Homebridge topic

Pagina: 1 ... 7 ... 52 Laatste
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Rgerr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:57:
1. Maar komt dus niet voor in Woning app? Het lijkt alsof er iets verkeerd staat in je config, wat die fout oproept.
2. Kan zijn dat de tegeltjes in 'Kamer' zijn komen te staan, de standaard kamer van Woning. Browse eens door je kamers om te zien of ze niet toevallig ergens anders staan. Anders, zie 3.
3.
code:
1
2
sudo cp ~/.homebridge/config.json /var/homebridge/
sudo cp -r ~/.homebridge/persist /var/homebridge

Doe deze twee commands voor de zekerheid nog eens, dan kopieert ie de config en persist directory naar systemd startup. Mocht dat nog niet werken, verplaats beide persist directories eens naar een ander mapje (zowel /home/pi/.homebridge als /var/homebridge) en start homebridge handmatig. Kijken wat ie dan doet. Dan maakt Homebridge een nieuwe persist folder aan, run vervolgens opnieuw beide commands.
1. Nee, staat niet in de app (zie ook punt 2). Ik weet niet wat die foutmelding betekent. Of het een dealbreaker is of niet. Ik zie niets fout in mijn config.
2. Nope. Ik zie ze nergens. Bij de HomeBridge-Brige staat ook gewoon 2 accessoires (die er al waren, Nest + TV). Hoe lang zou het moeten duren voordat nieuwe apparaten toegevoegd worden? En gaat dat automatisch? Of moet ik nog iets doen?
3. Ik zal nog eens naar de commando's kijken. Ik heb destijds de gecorrigeerde versie hier gebruikt.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-11 21:02
iAmRenzo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:06:
[...]

1. Nee, staat niet in de app (zie ook punt 2). Ik weet niet wat die foutmelding betekent. Of het een dealbreaker is of niet. Ik zie niets fout in mijn config.
2. Nope. Ik zie ze nergens. Bij de HomeBridge-Brige staat ook gewoon 2 accessoires (die er al waren, Nest + TV). Hoe lang zou het moeten duren voordat nieuwe apparaten toegevoegd worden? En gaat dat automatisch? Of moet ik nog iets doen?
3. Ik zal nog eens naar de commando's kijken. Ik heb destijds de gecorrigeerde versie hier gebruikt.
1. Hij geeft aan dat er een token verkeerd is/staat. Zeker dat je de juiste hebt gebruikt? Anders eens kijken naar closed issues op Github of zelfs even een nieuw issue maken en hopen dat de maker je tips kan geven.
2. Bij sommige plug-ins moet je accessoires handmatig toevoegen middels invoeren van de Homebridge code, volgens mij is dat bij deze niet het geval. Derhalve zouden de tegels automatisch moeten worden toegevoegd. Zelf wil ik deze plug-in ook nog gaan gebruiken, zal alleen pas later deze week worden. Zal er dan eens goed naar het proces kijken, misschien dat ik je daarna wat meer kan vertellen.
3. Kan sowieso geen kwaad om de commands nog eens in te voeren, zo heb je de meest up-to-date versie weer in de autoboot staan.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
Bij Xiaomi producten moet je bijv MAC adressen zonder hoofdletters invoeren. Daar al eens naar gekeken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• iAR
  • Niet online

iAR

Rgerr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:19:
1. Hij geeft aan dat er een token verkeerd is/staat. Zeker dat je de juiste hebt gebruikt? Anders eens kijken naar closed issues op Github of zelfs even een nieuw issue maken en hopen dat de maker je tips kan geven.
2. Bij sommige plug-ins moet je accessoires handmatig toevoegen middels invoeren van de Homebridge code, volgens mij is dat bij deze niet het geval. Derhalve zouden de tegels automatisch moeten worden toegevoegd. Zelf wil ik deze plug-in ook nog gaan gebruiken, zal alleen pas later deze week worden. Zal er dan eens goed naar het proces kijken, misschien dat ik je daarna wat meer kan vertellen.
3. Kan sowieso geen kwaad om de commands nog eens in te voeren, zo heb je de meest up-to-date versie weer in de autoboot staan.
1. Mac-adres? Je hoeft alleen je token en ip-adres in de config te zetten. De code heb ik uit de database gehaald die ik weer uit een iPhone backup heb gevist. Die heb ik geconverteerd volgens de handleiding. Controleren is natuurlijk lastig. Waar zie jij overigens dat het token verkeert is?
2. Ik heb de QR gescand maar dan krijg ik de melding dat de accessoire al is toegevoegd. Dat zou fijn zijn. Ben benieuwd of het bij jouw lukt. Ik weet ook bijvoorbeeld niet welke errors ok zijn en welke niet (in de bovengenoemde log).

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:22
paQ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:17:
@thomastvd had je nog getest of dat werkt? (klink aan buitenzijde)
Ja heb gister aardig wat uitgezocht nog. Klink aan de buitenzijde zorgt ervoor dat de dag schoot niet meer terug getrokken wordt. Lost dus het scène probleem op maar dan heb je van buiten altijd een sleutel nodig.

Ik zat nog even terug te lezen waar jij reageert op mijn wensen waar je aangeeft dat is met de Dana app niet anders.

Maar in de Duitse app heb je dus echt 3 opties

1. Op slot
2. Van het slot af zonder dag schoot
3. Van het slot af met dag schoot

En je kan van 1 direct naar 2 of 3.

Dus het is in de app (Bluetooth) wel mogelijk maar de optie zie ik in zwave niet terug.

• paQ
Aha. naja dat wist ik ook niet.
De Duitse app is sowieso beter wat mij betreft, maar dat terzijde. (ik gebruik zelf bijv een ibeacon gekoppeld in de Duitse app. Als ik uit mijn auto stap is mijn telefoon nog steeds verbonden met de auto en reageert anders veel te laat (of helemaal niet) op het slot. Met de ibeacon is dat opgelost, want die prevaleert op enige afstand boven de auto.)

Ik begrijp dat het voor thuis handig is dat een deur vanzelf in en uit het nachtslot kan zonder dat daarbij de deur open gaat. Eens.
Sja zou mooi zijn als dat er dan ging komen, maar dan moet dat wel zo geprogrammeerd kunnen worden in bijv domoticz.

Je kan eens een berichtje doen aan Danalock Duitsland. Die zijn vrij bedreven in hun software, en hekelen (soms openbaar) ook de traagheid van Danalock / polycontrol DK.

Maar als je hem zo inregelt via de danalock Duitsland app, en de Danalock original app is afgesloten, hoe reageert domoticz dan erop?

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 11-04-2018 09:44 ]

• Rgerr
iAmRenzo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:38:
[...]

1. Mac-adres? Je hoeft alleen je token en ip-adres in de config te zetten. De code heb ik uit de database gehaald die ik weer uit een iPhone backup heb gevist. Die heb ik geconverteerd volgens de handleiding. Controleren is natuurlijk lastig. Waar zie jij overigens dat het token verkeert is?
2. Ik heb de QR gescand maar dan krijg ik de melding dat de accessoire al is toegevoegd. Dat zou fijn zijn. Ben benieuwd of het bij jouw lukt. Ik weet ook bijvoorbeeld niet welke errors ok zijn en welke niet (in de bovengenoemde log).
1. MAC-adres komt vaak voor bij Xiaomi apparatuur middels Homebridge, afijn, de originele post (regel 31) staat niet letterlijk token, maar Characteristic 00000054-0000-1000-8000-0026BB765291 not in required or optional characteristics. Dat lijkt mij dat het niet goed staat of verkeerde characteristic is gebruikt. Maar als je zelf de handleiding juist hebt gevolgt, weet ik ook niet waar het mis gaat. Github al gecheckt?
2. Zal mijn bevindingen met je delen. :)

• iAR
  • Niet online

iAR

Rgerr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:47:
1. MAC-adres komt vaak voor bij Xiaomi apparatuur middels Homebridge, afijn, de originele post (regel 31) staat niet letterlijk token, maar Characteristic 00000054-0000-1000-8000-0026BB765291 not in required or optional characteristics. Dat lijkt mij dat het niet goed staat of verkeerde characteristic is gebruikt. Maar als je zelf de handleiding juist hebt gevolgt, weet ik ook niet waar het mis gaat. Github al gecheckt?
Ik ga even verder zoeken inderdaad op Github.
Ik weet overigens (nog) niet wat een "characteristic" is.

• thomastvd
paQ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:41:
Aha. naja dat wist ik ook niet.
De Duitse app is sowieso beter wat mij betreft, maar dat terzijde. (ik gebruik zelf bijv een ibeacon gekoppeld in de Duitse app. Als ik uit mijn auto stap is mijn telefoon nog steeds verbonden met de auto en reageert anders veel te laat (of helemaal niet) op het slot. Met de ibeacon is dat opgelost, want die prevaleert op enige afstand boven de auto.)

Ik begrijp dat het voor thuis handig is dat een deur vanzelf in en uit het nachtslot kan zonder dat daarbij de deur open gaat. Eens.
Sja zou mooi zijn als dat er dan ging komen, maar dan moet dat wel zo geprogrammeerd kunnen worden in bijv domoticz.

Je kan eens een berichtje doen aan Danalock Duitsland. Die zijn vrij bedreven in hun software, en hekelen (soms openbaar) ook de traagheid van Danalock / polycontrol DK.

Maar als je hem zo inregelt via de danalock Duitsland app, en de Danalock original app is afgesloten, hoe reageert domoticz dan erop?
Ik heb nog een idee wat ik vanavond even ga proberen.

Ik heb pas 2x auto unlock gebruikt en dat was goed maar ik wil liever ook een ibeacon. Welke heb jij? En kon je die gewoon toevoegen? Ik heb er geeneen liggen maar een app op de iPad die een ibeacon nabootst. Die krijg ik alleen niet toegevoegd.

• paQ
thomastvd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:51:
[...]

Ik heb pas 2x auto unlock gebruikt en dat was goed maar ik wil liever ook een ibeacon. Welke heb jij? En kon je die gewoon toevoegen? Ik heb er geeneen liggen maar een app op de iPad die een ibeacon nabootst. Die krijg ik alleen niet toegevoegd.
volgens mij werkt alleen 'de' ibeacon die je bij de Duitse distri (en wat webwinkels) kunt kopen, maar zeker ben ik daar niet van. Die gebruik ik in elk geval, en dan op 40 meter.

• thomastvd
paQ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:01:
[...]

volgens mij werkt alleen 'de' ibeacon die je bij de Duitse distri (en wat webwinkels) kunt kopen, maar zeker ben ik daar niet van. Die gebruik ik in elk geval, en dan op 40 meter.
Is dat estimote?

• paQ
yep

• iAR
  • Niet online

iAR

Rgerr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:47:
Nog eens even de zaken uitgevoerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
pi@RaspberryPi:~/.homebridge $ sudo cp ~/.homebridge/config.json /var/homebridge/
pi@RaspberryPi:~/.homebridge $ sudo cp -r ~/.homebridge/persist /var/homebridge
pi@RaspberryPi:~/.homebridge $ sudo chmod -R 0777 /var/homebridge
pi@RaspberryPi:~/.homebridge $ sudo systemctl daemon-reload
pi@RaspberryPi:~/.homebridge $ sudo systemctl enable homebridge
Synchronizing state of homebridge.service with SysV service script with /lib/systemd/systemd-sysv-install.
Executing: /lib/systemd/systemd-sysv-install enable homebridge
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
    LANGUAGE = (unset),
    LC_ALL = (unset),
    LC_CTYPE = "UTF-8",
    LANG = "en_GB.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to a fallback locale ("en_GB.UTF-8").
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
    LANGUAGE = (unset),
    LC_ALL = (unset),
    LC_CTYPE = "UTF-8",
    LANG = "en_GB.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to a fallback locale ("en_GB.UTF-8").
pi@RaspberryPi:~/.homebridge $ sudo systemctl start homebridge
pi@RaspberryPi:~/.homebridge $ systemctl status homebridge
● homebridge.service - Node.js HomeKit Server
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/homebridge.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Wed 2018-04-11 17:29:39 UTC; 7s ago
 Main PID: 29384 (homebridge)
   CGroup: /system.slice/homebridge.service
           └─29384 homebridge

Apr 11 17:29:43 RaspberryPi homebridge[29384]: │             to the local update config store via             │
Apr 11 17:29:43 RaspberryPi homebridge[29384]: │ sudo chown -R $USER:$(id -gn $USER) /home/homebridge/.config │
Apr 11 17:29:43 RaspberryPi homebridge[29384]: └──────────────────────────────────────────────────────────────┘
Apr 11 17:29:45 RaspberryPi homebridge[29384]: [2018-4-11 17:29:45] Loaded plugin: homebridge-nest
Apr 11 17:29:45 RaspberryPi homebridge[29384]: [2018-4-11 17:29:45] Registering platform 'homebridge-nest.Nest'
Apr 11 17:29:45 RaspberryPi homebridge[29384]: [2018-4-11 17:29:45] ---
Apr 11 17:29:45 RaspberryPi homebridge[29384]: [2018-4-11 17:29:45] Loaded plugin: homebridge-panasonictv
Apr 11 17:29:45 RaspberryPi homebridge[29384]: [2018-4-11 17:29:45] Registering accessory 'homebridge-panasonictv.TV'
Apr 11 17:29:45 RaspberryPi homebridge[29384]: [2018-4-11 17:29:45] ---
Apr 11 17:29:46 RaspberryPi homebridge[29384]: [2018-4-11 17:29:46] Loaded plugin: homebridge-weather

Hij laadt nu wel de weather plugin maar ik zie niets in HomeKit verschijnen.
Geen woord over Xiaomi weer trouwens.

En m'n config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
{
    "bridge": {
        "name": "Homebridge",
        "username": "##########",
        "port": 51826,
        "pin": "031-45-154"
    },

"description": "Homebridge",

"accessories": [
       {
           "accessory": "TV",
           "name": "TV",
           "description": "Livingroom TV",
           "ip": "192.168.2.25",
           "maxVolume": 15
       },
           {
           "accessory": "Weather",
           "apikey": "############",
           "locationById": "#######",
           "name": "OpenWeatherMap Temperature"
       },
       {
           "accessory":"Weather",
           "name":"Today Min",
           "type":"min"
       },
       {
           "accessory":"Weather",
           "name":"Today Max",
           "type":"max"
       },
       {
           "accessory": "MiRobotVacuum",
           "name": "Pingping",
           "ip": "192.168.2.38",
           "token": "################################",
           "pause": false
       }
   ],

"platforms": [
        {
            "platform": "Nest",

"token" : "##################################################",

"clientId": "######################",
            "clientSecret": "################",
            "code": "#########"

}
   ]

}

• paQ
dus de weather tegeltjes komen ook niet in homekit? :?

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:14
Enig idee of je deze camera kan gebruiken binnen homebridge?

https://bit.ly/2qp38c8

[ Voor 175% gewijzigd door Animal op 11-04-2018 19:58 ]

• paQ
Animal schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:47:
Heeft iemand enig idee of deze camera werkt via Homebridge? Het is een h.264 camera.

https://bit.ly/2JCFMbu
AHD Analoge Hoge Definition

• iAR
  • Niet online

iAR

paQ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:45:
dus de weather tegeltjes komen ook niet in homekit? :?
Nee. Vet vaag. Ik zie echt niet wat er fout gaat. Ik heb alles 2x langs gelopen. De errors lijken niet ernstig. De Nest en TV (die er in stonden) werken nog gewoon.

Heb de pi niet opnieuw opgestart, alleen via de commando's de boel aangezet/actief gemaakt (hoe dat ook heet).

• paQ
iAmRenzo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:49:
[...]

Nee. Vet vaag. Ik zie echt niet wat er fout gaat. Ik heb alles 2x langs gelopen. De errors lijken niet ernstig. De Nest en TV (die er in stonden) werken nog gewoon.

Heb de pi niet opnieuw opgestart, alleen via de commando's de boel aangezet/actief gemaakt (hoe dat ook heet).
en als je doet
sudo systemctl restart homebridge

• iAR
  • Niet online

iAR

paQ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:50:
en als je doet
sudo systemctl restart homebridge
Geen verschil ;(

• Rgerr
Volledige reboot?
code:
1
sudo reboot

• iAR
  • Niet online

iAR

Rgerr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:59:
Volledige reboot?
code:
1
sudo reboot
Ha! Dat had ik al gedaan maar ik deed het toch nog eens. Done! :) Thanks.
Ik weet nu denk ik ook al wat er mis is gegaan. Is deed de reboot voor ik nog een keer die commando's voor dat persistant/systemd. Toen was m'n config misschien niet helemaal ok.
Maar goed, ik zie ze nu. Ik ben dolblij! :)

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
Goed dat te lezen ... zo zie je maar weer, have you tried turning it on and off again ;)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• paQ
thomastvd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:51:
[...]

Je houdt het wel spannend :+

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:00
Nav het bericht van @paQ nog verder gezocht op npmjs naar "delay switches". Er zijn er meerdere. Ik kwam o.a. deze tegen: https://www.npmjs.com/package/homebridge-automation-switches
Als ik doorklik naar GitHub vind ik dat deze plugin vrij goed door de ontwikkelaar is gedocumenteerd.

Afgaande op de documentatie lijkt me de switch "Lock mechanisme" wel handig. Als je deze switch gebruikt icm automation rules, dan kun je volgens mij bij elke actie een notificatie op je telefoon laten weergegeven. Dus: lichten aan > lock aan > notificatie naar telefoon. Klopt dit? Of zie ik wat over het hoofd?

• paQ
meesje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:32:
Nav het bericht van @paQ nog verder gezocht op npmjs naar "delay switches". Er zijn er meerdere. Ik kwam o.a. deze tegen: https://www.npmjs.com/package/homebridge-automation-switches
Als ik doorklik naar GitHub vind ik dat deze plugin vrij goed door de ontwikkelaar is gedocumenteerd.

Afgaande op de documentatie lijkt me de switch "Lock mechanisme" wel handig. Als je deze switch gebruikt icm automation rules, dan kun je volgens mij bij elke actie een notificatie op je telefoon laten weergegeven. Dus: lichten aan > lock aan > notificatie naar telefoon. Klopt dit? Of zie ik wat over het hoofd?
Dat klopt.

Ik gebruik die plugin voor het weergeven van de status van mijn Danalock, zonder dat ik hem daarmee kan bedienen. En als ik afwezig ben dan krijg ik er een notificatie van.

Ik heb eigenlijk nog niet getest of ik er meerdere onder elkaar kan zetten en die dan zo als push kan gebruiken voor andere zaken. Misschien kom ik er zo aan toe het te testen.

edit:
Het doet er niet heel veel toe zie ik.
Ik heb zojuist even een lock mechanism toegevoegd.
De enige notificatie die je kunt krijgen is dat het slot vergrendeld is. en bij ontgrendelen krijg je de push dat ie ontgrendeld is. Ook kun je niks met de omschrijving.
Ongeschikt voor het maken van push messages dus.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 13-04-2018 10:50 ]

• thomastvd
paQ schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:49:
[...]

Je houdt het wel spannend :+
Beetje druk gehad en de estimote laat ook nog op zich wachten. Hoop morgen binnen!

• paQ
thomastvd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:13:
[...]

Beetje druk gehad en de estimote laat ook nog op zich wachten. Hoop morgen binnen!
Heb hier nog eens over zitten nadenken.

Stel:
Je stelt op de Duitse app in dat je een klink aan de buitenzijde hebt, en er even van uit gaand dat je dan alsnog met een commando de schoot kun terugtrekken, dan zal auto-unlock de schoot alsnog niet terug trekken.
Want je hebt immers een klink, dus niet nodig.

Ik denk dus dat het niet zal gaan werken jammer genoeg.
En de plugin in Domoticz neemt enkel de settings over van de instellingen van het slot zoals gedaan in een Danalock app.

• meesje
meesje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:32:

Even mezelf quoten... ;)
Via de hierboven genoemde constructie kun je dus notificaties inregelen voor veel acties. Eerder las ik in dit topic over pushed.co. Wat heeft pushed.co boven de “lock mechanisme” notificatie?

• paQ
meesje schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:02:
[...]

Even mezelf quoten... ;)
Via de hierboven genoemde constructie kun je dus notificaties inregelen voor veel acties. Eerder las ik in dit topic over pushed.co. Wat heeft pushed.co boven de “lock mechanisme” notificatie?
Exact dat wat ik schreef in mijn vorige bericht erover :+

Door pushed.co of IFTTT te gebruiken kun je zelf:
- je bericht bepalen
- gebruikers kiezen (buiten homekit gasten om)
- het op eigenlijk alles laten triggeren

Neem mijn kamerplant als voorbeeld. als vocht <18% dan push
Zou ik dat met die plugin inrichten dan krijg ik hooguit:
"Plant is ontgrendeld"
of
"Plant heeft beweging geconstateerd"

:?

De homekit notificatie is een homekit-native iets, en reageert alleen op bewegingssensoren, rookmelders, CO, sloten en alarmsystemen. En geven dus altijd een notificatie uit hoofde van het betreffende apparaat.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 14-04-2018 13:18 ]

• meesje
@paQ Bedankt. Als ik een rpi heb, ga ik me verdiepen in pushed.co. De notificaties moeten inderdaad wel wat toevoegen.

• meesje
Dame en heren,

Het moment is bijna aangebroken...... <tromgeroffel>...... :) Morgen of overmorgen krijg ik een Raspberry Pi !!

Om een beetje snel van slag te gaan, heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt welke spullen ik nu in huis heb en middels Homebridge aan HK kan gaan koppelen:
1. Foscam C1
2. Sonoff Basic
3. Synology
4. Ziggo Mediabox XL

Wat betreft punt 1, welke plugin bevalt jullie het beste?

Punten 1 en 2 wil ik echt werkend krijgen. Bij punten 3 en 4 vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde is. Maar ja, als er een plugin voor is... ;)

Wat doen jullie trouwens als er geen readme bekend is van de plugin? Voor Ziggo zie ik twee plugins voorbij komen, maar er wordt niks beschreven wat je met deze plugin kunt doen. Hebben jullie daarvoor nog advies?

Verder natuurlijk de Automation switches en pushed.co plugins installeren. Is dit (https://www.npmjs.com/package/pushco) trouwens de plugin voor pushed.co? Deze ziet er wel oud uit: vier jaar geleden published.

Welke plugins raden jullie me nog aan?

Deze week zal ik ook een mi flora bestellen. Eén plant heeft het bij ons best moeilijk.

Edit: Wat betreft de Ziggo plugin, een zoekopdracht levert deze op: https://libraries.io/npm/homebridge-mediabox-xl
In de documentatie staat dat de plugin voor een LG TV is. Waarom dan de plugin mediabox xl noemen? Ziggo laat ik me wel zitten. Ik kan me helemaal geen voorstelling maken van hoe een plugin de mediabox kan aansturen. Volgens mij is deze mediabox best gesloten voor third parties.
Edit 2: Nav onderstaande berichten laat ik de Synology plugin ook zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door meesje op 16-04-2018 17:43 ]

• Rgerr
meesje schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:59:
Dame en heren,

Het moment is bijna aangebroken...... <tromgeroffel>...... :) Morgen of overmorgen krijg ik een Raspberry Pi !!

Om een beetje snel van slag te gaan, heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt welke spullen ik nu in huis heb en middels Homebridge aan HK kan gaan koppelen:
1. Foscam C1
2. Sonoff Basic
3. Synology
4. Ziggo Mediabox XL

Punten 1 en 2 wil ik echt werkend krijgen. Bij punten 3 en 4 vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde is. Maar ja, als er een plugin voor is... ;)

Wat doen jullie trouwens als er geen readme bekend is van de plugin? Voor Ziggo zie ik twee plugins voorbij komen, maar er wordt niks beschreven wat je met deze plugin kunt doen. Hebben jullie daarvoor nog advies?

Verder natuurlijk de Automation switches en pushed.co plugins installeren. Is dit (https://www.npmjs.com/package/pushco) trouwens de plugin voor pushed.co? Deze ziet er wel oud uit: vier jaar geleden published.

Welke plugins raden jullie me nog aan?

Deze week zal ik ook een mi flora bestellen. Eén plant heeft het bij ons best moeilijk.
Ik gebruik de ip camera plug-in, maar lees anders even iets terug over de plug-in die @paQ gebruikt. Die schijnt de capaciteiten van de pi beter te benutten. Staat ook nog op mijn lijstje. :)

De Synology plug-in heeft echt nul toegevoegde waarde. Ook geprobeerd, maar omdat Synology nog wel eens iets wijzigd, werkt de helft van de tijd de helft maar. Kon hem praktisch alleen aan en uit zetten. Maar ja, die van mij staat toch dag en nacht aan... :)

Indien er geen read me (of installatie gids) beschikbaar is, skip in de plug-in eigenlijk al... Je kunt het natuurlijk wel proberen, vaak stelt het niet zo veel voor en kun je wel raden wat er in je config bij moet, maar bij zo’n Ziggo box... Gaat je denk ik veel frustratie opleveren zonder read me.

• meesje
Rgerr schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:14:
[...]

Ik gebruik de ip camera plug-in, maar lees anders even iets terug over de plug-in die @paQ gebruikt. Die schijnt de capaciteiten van de pi beter te benutten. Staat ook nog op mijn lijstje. :)

De Synology plug-in heeft echt nul toegevoegde waarde. Ook geprobeerd, maar omdat Synology nog wel eens iets wijzigd, werkt de helft van de tijd de helft maar. Kon hem praktisch alleen aan en uit zetten. Maar ja, die van mij staat toch dag en nacht aan... :)

Indien er geen read me (of installatie gids) beschikbaar is, skip in de plug-in eigenlijk al... Je kunt het natuurlijk wel proberen, vaak stelt het niet zo veel voor en kun je wel raden wat er in je config bij moet, maar bij zo’n Ziggo box... Gaat je denk ik veel frustratie opleveren zonder read me.
Thanks! Syno en Ziggo gaan beide een streep door. Bij mij staat de Synology ook 24/7 aan. De toegevoegde waarde (voor mij/ons) is inderdaad nul komma nul.

Ik zal dit topic doorzoeken op de camera plugin die @paQ gebruikt. Volgens mij is dit niet eens zo heel lang geleden. Ook de mi flora plugin en zelfs welke artikel ik moet bestellen, kan ik hier ook wel terug vinden. @Serena heeft deze recentelijk besteld en de plugin geïnstalleerd.

Pushed.co lijkt me de grootste uitdaging. Eerst maar met de automation switches en delay switches plugins installeren.
@paQ Klopt het dat als ik een Hue motion sensor onder HomeKit werkend wil krijgen ik dan twee regels moet aanmaken:
1. Wanneer beweging, lamp aan + timer starten
2. Wanneer timer op ingesteld tijd dan lamp uit
Punt 1 wordt elke keer getriggerd als er tussentijds beweging is?

Ik sla waarschijnlijk door en wil alles gelijk werkend krijgen. ;) Eerst denk ik maar aan de slag met de foscam webcam.

• paQ
dit is de pushed.co plugin
https://www.npmjs.com/package/homebridge-pushed-notification

Als je wilt dat een hue motion in homekit werkt zoals in hue, dan zul je telkens delay switches op de hue motion moeten triggeren. Bij elke beweging zal de delay switch opnieuw beginnen, ook als deze nog niet klaar was. En in dat laatste detail zit hem nou net de werking.
Kwa automation:
ALS beweging DAN lamp aan EN delay switch aan
ALS delay switch uit DAN lamp uit.

• meesje
En eigenlijk nog zelfs een derde regel als je de standaard Hue functionaliteit wil nabootsen: een regel waarbij timer op x waarde, lamp dimmen.

Tzt wel even mee spelen, maar eigenlijk een beetje te veel van het goede.

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:18
meesje schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:42:
[...]

Thanks! Syno en Ziggo gaan beide een streep door. Bij mij staat de Synology ook 24/7 aan. De toegevoegde waarde (voor mij/ons) is inderdaad nul komma nul.

Ik zal dit topic doorzoeken op de camera plugin die @paQ gebruikt. Volgens mij is dit niet eens zo heel lang geleden. Ook de mi flora plugin en zelfs welke artikel ik moet bestellen, kan ik hier ook wel terug vinden. @Serena heeft deze recentelijk besteld en de plugin geïnstalleerd.

Pushed.co lijkt me de grootste uitdaging. Eerst maar met de automation switches en delay switches plugins installeren.
@paQ Klopt het dat als ik een Hue motion sensor onder HomeKit werkend wil krijgen ik dan twee regels moet aanmaken:
1. Wanneer beweging, lamp aan + timer starten
2. Wanneer timer op ingesteld tijd dan lamp uit
Punt 1 wordt elke keer getriggerd als er tussentijds beweging is?

Ik sla waarschijnlijk door en wil alles gelijk werkend krijgen. ;) Eerst denk ik maar aan de slag met de foscam webcam.
En morgen komen weer twee Mi Flora's binnen. Denk dat ik deze week @paQ dan weer even nodig heb om het script op orde te krijgen als ik die twee ook toe wil voegen. Even kijken hoe dat moet…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• meesje
Serena schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:47:
[...]

En morgen komen weer twee Mi Flora's binnen. Denk dat ik deze week @paQ dan weer even nodig heb om het script op orde te krijgen als ik die twee ook toe wil voegen. Even kijken hoe dat moet…
Hoe weet je dat ze morgen binnen komen? Via ali is het toch altijd een grote surprise?

• paQ
Serena schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:47:
[...]

Heb je die config-ui-x al draaiend? Dan is het echt een eitje

Verwijderd

meesje schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:59:
Dame en heren,

1. Foscam C1
2. Sonoff Basic
3. Synology
4. Ziggo Mediabox XL

Punten 1 en 2 wil ik echt werkend krijgen.
2. Hiervoor gebruik ik homebridge-mqtt-switch-tasmota. Moet je wel een mqtt server (mosquitto) draaien of een publieke op 't internet gebruiken. Ik heb de mqtt server op mijn raspberry pi gezet. Zo werkt mijn switch nog als 't internet plat ligt.
1. Ik heb deze cam ook, ik gaf het op. Ik probeerde met homebridge-camera-ffmpeg. Op geen enkele manier kwam de rtsp stream binnen. Zou blijkbaar aan de 'funky' firmware van het toestel liggen.

Mijn overig setup:

Garagepoort geautomatiseerd. Ik ken nul van elektriciteit, maar is best makkelijk op mijn manier.
Aan de gpio pinnen van de raspberry koppelde ik een relay board en hieraan een afstandbediening van de poort. De drukknoppen op de remote werden overbrugd en het circuit wordt gesloten wanneer de relais aanspringt. Om de relais aan te spreken, gebruik ik homebridge-script2. Hiermee kan je shell scriptjes uitvoeren in homebridge.
mbhv een reed switch en een sonoff basic sv (kon ook een sonof basic geweest zijn)weet ik als de poort ongewenst openstaat.

Ook heb ik mijn logitech harmony hub via homebridge in homekit werkend. Initieel kan je enkel de activiteiten aan/uitzetten. Maar dankzij een plugin harmonyhubcli (command line hub commando's) en homebridge script kan ik de tv, setop box, dvd, appleTV en surroundsystem volledig met mijn stem bedienen. 'Turn on Discovery Channel', 'Turn on Mute TV', 'Turn on Pause', ... enz.

Kamertemperatuur en vochtigheid lees ik uit van een DHT22 sensor, homebridge-dht plugin.

Staanlamp voorzien van een sonoff basic

homebridge-config-ui-x kende ik nog niet, inmiddels geïnstalleerd en is well chill.

todo:
NodeCmu bordje toevoegen en een PIR sensor.

Heil homebridge!

• Serena
meesje schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:13:
[...]

Hoe weet je dat ze morgen binnen komen? Via ali is het toch altijd een grote surprise?
Lang leve een bedrijf die wel fatsoenlijke trackingcodes levert. En daarna een PostNL app die zegt dat iets geleverd wordt.

• Serena
paQ schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:14:
[...]

Heb je die config-ui-x al draaiend? Dan is het echt een eitje
LOL, had ik vorige keer ook al. Ik zag het gewoonweg niet…

• meesje
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:11:
[...]
2. Hiervoor gebruik ik homebridge-mqtt-switch-tasmota. Moet je wel een mqtt server (mosquitto) draaien of een publieke op 't internet gebruiken. Ik heb de mqtt server op mijn raspberry pi gezet. Zo werkt mijn switch nog als 't internet plat ligt.
Mijn spullen moet ik nog bezorgd worden, maar ik wil tzt de Sonoff Basic gaan flashen met Tasmota software. Klopt het dat ik dan geen mqtt server op raspberry hoef te zetten? Dan volstaat toch de homebridge plugin? Met de Tasmota firmware zorg ik er toch ook voor dat ik niet afhankelijk ben van het internet? Of is de mqtt server dan nog steeds nodig?
1. Ik heb deze cam ook, ik gaf het op. Ik probeerde met homebridge-camera-ffmpeg. Op geen enkele manier kwam de rtsp stream binnen. Zou blijkbaar aan de 'funky' firmware van het toestel liggen.
Oei, dat zou wel jammer zijn. In ieder geval het eerste projectje om proberen werkend te krijgen. Ik wil gelijk beginnen met de ffmpeg-omx plugin.
Kamertemperatuur en vochtigheid lees ik uit van een DHT22 sensor, homebridge-dht plugin.
Deze sensor kende ik nog niet. Net een artikel gevonden op raspberrytips.nl hoe deze te installeren. Lijkt me ook wel een leuk projectje. Dan kan ik naast de meting van mijn Elgato Room en de Honeywell Lyric T6 met een derde meting checken wat de juiste temp in de woonkamer is. Ik heb mijn vraagtekens bij de Lyric T6 (deze kun je nog wel met -1.5 tot +1.5 inregelen).
Ik heb me hevig verzet tegen homebridge, maar ben nu ook overstag gegaan. ;)

• paQ
Serena schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:20:
[...]

LOL, had ik vorige keer ook al. Ik zag het gewoonweg niet…
Gewoon dat stukje van je huidige kopieren, dan een komma achter de } en dan paste.
“Save” en dan ruimt ie alles netjes op.
Maak je een fout, dan staat er een rood kruisje voor de regel.

Verwijderd

meesje schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:36:
[...]

Mijn spullen moet ik nog bezorgd worden, maar ik wil tzt de Sonoff Basic gaan flashen met Tasmota software. Klopt het dat ik dan geen mqtt server op raspberry hoef te zetten? Dan volstaat toch de homebridge plugin? Met de Tasmota firmware zorg ik er toch ook voor dat ik niet afhankelijk ben van het internet? Of is de mqtt server dan nog steeds nodig?
Mijn sonoffs werden ook geflashed met tasmota. Als je geen MQTT server will gebruiken, moet je dit uitzetten in de tasmota software. Anders probeert hij om de +-5 seconden verbinding te leggen met een mqtt server. Op dat moment worden commando's niet uitgevoerd.
Je bent met tasmota firmware niet afhankelijk van het internet, klopt.
Ik gebruik een mqtt server omdat:
-De gebruikte homebridge plugin om te babbelen met mijn sonoffs dit vereist (homebridge mqtt switch tasmota)
-Ik ook op die manier sensors kan koppelen op de gpio pinnen van de sonoffs die via mqtt communiceren en rapporteren in homebridge.

Wellicht lukt de homebridge sonoff tasmota http plugin ook wel, maar die heb ik nog niet getest. Mijn config werkt en zie geen reden om anders te doen.

Succes met raspbian install en flashen van je sonoff.

oh, installeer ook even cups in raspbian, kan je van jouw printer een airprint compatible device maken, zelf van een usb only connected printer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 19:45 ]

• Serena
Het toevoegen van de extra Mi Flora's was een fluitje van een cent. Ik hoefde dus gewoon NIETS te doen, HomeBridge vond ze helemaal zelf. Ideaal!!!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
Wat is het grote voordeel van Tasmota in een homebridge omgeving? Zelf heb ik m'n sonoff geinstalleerd als een simpele webserver die op /on, /off en /status reageert, tezamen met een http simple switch in homebridge.

Wellicht vraagt mijn situatie er niet om, maar kan iemand mij kort het voordeel van tasmota uitleggen?

• paQ
Serena schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:38:
Het toevoegen van de extra Mi Flora's was een fluitje van een cent. Ik hoefde dus gewoon NIETS te doen, HomeBridge vond ze helemaal zelf. Ideaal!!!
uhm.. en staan die na de auto clean up van de plugin er dan ook nog in?
Na ca 10 min bijv.

Niet echt wenselijk dat dat vanzelf gaat, want dan heb je mi floras van je buren (bij wijze van) er ook automatisch in staan...

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 18-04-2018 09:12 ]

• Serena
paQ schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:10:
[...]

Na ca 10 min bijv.

Niet echt wenselijk dat dat vanzelf gaat, want dan heb je mi floras van je buren (bij wijze van) er ook automatisch in staan...
Yep, doen het nog steeds.
En ik weet zeker dat de buren zoiets nooit zullen kopen… 🤣

• Rgerr
paQ schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:10:
[...]

Na ca 10 min bijv.

Bij mij pakte de plugin ze ook automatisch, achteraf in config bij gezet voor de zekerheid. Werken prima zo. :)

• paQ
Vaag hoor. :?

• meesje
Gisteravond raspbian stretch lite even snel op een sd kaart geinstalleerd, een leeg ssh bestand toegevoegd aan de sd kaart en via de ziggo modem achterhaald wat het ip adres van de rpi is. Daarna kon ik middels de terminal app via ssh verbinding maken. Dus de eerste stappen zijn gelukt.

Wat ik me echter afvraag, is hoe kan ik een vast ip adres (eenvoudig) toekennen aan de rpi? Ik lees veel over dat dit middels het aanpassen van een bestand moet gebeuren. Kan zoiets niet via een of ander menu ingesteld worden? Hoe hebben jullie dit gedaan?

• Rgerr
Zeker vaag, wel grappig. Homebridge voegde ze automatisch toe, en heb geen idee waardoor. _/-\o_

• meesje
@paQ Zou je me kunnen helpen. Ik volg jouw stappenplan.

Het volgende commando levert onderstaand resultaat op.
code:
1
sudo cp -R * /usr/local/

resultaat
code:
1
cp: cannot stat '*': No such file or directory

Wat kan ik nog doen?

• paQ
Dan heb je ws. in de stap ervoor ergens een foutmelding gehad?

• meesje
paQ schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:00:
Dan heb je ws. in de stap ervoor ergens een foutmelding gehad?
Nee. Geen foutmelding.
Even wat gezocht: https://www.linuxquestion...-cannot-stat-mean-640617/

Als ik dit zo lees, heb ik het vermoeden dat er iets ‘onder water’ mee gekopieerd en geplakt worden. Vanavond maar eens het commando gewoon intypen.
Ik kopieer trouwens vanuit mac/safari naar de terminal.

Edit: handmatig overnemen, zelfde melding. Nu maar opnieuw beginnen met een schonen raspbian stretch lite.
Wordt vervolgd...

[ Voor 10% gewijzigd door meesje op 18-04-2018 21:23 ]

• DePaul
@Verwijderd Begrijp ik hieruit dat jij je garagedeur nu ook via Homebridge en dus Homekit kan bedienen? Dmv een relay board aan te sluiten op de Pi?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• meesje
@paQ Ik ben helemaal opnieuw begonnen en nog steeds dezelfde foutboodschap bij het cp commando.
Heb jij een bron waar je destijds dit commando vandaag gehaald hebt?

O ja, ben je in jouw stappenplan uitgegaan van Raspbian Stretch with Desktop of Lite? Aangezien ik geen interesse heb in een desktop heb ik gekozen voor Lite.

Edit: is dit cp commando wel nodig?
Hier (https://www.iculture.nl/n...-raspberry-pi-homebridge/) kom ik het commando ook tegen. Hebben ze daar geen fout gemaakt met "indien een RPI 3 dan naar stap 5"? Had dat niet naar stap 6 moeten zijn?

Edit 2: het artikel op iculture gaat uit van de Desktop versie. Morgen of overmorgen maar eens daar mee aan de slag.

[ Voor 70% gewijzigd door meesje op 18-04-2018 22:29 ]

Verwijderd

DePaul schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:53:
@Verwijderd Begrijp ik hieruit dat jij je garagedeur nu ook via Homebridge en dus Homekit kan bedienen? Dmv een relay board aan te sluiten op de Pi?
yes, dat zei ik.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eapVnS/IMG_0773.jpg

raspi on the left, relay board (twee is voldoende, in dit geval zijn het er acht) en rechts een afstandsbediening. De drukknoppen van de remote werden overbrugd en aangesloten op de relais.
De relais worden geschakeld met een shellscriptje. De shellscripts worden ingeladen in homebridge dmv homebridge-script2.

En zo ziet het er uit in homekit:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nw2Egn/Image_1.jpg

De switch 'is open' geeft aan wanneer de poort openstaat mbhv een reed switch en een sonof basic sv. Moet wel nog ingesteld worden. Ik wacht nog op mijn reed switch uit China...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 22:14 ]

• meesje
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:06:
[...]

yes, dat zei ik.
[afbeelding]

raspi on the left, relay board (twee is voldoende, in dit geval zijn het er acht) en rechts een afstandsbediening. De drukknoppen van de remote werden overbrugd en aangesloten op de relais.
De relais worden geschakeld met een shellscriptje. De shellscripts worden ingeladen in homebridge dmv homebridge-script2.

En zo ziet het er uit in homekit:
[afbeelding]

De switch 'is open' geeft aan wanneer de poort openstaat mbhv een reed switch en een sonof basic sv. Moet wel nog ingesteld worden. Ik wacht nog op mijn reed switch uit China...
Knap stukje werk hoor! _/-\o_

• paQ
meesje schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:00:
@paQ Ik ben helemaal opnieuw begonnen en nog steeds dezelfde foutboodschap bij het cp commando.

O ja, ben je in jouw stappenplan uitgegaan van Raspbian Stretch with Desktop of Lite? Aangezien ik geen interesse heb in een desktop heb ik gekozen voor Lite.

Hier (https://www.iculture.nl/n...-raspberry-pi-homebridge/) kom ik het commando ook tegen. Hebben ze daar geen fout gemaakt met "indien een RPI 3 dan naar stap 5"? Had dat niet naar stap 6 moeten zijn?

Edit 2: het artikel op iculture gaat uit van de Desktop versie. Morgen of overmorgen maar eens daar mee aan de slag.
Desktopversie

• Rgerr
meesje schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:00:

Gebruik Etcher en download image van volledige Raspian. Via Etcher image op sd kaart zetten. Is de snelste manier en ook al heb je geen desktop nodig, volledige versie is iig compleet en kun je nagenoeg elke tutorial doorlopen. Met Lite heb je dus beperkingen.

• meesje
Rgerr schreef op donderdag 19 april 2018 @ 06:41:
[...]

Gebruik Etcher en download image van volledige Raspian. Via Etcher image op sd kaart zetten. Is de snelste manier en ook al heb je geen desktop nodig, volledige versie is iig compleet en kun je nagenoeg elke tutorial doorlopen. Met Lite heb je dus beperkingen.
Vanavond of morgen ga ik er weer mee aan de slag (deze keer met de Desktop versie).
Mijn streven is in ieder geval om een install te doen zonder dat de RPI aan een beeldscherm hoeft te hangen. De belangrijkste stap daarbij is om SSH aan te zetten. Dat doe je door een leeg bestand genaamd 'ssh' (zonder enige extensie) op de SD kaart te plaatsen.

• DePaul
@Verwijderd Vet cool! :D

Ik weet ineens wat mijn volgende project gaat zijn :*)

• Rgerr
meesje schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:11:
[...]

Vanavond of morgen ga ik er weer mee aan de slag (deze keer met de Desktop versie).
Mijn streven is in ieder geval om een install te doen zonder dat de RPI aan een beeldscherm hoeft te hangen. De belangrijkste stap daarbij is om SSH aan te zetten. Dat doe je door een leeg bestand genaamd 'ssh' (zonder enige extensie) op de SD kaart te plaatsen.
Is het bezwaarlijk om éénmalig een beeldscherm te gebruiken? Dan even sudo raspi-config en zowel SSH als VNC open te zetten. Zo kun je ook op je iPad (en iPhone) middels VNC inloggen, SSH sluit meestal de terminal na bepaalde tijd weer. Ik geef in elk geval de voorkeur aan VNC.

• meesje
Rgerr schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:43:
[...]

Is het bezwaarlijk om éénmalig een beeldscherm te gebruiken? Dan even sudo raspi-config en zowel SSH als VNC open te zetten. Zo kun je ook op je iPad (en iPhone) middels VNC inloggen, SSH sluit meestal de terminal na bepaalde tijd weer. Ik geef in elk geval de voorkeur aan VNC.
Het is zeker niet bezwaarlijk. Maar als het zonder kan, heeft het mijn voorkeur. Aangezien het me lukt om een SSH op te zetten (middels het lege bestandje, dat trouwens verwijderd wordt na 1e keer ssh verbinding, deze zet de ssh optie op Y), kan ik dan dus via raspi-config ook VNC op zetten. Nu ik de Desktop versie ga proberen is VNC inderdaad wel handig.

• Rgerr
meesje schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:49:
[...]

Het is zeker niet bezwaarlijk. Maar als het zonder kan, heeft het mijn voorkeur. Aangezien het me lukt om een SSH op te zetten (middels het lege bestandje, dat trouwens verwijderd wordt na 1e keer ssh verbinding, deze zet de ssh optie op Y), kan ik dan dus via raspi-config ook VNC op zetten. Nu ik de Desktop versie ga proberen is VNC inderdaad wel handig.
Goeie tip, ga ik onthouden. Heb ondertussen twee pi’s, zoek nog een project voor de tweede.

VNC is er ook als iOS app en als je een account aanmaakt kun je ook in de cloud inloggen. Ideaal om toch even het log te checken als je weg bent. :)

• paQ
Je hebt op zich ook geen beeldscherm nodig, maar het is zo verrekte handig voor de eerste keer dat je boot. Even alles aanzetten wat je wil hebben. Maar volgens mij moet je via SSH ook sudo raspi config kunnen doen.
Voor sommige zaken is het verrekte handig als je even op de desktop kan, verder heb je het niet nodig. Zeker niet met config-ui-x plugin. (Op de nest token na dan... die moet je in een terminal draaien)

• meesje
Dat is dus ook wat ik aangeef. Als je direct na het branden van de image op de SD kaart een bestandje toevoegt genaamd 'ssh', dan kun je een ssh connectie maken via terminal. En verder kun je gewoon aan de slag. Zelfs een vast ip adres toekennen kun je doen door een bepaald bestandje via terminal aan te passen.

In de toekomst wil ik ook aan de slag met een tweede Pi voor pi-hole/notrack.

• meesje
Ja ja, homebridge met de config-ui-x plugin draait nu! De oplossing is dus inderdaad om de Desktop versie te installeren ipv Lite. De hele installatie is gelukt zonder monitor en toetsenbord aan te sluiten. Happy, happy!

Morgen maar een backup maken van de SD kaart met Apple Pi baker, zodat ik de komende dagen lekker kan gaan klooien en gemakkelijk terug kan naar de situatie van nu.

De eerste uitdaging wordt de foscam C1. Ik zie het somber in, aangezien de eerste signalen in dit topic slecht waren (mbt deze specifieke webcam).

@paQ of @DePaul Wellicht kunnen jullie onderstaande nog aanpassen in de topic start?
- Bij stap 2: kies voor de Desktop versie (de Lite versie levert tijdens de installatie problemen op)
- Na stap 7 wordt aangegeven dat het niet nodig is om homebridge op te starten. Mijn ervaring is echter dat de map .homebridge in /home/pi nog niet aanwezig is als homebridge niet een eerste keer is gestart. Wellicht opnemen dat je juist homebridge een keer moet starten (en daarna weer gelijk afsluiten), zodat je met het config.json bestand (in de map /home/pi/.homebridge) aan de slag kunt?
- Hebben jullie homebridge ook aan de opstart- en reboot scripts toegevoegd? Is dit wellicht ook handig om mee te nemen in de stappenplan?

En als ik wellicht mijn uiteindelijke stappen (zonder monitor, toetsenbord en muis) moet aanleveren, is dat ook geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 19-04-2018 22:13 ]

• meesje
Yes!!!!!!
Mijn Foscam C1 is werkend onder homekit. Dankzij de plugin die @paQ laatst noemde: https://www.npmjs.com/package/homebridge-camera-ffmpeg-omx

De camera geeft keurig een still image en wanneer ik er op klik verschijnt binnen 3-5 5-10 seconden het live beeld.

@Serena Het is me dus gelukt. Mocht je tzt hulp nodig hebben, laat het me maar weten.

Edit: 3-5 seconden was wel heel opportunistisch. 5-10 sec. is het eerder (in mijn geval dan).

[ Voor 66% gewijzigd door meesje op 20-04-2018 15:47 ]

Verwijderd

ik heb een vraagje heb een homebridge draaien op een raspberry, alleen moet ik elke dag een sudo reboot geven en daarna homebridge. dan doet alles het weer voor bepaalde tijd. verder werkt alles perfect na de nieuwe opstart. Hoe los ik dit op. Ben zelf een leek, iemand anders heeft het voor mij geïnstalleerd maar deze persoon is geëmigreerd. bedankt alvast voor jullie hulp

• meesje
Even een klein minpuntje. Wanneer ik tegen Siri zeg "toon me de woonkamer", krijg ik als reactie "Je Foscam C1 is uitgeschakeld". Dit is echt niet het geval. Ervaren jullie hetzelfde? Moet ik hiervoor nog iets aanpassen (in config.json)?

• paQ
meesje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:41:
Even een klein minpuntje. Wanneer ik tegen Siri zeg "toon me de woonkamer", krijg ik als reactie "Je Foscam C1 is uitgeschakeld". Dit is echt niet het geval. Ervaren jullie hetzelfde? Moet ik hiervoor nog iets aanpassen (in config.json)?
Kijk eens in smart home.
Daar heb je ws nog een knop voor je camera (Die kan aan en uit)

• meesje
paQ schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:46:
[...]

Kijk eens in smart home.
Daar heb je ws nog een knop voor je camera (Die kan aan en uit)
Smart home heb ik (nog) niet. Zojuist gekeken in de Koogeek app. Daar heb ik nog de optie 'Stroomstatus'. Deze heb ik nu op On gezet. Echter nu krijg ik terug gekoppeld van Siri "Je Foscam C1 is ingeschakeld". Is mijn Siri commando ("toon...") wel juist?

• paQ
Geen idee waarom je dat siri commando zou willen gebruiken, maar goed. Als ik dat commando geef dan opent siri Woning en toont me de kamer waar ik naar vraag. (incl de camera)

• meesje
paQ schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:08:
Geen idee waarom je dat siri commando zou willen gebruiken, maar goed. Als ik dat commando geef dan opent siri Woning en toont me de kamer waar ik naar vraag. (incl de camera)
Soms is de waarom vraag toch niet interessant....? ;)
Het commando "Laat me de woonkamer zien" werkt wel. Dan opent ie de Woning de app met de juiste kamer.

• paQ
meesje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:13:
[...]

Soms is de waarom vraag toch niet interessant....? ;)
is dat een retorische vraag?

• meesje
paQ schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:16:
[...]

is dat een retorische vraag?
Laat maar die opmerking maar zitten. Soms zitten wij niet op dezelfde golflengte.

Het enige dat ik er mee wil aangeven is dat als je iets werkend hebt gekregen je ook wellicht wil uitproberen of alles ook goed werkt (in dit geval dus ook Siri). Dat is toch puur nieuwsgierigheid? Of je het daarna nog vaak gaat gebruiken, dat zou inderdaad niet vaak het geval zijn.

Ik zie bijvoorbeeld wel in de toekomst gebeuren dat je het beeld van de webcam met een Siri commando en een Apple TV op je televisie kan tonen. Dat kan nu ook bij Google Home icm een Chromecast.

Dus vanuit daar was mijn interesse of Siri werkt icm de webcam.

• meesje
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:28:
ik heb een vraagje heb een homebridge draaien op een raspberry, alleen moet ik elke dag een sudo reboot geven en daarna homebridge. dan doet alles het weer voor bepaalde tijd. verder werkt alles perfect na de nieuwe opstart. Hoe los ik dit op. Ben zelf een leek, iemand anders heeft het voor mij geïnstalleerd maar deze persoon is geëmigreerd. bedankt alvast voor jullie hulp
Er is ook een specifiek raspberry pi topic. Wellicht kun je daar ook je vraag stellen. En anders toch maar proberen de stappen te volgens zoals beschreven in de topic start (dus een nieuwe installatie van homebridge). Dat kan wellicht sneller zijn dan helemaal uit te zoeken wat er aan de hand is.

• paQ
wat staat er in je log of error log?

/var/log/homebridge.log waarschijnlijk

Verwijderd

Een of andere plugin doet je homebridge crashen.
Je dient homebridge als service in te stellen via systemd. Op die manier zal homebridge automatisch opstarten bij een herstart en ook terug starten indien hij crasht.
Hier is een procedure, https://gist.github.com/johannrichard/0ad0de1feb6adb9eb61a/Het is belangrijk te weten waar homebridge staat. Dit staat netjes omschreven. Gezien je een leek bent, raad ik aan om eerst een image van je huidige sd card te maken, zijnde een back-up als je het om zeep helpt.

• meesje
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:07:
[...]

Een of andere plugin doet je homebridge crashen.
Je dient homebridge als service in te stellen via systemd. Op die manier zal homebridge automatisch opstarten bij een herstart en ook terug starten indien hij crasht.
Hier is een procedure, https://gist.github.com/johannrichard/0ad0de1feb6adb9eb61a/Het is belangrijk te weten waar homebridge staat. Dit staat netjes omschreven. Gezien je een leek bent, raad ik aan om eerst een image van je huidige sd card te maken, zijnde een back-up als je het om zeep helpt.
Bedankt! Naar een dergelijke procedure was ik op zoek.

Edit: De eerste keer was ik een paar keer sudo vergeten. Gelukkig had ik een backup gemaakt.
De tien stappen beschreven op de volgende pagina kunnen letterlijk gekopieerd en geplakt worden.
https://timleland.com/setup-homebridge-to-start-on-bootup/

Edi 2: Na het volgen van de 10 stappen deed de live stream van de webcam het niet meer......, wel de snapshot. Dus nu maar weer even de backup terug gezet. Later nog een keer proberen deze stappen uit te voeren. Of wellicht de plugin verwijderen en deze, na de 10 stappen, opnieuw installeren. Wellicht denken jullie van dat is kansloos, maar Ik ben geen Linux kenner, ik probeer ook maar wat... ;)

[ Voor 32% gewijzigd door meesje op 20-04-2018 22:39 ]

• Rgerr
meesje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:53:
[...]

Bedankt! Naar een dergelijke procedure was ik op zoek.

Edit: De eerste keer was ik een paar keer sudo vergeten. Gelukkig had ik een backup gemaakt.
De tien stappen beschreven op de volgende pagina kunnen letterlijk gekopieerd en geplakt worden.
https://timleland.com/setup-homebridge-to-start-on-bootup/

Edi 2: Na het volgen van de 10 stappen deed de live stream van de webcam het niet meer......, wel de snapshot. Dus nu maar weer even de backup terug gezet. Later nog een keer proberen deze stappen uit te voeren. Of wellicht de plugin verwijderen en deze, na de 10 stappen, opnieuw installeren. Wellicht denken jullie van dat is kansloos, maar Ik ben geen Linux kenner, ik probeer ook maar wat... ;)
Zou niet uit moeten maken, je blijft in ‘uit’ Homebridge verder. Gewoon opnieuw proberen en kijken wat het resultaat is. Anders zijn er nog andere mogelijkheden om Homebridge automatisch te starten. :)

• meesje
Rgerr schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 07:24:
[...]

Zou niet uit moeten maken, je blijft in ‘uit’ Homebridge verder. Gewoon opnieuw proberen en kijken wat het resultaat is. Anders zijn er nog andere mogelijkheden om Homebridge automatisch te starten. :)
Zojuist opnieuw de 10 stappen uitgevoerd. Homebridge draait wel, de snapshot in de Woning app werkt ook. Alleen de live stream wil niet opstarten. Ik ben benieuwd naar de andere mogelijkheden.

Ik heb al gekeken naar rc.local. Ik dacht van daar voeg ik het homebridge commando aan toe. Op mijn Synology heb ik aan dat bestand een commando toegevoegd dat er voor zorgt dat het felle blauwe licht uit gaat, maar het opstarten van homebridge op een RPI werkt toch wat anders.... ;)

Nu start ik homebridge handmatig middels een VNC verbinding en vanuit daar in een terminal venster het homebridge commando ingeven. Via terminal en SSH vanaf mijn mac kan ik ook homebridge opstarten. Echter als ik dan het terminal venster sluit, wordt ook het homebridge proces gesloten.

Verwijderd

meesje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:13:
[...]

Zojuist opnieuw de 10 stappen uitgevoerd. Homebridge draait wel, de snapshot in de Woning app werkt ook. Alleen de live stream wil niet opstarten. Ik ben benieuwd naar de andere mogelijkheden.
1. Fijn dat je de c1 aan de praat kreeg. Ga ik toch nog eens opnieuw proberen volgende week. Omdat na het uitvoeren van homebridge als proces het bij jou niet meer werkt, kan dit bij mij ook aan de basis liggen. Ik had homebridge van in het begin zo draaien.
Kan je eens which ffmep en which homebridge in terminal typen en hier posten?
2. Het feit dat homebridge sluit nadat je ssh afsluit, komt omdat het proces in die geopende sessie is gestart.

• Rgerr
meesje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:13:
[...]

Ik heb al gekeken naar rc.local. Ik dacht van daar voeg ik het homebridge commando aan toe. Op mijn Synology heb ik aan dat bestand een commando toegevoegd dat er voor zorgt dat het felle blauwe licht uit gaat, maar het opstarten van homebridge op een RPI werkt toch wat anders.... ;)

Nu start ik homebridge handmatig middels een VNC verbinding en vanuit daar in een terminal venster het homebridge commando ingeven. Via terminal en SSH vanaf mijn mac kan ik ook homebridge opstarten. Echter als ik dan het terminal venster sluit, wordt ook het homebridge proces gesloten.
https://github.com/nfarin...ning-homebridge-on-bootup

Mocht het nog steeds niet lukken icm je foscam, probeer dan eens een andere plug-in.

Verwijderd

Rgerr schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:44:
[...]

Mocht het nog steeds niet lukken icm je foscam, probeer dan eens een andere plug-in.
Ik vermoed dat de plugin niet aan de basis ligt.
@meesje Mijn invalshoek: Via de procedure met systemd, wordt er op een bepaald punt een gebruiker ‘homebridge’ aangemaakt. Deze gebruiker draait de aangemaakte homebridge service.
ffmpeg zal waarschijnlijk in de map usr/bin staan (commando which ffmpeg biedt uitsluitsel).
De gebruiker homebridge kan ffmpeg hierdoor niet draaien.
Verplaats eens de ffmpeg executable van usr/bin naar usr/local/bin

• meesje
Rgerr schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:44:
[...]

De stappen beschreven bij de link heb ik uitgevoerd. Deze komen overeen met de 10 stappen die ik had gevonden. Bij deze 10 stappen werd ook elke commando vooraf gegaan door ‘sudo’. Voor mij als leek wel handig, kopiëren en plakken. ;)

@Verwijderd Bedankt voor het delen van je kijk op dit probleem. Ik heb nu de backup (van voordat ik met de 10 stappen aan de slag ging) weer terug gezet. Vanavond of morgen even kijken of het verplaatsen de executable de oplossing is. Ik zal de uitkomst van de ‘which’ commando’s hier posten.

• Rgerr
meesje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:33:
[...]

De stappen beschreven bij de link heb ik uitgevoerd. Deze komen overeen met de 10 stappen die ik had gevonden. Bij deze 10 stappen werd ook elke commando vooraf gegaan door ‘sudo’. Voor mij als leek wel handig, kopiëren en plakken. ;)

@Verwijderd Bedankt voor het delen van je kijk op dit probleem. Ik heb nu de backup (van voordat ik met de 10 stappen aan de slag ging) weer terug gezet. Vanavond of morgen even kijken of het verplaatsen de executable de oplossing is. Ik zal de uitkomst van de ‘which’ commando’s hier posten.
Volgende keer als je niet over al sudo voor wil zetten: sudo -i :)

Verwijderd

paQ schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:10:
[...]

wat staat er in je log of error log?

/var/log/homebridge.log waarschijnlijk
Bedankt voor de hulp, ik heb nog even gekeken ik hoef hem niet te rebooten als ik alleen homebridge intyp start hij weer en doet alles het weer.

• meesje
@Verwijderd De gevraagde commando's leveren onderstaande op.
code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:~ $ which ffmpeg
/usr/local/bin/ffmpeg
pi@raspberrypi:~ $ which homebridge
/usr/bin/homebridge

Het lijkt me nu niet nodig om ffmpeg executable van usr/bin naar usr/local/bin te verplaatsen, toch?

[ Voor 62% gewijzigd door meesje op 21-04-2018 22:14 ]

• Rgerr
meesje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:02:
@Verwijderd De gevraagde commando's leveren onderstaande op.
code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:~ $ which ffmpeg
/usr/local/bin/ffmpeg
pi@raspberrypi:~ $ which homebridge
/usr/bin/homebridge

Het lijkt me nu niet nodig om ffmpeg executable van usr/bin naar usr/local/bin te verplaatsen, toch?
Denk het wel, je kunt ze ook kopiëren natuurlijk. Kijken of het werkt, zo niet kun je de executable gewoon weer weghalen.

• paQ
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:49:
[...]

Bedankt voor de hulp, ik heb nog even gekeken ik hoef hem niet te rebooten als ik alleen homebridge intyp start hij weer en doet alles het weer.
Dat klopt, maar er is toch iets waardoor je homebridge er mee kapt.
Ik heb dat ook eens gehad op de weather plugin.
Zijn al je plugins wel up to date?

• meesje
Yes! Problem solved. De oplossing was om de user 'homebridge' video rechten te geven voor /dev/vchiq.
@Rgerr @Verwijderd Bedankt voor het meedenken! Het kopiëren of verplaatsen van ffmpeg was niet nodig.

• parrish
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-03-2022
paQ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:40:
[...]

Dat klopt.

Ik gebruik die plugin voor het weergeven van de status van mijn Danalock, zonder dat ik hem daarmee kan bedienen. En als ik afwezig ben dan krijg ik er een notificatie van.

Ik heb eigenlijk nog niet getest of ik er meerdere onder elkaar kan zetten en die dan zo als push kan gebruiken voor andere zaken. Misschien kom ik er zo aan toe het te testen.

edit:
Het doet er niet heel veel toe zie ik.
Ik heb zojuist even een lock mechanism toegevoegd.
De enige notificatie die je kunt krijgen is dat het slot vergrendeld is. en bij ontgrendelen krijg je de push dat ie ontgrendeld is. Ook kun je niks met de omschrijving.
Ongeschikt voor het maken van push messages dus.
Hoi @paQ

Ik kom er niet helemaal uit 8)7 Hoe heb jij deze plugin in je homekit geconfigureerd?

Ik heb eea in mn homebridge gezet, alles goed zichtbaar, maar mis even de aansluiting naar de volgende stap. Maw hoe kan ik de beschikbare "schakelaars" koppelen?

bedankt alvast!

• paQ
parrish schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:38:
[...]

Hoi @paQ

Ik kom er niet helemaal uit 8)7 Hoe heb jij deze plugin in je homekit geconfigureerd?

Ik heb eea in mn homebridge gezet, alles goed zichtbaar, maar mis even de aansluiting naar de volgende stap. Maw hoe kan ik de beschikbare "schakelaars" koppelen?

bedankt alvast!
koppelen waaraan bedoel je precies?

om m'n Danalock als alarm (in / uit) weer te geven gebruik ik alleen dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 {
            "platform": "AutomationSwitches",
            "switches": [
                {
                    "type": "automation",
                    "name": "Automation Switch #1",
                    "period": 1800,
                    "autoOff": false
                },
                {
                    "type": "security",
                    "name": "Nachtslot"
                }
            ]
        }

2 automations:
ALS Danalock AAN, DAN Alarm afwezig
ALS Danalock UIT, DAN Alarm aanwezig

Werkt ook gewoon als je de Danalock met de hand open of dicht draait :)

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 22-04-2018 11:16 ]

• parrish
Ah duidelijk,

Ik wilde het volgende met deze "AutomationSwitches"

- Als mijn garage deur langer dan 5 minuten openstaat wil ik een notification ontvangen! en

- Als er niemand thuis is en danalock is open dan notification dat deur niet op slot is

Ik dacht dat ik met deze npm eea kan instellen?

• paQ
parrish schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:01:
Ah duidelijk,

Ik wilde het volgende met deze "AutomationSwitches"

- Als mijn garage deur langer dan 5 minuten openstaat wil ik een notification ontvangen!
Nee, dan ben je aangewezen op een automation waarmee je zelf een push stuurt (bijv pushed.co)

Automation 1:
ALS garage opent, DAN delayswitch 'garage' AAN (300sec)
Automation 2:
ALS 'garage' uit, EN garagedeur is OPEN, DAN pushed.co
en

- Als er niemand thuis is en danalock is open dan notification dat deur niet op slot is

Ik dacht dat ik met deze npm eea kan instellen?
Dat kan native homekit met die automationswitches plugin;
Notificatie als niemand thuis en Danalock gaat uit. (bijv, mits je de status van je Danalock bijv aan de slot-switch geeft)
Wil je wat anders, dan geldt weer hetzelfde als bij je garage.

Een notificatie kan alleen gegeven worden op het moment dat de trigger plaatsvindt, vanuit het apparaat dat notificaties kan geven.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 22-04-2018 14:03 ]

• parrish
Bedankt hoor voor je uitleg!!

Ik ga eerst maar eens kijken welke push dienst het beste werkt

• parrish
Toch nog een vraag volgende:

Ik heb de notificaties van mijn Hue motion en deursensors (koogeek en Eve) zo ingesteld dat wanneer er niemand thuis is ik een melding krijg van beweging of deur open.

Nu gebeurt het dat er iemand thuis is die niet in de de family zit schoonmaakster of zo. Ik krijg dan steeds meldingen prima. Is er een rule aan te maken om deze uit te zetten?

Je stelt de notificatie in bij de sensor zelf...dus dat kan je niet aanpassen

Jullie idee?
Pagina: 1 ... 7 ... 52 Laatste