Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:08
Gisteren nog 2 echte zoldervonsten gedaan. Was bezig met een van de muurkasten hier op de 2e verdieping helemaal leeg te halen om daar het dak van binnenuit te isoleren (enige delen die niet geisoleerd waren). Dan kom je natuurlijk dozen, kisten en kratten met kerstspullen en zooi uit de kindertijd tegen. Nu vond ik daar in een krat met allerhande oude elektronica o.a. mijn doorzichtige Gameboy tegen en mijn eerste gamepad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3EpvDjONMtRiFJINc1_ZvJN3f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYlZaeHboeXR1RQl78ZYOFIX.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk om weer terug te zien, binnenkort maar eens aansluiten op mn Pentium 1 100Mhz of Siemens 486 pc en wat Wacky Wheels spelen of een of ander oud spelletje wat een gamepad ondersteunt.

Wat echter nog veel leuker was: ik vond mijn eerste scanner terug, waarvan ik 99,9% zeker was dat deze ooit naar de stort gebracht was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVpsPXKXH38mI-7fpFYY_3frZRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h627HOcS2xJfDjE1ut5axIsf.jpg?f=fotoalbum_large

Een Mustek Scanexpress 6000P. Kwam een paar maanden geleden de driver/software CD tegen in een mapje en was al eens online gaan zoeken of ik diezelfde scanner ergens kon krijgen. Had er een gezien in Duitsland, maar de verkoper wilde in principe niet naar t buitenland versturen (idealiter liefst alleen ophalen). Maar gisteren bleek dus dat mijn scanner helemaal niet naar de stort is gegaan, alleen in vergetelijkheid geraakt is. Ding lag ook helemaal achterdoor in de muurkast, in een grote doos met allemaal tijdschriften erop/eronder.
Heb m helaas nog niet kunnen testen want ik kan de power adapter niet vinden. Heb 2 kratjes vol met power adapters, maar een 15V 1A adapter zit er niet bij (wel zo'n beetje elke andere exotische smaken van 10V, 18V, 22V, 30V en de meer reguliere 5/9/12V adapters). Kans is dat de desbetreffende adapter al ergens in gebruik is bij een of ander oud apparaat hier, maar kan t zo snel niet vinden. Inmiddels al maar een universele adapter besteld, die komt vrijdag binnen.

Edit: de wonderen zijn de wereld nog/weer niet uit. Toen ik de laatste zaken aan het opruimen was en een speakersetje van een van de setups ging wisselen, zag ik dat ik nog een Medion speakersetje op de kast had staan. En wat hangt er aan dat setje? De originele 15V adapter van mn scanner :D Weet zeker dat het de originele adapter is, want diegene die in Duitsland dezelfde scanner aanbiedt heeft een hele duidelijke foto van de adapter erbij en het is een 1 op 1 match.
De universele adapter die inmiddels al besteld is zal echter zeker nog nut hebben, want anders hebben die Medion speakers geen adapter.

[ Voor 11% gewijzigd door Moi_in_actie op 30-12-2025 20:10 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:45:
[...]
- die 3,5" Startech CF dingen vind ik persoonlijk erg duur en lelijk voor wat je krijgt, een bracket aan de achterzijde heb je voor €3 en zie je niet bij normaal gebruik. Maar goed, smaak.... ;)
Nadeel van achterkant is dat je er niet zo makkelijk bij kan. Eentje op een 3.5" bracket voorin is veel handiger. Ben alleen eens dat die van Startech duur is en lelijk voor dat geld.

Oslik blyat! Oslik!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Het meeste gevonden op ebay.nl en is inclusief verzendkosten uit griekenland, italie, slowakije, duitsland enz. Ik heb niet echt gezocht op de goedkoopste maar ik zal bij ieder onderdeel natuurlijk goed zoeken waar deze het goedkoopste te krijgen is. Ik hoor graag andere alternatieven waar ik een beetje zonder zorgen tweedehands retro spul kan kopen. Bij ebay heb ik nog iets van een goed gevoel door de recenties van verkopers.
dion_b schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:26:
[...]

Nadeel van achterkant is dat je er niet zo makkelijk bij kan. Eentje op een 3.5" bracket voorin is veel handiger. Ben alleen eens dat die van Startech duur is en lelijk voor dat geld.
Ik vond die brackets juist wel meevallen kwa lelijkheid. Heb je mooiere alternatieven?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techno Overlord schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:28:
Het meeste gevonden op ebay.nl en is inclusief verzendkosten uit griekenland, italie, slowakije, duitsland enz. Ik heb niet echt gezocht op de goedkoopste maar ik zal bij ieder onderdeel natuurlijk goed zoeken waar deze het goedkoopste te krijgen is. Ik hoor graag andere alternatieven waar ik een beetje zonder zorgen tweedehands retro spul kan kopen. Bij ebay heb ik nog iets van een goed gevoel door de recenties van verkopers.
Zou daar niet zo zeker van zijn. Garantie tot aan de deur. Zeker met dat moederbord zou ik niet raar opkijken als blijkt dat alle condensatoren gaar zijn en vervangen moeten worden voor het stabiel draait. Niet dat dat uniek is voor eBay, maar de meerprijs koopt niet een beter bord.

Ik struin regelmatig rond op Marktplaats en meer bijzondere dingen koop ik vaak op amibay.com. Die laatste is behoorlijk strak gemodereerd incl reputatiesysteem, en itt eBay heeft grootste deel van verkopers wel redelijk idee van wat ze verkopen. O.a. zie ik als ik even snel die kant op kijk een Tualatin+Asus TUSL-2 met nieuwe condensatoren samen voor EUR 80, een zwarte HP DVDRW voor EUR 5 (in NL, dus verzendkosten zullen meevallen) om maar eens wat te noemen. En die SBLive... als je iets van iemand koopt, vraag of ze eentje hebben liggen. Grote kans dat je het voor (bijna) niets mee krijgt. Ik heb tijdje terug nog een paar naar de kringloopwinkel gebracht.

Oslik blyat! Oslik!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik ben helemaal nieuw in al dit retro geweld dus het is gewoon onwetendheid van mijn kant. Ik heb mij gelijk geregistreerd op amibay.com want dat ziet er veelbelovend uit idd. Bedankt voor de tip!

En over dat risico met condensators die op springen staan (of al zijn gesprongen) heb ik in dit geval zoveel mogelijk afgedekt of de verkoper daar extra foto's van wilde maken en of hij de bios versie kon flashen. Van dat flashen heeft hij ook foto's gemaakt. Nog steeds geen 100% garantie natuurlijk en ik heb 1 soortgelijk bordje uit de UK (die van mij komt uit Griekenland) gezien die dan wel goedkoper was, maar ook een paar niet frisse caps meer had. Anyway, ik ga eens kijken hoeveer ik kom op amibay. Trouwens, dit bord heeft ook een ISA slot wat een voorwaare was bij de keuze van welk bord ik zou kiezen. Daar zijn er niet zo heel veel van als ik het goed heb die een P3-S Tualatin aankunnen en een ISA slot hebben.

Ik ben ook al via DM's benaderd door mensen die spul hebben liggen en het aanbieden voor schappelijke prijzen. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Techno Overlord op 30-12-2025 21:37 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:28
dion_b schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:22:
[...]

Dat zijn - zeer - stevige prijzen voor flink wat van die onderdelen. Die Voodoo gaat hoe dan ook duur zijn, maar EUR 65 voor een HDD, EUR 35 voor een optical en EUR 45 voor nota bene een SBLive 5.1?? Dat zijn dingen waar ik normaliter voor EUR 10 per stuk nog geen kopers voor vind...
Precies wat Dion zegt. Ik zou me ook zeker niet aan de exacte lijst houden en wat flexibeler zijn in de onderdelen die je wilt. Het is ook niet zo dat de onderdelen nieuw en met fabrieksgarantie te koop zijn, dus je zal het sowieso met tweedehands spul moeten doen.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. En sommige van die onderdelen zijn helemaal niet zo geweldig - dat moederbord is bijvoorbeeld een Lenovo OEM geval, met waarschijnlijk beperkte BIOS opties. Bovendien was Lenovo vrij berucht om slechte kwaliteit componenten. Zelfs op eBay zie ik veel beters voor lagere prijzen.

Waarom die specifieke keuze? Ik snap Tualatin support en ISA slot, waarmee je al snel uitkomt op een Via ApolloPro133T (694T) chipset, maar verder? Is uATX form factor bijv noodzakelijk of toeval?

Zeker als je nieuw bent in de retro-wereld zou ik oppassen met het proberen teveel af te dekken met een enkel systeem. Je riskeert dan een schaap met vijf poten neer te zetten die teveel compromissen herbergt. Zo zal een systeem als dit te snel draaien voor veel DOS spellen waardoor de toegevoegde waarde van die ISA slot beperkt is. Bovendien heb je nu een bord met Via 686B South bridge die je met een SBLive wilt combineren. Dat gaat niet goed werken. Wil je per se een SBLive, dan moet je op zoek naar een ander moederbord chipset, waarmee je vrijwel zeker geen ISA gaat hebben. Of je moet een ander type geluidschip kiezen (Aureal Vortex 2 is populaire keuze, maar bijv Crystal CS4280 of Trident 4DWave-NX zijn ook goede alternatieven). Zoals gezegd, schaap met vijf poten wordt complex. Ik zou dan ook aanraden om te kiezen om te optimaliseren voor DOS of Win98SE, niet beide tegelijk.

Oslik blyat! Oslik!

• jon86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:49
Als ISA en Tualatin een vereiste zijn, zou je ook nog een voor een good old Slot 1 moederbord kunnen gaan i.c.m. een Slotket (adapter). Ik heb hier een testsysteem draaien met Asus P3B-F, MSI MS6905 Master Slotket en PIII-S T1.4:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEXi5EdoxwQdGF5Kv9pOrroHi1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfENUgNs4YoCXtdiyp3fbafv.jpg?f=fotoalbum_large
Correctie: ik had blijkbaar ook nog een Lin Lin 370 slocket adapter nodig om het werkend te krijgen. Wel erg Frankenstein zo en die adapters zijn ook niet zo makkelijk meer te vinden 😀

[ Voor 12% gewijzigd door jon86 op 31-12-2025 15:57 ]

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste