frapex schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:18:
Hebben jullie eigenlijk voor elk moederbord dat je bezit ook een bijbehorende computerkast?
En waar haal je dan zo'n kast vandaan; kijk je dan op Marktplaats of bij een kringloop winkel, of...?
Zelf heb ik hier nog een los AT 386 moederbord liggen dat wel een (mini tower) computerkast verdiend

.
Neemt natuurlijk wel weer (schaarse) ruimte in. Losse onderdelen in een doos bewaren is toch efficiënter

.
Laat ik voorop stellen dat ik veel teveel hardware heb. Kort gezegd: nee, ik heb geen kast voor elk moederbord wat ik heb. Ik heb om en nabij de 35 gebouwde/werkende* (niet elke gebouwde pc werkt al/nog 100%) pc's staan, maar als ik het totale aantal moederborden zou moeten tellen wat hier rondzwerft dan kom ik makkelijk aan de 100. Er zijn een aantal redenen van uitleg hiervoor.
- Ik vind bepaalde moederborden speciaal/bijzonder en heb ze ter display staan
- Een deel van deze moederborden is ook defekt, dus kan niet gebruikt worden (alleen voor de show)
- Ik heb moederborden in bulk aangeschaft voor een projectje, maar dat is er (nog) niet van gekomen (hele reeks ITX borden met integrated CPU)
- Moederborden die als reserve dienen. Met name voor bepaalde pc's/builds die mij heel dierbaar zijn heb ik soms reserve onderdelen, met name moederborden en GPU's. Dit omdat oude hardware toch wel eens stuk kan gaan.
- De rest, dingen die ik misschien ooit nog in een build wil gebruiken, of moederborden die ik gewoon een keer weg moet doen (ooit als setje van moederbord + CPU + RAM + ?? aangeschaft, maar geen nut/doel voor het moederbord).
Zo heb ik hier nog iets van 10 gelijke ITX bordjes met integrated CPU etc. Die waren ooit bedoeld voor een home automation projectje. Is er nooit van gekomen, is waarschijnlijk ook niet meer nodig. Zo heb ik ook nog een hele reeks verschillende 386/486/Pentium 1 compatible moederborden liggen. Die heb ik ooit in een grote doos bij een man gekocht, samen met een doos vol insteekkaarten (ISA/PCI GPU's, netwerkkaarten, soundkaarten, controllerkaarten). Zitten echt nog wel een paar leuke dingen bij, b.v. met een Pentium Overdrive, wellicht dat ik daar ooit nog een build van maak, voor mijzelf of een vriend. En anders gaan die dingen een keer in de verkoop. Maar ik heb nog niet de zin en tijd gehad om alles te koop aan te bieden, bij elke ding weer de verzending te regelen of een afhaalafspraak in te plannen. Dat komt wel een keer...

Ik houd dit topic wel altijd in de gaten en als ik voorbij zie komen dat iemand iets specifieks zoekt wat ik heb liggen (en niets meer mee doe), dan reageer ik altijd wel.
Hetzelfde verhaal heb ik met zo'n beetje alle soorten hardware, van GPU's tot koeler, van RAM geheugen tot HDD's en voedingen. Ik heb de ruimte ervoor, dus ik vind het wel fijn om flink wat in voorraad te hebben mocht ik aan een build willen beginnen. De enige zaken waar ik recentelijk wat in ben gaan opruimen is complete "moderne" pc's (mijn vorige main game pc), lege pc kasten en monitoren. Ik heb nog een paar kasten staan die ik 98% zeker niet meer ga gebruiken, dus dan kan ik die beter een keer te koop aanbieden. Hetzelfde geldt voor de monitoren; al mijn game stations zijn voorzien, heel soms wijzig ik bepaalde setups nog en dan soms ook de monitor, maar ik heb ook enkele monitoren staan die ik vrijwel zeker niet meer ga gebruiken.
Daarbij zijn kasten en monitoren hetgeen wat veruit de meeste ruimte in beslag neemt, vandaar dat ik daarin wat wil gaan opruimen. Of ik nu 10 SATA kabels heb of 100, dat scheelt niet zoveel in ruimte.
En ja waar haal ik kasten vandaan? Overal zo'n beetje. Soms hier op Tweakers, maar qua oudere kasten heb ik meestal meer geluk op andere platformen zoals Marktplaats, de Duitse Kleinanzeigen, soms Ebay of ook gewoon de lokale kringloop winkel. Heb er ook wel eens een meegenomen van het milieupark, alhoewel het bij ons in ieder geval eigenlijk niet is toegestaan om iets mee terug te nemen. Alleen ja, toen ik b.v. afgelopen jaar daar een kapotte monitor en een paar defekte voedingen kwam brengen en ik een in goede staat zijnde Nintendo NES zag liggen, dat kon ik daar niet laten liggen. Ding bleek het naderhand ook gewoon prima te doen.