Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 12 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Cyphax schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:35:
De batterijhouder voor het oude mobo met lekkende gesoldeerde batterij is binnen, da's het goede nieuws.

Alleen...
[Afbeelding]
Die houder is een stukje breder dan een losse batterij. Was ook wel een beetje te verwachten, maar nu is even de vraag hoe ik dit zo mooi mogelijk erop verwerkt krijg. Ik denk dat ik probeer die (erg stevige en stugge) pinnen op de juiste breedte te buigen (aan de rechterkant, dat zal links niet kunnen) en dan iets boven het bord laten 'zweven'. Maar dat is niet zo mooi als ik het eigenlijk zou willen. Lastig...
Op z’n zij monteren, beetje epoxylijm op 1 kant om stabiel te houden, pootje verlengen.

?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:34:
[...]
De huidige opgroeiende generatie wel. Iemand die in '98 een PlayStation kocht zal met nostalgie terugkijken naar die tijd en genieten van de (overigens briljante) opstarttune van de PS1 :). Als de PS5 ooit nog leverbaar wordt dan zal de huidige generatie met de PS5 hetzelfde hebben. Op fora zie ik nu al mensen die een 'Pentium 4 Retro systeem' hebben... P4?! Nieuwerwets toch? Of worden we oud? :P

De C64 heeft trouwens nog een erg actieve community. Hoeveel games en demos daar voor gemaakt worden; niemand had bij de launch in '82 verwacht dat er in '21 nog nieuwe games voor gemaakt zouden worden :).

Vandaag had ik deze in de bus!
[afbeelding]
De C64 is ook lekker "modern" als je de postduig bent gewend toch? :P
Retro stopt bij iedereen weer ergens anders. Op MP zie je ook de C2D en S939 systemen als "retro" inmiddels. Ook al zijn die "pas" 15 jaar oud.
Ze zijn ook voor de èchte retro knutselaar niet interessant, maar als instapper is het wel erg toegankelijk. Je kunt weinig meer fout doen bij zo'n systeem. Geen geprul met geheugenadressen of conflicterende kaarten. Geen "Jumper Paradise" zoals op het Aquarius bord dat ik heb gebruikt (ik denk dat menig zelfbenoemd ervaren computerbouwer daarvan scheel gaat kijken).

Ach ja, nog een paar jaar, zodra m'n zoon oud genoeg is ga ik 'm een beetje verpesten 8)7 . Dan krijgt die een slot 1 moederbordje en mag zelf gaan knutselen (als toegankelijke instapper) O-) .

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Voor mij is retro waarmee het echt begon met gamen. De C64 herinner ik me nog goed. Elke zondagmiddag mocht de C64 op de kleuren TV in de huiskamer aangesloten worden. Dat was pas een feest. Ook de Amiga 500 herinner ik me nog goed. Een werkstuk maken onder Workbench en gamen :) . De verkrijgbare demo's waren verbluffend. _/-\o_

Pas toen CPU's boven de 1 GHz kwamen werd het modern. Windows werd steeds makkelijker en steeds meer ging geautomatiseerd. Vroeger CD's rippen en nu Spotify. Films op DVD huren in de bibliotheek en nu Netflix. Geen conflicterende devices meer en werkelijk alles is Plug and Play.
Super toch? Aan de ene kant is dat zeker zo, maar destijds leerde je er wat van en werd je vanzelf handig met interrupts en DMA's.

Zulke mooie tijden waren het :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laatst op MP zag ik een SX6000. Toen kreeg ik een idee. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWw7ozMed3zXB_4ovzFSyW66XRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgS39t1Mml4MaOqvyl9lgjEh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9jAHqgz7sppxZtwgKn59olN_hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLlzTzLHngkXbE821BNazsQv.jpg?f=fotoalbum_large

2x RAID0 array momenteel, dus de Intel i960 hoeft niet veel te doen. Denk ook niet dat het RAM veel aangesproken wordt.
En helaas passen er maar 4 CF-IDE kaartjes op, anders wordt het proppen (= beschadigen).

Bonus "OK Michael" - GIF :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlQ2mHV6ZO6LABVmrLdPFKWgvFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/lYln0egxL1YqZuuthlJx5JZ9.gif?f=user_large

And now for something completely different.

Op Vogons heeft o.a. gbeirn een GFD-clone gefabriceerd, heb er eentje bij 'm besteld. Op moment van dit schrijven heeft hij er nog 17.

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 16-03-2021 20:21 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Eens een vraag waar ik zelf zo snel niet uit kom....

Ik heb de mogelijkheid om aan wat Edo ram te komen waar ik eventueel mijn Pentium MMX mee zou willen upgraden (nu met 4x8MB 72-pins simms).
De 'nieuwe' reepjes zijn ook 72-pins simms maar uit een server met parity bits. Gaat dat als gewoon ram werken in een consumenten PC'tje ?

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

frapex

got r00t

sapphire schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:07:
De 'nieuwe' reepjes zijn ook 72-pins simms maar uit een server met parity bits. Gaat dat als gewoon ram werken in een consumenten PC'tje ?
Zou moeten werken, mits niet "registered" of "buffered". Tot 486 was parity gebruikelijk, daarna helaas niet meer (met als mogelijk resultaat onopgemerkte corruptie :(. De onwetendheid van consumenten is een zegen :z. Als ICT'er krijg ik een naar gevoel als checksums niet meer kloppen (data corruptie)).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@sapphire
Registered of buffered staat er wel bij als de verkoper weet waar deze het over heeft :)
en anders op het label als dat er nog op zit.

maar een P-MMX zou in principe modern genoeg moeten zijn om alles te slikken dat er aan consumentengeheugen beschikbaar was.

72p Fastpage of EDO maakt 'm niks uit (EDO is als het goed is sneller)
Rariteiten zoals de niet-passende 30P geheugenstrips van IBM waren in deze tijd al verleden tijd.

Enig puntje van opletten: dat de modules de snelheid aan kunnen. Meestal zit dat wel goed of past het systeem zichzelf wel aan door er een wait state in te gooien. Bij fastpage wilt trager geheugen (70 of 80 ns) nog wel eens roet in het eten gooien en het systeem instabiel maken.

Zoals Frapex zegt: die parity bits zijn een zegen voor alles dat kritisch is! Geheugen dat zijn werk niet goed doet is de hoofdoorzaak van menig BSOD. (en te strakke timings wanneer die zelf in te stellen zijn)

Heeft jouw moederbord ruimte voor SDRAM? Dat is nog een poepie vlugger dan FP / EDO :)
PD2JK schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:23:
Laatst op MP zag ik een SX6000. Toen kreeg ik een idee. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2x RAID0 array momenteel, dus de Intel i960 hoeft niet veel te doen. Denk ook niet dat het RAM veel aangesproken wordt.
En helaas passen er maar 4 CF-IDE kaartjes op, anders wordt het proppen (= beschadigen).

Bonus "OK Michael" - GIF :9

[Afbeelding]
Dit is wel een erg mooie implementatie van de raid controller :D Accestime gaat zeker ook onder 0?

Korte IDE kabeltjes en de 'female' asapters vervangen door 'male' adapters. Eens kijken wat je dan allemaal kwijt kunt :P

[ Voor 39% gewijzigd door Waterbeesje op 16-03-2021 17:35 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Waterbeesje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:39:
[...]

De C64 is ook lekker "modern" als je de postduig bent gewend toch? :P
Aan de technische kant wel. Maar qua content worden er nog steeds mooie (en leuke) dingen gemaakt. Ik vind het altijd een knappe prestatie als iemand met 4, 16 of 256 kleuren iets moois weer neer te zetten. Graphics van bijvoorbeeld The Settlers II en Warcraft 2 vind ik nog steeds mooi. Bijna een meesterwerk aan detail... met slechts 256 kleuren :).

En is de C64 nog booming? Ja! Dit kreeg ik vandaag in de bus! De nieuwe release van ZZAP! 64 Micro edition. Uitgave #1 :).
Afbeeldingslocatie: https://thandor.net/data/article/40/2435.jpg
Ach ja, nog een paar jaar, zodra m'n zoon oud genoeg is ga ik 'm een beetje verpesten 8)7 . Dan krijgt die een slot 1 moederbordje en mag zelf gaan knutselen (als toegankelijke instapper) O-) .
Dan is Slot 1 inderdaad een makkelijke manier om te beginnen. Redelijk toegankelijk en eigenlijk geen 'geklooi' (geklooi... als je weet hoe het werkt dan is het geen geklooi maar een kwestie van goed instellen) met IRQ/DMA's en wat al niet meer.

En voor diegene die altijd pech hebben met IRQ's...koop een Voodo Graphics of Voodoo II ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@frapex @Waterbeesje Wie zegt dat ik het koop >:) Zijn spares van een oude dual socket 8 server waar 8x32MB geheugen in zat.

Het enige wat ik weet ervan is dat het 32MB fastpage 60NS 72-pinns simms zijn.
Mijn moederbord is als mijn geheugen me niet in de steek laat een Chaintech 5VGM en kan max. 128MB ram aan dus als het werkt O+
Morgen zal ik het systeem eens te voorschijn toveren en het ram testen, twijfel nu wat er in zit. Ik weet alleen nog zeker dat het origineel toen we het kochten 2x4MB was en ik het in de loop der jaren nog eens geupgrade had naar 2 setjes van 2x8MB . Twijfel nu of het 66Mhz draaide en of het wel echt EDO is/was :?

Wat zou de voorkeur hebben? Sloot ram of wat sneller?

Sowieso is de HDD een bottleneck al weet ik ook niet precies wat er nu nog in zit. Vond wel een 2,1GB SCSI drive maar geloof dat het SCSI kaartje dat ik ergens heb niet wilde werken onder W98 :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sloot ram zou de voorkeur hebben. Denk memory management windows 98, meer is beter. Snelheid merk je toch eigenlijk niet. Je bent een hedendaagse PC gewend dus een Pentium is gewoon standaard traag. Vroeger maakte het nog iets uit, tegenwoordig is je referentiekader anders.

Overigens werkt dat gewoon, verschillende ram en ECC en non-ECC. Heb het hier zelf draaien namelijk. Uiteraard niet mixen tussen banken, maar draait als een tierelier. Even uit mijn hoofd heb ik 2x16 EDO en 2x32MB ECC (uit een oude compaq server) draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik weet weer waarom ik een hekel had aan Windows, start de oude PC op en word begroet met allerlei missende .VXD files :+

Was wel weer leuk om eens mijn oude PC'tje aan te zetten, ging gelijk zonder problemen aan. Even gekeken en blijkbaar had ik dus al 4x16MB draaien :+ 2 reepjes staat ook EDO op de andere helemaal niets maar er vanuitgaande dat het anders niet zou draaien heb ik dus 4x16MB EDO en 4x32MB fastpage (60NS). Lekker decadent!
En na een korte test kan ik beamen dat de 4x32MB direct werkte :)

Heb als jonge sapphire aardig aan de PC geknutseld dus helemaal origineel is het niet meer maar als het goed is als volgt:

Chaintech 5VGM (doos en handleiding heb ik nog ergens)
Pentium MMX 166Mhz @200Mhz (max van bord).
Nu dus 4x32MB fastpage of 4x16MB EDO
Videokaart weet ik niet zeker maar heb de S3 Virge 2MB er als het goed is nog bij die er toen in zat
netwerkkaartje die later is toegevoegd
Maxtor 8GB HDD zag ik in Windows
Creative Soundblaster 16 AW oid?
Slot in CD-rom drive 24X !!
Koeler op de CPU heb ik ooit vervangen voor een simpele Coolermaster socket-A koeler dus zou ruim voldoende moeten zijn voor alles wat in dit bordje past.

Origineel DIN toetsenbord en seriële muis van vroeger heb ik ook nog. En een Logitech Wingman Joystick (koste mij en mijn broertje toen fl. 100!). En nog wat originele CDroms van spellen van toen (Jane's USNF '97, Red alert, Army man, Team Apache

Begint zo toch wel weer een beetje te kriebelen om het goed werkend te krijgen, twijfel of ik W95 zal proberen van de originele CDrom of gewoon W98 SE waar ik geloof ik nog een soort update cd ergens van heb.

Leuke videokaart zou nog welkom zijn, iemand nog een tip voor een PCI kaartje die iets luxer is als een S3 Virge 2MB én nog te vinden. Eventueel te ruil tegen nog een set 4x32MB fastpage ram O-)

En iets van een AMD K6-2 is wellicht iets sneller denk en wel leuk :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

sapphire schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:56:
Ik weet weer waarom ik een hekel had aan Windows, start de oude PC op en word begroet met allerlei missende .VXD files :+

Was wel weer leuk om eens mijn oude PC'tje aan te zetten, ging gelijk zonder problemen aan. Even gekeken en blijkbaar had ik dus al 4x16MB draaien :+ 2 reepjes staat ook EDO op de andere helemaal niets maar er vanuitgaande dat het anders niet zou draaien heb ik dus 4x16MB EDO en 4x32MB fastpage (60NS). Lekker decadent!
En na een korte test kan ik beamen dat de 4x32MB direct werkte :)

Heb als jonge sapphire aardig aan de PC geknutseld dus helemaal origineel is het niet meer maar als het goed is als volgt:

Chaintech 5VGM (doos en handleiding heb ik nog ergens)
Pentium MMX 166Mhz @200Mhz (max van bord).
Nu dus 4x32MB fastpage of 4x16MB EDO
Videokaart weet ik niet zeker maar heb de S3 Virge 2MB er als het goed is nog bij die er toen in zat
netwerkkaartje die later is toegevoegd
Maxtor 8GB HDD zag ik in Windows
Creative Soundblaster 16 AW oid?
Slot in CD-rom drive 24X !!
Koeler op de CPU heb ik ooit vervangen voor een simpele Coolermaster socket-A koeler dus zou ruim voldoende moeten zijn voor alles wat in dit bordje past.

Origineel DIN toetsenbord en seriële muis van vroeger heb ik ook nog. En een Logitech Wingman Joystick (koste mij en mijn broertje toen fl. 100!). En nog wat originele CDroms van spellen van toen (Jane's USNF '97, Red alert, Army man, Team Apache

Begint zo toch wel weer een beetje te kriebelen om het goed werkend te krijgen, twijfel of ik W95 zal proberen van de originele CDrom of gewoon W98 SE waar ik geloof ik nog een soort update cd ergens van heb.

Leuke videokaart zou nog welkom zijn, iemand nog een tip voor een PCI kaartje die iets luxer is als een S3 Virge 2MB én nog te vinden. Eventueel te ruil tegen nog een set 4x32MB fastpage ram O-)

En iets van een AMD K6-2 is wellicht iets sneller denk en wel leuk :9
Aah, de 5VGM: een 430VX chipset heb ik zo gevonden. (http://www.redhill.net.au/b/b-96.html)
Mijn advies: prik die 4x16MB terug. EDO is sneller dan FP en 64MB is sneller dan 128MB dankzij de 64-MB-cache-limiet.
https://www.anandtech.com/show/72/7
Scheelt -gok ik- 15% in prestaties.

Voor zowel Windows (3.x, 9x) als DOS heb je op een MMX aan 64MB al schandalig veel: Win95 werd vaak met 8 of 16MB gedraaid en Win98 loopt op 32MB al aardig vlot met een MMX.

En Windows gelijk schoon installeren als je met VXD bestanden zit te klooien. Drivers vers downloaden van goede bronnen zoals de fabrikant of Vogonsdrivers.

Wat betreft een videokaart: goed de V&A in de gaten houden. Er komen wel eens -voor hun tijd- draken van kaarten langs. Zo heb ik zowel een TNT2 als een ATI9250 op PCI gevonden. Als je ook DOS spellen wilt draaien is VESA ondersteuning belangrijk, voor Windows is acceleratie belangrijk.

Zowel de nVidia TNT/TNT2/GF256/GF2 bieden daar een goede balans in. Maar die zijn minder goed te vinden dan bv de Virge.

Voor 3D is een Virge niet echt best, maar voor 2D en VESA is het een geweldige kaart. Met 4MB zelfs voor de tijd schandalig hoge resoluties. Als je hier een Voodoo of Voodoo 2 naast zet, heb je eigenlijk het beste van twee werelden.

Nog een apart beest hierin is de Matrox Milennium II. Sublieme beeldkwaliteit, maar sommige Vesa modi werken niet fijn en ook geen volwaardige DirectX 3D ondersteuning.

Oké, je wilt méér? Pak een GF2 PCI en zet er een twee Voodoo 2 kaarten in SLI naast.
Vergeet die SLI opstelling, gewoon een Voodoo 1. De MMX kan de kaart toch niet verzadigen, en 640x480 gaming is al een opgave voor 'm.

Onofficieel zou deze chipset ook bussnelheden van 68, 75 en 83MHz ondersteunen. Ondersteunt jouw plank dat ook door een ongedocumenteerde bus-jumper-config te doen? Als alles stabiel draait kun je met een mooie overklok misschien nóg wat snelheid winnen.
Aan de MMX zal het niet liggen, mijn 200MMXen hebben het allemaal dik naar hun zin met een bussnelheid van 100MHz (100x2,5 = 250MHz) op een super7 plank

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Het ergste is dat die W98Se installatie helemaal schoon was maar ben er toen mee gekapt door dit soort geintjes.

Ik ben er overigens uit welke kaart er nu in zit, niet heel spannend maar het is een SiS 6326AGP met PCI :+ Geen hoogvlieger zag ik al maargoed ooit gevonden dus ach.

De spellen die ik speelde kan ik me niet van herinneren dat ik die vanuit DOS draaide, daar had ik als kind nogal een trauma aan namelijk (aan commandline). Zat zo snel even te kijken naar iets als een Riva/TNT of een Rage kaart. De spellen die ik vroeger draaide deden het voorn mijn idee prima op de Virge :+

Voodoo is leuk maar niet te vinden en anders meteen de hoofdprijs. En eerlijk is eerlijk ik ben een krent, ik ga het systeem zelden gebruiken en alle upgrades die ik heb heb ik gekregen of gevonden :+ Dus weinig zin om er flink geld tegenaan te smijten.

Over eht bord, de fsb en de MMX, uit mijn hoofd ondersteunt het bord niet meer dan 200Mhz dus dan hooguit wat spelen met de FSB maar meer Mhz'en zit er niet in bedenk ik me net. Ik Ga iig nog even zoeken naar drivers, al zal het lang duren want ben druk bezig een verbouwing voor te bereiden :|

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De MMX heeft een leuk grapje :)
Officieel heeft het Socket 7 een multiolier van maximaal 3. Dan kom je inderdaad uit op 200MHz. De MMX 'leest' een multiplier van 1,5 als 3,5 en zal er bij een bus van 66MHz totaal 233MHz van maken :)
Super7 (met dezelfde pinout) kon dit ook, met extra multiplier settings tot 5,5. Een AMD K6-2 CxT leest een multiplier van 2 als 6 op dezelfde manier :)

Mijn IBM 300 heb ik precies dat mee gedaan, en zie 'm vliegen! Helaas kan daar de bussnelheid geen hertz boven de standaard 66MHz worden gezet.

En als je naar DOS kijkt: vergeet zo snel mogelijk alles dat lijkt op ATI. Vroege chips uit de tijd van DOS hebben te weinig VESA compatibiliteit en latere nog minder. Enkel de MACH series zijn daarin redelijk, maar doen totaal geen 3D. De Rage II is ook nog te doen, maar is ook nauwelijks een 3D kaart te noemen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:35:
De MMX heeft een leuk grapje :)
Officieel heeft het Socket 7 een multiolier van maximaal 3. Dan kom je inderdaad uit op 200MHz. De MMX 'leest' een multiplier van 1,5 als 3,5 en zal er bij een bus van 66MHz totaal 233MHz van maken :)
Super7 (met dezelfde pinout) kon dit ook, met extra multiplier settings tot 5,5. Een AMD K6-2 CxT leest een multiplier van 2 als 6 op dezelfde manier :)
Komt nog bij: mocht je een obscuur OEM bord hebben die ook deze instellingen niet heeft, het gaat om max drie pinnen van de CPU, BF0, BF1 en (bij 4x-5.5x multipliers) BF2. Ze zijn standaard 'uit', maar je kunt ze 'aan' schakelen door de pin te verbinden met GND (een willekeurige Vss pin bijvoorbeeld).

Over pinnen gesproken, vandaag drie 'nieuwe' CPUs binnen:

- i486DX-50 (dus 1x multiplier en 50MHz bus) die ik nodig heb voor een EISA bord zonder enige frequency control en met een 50MHz crystal. Heb het een keer tot POST-scherm laten komen met een i486DX-33 dus bord werkt, nu CPU erbij dus die dat echt trekt :)
- AMD K5-PR166. Op een na snelste K5. Niet echt nodig, maar ik wil kijken of m'n Pentium VLB bord dat tot nu toe alles dat geen P54(C) is volkomen uitkotst hier misschien wel iets mee doet.
- i486DX4ODPR100, oftewel een DX4 met ingebouwde 5V VRM. Nice! Slechts een probleem: helft van pinnen volkomen plat.

Na halfuurtje bijna alles recht - tot Murphy toeslaat en eentje afbreekt. Uiteraard niet een random Vcc of Vss pin, nee, het is S17 oftewel ADS, Address Status. Zonder die pin geen functionerende CPU :X

Gelukkig is er nog iets van pad over op de CPU, en betreft het een mooi toegankelijke pin op een hoek, dus ik ga proberen dit te repareren. We zullen zien, heb niet zo'n goede staat van dienst als het op pin repair aankomt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een DX-50 is al bijna net zo snel als een DX2-66 en in sommige dingen zelfs nog sneller. Ik heb er ook een draaien op een ISA bord (zelfde situatie met een 50MHz kristal) en dat _vliegt_ :D

Het is te hopen dat je die pin van de overdrive kan fixen... met genoeg warmte en een zif socket zou het hopelijk goed moeten komen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:27:
- i486DX4ODPR100, oftewel een DX4 met ingebouwde 5V VRM. Nice! Slechts een probleem: helft van pinnen volkomen plat.

Na halfuurtje bijna alles recht - tot Murphy toeslaat en eentje afbreekt. Uiteraard niet een random Vcc of Vss pin, nee, het is S17 oftewel ADS, Address Status. Zonder die pin geen functionerende CPU :X

Gelukkig is er nog iets van pad over op de CPU, en betreft het een mooi toegankelijke pin op een hoek, dus ik ga proberen dit te repareren. We zullen zien, heb niet zo'n goede staat van dienst als het op pin repair aankomt :o
Ik heb hier ook een i486DX4ODPR100, maar damn, dat ding wordt echt HEET. Je verbrand je vingers bijna. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, maar het zal wel, echt airflow had je niet in die oude 486 kasten.

Je zou er een draadje aan kunnen solderen en het draadje weer aan het mobo solderen :+

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:12
@sapphire Ik heb hier nog een ATI PCI kaartje van 4MB liggen
Ik hoop dat je niet bang bent voor stof enzo :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vinnie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:54:
[...]

Ik heb hier ook een i486DX4ODPR100, maar damn, dat ding wordt echt HEET. Je verbrand je vingers bijna. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, maar het zal wel, echt airflow had je niet in die oude 486 kasten.

Je zou er een draadje aan kunnen solderen en het draadje weer aan het mobo solderen :+
Idealiter vind ik ergens een interposer om exact dat herhaalbaar te doen. Maarja, hele idee van een ODP is dat je geen interposer nodig hebt 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@D_Jeff : de ATI is zelfs een achteruitgang op de S3, omdat je Vesa compatibiliteit mist. Verder is de kaart in 2D trager dan een latere Virge (375 DX/GX).
3D wil ik niet eens vergelijken, dat is kiezen tussen slecht en slechter, wat de ATI het wel wint :p

Voorbeeld: midtown Madness 1 op mijn IBM Aptiva (K6-233, ATI Rage II dvd): 320x240 is speelbaar. Blokjes tellen dus.
Met voodoo 1 er op gaat 640x480 soepel.
Met Nvidia TNT 2 m64 PCI is 1024x768 16b prima te doen.
Een Virge gaat naar software render voor spelletjes in Windows... Dus slideshow kijken.

In DOS speel je op een Virge alle spellen vloeiend, de ATI wilt wel eens hele dingen doen (schokkend scrollen bv) doordat Vesa niet deugt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:34:
[...]

In DOS speel je op een Virge alle spellen vloeiend, de ATI wilt wel eens hele dingen doen (schokkend scrollen bv) doordat Vesa niet deugt.
Keerzijde: dit is alleen voor SVGA van toepassing. Verreweg meeste DOS-spellen zijn basic VGA en dan maakt het niet uit.

Bij gelijke prijs/beschikbaarheid inderdaad S3 pakken boven ATi, maar het is niet zo dat je met die ATi niets kunt.

Issue bij S3: veel goedkope kaarten hebben erg flets beeld (zwart is niet helemaal zwart). Dit voorkom je door een degelijk merk te nemen, bijv Diamond, ELSA of Miro.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ik heb anders op mijn ATI Mobility 7000 van de HP T5710 daadwerkelijk scroll problemen in commander keen en dat is geen SVGA spel. Op de NVIDIA 6800GT in mijn nog niet aangekondigde build waar ik nog van plan ben een uitgebreidere post van te maken heb ik al die problemen niet. Scrollen werkt goed, SVGA werkt goed, eigenlijk alles dat je in DOS spellen zou willen doen werkt gewoon top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

henk717 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:26:
Ik heb anders op mijn ATI Mobility 7000 van de HP T5710 daadwerkelijk scroll problemen in commander keen en dat is geen SVGA spel.
Heb je de Fix Jerky Motion en SVGA Compatibility modi getest in het (in-game) configuratie menu in Keen?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Fix Jerky Motion zit er standaard niet in, maar ik heb inderdaad een mod geinstalleerd die fix jerky motion toevoegd en dat werkt op die thin client top. De thin client was een opstapje om te kijken of ik deze retro hobby leuk vond en nu ik een fatsoenlijke retro PC gebouwd heb waar de problemen ook zonder de fix niet in voor komen zal ik het natuurlijk daar op gaan spelen. Het is wel een typisch voorbeeld wat er kan gebeuren met een ATI kaart, in ieder geval in de mobility serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier is een erg goede tabel welke kaarten er in grote lijnen beter onder DOS werken. Over het algemeen doen kaarten van nVidia,Cirrus Logic, Trident, S3, 3dfx, het niet slecht.

https://gona.mactar.hu/DOS_TESTS/

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier iets moois... Mijn IBM PS/Valuepoint 466 trapt m behoorlijk op zijn staart.

DX2-66, 128kB cache en 40MB fastpage ram geheugen.
Dat ram is gecombineerd uit 2x 16MB 60ns en 2x 4MB 70ns.
Cachechk beweert dat L1 15,2ns doet, L2 23,2ns en 'main ram 39,2ns

60ns geheugen op 40ns laten draaien lijkt mij erg sterk. Volgens mij haalt IBM een truukje uit om eea te versnellen... Wie o wie kan mij vertellen wat hier gaande is?

Oh ja: hij is erg kieskeurig met zijn geheugen, Edo slikt ie sowieso niet. Van de 40+ fastpage latjes zijn er 5 die werken...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ugh, kieskeurige plankjes. Heb hier ook zo eentje, een monster van een full-AT 50MHz (CPU en bus, kan dus alleen een 486DX-50 op) EISA geval uit begin 1992. Met 16 30p SIMM slots. Omdat het zo oud is, kunnen er max 4Mb chips op, dus max 4MB per SIMM met 9 chips. Maar omdat het op 50MHz werkt moeten die dingen ondanks klein formaat wel behoorlijk snel zijn, zeker 60ns. Oh ja, en ook nog parity verplicht. Zie die maar eens te vinden :o

Oh, en geweldige ontwerpkeuze (die ik vaker zie :X ): je kunt 30p SIMMs alleen maar van een kant bijplaatsen. Logica zou stellen dat je ze zodanig orienteert dat de eerste bank als eerste gaat en de rest erna bijgeklikt kan worden. Nope, je moet uiteraard op de 'achterste' bank beginnen met plaatsen en als je dus iets bij wilt plaatsen moet je eerst alles wat er al in zit verwijderen en daarna herplaatsen. Dat icm extreme kieskeurigheid maakt dit niet m'n favoriete bord :+

Maar mbt die cachechk, zo bijzonder is dat toch niet? Ik pak hier de eerste de beste 486 met 33MHz geheugen erbij:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/OZ32S1IEMgX1N4gg8jFfAjH8WYgcgKMCT5bsdOh_hpCzxIMs51WYM2c2rjNEsvNYf4kBFPNohS_lLDBRbxq2s4gMByoHBibViEaFxsQ
24.5ns RAM vs jouw 39.2ns.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Cachechk V7 resultaat ASI (AQUARIUS SYSTEMS) VESA BUS 486 MB-4D33/50NR-02 met UMC UM82C491/82C493 chipset en AMD DX2-66@80MHz:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
 CACHECHK V7 11/23/98  Copyright (c) 1995-98 by Ray Van Tassle. (-h for help)
 CMOS report: conv_mem= 640K, ext_mem= 64,512K, Total RAM= 65,152K
 486 Clocked at 80.0 MHz
 Reading from memory.
 MegaByte#:           --------- Memory Access Block sizes (KB)-----
       1    2    4    8   16   32   64  128  256  512 1024 2048 4096
 1:   13   13   13   14   26   26   26   26   26   67   --   --   --
 2:   13   13   13   14   26   26   26   26   26   67   67   71   69
 3:   13   13   13   14   26   26   26   26   26   67   67   67   67
 4:    3   13   13   14   26   26   26   26   26   67   67   67   69
<...>

Extra tests----
 Wrt   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27<-Writing
 This machine seems to have both L1 and L2 cache. [reading]
    L1 cache is    8KB-- 81.6 MB/s  12.9 ns/byte (494%) (105%)       3.9 clks
    L2 cache is  256KB-- 41.8 MB/s  25.1 ns/byte (253%) (100%)       7.7 clks
    Main memory speed -- 16.5 MB/s  63.6 ns/byte (100%) [reading]   19.4 clks
    Effective RAM access time (read ) is 254ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
    Effective RAM access time (write) is 103ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
    486 Clocked at 80.0 MHz.
 Options: -t0

Ik heb geloof ik het langzaamste 486 moederbord :7. BIOS DRAM/Cache Wait State instellingen lijken niets te doen. Iemand nog een doekje voor het bloeden :P? Bijvoorbeeld 4x UMC 32K 15ns SRAM chips :>.

[ Voor 4% gewijzigd door frapex op 22-03-2021 21:57 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

PD2JK in "Het grote Retro Game PC topic"

Update op bovenstaand verhaal;

Eerst bijna alle elco's vervangen van de KA7-100 want die waren flink over de datum. Met behulp van een Tie-Wrap™ want ik kon geen smaller diameter vinden. :P
Wat een pokke werk met die RoHS meuk. Dan komt een hot-air station echt tot zijn recht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgedEiu8pdVQz0ylbtDxeaSmmBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFmCIOiFQtmLTXUJCOztLGZl.jpg?f=fotoalbum_large

En toen werkte het niet meer. -O-

-Andere CPU
-Alle elco's, mosfet's en smd componenten doorgemeten
-BIOS opnieuw geflashed met een programmer
-Andere BIOS chip

Hé ik mis hier wat: (zoekplaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcbWwvIgB3w5GFKkgP1fSoAs0Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6s8IV27yH7mRjGJ0VylokpE.jpg?f=fotoalbum_large

Hm nog geen post... :/

Hé dit hoort hier niet. 8)7 (wederom zoekplaatje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4NaTbF5LrKFUkIG24ZoHIvNt1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DingPUGPFZnNrTCqHiy90jBd.jpg?f=fotoalbum_large

Wat fijn om dan de PC-speaker te horen BEEP'en. *O*

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:07:
PD2JK in "Het grote Retro Game PC topic"

Update op bovenstaand verhaal;

Eerst bijna alle elco's vervangen van de KA7-100 want die waren flink over de datum. Met behulp van een Tie-Wrap™ want ik kon geen smaller diameter vinden. :P
Wat een pokke werk met die RoHS meuk. Dan komt een hot-air station echt tot zijn recht.
[Afbeelding]
LOL, dat verdient niet bepaald schoonheidsprijs, maar nog altijd beter dan gare dode caps.
En toen werkte het niet meer. -O-

-Andere CPU
-Alle elco's, mosfet's en smd componenten doorgemeten
-BIOS opnieuw geflashed met een programmer
-Andere BIOS chip

Hé ik mis hier wat: (zoekplaatje)
[Afbeelding]

Hm nog geen post... :/

Hé dit hoort hier niet. 8)7 (wederom zoekplaatje)

[Afbeelding]

Wat fijn om dan de PC-speaker te horen BEEP'en. *O*
Wow, goed gevonden en welke *&^$*^%$*^ bedacht het om SMD onderdelen op de achterkant te plaatsen 8)7

Ben trouwens verder met mijn 486DX-50, ben van Phoenix POST code 0a (je SIMMs zitten in bank 3, niet bank 0), POST code 0d (ik lust je SIMMs niet) naar beeld op scherm en code 3b gepromoveerd: RTC doet het niet. Kan kloppen, want batterij verwijderd en nog geen externe aangesloten :z

Huiswerk voor morgen dus :)

Moet trouwens ook op zoek naar meer SIMMs - de enige die het doen zijn m'n 16MB 30p SIMMs - maar omdat dat 16Mb chips zijn, worden ze maar als 4MB per stuk gedetecteerd. Beetje zonde van die bijzondere SIMMs.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 23-03-2021 00:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@frapex jouw Aquarius plankje is inderdaad niet de vlotste...
Kun je hier nog een strakkere timing instellen? Of wordt de boel dan instabiel? Of kan dat geheel niet?

Ter vergelijking:

Mijn Aquarius MB 4DUV heeft een Cyrix 5x86 100. Zo'n beetje de snelste voor socket 3.
Cachecheck (2x SIMM geïnstalleerd):
geheugenbandbreedte 34.5 MB/s; L1 5.1ns; L2 15.1ns; RAM 58.9ns
(ik vind de bandbreedte hier erg klein trouwens, minder dan de helft van de IBM)

Bij de onderstaande heb ik de bandbreedte niet opgeschreven merk ik... maar wel de timings
Mijn Asus 486ISASV2 met Cyrix DX2-66 (een erg snelle plank):
L1 + L2 beiden 20.7ns; RAM 62.8ns.

Mijn 4SLUD moederbor met DX50 (ISA-plankje)
L1 + L2: 22.5ns; RAM 59.0ns

Mitac MSC242 SBC met intel DX2-66:
L1 15.3; L2 22.7; RAM 43,6

Dezelfde Asus 486ISASV2 met SX25 @40MHz:
L1: 25.3ns; L2 36.1ns; RAM 85.9ns

@dion_b jouw afbeelding kan ik niet zien, krijg zo'n roze vlakje...
Kun je deze nog een keer linken?

Any way: het gaat me meer om de 40ns RAM acces waar ik een latje van 60ns heb geplaatst. Werkt deze dan 'banked' door writes te verdelen tussen de 2 chips?
Ik vind het bijzonder dat mijn DX2 sneller bij zijn geheugen lijkt te zijn dan mijn 5x86.

@PD2JK Dat is denk ik de meest charmante oplossing als je een beetje redelijke tonnetjes kwijt wilt kunnen :) door de tie-wrap krijgt de boel voldoende stevigheid om eea 'stabiel' te houden als je ze per ongeluk aantikt bij het plaatsen van de CPU.

En inderdaad: welke hork van een ontwerper verzint het aan de onderzijde die smd spulletjes te zetten! Kielhalen!
Die dingen Moet je ook maar net hebben liggen natuurlijk :P

[ Voor 40% gewijzigd door Waterbeesje op 24-03-2021 15:19 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:08:
@frapex jouw Aquarius plankje is inderdaad niet de vlotste...
Kun je hier nog een strakkere timing instellen? Of wordt de boel dan instabiel? Of kan dat geheel niet?
Alleen de L2 cache timings kunnen strakker (nu: 3-2-2-2, opties voor 3-1-1-1 en 2-1-1-1), maar daar heb ik 4x 15ns cache chips voor nodig ter vervanging van de huidige (iets te trage) cache chips. DRAM Wait state 2, 1 of 0 geven dezelfde resultaten. Ik heb nog een AMI WinBIOS uit 1993 liggen (van een soortgelijk bord als iemand op Vogons: https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=25&t=38896) die ik eventueel nog zou kunnen swappen met de huidige AWARD BIOS uit 1994, maar die is eigenlijk voor een latere UM8498F/8496F(?) chipset.

Met Speedsys krijg ik als "memory throughput" 22.41MB/sec. Maar dat is het gemiddelde van lezen en schrijven. Lezen van data is een stuk trager dan schrijven met dit bord. Na het benchmarken in Speedsys kan je alle details weergeven door op de toets "M" te drukken.

De UM82C491 chipset komt ook voor op 386 moederborden, dus het is vast niet de rapste chipset. Maar gelukkig ben ik niet de enige met deze resultaten (gezocht op cachecheck outputs). Bedankt voor het verlijkingsmateriaal! :).

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 05-07-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Alleen de L2 cache timings kunnen strakker (nu: 3-2-2-2, opties voor 3-1-1-1 en 2-1-1-1), maar daar heb ik 4x 15ns cache chips voor nodig ter vervanging van de huidige (iets te trage) cache chips. DRAM Wait state 2, 1 of 0 geven dezelfde resultaten. Ik heb nog een AMI WinBIOS uit 1993 liggen (van een soortgelijk bord als iemand op Vogons: https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=25&t=38896) die ik eventueel nog zou kunnen swappen met de huidige AWARD BIOS uit 1994, maar die is eigenlijk voor een latere UM8498F/8496F(?) chipset.

Met Speedsys krijg ik als "memory throughput" 22.41MB/sec. Maar dat is het gemiddelde van lezen en schrijven. Lezen van data is een stuk trager dan schrijven met dit bord. Na het benchmarken in Speedsys kan je alle details weergeven door op de toets "M" te drukken.

De UM82C491 chipset komt ook voor op 386 moederborden, dus het is vast niet de rapste chipset. Maar gelukkig ben ik niet de enige met deze timings (gezocht op cachecheck outputs). Bedankt voor het verlijkingsmateriaal! :).
timings.... heb ik nog een mooie: een FIC 486-J met 486SX25 en VIA VT82C470 chipset.
L1: 41.6ns; RAM: 94.5ns (inderdaad L2 ontbreekt in de meetstaat, maar ook op het plankje)
http://www.win3x.org/uh19/motherboard/show/2383

deze 486 mag zich schamen: mijn 386DX40 maakt er gehakt van 8)7
cache (op mobo): 37.5ns; RAM 78.7ns
http://www.win3x.org/uh19/motherboard/show/1073
En dan is deze al niet de snelste: ik zou 'm strakker willen timen maar dat lijkt vooralsnog niet te lukken
rond de 25 / 60 moet ook kunnen vermoed ik

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Vraagje:
Is dit tegenwoordig nog zo dat 1T, 2T of 0T waitstate bij RAM? Nu ik het lees duikt die vraag in me op. In het BIOS staat daar niets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:08:
Vraagje:
Is dit tegenwoordig nog zo dat 1T, 2T of 0T waitstate bij RAM? Nu ik het lees duikt die vraag in me op. In het BIOS staat daar niets over.
Vroeger, zeg in de tijd van 30 pin en 72 pin geheugen (maximaal een Pentium) moest je zelf met de timings gaan zitten violen om het stabiel te krijgen, maar met de komst van SDRAM is dit eigenlijk min of meer overbodig geraakt. Vanaf dat moment komt er een klein chipje mee op de stick die het moederbord vertelt wat het is en daaraan kan een systeem zelf ophalen wat voor toegangstijd nodig is.

Neemt niet weg dat je bij veel moederborden met geavanceerde opties met de timings kan gaan rommelen, maar dat gebeurt nu op een heel ander niveau: moederborden zijn ook slim geworden in overklokken.

Een 486 is ronduit dom daarin, herkent enkel de hoeveelheid geheugen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:06:
[...]

timings.... heb ik nog een mooie: een FIC 486-J met 486SX25 en VIA VT82C470 chipset.
L1: 41.6ns; RAM: 94.5ns (inderdaad L2 ontbreekt in de meetstaat, maar ook op het plankje)
http://www.win3x.org/uh19/motherboard/show/2383

deze 486 mag zich schamen: mijn 386DX40 maakt er gehakt van 8)7
cache (op mobo): 37.5ns; RAM 78.7ns
http://www.win3x.org/uh19/motherboard/show/1073
Als er cache op die bordjes zit, probeer eens te benchmarken zonder dat de cache aanstaat. Ik heb dat zojuist gedaan; zonder de externe cache is de geheugen benchmark bij het lezen een stuk sneller. Wellicht door de enorme hoeveelheid cache misses? :? Wie weet is de cache nu toch al te traag met de 3-2-2-2 bij mijn opgevoerde processortje. Mweh, retro computers :') :P.

Cachechk V7, External cache: Disabled
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 CACHECHK V7 11/23/98  Copyright (c) 1995-98 by Ray Van Tassle. (-h for help)
 CMOS report: conv_mem= 640K, ext_mem= 64,512K, Total RAM= 65,152K
 486 Clocked at 80.0 MHz
 Reading from memory.
 MegaByte#:           --------- Memory Access Block sizes (KB)-----
       1    2    4    8   16   32   64  128  256  512 1024 2048 4096
 0:   13   13   13   14   40   40   40   40   40   40   --   --   --
 1:   13   13   13   14   40   40   40   40   40   40   40   40   40
 2 3 4 5 6 7  <-- same as above

Extra tests----
 Wrt   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27   27<-Writing
 This machine seems to have one cache!? [reading]
    !! cache is    8KB-- 79.0 MB/s  13.3 ns/byte (289%)             3.9 clks
    Main memory speed -- 27.3 MB/s  38.4 ns/byte (100%) [reading]  11.7 clks
    Effective RAM access time (read ) is 153ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
    Effective RAM access time (write) is 104ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
    486 Clocked at 80.0 MHz.
 Options: -t8

NB: De effective RAM access time (read) is 101ns sneller (254ns in vergelijking met 153ns) als de externe cache uitstaat.

Speedsys, External cache: Enabled
code:
1
2
3
4
                    Read         Write          Move        Average
Cache Level 1    75.25 MB/s    37.25 MB/s    75.03 MB/s    62.51 MB/s
Cache Level 2    38.31 MB/s    37.10 MB/s    36.04 MB/s    37.15 MB/s
Memory           14.62 MB/s    38.33 MB/s    14.29 MB/s    22.41 MB/s

Speedsys, External cache: Disabled
code:
1
2
3
                    Read         Write          Move        Average
Cache Level 1    73.73 MB/s    37.17 MB/s    36.30 MB/s    49.07 MB/s
Memory           25.02 MB/s    37.19 MB/s    18.42 MB/s    26.87 MB/s

[ Voor 5% gewijzigd door frapex op 18-07-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:08:
[...]

@dion_b jouw afbeelding kan ik niet zien, krijg zo'n roze vlakje...
Kun je deze nog een keer linken?

Any way: het gaat me meer om de 40ns RAM acces waar ik een latje van 60ns heb geplaatst. Werkt deze dan 'banked' door writes te verdelen tussen de 2 chips?
Ik vind het bijzonder dat mijn DX2 sneller bij zijn geheugen lijkt te zijn dan mijn 5x86.
Grr, Google cache is weer eens bagger.

Enfin, je vergelijkt volgens mij verschillende waardes. Cachechk geeft ns/byte weer bij vergelijking L1/L2/RAM. Dat is iets anders dan totale latency (de andere, hogere waarde eronder bij "Effective RAM access time").

Of ik moet het verkeerd begrijpen. Post anders volledige uitdraai van cachechk bij jou.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:46:

Enfin, je vergelijkt volgens mij verschillende waardes. Cachechk geeft ns/byte weer bij vergelijking L1/L2/RAM. Dat is iets anders dan totale latency (de andere, hogere waarde eronder bij "Effective RAM access time").
Check! Appels en peren dus -_-
Maar dan nog vind ik het bijzonder dat mijn DX2 40ns/byte doet en mijn 5x86 60...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

N.a.v. deze post; Tyrian in "Het grote Retro Game PC topic"

Wat zou er gebeuren als je een Windows 98 / XP machine in een DMZ zet of een WAN IP laat krijgen?

Dat dit 'vroeger' gebruikelijk was is nu bijna niet meer voor te stellen. We begonnen thuis met 33k6, maar een paar jaar later kwam @Home. De Sweex router had nog niet het licht gezien bij ons thuis, dus 'de pc' zat rechtstreeks op het COM21 modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:18
Ik heb een build gemaakt in een AT kast maar nu heb ik geen standoff's voor deze kast.
Het gaat om de standoff's op de foto.
Ik heb al gezocht maar kom enkel op een site in America uit en dan word de verzendkosten 100x zo hoog als de waarde van die standoff's.

Iemand een adresje waar je deze nog kan kopen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCLx6D7huYVW4h4RWHUYl7W7rC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4l8DhKSliIWwzR0ENyFvI47o.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:09

MaNdM

1000-dingen-doekje

Als het goed is komt vandaag een leuk kadootje binnen voor mij. Ik heb een Voodoo 5 5500 te pakken kunnen krijgen voor (naar mijn mening) een redelijke prijs. Vanuit de pure nostalgie wilde ik die gewoon hebben en ik denk er nu over om te proberen om van alle soorten 3Dfx kaarten er in ieder geval 1 te willen hebben.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

MaNdM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:26:
Als het goed is komt vandaag een leuk kadootje binnen voor mij. Ik heb een Voodoo 5 5500 te pakken kunnen krijgen voor (naar mijn mening) een redelijke prijs. Vanuit de pure nostalgie wilde ik die gewoon hebben en ik denk er nu over om te proberen om van alle soorten 3Dfx kaarten er in ieder geval 1 te willen hebben.
Dat is een mooi doel. 1/2/3 is te doen, 4 en 5 vind ik erg duur... wat is die redelijke prijs if I may ask?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:43
MaNdM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:26:
Dat zijn idd mooie kaarten om te verzamelen. Ik heb zelf nu een Voodoo 2 gekocht (thx @Vinnie ) en ben nog op zoek naar een Voodoo 5 5500 *PCI* en die zijn redelijk zeldzaam en prijzig. Tussen de 300/400 voorbij zien komen op Marktplaats en Ebay. Puur voor de heb/hobby kan ik zulke prijzen makkelijk links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Sp33dFr34k schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:15:
Dat is een mooi doel. 1/2/3 is te doen, 4 en 5 vind ik erg duur... wat is die redelijke prijs if I may ask?
Ik heb al meerdere Voodoo 2 kaarten. Waaronder een matched pair in sli. Daarnaast een Voodoo 3 3000. Deze 5 kon ik overnemen voor 275,- en dat is niet goedkoop maar ik vond het fair.
Shockers schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:42:
Dat zijn idd mooie kaarten om te verzamelen. Ik heb zelf nu een Voodoo 2 gekocht (thx @Vinnie ) en ben nog op zoek naar een Voodoo 5 5500 *PCI* en die zijn redelijk zeldzaam en prijzig. Tussen de 300/400 voorbij zien komen op Marktplaats en Ebay. Puur voor de heb/hobby kan ik zulke prijzen makkelijk links laten liggen.
Staat nu een PCI versie op MP met 250,- als hoogste bod.

Edit:
Zojuist nog een Monster Fusion gekocht. Verzameling wordt nog leuk zo.

[ Voor 4% gewijzigd door MaNdM op 08-04-2021 22:39 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

SpiriTNL schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:12:
Ik heb een build gemaakt in een AT kast maar nu heb ik geen standoff's voor deze kast.
Het gaat om de standoff's op de foto.
Ik heb al gezocht maar kom enkel op een site in America uit en dan word de verzendkosten 100x zo hoog als de waarde van die standoff's.

Iemand een adresje waar je deze nog kan kopen ?

[Afbeelding]
Heel eerlijk: niet kopen, die meuk is 30 jaar oud en het plastic wordt taai. Breekt zo af. Ik heb er ook een stel in gebruik en hoop dat ze heel blijven...

En optie is om standoffs te (laten) maken met een 3d printer waar je de schroeven in kunt zetten, en met de onderzijde kunt vastplakken met tapijt tape. De voetjes moeten dan breed en stevig genoeg zijn om de gaten helemaal af te dekken. (Altijd 2 of meer metalen busjes houden voor aarding)

Voordeel is dat je niet meer van de 30 jaar oude spullen afhankelijk bent en het moederbord steviger op zijn plaats blijft zitten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een proc gekregen voor nop. Onder de noemer van werking onbekend. Nu ik hem heb zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxYCr_4bFHPFs72klvWPC-86b2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WV48cRNGPrzceakbR4EQrtz1.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie? Ik durf hem niet zomaar op een bord te prikken nu.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

MaNdM schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:45:
Ik heb een proc gekregen voor nop. Onder de noemer van werking onbekend. Nu ik hem heb zie ik het volgende:
[Afbeelding]

Wat denken jullie? Ik durf hem niet zomaar op een bord te prikken nu.
De beschadiging eerst repareren, anders gaat het alleen maar verder kapot en blijft er straks wat in de slot connector zitten. Dus spoortje platdrukken / netjes vlak maken, vastlijmen, vertinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:41:
[...]

De beschadiging eerst repareren, anders gaat het alleen maar verder kapot en blijft er straks wat in de slot connector zitten. Dus spoortje platdrukken / netjes vlak maken, vastlijmen, vertinnen.
Je denkt dat het gewoon een slijtage plek is? Zal het eens proberen vanavond.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

MaNdM schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:20:
[...]

Je denkt dat het gewoon een slijtage plek is? Zal het eens proberen vanavond.
Dit is geen normale slijtage. Iets heeft het contact flink beschadigd. Zo'n slot socket kan ook stuk en daarbij de contacten op de CPU beschadigen. Mogelijk is de CPU lomp behandeld, of gewoon heel vaak uit het slot socket gehaald en er weer ingestopt.

[ Voor 37% gewijzigd door frapex op 11-04-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zeker iemand die hem in een PCI slot heeft geduwd ofzo :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik een XTIDE Universal BIOS ROM kan schrijven naar een E(EPROM). Het lijkt me namelijk wel handig om mijn IBM PS/2 Model 30 (286) van een CF kaart te voorzien. Helaas heeft een Sound Blaster 2.0 geen IDE poort, dus daar moet ik nog wat voor regelen (bijvoorbeeld zo'n eenvoudige IDE controller die vroeger bij CDROM spelers meegeleverd werd). Een multi I/O controller geeft hoogstwaarschijnlijk conflicten met de op het moederbord aanwezige I/O poorten. Iemand een idee?

Ik heb geen (E)EPROM schrijver, maar wel een aantal PCI 3COM netwerkkaarten die als ROM flasher kunnen dienen (Network iPXE Flashrom 3COM 3C905C, Flashrom NIC3Com). De PCI 3COM netwerkaarten hebben een DIP-32 socket, de ISA netwerkkaarten echter een DIP-28 socket. Nu zag ik op Retrofitting a new EEPROM into an old PC dat een DIP-32 EEPROM ook op een netwerkkaart met DIP-28 socket werkt als gebruik gemaakt wordt van een (zelfbouw) adapter. Ik heb hier namelijk nog een DIP-32 EEPROM liggen die ik daarvoor kan gebruiken. Maar dat voelt toch een beetje als cheaten B).

Op een of andere manier gaat mijn voorkeur dus uit naar een DIP-28 (E)EPROM, dat past namelijk direct op een ISA netwerkkaart (en op een 486 moederbord). Ik heb nog een Nvidia TNT2 M64 videokaart met DIP-28 BIOS die misschien gebruikt kan worden voor een (hot) flash van een DIP-28 EEPROM met behulp van Supported hardware - flashrom of UniFlash. En ook nog 2x 8KB DIP-28 EPROM's (Fairchild Semiconductor NMC27C64, Intel D2764A) en 16KB DIP-28 EPROM (NEC D27128D), maar die kan ik helaas niet beschrijven in een netwerkkaart (daar heb je een UV eraser en een EPROM burner voor nodig).

Nu zag ik echter in de datasheet dat er verschil is qua pinout tussen bijvoorbeeld een Winbond W27C512 DIP-28 EEPROM en een Atmel AT28C256 DIP-28 EEPROM :/. Weet iemand waar ik op moet letten?

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 19-04-2021 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:44:
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik een XTIDE Universal BIOS ROM kan schrijven naar een E(EPROM). Het lijkt me namelijk wel handig om mijn IBM PS/2 Model 30 (286) van een CF kaart te voorzien. Helaas heeft een Sound Blaster 2.0 geen IDE poort, dus daar moet ik nog wat voor regelen (bijvoorbeeld zo'n eenvoudige IDE controller die vroeger bij CDROM spelers meegeleverd werd). Een multi I/O controller geeft hoogstwaarschijnlijk conflicten met de op het moederbord aanwezige I/O poorten. Iemand een idee?
Hangt af van de controller in kwestie en wat op het bord zit. Als ik me niet vergis was de model 30 een afwijking binnen de afwijkende vroege PS/2 lijn - de connector was de 'standaard' PS/2 card connector, maar ipv IBM's ESDI-smaak was het 'gewoon' een ST-506 MFM interface.

MFM en IDE delen dezelfde (default) memory ranges, dus die onboard controller zit ws op 1F0-1F7h / 3F6-3F7h. Dus als je losse controller in te stellen is op de secondary range (170-177h / 376-377h) gaat dat prima naast elkaar werken. Per default gaat de PS/2 BIOS er niet vanaf kunnen booten, maar daar kan de XTIDE uiteraard bij helpen.

Is je controller niet in te stellen op secondary (/tertiary/quaternary) address, dan heb je inderdaad iets anders nodig.
Ik heb geen (E)EPROM schrijver, maar wel een aantal PCI 3COM netwerkkaarten die als ROM flasher kunnen dienen (Network iPXE Flashrom 3COM 3C905C, Flashrom NIC3Com). De PCI 3COM netwerkaarten hebben een DIP-32 socket, de ISA netwerkkaarten echter een DIP-28 socket. Nu zag ik op Retrofitting a new EEPROM into an old PC dat een DIP-32 EEPROM ook op een netwerkkaart met DIP-28 socket werkt als gebruik gemaakt wordt van een (zelfbouw) adapter. Ik heb hier namelijk nog een DIP-32 EEPROM liggen die ik daarvoor kan gebruiken. Maar dat voelt toch een beetje als cheaten B).

Op een of andere manier gaat mijn voorkeur dus uit naar een DIP-28 (E)EPROM, dat past namelijk direct op een ISA netwerkkaart (en op een 486 moederbord). Ik heb nog een Nvidia TNT2 M64 videokaart met DIP-28 BIOS die misschien gebruikt kan worden voor een (hot) flash van een DIP-28 EEPROM met behulp van UniFlash. En ook nog 2x 16KB DIP-28 EPROM's, maar die kan ik helaas niet beschrijven in een netwerkkaart (daar heb je een UV eraser en een EPROM burner voor nodig).

Nu zag ik echter in de datasheet dat er verschil is qua pinout tussen bijvoorbeeld een Winbond W27C512 DIP-28 EEPROM en een Atmel AT28C256 DIP-28 EEPROM :/. Weet iemand waar ik op moet letten?
Misschien ligt het aan mij maar ik heb nog nooit XTIDE succesvol werkend gehad op een 512kb E(E)PROM op een NIC. Probleem was dat er geen kant-en-klare images waren en wat dan ook ik prutste ik geen functionele BIOS kreeg. Dat gezegd, het lag niet aan het niet kunnen schrijven van de EEPROM, dat kan prima met Uniflash op een PCI RTL-8029. Er zijn lichte verschillen tussen de EEPROMs, maar deze twee zijn iirc een pot nat. Enfin, mischien dat iemand anders het wel e2e voor elkaar had.

Ondertussen ben ik trouwens groot fan van m'n XGecu TL866-II flasher. Als je veel met deze meuk bezig bent ga je daar echt veel plezier aan beleven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:57:
[...]
Ondertussen ben ik trouwens groot fan van m'n XGecu TL866-II flasher. Als je veel met deze meuk bezig bent ga je daar echt veel plezier aan beleven.
Second that. Het ding slikt alles, hetzij via een package-converter-printje.

Ik was opzoek naar een ISA geluidskaart, puur voor DOS en misschien Windows 3.1/3.11.
OPL3 was wel een eis en ook geen hangende tonen.
Een Creative kaart ligt snel voor de hand, maar met een goede clone/compatible is ook niets mis toch?
Het is een Aztech kaart geworden, een MMSN837 - Multimedia 16. Ben benieuwd naar de SNR, hopelijk is ie een beetje stil zonder output signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:54:
[...]

Ik was opzoek naar een ISA geluidskaart, puur voor DOS en misschien Windows 3.1/3.11.
OPL3 was wel een eis en ook geen hangende tonen.
Een Creative kaart ligt snel voor de hand, maar met een goede clone/compatible is ook niets mis toch?
Het is een Aztech kaart geworden, een MMSN837 - Multimedia 16. Ben benieuwd naar de SNR, hopelijk is ie een beetje stil zonder output signaal.
AZT2316A - mijn favoriet iig. OPL3: check. Bug-free MPU-401: check.

Verder goede SBPro2 compatibilty en WSS krijg je er ook nog bij voor 16b audio.

Mijn MMSN824 was in ieder geval goed stil en dat is een vrijwel identiek ontwerp.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

IBM Model 30-8086 en de XT-CF adapter combineren gaat bij mij prima.
Wanneer de HDD hierop wordt losgekoppeld is deze op het moederbord automatisch uitgeschakeld. De XT-IDE bios mag ik dan zelfs op de C800 locatie zetten, waar normaal de HDD controller zit.

In het verlengde daarvan denk ik dat je een controller kunt gebruiken als je de originele hdd uitschakelt. Neem er dan wel een waarvan je de FDD/COM/serial kunt uitschakelen. Of inderdaad: pak een andere geluidskaart welke de IDE poort wel heeft: een XT-IDE zal deze gewoon kunnen gebruiken. Een SB 2.0 is natuurlijk prachtig, maar op een gemiddelde Aztech of ESS1868 zullen de meeste dingen ook prima werken. En geven dus een tertiary of quaternary IDE welke de XT-IDE bios kan aanspreken.

De meeste iets modernere NICs geven toch gewoon support voor de 28C64 chips? Ik "brand" deze gewoon in de XT adapters, dus op een NIC zal dat ook gewoon werken als deze chip wordt ondersteund.

Ik heb trouwens een equivalent van deze chip gebruikt:
https://nl.mouser.com/Pro...gqYuc3OvipbcAuBcLow%3D%3D
Maar dus nog niet getest op een NIC...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:12:
In het verlengde daarvan denk ik dat je een controller kunt gebruiken als je de originele hdd uitschakelt. Neem er dan wel een waarvan je de FDD/COM/serial kunt uitschakelen. Of inderdaad: pak een andere geluidskaart welke de IDE poort wel heeft: een XT-IDE zal deze gewoon kunnen gebruiken. Een SB 2.0 is natuurlijk prachtig, maar op een gemiddelde Aztech of ESS1868 zullen de meeste dingen ook prima werken. En geven dus een tertiary of quaternary IDE welke de XT-IDE bios kan aanspreken.
Maar een Sound Blaster 2.0 past natuurlijk heel goed bij een 286. Ik droom nog van een Gravis Ultrasound Classic/Max met IDE poort als aanvulling (maar veels te kostbaar) ;). Vroeger wel een Aztech geluidskaart (SB Pro compatible) in de 286 gehad (heel lang geleden). Te leen, want de Advance Logic ALS100 deed het niet. Recent nog eens getest: deed het nog steeds niet. En als ik vervolgens op de floppy uitwerp-knop drukte viel de voeding uit, kortsluiting? :X 8)7. Snel eruit gehaald :P.
De meeste iets modernere NICs geven toch gewoon support voor de 28C64 chips? Ik "brand" deze gewoon in de XT adapters, dus op een NIC zal dat ook gewoon werken als deze chip wordt ondersteund.

Ik heb trouwens een equivalent van deze chip gebruikt:
https://nl.mouser.com/Pro...gqYuc3OvipbcAuBcLow%3D%3D
Maar dus nog niet getest op een NIC...
Dat is een AT28C64B 8K x 8 DIP-28 EEPROM (flash). Heb je die in een XTIDE DIP-28 of DIP-32 socket zitten en/of beschreven? Het zou namelijk wel heel handig zijn als een DIP-28 EEPROM ook beschreven kan worden in een DIP-32 socket. De 8K EPROM's die ik nog heb liggen zijn niet niet elektronisch te wissen, alleen met UV licht (via raampje) en hebben 12,5V nodig om beschreven te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door frapex op 19-04-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:26:
[...]

Dat is een AT28C64B 8K x 8 DIP-28 EEPROM (flash). Heb je die in een XTIDE DIP-28 of DIP-32 socket zitten en/of beschreven? Het zou namelijk wel heel handig zijn als een DIP-28 EEPROM ook beschreven kan worden in een DIP-32 socket. De 8K EPROM's die ik nog heb liggen zijn niet niet elektronisch te wissen, alleen met UV licht (via raampje) en hebben 12,5V nodig om beschreven te worden.
Die xt kaart heeft een 28p socket.
http://www.malinov.com/Home/sergeys-projects/xt-cf-lite
Het fijne is dat deze gewoon op 5v kan schrijven en wissen.
Helaas helpt dat jou niet in de zoektocht naar schrijven in de 32p socket.
Heb je al op het net gezocht naar de mogelijkheden van die kaart?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:14:
[...]
Die xt kaart heeft een 28p socket.
http://www.malinov.com/Home/sergeys-projects/xt-cf-lite
Het fijne is dat deze gewoon op 5v kan schrijven en wissen.
Helaas helpt dat jou niet in de zoektocht naar schrijven in de 32p socket.
Heb je al op het net gezocht naar de mogelijkheden van die kaart?
De ISA multi I/O kaart die ik nog heb liggen heeft een hoop jumpers, maar er is geen volledig passende handleiding voor te vinden. Het liefst heb ik een losse IDE poort, dan kan de multi I/O kaart nog ergens anders ingezet worden. De DIP-32 EEPROM met een (zelfbouw) adapter op een netwerkkaart met DIP-28 socket lijkt mij op het moment het makkelijkst, heb ik ook alle spullen voor.

Maar een DIP-28 EEPROM schrijven is natuurlijk wel handig. Wil namelijk nog eens een AMI WinBIOS proberen op dat 486 moederbord van mij (want lage lees snelheid van het geheugen met externe cache aan). De AMI WinBIOS die ik nog had liggen blijkt namelijk helemaal geen WinBIOS te zijn :').

[ Voor 15% gewijzigd door frapex op 19-04-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:26:
[...]

Maar een Sound Blaster 2.0 past natuurlijk heel goed bij een 286. Ik droom nog van een Gravis Ultrasound Classic/Max met IDE poort als aanvulling (maar veels te kostbaar) ;). Vroeger wel een Aztech geluidskaart (SB Pro compatible) in de 286 gehad (heel lang geleden). Te leen, want de Advance Logic ALS100 deed het niet. Recent nog eens getest: deed het nog steeds niet. En als ik vervolgens op de floppy uitwerp-knop drukte viel de voeding uit, kortsluiting? :X 8)7. Snel eruit gehaald :P.
Dat is ranzig :o

Los van kortsluiting, ALS' eigen PnP init tool gebruikt 386-instructies dus ook bij een goede kaart zou het niet werken - maar ALS100 is supported door Unisound en die werkt op alles va 8086, dus dat zou wel kunnen werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

dion_b schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:54:
[...]

Dat is ranzig :o

Los van kortsluiting, ALS' eigen PnP init tool gebruikt 386-instructies dus ook bij een goede kaart zou het niet werken - maar ALS100 is supported door Unisound en die werkt op alles va 8086, dus dat zou wel kunnen werken.
Klopt van die 386-instructies, daarom ook tijdelijk een andere geluidskaart gebruikt. Helaas was ik destijds nog niet bekend met Real mode 386 CPU upgrade emulator for 286s. Unisound werkt inderdaad prima met de ALS100. Maar niet in de IBM PS/2 Model 30 (286), de ALS100 geluidskaart wordt simpelweg niet gevonden.

Overigens, alleen als de ALS100 in het bovenste ISA slot zit - van de IBM PS/2 Model 30 (286) - ontstaat er kortsluiting, in de overige ISA sloten werkt de kaart simpelweg niet. De kortsluiting wordt alleen niet veroorzaakt door de riser kaart, alle ISA sloten zijn netjes met elkaar een-op-een doorverbonden. Heel vreemd dus.

[ Voor 8% gewijzigd door frapex op 20-04-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHJl4LVMUJqHBK_K72Xyph5ivKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5LVAgpkXhqyWGmNuOLH5sDC.jpg?f=fotoalbum_large

Oud de oude doos! Maar een fan is door gebrand :-(
Iemand een idee waar ik een set Delta's kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

60x60x20mm?

Deze maakt de meeste herrie. Ook het aantal dB's moet period-correct zijn. ;)

Nee, integendeel. Mijn retro-meuk heb ik enigszins aangepast om stil te zijn. CF-kaartje hier, Noctua fan daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:43
Zanac-ex schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:15:
[Afbeelding]

Oud de oude doos! Maar een fan is door gebrand :-(
Iemand een idee waar ik een set Delta's kan vinden?
Gelukkig is je garantie zegel nog intact. :+

Trap je de CPU zo hard op zijn staart dat je zulke fans nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:40
Mooie Funprive sticker.
P3-450 SL35D die op 630 MHz werkte.
Netjes voor een Katmai.

Oud spul mag geluid produceren, niet dat ik het mis maar het hoort bij die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:37:
[...]

Dit is geen normale slijtage. Iets heeft het contact flink beschadigd. Zo'n slot socket kan ook stuk en daarbij de contacten op de CPU beschadigen. Mogelijk is de CPU lomp behandeld, of gewoon heel vaak uit het slot socket gehaald en er weer ingestopt.
Ik heb voordat ik er tijd in ga steken een voorzichtige poging gedaan om te kijken of de CPU eigenlijk wel tot een POST zou komen door deze na het insteken een miniscuul beetje terug te trekken.

De cpu geeft zowaar een POST. Het is dus blijkbaar toch de moeite om het contact weer in orde te maken met wat soldeer.

Update: De CPU geeft nu inderdaad keurig een POST, maar bij booten van Windows krijg ik nu steeds foutmeldingen. Iets gaat er blijkbaar niet goed met deze CPU dus ik ben bang dat deze gewoon instabiel/kapot is.

[ Voor 13% gewijzigd door MaNdM op 27-04-2021 15:39 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaNdM schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:52:
[...]

Ik heb voordat ik er tijd in ga steken een voorzichtige poging gedaan om te kijken of de CPU eigenlijk wel tot een POST zou komen door deze na het insteken een miniscuul beetje terug te trekken.

De cpu geeft zowaar een POST. Het is dus blijkbaar toch de moeite om het contact weer in orde te maken met wat soldeer.

Update: De CPU geeft nu inderdaad keurig een POST, maar bij booten van Windows krijg ik nu steeds foutmeldingen. Iets gaat er blijkbaar niet goed met deze CPU dus ik ben bang dat deze gewoon instabiel/kapot is.
Dat zou jammer zijn als hij defect blijkt.
Maar is dit dan nog met het niet herstelde contact? Want dan zou het uiteraard kunnen.
Ik denk dat het raadzaam is om het contact sowieso te herstellen, dat is een kleine moeite en dat neemt dan in ieder geval de twijfel weg of het daar aan ligt.
Werkt een andere cpu wel in je machine waar deze cpu voor bedoeld is?
Helaas woon ik niet in de buurt anders had je de cpu in mijn systeem uit kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Verwijderd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Dat zou jammer zijn als hij defect blijkt.
Maar is dit dan nog met het niet herstelde contact? Want dan zou het uiteraard kunnen.
Ik denk dat het raadzaam is om het contact sowieso te herstellen, dat is een kleine moeite en dat neemt dan in ieder geval de twijfel weg of het daar aan ligt.
Werkt een andere cpu wel in je machine waar deze cpu voor bedoeld is?
Helaas woon ik niet in de buurt anders had je de cpu in mijn systeem uit kunnen proberen.
Dit was na het herstellen van het contact helaas. Klein beetje tin erop en daarna vlak geschuurd, maar het mocht niet baten. Wel zonde maar ja, was maar gekregen gelukkig.

Heb nu ook iets anders gekregen. Een Diamond Monster Fusion AGP die groene verticale strepen geeft van een 5mm breed ongeveer en zo om de 3cm. Eerst dacht ik de oorzaak gevonden te hebben in een verbogen pinnetje van een RAM chip die kortsluiting maakte. Dit bleek helaas niet de oorzaak. Optisch kan ik zo niks vinden. Iemand een idee?

Misschien bakken op 250+ graden zodat de gpu contacten beter kunnen worden? De koeler doet het niet best dus misschien is hij te heet geworden.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het heeft wat maanden gekost... maar ik heb het bijbehorende toetsenbord weten te krijgen voor het Packard Bell iXtreme restoration project. En ik was al die tijd op zoek naar de bijbehorende 17" CRT... onvindbaar - om over de duurdere 19" variant maar te zwijgen. Groot was dus mijn verbazing dat ik op Marktplaats tegen de nog zeldzamere 15" LCD aanliep... en hij mocht voor weinig weg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uCwQXgEzVGrfuR7OyXO_2mFfVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjjxjh2FX9bQ3uIW0Vp0CFSE.jpg?f=fotoalbum_large

Happy :). Nu de muis en speakers nog. De Interne hardware en software is niet origineel helaas, maar wel 'matching' (P3 1000mhz met 256mb). Zolang ik de originele restore CD's niet weet te vinden is dat ook van minder belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:10:
Het heeft wat maanden gekost... maar ik heb het bijbehorende toetsenbord weten te krijgen voor het Packard Bell iXtreme restoration project. En ik was al die tijd op zoek naar de bijbehorende 17" CRT... onvindbaar - om over de duurdere 19" variant maar te zwijgen. Groot was dus mijn verbazing dat ik op Marktplaats tegen de nog zeldzamere 15" LCD aanliep... en hij mocht voor weinig weg!

[Afbeelding]

Happy :). Nu de muis en speakers nog. De Interne hardware en software is niet origineel helaas, maar wel 'matching' (P3 1000mhz met 256mb). Zolang ik de originele restore CD's niet weet te vinden is dat ook van minder belang.
Op onderstaand web adres kun je wel diverse Packard Bell master cd iso's vinden, maar die zullen in het algemeen in de Engelse taal zijn.
Misschien heb je er evengoed iets aan.

https://archive.org/detai...e?query=packard+bell&sin=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 05:45:
[...]

Op onderstaand web adres kun je wel diverse Packard Bell master cd iso's vinden, maar die zullen in het algemeen in de Engelse taal zijn.
Misschien heb je er evengoed iets aan.

https://archive.org/detai...e?query=packard+bell&sin=
Klopt, en de ixtreme staat er niet tussen helaas. Engels zou prima zijn maar voor zover ik kan nagaan is dit model alleen in de Benelux en Frankrijk geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 07:41
Heeft er iemand verstand van MFM-drives? Ik heb er eentje in een Sanyo XT, met controller, en die heeft (voor zover ik het me herinner) steeds gewerkt.

Die XT heeft sinds ik het scherm ben kwijtgeraakt lange tijd niet meer gewerkt. Nu ik er eindelijk een Trident VGA-kaart heb in zitten, kan ik die weer inzetten, maar de boot blokeert bij het scherm waar hij het ramgeheugen (640kb ...) toont. De drive zelf spint op, de led vooraan lijkt ook normaal te reageren, dus ik heb geen idee wat het probleem is.

Haal ik de drivecontroller eruit, dan boot die vlotjes door.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

flupke1 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:08:
Heeft er iemand verstand van MFM-drives? Ik heb er eentje in een Sanyo XT, met controller, en die heeft (voor zover ik het me herinner) steeds gewerkt.

Die XT heeft sinds ik het scherm ben kwijtgeraakt lange tijd niet meer gewerkt. Nu ik er eindelijk een Trident VGA-kaart heb in zitten, kan ik die weer inzetten, maar de boot blokeert bij het scherm waar hij het ramgeheugen (640kb ...) toont. De drive zelf spint op, de led vooraan lijkt ook normaal te reageren, dus ik heb geen idee wat het probleem is.

Haal ik de drivecontroller eruit, dan boot die vlotjes door.
@Waterbeesje heeft geloof ik wat ervaring met MFM of RLL configuraties. Als niet-MFM ervaringsdeskundige zou ik de MFM-drive (kabels) eens ontkoppelen van de MFM-controller. Als het systeem dan wel doorstart (naar floppy) is het wellicht toch iets met de MFM-drive (of boot sector). Als het systeem niet doorstart is er wellicht sprake van een I/O conflict (met de VGA kaart?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MFM, heerlijk inconsequent! Maar ik heb een paar handvatten voor je.

Zonder te weten welke drive/controller combo je gebruikt kan ik enkel wat globale dingen aangeven.

Basic: maak de contacten eens schoon met <95% schoonmaak alcohol (of <95% medische isopropanol). Slechte contacten kunnen de signalen verstoren en de kaart kan niks meer halve signalen: blijft in zijn zoek routine hangen. Meestal komt er dan wel binnen 2-3 minuten en foutmelding.

Op sommige kaarten moeten de instellingen van je schijf met jumpers worden gezet, die spreken de bios aan. Staan deze jumpers nog goed?

Zo'n kaart werkt met een ROM met bios extensie, met een geheugen adres boven 640kB en onder de 1MB (meestal de C800 reeks).
MDA of CGA gebruikt B800 bijvoorbeeld, maar VGA zit op C000. Toen vga nog niet populair was, werd de C000 reeks ook gebruikt voor ROM extensies. Dit moet dan met jumpers in te stellen zijn.
Kan het zijn dat jouw kaart is geconfigureerd om de geheugen reeks van de VGA te gebruiken?
Zo ja: probeer deze naar de veiliger C800 te zetten. Anders is alles tussen C800 en EFFF veilig, als het geen andere kaarten gebruikt die een bios extensie hebben.
Deze straat ook op mijn lijstje verdenkingen hoog!

Zo'n mfm schijf zit 25-30 jaar over zijn houdbaarheid heen. Je mag echt van geluk spreken dat deze nog werkt! Het kan dat deze door het jarenlang stil staan niet helemaal lekker meer is. Lagervet verdroogt dan, en de stappenmotor raakt van het padje. De motor smeren met naaimachine olie of ptfe spray helpt om m weer goed te laten werken. Het kan dat hierdoor de controller niet de juiste signalen krijgt en blijft hangen.

Nog een noot:
Misschien weet je het nog van vroeger: De koppen moeten goed geparkeerd worden voor de computer mag worden verplaatst (of de HDD worden uitgebouwd). Dit niet doen kan een headcrash veroorzaken, dat is permanent een game over.
Veel hdds hadden een time out waarna deze automatisch parkeert, of een ander foefje hiervoor. Soms is de handleiding nog gewoon te vinden op het net, dus daar zou je in kunnen kijken.

Mocht hiermee de schijf worden gedetecteerd (dat zie je in beeld en het lampje reageert dan tijdens de detectie), is de kans groot dat de boel niet wilt opstarten van HDD en je niet kunt partitioneren, dan is een low level format nodig via DEBUG (vanaf floppy disk)

Zodra de boel doorstart kun je de koppen ook parkeren met software (kan ik je evt wel aan helpen als je deze niet meer hebt)

En wat foto's zijn uiteraard ook welkom :D

(Edit: diverse kleinigheidje en typo's)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Bedankt Waterbeesje, voor zover ik zie is het er eentje zonder stappenmotor (die hebben aan de zijkant een "blok", en deze heeft, ondanks de grootte, een gewone opbouw.

De controller is een WD1002A-WX1.

Enkel 2 jumpers om het adres te kiezen: I/O port 320h (daar staat die default op, en I/O 324h. Dat heb ik ook geprobeerd, maar hetzelfde effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByvYK89P23yKaWgkA5qRtO77Yu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7DEBQ1iCF1K48G7N0MUUyyf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FOp8R4LaJFy8zOrG78PomfukLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeeF0Yq4YfegQhno5zB9cAce.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Nog wat hardwareporno. De harde schijf is een Seagate ST-225. Wel toevallig dat het een van de twee bedrijven is die nu, 36 jaar na datum, nog steeds bestaan.

Zowel van de controllerkaart als van de harde schijf heb ik het handboek kunnen vinden. De hele bouwkwaliteit van dit toestel en haar onderdelen ruikt naar de koude oorlog, met de bedoeling de warme variant ervan te kunnen trotseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-bLBgfHO4B_xt-Wg_yC2s5eKfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XejU5zgjTv2uzWwf6IrcjIWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdv96Si_elMCgVD3WbURn6e9RiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJmsansXyqw1Rx3pBKSVqBef.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI_4YwyTNoAvPlJvrIFQsuDWC2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPlkBwVcbInVBfafSf8M2Gjc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsSo9R8ZqhYkShD1mZfEEkL-FAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKdmA1XRZMHY6R7v3me8SCXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

flupke1 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:52:
Bedankt Waterbeesje, voor zover ik zie is het er eentje zonder stappenmotor (die hebben aan de zijkant een "blok", en deze heeft, ondanks de grootte, een gewone opbouw.

De controller is een WD1002A-WX1.

Enkel 2 jumpers om het adres te kiezen: I/O port 320h (daar staat die default op, en I/O 324h. Dat heb ik ook geprobeerd, maar hetzelfde effect.
[Afbeelding][Afbeelding]
De ST225 is een dergelijke schijf! Ik heb zelf de 237 (rll gecertificeerd, verder identiek)! Die heeft wel degelijk een stappenmotor ;)

Any way: ik vrees dat het adres niet is in te stellen. Aan de andere kant: misschien is dat juist goed.
Het is een relatief moderne mfm controller die al op C800 zit.

https://th99.dosreloaded.de/c/U-Z/20217.htm

Op deze site zie je onderaan ook de DEBUG commando's verwijzen naar C800 dus dat zit goed.

Wat gebeurt er als je de schijf los haalt van de kabels?

Wat gebeurt er als je de bios uitschakelt met jumper W3?

Edit:
Zitten er meer controllers in die een bios extensie hebben? Kun je die er uit halen?

Op welk irq zit de HDD controller nu?

Edit 2:
Het lijkt of de irq jumper 7 bij jou geen verbinding maakt? Moet die niet verbonden zijn? Irq 5 is wat je nodig hebt, 2 conflicteert met de vga controller.

Het lijkt ook of W5 niet verbonden is, welke het formaat van de ROM chip bepaalt?

Wel een vette kast, goed schoon maken en je hebt een mooi apparaat staan! :D

[ Voor 11% gewijzigd door Waterbeesje op 02-05-2021 21:30 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Ik heb nog een andere MFM-schijf, en die had zo'n enorm blok aan de zijkant, dus ging ik er verkeerdelijk vanuit dat deze al wat moderner was. Mijn excuses.

J7 op S1 is open, dus IRQ5. ik zal eens proberen op IRQ2 en dan eens zonder bios.

Op IRQ2 met BIOS, zelfde probleem (schijven niet aangesloten).
Op IRQ2 zonder BIOS, boot error
Op IRQ5 zonder BIOS, boot error

Betekenen die boot errors (m.a;w; dat die zonder bios enabled wél doorboot) dat er dus iets mis is met het bios van de kaart?

Edit 1:

Ik heb W5 en W7 getest met de multimeter, en die staan beide op 1-2 closed.

Edit 2:

Heel het boeltje terug in elkaar gestopt, met de bios disabled, krijg ik logischerwijze een Boor error.

Edit 3:

Ik heb de kaart eens een ISA-slot verder gezet, en godgloeiende, die boot door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25-cMx2p5W5sLbxLz0PBqQBbMr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBCpA8BFB638X4dVxi3X8hnD.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 4: Have you tried rebooting?

Suc7 :d
Zelfs na mijn beenhouwersbehandeling laat deze Japanner/Amerikaan zich niet kennen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ygi-7RjL8Mwq8Fy-W0W2_nkPCbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1hZ3Nft8RyaClibrVyxaas7.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 5:

Helaas wel geregeld de melding "general failure error reading drive C" bij het openen van mappen of programma's.

Zijn er in dos 3.21 hulmiddelen om de schijf te testen?

[ Voor 64% gewijzigd door flupke1 op 02-05-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

S1 is zuiver voor het type schijf, dat doet niks met het irq. En van de vele foutjes van TH99 helaas...

Het irq moet met W7 worden geregeld, maar daar zitten geen headers op bij jou. Als ik naar de soldeer puntjes kijk heeft daar ooit wel een draad op gezeten. Of zit die aan de achterkant? Of mis ik die elders? Dat geldt trouwens ook voor W5, voor de bios size.

Bios enabled betekent dat het irq wordt gevraagd door het bios, bios disabled wordt er geen bios ingeladen dus vraagt de aansturing heb irq.

Ik vermoed dat de kaart nu (met bios enabled) vraagt naar iets dat niet hoort:
- irq2 waar ook floppy controller zit
- geen irq want geen jumper, dan blijft ie in een loop zitten.

Kun je controleren of de puntjes van W7 contact maken? 2 met 1 of 2 met 3? En W5?

Die zullen wel iets vertellen over irq en bios size.

Oh en nog een basic: heb je de bios chip er uit gehad en terug geplaatst? Doe dat eens 5x om de contacten schoon te wrijven.

Edit: het is dus gelukte terwijl ik dit tiepte, Nice job!
Dat ruikt naar vervuilde contacten en slecht contact!

Het programma Checkit heeft een basic controle mechanisme voor de harde schijven. Als je PC dos 5.02 pakt, kun je Scandisk van Windows 98 gebruiken.

Ik vrees echter dat je niet ontkomt aan een debug g=c800:5 low level format. De schijf heeft te lang stil gestaan, en deze schijven zijn zo fijn dat ze niet onthouden waar de kop staat. Nu zit ie waarschijnlijk half naast zijn spoor te lezen.

Kijk of er "belangrijke" bestanden te vinden zijn. Probeer dat soort bestanden te kopiëren naar een flop (30x retry). En als die echt niet wilt ontkom je niet aan een low level format.

Doe daarna jezelf en plezier en installeer pc dos 5.02:
- Scandisk uit W98 wordt bruikbaar, echt handig!
- nog steeds een lage geheugen fotoprint (met XT computers in gedachte ontwikkeld)
- dosshell
- Interlnk en intersrv om bestanden tussen computers te verslepen via een parallelle of seriële poort

En zorg dat je iets als "park.com" krijgt om de harde schijf te parkeren. Daar zijn 1001 verschillende vormen van.

[ Voor 36% gewijzigd door Waterbeesje op 02-05-2021 22:30 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

flupke1 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:44:
Edit 5:

Helaas wel geregeld de melding "general failure error reading drive C" bij het openen van mappen of programma's.

Zijn er in dos 3.21 hulmiddelen om de schijf te testen?
Die oude harde schijf moet wellicht gewoon even opwarmen, ik zou 'em een tijdje aan laten staan voordat je scandisk sectors als "bad" laat markeren. Probeer daarna de controller ook weer in het oude (vorige) ISA slot om uit te sluiten dat het aan het ISA slot ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door frapex op 02-05-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
De bioschip zit vastgesoldeerd op de ic van de controllerkaart, zonder voetje.

Het succes was wat voorbarig, ik denk dat de schijf er nu wel de brui aan het geven is. Na opnieuw opstarten (een programma op diskette liep vast en ctrl-brerak of ctrl-alt-del lukt niet om die te herstarten. Dus wel hard moeten uitzetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Op zich kan dat als je de boel weer gewoon opnieuw opstart zonder de computer verder te verplaatsen. Zeker deze st225 kan wat hebben. Begin eens met een met:
- Half uurtje aan laten staan zoals Frapex zegt
- kijk of de bestanden dan bereikbaar zijn
Zo niet:
- boot van flop
- low level format met debug
- partitie opnieuw maken met pc dos 5.02 fdisk
- Format c: /u/s met pc dos 5.02

Alle data op de HDD gaat verloren maar dikke kans dat je dan de eerste twee jaar geen fouten hebt. Daarna opnieuw low level format, zoals destijds af en toe gebruikelijk was.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Laatste update, zonder foto's, die komen als ik weer wat heb bijgeslapen.

Ik heb alle contacten mooi propergemaakt en de controller nog even van plaats teruggezet naar de oorspronkelijke. Nu boot die 9 van de 10 keer wel mooi door en heb ik geen errors meer bij het lezen van de drive. De trident 16-bit ISA VGA-kaart geeft ook op 8 bit mooi en klaar beeld op mijn Iiyama die een derde van de leeftijd van dit bakje heeft.

De schijf bevat voornamelijk wat spelletjes, zoals Wheel of fortune, een racespel en tetris. Ik zal die volgend weekend van de schijf halen en archiveren. Ik heb al een systeemfloppy gemaakt op eennoude antivirusflop van de bank BBL (nu ING). Ik heb wel een stukje uit de floppy moeten knippen (dat herinnerde ik me wel nog :)).

Heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi dat het allemaal weer lijkt te werken! :D
Heb je ook de HDD parkeer software kunnen vinden? (Meestal Park.com of .exe)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Nog wat foto's, het beeld is opvallend goed. Zeer tevreden van de VGA-kaart. Test Drive! Wheel of Fortune!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPOuZwFX6cRdymIY4rAtsW4ugZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIcrJYvj95oytpmD5NYvFqQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llclEhQ6JrqOgxLAlvDe9AvtXQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKkq1koqPUnytIwBpqPa6b3g.jpg?f=fotoalbum_large
spoiler: antwoord:
Time for the Picking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTPE8qE5PNkHO3ec5EpZExsy9Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrCanyBoltGjGBJOnwBKIV9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Park zet ik er volgend weekend op, eerst mijn PPro terugvinden met de 5'25" drive, dan kan ik beginnen met het overzetten van flop naar cf naar netwerk 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door flupke1 op 03-05-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

flupke1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:09:
Nog wat foto's, het beeld is opvallend goed. Zeer tevreden van de VGA-kaart. Test Drive! Wheel of Fortune!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
spoiler: antwoord:
Time for the Picking

[Afbeelding]

Park zet ik er volgend weekend op, eerst mijn PPro terugvinden met de 5'25" drive, dan kan ik beginnen met het overzetten van flop naar cf naar netwerk 8)7
Ziet er goed uit!

Om data op en neer te pompen zou je eens kunnen verdiepen in laplink kabels of de xt IDE kaartjes. Beiden werken erg goed vind ik en je voorkomt gedoe met floppen die aan kwaliteit te wensen over beginnen te laten :)
Ik gebruik beiden wel eens en ben er zeer tevreden over!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
Is een Compaq iPAQ iets voor retro gamen? Nee, niet de PDA, ik bedoel een generatie office pc-tjes van rond het jaar 2000. W2K draaide er goed op, het lijkt me dat een DOS versie ook wel moet lukken. Misschien is het niet oud genoeg voor de echte diehard retro gamert :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Antonius schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:37:
Is een Compaq iPAQ iets voor retro gamen? Nee, niet de PDA, ik bedoel een generatie office pc-tjes van rond het jaar 2000. W2K draaide er goed op, het lijkt me dat een DOS versie ook wel moet lukken. Misschien is het niet oud genoeg voor de echte diehard retro gamert :o
Dat is lastig om te zeggen. Wat is je doel qua games? Ik lees "DOS", maar dan nog zitten er flinke verschillen in wat je doel is. DOS op zich draait eigenlijk op bijna alles tot 2010 wel maar de ondersteuning van hardware is vaak lastiger. Zo zijn er limieten op de grote van de harde schijf en bruikbaar ram.

Wat voor games wil je spelen? Bijvoorbeeld Quake of Duke Nukem 3D zijn uiteraard een heel andere categorie dan Jumpjet of Prince of Persia. Met name 'speed sensitive games' zijn belangrijk: probeer Test Drive 3 maar eens te draaien op iets anders dan een 386-25.

Wat is je verwachting voor Vesa modi ondersteuning? Veel resoluties die redelijk standaard lijken, moeten actief worden ondersteund door de videokaart. Soms met een overlay als die van univbe.
Of wil je juist ondersteuning voor CGA of Hercules? Dat is ook niet vanzelfsprekend op nieuwere kaarten. Standaard vga lukt vaak wel prima.

Wat verwacht je van geluid? Standaard pc speaker geluid lukt meestal prima, maar de ipaq desktop heeft ook een geïntegreerde geluidskaart. Daarvoor is waarschijnlijk een dos driver nodig.

Welke hardware zit er precies in? Grafisch, cpu, geluid, ram, HDD... Daarmee kunnen we kijken of dat aansluit bij de games die je voor ogen hebt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wellicht dat dit helpt: Wikipedia: iPAQ (desktop computer)

Simpel: Pentium 3 of Celeron met max 512 Mbyte RAM. Gok dat de standaard config toen 128 of 256 was, iig voldoende om er ook XP op te kunnen draaien.
Mobo's hebben naar verwachting alles onboard en er zal lang niet altijd ondersteuning zijn voor DOS games. Maar in principe moet je er wel alles mee onder dos compatible mode in w98 kunnen draaien. Vraag me niet nar specifieke grafische of geluidsdingen, het was een huis tuin en keuken desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
Dank voor het meedenken. Idee was meer dat ik me afvroeg of iemand van de vaste gasten hier er iets mee zou kunnen/willen. Als ik zo'n ding voor niets in V&A zet dan gaat er iemand mee handelen. Een van de regulars hier mag hem zo hebben, daar heb ik meer aardigheid in. Zelf zou ik het best leuk vinden om er mee te prutsen maar ik heb er simpelweg geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
Als je de plek hebt, hou die bij voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:46
Dat is toch een leuk bakkie om mee te spelen, lekker klein en Compaq(t).
Als je nog ergens een klein plekje over hebt zeker bij je houden, die tijd om ermee te "prutsen" komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Precies dat. Ooit gaat het kriebelen.
Tegen de tijd dat je computers bestuur met je gedachten kun je mooi je kleinkinderen uitleggen hoe het vroeger ging.

Net als in die ene scène uit back to the futures, wat Marty zich uitsloot tegenover te kinderen, die reageren "moet dat nog met de handen?"

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
Als je nu met retro spul wil beginnen zonder veel geld uitgeven zou ik gewoon een pentium 4 socket 478 met AGP nemen, daarmee kan je alle kanten op en veelal hebben ze nog Windows 98 support(check dat wel of die drivers er zijn anders prik je even een andere geluidskaart erin bijvoorbeeld).
Je hoeft hem alleen even te strippen naar 512mb ram en HT uitzetten op de processor en gaan met die banaan, eventueel dual boot naar Windows XP zoals ik heb gedaan, verder kan je de pentium 4 helemaal gaan downclocken, die van mij draait op 1,4ghz ipv 2,8ghz.

Het mooie van de pentium 4 is vaak dat een USB toetsenbord ook fatsoenlijk werkt, en eigenlijk alle oudere spellen zoals op de 80486 heb je wel emulatie voor, Windows 98 emuleren vooral direct3D is een crime en werkt voor geen meter, dan moet je toch echt native gaan draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 05-05-2021 11:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Antonius schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:25:
Dank voor het meedenken. Idee was meer dat ik me afvroeg of iemand van de vaste gasten hier er iets mee zou kunnen/willen. Als ik zo'n ding voor niets in V&A zet dan gaat er iemand mee handelen. Een van de regulars hier mag hem zo hebben, daar heb ik meer aardigheid in. Zelf zou ik het best leuk vinden om er mee te prutsen maar ik heb er simpelweg NOG geen tijd voor.
There, ftfy.
Ding is klein genoeg om in een verhuisdoos te doen en ergens weg te zetten. Vreet geen haver ook. Zou hem gewoon wegzetten, er komt vanzelf wel een tijd dat je er wel iets me kunt. Weggeven / gooien kan altijd nog. Je winterkleding neemt meer ruimte in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb even kijken naar dat ding, uitdaging is dat de specs voor een Windows-bak redelijk beperkt zijn, maar voor DOS loop je er tegenaan dat de audio AC'97 is vanaf de i810 chipset. Dat heeft geen DOS support, dus zonder externe audio schiet het niet op.

Wat je overhoudt is een systeem dat voor vroege Win9x spellen interessant kan zijn, maar daar houdt het wel op ben ik bang.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:46
Zijn nog wel leuke DOS dingen mee te doen, OPL2LPT of andere speel dingen op SerdaShop maar helaas idd intern niet veel uitbreiding mogelijk maar is zeker voor DOS nog wat leuks mee te doen.

[ Voor 30% gewijzigd door shaiwa887 op 05-05-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shaiwa887 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:58:
Zijn nog wel leuke DOS dingen mee te doen, OPL2LPT of andere speel dingen op SerdaShop maar helaas idd intern niet veel uitbreiding mogelijk maar is zeker voor DOS nog wat leuks mee te doen.
Kan, maar op moment dat je er van alles en nogwat extern aan gaat hangen had je net zo goed in eerste instantie al iets kunnen nemen met DOS-supported audio, zoals bijv een Via Epia-based ding; Via heeft als enige AC'97 vendor gezorgd voor legacy SB support.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Beetje out of the box: het ding is relatief klein, dus je kunt hem ook nog als boekensteun gebruiken :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laatst wat AGP kaarten getest en meteen maar even 3DMark gedraait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiCCVGq42t24tvFUdRKAFkafAnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iBjSZmYcZ4eoByMtIbtFWSyQ.png?f=user_large

De Ti4800SE is in feite een Ti4400 met AGP 8x (wat niet boeiend is), maar interessanter is dat deze bijna de helft van de transistors heeft en niet zo heet wordt als de oudere NV25.
De Radeon DDR was later gerelabeld naar een Radeon 7200.

Dit alles op een relatief modern platform;
-Athlon64 3500+ (socket 939)
-MSI K8N Neo2 Platinum (nForce3)
-2x 1GB DDR400
-Windows XP 32bit SP3
-'Nieuwste' beschikbare videokaartdrivers, non-beta.

De Riva TNT2 Vanta LT 16MB durfde niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:41:
(...)

De Riva TNT2 Vanta LT 16MB durfde niet. :+
Toch kun je deze prima gebruiken voor games tot ca. 1998 :)
Geweldige Vesa ondersteuning en goede doorvoer in DOS, snel genoeg voor 3D dingen die net wat meer vragen dan een ATI Rage II

Oké, voor een Pentium 3 zou ik deze ook niet inzetten, maar voor een lager geklokte P2/Celeron/K6/6x86 heb je echt niet sneller nodig dan dit: de cpu/cache zijn de flessenhals :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 12 ... 87 Laatste