Crypto opgeven aan belasting [NL]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04 19:25

NeoflexNL

Forever young

howareyou2day schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Indirect wel.
Als je veel vermogen hebt wordt het (fictieve) rendement hierop gezien als inkomsten. Je inkomen wordt dus hoger, je kinderopvangtoeslag gaat omlaag ( als je nog niet in de hoogste trede zit tenminste)
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Er zit een verschil in box 1 inkomen en box 3 inkomen. Bij mijn weten hangt de hoogte van de kinderopvangtoeslag enkel af van box 1 inkomen (zie ook de rekenhulp voor berekening).

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-04 22:39
NeoflexNL schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Er zit een verschil in box 1 inkomen en box 3 inkomen. Bij mijn weten hangt de hoogte van de kinderopvangtoeslag enkel af van box 1 inkomen (zie ook de rekenhulp voor berekening).
Toch is het zo. Dit jaar was onze toeslag veel te laag berekend omdat ons inkomen ineens een stuk hoger was geschat. Toen ik dat ging nakijken bleek dus dat inkomsten in box 3 en box 1 werden samengevoegd om je jaarinkomen te bepalen. Of dit specifiek alleen voor kinderopvangtoeslag is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:57

LankHoar

Langharig tuig

knakworst schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Het zijn je eigen adressen, die kun je bekijken in de blockchain.
Bedankt voor de tip! Met ETH is dit gelukt. Met BTC krijg ik 2 adressen te zien (een zogenaamd "fresh" address en 1 waar nu mijn BTC op staat). Gek genoeg kan ik beiden niet vinden op etherscan.io? :? Enig idee waar dit mis gaat?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:04

knakworst

Get more sats!

LankHoar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Bedankt voor de tip! Met ETH is dit gelukt. Met BTC krijg ik 2 adressen te zien (een zogenaamd "fresh" address en 1 waar nu mijn BTC op staat). Gek genoeg kan ik beiden niet vinden op etherscan.io? :? Enig idee waar dit mis gaat?
Ettherscan is voor ethereum tokens. Probeer eens een btc explorer >:)

https://blockchair.com/bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

knakworst schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:14:
[...]

Ettherscan is voor ethereum tokens. Probeer eens een btc explorer >:)

https://blockchair.com/bitcoin
Ojah, het was ETHerscan.io welke ik gebruikte 7(8)7

Hmm, blijkbaar geeft Trezor zo nu en dan een vers BTC adres af? Ik zie namelijk geen transacties van voor december '22 en ik weet zeker dat ik in januari wel BTC op mijn Trezor had staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:04

knakworst

Get more sats!

LankHoar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:28:
[...]

Ojah, het was ETHerscan.io welke ik gebruikte 7(8)7

Hmm, blijkbaar geeft Trezor zo nu en dan een vers BTC adres af? Ik zie namelijk geen transacties van voor december '22 en ik weet zeker dat ik in januari wel BTC op mijn Trezor had staan :X
Correct dat is best practice. Maar die historische adressen moeten wel allemaal te zien zijn.

Ik heb zelf een Ledger dus geen idee hoe dar exact bij een Trezor werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door knakworst op 16-05-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

knakworst schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:28:
[...]

Correct dat is best practice. Maar die historische adressen moeten wel allemaal te zien zijn.

Ik heb zelf een Ledger dus geen idee hoe dar exact bij een Trezor werkt.
Duidelijk! Ik heb al mijn wallets gecheckt, en ben er nu achter dat ik geen BTC had op mijn Trezor op 1 januari 2022. Dit betekent dat mijn BTC toen waarschijnlijk nog op mijn Binance Spot wallet stond. Die historie gaat maar 1 jaar terug, dus kan niet zien wat het saldo was op 1 januari 2022. Heb jij een idee hoe ik dit kan achterhalen? Veranderd dat wallet adres ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tecatito
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-06-2024
Ik heb in april mijn belastingaangifte gedaan, eind juni kreeg ik een brief waarin stond dat ik een definitieve aanslag zou krijgen, maar het is lang geleden, is dit normaal?

Het is het eerste jaar dat ik een goed cijfer heb toegevoegd, het enige dat ik heb ontvangen is een brief waarin ik de financiële hulp en de ziektekostenverzekering terugstort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 14:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Die heb ik ook nog altijd niet gehad. Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 15:33
Zit er ook nog op te wachten, de definitieve aanslag 2022. Ben wel van plan ze erover te bellen wanneer die dan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:41
Hallo! Ik heb dit topic voor een gedeelte doorgelezen en wil kort mijn situatie voorleggen.

Ik heb al jaren een paar cryptomunten (ETH en een klein stukje van een BTC) op een Ledger staan. De waarde daarvan komt niet boven de waarde van de noodzaak om vermogensbelasting over te betalen. In combinatie met mijn andere beleggingen en bezittingen zou dat de afgelopen 5 jaar nog weleens voor hebben kunnen komen. Erg significant is het crypto gedeelte niet.

Nu is de waarde van die cryptomunten toch best wel weer aan het stijgen en besef ik me dat ik dit misschien al die jaren toch had moeten opgeven bij de belastingdienst. De munten op de Ledger heb ik altijd beschouwd als: het staat veilig te hodlen en of we er ooit wat mee kunnen zien we dan wel weer. Gezien hoe het leven loopt komt dat moment wel dichterbij. Maar omdat sinds die tijd de regels voor belasting betalen over crypto en allerlei KYC maatregelen zijn ingevoerd kan ik nu volgens mij niet zomaar de munten van de Ledger afhalen en omzetten naar fiat, toch?

Dus, is de beste optie dan om met terugwerkende kracht (en Joost mag weten hoe, want tussen 2017 en 2020 heb ik nog wel wat gehandeld, ook op platforms die niet eens meer bestaan volgens mij) toch belastingaangifte te doen over al die jaren? Of deze munten alleen vanaf de vorige/volgende aangifte op te geven? Maar dat is volgens mij ook niet correct lijkt me?

Als ik uiteindelijk extra belasting verschuldigd ben is dat zo, alleen ik wil de impact enigszins van te voren kunnen inschatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Allereerst een vette disclaimer, ik ben geen belastingconsulent :). Het beste dat je altijd kunt doen is professioneel advies inwinnen.

Je kunt tot 5 jaar na het betreffende belastingjaar een correctie indienen. Het is nu nog 2023, dus ik zou zeggen dat je nog t/m 2018 kunt corrigeren, daarvoor niet meer. De inschatting kun je makkelijk zelf maken door gewoon het digitale formulier in te vullen voor elk jaar, en dan te kijken wat eruit komt. Ik zou beginnen met 2022, volgens mij was ETH+BTC het hoger op 1 jan van dat jaar dan in eerdere jaren.

Als dat neerkomt op tientjeswerk zal het wel loslopen. Aan de andere kant is dat natuurlijk reden des te meer om het gewoon even correct te doen, aangezien het je toch amper wat kost :). Praten we over duizenden euro's, dan zou ik natuurlijk helemaal die correctie indienen om zo gezeik later te voorkomen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:57
Ja even via de boekhouder inderdaad.

Neemt een hoop zorgen weg PLUS die hebben wel de rechten en de handigheid om terug in de tijd te gaan met bepaalde dingen.

Dat de BD zelf ook nog jaren achter loopt is een ander verhaal…

[ Voor 3% gewijzigd door Alpina op 05-12-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-03 08:58

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

CarpeVentum schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:37:
Maar omdat sinds die tijd de regels voor belasting betalen over crypto en allerlei KYC maatregelen zijn ingevoerd
De regels voor het bedrag waarover je belasting moet betalen zijn al jaren hetzelfde. (muv een soort inflatiecorrectie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 010David
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-04 08:41
Emcee schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:36:
Zit er ook nog op te wachten, de definitieve aanslag 2022. Ben wel van plan ze erover te bellen wanneer die dan komt.
Toevallig nog gebeld met de belastingdienst? Ik wacht ook nog op mijn definitieve aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glenn Hoddle schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:24:
[...]

De regels voor het bedrag waarover je belasting moet betalen zijn al jaren hetzelfde. (muv een soort inflatiecorrectie)
Dat is niet waar, verschillende soorten box3 vermogens worden tegenwoordig verschillend belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
010David schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:30:
[...]

Toevallig nog gebeld met de belastingdienst? Ik wacht ook nog op mijn definitieve aanslag.
Nee nog niet, druk met Sinterklaas geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-03 08:58

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

.oisyn schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:36:
[...]

Dat is niet waar, verschillende soorten box3 vermogens worden tegenwoordig verschillend belast.
Dat is dus wel waar, ik zei 'het bedrag waarover je belasting moet betalen', niet de manier waarop het belast wordt. Als je in 2018 een bedrag aan crypto en stonks had waarover je belasting moet betalen, was dat gewoon toen al zo. Dat is niet ineens later met terugwerkende kracht ingevoerd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glenn Hoddle schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:49:
[...]

Dat is dus wel waar, ik zei 'het bedrag waarover je belasting moet betalen', niet de manier waarop het belast wordt.
Ah, fair punt, zo had ik het niet geinterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Glenn Hoddle
Ik meende dat crypto pas 'na een paar jaar' is opgenomen als belastingplichtig asset. Of gold vanaf toen al dat het met terugwerkende kracht aangegeven moest worden?

@.oisyn Ik ga inderdaad even kijken of ik met een adviseur kan overleggen. Heb geen onderneming en dus ook geen boekhouder dus zal ook even moeten kijken hoe en wat. En ik ga zelf even kijken hoeveel de assets precies waard waren op de peildata door de jaren heen, wat een aardig puzzeltje zal worden :D. Dank in ieder geval allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CarpeVentum schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:15:
@Glenn Hoddle
Ik meende dat crypto pas 'na een paar jaar' is opgenomen als belastingplichtig asset. Of gold vanaf toen al dat het met terugwerkende kracht aangegeven moest worden?
Het is pas later opgenomen in de omschrijving van overige bezittingen, maar het viel altijd al onder je vermogen, zoals eigenlijk alles van waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
.oisyn schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:17:
[...]

Het is pas later opgenomen in de omschrijving van overige bezittingen, maar het viel altijd al onder je vermogen, zoals eigenlijk alles van waarde.
Ok!

Wat voor bewijs van bezit moet je opgeven op het moment dat je je coins aangeeft? Ik heb nu slechts ETH en BTC, maar voorheen (en dus in eerdere belastingjaren) ook nog wel LTC en in andere verhoudingen. Dat is door beperkte administratie zo goed als niet bijgehouden. Alleen de afgelopen 2-3 jaar is het aantal en de soort coins stabiel...

Het is misschien beter dan niets om het bezit pas vanaf bijv. 2020 op te geven, omdat daarvoor geen heel accuraat beeld is? :'( 8)7 Alternatief is dat ik het huidige aantal coins terug bereken naar de eerdere peildata van het vermogen, maar dat is ook niet accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CarpeVentum schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:30:
[...]

Ok!

Wat voor bewijs van bezit moet je opgeven op het moment dat je je coins aangeeft?
Je kunt je coins niet aangeven. Je kunt alleen je totale vermogen aangeven. En bewijs hoef je pas aan te leveren als ze erom vragen, wat ze niet zomaar zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-04 21:24
In 2023 wordt cryptovaluta met 6,17% fictieve rendement belast, en bankrekeningen 0,01%. Wat weerhoudt iemand ervan om alles voor 1 januari te verkopen, en op 2 januari terug te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is al eens eerder langsgeweest. Volgens mij is de richtlijn dat het 3 maanden aaneengesloten op je bankrekening moet staan :)

• Emcee
.oisyn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:25:
Dat is al eens eerder langsgeweest. Volgens mij is de richtlijn dat het 3 maanden aaneengesloten op je bankrekening moet staan :)
Zou je de euros die je bijv. bij bitvavo hebt staan mee mogen tellen bij je banktegoed en dus tegen het lage tarief? Op EUR krijg je immers 0% bij bitvavo, dus als je dit voor het hogere tarief moet meetellen lijkt me ook niet helemaal juist.

Anders wordt het tijd dat je oo keen IBAN kunt aanmaken bij Bitvavo, maar weet niet of ze dat ooit gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Emcee op 21-12-2023 10:25 ]

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-04 21:24
.oisyn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:25:
Heb de topic (snel) doorzocht en het niet kunnen vinden. Was het misschien in een andere topic? De site van de belastingdienst zegt hier eigenlijk niets over op relevante pagina's, maar naar specifiek zoeken kon ik dit vinden:
Als de periode tussen de verkoop en aankoop van bezittingen korter is dan drie maanden en de peildatum 1 januari binnen die periode valt, gaat de Belastingdienst hier niet zonder meer mee akkoord. Je moet kunnen uitleggen én aantonen dat je geen fiscale motieven had voor het schuiven met je bezittingen.

Lukt dat niet, dan riskeer je een vergrijpboete. Loopt de staatskas door jouw trucje meer dan 20.000 euro mis, dan kun je zelfs staatsrechtelijk worden vervolgd. Je had je beleggingen dus al op 1 oktober van de hand moeten doen, om lastige vragen van de Belastingdienst te voorkomen.
Bron

Het wordt dus peildatumarbitrage genoemd en hier schrijft de belastingdienst erover.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Memori schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:49:
[...]

Heb de topic (snel) doorzocht en het niet kunnen vinden. Was het misschien in een andere topic?
Ik vond wel .oisyn in "Crypto opgeven aan belasting [NL]" maar in mijn herinnering was het een uitgebreidere discussie dus dan denk ik dat ik me heb vergist en was het wellicht in het algemene belastingtopic.

Maar idd, peildatumarbitrage dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 21-12-2023 19:09 ]

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:46
Emcee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:24:
[...]

Zou je de euros die je bijv. bij bitvavo hebt staan mee mogen tellen bij je banktegoed en dus tegen het lage tarief? Op EUR krijg je immers 0% bij bitvavo, dus als je dit voor het hogere tarief moet meetellen lijkt me ook niet helemaal juist.

Anders wordt het tijd dat je oo keen IBAN kunt aanmaken bij Bitvavo, maar weet niet of ze dat ooit gaan doen.
Formeel telt alles wat geen echte bankrekening is mee als een belegging, al werd er bijvoorbeeld gediscussieerd over het sparen bij Trade Republic. Je USDT op ERC20 chain zou je ook als een belegging moeten aanmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tecatito
Tecatito schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:59:
Ik heb in april mijn belastingaangifte gedaan, eind juni kreeg ik een brief waarin stond dat ik een definitieve aanslag zou krijgen, maar het is lang geleden, is dit normaal?

Het is het eerste jaar dat ik een goed cijfer heb toegevoegd, het enige dat ik heb ontvangen is een brief waarin ik de financiële hulp en de ziektekostenverzekering terugstort.
Ik weet hier nog steeds niets van, is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is volgens mij vanwege hele gedoe met box3 en spaarders die in beroep waren gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landhuisje
  • Laatst online: 24-03 07:42
exelletor schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:15:
[...]
Formeel telt alles wat geen echte bankrekening is mee als een belegging, al werd er bijvoorbeeld gediscussieerd over het sparen bij Trade Republic. Je USDT op ERC20 chain zou je ook als een belegging moeten aanmerken.
Ik heb net mijn Bitvavo jaaropgave gedownload, en daarin staat keurig:

Euro balans
waarde op 01-01-2023 X EUR
waarde op 31-12-2023 Y EUR

Digitale valuta balans

Het lijkt mij voor de hand liggend dat de Euro balans als spaartegoed moet worden opgegeven, op dezelfde manier als contant geld onder je matras, wat immers ook niet rendeert maar ook niet belegd is. Komt bij Bitvavo bij dat dit geen stablecoins zijn, maar echte, harde euro's.

Hoe hier mee om te gaan als er een gedeelte van dit bedrag is ingezet voor kortlopende trades in de 3 maanden om de peildatum heen wordt mij echter nog niet duidelijk uit de website van de Belastingdienst. Misschien heeft iemand hier een idee hoe dat gaat werken?

Dit zijn sowieso tijdelijke regels, als het goed is dan krijgen we vanaf '26/'27 de ware winst belast.

[ Voor 10% gewijzigd door Landhuisje op 14-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emcee
Landhuisje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Euro balans

Digitale valuta balans

Het lijkt mij voor de hand liggend dat de Euro balans als spaartegoed moet worden opgegeven, op dezelfde manier als contant geld onder je matras, wat immers ook niet rendeert maar ook niet belegd is. Komt bij Bitvavo bij dat dit geen stablecoins zijn, maar echte, harde euro's.

Hoe hier mee om te gaan als er een gedeelte van dit bedrag is ingezet voor kortlopende trades in de 3 maanden om de peildatum heen wordt mij echter nog niet duidelijk uit de website van de Belastingdienst. Misschien heeft iemand hier een idee hoe dat gaat werken?

Dit zijn sowieso tijdelijke regels, als het goed is dan krijgen we vanaf '26/'27 de ware winst belast.
Hoop dat bitvavo ooit een IBAN nummer aanbied waart je de euros op kan zetten, dan komt het automatisch op je aangifte als banktegoeden, en dus het lagere forfaitaire tarief voor spaargeld.
Alhoewel zodra het systeem gebaseerd is op het werkelijke rendement neem ik aan dat je dan gewoon zelf aan kunt geven wat het rendement is geweest.
Hoop wel dat ongerealiseerde rendementen t.g.v. koersstijgingen of dalingen niet meegeteld hoeven worden.
Alhoewel dat voor aandelen (en crypto) nu wel in de plannen zit.
Echter heeft er al een een rechter een uitspraak gedaan dat ongerealiseerde rendementen niet meetellen in de berekening van het rendement, in de rechtzaak ging het over een koersdaling. Maar de logica dicteert dan dat je dit dan ook bij een koersstijging zo moet toepassen, maar of dit echt zo geimplementeerd wordt?

Artikel:
https://telt.nl/over-telt...ongerealiseerd-rendement/
En artikel van Fin.dagblad erover voor wie abo heeft:
https://fd.nl/politiek/14...belasting-terug-te-vragen

Als ongerealiseerde koerswinsten wel meetellen in het rendement word je bijna gedwongen om een gedeelte van je bezit te verkopen, als de koers goed is, naar EURO om de box3 te kunnen betalen. Anders als je pech hebt moet je het verkopen in een bear markt... :(

[ Voor 9% gewijzigd door Emcee op 14-02-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landhuisje
  • Laatst online: 24-03 07:42
Emcee schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:10:
Als ongerealiseerde koerswinsten wel meetellen in het rendement word je bijna gedwongen om een gedeelte van je bezit te verkopen, als de koers goed is, naar EURO om de box3 te kunnen betalen. Anders als je pech hebt moet je het verkopen in een bear markt... :(
Ja dat is ook mijn angst, maar er zal nog veel gesleuteld moeten worden voordat het überhaupt een feit kan zijn. Dit wordt een gigantische operatie voor de Belastingdienst en alle naar hen toe rapporterende organisaties.

Ik had liever gezien dat het bij het oude bleef eerlijk gezegd, want één ding is zeker: het gaat voor crypto investeerders een heel stuk minder interessant worden in dat nieuwe stelsel. Nederland was wat de box 3 aan gaat eigenlijk gewoon een belastingparadijs voor mensen die veel rendement behalen, zoals in de crypto vaak het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 14:27
Dus als ik het goed begrijp, geven we straks voor inkomstenbelasting 2023 het bedrag op van de waarde van cryptocurrency op 1-1-2023.
Onder 57k vermogen (spaargeld, crypto en aandelen) no problemo. En boven 57k betaal je over de waarde van je cryptocurrency 6% belasting, anders dan spaartegoed en aandelen.

Dit is tijdelijk en er komt een systeem waarbij je over je rendement belasting gaat betalen. Dan loont het toch om, als de koersen goed staan, je crypto's te verkopen voor de 1e van het nieuwe jaar, als het jaar daarop het nieuwe systeem ingaat? Zodat je maximaal kan proberen van het oude stelsel?

Kan iemand dit bevestigen, dan ben ik weer gerustgesteld.

En wat gebeurd er als ik vandaag 10k in crypto pomp, over 4 maanden 50k (40k winst) opneem vanaf een exchange en dit op mijn rekening laat storten.
Ik kan even niet vatten, domme vraag wellicht.
Is dat dan inkomsten of kapitaal wat op 1 januari van het nieuwe jaar weer meegenomen wordt als vermogen?

[ Voor 18% gewijzigd door poekiepoes12 op 20-02-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Landhuisje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Euro balans

Digitale valuta balans

Ik denk dat dit niet klopt. Die euro getallen die je ziet op Bitvavo, is een vordering van jou op Bitvavo. Momenteel vallen vorderingen in box 3 in de categorie overige bezittingen. In 2023 hebben deze vorderingen een forfaitair rendement van 6,17%.

Maar misschien dat men hier beter weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
poekiepoes12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:36:
Dus als ik het goed begrijp, geven we straks voor inkomstenbelasting 2023 het bedrag op van de waarde van cryptocurrency op 1-1-2023.
Onder 57k vermogen (spaargeld, crypto en aandelen) no problemo. En boven 57k betaal je over de waarde van je cryptocurrency 6% belasting, anders dan spaartegoed en aandelen.

Dit is tijdelijk en er komt een systeem waarbij je over je rendement belasting gaat betalen. Dan loont het toch om, als de koersen goed staan, je crypto's te verkopen voor de 1e van het nieuwe jaar, als het jaar daarop het nieuwe systeem ingaat? Zodat je maximaal kan proberen van het oude stelsel?

Kan iemand dit bevestigen, dan ben ik weer gerustgesteld.
Als het nieuwe systeem nadeliger is dan het huidige/tijdelijke systeem, dan ja.
En wat gebeurd er als ik vandaag 10k in crypto pomp, over 4 maanden 50k (40k winst) opneem vanaf een exchange en dit op mijn rekening laat storten.
Ik kan even niet vatten, domme vraag wellicht.
Is dat dan inkomsten of kapitaal wat op 1 januari van het nieuwe jaar weer meegenomen wordt als vermogen?
Valt gewoon onder vermogen/spaartegoeden. Als jij die 50k in crypo laat staan op 1 januari, dan wordt dat zwaarder belast. Dus slimme is inderdaad om de winsten al te incasseren, maar dan moet je niet in de 3 maanden daarna weer in crypto gaan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In welke landen zijn Coinbase en Kraken gevestigd? Ik heb net mijn crypto opgegeven als overige bezittingen. Qua bedrag stelt het niks voor per 1-1-23 door de bear. Maar je kon wel aanvinken: wil je voorkomen dat je dubbele belasting betaalt? Ik had Ierland en Duitsland gevonden als vestigingsland. Waarbij Kraken sinds deze maand is geswitcht naar Amsterdam. Dus dat is handig om te weten voor de stand per 1-1-25 voor in de aangifte van maart 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1903bjk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-03 22:30
Klopt het dat je alleen maar hoeft aan te vinken dat je crypto bezit maar geen bedrag hoeft in te vullen, als je onder het drempelbedrag zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja, in elk geval de voorgaande jaren.
Ik moet nog, dus nog geen 2023 forum gezien

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:11

St@m

@ Your Service

1903bjk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:47:
Klopt het dat je alleen maar hoeft aan te vinken dat je crypto bezit maar geen bedrag hoeft in te vullen, als je onder het drempelbedrag zit?
Ja

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1903bjk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-03 22:30
Bedankt heren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
https://www.arkhamintelligence.com/

Voor wie z'n leven iets makkelijker wil maken kan je daar met terugwerkende kracht de waarde van je wallets en crypto nakijken. Heeft m'n administratie vorig jaar vergemakkelijkt.

Bonus, maar niet meer voor nieuwe gebruikers, is dat ik een gratis airdrop kreeg toen die nu 600 dollar waard is. Danku! :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:57
majic schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:30:

Voor wie z'n leven iets makkelijker wil maken kan je daar met terugwerkende kracht de waarde van je wallets en crypto nakijken. Heeft m'n administratie vorig jaar vergemakkelijkt.

Bonus, maar niet meer voor nieuwe gebruikers, is dat ik een gratis airdrop kreeg toen die nu 600 dollar waard is. Danku! :))
Zag die coin al een aantal keer voorbij komen maar nog niet verder gekeken wat het nu precies was. Handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Goedemorgen,
Afgelopen jaar heb ik voor de grap wat winsten in een memecoin gestoken. Nu is dat bedrag boven de 50 000 euro gekomen, wat ik niet had verwacht.
De euros heb ik via Bitvavo gestort en vervolgens Ethereum gekocht en naar een externe cold wallet gestuurd. Vanuit die wallet heb ik via Metamask de munt gekocht. Maar hoe te verantwoorden? Zijn transacties via etherscan voldoende? Met daarbij de chart hoe die is gestegen?

Tevens heb ik 20 000 gestort in 2021 en die op een cold wallet gezet en nooit wat mee gedaan, moet ik die aangifte nog aanpassen want die staat er nu niet bij op de aangifte van afgelopen jaren.

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:07

Zenix

BOE!

Peter152 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:27:
Goedemorgen,
Afgelopen jaar heb ik voor de grap wat winsten in een memecoin gestoken. Nu is dat bedrag boven de 50 000 euro gekomen, wat ik niet had verwacht.
De euros heb ik via Bitvavo gestort en vervolgens Ethereum gekocht en naar een externe cold wallet gestuurd. Vanuit die wallet heb ik via Metamask de munt gekocht. Maar hoe te verantwoorden? Zijn transacties via etherscan voldoende? Met daarbij de chart hoe die is gestegen?

Tevens heb ik 20 000 gestort in 2021 en die op een cold wallet gezet en nooit wat mee gedaan, moet ik die aangifte nog aanpassen want die staat er nu niet bij op de aangifte van afgelopen jaren.

Alvast erg bedankt!
Gaat alleen om de waarde op 1 januari 2023. De rest maakt niet uit. Ik zou de aangiftes wel aanpassen, alleen als je boven drempel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:07

Zenix

BOE!

Wispe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Ik denk dat dit niet klopt. Die euro getallen die je ziet op Bitvavo, is een vordering van jou op Bitvavo. Momenteel vallen vorderingen in box 3 in de categorie overige bezittingen. In 2023 hebben deze vorderingen een forfaitair rendement van 6,17%.

Maar misschien dat men hier beter weet.
Klopt, is hetzelfde als mijn euro balans op de beleggers rekening bij IBKR. Tenzij het een bank is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Zenix schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Gaat alleen om de waarde op 1 januari 2023. De rest maakt niet uit. Ik zou de aangiftes wel aanpassen, alleen als je boven drempel komt.
Alleen op 1 maart 2024 wr bovenuit gekomen. Deze aangifte dus inleveren met dat bedrag. En het stortingsbedrag uit 2021 ook nog aanpassen van dar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windninja89
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik heb hier aardig wat ervaring mee gezien soortgelijke problemen. Uiteraard geen financieel advies :P

-Er moet 3 maanden tussen zit bij verkoop en koop. Anders niet geldig. Echter.. stel je verkoopt in november en in mailwisseling tussen jezelf en de 'boekhouder/adviseer' geef je aan dat je i.v.m. X event of Y nieuwsbericht, life event, besloten hebt om te kopen begin januari en het logische klinkt. Dan heb je er over nagedacht en is het niet geweest om simpelweg belasting te omzeilen. Zorg dat het zwart-op-wit ergens staat wat niet te wijzigen is vanuit je eigen kant als de BD erom vraagt. Oftewel, mail verkeer.

-Vermogen is per 1 jan als moment opname. En ja, ongerealiseerde koerswinsten zijn belast. Neem altijd winst om ervoor te zorgen dat je geen gezeik krijgt met de BD. Dit is geen 2017 meer, wetgeving is inmiddels behoorlijk up-to-date. Mocht je het interessant vinden, Google DAC 8 wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die drie maanden is alleen als je het verkoopt om op je spaarrekening te zitten. Zolang het over Nederland en een normale particulier gaat is alleen de waarde op 1 januari relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 22:54

Servowire

prutser:~#

.

[ Voor 99% gewijzigd door Servowire op 18-03-2024 20:24 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tecatito
Tecatito schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:59:

Ik weet hier nog steeds niets van, is iemand hetzelfde?
Ik heb alleen een brief ontvangen waarin ik de aangifte van dit jaar vóór 1 mei 2024 moet doen, hoewel de website me vertelt dat ik dit kan doen tot 1-5-2025, dus omdat ik geen haast heb, Ik wacht op het definitieve antwoord in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niann-Tsyr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 20:55
majic schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:30:

Ik gebruik zelf Koinly. Goedgekeurd door BD en einde van het jaar doen ze een 30% off aanbieding, maar je kan ook kortingscodes googlen. Je kan een 'Beginning of Year Holdings' rapport downloaden tegen betaling (hoogte bedrag ligt aan hoeveelheid transacties je per jaar doet).
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Om verwarring te voorkomen lijkt het me handig om Nederland en België niet in hetzelfde topic te bespreken. Dit topic gaat over Nederland. Mocht je vragen of opmerkingen hebben over het Belgische belastingstelsel dan ben je vrij een nieuw topic te openen