Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 9 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
PD2JK schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:59:
Misschien moeten we een Highscreen fanclub oprichten. Tulip heeft er ook één. :+

Anyway, retro meuk is leuk, maar ik houd niet van lawaai. Dus even iets bedacht voor de GeForce 3 Ti200;

[Afbeelding]
Lol, zo heb ik vroeger ook wel eens CPU koeler op een GPU gemod. Gaatjes boren op de juiste plek, moertje erdoor en een 80cm fan erop. Lekker stil!

De Ti4200 die ik heb gekocht heeft ook een gare ventilator met opstartperikelen. Schoon gemaakt en opnieuw gesmeerd, maar blijft herrie maken. Misschien ook wel gewoon een dingetje uit die tijd. Via aliexpress een Zalman vf700 clone gekocht. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
PD2JK schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:59:
Misschien moeten we een Highscreen fanclub oprichten. Tulip heeft er ook één. :+

Anyway, retro meuk is leuk, maar ik houd niet van lawaai. Dus even iets bedacht voor de GeForce 3 Ti200;

[Afbeelding]
Lawaai, als in een ratelende ventilator? Dit zou niet in mijn kast passen maar op zich is het een leuk idee. Ik heb maar een TNT2 in mijn PC, die wordt door een heel klein ventilatortje op een al net zo klein koelblokje (het was in zijn tijd een hele snelle videokaart, maar nu is ie vooral schattig :+) en dat ventilatortje heeft al een snuif ptfe gekregen, maar ik ben nog niet overtuigd van de duurzaamheid van deze oplossing. Ik ga maar eens opzoeken wat voor koeling die chip nodig heeft. :)
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:45:
Ik heb de afgelopen dagen ook wat leuke dingen binnengekregen.

Een Voodoo2 in doos met alle toebehoren, waarvoor nogmaals hartelijk dank @pascaldv ! O+ _/-\o_
En een stapeltje classic games in prima staat, ook heel blij mee! Ook jij nogmaals dank @Osc O+ _/-\o_

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik kan me die doos nog wel herinneren; zo eentje heb ik ooit weleens nieuw gekocht om mijn Monster 3d te upgraden. Ik weet niet meer of het nou veel uitmaakte in die 200MHz Pentium. Misschien voor de hogere resolutie? :P Ik weet ook niet meer wat ik er nou precies voor betaalde. Ik heb iets van 250 gulden in m'n hoofd voor de Monster 3D en iets vergelijkbaars voor die Skywell, maar ik kan er echt naastzitten.

Ik heb de HD van die PC maar opgegeven; hij werd door de BIOS steeds vaker bij een cold boot niet meer gezien. Dat is nogal balen want ik had best wel wat tijd gestoken in de triple boot, en met 40GB was het ook een ideaal formaat. Ik heb er een andere HD van een paar GB in gestoken en W98 en W2K geinstalleerd maar nog Linux ernaast wordt een beetje krap aan (ik vind dat prettig te doen omdat ik dan feitelijk gewoon een trage moderne PC heb dus gewoon internet op kan enzo en nog te kunnen booten als Windows breekt). En om de een of andere manier blijf ik kloten met de drivers soms. Hoewel Windows 2000 heel modern aandeed; out-of-the-box heeft ie de de resolutie (1440p) automatisch herkend met de Basic Display Adapter-driver, met die VGA->HDMI-kabel ertussen. Muis, toetsenbord en netwerkkaart werkten ook out-of-the-box dus ik hoefde alleen maar een driver voor de geluidskaart en een geschiktere driver voor de videokaart te hebben. En voor de Voodookaarten dan.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gisteren maar eens even op de zolder wat opgeduikeld. Twee volle verhuisdozen, een vol cd-rom en floppy's, de andere vol met oude hardware. Zit vast nog wel wat leuk spul, maar ongetwijfeld ook nog wel meuk tussen :P
Spilproof din keyboard zonder winkeys is iig terecht en in de gauwigheid zag ik volgens mij ook nog een voodoo, maar even geen idee welke. Wordt vervolgd :)

En passant bij schoonouders vandaag een oude Medion pc en twee LCD schermen meegenomen. Denk dat dat P4 spul is dat ik al ooit heb geplunderd:+ dus die gaat vermoedelijk de recycling in. Maar eerst ff open schroeven. Leuk vooruitzicht voor de kerstvakantie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
Hoe zijn hier de ervaringen met IDE / SATA adapters? Ik was ook een retro PC aan het assembleren maar kwam er achter dat de harde schijven die ik had SATA zijn en het Medion moederbord uit 2001 heeft daar geen aansluitingen voor want maakt gebruik van IDE aansluitingen.

[ Voor 8% gewijzigd door juanita op 29-11-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Van de adapters die ik zelf heb geprobeerd vindt ik nogsteeds deze het beste werken: https://www.startech.com/en-us/hdd/pata2sata3

@MaNdM De volgende mag je mooi pakketje wel nemen, ik ben nu wel voorzien.

Oh, als iemand een Riva 128 PCI over heeft, stuur me maar een DM O-)

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vinnie schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:50:
Van de adapters die ik zelf heb geprobeerd vindt ik nogsteeds deze het beste werken: https://www.startech.com/en-us/hdd/pata2sata3

@MaNdM De volgende mag je mooi pakketje wel nemen, ik ben nu wel voorzien.

Oh, als iemand een Riva 128 PCI over heeft, stuur me maar een DM O-)
Ok! No worries.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

juanita schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:45:
Hoe zijn hier de ervaringen met IDE / SATA adapters? Ik was ook een retro PC aan het assembleren maar kwam er achter dat de harde schijven die ik had SATA zijn en het Medion moederbord uit 2001 heeft daar geen aansluitingen voor want maakt gebruik van IDE aansluitingen.
Hou er rekening mee dat oudere moederborden vaak niet overweg kunnen met grotere nieuwe schijven. Vooral de 137GB limiet zou bij 2001 een relevante kunnen zijn - LBA48-addressing werd pas vanaf 2003 een ding in de high-end. Als je SATA-drives hebt moeten het dus relatief kleine zijn.

Verder heb ik gemengde ervaringen met die dingen, het lijkt per bord en drive te verschillen. Soms nul problemen, soms met geen manier aan de praat te krijgen. Ik gebruik ze overigens vooral icm SSD's van 32-120GB, mogelijk dat je met fysieke HDD's andere/betere ervaringen hebt.

Groot voordeel overigens boven een SATA PCI kaart (ben groot fan van de Promise SATA150-TX2Plus - dat ding doet het altijd onder vrijwel ieder OS, incl Win9x) is dat je boottijd niet trager wordt door adapter bootROM. Keerzijde: je performance wordt ook beperkt tot specs van je native IDE controller. Toch is dat niet zo dramatisch als dat het klinkt, want voor 'snel aanvoelen' zijn latencies, niet bandbreedtes bepalend. Een SSD via adapter op ATA-33 voelt nog steeds vele malen sneller aan dan een beest van een HDD op SATA-300.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Je kunt gebruik maken van Seatools for DOS om in ieder geval op een seagate schijf een limiet in te stellen. De schijf rapporteert dan een (gewenste maar onjuiste) aangepaste grote aan het moederbord. Zo kun je een grotere schijf die je over hebt prima gebruiken ook als je tegen limieten aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
juanita schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:45:
Ik maak gebruik van deze adapter: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Werkt beide kanten op, afhankelijk van welke SATA aansluiting je gebruikt.
In mijn geval prik ik hem dus op een IDE poort van het moederbord.
SSD werkt hier supervlot mee in Windows98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kijk eens wat ik in een doos vond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qH5z3eBIMcehYG-z6G4NHsHZk2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ga8TW0UMkaufK7FkHd2JfFWN.jpg?f=fotoalbum_large
Met originele doorluskabel :)

Identificatie: 43dxh1s0, dus lijkt een Voodoo 1 te zijn. Verdere merktekens lijken te ontbreken. Ik zie op voor- en achterkant nog wel iets staan als 94V0, 9749 en H712115432 Maar dat lijkt niet echt te combineren. Ik gok een OEM kaart? Als het een Diamond was geweest had er dat wel opgestaan.

Als mijn P200 straks up en running is ga ik deze eens proberen, kijken of dat wil :)

Edit: en in die zelfde doos zat ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2xA-akh8a9ecNZ8wejR_eeAZsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ig7GhJhElPLhllOeESWMQor7.jpg?f=fotoalbum_large
Diamond Stealth 64 met extra memory board. Daar staat ook een merkteken 94V-0 achterop. Zou die Vodoo hierboven dan ook een Diamond kunnen zijn?

* The Eagle stiekem best blij dat ie vroeger de waarde van hardware inzag en het goede spul bewaard heeft :)

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 01-12-2020 15:18 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

De Voodoo Graphics is een Hightech Suppliers (HIS). Veel fabrikanten volgden in de basis het reference ontwerp waardoor de meeste kaarten lijken op diegene die jij ook hebt. De Diamond Monster 3D is één van de kaarten die afweek van het reference design en ziet er daardoor iets anders uit maar ook hier: de verschillen zijn minimaal.

Die Diamond Stealth 64 is een leuke kaart met die extra geheugenuitbreiding. Ziet er leuk uit en het was een prima kaart voor 1995. De 2MB extra is in principe nutteloos maar blijft een leuke gimmick. Qua compatibiliteit is de kaart prima en in 1995 stond de kaart hoog in de performance-charts.

Zelf heb ik de Diamond Stealth 64 in een 1995 Pentium 100 systeem zitten en draait daar prima. Als je met die Voodoo Graphics en een Pentium 233MMX (of iets dergelijks) een systeem bouwt dan zit je met die Stealth 64 ook nog goed :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:04

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Diamond stealth is zeker een mooie kaart! Ik heb m zelf ook (in drievoud).
Toevallig heb ik deze samen met een zwik andere pci kaartjes door een serie dos benchmarks gehaald van de week. Op een Vtech moederbord met -jawel- een P200MMX (oké, met oc naar 233) en 2x32MB Sdram.

Beeldkwaliteit is echt goed, en in Windows krijg je dankzij de 4MB 24 bit kleur op 1280x1024 voor elkaar! Leuk voor in een vlotte 486 of tragere Pentium :D

De Voodoo is beslist geen Diamond. Ik heb zelf namelijk een Diamond monster 1, en daar kun je het merklogo niet missen, staat levensgroot in de silkscreen gedrukt :)
Belangrijker: Doet ie het nog?

(Trouwens, is er interesse in de benchmark resultaten in slordig handschrift?)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Slordig handschrift ff door Google lens halen. Hadden we in 1995 niet, tegenwoordig gelukkig wel ;)

Of die kaarten het nog doen gaan we zien. Moet even kijken wat er qua base in mijn Pentium zit nu, nog steeds niet aan toegekomen om hem open te trekken of aan te sluiten :X

Vraag me wel af of die Diamond in mijn PC gaat werken. Even onzeker of het mobo dat snapt.
Maar zou het zin hebben om die Diamond icm die Voodoo te gebruiken? Of zit wat in die voodo zit ook gewoon op die Diamond? Heb nl nooit een voodoo in gebruik gehad, tegen de tijd dat ik die kaart kreeg / dat nodig was hadden we een P2 staan - en later een P4 met radeon 9800 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Diamond zou het zeker wel moeten doen. Ieder PCI gebaseerd systeem moet dat snappen, op de enkeling na die enkel AGP video slikt en PCI vrolijk overslaat. Maar ik verwacht in jouw systeem geen AGP :)

Ook is door Diamond een mooie kwaliteits 2D kaart zonder 3D capaciteit. De 968 was het S3 paradepaardje en net als de Trio64 een referentiekader voor hoe VGA en Vesa ondersteuning hoort te zijn.

Doordat deze stealth en hoge beeldkwaliteit, hoge resoluties en goede kleurdiepte geeft is dit als 2D kaart een mooie basis om met de Voodoo te combineren voor spreken die 3D berekening vragen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 23:52
Nieuwe ISA geluidskaart voor DOS kennelijk;

Edit; nog even een linkje naar de website; http://orpheus-soundcard.eu/

Onderaan de pagina staan de prijzen.

[ Voor 22% gewijzigd door NitroX infinity op 02-12-2020 16:16 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Geluid is vooral midi en dat hoor je tegenwoordig niet vaak meer. Voor moderne onboard geluidskaartenchip kun je het beste kiezen voor 24-44100-2 en niet 48Khz of 16-bit. Dit kan de vaak matige chips nog compenseren.

Maar mooi stukje techniek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:30:
Die Diamond zou het zeker wel moeten doen. Ieder PCI gebaseerd systeem moet dat snappen, op de enkeling na die enkel AGP video slikt en PCI vrolijk overslaat. Maar ik verwacht in jouw systeem geen AGP :)

Ook is door Diamond een mooie kwaliteits 2D kaart zonder 3D capaciteit. De 968 was het S3 paradepaardje en net als de Trio64 een referentiekader voor hoe VGA en Vesa ondersteuning hoort te zijn.

Doordat deze stealth en hoge beeldkwaliteit, hoge resoluties en goede kleurdiepte geeft is dit als 2D kaart een mooie basis om met de Voodoo te combineren voor spreken die 3D berekening vragen :)
Eens! Ik heb de opvolger van deze (de Stealth3D 3000, oftewel zelfde kaart maar dan met Virge VX) en kan het beamen. In theorie heeft de Virge 3D, maar het werd niet voor niets 'decelerator' genoemd. In praktijk is het zelfde 2D (en MPEG) core als de 968. Let wel op een eigenaardigheid van S3 ontwerpen: de VRAM versies waren in Windows acceleratie sneller dan de DRAM versies, maar in DOS was de DRAM uitvoering significant sneller (dus de 868 is sneller dan de 968 in DOS)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zoals beloofd: mijn benchmarks afgelopen week.
Niet meer door google lens of zo gehaald, gwoon ruwe handgeschreven data.

Klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NukJyPeAnMPt_6bTJpchUzxTk48=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RtR4bsNo6xtcETrCJjHUbEG7.png?f=fotoalbum_medium

Bevestigt mooi de geringe prestatieverschillen in DOS tussen de 864 (T2) en 968 (T6).
Bijzonder vind ik wel dat de 968 sneller is in Vesa modi.
Misschien doordat de 864 maar 1MB heeft? Ondersteunt die 64bit writes (2MB nodig)? Dan zou dat eea kunnen verklaren.

Mooi vond ik ook dat de TNT2 M64 erg netjes presteert. Wel is dit echt een heethoofd en zou ik een actieve koeling op moeten schroeven.

Niet zo op dit lijstje te zien: de Virge kaartjes boden de mooiste kleuren: intensere / levendigere kleuren vooral. Met name de Hercules viel hierbij op (op een moderne 24" HP flatscreen).

De Avance Logic (T3) en Trident (T7) scoren echt onder de maat voor een Pentium 1, maar zijn voor een PCI-486 of vroege Pentium (60-100MHz) ruim voldoende. Misschien zouden deze met 2MB beter presteren, al twijfel ik er aan of deze 64 bit geheugentoegang hebben.
En ik kwam er gisteren achter dat ik een tweede Avance Logic kaartje heb liggen, geheel ongetest en met genoeg stof er op om 3 namen in laagjes te kunnen schrijven.

De rest ligt zo dicht bij elkaar dat ik vermoed dat de PCI bus hier al de belemmerende factor is.
Als ik de test zou herhalen op een Pentium 133 verwacht ik grotere verschillen.

---

Oh ja, voor de geïnteresseerden voor de S3 kaartjes van deze generaties:
8xx = Dram. Snel voor DOS (pixels pompen) maar minder snel voor Windows (3.1 en 9x)
9xx = Vram. Precies andersom.
x64 = zonder MPEG decoder
x68 = met MPEG decoder
Alle combinaties mogelijk, zowel voor VLB als PCI. Mooi voor de snelste 486 of Pentium 1 zonder AGP.

En dan heb je nog de voorgangers zoals de 805 en 928. Beiden ook prima als basis in een 386 of 486 systeem, sowieso beschikbaar als ISA of VLB (PCI twijfel ik aan).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Leuk stukje huiswerk/onderzoek @Waterbeesje

Binnenkort ook weer aan het klussen...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rrb4_sF4F-6D0MjljcyxDiieYko=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quAdGJp7Q7RifEtgOLuefvDt.jpg?f=fotoalbum_medium

Er zijn hier lieden die meteen het bord herkennen. /prijsvraag

Had spijt dat ik hem 15 jaar geleden weggedaan had, dus dit was een buitenkans O-)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:42:
Leuk stukje huiswerk/onderzoek @Waterbeesje

Binnenkort ook weer aan het klussen...:
[Afbeelding]

Er zijn hier lieden die meteen het bord herkennen. /prijsvraag

Had spijt dat ik hem 15 jaar geleden weggedaan had, dus dit was een buitenkans O-)
Lekker satésaus op de elco's!
Laatst een HP Vectra overgenomen die er ook een paar met saus heeft.

Ik denk het type mobo al te herkennen.
Volgens mij heb ik deze namelijk ook een keer gehad.

MS-6168

Zo ja: zeker de moeite om te repareren!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, MS-6168, ik heb er vier van, waarvan eentje in zelfde staat die dringend recap nodig heeft :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nu we het toch over condensators, recaps en satésaus hebben... Waar halen jullie meestal de nieuwe?

Mouser levert goed spul maar aan de prijs
Ali levert een goede prijs maar ik hoor wisselende verhalen over de kwaliteit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Conrad, misschien niet de goedkoopste en het snelste vanwege hun Duitse magazijn, maar het bevalt tot nu toe prima.

Meestal ga ik voor Würth, voor bovenstaand klusje Panasonic. Ben niet merkgebonden ofzo, maar eenzelfde merk caps op een bord is nice to have. :)

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 05-12-2020 12:08 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Over condersators gesproken. Mijn Voodoo Graphics is binnen gekomen, met wat schade aan de bovenkant van een paar solid caps. Het zal heus wel werken, maar doen doe ik het echter niet. Ik hou er niet van. Risico van 2e hands aanschaffen over internet zeg ik dan maar :(

CF met slot cover gehaald, maar door die aparte quick-release in de kast blijft die niet lekker zetten, dus dat is ook knap waardeloos :( :P

Komende week komt er een Diamond Viper V330 PCI binnen, ik blijf het apart vinden hoe sommige Riva 128's passieve koeling hebben, en anderen totaal niet. En ook nog een Creative 3D Blaster CT6670 Voodoo2 12MB. Hopelijk beter geluk deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:42:
Nu we het toch over condensators, recaps en satésaus hebben... Waar halen jullie meestal de nieuwe?

Mouser levert goed spul maar aan de prijs
Ali levert een goede prijs maar ik hoor wisselende verhalen over de kwaliteit.
Hangt af van wat ik zoek en hoeveel ik tegelijk ga bestellen. Mouser is geweldig, maar verzendkosten zijn zo hoog dat ik daar alleen bestel als ik een groot project ga doen.

Conrad heeft uitgebreid assortiment Panasonic idd, prima spul voor prima prijs, voor kleine dingen (zoals inderdaad m'n laatste bestelling voor dit bord) koop ik daar in.

Ook noemenswaardig: sinuss.nl, wederverkoper van Farnell, maar dan wel aan particulieren en voor acceptabele verzendkosten. Vind ze alleen relatief duur voor elco's, maar als je op zoek bent naar 74-logica hebben ze een stuk meer dan Conrad.

Tenslotte: budgetronics.nl
Doet naam (en Web 1.0 website) eer aan, meestal erg goedkoop, maar meer het assortiment van elektro-winkel om de hoek dan grote webshop. Vind ze erg sympathiek en bestel er vaak.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Elco's haal ik altijd bij Reichelt :)

Afgelopen vrijdag met twee vrienden een retro-LANparty gehouden, voordeeltje van die CRT monitoren, want je hebt altijd meer dan anderhalve meter afstand door die krengen dus het is helemaal corona-proof :)

We begonnen met 3 486 machines, maar eentje weigerde dienst dus zijn we overgestapt op later spul, een PIII 933mhz, een vroege P4 en mijn Dual PIII machine, die ik afgelopen week wat aangepast en opnieuw geinstalleerd heb. De Voodoo3 AGP heb ik vervangen voor een Asus V6800 Deluxe, een Geforce 256 DDR kaart met video in, video uit en VR bril aansluiting. De VR bril heb ik er ook nog bij dus eens kijken hoe zich dat verhoudt t.o.v. de Oculus Rift aan m'n moderne machine.
Naast die V6800 zaten twee Diamond Monster 3DII's, maar ik kreeg de boel vrijdag maar niet stabiel. Uiteindelijk 1 V2 eruit gehaald en verder gewoon die Asus kaart gebruikt. Vandaag even zitten klooien ermee. Blijkbaar klopte het SLI brugje niet, dat was gewoon letterlijk een ingekorte floppykabel, dus ik heb een nieuwe gemaakt. Daarna bleek dat 1 van de V2's gewoon een beetje brakkig is. Die dus vervangen voor een STB systems kaart, en met de FastVoodoo 4.6 driver werkt dat gewoon. Dus nu is mijn PIII-era droombak weer bruikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/130463848_3501910039889401_4798571694615911340_o.jpg?_nc_cat=105&ccb=2&_nc_sid=825194&_nc_ohc=WOgLTjc-ftMAX_Sq1XE&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=e2ad01d8ff68da5e3af1d6e03751dfde&oe=5FF41F3E

Specs:
Vobis Highscreen ATX kast
Asus P2B-DS moederbord
2x PIII 450mhz
512MB SDR SDRAM
2x 40GB Seagate Barracuda 7200.7 HDD's
Plextor UltraPlex 40x CD lezer (SCSI)
Plextor UltraPlex 12/4/32 CD brander (SCSI)
Panasonic LS-120 drive
Asus V6800-Deluxe - GeForce 256 DDR 32MB
2x 3DFX Voodoo2 SLI
Intel PRO/100 netwerkkaart
Creative SoundBlaster Live! Platinum

OS is Windows 98SE, dus 1 van de 2 CPU's doet niks. Misschien dat ik er nog eens Windows 2000 op zet, maar in de tijd dat ik een dergelijke machine had (maar dan met een Asus P2B-F en een 500mhz PIII) draaide ik ook op Windows 98SE, dus vandaar. Dit is tevens de retrobak die ik het langste heb, hier is in 2012 de hobby weer mee begonnen, dus hij is redelijk speciaal voor me :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zet je dr toch NT4 op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:37:
Elco's haal ik altijd bij Reichelt :)

Afgelopen vrijdag met twee vrienden een retro-LANparty gehouden, voordeeltje van die CRT monitoren, want je hebt altijd meer dan anderhalve meter afstand door die krengen dus het is helemaal corona-proof :)

We begonnen met 3 486 machines, maar eentje weigerde dienst dus zijn we overgestapt op later spul, een PIII 933mhz, een vroege P4 en mijn Dual PIII machine, die ik afgelopen week wat aangepast en opnieuw geinstalleerd heb. De Voodoo3 AGP heb ik vervangen voor een Asus V6800 Deluxe, een Geforce 256 DDR kaart met video in, video uit en VR bril aansluiting. De VR bril heb ik er ook nog bij dus eens kijken hoe zich dat verhoudt t.o.v. de Oculus Rift aan m'n moderne machine.
Naast die V6800 zaten twee Diamond Monster 3DII's, maar ik kreeg de boel vrijdag maar niet stabiel. Uiteindelijk 1 V2 eruit gehaald en verder gewoon die Asus kaart gebruikt. Vandaag even zitten klooien ermee. Blijkbaar klopte het SLI brugje niet, dat was gewoon letterlijk een ingekorte floppykabel, dus ik heb een nieuwe gemaakt. Daarna bleek dat 1 van de V2's gewoon een beetje brakkig is. Die dus vervangen voor een STB systems kaart, en met de FastVoodoo 4.6 driver werkt dat gewoon. Dus nu is mijn PIII-era droombak weer bruikbaar:

[Afbeelding]

Specs:
Vobis Highscreen ATX kast
Asus P2B-DS moederbord
2x PIII 450mhz
512MB SDR SDRAM
2x 40GB Seagate Barracuda 7200.7 HDD's
Plextor UltraPlex 40x CD lezer (SCSI)
Plextor UltraPlex 12/4/32 CD brander (SCSI)
Panasonic LS-120 drive
Asus V6800-Deluxe - GeForce 256 DDR 32MB
2x 3DFX Voodoo2 SLI
Intel PRO/100 netwerkkaart
Creative SoundBlaster Live! Platinum

OS is Windows 98SE, dus 1 van de 2 CPU's doet niks. Misschien dat ik er nog eens Windows 2000 op zet, maar in de tijd dat ik een dergelijke machine had (maar dan met een Asus P2B-F en een 500mhz PIII) draaide ik ook op Windows 98SE, dus vandaar. Dit is tevens de retrobak die ik het langste heb, hier is in 2012 de hobby weer mee begonnen, dus hij is redelijk speciaal voor me :)
Lekker dik systeem! Welke versie van de P3 zit er in? Er is een serie P3 450s met snel cache die een front side bus van 133MHz slikken (cache is bij een Katmai meestal de flessenhals).
Of zoeken naar een set processors die al 133 ondersteunen :p wanneer jouw bord moet in staat zijn 112MHz te doen, met wat soldeerwerk door naar 150MHz!

Leesvoer: http://tipperlinne.com/p2b-ds150.htm

Ja 133 en zelfs 150MHz front side bus is te doen met de 440BX. Mijn P3B-F draait een P3-933 Coppermine stabiel met fsb van 150 :)

Omdat ik nog een paar mooie soldeerklusjes te doen heb, zal ik eens bij budgetronics kijken of ze alle elco's en tantaaltjes hebben :)

Oh jas, Windows NT 4 en directX... Veel succes :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Dat gamet niet zo lekker ;)
Waterbeesje schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:06:
[...]

Lekker dik systeem! Welke versie van de P3 zit er in? Er is een serie P3 450s met snel cache die een front side bus van 133MHz slikken (cache is bij een Katmai meestal de flessenhals).
Of zoeken naar een set processors die al 133 ondersteunen :p wanneer jouw bord moet in staat zijn 112MHz te doen, met wat soldeerwerk door naar 150MHz!

Leesvoer: http://tipperlinne.com/p2b-ds150.htm

Ja 133 en zelfs 150MHz front side bus is te doen met de 440BX. Mijn P3B-F draait een P3-933 Coppermine stabiel met fsb van 150 :)
Ik zal eens kijken wat er precies voor cpu in zit, heb nog een aantal van die dingen nieuw gesealed liggen uit dezelfde batch.

Ik heb nog twee Celeron 1400's liggen met twee slocket converters, maar ik heb inmiddels begrepen dat die Celerons niet in dual CPU config kunnen draaien. Dat zou wel ultiem zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Of zet ze er allebei op. Uit de tijd dat je OS nog niet zo enorm was en een gigabyte nog veel was. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gewoon dualboot idd.
En als het kan met een verwisselbare HDD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:30:
Gewoon dualboot idd.
En als het kan met een verwisselbare HDD ;)
als het op een CF kaartje is, is dat heel makkelijk met zo'n bracket in de achterkant :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
@mentalmadnizz Hoe wilde jullie een LAN party doen op een 80486 ?

Zijn heel weinig spelen met multiplayer, ik ken maar 2 en dat is Doom 1 en 2 over Comport of LAN IPX wat erop kan, de rest is allemaal veel te zwaar en zit je al in het pentium 1 tijd zoals quake, DukeNukem 3D, NFS series, Unreal, Voor de Pentium III zijn er inderdaad zat LAN games beschikbaar.

(Doom 1 Intel 386SX 33 MHz, 4MB ram, VGA graphics, maar draait pas een redelijk vanaf 80486 DX2).

Heb je een lijstje welke games het wel kunnen dan ?

@Waterbeesje Ik gebruik altijd SD adapters vanwege gemak en geen kaartlezers nodig, SD kaart kan zo in een laptop voor data overzetten, performance merk ik geen verschil want de sterke bottleneck is de IDE controller, er moet weliswaar stukje emulatie plaatsvinden maar dat is niet nadelig in praktijk.
Hier zit het ook met een bracket aan de achterkant, want met diskettes of CD/DVD gaan werken is mij toch een gedoe.

Deze machines hebben altijd genoeg ram, DOS/WIN3.11 pc 16mb ram, Win95 64mb ram en Windows 98 pc 256mb ram, overgens de Windows 98 pc heeft volwaardige sata SSD (een gekastreerde pentium 4 waar nog Windows 98 drivers van zijn met sata poorten erop), meer ram erin stoppen merk ik juist dat de boel langzamer gaat lopen vreemd genoeg(ligt ook aan chipset moederbord) of vage issues komen, zoals dos games boven 16mb of Windows 98 wat geen 1gb ram aankan zonder gekke dingen aanpassen en dan nog niet stabiel draait.

[ Voor 88% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2020 16:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

mr_evil08 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:00:

Zijn heel weinig spelen met multiplayer, ik ken maar 1 en dat is Doom 1 over Comport of LAN IPX wat erop kan, de rest is allemaal veel te zwaar en zit je al in het pentium 1 tijd zoals quake, DukeNukem 3D, NFS series, Unreal, Voor de Pentium III zijn er inderdaad zat LAN games beschikbaar.

Heb je een lijstje welke games het wel kunnen dan ?
Voor een high-end 486 is het inderdaad wel wat beperkt, maar niet onmogelijk:

Big Red Racing, Command & Conquer, Death Rally, Descent, Doom, Doom 2, Duke Nukem 3D (kan net in low-res), Grand Theft Auto (in low-res), Heretic, HeXen, M.A.X., Magic Carpet, One Must Fall 2097, Radix, Rise of the Triad, Syndicate American Revolt, Warcraft, Warcraft 2 (als je maps/AI wat beperkt houdt), Worms en als laatste letter van het alfabet: Z :P.

Met een vlottere Pentium gaat het natuurlijk allemaal net iets makkelijker en kun je vaak in SVGA draaien. En natuurlijk komt Quake dan in zicht (DM6, anyone? :9 ). Al is Quake (al dan niet met Dissolution of Eternity of Scourge or Armagon) in co-op mode ook leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Thandor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:27:
[...]
Voor een high-end 486 is het inderdaad wel wat beperkt, maar niet onmogelijk:

Big Red Racing, Command & Conquer, Death Rally, Descent, Doom, Doom 2, Duke Nukem 3D (kan net in low-res), Grand Theft Auto (in low-res), Heretic, HeXen, M.A.X., Magic Carpet, One Must Fall 2097, Radix, Rise of the Triad, Syndicate American Revolt, Warcraft, Warcraft 2 (als je maps/AI wat beperkt houdt), Worms en als laatste letter van het alfabet: Z :P.

Met een vlottere Pentium gaat het natuurlijk allemaal net iets makkelijker en kun je vaak in SVGA draaien. En natuurlijk komt Quake dan in zicht (DM6, anyone? :9 ). Al is Quake (al dan niet met Dissolution of Eternity of Scourge or Armagon) in co-op mode ook leuk.
Thx zal mij er eens in verdiepen games tot max 1993/4 release date zijn nog safe te doen, daarboven kom je toch echt in pentium tijd.
Duke Nukem 3D is veel te nieuw dan moet die op low res en scherm fors kleiner maken... de 80486 is al flink gepimpt hier maar dat is toch echt een tikkie te zwaar.

Duke is sowieso zwaar een Pentium II kan hem nog niet eens voluit op 800x600 draaien... dit met een aardige videokaart.

Maar goed vroeger was 30 fps ook meer standaard en geen 60fps...

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ja, Duke Nukem 3D is een grensgeval op een 486 inderdaad. Bij een aantal andere die ik noemde moet je ook niet altijd op een constante 60FPS rekenen. Sterker nog, zelfs Doom 2 zal soms op een Pentium 100 nog slow-downs hebben bij de grotere levels en met multiplayer zal het natuurlijk nog iets zwaarder zijn (maar in co-op goed speelbaar op een DX4/100).

Een systeem in de regionen van een Pentium 200MMX maakt al deze games op 640x480 uiteraard supersnel maar ... een Pentium MMX is meteen alweer zo modern :P.

De games die ik noemde kunnen trouwens allemaal over netwerk (Meeste IPX). Als je twee stuurtjes hebt dan is IndyCar Racing II via seriële kabel (of met modems via een kleine telefooncentrale) ook erg geslaagd. Kan ook op een 486 maar dan wel in de reguliere VGA-mode. SVGA is wel een pré en dan kom je wel in de Pentium-regionen.

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 08-12-2020 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

(...)
@Waterbeesje Ik gebruik altijd SD adapters vanwege gemak en geen kaartlezers nodig, SD kaart kan zo in een laptop voor data overzetten, performance merk ik geen verschil want de sterke bottleneck is de IDE controller, er moet weliswaar stukje emulatie plaatsvinden maar dat is niet nadelig in praktijk.

Deze machines hebben altijd genoeg ram, DOS/WIN3.11 pc 16mb ram, Win95 64mb ram en Windows 98 pc 256mb ram, overgens de Windows 98 pc heeft volwaardige sata SSD (een gekastreerde pentium 4 waar nog Windows 98 drivers van zijn met sata poorten erop), meer ram erin stoppen merk ik juist dat de boel langzamer gaat lopen vreemd genoeg(ligt ook aan chipset moederbord) of vage issues komen, zoals dos games boven 16mb of Windows 98 wat geen 1gb ram aankan zonder gekke dingen aanpassen en dan nog niet stabiel draait.
Ook met SD kaartjes zul je in de praktijk goed weg komen. Voor mij is de hoofdreden om voor industriële CF kaartjes te gaan, dat deze veel langer mee gaan (writecycles). Als je in Windows de swap files kunt uitschakelen door genoeg ram te hebben scheelt het al behoorlijk, dan zou een goede SD kaart ook lang genoeg moeten meegaan (gezien de ervaringen links en rechts).

Wat betreft RAM: het ligt er maar net aan hoeveel cache geheugen je kan gebruiken en hoe de chipset deze kan gebruiken. Cache geheugen ondervangt kleine operaties, zodat die niet naar het tragere hoofdgeheugen wordt geschreven.
Globaal gezien:
Een 386 heeft geen ingebakken cache, enkel wat er al dan niet op het moederbord zit.
Een 486 t/m Pentium MMX / K6-2 heeft ingebakken cache (L1) en "extern" cache op het moederbord (L2).
Een Pentium 2, P3-Katmai en slot-A-athlon heeft L1 cache op de processor en een hybride op de module.
Een Pentium Pro, Celeron Mendocino (of later), K6-3 of socket-A-athlon, P3-Coppermine en hoger hebben L1 + L2 op de chip ingebakken.
Nog later kwam er op sommige CPU's een L3 bij... Lekker voor de snelheid!

Cache ingebakken = full speed op processorsnelheid
Cache hybride = op de slot-module naast de CPU, vaak slechts een deel van de CPU-snelheid beschikbaar
Cache extern = op het moederbord, dus afhankelijk van "slechts" de bussnelheid. Destijds de enige betaalbare optie, maar wel snel prima.
Fastpage, EDO, Synchroon, Rambus, DDR 1/2/3/4 RAM: allemaal trager dan het cache dat er voor staat, maar daardoor betaalbaar (zowel de latjes als moederborden)

Voor een 386/486 is het in de regel zo dat je met WT cache van 256kB tot 128MB RAM kunt cachen. WB is de helft minder maar vaak sneller. Dat loopt ook lineair op naar gelang hoeveel cache je hebt.
Nieuwer spul hangt ook weer af van hoe de chipset alles oppikt.
Zo krijgt mijn IBM Aptiva met K6-2 processor en Aladdin IV chipset het al benauwd met meer dan 64MB RAM. Naast de chipset zit slechts een 8 bit TAG cache geheugenmodule. Zou dit een 11 bit chip zijn (was optioneel bij de Aladdin IV), zou er ineens 512MB te cachen zijn. Kostenbesparing van €0,45 fl 1,- of zo.
Zou ik er een K6-3+ op zetten, zou ik ineens een "the sky is the limit" bak hebben, die cachet zelf al het geheugen dat het moederbord aan kan door het ingebakken L2 (wat van het moederbord-cache ineens L3 maakt)

Nadeel van 'te veel geheugen' is dat de DOS/Win9x omgeving het geheugen van bovenaf gaat vullen en aanspreken, en dat cache geheugen vanaf onder cachet. Je moet dan kunstmatig je geheugen bovenin vullen met meuk en in het onderste deel werken.... weg voordeel van meer geheugen.

[ Voor 0% gewijzigd door Waterbeesje op 08-12-2020 17:01 . Reden: kleine verduidelijking cache WB ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Zijn heel weinig spelen met multiplayer, ik ken maar 2 en dat is Doom 1 en 2 over Comport of LAN IPX wat erop kan, de rest is allemaal veel te zwaar en zit je al in het pentium 1 tijd zoals quake, DukeNukem 3D, NFS series, Unreal, Voor de Pentium III zijn er inderdaad zat LAN games beschikbaar.
Tsja, daar kwamen we inderdaad snel achter, daarom hebben we ook altijd meerdere machines bij ons. We hadden bepaald geen high-end materiaal, de snelste was een 486DX-2 66mhz (en die had dus kuren), de andere twee waren IBM PS/ValuePoints, een 425SX en een 433DX.

Zo hebben we altijd iets om te sleutelen en iets om daadwerkelijk mee te gamen. Nieuwste machine die ik daarvoor gebruik is een P4 3.0 met een ATI 9800Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Zo hier even wat benchmarks door te spelen met de configuratie, L2 cache doet weinig boven 128kb in MS dos blijkbaar, bij Doom moet je net andersom kijken hoe lager de cijfers hoe beter.

Ram Processor L2 cache Superscape Doom Doom CPU bench
8MB DX1 Geen 24.7 2134 5497 70.1
8MB DX1 256kb 26.9 2134 4966 70.1
8MB DX2 256kb 44.5 2134 2849 122,7
8MB DX2 Geen 37.6 2134 3509 121,0
16MB DX2 Geen 37.6 2134 3544 121,0
16MB DX2 256kb 44.5 2134 2853 122,7

Hieronder van mijn andere 486 en onboard kaart helaas geen doom bench.

16MB DX2 128KB 43.4 * * 130,0

L2 Cache 128kb>256kb laat eigenlijk geen verschil zien, cache uit of aan dan weer wel.
Beide pc,s hebben 30 pin SIMM geheugen.

Getest met een Via chipset, 80486DX2 Diamond Stealth 64 VLB, en de andere 80486 met onboard videokaart en performed vergelijkbaar, met hetzelfde processor en geheugen getest, alleen daar zat "maar" 128kb cache in beide hadden wel 15ns, de onboard is een Cirruc logic, ik had van VLB eigenlijk wel meer verwacht...

@mentalmadnizz Hier nog een pentium 4 2,8ghz 512mb ram(dual channel) ge-force 5900XT, Sata SSD en Windows 98 stabiel draaien, beetje overkill mja, CPU underclocked naar 1,4ghz gezien 98 geen speedstep kent blijft die op 100% draaien en onnodige hitte/energie stoken.

@Waterbeesje MS-DOS genereerd ook weinig HDD activiteit en gezien die oude pc,s maar zeer weinig aan staan denk ik niet dat het verschil maakt en sneller stuk gaan SD vs CF.
deze machines hebben nog de 30pin SIMM ram variant, nog ouder dus.

[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor een dos pc zal het inderdaad weinig uitmaken. Windows 3.1 was het eerste met swappen als ik me goed herinner, een zelfs dat was beperkt. Windows 95 begon pas echt los te gaan met swappen omdat toen de harde schijven gemiddeld al flink sneller begonnen te worden (Conner was immers verleden tijd).

De hoeveelheid Cache lijkt inderdaad nauwelijks iets uit te maken op jouw setups. Gok ik goed dat het cache in er modus staat? (Cachecheck zou dat moeten kunnen vertellen) Als je die zou kunnen testen met 128MB ram zou je wel verschil merken tussen de 128 en 256 kB.
Overigens waanzin op een 486, er zijn zelfs programma's een spelen die gek gaan doen boven 16MB (wat op een 286 of 386SX de limiet is). Ik vind mijn Cyrix 5x86 al waanzin op een 486 platform (maar wel lekker snel!)

De onboard Cirrus loopt intern vast ook op VLB of PCI. Anders krijg je die snelheden niet gok ik. Dat zou ik nog wel een keer kunnen checken in mijn lijstje benchmarks.
De Diamond zou de Cirrus er echter wel uit moeten lopen. Weet je zeker dat alle wait states er uit zijn?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
5x86 is een rare eend op 486 platform want zijn idd aanmerkelijk sneller tegenover een SX,DX1,DX2,DX4, je zou eerder verwachten dat die op pentium 1 platform hoort, dan begrijp ik ook wel waarom DukeNukem 3D redelijk draait. XD evenals je een pentium overdrive erop gaat zetten.

Maar deze machines zijn nog de oude generatie, 30 pin geheugen, en alleen ISA of EISA, de laatste series zijn 72pin geheugen en PCI, als ik PCI had had ik er wel een Nvidia riva128(4mb) ingedrukt.

Cache staat wel aan als ik naar doom benchmark kijk, 3544 vs 2853, ik zal het nog eens nakijken met cachechk.

Ik gebruik bewust native MS dos 6.22 gezien ivm Windows overhead, wat grappig is heb je de soundblaster audio erbij aan of een ISA netwerkkaart inschakeld dan kakt de performance in elkaar. XD.
Vroeger kon je dat nog goed merken.

Die wait states is een goede ik ga het checked en zag daarvoor een jumper op moederbord.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mr_evil08 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:43:
5x86 is een rare eend op 486 platform want zijn idd aanmerkelijk sneller tegenover een SX,DX1,DX2,DX4, je zou eerder verwachten dat die op pentium 1 platform hoort, dan begrijp ik ook wel waarom DukeNukem 3D redelijk draait. XD evenals je een pentium overdrive erop gaat zetten.

Maar deze machines zijn nog de oude generatie, 30 pin geheugen, en alleen ISA of EISA, de laatste series zijn 72pin geheugen en PCI, als ik PCI had had ik er wel een Nvidia riva128(4mb) ingedrukt.

Cache staat wel aan als ik naar doom benchmark kijk, 3544 vs 2853, ik zal het nog eens nakijken met cachechk.

Ik gebruik bewust native MS dos 6.22 gezien ivm Windows overhead, wat grappig is heb je de soundblaster audio erbij aan of een ISA netwerkkaart inschakeld dan kakt de performance in elkaar. XD.
Vroeger kon je dat nog goed merken.

Die wait states is een goede ik ga het checked en zag daarvoor een jumper op moederbord.
Grappig dat je ook de Pentium 1 aanhaalt als ik het over de Cyrix 5x86 heb, dat heeft ook een mooi verleden :P

Cyrix ontwikkelde de 6x86 voor het socket 5 platform (de eerste zinvolle Pentium 1). Toen die een beetje in kannen en kruiken was gegoten hadden ze een erg goede CPU: een ongekend sterke i/o per cpu cycle.
Op dat moment had AMD een alleenrecht op het socket 3 platform met zijn 5x86 (eigenlijk een 486 met x4 multiplier, dus ik zie het als een DX5). De Intel DX4 was uitgefaseerd en ieder andere DX4 was ook een beetje aan de trage kant geworden. AMD moest wel, want de beloofde K5 was had flinke vertraging.

Toen besloot Cyrix zijn 6x86 te kortwieken en op het socket 3 platform te zetten, en de cyrix 5x86 was geboren.
Wederom een ongekend sterke i/o per cpu cycle: een 100MHz Cyrix 5x86 loopt een 133MHz AMD 5x86 er uit (oa. eigen meting op hetzelfde bord: Aquarius MB-4DUV).
Nadeel is dat de Cyrix een heethoofd is en amper wilt overklokken, terwijl menig AMD 5x86 150 of 160MHz prima vindt. Zelfs 200MHz is soms mogelijk met de ADZ lichting. Dan blijft ook de Cyrix flink achter, die zijn er enkele op 120MHz en misschien een handvol die 133 kunnen draaien. (en ik krijg mijn AMD 5x86ADW niet boven de 133MHz uit)

Wat betreft wait states: gewoon verschillende instellingen proberen. Als er iets in bios instellingen of op het silk screen staat kun/mag je er aan twijfelen: daar slopen geregeld fouten in.
Zo heb ik een noname bord met 486 DX50 (geen DX-2!) die RAM wait states in het BIOS laat instellen.
WS0 is trager dan 1, is trager dan 2, is trager dan 3. WS3 laat het RAM op 58ns klokken en WS0 op 120ns. Foutje in de benaming. Trek er gerust een uur of wat voor uit, en als je denkt de optimale instellingen te hebben gevonden: laat maar eens 4 uurtjes testen daarop :P

Overigens: als je een DX2 op 15ns cache hebt staan, is het goed mogelijk dat je niet 'beter' kunt dan 20ns: dat is gewoon het limiet van de CPU. Heb ik ook "last" van op mijn bordjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb nog een IBM 5x86c met blauwe heatsink liggen, en ik ben van plan om deze in te zetten in de dos-bak.
Daar zit nu een DX50 in, ook leuk, maar Duke3D wordt lastig. Eens kijken hoe dat zal gaan met de EISA Mach32. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:57:
Heb nog een IBM 5x86c met blauwe heatsink liggen, en ik ben van plan om deze in te zetten in de dos-bak.
Daar zit nu een DX50 in, ook leuk, maar Duke3D wordt lastig. Eens kijken hoe dat zal gaan met de EISA Mach32. :9
Dik 50MHz meer met betere instructieset zou als de brandweer moeten gaan :)
De IBM branded versie (= Cyrix ontwerp) schijnt ook wat lager te zijn ingeschaald dan de Cyrix branded versie dus misschien kan die iets overklokken :p

Wel even opletten dat het moederbord 3,45v ondersteunt. 5v en je frituurt de boel krokant, 3,3v en het zal niet booten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:30:
[...]

Dik 50MHz meer met betere instructieset zou als de brandweer moeten gaan :)
De IBM branded versie (= Cyrix ontwerp) schijnt ook wat lager te zijn ingeschaald dan de Cyrix branded versie dus misschien kan die iets overklokken :p
:Y

De mijne boot iig op 133MHz, al heb ik m'n twijfels over stabiliteit, dus ik draai het standaard op 100MHz.
Wel even opletten dat het moederbord 3,45v ondersteunt. 5v en je frituurt de boel krokant, 3,3v en het zal niet booten.
Ook dat laatste valt met de IBM mee - maar idd, 3.45V is wat je moet hebben ervoor. Hou er ook rekening mee dat o.a. caching wat anders werkt bij de Cx5x86, dus je moet echt specifieke instellingen ervoor hebben om het te kunnen draaien. 'Gewoon' op 486DX33/DX2-66/DX4-100 settings draaien (zoals bij de Am5x86 kan) werkt niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De Cyrix / IBM / ST 5x86 (allemaal Cyrix) is inderdaad een eigenaardig beest. Ik heb geluk gehad dat mijn enige 3v bord hem ondersteunt!
Overklokken naar 120MHz laat de post al vastlopen... Terwijl ik een Intel DX50 wel stabiel krijg op die plank. Ligt echt aan de cpu.

De AMD (ander ontwerp, eigenlijk een 486DX5) is wat minder kieskeurig op het bord / bios ondersteuning, die werkt in principe op ieder bord dat 3,45v en DX2 instellingen werkt. Zelfs op een 3,3v setting heb je nog een aardig kansje (maar OC kun je dan vergeten).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Helaas is mijn bord 5V only. Het betreft een Soyo SY-022B2. Er zitten verder geen spanningsregelaars in de buurt van de socket, dus dat wordt 'm niet. Heeft iemand een interposer liggen? :z

Misschien opzoek naar een PODP5V83 om mee te spelen, maar daar lees ik ook overschatte verhalen over. En ik moet nog jumper settings opsnorren. Hmm... Maar dan nog zal de BIOS de CPU ook moeten ondersteunen? Dat de cpu-string dan niet goed weergegeven wordt, boeit niet zo.

[ Voor 43% gewijzigd door PD2JK op 10-12-2020 12:50 ]

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:58

frapex

got r00t

Een 486 interposer, die wil ik ook wel :9~ (al langere tijd). Een PODP5V83 moet natuurlijk wel passen, zover ik weet heeft die CPU meer pinnetjes, op het 486 moederbord dat ik hier heb (ASI MB-4050NR-AB) heb ik alleen een PGA socket en daar past zeker geen Pentium Overdrive in. Oppassen dus!

Op dit moment ben ik mijn tanden aan het stuk bijten op het repareren van een 32MB SIMM (dubbel zijdig). Twee chips zijn stuk, van 16MB-18MB en van 18MB-19MB. Wie weet hoe ik de kapotte chips kan lokaliseren? Het lossolderen met een heat gun, vervangen door een andere chip, testen, constateren dat ik de verkeerde chip te pakken heb, weer lossolderen en weer de oorspronkelijke chip terugzetten begint me inmiddels flink te irriteren :/.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@frapex
Heb wel eens gelezen dat RAM chips getest kunnen worden met een TL866II programmer.
Hier een reddit post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:38:
Misschien opzoek naar een PODP5V83 om mee te spelen, maar daar lees ik ook overschatte verhalen over. En ik moet nog jumper settings opsnorren. Hmm... Maar dan nog zal de BIOS de CPU ook moeten ondersteunen? Dat de cpu-string dan niet goed weergegeven wordt, boeit niet zo.
Ik heb hier een CIB PODP5V83, en ieder geval merkte ik weinig verschil tussen een DX4-100 Overdrive, en de Pentium Overdrive, maar dat was dan ook wel alleen onder DOS met een compleet ISA-only systeem (Compaq Deskpro XE 466)

Wel een stuk beter geheugenperformance dan het langzaam bord dat LGR in zijn Pentium Overdrive video liet zien.

Ook 2e hands zijn het dure krengen, ik heb er zelf volgens mij iets van 100 euro aan uitgegeven, maar deze is dan ook compleet met doos en inhoud. Mocht je 'm echt willen moet je maar een dm sturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vinnie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:54:
[...]

Ik heb hier een CIB PODP5V83, en ieder geval merkte ik weinig verschil tussen een DX4-100 Overdrive, en de Pentium Overdrive, maar dat was dan ook wel alleen onder DOS met een compleet ISA-only systeem (Compaq Deskpro XE 466)

Wel een stuk beter geheugenperformance dan het langzaam bord dat LGR in zijn Pentium Overdrive video liet zien.

Ook 2e hands zijn het dure krengen, ik heb er zelf volgens mij iets van 100 euro aan uitgegeven, maar deze is dan ook compleet met doos en inhoud. Mocht je 'm echt willen moet je maar een dm sturen :)
Beste use case voor zo'n ding is natuurlijk om op 16MHz Windows XP te kunnen draaien :P

Standaard heeft zo'n ding een 2.5x multiplier, maar als je de fan eraf haalt clockt het automatisch terug naar 1x.Als je het vervolgens op 16MHz bussnelheid laat draaien (kan op sommige oude 486 borden) heb je een uitermate trage CPU + rest systeem. Maar het ondersteunt 586-instructies, dus XP wil - idioot traag - draaien :+

Moet je trouwens wel genoeg RAM hebben, maar met 2 128MB FP SIMMs op een late UMC chipset kom je een heel eind :Y

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Vinnie Bedankt voor het aanbod. :) Ik denk dat ik dan bij de DX50 blijf. Maar wel met iets van heatsink erop, het is nogal heethoofd met die relatief hoge bussnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De DX50 zal inderdaad blij zijn met extra koeling. Mijne ook :p maar enkel een fan werkt ook prima om de temp op handwarmte te houden. Het is lang niet zo'n kookplaatje als de 5v DX2-80.
Voordeel van enkel een fan (er naast gemonteerd over de cpu blazend) is dat je de details op de ultieme 486DX kunt blijven lezen :D

Wat betreft Windows XP: ik heb met een Pentium 120 en 32MB ram TinyXP kunnen installeren. Een pod met 32MB zou dat dan ook moeten kunnen denk ik. Booten ging zelfs op 24MB ram... Maar dat was wel het uiterste.
Wel leunt het systeem dan idioot op de swapfile, dus de snelheid keldert nog verder.

Tiny XP is wel wat discutabel omdat deze redelijk diep is verbouwd...niet officieel, dus je licentie is vast niet geldig. Wel automatisch geactiveerd :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

PD2JK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:00:
@frapex
Heb wel eens gelezen dat RAM chips getest kunnen worden met een TL866II programmer.
Hier een reddit post.
Een individuele chip testen heb ik niets aan, dan moet ik 'em alsnog lossolderen. Gisteravond kwam ik op het lumineuze idee om toch maar alle contacten (24 contacten x 16 chips = 384 contacten 8)7) opnieuw door te solderen met flux. De 32MB SIMM doet het nu weer, de contacten glimmen weer als nieuw... Uiteindelijk was het dus een brakke soldering die met doormeten (doorpiepen) niet achterhaald komen worden; je zet tenslotte altijd een beetje druk op een contact tijdens het doormeten waardoor de verbinding weer "werkt" :F. Het was in ieder geval een leerzaam projectje; het vervangen van IC's draai ik inmiddels mijn hand niet meer voor om :*).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Lekker klusje geweest @frapex ... Ik denk dat met het hele proces van 16 naar 32 naar 0 naar 32 MB je er een halve meter tin doorheen hebt gejaagd!
Slechte contacten kun je hopeloos lang mee bezig zijn!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Haha, nou niet alle chips er afgesloopt hoor, 2x 6 chips erop en er weer af (wat ik achterwege had kunnen laten als ik eerder op het lumineuze idee van de contacten opnieuw door solderen was gekomen) :P.

Ik heb bij het opnieuw verhitten van de tin alleen flux gebruikt. Dus geen nieuwe tin (en zeker geen meters :+), alleen een heel klein beetje tin aan de soldeerbout smeren als de bestaande tin bij het contact niet voldoende oppervlak raakte.

Maar slechte contacten had ik niet verwacht bij een oude SIMM, daar zit vaak nog lood in om de las enigszins schok- en trillingbestendig te maken. Tegenwoordig mag lood niet meer (RoHS), dus gaan solderingen snel(ler) kapot; dan kan je bijvoorbeeld na een tijdje die mooie video card weer gaan reflowen -O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje; wat is qua muis een goeie compagnon voor een IBM Model M keyboard, PS2 versie? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Een echte IBM PS/2 muis natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/IBM_PS2_hiiri.jpg/255px-IBM_PS2_hiiri.jpg

bron: Wikipedia: IBM Personal System/2

[ Voor 18% gewijzigd door frapex op 11-12-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Daar heb ik er recent een van gekocht, lastig te vinden en ik heb er eigenlijk meer voor betaald dan me lief is, maar hij hoort er gewoon bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Damn, gaaf, maar idd erg duur en lijkt me ook behoorlijk oncomfortabel in de hand te liggen...? :) Verder nog suggesties? Hoeft geen IBM te zijn, maar beetje de uitstraling van dat tijdperk is wel tof.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Genius natuurlijk :)

Ik had vroeger een Artec. Ook heerlijk 90's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:11:
Genius natuurlijk :)

Ik had vroeger een Artec. Ook heerlijk 90's :)
Eensch.

Ik moest van 1988 tot ~1991 met zo'n PS/2 muis doen (we hadden een PS/2 Model 70). Toen bestond de term nog niet, maar ik kreeg klachten die verdacht op RSI leken. Op gegeven moment genoeg zakgeld bij elkaar gespaard om een Genius GM-6 (rechthoekig ding met drie knoppen) te kopen en de opluchting was als dag en nacht.

Die PS/2 muis was passend, maar ranzig. Qua uitstraling vergelijkbaar en iets wat ik medio jaren '90 gebruikte; een Mouse Systems optical mouse. Destijds nog met stalen muismat met raster erop. Als je handen zweterig waren een ramp, maar verder ongelofelijk veel beter dan alles met een bal.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Old_optical_mouse.jpeg

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Bij die oude optische muizen moet je wel zeker weten dat de muismat er ook bijzit, anders heb je er niet zo veel aan, tenzij je aan de slag gaat met dat patroon, een printer en een lamineerapparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bij mijn PS/2 computers heb ik de muisjes van een generatie later: de ovale. Niet helemaal correct maar ik vind ze persoonlijk mooier dan de originele muis.
Of inderdaad een Genius. Die had ik er vroeger ook bij, met een veel te brede seriële stekker.

Edit:
Deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.tcocd.de/Pictures/Peripheral/Genius/gm6-1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Waterbeesje op 12-12-2020 14:29 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Thanks voor de ideeën, ik ga eens zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:24:
Bij die oude optische muizen moet je wel zeker weten dat de muismat er ook bijzit, anders heb je er niet zo veel aan, tenzij je aan de slag gaat met dat patroon, een printer en een lamineerapparaat.
Idd, en om het nog lastiger te maken, ze hebben niet allemaal zelfde DPI/rastergrootte - als je je daarin vergist wordt het heel snel/onnauwkeurig of juist onmogelijk traag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:24:
[Afbeelding]

Vandaag in ontvangst mogen nemen. Ik heb deze voor een meer dan schappelijke prijs over mogen nemen.
Oeh, nice!

Ik vond vorige week m'n eigen AWE32 weer terug in een doos op zolder (gekocht in 1997).
Blij als een kind :+

Jammer dat m'n 3 AT systemen allemaal lekkende batterijen hebben, heb ze wel al verwijderd en de print schoon gemaakt maar zit nog wel wat soldeerwerk in :/

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:56
Waterbeesje schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:25:
Bij mijn PS/2 computers heb ik de muisjes van een generatie later: de ovale. Niet helemaal correct maar ik vind ze persoonlijk mooier dan de originele muis.
Of inderdaad een Genius. Die had ik er vroeger ook bij, met een veel te brede seriële stekker.

Edit:
Deze:
[Afbeelding]
Daar hoort natuurlijk ook deze bij (die ik eigenlijk sinds 1988 continue in gebruik heb):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnLGJ26eLNPB0y82CcP8c1hJYbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqJXRf92ZRtYTXfuirxXwtRX.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle

The Eagle

Ah, de vierkante frisbee. Was prima geschikt om mee te gooien herinner ik me nog :Y)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ZFLaSH schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:44:
[...]

Daar hoort natuurlijk ook deze bij (die ik eigenlijk sinds 1988 continue in gebruik heb):

[Afbeelding]
Woohaa! Dat is wel de ultieme muismat!
Balen dat ik die muis niet meer heb... Achteraf gezien.

Maar dat heb ik met wel meer hardware. Ik heb misschien wel 8 Compaq 486's en 12 Pentiums naar de stort gedragen. Over Pentium 2 nog niet gesproken :p

Dat krijg je, als er bij je vader op het werk regelmatig nieuwe hardware wordt gekocht en het oude moet worden afgevoerd... Met personeel meegeven was toen goedkoper dan laten ophalen door een dienst :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Update op mijn P200: zojuist die kast maar eens opengedraaid. Was vergeten dat er nog schuinmrummer in zat om te dempen (bigtower, resoneerde nogal :+ ).
Wat er nu in zit: P200 non-mmx, mobo nog onbekend, vermoedelijk 96MB RAM (iig 4 reepjes met flink wat chips), een S3 Daytona 64V 3D (hoeveelheid en type ram onbekend), en een 3COM Etherlink III.
Oh ja, en een hoop stof :+

En voor zover ik kan zien geen lekke condensators :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo, geregeld met iemand in Finland dat ik een paar Pentium moederborden met VLB toegestuurd krijg. Echt zinnig? Natuurlijk niet. Maar wel leuk. Vooral omdat ik ook een So5/7 VRM adapter heb waarmee ik 2V CPUs op een 3.3V socket kan draaien. Dus wie weet K6-3+ icm VLB kan draaien >:)

* dion_b wil eens een paar idiote benchmarks neerzetten >:)

Borden zitten wel vol tantalum caps en booten niet, dus enige chirurgie gaat wel vereist zijn :P

Oslik blyat! Oslik!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@The Eagle
Klinkt als een lekker over the top Pentium! Toch niet met een Bigfoot onder de cd-rom drive? :P nu nog een Voodoo er naast en het is echt een beest!
Condensators uit die tijd waren over het algemeen niet slecht, dat kwam pas bij de latere P3 en Athlon generatie. Condensator rot... Zure pindasaus.

@dion_b
Pentium met VLB is leuk ja! Is dit echt socket 5 of nog socket 4? Socket 5 met vlb ben ik nog niet tegen gekomen :D Ben benieuwd naar de prestaties van een K6-3 met vlb :p (pak als het kan ook iets van Trident mee in de benchmarks, of een Diamond Viper zonder tsr... ben benieuwd wat daar voor rek op zit!)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:11:
[...]

@dion_b
Pentium met VLB is leuk ja! Is dit echt socket 5 of nog socket 4? Socket 5 met vlb ben ik nog niet tegen gekomen :D Ben benieuwd naar de prestaties van een K6-3 met vlb :p (pak als het kan ook iets van Trident mee in de benchmarks, of een Diamond Viper zonder tsr... ben benieuwd wat daar voor rek op zit!)
Het is een bijzonder raar beest, een bord met een Forex chipset. Forex ken ik uit 386-dagen, maar had nog nooit gehoord van een Pentium chipset van Forex tot vorig jaar iemand op Vogons (in NL) zo'n bord op de kop tikte - So5 met VLB, ISA en PCI. Week geleden iemand uit FInland die een stapel (!) van die dingen schijnbaar ongebruikt in een lokale kringloop vond. Enfin, na wat korte mail over en weer twee stuks geregeld, plus nog een verder totaal onbekend So4 bord. We zullen zien :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:11:
@The Eagle
Klinkt als een lekker over the top Pentium! Toch niet met een Bigfoot onder de cd-rom drive? :P nu nog een Voodoo er naast en het is echt een beest!
Condensators uit die tijd waren over het algemeen niet slecht, dat kwam pas bij de latere P3 en Athlon generatie. Condensator rot... Zure pindasaus.

@dion_b
Quantum Fireball 1GB :) En Voodoo heb ik idd nog liggen, zie eeder in het topic.
Bedenk me trouwens net dat ik niet gekeken heb welke soundcard ik er in heb zitten. Volgens mij geen...dat wordt graven in de doos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nog wat leuk spul op de kop getikt.
Passief gekoelde Radeon 9800 Pro en 2x Socket 7 mainboards zonder lekschade.

Nog niet zeker wat ik er mee ga doen maar soms koop je iets als je er tegenaan loopt omdat je weet dat je het niet kan vinden als je er om zoekt ;)

Ben in een A-Open HQ08C bigtower een Ryzen systeem aan het bouwen voor PCem.
Het echte werk is natuurlijk mooi maar om snel tussen systemen en OS te kunnen schakelen is een emulator ook wel fijn ;)

Als alles op z'n plek staat volgen vast nog wel wat foto's.

[ Voor 33% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-12-2020 11:07 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
BlueTooth76 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:03:
Nog wat leuk spul op de kop getikt.
Passief gekoelde Radeon 9800 Pro en 2x Socket 7 mainboards zonder lekschade.

Nog niet zeker wat ik er mee ga doen maar soms koop je iets als je er tegenaan loopt omdat je weet dat je het niet kan vinden als je er om zoekt ;)
Flashen naar een 9800XT (als het een R360 is) en aftermarket cooler erop was wel populair die tijd. 8)
Dat was een van de snelste kaarten in z'n tijd. :) Mooi ding om een systeem omheen te bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Cyphax schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:12:
[...]

Flashen naar een 9800XT (als het een R360 is) en aftermarket cooler erop was wel populair die tijd. 8)
Dat was een van de snelste kaarten in z'n tijd. :) Mooi ding om een systeem omheen te bouwen!
Ik laat 'm mooi origineel ;)

Heb inmiddels ook een aantal industriële flashkaartjes binnen via een webshop in Roermond.
Zijn gebruikt maar dat wist ik van tevoren, scheelt flink met de nieuwprijs. Heb ze al getest en ze werken allemaal netjes.

Op zich wil ik wel een PATA schijf in het systeem (alleen al voor het geluid) maar het OS wil ik op flash, kan ik er ook snel even een image van draaien.

Update: heb het grootste deel van m'n "vintage" schijven nu uitgezocht. Alles wat niet wilde opspinnen of begon te roken moet ik nog nader bekijken en wat hier ligt moet allemaal getest worden 8)7

Zolang de corona crisis aanhoudt heb ik daar genoeg tijd voor :+

Als dit klaar is komen er nog enkele kilo's aan geheugen en processoren van zolder...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dsaKTSD.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-12-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou dat in jouw geval denk ik ook doen. :) Die van mij heb ik ooit van een medetweaker (geloof ik) overgenomen, die had 'm geflasht en een enorme cooler erop had gezet (het is geen single-slot kaart meer!) maar volgens @Koen Crijns was het verschil niet zo groot (het voelt eigenlijk niet als 17 jaar geleden alweer...:D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Cyphax schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:28:
[...]

Ik zou dat in jouw geval denk ik ook doen. :) Die van mij heb ik ooit van een medetweaker (geloof ik) overgenomen, die had 'm geflasht en een enorme cooler erop had gezet (het is geen single-slot kaart meer!) maar volgens @Koen Crijns was het verschil niet zo groot (het voelt eigenlijk niet als 17 jaar geleden alweer...:D)
Ja, onvoorstelbaar hoe snel de tijd gaat als je daarop terug kijkt.

Was net even met m'n P2B revisie 1.10 bordje bezig. "Oh ja, daar zaten jumpers op".

Heb 23 jaar in computerzaken gewerkt dus ook die tijd nog meegemaakt (en daarvoor als hobby natuurlijk).

Heb een paar nieuwe Evercase desktop kastjes uit de UK laten overkomen, die zijn mooi beige (zijn er nog in AT én ATX) en daar ga ik wss een P2 en een P4 systeem in bouwen. Heb voldoende materialen zag ik al.

AWE32 en Voodoo 2 kaart (12MB) ook aan de gang zien te krijgen :9

----------------------------------

Update:

Nog even aan het rommelen geweest met m'n nieuwe A-Open bigtower:

Hardware: Ryzen 5 5600x / 16GB en een GTX1060

Van PCem tot openMSX zal hier op gaan draaien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/worRpye.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KiLTLup.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-12-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gisteren mijn Pentium aangeslingerd.
Zit dus idd 96MB RAM in. Maar lijkt nu op 166Mhz te klokken, dus daar gaat iets mis. Komt ook niet voorbij de POST al draait de HDD wel. Vermoedelijk BIOS instellingen, dus dat wordt duiken.
En dr zit een ratel in de CPU cooler, maar das niet gek na 15 jaar stof trekken :P

Het ding doet het iig, dus nu eerst maar eens met de stofzuiger er doorheen en dan verder kijken. Mooi kerstvakantie projectje. Eindddoel: win98SE met updates, ROTT en wat rallyspellen kunnen draaien, en dan verder kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:24:
Gisteren mijn Pentium aangeslingerd.
Zit dus idd 96MB RAM in. Maar lijkt nu op 166Mhz te klokken, dus daar gaat iets mis. Komt ook niet voorbij de POST al draait de HDD wel. Vermoedelijk BIOS instellingen, dus dat wordt duiken.
En dr zit een ratel in de CPU cooler, maar das niet gek na 15 jaar stof trekken :P

Het ding doet het iig, dus nu eerst maar eens met de stofzuiger er doorheen en dan verder kijken. Mooi kerstvakantie projectje. Eindddoel: win98SE met updates, ROTT en wat rallyspellen kunnen draaien, en dan verder kijken :)
Mss legen batterij. Zit er een CR2032 in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geen idee, moet ik nog checken. Maar meen dat er eea gejumperd was ook. Anyways, leuk uitzoekklusje. En aangezien de cpu cooler toch schoon moet, kan ik mooi even de chip zelf bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
The Eagle schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:24:
Eindddoel: win98SE met updates, ROTT en wat rallyspellen kunnen draaien, en dan verder kijken :)
Daar ben ik afgelopen week ook wat uurtjes mee bezig geweest, maar ik blijf elke keer een beetje schipperen met hoever te gaan met "updates". Er is een prachtige "service pack" met allerlei updates maar het lijkt elke keer toch de stabiliteit te verminderen in plaats van te verbeteren. En nou loopt ie nog niet helemaal stabiel (misschien de combinatie van detonators en voodoo-drivers ofzo?). De vorige installatie (op de hd die kapot is) was wel heel stabiel, maar het is nu meh.
De Windows2000-installatie ernaast doet het wel perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb ook alleen maar vaagheden met de 'Unofficial Windows 98 Servicepack 3'. Ik ben er mee gestopt, en gebruik nu een Microsoft Security Update CD van ergens uit 2004, om een paar dingen te updaten, en dat lijkt een stuk beter te werken over het algemeen.

edit:
Kan het zijn dat de IDE controller op ALADDIN 5 chipset niet om kan gaan met harde schijven die het label AF (Advanced Format) hebben? Zover ik kan lezen heeft de schijf wel native 512 bytes sectors (SATA schijf met SATA2IDE converter).

Zodra ik Windows 98 ga installeren, dan vliegen de write error BSOD's mij om de oren. Doe ik hetzelfde met een oude IDE schijf, ook eentje die groter is dan de BIOS kan detecteren, dan is er geen probleem... BIOS limit dan netjes op 137GB.

[ Voor 48% gewijzigd door Vinnie op 25-12-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Meh. Net even de CPU uit mijn bak getrokken, blijkt een 166Mhz en geen P200 :/
Moederbord is een Abit PH5. Prima plank, maar ondersteunt tot max 180Mhz....en iirc is een 180Mhz nooit gemaakt. Dus die 166 mhz lijkt het hoogst haalbare.
Snelheidsconfig gaat met jumpers, zie https://stason.org/TULARC...-Pentium-PH5-REV-1-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Jammer. Ik heb nog wel een FIC PA-2005 rev1 liggen mocht je de P200, of zelfs een MMX willen gebruiken.

Iemand trouwens hier die een SB-Link kabeltje heeft of kan fabriceren? :+ die dingen zijn in ieder geval niet vindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dank voor het aanbod maar dan moet ik eerst een dergelijke cpu hebben. En de mijne blijkt dus een p166 IPV p200.
Heb nog wel een Ppro liggen op ik meen 200 MHz, maar dan moet ik eerst pinnetjes afknippen anders past ie niet in de socket :+

Sb link kabeltje: https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=27161
Als ik het daar goed lees moet je die zelf zonder gereedschap in elkaar kunnen steken met onderdelen van Conrad.

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 26-12-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Met een hamer past alles :+

En dankzij het linkje heb ik wel een paar hits kunnen vinden met onderdelen/compleet kabeltje. Dat ziet er hoopvol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb dergelijke kabels wel eens ooit uit oude monitoren, TV'S of PC'S gesloopt kan ik me herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Vinnie

Mocht je die PA-2005 kwijt willen; volgens mij is dat het originele bord dat in mijn Highscreen AT hoort. :)
Ruilen voor een PcPartner? :P

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 26-12-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Vinnie schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:45:
Jammer. Ik heb nog wel een FIC PA-2005 rev1 liggen mocht je de P200, of zelfs een MMX willen gebruiken.

Iemand trouwens hier die een SB-Link kabeltje heeft of kan fabriceren? :+ die dingen zijn in ieder geval niet vindbaar.
Ik heb daar nog nooit eerder van gehoord, SB-Link.. het lijkt om nieuwere kaarten meer backwards compatible te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Dat klopt. PCI mist wat signalen die DOS nodig heeft om goed te kunnen communiceren met de geluidskaart. De bekende manieren zijn DDMA en SB-Link (PC-PCI ook wel genoemd).

Mocht je bord een van bovenstaande niet hebben, dan kun je nog DSDMA gebruiken, maar dan heb je meer kans dat je problemen met de aansturingssoftware krijgt, of geluidsproblemen.

DSDMA is een hoop gedoe, en ik heb vaak een crash-reboot of freeze gezien om de juiste combinatie te vinden van TSR's en instellingen ervan.

DDMA werkt al een stuk beter, maar je chipset moet daar ondersteuning voor hebben, en dat wordt niet altijd duidelijk in specificaties van het bord omschreven.

SB-Link heb ik persoonlijk nog geen ervaring mee, maar dat lijkt mij compatible-technisch de robuuste oplossing, al heb je dan fysiek wel een kabeltje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hm. Probeer hier dus mijn oude PC te reviven. Systeem hangt na een update ESCD. Heb de HDD (quantum Fireball) even via USB aan mijn laptop gehangen. Windows 10 Disk Management ziet hem, en vindt dat ie hem moet initializen. Maar niet gedaan...maar wat is raad in deze? Initialize op MBR en een fresh format? Of in de P166 houden en daar FDISK aanslingeren? Wat er op staat ben ik kwijt verwacht ik...

Edit: er net gelukkig wel achter gekomen dat de FDD het nog doet - evenals mijn install floppy's DOS 622 NL :D

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 28-12-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik vond nog wat leuks terug trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HooxEy_s89QSSjcIwwYiRMVktcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awUCnnr9yrilITUuHQHWupnI.jpg?f=fotoalbum_large

Heb alleen geen bijbehorend moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@The Eagle
Hier verkopen ze nog wel koelers. Die zijn ook lastig te vinden. Heb zelf al eens de gok genomen en er wat besteld, ondanks de Web 1.0 site.

Formatteren zou ik gewoon met Fdisk doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@PD2JK Thanks, dat was ook mijn gedachte. Inmiddels W98SE ISO te pakken gekregen (ik heb een eigen key). Staat me bij dat daar ook een disk formatter in zit (zoals ook in winxp, NT, 10 etc)? Of ben ik dan abuis?

* The Eagle schaamt zichzelf diep trouwens...vroeger schudde ik dit soort dingen gewoon uit mijn mouw. Tegenwoordig moet ik nadenken, zoeken...en eigenlijk moet het gewoon van meet af aan werken.

[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 28-12-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Klopt, fdisk.exe en format.com staan er ook op. Als je start met cdrom ondersteuning moet dat lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Ik zit met een probleem/uitdaging; teveel DOS retro bakken met bijbehorende toetsenborden. Vooral die toetsenborden nemen (te)veel ruimte. Een 4-poorts KVM switch + berg kabels is dan de meest voor de hand liggende oplossing.

Maar, kan het ook (betrouwbaar en stabiel) anders? Een schakelkastje voor RS232 (COM) en VGA heb ik nog liggen, de uitdaging zit 'em in het toetsenbord.

Wat ik dusver heb kunnen vinden qua remote control:

[ Voor 1% gewijzigd door frapex op 29-12-2020 09:38 . Reden: kvm switch aangeschaft ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik die site van Tiny zie zou ik die eerst proberen. Heb je het spul wel aan het netwerk hangen allemaal?
En anders eens bij stockloots oid kijken of ze een kvm hebben.
PD2JK schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:37:
Klopt, fdisk.exe en format.com staan er ook op. Als je start met cdrom ondersteuning moet dat lukken. :)
Volgens mij moet het ding kunnen booten van CD, en ik heb de OEM ISO gepakt dus die zou moeten kunnen booten. Gaan we zien :)

Pagina: 1 ... 9 ... 87 Laatste