Crypto opgeven aan belasting [NL]

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Noreia Kom op, zo moeilijk is het toch niet? Je moet je vermogen opgeven dat je had op 1 januari 2017 :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 10:01
.oisyn schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:45:
@Noreia Kom op, zo moeilijk is het toch niet? Je moet je vermogen opgeven dat je had op 1 januari 2017 :)
Bedankt voor deze vriendelijke reactie...Ik kom zelf niet uit nederland en vind het nederlandse belastingssyteem nog steeds verwarrend. voor mij is het nog raar dat je over 2017 belasting moet aangeven maar dan niet bvb 31/12 als pijldatum gebruikt maar begin van het jaar. Jammer dat een moderator zo een toon heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Noreia schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:18:
[...]

Bedankt voor deze vriendelijke reactie...Ik kom zelf niet uit nederland en vind het nederlandse belastingssyteem nog steeds verwarrend.
Ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander meer kennis heeft van het belastingstelsel dan jij hoor :)
voor mij is het nog raar dat je over 2017 belasting moet aangeven maar dan niet bvb 31/12 als pijldatum gebruikt maar begin van het jaar.
Dat is het op het eerste gezicht misschien ook, maar bedenk dat de Nederlandse belastingdienst rekent met een fictief rendement, niet met het daadwerkelijke rendement. Ze gaan (gingen) uit van 4% rendement over je vermogen, waar je vervolgens 30% belasting over betaalt. Dan is het vreemd om de hoeveelheid van 31-12 te nemen, want vermogen dat je halverwege hebt geaccumuleerd heeft niet een jaar lang gerendeerd.

Goed, dan kun je zeggen dat je nog steeds dat rendement moet betalen over vermogen dat je halverwege hebt uitgegeven. Dat klopt inderdaad, maar daar staat tegenover dat je tevens geen rendement hoeft te betalen over vermogen dat je halverwege hebt geaccumuleerd. Het kan zowel voordelig als onvoordelig uitpakken, maar gemiddeld gezien maakt het niet zoveel uit.
Jammer dat een moderator zo een toon heeft
Het was niet onvriendelijk bedoeld, maar we verwachten wel iets meer eigen inzet. Het onderwerp is al meerdere keren aan bod gekomen in dit topic, die je duidelijk niet hebt gelezen. Zo'n beetje elke resource op internet als je op Google intypt "belasting cryptocurrencies" vertelt duidelijk dat je de waarde moet opgeven van 1 januari van het belastingjaar. Tot slot, het digitale invulformulier van de BD zelf geeft ook heel duidelijk aan dat de waarde van je vermogen op 1 januair 2017 is wat telt. Het kan bijna niet duidelijker :).

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 12-03-2018 16:32 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 10:01
Bedankt voor jet uitgebreide reactie. ik had me inderdaad beter in kunnen lezen, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Even mijn reactie gekopieerd vanuit het slowchat currency topic naar hier vanwege meer affiniteit.

De situatie is dat ik een klein beetje gemined heb door het jaar heen (onder de 1000 euro).

Stel ik ''vergeet'' dit op te geven, scant de belastingdienst nu actief op deze transacties?
Sissors schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:33:
[...]

Zolang je onder de €25k ofzo hebt op 1 januari hoef je niks te betalen. Stel je voor dat je al €25k hebt, dan betaal je iets van €9 over elke €1000 die je extra hebt. Dus ik wens de mensen die graag dat risico lopen voor besparing van een paar Euro veel geluk. Of nou ja, ik hoop dat ze gewoon gepakt worden.
Ja okee, dan spreek je enkel over belasting op vermogen.

Maar als je mined en dat omzet naar EUR op je rekening dan wordt dat toch gezien als inkomsten.

Word er dan niet verwacht dat je ook belasting over inkomsten betaald? (net zoals je reguliere salaris?).

Zie ook onze zuiderburen:
https://www.tijd.be/markt...en-aan-33-procent/9965305

[ Voor 15% gewijzigd door Silent Thunder op 18-04-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Silent Thunder schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:25:
Even mijn reactie gekopieerd vanuit het slowchat currency topic naar hier vanwege meer affiniteit.

De situatie is dat ik een klein beetje gemined heb door het jaar heen (onder de 1000 euro).

Stel ik ''vergeet'' dit op te geven, scant de belastingdienst nu actief op deze transacties?

[...]

Ja okee, dan spreek je enkel over belasting op vermogen.

Maar als je mined en dat omzet naar EUR op je rekening dan wordt dat toch gezien als inkomsten.

Word er dan niet verwacht dat je ook belasting over inkomsten betaald? (net zoals je reguliere salaris?).

Zie ook onze zuiderburen:
https://www.tijd.be/markt...en-aan-33-procent/9965305
Dat is volgens mij alleen als je (crypto) ondernemer bent.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Volgens mij is mijn post daar een beetje ondergesneeuwd:
.oisyn schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:31:
[...]

Je hebt het mis. Om vermogenrendementsheffing te betalen moet iets eerst vermogen worden. Hoe dat vermogen er komt is best wel een relevante vraag. Als dat komt uit rendement, dan is het geen inkomen. Ben je echter een daytrader, dan is het al gauw wél inkomen. En bij minen is het sowieso inkomen, want een economische activiteit.

Maar €500 is peanuts en valt al snel gewoon in de hobbysfeer. En dan: https://www.belastingdien...men/hobby_of_onderneming/
En verder ook: https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting
PuckStar schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:28:
[...]

Dat is volgens mij alleen als je (crypto) ondernemer bent.
Zie boven. Ondernemer voor inkomstenbelasting ben je vrijwel automatisch als je actief deelneemt aan het economische verkeer, en daar een winst uit haalt. De vraag is of je het als hobby kunt zien. Uiteraard heeft de BD het laatste woord, maar mijns inziens (en ik ben geen belastingadviseur!) gaat dat in dit geval wel op.

@Silent Thunder Wat ook belangrijk is, is hoe ben je tot die €500 gekomen? Waren dat direct inkomsten uit mining, of zijn dat geminede coins die op het moment van minen niet zoveel waard waren, maar later meer waard zijn geworden? Dat is redelijk essentieel - je inkomstenbelasting betaal je over de waarde van je coins op het moment dat je ze verdient. Dat ze later in waarde stijgen is een verhaal voor VRH.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 18-04-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
.oisyn schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:39:

[...]

En verder ook: https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

[...]

Zie boven. Ondernemer voor inkomstenbelasting ben je vrijwel automatisch als je actief deelneemt aan het economische verkeer, en daar een winst uit haalt. De vraag is of je het als hobby kunt zien. Uiteraard heeft de BD het laatste woord, maar mijns inziens (en ik ben geen belastingadviseur!) gaat dat in dit geval wel op.

@Silent Thunder Wat ook belangrijk is, is hoe ben je tot die €500 gekomen? Waren dat direct inkomsten uit mining, of zijn dat geminede coins die op het moment van minen niet zoveel waard waren, maar later meer waard zijn geworden? Dat is redelijk essentieel - je inkomstenbelasting betaal je over de waarde van je coins op het moment dat je ze verdient. Dat ze later in waarde stijgen is een verhaal voor VRH.
Hier ook een artikel daarvoer: https://nos.nl/artikel/22...en-bitcoinondernemer.html

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:39:

[...]

Uiteraard heeft de BD het laatste woord [...]
Ik denk dat er een hoop misverstanden zijn, ook bij de BD, en een rechter heeft in mijn mening het laatste woord, niet de BD.

Uit een vorige post van jou "Ben je echter een daytrader, dan is het al gauw wél inkomen". Volgens mij heb je dit dus verkeerd. Ik zou eerder zeggen, ben je een daytrader, dan is het meestal GEEN inkomen. Bij een aantal uitzonderingen, bijv als je rechtstreeks invloed uitoefent op de markt, dan wel. Dat is mijn interpretatie van het volgende artikel (als niet-jurist, dus pin me er niet op vast).

https://www.jonkersvangem...ncy/bitcoin-en-belasting/

Ik had hem al eerder geplaatst, maar wou vooral nog even wat tegengeluid geven.

--edit, nog een artikel: mbt tot Forex: http://www.forexcoach.nl/...lasting-nederland-artikel

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@fandango ja dat was al opgeklaard in het slowchat topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 12:28

Collen

Dude..

Ehm, even een andere gedachte gang over crypto en belasting..

Voorbeeld:

Als ik op 1 januari (peildatum) voor 100.000 euro coins heb, geef ik die dus op en betaal daar belasting over (box3)
nu verkoop ik ze het zelfde jaar, zeg November en heb 100.000 euro op mijn bankrekening staan.
Over spaargeld/kapitaal betaal je ook belasting (peildatum 31 december, box 3)

Dat zou dus inhouden dat je 2X belasting betaald over het zelfde in Nederland...
zou er een fout in het belasting stelsel zitten, of hoe moet ik dit nu zien...

(edit typo's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Collen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:31:
Over spaargeld/kapitaal betaal je ook belasting (peildatum 31 december, box 3)
Nee. 31 december is geen peildatum, dat is 1 januari. En ja, in het volgende jaar moet je idd weer VRH betalen over je vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 24-04-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 12:28

Collen

Dude..

.oisyn schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:39:
[...]

Nee. 31 december is geen peildatum, dat is 1 januari. En ja, in het volgende jaar moet je idd weer VRH betalen over je vermogen.
Eh, nee.. je moet je bank balans van 31 december 23.59 opgeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daar betaal je geen VRH over ;).

Vermogenrendementsheffing is een heffing over fictief rendement over ál je vermogen in box 3. Waar dat vermogen uit bestaat is irrelevant. Geld op je bankrekening wordt niet anders belast dan crypto of aandelen. Voor het belastingjaar 2018, waarvoor je in 2019 aangifte doet, betaal je VRH over al je vermogen dat je had op 1 januari 2018.

De stand van je bankrekening aan het eind van het belastingjaar vragen ze waarschijnlijk ter controle en wellicht ter inschatting van je voorlopige teruggave van het komende jaar.

[ Voor 89% gewijzigd door .oisyn op 24-04-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:15
Vorig jaar ben ik voor mijn eigen plezier begonnen met het maken van een handels algoritme op Tradingview. Na een paar maanden vroeg een vriend van me of ik dit algoritme niet op zijn cryptobot aan kon sluiten.

Van het een kwam het ander, en inmiddels genereer ik Crypto koop/verkoop signalen online. Sinds 2 maanden wordt dat zelfs betaald, en verdien er inmiddels behoorlijk wat mee bij, naast mijn fulltime baan. Allemaal erg leuk natuurlijk, maar op dit moment heb ik deze inkomsten nog niet opgegeven bij de inkomstenbelasting.

Aangezien ik erg slecht slaap van onenigheid van de belastingdienst e.d. wil ik dit wel graag op gaan geven, maar ik vroeg me af wat nou de handigste / goedkoopste manier is om dit te doen.
1. Gewoon als inkomstenbelasting opgeven op mijn eigen belastingaangifte, ik neem aan dat dit tarief 42% is.
2. Een onderneming starten, ik denk dat een BV starten het handigst is, want dan betaal je 25% vennootschaps belasting.

Kan iemand mij voorzien van een zetje in de goede richting?

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Case Daarvoor kun je beter in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan zijn, het heeft weinig met crypto te maken en daar zitten wellicht meer mensen met verstand van zaken. Wel is een BV pas echt voordelig als je meer dan een paar ton winst maakt.

1. Dat tarief hangt natuurlijk af van de schaal waarin je valt.
2. Vennootschapsbelasting hangt af van je winst. Het is in 2018 overigens omlaag gegaan: 16% tot 2 ton, 21% daarboven. Maar daarnaast betaal je nog 25% dividendbelasting als je het aan jezelf uitkeert. Als we even uitgaan van 2 ton, dan hou je dus over: 75% van 84%, dus effectief betaal je 36%. Maar daarnaast zul je jezelf ook een marktconform DGA salaris moeten uitkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002

Rannasha

Does not compute.

Case schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:57:

Aangezien ik erg slecht slaap van onenigheid van de belastingdienst e.d. wil ik dit wel graag op gaan geven, maar ik vroeg me af wat nou de handigste / goedkoopste manier is om dit te doen.
1. Gewoon als inkomstenbelasting opgeven op mijn eigen belastingaangifte, ik neem aan dat dit tarief 42% is.
2. Een onderneming starten, ik denk dat een BV starten het handigst is, want dan betaal je 25% vennootschaps belasting.
De BV betaalt 20% vennootschapsbelasting (tenzij de winst >€200K is). Maar vervolgens moet je het geld aan jezelf uitkeren om er iets mee te kunnen doen en dit zijn inkomsten uit een aanmerkelijk belang en die worden belast in box 2 tegen een percentage van 25%. Totaal betekent dit dat je dus 40% belasting betaalt. Dit is iets minder dan de 42% inkomstenbelasting die je noemt, maar daar staat wel tegenover dat je meer administratie hebt, zowel bij het opzetten van de BV als tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Mogelijk zitten hier ook nog extra kosten aan vast.

Ik zou in dit geval de boel gewoon als inkomen opgeven.

edit: @.oisyn de BD noemt nog steeds 20% als percentage voor 2018 (link). Website niet geupdate of gaat de wijziging pas later in?

[ Voor 11% gewijzigd door Rannasha op 24-04-2018 13:11 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Rannasha Ik ging uit van dit artikel van de NOS, misschien dat dat nog niet is ingegaan idd

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 24-04-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
.oisyn schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:09:
@Case Daarvoor kun je beter in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan zijn, het heeft weinig met crypto te maken en daar zitten wellicht meer mensen met verstand van zaken. Wel is een BV pas echt voordelig als je meer dan een paar ton winst maakt.

1. Dat tarief hangt natuurlijk af van de schaal waarin je valt.
2. Vennootschapsbelasting hangt af van je winst. Het is in 2018 overigens omlaag gegaan: 16% tot 2 ton, 21% daarboven. Maar daarnaast betaal je nog 25% dividendbelasting als je het aan jezelf uitkeert. Als we even uitgaan van 2 ton, dan hou je dus over: 75% van 84%, dus effectief betaal je 36%. Maar daarnaast zul je jezelf ook een marktconform DGA salaris moeten uitkeren.
Rannasha schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:09:
[...]

De BV betaalt 20% vennootschapsbelasting (tenzij de winst >€200K is). Maar vervolgens moet je het geld aan jezelf uitkeren om er iets mee te kunnen doen en dit zijn inkomsten uit een aanmerkelijk belang en die worden belast in box 2 tegen een percentage van 25%. Totaal betekent dit dat je dus 40% belasting betaalt. Dit is iets minder dan de 42% inkomstenbelasting die je noemt, maar daar staat wel tegenover dat je meer administratie hebt, zowel bij het opzetten van de BV als tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Mogelijk zitten hier ook nog extra kosten aan vast.

Ik zou in dit geval de boel gewoon als inkomen opgeven.
Hmm, stof tot nadenken :)
Voordeel van een onderneming is dat ik kosten voor software, abbo's e.d. wel weer af kan trekken, en dat is dan wel weer de moeite waard.

Ik zal mogelijk nog verder vragen in het andere Forum. Bedankt!

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Case schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:13:
Voordeel van een onderneming is dat ik kosten voor software, abbo's e.d. wel weer af kan trekken, en dat is dan wel weer de moeite waard.
Een onderneming hoeft niet per se een BV te zijn :). Als ZZP of VOF betaal je gewoon "normale" inkomstenbelasting over je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
.oisyn schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:15:
[...]

Een onderneming hoeft niet per se een BV te zijn :). Als ZZP of VOF betaal je gewoon "normale" inkomstenbelasting over je winst.
Dat weet ik inderdaad, maar de beperkte aansprakelijkheid van een BV vind ik wel prettig :)

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Case schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:15:
[...]

Dat weet ik inderdaad, maar de beperkte aansprakelijkheid van een BV vind ik wel prettig :)
Ik weet niet of je daar heel veel aan hebt. De beperkte aansprakelijkheid is vooral van toepassing op financiele zaken. Zo raak je je persoonlijke geld niet kwijt als de BV failliet gaat. Maar gezien de aard van jouw activiteiten, zul je bijzonder weinig kosten hebben, dus de BV de schulden in werken lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Dingen als nalatigheid of illegale activiteiten worden niet afschermd door een BV. De meerwaarde van een BV is op dit gebied vrij beperkt voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Weet niet of dit al voorbij is gekomen, volgens mij is dit enige wat je in kunt vullen over je crypto's als vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.cc/b2hb2rxgv/Knipsel.png

Was mij namelijk nooit eerder opgevallen en dacht dat ik het gewoon bij de spaarrekeningen kon invullen, maar principe is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ook in de slowchat gepost:

Kamerstukken cryptovaluta aanvullende vragen:

https://www.rijksoverheid...aspecten-cryptovaluta.pdf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:38:
Ook in de slowchat gepost:

Kamerstukken cryptovaluta aanvullende vragen:

https://www.rijksoverheid...aspecten-cryptovaluta.pdf
De belangrijkste punten:

[ul]
• Minen en handelen vallen onder "inkomen" als er structureel consistente positieve resultaten kunnen worden behaald die verband houden met de geleverde arbeid. Maar als dat niet zo is, dan valt dit gewoon onder Box 3. Omdat zowel minen als handelen een vrij groot speculatief karakter hebben, zal voor vrijwel iedereen gelden dat deze activiteiten niet als inkomen uit arbeid worden beschouwd. De inspecteur moet hier per geval over oordelen.
• Bezit van cryptocurrency valt gewoon onder vermogen / Box 3, zoals allang bekend.
• Welke wisselkoers op de peildatum (1 januari) gekozen moet worden is niet wettelijk bepaald. Het ligt voor de hand dat de persoon het door hem/haar gebruikte omwisselplatform (exchange) gebruikt voor deze bepaling.
• Bedrijven die cryptocurrency accepteren dienen het ontvangen bedrag om te rekenen naar Euro's voor bepaling van belastingen. Als de cryptocurrency later wordt omgeruild naar Euro's kan dit extra winst of verlies opleveren die meetelt voor de belasting.
• Bij loonbetaling met cryptocurrency moet op het moment van betaling de koers worden omgerekend naar Euro's voor de bepaling van de loonbelasting. Crypto-loon telt als een vorm van loon in natura.
• Er wordt gewerkt aan voorlichtingsmateriaal over crypo & belasting dat op de site van de BD zal verschijnen.
• Er is geen meldplicht voor banken bij transacties van en naar crypto-exchanges. Er wordt onderzocht of informatie van banken en/of exchanges gebruikt kan en mag worden door de Belastingdienst om zwart crypto-bezit op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

Ik heb even een vraag. Ik ben wbt belastingen een leek.

Ik heb nu een x aantal duizend Ripples en wat Bitcoins op een exchange staan. Dogecoins ook een x aantal honderdduizend van, deze staan er al sinds 2014 op. Nu kom ik er achter dat dit dus opgegeven moet worden bij de belastingdienst.

Simpele vraag: hoe kan ik dit tussentijds opgeven. En wat gebeurd er als ik deze bitcoins en andere cryptos laat uit betalen via een site naar mijn privé rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
ScreamGT schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:04:
Simpele vraag: hoe kan ik dit tussentijds opgeven.
Je kunt je aangifte over de afgelopen jaren herzien. Indien je nog geen definitieve aangifte hebt ontvangen dan kun je afaik zelfs de aangifte opnieuw insturen. Daarnaast kun je indien van toepassing nog bezwaar maken of anderzins contact opnemen met de inspecteur.
En wat gebeurd er als ik deze bitcoins en andere cryptos laat uit betalen via een site naar mijn privé rekening?
Belastingtechnisch eigenlijk niets. Vermogen blijft vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

Duidelijk.

Door trades en dergelijke heb ik wel meer bitcoins/ripples en dogecoins vergaard dan wat ik in het verleden heb gekocht/gemined.

Moet ik hiervoor trade rapportages doorsturen aan de belastingdienst?

[ Voor 5% gewijzigd door ScreamGT op 01-08-2018 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

ScreamGT schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:19:
Duidelijk.

Door trades en dergelijke heb ik wel meer bitcoins/ripples en dogecoins vergaard dan wat ik in het verleden heb gekocht/gemined.

Moet ik hiervoor trade rapportages doorsturen aan de belastingdienst?
Je hoeft sowieso niks door te sturen. Alleen bij een gedetailleerde controle van je aangifte, zou je het als bewijsmateriaal nodig kunnen hebben. Dus gewoon 5 jaar bewaren en dan kan het weg :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al vele jaren een aantal bitcoin ( ongeveer 5 ), destijds gekocht voor bijna niks, kan mij niet eens meer herinneren waar en wanneer of hoeveel ik er precies voor betaald had.
Door de jaren heen heb ik het vaker rondgestuurd, wat kleine aankopen gedaan hier en daar etc, maar niks geks.
Nu zal 2018 het eerste belasting jaar worden waarover ik vermogensbelasting zal moeten betalen, wat ik ook graag wil doen.

Echter zit ik nu met een aantal problemen.
De belastingaangifte van 2017 heb ik niet helemaal niet ingevuld, dus ook geen crypto zelf ( heb verder geen inkomen, dus vandaar ).
Ik ben student met een fikse studieschuld, en het vermogen uit crypto destijds in 2017 was nog laag en werd teniet gedaan door de studieschuld ( nog geen 5,000 euro aan crypto, en een schuld destijds van over de 10,000 euro ).
Nu ben ik dus erg nerveus om ineens een vermogen van zal zeggen 50,000 euro in crypto op te geven over het jaar 2018.
Als het er op neerkomt dat ik gewoon een paar honderd, tot duizend euro vermogensbelasting moet betalen, cash ik wel wat bitcoin uit om dat te betalen.
Echter ben ik heel erg bang dat ik nu dus ook in de problemen ga komen, verder dan "ik heb al een flink aantal jaar bitcoin" kom ik niet.
Vooral als er dan ook nog een inspectie komt, zit ik al helemaal in de knoop, aangezien ik vrijwel niets kan bewijzen dat ik uberhaupt toen al 5 bitcoin had, aangezien echte documentatie ontbreekt.
Ik kan niet eens meer aantonen wanneer de bitcoins oorspronkelijk aangeschaft zijn. Of dat ze uberhaupt door de jaren heen eigendom waren van mij.

Maak ik mij zorgen om niks? Wat moet ik doen?
Ik krijg bijna het gevoel alsof ik het gewoon stil moet houden, en laten zoals het is, geen slapende honden wakker maken, hier en daar de bitcoin gewoon gebruiken voor online aankopen.
Dit is absoluut niet wat ik wil, maar ik ben nogal bang dat ik in principe al zo ver ben, dat het op geen mogelijkheid meer rechtgetrokken kan worden, zonder te boek te staan als iemand die belasting ontduikt, geld witwast, of nog erger.

Excuses voor de anonieme post, maar ik ben gewoon erg bang en nerveus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Ik heb halverwege 2017 m'n aangiften voor 2013 t/m 2017 gecorrigeerd en m'n virtuele valuta eraan toegevoegd. Ging wel over een iets hoger aantal dan jij nu noemt, en mijn vermogen zat sowieso al boven de heffingsvoet. 1 januari 2017 zullen je 5 btc nog <20k waard zijn geweest, dus als je verder geen vermogen hebt, heb je ook niets op te geven gehad. 1 januari 2018 was de eerste keer dat je boven de heffingsvoet kwam, dus in principe ook de eerste keer dat je wat hoeft op te geven.

Het lijkt me verder ook niet heel waarschijnlijk dat ze op dit soort kleine bezittingen heel streng gaan controleren, je bent gegarandeerd niet de enige die hier nu mee 'geconfronteerd' wordt en je bent maar een hele kleine vis. Mochten er al vragen komen, en je kunt uit een van de vroege jaren iets van documentatie laten zien dat je ermee bezig was, is het waarschijnlijk al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 09:12
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:02:
Ik heb al vele jaren een aantal bitcoin ( ongeveer 5 ), destijds gekocht voor bijna niks, kan mij niet eens meer herinneren waar en wanneer of hoeveel ik er precies voor betaald had.
Door de jaren heen heb ik het vaker rondgestuurd, wat kleine aankopen gedaan hier en daar etc, maar niks geks.
Nu zal 2018 het eerste belasting jaar worden waarover ik vermogensbelasting zal moeten betalen, wat ik ook graag wil doen.

Echter zit ik nu met een aantal problemen.
De belastingaangifte van 2017 heb ik niet helemaal niet ingevuld, dus ook geen crypto zelf ( heb verder geen inkomen, dus vandaar ).
Ik ben student met een fikse studieschuld, en het vermogen uit crypto destijds in 2017 was nog laag en werd teniet gedaan door de studieschuld ( nog geen 5,000 euro aan crypto, en een schuld destijds van over de 10,000 euro ).
Nu ben ik dus erg nerveus om ineens een vermogen van zal zeggen 50,000 euro in crypto op te geven over het jaar 2018.
Als het er op neerkomt dat ik gewoon een paar honderd, tot duizend euro vermogensbelasting moet betalen, cash ik wel wat bitcoin uit om dat te betalen.
Echter ben ik heel erg bang dat ik nu dus ook in de problemen ga komen, verder dan "ik heb al een flink aantal jaar bitcoin" kom ik niet.
Vooral als er dan ook nog een inspectie komt, zit ik al helemaal in de knoop, aangezien ik vrijwel niets kan bewijzen dat ik uberhaupt toen al 5 bitcoin had, aangezien echte documentatie ontbreekt.
Ik kan niet eens meer aantonen wanneer de bitcoins oorspronkelijk aangeschaft zijn. Of dat ze uberhaupt door de jaren heen eigendom waren van mij.

Maak ik mij zorgen om niks? Wat moet ik doen?
Ik krijg bijna het gevoel alsof ik het gewoon stil moet houden, en laten zoals het is, geen slapende honden wakker maken, hier en daar de bitcoin gewoon gebruiken voor online aankopen.
Dit is absoluut niet wat ik wil, maar ik ben nogal bang dat ik in principe al zo ver ben, dat het op geen mogelijkheid meer rechtgetrokken kan worden, zonder te boek te staan als iemand die belasting ontduikt, geld witwast, of nog erger.

Excuses voor de anonieme post, maar ik ben gewoon erg bang en nerveus.
Ga eerst eens na of je in die jaren boven de vrijstellingsdrempel kwam. Uit mijn hoofd is dat € 25k - 30k. Als als je bezittingen (cash/crypto etc) minder waard waren, dan hoefde je überhaupt niks aan te geven.

De belastingdienst weet ook wel dat vooral in 2017 er grote stijgingen zijn geweest en ze dus vooral op 1 januari 2018 bezittingen van crypto kunnen verwachten boven die drempel. Als je dus 'opeens' een groot bedrag laat zien is dat niet heel gek. Paar honderd euro in XRP in februari 2017 kan op 1 januari 2018 heel veel hebben opgeleverd. Ik denk dat er een goede kans is dat er nul vragen komen. De Belastingdienst heeft amper mensen om hier naar te kijken en box 3 heffing is gewoon nogal laag.

Ik zou het in ieder geval wel netjes aangeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraftwerk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:23
Vanaf morgen (1 maart) kun je weer belastingaangifte doen. Voor de peildatum waarde van de Bitcoin zou je deze site kunnen gebruiken: https://peildatum.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

kraftwerk schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:36:
Vanaf morgen (1 maart) kun je weer belastingaangifte doen. Voor de peildatum waarde van de Bitcoin zou je deze site kunnen gebruiken: https://peildatum.nl/
De Belastingdienst zou eigenlijk gewoon zelf dit soort peildatums met slotkoersen moeten publiceren. Nu is het nattevingerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraftwerk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:23
Cyb schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:08:
[...]

De Belastingdienst zou eigenlijk gewoon zelf dit soort peildatums met slotkoersen moeten publiceren. Nu is het nattevingerwerk.
Reguliere (Nederlandse) beurzen maken een report op 1 januari met de slotkoers van 31 december om de peildatum waarde te bepalen. BL3P doet dit ook via een annual report maar Bitstamp, Coinbase en Kraken doen dit niet (maar de laatste prijs info is wel beschikbaar).

Volgens mij is aangifte op basis van een peildatum ook niet overal van toepassing. Als ik me niet vergis moet je in de US voor taxes juist de exacte gegevens indienen van de aankoop-/verkoopmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Er moeten toch websites bestaan die de laagste waarde voor Crypto's laten zien? Ik heb een mooi portfolio en ga netjes aangifte doen van vorig jaar. Maar ik kan niet echt een handige tool vinden om de laagste waarde van mijn portfolio op 1 Januari 2018 te bepalen. Iemand tips? Of gewoon uitpluizen op CMC of Kraken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Met https://www.tradingview.com/symbols/BTCEUR/ kan je een aantal Exchanges gelijktijdig zien in een grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Noxa schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:49:
Er moeten toch websites bestaan die de laagste waarde voor Crypto's laten zien? Ik heb een mooi portfolio en ga netjes aangifte doen van vorig jaar. Maar ik kan niet echt een handige tool vinden om de laagste waarde van mijn portfolio op 1 Januari 2018 te bepalen. Iemand tips? Of gewoon uitpluizen op CMC of Kraken oid?
Da's toch vrij simpel? Pak de laagste koers die je - van jouw coin - ziet bij de historical data op CMC, op 1-1-2018.

Bijvoorbeeld BTC: https://coinmarketcap.com...art=20171231&end=20180102

Vervolgens zoek je via https://www.poundsterling...change-rate-on-2018-01-01 de laagste dollar naar euro koers van 1-1-2018 en dan ben je er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Jasper schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:44:
[...]

Da's toch vrij simpel? Pak de laagste koers die je - van jouw coin - ziet bij de historical data op CMC, op 1-1-2018.

Bijvoorbeeld BTC: https://coinmarketcap.com...art=20171231&end=20180102

Vervolgens zoek je via https://www.poundsterling...change-rate-on-2018-01-01 de laagste dollar naar euro koers van 1-1-2018 en dan ben je er :)
Je kan het op verschillende manieren doen, varierend van niet-netjes tot netjes.
Niet-netjes is nog altijd netter dan helemaal geen aangifte doen, maar het zou kunnen zijn: niet rond 1 jan 2018 0:00 gaan zitten, maar de meest lage koers nemen van 31 of 1 jan. Daarnaast zou je dan ook nog eens de laagste low kunnen nemen ipv close. En dan nog eens wat jij zegt, uitgaan van een andere fiat valuta dan eur en daarvan nog eens de voor jou meest gunstige koers gebruiken van een shady source. En dat vervolgens nog eens per crypomunt die je hebt varieren.

Netjes zou zijn:de laatst gebruikte exchange nemen ipv de meest gunstige exchange, en de koers die het dichtste bij 0:00 zit, en daarvan de open of close nemen ipv low. En bij verschillende fiat valuta de koers van ECB nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zolang de belastingdienst het niet over een tijdstip of bron heeft maar slechts over een datum is elke koers van die dag feitelijk even netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Niet-netjes is nog altijd netter dan helemaal geen aangifte doen, maar het zou kunnen zijn: niet rond 1 jan 2018 0:00 gaan zitten, maar de meest lage koers nemen van 31 of 1 jan. Daarnaast zou je dan ook nog eens de laagste low kunnen nemen ipv close.
Ik pak wel de koers van 1-1 (ik link alleen naar een bredere range). Volgens de belastingdienst gaat het - voor zover ik weet - niet uit van de koers van precies 0:00 maar de laagste koers van die dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou nee, daar gaat het de BD niet om. Ze zeggen simpelweg niet waar het hen om gaat, ze zeggen gewoon "de koers op 1-1". Maar er is niet één koers op 1-1, laat staan dat er überhaupt een "de koers" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
en wat zegt "de koers" over de waarde van je portfolio of coin? daar is de BD ook onduidelijk over, sterker nog, ze weten niets hoe ze aan moeten pakken.

stel: waarde op 1-1 van 1 BTC = 4000 euro, je hebt 50 BTC , dan is je waarde niet persé 50x4000 = 200.000 euro. Waarom niet? stel je verkoopt je 50 BTC dan moet er wel een bid staan van 50 BTC op 4000, als die er niet is en om aan 50 BTC te komen staat b.v.het laagste bid 2000 en je dumpt je 50 BTC dan is de waarde van je 50 BTC veel minder dan 200.000. Dus het orderboek moet ook mee genomen en jij bent wellicht die dag ook niet de enige die verkoopt dus de totale waarde is nog lastiger om te bepalen en kan nog verder zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Petje72 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:32:
en wat zegt "de koers" over de waarde van je portfolio of coin? daar is de BD ook onduidelijk over, sterker nog, ze weten niets hoe ze aan moeten pakken.

stel: waarde op 1-1 van 1 BTC = 4000 euro, je hebt 50 BTC , dan is je waarde niet persé 50x4000 = 200.000 euro. Waarom niet? stel je verkoopt je 50 BTC dan moet er wel een bid staan van 50 BTC op 4000, als die er niet is en om aan 50 BTC te komen staat b.v.het laagste bid 2000 en je dumpt je 50 BTC dan is de waarde van je 50 BTC veel minder dan 200.000. Dus het orderboek moet ook mee genomen en jij bent wellicht die dag ook niet de enige die verkoopt dus de totale waarde is nog lastiger om te bepalen en kan nog verder zakken.
Op zich is dat natuurlijk niet anders met kunst, een huis, een dure fles wijn of een auto. Het is een beetje wat de gek er voor geeft. Dus moet je je baseren op "een" redelijke taxatie. Dat je dat bedrag in de praktijk lang niet altijd kunt realiseren, is een beetje inherent aan het soort goed. De waarde van uw belegging kan fluctueren.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Petje72 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:32:

Exact datzelfde argument zou je kunnen maken voor aandelenhandel, ook daarvoor wordt gewoon aantal * slotkoers gerekend. Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dat argument ook maar enige kans maakt, maar daar is vast jurisprudentie over (of niet, omdat iedereen die datzelfde argument heeft bedacht zich ook al heeft gerealiseerd dat het onzin is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
anboni schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:17:
[...]

Exact datzelfde argument zou je kunnen maken voor aandelenhandel, ook daarvoor wordt gewoon aantal * slotkoers gerekend. Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dat argument ook maar enige kans maakt, maar daar is vast jurisprudentie over (of niet, omdat iedereen die datzelfde argument heeft bedacht zich ook al heeft gerealiseerd dat het onzin is)
Het gaat niet om "kans maken" maar dat de belastingdienst het zichzelf moeilijk maakt. Belasting betalen over je cryptovermogen daar is geen twist over, dat ben je gewoon verplicht. Echter probeer je natuurlijk altijd zo min mogelijk belasting te betalen, dit alles binnen de regels, dat doe je met alles in je aangifte.

Ik heb contact met de belastingdienst hier over en over een paar maanden(waarschijnlijk in mei of juni) heb ik (samen met nog 2 anderen) een gesprek met ze om een use-case hierover te bespreken. Ze zijn er zeer enthousiast over en staan open voor al onze ideeen over dit alles. Ik zal jullie hier over updaten als het gesprek geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Desalniettemin is je argument niet nieuw, het gaat net zo goed op voor aandelen en vreemde valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Precies, in die zin heeft bijna niks een duidelijke waarde tot je het daadwerkelijk verkoopt. En dan? Wanneer vervalt die waarde dan, na een week, maand, jaar?

Ik snap ook niet dat de Belastindienst hier - blijkbaar - over in discussie wil gaan (wellicht vanwege de andere punten die je hebt).

De Belastingdienst (en ieder ander) maakt het zichzelf juist makkelijk om, uit praktisch oogpunt, simpelweg de waarde van 1 stuks te vermenigvuldigen met het aantal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
het gaat geen discussie worden hoor met de BD :-) ik vind het wel mooi dat ze open staan voor een gesprek, waar ik ook mijn vragen kan stellen en kan zien/horen hoe de BD tegen over crypto staat en de aangifte daar rondom. Het is allemaal nog vaag ook voor de BD dus misschien nemen ze iets van input van mijn kant mee. Voor mij is het doel meer duidelijkheid te krijgen over aangifte crypto en hoe ze zoals jullie aangeven het "vergelijken" met aandelen, vreemde valuta, edelmetalen, etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Iedereen zou in Nederland zo blij moeten zijn met de lage belastingdruk op vermogen. Als je in box 3 een vermogen van € 100.000 opgeeft, dan betaal je € 423 vermogensbelasting (bron https://www.berekenhet.nl...sting-box3-berekenen.html). Peanuts vergeleken met andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marillo0
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Interessant topic, hoe zit het nou eigenlijk als je nu crypto verkoopt? Moet je hier dan ook belasting over betalen? Of gaat het dan erom of je het geld dat je verkregen heb door verkoop nog steeds op je rekening staat op 1 januari 2020? Hier is namelijk bijna geen informatie over te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is gewoon vermogen. Het enige dat telt is je saldo op 1 januari van het belastingjaar.

Overigens kan het wel als inkomsten worden gezien als je serieus handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marillo0
Dus als je bijvoorbeeld voor 40000 verkoopt, kun je bijvoorbeeld 15000 uitgeven om onder de heffingsvrije grens te blijven? Stelt de belastingdienst hier geen vragen over of is dit meer aan de banken. Die misschien bepaalde bedragen als verdachte transacties kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

marillo0 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:08:
Dus als je bijvoorbeeld voor 40000 verkoopt, kun je bijvoorbeeld 15000 uitgeven om onder de heffingsvrije grens te blijven?
Als je verder geen eigen vermogen hebt dan wel ja. Overigens zou ik persoonlijk niet zo moeilijk voor die paar honderd euro, tenzij je toch al van plan was een dergelijke uitgave te doen.
Stelt de belastingdienst hier geen vragen over of is dit meer aan de banken.
Kan allebei. De bank is sowieso verplicht een dergelijke transactie te registreren, en kan ik zich ook afvragen waar jij dat geld vandaan hebt. De belastingdienst eveneens. Als jij gewoon kan bewijzen dat je die crypto ooit hebt gekocht en lekker hebt laten renderen dan is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marillo0
.oisyn schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:16:
[...]

Als je verder geen eigen vermogen hebt dan wel ja. Overigens zou ik persoonlijk niet zo moeilijk voor die paar honderd euro, tenzij je toch al van plan was een dergelijke uitgave te doen.

[...]

Kan allebei. De bank is sowieso verplicht een dergelijke transactie te registreren, en kan ik zich ook afvragen waar jij dat geld vandaan hebt. De belastingdienst eveneens. Als jij gewoon kan bewijzen dat je die crypto ooit hebt gekocht en lekker hebt laten renderen dan is er weinig aan de hand.
Nice, thanks voor je snelle reacties en heldere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 12:05
Op 1 januari 2019 was alles wat ik aan crypto assets had (ruim) minder dan 30.000 waard, dus heb ik het niet aangegeven bij m'n belastingaangifte.

Ik ben nu in kleine hoeveelheden aan het 'sats stacken'. Stel nu dat ik 1 januari 2020 (of 2021) een hoeveelheid bitcoin heb die dan wel meer dan 30.000 waard is - kan ik dan nog gezeur krijgen omdat ik niet eerder heb aangegeven dat ik geld in assets als bitcoin heb zitten? Ook als dat voorheen bijvoorbeeld 5k of 10k waard was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DW23 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:46:
Op 1 januari 2019 was alles wat ik aan crypto assets had (ruim) minder dan 30.000 waard, dus heb ik het niet aangegeven bij m'n belastingaangifte.
Je hebt dit jaar aangegeven wat je 1 januari 2018 aan vermogen had, niet 1 januari 2019. Je doet immers aangifte van het jaar 2018.

Daarnaast boeit het niet of je vermogen onder of boven de 30k valt, je geeft aan hoeveel vermogen je hebt, of dat nou 1 euro of precies 30k is. De belastingdienst bepaalt wel op je betaald.
Ik ben nu in kleine hoeveelheden aan het 'sats stacken'. Stel nu dat ik 1 januari 2020 (of 2021) een hoeveelheid bitcoin heb die dan wel meer dan 30.000 waard is - kan ik dan nog gezeur krijgen omdat ik niet eerder heb aangegeven dat ik geld in assets als bitcoin heb zitten? Ook als dat voorheen bijvoorbeeld 5k of 10k waard was?
Dan heb je dit jaar je aangifte niet eerlijk opgegeven. Als je in januari 2018 10k aan bitcoin had en dat op 1 januari 2020 50k is geworden, kan het zijn dat de belastingdienst zich gaat afvragen waar dat opeens vanaf komt. Ze vragen zich immers af waar jij in twee jaar tijd 50k aan hebt verdient. Dan zul jij moeten bewijzen dat dat Bitcoin waren die je in 2018 ook al had, wat je niet eerlijke aangifte iets moeilijker zou kunnen maken.

Al met al maakt het voor de belastingdienst niet veel uit omdat je ze niet te weinig betaald hebt, maar mocht je moeten gaan betalen, dan zijn bedragen onder de 30k op voorgaande jaren wel een indicatie dat je altijd netjes gespeeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:58:
[...]

Je hebt dit jaar aangegeven wat je 1 januari 2018 aan vermogen had, niet 1 januari 2019. Je doet immers aangifte van het jaar 2018.

Daarnaast boeit het niet of je vermogen onder of boven de 30k valt, je geeft aan hoeveel vermogen je hebt, of dat nou 1 euro of precies 30k is. De belastingdienst bepaalt wel op je betaald.

[...]

Dan heb je dit jaar je aangifte niet eerlijk opgegeven. Als je in januari 2018 10k aan bitcoin had en dat op 1 januari 2020 50k is geworden, kan het zijn dat de belastingdienst zich gaat afvragen waar dat opeens vanaf komt. Ze vragen zich immers af waar jij in twee jaar tijd 50k aan hebt verdient. Dan zul jij moeten bewijzen dat dat Bitcoin waren die je in 2018 ook al had, wat je niet eerlijke aangifte iets moeilijker zou kunnen maken.

Al met al maakt het voor de belastingdienst niet veel uit omdat je ze niet te weinig betaald hebt, maar mocht je moeten gaan betalen, dan zijn bedragen onder de 30k op voorgaande jaren wel een indicatie dat je altijd netjes gespeeld hebt.
Ah, ik bedoel 1-1-2018 idd! Omdat ik relatief weinig bezit, en ik niet verwacht dat de koers op korte termijn gaat exploderen, denk ik dat ik deze oneerlijke aangifte bij m'n volgende aangifte ga mitigeren... Maar goed, ik begeef me nu wel op glad ijs. Ik ben me er in ieder geval van bewust dat dit moet worden hersteld. Bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DW23 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Ah, ik bedoel 1-1-2018 idd! Omdat ik relatief weinig bezit, en ik niet verwacht dat de koers op korte termijn gaat exploderen, denk ik dat ik deze oneerlijke aangifte bij m'n volgende aangifte ga mitigeren... Maar goed, ik begeef me nu wel op glad ijs. Ik ben me er in ieder geval van bewust dat dit moet worden hersteld. Bedankt voor je feedback!
Ook weer niet te druk maken he. Volgens mij zijn er veel mensen die bij vermogen 0 invullen als ze onder de 30k zitten. Je benadeelt de belastingdienst niet als je het doet, ze verliezen er immers geen geld op.

Wat belangrijker is denk ik dat je aannemelijk kan maken hoe je aan de bitcoin bent gekomen. Dus naar welke exchanges heb je je eerlijk verdiende witte euros gestuurd, wanneer heb je hoeveel gekocht tegen welke prijs. Als je dat kan laten zien dan zal een jaar niet "netjes" je vermogen (<30K) opgeven niet zo'n probleem zijn verwacht ik.

Wel oppassen dus als je via decentrale exchanges te werk gaat, je Bitcoins anonimiseert via tumblers en je gehandeld hebt op exchanges waar je geen toegang meer tot hebt, dan kan de BD zich wel eens gaan afvragen of die Bitcoin niet zwart/illegaal verkregen zijn. Zolang dat niet het geval is en het niet om tonnen gaat heeft de BD wel betere dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Ook weer niet te druk maken he. Volgens mij zijn er veel mensen die bij vermogen 0 invullen als ze onder de 30k zitten. Je benadeelt de belastingdienst niet als je het doet, ze verliezen er immers geen geld op.

Wat belangrijker is denk ik dat je aannemelijk kan maken hoe je aan de bitcoin bent gekomen. Dus naar welke exchanges heb je je eerlijk verdiende witte euros gestuurd, wanneer heb je hoeveel gekocht tegen welke prijs. Als je dat kan laten zien dan zal een jaar niet "netjes" je vermogen (<30K) opgeven niet zo'n probleem zijn verwacht ik.

Wel oppassen dus als je via decentrale exchanges te werk gaat, je Bitcoins anonimiseert via tumblers en je gehandeld hebt op exchanges waar je geen toegang meer tot hebt, dan kan de BD zich wel eens gaan afvragen of die Bitcoin niet zwart/illegaal verkregen zijn. Zolang dat niet het geval is en het niet om tonnen gaat heeft de BD wel betere dingen te doen.
Haha, precies. Ik verwacht ook dat ik geen 'big fish' ben of ga worden, dus ik ga me er zeker niet te druk om maken. Het is echter wel een goed argument om iets nauwgezetter te monitoren wat ik precies aan btc besteedt, voor welke prijs en wanneer ik de transactie maak.
En ik vind DEX's wel interessant, maar ik kijk nog even de kat uit de boom. Thanks voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSl2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04-2024
Hoe zit het met crypto die je tussen de 2 peildatums koopt en verkoopt?
Je koopt bitcoin of welke munt dan ook in april 2020 en verkoop je in november 2020, dus tussen de twee peildatums in. Moet je dit ook aangeven bij je belastingaangifte?
Hier is amper informatie over te vinden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

JanSl2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:28:
Hoe zit het met crypto die je tussen de 2 peildatums koopt en verkoopt?
Je koopt bitcoin of welke munt dan ook in april 2020 en verkoop je in november 2020, dus tussen de twee peildatums in. Moet je dit ook aangeven bij je belastingaangifte?
Hier is amper informatie over te vinden namelijk.
Het enige dat je aan moet geven is je totale vermogen (Euro's, aandelen, crypto's, enz...) op 1 januari van het afgelopen jaar. Als je ergens in de loop van het jaar een soort vermogen voor het andere omwisselt (bv crypto kopen voor euro's), dan verandert dat niets aan het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanSl2
  • Laatst online: 29-04-2024
Ah oke, bedankt voor je reactie!
Dus daar hoef ik me verder niet druk om te maken? Ik moet dan bij de aangifte alleen aangeven wat ik op 1 januari van dat jaar aan cryptomunten in bezit had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Is dat wel correct?

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/belastingplan/2020/infographics/box3-16-11.jpg staat dat je over het rendement moet betalen. Hoe zit dit dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Oid schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:42:
Is dat wel correct?

[Afbeelding] staat dat je over het rendement moet betalen. Hoe zit dit dan precies?
Ze gebruiken een fictief rendement, niet je daadwerkelijke rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat zijn dus die percentages in de voorlaatste kolom; het fictieve rendement waarover ze 31% belasting rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 21:01
Jasper schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:07:
Iedereen zou in Nederland zo blij moeten zijn met de lage belastingdruk op vermogen. Als je in box 3 een vermogen van € 100.000 opgeeft, dan betaal je € 423 vermogensbelasting (bron https://www.berekenhet.nl...sting-box3-berekenen.html). Peanuts vergeleken met andere landen.
Behalve dat andere landen ook weer andere regels hebben, andere belastingen, andere voordelen, andere nadelen. Het geheel aan maatregelen heeft een bepaald impact op vermogen, niet alleen dat ene percentage.

Voorbeeld: een lagere inkomstenbelasting percentage en een hoger percentage op vermogen kan hetzelfde netto resultaat geven.

[ Voor 9% gewijzigd door JorzoR op 11-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Oid schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:42:
Is dat wel correct?

[Afbeelding] staat dat je over het rendement moet betalen. Hoe zit dit dan precies?
Met andere woorden, als je een fiscaal partner hebt en je hebt 90k verdiend in 2021 met bitcoin, dan betaal je daar geen belasting over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10
jzoin2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Met andere woorden, als je een fiscaal partner hebt en je hebt 90k verdiend in 2021 met bitcoin, dan betaal je daar geen belasting over?
Je kijkt alleen naar 1 januari 2021 voor het belastingjaar 2021. Dus € 100.000 aan crypto met je partner op 1 januari 2021 en geen overige bezittingen, betekend € 0 belasting (2 x € 50.000 vrijstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:41
jzoin2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Je betaald sowieso niets met wat je verdient met traden, zowel crypto als forex. Dat is namelijk niet te handhaven voor de belastingdienst, je verdient immers met je eigen vermogen en eventueel verlies kun je ook niet terugvorderen.

Alles valt dus in box 3. Al zou je in een jaar een miljoen verdienen en dat ook in dat jaar uitgeven zodat je vermogen dus over het jaar gezien onder de 100k blijft (met partner), betaal je dus niets nada nop. Best lucratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Bulligan Dat is ook niet helemaal waar. Als je dermate veel tradet dat je daarmee feitelijk een inkomen genereert, dan valt het weldegelijk in box 1. De regels zijn niet exact gedefinieerd en kan per geval worden bepaald door de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:41
.oisyn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:35:
@Bulligan Dat is ook niet helemaal waar. Als je dermate veel tradet dat je daarmee feitelijk een inkomen genereert, dan valt het weldegelijk in box 1. De regels zijn niet exact gedefinieerd en kan per geval worden bepaald door de BD.
Tja, de belastingdienst weet het zelf niet eens, als je ze er naar vraagt. Beetje grijs gebied. Raadzaam is het om er in ieder geval iets naast te doen. Zo heb ik een webshop, maar mijn hoofdinkomen komt uit traden.

Zelf heb ik er nog nooit problemen mee gehad en mijn accountant gooit het gewoon in box3.

Als ze vragen hebben waar mijn geld vandaan komt kan ik ze uiteraard de nodige uitdraaien van mijn trades overhandigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bulligan op 18-01-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe het werkt m.b.t. de belastingdienst als het aankomt op het zakelijk accepteren van Bitcoin betalingen? Hoe geef je zoiets ooit aan? Het is namelijk een ruilmiddel totdat het omgezet wordt in fiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:40
Luca schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:12:
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe het werkt m.b.t. de belastingdienst als het aankomt op het zakelijk accepteren van Bitcoin betalingen? Hoe geef je zoiets ooit aan? Het is namelijk een ruilmiddel totdat het omgezet wordt in fiat.
Ik vraag me ook het een en ander af...

Iemand?

[ Voor 5% gewijzigd door _Gast_ op 02-02-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Misschien is het hier al voorbijgekomen, maar hoe zit het met belasting als je je crypto gewoon lang laat staan. Dus niet uit laten betalen in fiat. Moet je het pas doorgeven als je het ooit laat uitbetalen in fiat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Luca schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:12:
Precies hetzelfde als je andere valuta's dan de euro ontvangt. Het gaat volgens mij om de waarde op het moment dat je het ontvangt. Bij de uiteindelijke omzetting naar euro's telt het rendement gewoon als winst of verlies.

Als je wil speculeren met je crypto kun je het over het algemeen beter in je eigen vermogen onderbrengen. De winstbelasting/inkomstenbelasting is al snel een stuk meer dan het totaal aan vermogensrendementsheffing.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2021 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

_Gast_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:58:
Misschien is het hier al voorbijgekomen, maar hoe zit het met belasting als je je crypto gewoon lang laat staan. Dus niet uit laten betalen in fiat. Moet je het pas doorgeven als je het ooit laat uitbetalen in fiat?
Euh ja, dat is een beetje de basis van dit topic. Niet-zakelijke crypto telt gewoon mee voor je vermogen in box 3, omzetting is irrelevant. Het gaat om de waarde op de peildatum (1 januari van het belastingjaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Dat is duidelijk. Thanks! Hoef je het pas op 1 januari op te geven?

[ Voor 45% gewijzigd door _Gast_ op 03-02-2021 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:58
_Gast_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:09:
Dat is duidelijk. Thanks! Hoef je het pas op 1 januari op te geven?
Nee. Opgeven met je normale belastingaangifte, wanneer is dat, maart?
Dus foto’s maken van je PF’s op 1 januari. En dan kan je dat later met de aangifte aangeven.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

zer0l schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:51:
[...]

Nee. Opgeven met je normale belastingaangifte, wanneer is dat, maart?
Let wel, dit jaar doe je aangifte over 2020. Wat relevant is voor die aangeefte is dus je totale vermogen op 1 januari *2020*.

Als je cryptovermogen inmiddels naar grote hoogtes is gestegen, is het idd verstandig iig even een notitie te maken van de waarde op 1 jan j.l., want dat heb je volgend jaar nodig, maar je wil het wellicht ook alvast verwerken in een voorlopige teruggaaf zodat je volgend jaar niet ineens voor verassingen komt te staan, en nu alvast wat kan incashen om dat geld op te kunnen hoesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 16:13

jvp

Bron: Belastingdienst

Ik ben particulier en ik mine cryptovaluta of handel in cryptovaluta

Voor het minen is veel computercapaciteit nodig. De kosten die daarmee samenhangen zullen vaak zo hoog zijn dat niet snel sprake zal zijn van een voordeel. Daarbij speelt ook een rol dat u maar een beperkte hoeveelheid cryptovaluta per dag kunt minen. Daarom hoeft u de opbrengst van het minen zelf niet aan te geven. Dat wordt anders als uw opbrengst hoger is dan uw kosten. In dat geval kan er sprake zijn van inkomsten uit overig werk of winst uit onderneming en moet u uw inkomsten aangeven in uw aangifte.

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.

Volgens wij handelen wij in Crypto O-) en zijn wij niet in het bezit. Dit werkt toch in ons voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

jvp schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:34:

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.[/i]
Dus de winst van het handelen zelf niet. Alleen wat is het vetgedrukte deel, wat wordt daarmee bedoeld? Extra arbeid, bovenop uw beleggingsactiviteiten. :?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:00

MicroWhale

The problem is choice

jvp schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:34:

Ik ben particulier en ik mine cryptovaluta of handel in cryptovaluta

[...]

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.

Volgens wij handelen wij in Crypto O-) en zijn wij niet in het bezit. Dit werkt toch in ons voordeel?
Nuance zit hem wettelijk gezien wel in het vetgedrukte deel:
Over een jaar doe ik misschien 12 transacties. Ik beleg dus. Echter, iemand die elke dag meerdere transacties doet om zo extra winsten te behalen, kan door Belastingdienst beschouwd worden als iemand die in die vetgedrukte categorie hoort.

Dat is een van de redenen waarom ik weinig trade. Ik wil niet in dat (grijze) gebied terecht komen.

Mocht je daar wel in zitten, dan heeft de belastingdienst wat mij betreft een heel goede reden, want met 450 bruto per dag, vierkante ogen van het staren en een rode wijsvinger van het kopen/verkopen ben je de hele dag hard aan het werk voor je centen en daar mag dan ook best belasting over betaald worden.

Dat is anders voor mijn, zeg, 10 euro per dag waar ik helemaal niks voor doe, maar waardoor ik wel als gewone belegger beschouwd word.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:20

knakworst

Get more sats!

mkleinman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:41:
[...]

Dus de winst van het handelen zelf niet. Alleen wat is het vetgedrukte deel, wat wordt daarmee bedoeld? Extra arbeid, bovenop uw beleggingsactiviteiten. :?
Als jij onderslag genomen hebt, full-time een high-frequency trading arbitragemodel gebouwd hebt voor cryptohandel, is het geen hobbyisme meer. Dan zijn je crypto inkomsten box 1. Als je wat loopt te prutsen mer crypto terwijl je over de schouders meekijkt of de koters nog in leven zijn, zoals de meesten in dit topic, box 3.

Edit: wellicht kan de link naar belastingdienst in startpost?

https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

[ Voor 11% gewijzigd door knakworst op 03-02-2021 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woestijn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
MicroWhale schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:25:

Zou je me kunnen laten zien waar op de site van de Belastingdienst staat dat je 49,5% belasting moet betalen over 'cryptowinsten'. Alvast bedankt!
Als je structureel/dagelijks handelt kunnen die inkomsten van box 3 naar box 1 verhuizen, waardoor je dus een stuk meer belasting gaat betalen, maar je wel je verliezen mag aftrekken.

In de praktijk komt dat niet zo vaak voor, omdat het een grijs gebied is en het voor de Belastingdienst heel moeilijk te bewijzen is hoeveel uren je er aan besteed, en of het een hobby is of serieus. Want het hangt niet af van de hoogte van de bedragen waarmee je handelt, maar puur van het feit of het een hobbymatig karakter heeft, en dat is nogal subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:58
knakworst schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Als jij onderslag genomen hebt, full-time een high-frequency trading arbitragemodel gebouwd hebt voor cryptohandel, is het geen hobbyisme meer. Dan zijn je crypto inkomsten box 1. Als je wat loopt te prutsen mer crypto terwijl je over de schouders meekijkt of de koters nog in leven zijn, zoals de meesten in dit topic, box 3.

Edit: wellicht kan de link naar belastingdienst in startpost?

Ik snap wat hier en o.a. door MicroWhale gezegd wordt. Toch blijft het behoorlijk vaag, nietwaar? Of ligt dat aan mij.
Als er een rechtszaak zou komen, wordt t met sommige situaties behoorlijk lastig voor de belastingdienst denk ik zo.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
zer0l schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:02:
[...]

Ik snap wat hier en o.a. door MicroWhale gezegd wordt. Toch blijft het behoorlijk vaag, nietwaar? Of ligt dat aan mij.
Als er een rechtszaak zou komen, wordt t met sommige situaties behoorlijk lastig voor de belastingdienst denk ik zo.
Echt simpeler dan Nederland kan het niet. Je geeft op wat je aan 1 januari als vermogen had. Maakt niet uit of het op je bankrekening, beleggingsrekening, crypto wallet, of in kluis aan staven goud. Gewoon je vermogen dat je op 1 januari had van een jaar gaat voor de belastingdienst.

Het is ook allemaal niks anders dan wanneer je had gehandeld op de beurs, of forex, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Sissors de vaagheid zit hem erin dat dagelijkse handel waarmee je gewoon een inkomen binnenharkt weldegelijk in box 1 valt (waar je dus inkomstenbelasting over moet betalen), en dat het niet precies gedefinieerd is waar die omslag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 15:54
.oisyn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:07:
[...]

Euh ja, dat is een beetje de basis van dit topic. Niet-zakelijke crypto telt gewoon mee voor je vermogen in box 3, omzetting is irrelevant. Het gaat om de waarde op de peildatum (1 januari van het belastingjaar)
Sissors schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:12:
[...]

Echt simpeler dan Nederland kan het niet. Je geeft op wat je aan 1 januari als vermogen had. Maakt niet uit of het op je bankrekening, beleggingsrekening, crypto wallet, of in kluis aan staven goud. Gewoon je vermogen dat je op 1 januari had van een jaar gaat voor de belastingdienst.

Het is ook allemaal niks anders dan wanneer je had gehandeld op de beurs, of forex, etc.
Aangezien crypto valuta 24/7 verhandelbaar is, zit er ook nog wat nuancering hierin.
Dit is wat de belastingdienst er tenminste over zegt:
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.

Hanteren websites waarbij je je crypto kunt stallen en verhandelen, zoals coinbase, een peildatum?
En zoniet, welke omwissel koers van BTC naar EUR zou je dan moeten hanteren?
Het is allemaal zo simpel nog niet en je moet hierdoor uiteindelijk de waarde gaan schatten, lijkt mij.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is idd niet zo toegespitst op de volatiliteit van crypto. Sommigen zeggen de open koers van de daily candle (dus effectief 1 jan 0:00), sommigen het midden tussen open en close, en sommigen de low van de dag (want waarom zou je meer betalen dan noodzakelijk).

En dan nog "de gebruikte exchange". Tja, ik ben geverified op een stuk of 10 exchanges, waarvan de meeste ook gewoon tegen EUR traden (Coinbase Pro, Kraken, Bitstamp, Bitfinex, Binance, Bl3p, Bitvavo). Ik ben niet getrouwd met 1 specifieke exchange. Dus degene kiezen waar de koers het laagst is die dag dan maar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 16:13

jvp

Geen idee of het gedeeld is maar ik vind dit wel een heldere uitleg: https://btcdirect.eu/nl-nl/bitcoin-belasting

Incl. de koersen zoals ze op 1 januari 2021 waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:38:
@Sissors de vaagheid zit hem erin dat dagelijkse handel waarmee je gewoon een inkomen binnenharkt weldegelijk in box 1 valt (waar je dus inkomstenbelasting over moet betalen), en dat het niet precies gedefinieerd is waar die omslag zit.
Nog steeds niks anders dan op de beurs, het is niet een uniek probleem voor crypto. En daarom makkelijk gezegd: Het zal eigenlijk altijd voor de gewone persoon hier onder box 3 vallen. Denk je echt dat je in een twijfel gebied valt? Richt een bedrijf op voor je crypto-handelen. Vind je dat overdreven? Dan val je dus in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:15:
[...]

[...]

Aangezien crypto valuta 24/7 verhandelbaar is, zit er ook nog wat nuancering hierin.
Dit is wat de belastingdienst er tenminste over zegt:

[...]

Hanteren websites waarbij je je crypto kunt stallen en verhandelen, zoals coinbase, een peildatum?
En zoniet, welke omwissel koers van BTC naar EUR zou je dan moeten hanteren?
Het is allemaal zo simpel nog niet en je moet hierdoor uiteindelijk de waarde gaan schatten, lijkt mij.
Dat is echt weer gerommel in de marge. Maar ook daar is het duidelijk, je mag zelf op 1 januari de beste koers voor jou erbij pakken. als die om 11:00 op €1000 staat, en op 17:00 op €970, dan mag je €970 pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sissors schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Nog steeds niks anders dan op de beurs, het is niet een uniek probleem voor crypto.
Dat maakt de regel niet minder vaag.
Denk je echt dat je in een twijfel gebied valt? Richt een bedrijf op voor je crypto-handelen. Vind je dat overdreven? Dan val je dus in box 3.
Dat is echt veel te kort door de bocht, iemand's persoonlijke mening of een bedrijf oprichten teveel moeite is, is niet echt een maatstaf ;)
Sissors schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Dat is echt weer gerommel in de marge. Maar ook daar is het duidelijk, je mag zelf op 1 januari de beste koers voor jou erbij pakken. als die om 11:00 op €1000 staat, en op 17:00 op €970, dan mag je €970 pakken.
Citation needed.
Ik heb dit zelf ook vaak geroepen omdat ik het een keer ergens gelezen heb, maar echt duidelijk is het niet.

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Dat maakt de regel niet minder vaag.

[...]

Dat is echt veel te kort door de bocht, iemand's persoonlijke mening of een bedrijf oprichten teveel moeite is, is niet echt een maatstaf ;)
Wel gezien eigenlijk iedereen die gewoon privé wat handelt onder box 3 valt. Natuurlijk er is altijd een grijs gebied, maar tegelijk maken mensen het hier wel heel veel moeilijker dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Sissors Ik zou het primair ook gewoon opgeven in box 3, maar ik zou wel de kanttekening willen maken dat de BD anders kan besluiten nadat ze je tradelogs hebben ingezien die je aangeleverd hebt omdat ze vonden dat er ineens wel heel veel vermogen uit het niets ontstond, en je een dikke narekening gepresenteerd krijgt.

Eenieder die er maandelijks gewoon een serieus zakcentje mee verdient in de ordegrootte van een maandsalaris van minimumloon waarmee hij zijn dagelijkse onderhoud bekostigt moet hier serieus rekening mee houden. En daar zullen denk ik wel een paar mensen hier in CC aan voldoen.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:04
Als de BD een narekening wilt sturen ligt de bewijslast dan niet bij hun? Lijkt mij voor de BD ontzettend moeilijk om te bepalen hoeveel je trades nou daadwerkelijk hebben opgeleverd in euro. Want over het algemeen gaat elke CC dit jaar omhoog. Dus hoeveel euro van je vermogen is nou echt winst uit "werk" en hoeveel is simpelweg omdat CC to the moon gaat?

Ik heb gewoon voor mezelf een bot die honderden trades per dag doet van enkele euro's. Het handelsvolume is maandelijks bijna een ton (vele euro's stapelen op). Lijkt veel maar helaas blijft de winst steken op enkele tientallen/honderden euro's haha, het geld gaat vooral vaak heen en weer. Maar kan je nu over een jaar zeggen dat het vermogen dat die bot op 1 januari 2022 heeft komt door het traden of omdat BTC meer dan een ton waard is? Daarnaast, is een bot die ik in ~20 uur voor de lol geschreven heb uberhaupt als werk te classificeren?

[ Voor 44% gewijzigd door lukjah op 03-02-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Laatst online: 27-07 17:47

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

.oisyn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:44:
@Sissors Ik zou het primair ook gewoon opgeven in box 3, maar ik zou wel de kanttekening willen maken dat de BD anders kan besluiten nadat ze je tradelogs hebben ingezien die je aangeleverd hebt omdat ze vonden dat er ineens wel heel veel vermogen uit het niets ontstond, en je een dikke narekening gepresenteerd krijgt.

Eenieder die er maandelijks gewoon een serieus zakcentje mee verdient in de ordegrootte van een maandsalaris van minimumloon waarmee hij zijn dagelijkse onderhoud bekostigd moet hier serieus rekening mee houden. En daar zullen denk ik wel een paar mensen hier in CC aan voldoen.
Dit zou kunnen natuurlijk, maar dan krijg crypto wel onterecht een speciale behandeling. Als jij een huis verhuurt en daar een minimumloon per maand uit vangt is dat gewoon onbelast.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Let op:
Om verwarring te voorkomen lijkt het me handig om Nederland en België niet in hetzelfde topic te bespreken. Dit topic gaat over Nederland. Mocht je vragen of opmerkingen hebben over het Belgische belastingstelsel dan ben je vrij een nieuw topic te openen