DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik heb verder alleen echt houten planken liggen, dus dat wordt hem helaas nietWaterbeesje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:17:
Daar zijn wel leuke dingetjes tussen te vinden
@The Eagle kun je de kaart testen op een andere plank? Dan weet je of het aan de kaart ligt
Heb volgens mij ook nog ergens een SB Audigy 2 liggen. Eens zoeken of daar win98 drivers voor zijn
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Sluiting in een elco? Elco's falen open, het zijn tantalum caps die sluiten bij falen - en "falen" mag je daarbij rustig interpreteren als "exploderen.PD2JK schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:09:
Sluiting in een condensator kun je meten in de weerstand-modus of doormeet-stand, die met de piepjes. Sommige meters kunnen ook capaciteit testen.![]()
Voor een paar tientjes heb je een capaciteitsmeter. Een week geleden heb ik er eentje aangeschaft voor o.a. het KA7 horror project. Een UNI-T ding van eleshop.
IIRC hebben Vibra kaarten alleen elco's (en wat ceramische SMD caps, maar die falen zo goed als niet).
Neemt niet weg dat ook dode elco's kunnen leiden tot een kaart dat zo ver out-of-spec draait dat het een systeem laat hangen.
Oslik blyat! Oslik!
Compleet maken ~2000 era PB iXtreme Video Dream Machine
Ik ga meedoen
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-01-2021 14:37 ]
Ik wil hier ook wat tijden gaan herbeleven door mijn eerst gekochte PC te vinden/herbouwen.
Helaas veel verloren/weg gedaan o.a mijn Voodoo 2, PIII
Ik heb toen een Dell Optiplex GX1 Mid-tower gehad en liefst zou ik deze weer op de kop willen tikken.
Nadeel is dat Dell natuurlijk veel custom components gebruikt en in het geval van defect en slijtage moeilijker te vervangen is.
:strip_exif()/f/image/gSDRXlIpkqewUd3XTYJwP10R.jpg?f=fotoalbum_large)
- PIII 500 (Slot 1)
- 786MB RAM (3x 256MB PC100)
- ATI Rage Pro AGP2x 8MB
- 3dfx Voodoo 2 PCI
- NIC 3Com 10/100
Ik heb zelf 2 dezelfde Compaq 486 machines voor het geval er eentje de geest geeft, dat is ook een (duurdere) oplossing
Ik heb nog een Voodoo2 (zonder SLI connector) liggen, mocht je daar alvast interesse in hebben.
En het wegdoen van hardware en er jaren later spijt van hebben is denk ik van alle tijden. Genoeg momenten dat ik zooo graag mijn Olivetti M240 weer zou willen hebben (om maar even een voorbeeld te geven). Ikl hoop dat je iets leuks zal vinden
C:\>_
Dat idee had ik ook idd. Voeding is anders gewired las ik, dus niet direct vervangbaar.Vinnie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:11:
Het enige lastige wat ik zo zie met deze Dell machine is het moederbord en de voeding. De rest ziet er aardig standaard uit.
Ik stuur je wel een DM.Ik heb nog een Voodoo2 (zonder SLI connector) liggen, mocht je daar alvast interesse in hebben.
Gelukkig ben ik niet de enige, kon wel janken!En het wegdoen van hardware en er jaren later spijt van hebben is denk ik van alle tijden. Genoeg momenten dat ik zooo graag mijn Olivetti M240 weer zou willen hebben (om maar even een voorbeeld te geven). Ikl hoop dat je iets leuks zal vinden
Gelukkig bevestigde een vakkundige sloop-actie van het slot mijn bevindingen. Gauw vergeten deze tegenvaller...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Een PII 350 op een Asus P2B r1.10 bordje in een nieuwe Evercase desktop en een "new old stock" A-Open voeding was het plan.
Ik kreeg beeld dus de rest van het systeem opgebouwd, Memtest 86+ draaien, Windows 98se installeren en klaar... toch?

Nou nee...
Alles leek te draaien maar iedere 3D game of 3DMark crashte bij het openen.
GPU drivers verwijderen, andere GPU er in, andere drivers zoeken.
Opgelost? Nee...
Alles uit sockets en sloten gehad, opnieuw geplaatst, alles eruit dat niet strikt nodig was, voltages gemeten, niets wat verdacht was...
Ten einde raad 's avonds een PIII 500 cpu van zolder gehaald, de BIOS foutmelding (zat nog een 1008 update in) genegeerd en... de games doen het, 3DMark draait...
Ik kan me niet heugen dat ik ooit een defecte Slot 1 CPU gehad heb maar blijkbaar kan het toch.
Ik gooi de CPU nog niet weg, heb even een post-it briefje op gedaan met "verdacht". Voor hetzelfde geld is het toch het mainboard (elco's) en is het probleem tijdelijk weg.
Heb uit de doos met 10 kilo geheugenmodules random een 256MB module gepakt, die er nog bij gedrukt, de laatste 1043 beta BIOS er in geflasht en we kunnen los!
Boven de videokaart ligt/hangt inmiddels een 80mm fan maar voor de foto heb ik die even uit het zicht gelegd. Het koelblok was bij desktopweergave al niet beet te pakken, laat staan met gamen.
Een paar tie-wraps houden hem nu op z'n plek (met de kast dicht zie je er niets van

Voor de C: schijf met WIndows heb ik een 2GB Industrial kaartje en de D: met games en software een normale 16GB aangezien daar niet zoveel geschreven zal worden.

Specs:
- Asus P2B
- Intel PIII 500
- 2x 256MB SD-RAM
- nVidia Geforce MX400
- SoundBlaster AWE32 PnP
- 3Com 905c NIC
- Philips 40 speed CD-Rom
- 1.44MB 3.5 inch diskdrive
- NEC Zipdrive 100MB (intern) -> getest, kon een disk van 23 jaar geleden probleemloos lezen
- 2x CF2IDE converters van AliExpress
- 1x 2GB Transcend Industial CF-card
- 1x 16GB SanDisk CF-card
Als alle tools geïnstalleerd staan draai ik even een image van beide kaartjes.
Wel zonde... ook niet iets wat ik toentertijd in m'n reparatie periode heb meegemaakt maar het kan blijkbaar stuk.PD2JK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:44:
Heb de hoop opgegeven met dat Abit KA7 bord. De pinnen in het slot kreeg ik nooooit meer recht, wat ik ook deed met een pincet/mesje.
Gelukkig bevestigde een vakkundige sloop-actie van het slot mijn bevindingen. Gauw vergeten deze tegenvaller...
[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-01-2021 11:02 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
OoitLinksquest schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:33:
Nice, ziet er geweldig uit, zou zelf ook z'n oud beestje willen plaatsen maar heb er helaas geen plaats voor.
Ben vrijgezel en heb een vrijstaande gezinswoning met garage. Dat helpt wel een beetje
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Met de post heb je ook niet altijd een goed gevoel aan beide kanten.
Maar, het ziet er tof uit!
Met het ene bord werkte het toetsenbord niet bij bootup, niet in de USB en ook niet met verloopstukjes in PS/2. Windows niet getest en het andere bord deed het gelukkig wel goed. Helaas geen echt PS/2 toetsenbord in mijn bezit om te testen.
Bij de jumper instellingen voor FSB/AGP frequenties missen er twee, zowel op het moederbord als in de handleiding. De eerste is 2-3, 2-3, 2-3 & 2-3 welke resulteerd in een 60MHz FSB, geen idee wat de AGP doet, zie ik wel bij een verse Windows installatie. De tweede (2-3, 1-2, 2-3 & 2-3) zet de FSB op 68,5 of 69. Post gaf 274MHz voor de cpu aan met een multiplier van 4, dat kan een afrondings fout zijn geweest (dat het eigenlijk 276MHz was).
135MHz FSB getest maar dat werkte niet op deze K6-2, zwart scherm. Overigens zet het de AGP dan op 45MHz, was me nog niet opgevallen, dat maakt game-benchmarks met AGP kaarten dan eigenlijk onzinnig.
De 2+, 3 & 3+ wil ik op dit moment liever niet testen met die FSB gezien ik daar maar elk één van heb.
Volgende stap, Windows weer opnieuw installeren en programma's en spellen om de cpu/gpu te benchen.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ik mis nu wel het geluid van een spinnende HDD maar dit is wel makkelijker.
Kan ook vlug even een back-up / image draaien op m'n moderne PC.
Bestanden overzetten via het netwerk doe ik met "Quick ‘n Easy FTP Server Lite v3.2" die ik op de Windows 98SE machine draai als ik wat wil overzetten. Op de Windows 10 machine connect ik dan met Filezilla.
Werkt tot nu toe vlekkeloos.
Zo probeer je wat
Hier een ASUS P2B-S die blijkbaar DOA was. Fysiek niks aan te zien, maar compleet dood. Altijd balen als je iets leuks lijkt te hebben gevonden wat niks doet.PD2JK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:44:
Heb de hoop opgegeven met dat Abit KA7 bord. De pinnen in het slot kreeg ik nooooit meer recht, wat ik ook deed met een pincet/mesje.
Ik ben trouwens goedkoop aan een FireGL X1 gekomen, maar nu lees ik overal wel dat (net als met de Radeon 9700 Pro) deze kaarten de neiging te hebben om zomaar om te vallen door slechte BGA verbindingen van de GPU en geheugen. Is dat nou echt zo, of is dit een geval van 'je ziet alleen topics met problemen van kaarten'?
Heb je toevallig een programmer? Misschien is de bios corrupt/stuk. Zo heb ik in het verleden een Chaintech en Gigabyte bord kunnen redden na een verkeerd uitgepakte flash actie.
BGA verbindingen kun je opnieuw verhitten. Vroeger nog een Vaio FZ38M moederbord in de oven gehad. De 8400GT vertoonde daarna geen artifacts meer en heeft het nog 2 jaar volgehouden.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
PC boot goed, maar geeft geen POST weer op het scherm waar ie meestal (via VGA) aanhangt. En in Dos modus wil die ook wel eens in slaapmodus gaan wegens geen signaal. Das een HP/compaq LA2405WG.
Hang ik hem via eeen VGA to HDMI converter aan mijn LG 4K scherm, zie ik ineens wel POST etc.
Kan dat er aan liggen dat die la2405WG geen text mode ondersteunt? Of moet ik het elders zoeken?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ok, wat nu.... vulpotlood gepakt, dat er op gezet en voorzichtig recht gebogen. Cpu pastte er goed in nu. Aangezet...yes, 200 MHz en vliegen
Source Detection kan ik ook op 'Always Active' zetten.
Onze schermen zijn van dezelfde generatie dacht ik.
Een tijdje geleden heb ik een pentium 3 650 overgenomen van een vriend van me die hem een tijd lang als server had gebruikt. Het idee was om er windows 98 SE op te zetten en gaan met die banaan.
Specificaties waren/zijn
Pentium 3 650 (geupgrade naar een 700 mhz)
Asus Cubx moederbord met 440bx chipset (Y)
192 MB SDRAM op 100 mhz (Is een reepje van 256 bij gekomen)
Asus Geforce 4MX 440 8x AGP met 64 MB ram (Is eigenlijk een opgekalifaterde Geforce 2 GTS/GTX, vind het wel prima)
Promise Ultra133 tx IDE controller met 2 IDE poorten
3ware Escalade 7000 serie RAID controller met nog 2 IDE poorten.
1 western Digital 250 gigabyte, en een western digital 80 gigabyte
(Heb er nog een Gigabyte 120 gigabyte SSD ingezet met een IDE-SATA adapter, maar echt veel meerwaarde heeft het niet. Was meer een experiment).
De 2 mechanische harde schijven zitten aan de 3ware, de SSD aan de Promise adapter (poort 2 had kromme pinnen, en naja, echt bloed snel word het harde schijf technisch natuurlijk toch nooit)
Als scherm heb ik een AG Neovo 171 (Tweakers Pricewatch, sorteren vanaf goedkoopste, en hopen dat het wat was. En dat was het gelukkig!)
Er zat geen geluidskaart in, maar ik kon een Audigy 2 PCI overnemen (SB240), maar die dingen zijn een hel om aan de praat te krijgen onder windows 98 SE. Sowieso, ik had een Nederlandse windows 98 SE, en na het installeren van de drivers was windows ineens half Engels. Was even vergeten dat dat een ding was vroeger. Ik had vroeger een sound blaster live, en ik vond ravotten met soundbanks wel leuk met Duke Nukem enzo, maar het was allemaal niet erg intuitief. Naja. Toen kwam ik in een rabbithole.
Er is dus blijkbaar een project dat MT32-pi heet. Ben niet goed in dingen uitleggen, maar het is een bare-metal MT32/CM32L implementatie, maar het kan ook FluidSynth verwerken. Dus ik ben nu bezig een raspberry pi om te bouwen tot midi apparaat. Inclusief schermpje (Y). Een soundblaster Audigy 2 heeft geen 15 pins gameport, maar gelukkig kon ik via SoftMPU ook midi signalen uitsturen naar de COM1 poort. Werkt grotendeels, alleen niet met Duke Nukem, omdat SoftMPU EMM386 gebruikt. (Dus in een opwelling toch maar een gameport naar midi en een midi naar USB kabel besteld die in de pi gaat, wat zou moeten werken). Uiteindelijk de Sound blaster audigy maar links laten liggen en een asound ALS100 ISA kaart besteld. Simpele sound blaster kloon maar met nep-yamaha OPL chips erop wat klinkt als de real deal, maar waarom weet niemand.Heb hem eergisteren voor het laatst aangeraakt, en ik ben geloof ik nu door alle IRQ drama heen, en voor mijn eigen gezondheid raak ik dat apparaat ook pas weer aan als ik alle onderdelen voor mijn PI binnen heb. (Schermpje en DAC). Ik lees documentatie meestal maar half, dus dat ding heeft straks 3 etages.
Het vergt allemaal wat geduld, want wat oudere apparatuur heeft nogal wat nukken, maar heb gelukkig nog wel het een en ander onthouden van vroeger wat nu nog wel van pas kan komen, en het is allemaal wel interessant. Plus ik kan interstate 76 weer spelen (Y).
Nu nog ruimte om dat ding ergens neer te zetten
:strip_exif()/f/image/50OYT12hegyvei3iilYDHrWE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door mennuz op 31-01-2021 23:31 . Reden: moederbord vergeten ]
Ah, CUBX - nostalgie van rond Y2K. Ik draaide een tijd lang ermee met een P3-700Emennuz schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:30:
Ah leuk, een retro PC topic!
Een tijdje geleden heb ik een pentium 3 650 overgenomen van een vriend van me die hem een tijd lang als server had gebruikt. Het idee was om er windows 98 SE op te zetten en gaan met die banaan.
Specificaties waren/zijn
Pentium 3 650 (geupgrade naar een 700 mhz)
Asus Cubx moederbord met 440bx chipset (Y)
192 MB SDRAM op 100 mhz (Is een reepje van 256 bij gekomen)
Asus Geforce 4MX 440 8x AGP met 64 MB ram (Is eigenlijk een opgekalifaterde Geforce 2 GTS/GTX, vind het wel prima)
Promise Ultra133 tx IDE controller met 2 IDE poorten
3ware Escalade 7000 serie RAID controller met nog 2 IDE poorten.
1 western Digital 250 gigabyte, en een western digital 80 gigabyte
(Heb er nog een Gigabyte 120 gigabyte SSD ingezet met een IDE-SATA adapter, maar echt veel meerwaarde heeft het niet. Was meer een experiment).
De 2 mechanische harde schijven zitten aan de 3ware, de SSD aan de Promise adapter (poort 2 had kromme pinnen, en naja, echt bloed snel word het harde schijf technisch natuurlijk toch nooit)
Als scherm heb ik een AG Neovo 171 (Tweakers Pricewatch, sorteren vanaf goedkoopste, en hopen dat het wat was. En dat was het gelukkig!)
Er zat geen geluidskaart in, maar ik kon een Audigy 2 PCI overnemen (SB240), maar die dingen zijn een hel om aan de praat te krijgen onder windows 98 SE. Sowieso, ik had een Nederlandse windows 98 SE, en na het installeren van de drivers was windows ineens half Engels. Was even vergeten dat dat een ding was vroeger. Ik had vroeger een sound blaster live, en ik vond ravotten met soundbanks wel leuk met Duke Nukem enzo, maar het was allemaal niet erg intuitief. Naja. Toen kwam ik in een rabbithole.
Er is dus blijkbaar een project dat MT32-pi heet. Ben niet goed in dingen uitleggen, maar het is een bare-metal MT32/CM32L implementatie, maar het kan ook FluidSynth verwerken. Dus ik ben nu bezig een raspberry pi om te bouwen tot midi apparaat. Inclusief schermpje (Y). Een soundblaster Audigy 2 heeft geen 15 pins gameport, maar gelukkig kon ik via SoftMPU ook midi signalen uitsturen naar de COM1 poort. Werkt grotendeels, alleen niet met Duke Nukem, omdat SoftMPU EMM386 gebruikt. (Dus in een opwelling toch maar een gameport naar midi en een midi naar USB kabel besteld die in de pi gaat, wat zou moeten werken). Uiteindelijk de Sound blaster audigy maar links laten liggen en een asound ALS100 ISA kaart besteld. Simpele sound blaster kloon maar met nep-yamaha OPL chips erop wat klinkt als de real deal, maar waarom weet niemand.Heb hem eergisteren voor het laatst aangeraakt, en ik ben geloof ik nu door alle IRQ drama heen, en voor mijn eigen gezondheid raak ik dat apparaat ook pas weer aan als ik alle onderdelen voor mijn PI binnen heb. (Schermpje en DAC). Ik lees documentatie meestal maar half, dus dat ding heeft straks 3 etages.
Het vergt allemaal wat geduld, want wat oudere apparatuur heeft nogal wat nukken, maar heb gelukkig nog wel het een en ander onthouden van vroeger wat nu nog wel van pas kan komen, en het is allemaal wel interessant. Plus ik kan interstate 76 weer spelen (Y).
Nu nog ruimte om dat ding ergens neer te zetten
[Afbeelding]
Mbt je MIDI gedoe: ik snap sowieso niet hoe je in DOS van plan was een USB apparaat te gebruiken... dus die ALS100 is een goede keuze, IMHO beste all-in-one ISA audio oplossing (want zowel SBPro2 als SB16 support, met WSS en ook nog een bug-free UART MPU-401). Is het wel de ALS100 (en niet de ALS100+)? De + heeft ook een OPL3-kloon (verstopt als LS245 chip), maar grote verschil is dat voor SB16 geen high DMA implementeert, ook de 16b transfers gaan via low DMA en dat wordt door weinig games ondersteund > SB16 support is effectief broken.
Snap alleen niet helemaal wat je issue is met EMM386 met Duke Nukem - Duke Nukem (uit 1991) ondersteunt helemaal geen MIDI, het is PC-speaker only...
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb momenteel een draaiende P3-1000mhz (Coppermine) met één reepje PC133 256MB SDram.
512mb heb ik ook liggen maar is overkill denk ik en de iXtreme werd daar nooit mee geleverd.
De precieze harde schijf kan ik niet vinden dus ik heb via Tweakers een 7200 toeren 200gb variant gevonden die ik dan gewoon ga partitioneren. Videokaart is onderweg, een GF MX 32MB. De geluidskaart is echter overleden (word niet herkend, PCI slot wisselen hielp niet) dus er is een vervangende onderweg (ook via Tweakers).
Nu moet ik sommige delen gaan bleken, want ze zijn behoorlijk vergeeld. Plan is peroxide in water, plastic bak, en in de zon, maar dat laatste is er niet veel momenteel
Heeft er bovendien iemand wat floppies die ze kwijt willen? Ik heb echt nul floppies meer liggen en krijg ze ook nergens meer gevonden. Heb Windows ME OEM overigens wel kunnen installeren.
Hoe lossen jullie het installeren van spellen op? Ik zou het zonde vinden om opnieuw dozijnen CD's te moeten gaan vergaren, maar de versies die ik van GoG heb zijn allemaal geschikt gemaakt voor Windows 7/8/10 en niet meer backwards compatible. De DOS versies wel natuurlijk.
Draaien Voodoo (glide dus vooral) ook op een GF2 MX, kun je daar drivers voor krijgen? Of moet ik toch achter een aparte Voodoo aan?
YouTube: Adventures in Retrobrite - New techniques for restoring yellowed pla...
YouTube: Commodore 64 Restoration and new retrobrite technique.
Voor Glide is er een Glide wrapper waarmee je Glide op non-3dfx hardware kan draaien, als ik me niet vergis. Weet zo ff niet waar die te vinden is.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Bij Gog.com-games zit zo'n wrapper. NGlide is dat geloof ik. Kwam 'm pas tegen toen ik probeerde de Gog-versie van Carmageddon 2 aan de praat te krijgen op Windows 98. In de gauwigheid is dat niet gelukt helaas.NitroX infinity schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:51:
Voor Glide is er een Glide wrapper waarmee je Glide op non-3dfx hardware kan draaien, als ik me niet vergis. Weet zo ff niet waar die te vinden is.
Saved by the buoyancy of citrus
Software installeren e.d.: Liep ik van de week ook tegenaan. Uiteindelijk gewoon een oude FileZilla (s)FTP client geinstalleerd en de FTP server van mijn NAS aangeslingerd. Enig harde criteria daar is dat je een werkend netwerk hebt.
Op dit moment werkt het ook redelijk goed met een oude FAT32 geformatteerde USB stick die onder Windows ME herkend wordThe Eagle schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:28:
Bleken zou ik idd met retrobright doen. Werkt prima bij NES consoles dus ongetwijfeld ook op PC hardware.
Software installeren e.d.: Liep ik van de week ook tegenaan. Uiteindelijk gewoon een oude FileZilla (s)FTP client geinstalleerd en de FTP server van mijn NAS aangeslingerd. Enig harde criteria daar is dat je een werkend netwerk hebt.
USB stick gaat bij mij ook wel redelijk. Ik heb twee oude sticks van wel 32MB met de originele driver wat gewoon werkte.HTT-Thalan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:35:
[...]
Op dit moment werkt het ook redelijk goed met een oude FAT32 geformatteerde USB stick die onder Windows ME herkend word.
De rest gaat bij mij eigenlijk met name vanaf de originele CD's. Soms is dat achterlijk veel werk. Ik zat van het weekend Diablo 2 + Expansion te installeren. Is een langdurig proces.
Je kunt voor Gog-versies dit proberen:
Ik heb nog wel een paar titels die ik werkend zou willen krijgen op Windows 98.
Het is een ALS100 non plusdion_b schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Ah, CUBX - nostalgie van rond Y2K. Ik draaide een tijd lang ermee met een P3-700E
Mbt je MIDI gedoe: ik snap sowieso niet hoe je in DOS van plan was een USB apparaat te gebruiken... dus die ALS100 is een goede keuze, IMHO beste all-in-one ISA audio oplossing (want zowel SBPro2 als SB16 support, met WSS en ook nog een bug-free UART MPU-401). Is het wel de ALS100 (en niet de ALS100+)? De + heeft ook een OPL3-kloon (verstopt als LS245 chip), maar grote verschil is dat voor SB16 geen high DMA implementeert, ook de 16b transfers gaan via low DMA en dat wordt door weinig games ondersteund > SB16 support is effectief broken.
Snap alleen niet helemaal wat je issue is met EMM386 met Duke Nukem - Duke Nukem (uit 1991) ondersteunt helemaal geen MIDI, het is PC-speaker only...
De midi gaat de gameport uit, met een midi kabel naar een M-audio uno midi-naar-usb converter, en de via de USB de raspberry pi met mt32-pi in. Voordeel van dat boven seriëel gebruiken is dat het via de gamepoort gaat, en SoftMPU in dat geval niet nodig is. Dat stopt namelijk met werken zodra een dos-programma een dos-extender als DOS4GW gebruikt.
En ik was wat onduidelijk, ik bedoelde Duke Nukem 3D. En dat werkt niet door het bovenstaande probleem.
Ah, zo serieel dus...mennuz schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:02:
[...]
Het is een ALS100 non plus![]()
De midi gaat de gameport uit, met een midi kabel naar een M-audio uno midi-naar-usb converter, en de via de USB de raspberry pi met mt32-pi in. Voordeel van dat boven seriëel gebruiken is dat het via de gamepoort gaat, en SoftMPU in dat geval niet nodig is. Dat stopt namelijk met werken zodra een dos-programma een dos-extender als DOS4GW gebruikt.
En ik was wat onduidelijk, ik bedoelde Duke Nukem 3D. En dat werkt niet door het bovenstaande probleem.
DukeNukem3D is idd andere koek.
Ik ken SoftMPU niet anders dan als hulpmiddel om games die intelligent mode MIDI nodig hebben toch over een reguliere UART MIDI verbinding te kunnen gebruiken. Die zijn oud genoeg dat je dergelijke extenders niet tegenkomt - de eerste games ermee (Ultima VII bijv) hebben geen intelligent mode nodig.
Maar goed, ben redelijk verwend ondertussen met period-correct meuk, dus nooit zo hoeven spelen met andere aansluitmethodes.
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb dat wel eens geprobeerd, maar uiteindelijk kreeg ik het niet lekker werkend op m'n Windows 98 bak. De spellen die ik zocht kon ik gelukkig ook nog van archive.org halen. Geen idee hoe legaal dat is, maar daar zijn wel veel originele iso's te vinden.Cyphax schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:41:
[...]
USB stick gaat bij mij ook wel redelijk. Ik heb twee oude sticks van wel 32MB met de originele driver wat gewoon werkte.
De rest gaat bij mij eigenlijk met name vanaf de originele CD's. Soms is dat achterlijk veel werk. Ik zat van het weekend Diablo 2 + Expansion te installeren. Is een langdurig proces.
[YouTube: How to install GOG games on Windows 98]
Een VGA kabel vervangen van een CRT. Kleuren komen niet overeen, zelfs de draadjes voor het RGB signaal niet. Grijs, groen, ze zullen wel gedacht hebben: "het begint allebei met de letter G"

Dus doormeten en noteren. En 2x zwart aan één connector, huh?
:strip_exif()/f/image/kRmXbTiWazhsw9AKKzuKAlW1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QmeXnxFEu99CeYLCzdUEo7mv.jpg?f=fotoalbum_large)
maar ik rook niet
Dan is de eer van je werk wel het grootst!
:strip_exif()/f/image/A08cwNA0FZVtCjKe30ROEdDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Op hoge resoluties mag het van mij nog wel scherper. Iets voor de volgende keer.
En dat is toch ook waar ik deze PII het meest voor gebruik.
Voor de nieuwere games komt er nog een P4 op een P4P800 en een ATI9800Pro bij binnenkort.
Onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" vandaag even een andere koeler op de P3 500 geplaatst.
Tevens een 90mm fan er op gemonteerd. Paar gaatjes boren, slijpsel goed verwijderen, tie-wraps erdoor en het zit vast.
De 8mm gaten aan de onderkant zijn t/m 3 ribben doorboord en blazen wat frisse lucht over de north-bridge (er komt lucht uit die gaten, al getest). Het is niet veel uiteraard maar standaard zit het er sowieso niet

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-02-2021 17:26 ]
P4 3Ghz
P4P-800
1GB RAM
300watt FSP voeding
Radeon 9800pro (al moet ik die wel testen, was iets mee iirc)
2x120GB WD SATA schijf (waarvan 1 dood helaas, had ze na aankoop in raid 0)
SB Audigy 2
Philips 201B40 21" CRT
Eerst de P200 maar eens. Dat ding blijft wel ok. Enige crux is de radeon, maar hebnog wat andere agp kaarten liggen. Sata SSD kan er zo in, die heb ik liggen.
De oude FSP voedingen willen wel eens ploffen en daarbij alles in hun pad van vernieling meesleuren (te hoog voltage), ik zou de voeding eerst even een tijdje solo testen met wat hardware die stuk mag en sowieso meten of de voltages correct zijn. Bij twijfel gewoon vervangen (al heb ik wel begrepen dat je voor een P4 een voeding nodig hebt met een stevige 5V rail en dat hebben moderne voedingen niet meer).The Eagle schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:57:
Als ik je zo lees dan ben ik blij dat ik mijn oude P4 PC nooit heb weggegooid. Nog steeds in doos:
P4 3Ghz
P4P-800
1GB RAM
300watt FSP voeding
Radeon 9800pro (al moet ik die wel testen, was iets mee iirc)
2x120GB WD SATA schijf (waarvan 1 dood helaas, had ze na aankoop in raid 0)
SB Audigy 2
Philips 201B40 21" CRT
Eerst de P200 maar eens. Dat ding blijft wel ok. Enige crux is de radeon, maar hebnog wat andere agp kaarten liggen. Sata SSD kan er zo in, die heb ik liggen.
Mijn originele ATI Radeon 9700 is destijds overleden door een paar lekke elco's. Tegenwoordig zou ik dat vervangen (solderen) maar ik was toen toch toe aan een andere kaart, je staat er niet bij stil dat je het later nog wel eens zou willen...
Mooi setje
[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-02-2021 21:48 ]
Ben juist redelijk te spreken over de oude FSP voedingen. Als een voeding ploft is het inderdaad foute boel, maar dat zag je meer bij Antecs terug uit deze periode.BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:45:
[...]
De oude FSP voedingen willen wel eens ploffen en daarbij alles in hun pad van vernieling meesleuren (te hoog voltage), ik zou de voeding eerst even een tijdje solo testen met wat hardware die stuk mag en sowieso meten of de voltages correct zijn. Bij twijfel gewoon vervangen (al heb ik wel begrepen dat je voor een P4 een voeding nodig hebt met een stevige 5V rail en dat hebben moderne voedingen niet meer).
Voor de rest een mooi setje
In geval van twijfel: openmaken en alle condensatoren checken. Als er ook maar iets bol staat of lekt, vervangen - incl alle andere van zelfde merk in de voeding. Dan kun je nog vele jaren ervan genieten
Dat gezegd, voor een P4 kun je prima een moderne voeding gebruiken, aangezien de P4 z'n stroom al van de 12V lijn betrekt. Latere P3 en vooral Athlon borden zijn lastiger; als je 30-50A op 5V nodig hebt, ontkom je bijna niet aan een period-correct voeding.
Oslik blyat! Oslik!
Ah, ok. Nu je het zegt, ze hebben inderdaad die 4-pins aansluitingen.dion_b schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:49:
[...]
Ben juist redelijk te spreken over de oude FSP voedingen. Als een voeding ploft is het inderdaad foute boel, maar dat zag je meer bij Antecs terug uit deze periode.
In geval van twijfel: openmaken en alle condensatoren checken. Als er ook maar iets bol staat of lekt, vervangen - incl alle andere van zelfde merk in de voeding. Dan kun je nog vele jaren ervan genieten
Dat gezegd, voor een P4 kun je prima een moderne voeding gebruiken, aangezien de P4 z'n stroom al van de 12V lijn betrekt. Latere P3 en vooral Athlon borden zijn lastiger; als je 30-50A op 5V nodig hebt, ontkom je bijna niet aan een period-correct voeding.
Mijn fout.
De ergste voedingen die we hadden waren Target voedingen (vast ook ergens ingekocht door Target). Die gingen na een jaar of 3 vaak stuk met een flinke plof. Maar de A-Open / FSP voedingen hadden het ook wel eens.
In m'n P3 draai ik met een "new old stock" A-Open / FSP voeding en die draait mooi iig.
---
Heb net m'n 2GB CF-kaartje (C: schijf) gekloond naar een 8GB en de 16GB naar een 32GB.
Weer bij een webshop uit Roermond besteld, zijn deels gebruikte kaartjes, deels nieuw (staat er bij) maar tot nu toe werkt het allemaal prima (en lekker goedkoop). Voor de C: heb ik wederom een industriële kaart, al zal een gewone ook niet meteen ploffen
Ik weet nu ook dat HDD Raw Copy 1.1 (portable) prima werkt bij het maken en terugzetten van een image.
Na het resizen met PQ-Magic moest ik nog wel even een FDISK /MBR en een SYS C: geven maar daarna startte het weer netjes op.
Morgen maar weer even verder prutsen, heb nog wat spellen die ik wil gaan testen
[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-02-2021 21:59 ]
Ik kocht die set (muv van die Audigy) destijds nieuw en inclusief monitor. Moet de rekening nog ergens hebben liggen maar staat me bij dat ik ruim 3k euro kwijt was.BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:45:
[...]
De oude FSP voedingen willen wel eens ploffen en daarbij alles in hun pad van vernieling meesleuren (te hoog voltage), ik zou de voeding eerst even een tijdje solo testen met wat hardware die stuk mag en sowieso meten of de voltages correct zijn. Bij twijfel gewoon vervangen (al heb ik wel begrepen dat je voor een P4 een voeding nodig hebt met een stevige 5V rail en dat hebben moderne voedingen niet meer).
Mijn originele ATI Radeon 9700 is destijds overleden door een paar lekke elco's. Tegenwoordig zou ik dat vervangen (solderen) maar ik was toen toch toe aan een andere kaart, je staat er niet bij stil dat je het later nog wel eens zou willen...
Mooi setje
Die voeding heeft altijd als een huis gestaan btw, de FSP's van toen waren echt goed. Leuke anekdote wat dat betreft:
Kwam bij Paradigit, wist exact wat ik wilde. Meldde aan de verkoper dat ik een nieuwe PC wilde. OK, sure, dat kan. Intel of AMD? en wilde zijn config tool openen. Voor ie dat echter deed stelde ik hem de vraag wat voor voeding er in een standaard kast zat. Hij keek me vragend aan....waar op ik vertelde wat er in moest komen en bovenstaand lijstje oplepelde, met de vraag of een standaard voeding dat wel zou trekken. Zijn reactie: Ik geloof dat ik mijn standaard PC configurator maar weer opberg, daar ga ik het niet mee redden
Overigens nog steeds bovenstaande vraag.The Eagle schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:23:
Willen jullie even meedenken?
PC boot goed, maar geeft geen POST weer op het scherm waar ie meestal (via VGA) aanhangt. En in Dos modus wil die ook wel eens in slaapmodus gaan wegens geen signaal. Das een HP/compaq LA2405WG.
Hang ik hem via eeen VGA to HDMI converter aan mijn LG 4K scherm, zie ik ineens wel POST etc.
Kan dat er aan liggen dat die la2405WG geen text mode ondersteunt? Of moet ik het elders zoeken?
@PD2JK Source detection always on staat aan. DDC/CI instelling mee gespeeld, helpt niet. Geeft gewoon "signal out of range, change settings to 1920x1200 - 60Hz". Ja, die Pentium PC mocht willen dat ie dat aan kon
Zojuist ook even met die la2405WG getest icm de VGA/HDMI converter, en dan via DVI convertertje het scherm in. Maar no dice POST. Werkt verder wel prima, maar daar zit ik niet op te wachten. Moet gewoon altijd beeld geven.
Ben er wel achter dat ie dit op 2 momenten geeft. De POST mist dus, en bij een shutdown het scherm (You can now turn off the computer (
Nou staat me bij dat dat shutdown scherm een reso had van 320x200. kan dat dat idd niet supported is. Maar dat ie die tekst bij de POST niet snapt en vervolgens wel gewoon command line weer geeft vind ik wat vreemd.
Evercase uit UK heeft voedingen in het assortiment die volgens het oude ATX protocol zijn: een -5v rail en 30A over de +5v. Ook van FSP.
Die moeten voor de meeste Athlon bakkies zeker wel voldoen
Dat geheugen is 2MB aan louter RAM (geschikt voor mijn 286 plankExorcist schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:07:
Zaterdag even op visite geweest bij m'n moeder en stiefvader, laatstgenoemde had nog wat leuks voor me liggen:
[Afbeelding]
Een 468 SX-25 en wat RAM voor een (ISA denk ik) videokaart. Misschien komt het nog 's van pas voor een downgrade van de 486 DX4-100
Meeste VGA kaartjes gebruiken geloof ik 4kx256b en 20 pinnetjes. Deze modules van 18: geen idee of ze worden geslikt door een willekeurig Trident kaartje.
Die SX doet minstens 33MHz, waarschijnlijk 40 en heel misschien 50MHz. Heerlijk om mee te experimenteren
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Als je Epic Pinball toevallig een keer probeert werkend te krijgen, hoor ik dat graagCyphax schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:41:
[...]
USB stick gaat bij mij ook wel redelijk. Ik heb twee oude sticks van wel 32MB met de originele driver wat gewoon werkte.
[YouTube: How to install GOG games on Windows 98]
Ik heb de gog versie, en die hangt helemaal vast na ongeveer een minuut. Erg jammer, want de muziek klinkt GEWELDIG op OPL3.
Epic Pinball heeft sowieso epische muziek. Het wordt ook genoemd als een van de redenen om een GUS te kopenUlas schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:21:
[...]
Als je Epic Pinball toevallig een keer probeert werkend te krijgen, hoor ik dat graag
Ik heb de gog versie, en die hangt helemaal vast na ongeveer een minuut. Erg jammer, want de muziek klinkt GEWELDIG op OPL3.
* dion_b vindt OMF2097 een betere, maar dat ligt alvast niet aan muziek/effecten an sich
Oslik blyat! Oslik!
De cpu werd vergezeld van een gratis moederbord; een Gigabyte GA-5AA Rev 1.1. Dit is een AT bordje en ik doe niets met AT (heeft overigens wel een ATX connector).
Bovenste PCI slot leek niet te werken met een videokaart (ET6000) maar het tweede slot wel, verder niet getest.
Geheugensloten lijken ook een beetje kieskeurig te zijn. Enkele 32MiB en 64MiB modules werkten niet in het bovenste slot maar wel in het middelste of onderste en één 64MiB module werkte alleen in het onderste slot.
Dus als er iemand geïnteresseerd is, laat maar horen. Uiteraard hoef je alleen verzendkosten te betalen.
Heb er eventueel ook nog andere onderdelen bij, maar die doe ik niet gratis weg.
(processor, geheugen, videokaart, geluidskaart, IDE>SATA adapters; allen getest op dit moederbord)
Weet iemand trouwens wat goede software is voor het maken van een image van een Win98se installatie?
En heeft iemand enig idee waar het type dozen te koop zijn die voor moederborden gebruikt worden, voor een prikkie? Ik heb wel een site gevonden maar die willen iets van €60 voor één doos en de prijs per doos word pas redelijk bij tientallen zo niet honderden en dan heb je hetzelfde bedrag als voor die éne

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 04-02-2021 14:15 ]

Naar aanleiding van mijn post eerder in dit topic, eindelijk een 150Ω weerstand besteld en in serie aan de +5V van een molex geknoopt
Krimpkous Galore.
:strip_exif()/f/image/qwVxcJ4Jod6KZClrtl3GN1nx.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was even wachten tot ik meer nodig had, want weerstand = 9 cent, verzendkosten = 7 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 04-02-2021 17:02 ]
Wat ik altijd doe is de hardeschijf koppelen aan een moderne PC (met een PATA-SATA adapter) en met een modern programma een image maken.NitroX infinity schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:13:
Weet iemand trouwens wat goede software is voor het maken van een image van een Win98se installatie?
Nu ik CF-kaartjes gebruik is het helemaal makkelijk. PC uit, kaartje in moderne PC, met HDDRawCopy1.10Portable een IMG wegschrijven en klaar.FunFair schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:21:
[...]
Wat ik altijd doe is de hardeschijf koppelen aan een moderne PC (met een PATA-SATA adapter) en met een modern programma een image maken.
En dat kan uiteraard ook met een HDD en adapter op die manier
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-02-2021 16:42 ]
Image maken: als je USB in die bak hebt zitten zou ik voor Clonezilla gaan.
Moet het echt oldschool: Norton Ghost
EN vwb die mobo dozen: Waar heb je die specifiek voor nodig? Zou het evt in een taartdoos oid kunnen? Zo ja dan heb ik nog wel een adresje voor je waar je die dingen voor max een paar euro per stuk koopt.
Verhuisdoos, tape, mes, schaar, innerlijk kind. SuccesNitroX infinity schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:17:
@FunFair @The Eagle Dank voor de suggesties.
@The Eagle Ik heb hier een aantal moederborden zonder doos, zou leuk zijn als ze in fatsoenlijke dozen zaten, ook veiliger.
https://www.deverpakkings...x30x9cm-wit-zwart/130547/NitroX infinity schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:17:
@FunFair @The Eagle Dank voor de suggesties.
@The Eagle Ik heb hier een aantal moederborden zonder doos, zou leuk zijn als ze in fatsoenlijke dozen zaten, ook veiliger.
Hebben ook een heleboel andere verpakkingen. Browse er even rond zou ik zeggen
In elk geval niet de batterij!
:strip_exif()/f/image/sehjq1uw7Oygn1OCZInF3sjV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wilde eigenlijk beginnen met de voeding (iig een keer onbelast doormeten) en kijken of er lekkende caps op zitten. Lekkende caps heb ik niet gevonden, en de lekkende batterij heeft gelukkig geen schade veroorzaakt op het bord; de troep zat met name op de batterij. Voor het gemak zit de batterij op het moederbord gesoldeerd, en ook nog vastgelijmd.
Ik heb even zitten denken hoe ik dat wil oplossen, en besloten om een 1/2AA-houdertje bij Ali te bestellen en die erop te solderen met een nieuwe 3,6V batterij. Als de voeding dan nog goed is moet ie verder nog wel werken...
Hier een Seasonic AT voeding getrakteerd op nieuwe elco's en een nieuwe 80mm Noctua fan.
:strip_exif()/f/image/1eKMmsUpO0azp4MFitGH5t0G.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ben al dagen bezig met mijn SF586 VLB Pentium bord. Bord zelf heb ik ondertussen redelijk getemd, alleen een paar jumpers die blijkbaar voor iets met VLB dienen heb ik niet kunnen uitvogelen. L2 cache heb ik uitgebreid van 256kB naar eerst 512kB en nu 1MB. Dus leuk, systeempje eromheem bouwen. Nou, dat heb ik geweten
- Ding gaf na cache upgrade geen extended memory meer weer. Bleek uiteindelijk een kapot pootje in een van de 16 cache chips te zijn.
- Vervolgens wilde de VLB SCSI adapter (AHA-2842VL) niet booten naar HDD. Uiteindelijk probleem gevonden: om een of andere reden boot hij pas correct als er een A: floppy drive in BIOS staat (ongeacht type, ongeacht of het daadwerkelijk aangesloten of functioneel is).
- Geprobeerd om een IDE CF kaartje ernaast te hangen. Nope. BIOS kent alleen A of C en als kaart erin zit gaat HDD met OS naar D.
- Meerdere PCI netwerkkaarten (3C905TX, 3C905TX-M, 3C900C) aan de praat proberen te krijgen. Nope, nope en nope, zelfs als zelftest door config tool het prima vond. Uiteindelijk maar een 3C509B in een ISA slot gestopt. Wilde ik niet want ISA sloten tekort (4 totaal, waarvan twee VLB), maar beter dat dan niets.
- Na via FTP games over te zetten bleek PC steeds te crashen. Na uitsluiten van alles en nogwat lijkt het aan de CMI-8330 geluidskaart te liggen - zodra daar digital audio overheen gaat gaat het mis (OPL en MPU-401 MIDI geen probleem). Gek, want dat is echt een van de meest trouble-free kaarten die ik ken. Maar goed, morgen kijken of ik dat kan fixen en anders een goede vervanger erin stoppen.
Oslik blyat! Oslik!
Kreeg het ding maar niet aan de praat met de drivers van vogons (die @dion_b volgens mij zelf daar heeft geupload
Toen kaart er uit gehaald, paar keer gereboot omdat ik met andere dingen bezig was. Toch kaart er weer in gestopt. Deed het ineens wel
Docs ingedoken...blijkt dat je bij 3com eerst de boel moet installeren qua drivers, en dan pas de hardware er in. Stond zowel in de 905 als de 509 docs vermeld. Dus wellicht dat eens proberen?
Heh? Drivers eerst installeren? Ik heb voor de 905C-TX (PCI) in de P3 voor Windows 98 een driverdisk van 3com uitgepakt en dat pad aangewezen, en daarna ging ie werken. In Windows 2000 werkte die kaart out-of-the-box en heb ik uberhaupt niks geinstalleerd. Een 509B-TPO (ISA) heb ik in de 386 met de lekkende batterij ook maar wellicht heb ik die alleen in Linux gebruikt, geldt dat van die drivers installeren misschien daarvoor? In mijn ervaringen zijn dat (naast enkele realtek-kaartje) de meest hassle-free kaarten die ik hebThe Eagle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:44:
Docs ingedoken...blijkt dat je bij 3com eerst de boel moet installeren qua drivers, en dan pas de hardware er in. Stond zowel in de 905 als de 509 docs vermeld. Dus wellicht dat eens proberen?
[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 09-02-2021 10:02 ]
Klinkt als Windows, ik heb het over DOS. Enige 'driver' die nodig is, is de packet driver zodat ik met mTCP aan de slag kan, en die kan alleen met kaart erin geinstalleerd worden. Wat wel moet gebeuren is PnP init van dat ding met 3C90XCFG.EXE. De 3C905TX crasht het systeem op moment dat je die draait, de 3C905TX-M doorstaat dat prima, packet driver installeert ook goed, maar zodra je iets doet (DHCP.EXE bijvoorbeeld) hangt systeem alsnog.The Eagle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:44:
Ah, ruzie met een 3C905TX-M, klinkt bekend.
Kreeg het ding maar niet aan de praat met de drivers van vogons (die @dion_b volgens mij zelf daar heeft geupload). Hele bende geinstalleerd, alles was ok maar ding was iedere keer niet in gebruik, iig mooi rood kruis er doorheen.
Toen kaart er uit gehaald, paar keer gereboot omdat ik met andere dingen bezig was. Toch kaart er weer in gestopt. Deed het ineens wel
Klinkt als conflict, maar op gegeven moment heb ik echt alles eruit gesloopt (alleen VGA en SCSI er verder in, zelfs multi I/O eruit) en alle vier de PCI sloten met alle vier de interrupt settings in BIOS geprobeerd, en dan nog nul succes.
Dus terug naar 3C509B...
Oslik blyat! Oslik!
Onder windows 2000 deden ze het beide niet. Wel geïnstalleerd, maar verbinding maken hadden ze niet zo'n zin in. Het zijn prima dingen, zodra ze het doen, maar het is me nog nooit in een keer succesvol gelukt.
Ik kreeg met mijn Asus Cubx regelmatig een error bij het opstarten, bij een koude start gaf ie aan dat de CPU settings verkeerd waren, en dat er maar 0.5 volt op de negative 12v rail stond. Dat is inmiddels verholpen met een new old stock voeding. Maar een paar dingen zijn wat twijfelachtig
CPU temperatuur gaat snel richting de 70 graden. De koeler is een simpel Titan blokje van niet al te groot, misschien dat het dat is, maar qua voltages weet ik het niet helemaal zeker. Ook geen idee hoe gevoelig het is, dus ik vraag het hier maar.
Vcore is 1.73 , terwijl de CPU een 1.65 volt is
De 3.3 zit rond 3.6
De + 5v is 5.05
De +12v is 12.27
De -12 is -11.81
De -5 v is -.5.01
Is dit nog allemaal een beetje binnen de marges? Op het blote oog heb ik geen bolle elco's iig.
Verder is het gelukt met de MT-32 emulator. Midi gaat via de joystickpoort eruit, met een koppelstuk naar een USB-naar midi de pi in, via een DAC weer de pi uit, naar de line in van de geluidskaart. Echt compact is het niet, maar het werkt.
:strip_exif()/f/image/8rdgfCimRsyQL11bnxTcynrS.jpg?f=fotoalbum_large)
De 3.3V zit wel aan de hoge kant met 10% afwijking. Heb je dit voltage ook met een multimeter nagemeten? Erg mooi die MT-32 emulator, wil ik ookmennuz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:07:
De 3.3 zit rond 3.6
De + 5v is 5.05
De +12v is 12.27
De -12 is -11.81
De -5 v is -.5.01
Is dit nog allemaal een beetje binnen de marges? Op het blote oog heb ik geen bolle elco's iig.
Verder is het gelukt met de MT-32 emulator. Midi gaat via de joystickpoort eruit, met een koppelstuk naar een USB-naar midi de pi in, via een DAC weer de pi uit, naar de line in van de geluidskaart. Echt compact is het niet, maar het werkt.
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Nee, geen multimeter aan te pas gekomen (nog), dit is wat er aangegeven word in de bios, of dat helemaal accuraat is is ook maar de vraag natuurlijk. Wel iets om in de gaten te houden en als ik een multimeter kan regelen zal ik het wel nakijken. Tot nu toe doet ie nog geen gekke dingen, maar het zou fijn zijn als dat een tijd zo kan blijvenfrapex schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:03:
[...]
De 3.3V zit wel aan de hoge kant met 10% afwijking. Heb je dit voltage ook met een multimeter nagemeten? Erg mooi die MT-32 emulator, wil ik ook. Maar dan met een Sound Blaster 2.0 via Midi aan een Sound Blaster Live (met midi soundfonts geladen)
.
Qua temperatuur, heb net even gekeken naar de koeler, ennnn, ik had gewoon een beetje over het hoofd gezien dat er niet helemaal goed op zat (de ene kant zat op de rand van de socket
- MS-6126 moederbord met een P2-266 erop en Rage Pro AGP 2x video onboard
- XFX TV tuner kaart
- Winfast 2000XP tuner kaart
- Geforce MX4000-64mb AGP
- S3 Trio 64v+ kaart PCI (met ram chips installed)
- Pro Audio Studio XL kaart (met de SCSI interface) ISA
- Iomega Zip 100 IDE (intern)
- stapeltje DVD spelers en cd branders
- Kastje met voeding
- ESC K8M800-M2 moederbord met een Athlon 64 van onbekende makelij, ram, videokaart (beetje te nieuw, maar goed)
- Quantum Bigfoot CY (2e model in de serie) 6,4gb (de grootste van die modelreeks)
- Quantum Fireball SE van 3,2gb
- 19" HP vs19 TFT VGA en speakers
er zit nog veel meer meuk bij (floppydrives, kabels, een halve oude laptop, nieuwere videokaarten, netwerktroep etc etc etc) en ik heb nog helemaal niks kunnen testen, maar het lijkt de moeite waard
En Yamaha YMF-719 chipHTT-Thalan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:10:
Ik heb vanmorgen op de gok een stapel oude 'computer spullen' opgehaald bij (I kid you not) een oud vrouwtje in de buurt. Daar zit een hoop meuk tussen, maar enkele leuke zaken:
- MS-6126 moederbord met een P2-266 erop en Rage Pro AGP 2x video onboard
Die is leuk. Aanvankelijk was ik teleurgesteld dat PAS16 niet anders klonk dan SB16 in spellen die het ondersteunden, maar gebrek aan ruis en bus (nouja, muv MPU-401 hanging note bug die de PAS16 ook heeft) is een pre.- XFX TV tuner kaart
- Winfast 2000XP tuner kaart
- Geforce MX4000-64mb AGP
- S3 Trio 64v+ kaart PCI (met ram chips installed)
- Pro Audio Studio XL kaart (met de SCSI interface) ISA
Ook erg mooi, snelste van z'n tijd, vrij stil en <8GB dus minder BIOS gedonder.- Iomega Zip 100 IDE (intern)
- stapeltje DVD spelers en cd branders
- Kastje met voeding
- ESC K8M800-M2 moederbord met een Athlon 64 van onbekende makelij, ram, videokaart (beetje te nieuw, maar goed)
- Quantum Bigfoot CY (2e model in de serie) 6,4gb (de grootste van die modelreeks)
- Quantum Fireball SE van 3,2gb
Sowieso altijd leuk die oude meukdozen. Heb laatst een stapel CPUs van 486DX/2-66 tot en met Pentium D 805 op de kop getikt. Had eigenlijk alleen een SoA testCPU nodig, maar rest was mooi meegenomen. Ik verwacht misschien morgen of anders na het weekend ook weer een doos. Zit als het goed is een Voodoo 1 in, verder aardig wat meuk, maar ook een of ander ding met een FPGA erop dat ik niet herken. Uitzoekwerk is halve lol- 19" HP vs19 TFT VGA en speakers
er zit nog veel meer meuk bij (floppydrives, kabels, een halve oude laptop, nieuwere videokaarten, netwerktroep etc etc etc) en ik heb nog helemaal niks kunnen testen, maar het lijkt de moeite waard.
Oslik blyat! Oslik!
Er zat een Compaq Evo desktopje bij, P4 1.6 met 512mb. Heb er een harde schijf (40gb spinpoint) in gedrukt en ben die nu aan het testen. Zou een handige stepping stone kunnen zijn ivm de ingebakken floppy drive (die usb floppy is nogal temperamentvol onder windows 10) en voor software te testen. Er zit een low profile Nvidia Vanta 16 in (cheapo variant van de TNT2) maar ik heb een MX4000 liggen die alleen de low profile bracket mist (niks wat een zaag niet oplostdion_b schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:20:
[...]
En Yamaha YMF-719 chip
[...]
Die is leuk. Aanvankelijk was ik teleurgesteld dat PAS16 niet anders klonk dan SB16 in spellen die het ondersteunden, maar gebrek aan ruis en bus (nouja, muv MPU-401 hanging note bug die de PAS16 ook heeft) is een pre.
[...]
Ook erg mooi, snelste van z'n tijd, vrij stil en <8GB dus minder BIOS gedonder.
[...]
Sowieso altijd leuk die oude meukdozen. Heb laatst een stapel CPUs van 486DX/2-66 tot en met Pentium D 805 op de kop getikt. Had eigenlijk alleen een SoA testCPU nodig, maar rest was mooi meegenomen. Ik verwacht misschien morgen of anders na het weekend ook weer een doos. Zit als het goed is een Voodoo 1 in, verder aardig wat meuk, maar ook een of ander ding met een FPGA erop dat ik niet herken. Uitzoekwerk is halve lol
Die P2-266, als hij nog werkt, zou icm de Pro Audio en de Bigfoot een leuke retro bak kunnen worden, ik heb genoeg parts om hem compleet te maken.
Zou zo'n P3 die 100Mbit gewoon niet aankunnen? (De andere kant van iperf is een moderne gigabit-adapter, en er zit alleen een switch tussen)
Misschien zijn jumboframes een optie? Dan heb je minder overhead en zou (in theorie!
Maar 92Mbit is netjes toch?
[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 14-02-2021 13:16 ]
Ik was het zat, ik wilde nou eindelijk wel eens wat doen met al die spullen dus ik denk, vervang de boel door mijn 8K3A+ en ga lekker high-end gamen. Nope, geheugen kwijt, allemaal dozen doorzocht maar niets
En nu ik dit zo typ bedenk ik me ineens dat het wel in de doos van de P4P800 kan zitten.
Edit; yep. Zucht.
AAAAAAAARRRRRRRRGGHHHHH!!!!!

Ik ben er nou wel even klaar mee. Wil toch een andere kast voor die 8K3A+ want die is een beetje te breed voor de huidige kast.
Hier ook leuke vaagheden.
VIA 694X/686B chipset, met DDMA support dus. Onder DOS met D-DMA aangepaste SETUPDS voor de 686B geen SFX in games, wel muziek. Met originele SETUPDS met DS-DMA werkt alles. Met een YMF724 kaartje dus.
Onder Windows 98SE met laatste 1040 drivers, crashed/reboot de machine als ik Duke Nukem 3D probeer te starten met Sound Blaster Pro instellingen.
Als het goed is hoeft ie niet weg te schrijven naar storage met iperf, om dat te voorkomen. Met testparm kom ik op die schijf (een relatief jonge schijf nog) tot bijna 24MB/s.PD2JK schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:09:
Een goede netwerkkaart kan in theorie veel offloaden van de cpu, zolang het OS dit ook ondersteund en het tevens kan wegschrijven naar de storage (HDD/SSD/CF/SD/etc), dan kun je niet veel meer doen.... Wat is het CPU verbruik?
Volgens top is de load die het op de CPU veroorzaakt maar rond de 20%. Dat valt mij alles mee; ik kan me nog herinneren dat Realtek-kaartjes de CPU het werk maar lieten doen, daar lag de load wel wat hoger bij.
Nu ik nog een paar keer test zie ik 'm de 95Mbit ook nog halen. Hij doet het volgens mij prima voor z'n leeftijd. Diezelfde afwijking zie ik ook wel bij de Gbit kaarten; die zitten ook wel rond 950Mbit.Misschien zijn jumboframes een optie? Dan heb je minder overhead en zou (in theorie!) sneller moeten zijn.
Maar 92Mbit is netjes toch?
Ik kwam hier eigenlijk een beetje mee omdat ik merk dat ik maar een enkele MB/s haal met WinSCP in Windows 98. Maakte me nieuwsgierig naar de mogelijkheden mbt bestandsoverdracht. Met scp onder haal ik dan weer ongeveer 5MB/s. Zal ie in W98 wel niet goed ingesteld zijn.
Afgelopen weekend een klein succesje:Waterbeesje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:13:
@frapex
Ik herken het probleem in zekere zin.
Mijn 486 DX2-66 @2x33 test plank heeft 2 vlb sloten en sinds kort verruimt die dienst.
Isa video + vlb i/o in slot 2 werkt prima
Isa video + vlb i/o in slot 1 en de fdd wordt niet gevonden, HDD werkt soms (autodetect nooit) + seriële/parallele poorten prima
Vlb video in slot 2 + vlb i/o in slot 1 werkt niet
Vlb video in slot 2 + Isa i/o werkt prima
Vlb video in slot 1 + Isa i/o werkt niet
Isa video en i/o geen probleem.
Geen enkele test die me op een door wijst... Geheugen, cpu en cache zijn in orde.
cpu en ram wisselen helpt niks. Bios reset evenmin. Op mijn Cyrix 5x86 systeem werkten alles allemaal vlekkeloos voor de Cyrix er in kwam een nog op deze zelfde DX2 draaide. De voeding is behoorlijk stabiel, ook niet het probleem.
Ik denk dus met zo veel te snappen als jij van dit verhaal
@BlueTooth76
Voorheen heb ik deze instabiele plank ook met een DX50 met vlb video (ALG2228; snel kaartje!) en generieke i/o, zonder wait states stabiel gedraaid. Sommige kaarten zijn erg tolerant.
Alles is weer stabiel.
Waar was het probleem? De bios batterij!!!
Ik had op de externe connector een gewone cr2032 aangesloten. De instellingen bleven prima bewaard, klok bijgehouden maar gaf vage boot problemen dier niet alleen maar op vlb bleven hangen. Ook ISA begin te weigeren.
Bij boot zwart scherm: bios batterij los halen en alles start normaal door alsof er niks aan de hand is!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Daar moet ook een lithiumbatterij van 3,6V aanhangen (zo'n blokje)Waterbeesje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:10:
[...]
Afgelopen weekend een klein succesje: Alles is weer stabiel. Waar was het probleem? De bios batterij!!! Ik had op de externe connector een gewone cr2032 aangesloten.
[ Voor 14% gewijzigd door frapex op 15-02-2021 14:32 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Ik weet dat een cr2032 een gok is, sommige borden slikken hem als "genoeg om alle info vast te houden", sommige als "bekijk het, ik wil 3,6 of 5v". En van mijn bordjes bewaart wel de instellingen, maar niet de klok, maar werkt verder prima. Dit ene bord blijkt dus raar daarin.
En dat voor een Asus ISA486V2 r3.1
(Trouwens een variant die nog niet op de th99/uh19 staan, ff aan denken deze nog een keer te delen)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
In de bios draait de processor ook op volle toeren, in windows vielen de temperaturen wel mee, totdat je games ging draaien, en gek genoeg, als ik over ging op dos modus. Met de koeler goed gemonteerd is alles prima. De voltages onder windows zijn ook een stuk minder zorgwekkend dan in de bios, dus ja. Voorlopig explodeert er nog niks (Y).
Had wel een nieuwe koeler gekocht VOORDAT ik hierachter kwam, maar dat is zo'n eng ding waar je met een schroevendraaier de opening over het lipje moet wrikken en als je uitschiet je moederbord in tweeën ramt. Toen ik 20 jaar geleden dit soort dingen deed voor stage moest ik nogal zweten van die dingen, dus die gaat in de reservebak.
Naja, waar ik die koeler vandaan heb, hadden ze ook nog een pentium 3 800 met een 100 mhz FSB, dus..ja, ik kon het niet laten. Helaas gaf die geen beeld, maar kan er nog aan liggen dat mijn moederbord nog op de originele bios draait. Als het goed is krijg ik vanavond mij Gotek Usb floppy emulator binnen en dan update ik de bios meteen even. Mocht het niet werken, kan ik altijd nog terug naar de 650 of 700.
Ik ga de gotek eerst nog wel modden met een OLED schermpje en een PC speaker die diskettedrive
geluiden maakt
Ik dacht dat als een generatie ondersteunde is, het wel boot...
(Een van mijn Netvista s heeft het omgekeerde: een p3-866 is ondersteund, een p3-700 geeft een foutmelding maar start wel door)
Gotek ftw, die moet ik er ook nog tien hebben voor mij retro meuk
Zo'n piezo en LED scherm zijn wel erg leuke upgrades.
Ook flashfloppy er op gok ik?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Daar heb je een goed punt. Je had ook helemaal gelijk, want ik probeerde het voor de zekerheid nog een keer en hij pakte hem deze keer meteen. Note to self, wat secuurder te werk gaan, scheelt een heleboel tijdWaterbeesje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:09:
Een p3-700 wel ondersteunen en een 800 niet? Ligt ondersteuning niet vooral aan de generatie (Katmai/Coppermine/etc)?
(Een van mijn Netvista s heeft het omgekeerde: een p3-866 is ondersteund, een p3-700 geeft een foutmelding maar start wel door)
Gotek ftw, die moet ik er ook nog tien hebben voor mij retro meuk
En ja, flashfloppy komt er wel op. Dat OLED schermpje was eigenlijk bedoeld voor mijn MT32 emulator, maar in de Gotek heeft ie wat meer functie uiteraard. De piezo is puur omdat ik er toevallig nog een had, haha.
Dit soort ongein kan door (ontbrekende) support voor verschillende steppings komen. P3 Coppermine heeft een lange levensduur gehad, van stepping cA0 in 1999 tot cD0 in 2001. Je zag dat BIOSsen alleen CPUs herkenden met stepping dat ouder was dan de BIOS code zelf. Wat het deed bij onbekende stepping kon verschillen van negeren via foutmelding tot gewoon helemaal niet booten.Waterbeesje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:09:
Een p3-700 wel ondersteunen en een 800 niet? Ligt ondersteuning niet vooral aan de generatie (Katmai/Coppermine/etc)?
Op https://www.cpu-world.com kun je ded stepping opzoeken aan de hand van de SL-code van de CPU. Als blijkt dat de P3-866EB oudere stepping is dan de P3-700E heb je in ieder geval die raadsel opgelost.
Moet ook eens spelen met alternatieven voor de basic meuk op die dingen, vooral qua bediening (software wordt gehaat, maar voldoet voor mij vooralsnog).Gotek ftw, die moet ik er ook nog tien hebben voor mij retro meuk
Vanochtend eindelijk succes trouwens: mijn vierde MS-6168 BX-met-Voodoo3-onboard bord recapped en getest. 133MHz FSB? Check. Tualatin? Check. Tualatin P3-1400S op 1400MHz? Check
Nog niets anders gedaan dan naar Linux booten ermee, en shutdown ging alvast fout, dus weet niet zeker of dit 'stabiel' te noemen is, maar zo ja heb ik het eindelijk voor elkaar, de werkelijk ultieme onboard-Voodoo ervaring
Oslik blyat! Oslik!
Je bent al een hele tijd op zoek naar een die Tualatin goed pakt en stabiel is... Wat is er nu anders aan dan de andere bordjes?
En 4 van die bordjes nog wel
Nu mag ik met 6 IBM model 30s niks zeggen over fetisjes maar het begin van de verzameling is er
Hoeveel zitten er nu in zo'n opgeblazen Packard Bell kast?
mbt die steppings ga ik eea nog eens goed bekijken. Misschien dat ik dan gelijk een iets vlottere er in steek (als die zonder fouten wordt geslikt).
En celly 733 wilde de Netvista sowieso niets van weten... Misschien gewoon één van de IBM grollen?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
In de kast had ik nog een mooi 486 moederbord dat niet door de post heen kwam: battery low, run setup.
Kleine incisie hier en daar en het kan er weer tegenaan.
:strip_exif()/f/image/60js49HyX4BHyuHMIF5CSPGn.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/tw3OzNpEOXyuHT3WopAzKtbL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Trouwens wel een interessant bordje.
486SX25, vast gesoldeerd zonder mogelijkheid tot upgrades. Geen fake cache chips, maar gewoon geheel geen cache of mogelijkheid daartoe. Zuiver ISA, maar de bus op 10MHz draaien vindt hij prima.
:strip_exif()/f/image/VIXDu5PEjCN0yFVJirKpiOjm.jpg?f=fotoalbum_medium)
3D bench 1.0c
Tseng ET4000AX: 13,4
Oak oti077: 12,4
Chips 451: 9,5
Speedsys: 8,79
Al met al geen snelheidsmonster, maar voor een 25MHz bus zonder L2 best vlot!
Edit: het is dus een FIC 486-J
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dik systeem!pcfreak1997 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:10:
hoi allen, hierbij mijn retro computertje:
de specs:
Asus p2b-f
Pentium 2 450mhz
256mb sdram
40gb single platter maxtor
Audigy 2 met frontbay
3com netwerkcard
Diamond Viper v550
2x Diamond monster 3D 12mb (originele dozen heb ik ook)
Iiyama vison master pro 454
[Afbeelding]
Een vlotte TNT met 2x V3 is wel een gouden combinatie!
Die Audigy frontbay is ook een leuke gimmick die ik in sommige systemen nog mis
Heb je overwogen de P2B ècht op zijn staart te trappen? Met nieuwste bios verwacht ik dat deze een coppermine op 133MHz fsb zonder problemen zal slikken. Dan kom je met on-die cache en een snellere bus al behoorlijk sneller uit! En een ATA133 kaartje zou een leuke boost kunnen geven aan de harde schijf!
(mijn P3B-f draait momenteel een fsb van 150MHz op 1.05 GHz)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
zeker dik systeem maar nuh ik hoef hem niet op zijn staart te trappen ik heb ook nog een pentium 3 1ghz staan kan ik wel spec sheetje voor maken indien je geintresseerd bentWaterbeesje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:20:
[...]
Dik systeem!
Een vlotte TNT met 2x V3 is wel een gouden combinatie!
Die Audigy frontbay is ook een leuke gimmick die ik in sommige systemen nog mis
Heb je overwogen de P2B ècht op zijn staart te trappen? Met nieuwste bios verwacht ik dat deze een coppermine op 133MHz fsb zonder problemen zal slikken. Dan kom je met on-die cache en een snellere bus al behoorlijk sneller uit! En een ATA133 kaartje zou een leuke boost kunnen geven aan de harde schijf!
(mijn P3B-f draait momenteel een fsb van 150MHz op 1.05 GHz)
pcfreak1997 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:21:
[...]
zeker dik systeem maar nuh ik hoef hem niet op zijn staart te trappen ik heb ook nog een pentium 3 1ghz staan kan ik wel spec sheetje voor maken indien je geintresseerd bent
Waterbeesje is altijd geïnteresseerd in specs en foto's van ouwe computerspulletjes
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Retro Setup:
Cpu: pentium iii 1 Ghz
Motherboard: Asus Cusl2
Psu: enermax EG465AX-VE(G)
Case: Lian Li PC-60
Monitor: LG Flatron L19I19S
Gpu: Sapphire radeon 3850 512mb agp
ram: 512mb ram sdram
keyboard: logitech
mouse: logitech
soundcard: Creative audigy 2 zs platinum pro
nic: 3com 3C905TB-TX
Hdd's: 2x40gb 2x30gb maxtor's single platter
:strip_exif()/f/image/zUPhWLbm57j5oFSVJfsKFwn7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V5clgZfpn69puNMBYZvw2TYa.jpg?f=fotoalbum_large)
De 3850AGP is dan een bijzonder ding hier bij: met zo veel grafisch ram als systeem ram en een videochip die door de agp bus wordt tegengehouden
Is de hdd kooi onderin origineel?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
[ Voor 24% gewijzigd door pcfreak1997 op 17-02-2021 17:51 ]
Graag post ik hier mijn zelf gebouwde retro Pentium 2 MS-DOS & Win9x Gaming Station.
Moederbord: ASUS P2L97 A.G.P.
Processor: Intel Pentium II 333MHz slot 1
Geheugen: 256 MB ( 2x 128 ) PC66 66MHz SDR Kingston
Grafische kaart: ATI 3D-Rage PRO TURBO 8MB AGP 2X
Grafische add-on kaart: 3DFX Voodoo 2 8MB
Geluidskaart: Creative Sound Blaster 16 (ct2980) + wave table Dreamblaster S2
Netwerk: Intel PRO/100 S PCI Adapter
HDD: 40GB Maxtor 6E040L0 PATA Drive
CD-ROM Drive: DVD-ROM PIONEER DVD-500M PATA Drive
Floppy Drive: 1.44MB 3 ½”
Monitor: Eizo L350 15” TFT color LCD panel
Besturingssysteem: Windows 98 SE Nederlands
Over een periode van +/-6 maand heb ik al deze onderdelen (en MS-DOS & Win9x games) gevonden via 2dehands en marktplaats en eBay
Sommige onderdelen heb ik gratis gekregen, andere tegen een aanneembare prijs (duurste onderdeel = Voodoo 2 = 40€).
Puur nostalgie, GAME ON.
:strip_exif()/f/image/m7VxG9kqX4MGYCqnuNdce4oJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c8EGuR8gT1XLDoZZoVpwFY1I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QBJNzxTl5CKp5Zd9k6187jP5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RB2NRuUJmrCP6P6dZUcVxJIT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fdm2zcf7YFEjW3hTsuSam2XX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PQnJS7LxmOTDoGxZ2BfiFtzd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X46yWgXVdZ956czqDtVSraev.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wcxqTWWKSfoMASzX8yR4VWgW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IhtZCnBi3MtZBh1hNc0GjCGv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BI8sQGSY1tgeL2jnAJozZPzJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z33UrBFMHYpYwWicPiJM3TNy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k7invfZxcfT2RJ8Zud36Im9B.jpg?f=fotoalbum_large)
Groeten vanuit België
[ Voor 3% gewijzigd door PCTgeert op 09-03-2021 19:53 ]
Gaaf bakkie verder
Alleen...
:strip_exif()/f/image/Lots9ojZuEmnpy1DTxBCJmwA.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die houder is een stukje breder dan een losse batterij. Was ook wel een beetje te verwachten, maar nu is even de vraag hoe ik dit zo mooi mogelijk erop verwerkt krijg. Ik denk dat ik probeer die (erg stevige en stugge) pinnen op de juiste breedte te buigen (aan de rechterkant, dat zal links niet kunnen) en dan iets boven het bord laten 'zweven'. Maar dat is niet zo mooi als ik het eigenlijk zou willen. Lastig...
[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 12-03-2021 15:36 ]
Rechts inderdaad een beetje bijbuigen en als dat niet lukt dan een klein stukje normaal draad er tussen solderen. Ach, als de houder in de kast zit zie je dat ook niet meer tenzij je aan beide zijde een stukje draad soldeert en de houder elders wegstopt. Het kan allemaalCyphax schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:35:
De batterijhouder voor het oude mobo met lekkende gesoldeerde batterij is binnen, da's het goede nieuws.
Alleen...
[Afbeelding]
Die houder is een stukje breder dan een losse batterij. Was ook wel een beetje te verwachten, maar nu is even de vraag hoe ik dit zo mooi mogelijk erop verwerkt krijg. Ik denk dat ik probeer die (erg stevige en stugge) pinnen op de juiste breedte te buigen (aan de rechterkant, dat zal links niet kunnen) en dan iets boven het bord laten 'zweven'. Maar dat is niet zo mooi als ik het eigenlijk zou willen. Lastig...
Voordat ik de elco's ging vervangen, postte het bord normaal. Nu dus niet meer. De processor wordt niet warm, dus deze lijkt geen sap te krijgen. De processor werkt in een ander bord wel.
Ook meet ik spanning op de MOSFET's en op alle elco's welke ik vervangen heb. Iemand nog tips?
De gotek werkt naar behoren, flashfloppy is wel een stuk makkelijker dan de stock software. Gewoon image bestanden in de root zetten, en het werkt. Het OLED schermpje is wel handig om te zien welke image er geladen is, anders moet ik een lijstje gaan bijhouden
De raspberry pi MT32 emulator heeft inmiddels ook zijn schermpje aangesloten, en ik heb nu hardware knoppen zodat ik snel kan schakelen tussen MT-32 en soundfonts, en het volume kan regelen zonder dat ik de SD kaart eruit hoef te halen, en het op mijn PC moet aanpassen. Ik had daar 4 knoppen voor nodig, en naja, heb echt wel het minimale gedaan daarvoor :'). Esthetisch gezien is het nogal ehm post-apocalyptisch, maar het werkt, soort van. Een pentium 3 is niet echt periode correct voor een MT32/general midi, sommige spellen pakken hem meteen, en andere crashen in de setup. In de setup van de MA5ASOUND ALS100 werkt OPL3 gewoon, maar in de praktijk krijg ik vaak enorme storing als ie midi afspeelt. Plug & play is een leugen! ;). Is waarschijnlijk gewoon iets wat ik over het hoofd heb gezien, maar het is even zoeken.
:strip_exif()/f/image/gVnX4ZPdyyPydVpqgIwebg9H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MvWXxDGY1OcsXudAqIGqUEHP.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels ook de geforce 4mx 440 vervangen door een Geforce fx5700, beetje overkill, maar nog behoorlijk goed te doen onder windows 98. Mijn serious sam second encounter framerate is verdubbeld iig.
Dit neigt naar de 'droom-486' die je in 1995 wilde hebben, maar niet kon betalen.
Recent heb ik deze van voor af aan opnieuw opgebouwd en wil jullie even meenemen in deze kolos.
De basis bestaat uit deze onderdelen:
Moederbord: Aquarius MB-4DUV versie 2.1. Een snel socket 3 VLB moederbord met zeer brede ondersteuning voor CPU's. De 3 VLB sloten geven veel flexibiliteit. De positie van de CPU is dan weer een beperkende factor, deze zit in de weg voor langere ISA kaarten. 256kB 15ns L2 cache maken het af.
http://www.win3x.org/uh19/motherboard/show/640
CPU: Cyrix 5x86, 100MHz (33x3). Ontwikkeld gelijktijdig met de Cyrix 6x86, en deelt een deel van de instructieset. Daarnaast is er 95% van de i486 instructieset aanwezig en een -voor 486 begrippen- zeer snelle FPU. Uiteraard 16kB L1 cache welke Write-back ondersteunt.
Geheugen: 2x 16MB, 60ns Fastpage RAM. Dit laat erg strakke timings toe.
:strip_exif()/f/image/I8YtsTG7YqpVsUUA7lW2hdCw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Video: S3 Trio32 VLB met 2MB grafisch geheugen. Een net-boven-gemiddelde kaart, maar sneller heb ik niet (en dat wordt onbetaalbaar). Deze heeft wel een heel brede ondersteuning voor VESA modi, vooral met een UNIVBE TSR ingeladen.
http://www.uncreativelabs.de/th99/v/C-D/54029.htm
Geluid: Media Vision Pro Audio Spectrum 16 (PAS16). Ik was de "gewone" Sound Blaster kloontes even beu, en deze stond mij wel aan
http://www.uncreativelabs.de/th99/i/M-O/53364.htm
Netwerk: een "gewone" 3com Etherlink 3. Niet bijzonder, wel bruikbaar. Deze heeft standaard al drivers zitten in Windows 3.1x for workgroups, 95, 98 en NT. Wel zo makkelijk. Plus een ROM socket, mocht er nog eens iets bijzonders in moeten.
http://www.uncreativelabs.de/th99/n/0-9/41591.htm
i/o: Een standaard generieke i/o controller met 2x IDE, FDD, 2x COM, LPT en (uitgeschakelde) Game port. Niet die dikke SideJR die softwarematg is in te stellen van foto helaas, want die geeft fouten... :\
:strip_exif()/f/image/ujNOWbVHbEtWtVLp91VUaOTB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Kast: een enorme big tower. Groter is beter toch?
:strip_exif()/f/image/UDYoxxp9UIoSDV0Ah82kIrDb.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voeding: een Seventram ST-230WHF. Voltages zijn stabiel, alle componenten zijn aanwezig en de koel-elementen zijn fors genoeg om het 'veilig' te laten zijn. Geen 80+ platinum helaas.
:strip_exif()/f/image/hl2iMIEbgegEBiNqDmocg1L3.jpg?f=fotoalbum_medium)
Drives, van boven naar beneden:
- Philips CDD2000 CD-writer (4x/2x). Schrijven heb ik nog niet getest, maar lezen doet-ie prima!
http://www.uncreativelabs.de/th99/r/P-R/60093.htm
- Quantum Bigfoot 4,3GB harde schijf. Achter een mooi frontje uiteraard.
http://www.uncreativelabs.de/th99/h/txt/3235.txt
- Tandberg SCSI tape streamer. Waarom? Deze had ik nog liggen samen met een 4GB cassette. Nu weet ik dat deze het ook echt doet!
- (leeg vak, ook van binnen)
- Iomega ZIP250 drive. Geen idee of deze werkt (ik heb geen ZIP floppen), maar het ziet er cool uit.
- 1,2MB floppydisk drive. Helaas een grijze, maar de witte zitten allemaal al in andere systemen.
- 1,44MB floppydrive. Niks bijzonders, gewoon een drive.
- leeg vak voor nog een 3,5" floppydrive en 3 harde schijven. Niet gevuld, want de Bigfoot schijf heeft capaciteit zat.
- achterzijde: CompactFlash reader. Nu met 512MB kaartje er in, voor eenvoudige data-uitwisseling.
:strip_exif()/f/image/KhIJG4iTRyOPQfsgN6yv2z7M.jpg?f=fotoalbum_medium)
Er zijn wat minder courante onderdelen gebruikt. Dat geeft leuke uitdagingen en meldingen.
Ondanks het bord zelf alle instellingen biedt voor een Cyrix M1 CPU, gaat de bios er op flippen. Die geeft aan dat de CPU een 487SX is op 66MHz (???). Verder werkt de CPU geheel naar behoren op 33x3, behalve dat ik voor het cache geheugen geen Write-back kan instellen.
Zowel de BIOS als de harde schijf controller onderstuenen LBA voor harde schijven. Dat betekent dat de 504MB grens hier geen probleem zou mogen zijn. Wel rapporteert de BIOS een schijf van 106MB (primary master) terwijl deze 4,3GB groot is. In praktijk geeft dit geen probleem en is deze gewoon volledig bruikbaar zonder overlay software.
:strip_exif()/f/image/lZ7N0CQJ0V9NRtkQqwqTyGST.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wanneer ik met Speedsys het systeem naloop, staat alles netjes weergegeven zoals het hoort te zijn:
:strip_exif()/f/image/jP1u837r5vXmQMsEAfpRVfoy.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het geheugen is volledig uitgenut. Het bord slikt niet meer dan 256kB cache. Daarbij is er een limiet van 64MB RAM en 16MB per strip.
Waarom dan geen 64MB geïnstalleerd? Met méér dan 32MB valt de doorvoersnelheid behoorlijk terug.
In onderstaande afbeelding is dat ook goed te zien. Het L1 cache (in de CPU) draait met 5,1ns. Dat heeft enkel de CPU klok invloed op. Snellere FSB = snellere CPU = sneller L1. Deze CPU wilt niet sneller dan dit.
Het L2: 15,1ns: met 15ns cache zit deze dus ook tegen zijn limiet. Dit is ook weer geheel afhankelijk van de frontsidebus, maar ook het type CPU. Voorbeeld: een intel 486DX heeft met een frontsidebus van 50MHz genoeg aan 20ns geheugen. Deze 5x86 met fsb van 33MHz drukt de data al met 15ns door.
Het hoofdgeheugen (RAM, XMS, hoe je het wilt noemen) draait met 58,9ns eigenlijk al licht overgeklokt.
:strip_exif()/f/image/TSS4le7bq1rZYax7rqYKLh1s.jpg?f=fotoalbum_medium)
Al met al is dit een lekker vlotte 486 geworden. Deze is in staat Duke Nukem 3D op 640x480 'speelbaar' te maken. Speelbaar noem ik ca. 15 fps. Het houdt niet over, maar hé: dit is 1995 hè?
De CPU is een geknotte versie van de Cyrix 6x86 welke op socket 5 / 7 thuis hoort. Er zitten een aantal functies in die standaard zijn uitgeschakeld voor het socket 3 platform. De stabiliteit kon niet woren gegarandeerd met deze ingeschakeld. Met een klein stukje software kunnen sommige van deze functies worden ingeschakeld. Dit geeft een overall boost van 5%.
Al met al maakt deze CPU op de standaard 33x3 settings (100MHz) gehakt van de AMD 5x86 op 33x4 settings (133MHz). Deze Cyrix gaat in benchmarks zo'n 7% sneller, op een stuk lagere kloksnelheid.
Zijn er nog zaken die moeten gebeuren? Ja:
- er moet nog een Soundblaster geluidskaart bij. Ik had een prachtige Aztech Sound Galaxy liggen, maar die zoekt ruzie met de PAS16.
- De ZIP drive moet nog worden getest, mocht ik ooit ZIP diks hebben.
- De HDD moet nog een keer definitief worden ingericht.
- Het Turbo display is nog niet ingesteld. Zelfs nog niet aangesloten. Ik moet daar nog even een verloop kabeltje voor maken.
Zijn er nog wel upgrades mogelijk? Ja:
- De grafische kaart is er een uit de bovenkant van het middensegment. Net iets sneller dan de Cirrus Logic GD5428 en de Avance Logic ALG2228. Iets als een Trio64 of een betere ATI zou nog welkom zijn, mocht ik die tegenkomen ooit.
- 50ns of lager getimed geheugen: in de BIOS heb ik ergens nog een wait state ingesteld. Dit beperkt het systeem, maar het geheugen loopt al wel tegen zijn limiet aan.
- een Cyrix 5x86 op een 40MHz basisklok: 120MHz OF een 33x4 exemplaar. Moeilijk aan te komen...
- een witte 5,25" floppydrive (voor de looks)
- een 486 CPU koeler met een clipje. Deze koeler zit vast met een stripje voor de vuilniszakken.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zelf ben ik dan niet in het bezit van een retrosysteem, maar als ik dat zo allemaal teruglees dan komen er vele herinneringen naar boven. Duke Nukem 3D op 640*480. Met mijn 486 destijds haalde ik ook hooguit 15 fps en bij een baasgevecht soms 2 a 3 fps

Al zou ik 60 jaar zijn (moet nog 14 jaar), dan nog zou ik genieten van de vele YouTube filmpjes over retrohardware. Ik vraag me af of we dan nog kijken naar de huidige techniek.
Awww, mijn eerste PC zat in de midi-tower-variant van die kast, met een logo'tje van Stallion.Waterbeesje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:09:
Kast: een enorme big tower. Groter is beter toch?
Staat er niet een merk of fabrikant in? Het is een van de onderdelen van mijn eerste PC die ik niet meer heb...
Tnx!jimh307 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:58:
@Waterbeesje Gaaf apparaat man![]()
Zelf ben ik dan niet in het bezit van een retrosysteem, maar als ik dat zo allemaal teruglees dan komen er vele herinneringen naar boven. Duke Nukem 3D op 640*480. Met mijn 486 destijds haalde ik ook hooguit 15 fps en bij een baasgevecht soms 2 a 3 fpsDaar waren we destijds nog blij mee 'hij deed het gewoon'. 60+ fps gaming was toen helemaal niet denkbaar en 1440p al helemaal niet. Nu sta ik niet raar te kijken als ik zit te gamen op 100+ fps. De wauw-factor was toen gewoon veel eerder bereikt.
Al zou ik 60 jaar zijn (moet nog 14 jaar), dan nog zou ik genieten van de vele YouTube filmpjes over retrohardware. Ik vraag me af of we dan nog kijken naar de huidige techniek.
Ja waar we tzt staan weet niemand, maar het gaat zo snel... En de verwachting is dat we nog sneller gaan als nieuwe technieken doorbreken. Dan kijken we ongetwijfeld op deze manier aan tegen een i11 met 4090RX
Deze spulletjes worden dan onbetaalbaar, maar er komen steeds meer 'moderne' oplossingen voor onvervangbare onderdelen.
De midi toren van deze kast... Daar zat eerst deze plank in... Daar komt binnenkort een super7 systeem inCyphax schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:39:
[...]
Awww, mijn eerste PC zat in de midi-tower-variant van die kast, met een logo'tje van Stallion.![]()
Staat er niet een merk of fabrikant in? Het is een van de onderdelen van mijn eerste PC die ik niet meer heb...
De mini's tower variant zit een 386DX40 in
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
De huidige opgroeiende generatie wel. Iemand die in '98 een PlayStation kocht zal met nostalgie terugkijken naar die tijd en genieten van de (overigens briljante) opstarttune van de PS1jimh307 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:58:
De C64 heeft trouwens nog een erg actieve community. Hoeveel games en demos daar voor gemaakt worden; niemand had bij de launch in '82 verwacht dat er in '21 nog nieuwe games voor gemaakt zouden worden
Vandaag had ik deze in de bus!

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.