Ah...nog iemand bij wie het retro pc virus flink op hol geslagen isChrono Trigger schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 00:35:
Mooi om dit topic te zien. Ben de afgelopen 2 jaar flink aan het opschalen en uitpakken geweest met een project waar ik 15 jaar geleden mee begonnen ben. Het mondt zich uit in 22 high-end retro pc builds tussen de jaren 1993 en 2011.
Maar goed, ik ben ook zo'n gek die alles tentoongesteld en bruikbaar wil hebben, voor mijzelf of LAN parties. Dus de hele tweede verdieping staat bezaaid met bureau's, pc's, beeldschermen, KVM's om 3-4 pc's per werkplek aan een setje monitor/keyboard/muis/speakers te hangen etc etc. En als je t op een dergelijke manier wilt neerzetten/tentoonstellen, dan neemt t heel wat meer plaats in beslag dan simpelweg alle kasten naast/tegen elkaar zetten. Meen dat ik hier ooit wel eens wat foto's heb geplaatst van de hele situatie, maar kan wellicht binnenkort nog eens een update plaatsen van hoe het er nu uitziet (met nog meer hardware, games, andere doelen voor pc's).
En meerdere systemen worden ook nog actief gebruikt. Mijn oude Athlon64 4000+ build met 7900GTO erin draait nog bijna dagelijks, zei het voor achtergrondmuziek (10-15 jaar aan muziek op mn retro NAS staan die ik van eind jaren 90 tot +-2012 heb verzameld) of voor een potje Warcraft 3 TD. Een paar bureau's verderop draai een Medion met Pentium D ook nog regelmatig, want daarop zitten een S-VHS recorder en een Hi8 camcorder aangesloten voor het opnemen en digitaliseren van oude videobanden. De pc ernaast met een i7 980X en 2 GTX680s in SLI is bedoeld om naderhand de video's te editen, te voorzien van kleurcorrecties, noise reduction etc en weer uit te renderen.
Kan dat laatste niet veel efficiënter op mn moderne game pc met een Ryzen 9 9950X3D? Ja natuurlijk, but where is the fun in that
En ach ja, de ruimte staat inmiddels ook best vol, dus argeloos nieuwe dingen aanschaffen of nieuwe builds bouwen zit er voorlopig niet in. Dat gaat allemaal op een wat lager pitje, alleen dingen die ik nog echt bijzonder vind probeer ik nog wel te vinden, DFI LanParty spul bijvoorbeeld. Alleen is dat spul vaak erg prijzig en zeldzaam, is het niet prijzig is dan is het veelal defect, heb ik het al over staat t alleen te koop op een random oostblok 2e hands website.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
:strip_exif()/f/image/tarISfjKKiTRlcXLK9ozljyx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I2No8StO7tBt611hMXCqNpDj.jpg?f=fotoalbum_large)