Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MaNdM
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:36

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:43:
Ik vond nog wat leuks terug trouwens:

[Afbeelding]

Heb alleen geen bijbehorend moederbord.
Nice. Die heb ik ook. Op een werkend bord ook. Ik hoopte nog even dat die van jou een 512kb versie was haha. Anders had ik je even een DM gestuurd.

Ik heb er een werkend systeem van gemaakt met een Creative Labs Graphics Blaster RIVA TNT in PCI uitvoering en een AWE64 erin.

To be determined...

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb hier nog een P1 60MHz liggen met de beroemde FP bug :P

Ook nog wel iets om eens een PC omheen te bouwen, al zou ik er geen berekeningen voor de NASA of SpaceX op gaan doen ;)

En mocht ik ooit met pensioen gaan, dan heb ik nog wat CPU's schoon te maken en te testen :P
Deze foto is uit 2012, heb er sowieso ruim 100 meer dan destijds...

[Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-12-2020 11:25]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 18:07
@BlueTooth76 Als het FIAT systeem in elkaar klapt kan je enkele wellicht ruilen tegen wat vee of kippen oid :P

iRacing Profiel

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Razkin schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:42:
@BlueTooth76 Als het FIAT systeem in elkaar klapt kan je enkele wellicht ruilen tegen wat vee of kippen oid :P
2 Athlons voor een kuiken, 1 Pentium Pro voor een koe.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OK, schiet mij maar lek. Denk aub eens mee mensen :)

P166, Award Bios. Boot prima van floppy, weigert boot vanaf HDD.
Spul is correct aangesloten. HDD is in bios gedetecteerd als primary master.
Na boot van floppy heb ik FDISK gedaan, primaire partitie gemaakt en actief gemaakt, een format C: en een SYS C:
DOS622 gekopieerd, config.sys aangepast met
device=c:\dos\himem.sys
shell=c:\command.com

Maar booten van HDD, ho maar.

Ik kan aanpassingen in het BIOS doen, dan zie ik "updating ESCD...sucess". Doe ik dat en boot ik van floppy, start ie gewoon van floppy.
Probeer ik op welke manier dan ook (met of zonder bios aanpassing) vanaf HDD te starten: no such deal.
Ik zie een streepje knipperen, that's it...

Wie oh wie heeft een briljant idee? Wat heb ik gemist?

[Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 29-12-2020 16:33]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• frapex
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:27

frapex

got r00t

Andere (kleinere) harde schijf of CF card gebruiken. Je hebt alle juiste stappen gezet om het werkend te krijgen. Eventueel zou je de harde schijf nog aan de secondary IDE poort kunnen hangen als test. Kijk ook eens naar de boot order en trek alle overige IDE randapparatuur (CDROM-drive, ATAPI aanhangsels) eens los. Je zou ook nog DOS 7.10 (Windows 98) kunnen proberen.

[Voor 130% gewijzigd door frapex op 29-12-2020 16:41]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR400, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• The Eagle

The Eagle

Dat heb ik dus wel gedaan, die staat primary en active. Is ook maar een partitie
Bovendien zou ik als ie niet Active stond, verwachten dat ie een "insert bootdisk" oid gaf, en niet gewoon stopt toch?

Ik heb nu de dos 622 versie van scandisk even draaien. Dat lijkt allemaal ok te zijn.

Ik kan er met mijn kop niet bij waarom ie die HDD niet lijkt te pakken bij boot, terwijl het ding gewoon benaderbaar en bruikbaar is.

Eerst een format c: en dan pas een sys c: ipv een format c: /s zou toch ook niks uit mogen maken? En al zou het uitmaken, dan zou ie alsnog over een invalid bootdisk moeten klagen en niet gewoon stoppen lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip: als je bij boot de melding krijgt dat je IDE controller niet in DMA modus werkt en dat dat ernstige performance impact kan hebben, niet daarna domweg een HDD scan initieren zonder er eerst wat aan te doen. Na 16u ~40GB gecontroleerd :X

* dion_b gebruikt een oude Knoppix 5 install om de meeste onderdelen te testen - meestal werkt het perfect zonder drivers te moeten zoeken, soms is handmatig ingrijpen een pre :+

Soittakaa Paranoid!

• frapex

frapex

got r00t

Tip #2: een 40GB HDD heeft ook (vaak) een zelftest functie via SMART (voorbeeld cmd: smartctl -t long /dev/sda). DMA modus aan/uit doet er dan niet toe.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR400, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• The Eagle

The Eagle

Het is een 1GB QUantum Fireball.
Scandisk vindt niks iig.

En DMA modus heeft dat ding (nog) niet, PIO4 is de max.
Enige wat er nu aan hangt is de HDD (op IDE primary master) en de floppydrive. Da's ook meteen de enige bootorder die ik kan kiezen: C,A of A,C :+

@dion_b Waar vind ik Knoppix5 op floppy?

• frapex

frapex

got r00t

The Eagle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:42:
Eerst een format c: en dan pas een sys c: ipv een format c: /s zou toch ook niks uit mogen maken? En al zou het uitmaken, dan zou ie alsnog over een invalid bootdisk moeten klagen en niet gewoon stoppen lijkt me.
"format c:" + "sys c:" staat gelijk aan "format c: /s". Je zou inderdaad de invalid bootdisk melding moeten krijgen. Wat je ook nog kan proberen is om met een Plop Boot Manager 5.0 floppy te booten en in het boot menu te kiezen voor de HDD. Dan weet je of het aan de BIOS ligt. En niet stiekem een UDMA/66 kabel gebruiken ;).

De Quantum Fireball van jou doet misschien geen UDMA, maar vast wel een Single/Multiword DMA smaakje. Mijn Quantum LPS 420MB HDD doet zelfs Multiword DMA :P.

[Voor 22% gewijzigd door frapex op 29-12-2020 17:45]

• The Eagle

The Eagle

Ik heb het ding net even als test aan de secondary IDE als master gehangen, en aan de pri IDE als slave. Bij beide krijg ik "DISK BOOT FAILLURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Heel O+ natuurlijk, maar ik schiet er niks mee op :(
Die melding krijg ik niet als ie als Pri IDE master hangt...maar dan start ie dus niet door :/

BIOS detecteert hem in alle gevallen goed, al zie ik wel dat ik als ik hem op sec master of pri slave hang, hij de CHS gebruikt als ie tijdens de boot de config weergeeft, terwijl ik toch echt de LBA setting ingeef bij de detectie. Die detectie gaat op de pri master wel goed en blijft ook bewaard, dan zie ik bij de boot LBA staan. Ik heb ook LBA gebruikt toen ik hem een format / fdisk / etc gaf (en zo is ie ook te benaderen)

Nogmaals: hangen verder geen IDE dingen in die bak, alleen deze HDD.

Iemand nog ideeen? :)

[Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 29-12-2020 17:51]

• orbit_ph
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11-06 06:29
Alvorens een hoop onderdelen weg te brengen, dacht ik hier nog even een stop te maken en te kijken of mensen nog geïnteresseerd zijn in wat oude hardware. Zeker het bouwen van retro systemen is populair, dus je zult maar net ergens iets nodig hebben.

edit:
En zo is alles weg

[Voor 27% gewijzigd door orbit_ph op 30-12-2020 21:57]

• MaNdM
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:36

MaNdM

1000-dingen-doekje

orbit_ph schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:35:
Alvorens een hoop onderdelen weg te brengen, dacht ik hier nog even een stop te maken en te kijken of mensen nog geïnteresseerd zijn in wat oude hardware. Zeker het bouwen van retro systemen is populair, dus je zult maar net ergens iets nodig hebben.

Het lijstje staat hier: V&A aangeboden: Retro PC onderdelen (gratis), eind januari gaat het weg als het nog niet weg is.
DM gestuurd :)

To be determined...

• Coppertop
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:49:
Ik heb het ding net even als test aan de secondary IDE als master gehangen, en aan de pri IDE als slave. Bij beide krijg ik "DISK BOOT FAILLURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Heel O+ natuurlijk, maar ik schiet er niks mee op :(
Die melding krijg ik niet als ie als Pri IDE master hangt...maar dan start ie dus niet door :/

BIOS detecteert hem in alle gevallen goed, al zie ik wel dat ik als ik hem op sec master of pri slave hang, hij de CHS gebruikt als ie tijdens de boot de config weergeeft, terwijl ik toch echt de LBA setting ingeef bij de detectie. Die detectie gaat op de pri master wel goed en blijft ook bewaard, dan zie ik bij de boot LBA staan. Ik heb ook LBA gebruikt toen ik hem een format / fdisk / etc gaf (en zo is ie ook te benaderen)

Nogmaals: hangen verder geen IDE dingen in die bak, alleen deze HDD.

Iemand nog ideeen? :)
Heb je al een FDISK /MBR geprobeerd?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:32:
[...]

@dion_b Waar vind ik Knoppix5 op floppy?
Niet, Knoppix is een (de eerste!) LiveCD distro. Hier is 5.1.1 te vinden:
https://archive.org/details/KNOPPIXV5.1.1CD20070104EN

Die heb ik op een 6.4GB HDD geinstalleerd. Waarom dit en niet willekeurige andere distro? Omdat het de hardwaredetectie en autoconfiguratie van Knoppix blijft gebruiken bij iedere boot. Dus je kunt vrijwel alles van voor ~2005 hangen aan deze schijf en als er Linux support is (bij AGP en PCI: ~95%, bij ISA minder maar nog steeds veel) werkt het gewoon. Vooral voor HDDs (badblocks -nsv /dev/hdc) en VGA kaarten geweldig handig: gelijk high-res werken en dus videogeheugen op de pijnbank leggen zonder ergens drivers te hoeven scoren (en na zoveel keer Win98 moeten herinstalleren omwille van alle cruft aan oude drivers).

Soittakaa Paranoid!

• The Eagle

The Eagle

Coppertop schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:05:
[...]

Heb je al een FDISK /MBR geprobeerd?
Ding ding we have a winner :D
Thanks, ik kan weer verder :)

Begin me trouwens ook stierlijk te ergeren aan mijn CPU cooler. zit geen koelpasta tussen de cooler en de CPU. Op zich nu nog niet hinderlijk maar het kreng trilt nu dat de ziekte doordat er wat speling is.

Ah, the joys of oude hardware O+

Edit: En de install van Win98Se loopt. Bedacht me alleen dat ik _ergens_ een muis moet hebben liggen...maar waar :? En die install is dus alweer klaar. Nu is het gebrek aan een muis wat nijpender geworden :+

Zijvraag: hoe zetten jullie data over? Ik heb geen USB aansluitingen of IDE-CF interface. Ik heb (nog) geen netwerk; 3COM etherlink3 3c509B ligt klaar maar nog niet geinstalleerd. WIl eigenlijk eerst dat servicepack 2.1a er op hebben.

[Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 29-12-2020 22:51]

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
Met een beetje geluk kun je de cpu fan met een drupje olie smeren. Onder het stickertje kun je vaak bij het lager komen.

Ik heb hier een fles oude motorolie staan, wel gefilterd natuurlijk. Handy oil of naaimachine olie kan ook, zolang de viscositeit maar niet te hoog is, smeert zo lastig. :p

Toch stiekem die 3Com erin doen.
Filezilla server op je main rig, en dan via command -> ftp je data overhevelen.
Met open, dir en get kom je een heel eind. ;)

[Voor 21% gewijzigd door PD2JK op 29-12-2020 23:00]

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / AthlonXP 1700+ (XP) / Q6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor het oudere spul dat geen of beperkte IDE ondersteuning heeft ben ik ondertussen aan het kijken naar diverse XT-IDE oplossingen.

Sowieso heb ik al wat diverse XT-IDE adapters in bestelling (o.a. uit Nieuw-Zeeland) om eens mee te spelen maar ik zag dat je het ook in bijvoorbeeld een bootrom van een netwerkkaart kan flashen. Nooit aan gedacht, heel logisch natuurlijk.

YouTube: Boot retro PC using XTIDE (Part 2): How to create and use XTIDE ROM

[Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-12-2020 23:38]

• frapex

frapex

got r00t

The Eagle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:21:
[...]

Ding ding we have a winner :D
Thanks, ik kan weer verder :)
Dat cmd "fdisk /mbr" de oplossing was zeg, dan was die disk waarschijnlijk niet helemaal leeg toen je er mee begon. Ik heb het in ieder geval nooit hoeven doen op mijn (zero-filled) reserve schijven; blijkbaar maakt fdisk dan wel een MBR aan. Nou, ik heb je in ieder geval lekker bezig gehouden met troubleshooten / kabels lostrekken :+.

• The Eagle

The Eagle

Toen ik begon hat het ding een niet dos partitie (vermoed dat ie als laatste fat32 heeft gehad). Die heb ik weggeknikkerd, disk was leeg, toen fdisk en vervolgens format etc. Defecte MBR had ik miet verwacht, die was net nieuw.

Maar waar ik eigenlijk nog veel blijer mee, en verbaasd over ben, is dat die disk na 15 jaar nog steeds gewoon helemaal goed is. Het is echt jaren mijn main rig geweest, heeft vele experimenten met OS'en etc gehad. Het is dat het ding geen SMART heeft, anders had het een boek kunnen schrijven denk ik :+

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n XT-IDE controllers (met CF socket) van eBay zijn vandaag binnen gekomen. Die uit Nieuw-Zeeland zijn nog wat langer onderweg vermoed ik. Als alles binnen is, zal ik er eens wat foto's van schieten.

Edit: vandaag ook een Asus P3B-F mainboard binnen gekregen. Dit wordt de basis voor m'n PIII W98SE / DOS game machine. Heb een aantal AGP GPU's, weet nog niet welke ik ga plaatsen (en welke er überhaupt nog werken).

Edit2: ben momenteel m'n Sinclair verzameling ook wat aan het uitzoeken, schoonmaken, testen en daar kwam ik onder andere m'n doos met 8x Sinclair ZX80 machines tegen. Uiteraard verschrikkelijk onbruikbaar als home computer maar historisch wel de eerste betaalbare home computer (als bouwpakket of compleet gebouwd).

Heb ook nog een flinke collectie andere Sinclair machines, waaronder de QL, Spectrum, ZX81, Timex 1000 in doos met piepschuim maar ook de bekende Cambridge calculators en de "Sinclair Micromatic" radio.

Maar deze zijn toch wel het meest bijzonder als je er rekening mee houdt dat er maar 70.000 van gemaakt zijn. Voor schaal heb ik er een Spectrum (23,3cm breed) en een ZX81 naast gelegd.
Dit zou op zich de grootste verzameling van ZX80's in Nederland kunnen zijn, ik ken nog niemand die er meer dan 1 heeft :P

[Voor 92% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-01-2021 15:50]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:55:
[...]

Maar deze zijn toch wel het meest bijzonder als je er rekening mee houdt dat er maar 70.000 van gemaakt zijn. Voor schaal heb ik er een Spectrum (23,3cm breed) en een ZX81 naast gelegd.
Dit zou op zich de grootste verzameling van ZX80's in Nederland kunnen zijn, ik ken nog niemand die er meer dan 1 heeft :P

[Afbeelding]
Je hebt daar wel 8 hele kB aan RAM en 64kB ROM bij elkaar :+

Ben zelf ook met de ZX81 begonnen, maar nostalgie daarvoor is vrij beperkt. Ben wel van plan een keer een zelfbouw-Spectrum 128 te maken, bijv de Harlequin 128. Maar dan met goed mechanisch toetsenbord. Ook daar: heb te lang met folie en rubber moeten werken om ernaar terug te verlangen. Gelukkig maakt iemand nu PCBs waar je Cherry-switches aan een Speccy kunt koppelen :)

Soittakaa Paranoid!

• Thandor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

The Eagle schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:24:
Het ding doet het iig, dus nu eerst maar eens met de stofzuiger er doorheen en dan verder kijken. Mooi kerstvakantie projectje. Eindddoel: win98SE met updates, ROTT en wat rallyspellen kunnen draaien, en dan verder kijken :)
RoTT? Heb je die ook gespeeld met de datum op 25 december? Iets met X-mas Easter Eggs ;).
BlueTooth76 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:55:
Heb ook nog een flinke collectie andere Sinclair machines, waaronder de QL, Spectrum, ZX81, Timex 1000 in doos met piepschuim maar ook de bekende Cambridge calculators en de "Sinclair Micromatic" radio.
ZX Spectrum! Dat vraagt natuurlijk om Jetpac! :) Best een geinig spelletje en prima speelbaar op zo'n ding. Met de app PlayZX kun je via de telefoon (tenminste, sowieso op Android) eenvoudig de taperecorder vervangen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik ben sinds kort ook een beetje aan het stoeien met wat oude zooi die ik nog had liggen of juist heb gekocht. Momenteel bij elkaar geschroefd en geïnstalleerd:

- Pentium 166MMX/32MB RAM/Voodoo 2 (Windows '98 SE)
- Pentium II 450/640MB RAM/Geforce 2 Ti (Windows '98 SE). Hier nog een "Pentium III" 550 in kunnen stoppen die ik ook nog had liggen
- AMD 486DX-100/4MB (DOS 6.2)
- Dual Pentium III 1,4 GHz/512MB/Voodoo Rush (Windows 2000 Advanced Server)

En verder nog wat losse moederborden waar ik nog wat mee "moet". Een dual Opteron bord, dual Xeon bord, dual Ahtlon MP bord.

Voorlopig me nu even op de PIII 550 gericht om daar spellen als Rainbow Six : Rogue Spear, Flight Simulator 98, Motorcross Madness 2, Midtown Madness 2 etc. op te draaien. Leuk om weer mee bezig te zijn maar je loopt tegen zoveel beperkingen aan met Windows '98..en toch vind je direct je weg weer, ondanks alle jaren "afwezigheid". Leuk om verder mee te pielen :)

• Waterbeesje
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08-06 19:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waterbeesje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:36:
[...]
(...)

De Voodoo1 was een ander verhaal. Deze doet het niet.
Een pootje van een chip stond krom tegen een andere, dus voorzichtig recht gebogen met een scalpel.
Aan de onderkant mist een blokje, ik gok een capacitor ( C130). Dat laatste kan ik achter toen de kaart enkel het systeem wilde laten crashen.

https://www.vogons.org/do...le.php?id=96758&mode=view
https://www.vogons.org/do...le.php?id=96757&mode=view

Iemand een idee welk type hier op moet?
Het is dus een 10nF capacitor van 5mm (25V 0805 X7R).

Op Vogons heeft iemand deze waarde gedeeld en ik heb hem ook gecontroleerd met een andere condensator die dezelfde kleur heeft.

Mijn eigen multimeter kan dus geen condensators meten. Gelukkig heeft mijn vader er een die dat wel kan, dus die heb ik tijdelijk geconfisqueerd :p

Nu alleen nog zo'n ding te pakken zitten te krijgen. 8)

Op 10 MHz blijven steken...

• The Eagle

The Eagle

Vandaag de zolder wat opgeruimd en ook door de dozen met retro spul heen gegaan.
Meh: mijn OEM seriele Logitech muis is zoek. En ik heb alleen nog maar USB optical muizen liggen, en die werken niet op de PS/2 poort. Dat wordt zoeken naar een slimme manier van vervanging :/

Yes: ik wist wel dat ik stiekem toch een P200 non-MMS had. Teruggevonden dus :) alleen snap mijn moederbord dus max een P180. Iemand enig idee of dat door slimme multipliers toch nog op 200 Mhz te krijgen is? Betreft een Abit PH5, config hierzo: https://stason.org/TULARC...-Pentium-PH5-REV-1-1.html

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

The Eagle schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:59:
Vandaag de zolder wat opgeruimd en ook door de dozen met retro spul heen gegaan.
Meh: mijn OEM seriele Logitech muis is zoek. En ik heb alleen nog maar USB optical muizen liggen, en die werken niet op de PS/2 poort. Dat wordt zoeken naar een slimme manier van vervanging :/

Yes: ik wist wel dat ik stiekem toch een P200 non-MMS had. Teruggevonden dus :) alleen snap mijn moederbord dus max een P180. Iemand enig idee of dat door slimme multipliers toch nog op 200 Mhz te krijgen is? Betreft een Abit PH5, config hierzo: https://stason.org/TULARC...-Pentium-PH5-REV-1-1.html
Gezien een P180 niet bestaat, kan het zijn dat je je BIOS misschien nog moet updaten? De Pentium ging van 166 naar 200 destijds, iets ertussen was er niet. Je multiplier zou 3 moeten (3x66=200).

• The Eagle

The Eagle

Zover was ik ja. Alleen heb ik dus wel jumpers, maar die geven geen busspeeds of multipliers aan.
Bios update heb ik ook aan gedacht, maar ga die maar eens zoeken....

Als iemand pointers heeft: graag :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik denk dat de fsb op 60MHz staat, zoals bij de P150, P120 en P90. Maar dan wel met juiste multiplier.

Door de verschillen te bekijken met de 133 en 166 zou ik durven gokken:
jp15a: pins 1 & 2, 3 & 4, 5 & 6 closed (voor de 66MHz fsb)
jp1c: pins 3 & 4 closed (voor de X3 multiplier)

• jgj82
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Waterbeesje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:25:
[...]

Op Vogons heeft iemand deze waarde gedeeld en ik heb hem ook gecontroleerd met een andere condensator die dezelfde kleur heeft.

Mijn eigen multimeter kan dus geen condensators meten. Gelukkig heeft mijn vader er een die dat wel kan, dus die heb ik tijdelijk geconfisqueerd :p

Ik ga zo ff voor je kijken in de voorraad...

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jgj82 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Ik ga zo ff voor je kijken in de voorraad...
Oeh, Das hartstikke mooi tnx alvast!

• jgj82
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Waterbeesje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Oeh, Das hartstikke mooi tnx alvast!
PM! 8)

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• PD2JK
Op de foto's van de advertentie leek het toch minder erg. :/

Abit KA7 Slot A
-Alle elco's zijn gaar gekookt. Zwarte satésaus. @Waterbeesje ;)
-SMD condensator achterzijde mist
-Twee (?) pinnen krom in het slot
-Heatsink northbridge mist

8mm 2200uF 6,3V is lastig te vinden. Allen zijn 3,5mm rastermaat.

Upside; printbanen lijken goed.

* PD2JK heeft zich wat te doen gemaakt met dit train wreck.

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / AthlonXP 1700+ (XP) / Q6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:16:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Abit KA7 Slot A

* PD2JK heeft zich wat te doen gemaakt met dit train wreck.
Heerlijke oven baked crisps :x

Zo'n 3,5mm Elco kun je toch prima gebruiken voor 8mm gaatjes? De pinnetjes zijn meestal lang genoeg, even met twee tangen of pincetten en knikje geven en een terug :)
Of zit er dan iets in de weg?

Zo veel krokant... Echt een typisch geval van rond de eeuwwisseling :(
Als je deze fixt heb je echt wel eer van je werk!
Goed bezig! :D
Resultaat komt hier wel een keer in het forum langs!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
PD2JK schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:16:

Abit KA7 Slot A

'Grappig'. Ik heb laatst een Abit AT7-Max2 opgestuurd naar een medetweaker waarbij ook de elco's aan het pruttelen waren. Blijkbaar was Abit niet zo kritisch op kwalitatieve onderdelen :P

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ronde de eeuwwisseling was er een ware pest aan slechte elco's. Volgens mij zijn er naar een handje vol bouwers die zich niet schuldig maakten aan het gebruik van rommel.

Zodra het en Tualatin of Thunderbird kan dragen tot aan de core 2 of Athlon 64 X2 generatie, moet je er gewoon extra alert op zijn.

Zelf verkoop ik ook wel eens plankjes meer een paar rotte elco's, maar zet het er wel bij als ik ze heb gespot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:53:
Ronde de eeuwwisseling was er een ware pest aan slechte elco's. Volgens mij zijn er naar een handje vol bouwers die zich niet schuldig maakten aan het gebruik van rommel.

Zodra het en Tualatin of Thunderbird kan dragen tot aan de core 2 of Athlon 64 X2 generatie, moet je er gewoon extra alert op zijn.

Zelf verkoop ik ook wel eens plankjes meer een paar rotte elco's, maar zet het er wel bij als ik ze heb gespot.
Oh, het begon al bij Katmai. MSI's latere slot 1 borden waren berucht, kijk maar naar mijn favoriete MS-6168 die met P3-450-600 geleverd werd.

Eigenlijk vind ik de capacitor plague nog niet eens zo erg: het was duidelijk zichtbaar en eenvoudig te verhelpen. Ik vond de mid-P4-era overhittende en overlijdende VRMs een stuk erger. Probeer maar eens een Asus P4P-800 werkend te vinden... je ziet er niets aan en het is een stuk lastiger te repareren.

Soittakaa Paranoid!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nog een reden om XT tot P1 te prefereren :p

Als daar iets opblaast is het met een plop of piew en dit er een gat in je tantaaltje

(En je mfm schijf blijkt af en toe ontspoord, maar dat is n andere verhaal)

• Vinnie
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Socket7 bordjes kunnen ook flink wat problemen hebben, misschien door slechte caps, misschien door andere dingen.

Vandaag nog een socket 7 bord in de container gemieterd. Compleet instabiel. Geprobeerd:
- Andere voeding
- Andere CPU's (K6-2, PMMX-200,P150)
- Verschillende soorten geheugensticks (256MB PC133, 128MB PC133, 64MB PC100)
- Voodoo3,Voodoo4,Geforce3, Riva 128 PCI

Met uitzondering met gebruik van de Riva 128, kon ik DIMM slot 1 en 2 niet gebruiken. Systeem POST niet. Ook bij elke cold boot een CMOS fault, ook met nieuwe batterij.

Segmentation faults bij draaien van wat DOS programma's als SeaTools, en cpu/cache checken.

Ik heb nog niet eerder zo'n gaar MVP3 bord gehad. En nog een ALADDIN 5 bord met defecte seriele poorten. Gezien ik toch nooit iets met die dingen doe boeit dat een stuk minder/niet. Iemand een idee hoe aan een PS/2 bracket/kabel te komen hiervoor? (Gigabyte GA-5AA 1.1)

Ik baal echter nog veel meer dat mijn Sound Blaster 16 ASP dood is. Doet helemaal niks meer. Geen idee wat daar mee gebeurt is. Ik doe mijn andere SB16 in dezelfde machine en alles doet het weer.

RIP SB16 1992 - 2021.

Slinger trouwens maar een DM als iemand een GeForce3 Ti200 wil. Een passieve GF3 in een kast zonder airflow is geen goed idee :X

• The Eagle

The Eagle

@Vinnie Vwb die SB ASP: Ander slot geprobeerd? Ik heb wel ens een kaartje gehad wat echt voro geen meter wilde, tot ik een ander slot probeerde. Iets met IRQ's en DMA's die op de een of andere manier uitgedeeld worden maar elkaar dwars zaten.

• Vinnie
  • Niet online
Dit is geen PnP kaart, maar met jumpers. En ja, geprobeerd voor sanity check. En vooral omdat mijn andere SB16, bijna hetzelfde, maar zonder ASP dat toch geen programma gebruikt, het wel doet.

Maakt verder niet uit, genoeg ander spul om mee verder te gaan :)

• PD2JK
Misschien een los contactpuntje van één van de IC's. Even met een hetelucht-station / verfstripper verhitten?
Soort van reflow-actie. Iets met baten/schaden :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een verfbrander? Maak je daar niet eerder meer mee kapot dan dat je er mee repareert?

• The Eagle

The Eagle

Zojuist een beige PS/2 muis met scrollwiel besteld. Zowaar een NL webshop gevonden die het spul nieuw levert :D

En bij het zoeken naar iets anders deze jongen tegengekomen:

Quickjoy M5. Van huis uit digitale joystick, alleen heeft deze een 15 pins aansluiting voor PC.

Het was niet de beste joystick die ik ooit had (verre van eigenlijk :X ), maar damn wat ziet ie er cool uit 8)

[Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 16-01-2021 17:03]

• PD2JK
Waterbeesje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:28:
Een verfbrander? Maak je daar niet eerder meer mee kapot dan dat je er mee repareert?
Alles met beleid natuurlijk, een verfstripper kan nogal hard blazen. Je wilt niet dat je de componenten van de vloer moet rapen. En eerst op het laagste vermogen. ;)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Woohaa!!! Nieuwe hardware :D

Een Diamond Stealth SE (met S3 Trio32 chip). Deze zou zo'n 10% sneller moeten zijn dan de Cirrus 5428 die mijn Cyrix 5x86 bijstaat :D
--> Kan de Cirrus 5428 naar de DX/2 toe
--> Kan de Cirrus 5424 met pensioen

Een generieke VLB i/o controller met dubbele IDE poort: nog geen idee waar deze heen gaat, maar het is nooit weg om een goede op voorraad te hebben.

En een FIC geluidskaart met ESS Audiodrive ES1868F
OPL3 clone, extra IDE poortje... goede reviews op internet... die gaat in een mooi computertje :D

• frapex

frapex

got r00t

Leuk die S3 VLB videokaart! Ben benieuwd hoeveel sneller die is dan jouw Cirrus 5428. Ik heb de advertentie ook voorbij zien komen, maar ik dacht ach, die gun ik aan @Waterbeesje, kan hij weer lekker benchmarken ;).

[Voor 0% gewijzigd door frapex op 19-01-2021 16:48. Reden: typo]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:36:
Leuk die S3 VLB videokaart! Ben benieuwd hoeveel sneller die is dat dan jouw Cirrus 5428. Ik heb de advertentie ook voorbij zien komen, maar ik dacht ach, die gun ik aan @Waterbeesje, kan hij weer lekker benchmarken ;).
Blijft u aan uw stoel gekluisterd, daar een dezer dagen de resultaten u zullen toekomen middels aanvulling op dit langlopend overleg

:9

• PD2JK
Lekker besig Waterbees!
Twee geheugenchipjes erbij zoeken en je VLB kaart is 2MB = 1024*768*16bit :9

Was toch niet helemaal tevreden met de behuizing in deze post. Aangezien ik ook lid ben van de Highscreen fanclub, is het deze kast geworden. De versie zonder front-USB, dat dan weer wel. Magnifieke kast voor de tijd om spullen in te klussen.

Meteen wat mods/upgrades. Met dank aan @MaNDaRK voor het 50-60mm fanduct. _/-\o_
Wat je ziet is een 1GHz Athlon - heatsink - leeg 50mm ventilatorhuis - fanduct - Noctua 60mm fan.
Alleen de airflow nog voor elkaar maken. Dat is nu niet aanwezig zeg maar.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:00:
Woohaa!!! Nieuwe hardware :D

Een Diamond Stealth SE (met S3 Trio32 chip). Deze zou zo'n 10% sneller moeten zijn dan de Cirrus 5428 die mijn Cyrix 5x86 bijstaat :D
--> Kan de Cirrus 5428 naar de DX/2 toe
--> Kan de Cirrus 5424 met pensioen

Een generieke VLB i/o controller met dubbele IDE poort: nog geen idee waar deze heen gaat, maar het is nooit weg om een goede op voorraad te hebben.

En een FIC geluidskaart met ESS Audiodrive ES1868F
OPL3 clone, extra IDE poortje... goede reviews op internet... die gaat in een mooi computertje :D

[Afbeelding]
Mooi spul :)

Die Stealth SE zou een mooie geweest zijn voor mijn Pentium 200@160 (2x 80MHz) build waar ik nu mee bezig ben :P

Soittakaa Paranoid!

• The Eagle

The Eagle

Had ik na een paar weekjes eindelijk een ps2 muis binnen zodat ik verder kon met win98, wil dat ding niet meer booten. Niet van HDD, niet van FDD. Vermoed defecte insteekkaart.

Verder ook vreemd dat het BIOS na twee weken dacht dat het 2030 was. Zit nieuw batterijtje in, maar das verder een vrij standaard ding.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator NOS
Ik heb mijn PC ook weer eens onder handen genomen. Had bedacht Windows 98 opnieuw te installeren, en daarna de W2k-installatie weer bootable te krijgen, vroeger best wel vaak gedaan, maar resultaten zijn ook altijd YMMV, zelfs op dezelfde machine, met dezelfde hardware... dus W2k niet meer bootable gekregen (fixmbr, fixboot... noppes), ook maar opnieuw geinstalleerd, en waar ie eerst op E stond (DVD was D), staat ie nu op D en is de DVD E. 8)7
Jammergenoeg is de Windows98-installatie deze keer (vorige keer nog wel) niet aan de bootloader van W2k toegevoegd (zucht), dus handmatig proberen aan boot.ini toe te voegen: nope. Nog meer zucht. Het is er wel beter op geworden met de tijd zullen we maar zeggen...

Een van de aanleidingen was het gedrag van de voodoo2-kaarten. Ik heb UT'99 even gedraaid, dat doet ie prima op 1024x768, goede fps, alleen is het beeld heel erg... ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen. Het is alsof ze een milliseconde out of sync lopen. Het ziet bij beweging erg uit als interlaced video. Je ziet dat vooral heel goed aan de muiscursor in het menu. 'k Zal die kaarten maar eens afzonderlijk testen en contactjes nog een keer schoonmaken, en een keer omwisselen ofzo. Of zou het een driver-issue kunnen zijn?

Saved by the buoyancy of citrus

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:52:
[...]

Mooi spul :)

Die Stealth SE zou een mooie geweest zijn voor mijn Pentium 200@160 (2x 80MHz) build waar ik nu mee bezig ben :P
Ook als deze VLB is? O-)

Een willekeurige Trio64V+ 2MB of Virge 4MB ben je trouwens beter mee af denk ik :P?
En anders iets als een S3-968 :D
Wat steekt er nu in?
The Eagle schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:37:
Had ik na een paar weekjes eindelijk een ps2 muis binnen zodat ik verder kon met win98, wil dat ding niet meer booten. Niet van HDD, niet van FDD. Vermoed defecte insteekkaart.

Verder ook vreemd dat het BIOS na twee weken dacht dat het 2030 was. Zit nieuw batterijtje in, maar das verder een vrij standaard ding.
Is er geen condensator (of 2, 3) gaan flippen? Een van mijn generieke controllers heeft wat 'magic smoke' verloren, en doet ook niks meer met de fdd.
Cyphax schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:40:
(...)
Een van de aanleidingen was het gedrag van de voodoo2-kaarten. Ik heb UT'99 even gedraaid, dat doet ie prima op 1024x768, goede fps, alleen is het beeld heel erg... ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen. Het is alsof ze een milliseconde out of sync lopen. Het ziet bij beweging erg uit als interlaced video. Je ziet dat vooral heel goed aan de muiscursor in het menu. 'k Zal die kaarten maar eens afzonderlijk testen en contactjes nog een keer schoonmaken, en een keer omwisselen ofzo. Of zou het een driver-issue kunnen zijn?
Houdt de rest van het systeem de V2-set bij? (even te lui om terug te lezen wat de specs zijn)
Drivers kunnen inderdaad wel voor instabiliteit zorgen, en dan niet alleen die van de voodoos zelf.
Zijn het dezelfde kaarten? Kun je ook testen met een geforceerd lagere verversingsnelheid?
Draai je op een CRT of flatpanel? Ik kan me indenken dat een flatpanel niet de fps/verversingfsnelheid kan samenvoegen en dan wat verstoord er uit ziet.

Wat betreft dual boot W98/2K kan ik helaas niks zeggen... dat doe ik nooit eigenlijk

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator NOS
Waterbeesje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Houdt de rest van het systeem de V2-set bij? (even te lui om terug te lezen wat de specs zijn)
Ik denk het wel, het is een P3 op 733MHz. Ik zal eens kijken of ik dat kan meten, sowieso wil ik even kijken naar FPS-metingen enzo. Het ziet er op het oog gewoon als 30+ FPS uit, dus dat zit in elk geval wel snor. :)
Drivers kunnen inderdaad wel voor instabiliteit zorgen, en dan niet alleen die van de voodoos zelf.
Zijn het dezelfde kaarten? Kun je ook testen met een geforceerd lagere verversingsnelheid?

Draai je op een CRT of flatpanel? Ik kan me indenken dat een flatpanel niet de fps/verversingfsnelheid kan samenvoegen en dan wat verstoord er uit ziet.
Het zijn... vrijwel dezelfde kaarten. De een is net een revisie hoger, maar het zijn wel beide Skywell Magic 3d II. Ik heb verder nog niet getest met bepaalde verversingssnelheden ofzo, ook wel een goede. Het is nu een flatpanel, ik kan het ook proberen met een CRT-monitor natuurlijk. Kortom, genoeg om te testen. :+
Ik ben allang blij dat het SLI-gebeuren uberhaupt goed werkt nog, na al die tijd.
Er zit ook een AGP-videokaart (TNT2) in; die zou ik dezelfde instellingen kunnen geven om te kijken of ik die effecten daar ook op zie.
Wat betreft dual boot W98/2K kan ik helaas niks zeggen... dat doe ik nooit eigenlijk
Ik doe dat wel graag omdat Windows 98 zo makkelijk kapot gaat, dat het prettig is om een tweede OS erbij te hebben. En Windows 2000 heb ik een beetje een zwak voor, dat deed eigenlijk alles goed. Zo goed, dat als ik het nu installeer, ik eigenlijk alleen geen drivers heb voor de geluidskaart, maar zodra ik die installeer doet het out-of-the-box networking, usb tobo+muis en full HD resolutie met de basic drivers, automatisch gedetecteerd, aan de VGA-kabel. Dat is zo anders dan Windows 98... alleen boot herstellen na Windows 98-installatie lukt niet altijd. En installeren van die OS'en gaat niet zo veel sneller dan het toentertijd deed. :X

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, daarom juist >:)

Oud plaatje trouwens, ondertussen NiCd-bom verwijderd en cache verdubbeld naar 512kB.
Een willekeurige Trio64V+ 2MB of Virge 4MB ben je trouwens beter mee af denk ik :P?
En anders iets als een S3-968 :D
Oh, absoluut, maar bij een Pentium VLB systeem gaat het bij voorbaat al niet om hoogste performance ;)
Wat steekt er nu in?
Op foto testte ik met een UMC UM85C418 - relatief obscuur/onbekend, totaal unaccelerated, maar zowaar even snel in DOS als WD90C33 of ET400/w32p, en slechts een fractie trager dan Ark1000VL.

Maar... ik heb besloten hier een Win3.11/OS/2 Warp bak van te maken en dan is >1MB videogeheugen wel een pre. Enige VLB kaart die ik heb met zinnig >1MB (CL-GD5428 telt niet mee) is een Miro Crystal 24S monster (veruit grootste kaart die ik heb, full length en max height) met S3 928 en 3MB VRAM. Maar dit systeem weigert te booten met dat erin :'(

Dus maar een SCSI-systeem ervan gemaakt met Adaptec AHA-2840A (en generieke UMC multi-I/O kaart) in VLB, en een Elsa Winner 2000/3D met Virge/VX en 4MB voor VGA. Dat icm een SCSI 4.3GB drive en ik ben bijna klaar om software te gaan installeren. Enige wat ik nog moet doen is externe batterij aansluiten. Reden voor SCSI is simpel: 2GB limiet op IDE en geen zin om te kloten met XTIDE ROMs :z

[Voor 22% gewijzigd door dion_b op 22-01-2021 12:24]

Soittakaa Paranoid!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Ja, daarom juist >:)

[Afbeelding]
Oud plaatje trouwens, ondertussen NiCd-bom verwijderd en cache verdubbeld naar 512kB.

[...]

Op foto testte ik met een UMC UM85C418 - relatief obscuur/onbekend, totaal unaccelerated, maar zowaar even snel in DOS als WD90C33 of ET400/w32p, en slechts een fractie trager dan Ark1000VL.

[...]
Zeg, als je die nog eens beu bent... :9~

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb inmiddels beide XT-IDE kaarten binnen.

Een luxe versie uit Nieuw-Zeeland met zowel een IDE-poort als een extern CF-slot en een eenvoudige van eBay.

Van beide versies heb ik 2 dus tot 2050 red ik me wel weer ;)

Sowieso wil ik er 1 gaan gebruiken in Tulip Compact 2 en voor de rest wel handig om te hebben, je kan er ook redelijk makkelijk een oude PC-XT / -AT mee back-uppen.

dion_b schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 01:12:
[...]

Oh, het begon al bij Katmai. MSI's latere slot 1 borden waren berucht, kijk maar naar mijn favoriete MS-6168 die met P3-450-600 geleverd werd.

Eigenlijk vind ik de capacitor plague nog niet eens zo erg: het was duidelijk zichtbaar en eenvoudig te verhelpen. Ik vond de mid-P4-era overhittende en overlijdende VRMs een stuk erger. Probeer maar eens een Asus P4P-800 werkend te vinden... je ziet er niets aan en het is een stuk lastiger te repareren.
Ik heb er nog 4 liggen die het prima doen. Zuinig op zijn dus :+

[Voor 60% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-01-2021 18:30]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waterbeesje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:25:
[...]

Ennnn we hebben een condensator vastgeplakt!
Niet de beste soldeerskills aller tijden, maar volgens mij zit ie vast.

https://tweakers.net/i/dBNp-Kig5YxrrMdWLaB-N18c3m8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVvda8SdtlTryoXpPb0Q1cOV.jpg?f=fotoalbum_small

Aan @jgj82 een hartelijke dank voor de donatie van een paar mooie verse exemplaren van deze c0805 en het meedenken!

Resultaat is helaas niet heel erg verbeterd: na zo'n 20 frames te laten zien loopt alles vast.

Ook drivers van andere merken voodoo 1 halen niets uit :(

(icm pc chips m577, 64MB pc100, quantum fireball st, ATI Rage pro)

• jgj82
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Waterbeesje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Ennnn we hebben een condensator vastgeplakt!
Niet de beste soldeerskills aller tijden, maar volgens mij zit ie vast.

[Afbeelding]

Aan @jgj82 een hartelijke dank voor de donatie van een paar mooie verse exemplaren van deze c0805 en het meedenken!

Resultaat is helaas niet heel erg verbeterd: na zo'n 20 frames te laten zien loopt alles vast.

Wat ontzettend jammer.. ;(
Niet opgeven! Er zit een beetje leven in dus hij is te redden!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator NOS
Waterbeesje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:11:
[...]
Ik heb ze nog eens goed bekeken, en de ene is versie 3 en de andere 3a. Zou je denken "dat zal wel niet zoveel schelen". Ik ga eraan twijfelen:

De een heeft 100MHz geheugen (versie 3a), de andere 110MHz (versie 3). Het zijn sowieso niet dezelfde chips. Zelfde met de chips van 3Dfx, niet allemaal helemaal dezelfde en om het af te maken is ook die clock een andere. Het zal allemaal bij elkaar wel ongeveer hetzelfde zijn, maar misschien heeft mijn probleem hier wel z'n oorsprong. :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik hoop dat ik straks Vogonsdrivers ff leeg kan trekken en 100 verschillende drivers kan proberen.

Inderdaad, kleine verschillen kunnen de boel maken of breken.

De kans dat andere drivers gaan werken is reëel denk ik :)
We gaan het zien!

PS. Ik heb een standaard referentie driver gebruikt, die wilde enkel één kleur op het scherm toveren.
Daarna de Creatieve 3D blaster driver, die deed niks.
Tot slot de Diamond monster driver, die gaf nog het "beste" resultaat.

Ik zag is iets van stb en nog n paar merken, die moet ik nog proberen. Anders is er nog een Italiaanse 3dfx site ergens waar ook veel drivers staan.

[Voor 44% gewijzigd door Waterbeesje op 24-01-2021 16:58]

• Tijmen007
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:06

Tijmen007

Slakkie

Hoi allemaal,

Ik meld mij ook hier omdat ik een probleem heb (zie onderaan voor TLDR). Na een tijdje terug een zolderopruiming te hebben gedaan kwam ik mijn 3e PC tegen, een IBM 300 PL. Origineel met Pentium II 450, ~128MB PC100 RAM, S3 Trio 3D videokaart en een luidruchtige Maxtor HDD.

Inmiddels zit er een Pentium 3 800 in, samen met 384MB RAM en een Riva TNT videokaart. Draai er een dual boot op van Windows 98SE en Debian. Dit maakt het heel simpel om er spelletjes op te krijgen, ik boot dan simpelweg in Linux en kopieer alles gemakkelijk via SSH.

Echter wil ik hem afmaken met videokaarten die ik vroeger niet kon betalen. Een Geforce 4 Ti, een Voodoo, een Radeon 8500/9500, enzovoorts. Nu heeft deze computer wel een eigenaardige form factor voor de AGP kaarten: NLX. De huidige videokaart heb ik er al een beetje voor moeten aanpassen en zonder bracket moeten installeren. De "droom" videokaarten van vroeger wil eigenlijk niet verbouwen als het even kan. Daarom de volgende vraag.

TLDR;Weet iemand of er riser cables zijn voor AGP 3.3V (of universeel)? Ik bedoel dus van die verlengsnoeren om de kaart ergens anders te monteren dan waar het AGP slot zit op het moederbord. Een riser PCB zal mij niet helpen gezien de hoogte ook zeer beperkt is waarmee ik moet werken.

Het gas zit rechts

• The Eagle

The Eagle

Ja hoor, die zijn er. Zolang het kabels zonder verdere elektronica zijn maakt het volgens mij ook niet uit welke versie van AGP het is. Het zijn slechts stroompjes, als er 3,3 volt doorheen kan kan er ook 0,5v doorheen.
Zie bijvoorbeeld https://www.moddiy.com/pr...ion-Cable-Riser-15cm.html
Maar als ik op AGP riser cable google, krijg ik ook gewoon hits van Ali en co :)

• Tijmen007
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:06

Tijmen007

Slakkie

The Eagle schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:00:
Ja hoor, die zijn er. Zolang het kabels zonder verdere elektronica zijn maakt het volgens mij ook niet uit welke versie van AGP het is. Het zijn slechts stroompjes, als er 3,3 volt doorheen kan kan er ook 0,5v doorheen.
Zie bijvoorbeeld https://www.moddiy.com/pr...ion-Cable-Riser-15cm.html
Maar als ik op AGP riser cable google, krijg ik ook gewoon hits van Ali en co :)
Ik ook, maar zoals je kan zien is dit een versie die niet universeel is of compatible met 3.3V. Het AGP slot van mijn moederbord is namelijk 3.3V. Dit soort risers passen er niet op volgens mij...

FYI

Edit: Wacht even, kan je de connector 180 graden draaien zonder problemen? Ik heb geen 1.5V AGP moederbord om het te proberen, maar als dat kan.

[Voor 6% gewijzigd door Tijmen007 op 25-01-2021 08:12]

Het gas zit rechts

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Als het geheugen te hoog geklokt is krijg je video artifacts, als de GPU te hoog geklokt is loopt de boel vast. Sommige drivers (bijvoorbeeld ATI / AMD) detecteren een vastgelopen GPU en resetten deze. Je zou de GPU kunnen underclocken met een tooltje. En probeer 'em ook eens op een kwaliteitsbord met i440BX chipset.

[Voor 10% gewijzigd door frapex op 25-01-2021 16:07]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Als het geheugen te hoog geklokt is krijg je video artifacts, als de GPU te hoog geklokt is loopt de boel vast. Sommige drivers (bijvoorbeeld ATI / AMD) detecteren een vastgelopen GPU en resetten deze. Je zou de GPU kunnen underclocken met een tooltje. En probeer 'em ook eens op een kwaliteitsbord met i440BX chipset.
Klinkt logisch, niet per se iets kaduuk... ik wil dan nog wat gaan experimenteren met een overclock tool om te underclocken. En inderdaad, ik heb nog een prachtige P2 400 computer met DFI moederbord (te koop) staan, wie weet pakt die hem wel.

(Ik heb nog hoop. De Creatieve 3D blaster 2 die ik heb liggen is dooder: die wordt opgepikt door plug&pray maar niet door programma's)

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator NOS
Ik heb in aanvulling van m'n eigen "probleem" met die kaarten nog per ongeluk iets interessants gevonden (misschien is het linkje weleens eerder voorbijgekomen) van Phil: https://www.philscomputer...essor_scaling_project.pdf
Op pagina 32: "At high frame rates when using SLI image glitches can be seen. To avoid this enable V-sync." met daaronder een plaatje van, jawel: precies datgene waar ik last van had. :+
Ben nou even aan het dubben of ik beter de drivers van de fabrikant gebruik (van de CD die er toen bij zat) of die FastVoodoo-drivers. Op zich werkten die laatste prima.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 16:30
Ik laat weer eens wat van mij horen;

thumbnail

Rev 4.1 en ongelooflijk veel geluk mee gehad. Stond voor ver onder de reguliere vraagprijs te koop inclusief K6-2 450AFX en 1x128MiB PC133 SDRAM, hoefde er niet lang over na te denken. Gisteren ontvangen, net geboot dus het werkt.

Vond een week later nog ééntje die wel wat meer kostte maar nog steeds niet in de buurt van die absurd hoge prijzen. Die moet nog aankomen.

Deze week maar eens kijken of die K6-2 op 3x135 kan :P

Mijn blog; Floating Points

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

NitroX infinity schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:45:

[Afbeelding]
thumbnail

Rev 4.1 en ongelooflijk veel geluk mee gehad. Stond voor ver onder de reguliere vraagprijs te koop inclusief K6-2 450AFX en 1x128MiB PC133 SDRAM, hoefde er niet lang over na te denken. Gisteren ontvangen, net geboot dus het werkt.

Vond een week later nog ééntje die wel wat meer kostte maar nog steeds niet in de buurt van die absurd hoge prijzen. Die moet nog aankomen.

Deze week maar eens kijken of die K2 op 3x135 kan :P
Heel mooi! Dat soort bordjes zijn echt lastig vinden voor een nette prijs.

Zelf heb ik me de laatste tijd vooral op Asus P2B / P3B moederborden gericht. De exemplaren die ik tot op heden vond / kocht waren allemaal nog in orde en stabiel, dus daar bouw ik een voorraadje van op.

Voordeel van AGP- / ISA- / PCI-sloten, en een "vlotte" processor en ATX.

[Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-01-2021 16:54]

• PD2JK
Aan het spelen met de Winstone '97 benchmark welke vaak gebruikt werd door 'de bladen' van weleer.
Ik was benieuwd naar de 2D performance tussen was PCI kaartjes; een Cirrus Logic GD5446BV 2MB uit 1997 en een ATi Mach64 GX 4MB uit 1994.
Getest op de Highscreen Pentium MMX @ 200MHz met 64MB RAM.

Photoshop 3.0 score; GD5446= 1.81 en Mach64 GX= 2.29

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:04:
Aan het spelen met de Winstone '97 benchmark welke vaak gebruikt werd door 'de bladen' van weleer.
Ik was benieuwd naar de 2D performance tussen was PCI kaartjes; een Cirrus Logic GD5446BV 2MB uit 1997 en een ATi Mach64 GX 4MB uit 1994.
Getest op de Highscreen Pentium MMX @ 200MHz met 64MB RAM.

Photoshop 3.0 score; GD5446= 1.81 en Mach64 GX= 2.29
Haha, ja, dat zijn leuke dingen om uit zoeken :)

Kan me herinneren dat ik de computerbladen verslond in die tijd, internet had ik in 1994 sowieso nog niet. Pas rond 1997 had ik een 28k8 modem.

Als je dan weer iets nieuws kocht, was het direct alle benchmarks er op loslaten, kijken hoeveel sneller je spellen liepen, etc.

Komende week zal ik m'n tijdschriften van de 90's eens van zolder halen en weer wat op volgorde leggen. Heb er nu een geschikte kast voor waar ze in kunnen. Is toch wel leuk om weer eens te zien wat iets destijds kostte.

edit: tijdschriften inmiddels gevonden en naar beneden gehaald, geen idee waar alle shareware CD's zijn gebleven :/

[Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-01-2021 19:12]

• frapex

frapex

got r00t

Ik heb hier een een 486 met een VLB videokaart en VLB Multi I/O kaart. Zet ik de I/O kaart in het bovenste / eerste VLB slot (het dichtst bij de processor), dan heb ik bij een cold boot dat de floppy drives niet goed werken. IDE poorten werken prima. De welbekende floppy drive seek tijdens de BIOS init klinkt ook anders (hogere toon, stappenmotortjes draaien harder) en verloopt sneller. Zet ik 'em uit en direct weer aan dan werkt alles prima. Resetten met de reset knop is niet voldoende. Turbo aan of uit heeft geen effect.

Zet ik I/O kaart in een ander VLB slot, dan gaat het wel goed. Maar die luxe heb ik niet, want de I/O kaart moet bovenin (anders zitten de kabels niet goed en zit de VLB kaart daarboven in de weg) met daaronder de VLB videokaart en daar weer onder een lange ISA geluidskaart (Gravis Ultrasound Extreme). Het is het enige ISA/VLB slot waar de geluidskaart inpast; alle andere ISA sloten vallen af omdat er altijd wel iets in de weg zit. Ik zou de geluidskaart ook nog tussen de VLB kaarten in kunnen stoppen, maar het wordt aangeraden om de geluidskaart in een zo'n laag mogelijk ISA slot te plaatsen i.v.m. storing van de videokaart en/of I/O kaart.

Inmiddels alle relevante BIOS opties aangepast, bus snelheid verlaagd, VLB wait state ingesteld, niets helpt. Iemand bekend met die probleem? Iemand een idee wat ik nog zou kunnen uitproberen?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:54:
Ik heb hier een een 486 met een VLB videokaart en VLB Multi I/O kaart. Zet ik de I/O kaart in het bovenste / eerste VLB slot (het dichtst bij de processor), dan heb ik bij een cold boot dat de floppy drives niet goed werken. IDE poorten werken prima. De welbekende floppy drive seek tijdens de BIOS init klinkt ook anders (hogere toon, stappenmotortjes draaien harder) en verloopt sneller. Zet ik 'em uit en direct weer aan dan werkt alles prima. Resetten met de reset knop is niet voldoende. Turbo aan of uit heeft geen effect.

Zet ik I/O kaart in een ander VLB slot, dan gaat het wel goed. Maar die luxe heb ik niet, want de I/O kaart moet bovenin (anders zitten de kabels niet goed en zit de VLB kaart daarboven in de weg) met daaronder de VLB videokaart en daar weer onder een lange ISA geluidskaart (Gravis Ultrasound Extreme). Het is het enige ISA/VLB slot waar de geluidskaart inpast; alle andere ISA sloten vallen af omdat er altijd wel iets in de weg zit. Ik zou de geluidskaart ook nog tussen de VLB kaarten in kunnen stoppen, maar het wordt aangeraden om de geluidskaart in een zo'n laag mogelijk ISA slot te plaatsen i.v.m. storing van de videokaart en/of I/O kaart.

Inmiddels alle relevante BIOS opties aangepast, bus snelheid verlaagd, VLB wait state ingesteld, niets helpt. Iemand bekend met die probleem? Iemand een idee wat ik nog zou kunnen uitproberen?
Niet dat het je probleem oplost maar puur om te testen: werkt de VLB IO kaart wel in dat slot met een ISA videokaart (of andere VLB videokaart).

En ik neem aan dat je getest hebt met alleen de hoognodige kaarten in de computer?

• frapex

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:40:
Niet dat het je probleem oplost maar puur om te testen: werkt de VLB IO kaart wel in dat slot met een ISA videokaart (of andere VLB videokaart).

En ik neem aan dat je getest hebt met alleen de hoognodige kaarten in de computer?
ik heb de VLB videokaart en VLB I/O kaart wel omgewisseld (videokaart in bovenste VLB slot) als test, dan werkt het prima. Maar ja, dan kan ik de verschillende kabels niet (fatsoenlijk) aansluiten; de VLB videokaart daarboven zit dan in de weg. En zo kaal mogelijk getest inderdaad.

[Voor 11% gewijzigd door frapex op 26-01-2021 20:57]

• The Eagle

The Eagle

Kun je in je BIOS aangeven hoe de IRQ's uitgedeeld moeten worden (position of edge)? Danwel zelf hard toewijzen aan een slot? Heb ik wel eens gehad dat daar iets stond wat vreemde effecten gaf.

• frapex

frapex

got r00t

The Eagle schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:58:
Kun je in je BIOS aangeven hoe de IRQ's uitgedeeld moeten worden (position of edge)? Danwel zelf hard toewijzen aan een slot? Heb ik wel eens gehad dat daar iets stond wat vreemde effecten gaf.
Dat is helaas niet beschikbaar op een VLB systeem, dat is PCI nieuwigheid :P.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

VLB IO kan wel eens wat lastig zijn. Zou me niet verbazen als het ook niet in het onderste slot werkt maar alleen in het 2e, middelste slot.

Heb je al getest met een ISA videokaart en de VLB IO in alle 3 de sloten testen? (is even wat werk maar als je wil uitsluiten...)

[Voor 33% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-01-2021 21:29]

• frapex

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:28:
VLB IO kan wel eens wat lastig zijn. Zou me niet verbazen als het ook niet in het onderste slot werkt maar alleen in het 2e, middelste slot.

Heb je al getest met een ISA videokaart en de VLB IO in alle 3 de sloten testen? (is even wat werk maar als je wil uitsluiten...)
Ik heb geen ISA videokaart meer om mee te testen (lang geleden overleden, met de kennis van nu had ik 'em wel kunnen fixen maar goed). De VLB I/O kaart heeft in alle VLB sloten gedraaid, in slot #1 geeft de floppy controller problemen (maar alleen bij een echte cold boot), slot #2 en #3 doen het prima. Kan natuurlijk ook een stuk van de geluidskaart afzagen? >:) Maar dan word ik gelynched denk ik :+.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:40:
[...]

Ik heb geen ISA videokaart meer om mee te testen (lang geleden overleden, met de kennis van nu had ik 'em wel kunnen fixen maar goed). De VLB I/O kaart heeft in alle VLB sloten gedraaid, in slot #1 geeft de floppy controller problemen (maar alleen bij een echte cold boot), slot #2 en #3 doen het prima. Kan natuurlijk ook een stuk van de geluidskaart afzagen? >:) Maar dan word ik gelynched denk ik :+.
Haha, ja, dat lijkt me niet optimaal :P

Naja, lastig testen dan.
Maar ook niet ongewoon voor VLB dat het wat "probleempjes" geeft om (meerdere) kaarten goed aan de praat te krijgen.

Ik vond het destijds prachtig, heb ook met een VLB bord en een DX2 80 @100MHz gedraaid (gek genoeg draaide het bij mij stabiel op 50Mhz).
Het overklokken was destijds een jumper foutje maar omdat het draaide heb ik het toen maar zo gelaten :P

Volgens mij had ik een Diamond Speedstart Pro en één of andere UMC IO-kaart. Kwam er laatst de boekjes nog van tegen (maar de kaarten heb ik uiteraard al bijna 25 jaar niet meer ofzo).

[Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-01-2021 21:47]

• frapex

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:45:
[...]
Maar ook niet ongewoon voor VLB dat het wat "probleempjes" geeft om (meerdere) kaarten goed aan de praat te krijgen. Ik vond het destijds prachtig, heb ook met een DX2 80 @100MHz gedraaid (gek genoeg draaide het bij mij stabiel op 50Mhz).
Volgens de specificatie kan 1x VLB op 50MHz, 2x VLB op 40MHz en 3x VLB op 33Mhz. Mijn 486 66MHz doet het prima op 80MHz, 100MHz blijft het stil. Nja, wie weet wordt mijn probleem wel door de CPU veroorzaakt, VLB zit erg dicht op de CPU. Of door de specifieke combinatie van CPU, moederbord en I/O kaart. Of timing probleempjes, wie zal het zeggen. Ik kan er wel mee leven :P.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Volgens de specificatie kan 1x VLB op 50MHz, 2x VLB op 40MHz en 3x VLB op 33Mhz. Mijn 486 66MHz doet het prima op 80MHz, 100MHz blijft het stil. Nja, wie weet wordt mijn probleem wel door de CPU veroorzaakt, VLB zit erg dicht op de CPU. Of door de specifieke combinatie van CPU, moederbord en I/O kaart. Timing probleempjes, wie weet. Ik kan er wel mee leven :P.
Ja, dat is wel vaag dat 2 kaarten bij mij zonder slag of stoot op 50MHz wilden draaien.
Was ook nog eens een budget moederbordje van de HCC dagen, zoals dat ging als student met weinig geld :P

Of mijn VLB draaide asynchroon. Het is ook al lang geleden natuurlijk en ik was toen nog best een "noob".

In 1996 liep ik stage bij een computerwinkel, in 1997 had ik daar ineens werk.
In het begin computers bouwen, samen met een oudere collega die heel precies was. Hij was audiofiel dus sowieso dacht hij over ieder draadje na wat de beste route was door de kast. Drives moesten netjes in de kast gemonteerd worden, geen shortcuts. Maar hij was ook gewoon heel aardig, prima mee samen te werken en ik stond er wel hetzelfde in.

Er gingen wat collega's van de reparatie-afdeling weg (de zaak liep op zich niet zo best) dus ben ik toen maar wat reparaties gaan doen. Gewoon 1 van de plank gepakt en ik bleek er niet heel onhandig in te zijn, dat "trouble shooten". En uiteindelijk deed ik dat daarvoor ook al jaren bij vrienden en familie.
En zo heb ik 22 jaar in het vak gezeten, op de buitendienst terecht gekomen, servers, netwerken, WiFi, etc. (en doe ik sinds 2018 heel wat anders).

De 90's waren wel mooie computerjaren maar dat kan ook nostalgie zijn :P

[Voor 44% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-01-2021 22:05]

• The Eagle

The Eagle

Zekers. Menig voedig gezien die onder de aanslag van de tabak zat. Dat mocht toen ook nog gewoon. Bij DES in de winkel heb ik volgens mij nog wel eens ooit een peuk opgestoken :+

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:07:
Zekers. Menig voedig gezien die onder de aanslag van de tabak zat. Dat mocht toen ook nog gewoon. Bij DES in de winkel heb ik volgens mij nog wel eens ooit een peuk opgestoken :+
Haha, ja, vooral die kleine CPU- / GPU-koelers waren ook nog eens super gevoelig voor die aanslag. Die draaiden gewoon in het geheel niet meer als ze een jaar bij een roker hadden gestaan.

"Ja, m'n PC wordt instabiel na een kwartiertje".

Nou, je zag aan de kast al wat voor publiek je had. Ook met een compressor kreeg je dat niet meer schoon :P
Diskdrives, CDROM-spelers, ook die vonden het niet zo fijn.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@frapex
Ik herken het probleem in zekere zin.
Mijn 486 DX2-66 @2x33 test plank heeft 2 vlb sloten en sinds kort verruimt die dienst.

Isa video + vlb i/o in slot 2 werkt prima
Isa video + vlb i/o in slot 1 en de fdd wordt niet gevonden, HDD werkt soms (autodetect nooit) + seriële/parallele poorten prima
Vlb video in slot 2 + vlb i/o in slot 1 werkt niet
Vlb video in slot 2 + Isa i/o werkt prima
Vlb video in slot 1 + Isa i/o werkt niet
Isa video en i/o geen probleem.

Geen enkele test die me op een door wijst... Geheugen, cpu en cache zijn in orde.
cpu en ram wisselen helpt niks. Bios reset evenmin. Op mijn Cyrix 5x86 systeem werkten alles allemaal vlekkeloos voor de Cyrix er in kwam een nog op deze zelfde DX2 draaide. De voeding is behoorlijk stabiel, ook niet het probleem.
Ik denk dus met zo veel te snappen als jij van dit verhaal :/

@BlueTooth76
Voorheen heb ik deze instabiele plank ook met een DX50 met vlb video (ALG2228; snel kaartje!) en generieke i/o, zonder wait states stabiel gedraaid. Sommige kaarten zijn erg tolerant.

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:13:
@frapex
Ik herken het probleem in zekere zin.
Mijn 486 DX2-66 @2x33 test plank heeft 2 vlb sloten en sinds kort verruimt die dienst.
[...]
Ik denk dus met zo veel te snappen als jij van dit verhaal :/
Mooi vergelijkingsmateriaal, bedankt. Ik heb het probleem ook nog softwarematig proberen op te lossen met wat floppy tooltjes (gevonden op http://ftp.sunet.se/mirro...simtelnet/msdos/diskutil/), maar dat heeft enkel een onbruikbare floppy opgeleverd :').

• NitroX infinity
Gisteravond is GA-5AX nummer 2 aangekomen. Inclusief een K6-III 400, 2x128MiB PC100 en geluidskaart (Creative Labs CT4810). Oh, een een muzikale alarm koeler die kennelijk muziek speelt als de cpu 70 graden bereikt. Dat... gaan we maar niet testen :+

Edit, en dat vertel ik uiteraard omdat dit setje ook werkt, vergeet ik bijna het belangrijkste te vertellen }:O

[Voor 18% gewijzigd door NitroX infinity op 27-01-2021 12:42]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

NitroX infinity schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:41:
Gisteravond is GA-5AX nummer 2 aangekomen. Inclusief een K6-III 400, 2x128MiB PC100 en geluidskaart (Creative Labs CT4810). Oh, een een muzikale alarm koeler die kennelijk muziek speelt als de cpu 70 graden bereikt. Dat... gaan we maar niet testen :+

Edit, en dat vertel ik uiteraard omdat dit setje ook werkt, vergeet ik bijna het belangrijkste te vertellen }:O
Netjes!
Kun je het prestatieverschil ook meten tussen die K6-2 en K6-3 :D
(is het een + versie toevallig?)

Die koeler kun je trouwens wel testen... met een keramische kookplaat op laag vermogen.
Welk deuntje gaat deze spelen?
"Sonate No. 2 Op. 35 Deel 3 Marche funèbre" van Chopin toevallig?

• NitroX infinity
@Waterbeesje Benchmarks zijn wel de bedoeling, + is het niet, maar heb ik hier wel liggen. Ik heb overigens de meeste (super) socket 7 cpu's (architecturen, niet MHz'en) hier.

Keramische kookplaat heb ik niet en dat gaat ook een beetje moeilijk gezien die die koeler wel aangesloten moet worden op een stroombron ;). Welk deuntje deze speelt is mij ook onbekend. Staat niet op het doosje ervan en er zit ook geen papier bij en google is ook niet behulpzaam.

[Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 27-01-2021 13:24]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@NitroX infinity heb je een Pentium D? :P Keramische kookplaat bij uitstek :D
De K6-3+ is een mooi processortje bij dit bord. Ik heb deze combi ook in een van mijn systemen zitten. Met een Voodoo 3 sinds kort, maar ik weet nog niet of dit nu de gouden combinatie is... benchmarks heb ik nog niet gedraaid.
Er schijnt nogal wat prestatieverschil te zijn met verschillende mobo revisies en bepaalde chipsets.
Welke graka ga jij er op zetten?

• NitroX infinity
Pentium D is nog niet iets waar ik mee bezig ben.

Op dit moment zit er een Voodoo4 in. Maar de bedoeling is om veel meer kaarten te testen.

• gravitone
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11-06 21:39
NitroX infinity schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:45:

[Afbeelding]
thumbnail

Deze week maar eens kijken of die K6-2 op 3x135 kan :P
Prima bordje, heb deze zelf ook in gebruik. Draai stabiel een K6-III+ op 600hmhz (6x100). De AGP implementatie is hier gelukkig ook stabiel. Ik gebruik op dit moment een geforce 2 ultra 64mb. Wel wat overkil voor deze setup.

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:37:

Dus. Ik trek als eerste de geluidskaart (SB vibra 16xv), en het ding boot gewoon weer :?
Shutdown, kaart terug, weer booten...boot ook gewoon.
Reboot: boot hangt. Kaart er weer uit...en weer booten. Paar keer harde reset, koude reset: blijft booten.

Voorzichtige conclusie:
- Sb kaart niet helemaal lekker
-of
- er gaat iets mis met het toewijzen van resources aan het slot waar ie in zit.

Either way, sucks, want ik heb nu geen joystickpoort en ook geen geluidskaart :/
ja, dr ligt nog een ISA SB Pro 2 maar die doet geen 44,1Khz in stereo, alleen mono :/

Hoe sluit ik uit of die SB vibra gammel is? Anders slot proberen snapte ik, maar verder?

[Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 27-01-2021 18:31]

• gravitone
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11-06 21:39
De creative labs kaarten gaan naar mijn ervaring last krijgen van condensator rot. Ik heb ook al 2 live kaarten met dezelfde issues.

• The Eagle

The Eagle

Ik zag geen bolle condensators. Maar er zitten uiteraard wel condensators op. Hoe meet ik dat na?
Multimeter aanwezig.

• PD2JK
Sluiting in een condensator kun je meten in de weerstand-modus of doormeet-stand, die met de piepjes. Sommige meters kunnen ook capaciteit testen. :)

Voor een paar tientjes heb je een capaciteitsmeter. Een week geleden heb ik er eentje aangeschaft voor o.a. het KA7 horror project. Een UNI-T ding van eleshop.

• FunFair
  • Nu online
Zag een advertentie met iemand die een heleboel verkoopt. Er staan geen foto's van producten. Maar ik zag wel een 'Retro XT PC Retro XP PC'staan in de lijst en wat big-box games. Misschien zit er nog wat retro spul tussen voor de liefhebber hier?

V&A aangeboden: Zolder hardwareopruiming verzameladvertentie

• PD2JK
Ik lees Retro XP PC. Foto 12/14 toch? JJ2 brings back memories. :)

• FunFair
  • Nu online
PD2JK schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:48:
Ik lees Retro XP PC. Foto 12/14 toch? JJ2 brings back memories. :)
och... heb ik scheel zitten kijken :o
XP PC inderdaad! oeps.
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True