Mooi om dit topic te zien. Ben de afgelopen 2 jaar flink aan het opschalen en uitpakken geweest met een project waar ik 15 jaar geleden mee begonnen ben. Het mondt zich uit in 22 high-end retro pc builds tussen de jaren 1993 en 2011. Het doel is om voor een bepaald jaar of datum de enthusiast rig te bouwen van dat moment. Met lichte anachronisme en uiteraard flexibiliteit kwa opslag.
Een sheetje met de builds die ik voor ogen heb:
1993-2011 Era High-End Build Lists
Een paar subdoelen:
Evolutie van grafische kaarten
VLB → PCI → AGP → PCIe
Software rendering → 3dfx Glide → DirectX → unified shaders
Single GPU → SLI/CrossFire → multi-GPU-monsters
Platformdiversiteit
Intel: Socket 3, 4, SS7, 8, Slot 1, 370, 423, 478, 775, 1366, 1151
AMD: Socket 3, SS7, Slot A, Socket A, 754, 939, AM2, AM3
Overwegingen bij het selecteren van builds
Ik geef waar mogelijk prioriteit aan echte OPL3 Sound Blasters of Audigy/X-Fi-kaarten. Wat geheugen betreft zal het lastig zijn om goede DDR1-overclockers te vinden met Winbond BH-5- of Samsung TCCD-chips, maar ik heb al een paar sets klaarliggen. Ik ben ook op zoek naar de betere OC-moederborden. DFI all the way. Er zit sowieso al veel Asus tussen, maar ik probeer alternatieven te vinden omdat ik het bedrijf niet meer mag. Sommige onderdelen zullen moeilijk te vinden zijn, dus hulp of tips zijn welkom voor alles wat ik nog niet nodig heb. Periode-correctheid zal om voor de hand liggende redenen niet gelden voor oudere opslag.
Groen zijn de onderdelen die ik reeds in bezit heb, rood is defect of ik ben gescammed na aankoop, geel is een prospect en wit is nog niet actief aan het zoeken.
Wat foto's:
De Alienware Area 51 7500 in volle glorie. Helaas had deze schade opgelopen omdat de verkoper vertelde dat verzenden mogelijk was en dit in karton met tape had gedaan.
Paar fantastische moederborden die getest werden
Deel van de videokaarten
De gebruikte PC cases
Tualatin build. Met een 1400 P3-S, GF3 Ti 500 en 768MB SDR133 RAM. Op een VIA 133T bord uiteraard.
De kat vind mijn Win 98 project minder interessant
Deel van mijn CPU collectie
Rebuild van mijn eerst persoonlijke high-end game pc. Deze had een Athlon 64 X2 3800+, Asus A8R32 MVP Deluxe en een X1900XTX.
Ben inmiddels een stuk verder met het project, deze foto's zijn alweer 2 jaar oud. Zal binnenkort een wat uitgebreidere reportage maken. Ben momenteel bezig met mijn twee X58 builds, de X48 en de socket A build. Ben overigens ook nog op zoek naar een goede CRT monitor die tenminste 1600 x 1200 displayen.
Mijn huidige rig gisteren overgezet van de Corsair Graphite 760T naar een C700M
Deze Rampage III Extreme wordt geïnstalleerd en ging daarna in de oude Graphite case
[
Voor 7% gewijzigd door
Chrono Trigger op 16-12-2025 00:40
]
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060