To be determined...
Ik bench met 3Dmark2000; 3Dmark01SE en de timedemo van Q3A.
Voorlopig is de stock Radeon 9700Pro de winnaar,maar die wordt heel erg heet,en zonder aftermarket koelsysteem ga ik die niet inzetten.
Als ik rond ben, post ik de resultaten hier.
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
Ik zit zelf ook een beetje te dubben, als het toch over agp gaat.
Ik moet ze eigenlijk benchmarken maar ik heb ook weer niet al teveel zin in terugswappen.
Saved by the buoyancy of citrus
Nice, interessant om te zien. Wel grappig dat de 9800Pro veel sneller is dan een Ti4800SE, maar dat die laatste toch veel populairder/duurder lijkt de laatste tijd. Compatibiliteitsdingetje ofzo?PD2JK schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:41:
Laatst wat AGP kaarten getest en meteen maar even 3DMark gedraait.
[Afbeelding]
De Ti4800SE is in feite een Ti4400 met AGP 8x (wat niet boeiend is), maar interessanter is dat deze bijna de helft van de transistors heeft en niet zo heet wordt als de oudere NV25.
De Radeon DDR was later gerelabeld naar een Radeon 7200.
Dit alles op een relatief modern platform;
-Athlon64 3500+ (socket 939)
-MSI K8N Neo2 Platinum (nForce3)
-2x 1GB DDR400
-Windows XP 32bit SP3
-'Nieuwste' beschikbare videokaartdrivers, non-beta.
De Riva TNT2 Vanta LT 16MB durfde niet.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Geloof het wel ja. Een 9800 Pro (R350/360) werkt niet altijd op AGP 2x vanwege de keying/compatibility. De 9700 Pro (R300) heeft hier geen last van.
Voor de fanatiekelingen met een 440BX bord is dit belangrijk.
[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 15-05-2021 11:43 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Is het niet voornamelijk om te vermijden dat die in een slot terecht komt dat geen 1,5V kan leveren? De 9700Pro en de Ti4600 zijn voor beide kampende snelst mogelijke kaarten in een BX voor zover ik weet.PD2JK schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:41:
@Sp33dFr34k
Geloof het wel ja. Een 9800 Pro (R350/360) werkt niet altijd op AGP 2x vanwege de keying/compatibility. De 9700 Pro (R300) heeft hier geen last van.
Hoor ik mijn naam?PD2JK schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:41:
@Sp33dFr34k
Mijn P3 is een Asus P3B-f met BX chipset.
Daarop zit een slotket met P3-933 op een 140MHz fsb en een AGP bus van 93MHz. Dus ik kan me wel als fanatiekeling beschouwen
Ik draai ook een Gf4, een Ti4200. De performance winst tov een MX440 is niet zo groot als je mag verwachten op een sneller systeem: je merkt echt dat de AGP bus en cpu de flessenhals worden.
Voordeel van de MX440 was ook dat de fsb maar 150MHz kon, voor 1050MHz cpu snelheid (100MHz agp trekt deze Ti niet blijkbaar)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Alle testen zijn uitgevoerd op het volgende systeem:
Asus P4C800-E
Intel P4 3.2 (Northwood)
3 GB ram SDR-DDR in dual Channel
Audio,Lan, Firewire en poorten (buiten USB) uitgeschakeld.
Windows 2000
Radeon 7.8 drivers voor de ATI-kaarten
Forceware 93.71 voor de FX-serie van Nvidia
Forceware 45.23 voor de anderen
Alle testen bij 1024*768*16
Ik zal de test nog eens draaien op een P3BF+1,4 Tualatin, zodat ik ook de oudere 3.3v-kaarten (Riva/TNT2) er kan bijnemen.
/f/image/bok8YbmIdhl3ehzAJOiX08RC.png?f=fotoalbum_large)
Edit: De score van Q3A is de fps*100 om de score in hetzelfdebereik te houden als de 3D-marks.
[ Voor 4% gewijzigd door flupke1 op 16-05-2021 00:51 . Reden: typo's+ extra info ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Dat zal voor de volgende keer zijn, ik kruip erinSp33dFr34k schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:48:
Wauw, de 9800Pro is wel echt een beest zo te zien. Had gedacht dat een FX5900Ultra sneller zou zijn, maar dat valt dus tegen. Mooi overzicht en mooie rij kaartenBen idd ook wel benieuwd hoe het zich allemaal verhoudt op een Tualatin 1.4
Mooi ding!MaNdM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:43:
[Afbeelding]
Vandaag uit Rusland mogen ontvangen. Een Diamond Monster Sound MX200 mét originele wavetable board erbij.
Wat voor wavetable-geval is het exact?
Ik heb een vergelijkbare Monster Sound met Trust Korg module gevonden een keertje, maar dat is een veel grotere dan deze.
Heb trouwens zelf van de week een Logitech Soundman binnen, oftewel een een Mediavision Jazz geval. Hoor heel tegenstrijdige berichten over zowel geluid als compatibilty. ben benieuwd...
Oslik blyat! Oslik!
Staat AdWave32 op. Nader onderzoek maakt duidelijk dat ik geen MX200 maar een M80 heb. Is vrijwel gelijk aan de MX200 maar heeft niet de 64 stemmige Roland uitbreiding.dion_b schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:25:
[...]
Mooi ding!
Wat voor wavetable-geval is het exact?
Ik heb een vergelijkbare Monster Sound met Trust Korg module gevonden een keertje, maar dat is een veel grotere dan deze.
Heb trouwens zelf van de week een Logitech Soundman binnen, oftewel een een Mediavision Jazz geval. Hoor heel tegenstrijdige berichten over zowel geluid als compatibilty. ben benieuwd...
[ Voor 12% gewijzigd door MaNdM op 16-05-2021 15:20 ]
To be determined...
Ah, een AdMos QDSP QS1000. Je komt ze vrij vaak tegen met 1MB, dan klinken ze waardeloos, maar dit zou 2MB moeten hebben en hopelijk een stuk beter klinken. Volgens deze review in ieder geval niet zo 'furztrocken' als de default Windows GS Wavetable software synth.MaNdM schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:17:
[...]
Staat AdWave32 op. Nader onderzoek maakt duidelijk dat ik geen MX200 maar een M80 heb. Is vrijwel gelijk aan de MX200 maar heeft niet de 64 stemmige Roland uitbreiding.
Oslik blyat! Oslik!
Dat van mij is voornamelijk veel googelen en sites tegenkomen waar ze toevallig iets hebben liggen wat past, en het geluk hebben dat alles het doet.
Ik heb nu een Avance ALS100 ma5asound met een MT32-pi eraan gekoppeld voor de MT32/General Midi emulatie, maar hij ruist nogal, en onder windows is het nogal priegelen met met sommige spellen als ze Miles Sound System gebruiken. Ik heb nu een turtle beach santa cruz erbij geprikt, die wel goed werkt onder windows en basic EAX en A3D ondersteuning heeft, maar die gameport doet niet aan MPU 401. Meeste wat ik speel met MT-32/General midi zijn adventurespellen. ScummVM heeft een windows 98 port, en zodoende kan ik de midi uitsturen via de joystickpoort, naar de mt32-pi, en die heb ik dan weer aangesloten op de line in van de santa cruz. Niet ideaal, maar het klinkt in ieder geval prima. Sowieso vind ik het leuk om spellen die op een diskette passen te spelen met een soundfont die 50x zoveel MB's is
Probleem met virtualisatie (VM) is dat direct3D niet of zeer slecht werkt of heb jij het wel goed aan de gang gekregen ?
Je kan ook gewoon een Pentium 4 Socket 478 pakken (Met AGP niet PCI-E) en strippen tot 512mb ram en eventueel CPU downclocken onder de 2ghz en HT uitzetten en daar Win98 op draaien dat werkt ook, en dan eventueel een Sound blaster kaartje erin stoppen(voor Dos support) en de onboard kaart uitzetten, even goed opletten dus dat je drivers voor Windows 98 hebt, de meeste pentium 4 modellen hebben dat nog wel.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2021 18:13 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik zou zeker ook Windows 2000 niet afschrijven als OS wanneer je DOS niet meer nodig hebt. Win2K is heel erg stabiel en biedt goede driverondersteuning. Het is iets trager in opstarten maar sluit binnen de 2 seconden (!) af op het hierboven vermeld systeem.
Bij Windows 98 zijn ook zaken te vinden zoals USB 2.0 support en USB geheugensticks die werken, dat zijn een paar updates wat op internet rondslingeren zoals Windows 98SE Unofficial SP, dan werkt alles goed, voor de USB 2.0 is ook een driver/update van.
[ Voor 71% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2021 19:14 ]
Daarnaast volledig met je eens dat Win2k eigenlijk de beste OS en meest stabiele OS was voor lange tijd, het zat zeer goed in elkaar, XP was lange tijd "gammel".
[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2021 19:19 ]
De TUSL2-M heeft 4X AGP en slikt normaal gezien alle kaarten (universal AGP). We zullen zien in de praktijk hoe dat dat gaat. De 3D Prophet II Ti (Geforce 2 Titanium) doet het in ieder geval hier al vlotjes op deze plank (7454 ptn op 3DMark 2000).
Dit. Inclusief budgetmr_evil08 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:10:
@mennuz Marktplaats en V&A in de gaten houden en vooral niet denken van ik wil nu 1, als je geduld hebt en het mag een jaar duren kun je makkelijk 1 goedkoop op de kop tikken, zelf geef ik niet meer dan 20 euro uit voor mijn pc,s en heb er inmiddels een 486 een pentium 1 en pentium 3 en pentium 4, de pentium 3 inmiddels weer weggedaan gezien die geen meerwaarde bood.
Nouja, soms ga ik wel wat hoger, maar dan moet het echt bijzonder zijn.
Bedenk dat de goede deals overal wel snel weg zijn, dus als je interessante meuk wilt scoren moet je bovenal veel tijd spenderen aan het opsporen ervan. Als je twee keer per dag een halfuurtje besteedt op Marktplaats vang je veel meer dan als je maar twee keer per week krijgt. Maar dat kost je dus wel een uur per dag...
Andere manier om goedkoop dingen te krijgen is grotere ongesorteerde partijen te kopen waar je denkt dat je iets interessants ziet. Het is altijd een gok, maar met scherpe oog kun je leuke dingen vinden. In januari nog voor EUR 15 "moederbord en veel meer" opgehaald omdat ik een half zichtbare connector in de wazig gefotografeerde 'meer' interessant vond. Bingo, een - perfect werkende - Roland MPU401AT gevangen. Ideaal om een MT-32 aan te hangen, en als je een geteste zou willen kopen zou je zomaar EUR 100-200 ervoor moeten neertellen
Naast Marktplaats en (in mindere mate) https://tweakers.net/aanbod kijk ik ook vaak op https://www.amibay.com (vooral gericht op home computers, maar de 'other' categorie heeft veel vintage PC spul, vaak tegen vriendelijkere prijzen dan eBay) en voor CPUs https://www.cpu-world.com . Voor alles van 8088 tot vroege Core i7's stukken goedkoper dan andere bronnen. En eBay... ook daar kun je dingen vinden, zelfs goed betaalbare dingen. Maar wat voor Marktplaats geldt daar nog veel meer: alle goede deals verdwijnen bijna ogenblikkelijk, je beste kans is vaak artikelen met foute naamgeving. Maar als je die wilt vinden gaat het je veeeeel tijd kosten.
Oslik blyat! Oslik!
Nadeel hiervan is, dat als je te vaak nee zegt, het een definitieve nee kan worden. Voor hem is het ook een stukje afzetkanaal
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
ik heb alsnog een A726 Packard Bell CRT weten te vinden, die met de groene bezel... én met de originele Diamond Pro speakers eraan, in nette conditie! Nu is de voornaamste 'maar' dat de CRT niet werkt - wat op zich niet zo'n issue zou zijn (ik heb de TFT versie immers óók staan) maar de speakers trekken hun stroom van het CRT scherm... via een ingebouwde output.
Ik wil de CRT dus gerepareerd hebben (momenteel blijft hij uit - gaat niet aan). Iemand hier die een bedrijf of persoon weet?
Poeh... ik kan eens bij de repair cafe waar ik meedraai vragen of zij iemand weet die nog een CRT onder handen zou nemen, maar geef je weinig succes, zeker met een niet al te goed gedocumenteerd OEM model. Wat zijn de eerste vier tekens van het serienummer? Dat geeft aan wie de ODM was die het maakte.HTT-Thalan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:00:
Lieve tweakers,
ik heb alsnog een A726 Packard Bell CRT weten te vinden, die met de groene bezel... én met de originele Diamond Pro speakers eraan, in nette conditie! Nu is de voornaamste 'maar' dat de CRT niet werkt - wat op zich niet zo'n issue zou zijn (ik heb de TFT versie immers óók staan) maar de speakers trekken hun stroom van het CRT scherm... via een ingebouwde output.
Ik wil de CRT dus gerepareerd hebben (momenteel blijft hij uit - gaat niet aan). Iemand hier die een bedrijf of persoon weet?
Als het je vooral om de speakers te doen is: kijk welke voltage die dingen moeten hebben (ik gok 12VDC) en hang er een externe adapter aan die juiste voltage levert.
Oslik blyat! Oslik!
Oh das niet moeilijk, zes volt dc. Maar de aansluiting is een barrel aan de draad van de speakers (contra in de achterkant van de crt) dus moet een matching aansluiting vinden en dan wat in elkaar solderen. Kan wel, maar ik zou de crt toch ook graag weer goed hebben.dion_b schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:36:
[...]
Poeh... ik kan eens bij de repair cafe waar ik meedraai vragen of zij iemand weet die nog een CRT onder handen zou nemen, maar geef je weinig succes, zeker met een niet al te goed gedocumenteerd OEM model. Wat zijn de eerste vier tekens van het serienummer? Dat geeft aan wie de ODM was die het maakte.
Als het je vooral om de speakers te doen is: kijk welke voltage die dingen moeten hebben (ik gok 12VDC) en hang er een externe adapter aan die juiste voltage levert.
Ik ken wel een aantal bedrijven bij wie je het zou kunnen proberen, maar ik denk at je er geen 200+ km enkel voor wilt rijden
Heb je iets aan deze lijst? https://www.elektronica-info.nl/groningen
Zou ze gewoon eens bellen of ze iets weten. Die gasten kennen het wereldje wel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wederom, welke type A726 is het? (die eerste vier tekens van serienummer)HTT-Thalan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:19:
[...]
Oh das niet moeilijk, zes volt dc. Maar de aansluiting is een barrel aan de draad van de speakers (contra in de achterkant van de crt) dus moet een matching aansluiting vinden en dan wat in elkaar solderen. Kan wel, maar ik zou de crt toch ook graag weer goed hebben.
Kan ik in ieder geval kijken of ik enige vorm van documentatie op kan snorren.
Als je niemand kunt vinden die raad weet met een CRT te herstellen kun je overwegen een A725 of A727 te vinden die wel werkt en dan gewoon hele binnenkant over te zetten. Iirc zijn ze muv de bezels (wit bij de eerste, blauw bij de laatste) identiek aan de groene A726.
Oslik blyat! Oslik!
ik had je wel gelezen, was nog onderweg die foto te makendion_b schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 00:56:
[...]
Wederom, welke type A726 is het? (die eerste vier tekens van serienummer)
Kan ik in ieder geval kijken of ik enige vorm van documentatie op kan snorren.
Als je niemand kunt vinden die raad weet met een CRT te herstellen kun je overwegen een A725 of A727 te vinden die wel werkt en dan gewoon hele binnenkant over te zetten. Iirc zijn ze muv de bezels (wit bij de eerste, blauw bij de laatste) identiek aan de groene A726.
:strip_exif()/f/image/SmMou3Zu9gn9talEeGh5lVjF.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor vier letters heb je geen foto nodigHTT-Thalan schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:36:
[...]
ik had je wel gelezen, was nog onderweg die foto te maken.
[Afbeelding]

TGMN = TatunG MoNitor. Tatung dus.
Ik vermoed sterk dat dit document de inwendige delen ervan beschijft, of in ieder geval genoeg in de buurt komt om iemand met de juiste kennis op weg te helpen:
https://elektrotanya.com/...ch_u_sm.pdf/download.html
Vooral section 5 Service Test Procedures vanaf pagina 22 geeft aan hoe je er stap voor stap doorheen kunt gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 20-05-2021 12:02 ]
Oslik blyat! Oslik!
Grappig, die fabrikant zegt me echt helemaal niks. Ik zou gegokt hebben NEC corporation, dus die hebben ook de CRT gebouwd - niet dusdion_b schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:00:
[...]
Voor vier letters heb je geen foto nodig
TGMN = TatunG MoNitor. Tatung dus.
Ik vermoed sterk dat dit document de inwendige delen ervan beschijft, of in ieder geval genoeg in de buurt komt om iemand met de juiste kennis op weg te helpen:
https://elektrotanya.com/...ch_u_sm.pdf/download.html
Vooral section 5 Service Test Procedures vanaf pagina 22 geeft aan hoe je er stap voor stap doorheen kunt gaan.
NEC maakte dure high-end spullen. Packard Bell was wel eigendom van NEC op dat moment, maar was low-end consumentenmeuk. Systemen werden in Taiwan/China bij Mitac gebouwd (op basis van Franse ontwerpen, design zat in Angers, FR), monitoren werden bij verschillende ODM's ingekocht, vooral Tatung en Hyundai (als je "HNMN" had geroepen was het een Hyundai geweest). Het aantal bedrijven dat echt dingen maakt is veel kleiner dan het aantal fancy merklabels dat erop geplakt wordt. Mitac leverde op zelfde moment ook SparcStation Ultra's aan Sun, om maar eens wat te noemen. Tatung zit helemaal in die business, dus al ken je ze niet, kans is erg groot dat je eerder met hun producten gewerkt hebt, alleen zat er dan een andere sticker op.HTT-Thalan schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:06:
[...]
Grappig, die fabrikant zegt me echt helemaal niks. Ik zou gegokt hebben NEC corporation, dus die hebben ook de CRT gebouwd - niet dus.
Totaal niet aan zou wel eens een zekering kunnen zijn, en zekering zou doorgebrand kunnen zijn omdat een spoel kortgesloten is. Flyback trafo is vaak de boosdoener.Op het moment is er geen enkele indicatie waarom hij stuk is, maar het feit dat hij niet eens aan gaat impliceert het trafo of simpelweg een gebroken koperbaan of losse draad.
Oslik blyat! Oslik!
Ik zat erover na te denken om zelf een nieuwe kabel te maken, maar ik weet niet hoe ik aan de juiste connector komt. Aan de ene kant is hij verbonden met een DB9 connector, die vrij gangbaar te verkrijgen is.
Aan de andere kant met een RJ11 6P6C connector, maar met een afwijkende vorm.
Weet iemand waar ik deze zou kunnen vinden/halen of waar ik op moet zoeken? Als ik zoek op RJ11 side-latch kom ik nergens
:strip_exif()/f/image/gcqEhOItm5tAhKp69vWGXSVO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kN6liMBWzMpEpmtjPSEIUSAQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door dannbla op 01-06-2021 09:11 ]
There's no school like the old school and i'm the headmaster
Wellicht hier even posten:dannbla schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:01:
Ik ben op zoek naar een Tweaker met verstand van de OG Xbox (de zwarte klassieke) en dan met name de uitvoering met een hardware mod. Ik heb mijn oude Xbox van zolder gehaald maar deze wilt niet aan. Heb zelf wat op internet gezocht, kunnen een aantal dingen zijn maar ik durf mijn vingers er niet aan te branden. Omgeving Almere/Amsterdam zou helemaal mooi zijn.
Goeie oude (retro) consoles deel 13
Whoops, dacht dat ik in dit topic zat. Was nog niet helemaal wakker 😅.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:49:
[...]
Wellicht hier even posten:
Goeie oude (retro) consoles deel 13
There's no school like the old school and i'm the headmaster
Anoniem: 63856
Ik ben vroeger monteur geweest voor alles waar een beeldbuis in zat. Ik zou de monitor best vrijblijvend na willen kijken, maar ik heb geen idee of je in de buurt woont. Ikzelf woon in 's-HeerenbergHTT-Thalan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:19:
[...]
Oh das niet moeilijk, zes volt dc. Maar de aansluiting is een barrel aan de draad van de speakers (contra in de achterkant van de crt) dus moet een matching aansluiting vinden en dan wat in elkaar solderen. Kan wel, maar ik zou de crt toch ook graag weer goed hebben.
Ik heb ondertussen een identiek type monitor weten te regelen - heb dus nu de kapotte A726 staan en een werkende A727 die alleen qua bezel verschillen. Heb ze nog niet opengehaald. De 726 heeft de barrel achterop voor de stroom naar de speakers, de 727 heeft op die plek een vulplaatje maar de behuizing was er dus blijkbaar wel op voorbereid. Beiden hebben de sleufjes in de zijkant waar de speakers met hun metalen haakjes in 'hangen'.Anoniem: 63856 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:23:
[...]
Ik ben vroeger monteur geweest voor alles waar een beeldbuis in zat. Ik zou de monitor best vrijblijvend na willen kijken, maar ik heb geen idee of je in de buurt woont. Ikzelf woon in 's-Heerenberg
Worst case frontje wisselen en kijken hoe we die 6v PSU overzetten
Herkenbaar, en ben bang dat ik je niet kan helpen. Ik heb hier een werkende M240 en een M24 die ik aan de praat wil krijgen (iig voeding dood, mogelijk gevolgschade), beide met zelfde Olivetti-specifieke toetsenborden. Ik had nog eens gekeken naar zo'n ding op een reguliere PC aansluiten, evt dmv een Teensy om eea te (de)coderen. Info over protocol is volop beschikbaar:FunFair schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:08:
Ik heb hier een Olivetti M240 XT-clone liggen waarbij de keyboard kabels langzaam liggen op te lossen.
Ik zat erover na te denken om zelf een nieuwe kabel te maken, maar ik weet niet hoe ik aan de juiste connector komt. Aan de ene kant is hij verbonden met een DB9 connector, die vrij gangbaar te verkrijgen is.
Weet iemand waar ik deze zou kunnen vinden/halen of waar ik op moet zoeken? Als ik zoek op RJ11 side-latch kom ik nergens
[Afbeelding]
[Afbeelding]
http://bitsavers.informat...ry_of_Operation_Nov84.pdf
(hoofdstuk 6)
Pinout van de DE9 is gegeven, maar naam/pinout van de andere kant is dat niet
Oslik blyat! Oslik!
Ik vermoed dat het een specifieke italiaanse connector was uit het verleden.dion_b schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Herkenbaar, en ben bang dat ik je niet kan helpen. Ik heb hier een werkende M240 en een M24 die ik aan de praat wil krijgen (iig voeding dood, mogelijk gevolgschade), beide met zelfde Olivetti-specifieke toetsenborden. Ik had nog eens gekeken naar zo'n ding op een reguliere PC aansluiten, evt dmv een Teensy om eea te (de)coderen. Info over protocol is volop beschikbaar:
http://bitsavers.informat...ry_of_Operation_Nov84.pdf
(hoofdstuk 6)
Pinout van de DE9 is gegeven, maar naam/pinout van de andere kant is dat niet
Na eindeloos googlen ben ik niet verder gekomen dan een british telecom connector.
https://www.google.com/se...t=firefox-b-d&q=BT+6+wire
Deze heeft aan 1 kant een lipje, maar die lijkt ook weer iets te groot. Wil kijken of ik die ergens goedkoop kan bestellen om uit te proberen.
Als halve Brit die ook nog eens in het verleden inbelmodems in UK heeft moeten supporten ken ik die BT dingen vrij redelijk (FunFair schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:30:
[...]
Ik vermoed dat het een specifieke italiaanse connector was uit het verleden.
Na eindeloos googlen ben ik niet verder gekomen dan een british telecom connector.
https://www.google.com/se...t=firefox-b-d&q=BT+6+wire
Deze heeft aan 1 kant een lipje, maar die lijkt ook weer iets te groot. Wil kijken of ik die ergens goedkoop kan bestellen om uit te proberen.

Oslik blyat! Oslik!
Dat stekkertje lijkt verdomde veel op de stekker die in mijn IBM Model M toetsenbord zit. Is het een optie om zo'n snoer te gebruiken en de PS2 stekker door een DB9 te vervangen, of een verloopje te solderen?FunFair schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:08:
Ik heb hier een Olivetti M240 XT-clone liggen waarbij de keyboard kabels langzaam liggen op te lossen.
Yes! Dat is hem. Dankzij wat plaatjes zoeken erachter gekomen dat het een SDL connector is.DieAnder schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:48:
[...]
Dat stekkertje lijkt verdomde veel op de stekker die in mijn IBM Model M toetsenbord zit. Is het een optie om zo'n snoer te gebruiken en de PS2 stekker door een DB9 te vervangen, of een verloopje te solderen?
Wikipedia: Shielded data link connector
Nu nog uitzoeken waar die te verkrijgen zijn
Worst-case scoor je een volkomen vernietigde Model M, of - beter idee - een Model M kabel.FunFair schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:26:
[...]
Yes! Dat is hem. Dankzij wat plaatjes zoeken erachter gekomen dat het een SDL connector is.
Wikipedia: Shielded data link connector
Nu nog uitzoeken waar die te verkrijgen zijn
Dat gezegd, mensen vragen daar meer voor dan voor een heel toetsenbord

https://www.ebay.nl/itm/224464629062
[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 04-06-2021 00:50 ]
Oslik blyat! Oslik!
Da's leuk (voor mij) om te horen! Ik wist al halverwege de jaren '90 toen ik mijn eerste (en tot nu toe enige nieuwe) Gravis Ultrasound PnP geluidskaart kocht dat dit topkaarten waren,frapex schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:26:
[...]
Ik droom nog van een Gravis Ultrasound Classic/Max met IDE poort als aanvulling (maar veels te kostbaar).
Ik heb heb hem nog steeds inclusief doos en alles (ook geheugen en moeilijk te vinden/downloaden Roland geluidenset).
Zojuist het Youtube filmpje bekeken welke ik ook vond via dit forum en zie ze nu ook op eBay staan met een vraagprijs van 650 tot wel 3000 euro, dus ff in de gaten houden of iemand dat er daadwerkelijk voor gaat betalen..
Ik heb overigens in de loop der jaren misschien wel een stuk of 10 of meer Gravis geluidskaarten erbij verzameld en zie dat zelfs de slechtere Ace, Extreme en Primax clone kaarten een aardige duit opbrengen.
Ik ben overigens geen gamer, maar een muziekliefhebber (vandaar ook dat ik Gravis verkoos boven Soundblaster) en heb nog een hele hoop andere oude hardware liggen waar menig gamer jaloers op zal zijn.
BTW, voor de ouderen onder ons: Wat was de leus van vroeger ook alweer?
" Don't be lame, get a GUS" of zoiets?
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
Wees er maar zuinig opsoedesh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 02:05:
[...]
Da's leuk (voor mij) om te horen! Ik wist al halverwege de jaren ' 90 toen ik mijn eerste (en tot nu toe enige nieuwe) Gravis Ultrasound PnP geluidskaart kocht dat dit topkaarten waren,
Ik heb heb hem nog steeds inclusief doos en alles (ook geheugen en moeilijk te vinden/downloaden Roland geluidenset).
Hoe schaarser, hoe duurder. Vooral de GUS Extreme is extreem zeldzaam met zijn GF1 en ESS audio chip. De meeste van deze kaarten zijn in het bezit van verzamelaars en die verkopen ze simpelweg niet. Mocht je nog een (deels) kapotte Gravis hebben liggen, ik houd mij aanbevolenZojuist het Youtube filmpje bekeken welke ik ook vond via dit forum.en zie ze nu ook op eBay staan met een vraagprijs van 650 tot wel 3000 euro, dus ff in de gaten houden of iemand dat er daadwerkelijk voor gaat betalen..
Ik heb overigens in de loop der jaren misschien wel een stuk of 10 of meer Gravis geluidskaarten erbij verzameld en zie dat zelfs de slechtere Ace, Extreme en Primax clone kaarten een aardige duit opbrengen.
Ik heb die van mij ook vooral voor de tracker muziek aangeschaft. Dankzij de hardware mixing is het mogelijk om hele grote MOD/S3M/XM/IT tracks af te spelen op een systeem die dat met software mixing nooit zou trekken.Ik ben overigens geen gamer, maar een muziekliefhebber (vandaar ook dat ik Gravis verkoos boven Soundblaster) en heb nog een hele hoop andere oude hardware liggen waar menig gamer jaloers op zal zijn.
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Wellicht weet je hier ook iets meer over te vertellen, als het dan toch over GUSsen gaat. Ik had ze volgens mij nog niet eerder gepost:frapex schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:09:
[...]
Wees er maar zuinig opDe GUS PnP heeft trouwens een AMD Interwave chip, niet de klassieke GF1 van Gravis zelf en klinkt iets anders in GF1 mode (aldus het internet). Op Vogons lees ik dat er nog een nieuwe/remake van GUS PnP is gemaakt, de Argus (https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=42431) en de GUSar lite. Maar dat ligt nu ook stil lijkt het, de AMD Interwave chips zijn op.
:strip_exif()/f/image/3jwl0pqTXhKI9NE6nU9RpXuw.jpg?f=fotoalbum_small)
Een van die twee is voor mij wat mysterieuzer; een GUS clone van Promise? Ik heb er weinig over kunnen vinden tot nog toe. Ik zou 'm eigenlijk eens moeten testen.
En dan met name de post van Peklop; https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=594766#p594766
(en de post eronder)
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ooooh er staat MA5ULTRAPROMISE!NitroX infinity schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:48:
@Cyphax; deze al gevonden? https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=43661
En dan met name de post van Peklop; https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=594766#p594766
(en de post eronder)
Ik zie wel wat verschillen, het is niet dezelfde revisie.. er staat bij mij UltraPromise-4 onderop waar die van het Vogons-topic UltraPromise-2 heeft staan.
Ik vraag me ook af waar dat lege socket voor is. In foto's van vergelijkbare kaarten is die nog weleens gevuld, maar 'k heb nog niet een leesbare foto gezien.
(Na nader lezen gok ik een bios voor de IDE)
Niks 'slechters' aan de Ace - het is juist de zuiverste vorm van GUS, alleen de GF1 voor playback en verder geen halfbakken poging om te doen alsof het een Soundblaster is. Mocht willen dat ik er eentje had, zou qua resources een stuk makkelijker gaan. Maarja, m'n GUS Classic is ook niet slecht
Oslik blyat! Oslik!
Bovenste kaart is een clone van een GUS classic (of een ACE als de kaart alleen kan afspelen) die ik nog nooit gezien heb, zie reactie van @NitroX infinity voor meer informatie. Lege socket is mogelijk voor een bootrom. Het lijkt erop dat de kaart in ieder geval een memory upgrade gehad heeft naar 512KiB, aanvullende memory upgrade naar 1MiB is wel aan te raden. Leuke kaart om een IBM PS/2 Model 30 mee te pimpen, want Gravis, IDE poort en bootrom all-in-oneCyphax schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:27:
[...]
Wellicht weet je hier ook iets meer over te vertellen, als het dan toch over GUSsen gaat. Ik had ze volgens mij nog niet eerder gepost:
[Afbeelding]
Een van die twee is voor mij wat mysterieuzer; een GUS clone van Promise? Ik heb er weinig over kunnen vinden tot nog toe. Ik zou 'm eigenlijk eens moeten testen.
[ Voor 7% gewijzigd door frapex op 07-06-2021 12:34 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Zou ook zomaar eens voor de geheugen uitbreiding kunnen zijn, zat op mijn Max en Soundstorm ook en daar was het voor 512KB geheugen uitbreiding.... Ik vraag me ook af waar dat lege socket voor is. In foto's van vergelijkbare kaarten is die nog weleens gevuld, maar 'k heb nog niet een leesbare foto gezien.
(Na nader lezen gok ik een bios voor de IDE)
Ik kan me herinneren dat de Ace aanmerkelijk slechter geluid voortbracht, met meer ruis. Vandaar dat mijn favoriet de Gravis de Ultrasound PnP was/is. De GUS Max was in mijn ogen de één na beste Gravis qua geluid. Afijn, gezien de prijzen ga ik de ISA en PCI geluidskaarten (ik heb er denk ik wel meer dan 100 in totaal, waarvan een behoorlijk aantal Gravis en Gravis klonen) na al die jaren weer eens van stal halen en weer testen/in gebruik nemen. Als ik een Ace terugvind en het blijkt toch een betere kaart te zijn dan in mijn herinnering dan laat ik het wel weten.dion_b schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:37:
[...]
Niks 'slechters' aan de Ace - het is juist de zuiverste vorm van GUS, alleen de GF1 voor playback en verder geen halfbakken poging om te doen alsof het een Soundblaster is. Mocht willen dat ik er eentje had, zou qua resources een stuk makkelijker gaan. Maarja, m'n GUS Classic is ook niet slecht
Let wel, ik was/ben een geluids liefhebber en geen gamer, dus de Game/SB compatibiliteit deed/doet mij niks.
Aan de andere kant zijn de kaarten juist mede vanwege retro Game liefhebbers nu zoveel waard geworden.
SB emulatie m.b.v. een Gravis is voor mij nooit een groot issue geweest, omdat de muziek (afspeel) programma's die ik gebruikte in de regel de GUS ondersteunden of minder eisen stelden aan SB emulatie dan games.
Overigens ben ik later (vanwege dezelfde compatibiliteit en het gebrek aan nieuwere WIndows drivers voor de GUS) wel de oudere (en ook een paar nieuwere) SoundBlasters gaan verzamelen. Het zijn best prima kaarten, dus daar heb ik ook een hele rits van.
De wanna have (ISA) kaarten waren voor mij toentertijd de Terratec (Maestro) en Turtle Beach kaarten en daarvan heb ik er ook een aantal.
Hmm, verbaast me, juist een simpeler ontwerp zou minder stoorbronnen hoeven bevatten. Maar heb het zelf nooit gehad, dus kan niet uit prakijk spreken.soedesh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:23:
[...]
Ik kan me herinneren dat de Ace aanmerkelijk slechter geluid voortbracht, met meer ruis. Vandaar dat mijn favoriet de Gravis de Ultrasound PnP was/is. De GUS Max was in mijn ogen de één na beste Gravis qua geluid. Afijn, gezien de prijzen ga ik de ISA en PCI geluidskaarten (ik heb er denk ik wel meer dan 100 in totaal, waarvan een behoorlijk aantal Gravis en Gravis klonen) na al die jaren weer eens van stal halen en weer testen/in gebruik nemen. Als ik een Ace terugvind en het blijkt toch een betere kaart te zijn dan in mijn herinnering dan laat ik het wel weten.
Juist daarom de Ace (tenzij je ook wilt opnemen, maar daar was de GUS sowieso nooit echt kaar voor)Let wel, ik was/ben een geluids liefhebber en geen gamer, dus de Game/SB compatibiliteit deed/doet mij niks.
Wat vond je van de Terratec EWS64?Aan de andere kant zijn de kaarten juist mede vanwege retro Game liefhebbers nu zoveel waard geworden.
SB emulatie m.b.v. een Gravis is voor mij nooit een groot issue geweest, omdat de muziek (afspeel) programma's die ik gebruikte in de regel de GUS ondersteunden of minder eisen stelden aan SB emulatie dan games.
Overigens ben ik later (vanwege dezelfde compatibiliteit en het gebrek aan nieuwere WIndows drivers voor de GUS) wel de oudere (en ook een paar nieuwere) SoundBlasters gaan verzamelen. Het zijn best prima kaarten, dus daar heb ik ook een hele rits van.
De wanna have (ISA) kaarten waren voor mij toentertijd de Terratec (Maestro) en Turtle Beach kaarten en daarvan heb ik er ook een aantal.
Destijds heeft een vriend van me die wat productiewerk wilde doen (toetsenist en de facto producer van een bandje) eentje, deels op mijn advies, gekocht. Was een totale drama qua drivers, nooit daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen gebruiken voor waar hij hem voor kocht. Recent heb ik zelf zo'n ding voor weinig op de kop getikt en eh... zelfs in DOS is het geen sinecure dat ding te laten doen wat je wil, laat staan in Windows. ZIjn wij gewoon prutsers of...?
Oslik blyat! Oslik!
Ik ben altijd verliefd geweest op mijn GUS MAX, puur vanwege de geluidskwaliteit. Dat is ook de reden dat ik er nooit afscheid van genomen heb en heb ik hem nog steeds in mijn 486 zitten. De doos incl de boekjes en zelfs de zakjes heb ik allemaal nog. Staat vol in het zicht op mijn kast. Kan me nog steeds goed herinneren waar en wanneer ik hem gekocht heb toen deze gereleased werd.soedesh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:23:
[...]
Ik kan me herinneren dat de Ace aanmerkelijk slechter geluid voortbracht, met meer ruis. Vandaar dat mijn favoriet de Gravis de Ultrasound PnP was/is. De GUS Max was in mijn ogen de één na beste Gravis qua geluid. Afijn, gezien de prijzen ga ik de ISA en PCI geluidskaarten (ik heb er denk ik wel meer dan 100 in totaal, waarvan een behoorlijk aantal Gravis en Gravis klonen) na al die jaren weer eens van stal halen en weer testen/in gebruik nemen. Als ik een Ace terugvind en het blijkt toch een betere kaart te zijn dan in mijn herinnering dan laat ik het wel weten.
Met de GUS PnP heb ik niet anders dan goede ervaringen met harddisk recording (vanaf de analoge input).
Met een 386 zonder co-processor en bijbehorende oude harddisk ging dat al prima (onder DOS in ieder geval).
De gewone/originele GUS was inderdaad minder goed in recording kan ik me herinneren.
Om de GUS PnP goed werkend te krijgen (met 8Mb intern geheugen en beste soundpatches van Roland etc.) is al een hele studie, maar moet ook newbees nog wel lukken gezien de huidige populariteit van de kaart.
Onder DOS en Windows 3.1x werkt hij het beste. Windows 95 en 98 lukt ook nog wel, maar was al lastiger. Latere Windows versies wordt helemaal onmogelijk.
Voor andere kaarten geldt iets soortgelijks, dus het is niet raar dat het niet zomaar lukt.
Een kaart werkt het beste met een OS en drivers uit de tijd dat de kaart uitkwam.
Ik wist dus helemaal niet dat die GUS Extremes zo zeldzaam zijn, ik heb er toevallig eentje, zat in een doos met rommel toen ik bij een collega zijn hoard aan oude computers mocht ophalen. Hij doet prima dienst in een IBM PS/VP 466DX2 en het is echt een fijne kaart omdat 'ie alles kanfrapex schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:09:
Hoe schaarser, hoe duurder. Vooral de GUS Extreme is extreem zeldzaam met zijn GF1 en ESS audio chip. De meeste van deze kaarten zijn in het bezit van verzamelaars en die verkopen ze simpelweg niet. Mocht je nog een (deels) kapotte Gravis hebben liggen, ik houd mij aanbevolen. Misschien is zo'n kaart nog te repareren.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Oude cache configuratie: 1x UMC UM61256FK-15 (tag), 4x ISSI IS61C256AH-20N (bank0), 4x China UM61256FK-15 (bank1).
Nieuwe cache configuratie: 1x China UM61256AK-12 (tag), 1x UMC UM61256FK-15 + 3x China/UMC(?) UM61256FK-15 (bank0), 4x China UM61256FK-15 (bank1).
Het oude 20ns SRAM geheugen heb ik dus vervangen door 15ns SRAM geheugen. Maar helaas, na het BIOS sysinfo-scherm - op het moment dat de externe cache aangezet wordt - loopt het systeem nog steeds vast
Het makkelijkst is natuurlijk om het Chinese SRAM geheugen de schuld te geven, maar het kan net zo goed aan de combinatie van SRAM, RAM (twee banken gevuld) en de wat oudere 486 chipset (UMC UM82C493/491) liggen. Wat zijn jullie ervaringen met SRAM geheugen in combinatie met een 40MHz FSB en een cache read burst instelling van 3-1-1-1 of 2-1-1-1? Heeft iemand zijn systeem werkend gekregen met vergelijkbare instellingen?
Soortgelijk probleem Vogons: More 486 L2 cache troubles - timing sometimes so slow that cache isn't worth it
[ Voor 6% gewijzigd door frapex op 09-07-2021 08:01 ]
Vorige week is helaas mijn NVidia 6800GT AGP overleden in de warmte, het beeld is corrupt en iemand die deze kaart tegelijk met mij had gekocht bij een andere seller / ander merk heeft exact hetzelfde gehad maar dan 2 weken eerder.
Dit blijkt een veel voorkomend probleem met het soldeerwerk van de ram modules, iets dat je volgens het internet kunt oplossen door een hete lucht gun op het ram geheugen te richten zodat het soldeer kort smelt.
De kaart zou dan weer een paar maanden mee moeten gaan.
Maar ik ben op zoek naar een oplossing die lang mee gaat, en gezien mijn gebrek aan goede soldeer skills ben ik benieuwd of ik de videokaart in nederland kan laten repareren door een board repair bedrijf of een particulier die dergelijke reparaties kan uitvoeren. Een nieuwe kaart op ebay is ongeveer 100 euro, maar ook die zullen maar een korte levensduur hebben gezien ze allemaal last hebben van dit probleem dus ik ben best bereid vergelijkbare bedragen te betalen voor de reparatie als dat betekend dat deze kaart weer een aantal jaar mee gaat. Alternatieve kaarten die bij dit project passen heb ik niet kunnen vinden, dus ik ben echt op de 6800GT aangewezen anders lever ik in op stabiliteit en/of compatibiliteit.
Kent iemand hier een bedrijf of particulier waar ik bij kan aankloppen voor een dergelijke reparatie?
De 6800GT onder 98 is een ramp omdat te nieuw is, direct3d support werkt niet of heel slecht.henk717 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:07:
Ik heb in 2020 een retro PC gebouwd met componenten uit 2005 en het thema om zo veel mogelijk tijdperken van games te kunnen ondersteunen. Van MS-Dos tot Windows 10. Voor deze build heb ik een 6800GT AGP kaart uitgekozen gezien deze kaart shader model 3.0 ondersteund, Windows 98 drivers heeft en DOS games goed ondersteund zonder scrolling bugs.
Vorige week is helaas mijn NVidia 6800GT AGP overleden in de warmte, het beeld is corrupt en iemand die deze kaart tegelijk met mij had gekocht bij een andere seller / ander merk heeft exact hetzelfde gehad maar dan 2 weken eerder.
Dit blijkt een veel voorkomend probleem met het soldeerwerk van de ram modules, iets dat je volgens het internet kunt oplossen door een hete lucht gun op het ram geheugen te richten zodat het soldeer kort smelt.
De kaart zou dan weer een paar maanden mee moeten gaan.
Maar ik ben op zoek naar een oplossing die lang mee gaat, en gezien mijn gebrek aan goede soldeer skills ben ik benieuwd of ik de videokaart in nederland kan laten repareren door een board repair bedrijf of een particulier die dergelijke reparaties kan uitvoeren. Een nieuwe kaart op ebay is ongeveer 100 euro, maar ook die zullen maar een korte levensduur hebben gezien ze allemaal last hebben van dit probleem dus ik ben best bereid vergelijkbare bedragen te betalen voor de reparatie als dat betekend dat deze kaart weer een aantal jaar mee gaat. Alternatieve kaarten die bij dit project passen heb ik niet kunnen vinden, dus ik ben echt op de 6800GT aangewezen anders lever ik in op stabiliteit en/of compatibiliteit.
Kent iemand hier een bedrijf of particulier waar ik bij kan aankloppen voor een dergelijke reparatie?
De 5 serie is de laatste van Nvidea waarbij direct3d nog goed werkt, de 6200 kon ook nog net dacht ik.
Om die reden gebruik ik hier een 5900xt die stabiel als een huis is.
En voor dos games maakt het niet uit daar komt het puur op de Cpu aan, de videokaart doet zo goed als niks, zolang er maar 512kb videogeheugen aanwezig is.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2021 17:44 ]
Dus ik wil wel mijn systeem blijven voorzien van een 6800GT, het liefst de gene die ik al heb die dan weer een tijd mee gaat.
Wat dos betreft gaat het niet volledig op wat je zegt, ik heb een HP 5710 met een AMD Radeon 7000 en daar heb ik op DOS toch echt problemen mee. SVGA werkt niet en games als Commander Keen 4 hebben scrolling bugs. Iets waar ik met de 6800GT geen last van heb.
[ Voor 22% gewijzigd door henk717 op 19-06-2021 18:09 ]
HL2 ga je al naar de Windows XP tijd, Windows XP kwam al uit in 2001, je kan er altijd dual boot van maken natuurlijk.henk717 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:08:
Het Direct3D gat in Windows 98 ben ik van plan op te vullen met een Voodoo2, de meeste games werken gewoon prima maar er zijn inderdaad games die tegen sputteren wat die combinatie zou oplossen. De 5000 serie is weer wat zwak voor games als Half-Life 2 waar magazines destijds aanraden die maar in DX8 modus te draaien.
Dus ik wil wel mijn systeem blijven voorzien van een 6800GT, het liefst de gene die ik al heb die dan weer een tijd mee gaat.
Wat dos betreft gaat het niet volledig op wat je zegt, ik heb een HP 5710 met een AMD Radeon 7000 en daar heb ik op DOS toch echt problemen mee. SVGA werkt niet en games als Commander Keen 4 hebben scrolling bugs. Iets waar ik met de 6800GT geen last van heb.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2021 18:13 ]
Het project is een systeem dat zo veel mogelijk besturingsystemen goed kan draaien, dus de dual boot zit er al op en vandaar dat ik dus op de 6800GT ben uitgekomen.mr_evil08 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:11:
[...]
HL2 ga je al naar de Windows XP tijd, Windows XP kwam al uit in 2001, je kan er altijd dual boot van maken natuurlijk.
Momenteel boot ik de volgende systemen:
- Windows 7
- Windows XP
- Windows 98 (voor DOS gebruik ik de Windows 98 DOS)
- Windows 3.11
- OS/2 Warp
De PC draait dan ook heel vaak Windows XP, zeker als ik de games uit 2004 speel.
Brengt mij toch terug naar de oorspronkelijke hulp vraag, ik zoek iemand / een bedrijf die mijn 6800GT RAM chip fatsoenlijk kan hersolderen (Op vogons noemen ze het reballing) zodat deze niet over een paar maanden opnieuw stuk gaat.
Heb je de GUS clone inmiddels getest?Cyphax schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:27:
[...]
Wellicht weet je hier ook iets meer over te vertellen, als het dan toch over GUSsen gaat. Ik had ze volgens mij nog niet eerder gepost:
[Afbeelding]
Nee nog niet, 'k denk dat ik dat in de 386 wil doen, maar die is nog niet helemaal... geassembleerd.
Dus dat wil ik combineren, maar daar moet ik nog wel even tijd voor maken.
Had je deze advertentie al gezien?henk717 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:28:
[...]
Brengt mij toch terug naar de oorspronkelijke hulp vraag, ik zoek iemand / een bedrijf die mijn 6800GT RAM chip fatsoenlijk kan hersolderen (Op vogons noemen ze het reballing) zodat deze niet over een paar maanden opnieuw stuk gaat.
V&A aangeboden: Videokaart reparatie, nvidia gtx rtx amd rx xt
Nou, dit probleem is na het uitproberen van een SB2.0 geluidskaart (in het onderste VLB slot) ook spontaan verdwenenfrapex schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:54:
Ik heb hier een een 486 met een VLB videokaart en VLB Multi I/O kaart. Zet ik de I/O kaart in het bovenste / eerste VLB slot (het dichtst bij de processor), dan heb ik bij een cold boot dat de floppy drives niet goed werken. IDE poorten werken prima. De welbekende floppy drive seek tijdens de BIOS init klinkt ook anders (hogere toon, stappenmotortjes draaien harder) en verloopt sneller. Zet ik 'em uit en direct weer aan dan werkt alles prima. Resetten met de reset knop is niet voldoende. Turbo aan of uit heeft geen effect.

Snel prioriteit aan geven, al het andere laten vallenCyphax schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:09:
[...]
Nee nog niet, 'k denk dat ik dat in de 386 wil doen, maar die is nog niet helemaal... geassembleerd.
Dus dat wil ik combineren, maar daar moet ik nog wel even tijd voor maken.
Als ik eerlijk ben, heb ik geen systeem dat een DX2 met 40MHz bus draait, maar wel een ISA gebaseerde DX50 (op een noname plank). Die DX50 draait met 20ns sram op de strakst mogelijke timing, maar ik heb geen idee welke timings dat precies zijnfrapex schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:18:
De L2 (external) cache van mijn 486 DX2-66MHz @ 80MHz (ASI MB-4D33/50NR-02 moederbord) krijg ik niet werkend met de cache read burst instelling van 3-1-1-1 of 2-1-1-1 en een 40MHz FSB. Daarom een tijdje terug nog wat sneller SRAM gekocht (op aliexpress) nu dat nog lekker goedkoop kon (voor 1 juli 2021).
Oude cache configuratie: 1x UMC UM61256FK-15 (tag), 4x ISSI IS61C256AH-20N (bank0), 4x China UM61256FK-15 (bank1).
Nieuwe cache configuratie: 1x China UM61256AK-12 (tag), 1x UMC UM61256FK-15 + 3x China/UMC(?) UM61256FK-15 (bank0), 4x China UM61256FK-15 (bank1).
Het oude 20ns SRAM geheugen heb ik dus vervangen door 15ns SRAM geheugen. Maar helaas, na het BIOS sysinfo-scherm - op het moment dat de externe cache aangezet wordt - loopt het systeem nog steeds vast.
Het makkelijkst is natuurlijk om het Chinese SRAM geheugen de schuld te geven, maar het kan net zo goed aan de combinatie van SRAM, RAM (twee banken gevuld) en de wat oudere 486 chipset (UMC UM82C493/491) liggen. Wat zijn jullie ervaringen met SRAM geheugen in combinatie met een 40MHz FSB en een cache read burst instelling van 3-1-1-1 of 2-1-1-1? Heeft iemand zijn systeem werkend gekregen met vergelijkbare instellingen?
Ook mijn Asus 486 vlb plankje met 20ns sramheeft geen moeite met een DX50 op de strakste timing, maar ook daar heet het slow, normal, fast, fastest.
Daarentegen vraagt een DX2 meer van het Sram dan een DX, en vraagt een DX4 nog meer. En een 5x86 heeft echt behoefte aan 15ns Sram bij een 33MHz bus. Op mijn Aquarius plank tenminste, maar dat is al een aardig vlotte plank vind ik zelf
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Heeft iemand hier het spel Arkanoid 2: Revenge of Doh met de music driver "CMS Music" werkend gekregen met de Sound Blaster 2.0 CMS upgrade en/of Game Blaster (pure CMS kaart)?
Maar ik hoop vrijdag eindelijk eens wat me-time te hebben om orde op zaken te stellen. Als ik m'n SB kan vinden (zit ergens in een 486, maar welke...) zal ik eens kijken of ik iets kan reproduceren.
Oslik blyat! Oslik!
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hm geen idee eigenlijk, maar wel de moeite om eens uit te zoeken (een snelle google leverde alvast niet meteen iets op). De moeilijkheid is ook dat deze modellen het grootste deel van de BIOS opslaan op een verborgen partitie op de harde schijf, en ze die vaak slechts van een schijf met fixed SCSI ID 6 kunnen inlezen.The Eagle schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:38:
Is voor jou een zipdrive of jazzdrive op scsi dan niet handiger? Of kun je daar niet van booten?
Mijne had ik destijds van eBay trouwens. Is geformatteerd met FAT12
(Ja das floppy filesysteem want iets anders snapt de MSX niet)
[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 03-07-2021 15:42 ]
Hm, ook exotisch die FAT12The Eagle schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:41:
Je zou ook even in de MSX wereld kunnen zoeken. Er is voor msx een scsi interface geweest en dus ook HDD's. Dat weet ik omdat ik beiden thuis heb liggen (en helaas, niet te koop).
Mijne had ik destijds van eBay trouwens. Is geformatteerd met FAT12
(Ja das floppy filesysteem want iets anders snapt de MSX niet)
Niet specifiek PS/2, maar wel RaSCSI (werkend in HDD modus, echter ik wil het als CDRom gebruiken en dat lukt vooralsnog niet) en ben bezig een SD->SCSI adapter (eigenlijk een volledige Z80 computer met SD aan ene kant en SCSI aan andereBlueArchon schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:42:
Heeft hier iemand ervaring met CF/SD naar SCSI adapters of zelfs iets als RaSCSI voor IBM PS/2 modellen? Beide schijven in mijn Model 95 hebben de geest gegeven, en <4Gb SCSI schijven lijken moeilijk te vinden en vaak bijzonder duur.
RaSCSI is beetje bewerkelijk om aan de praat te krijgen, maar als je het als simpele SCSI HDD wil gebruiken werkt het prima. Ik vind het echter redelijk duur in vergelijking met HDDs - vooral SCA schijven gaan vaak voor prikkie weg en adapter van SCA naar 50p is goedkoop. Nadeel: SCSI is vrijwel nooit stil, maar die oudste SCA dingen van rond de 2GB zijn zelfs voor SCSI-begrippen onuitstaanbaar lawaaierig.
Er staat momenteel een IBM dcas-34330 4.3GB 68p UW-SCSI op marktplaats met 'bieden' en EUR 10 als vanafprijs. Lijkt me op zich geen slechte deal. Of moet het per se <4GB zijn voor een softwarematige beperking?
Oslik blyat! Oslik!
Deze IBM PS/2 die hier staat is ook niet meteen fluisterstil te noemen, dus dat is niet direct zo’n probleemNadeel: SCSI is vrijwel nooit stil, maar die oudste SCA dingen van rond de 2GB zijn zelfs voor SCSI-begrippen onuitstaanbaar lawaaierig.
Klinkt een beetje als een vliegtuig dat opstijgt…
Afhankelijk van de combinatie BIOS versie / SCSI controller worden enkel schijven van <4gb of zelfs maar <1gb ondersteund. Ondertussen heeft wat opzoekwerk opgeleverd dat er wel tooltjes bestaan zoals sg_format onder linux waarmee SCSI schijven aangepast zouden kunnen worden om minder sectoren te rapporteren, dus dat is misschien toch ook nog een piste.Er staat momenteel een IBM dcas-34330 4.3GB 68p UW-SCSI op marktplaats met 'bieden' en EUR 10 als vanafprijs. Lijkt me op zich geen slechte deal. Of moet het per se <4GB zijn voor een softwarematige beperking?
Een voordeel van RaSCSI lijkt me dan wel weer dat het eenvoudig is op backups te nemen van de images.
Was het bij SCSI niet zo dat alleen een cdrom niet functioneerde, maar de combi HDD plus scsi wel? Staat me ergens vaag nij dat een cdrom op een laag devicenummer niet kon, moest minimaal 1 of 2 zijn ofzo. Kan dat het issue zijn?dion_b schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 00:52:
[...]
Niet specifiek PS/2, maar wel RaSCSI (werkend in HDD modus, echter ik wil het als CDRom gebruiken en dat lukt vooralsnog niet) en ben bezig een SD->SCSI adapter (eigenlijk een volledige Z80 computer met SD aan ene kant en SCSI aan andere) te solderen.
RaSCSI is beetje bewerkelijk om aan de praat te krijgen, maar als je het als simpele SCSI HDD wil gebruiken werkt het prima. Ik vind het echter redelijk duur in vergelijking met HDDs - vooral SCA schijven gaan vaak voor prikkie weg en adapter van SCA naar 50p is goedkoop. Nadeel: SCSI is vrijwel nooit stil, maar die oudste SCA dingen van rond de 2GB zijn zelfs voor SCSI-begrippen onuitstaanbaar lawaaierig.
Er staat momenteel een IBM dcas-34330 4.3GB 68p UW-SCSI op marktplaats met 'bieden' en EUR 10 als vanafprijs. Lijkt me op zich geen slechte deal. Of moet het per se <4GB zijn voor een softwarematige beperking?
Sowieso wellicht handig om even in de scsi implementatie van macs te duiken dan, kijken hoe men dat daar bedacht had, want daar is rascsi voor gemaakt zo te zien.
Ik had het op ID 6 gezet, maar juist bij PCs maakt dat in de regel minder uit. Andere systemen (Sun...) zijn een stuk kieskeuriger.The Eagle schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:53:
[...]
Was het bij SCSI niet zo dat alleen een cdrom niet functioneerde, maar de combi HDD plus scsi wel? Staat me ergens vaag nij dat een cdrom op een laag devicenummer niet kon, moest minimaal 1 of 2 zijn ofzo. Kan dat het issue zijn?
Bij Apple was hardware geen probleem, de officiele Apple drivers beperkten je tot bepaalde (Apple-branded) drives en een paar ID's. Met de juiste 3rd party drivers (of de drivers uit MacOS 7.6 die niet Apple-exclusief waren) kon je vrijwel alles gebruiken met als enige beperking dat je niet met ID van HDD of controller mocht conflicteren, uiteraard. Default voor interne Apple SCSI CDRom drives was ID 3, maar dat was enkel een gewoonte om conflicten te minimaliseren.Sowieso wellicht handig om even in de scsi implementatie van macs te duiken dan, kijken hoe men dat daar bedacht had, want daar is rascsi voor gemaakt zo te zien.
Ik vermoed dat ik eerder tegen compatibility met image format van (bootable) CD-Roms vs RaSCSI aan loop.
[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 06-07-2021 21:44 ]
Oslik blyat! Oslik!
Nadat mijn Nvidia 6800GT defect was gegaan in de hitte en ik over een backup GPU beschik in de vorm van een S3 Trio64 heb ik besloten mijn tijdmachine build een zomer / winter thema te geven met 2 verschillende configuraties en voor nu de reparatie/vervanging van de NVidia 6800GT even uit te stellen.
De zomer versie krijgt de S3 Trio64, de winter versie krijgt een NVidia 6800GT.
Beide configuraties hebben baad bij deze Voodoo 2.
In de zomer versie zal de Voodoo2 het zware werk op zich nemen, de build kan dan door de S3 perfect draaien op oudere systemen als Windows 3.11 maar is niet heel geschikt voor het XP tijdperk. In de winter versie lever ik in op Windows 3.11 support maar krijg ik daar weer nieuwere games in het begin van het XP tijdperk voor terug zoals Half-Life 2 en Doom 3. Omdat de NVidia 6800GT te nieuw is om vlekkeloos alle spellen te kunnen draaien op Windows 98 zal de Voodoo 2 ook daar het compatibiliteit gat dat ik had opvullen.
Maar nu, we hebben te maken met een horizontale kast die vrij warm kan worden. Extra coolers in de kast ga ik voor zorgen maar ik heb ook gehoord dat Voodoo 2's zeker gepaard met een snelle processor erg warm kunnen worden.
Heeft iemand hier ervaring met het koelen van een Voodoo 2 gepaard met een high end CPU voor zijn doen? De CPU in het systeem is een AMD Athlon 64 X2 geclockt op 2,6Ghz en dus vele malen sneller dan de CPU's die er voor zijn ontworpen. Ik lees online dat een Voodoo 2 dan te veel benut wordt en dus te warm wordt maar het is niet duidelijk welke oplossing hier het best bij past.
In hoe verre zal het plakken van passieve heatsinks op de chips helpen? Of zal ik de kaart actief moeten koelen? In het geval van het laatste, wat is hier een goede methode voor? Door de diverse aard van dit project zitten mijn PCI sloten behoorlijk vol gezien er dan ten alle tijden met deze voodoo2 er bij 2 video kaarten en 2 geluidskaarten in zitten (Soundblaster Audigy 1 + ESS Solo-1 combinatie voor echte FM synth en goede 3D audio).
Wat ik heb begrepen is dat een Voodoo 2 met een briesje voldoende gekoeld zou moeten worden.henk717 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:54:
Vandaag is mijn Diamond 3D Voodoo 2 aangekomen, en op het oog in erg goede staat (Moet hem nog wel testen, dat heb ik bewust nog even niet gedaan).
Nadat mijn Nvidia 6800GT defect was gegaan in de hitte en ik over een backup GPU beschik in de vorm van een S3 Trio64 heb ik besloten mijn tijdmachine build een zomer / winter thema te geven met 2 verschillende configuraties en voor nu de reparatie/vervanging van de NVidia 6800GT even uit te stellen.
In de zomer versie zal de Voodoo2 het zware werk op zich nemen, de build kan dan door de S3 perfect draaien op oudere systemen als Windows 3.11 maar is niet heel geschikt voor het XP tijdperk. In de winter versie lever ik in op Windows 3.11 support maar krijg ik daar weer nieuwere games in het begin van het XP tijdperk voor terug zoals Half-Life 2 en Doom 3. Omdat de NVidia 6800GT te nieuw is om vlekkeloos alle spellen te kunnen draaien op Windows 98 zal de Voodoo 2 ook daar het compatibiliteit gat dat ik had opvullen.
Maar nu, we hebben te maken met een horizontale kast die vrij warm kan worden. Extra coolers in de kast ga ik voor zorgen maar ik heb ook gehoord dat Voodoo 2's zeker gepaard met een snelle processor erg warm kunnen worden.
Heeft iemand hier ervaring met het koelen van een Voodoo 2 gepaard met een high end CPU voor zijn doen? De CPU in het systeem is een AMD Athlon 64 X2 geclockt op 2,6Ghz en dus vele malen sneller dan de CPU's die er voor zijn ontworpen. Ik lees online dat een Voodoo 2 dan te veel benut wordt en dus te warm wordt maar het is niet duidelijk welke oplossing hier het best bij past.
In hoe verre zal het plakken van passieve heatsinks op de chips helpen? Of zal ik de kaart actief moeten koelen? In het geval van het laatste, wat is hier een goede methode voor? Door de diverse aard van dit project zitten mijn PCI sloten behoorlijk vol gezien er dan ten alle tijden met deze voodoo2 er bij 2 video kaarten en 2 geluidskaarten in zitten (Soundblaster Audigy 1 + ESS Solo-1 combinatie voor echte FM synth en goede 3D audio).
Zie ook YouTube: Does the 3dfx Voodoo 2 overheat with a fast processor?
S3 kaarten is nergens goed voor is mijn ervaring behalve kleur weergegeven zodat je niet met 16 kleuren zit opgescheept in Windows, voor 3d kaarten wordt het pas beetje serieus vanaf een TNT2 of Riva128 als minimum, werkt ook nog bij 3.11 voor kleur.henk717 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:54:
Vandaag is mijn Diamond 3D Voodoo 2 aangekomen, en op het oog in erg goede staat (Moet hem nog wel testen, dat heb ik bewust nog even niet gedaan).
Dos/3.11 doet niks over de GPU en in principe voldoet elke kaart met minimaal 512kb videogeheugen, meer geheugen wordt boel niet sneller van, pas vanaf win 9x met dx en opengl worden GPU, s belangrijker.
Ik ben vooral benieuwd naar de juiste manier om dat voor elkaar te krijgen gezien phil een los PCI slot gebruikte die bij mij nogal schaars zijn en de kast heeft slechte airflow. Dus Voodoo 2 cooler mods zijn welkom.FunFair schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Wat ik heb begrepen is dat een Voodoo 2 met een briesje voldoende gekoeld zou moeten worden.
Zie ook YouTube: Does the 3dfx Voodoo 2 overheat with a fast processor?
In de zomer opstelling is dat ook het enige dat de S3 kaart hoeft te doen, SVGA weergeven in elk besturing systeem tot XP. De rest wil ik de Voodoo 2 voor gaan gebruiken en leun ik op de processor. In de winter gebruik ik dan de hitte gevoelige Nvidia 6800GT voor het zware werk.mr_evil08 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:54:
[...]
S3 kaarten is nergens goed voor is mijn ervaring behalve kleur weergegeven zodat je niet met 16 kleuren zit opgescheept in Windows, voor 3d kaarten wordt het pas beetje serieus vanaf een TNT2 of Riva128 als minimum, werkt ook nog bij 3.11 voor kleur.
Dos/3.11 doet niks over de GPU en in principe voldoet elke kaart met minimaal 512kb videogeheugen, meer geheugen wordt boel niet sneller van, pas vanaf win 9x met dx en opengl worden GPU, s belangrijker.
Ik was gaan kijken voor een geforce 4 of 5 zijn nog uitstekende kaarten onder Win9x en dus zeer breed inzetbaar.henk717 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:43:
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar de juiste manier om dat voor elkaar te krijgen gezien phil een los PCI slot gebruikte die bij mij nogal schaars zijn en de kast heeft slechte airflow. Dus Voodoo 2 cooler mods zijn welkom.
[...]
In de zomer opstelling is dat ook het enige dat de S3 kaart hoeft te doen, SVGA weergeven in elk besturing systeem tot XP. De rest wil ik de Voodoo 2 voor gaan gebruiken en leun ik op de processor. In de winter gebruik ik dan de hitte gevoelige Nvidia 6800GT voor het zware werk.
Regelmatig kom ik koopjes tegen op marktplaats zoals een geforce 4200ti werken super stabiel en goede direct3d support, de 6 serie is echt al een Windows XP kaart.
Maar ik begrijp hem Overgens je gebruikt de voodoo voor andere zaken.
Zelf heb ik ook 2 kaarten zoals de Riva128 PCI en een 5900XT ik kan switchen vanuit de bios met 1 parameter.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 09-07-2021 22:48 ]
De S3 had ik al omdat ik snel een goedkope test kaart nodig had toen ik origineel geen post kreeg met de hardware en het leuk vond dezelfde hardware als Dosbox te bezitten met de S3 + Voodoo combinatie. Voor een Windows 98 specifieke build had ik inderdaad op een Geforce 4 uitgekomen maar gezien dit ook een XP machine is naast 98 en vele andere besturing systemen zou die kaart mij te kort doen in de games uit 2004 wil spelen.
Hoho, voor DOS klopt dit helemaal, alleen geheugenbandbreedte richting de framebuffer telt. Maar Win3.1 is een ander beestje. Sowieso wil je zo'n desktop vaak op hogere resolutie draaien dan 640x480, en dan is 1MB/2MB/4MB wel zo handig. Verder doet Win3.1 wel degelijk aan (2D) acceleratie op ondersteunde chipsets. Je ziet dan ook dat prestatiecijfers voor DOS en Windows mijlenver uit elkaar kunnen liggen voor bepaalde kaarten. Bekendste voorbeeld is wel S3's VRAM vs DRAM reeks. Op papier zou VRAM sneller moeten zijn, maar in DOS presteert alles van de 911 tot en met de Virge/VX slechter dan de 805 tot en met de Virge/DX (of gewoon Virge 325 trouwens). Maar in Win3.1 is het exact andersom.mr_evil08 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:54:
[...]
Nu, zoveel games zijn er niet voor Win3.1 (al heb ik destijds de nodige uren Civ2 en Battle Isle 3 gespeeld erop), maar als je iets op de desktop ervan doet is 2MB videogeheugen en een VGA chip met enige acceleratie wel een pre. Gelukkig zit dat met een willekeurige S3 chip vanaf de 868/968 wel snor, dus al helemaal met die Trio64
Verder zelf eindelijk weer met retro-build aan de slag gegaan: ik heb een case gevonden waar m'n Compaq AP550 i840 dual Slot1 bord in past. Of beter gezegd: de oversized PSU ervan. Uiteraard moest er wel een beetje Dremel aan te pas komen, maar er hoefde niets structureels door. Opvallend daarbij is dat dat niet gelukt zou zijn op m'n enorme Coolermaster Stacker of een mooie ruime Antec case. Nee, enige waar ik het een beetje fatsoenlijk voor elkaar kreeg was een Packard Bell Spheris II. Dit gaat dus een Compaqard Bell worden met overkill build erin
Pics:
Dak moest er dus af. Maar omdat daar nog een plastic bovenkant op gaat zie je er niets van:
Alles was na deze pics vreselijk vies, dus weer uit elkaar gehaald voor een schoonmaakbeurt (en plastic delen in de vaatwasser). Ik heb trouwens een paar mooiere, stevigere schroeven voor bevestigen van de voedingsventilator door de behuizing heen gevonden. Nu vind ik die ventilator (ondanks dat de PSU NOS is) te lawaaierig. Het staat ook bol van de zingende spoeltjes, daar wil ik ook iets op verzinnen. Gelukkig geen bolle condensatoren kunnen vinden.
Volgende stap wordt een mooie 10k of 15k SCSI drive erin en bedenken welke videokaart ik passend vind. Er zit nu een Diamond Stealth II G460 in, oftewel waarschijnlijk de mooist afgewerkte, meest high-end i740 kaart die er is. Maar het blijft i740
Idealiter zou ik een 3DLabs Oxygen GVX1 erin stoppen, met GLINT R3 + Gamma G1 erop. Dat is namelijk de originele (high-end) optie die meegeleverd werd. Helaas zijn die kaarten schaars en op de bekende veilingsites meestal duurder dan ik ervoor over heb.
Wat dan wel? Wat ik iig heb liggen:
- Diamond Viper II Z200 (S3 Savage2000) - maar die vind ik beter passen in m'n dual i820 systeem.
- 3DLabs Wildcat VP760 - te nieuw, eigenlijk bedoeld voor m'n Tualatin P6S5A-T build, maar dat bord is dood (ws recap nodig)
- Matrox G400MAX - de non-MAX was een van de andere opties van het systeem. Sowieso een heerlijke kaart, zolang je niets met OpenGL hoeft te doen.
Dilemma dilemma... grote kans dat het voorlopig de Matrox wordt.
[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 13-07-2021 00:46 ]
Oslik blyat! Oslik!
Overigens waren die dingen gebouwd als een tank. Wij knalden er Novell op en dan leverden we ze uit aan de klant. Kent iemand deze nog:
(ff skippen naar 0:59)
Gaaf project! Maare, ben je dit nu allemaal op straat aan het doen?
Als ik met een (mini-)slijptol aan de slag ga, doe ik dat niet binnen op de koffietafel neeSp33dFr34k schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:52:
[...]
Gaaf project! Maare, ben je dit nu allemaal op straat aan het doen?

Wel netjes opgeruimd achteraf uiteraard, dit stukje stoep is schoner dan voordat ik begon.
Oslik blyat! Oslik!
Haha, ik dacht meer aan "achterom", maar dat heeft natuurlijk niet iedereen...dion_b schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:30:
[...]
Als ik met een (mini-)slijptol aan de slag ga, doe ik dat niet binnen op de koffietafel nee
Wel netjes opgeruimd achteraf uiteraard, dit stukje stoep is schoner dan voordat ik begon.
Maar leuk projectje man!
:strip_exif()/f/image/gmbyZ5SC7Qm94cjPUQnRM12H.jpg?f=fotoalbum_large)
Er gaat iets niet helemaal goed hier. Ik zag toevallig een super socket 7 bord voorbij komen met een K6-2 500 erop. Die wilde ik wel graag hebben. Kreeg ik er nog een Matrox G400 dualhead bij en “nog wat andere kaartjes”. Tsja, dat bleek iets meer te zijn dan ik dacht. Drie adaptec SCSI kaarten. Meerdere creative soundblasters. ATI rage pro kaartje. S3 kaartjes. Een vage Philips broadcast kaart. Stapeltje NICs.
Het is dat ik er maar 30 voor betaald heb, maar ik heb nu wel iets meer dan ik eigenlijk verwacht had

* MaNdM moet nu echt stoppen met verzamelen
Als ik iemand blij kan maken met een NIC of ander spul laat maar weten. Niet alles hoeft weg maar ik wil best delen. Of ruilen

To be determined...
Heb niks nodig, maar die G400 is wel een mooie kaart.
[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 13-07-2021 22:28 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Mijn Laatste aanwinst is een Compaq Slot 1 moederbord met Intel 810 chipset, code 010546-101, met Pentium II 300MHz/66Mhz fsb.
Heb deze gekocht als niet werkend maar voeding ledje op het bord brand.
Het vreemde is dat dit een ATX 24 pin aansluiting is ipv de gebruikelijke 20 pin uit die tijd, 24 pins kwam dacht ik pas bij de Pentium 4 processors.
Heb zo'n vermoeden dat dit een bord is met afwijkende ATX pinout, iemand per ongeluk hier meer info over?
(Deze staat toevallig op ebay en is dezelfde ze te zien)
[ Voor 13% gewijzigd door shaiwa887 op 14-07-2021 11:08 ]
Ik heb paar weken terug een setje met So370 PPGA en i810 chipset incl bijbehorende voeding verkocht, en heb nu nog z'n grote broertje, een dual Slot 1 Rambus systeem met een aanzienlijk zwaarder uitgevoerde 24p + 6p AUX voeding, maar met zelfde pinout op de 24p. Ik heb deze voeding op de i810 getest en dat werkt ook.
Aangezien het allemaal afwijkend is en het voedings-LEDje wel brandt zou ik in eerste instantie even aanname doen dat voeding niet (geheel) dood is en verder troubleshooten. Power-knop kon ook wat lastig te vinden zijn, misschien zo simpel als niet juiste pinnen verbonden om te starten.
Mocht je toch de voeding willen uitsluiten en je bent in de buurt van A'dam, dan kunnen we de mijne erop aansluiten en kijken of dat wat scheelt.
Oslik blyat! Oslik!
Heb je jouw SB inmiddels teruggevonden? Ik ben toch wel heel nieuwsgierig of jij meer succes hebt met Arkanoid 2: Revenge of Doh in combinatie met SB CMS geluiddion_b schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:55:
SB2.0 heb ik niet, wel een 1.0 replica, incl CMS chips. Retro-hok is een bende momenteel, niet geholpen door m'n half-voltooide pogingen om een Compaq dual Slot 1 serverbord met afwijkende voeding in een Packard Bell kast te vrotten...
Maar ik hoop vrijdag eindelijk eens wat me-time te hebben om orde op zaken te stellen. Als ik m'n SB kan vinden (zit ergens in een 486, maar welke...) zal ik eens kijken of ik iets kan reproduceren.
Thnx,A'dam is helaas niet echt in de buurt anders had ik graag gebruik gemaakt van uw aanbod... Mocht je toch de voeding willen uitsluiten en je bent in de buurt van A'dam ...
Heb in de Compaq Service Reference Guide 252312-002 een pinout gevonden van de ATX header op het moederbord.
Onder het mom van meten is weten heb ik de pinnen -5V/-12V & +12V gemeten vanaf het ISA slot naar de ATX header.
De ground pinnen heb ik bepaald vanaf de buitenkant van de printerpoort.
Pinout komt overeen met wat in de reference guide stond maar het plaatje van de connector is niet hoe het moet zijn.
Volgens meting zou het moeten zijn Boven: 1 t/m 12 Onder: 13 t/m 24