Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Woohooo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:46:
Hoe zit het dan met deze boy? Belasting laten lopen via E&Y op bedrijfsbasis is goedkoper dan box3?

[video]
Goedkoper dan BOX 3 is volgens mij niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:15

Woohooo

Smilie, James Smilie

Waarom dan toch kiezen voor E&Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 02:09
Als je minder dan 6% of zo winst maakt is via een BV goedkoper. Dan betaal je 40% over de winst maar geen box 3,

Net door die uitspraak gelezen, dit stuk is erg verhelderend:
c. het rendabel maken van vermogen op een wijze die normaal, actief vermogensbeheer te buiten gaat, zoals bij het uitponden van onroerende zaken, het in belangrijke mate door de belastingplichtige zelf verrichten van groot onderhoud of andere aanpassingen aan een zaak, of het aanwenden door de belastingplichtige van voorkennis of daarmee vergelijkbare bijzondere vormen van kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Crasheeee schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:39:
[...]

Dan bel je ze toch? De belastingdienst weet hoe het zit.
Dat is nog maar de vraag of dat zo maar even over de telefoon gezegd kan worden. Ik denk dat er misschien zelfs jurisprudentie voor nodig kan zijn. Vooralsnog verwacht ik echter niet dat de Belastingdienst het in box 1 zou willen zien want dat betekent een mogelijkheid tot verliesverrekening als koersen zouden dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

sampoo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 01:03:
[...]

Vooralsnog verwacht ik echter niet dat de Belastingdienst het in box 1 zou willen zien want dat betekent een mogelijkheid tot verliesverrekening als koersen zouden dalen.
Dat is ook interessant. Waar is dat op gebaseerd en heb je hier ook bronnen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
170074 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:15:
[...]

Dat is ook interessant. Waar is dat op gebaseerd en heb je hier ook bronnen voor?
Daar gaat die hele rechtszaak hierboven over, iemand wou zijn 300.000 euro verlies in box1 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik had dus een beetje verwacht dat mijn crypto niet als geld werd gezien todat ik het weer terug cash naar Euro's. Maar stel ik stop er €5000 in en haal er later €25000 uit; moet ik dan nog een soort extra belasting over de winst betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:52
aufbakanleitung schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:44:
Ik had dus een beetje verwacht dat mijn crypto niet als geld werd gezien todat ik het weer terug cash naar Euro's. Maar stel ik stop er €5000 in en haal er later €25000 uit; moet ik dan nog een soort extra belasting over de winst betalen?
Pas als je vermogen boven de €25.000 komt, moet je er belasting over betalen dacht ik dus ook spaargeld mee gerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
aufbakanleitung schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:44:
Dit is alleen al in dit topic keer op keer langs gekomen. Je betaald belasting als functie van hoeveel vermogen (dus inclusief crypto, goudstaven en potjes Nutella die je als belegging hebt) je hebt op 1 januari van dat jaar. Winst komt hier niet bij kijken, enkel je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzere-rinus
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-12-2024
Een hele hoop dingen zijn hier in dit forum wel duidelijk geworden.

Cryptocoins zijn geen officiele valuta, maar worden fiscaal wel als zodanig behandeld.
Het bezitten van een dergelijke coin wordt dus als vermogen gezien en belast in box 3.

Het handelen in deze coins valt ook gewoon nog in box 3, conform de uitspraak in de rechtzaak die een paar posts hiervoor is geplaatst. Ik heb hem nog niet volledig doorgeworsteld, maar hetgeen ik gelezen heb, is voor mij reden genoeg om te concluderen dat deze case ook afgespiegeld kan worden op het handelen in cryprocoins.

Tot zover redelijk gunstig want tussen de 0,9 en 1,7% belasting betalen over dat vermogen (uiteraard minus de vrijstelling) is nog wel te aanvaarden.

Maar wat mij nog niet duidelijk is geworden, is het antwoord op de vraag hoe het minen naar deze coins belastingtechnisch gezien moet worden.
Wordt dit nu wel gezien als inkomsten uit overige werkzaamheden en moet je daar dan de oplichterstarieven van box 1 op loslaten?

Ter vergelijking: Als ik met een hamer en bijtel een stenen tafel maak (nee, dat valt niet onder kunst want mijn tafeltje zal er niet uit zien) en ik verkoop deze, dan valt dit onder de noemer "hobby".
Als ik er echter 100 op een dag maak en verkoop, dan wordt het gezien als inkomsten uit overige werkzaamheden, omdat: 'Onder een overige werkzaamheid wordt verstaan het verrichten van enige vorm van arbeid in het economische verkeer, die is gericht op het behalen van een geldelijk voordeel en niet is aan te merken als winst uit onderneming of als loon uit dienstbetrekking.'
Naar mijn idee geldt dit hetzelfde voor het minen naar coins, al zul je helaas niet dagelijks 100 coins minen denk ik. Maar daar heb ik me niet in verdiept.

Maar als ik nu een machine koop die voor mij die tafels maken.......dan verricht ik zelf geen of nauwelijks arbeid. Hoe worden die opbrengsten dan belastingtechnisch beoordeeld? En je voelt hem al aankomen, hoe zit het met een mining-veld vol met machines? Moet je daar nog zoveel tijd in steken dat het alsnog als inkomsten uit overige werkzaamheden wordt gezien? En als ik dat beheer zou uitbesteden? Dan verricht ik helemaal geen arbeid, maar alleen de materialen.

En als je dan toch in box 1 wordt opgehangen, hoe en wat moet je dan opgeven? Per stukje opbrengst een waarde in euro's eraan hangen en dat het hele jaar door bijhouden? Met andere woorden over een BTC die in januari gemined is betaal je minder belasting dan een BTC die in december is gemined?!?! En mag je dan wel je materiaal als kosten opvoeren?

Ik ben benieuwd wat jullie mening en/of bevindingen hierover zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Hm... ALS het onder box 1 zou vallen zou ik denken dat het pas belast is als je ze verkoopt. Want in feite maak je van een stoel een tafel, maar die heb je nog niet verkocht. Als dat niet zo is is er nog een ander probleem: Wat als de Bitcoin-koers fors daalt en je ze er nog niet uitgehaald hebt? Dan zou je ze uiteindelijk voor veel minder moeten verkopen en wel de belasting van het jaar van minen moeten betalen, en in theorie zelfs failliet kunnen gaan...

Maar ja, dan wordt het nog raarder, want wat als je een Bitcoin mined, en dan daarmee gaat handelen en daar winst mee maakt? Wat is die winst dan? Ook box 1? Dan zou een Bitcoin die gemined is qua wat je ermee doet anders behandeld worden dan een Bitcoin die je koopt. Maar, als dat niet zo is klopt het ook niet, want je kunt een Bitcoin minen, er meerdere munten van kopen en verkopen en daar winst en verlies mee maken, wat is er dan uiteindelijk over?

Eigenlijk snap ik er helemaal niks van :(

[ Voor 37% gewijzigd door Specy op 16-01-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzere-rinus
Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker. Ben benieuwd hoe ze dat met dit onderwerp gaan regelen.

Maar terugkomt op jou opmerkingen: je geeft aan dat er pas inkomsten zijn als je de tafel verkocht hebt. True. Maar daarmee blijkt mij vergelijking met het maken van tafels en het minen van coins ook meteen geen goede vergelijking. Die coin heeft namelijk wel direct een (on)zekere fiscale waarde, ook al is hij nog niet verkocht of verhandeld. Op het moment dat hij is gemined wordt het een deel van je vermogen. De vermogensbelasting daarop zou pas het daarop volgende jaar van toepassing zijn.
Maar het moment van het ontdekken van zo'n blockchain is volgens mij het moment dat er iets verdiend wordt. En dan....
Als je nou in Nederland particulieren goudmijnen had gehad, dan had je een aardige vergelijking gehad. Maar de bodem in Nederland is wel vruchtbaar maar volgens mij niet echt goed gevuld met goud. Zouden er particulieren gaswinningen plaatsvinden in Nederland.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
In dat geval: Als je particulier gas zou winnen, en die eerst zou opslaan voor je het verkoopt, is dan het moment van uit de grond halen het moment van winst of het moment van verkopen?

Je moet goud wel opgeven als vermogen. Dat dan weer wel. En als je het hebt moet het ook ergens vandaan komen. Hm... vaag dit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
De wetgeving loopt achter wat betreft cryptocurrency. De overheid voert geen controle uit op wat jij doet met cryptocurrency dus persoonlijk geef ik niks op wat ik eraan verdien. Dit wordt bijna overal gedaan vooral in Rotterdam.

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Gewoon heel makkelijk houden. Waarde op 1 jan pakken en opgeven en kunnen aantonen waar de inleg vandaan komt.

Belasting dienst gaat niet zeuren over een paar tientjes belasting..maar je hebt wel wat uit te leggen als je ineens 100k laat storten op je bankrekening zonder goed verhaal.

Ik heb het hier niet voorbij zien komen maar je moet er rekening mee houden dat box 3 invloed heeft op je toeslagen.

Als je afgelopen jaar in de toeslagen hebt gezeten en met cryptos een leuke winst hebt gemaakt kan het betekenen dat je toeslagen terug moet betalen en kan je een leuke naheffing verwachten
Specy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:09:
Maar ja, dan wordt het nog raarder, want wat als je een Bitcoin mined, en dan daarmee gaat handelen en daar winst mee maakt? Wat is die winst dan? Ook box 1? Dan zou een Bitcoin die gemined is qua wat je ermee doet anders behandeld worden dan een Bitcoin die je koopt. Maar, als dat niet zo is klopt het ook niet, want je kunt een Bitcoin minen, er meerdere munten van kopen en verkopen en daar winst en verlies mee maken, wat is er dan uiteindelijk over?

Eigenlijk snap ik er helemaal niks van :(
geminende bitcoin heeft zelfde waarde als verhandelbare bitcoin.

Zorgen dat je transacties ergens als administratie hebt. In het geval van mining en je hebt een stevig rig thuis staan is de energie rekening ook wel handig als ondersteund bewijs :+
RoffaboyS schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:18:
De wetgeving loopt achter wat betreft cryptocurrency. De overheid voert geen controle uit op wat jij doet met cryptocurrency dus persoonlijk geef ik niks op wat ik eraan verdien. Dit wordt bijna overal gedaan vooral in Rotterdam.
Het past toch prima in de huidige wetgeving ? Crypto is vermogen en dus box 3. (discussie over box 3 zelf begin ik niet aan.

Alternatief is box 4 natuurlijk :D

[ Voor 55% gewijzigd door descon op 25-01-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Hoe voert de belastingdienst controle uit hoeveel Cryptocurrency iemand bezit? Kijken ze naar de stroomverbruik als je mined? In de eerste instantie zou ik denken aan een wietplantage maar dat is een ander verhaal. Of tappen ze de internet gewoon af? Wat als je een fysieke wallet hebt hoe komt de belastingdienst daar achter?

[ Voor 4% gewijzigd door RoffaboyS op 25-01-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 20:25
RoffaboyS schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:07:
Hoe voert de belastingdienst controle uit hoeveel Cryptocurrency iemand bezit? Kijken ze naar de stroomverbruik als je mined? In de eerste instantie zou ik denken aan een wietplantage maar dat is een ander verhaal. Of tappen ze de internet gewoon af? Wat als je een fysieke wallet hebt hoe komt de belastingdienst daar achter?
Momenteel niet. Buitenlandse exchanges zullen (nog) niet aan de bel.dienst doorgeven hoeveel crypto je hebt. En als je crypto zelf beheert (je hebt het in een eigen wallet), dan kan dat sowieso niet.

Je zal het zelf moeten doorgeven (ben je zelfs verplicht). Als je het niet opgeeft, en over een paar jaar een hoog bedrag laat bijschrijven op je rekening, is de kans groot dat je dat zal moeten verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:25

Rannasha

Does not compute.

RoffaboyS schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:07:
Niet.

Net zo min dat ze ook niet controleren of je cash in huis hebt. Of geld op een buitenlandse bankrekening hebt staan (al is er tegenwoordig steeds meer data-uitwisseling binnen de EU / EER). Of kunstwerken als investeringsobjecten in een kluis hebt staan.

Maar wanneer er signalen zijn dat er iets niet klopt, dan is het aan de belastingbetaler om te bewijzen waar z'n vermogen vandaan komt.

Dus zolang jij cryptocurrencies hebt, daar mee handelt en dat verder niet opgeeeft, dan kraait er geen hond naar. Maar als jij de cryptocurrencies gaat verkopen voor Euro's en die je op je bankrekening laat storten, dan gaan er mogelijk wat alarmpjes af en dien jij te verantwoorden en bewijzen waar dat geld vandaan komt. Hier geldt een omgekeerde bewijslast: Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, is dus niet van toepassing en het is aan jou om de belastingdienst te overtuigen van jouw verhaal.

En als dan blijkt dat jij jarenlang vermogen aan cryptocurrencies hebt verzwegen, dan kun je de achterstallige belasting gaan betalen met een leuke boete daar bovenop.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2022
EDIT
Ik heb me iets beter ingelezen nu, en ging iets te kort door de bocht.

[ Voor 80% gewijzigd door Marcel1891 op 25-01-2018 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Specy schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:35:
Ik blijf het me toch afvragen. Stel, ik heb een Rembrandt. Dan geef ik die op in box 3, duidelijk. Maar, stel ik koop en verkoop de hele dag schilderijen. Dan lijkt me dat winst daarop toch belast zal zijn. Als dat niet zo was dan zou zelfs een winkel nog kunnen claimen alleen dingen te kopen en verkopen en alleen box 3 hoeven te betalen.

Wanneer is handel speculatief? Ik heb een bot, zelfgemaakt (in mijn vrije tijd), die honderden keren per dag koopt en verkoopt, en die heeft nog nooit een dag verlies gemaakt (hoewel - in euro's gerekend wel, toen met kerst de Bitcoin zo heel hard naar beneden ging zal 'ie een of twee dagen met minder euro's geeindigd zijn). Is het dan nog wel speculatief? Per transactie kan 'ie wel verlies maken. Bij Bitcoins (en met name alt coins) is de markt zo klein dat je zelfs zou kunnen claimen dat je een effect op de markt hebt. "Deskundigheid, ervaring en relaties" - ik heb geen ervaring met beurs- of anders handelen, en geen relaties, en deskundigheid? Misschien de economie-lessen op de middelbare school, plus veel wiskundekennis?

De winst hiermee is wel zodanig dat het echt van belang is om te weten hoe het zit. En ik ben er ook vrij zeker van dat ik wel een controle ga krijgen, gezien de plotselinge stijging.

Die zin "ter beoordeling van de belastinginspecteur" is wel erg vaag, en klinkt alsof het bijna willekeur is afhankelijk van het humeur van die persoon......
Om te beginnen als je een Rembrandt hebt, dan hang je die lekker aan de muur en is deze vrijgesteld van belasting. Immers je bent kunstliefhebber, geen belegger in kunst. De Rembrandt is vrijgesteld van box 3 belasting. Uiteraard een ander verhaal als je de Rembrand opslaat in een magazijn, dan wordt het lastig verkoopbaar dat het geen belegging is.

Als je de hele dag schilderijen aaan- en verkoopt dan is het duidelijk voor de specualtieve winst en zal je de voorraad schilderijen op 31 december/1 januari bij de belasting op moeten geven in Box 3.

Koop en verkoop je de schilderijen niet speculatief, maar maak je gebruik van jouw kunst kennis om op koopjes te jagen en deze met winst te verkopen, dan ben je snel zakelijk bezig en wordt het box 1.

Hoe dan ook loop je tegen de situatie aan dat het niet zwart wit is waar de grenzen liggen en je soms dus in grijs gebied terecht kan komen.
Marcel1891 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:36:
Als je inkomsten hebt uit crypto, bijvoorbeeld door maandelijks af te romen en naar je bankrek te sturen, dan is gewoon box 1. Eerlijk opgeven lijkt me altijd nog het beste, dan heb je ook geen gedoe achteraf.
Euh nee, niet dus. Dat je maandelijks een deel van je winst omzet in euro's maakt het nog geen box 1 inkomen. Tenzij je inkomsten uit mining komen ipv koers winsten, dan is het niet speculatief meer maar inkomen. Alleen doe je er dan slimmer aan om het als een bedrijf op te zetten, dan kan je ook een heleboel kosten aftrekken van de belasting.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 25-01-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2022
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:47:
[...]

Om te beginnen als je een Rembrandt hebt, dan hang je die lekker aan de muur en is deze vrijgesteld van belasting. Immers je bent kunstliefhebber, geen belegger in kunst. De Rembrandt is vrijgesteld van box 3 belasting. Uiteraard een ander verhaal als je de Rembrand opslaat in een magazijn, dan wordt het lastig verkoopbaar dat het geen belegging is.

Als je de hele dag schilderijen aaan- en verkoopt dan is het duidelijk voor de specualtieve winst en zal je de voorraad schilderijen op 31 december/1 januari bij de belasting op moeten geven in Box 3.

Koop en verkoop je de schilderijen niet speculatief, maar maak je gebruik van jouw kunst kennis om op koopjes te jagen en deze met winst te verkopen, dan ben je snel zakelijk bezig en wordt het box 1.

Hoe dan ook loop je tegen de situatie aan dat het niet zwart wit is waar de grenzen liggen en je soms dus in grijs gebied terecht kan komen.

[...]

Euh nee, niet dus. Dat je maandelijks een deel van je winst omzet in euro's maakt het nog geen box 1 inkomen. Tenzij je inkomsten uit mining komen ipv koers winsten, dan is het niet speculatief meer maar inkomen. Alleen doe je er dan slimmer aan om het als een bedrijf op te zetten, dan kan je ook een heleboel kosten aftrekken van de belasting.
Toch loop je het risico voor actief vermogenabeheer aangeslagen te worden, lijkt me?
Stel je bent student, zonder baantje, en er staan maandelijkse bijschrijvingen op je bankafschrift. Lijkt me bewijstechnisch toch een slechte uitgangspositie.

[ Voor 12% gewijzigd door Marcel1891 op 25-01-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:37
Marcel1891 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:36:
Als je inkomsten hebt uit crypto, bijvoorbeeld door maandelijks af te romen en naar je bankrek te sturen, dan is gewoon box 1.
Da's dus onzin. Je moet je cryptovaluta opgeven in box 3. Daar wordt een fictief rendement belast en je werkelijke rendement is totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Marcel1891 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:57:
[...]

Toch loop je het risico voor actief vermogenabeheer aangeslagen te worden, lijkt me?
Stel je bent student, zonder baantje, en er staan maandelijkse bijschrijvingen op je bankafschrift. Lijkt me bewijstechnisch toch een slechte uitgangspositie.
Maar wat als je wel werkt en dat geld van de bank haalt en dan een x aantal coins verkoopt dat binnen je salaris valt dat bijgeschreven wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door RoffaboyS op 25-01-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Marcel1891 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:57:
[...]

Ik zie niet wat het probleem is, met jouw walletadres in de hand kan je exact aantonen dat die bedragen speculatieve winsten van crypto coin transacties zijn. Dat is juist het hele voordeel van de blockchain, transacties zijn openbaar en niet vervalsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RoffaboyS schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:28:
[...]

Maar wat als je wel werkt en dat geld van de bank haalt en dan een x aantal coins verkoopt dat binnen je salaris valt dat bijgeschreven wordt?
Geen idee wat je hier precies bedoelt, maar hoe moeilijk wil je het maken? Over je salaris/uitkering/overige inkomsten uit werk (en je eigen woning) betaal je belasting in box 1. Klaar. Is het geen werk/uitkering/eigen huis? Dan ook geen box 1.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670030

Als we toch bezig zijn: Het is me duidelijk dat je posities in coins gewoon via box 3 belast worden, maar wat doe je met de (misschien wel maandelijkse) onttrekkingen aan die posities? Betaal je daar vermogensbelasting over als je die op 1 januari nog op je spaar hebt staan of ook als je er in de loop van het jaar een opel astra van hebt gekocht?

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 670030 op 25-01-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Anoniem: 670030 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:13:
Als we toch bezig zijn: Het is me duidelijk dat je posities in coins gewoon via box 3 belast worden, maar wat doe je met de onttrekkingen aan die posities oftewel tussentijds opgenomen winsten? Tel je die bij elkaar op, ook als je ze niet herinvesteert of gewoon op je spaar zet, maar bijvoorbeeld een opel astra van hebt gekocht?
Daar doe je helemaal niks mee. Je geeft de stand van je spaarrekeningen, beleggingen en crypto op 1 januari door. Daar wordt een fictief rendement op berekend, daar betaal je belasting over. Heb je het slechter gedaan, heb je pech, heb je het beter gedaan, heb je mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzere-rinus
Wat als ik op 1-1-2017 10k had staan op m'n sparrekening. Ik heb in dat jaar dat spaargeld geinvesteerd in een rig, die gaandeweg voldoende heeft gemined om een volgende rig te kopen. Aan het eind van het jaar heb ik 8 rigs staan die uiteindelijk als hardware-waarde 35k waard is. Maar daarnaast heb ik ook nog 50 btc's staan die ik gemined heb. Wat moet ik aangeven bij de belastingaangifte over 2017?
Ik vermoed bij die aangifte nog niks. Bij de aangifte over 2018 moet ik denk ik alleen die 50 btc aangeven in box 3. Hardware is gebruiksvoorwerp. Die 50btc zijn winst uit m'n investering. Ik heb immers geen of niet noemenswaardige arbeid verricht, waardoor het naar mijn idee niet in box 1 kan vallen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 12:09
Niks aangeven of al naar omkijken onder de zeg 25.000 tot 50.000euro!!!!. Want de belastingdienst kan het echt geen ene moer schelen als je zeg 15.000 euro hebt in coin. kappen dus dat bange gedoe en weest een vent die het opgeeft als het er echt toe doet. Die Ambtenaar zal ook wel denken ... nou nou poe poe wat veel 1 bitcoin 01-01-2018! HAHA.

Aub zeg, lees nou eens hoe ze daar werken i.p.v. te vragen wanneer je iets moet aangeven terwijl ze daar werkelijk niets om geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:24
https://steemit.com/crypt...de-risico-s-vanaf-2017-nl

Goed artikel over belasting over crypto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
freedzed6 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 02:31:
Niks aangeven of al naar omkijken onder de zeg 25.000 tot 50.000euro!!!!. Want de belastingdienst kan het echt geen ene moer schelen als je zeg 15.000 euro hebt in coin. kappen dus dat bange gedoe en weest een vent die het opgeeft als het er echt toe doet. Die Ambtenaar zal ook wel denken ... nou nou poe poe wat veel 1 bitcoin 01-01-2018! HAHA.

Aub zeg, lees nou eens hoe ze daar werken i.p.v. te vragen wanneer je iets moet aangeven terwijl ze daar werkelijk niets om geven.
Beste advies ooit, als je een echte vent bent, pleeg je belastingfraude. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Niks aangeven of al naar omkijken onder de zeg 25.000 tot 50.000euro!!!!.
Als je het wel slim wilt aanpakken, geef je het onder die 25 of 50k juist wel op. Dat valt nog binnen de vrijstelling, dus je betaalt er alsnog geen belasting over. Het is daarmee echter wel wit. Als de koers een paar jaar later wel naar de maan is, is het ineens makkelijker uit te leggen waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 13:43
In 2018 is de grens 30k en heb je een fiscaalpartner dan is het samen 60k wat heffingsvrij vermogen is.

https://www.belastingdien...gen/heffingsvrij_vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzere-rinus
mathy_ schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:42:
In 2018 is de grens 30k en heb je een fiscaalpartner dan is het samen 60k wat heffingsvrij vermogen is.

https://www.belastingdien...gen/heffingsvrij_vermogen
Dat is wel duidelijk. Maar hoe wordt er gekeken naar de geminede coins? Wordt dat beschouwd als inkomsten uit overige werkzaamheden (box 1)? Of als kapitaal in box 3. Het 2e is een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:08

Cliffie

Trompetslet

Volgens mij is dat gewoon box 3. Alles met cryptocurrency valt nog wel onder box 3. Een beetje aan en verkopen met gewone aandelen valt ook onder box 3, dus dat zal ook echt wel voor de crypto's gelden :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20
ijzere-rinus schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:06:
[...]

Dat is wel duidelijk. Maar hoe wordt er gekeken naar de geminede coins? Wordt dat beschouwd als inkomsten uit overige werkzaamheden (box 1)? Of als kapitaal in box 3. Het 2e is een stuk voordeliger.
De winst uit coinmining zal in beginsel box 1 betreffen. Het betreft geen normaal beheer van kapitaal waaronder in beginsel ook cointrading valt te scharen.

Wil je verdienen aan coinmining in box 3 dan zul je kapitaal ter beschikking moeten geven als investering en de daadwerkelijke activiteiten (arbeid) uit handen moeten geven. Degene die een vergoeding ontvangt voor die arbeid geeft dat op in box 1. Het is evident dat door een dergelijke structurering de totale belastingdruk afneemt.
dit is vergelijkbaar met een flinke vastgoedportefeuille onderhoud en beheer elders onder te brengen om geen twijfel te laten bestaan

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2018 10:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 14:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RoffaboyS schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:28:
[...]

Volgens mij ben je niet helemaal op de hoogte hoe belasting wordt geheven in Nederland. Inkomen uit werk valt in box 1. Daar betaal je inkomstenbelasting over. Dat is afhankelijk van hoeveel je verdient zo'n 25 - 50%.

Vermogen dat je hebt valt in box 3. Daar betaal je vermogenrendementsheffing over. Voor 2016 was dat 30% belasting over een fictief rendement van 4%, dus effectief 1,2% over je vermogen boven de vrijstelling van €25k (of €50k met fiscaal partner). Vanaf 2017 hebben we verschillende schalen met verschillende percentages, en vanaf 2018 is de vrijstelling verhoogd naar €30k als ik me niet vergis.

Onder je vermogen valt onder andere:
  • Geld op je bankrekening, onder je matras, etc.
  • Aandelen (zonder aanmerkelijk belang)
  • Roerende goederen die zjin aangeschaft bij wijze van opslag van waarde
  • Cryptocurrencies
Er wordt gekeken naar de totale waarde op 1 januari van het belastingjaar. Het boeit dus niet of je van je geld crypto koopt en weer verkoopt, want wat van belang is is de totale waarde van dat alles op 1 januari.

Als de waarde onder de vrijstelling van €25k is, dan heb je sowieso niets om op te geven. Maar stel nou dat jij daar boven zit (bijvoorbeeld op €100k), en je coins stijgen zo hard dat dat op een gegeven moment €1M waard is. Dan wil je er een huis van kopen, dus verkoop je je coins voor een miljoen en schrijf je dat over naar je bankrekening. Vervolgens ziet de BD dat, en die vraagt zich af waar jij ineens een miljoen vandaan haalt. Heb je dat verdiend, of is het een schenking? Ergo, moet daar dan geen inkomstenbelasting of schenkbelasting over betaald worden?

En dan kom je over de brug dat je dat verdiend hebt door te speculeren met crypto (want VRH over €1 miljoen is een stuk minder dan inkomstenbelasting of schenkbelasting over €1 miljoen). En dan mag je aannemelijk maken hoe je dat dan gedaan hebt (bijvoorbeeld door trade logs van exchanges te overhandigen). En dan ziet de BD dat je al een tijdje geen vermogenrendementsheffing hebt betaald, en mag je dat alsnog doen, inclusief 300% boete.

Óf, je realiseert dat 1,2% van €100k eigenlijk helemaal niet zoveel is, en je betaalt gewoon netjes die €1200 en alles is gewoon legit en kun je ermee doen wat je wilt.

En realiseer je dat door de enorme waardestijging er echt wel wat aan gedaan gaat worden. De Britten stelden bijvoorbeeld voor dat exchanges en online wallets de assets van hun klanten gewoon moeten doorspelen naar de overheden. Natuurlijk hoef je niet alles online te houden, maar besef dat het alleen maar lastiger gaat worden om je coins om te zetten in fiat zonder dat de BD dat ziet. En terecht, jij maak gebruik van de services die de overheid verleent, het is niet meer dan reëel dat je daar voor betaalt. Wees dus een vent en betaal het gewoon netjes.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 26-01-2018 11:12 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:09:
[...]

Geen idee wat je hier precies bedoelt, maar hoe moeilijk wil je het maken? Over je salaris/uitkering/overige inkomsten uit werk (en je eigen woning) betaal je belasting in box 1. Klaar. Is het geen werk/uitkering/eigen huis? Dan ook geen box 1.
Nou je nettoloon dat je krijgt haal je van je bank af liefst zo een groot mogelijk bedrag. En dan verkoop je cryptocurrency maar dan wel een hoeveelheid als je nettoloon met de gedachte dat je gewoon je loon weer terug stort. Of kijkt de belastingdienst ook naar wie het geld stort op je rekening nadat je een coin verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@RoffaboyS En wat ga je met het loon dat je van je bankrekening hebt gehaald doen dan?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Niks aangeven of al naar omkijken onder de zeg 25.000 tot 50.000euro!!!!
Onder de vrijstelling kan je niet eens wat opgeven. Misschien moet je zelf even uitzoeken hoe ze daar werken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

.oisyn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:11:
@RoffaboyS En wat ga je met het loon dat je van je bankrekening hebt gehaald doen dan?
Cash uitgeven voor gewone boodschappen, vermoed ik.

Maar goed, eerst een groot bedrag opnemen en vervolgens vanuit een andere bron eenzelfde groot bedrag op je rekening gestort krijgen, zal zelfs de meest eenvoudige witwas-alarmen doen afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Nou tot nu toe is er geen een alarm afgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rannasha schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Cash uitgeven voor gewone boodschappen, vermoed ik.
Maar dat is dus een beetje het punt. Als je van cash gaat leven dan heb je het over bedragen waarbij het niet eens interessant is om belasting te ontduiken. En bij bedragen waarbij dat wel interessant is, zit je weer met al dat cash dat je niet kwijt kan. Goed, je kunt er een dikke auto van kopen, maar volgens mij gaan er zelfs dan belletjes rinkelen.
RoffaboyS schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:17:
Nou tot nu toe is er geen een alarm afgegaan.
Nee, maar volgens mij spreken we ook niet van 5-cijferige bedragen of meer, of wel? Je loopt dus moeilijk te doen om niets ;)

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 26-01-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
.oisyn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Maar dat is dus een beetje het punt. Als je van cash gaat leven dan heb je het over bedragen waarbij het niet eens interessant is om belasting te ontduiken. En bij bedragen waarbij dat wel interessant is, zit je weer met al dat cash dat je niet kwijt kan. Goed, je kunt er een dikke auto van kopen, maar volgens mij gaan er zelfs dan belletjes rinkelen.

[...]

Nee, maar volgens mij spreken we ook niet van 5-cijferige bedragen of meer, of wel? Je loopt dus moeilijk te doen om niets ;)
Ja onder 1k. Lol cash kan je overal kwijt tenminste ik wel zonder een dure auto ofzo te kopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

.oisyn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:18:
[...]
Goed, je kunt er een dikke auto van kopen, maar volgens mij gaan er zelfs dan belletjes rinkelen.
mij spreken we ook niet van 5-cijferige bedragen of meer, of wel? Je loopt dus moeilijk te doen om niets ;)
Inderdaad:

Sinds 1994 moeten banken en andere financiële instellingen zoals levensverzekeraars, creditcardmaatschappijen en casino's "ongebruikelijke transacties" melden aan het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties in Zoetermeer. [...]

Vanaf december 2001 geldt de meldplicht ook voor handelaren in auto's, schepen, kunst en antiek, goud, zilver en juwelen en dergelijke en vanaf 1 juni 2003 ook voor dienstverleners zoals advocaten, accountants, notarissen, makelaars en belastingadviseurs.

Wikipedia: Wet melding ongebruikelijke transacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RoffaboyS schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:24:
[...]

Ja onder 1k. Lol cash kan je overal kwijt tenminste ik wel zonder een dure auto ofzo te kopen :p
Wat doe je dan moeilijk? Als je vermogen onder de €25000 is hoef je sowieso niets op te geven :). Dus het geld van die coins kun je gewoon lekker op je rekening zetten, en je hoeft niets in cash op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
.oisyn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Wat doe je dan moeilijk? Als je vermogen onder de €25000 is hoef je sowieso niets op te geven :). Dus het geld van die coins kun je gewoon lekker op je rekening zetten, en je hoeft niets in cash op te nemen.
Oh nice ik dacht dat het een staartje zou hebben XD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RoffaboyS schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Oh nice ik dacht dat het een staartje zou hebben XD!
Een staartje dat je "vergeten" bent €12 aan vermogenrendementsheffing te betalen over die €1000 aan coins die je hebt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
.oisyn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Een staartje dat je "vergeten" bent €12 aan vermogenrendementsheffing te betalen over die €1000 aan coins die je hebt? :D
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
.oisyn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Als de waarde onder de vrijstelling van €25k is, dan heb je sowieso niets om op te geven.
Dit klopt toch niet? Je moet het altijd opgeven, maar zolang het onder die 25k blijft betaal je er geen belasting over, dacht ik.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe dit gaat lopen. In 2011 wat coins gemined (niet aangegeven, maarja de waarde was verwaarloosbaar), die hele zooi een paar jaar vergeten tot vorig jaar de koers ineens explodeerde. Toen voor 2013 tot 2016 m'n aangiftes aangepast om de waarde van m'n crypto op te geven en daar inmiddels totaal E600 ofzo aan belasting over afgetikt. En inmiddels aan het cashen geweest (6 cijfers) om binnenkort een huis van te laten bouwen. Uiteraard heb ik over 2011 eigenlijk geen documentatie meer (ik weet niet eens meer welke mining pools ik toen gebruikt heb en of ze nog bestaan)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

anboni schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:02:
[...]

Dit klopt toch niet? Je moet het altijd opgeven, maar zolang het onder die 25k blijft betaal je er geen belasting over, dacht ik.
Nee, wat je opgeeft is het vermogen bóven de vrijstelling. Je moet er namelijk €25k vanaf trekken, en als dat lager is dan 0 (dus als je minder hebt dan €25k), dan vul je gewoon 0 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
.oisyn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Nee, wat je opgeeft is het vermogen bóven de vrijstelling. Je moet er namelijk €25k vanaf trekken, en als dat lager is dan 0 (dus als je minder hebt dan €25k), dan vul je gewoon 0 in.
Nu begin ik zelf te twijfelen, dus maar even het formulier van 2016 erbij gepakt. Daar zie ik dit regeltje staan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ypfuuMC.png

Dus volgens mij moet je op het belastingformulier wel degelijk al je bezittingen opgeven en volgt vervolgens uit de berekening vermindering met de heffingsvrije voet (maar misschien heb jij het alleen over het eindresultaat en zit daar het nuanceverschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je verwart de rekenhulp met wat je daadwerkelijk opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Fair enough, maar ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat mensen vooral de rekenhulp gebruiken en dus dezelfde verwarring zullen hebben als ik ;) (als je tenslotte online dat formulier invult, is die rekenhulp onderdeel van het formulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Natuurlijk, en tegenwoordig zullen ze die metadata ook gewoon vast hebben. Maar je hoeft het strict gezien volgens mij niet in te vullen, als het eindbedrag maar klopt :). Ik kan trouwens echt geen oud papieren belastingformulier vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RoffaboyS schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Nou je nettoloon dat je krijgt haal je van je bank af liefst zo een groot mogelijk bedrag.
Netto, dus hier is al belasting over betaald (box 1), c.q. je moet nog steeds belasting in box 1 betalen over je salaris volgens je loonstrook.
En dan verkoop je cryptocurrency maar dan wel een hoeveelheid als je nettoloon met de gedachte dat je gewoon je loon weer terug stort. Of kijkt de belastingdienst ook naar wie het geld stort op je rekening nadat je een coin verkoopt?
Als dat bedrag op 1 januari op je rekening staat, valt het gewoon in box 3, net als je cryptocoins.

Oftewel: zinloos, er verandert helemaal niets door deze actie.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-01-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Herko_ter_Horst wat hij volgens mij bedoelt is dat hij €X in coins zwart heeft staan, en dat wil hij witwassen door €X in cash op te nemen van zijn rekening, die coins dan op zijn rekening te laten storten, en dan net te doen alsof het gestorte bedrag hetzelfde is als het opgenomen bedrag. En het cash geld (wat nu dus feitelijk zwart is geworden) gebruiken om boodschappen mee te betalen e.d.

Het probleem hierbij is natuurlijk dat ofwel het bedrag te laag is waardoor het sowieso niet boeit, ofwel het bedrag is hoog genoeg om alarmbellen te laten rinkelen door ALM regels waar banken aan moeten voldoen. En dan mag je gaan uitleggen hoe dat cash geld dan op miraculeuze wijze op de exchange is terechtgekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ah, was weer niet achterdochtig genoeg, blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368114

Rukapul schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:32:
[...]

De winst uit coinmining zal in beginsel box 1 betreffen. Het betreft geen normaal beheer van kapitaal waaronder in beginsel ook cointrading valt te scharen.

Wil je verdienen aan coinmining in box 3 dan zul je kapitaal ter beschikking moeten geven als investering en de daadwerkelijke activiteiten (arbeid) uit handen moeten geven. Degene die een vergoeding ontvangt voor die arbeid geeft dat op in box 1. Het is evident dat door een dergelijke structurering de totale belastingdruk afneemt.
dit is vergelijkbaar met een flinke vastgoedportefeuille onderhoud en beheer elders onder te brengen om geen twijfel te laten bestaan
maar wat is dan "de winst"..is dat de waarde op het moment dat de coin je wallet bereikt? waarde van enkel de geminede (uit "arbeid")verkregen munten per peildatum 1 jan mits nog in bezit? telt dit alleen als je direct uitkeert ? hoe zit het dan met waardestijging?
is een miningrig dan geen investering?en hoe zit het dan met de onkosten?
het minen ,kan dat al niet als speculeren ansich worden beschouwd?

vragen vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Anoniem: 368114 Een peildatum is sowieso iets van box 3, dus dat is hier niet van toepassing. Inkomen in box 1 telt wanneer je dat inkomen verkrijgt. Is dat in een vreemd valuta, dan geldt de wisselkeurs van het moment dat je dat inkomen krijgt. Wanneer je het omzet in euro's boeit niet, vanaf het moment dat je het krijgt is het inkomen, en daarna valt het automatisch onder vermogen.

Uiteraard betekent dat ook dat je kosten van je omzet mag aftrekken. Zoals hardware en electriciteit. En BTW kun je terugvragen, maar dan moet je eerst een BTW-nummer aanvragen (en dus een KvK inschrijving doen). Het aftrekken van de BTW van dingen als electriciteit en internet terwijl je dat ook privé gebruikt kun je overigens wel vergeten, dan zul je echt naar een ander pand moeten.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 30-01-2018 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.oisyn schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 00:47:
@Anoniem: 368114 Een peildatum is sowieso iets van box 3, dus dat is hier niet van toepassing. Inkomen in box 1 telt wanneer je dat inkomen verkrijgt. Is dat in een vreemd valuta, dan geldt de wisselkeurs van het moment dat je dat inkomen krijgt. Wanneer je het omzet in euro's boeit niet, vanaf het moment dat je het krijgt is het inkomen, en daarna valt het automatisch onder vermogen.

Uiteraard betekent dat ook dat je kosten van je omzet mag aftrekken. Zoals hardware en electriciteit. En BTW kun je terugvragen, maar dan moet je eerst een BTW-nummer aanvragen (en dus een KvK inschrijving doen). Het aftrekken van de BTW van dingen als electriciteit en internet terwijl je dat ook privé gebruikt kun je overigens wel vergeten, dan zul je echt naar een ander pand moeten.
zit m daar niet de crux? valuta? het is geen valuta voor de nederlandse wet naar ik begrijp. het heeft wel waarde dus dan zou je een goed/product produceren? bij het omzetten naar fiat heb je pas "inkomen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 368114 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 01:00:
[...]

zit m daar niet de crux? valuta? het is geen valuta voor de nederlandse wet naar ik begrijp. het heeft wel waarde dus dan zou je een goed/product produceren? bij het omzetten naar fiat heb je pas "inkomen"?
De belastingdienst ziet crypto als ruilmiddel. Dat representeert een waarde, en je hoeft er geen BTW over te rekenen. Als jij dat ruilmiddel verdient, dan geldt (net als bij valuta) de waarde van dat ruilmiddel op het moment dat je het verdient.

Als je overigens een echte onderneming start dan zul je ook een boekhouding bij moeten houden, en dan maakt het wel uit of je de verdiende coins onderdeel houdt van de bedrijfsactiva. Je betaalt dan geen VRH (want het is geen eigen vermogen), maar winst uit speculatie valt vervolgens in box 1. Dat kan dus ontzettend nadelig zijn - worden je coins 2x zoveel waard, mag je de helft van de winst weer afgeven omdat het als inkomsten wordt gezien. Dan maar liever een 30% over fictief rendement van ongeveer 4%, imho :)

[ Voor 40% gewijzigd door .oisyn op 30-01-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:34
Als ik het dus goed begrijp. ik ben in augustus 2017begonnen met crypto, dan hoef ik dit nog niet aan te geven bij de aangifte van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20
Anoniem: 368114 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 00:28:
[...]

maar wat is dan "de winst"..is dat de waarde op het moment dat de coin je wallet bereikt? waarde van enkel de geminede (uit "arbeid")verkregen munten per peildatum 1 jan mits nog in bezit? telt dit alleen als je direct uitkeert ? hoe zit het dan met waardestijging?
is een miningrig dan geen investering?en hoe zit het dan met de onkosten?
het minen ,kan dat al niet als speculeren ansich worden beschouwd?

vragen vragen
Begin met het voeren van een fatsoenlijke boekhouding.

De box1 activiteiten ('arbeid') leveren kosten en baten op en het saldo wordt belast. Onderdeel daarvan kan zijn 'wisselkoerswinsten/-verliezen'. Dat is vrij normaal voor je bedrijfs'voorraad' van geminede coins.

M.i. doe je er dus verstandig aan de 'voorraad' te scheiden van eventuele coins die gebruikt worden om te speculeren (belastbaar in box3).

Op een gegeven moment gaat een geminede coin uit de bedrijfsvoorraad dus naar een exchange om gewisseld te worden of wordt onderdeel van je kapitaal.

Om discussie met de belastingdienst te voorkomen kun je er natuurlijk ook voor kiezen om te kiezen voor een van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:25:
[...]

Begin met het voeren van een fatsoenlijke boekhouding.

De box1 activiteiten ('arbeid') leveren kosten en baten op en het saldo wordt belast. Onderdeel daarvan kan zijn 'wisselkoerswinsten/-verliezen'. Dat is vrij normaal voor je bedrijfs'voorraad' van geminede coins.

M.i. doe je er dus verstandig aan de 'voorraad' te scheiden van eventuele coins die gebruikt worden om te speculeren (belastbaar in box3).

Op een gegeven moment gaat een geminede coin uit de bedrijfsvoorraad dus naar een exchange om gewisseld te worden of wordt onderdeel van je kapitaal.

Om discussie met de belastingdienst te voorkomen kun je er natuurlijk ook voor kiezen om te kiezen voor een van beide.
Dat zou betekenen dat ik de waarde van het moment van ontvangen zou moeten vastleggen. Ondoenlijk imo. zelfs alleen het daggemiddelde zou een drama worden, zou ik elke dag de waarde moeten berekenen en vastlegge. ik mine op dagen 3 verschillende munten. sommige 0.2 munt per dag, andere 5000 munt per dag. met elk hun waarde op dat moment. Heeft de BD zelf eigenlijk een idee hoe hier mee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Noreia schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:11:
Als ik het dus goed begrijp. ik ben in augustus 2017begonnen met crypto, dan hoef ik dit nog niet aan te geven bij de aangifte van dit jaar?
Dat klopt, de peildatum is 1 januari van het belastingjaar. Als jij op 1-1-2017 nog geen crypto had, dan valt er ook weinig op te geven voor je aanslag van 2017 :)
Anoniem: 368114 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:19:

Dat zou betekenen dat ik de waarde van het moment van ontvangen zou moeten vastleggen. Ondoenlijk imo. zelfs alleen het daggemiddelde zou een drama worden, zou ik elke dag de waarde moeten berekenen en vastlegge.
Heb je niet gewoon transactielogs? Zorg dat je die bewaart. De historische koers is altijd wel te achterhalen.

Maar het feit dat jij het ondoenlijk vindt impliceert niet dat het niet hoeft. Het is gewoon onderdeel van de bedrijfsvoering. Kun je dat niet opbrengen, dan is je bedrijf eigenlijk niet levensvatbaar :)

Het is overigens wel jammer dat hier wat informatie over mist. Tal van financiele sites die uitleggen wat te doen met crypto, maar niemand heeft het over minen. Ze gaan allemaal uit van eigen vermogen. Maar goed, zo bijzonder is dit nou strikt gezien ook weer niet, het zijn dezelfde regels als betaling in vreemde valuta.

Het gaat overigens om de dagkoers, niet letterlijk de koers op het moment dat je ze ontvangst. De dagkoers is de laatst genoteerde koers van die dag. Het zal uiteraard niet aankomen op een paar cijfers achter de komma.

[ Voor 65% gewijzigd door .oisyn op 02-02-2018 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.oisyn schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:28:
[...]

Dat klopt, de peildatum is 1 januari van het belastingjaar. Als jij op 1-1-2017 nog geen crypto had, dan valt er ook weinig op te geven voor je aanslag van 2017 :)

[...]

Heb je niet gewoon transactielogs?
Het is overigens wel jammer dat hier wat informatie over mist. Tal van financiele sites die uitleggen wat te doen met crypto, maar niemand heeft het over minen. Ze gaan allemaal uit van eigen vermogen.
die zijn er uiteraard, maar die zullen ook verwerkt moeten worden. en is eigenlijk best gecompliceerd..en deze wat grotere huistuinkeuken miner heeft niet de kunde noch de wetenschap om dat even te implementeren.

De laatste is dus waar de onduidelijkheid voortkomt..Minen is een heel apart beestje waar ook de accountant geen uitsluitsel over kan geven.En de inspecteur haalt zijn/haar schouders ook op.
Belastingdienst: lezen we mee? hoe en wat wordt er van ons verwacht als rechtschapen burger?

ikzelf heb de instelling dat als ze wat van me willen zullen ze het mij toch duidelijk moeten kunnen uitleggen. en voorlopig hebben we 0 op het rekest over minen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 368114 op 03-02-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 12:09
Wees net zo eerlijk als Holleeder en de BD is ook aardig voor jouw. Maak je niet druk dat het 4 jaar geleden 1K was en nu 1M (7 cijfers)ook dat snappen ze wel. Zolang je maar afdraagt naderhand ( 3-4 jaar ) is er niks aan de hand.

hell ....volgens mij kent de BD pas 2-3 jaar de Crypto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 12:00
Is het misschien handig om dit jaar dan aan te geven dat je 3000 euro aan crypto hebt, zodat je volgend jaar wat meer bewijs hebt voor de plotselinge stijging naar 250k-300k door je slimme exchange tactieken?

Want dan kan je gewoon zeggen:ja ik had ze in 2017 januari gekocht voor 10$ en nu zijn ze 1k, dus die 3k is nu 300k.

Dit kan dan wel gewoon in box 3? Dan betaal je enkel vermogensbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Laatst online: 27-02-2022
Jaïr.exe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:46:
Is het misschien handig om dit jaar dan aan te geven dat je 3000 euro aan crypto hebt, zodat je volgend jaar wat meer bewijs hebt voor de plotselinge stijging naar 250k-300k door je slimme exchange tactieken?

Want dan kan je gewoon zeggen:ja ik had ze in 2017 januari gekocht voor 10$ en nu zijn ze 1k, dus die 3k is nu 300k.

Dit kan dan wel gewoon in box 3? Dan betaal je enkel vermogensbelasting.
Geef altijd aan dat je crypto's hebt inderdaad, dit ben je verplicht en maakt ze in de toekomst wit.
Wat je later wilt is dat je ze gewoon op kunt nemen in plaats van ze wit te wassen om toch die leuke auto te kopen. Met het risico dat de belastingdienst een aantal vragen heeft..

Nog een opmerking @Jaïr.exe Je hebt het over 'slimme exchange tactieken'.. Daytraders moeten hun verdiensten als inkomsten opgegeven. Hier betaal je aanzienlijk meer belasting over. Dat geldt ook voor verdiensten uit staken en minen.

Ik snap niet zo wat mensen moeilijk doen over het aangeven van crypto's met een totaalwaarde (spaargeld + beleggingen + uitgegeven leningen + crypto's) onder de 25.000 euro (of 50.000 euro als je getrouwd bent)

Vink aan:
Afbeeldingslocatie: https://bitcoin.nl/img/posts/106/aangiftetool2.png

Daaronder kan je aangeven of je totale waarde boven die drempel van 25k of 50k uitkomt (ja/nee)
Bij nee hoef je ook geen waarde op te geven.

Bij ja wordt het interessant, want welk moment van de dag pak je dan? Bij normale aandelen wordt de slotkoers van 31 januari gepakt. Cryptocurrency exchanges gaan echter nooit dicht! Je kan de laagste koers van die dag pakken, de gemiddelde koers, de slotkoers.. Als iemand hier info over heeft hoor ik het graag :)

[ Voor 7% gewijzigd door ElectronLion op 21-02-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
ElectronLion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:34:
[...]

Geef altijd aan dat je crypto's hebt inderdaad, dit ben je verplicht en maakt ze in de toekomst wit.
Wat je later wilt is dat je ze gewoon op kunt nemen in plaats van ze wit te wassen om toch die leuke auto te kopen. Met het risico dat de belastingdienst een aantal vragen heeft..

Nog een opmerking @Jaïr.exe Je hebt het over 'slimme exchange tactieken'.. Daytraders moeten hun verdiensten als inkomsten opgegeven. Hier betaal je aanzienlijk meer belasting over. Dat geldt ook voor verdiensten uit staken en minen.

Ik snap niet zo wat mensen moeilijk doen over het aangeven van crypto's met een totaalwaarde (spaargeld + beleggingen + uitgegeven leningen + crypto's) onder de 25.000 euro (of 50.000 euro als je getrouwd bent)

Vink aan:
[afbeelding]

Daaronder kan je aangeven of je totale waarde boven die drempel van 25k of 50k uitkomt (ja/nee)
Bij nee hoef je ook geen waarde op te geven.

Bij ja wordt het interessant, want welk moment van de dag pak je dan? Bij normale aandelen wordt de slotkoers van 31 januari gepakt. Cryptocurrency exchanges gaan echter nooit dicht! Je kan de laagste koers van die dag pakken, de gemiddelde koers, de slotkoers.. Als iemand hier info over heeft hoor ik het graag :)
Het moeilijk doen ligt hem bij mensen die via de exchanges van 1k wellicht 100k-200k hebben gemaakt en geen zin hebben om zoveel belasting te moeten betalen.
Het is aannemelijker om te zeggen dat je ''eerder'' begon met investeren in crypto's voordat het explosief steeg. Als je nu aangeeft bij de belastingsaangifte van 2017 dat je Ethereum kocht op 28 december 2016 voor 7$ per stuk en totaal 1000$ toen aan waarde had. Dat je het niet via een exchange kocht maar gewoon direct via een ander persoon. Dat het nu 100k waard is, dat is niet een gevolg van daytrading kun je laten concluderen bij je belastingsaangifte van 2018. Kan zowat met elke coin gedaan worden.

Het blijft gewoon lastig wat de juiste (lees: zo min mogelijk belasting voor maximale verdiensten) stappen zijn voor nu en in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je moet gewoon als je totaal vermogen boven de vrijstelling komt het opgeven. Zover mij bekend hoeft ook particuliere actieve handelaar niks anders te doen.

• ElectronLion
  • Laatst online: 27-02-2022
Wijze van aankoop maakt geen verschil. Ergens gaan Euro's heen, en ergens komen tokens jou kant op.

Over dat 'zoveel belasting betalen', ik vind niet dat mensen moeten huilen over 1,2% (netto) vermogensbelasting als ze van 1000 euro naar 100.000 euro zijn gegaan. Betaal 1200 euro, die 'verdien' je dit jaar toch weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ElectronLion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:34:

Als de belastingdienst ruimte laat voor interpretatie dan neem je die ruimte toch? Als zij de koers willen weten op 31 december dan zoek je daar toch de laagste koers van die dag? Je gaat je zelf toch niet in de vingers snijden door de hoogste koers op te geven?

Op het moment dat je de laagste koers van 31 december opgeeft heeft de belastingdienst wat het wil hebben: de koers op 31 december. Er bestaat, zoals je zegt, geen koers op 31 december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 992889

sypie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 07:17:
[...]

Als de belastingdienst ruimte laat voor interpretatie dan neem je die ruimte toch? Als zij de koers willen weten op 31 december dan zoek je daar toch de laagste koers van die dag? Je gaat je zelf toch niet in de vingers snijden door de hoogste koers op te geven?

Op het moment dat je de laagste koers van 31 december opgeeft heeft de belastingdienst wat het wil hebben: de koers op 31 december. Er bestaat, zoals je zegt, geen koers op 31 december.
Ze kunnen dit ook niet nakijken. Ze kunnen bovendien niet in je portfolio en waarde verschilt per exchange en zelfs per pair. Ook op 31december kun je bovendien traden, dus dat fluctueert enorm. Blijf gewoon binnen een marge van 5% ofzo en niemand zal zeuren. Als jij 5k opgeeft en je hebt 100k aan tokens. dat is een ander verhaal.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het gaat overigens om 1 januari (2017), niet om 31 december.
Jaïr.exe schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:09:
Het blijft gewoon lastig wat de juiste (lees: zo min mogelijk belasting voor maximale verdiensten) stappen zijn voor nu en in de toekomst.
Het is helemaal niet zo lastig, het enige juiste is namelijk gewoon eerlijk zijn. Reken maar dat je met logs over de brug mag komen volgend jaar om te bewijzen hoe je aan je inkomsten komt, als die substantieel zijn.

Denk maar niet dat iedereen (en dan bedoel ik ook echt iedereen, niet alleen de cryptobezitters) al zijn inkomsten lekker makkelijk kan witwassen door te beweren dat je voor 2017 in crypto bent gestapt.

Voor de daytraders blijft het een grijs gebied. Natuurlijk, als je je baan opzegt om te traden en volledig leeft van je crypto verdiensten is het vrij logisch dat het in box 1 valt. Met een paar trades per jaar is het vrij duidelijk gewoon rendement in box 3. Daartussenin, tja, dat is aan de BD om te beoordelen.

[ Voor 89% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2018 09:09 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40

Reptile209

- gers -

Jaïr.exe schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:09:
[...]
Het is aannemelijker om te zeggen dat je ''eerder'' begon met investeren in crypto's voordat het explosief steeg. Als je nu aangeeft bij de belastingsaangifte van 2017 dat je Ethereum kocht op 28 december 2016 voor 7$ per stuk en totaal 1000$ toen aan waarde had. Dat je het niet via een exchange kocht maar gewoon direct via een ander persoon. [...]
Met ouderwetse valuta kan je dat doen, maar wat nou als de inspecteur vraagt naar de logs van je wallet? En er geen enkele redelijke transactie bestaat in de door jou aangegeven periode in 2016? Nadeel van de blockchain (of eigenlijk: het hele bestaansrecht er van): liegen kan niet ;).

Zo scherp als een voetbal!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik vraag me trouwens iets af. Stel je bent idd full time daytrader. Is er dan geen constructie mogelijk waarbij je een bedrijf start, het traden doet binnen dat bedrijf, en je eigen privévermogen laat beleggen door je eigen bedrijf? Uiteraard reken je een commissie.

Die commissie valt onder inkomen, maar de winst uit het traden is gewoon privérendement. Scheelt een hoop geld.

• Jaïr.exe
Reptile209 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:49:
[...]

Met ouderwetse valuta kan je dat doen, maar wat nou als de inspecteur vraagt naar de logs van je wallet? En er geen enkele redelijke transactie bestaat in de door jou aangegeven periode in 2016? Nadeel van de blockchain (of eigenlijk: het hele bestaansrecht er van): liegen kan niet ;).
Kan je dan niet gewoon een wallet van iemand anders gebruiken met het argument dat het te zien is op de blockchain. Zijn vast zat Ethereum adresjes die sinds 2017 niet meer in werking zijn en hun muntjes naar een exchange hebben gestuurd.

En wat als je nou Monero had, ze kunnen de bedragen niet zien en niet naar wie. Hoe toon je dat dan weer aan?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40

Reptile209

- gers -

Jaïr.exe schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:05:
[...]

Kan je dan niet gewoon een wallet van iemand anders gebruiken met het argument dat het te zien is op de blockchain. Zijn vast zat Ethereum adresjes die sinds 2017 niet meer in werking zijn en hun muntjes naar een exchange hebben gestuurd.

En wat als je nou Monero had, ze kunnen de bedragen niet zien en niet naar wie. Hoe toon je dat dan weer aan?
Natuurlijk kan dat. Net zoals je inkomsten van je klusbedrijf in de avonduren kunt verzwijgen en onder je matras kunt leggen. Daar zal niemand achter komen, maar het blijft een overtreding van de belastingregels. Jij moet op een eerlijke manier aantonen welke bezittingen en inkomsten je hebt gehad. En daar horen deze truukjes dus niet bij ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Toch nog een vraagje met betrekking tot belastingen.

Ik werk part-time voor Crypto, mijn uurloon staat vast in $ maar ik krijg uitbetaald in Dash. Klopt het dan dat ik de €-waarde van mijn ontvangen Dash op het moment van uitbetaling moet opgeven als inkomen? En dat wat er verder in het jaar mee gebeurd voor Box 3 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Krankenhausen schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:40:
Ik werk part-time voor Crypto, mijn uurloon staat vast in $ maar ik krijg uitbetaald in Dash. Klopt het dan dat ik de €-waarde van mijn ontvangen Dash op het moment van uitbetaling moet opgeven als inkomen?
Ja.
En dat wat er verder in het jaar mee gebeurd voor Box 3 is?
Nee. Wat er verder in het jaar mee gebeurt, daar betaal je geen belasting over. Box 3 belasting die je in jaar N betaalt is gebaseerd op je vermogen op 1 januari van jaar N-1. Concreet: de aangifte die je in 2019 gaat doen over 2018 is gebaseerd op je vermogen op 1 januari 2018. Alles wat je in 2018 aan je vermogen toevoegt (door werk of investeringen) telt een jaar later pas mee.

In ander nieuws: Laszlo Hanyecz, beter bekend als de persoon die ooit de eerste "echte" aankoop met Bitcoin deed toen hij voor 10.000 BTC 2 pizza's kocht, had gisteren weer trek in pizza. Dus hij heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om via het Lightning Network op het Bitcoin mainnet 2 pizza's te bestellen.

https://lists.linuxfounda...2018-February/001044.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1045325

Als Fiscaal (belasting) Recht student en crypto enthousiast heb ik een compleet maar beknopt document gemaakt met hoe inkomen uit cryptovaluta naar Nederlands recht wordt belast. Het bevat de meest recente wet, regelgeving en jurisprudentie (zowel van het Hof van Justitie als de Hoge raad).

Wees erg kritisch op wat je leest online. Er zijn verschijdene sites zoals rendement.nl en financiaal.info.nu die onjuist stellen dat crypto winsten in box 1 zouden vallen (tegen max 52% belast) terwijl dit in de jurisprudentie overduidelijk wordt tegengesproken.

Als je geïntresseerd bent in dit document over hoe crypto belast wordt - weg -. Ik hoop dat dit één en ander zal verduidelijken.

En realiseer je hoe ontzettend veel geluk we hebben als Nederlands belastingplichtige gezien het heffingsvrij vermogen en de relatief lage effectieve belasting op vermogensrendement. Maar doe uw aangifte wel! De belasting zelf mag dan misschien wel niet hoog zijn maar de boetes die je krijgt voor het verzwijgen van inkomsten zijn dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2018 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarom zet je het dan niet gewoon ergens neer? Maar staat er in het document meer dan dat het simpelweg Box 3 is en je het moet opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1045325

Omdat het hele document inclusief voorbeelden 4 pagina's is. Om te begrijpen hoe het wordt belast is er een basale kennis nodig van het inkomstenbelastingstelsel. Bovendien zijn dingen zoals het peilmoment van de rendementsgrondslag, de omvang van de rendementsgrondslag zelf en de redenen waarom het niet in box 1 belast wordt (in tegenstelling tot wat veel sites beweren) niet in een paar zinnen uit te leggen.

Bovendien is het qua aansprakelijkheid niet handig om dergelijke documenten overal op het internet te dumpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je er iemand mee helpt is het dan mooi hoor. Maar laten we het niet ingewikkelder maken dan het is: Je geeft simpelweg alles op wat je op 1 januari hebt. Je mag zelf het moment van de dag kiezen voor de koers. Denk je dat je een creatieve methode hebt gevonden zodat je geen belasting hoeft te betalen erover, dan heb je het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 961649

Sissors schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:32:
Als je er iemand mee helpt is het dan mooi hoor. Maar laten we het niet ingewikkelder maken dan het is: Je geeft simpelweg alles op wat je op 1 januari hebt. Je mag zelf het moment van de dag kiezen voor de koers. Denk je dat je een creatieve methode hebt gevonden zodat je geen belasting hoeft te betalen erover, dan heb je het fout.
Volgens mij gaat zijn bericht niet over het niet betalen van belasting. Maar meer over de (mogelijke) verschuiving van box 3 naar box 1 en waarom dit niet kan volgens de jurisprudentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat was meer een algemene opmerking. Om de zoveel tijd komt er hier iemand langs die denkt dat als je X doet, je geen belasting hoeft te betalen. En elke keer weer is het onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 1045325 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:24:
Als je geïntresseerd bent in dit document over hoe crypto belast wordt mail dan even naar *bliep* en dan zal ik het je toesturen. Ik hoop dat dit één en ander zal verduidelijken.
Leuk, maar dat is niet hoe een discussieforum werkt. Ik zie dat je speciaal geregistreerd bent om dit bericht te plaatsen. Het is op zich natuurlijk helemaal prima dat je je kennis wil delen, maar deel die dan ook voor iedereen: zet je document online, en link ernaar in je post. Ik heb je emailadres in ieder geval even uit je post gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:04
Ter info:

https://www.nu.nl/weekend...ening-komt-later-pas.html

Het probleem wat ik heb is achterhalen wat de waarde is op een bepaald moment. Niet zozeer wat de koers is, dat kun je wel redelijk achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Als je de/een koers van een coin op een bepaald moment weet, hoef je alleen nog maar te weten hoeveel coins jij op dat moment had. Dat is af te leiden uit je transactielog en een bekend saldo op een bepaald moment (bijv. je saldo nu of 0 toen je begon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:04
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:24:
...Dat is af te leiden uit je transactielog en een bekend saldo op een bepaald moment (bijv. je saldo nu of 0 toen je begon).
Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het zou makkelijker zijn als je ergens op een website een datum en accountnummer kan opgegeven en dat ie dat meteen weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Nog veel makkelijker is als de instantie waar je het saldo aanhoudt direct met de Belastingdienst communiceert en het saldo doorgeeft. Ik geloof dat we vroeger wel van die instanties hadden... Hoe heetten die ook alweer? Iets met stoelen of zo... oh nee, banken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoors
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
Je moet dan ook niet melden hoeveel crypto's je hebt (in belgie toch niet). Enkel de verworven inkomsten uit handel van crypto's. Dus eenmaal je ze verkoopt voor fiat dan wordt dit pas als inkomsten gezien en dien je de winst die hiermee gemaakt is aan te geven(In euro, de enige munt waar de balastingsdienst in geintereseerd is :) .)

Je hoeft dus geen lijst op te maken van alle crypto's, alsook geen bewijs hiervoor te leveren hoeveel je er wanneer bezit. Door de schommelingen op de markt is dit trouwens ook niet mogelijk, omdat bij de moment van aangifte de waarde anders gaat zijn dan bij een audit.

Dit is hetzelfde zoals bij reguliere aandelen op de beurs, waar je een beurstax betaald bij aankoop en dan nog 33% belasting op verworven inkomsten voortgevloeid uit verhandeling van aandelen.

Als je dus BVB crypto's koopt om te houden of te spenderen hoef je helemaal niets aan te geven. Indien je er in handelt dien je enkel de gemaakte winst aan te geven.

[ Voor 42% gewijzigd door Schoors op 03-03-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Schoors schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:05:
Je moet dan ook niet melden hoeveel crypto's je hebt (in belgie toch niet).
In NL wel (althans, je moet opgeven hoeveel vermogen he in totaal hebt), en daar ging de post boven je over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoors
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
.oisyn schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:22:
[...]

In NL wel (althans, je moet opgeven hoeveel vermogen he in totaal hebt), en daar ging de post boven je over :)
Ah, bedankt, dat weet ik dan ook weer.

Echter veranderd dit niet zoveel afhankelijk van hoe crypto's in de Nederlanse wet officieel erkend is als betaalmiddel. Indien dit niet het geval is hebben deze officieel ook geen waarde in hun digitale vorm, en dus geen onderdeel van je vermogen (tot deze naar fiat omgezet worden).

Indien dit wel beschreven staat is dit een andere zaak, maar dan zou de aangifte hiervan ook officieel beschreven moeten staan en kan de OP hier beter informatie gaan halen.

Veel succes aan OP met deze issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 13:30
Schoors schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:45:
[...]

Echter veranderd dit niet zoveel afhankelijk van hoe crypto's in de Nederlanse wet officieel erkend is als betaalmiddel. Indien dit niet het geval is hebben deze officieel ook geen waarde in hun digitale vorm, en dus geen onderdeel van je vermogen (tot deze naar fiat omgezet worden).

Indien dit wel beschreven staat is dit een andere zaak, maar dan zou de aangifte hiervan ook officieel beschreven moeten staan en kan de OP hier beter informatie gaan halen.

Iets hoeft geen betaalmiddel te zijn om waarde te hebben. Aandelen zijn ook geen betaalmiddel, helaas moet ik deze al jaren opgeven in box 3...

en even als onderbouwing:
Artikel 5.3 wet ib:
(zie onderdeel c danwel f) Hoewel c meer ziet op "schilderijen" die je eigenlijk als belegging hebt maar thuis aan de muur hebt hangen)

Bezittingen zijn:

a. onroerende zaken;

b. rechten die direct of indirect op onroerende zaken betrekking hebben;

c. roerende zaken die door de belastingplichtige en personen die behoren tot zijn huishouden niet voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt of verbruikt alsmede roerende zaken die voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt of verbruikt doch hoofdzakelijk als belegging dienen;

d. rechten op roerende zaken;

e. rechten die niet op zaken betrekking hebben, waaronder geld en

f. overige vermogensrechten, met waarde in het economische verkeer.

[ Voor 32% gewijzigd door BB-One op 04-03-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:14

Barrycade

Through the...

Schoors schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:45:
[...]

Ze staan gewoon als vraag in de belasting aangifte. Dus nee melden terwijl je ze wel hebt geeft een (mogelijk) probleem als je ze wel omzet naar €.

Zeker als ze meer waard zijn geworden en je iets koop met substantiele kosten waarover banken transacties moeten melden.

In NL moet je zelfs melden als je meer dan 1044 euro aan contant hebt (dan rekenen ze dat mee in je vermogen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Schoors De regels in NL zijn tot op zekere hoogte redelijk duidelijk en al uitvoerig besproken. Ik waardeer je input, maar je creëert nu alleen nog maar meer verwarring :).

.edit: ik heb het maar even vermeld in de titel, topicstart en topicwaarschuwing. Voor de regels België kun je het beste een nieuw topic openen.

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 04-03-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:34
Hoi, misschien is het al vaak genoeg beantwoordt, maar ik ben in Augustus 2017 begonnen met crypto. Moet ik deze dan nu bij de aangifte aangeven of pas volgend jaar? Ik heb al mijn aangifte via de app gedaan zonder het te vermelden omdat ik dacht dat het niet hoefde. maar ik twijfel nu en wil anders nog mij aangifte online aanpassen.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Om verwarring te voorkomen lijkt het me handig om Nederland en België niet in hetzelfde topic te bespreken. Dit topic gaat over Nederland. Mocht je vragen of opmerkingen hebben over het Belgische belastingstelsel dan ben je vrij een nieuw topic te openen