorig jaar heb ik toch wel een paar leuke winsten gehad, geen gigantische bedragen maar ik ben er zeker wel tevreden mee. Maar hoe zit dat dus precies met die winsten qua belasting? Ik heb dat tot nu gewoon uit laten betalen naar mijn betaalrekening, maar is het mogelijk dat ik daar problemen mee krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je betaald vermogens belasting omdat je crypto in box 3 valt.
Tja en of je problemen krijgt... Je zou een vraag kunnen krijgen van de bd.
Maar zolang alles legaal en opgegeven is, zal het daar bij blijven.

Let ook op met zorgtoeslag (misschien huursubsidie)
Bij een eigen vermogen boven de 118k vervalt in elk geval de zorgtoeslag

[ Voor 69% gewijzigd door jack zomer op 25-04-2021 20:24 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 07:49
Is het mogelijk crypto specifiek onder beleggingen op te geven als een aparte belegging in plaats van alles bij elkaar onder Overige Bezittingen?

[ Voor 105% gewijzigd door Seph op 26-04-2021 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Laatst online: 28-03 08:58

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

@JanSl2 Het is heel simpel: over de winsten betaal je op zich geen belasting.

Even een rekenvoorbeeld: stel je koop coin x voor 1000 euro. En je hebt geluk, coin x stijgt 25 keer in waarde. Nu is je coin x dus 25000 euro waard. Je verkoopt het, en casht 25000 euro naar je bankrekening.
Je hebt nu 24000 euro winst. Daar hoef je geen belasting over te betalen, en het interesseert de belastingdienst allemaal geen biet.

Wat de belastingdienst wel interesseert, is de waarde van je bezittingen op 1 januari. Vanaf dit jaar (en dus ook volgend jaar) wordt over de eerste €50000 van je bezit geen belasting geheven. Dus heb je op 1 januari 2022 minder dan €50000 aan bezit - dat is alles aan bezit bij elkaar inclusief crypto, maar minus eventuele schulden (en een koophuis telt niet mee) - hoef je niks aan belasting te betalen. Boven de 50k wel, maar dat heeft echt niks met cryptowinst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSl2
@Glenn Hoddle

Bedankt voor je antwoord!
Eigenlijk is dat ergens best wel vreemd toch? Stel nou dat je op het juiste moment instapt met een coin waarmee je op een gegeven 100.000 euro winst maakt. Dat kan je dan zo laten uitbetalen zonder dat je daar iets over moet betalen. (Behalve dan vermogensbelasting mocht je dat bedrag nog steeds in bezit hebben op 1 januari)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

@JanSl2 Eigenlijk is er weinig vreemds aan. Met bijvoorbeeld aandelen is het net zo. Of als je je huis of auto verkoopt. Dus crypto wordt niet speciaal behandeld.

Maar ja, het verschil tussen wat je aan belasting in moet leveren over je loon vergeleken met dit soort zaken is ergens wel een beetje vreemd, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSl2
@Glenn Hoddle Oke maar goed, even voor mijn eigen duidelijkheid😬. Al zou ik in een jaar tijd 4 verschillende bedragen, van bijvoorbeeld enkele duizenden euro’s uit laten cashen naar mijn rekening, (vanuit mijn crypto) hoef ik dat niet op te geven of ook maar iets mee te doen. Dat valt dan gewoon onder mijn vermogen (in de zin van vermogens rendement of vermogensgroei) en mocht ik dat bedrag op de eerstvolgende 1 januari nog steeds hebben wordt dat gewoon bij mijn vermogen opgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

@JanSl2 Exact, helemaal correct!

Wat die vermogensheffing betreft, bij één ding wel opletten: als je belastingaangifte doet, is dat voor een jaar geleden. Dus volgend jaar, in 2022, doe je aangifte over 2021. En dus over je vermogen op 1 januari 2021, dat moment ligt dus al achter ons.
En als je zo gelukkig bent om dit jaar een dikke klapper te maken, dan is je vermogen op 1 januari 2022 pas relevant voor de aangifte over 2022, die je dus pas doet in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etreur76
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-03 10:11
Heeft iemand all een eenvoudige manier gevonden om obv Binance API of CSV exports automatisch een overzicht te genereren van portfolio balance en waarde in EUR op 1 januari van een jaar als input voor belastingaangifte?

Nu is dat een nogal omslachtig handmatig proces:

- download CSVs van je gehele transactie historie in brokken van 3 maanden
- delimiters en decimal separators aanpassen en de boel in Excel laden
- alle transacties per coin aggregeren
- handmatig de 31 december prices in USD er bij zoeken op CMC
- handmatig de historische EUR/USD koers er bij zoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-05 09:57
etreur76 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:19:
Heeft iemand all een eenvoudige manier gevonden om obv Binance API of CSV exports automatisch een overzicht te genereren van portfolio balance en waarde in EUR op 1 januari van een jaar als input voor belastingaangifte?

Nu is dat een nogal omslachtig handmatig proces:

- download CSVs van je gehele transactie historie in brokken van 3 maanden
- delimiters en decimal separators aanpassen en de boel in Excel laden
- alle transacties per coin aggregeren
- handmatig de 31 december prices in USD er bij zoeken op CMC
- handmatig de historische EUR/USD koers er bij zoeken
Volgens mij wordt er niet direct om een 'verklaring' gevraagd toch?
Screenshot maken op 1 januari en opslaan --> bedrag invullen in de aangifte. En de CSV's opslaan ter verificatie mochten ze ooit langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nyy
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 02:05

nyy

Hoi, ik zat in 2018, 2019, 2020 met aantal duizenden euro's in crypto. Dit was dus nog allemaal belastingvrij. Dit bedrag is in 2021 opgelopen tot een bedrag waar ik belasting moet over betalen. Stel, ik neem een bedrag op van 100000 euro. Hier gaan ze toch niet van opkijken? Ik heb in 2021 namelijk heel veel winst gemaakt.

Uiteraard noteer ik de waarde op 1 januari 2022. Dan moet ik pas in 2023 aangifte doen.

[ Voor 14% gewijzigd door nyy op 01-10-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

nyy schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:28:
Hoi, ik zat in 2018, 2019, 2020 met aantal duizenden euro's in crypto. Dit was dus nog allemaal belastingvrij. Dit bedrag is in 2021 opgelopen tot een bedrag waar ik belasting moet over betalen. Stel, ik neem een bedrag op van 100000 euro. Hier gaan ze toch niet van opkijken? Ik heb in 2021 namelijk heel veel winst gemaakt.

Uiteraard noteer ik de waarde op 1 januari 2022. Dan moet ik pas in 2023 aangifte doen.
Denk dat je eerder een belletje van je bank kan verwachten of je kan uitleggen waar die 100k vandaan komt.
(ergens hier al vaker gelezen, doen ze op basis van de wetgeving rondom witwassen).

Drempel over '21 is 50k pp eerdere jaren was stuk minder. Zou even goed vastleggen tot wanneer je onder de de heffingsvrije vermogens grenzen bent gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
nyy schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:28:

je had dat vermogen in je belastingaangifte van 2018, 2019, 2020 al moeten opgeven. Dat het dan onder de 60k aan vermogen blijft, is aan de BD om te constateren.

Het is niet dat het pas telt als je het opneemt / naar je bankrekening laat overschrijven. ook als het nog op een exchange of wallet staat, telt het mee als vermogen (tegen de hoeveelheid/koers/waarde van 1 januari van dat jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nyy

nyy

Barrycade schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Denk dat je eerder een belletje van je bank kan verwachten of je kan uitleggen waar die 100k vandaan komt.
(ergens hier al vaker gelezen, doen ze op basis van de wetgeving rondom witwassen).

Drempel over '21 is 50k pp eerdere jaren was stuk minder. Zou even goed vastleggen tot wanneer je onder de de heffingsvrije vermogens grenzen bent gebleven.
Is allemaal opgegeven, en het was onder de grens inderdaad. Ik woon nog bij mijn ouders dus had geen ander vemogen :)

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

nyy schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Is allemaal opgegeven, en het was onder de grens inderdaad. Ik woon nog bij mijn ouders dus had geen ander vemogen :)

Bedankt
Belletje van de bank kan je wel verwachten denk ik. Pas geleden zelf door de bank om uitleg gevraagd in het kader van de WWFT waar het geld van een storting van een US rekening van mezelf naar mijn NL bank vandaan kwam (geen crypto maar ouderwetse werknemersopties)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

indexample schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

je had dat vermogen in je belastingaangifte van 2018, 2019, 2020 al moeten opgeven. Dat het dan onder de 60k aan vermogen blijft, is aan de BD om te constateren.
Voor de zoveelste keer, dit is echt onzin. De BD zegt zelf ook dat je het niet hoeft op te geven.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:25

JME

zeg maar Jamie

Onder de drempel hoef je niet te specificeren. Je krijgt niet eens de optie om te specificeren als je eerst de drempelvraag met Nee beantwoordt.
Dat je het voor je eigen administratie bijhoudt, is iets heel anders. En dat dat handig kan zijn als er ooit vragen komen is evident. Maar je hoeft het NIET gespecificeerd op te geven als je totale vermogen op de peildatum onder de drempel zit.

[ Voor 47% gewijzigd door JME op 01-10-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etreur76
Lampie schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:21:
[...]

Volgens mij wordt er niet direct om een 'verklaring' gevraagd toch?
Screenshot maken op 1 januari en opslaan --> bedrag invullen in de aangifte. En de CSV's opslaan ter verificatie mochten ze ooit langs komen.
Het ging mij meer om het nog kunnen afleiden van overzichten van 1 jan 2021, 2020 en 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerDrie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 13:05
Is het niet vooral belanrijk om een bewijs van herkomst te hebben? Als je ineens tonnen op de bank krijgt van een exchange, dat je wel kunt aantonen dat dit uit je eigen investering komt. Zelf geminde bitcoins van vroeger is dan natuurlijk lastiger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
JerDrie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:25:
Is het niet vooral belanrijk om een bewijs van herkomst te hebben? Als je ineens tonnen op de bank krijgt van een exchange, dat je wel kunt aantonen dat dit uit je eigen investering komt. Zelf geminde bitcoins van vroeger is dan natuurlijk lastiger...
Ik zou verwachten dat zelf gemine-de bitcoins vrij gemakkelijk zijn herleiden naar entries op de Bitcoin blockchain. Gewoon de wallet adressen bewaren (of de specifieke blockchain transacties even screenshotten) zou voldoende moeten zijn om een uitgebreid onderzoek van de belastingdienst te 'overleven'. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nyy

nyy

Ik heb onlangs een bedrag opgenomen waar jij het over hebt en ik heb niks gehoord van de bank of wat dan ook.. :) Gewoon via Coinbase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik vraag me af: Wat moet je allemaal laten zien als de belastingdienst of je bank vragen gaan stellen? Kom je weg met wat screenshots van je exchange accounts of moet je echt je volledige trade historie en blockchain transacties laten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etreur76
Als je pech heb kunnen ze daar om vragen, al denk ik dat dat inderdaad alleen bij grote bedragen gebeurt.

Uiteindelijk wel mijn reden om de vergeten aangiftejaren alsnog op te geven obv daadwerkelijke exchange transactiedata. Dan is er bij belastingdienst in elk geval een beeld van langzaam opbouwend omvang van de post crypto.
Als de jaarlijkse snapshots van waarde op 1 jan. niet voldoende zijn om evt vragen over herkomst te pareren bewaar ik in elke geval een backup van de binance transaction logs

Eventuele winsten uit vage defi apps worden al heel wat lastiger te onderbouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etreur76
Azer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:19:
Ik vraag me af: Wat moet je allemaal laten zien als de belastingdienst of je bank vragen gaan stellen? Kom je weg met wat screenshots van je exchange accounts of moet je echt je volledige trade historie en blockchain transacties laten zien?
voor belastingdienst volstaat waarde (screen shot) per 1 januari.

eventuele discussie over herkomst kan mogelijk meer vereisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:56
Ik kom er niet helemaal uit hoe het zit met pure winst als particulier, ik lees overal:

"De belastingdienst zegt hierover dat je alleen de pure winst op hoeft te geven. De winst is alles wat overblijft na het aftrekken van de kosten."

Is dit per jaar? Dus stel ik heb mijn onkosten in 2021 voor het minen er nog niet uit en 2022 is begonnen. Is vanaf dan alles pure winst als je in 2022 verder geen investering meer doet in mining apparatuur?

En stel ik investeer direct 1 januari 2022 weer in mining apparatuur, mag ik dan mijn winst eerst weer van die kosten af gaan trekken?

Alvast super bedankt!

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Bedrijf?
Particulier?
KvK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
Sorry, als particulier.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Voor het minen is veel computercapaciteit nodig. De kosten die daarmee samenhangen zullen vaak zo hoog zijn dat niet snel sprake zal zijn van een voordeel. Daarbij speelt ook een rol dat u maar een beperkte hoeveelheid cryptovaluta per dag kunt minen. Daarom hoeft u de opbrengst van het minen zelf niet aan te geven. Dat wordt anders als uw opbrengst hoger is dan uw kosten. In dat geval kan er sprake zijn van inkomsten uit overig werk of winst uit onderneming en moet u uw inkomsten aangeven in uw aangifte.
https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

Zoals ik hem lees. Box 3 totaal vermogen. Meer dan 50k (dacht ik) belasting over het deel erboven betalen.

En ik weet niet waarom je denkt dat je de investering kan aftrekken.
Misschien als je een bedrijfscasus had dat het kan,. Maar als particulier persoon lijkt het me vrij lastig.

Ik zie het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 24-10-2021 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
jack zomer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:53:
[...]

Zoals ik hem lees. Box 3 totaal vermogen. Meer dan 50k (dacht ik) belasting over het deel erboven betalen.

En ik weet niet waarom je denkt dat je de investering kan aftrekken.
Misschien als je een bedrijfscasus had dat het kan,. Maar als particulier persoon lijkt het me vrij lastig.

Ik zie het niet.
Ok, dus zodra de inkomsten hoger zijn dan de energiekosten maak je gewoon winst, de hardware kosten tellen dus niet mee?

En laatste vraag... als ik de crypto's laat staan is het vermogen, maar is dat dan tegelijkertijd ook gewoon inkomen? Of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MvdO79 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:11:
[...]
En laatste vraag... als ik de crypto's laat staan is het vermogen, maar is dat dan tegelijkertijd ook gewoon inkomen? Of?
Actief traden wordt gezien als inkomen. Het is vaag wanneer het actief traden is tegenover langer vasthouden, maar als jij BTC koopt en over een half jaar weer verkoopt, dan wordt het gezien als vermogen en niet als traden, en dus niet als inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
PilatuS schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:16:
[...]

Actief traden wordt gezien als inkomen. Het is vaag wanneer het actief traden is tegenover langer vasthouden, maar als jij BTC koopt en over een half jaar weer verkoopt, dan wordt het gezien als vermogen en niet als traden, en dus niet als inkomen.
Ok dank. Als ik dus mine en het hele jaar alles direct omzet in euro's is dat inkomen, maar laat ik het staan op een exchange of waar dan ook, dan is het slechts vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MvdO79 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:21:
[...]

Ok dank. Als ik dus mine en het hele jaar alles direct omzet in euro's is dat inkomen, maar laat ik het staan op een exchange of waar dan ook, dan is het slechts vermogen?
Minen is net zoals traden een vaag gebied. Maak je 8 trades per jaar is het vermogen, maar met 8 trades per dag als full time baan is het inkomen. Dit is los van de totale winst. Met 8 trades per jaar 50k verdienen is vermogen, maar doe je hetzelfde met full time traden wordt het inkomen. Het zal ook afhangen van de hoeveelheid winst die wordt gemaakt. Ik denk niet dat het de belasting iets boeit als jij 1000 euro per jaar verdient met traden of minen. Ga je echter naar 5000 in de maand met flink traden of flink minen, dan wordt het anders. Er is voor de belasting ergens een grens waar zowel traden als minen een soort van baan wordt, maar ze zijn totaal niet duidelijk waar dat precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdO79
PilatuS schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:26:
[...]

Er is voor de belasting ergens een grens waar zowel traden als minen een soort van baan wordt, maar ze zijn totaal niet duidelijk waar dat precies is.
Super bedankt voor je uitleg, het is dus gewoon vaag waar de grens ligt, maar met jouw voorbeelden heb ik wel iets meer inzicht d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
PilatuS schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:26:
[...]

Minen is net zoals traden een vaag gebied. Maak je 8 trades per jaar is het vermogen, maar met 8 trades per dag als full time baan is het inkomen. Dit is los van de totale winst. Met 8 trades per jaar 50k verdienen is vermogen, maar doe je hetzelfde met full time traden wordt het inkomen. Het zal ook afhangen van de hoeveelheid winst die wordt gemaakt. Ik denk niet dat het de belasting iets boeit als jij 1000 euro per jaar verdient met traden of minen. Ga je echter naar 5000 in de maand met flink traden of flink minen, dan wordt het anders. Er is voor de belasting ergens een grens waar zowel traden als minen een soort van baan wordt, maar ze zijn totaal niet duidelijk waar dat precies is.
Maar nu het volgende:

Stel dat ik Bitcoins mine en me dat 800 euro netto per maand oplevert en dat af en toe laat uitcashen naar mijn bankrekening. Ik betaal geen stroom en apparatuur, maar dat weet de Belasting niet. Hoe dan ook, dit zien ze technisch gezien als inkomen lijkt mij. Ik wil hier best belasting over betalen, daar gaat het niet om, maar hoe weet de Belastingdienst dat dit geld uit minen voortgekomen is en niet uit een paar goede trades die me veel opgeleverd hebben? Kijken ze naar de herkomst van de transactie, dus niet van een Exchange maar een mining company zoals NiceHash? Want dan zou het dus weer in box 3, oftewel vermogen, vallen.

Dan zou je natuurlijk in je miner je BTC wallet kunnen opgeven van Bitfavo, en daar naar kunnen withdrawen.

[ Voor 8% gewijzigd door El_Bandito op 03-11-2021 00:55 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
El_Bandito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:52:
[...]

Maar nu het volgende:

Stel dat ik Bitcoins mine en me dat 800 euro netto per maand oplevert en dat af en toe laat uitcashen naar mijn bankrekening. Ik betaal geen stroom en apparatuur, maar dat weet de Belasting niet. Hoe dan ook, dit zien ze technisch gezien als inkomen lijkt mij. Ik wil hier best belasting over betalen, daar gaat het niet om, maar hoe weet de Belastingdienst dat dit geld uit minen voortgekomen is en niet uit een paar goede trades die me veel opgeleverd hebben? Kijken ze naar de herkomst van de transactie, dus niet van een Exchange maar een mining company zoals NiceHash? Want dan zou het dus weer in box 3, oftewel vermogen, vallen.

Dan zou je natuurlijk in je miner je BTC wallet kunnen opgeven van Bitfavo, en daar naar kunnen withdrawen.
Het is aan jou om eerlijk op te geven hoe je er aan komt. Komt er een punt dat de belasting meer wil weten is het aan jou om bewijs te overleggen waar het vandaan komt. Of dit dan een trade historie is of logs van het minen, jij moet het bewijzen. Tot die tijd boeit het de belasting niets, maar hebben ze twijfels ligt de bewijslast bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
En hoe toon ik aan dan hoeveel stroomkosten ik heb moeten maken om dat bedrag bij elkaar te minen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
El_Bandito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:46:
En hoe toon ik aan dan hoeveel stroomkosten ik heb moeten maken om dat bedrag bij elkaar te minen?
Door je energierekening op te sturen ? Normaal verbruik voor een huishouden tegenover een enorm verbruik wat klopt met bepaalde hardware met een bepaald vermogen voor een bepaalde tijd laten draaien.

Het is heel simpel, toon het maar aan. Zolang de belastingdienst het prima vind hoef je niets. Vermoeden ze fraude dan moet je met bewijs komt dat overtuigend genoeg is. Dat je vind dat het lastig is wat ze vragen of wat dan ook, het boeit ze niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
[...]

Volgens mij wordt actief traden niet gezien als inkomen (box1), maar valt dit nog steeds gewoon in box 3.

Op de site van de belastingdienst staat (https://www.belastingdien...en/content/cryptovaluta):
De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.
Alleen extra arbeid naast je eigen beleggingsactiviteiten vallen onder box 1. Denk bijvoorbeeld aan het handelen voor anderen mensen in ruil voor een fee. Of het geven van lessen in cryptotrading.

Dat is in ieder geval hoe ik het bovenstaande stuk tekst interpreteer. Overigens heb ik ook nog nooit van een daytrader gehoord die zijn rendement in box 1 opgeeft. Dat zou immers betekenen dat je je verliezen ook mag aftrekken. Daar gaat de belastingdienst nooit aan beginnen.

Zie ook deze uitspraak van de rechter, waarbij een trader probeerde zijn verliezen af te trekken voor de inkomstenbelasting: https://uitspraken.rechts...n=true&keyword=09%2f04985

[ Voor 9% gewijzigd door Azer op 03-11-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

https://www.jongbloed-fis...stingen/bitcoin_in_box_1/

Box 1 is echt amper relevant, misschien als je miljoenen aan het verdienen bent met presales op ICOs maar als je zo ver bent zou ik sowieso een adviseur inhuren als je voor advies naar dit forum komt:
Bij een box 1 belegging is de winst belast en zijn het verlies en de kosten aftrekbaar. De signalen voor een box 1 belegging in bitcoins zijn:

veel eigen werk, onderzoek, etc.;
snelle winst;
voorkennis;
veel mutaties / arbeidsinzet door uzelf;
is er een organisatie / bedrijf / internetsite.
Als er sprake is van daytrading of het structureel handelen in bitcoins, kan er sprake zijn van box 1 inkomen. Maar ook daytrading kan gezien worden als normaal vermogensbeheer. Een rechter overweegt hierbij als volgt:

Het handelen in opties moet een meer dan speculatief karakter hebben met als doel het behalen van voordeel. Hierbij moet de de bitcoinhandelaar deskundigheid, ervaring en relaties hebben binnen deze wereld. Tevens moet hij het koersverloop via de deskundigheid en ervaringen kunnen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Dan wordt het dus gewoon box 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Coin
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-07-2023
Hi,

Ik wordt niet veel wijzer van de vage omschrijvingen van de BD qua box 3/box 1.
Exchanges bieden geen portfolio overzicht op een zelfgekozen datum. Dus maar een screenshot maken op 1 januari lees ik in veel berichten
Ik heb crypto als hobby. Ik heb geen invloed op koersen en geen voorkennis om mee te handelen, en heb een fulltime baan die niets met crypto van doen heeft. Het traden gaat via de bots, ik heb er alleen hobbymatig bemoeienis mee.
Dat is m.i. iets voor in box3?

Daarnaast kunnen anderen mijn bots op het platform ook huren voor eigen gebruik. De huuropbrengst is daarin een percentage van hun geallocceerde vermogen over de looptijd (waarop ik geen invloed heb) en wordt aan mij uitgekeerd in crypto en is daarmee ook koersafhankelijk.
Kan ik dit ook in Box 3 kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Captain_Coin schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:28:
Hi,

Exchanges bieden geen portfolio overzicht op een zelfgekozen datum. Dus maar een screenshot maken op 1 januari lees ik in veel berichten
Ik heb crypto als hobby. Ik heb geen invloed op koersen en geen voorkennis om mee te handelen, en heb een fulltime baan die niets met crypto van doen heeft. Het traden gaat via de bots, ik heb er alleen hobbymatig bemoeienis mee.
Klopt als een bus, gewoon box 3 :)
Daarnaast kunnen anderen mijn bots op het platform ook huren voor eigen gebruik. De huuropbrengst is daarin een percentage van hun geallocceerde vermogen over de looptijd (waarop ik geen invloed heb) en wordt aan mij uitgekeerd in crypto en is daarmee ook koersafhankelijk.
Als je iets verhuurt wordt al snel ingewikkeld, en met een beetje pech moet je ook nog eens BTW afdragen. Als dit een dikke inkomstenbron is zou ik een adviseur inschakelen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Coin
[b]met een beetje pech moet je ook nog eens BTW afdragen.
ook als het buiten NL is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

• Jeppe15
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-12-2021
Heeft er iemand ook informatie over belasting op NFT's? Ik heb de belastingtelefoon gebeld maar je krijgt niet echt duidelijk antwoord. Komt erop neer dat ze in box 3 behoren maar niet duidelijk tegen welke waarde dan. Kan ik van floorprijzen uitgaan of moet ik naar rarity kijken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:09
NFT’s is digitale kunst. Hoef je niet aan te geven. Je geeft ook je auto, inboedel, schilderijen aan de muur niet op voor box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

@AnthonyR Dat ligt iets ingewikkelde, kunst is vrijgesteld als je hebt omdat het mooi is. Als je het als belegging hebt is weldegelijk box 3.

@Jeppe15 Dat is inderdaad lastig te bepalen. Misschien kun je je NFT aan jezelf verkopen tegen een bizar lage prijs op 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Glenn Hoddle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:16:
@AnthonyR Dat ligt iets ingewikkelde, kunst is vrijgesteld als je hebt omdat het mooi is. Als je het als belegging hebt is weldegelijk box 3.

@Jeppe15 Dat is inderdaad lastig te bepalen. Misschien kun je je NFT aan jezelf verkopen tegen een bizar lage prijs op 1 januari.
En dat laatste is gewoon fraude natuurlijk. Dat eerste is correct. Dus als jij je NFTs hebt als belegging (wat eigenlijk de enige reden om een NFT te hebben), dan moet je gewoon de waarde op 1 januari opgeven. Dat precies doen zal niet altijd even eenvoudig zijn, tegelijk worden die NFTs meestal in series van duizenden gegenereerd, dus een redelijke schatting van de waarde moet goed te doen zijn.

Als je zegt d e NFT wel als kunst object voor persoonlijk gebruik te hebben, dan neem ik aan dat je hem ook daadwerkelijk ergens hebt dat je hem vaak ziet, als bureaublad achtergrond bijvoorbeeld. Al zelfs dan is het vermoed ik nog wel wat lastiger in het geval van een NFT. Gezien je zover ik weet bij een NFT juridisch alleen de NFT zelf als eigendom hebt. De jpeg waar hij naar verwijst is niet van jou, en het bijbehorende copyright ook niet. Dus wat heb je dan eigenlijk? Maar dat laat ik aan een jurist over om een uitspraak over te doen :P

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 27-11-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Coin
.oisyn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:40:
Als dit een dikke inkomstenbron is zou ik een adviseur inschakelen.
Wat voor adviseur zou ik het meest baat bij hebben, aangezien ik geen ondernemer maar particulier ben?
Een belastingadviseur of een accountant? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:44
Is deze link al gedeeld hier?
Box 3-heffing naar werkelijk rendement per 2025

In de budgettaire bijlage van het Coalitieakkoord 2021-2025 is te lezen dat de box 3-heffing naar werkelijk rendement er per 1 januari 2025 gaat komen. De vrijstelling voor de heffing gaat oplopen naar € 80.000.
https://www.rendement.nl/...k-rendement-per-2025.html

Het is goed voor spaarders dat er gekeken wordt naar het werkelijke rendement en niet naar (zoals nu) een fictief rendement.
Maar bij crypto is het toch werkelijk niet te doen om daar het rendement van bij te houden als je een divers portfolio van coins hebt? En gaat het dan om de waarde van de munten of alleen het rendement dat je ermee haalt door bijv. te staken of in een leenplatform te parkeren.
Heb zo het idee dat de politiek hier nog niet een antwoord op heeft. Zijn er cryptokenners in de politiek al?

[ Voor 18% gewijzigd door Emcee op 27-12-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
indexample schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

Het is niet dat het pas telt als je het opneemt / naar je bankrekening laat overschrijven. ook als het nog op een exchange of wallet staat, telt het mee als vermogen (tegen de hoeveelheid/koers/waarde van 1 januari van dat jaar)
Er is geen vakje om in te vullen voor vermogen onder de vrh grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
[...]

Je haalt veel door elkaar. Je bedoelt te stellen, actief traden is inkomen box 1 maar zegt 'inkomen'. Ja het is inkomen, maar belast als fictief box 3 inkomen. Je moet echt extreem professioneel zijn wil je met traden in box 1 vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Emcee schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:44:
Is deze link al gedeeld hier?

[...]

https://www.rendement.nl/...k-rendement-per-2025.html

Het is goed voor spaarders dat er gekeken wordt naar het werkelijke rendement en niet naar (zoals nu) een fictief rendement.
Maar bij crypto is het toch werkelijk niet te doen om daar het rendement van bij te houden als je een divers portfolio van coins hebt? En gaat het dan om de waarde van de munten of alleen het rendement dat je ermee haalt door bijv. te staken of in een leenplatform te parkeren.
Heb zo het idee dat de politiek hier nog niet een antwoord op heeft. Zijn er cryptokenners in de politiek al?
Weet je al hoe het proces wordt, dan? Ik lees voorlopig alleen nog een niet verder uitgewerkt doel. Maar het lijkt me niet dat ze verder gaan tornen aan het huidige proces, ze willen alleen niet meer uitgaan van een fictief rendement.

Dus in plaats van alleen maar te kijken naar de waarde van 1 jan in het belastingjaar, kun je kijken naar het verschil tussen de waarde op die datum en de waarde een jaar verder. Dat is dan je rendement in dat jaar. Ja, er zijn allemaal loopholes (zoals iets duurs kopen), maar die zijn er nu ook al. Al die trades die jij in een jaar doet zijn daarmee niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Ik ben er wel bang voor dat de belasting omhoog zal gaan. Aan de ene kant vind ik dat goed, want de belasting op rendement uit vermogen is nu heel laag vergeleken met de belasting op arbeid. Ik ben benieuwd naar het belastingpercentage dat ze gaan heffen. Als ik kijk naar andere landen met een vergelijkbare belasting, dan is dit percentage vaak een stuk hoger dan de 1,2% die we nu betalen.

Duitsland: 25% over rendement
Amerika: Long term tussen 0% en 20% (afhankelijk van bedrag), shortterm tussen 10% tot 37% (afhankelijk van bedrag). Je betaald alleen belasting betalen bij verkoop van de belegging.

Dat is wel andere koek dan het lage percentage dat we nu betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Azer op 28-12-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Azer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:53:
Ik ben er wel bang voor dat de belasting omhoog zal gaan. Aan de ene kant vind ik dat goed, want de belasting op rendement uit vermogen is nu heel laag vergeleken met de belasting op arbeid. Ik ben benieuwd naar het belastingpercentage dat ze gaan heffen. Als ik kijk naar andere landen met een vergelijkbare belasting, dan is dit percentage vaak een stuk hoger dan de 1,2% die we nu betalen.
Het was 1,2% over je totale vermogen. En dat was opgebouwd als 30% belasting over een 4% fictief rendement. Nu zijn de regeltjes al een aantal jaar iets ingewikkelder, maar ze gaan in 2021 uit van 31% belasting over je fictief rendement, waarbij dat fictief rendement weer afhankelijk is van hoeveel vermogen je hebt.

Ga maar dus maar uit van die 31%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Klopt, die 1.2% is inderdaad opgebouwd door 30% belasting te heffen over een fictief rendement van 4%. Ik hoop echter dat ze die 30% naar beneden zullen aanpassen, anders kan het wel eens een hele nare belastingverhoging worden voor beleggers.

Persoonlijk denk ik dat ze de hele box3 belasting op de schop gaan gooien als ze belasting naar werkelijk rendement gaan invoeren. Je moet dan namelijk ook gaan nadenken over hoe je omgaat met verliesgevende jaren van beleggers. En ga je belasting heffen over openstaande posities of alleen over gesloten posities?

Ik hoop dat ze op korte termijn met meer duidelijkheid komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:27
Captain_Coin schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:28:
Hi,

screenshots maken of met knip programma zat ik aan te denken op 1 januari.
ik zet deze screenshots wel op een usb stick.

maar het gaat om je vermogen wat je op 1 januari hebt toch? en dus niet 31 december?

en dan nog iets;
ik ben begonnen met crypto in feb 2021 en met aandelen in juni 2021, dat betekend dat ik 1 januari 2021 nog niks had (toen was ik nog een no-coiner 🙃)
betekend dat ik voor 2021 niks hoef door te geven aan belasting?

[ Voor 9% gewijzigd door Kol Nedra op 28-12-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:04

rvk

.oisyn schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:24:
[...]
Dus in plaats van alleen maar te kijken naar de waarde van 1 jan in het belastingjaar, kun je kijken naar het verschil tussen de waarde op die datum en de waarde een jaar verder. Dat is dan je rendement in dat jaar. Ja, er zijn allemaal loopholes (zoals iets duurs kopen), maar die zijn er nu ook al. Al die trades die jij in een jaar doet zijn daarmee niet zo relevant.
Uh? Wat ik spaar van mijn verdiensten uit box 1 gaat nu naar box 3 en dan zou ik daar nog een keer belasting over moeten betalen omdat dat als rendement gezien wordt?? Lijkt mij toch wel wat meer dan 'loophole'. Dat gaat gewoon niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

rvk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:20:
[...]

Uh? Wat ik spaar van mijn verdiensten uit box 1 gaat nu naar box 3 en dan zou ik daar nog een keer belasting over moeten betalen omdat dat als rendement gezien wordt?? Lijkt mij toch wel wat meer dan 'loophole'. Dat gaat gewoon niet lukken.
Wat je verdient in box 1 geef je al op in box 1. Natuurlijk zul je daar ook rekening mee moeten houden, net als bijvoorbeeld giften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 22:06
Weinig info over te vinden maar hoe doen mensen de aangifte met een ETH validator? Geef je dat op als winst uit onderneming of gewoon in Box 3?

De belastingdienst website zegt er het volgende over:
Ik ben particulier en ik mine cryptovaluta of handel in cryptovaluta
Voor het minen is veel computercapaciteit nodig. De kosten die daarmee samenhangen zullen vaak zo hoog zijn dat niet snel sprake zal zijn van een voordeel. Daarbij speelt ook een rol dat u maar een beperkte hoeveelheid cryptovaluta per dag kunt minen. Daarom hoeft u de opbrengst van het minen zelf niet aan te geven. Dat wordt anders als uw opbrengst hoger is dan uw kosten. In dat geval kan er sprake zijn van inkomsten uit overig werk of winst uit onderneming en moet u uw inkomsten aangeven in uw aangifte.
Als je nu als ondernemer wilt starten en alles aan moet schaffen, inclusief de ETH, dan ga je voorlopig geen winst maken. Maar wat nu als je de ETH al bezig? Of maakt de fiscus daarin geen onderscheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

.oisyn schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:22:
[...]

Wat je verdient in box 1 geef je al op in box 1. Natuurlijk zul je daar ook rekening mee moeten houden, net als bijvoorbeeld giften.
Wat ik verdien geef ik inderdaad op. Maar van de 100 euro inkomen geef ik er 20 uit. 80 gaat dan naar box 3. Box 3 vermogen is dan 80 euro hoger dan het jaar ervoor (gespaard) en de door jouw voorgestelde manier zou ik dan over die 80 euro nogmaals rendementsheffing moeten betalen. Je geeft n.l. nergens op dat er 80 van je inkomsten naar box 3 is gegaan.

En als je dat wel op gaat geven (sparen box1->box3) dan geeft iedereen natuurlijk een heel hoog sparen op (ondanks dat ze dat niet doen) om zo het 'rendement' in box 3 te drukken. Nee, rendement heffen over eind-begin saldo van box 3 is echt niet de manier (zonder ook iets aan box 1 te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:03
rvk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:29:
Wat ik verdien geef ik inderdaad op. Maar van de 100 euro inkomen geef ik er 20 uit. 80 gaat dan naar box 3. Box 3 vermogen is dan 80 euro hoger dan het jaar ervoor (gespaard) en de door jouw voorgestelde manier zou ik dan over die 80 euro nogmaals rendementsheffing moeten betalen. Je geeft n.l. nergens op dat er 80 van je inkomsten naar box 3 is gegaan.
Dat is nu toch eigenlijk ook al zo? Tenzij ik je niet goed begrijp.
Alles wat je dit jaar van het salaris extra spaart boven de €50k moet je ook opgeven in box 3 en daar belasting over betalen, nadat je al inkomensbelasting hebt betaald toen je het salaris kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

TheBrut3 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:15:
[...]

Dat is nu toch eigenlijk ook al zo? Tenzij ik je niet goed begrijp.
Alles wat je dit jaar van het salaris extra spaart boven de €50k moet je ook opgeven in box 3 en daar belasting over betalen, nadat je al inkomensbelasting hebt betaald toen je het salaris kreeg.
Ja, maar nu betaal ik over die extra 80 euro die ik spaar maar (ongeveer) 1,2% belasting. Straks met een rendementsheffing over de vermogenstoename ga ik (b.v.) 30% over die 80 euro afdragen in box 3 (nadat die ook al met 30+% in box 1 belast was). Wel een groot verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door rvk op 29-12-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

rvk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:29:
En als je dat wel op gaat geven (sparen box1->box3) dan geeft iedereen natuurlijk een heel hoog sparen op (ondanks dat ze dat niet doen) om zo het 'rendement' in box 3 te drukken.
Waarom is dat een probleem? Momenteel gaat er ook niets van je inkomen naar box 3 in hetzelfde jaar, terwijl dat wat je in januari verdient natuurlijk wel bijna een heel jaar kan renderen. Waarom zou dat in de nieuwe situatie wel zo zijn? Trek je inkomen in box 1 gewoon af van je rendement in box 3, en je bent klaar.

.edit: hmm, nu ik erover nadenk, op die manier heb je nooit rendement natuurlijk. Als je 1 miljoen hebt, en dat rendeert 5%, dan is dat €50k. Bij een dergelijk bedrag aan vermogen verdien je natuurlijk ook al snel een dergelijke hoeveelheid per jaar, dus dat zou betekenen dat er nooit iets rendeert.

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 29-12-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

.oisyn schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:10:
[...]
Waarom is dat een probleem? Momenteel gaat er ook niets van je inkomen naar box 3 in hetzelfde jaar, terwijl dat wat je in januari verdient natuurlijk wel bijna een heel jaar kan renderen. Waarom zou dat in de nieuwe situatie wel zo zijn? Trek je inkomen in box 1 gewoon af van je rendement in box 3, en je bent klaar.
Inkomen box 1 van rendement in box 3 aftrekken geeft bij mij een negatief resultaat :? (Inkomen = 100 waarvan ik 80 spaar en niets beleg in box 3, geeft -20) Je vergeet dat de belastingdienst geen inzicht heeft in mijn uitgavepatroon (die voor iedereen anders is). En als ik die wel zelf op zou moeten geven is het dus weer geen waterdicht systeem (sjoemelen met hogere uitgaves). Dat systeem is echt anders dan wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja dat bedacht ik me ook net in mijn edit in mijn vorige post. Je ontkomt er dan niet aan om je daadwerkelijke rendement op te geven. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Tripps__
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-04 22:02
Ik heb een belasting-gerelateerde vraag over netwerken zoals DRIP (https://drip.community/). Hierbij stort je een bepaalde inleg en krijgt dan een percentage per dag terug (bij DRIP 1%). Je kunt die 1% weer hydraten / compounden, of eruit halen en dan verkopen. De inleg echter is locked, je krijgt die ene 1% per dag terug.

Hoe geef je dit op belasting technisch gezien? Als ik blijf compounden, dan is die extra inleg ook weer gelocked en de inleg doet niet mee aan het economisch verkeer, in de zin van direct besteedbaar of bruikbaar. Ik heb de eruit gehaalde procenten wel bijgehouden, dienen deze dan te worden opgegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door __Tripps__ op 29-12-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
__Tripps__ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:11:
Ik heb een belasting-gerelateerde vraag over netwerken zoals DRIP (https://drip.community/). Hierbij stort je een bepaalde inleg en krijgt dan een percentage per dag terug (bij DRIP 1%). Je kunt die 1% weer hydraten / compounden, of eruit halen en dan verkopen. De inleg echter is locked, je krijgt die ene 1% per dag terug.

Hoe geef je dit op belasting technisch gezien? Als ik blijf compounden, dan is die extra inleg ook weer gelocked en de inleg doet niet mee aan het economisch verkeer, in de zin van direct besteedbaar of bruikbaar. Ik heb de eruit gehaalde procenten wel bijgehouden, dienen deze dan te worden opgegeven?
Gewoon de waarde opgeven van het totaal als vermogen in box 3. Je kan het zien als in aandelen zitten en dus vermogen dat je hebt. Zit je onder een bepaald bedrag qua totaal vermogen, geef je dat aan. Zit je boven een bepaald bedrag geef je dat totaal aan en daar betaal je dan een klein beetje belasting over. Dat wat je hebt is niets anders dan spaargeld voor de belasting. De waarde op 1 januari dit jaar is wat je opgeeft. Even omrekenen naar euro's en optellen bij de rest van je vermogen.

• Crystal007
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-08-2024
Heb even edit gedaan aan de hand van advies van de persoon onder mij, maar m'n vermogen in crypto is X5 gegaan en voor heel veel mensen een heel hoog bedrag.

Mijn vermogen is van ...K in crypto naar ...K in crypto gegaan. Die .... heb ik dus over 2020 opgegeven en de ... wordt op 1 januari over 1,5 dag gemeten.

Ik heb letterlijk maar 3 crypto's gehad in die tijd, maar wel wat op en neer geschoven wekelijks tussen de 3, maar zéér zeker niet dagelijks of dat ik er veel mee bezig was. Gewoon ooit wat uitgecashed om boodschappen te doen, of als ik wat ETH nodig had voor gas fees, wat geswapped enzo.

Dit is puur geluk, ik ben absoluut geen pro, maar gaat de belastingdienst mij als profesioneel handelaar aanmerken als je van ...K ...K maakt in 12 maanden?

Graag zou ik hier wat advies over willen want ik zit met mijn handen in het haar, ik zou het zo ontzettend klote vinden als ik hier 50% inkomsten uit werk over zou moeten betalen (professioneel handelaar) terwijl ik ook maar half weet wat ik doe en puur geluk heb gehad dat ETH zo omhoog is gegaan sinds 1 januari.

[ Voor 8% gewijzigd door Crystal007 op 30-12-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 18:10
Crystal007 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:26:
Mijn vermogen is van iets in crypto naar iets in crypto gegaan.
De eerste tip die ik ga geven is per direct de bedragen die je daar hebt staan weg te halen, zeker op een openbaar forum.

[ Voor 59% gewijzigd door _Drake_ op 30-12-2021 12:45 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

Crystal007 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:26:

Dit is puur geluk, ik ben absoluut geen pro, maar gaat de belastingdienst mij als profesioneel handelaar aanmerken als je van ...K ...K maakt in 12 maanden?

Graag zou ik hier wat advies over willen want ik zit met mijn handen in het haar, ik zou het zo ontzettend klote vinden als ik hier 50% inkomsten uit werk over zou moeten betalen (professioneel handelaar) terwijl ik ook maar half weet wat ik doe en puur geluk heb gehad dat ETH zo omhoog is gegaan sinds 1 januari.
Nee. 0% kans dat ze je op basis hiervan als pro gaan zien. Ook niet als je x1000 was gegaan.

• Patroo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-05 19:05
Hoe geven jullie je crypto's aan in box 3? Per munt of kan het ook per exchange? Mijn pf is nogal divers om het zo maar te zeggen.

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 08:39

Therapy777

Metal!

Patroo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:50:
Hoe geven jullie je crypto's aan in box 3? Per munt of kan het ook per exchange? Mijn pf is nogal divers om het zo maar te zeggen.
Gewoon totaalwaarde in euro op 1 januari. Als bewijslast een printscreen van alle wallets met datum er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crystal007
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-08-2024
Glenn Hoddle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:39:
[...]

Nee. 0% kans dat ze je op basis hiervan als pro gaan zien. Ook niet als je x1000 was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik merk dat de screenshots die ik heb gemaakt geen datum en naam hebben, maar screens van m'n account overzicht. En die k*'t exchanges hebben geen geschiedenis functie. Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 21:15
HollovVpo1nt schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:29:
Ik merk dat de screenshots die ik heb gemaakt geen datum en naam hebben, maar screens van m'n account overzicht. En die k*'t exchanges hebben geen geschiedenis functie. Wat kan ik het beste doen?
Onze accountant gooit alle crypto gewoon op 1 hoop en zet een totaal bedrag (waarde 1 jan) neer in de aangifte, zo doe ik het al jaren eigenlijk..

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

HollovVpo1nt

I like gadgets

Pelox schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:32:
[...]

Onze accountant gooit alle crypto gewoon op 1 hoop en zet een totaal bedrag (waarde 1 jan) neer in de aangifte, zo doe ik het al jaren eigenlijk..
Je moet wel bewijslast hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 21:15
HollovVpo1nt schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:47:
[...]

Ik heb wel screenshots, maar die voegen we nooit toe of zo.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

HollovVpo1nt schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:47:
[...]

Dat is verstandig voor als ze er om vragen, maar dat komt zelden voor. Je hoeft het niet actief te gaan toevoegen aan je aangifte, dat kan volgens mij niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Hoe zit het precies met de belasting?

Wat ik wil doen is een overzicht hebben van de bezittingen op 1 januari (tokens/coins). Dit door middel van screenshots vastgelegd. Vervolgens de minium koers van 1 januari pakken en dit als totaalbedrag in euro opgeven. Wat mij niet duidelijk is welk peilmoment leidend is hierin. Volgens mij is hier geen eenduidig antwoord op als ik rondkijk.

Aangezien de exchanges in dollars rapporteren moet je sowieso iets omzetten. Dan maar in het meest gunstigste geval. In het geval van de belastingdienst mag je altijd naar beneden afronden toch :)

Verder een dump gemaakt van alle transacties zodat alles te traceren is en er geen grijs gebied is.

Als ik kijk kun je het beste de prijs om 0:00 pakken. Die is in mijn geval gelijk aan de LOW

Als je high pakt kom je 3.3% hoger uit; op close 3.1% hoger

[ Voor 19% gewijzigd door Coldcat op 13-01-2022 11:45 ]

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Coldcat schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:31:
Hoe zit het precies met de belasting?

Wat ik wil doen is een overzicht hebben van de bezittingen op 1 januari (tokens/coins). Dit door middel van screenshots vastgelegd. Vervolgens de minium koers van 1 januari pakken en dit als totaalbedrag in euro opgeven. Wat mij niet duidelijk is welk peilmoment leidend is hierin. Volgens mij is hier geen eenduidig antwoord op als ik rondkijk.

Aangezien de exchanges in dollars rapporteren moet je sowieso iets omzetten. Dan maar in het meest gunstigste geval. In het geval van de belastingdienst mag je altijd naar beneden afronden toch :)

Verder een dump gemaakt van alle transacties zodat alles te traceren is en er geen grijs gebied is.

Als ik kijk kun je het beste de prijs om 0:00 pakken. Die is in mijn geval gelijk aan de LOW

Als je high pakt kom je 3.3% hoger uit; op close 3.1% hoger
Dit heb ik ook gedaan inderdaad. Overzicht van alle wallets/exchanges. Vervolgens per token de waarde op 1 januari opzoeken en alles in een excel.
pre-sales/Ico's/ieo's die nog gelocked zijn pak ik de inleg waarde van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reilet
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-01-2022
Hi All,

Ik vroeg me af of jullie weten onder welke belasting box inkomsten vanuit nodes komen? Is dit box 3 (voor de waarde van de verdiende crypto) of box 1 - inkomsten?

Op de site van de belastingdienst kan ik alleen informatie over mining vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Reilet schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:28:
Hi All,

Ik vroeg me af of jullie weten onder welke belasting box inkomsten vanuit nodes komen? Is dit box 3 (voor de waarde van de verdiende crypto) of box 1 - inkomsten?

Op de site van de belastingdienst kan ik alleen informatie over mining vinden.
Alle cryptocurrencies vallen in het beginsel onder box 3. Behalve als je er professioneel bedrijfstechnisch mee bezig bent niet.

Daar vallen zover ik weet dus ook staking/yield/dividend/farming coins onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tecatito
  • Laatst online: 19-06-2024
Glenn Hoddle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:39:
[...]

Sorry dat ik u stoor over een onderwerp waarvan ik denk dat het erg repetitief is, maar vanwege de taal en de verschillende meningen is het moeilijk voor mij om tot een duidelijke conclusie te komen. Allereerst sorry voor mijn nederlands

Ik woon hier al een paar jaar werkend, eind 2020 verloor ik mijn baan door het coronavirus en dacht ik erover om een ​​paar maanden vrij te nemen. Ik heb een hoog bedrag in cryptocurrencies geïnvesteerd om te profiteren van de bull run.

In 2021 heb ik niet gewerkt en mijn investering x10 vermenigvuldigd, een beetje gehandeld en over het algemeen nieuwe projecten/memecoins gekocht op defi blockchain

Ik denk dat ik in een jaar genoeg verdien om een ​​melding van de belastingdienst te krijgen

Mijn belangrijkste vraag, kunnen ze mij als box1 beschouwen? Volgens waar ik lees begrijp ik dat nee, en op andere plaatsen wel. Sommige sites zeggen nee, want het is pure speculatie, ik heb geen invloed op de prijs, noch heb ik informatie. Op andere plaatsen zeggen ze ja voor daghandel, wat is in uw ervaring de waarheid?

Als je naar mijn bsc-portemonnee kijkt, zul je veel tx zien, waarvan een groot deel bestaat uit het approving contracts, stake, harvest ... toegevoegd aan het spelen van sommige games die ik voor het doen van dagelijkse gevechten misschien 10tx heb uitgegeven

Hoe dan ook, ik zie niet veel logica in dat iemand die in mei $ 10k $ fantom koopt voor 0,15, 200k kan verdienen door ze voor 3 te verkopen, en iemand die hetzelfde bedrag wat actiever verdient, meer belasting betaalt .

[ Voor 3% gewijzigd door Tecatito op 25-01-2022 06:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

Tecatito schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 06:54:
[...]

Sorry dat ik u stoor over een onderwerp waarvan ik denk dat het erg repetitief is, maar vanwege de taal en de verschillende meningen is het moeilijk voor mij om tot een duidelijke conclusie te komen. Allereerst sorry voor mijn nederlands

Ik woon hier al een paar jaar werkend, eind 2020 verloor ik mijn baan door het coronavirus en dacht ik erover om een ​​paar maanden vrij te nemen. Ik heb een hoog bedrag in cryptocurrencies geïnvesteerd om te profiteren van de bull run.

In 2021 heb ik niet gewerkt en mijn investering x10 vermenigvuldigd, een beetje gehandeld en over het algemeen nieuwe projecten/memecoins gekocht op defi blockchain

Ik denk dat ik in een jaar genoeg verdien om een ​​melding van de belastingdienst te krijgen

Mijn belangrijkste vraag, kunnen ze mij als box1 beschouwen? Volgens waar ik lees begrijp ik dat nee, en op andere plaatsen wel. Sommige sites zeggen nee, want het is pure speculatie, ik heb geen invloed op de prijs, noch heb ik informatie. Op andere plaatsen zeggen ze ja voor daghandel, wat is in uw ervaring de waarheid?

Als je naar mijn bsc-portemonnee kijkt, zul je veel tx zien, waarvan een groot deel bestaat uit het approving contracts, stake, harvest ... toegevoegd aan het spelen van sommige games die ik voor het doen van dagelijkse gevechten misschien 10tx heb uitgegeven

Hoe dan ook, ik zie niet veel logica in dat iemand die in mei $ 10k $ fantom koopt voor 0,15, 200k kan verdienen door ze voor 3 te verkopen, en iemand die hetzelfde bedrag wat actiever verdient, meer belasting betaalt .
Geen probleem, en prima Nederlands hoor.

Ze kunnen het echt niet als Box 1 beschouwen, aantal tx doet er ook helemaal niet toe, zolang het gewoon een kwestie van staken, kopen en verkopen is;
De Hoge Raad heeft in 2011 een uitspraak gedaan over iemand die de verliezen op zijn aandelenhandel wilde aftrekken in box1. Deze man was ook nog eens 18 jaar lang belggingsadviseur geweest. Maar de Hoge Raad zag het evengoed allemaal als speculatie, dus box 3:

"3.2. Het Hof heeft geoordeeld dat het handelen in opties voor belanghebbende geen bron van inkomen opleverde. Het Hof heeft daartoe overwogen dat belanghebbende niet aannemelijk heeft gemaakt dat hij met de handel voor eigen rekening en risico in (kortlopende) opties een meer dan louter speculatief uitzicht op het behalen van voordeel had. Dit zou anders zijn als belanghebbende met zijn deskundigheid, ervaring en relaties het koersverloop van de door hem gekochte (kortlopende) opties kan beïnvloeden, maar daaromtrent heeft hij verklaard dat dit juist niet het geval is, aldus het Hof."

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2011:BQ2071

Vertaald naar Crypto betekent dit dus dat tenzij je een enorme whale bent of aan insider trading kan doen, het met geen mogelijkheid box1 wordt.

Dit idee is nog een keer bekrachtigd in een zaak die specifiek over daytrading ging: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:PHR:2011:BR7011

Mensen die hier twijfel over zaaien zullen dat waarschijnlijk gewoon doen voor de clickbait op hun site, of ze snappen niks van rechtspraak, maar veel duidelijker dan in deze zaken wordt het niet. Omdat dit uitspraken van de Hoge Raad zijn, kan een lagere rechter hier ook niet van afwijken.

De belastingdienst is er toch ook wel duidelijk over:

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.

Niks aan de hand dus, gewoon box 3, en verder: gefeliciteerd met de winst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glenn Hoddle schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:40:
Mensen die hier twijfel over zaaien zullen dat waarschijnlijk gewoon doen voor de clickbait op hun site, of ze snappen niks van rechtspraak, maar veel duidelijker dan in deze zaken wordt het niet.
Of ze herhalen gewoon oprecht wat ze elders gelezen hebben. Maar bedankt voor de verduidelijking d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tecatito
Glenn Hoddle schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Geen probleem, en prima Nederlands hoor.

Ze kunnen het echt niet als Box 1 beschouwen, aantal tx doet er ook helemaal niet toe, zolang het gewoon een kwestie van staken, kopen en verkopen is;
De Hoge Raad heeft in 2011 een uitspraak gedaan over iemand die de verliezen op zijn aandelenhandel wilde aftrekken in box1. Deze man was ook nog eens 18 jaar lang belggingsadviseur geweest. Maar de Hoge Raad zag het evengoed allemaal als speculatie, dus box 3:

"3.2. Het Hof heeft geoordeeld dat het handelen in opties voor belanghebbende geen bron van inkomen opleverde. Het Hof heeft daartoe overwogen dat belanghebbende niet aannemelijk heeft gemaakt dat hij met de handel voor eigen rekening en risico in (kortlopende) opties een meer dan louter speculatief uitzicht op het behalen van voordeel had. Dit zou anders zijn als belanghebbende met zijn deskundigheid, ervaring en relaties het koersverloop van de door hem gekochte (kortlopende) opties kan beïnvloeden, maar daaromtrent heeft hij verklaard dat dit juist niet het geval is, aldus het Hof."

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2011:BQ2071

Vertaald naar Crypto betekent dit dus dat tenzij je een enorme whale bent of aan insider trading kan doen, het met geen mogelijkheid box1 wordt.

Dit idee is nog een keer bekrachtigd in een zaak die specifiek over daytrading ging: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:PHR:2011:BR7011

Mensen die hier twijfel over zaaien zullen dat waarschijnlijk gewoon doen voor de clickbait op hun site, of ze snappen niks van rechtspraak, maar veel duidelijker dan in deze zaken wordt het niet. Omdat dit uitspraken van de Hoge Raad zijn, kan een lagere rechter hier ook niet van afwijken.

De belastingdienst is er toch ook wel duidelijk over:

Niks aan de hand dus, gewoon box 3, en verder: gefeliciteerd met de winst!
Bedankt voor de verduidelijking! Ja, na het lezen van duizenden sites kom ik altijd tot de conclusie dat ze mij niet als box 1 kunnen beschouwen (misschien omdat ik momenteel niet aan het werk ben)

Op hun eigen website zetten ze het voorbeeld dat je hieronder plaatst, en het houdt het ook zo in

Ik maakte me vooral zorgen over het winstvolume, laten we zeggen (uitgevonden) dat ik 20K inzet en 200 win in een jaar, het is veel, maar het is heel goed mogelijk

Ik heb vrienden uit Argentinië of uit Zuid-Amerika in het algemeen (ik spreek Spaans) die met een kleinere investering dit jaar een miljoen dollar hebben bereikt, waanzin

En bovendien, het scheelt ze werk, ik ben verhuisd tussen zoveel DEX, CEX. stake, harvest, rug pulls.. ik weet niet eens waar ik moet beginnen

En wat houdt het precies in om in box 1 te vallen? Zowel in totaal belasting betalen (een groot verschil?) als extra werk voor mij? zou ik elke operatie moeten aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 06-06 12:47
https://www.wegwijs.nl/ar...gen-de-hoge-raad-oordeelt
Voorlopig geen belasting over je vermogen.

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het vermogenheffingssysteem niet deugt. Hierdoor hoef je voorlopig geen belasting te betalen in box-3.
[...]
Heb je spaargeld of ander vermogen in box 3? Tot nader order hoef je hierover geen belasting te betalen. De Hoge Raad heeft korte metten gemaakt met de manier waarop de vermogensrendementsheffing tot nu toe wordt berekend. Het oordeel luidt dat de heffing moet worden gebaseerd op werkelijk rendement. Dat is een flinke puzzel voor de politiek en Belastingdienst.
Heb niet zo'n goed idee waar dit heen gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door DaCoTa op 27-01-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hah, dat is voor 2021 iig wel nice, toen was bitcoin net gestegen.

Maar goed, uiteindelijk is daadwerkelijk rendement voor crypto best kut. Doe mij die fictieve ~4% maar

[ Voor 48% gewijzigd door .oisyn op 27-01-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tecatito
.oisyn schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:04:
Hah, dat is voor 2020 iig wel nice, toen begon bitcoin net te stijgen.

Maar goed, uiteindelijk is daadwerkelijk rendement voor crypto best kut. Doe mij die fictieve ~4% maar
Voor mij is het heel weinig, in Spanje halen ze gemakkelijk 21% van je winst af

En je moet het voordeel van de operatie aangeven, voor mij is het onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

Tecatito schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Voor mij is het heel weinig, in Spanje halen ze gemakkelijk 21% van je winst af

En je moet het voordeel van de operatie aangeven, voor mij is het onmogelijk
ja, hier zou dat dus 31% zijn als er met echt rendement gerekend gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

Tecatito schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:11:
[...]

En wat houdt het precies in om in box 1 te vallen? Zowel in totaal belasting betalen (een groot verschil?) als extra werk voor mij? zou ik elke operatie moeten aangeven?
Gaat dus nooit gebeuren, maar box 1 bedenkt inkomstenbelasting erover betalen. En dat betekent ook aangeven wat elke trade oplevert, je zou dan ook verliezen weer kunnen aftrekken. Dat is niet te doen, ook voor de belastingdienst niet, dus niemand wil dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Laatst online: 06-06 15:44
Ben wel benieuwd wat er met de box3 gaat gebeuren, kreeg de volgende nieuwsbrief van de bond van belastingbetalers. Gaat in eerste instantie over de jaren dat mensen teveel box3 belasting hebben betaald over hun spaargeld. En een gedeelte over wat er voor in de plaats komt, waar nog niet veel over bekend is.
Sinds de box 3-uitspraak van de Hoge Raad ontvangen wij elke dag veel vragen over de gevolgen van dit arrest. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen. Ons verzoek is daarom ons niet te bellen of mailen met de vraag naar de laatste stand van zaken. Deze informatie delen wij via de nieuwsbrief. Onze volgende nieuwsbrief ontvangt u volgende week vrijdag 4 februari.

Wat betekent dit voor 64.000 bezwaarmakers?

Vandaag (vrijdag 28 januari) heeft staatssecretaris Van Rij middels een brief de vragen beantwoord van verschillende Tweede Kamerleden over het box 3-arrest. Deze brief, en de antwoorden op de Kamervragen, kunt u hier lezen. Hierin staat dat het kabinet extra tijd nodig heeft om oplossingen te bedenken. De staatsecretaris geeft aan dat het kabinet op 4 februari aanstaande een besluit neemt over de hersteloperatie. Dit geldt sowieso voor de circa 64.000 mensen die tijdig bezwaar hebben aangetekend tegen hun belastingaanslag 2017 en de circa 50.000 bezwaarmakers in 2018. Tegelijkertijd geeft de staatssecretaris aan dat zijn inschatting is dat het geen zin heeft om opnieuw te procederen over de box 3-heffing in de belastingaanslag 2019 en 2020, omdat het niet zou leiden tot een ander oordeel. Met andere woorden, die betekent dat ook voor de jaren 2019 en 2020 rechtsherstel in de lijn der verwachting ligt.

En wat mogen de 1 miljoen spaarders verwachten?

De vandaag beantwoorde vragen van de Tweede Kamer gaan onder andere over de (versnelde) invoering van een nieuw box 3-stelsel. De staatssecretaris zegt hierover: "Het is onwenselijk om deze situatie voort te laten bestaan tot de invoering van de vermogensrendementsheffing over het werkelijke rendement met de beoogde inwerkingtredingsdatum 2025. Onderzocht wordt wat de mogelijkheden zijn om de wetgeving eerder aan te passen." Er zijn ook vragen gesteld over het bieden van compensatie voor al die mensen die geen bezwaar hebben gemaakt. Dit zijn circa 1 miljoen mensen. De staatssecretaris geeft aan dit zeer serieus mee te wegen, maar hier nog niet op vooruit te kunnen lopen. Komende woensdag 2 februari debatteert de Tweede Kamer met de staatssecretaris van Financiën over deze onderwerpen. Onze inzet is om het bieden van rechtsherstel niet te beperken tot alleen de bezwaarmakers. Iedereen die meer belasting heeft betaald in box 3 dan zij aan rendement hebben ontvangen dient gecompenseerd te worden. Of deze compensatie ook wordt geboden, is een politieke keuze.

Wat kan ik doen voor de belastingaangifte 2021?

Op 1 maart 2022 start de jaarlijkse aangifteperiode. Binnen twee maanden moet u uw aangifte inkomstenbelasting voor 2021 indienen. Het is nog niet bekend of de Belastingdienst reeds in het aangifteprogramma een wijziging voor box 3 kan doorvoeren. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u te zijner tijd weer bezwaar maken tegen de aanslag voor 2021. Graag wijzen wij u alvast op de Aangiftecheck. Dit softwareprogramma checkt vanaf 1 maart of uw aangifte box 3-vermogen bevat en wijst u op de stappen die u kunt ondernemen. De staatssecretaris heeft ook al aangegeven dat de Belastingdienst de komende tijd geen (definitieve) aanslagen zal versturen waarin sprake is van box 3-heffing. Hier vindt u de laatste informatie op de website van de Belastingdienst.

Hoe zit het met de voorlopige aanslag 2022?

Bij velen van u is inmiddels wel de voorlopige aanslag 2022 op de deurmat gevallen. Opnieuw wordt u geconfronteerd met een box 3-heffing. De staatssecretaris zegt hierover: “Voorlopige aanslagen 2022 die niet in overeenstemming zijn met het arrest van de Hoge Raad worden later bij de vaststelling van de definitieve aanslagen 2022 door de Belastingdienst hersteld. De burger hoeft nu geen actie te ondernemen.” Let op: het is niet mogelijk om bezwaar te maken tegen een voorlopige aanslag. Dit heeft geen zin. Zoals altijd adviseren wij u de nieuwe ontwikkelingen goed in de gaten te houden via onze nieuwsbrief. Indien u voor een bepaalde datum de voorlopige aanslag dient te betalen, en er is nog geen definitief antwoord, dan is ons advies om te betalen en te wachten op een correctie.

Hoe kunt u ons helpen?
Mocht u buren, familie, vrienden kennen die in de afgelopen jaren ook zijn geraakt door de box 3-heffing, en wellicht geen bezwaar hebben aangetekend, stuurt u onze nieuwsbrief gerust door. Via onze website kunnen zij zich ook aanmelden voor onze nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte. Daarnaast ontvangt u altijd informatie over welke stappen u kunt zetten om in aanmerking te komen voor rechtsherstel. Niet alleen voor de mensen die bezwaar hebben gemaakt, maar voor iedereen op wie de uitspraak van de Hoge Raad van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

.oisyn schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:04:
Hah, dat is voor 2021 iig wel nice, toen was bitcoin net gestegen.

"Best kut" ?

JaarKoers in USDJaar op Jaartov 01-01-2017
2017$998--
2018$13.6571268%1268%
2019$3.843-71%285%
2020$6.98581%599%
2021$29.374320%2843%
2022$47.34560%4643%

Koersen op 01-01 van dat jaar

Of je bent sarcastisch, of je kunt misschien beter stoppen met daytraden :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

_eLMo_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:34:
[...]

"Best kut" ?

JaarKoers in USDJaar op Jaartov 01-01-2017
2017$998--
2018$13.6571268%1268%
2019$3.843-71%285%
2020$6.98581%599%
2021$29.374320%2843%
2022$47.34560%4643%

Koersen op 01-01 van dat jaar

Of je bent sarcastisch, of je kunt misschien beter stoppen met daytraden :+
Ja, belasting betalen over je daadwerkelijke rendement, zoals je die dus in je tabel laat zien, is best kut tov belasting betalen over 4% fictief rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

.oisyn schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:39:
[...]

Ja, belasting betalen over je daadwerkelijke rendement, zoals je die dus in je tabel laat zien, is best kut tov belasting betalen over 4% fictief rendement.
ah zo, ik las je verkeerd. Inderdaad :D

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 06-06 12:47
.oisyn schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:39:
[...]
Tijd om een bootje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tecatito
Glenn Hoddle schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:27:
[...]

ja, hier zou dat dus 31% zijn als er met echt rendement gerekend gaat worden.
Ik deed wat meer onderzoek en ik had het mis. Ik dacht dat ik nu de waarde van mijn munten op 01/01/22 had toegevoegd, en het heeft me in de war gebracht

Ik deed wat meer onderzoek en ik had het mis. Ik dacht dat ik nu de waarde van mijn munten op 01/01/22 optel, en ik raakte in de war

Ik zag dat het nu tijd is om de waarde van 01/01/2021 toe te voegen waar deze de limiet niet bereikt, maar ik heb niet opgeschreven of onthouden hoeveel het was

Dus als ik het in 2023 optel en ze besluiten dat ik in box 1 zit of moet ik betalen, wat moet ik dan doen? Wat als ik tegen die tijd alles kwijt ben?

EDIT: Ik begrijp het proces nu. Ik zet nu de waarde van mijn spaargeld op 1 januari van het jaar van de belastingaangifte, en wat ik betaal is een eventueel rendement op mijn spaargeld. Die in cryptocurrencies over het algemeen hoger is. Ik neem aan dat als je in 2023 vragen hebt over wat ik in 2021 heb gedaan om dat te krijgen, je het mij zult vragen

Mijn wallet sindsdien x20 gegroeid

[ Voor 33% gewijzigd door Tecatito op 09-02-2022 23:05 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Let op:
Om verwarring te voorkomen lijkt het me handig om Nederland en België niet in hetzelfde topic te bespreken. Dit topic gaat over Nederland. Mocht je vragen of opmerkingen hebben over het Belgische belastingstelsel dan ben je vrij een nieuw topic te openen