Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Ik heb een Asus ASUS P3B-F Moederbord en een Teac FD55 5.25 floppy drive.
De floppy drive werkt wel op 2 andere ( moderne ) moederborden maar de Asus ziet hem totaal niet > code 40 ?
Weet iemand misschien wat ik verkeerd doe ?
• Dubbelcheck de bekabelingdunkie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:40:
Goedendag, even een vraagje ( waar ikzelf niet uitkom ).
Ik heb een Asus ASUS P3B-F Moederbord en een Teac FD55 5.25 floppy drive.
De floppy drive werkt wel op 2 andere ( moderne ) moederborden maar de Asus ziet hem totaal niet > code 40 ?
Weet iemand misschien wat ik verkeerd doe ?
• Welk OS, zelfde als op de andere systemen?
• Check drivers, zelfde als op de andere systemen? Zijn er ?nieuwere
• Wat zie je (afhankelijk van het OS) in de device manager?
• Check BIOS, probeer de settings over floppy drives
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik heb nieuwsWaterbeesje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:08 (samengevat):
@frapex jouw Aquarius plankje is inderdaad niet de vlotste... Ter vergelijking:
Aquarius MB 4DUV heeft een Cyrix 5x86 100: L1 5.1ns; L2 15.1ns; RAM 58.9ns
Asus 486ISASV2 met Cyrix DX2-66: L1 + L2 beiden 20.7ns; RAM 62.8ns.
4SLUD moederbord met DX50 (ISA-plankje): L1 + L2: 22.5ns; RAM 59.0ns
Mitac MSC242 SBC met intel DX2-66: L1 15.3; L2 22.7; RAM 43,6
Dezelfde Asus 486ISASV2 met SX25 @40MHz: L1: 25.3ns; L2 36.1ns; RAM 85.9ns
AQUARIUS SYSTEMS MB-4D33/50NR-02 met AMD DX2-66 @ 80 MHz:
1
2
3
4
5
| L1 cache is 8KB -- 81.6 MB/s 12.8 ns/byte (317%) (194%) 3.9 clks L2 cache is 256KB -- 41.9 MB/s 25.0 ns/byte (163%) (100%) 7.6 clks Main memory speed -- 25.7 MB/s 40.9 ns/byte (100%) [reading] 11.7 clks Effective RAM access time (read ) is 163ns (a RAM bank is 4 bytes wide). Effective RAM access time (write) is 101ns (a RAM bank is 4 bytes wide). |
Speedsys met oorspronkelijke AWARD BIOS:
1
2
3
4
| Read Write Move Average Cache Level 1 75.25 MB/s 37.25 MB/s 75.03 MB/s 62.51 MB/s Cache Level 2 38.31 MB/s 37.10 MB/s 36.04 MB/s 37.15 MB/s Memory 14.62 MB/s 38.33 MB/s 14.29 MB/s 22.41 MB/s |
Speedsys met QDI U4913 AMI BIOS:
1
2
3
4
| Read Write Move Average Cache Level 1 75.26 MB/s 38.13 MB/s 75.04 MB/s 62.81 MB/s Cache Level 2 38.34 MB/s 37.99 MB/s 36.07 MB/s 37.47 MB/s Memory 22.84 MB/s 39.21 MB/s 22.01 MB/s 28.02 MB/s |
Leessnelheid maar liefst 56% verbeterd, gemiddeld genomen 25% verbeterd. Nice
[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 18-07-2021 21:31 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Eigenlijk ging het begin heel soepel. Boot van CDROM (IDE) en de text-based install fase verliep zonder enige problemen. Maar dan moet je herstarten en hoor je in de GUI install fase te komen. Mijn systeem blijft alleen staan bij een zwart scherm. Geen cursor, niks. Dit is direct na de “samenvatting” die na de POST komt.
Onboard SCSI is een Adaptec AIC-7880P met BIOS.
Als ik een Win98 CD boot dan kan ik gewoon met FDISK erbij en zie ik ook dat de partitie actief staat. Ik heb wat tips online gevonden (geen IDE aansluiten, IDE controller helemaal uitschakelen, dat soort dingen) maar deze mochten niet baten.
Misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen, maar ik vind het lastig om via google iets te vinden wat aansluit bij mijn bevindingen.
To be determined...
Lijkt een kwestie van booten met de juiste drivers
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog niet, heb bijna m'n hok opgeruimd nu, dan kan ik daadwerkelijk in/met systemen gaan rommelen. Heb wel alvast gezorgd dat Revenge of Doh op m'n FTP-servertje op de retro-LAN staat. Die heb ik trouwens ook op het werk draaien op een oude 486SLC voor in de koffiepauze. Helaas zo'n klein systeem dat er maar een kaart in past, en geen HDC/FDC onboard, dus dat moet een I/O kaart zijn, geen geluidskaart.frapex schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:29:
[...]
Heb je jouw SB inmiddels teruggevonden? Ik ben toch wel heel nieuwsgierig of jij meer succes hebt met Arkanoid 2: Revenge of Doh in combinatie met SB CMS geluid.
Wel hallucinante dingen gevonden: had recent een ongebruikte Thermaltake Golden Orb Slot 1 SECC2 te koop gezet. Iemand hapte - mooi. Totdat ik de koeler ging zoeken en dat ding niet "ongebruikt" maar aardig mishandeld leek: niet alleen duidelijk FC-PGA core afdruk onderop, maar ook een van de vier pootjes bleek kapot en er was een flinke kras bovenop het koellichaam.
Ik kon me niet voorstellen dat ik zo lomp geweest was, maarja, twee koelers als dat had ik niet, dus kon niet anders dan dat ik het zelf om zeep geholpen zou hebben

Wat blijkt nu: ik vind een ongebruikte Gorb SECC2 in perfecte staat. Ik heb dus wel degelijk twee van die dingen gehad

Vandaag tijdens het opruimen m'n Compaqard Bell systeem bijna af gekregen. Alles zit in de behuizing, nu met Quantum Atlas III 10k 18GB voor OS, een slotloader DVD en (om gat te dichten) een reguliere CDRW eronder, en ipv een normale floppy een LS-120 drive. Enige wat ontbreekt is de powerknop (specifieke voor de kast, is verdwenen blijkbaar) en iets om de front USB op aan te sluiten (moet ergens toch wel USB 2.0 kaartje hebben liggen... die ben ik echter niet tegengekomen). Alleen jammer dat ik echt niets snellers dan P3-600E in dat systeem aan de praat krijg. Zelfs een P3-866EB met Compaq P/N dat in de technical reference manual van de AP550 staat niet

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 18-07-2021 23:33 ]
Oslik blyat! Oslik!
Heel domme check: staat de boot sequence in BIOS wel goed, met SCSI bovenaan?MaNdM schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:45:
Ik heb recent een leuk moederbord gevonden. Een Aopen AX6B Plus met onboard SCSI. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik het bord wel interessant vond. Ik heb nooit met SCSI gewerkt en ik wilde me er wel eens aan wagen. Ik dacht zelf aan een Windows 2000 Professional installatie op een Atlas 10K4 schijf. Leek me wel een leuke combi.
Eigenlijk ging het begin heel soepel. Boot van CDROM (IDE) en de text-based install fase verliep zonder enige problemen. Maar dan moet je herstarten en hoor je in de GUI install fase te komen. Mijn systeem blijft alleen staan bij een zwart scherm. Geen cursor, niks. Dit is direct na de “samenvatting” die na de POST komt.
Onboard SCSI is een Adaptec AIC-7880P met BIOS.
Als ik een Win98 CD boot dan kan ik gewoon met FDISK erbij en zie ik ook dat de partitie actief staat. Ik heb wat tips online gevonden (geen IDE aansluiten, IDE controller helemaal uitschakelen, dat soort dingen) maar deze mochten niet baten.
Misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen, maar ik vind het lastig om via google iets te vinden wat aansluit bij mijn bevindingen.
En trouwens eentje waar ik zelf vandaag met m'n AIC-7892 (opvolger van de 7880) tegenaan liep: staat de SCSI BIOS wel op Enabled? Zo niet kun je niet vanaf SCSI booten en krijg je dit ook. Dit check/pas je aan door Ctrl-A te doen als SCSI tijdens POST voorbij komt.
[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 18-07-2021 23:37 ]
Oslik blyat! Oslik!
SCSI staat bovenaan ja. Wat de scsi bios betreft, volgens mij zie ik een melding voorbij komen dat deze enabled is ja. Weet zo alleen niet waar die instelling precies zit.dion_b schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:31:
[...]
Heel domme check: staat de boot sequence in BIOS wel goed, met SCSI bovenaan?
En trouwens eentje waar ik zelf vandaag met m'n AIC-7892 (opvolger van de 7880) tegenaan liep: staat de SCSI BIOS wel op Enabled? Zo niet kun je niet vanaf SCSI booten en krijg je dit ook. Dit check/pas je aan door Ctrl-A te doen als SCSI tijdens POST voorbij komt.
To be determined...
Ctrl-A bij SCSI init om in SCSI-Select te komen, dan Host Adapter Settings kiezen, en vervolgens Advanced Host Adapter Settings. De setting heet Host Adapter BIOS.MaNdM schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:44:
[...]
SCSI staat bovenaan ja. Wat de scsi bios betreft, volgens mij zie ik een melding voorbij komen dat deze enabled is ja. Weet zo alleen niet waar die instelling precies zit.
Bij nader inzien nog een paar dingen:
- wat is het SCSI ID van je drive? (ingesteld via jumpers, komt ook bij POST voorbij)
- welk ID staat in de Host Adapter Settings als Boot ID ingesteld?
Als die twee niet overeen komen heb je andere oorzaak te pakken. Komen ze wel overeen en zijn ze niet 0, dan kan het alsnog soms fout gaan (bug in Adaptec fw?), dus beste is om je boot HDD op ID 0 te jumperen (meestal: geen jumper, of jumper op 'NC' zetten, althans, dat werkt op mijn Atlas III) en dat ook in de adapter settings instellen. Voor een enkele drive moet boot LUN sowieso ook nul zijn.
Oh, en mbt die spoorloze USB 2.0 kaart. Die kwam boven water, uiteraard vlak nadat ik het opgegeven had en een 6GB USB-stick -> HDD transfer begonnen was tegen USB 1.1 11Mbps

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 19-07-2021 00:57 ]
Oslik blyat! Oslik!
Het ID is 0, als boot device staat 0 ingesteld en ook LUN staat op 0.dion_b schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:55:
[...]
Ctrl-A bij SCSI init om in SCSI-Select te komen, dan Host Adapter Settings kiezen, en vervolgens Advanced Host Adapter Settings. De setting heet Host Adapter BIOS.
Bij nader inzien nog een paar dingen:
- wat is het SCSI ID van je drive? (ingesteld via jumpers, komt ook bij POST voorbij)
- welk ID staat in de Host Adapter Settings als Boot ID ingesteld?
Als die twee niet overeen komen heb je andere oorzaak te pakken. Komen ze wel overeen en zijn ze niet 0, dan kan het alsnog soms fout gaan (bug in Adaptec fw?), dus beste is om je boot HDD op ID 0 te jumperen (meestal: geen jumper, of jumper op 'NC' zetten, althans, dat werkt op mijn Atlas III) en dat ook in de adapter settings instellen. Voor een enkele drive moet boot LUN sowieso ook nul zijn.
Oh, en mbt die spoorloze USB 2.0 kaart. Die kwam boven water, uiteraard vlak nadat ik het opgegeven had en een 6GB USB-stick -> HDD transfer begonnen was tegen USB 1.1 11Mbps![]()
De setting host adapter bios zal ik morgen checken staat ook goed.
To be determined...
Het kan nog een andere oorzaak hebben dan een missende driver, namelijk de Hardware Abstraction Layer (HAL). Na het starten van de installatie vanaf CDROM, bij de melding "Press F6 if you have to install a third-party SCSI or RAID driver." druk je op F5. Daar kan je vervolgens een keuze maken uit ACPI Multiprocessor PC, ACPI Uniprocessor PC, Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible, MPS Uniprocessor PC, MPS Multiprocessor PC, Standard PC.MaNdM schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:45:
Tijdens de installatie van Windows 2000 of Windows XP maakte ik er altijd de gewoonte van om een andere HAL te kiezen, want sneller/stabieler. Zelf had ik de voorkeur voor MPS Uniprocessor: geen ACPI IRQ stabilteitsproblemen en het systeem kan softwarematig uitschakeld worden.
Die kende ik nog niet. Ga ik meteen even proberen. Kan de install mooi even draaien tijdens de boterhammenfrapex schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:23:
[...]
Het kan nog een andere oorzaak hebben dan een missende driver, namelijk de Hardware Abstraction Layer (HAL). Na het starten van de installatie vanaf CDROM, bij de melding "Press F6 if you have to install a third-party SCSI or RAID driver." druk je op F5. Daar kan je vervolgens een keuze maken uit ACPI Multiprocessor PC, ACPI Uniprocessor PC, Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible, MPS Uniprocessor PC, MPS Multiprocessor PC, Standard PC.
Tijdens de installatie van Windows 2000 of Windows XP maakte ik er altijd de gewoonte van om een andere HAL te kiezen, want sneller/stabieler. Zelf had ik de voorkeur voor MPS Uniprocessor: geen ACPI IRQ stabilteitsproblemen en het systeem kan softwarematig uitschakeld worden.
To be determined...
En ja hoor, nu ik dit bericht zit te typen en het geheel dus even op dit plek heb laten staan start alles opeens door!
Dat brengt wel meteen de vraag, waarom duurt die stap zo vreselijk lang? Ik heb het dan echt over 3 minuten wachten voordat de zwart-wit laadbalk gaat lopen.
O ja, even wat specs natuurlijk. CPU is een Intel P3 700 op 100MHz FSB en ik heb er 256MB RAM in geprikt. Dat zou voor Win2k toch meer dan voldoende moeten zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door MaNdM op 19-07-2021 20:44 ]
To be determined...
Besefte me net dat ik dat er niet bij had staan. Een goede 3 minuten dus.frapex schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:43:
Ah, je was dus (een beetje) ongeduldig? Ik weet niet wat je onder vreselijk lang verstaat, maar bij bepaalde SCSI (RAID) controllers kan het echt wel even duren voordat de boel geinitialiseerd is.
Paar dingen al geprobeerd op basis van google resultaten:
- CD-ROM boot uitgeschakeld
- Power Mgt in BIOS uitgeschakeld
- ACPI in BIOS uitgeschakeld
[ Voor 22% gewijzigd door MaNdM op 19-07-2021 21:24 ]
To be determined...
Ander PCI slot geprobeerd? (Bovenste/onderste)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Het is onboard SCSI dus dat wordt wel een beetje lastigPD2JK schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:08:
Misschien is er een nieuwe BIOS voor je SCSI kaart.
Ander PCI slot geprobeerd? (Bovenste/onderste)
Ik weet dus ook niet welke BIOS ik moet hebben aangezien overal alleen de chip (AIC-7880P) genoemd wordt. Deze zit dus in deze controllers: AHA-2940, AHA-2940U, AHA-2940UW, AHA-2940UW Pro, AHA-2944UW, AHA-3940U/UW/UWD.
Zie ook Dell voorbij komen, maar dit is een Aopen bord. Ik durf niet zomaar een BIOS update te doen zonder dat ik weet welke het moet zijn natuurlijk.
To be determined...
Alhoewel... hoe groot is die HDD? Kan zijn dat het te groot is voor de SCSI controller/BIOS (ja, dat is ook een ding

Oslik blyat! Oslik!
Ondertussen welfrapex schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:29:
[...]
Heb je jouw SB inmiddels teruggevonden? Ik ben toch wel heel nieuwsgierig of jij meer succes hebt met Arkanoid 2: Revenge of Doh in combinatie met SB CMS geluid.
Mijn eigen versie van Arkanoid 2 was blijkbaar de eerste release zonder CMS support. DOH B gaf zelfde (AdLib) output als DOH A. Jouw versie was de nieuwere. Tot zo ver het goede nieuws. Met DOH B blijft het op de TAITO Fun Time Arcade splash screen hangen. Totale crash, moest een harde reset uitvoeren. Bij tweede poging idem.
Dus je vermoeden lijkt te kloppen. En ik krijg de neiging een nieuw zelfbouwprojectje te doen aangezien er blijkbaar dingen zijn die ik met m'n SB 1.0 replica niet kan
Dat gezegd, het zou misschien ook een snelheidsding kunnen zijn. Ik draai het op mijn speed demon U5S-33, misschien dat de CMS code in Arkanoid ergens met zichzelf in de knoop raakt. Helaas heb ik momenteel geen tragere systeem in werkende staat. Ik heb twee Olivetti XT-class bakken als project liggen, maar daar zit fors werk in en kom ik voorlopig niet aan toe.
Edit: en snelle check - ja, CMS zit echt in de kaart (bij mij weet je nooit

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 19-07-2021 23:13 ]
Oslik blyat! Oslik!
Nou dat wist ik niet maar het is een 146GB versie. De controller zelf toont het inderdaad niet helemaal lekker. In de tools ziet ie maar iets van 9-10GB.dion_b schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:55:
Bij onboard SCSI wordt het gewoon met system BIOS mee geupdate, dus evt update voor moederbord is wat je zou moeten zoeken. Al twijfel ik of het daaraan zou liggen. Basaal booten is niets vreemds.
Alhoewel... hoe groot is die HDD? Kan zijn dat het te groot is voor de SCSI controller/BIOS (ja, dat is ook een ding)
Maar is dat dus een ding? Want een andere PCI controller (ook adaptec) die de schijf wel goed zag was net zo langzaam.
To be determined...
Is een ding ja. Ik ben even op zoek naar onderbouwing... en ik vind iets anders:MaNdM schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:27:
[...]
Nou dat wist ik niet maar het is een 146GB versie. De controller zelf toont het inderdaad niet helemaal lekker. In de tools ziet ie maar iets van 9-10GB.
Maar is dat dus een ding? Want een andere PCI controller (ook adaptec) die de schijf wel goed zag was net zo langzaam.
https://www.kuhnline.com/...ve-137gb-on-windows-2000/
Win2k zelf kon voor SP3 niet overweg met schijven die groter waren dan 137GB:
Oplossing is een installatiemedium waar SP3 of hoger al in geslipstreamed is.The installation of operating systems that do not have 48-bit LBA support enabled by default (such as Windows 98, Windows Me, or Windows 2000) on a partition that is beyond the 28-bit LBA boundary (137 GB) is unsuccessful and leaves behind a temporary installation folder.
Oslik blyat! Oslik!
Lekker bezig dan! Wat een paar bios instellingen wel niet kunnen doen... En dan te bedenken dat die koekebakkers de leukste opties vaak uit hebben gezet in de bios.frapex schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:06:
[...]
Ik heb nieuws. Ik kon die nette timings van jouw moederborden niet meer verdragen
. Eerst heb ik de originele AWARD BIOS met MODBIN aangepast, waarbij ik de verborgen geheugen opties Slow Refresh, Refresh Divider en Cache Read Wait State aangezet heb. Helaas geen noemenswaardige verbetering
. Daarna de QDI U4913 AMI BIOS geprobeerd.
AQUARIUS SYSTEMS MB-4D33/50NR-02 met AMD DX2-66 @ 80 MHz:
code:
1 2 3 4 5 L1 cache is 8KB -- 81.6 MB/s 12.8 ns/byte (317%) (194%) 3.9 clks L2 cache is 256KB -- 41.9 MB/s 25.0 ns/byte (163%) (100%) 7.6 clks Main memory speed -- 25.7 MB/s 40.9 ns/byte (100%) [reading] 11.7 clks Effective RAM access time (read ) is 163ns (a RAM bank is 4 bytes wide). Effective RAM access time (write) is 101ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
Speedsys met oorspronkelijke AWARD BIOS:
code:
1 2 3 4 Read Write Move Average Cache Level 1 75.25 MB/s 37.25 MB/s 75.03 MB/s 62.51 MB/s Cache Level 2 38.31 MB/s 37.10 MB/s 36.04 MB/s 37.15 MB/s Memory 14.62 MB/s 38.33 MB/s 14.29 MB/s 22.41 MB/s
Speedsys met QDI U4913 AMI BIOS:
code:
1 2 3 4 Read Write Move Average Cache Level 1 75.26 MB/s 38.13 MB/s 75.04 MB/s 62.81 MB/s Cache Level 2 38.34 MB/s 37.99 MB/s 36.07 MB/s 37.47 MB/s Memory 22.84 MB/s 39.21 MB/s 22.01 MB/s 28.02 MB/s
Leessnelheid maar liefst 56% verbeterd, gemiddeld genomen 25% verbeterd. Nice![]()
. CACHECHK liet initieel het systeem door al dat tunen vastlopen bij de 4MB grens, maar dat kwam na onderzoek door de recent ingebouwde Chinese "12ns" SRAM tag chip
.
Dat probleem loop ik ook tegenaan met dat Aquarius bordje, erg weinig mogelijkheden qua instellingen voor timings, maar blijkbaar wel redelijk effectief.
En die Chinese cache chips zijn dus leuk voor de tragere bakkies blijkt. Ik houd het dan wel lekker bij de 15ns chips die er nu in zitten. En ik heb gelukkig sinds kort een paar reserve chips liggen
Als we het dan toch hebben over leuke 486 systemen: stiekem maak ik jou nu een beetje jaloers. ik heb sinds kort een MSI MS-4134 VIP bordje. Officieel een zuiver 5v bord, maar met de interposer die er op zit vliegt een DX4 er mee weg!
Jammer weer dat het bord de AM5x86 niet slikt -_-
VIP bordje, dus een VLB i/o controller, PCI S3 Trio64, Voodoo1, 32MB ram, 420MB WD schijfje, 16x cd-rom, 3,5+5,25 fdd... en ik zit nog te bedenken wat er voor geluidskaart in gaat.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Bedankt voor het testen! Exact hetzelfde probleem dus. Mogelijk werkt Arkanoid 2: Revenge of Doh dan toch echt alleen met de originele Creative Game Blaster. Of het een snelheidsding is betwijfel ik; het spel werkt ook niet in mijn IBM PS/2 Model 30-286 (10MHz) in combinatie met SB 2.0 CMS. Waarschijnlijk kan het spel niet omgaan met de combinatie ADLIB + CMS chips. Om daar zekerheid over te krijgen zou de ADLIB chip van de kaart gehaald moeten worden. En er moet natuurlijk ook een patch voor het spel komendion_b schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:07:
[...]
Ondertussen wel
Mijn eigen versie van Arkanoid 2 was blijkbaar de eerste release zonder CMS support. DOH B gaf zelfde (AdLib) output als DOH A. Jouw versie was de nieuwere. Tot zo ver het goede nieuws. Met DOH B blijft het op de TAITO Fun Time Arcade splash screen hangen. Totale crash, moest een harde reset uitvoeren. Bij tweede poging idem.
Dus je vermoeden lijkt te kloppen. En ik krijg de neiging een nieuw zelfbouwprojectje te doen aangezien er blijkbaar dingen zijn die ik met m'n SB 1.0 replica niet kan
Dat gezegd, het zou misschien ook een snelheidsding kunnen zijn. Ik draai het op mijn speed demon U5S-33, misschien dat de CMS code in Arkanoid ergens met zichzelf in de knoop raakt. Helaas heb ik momenteel geen tragere systeem in werkende staat. Ik heb twee Olivetti XT-class bakken als project liggen, maar daar zit fors werk in en kom ik voorlopig niet aan toe.
Edit: en snelle check - ja, CMS zit echt in de kaart (bij mij weet je nooit) en werkt. Ik zit nu naar de intro van Ultima6 te luisteren die klinkt zoals het met CMS hoort
Als je nog een zelfbouwprojectje wil doen is CMSLPT : Creative music system (game blaster) on parallel port misschien wat voor je. Past mooi bij dat oude 486SLC systeem op je werk
Mijn Adaptec AHA 2940UW werkt prima met 73GB SCSI schijven, de BIOS tool toont maximaal 9GB. Toch werken alle BIOS utilities prima. Alleen de progress bar nietMaNdM schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:27:
[...]
Nou dat wist ik niet maar het is een 146GB versie. De controller zelf toont het inderdaad niet helemaal lekker. In de tools ziet ie maar iets van 9-10GB.
Maar krijg je Windows 2000 succesvol geïnstalleerd als je drie minuten wacht op het zwarte scherm? Of krijg je alleen de "temporary installation folder"? Dan zou het aan de 137GB grens kunnen liggen waar @dion_b het over heeft. In dat geval kan je proberen een kleinere installatie partitie aan te maken van bijvoorbeeld 20GB.
De AWARD BIOS instellingen die verborgen waren deden bijna niets. Het lijkt erop dat de AWARD BIOS de chip niet goed initialiseert. Moederborden met de UMC UM82C493/491 chipset hebben meestal een AMI BIOS. Misschien heeft AMI zijn huiswerk gewoon beter gedaan.Waterbeesje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:03:
[...]
Lekker bezig dan! Wat een paar bios instellingen wel niet kunnen doen... En dan te bedenken dat die koekebakkers de leukste opties vaak uit hebben gezet in de bios.
Ik heb ook nog de MiTAC IH4077C AWARD BIOS geprobeerd, maar die start niet door. MODBIN geeft een checksum error bij het laden van de BIOS, dus misschien gewoon corrupte BIOS. Ik kwam er later achter, nadat ik al gekozen had voor een AMI BIOS, dat er ook nog een SNOBOL INDUSTRIAL CORP. SNB-M021 Award BIOS beschikbaar is, maar die heb ik nog niet getest. Vind het wel even goed zo, ik heb maar een EPROM en daar ben ik zuinig op.
Je zou ook een andere BIOS kunnen proberen? Of de bestaande aanpassen?Dat probleem loop ik ook tegenaan met dat Aquarius bordje, erg weinig mogelijkheden qua instellingen voor timings, maar blijkbaar wel redelijk effectief.
Die Chinese 12ns SRAM chip is eerder 24nsEn die Chinese cache chips zijn dus leuk voor de tragere bakkies blijkt. Ik houd het dan wel lekker bij de 15ns chips die er nu in zitten. En ik heb gelukkig sinds kort een paar reserve chips liggenaltijd handig!

Maar zo wordt het natuurlijk nooit wat met die 2-1-1-1 cache read burst instelling

Wat!Als we het dan toch hebben over leuke 486 systemen: stiekem maak ik jou nu een beetje jaloers. ik heb sinds kort een MSI MS-4134 VIP bordje. Officieel een zuiver 5v bord, maar met de interposer die er op zit vliegt een DX4 er mee weg!
Jammer weer dat het bord de AM5x86 niet slikt -_-
VIP bordje, dus een VLB i/o controller, PCI S3 Trio64, Voodoo1, 32MB ram, 420MB WD schijfje, 16x cd-rom, 3,5+5,25 fdd... en ik zit nog te bedenken wat er voor geluidskaart in gaat.

Vreemd dat het bord de AMD5x86 niet accepteert, scherm blijft zwart? mooie configuratie hoor, VLB + PCI
Ik heb Windows gewoon kunnen installeren en hij boot ook gewoon door. Alleen die wachttijd van 3 minuten is me wat te gortig. Er is IETS wat ie doet maar dus niet op het scherm toont. Ergens zit dat ding op te wachten.frapex schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:02:
[...]
Mijn Adaptec AHA 2940UW werkt prima met 73GB SCSI schijven, de BIOS tool toont maximaal 9GB. Toch werken alle BIOS utilities prima. Alleen de progress bar niet. De BIOS initialisatie (boot) toont wel netjes 73GB.
Maar krijg je Windows 2000 succesvol geïnstalleerd als je drie minuten wacht op het zwarte scherm? Of krijg je alleen de "temporary installation folder"? Dan zou het aan de 137GB grens kunnen liggen waar @dion_b het over heeft. In dat geval kan je proberen een kleinere installatie partitie aan te maken van bijvoorbeeld 20GB.
To be determined...
Trouwens over CMS-only: Arkanoid 2 staat op de lijst - http://nerdlypleasures.bl...wanted-to-know-about.htmlfrapex schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:40:
[...]
Bedankt voor het testen! Exact hetzelfde probleem dus. Mogelijk werkt Arkanoid 2: Revenge of Doh dan toch echt alleen met de originele Creative Game Blaster. Of het een snelheidsding is betwijfel ik; het spel werkt ook niet in mijn IBM PS/2 Model 30-286 (10MHz) in combinatie met SB 2.0 CMS. Waarschijnlijk kan het spel niet omgaan met de combinatie ADLIB + CMS chips. Om daar zekerheid over te krijgen zou de ADLIB chip van de kaart gehaald moeten worden. En er moet natuurlijk ook een patch voor het spel komen.
Als je nog een zelfbouwprojectje wil doen is CMSLPT : Creative music system (game blaster) on parallel port misschien wat voor je. Past mooi bij dat oude 486SLC systeem op je werk. Kant en klaar wel wat prijzig: CMSLPT - Serdashop
Serge is geweldig, maar ik blijf een rothekel hebben aan dingen die uit de achterkant van m'n PC steken. Dan veel liever een ISA replica als de MUS-1099.
Alhoewel... het schijnt echt mogelijk te zijn het werkend te krijgen met een SB1.0 als je de OPL2 disablet. Ik heb de mijne socketed, dus dat zou schakelbaar te regelen moeten zijn...
[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 20-07-2021 11:14 ]
Oslik blyat! Oslik!
Probeer in safe mode te booten (F8 toets voor menu); je ziet dan welke onderdelen geladen worden. En welk onderdeel er wel erg lang over doet om te laden. Eventueel kan je ook nog boot logging aanzetten.MaNdM schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:13:
[...]
Ik heb Windows gewoon kunnen installeren en hij boot ook gewoon door. Alleen die wachttijd van 3 minuten is me wat te gortig. Er is IETS wat ie doet maar dus niet op het scherm toont. Ergens zit dat ding op te wachten.
De wachttijd zit dus voor dit stuk. Voordat het zwarte scherm met laadbalk komt waar je dus op F8 kan drukken voor die opties. Volgens mij wordt de bootloader wel geladen en de boot.ini maar zit er een lange wachttijd voordat hij daadwerkelijk gaat laden.frapex schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:24:
[...]
Probeer in safe mode te booten (F8 toets voor menu); je ziet dan welke onderdelen geladen worden. En welk onderdeel er wel erg lang over doet om te laden. Eventueel kan je ook nog boot logging aanzetten.
To be determined...
Nou, haal de ADLIB/OPL2 chip eerst maar eens van de geluidskaart voordat je er een schakelaar op zetdion_b schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:11:
[...]
Trouwens over CMS-only: Arkanoid 2 staat op de lijst - http://nerdlypleasures.bl...wanted-to-know-about.html
Serge is geweldig, maar ik blijf een rothekel hebben aan dingen die uit de achterkant van m'n PC steken. Dan veel liever een ISA replica als de MUS-1099.
Alhoewel... het schijnt echt mogelijk te zijn het werkend te krijgen met een SB1.0 als je de OPL2 disablet. Ik heb de mijne socketed, dus dat zou schakelbaar te regelen moeten zijn...

Mocht ik wat tijd kunnen vinden, zou ik mijn model 30-8086-V30 eens schot kunnen geven. Ik heb zowel een SB 2.0 als adlib (kloon?) liggen als het goed is. En als ik ze kan vinden (zitten ze nou in een systeem of in de doos geluidskaarten? Of tussen de 8b restkaarten?)frapex schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:40:
[...]
Bedankt voor het testen! Exact hetzelfde probleem dus. Mogelijk werkt Arkanoid 2: Revenge of Doh dan toch echt alleen met de originele Creative Game Blaster. Of het een snelheidsding is betwijfel ik; het spel werkt ook niet in mijn IBM PS/2 Model 30-286 (10MHz) in combinatie met SB 2.0 CMS. Waarschijnlijk kan het spel niet omgaan met de combinatie ADLIB + CMS chips. Om daar zekerheid over te krijgen zou de ADLIB chip van de kaart gehaald moeten worden. En er moet natuurlijk ook een patch voor het spel komen.
Als je nog een zelfbouwprojectje wil doen is CMSLPT : Creative music system (game blaster) on parallel port misschien wat voor je. Past mooi bij dat oude 486SLC systeem op je werk. Kant en klaar wel wat prijzig: CMSLPT - Serdashop
De bestaande bios aanpassen ga ik even niet aanbeginnen. Ik heb namelijk geen eprom eraser (wel een paar reserve eproms, die nog ongetest zijn en van zwaar gecorrodeerde bordjes af kwamen).frapex schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:50:
[...]
De AWARD BIOS instellingen die verborgen waren deden bijna niets. Het lijkt erop dat de AWARD BIOS de chip niet goed initialiseert. Moederborden met de UMC UM82C493/491 chipset hebben meestal een AMI BIOS. Misschien heeft AMI zijn huiswerk gewoon beter gedaan.
Ik heb ook nog de MiTAC IH4077C AWARD BIOS geprobeerd, maar die start niet door. MODBIN geeft een checksum error bij het laden van de BIOS, dus misschien gewoon corrupte BIOS. Ik kwam er later achter, nadat ik al gekozen had voor een AMI BIOS, dat er ook nog een SNOBOL INDUSTRIAL CORP. SNB-M021 Award BIOS beschikbaar is, maar die heb ik nog niet getest. Vind het wel even goed zo, ik heb maar een EPROM en daar ben ik zuinig op.
[...]
Je zou ook een andere BIOS kunnen proberen? Of de bestaande aanpassen?
[...]
Die Chinese 12ns SRAM chip is eerder 24ns. Ik had wat verschillende types in China bestelt, de 15ns smaak lijkt wel goed; lijken pulls van oude moederborden te zijn. Maar als er vervolgens ook nog eens een fake chip tussen zit
, dan wordt het wel wat lastig om een bank gevuld te krijgen met hetzelfde type SRAM chips.
Maar zo wordt het natuurlijk nooit wat met die 2-1-1 cache read burst instelling. Ik kan die reserve chips van jou anders wel even testen
?
[...]
Wat!Een interposer, my precious! Zag er laatst nog eentje op eBay voor 50 euro exclusief verzenden, maar dat werd me toch wat te gortig
. Ik blijf zoeken en mensen lastig vallen tot ik mijn precious gevonden heb
.
Vreemd dat het bord de AMD5x86 niet accepteert, scherm blijft zwart? mooie configuratie hoor, VLB + PCI. SB Live als geluidskaart? Kan je een soundbank laden voor het nodige midi geweld
.
Eerst maar eens zien dat ik mijn nieuwe DX4 systeem volledig in de lucht heb. Ik moet nog een paar dingetjes fixen voor dat ding. Inderdaad: het scherm blijft zwart wanneer ik de 5x86 er in stop. Geen piepjes, bliepjes, miepjes of wat dan ook. De 5x86 vraagt een mooi voltage van 3,45v waar de DX4 er 3,3v vraagt. Misschien is dat wel het punt: levert de interposer het minimale voor de DX4, en net niet genoeg voor de 5x86. Want die 5x86 is wel goed, werkt fantastisch op mijn Aquarius bordje met 3,45v (maar net niet zo fantastisch als de Cyrix 5x86). Of ga ik kijken of dit nieuwe bord de cyrix slikt? Dan kan de AMD in het Aquarius bordje. Dilemma's....
De geluidskaart gaat geen Live worden. Ik moet iets hebben met een IDE poort, anders kan ik mijn CD-ROM niet aansuiten. Ik heb die kaarjes nog wel liggen, alleen moet ik nog kijken welke ik er in zet... De i/o controller heeft namelijk maar 1 IDE poort: HDD en CF gaan daarop, want dan is het in de bios in te stellen.
Geeft me wel een extra dilemma trouwens: nu heb ik 1x een DX50, 1x een DX2-66, 2x een DX4 en een Cx5x86 draaien... en nog niet alle 486 bordjes zitten in een kast. Heb ik nou te veel spulletjes of te weinig behuizingen?
Die Chinese goedkope meuk beloofde gouden bergen maar zadelt je op met wat schrook dus? Zo typisch helaas, de ware troep tussen de 'goede' onderdelen. Volgens mij heb je op de meeste configuraties ook niet per se die 12ns cache nodig. Dat komt pas tot zijn recht op een 50MHz bus volgens mij. Geen idee of je de DX2-80 nog zo ver wilt proberen te duwen? Of al geprobeerd?
Die reserve (15ns) Sram chips van mij zijn trouwens goed, dat heb ik al ff bekeken op mijn Asus socket 2 bordje. Die slikt bijna alles dat op geheugenchips lijkt (al twijfel ik over Dorito's)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
SB 2.0 heeft standaard geen GAL logic en CMS chips. Het testen is inmiddels aan @dion_b uitbesteedWaterbeesje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:43:
Mocht ik wat tijd kunnen vinden, zou ik mijn model 30-8086-V30 eens schot kunnen geven. Ik heb zowel een SB 2.0 als adlib (kloon?) liggen als het goed is. En als ik ze kan vinden (zitten ze nou in een systeem of in de doos geluidskaarten? Of tussen de 8b restkaarten?)
Ik heb ook geen EPROM eraser. Wel een Philips Sonicare UV-reiniger, werkt prima, EPROM leeg in 3-10 minutenDe bestaande bios aanpassen ga ik even niet aanbeginnen. Ik heb namelijk geen eprom eraser (wel een paar reserve eproms, die nog ongetest zijn en van zwaar gecorrodeerde bordjes af kwamen).
AMD 486 5x86 heeft inderdaad 3,45V nodig, 3,3V is net te weinig denk ik. De interposer kan je aanpassen, kwestie van een weerstandje vervangen.Eerst maar eens zien dat ik mijn nieuwe DX4 systeem volledig in de lucht heb. Ik moet nog een paar dingetjes fixen voor dat ding. Inderdaad: het scherm blijft zwart wanneer ik de 5x86 er in stop. Geen piepjes, bliepjes, miepjes of wat dan ook. De 5x86 vraagt een mooi voltage van 3,45v waar de DX4 er 3,3v vraagt. Misschien is dat wel het punt: levert de interposer het minimale voor de DX4, en net niet genoeg voor de 5x86.
Ik houd voor de vereiste SRAM snelheid het lijstje op Vogons: 486 Cache size and speed questions aan, dit is op basis van de testresultaten op Vogons: L2 cache speed. Mijn 486 AMD DX2-66 doet helaas helemaal niets met een 50MHz FSB.Volgens mij heb je op de meeste configuraties ook niet per se die 12ns cache nodig. Dat komt pas tot zijn recht op een 50MHz bus volgens mij. Geen idee of je de DX2-80 nog zo ver wilt proberen te duwen? Of al geprobeerd?
Deze kaart is ook echt compatible met de schijf, maar toch heb ik dit gedrag. Blijft toch erg vreemd.
To be determined...
M'n high-end DOS systeem (P3-650, TNT1 AGP, Voodoo1, GUS en nog wat geluidskaarten) moest toch op de pijnbank wegens gedoe met de non-GUS geluidskaarten.
Dus even de AWE64 en EWS64 eruit gehaald en andere dingen erin geprik.
- Aztech MMSN847 Sound Galaxy Waverider Pro 32 3D (3rd gen Aztech 2316R + Samsung wavetable 1MB) is weer eens verfrissend rechttoe-rechtaan. De config tool pakte gelijk, alles werkte exact als verwacht, incl de volledig hardwarematige wavetable (stuur iets naar MIDI en het speelt, tenzij je het in de mixer gemute hebt). Mixer was enige issue, de wavetable speelt veel zachter dan DA, maar dat was te corrigeren. Minpunt: de (echte) OPL3 en Samsung wavetable delen een mixer-entry, dus als je de wavetable naar nul mute heb je ook geen AdLib. En die wavetable zelf? Tja, 1MB Samsung is niet bepaald SC-55-kwaliteit, maar het klinkt in Doom2 meer dan vermakelijk.
- Logitech Soundman Games is een rare: een eigen PCB design van Logitech met de Mediavision Jazz chip erop (SBPro2 compatible plus 16b 44kHz proprietary spul dat nauwelijks gesupport is). Het vereist een driver in config.sys en nog extra init in autoexec.bat. Als het eenmaal werkt doet het dat goed, vergelijkbaar met een ESS1868 ofzo. Maar het zo ver krijgen was een crime. Je moet jumpers instellen op de kaart, dan in software aangeven hoe de boel ingesteld is. Dat ging keer op keer mis met base I/O address (gewoon 0x220). Jumpers stonden goed. Setup bleef errors geven. Ook nadat het in staat was geweest om geluid te maken. Uiteindelijk andere adressen (o.a. 0x240) geprobeerd. Werkte helemaal niet. Maar toen ik het terug op 0x220 zette werkte alles opeens wel.
Omdat die laatste zo lang duurde ben ik nog niet aan de volgende kaarten begonnen. Ik heb nog:
- Mozart Wave Table met Oak OTI601 chip (voorloper van OPTi 928) en OPL4. In DOS heb je niets aan de OPL4, maar zou het een redelijke SBPro2 moeten kunnen nadoen als je de juiste drivers/init hebt.
- IBM mWave Dolphin modem+sound DSP kaart. Notoir wegens lastige drivers (al werkt het onder Win98SE prima met de ingebakken drivers in Windows). Gaan we weer eens in DOS proberen. De tweede lichting drivers zou het competente SBPro2 compatibility moeten geven
- Diamond Sound PCI kaart met Fortemedia FM801 chip. Zou goede DOS support moeten hebben, compleet met SBLink. Ben benieuwd.
- Turtle Beach Santa Cruz. Alleen DOS support in een window. Deze ga ik dus in een Win9x/2k/XP bak moeten testen.
Edit:
De Mozart en Diamond kaarten onder handen genomen. Mozart was makkelijker dan verwacht - blijkbaar had ik de juiste drivers - maar ook beperkter: dat ik met de OPL4 geen wavetable onder DOS zou hebben was duidelijk, maar de kaart biedt sowieso geen MIDI
De Diamond met Fortemedia FM801 was een verrassing: nog eenvoudiger dan de ESS Solo 1. Installatie is zo simpel als een vragenlijst doorlopen voor resources, dan twee .exe bestanden aan autoexec.bat toegevoegd krijgen (eentje om settings te laden, de andere geheid voor T-DMA oid) en klaar. Het werkt. Volle SBPro2, bug-free MIDI. En dat met een PCI kaart. De kaart heeft ook een SBLink/PC-PCI connector, toen ik dat aansloot merkte ik verder geen verschil, maar dat was niet gek want hij deed het al perfect. Enige wat ontbreekt is een wavetable-header, maar gezien hoe schaars die modules zijn is dat niet zo'n ramp (en je kunt altijd nog een Terratec Solo-1 op de kop tikken mocht je dat echt willen).
[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 26-07-2021 20:07 ]
Oslik blyat! Oslik!
Gravis Ultrasound Ace Version 1.0 (512 kb)
Gravis Ultrasound MAX Rev 1.8 (512 + 512 kb upgrade)
Creative Sound Blaster pro 2 (CT1600)
Is hier nog vraag naar? Wat zou de prijs zijn? De kaarten hebben sinds ze uit m'n pc gehaald zijn altijd in anti statische bags gezeten. Helaas zonder doos of diskettes/cdroms. Die heb ik jammergenoeg niet meer
Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!
[ Voor 25% gewijzigd door frapex op 27-07-2021 18:11 ]
Ik heb zelf een lange tijd terug hier een GUS Max verkocht voor een stuk minder dan ik zou kunnen vangen op ebay. Mensen moeten van dit spullen kunnen genieten.
Ik ben zelf met een leuk projectje bezig, en ik zal hier wel wat van binnekort posten
En @Merkin Muffley , in een GUS ACE zou ik wel interesse in hebben
C:\>_
Heb twee jaar terug EUR 110 betaald voor een GUS Classic en toen was dat al een vrij scherpe prijs.
De Ace is IMHO leukste van het stel, je ziet het weinig en het is veruit meest practische om naast iets anders te draaien. Geen idee wat dat zou opbrengen, maar niet weinig, zelfs als je de idiote eBay-prijzen links laat. Net zoals @Vinnie zou ik er zelf interesse in hebben, maar niet genoeg om een marktconfome prijs ervoor te betalen (ik heb per slot van rekening al een GUS Classic die alles kan dat de Ace ook kan)
Onderschat die CT1600 trouwens ook niet, ondanks dat het een oud beestje is met de SNR van een bromvlieg en een filter dat alles >11kHz afkapt, is het wel de standaard waar zowat ieder andere kaart aan probeert te voldoen, en heeft het flinke verzamelwaarde. Die doen op MP rustig EUR 50-75 en op eBay soms dubbele.
Alles bij elkaar heb je zeker EUR 300 daar liggen voor betrekkelijk vriendelijke prijzen, en als je op eBay je best doet zou je zomaar richting de EUR 600 kunnen gaan - maar dan moet je het zeker vooraf testen.
Oslik blyat! Oslik!
Ook kwam ik nog een grote hoeveelheid originele spellen tegen maar die vraag zal wel niet zo aanwezig zijn...
Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!
Dat hangt heel erg af van het spel en of het een big box is.Merkin Muffley schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:25:
Leuk dat er nog interesse is in deze geluidskaarten. Helaas heb ik geen pc met ISA sloten meer om te testen. De kaarten zijn weggelegd terwijl ze prima gewerkt hebben. Ik verwacht dat ze het nog prima doen.
Ook kwam ik nog een grote hoeveelheid originele spellen tegen maar die vraag zal wel niet zo aanwezig zijn...
To be determined...
Die ACE heb is denk ik de enige Gravis kaart die ik nog niet in de collectie heb en bij die oude games zullen er ook wel tussen zitten die ik nog zoek.
Prijzen zijn meestal erg afhankelijk van de staat, hoe meer in nieuwstaat hoe hoger de vraag kan zijn.
Soms zijn ze echt zeldzaam maar vaak is het onzin en staan ze vaak te koop alleen voor belachelijke prijzen omdat het ze elkaar wijs hebben gemaakt dat ze zeldzaam zijn

Maar u vroeg eigenlijk om advies
Spreek daarmee wel uit eigen ervaring
Als je een advies wilt sluit ik me aan bij shaiwa. Lekker op de plank houden.
Koop er ooit een Pentium 1/2/3 met minimaal 2 ISA sloten bij alles je er toevallig een voor een leuk prijsje voorbij ziet komen. Zet er dos op, zet die geluidskaarten er in en leg je er op uit. Heb het zomaar een geweldig retro systeem
Of zet daarna alsnog die kaarten te koop als je ze getest hebt. Dat drijft de waarde nog wat op, plus dat de Pentium ook enkel meer waard wordt.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Met doos zelfs. Dat is zo ongeveer z’n gewicht in goud waard. Als het helemaal compleet is en vrijwel zonder beschadigingen al helemaal.MvanS schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:22:
Ik weet zeker dat ik nog een Gravis Ultrasound met doos op zolder heb heb liggen. Zal toch eens moeten gaan kijken welke versie dat is.
To be determined...
Hoewel het dus niet om hardware gaat, kon/kan ik geen betere thread/forum discussie vinden om dit aan de orde te stellen dan hier.
Ik gebruik zelf naar tevredenheid de volgende browsers op Windows Vista en XP (in favoriete volgorde):
- Mypal
- Yandex
- Firefox 52.9 ESR
Er bestaan ook andere browsers die ongeveer op dezelfde engines draaien, maar vandaag ontdekte ik op de Vista64 en MSFN sites dat er kennelijk een Chinese Webbrowser genaamd "360 Extreme Browser" is die is gebaseerd op (minimaal?) Chromium 86 en zelfs schijnt te werken op Windows 2000!
Mijn vraag is of iemand al ervaring daarmee heeft.
Zojuist heb ik de versies 360cse_11.0.2251.0, 360cse_13.0.2250.0 en 360cse_13.5.1052.0 gedownload via de Chinese website (met behulp van Google translate uiteraard), ongeveer 50 a 60 Mb groot.
Ik heb nog geen melding van Windows Defender gekregen dat het malware betreft, dus ik ga het binnenkort op een paar oude machientjes proberen.
Mijn vraag is of iemand dat al heeft gedaan en ik ben met name benieuwd naar de performance.
Een Core2 Duo met 2 Gb zal ongetwijfeld supervlot werken, maar ben benieuwd naar een minimum werkbaar systeem.
Overigens leuk om te lezen dat de GUS nog steeds de gemoederen hier bezighoud, want deze favoriete (allereerste) geluidskaart van mij was misschien wel dé reden waarom ik me met (IBM kloon) PC's ben gaan bezig houden.
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
Dat het malware zou zijn betwijfel ik omdat bekende sites (vet) hem aanbevelen.soedesh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:08:
Ik wil graag een topic aan de orde stellen, die niet zozeer over (oude) hardware gaat maar over software en dan met name browsers voor oudere Windows versies.
Hoewel het dus niet om hardware gaat, kon/kan ik geen betere thread/forum discussie vinden om dit aan de orde te stellen dan hier.
Ik gebruik zelf naar tevredenheid de volgende browsers op Windows Vista en XP (in favoriete volgorde):
- Mypal
- Yandex
- Firefox 52.9 ESR
Er bestaan ook andere browsers die ongeveer op dezelfde engines draaien, maar vandaag ontdekte ik op de Vista64 en MSFN sites dat er kennelijk een Chinese Webbrowser genaamd "360 Extreme Browser" is die is gebaseerd op (minimaal?) Chromium 86 en zelfs schijnt te werken op Windows 2000!
Mijn vraag is of iemand al ervaring daarmee heeft.
Zojuist heb ik de versies 360cse_11.0.2251.0, 360cse_13.0.2250.0 en 360cse_13.5.1052.0 gedownload via de Chinese website (met behulp van Google translate uiteraard), ongeveer 50 a 60 Mb groot.
Ik heb nog geen melding van Windows Defender gekregen dat het malware betreft, dus ik ga het binnenkort op een paar oude machientjes proberen.
Mijn vraag is of iemand dat al heeft gedaan en ik ben met name benieuwd naar de performance.
Een Core2 Duo met 2 Gb zal ongetwijfeld supervlot werken, maar ben benieuwd naar een minimum werkbaar systeem.
Overigens leuk om te lezen dat de GUS nog steeds de gemoederen hier bezighoud, want deze favoriete (allereerste) geluidskaart van mij was misschien wel dé reden waarom ik me met (IBM kloon) PC's ben gaan bezig houden.
Maar toch zou ik hier zeer voorzichtig mee zijn:
https://www.hybrid-analys.../5f7effe149459812b76ac3b3
https://liulanmi.com/
Gebruik Edge om Chinees te vertalen.
Slim om hem dan in een "zandbak" te testen met eventueel een combinatie van Wireshark in een later stadium van testen.
Mooi dat oude software blijft werken. Windows 2000 ... zo lang plezier van gehad en ik was de eerste onder vrienden die hem draaide.
Wat is er zo bijzonder aan een SB pro 2 eigenlijk? Ik heb er eentje compleet met alles (floppies, extra softwareboekjes overal van) behalve de doos. Prima kaart, doet alleen geen stereo 44.1Khz, daarom nu een AWE32 in gebruik. Maar ik snap de hype niet helemaal.Waterbeesje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:09:
Gus, SB pro2... Die zijn bijzonder ja.
Als je een advies wilt sluit ik me aan bij shaiwa. Lekker op de plank houden.
Koop er ooit een Pentium 1/2/3 met minimaal 2 ISA sloten bij alles je er toevallig een voor een leuk prijsje voorbij ziet komen. Zet er dos op, zet die geluidskaarten er in en leg je er op uit. Heb het zomaar een geweldig retro systeem
Of zet daarna alsnog die kaarten te koop als je ze getest hebt. Dat drijft de waarde nog wat op, plus dat de Pentium ook enkel meer waard wordt.
Met andere kaarten toch nog zo af en toe issues waardoor je weer opzoek moet naar een andere driver omdat spel x kraakt bijvoorbeeld.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 30-07-2021 18:10 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
44.1 kHz schijnt niet zo belangrijk te zijn voor DOS games, en niet alle SB Pro compatible kaarten zouden 22 kHz stereo kunnen doen.
Sound Blaster Pro heeft ook z'n nadelen, zoals het niet hebben van een MPU-401 compatible MIDI poort, mocht je iets als een MT-32, of andere MIDI apparaat er aan willen koppelen.
To be determined...
Leuke tips die twee bovenstaande.jimh307 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:43:
[...]
https://www.hybrid-analys.../5f7effe149459812b76ac3b3
https://liulanmi.com/
Gebruik Edge om Chinees te vertalen.
Wist niet van het bestaan van hybrid-analysis.com, maar zo te zien kan je daar geen files of urls scannen zonder eerst een account te maken?
Ook de mogelijkheid om met de rechtermuisknop in Edge tot een vertaling van Chinees naar Nederlands te komen is nieuw voor mij en een handig tip.
Denk overigens ook niet dat de bestanden malware bevatten en ga zo de meest recente versie op het een eerste oude machine installeren en dan laat ik weten of en hoe het werkt.
- Processor: Intel Core2 Duo E6750
- 2 Gb RAM
- 250Gb Sata schijf
Het betreft een "default" installatie van HP zelf (een downgrade overigens, want er zit een COA sticker van Vista Business op de machine) en in plaats van een screenshot hieronder een link als bewijs dat de browser werkt en inderdaad als Chrome 86 wordt herkend onder XP.
Behalve wat probleempjes met de installatie (ik heb het als Administrator geinstalleerd, maar bij andere Users is de browser (nog) niet zichtbaar, wat een probleem is van Chrome/Chromium heb ik begrepen?) en de Chinese menu's en mededelingen op webpagina's die ik probeer te wijzigen naar Engels of Nederlands (de instellingen pagina van de browser is gelukkig wel in het Engels) ziet het er hoopvol uit.
Tips om één installatie voor alle Users te bewerkstelligen en zoveel mogelijk van het Chinees af te komen (niet dat ik tegen Chinees of Chinezen ben, maar ik spreek/schrijf het helaas niet) zijn welkom!
Update: Vooralsnog blijft Mypal mijn favoriet, want er zitten naar het aanziet toch wat meer haken en ogen aan de Chinese browser, zoals website certificaten die niet werken. NPO Start werkt helaas ook niet (iets wat Mypal overigens ook niet kan vanwege DRM, wat overigens iets "slechts" is naar ik heb begrepen, dus voor mij niet noodzakelijk). Ook merk ik dat Youtube filmpjes een heel klein beetje haperen op deze machine en met Mypal, welke ik er net opgezet heb, gebeurt dat niet.
https://www.whatismybrows...ontent=unique-url-readout
Om niet helemaal uit de toon te vallen met de overige recente posts lijkt het me overigens ook leuk om uiteindelijk Youtube te kunnen afspelen met één van mijn oude geluidskaarten.
Deze HP 7800 heeft 3 PCI sloten (waarmee de GUS en andere ISA kaarten helaas uitvallen) en daarvoor heb ik nog genoeg oude kaarten liggen. Behalve een recente browser is SMTube wat mij betreft ook een goede kandidaat wat afspeelsoftware betreft, waarvan ik de 32 bits versie inmiddels op een Windows 7 machientje (een Imac uit 2007) heb draaien en ik heb nog geen reclame gezien!
[ Voor 38% gewijzigd door soedesh op 30-07-2021 22:05 ]
Zoals gezegd: eigenlijk zijn deze qua compatibiliteit eerder draken dan musthaves. Maar omdat ze staan voor een bepaalde standaard, zijn ze bijzonder. Daarbij opgeteld dat met name van de Gus er destijds minder zijn verkocht dan bv sound blaster 16 compatibel kaarten, zijn ze nog bijzonderder.The Eagle schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:02:
[...]
Wat is er zo bijzonder aan een SB pro 2 eigenlijk? Ik heb er eentje compleet met alles (floppies, extra softwareboekjes overal van) behalve de doos. Prima kaart, doet alleen geen stereo 44.1Khz, daarom nu een AWE32 in gebruik. Maar ik snap de hype niet helemaal.
Overigens zou ik de huidige prijzen er nooit voor neerleggen, maar dat is wat anders
Doe mij onder pnp maar een ES1868 kaartje of zo, SB16 compatibel, klinkt helder, fijne drivers en een brede ondersteuning. Beter dan de SB16 zelf! Maar goed, het is geen originele SB dus minder waard
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
In principe niet Plug & Play maar soms meer Plug & Play dan daadwerkelijke Plug & Play kaartenVinnie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:17:
Een Sound Blaster Pro is helemaal geen Plug & Play kaart![]()
44.1 kHz schijnt niet zo belangrijk te zijn voor DOS games, en niet alle SB Pro compatible kaarten zouden 22 kHz stereo kunnen doen.
Sound Blaster Pro heeft ook z'n nadelen, zoals het niet hebben van een MPU-401 compatible MIDI poort, mocht je iets als een MT-32, of andere MIDI apparaat er aan willen koppelen.
Voor MIDI/MPU-401 is SoftMPU altijd nog een optie. Werkt in de meeste gevallen prima
De ES1868 is inderdaad een prima alternatief. Heb deze zelf ook draaien in een P100 met SC55 (en SoftMPU)Waterbeesje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
Doe mij onder pnp maar een ES1868 kaartje of zo, SB16 compatibel, klinkt helder, fijne drivers en een brede ondersteuning. Beter dan de SB16 zelf! Maar goed, het is geen originele SB dus minder waard
[ Voor 21% gewijzigd door Thandor op 02-08-2021 11:04 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Euh nee, de ES1868 is niet SB16 compatibel. Het is (itt de SB16!) wel volledig SB Pro 2 compatibel, maar biedt 16b support via proprietary ESS AudioDrive (zeer weinig support) en op papier WSS, al is de vraag of dat daadwerkelijk werkt. Oh, en bug-free MPU-401.Waterbeesje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
Maar goed, 95% van DOS games doet SBPro2 (lees: max stereo 22kHz 8b geluid) dus je mist SB16 met z'n 44kHz 16b zelden).
Echte SB16 clones zijn zeldzaam, eigenlijk alleen de C-Media CMI-8330 en de Advance Logic ALS100 (met half eervolle vermelding voor ALS007 en 100+ die het doen, maar zonder high DMA, wat de compatibility natuurlijk niet helpt). Nadeel is dat ze doorgaans op erg goedkope prutkaartjes gebruikt zijn (of in het geval van de 8330 op PC Chips moederborden als onboard audio). CMI-8330 heeft een eigen FM synth die behoorlijk op ESFM lijkt (geen OPL, maar zeker niet slecht), ALS xxx hebben geen interne synth en hangen aan een externe, meestal een 1:1 OPL3 kloon.
Dus als je een goede kaart met ALS100 vindt kun je op een enkele kaart SBpro2, SB16, OPL3 en bug-free MPU-401 hebben, waarmee dat gelijk zo ongeveer heilige graal is qua single-card DOS retro-geluid.
* dion_b heeft zo'n kaart en is er best blij mee - maar vindt het systeem met GUS, AWE64 en een Aztech gevalletje voor SBPro2 en MPU-401 toch leuker
Oslik blyat! Oslik!
Euh, ja, SB Pro 2.0 dusdion_b schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
Euh nee, de ES1868 is niet SB16 compatibel. Het is (itt de SB16!) wel volledig SB Pro 2 compatibel, maar biedt 16b support via proprietary ESS AudioDrive (zeer weinig support) en op papier WSS, al is de vraag of dat daadwerkelijk werkt. Oh, en bug-free MPU-401.
Maar goed, 95% van DOS games doet SBPro2 (lees: max stereo 22kHz 8b geluid) dus je mist SB16 met z'n 44kHz 16b zelden).
Echte SB16 clones zijn zeldzaam, eigenlijk alleen de C-Media CMI-8330 en de Advance Logic ALS100 (met half eervolle vermelding voor ALS007 en 100+ die het doen, maar zonder high DMA, wat de compatibility natuurlijk niet helpt). Nadeel is dat ze doorgaans op erg goedkope prutkaartjes gebruikt zijn (of in het geval van de 8330 op PC Chips moederborden als onboard audio). CMI-8330 heeft een eigen FM synth die behoorlijk op ESFM lijkt (geen OPL, maar zeker niet slecht), ALS xxx hebben geen interne synth en hangen aan een externe, meestal een 1:1 OPL3 kloon.
Dus als je een goede kaart met ALS100 vindt kun je op een enkele kaart SBpro2, SB16, OPL3 en bug-free MPU-401 hebben, waarmee dat gelijk zo ongeveer heilige graal is qua single-card DOS retro-geluid.
* dion_b heeft zo'n kaart en is er best blij mee - maar vindt het systeem met GUS, AWE64 en een Aztech gevalletje voor SBPro2 en MPU-401 toch leuker
Die CMI8330 heb ik ook liggen. Nog nooit iets mee gedaan, omdat ik vaak liever kies voor een kaart met ATAPI poortje.En volgens mij zit die ook op -jawel- mijn PC Chips M577 super7 (een van de betere PC Chips plankjes imo).
Wat betreft die ALS 007 en 100+: ik heb ze allebei. De 100+ is wel een leuk kaartje met enkel de lage DMA, maar wilt wel een tweede DMA pakkej, maar enkel in het lage bereik (0-3)... Brakke oplossing dus, want SB16 zoekt 'm hoger in de meeste games zoals Duke 3D.
Maar als ik het goed begrijp geeft deze daarbuiten wel goede ondersteuning voor MPU-401? Ook al wat waard
Ooit had ik ook de ALS 120 (toen een Compaq Deskpro 4/66 nog voldoende was), volgens mij was daarop het DMA probleem daarmee opgelost.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Yep, je hebt er erg weinig aan voor SB16.Waterbeesje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:27:
[...]
Wat betreft die ALS 007 en 100+: ik heb ze allebei. De 100+ is wel een leuk kaartje met enkel de lage DMA, maar wilt wel een tweede DMA pakkej, maar enkel in het lage bereik (0-3)... Brakke oplossing dus, want SB16 zoekt 'm hoger in de meeste games zoals Duke 3D.
Ja, MPU-401 doet het gewoon (alleen Creative en Mediavision hadden daar moeite mee)Maar als ik het goed begrijp geeft deze daarbuiten wel goede ondersteuning voor MPU-401? Ook al wat waarden de software daarvoor is ook aardig recht-toe-recht-aan vind ik. Misschien gaat de 007 dan nog een keer in de 386, want die heeft een ATAPI poortje
Nope, ook enkel high DMA. Alleen de ALS100 non-plus ondersteunde het. Waarom het in de erop volgende ontwerpen ontbrak? Geen idee.Ooit had ik ook de ALS 120 (toen een Compaq Deskpro 4/66 nog voldoende was), volgens mij was daarop het DMA probleem daarmee opgelost.
Oslik blyat! Oslik!
dion_b schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:11:
[...]
Inmiddels zelf getest door de ADLIB/OPL2 chip van de SB 2.0 geluidskaart af te halen. Ook nog met de IRQ, IO ADDR en DMACTL jumpers gespeeld om een deel van de geluidskaart uit te schakelen. Helaas geen enkele verbetering; het spel loopt nog steeds muurvast tijdens het opstartscherm.frapex schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:39:
[...]
Nou, haal de ADLIB/OPL2 chip eerst maar eens van de geluidskaart voordat je er een schakelaar op zet. Ondertussen dagdroom ik dan van een softwarematige oplossing
.
Edit: het blijkt aan de versie van het spel te liggen, deze is niet volledig. Ik heb 'em vergeleken met een andere versie van Arkanoid 2: Revenge of Doh (ftp.oldskool.org) die het wel deed (na terugpatchen van poort 210h naar 220h). De file "REVOFDOH.CMS" mist. Na het plaatsen van de file krijg ik zowaar Arkanoid 2 CMS music
[ Voor 23% gewijzigd door frapex op 02-08-2021 22:22 ]
Meh, dan moeten we dus aan de replica.frapex schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:40:
[...]
[...]
Inmiddels zelf getest door de ADLIB/OPL2 chip van de SB 2.0 geluidskaart af te halen. Ook nog met de IRQ, IO ADDR en DMACTL jumpers gespeeld om een deel van de geluidskaart uit te schakelen. Helaas geen enkele verbetering; het spel loopt nog steeds muurvast tijdens het opstartscherm.
Edit: het blijkt aan de versie van het spel te liggen, deze is niet volledig. Ik heb 'em vergeleken met een andere versie van Arkanoid 2: Revenge of Doh (ftp.oldskool.org) die het wel deed (na terugpatchen van poort 210h naar 220h). De file "REVOFDOH.CMS" mist. Na het plaatsen van de file krijg ik zowaar Arkanoid 2 CMS music! Alleen geen CMS SFX (sound effects), dat gaat via de piezo pieper
.
Helaas loopt dat niet zo'n vaart. Eerste versie was schijnbaar vrij bagger, en daarom nooit officieel gereleased. Designer ervan is momenteel vooral in scheldpartij verzeild met iemand die het zijn ontwerp (die hij zelf reverse-engineered had) gereverse-engineered heeft en wel voor peanuts verkoopt. Ondertussen zou er een betere onderweg zijn, maar nul vorderingen voorlopig
Oslik blyat! Oslik!
Ik verwacht eigenlijk niet dat een Creative Game Blaster (of replica) opeens wel CMS SFX (sound effects) gaat produceren in Arkanoid 2: Revenge of Doh. Misschien is CMS music het enige wat het spel ondersteund. Iemand met een Creative Game Blaster (of replica) zou dit even moeten testen.

Hoontech website bestaat gelukkig nog maar niet alle drivers/software zijn meer te downloaden
Hopelijk dat iemand nog een website heeft waar nog eea te downloaden is? Zoek de Win95/98/me software (meinstall.zip) en Windows 2000 driver (stw2k.zip) files
Leuke geluidskaart! Web archive to the rescue:shaiwa887 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:07:
Vandaag een Hoontech SoundTrack 128 DDMA Gold binnen gekregen:
[Afbeelding]
Hoontech website bestaat gelukkig nog maar niet alle drivers/software zijn meer te downloaden
Hopelijk dat iemand nog een website heeft waar nog eea te downloaden is? Zoek de Win95/98/me software (meinstall.zip) en Windows 2000 driver (stw2k.zip) files
Windows 2000 driver (stw2k.zip): http://web.archive.org/we...oontech.de/data/stw2k.zip
Win95/98/me software (meinstall.zip): http://web.archive.org/we...ech.de/data/meinstall.zip
Deze dowloads/links komen van http://www.hoontech.de/download/soundcards.html#ddma af.
[ Voor 7% gewijzigd door frapex op 09-08-2021 20:23 ]
Bedankt voor de tip, helemaal niet aan gedacht, snel bij de favorieten zettenfrapex schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:13:
[...]
Leuke geluidskaart! Web archive to the rescue: ...
Van het weekend eens kijken of deze werkend te krijgen is.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Te veel projecten
- een socket 3 systeem dat geen 5x86 slikt
- een IBM model 30 die nog volledig moet worden geïnstalleerd
- een Pentium 4 met nukken
- een moderner win 10 systeem dat half klaar staat voor thuiswerken
- een 5x86 die uitbreiding vraagt
- En AMD Athlon XP die vers geheugen en nieuwe kast wilt...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hell yeah....Waterbeesje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 00:01:
:x
Te veel projecten
- een socket 3 systeem dat geen 5x86 slikt
- een IBM model 30 die nog volledig moet worden geïnstalleerd
- een Pentium 4 met nukken
- een moderner win 10 systeem dat half klaar staat voor thuiswerken
- een 5x86 die uitbreiding vraagt
- En AMD Athlon XP die vers geheugen en nieuwe kast wilt...
- een Compaq SW400 (i840 dual slot 1) systeem dat max P3-600EB slikt.
- een So4 systeem met kapotte socket lipjes waardoor de hendel niet meer sluit en CPU niet blijft zitten.
- m'n VLB 486 'slikt alle CPUs'-systeem is opeens morsdood, moet uitgezocht worden. En ik ben m'n ISA POST kaart kwijt

- Intel 486 bord die niets doet, mogelijk omdat RTC dood is.
- ik moet iets zinnigs doen met m'n P3-1400S-op-MS-6168 systeem.nu het wel helemaal goed draait onder Win2k.
- DEC Alpha bord dat ergens ingebouwd moet worden.
- een passieve CPU heatpipe met aansluiting voor AM2 die gebroken heb bij poging om het op AM4 aan te sluiten moet ik fixen OK, Ryzen 2 is nauwelijks retro te noemen, maar 10kg wegende alu heastinkkast des te meer
- Olivetti M24 en M240 XT's moeten weer werkend worden, of in ieder geval een van de twee (liefst M24) volledig.
- Spectrum+ behuizing moet gevuld worden met een zelfbouw Harlequin Spectrum 128-kloon
- Phenom 2 systeem moet gedoneerd worden aan minima oid
- 486DX-50 EISA systeem op enorme full AT moederbord moet werkend en ingebouwd worden.
Gelukkig wel beetje bij beetje bezig. Vandaag paar batterijhouders op 4-pin connectoren gesoldeerd voor moederborden zoals bovenstaande die externe batterijen slikken. Nog niet aan dat EISA-ding toegekomen, wel aan m'n tweede SF586 Pentium VLB bord. Deze was erg nukkig, maar met goede batterij erop en de FSB-jumpers schoongepoetst behoorlijk ont-nukt. Boot nu betrouwbaar door op 100MHz.:)
Oslik blyat! Oslik!
Is dit een realistische waarde, of een opportunistische verkoper?
https://vancouver.craigsl...-with-box/7362759356.html
De vraagprijs komt neer op ongeveer €300
[img]error.jpg[/img]
Dit is dan wel €300,- zonder invoerrechten en BTW.
Zelf heb ik 5 Voodoo kaartjes in m'n collectie, 2x V1; 2x V2; 1x v3. Eigenlijk allemaal per ongeluk binnen gekomen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Buiten dat...
- Voodoo 1 in een grote doos ongesorteerde troep aangetroffen.
- 2x Voodoo2 8MB in een andere grote lading ongesorteerd.
- Voodoo3-3000 PCI in een PC die ik voor de mooie AT kast kocht. Erg leuke bonus
Eervolle vermelding:
- een keer lag er een hopeloos mishandelde AT kast op de grofvuilplek voor de deur. Toch opgepikt en gaan kijken - en jawel, een Videologic Apocalypse 3Dx (PowerVR PCX2)
Oslik blyat! Oslik!
Zijn er al verschillen op dezelfde chipsets maar andere vendors, of is het vooral chipsets zelf die voor het wel of niet werken van de L2 writeback?
In mijn geval een SiS 85C471. CPU L1 writeback cache werkt prima, maar zodra ik writeback op L2 aanzet, dan freezed de computer al als ik een spel als DOOM of Descent met Sound Blaster instellingen probeer te starten.
Was een hele middag bezig met IRQ's, DMA's en swappen van I/O kaarten gezien het echt leek op iets als een IRQ conflict of iets in die strekking, vooral gezien het systeem hardlocked op het moment dat de Sound Blaster initialiseert.
Iemand hier toevallig aanwezig die ervaring heeft en aandurft om een Sound Blaster te recappen (niet dezelfde as above btw
De condensators zien er sowieso niet erg fris uit fysiek.
@dion_b hoezo moet dat dec Alpha board in een kast? In die tijd waren zelfbouw houten kasten, of gewoonweg geen kast en aan de muur, ook een optie
Come to think of it: volgens mij heb ik ergens nog NT4 SBS voor dec Alpha liggen, inclusief upgrade naar SBS 4.5 (met exchange 5.5
CPU moet het supporten, chipset moet het supporten, BIOS moet het supporten en tenslotte moet bord ook juiste implementatie hebben. Geen sinecure in 486-tijdperk, ook niet op het eind. Ik heb het iirc allemaal goed werkend op mijn KM-S4-1, maar zou moeten checken (ook of dat juiste bord is, iig een erg late BabyAT 486 PCI bord).Vinnie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:31:
Hoe common is het om L2 cache met writeback op een 486 platform goed werkend te krijgen?
Zijn er al verschillen op dezelfde chipsets maar andere vendors, of is het vooral chipsets zelf die voor het wel of niet werken van de L2 writeback?
In mijn geval een SiS 85C471. CPU L1 writeback cache werkt prima, maar zodra ik writeback op L2 aanzet, dan freezed de computer al als ik een spel als DOOM of Descent met Sound Blaster instellingen probeer te starten.
Was een hele middag bezig met IRQ's, DMA's en swappen van I/O kaarten gezien het echt leek op iets als een IRQ conflict of iets in die strekking, vooral gezien het systeem hardlocked op het moment dat de Sound Blaster initialiseert.
Durven? Zeker. Tijd hebben... ha, dat is een tweede. Dat gezegd, recappen is lekker rechttoe-rechtaan, vereist weinig tijd/planning.
Iemand hier toevallig aanwezig die ervaring heeft en aandurft om een Sound Blaster te recappen (niet dezelfde as above btw) ?
De condensators zien er sowieso niet erg fris uit fysiek.
Moet sowieso zelf twee SB's onder handen nemen. Heb een CT1750 die linkerkanaal mist, en een CT2950 met ongelofelijk veel ruis en nagenoeg geen signaal, op zowel line out als speaker.
Oslik blyat! Oslik!
"Kast" kun je vrij ruim opvatten, gaat er vooral om dat er een PSU op aangesloten wordt en een HDD. Overigens heb ik nog een transparante acrylic kast op overschot (bord dat ik erin wilde doen paste niet). Alpha zit op BabyAT bord, maar dat past er wel inThe Eagle schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:26:
[...]
@dion_b hoezo moet dat dec Alpha board in een kast? In die tijd waren zelfbouw houten kasten, of gewoonweg geen kast en aan de muur, ook een optie
Come to think of it: volgens mij heb ik ergens nog NT4 SBS voor dec Alpha liggen, inclusief upgrade naar SBS 4.5 (met exchange 5.5)
Oslik blyat! Oslik!
In mijn geval een ISA/VLB bord met nov95 Award BIOS, met een Pentium Overdrive erop gefrot. Wat ook niet altijd werkt op alle socket 2/3 borden, damn you Intel (©HighTreason) specs aanpassen na vendors al borden op de markt hebben met 'P24T' supportdion_b schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:18:
CPU moet het supporten, chipset moet het supporten, BIOS moet het supporten en tenslotte moet bord ook juiste implementatie hebben. Geen sinecure in 486-tijdperk, ook niet op het eind. Ik heb het iirc allemaal goed werkend op mijn KM-S4-1, maar zou moeten checken (ook of dat juiste bord is, iig een erg late BabyAT 486 PCI bord).
Ach, ik ben in ieder geval blij dat er uberhaupt een hele nette 512KB aan cache op het moederbord zit geprikt.
Ook gespeeld met Ontrack Disk Overlay. Werkt best netjes. Het is hilarisch om een 486 te zien booten vanaf CD-ROM.
Als je bedenkt dat dit redelijk stille machientje uit 2002(?) door mij inmiddels (met Server 2003, de tegenhanger van XP) is ingericht als Domain Controller, VPN server en fileshare en ik zo ongeveer alle Office (2007) onderdelen erop heb staan en er 3 users simultaan op kunnen werken (eentje via de console en 2 via RDP) dan heb je wel een idee hoeveel uren er al in zitten. Alle device drivers zijn uiteraard geinstalleerd (en er zitten behoorlijk wat legacy devices bij).
Nu bedenk ik mij echter dat deze machine met 2 full size Pci sloten ook als goede basis had kunnen dienen voor een legacy pci geluidskaart en misschien zelfs een Voodoo kaart (van beiden heb ik stapels liggen).
Zo ja dan gooi ik de boel misschien wel om! Ik heb trouwens ook nog een tweede machientje zonder voeding gekregen, waar ik wel een gewone voeding op heb aangesloten die niet in de kast past, dus de schijf switchen met die kast kan ook..
Vraag hier is of een Voodoo kaart iets kan toevoegen aan de interne Sis kaart en of iemand suggesties heeft voor een geluidskaart en een OS. Een andere server is zo gebouwd, maar een stille kleine/elegante kast voor een retro systeem vind je niet zo gauw.
Er zit behalve een Pentium 4 van 2,4GHz 2x512 Mb DDR geheugen in en een IDE schijf van 250 Gb.
Op onderstaande site van Asus staan drivers van DOS tot XP en alles wat daartussen zit. Ik zit te denken aan Me, omdat ik wel hou van een dwars OS, waar ook nog eens veel drivers voor bestaan.
https://www.asus.com/supportonly/Pundit-S/HelpDesk_Download/
De pundit zou ik een retro win98SE machine van maken, echter ik zie geen USB drivers voor data overdracht waardoor je waarschijnlijk weer dual boot met XP van moet maken.
Kwa performance zal de SIS kaart voldoen tegenover 3DFX, maar hoe zit het met support van oudere Directx versies waardoor je game niet goed zal werken, dat was iets waar ik vooral tegenaan liep.
Het kan zijn dat Windows 98 maar 127GB ziet, heeft met LBA te maken.
Wil je goede support onder 98 zal je een videokaart en geluidskaart van die tijd erin moeten steken.
Ram strippen tot 512mb daarboven gaat 98 zich vreemd gedragen, en HT als het op de processor zit
uitzetten, verder kun je hem helemaal terug clocken naar 1200 mhz in de bios, wordt die iets stiller en de snelheid voegt niks toe.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 17-08-2021 10:14 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat zijn inderdaad goede tips voor deze machine, waarvan ik zoals ik al schreef 2 op voorraad heb.
Het ontbreken van (alle) drivers voor oudere Windows versies had ik al rekening mee gehouden, vandaar dat ik op Me uitkwam, maar persoonlijk heb ik meer ervaring met en vertrouwen in 98SE.
Was vergeten/wist niet meer dat 98 maar tot 512 Mb gaat, dus het extra geheugenplakje heeft in dat geval geen zin. Helaas kan ik in de BIOS de CPU wel overclocken (iets wat ikzelf niet wil doen), maar niet terug clocken (iets wat ik wel zou willen doen), omdat ik zojuist zie dat bij een Manual instelling de CPU External Frequency loopt van 100/33 tot en met 166/33 met daartussen waarden van */30 tot */40.
Een IDE schijf van minder dan 127 Gb heb ik er zo in zitten.
Ik heb overigens de (befaamde) Sereenscreen Aquarium screensaver erop zitten en zelfs bij een resolutie van 640x480 bewegen de visjes nét iets te traag (de bubble kolom heb ik sowieso uitgezet) en hoopte/hoop eigenlijk dat de visjes met een Voodoo wel vlot zouden bewegen.
Uiteraard kan ik ook de interne videokaart uitschakelen en vervangen voor een (snellere) PCI kaart of eentje die samenwerkt met een Voodoo (ik heb namelijk stapels van de variant met feature connector liggen).
Suggesties voor andere legacy PCI kaarten die ik in dit kastje kan steken of zelfs PCMCIA of Compact Flash hardware zijn welkom. Ik heb wel PCMCIA GSM Modems/faxen liggen, alsook een Compact Flash (mechanische) harde schijf van 4Gb, maar dat vind ik niet zo spannend.
Denk overigens toch maar aan Me, gezien de beschikbaarheid van onderstaande driver
Version v1.01
2003/03/03 29.86 KBytes
SiS USB Enhanced Host Controller Driver V1.01 for Windows ME
Als het goed is verschilt Me in wezen niet veel van 98, dus het kan zijn dat de Me driver daar ook op werkt en andersom.
Kortom als de PCI/PCMCIA/Compact Flash hardware werkt onder Me dan is dat denk ik de beste keuze. Hoe zit het met de Voodoo en geluidskaartenondersteuning voor Me?
[ Voor 14% gewijzigd door soedesh op 18-08-2021 19:23 ]
Zonde, ik heb jaren geleden iets eengelijks gehad met een Voodoo3. Toendertijd weggegooid en een andere gehaald.
Zat ik ook al aan te denken. Moet ik alleen zo’n ding aanschaffen. Ik heb er namelijk geen.frapex schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:00:
Je kan eventueel de videokaart bakken, of met een heat gun het geheugen en/of de GPU reflowen. Zijn wel video's van op youtube te vinden.
To be determined...

Het zijn volgens mij u-clips die je in die rechthoekige gaten drukt, dus geen standaard standoff's die je in de tray vastschroeft?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CTwJajhpXAjuBrvplPxmOns0.jpg?f=user_large)
Wellicht kun je op zoek gaan naar een alternatief? Misschien iets in de hoek van blindklinkmoeren.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ik ben er inderdaad wel voor aan het denken.Thandor schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:17:
Wellicht kun je op zoek gaan naar een alternatief? Misschien iets in de hoek van blindklinkmoeren.
2 groot genoeg ringen en een boutje? of ergens een goedkope kast die naar de vuilnis kan de mobotray om de standoff gaten dremelen en onder de tray vastlijmen?
Bij mijn kast waren er (naar mijn mening) ook te weinig meegeleverd. Ik heb het opgelost door de standoff clips alleen in de hoeken te gebruiken. Meer naar het midden met standaard afstandbusjes gewerkt, die ik dan alleen aan het moederbord zelf heb bevestigd. Wel weer op de hoogte letten zodat het moederbord netjes vlak blijft.
Voor missende standoffs heb ik nu en dan de plastieke AT standoffs gebruikt. Vreselijke manier om moederborden mee vast te zetten, maar helaas normaal voor AT
Nu zijn optische drives tegenwoordig voor een habbekrats te krijgen, maar toch knaagt het een beetje, zou het te repareren zijn

Oslik blyat! Oslik!

:strip_exif()/f/image/KW7XIEdZOX8KcTGpE4bFwoA7.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens deze SBC erop geprikt en gaan puzzelen met hoe alle pinnetjes door te verbinden:
:strip_exif()/f/image/QqxGtXNks9dUEgn9uF7X0vij.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/ZTBijrduZCPYKl350ssCMj0o.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens speedsys nagenoeg gelijk aan Am5x86-133 (niet gek, dat is wat de core van de Elan 520 is namelijk, een 5x86 met SDRAM controller en PCI interface), alleen beetje jammer van geen L2 cache. Toch overall prima prestaties en dat op ITX-formaat.
Ben nog bezig randapparatuur toe te voegen en testen, vooralsnog heb ik alleen VGA, PS/2 keyboard en IDE werkend. Hier gaat iig een 1GB IDE Flash RAM kaart op, ideaal formaat voor oud beestje. Wil verder nog PS/2 muis en LAN (er zit een NIC op) van de SBC af trekken en een geluidskaart in de externe ISA slot steken. Als dat allemaal werkt ga ik op zoek naar een ISA riser waarmee ik het in m'n oude mITX game-case kan stoppen. Ding maakte met Core i7 erin teveel herrie. Elan 520 hoeft *iets* minder hard gekoeld te worden, en die ATi Rage Mobility zonder ook maar heatsink is een stuk koeler dan een GTX660
[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 20-08-2021 21:21 ]
Oslik blyat! Oslik!
Ooit maar 'ns leren om goed te kunnen solderen. Lijkt me leuk, al die projectjes. Ooit
En een Gotek, hmmm. Ik heb er hier ook een liggen. Geen idee of die het uberhaupt doet. Ik krijg 'm met geen mogelijkheid aan de praat. Ligt nu al een paar jaar in de grabbelbak.
En misschien ligt het aan mij, maar de documentatie van die floppy emulators helpt mij niks. Alles focust op de Amiga. Nergens een Gotek for dummies on the PC installation guide oid.
Ja, dat blijkt ook - CPU score hier was 50.06 op Speedsys. Gemiddelde 5x86 met 256kB L2 SRAM en verder FPM doet 54, dus zit dicht genoeg in de buurt. Heb geen RAM scores van Speedsys op Am5x86 kunnen vinden, hier iig 46.70MB/s, wat niet erg indrukwekkend is, ik heb Cx5x86 scores die hoger liggen gezien.Vinnie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:48:
Geen L2 cache, maar wel een SDRAM controller, die zal allicht wat sneller zijn dan wat FPM geheugen op een normale 5x86
Gewoon iets simpels pakken om te beginnen (AdLib replica is zo idiot-proof als je maar kunt krijgen), dan stap voor stap verder gaan.Ooit maar 'ns leren om goed te kunnen solderen. Lijkt me leuk, al die projectjes. Ooit.
Heb hier flink moeten solderen. Moederbord zelf was veel werk. Toen bleek dat ik errata niet goed gelezen had, dus een transistor moest eraf om z'n pootjes er anders in te steken. Vervolgens bleek dat het bord (prototype, geen documentatie) het vierkantje bij de LEDs voor de cathode gebruikte, niet de anode zoals elk ander ding wat ik gedaan heb. Die konden eruit, en waren zulk goedkoop prut dat ik ze niet intact eruit kreeg, dus prutsen om alle stukjes er volledig uit te krijgen, dan andere LEDs vinden om erin te steken. To-do: voltage die die dingen krijgen klopt niet, dus alleen de +12V brandt fatsoenlijk, de +5V, -5V en +5VSB krijgen maar 1.2V wat niet genoeg is voor de LEDs, en de -12V krijgt (kortsluiting ergens?) de volle 12V, waardoor de LED daar doorgebrand is. Enfin, dat komt later ooit eens.
Vervolgens het SBC zelf. Dat ding steekt aan alle kanten buiten profiel uit, waardoor het tegen de voeding van een gemiddeld ITX/uATX/ATX kast aan komt. Gevolg is dat ik twee 10-pin headers die op 90 graden stonden eruit moest solderen en vervangen door rechte headers. Ik verlies daarmee wel mogelijkheid om PC104 borden te stacken, maar 1) dat wilde ik toch niet en 2) ik moest ook voor de IDE flash drive een stukje van de PC104 connector naar boven af schaven. Grote kans dat die het ook niet meer doet. Andere to-do is betere kabels voor VGA regelen. Het is echt merkbaar onscherp door overspraak en meer zooi. Of de flat panel connector op een of andere manier op DVI/HDMI aangesloten krijgen...
Dat ding zit nu in uATX kast (ITX is geen mITX, past dus niet in mijn mITX kasten
:strip_exif()/f/image/flDqbEXprvDL049N6EsMmePh.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindresultaat voor vanavond is systeem dat in DOS boot, geluid kan maken (ISA bus doet het dus ook) en goed op alle knopjes/LEDs van de kast aangesloten zit (vraag alleen niet hoe
Software voor default firmware is totaal ruk, maar ik heb het een keer goed op een Windows 10 laptop geinstalleerd gekregen. Het werkt (behalve als er corruptie in de images optreedt) en ik zit er verder niet aan. Die laptop is ondertussen vervangen, maar oude blijft voor alleen deze toepassing liggen (oh, en ik heb het naar WiFi-6E geupgrade - omdat het kan en om m'n collega's die nog geen 6E hebben te trollenEn een Gotek, hmmm. Ik heb er hier ook een liggen. Geen idee of die het uberhaupt doet. Ik krijg 'm met geen mogelijkheid aan de praat. Ligt nu al een paar jaar in de grabbelbak.
Weet niet meer hoe ik het voor elkaar kreeg...En misschien ligt het aan mij, maar de documentatie van die floppy emulators helpt mij niks. Alles focust op de Amiga. Nergens een Gotek for dummies on the PC installation guide oid.
[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 21-08-2021 01:27 ]
Oslik blyat! Oslik!
Met de AX6B+ had ik dus het euvel dat het heel lang (3-4 minuten) duurde voordat het opstarten vanaf de SCSI drive begon, vanaf dat punt werkte alles naar behoren. Ook in de Win2k installatie doet deze combinatie er erg lang over om de stap (nog in "DOS" zeg maar) te voltooien waar de configuratie wordt gescand.
Dit gedrag was met zowel de on-board SCSI controller het geval als met een 19160 PCI SCSI controller.
Vandaag heb ik de AX6BC er eens bij gepakt en daar diezelfde PCI controller in geprikt om te kijken wat er zou gebeuren. Opvallend genoeg was het scannen van de hardware veel sneller klaar. Echter kan in deze combinatie de installatie van Win2k de harde schijf dus niet zien.
Deze controller zou gewoon moeten werken met de drivers van Win2k zelf, maar voor de zekerheid heb ik ook nog een diskette gemaakt met de drivers erop van Adaptec zodat ik deze kon laden bij de start (F6 stap). Ook dit hielp niet.
Nu ben ik dus een totale beginner met SCSI. Heb er nooit mee gewerkt. Maar dit verschil in gedrag is voor mijn gevoel wel érg vreemd. Heeft er iemand nog een hint wat ik mogelijk verkeerd doe? Zie ik iets over het hoofd?
Als je een SCSI controller op een moederbord prikt en in je moederbord BIOS heb je de optie om van SCSI te booten en de controller meld netjes dat de bios van de controller is geinstalleerd. Dan moet je toch gewoon van zo'n schijf kunnen booten? Op z'n minst moeten de verbonden devices toch zichtbaar zijn?
Op de AX6B+ hoefde ik met de 19160 controller geen drivers op te geven en zag de Win2k installer gewoon de schijf die eraan verbonden is.
Edit 1: na veel zoeken en proberen bleek het toch echt nodig om een specifieke driver te laden vanaf floppy. Nu werkt het op de AX6BC dus perfect. De vraag blijft alleen waarom de AX6B+ dan zo vreselijk lang wacht.
Edit 2: op basis van de juiste drivers heb ik nu ook een boot-floppy kunnen maken voor Win98 en ook deze kan ik nu succesvol installeren.
Edit 3: Ik heb Aopen maar een mail gestuurd over die AX6B Plus. Het zou zeer gaaf zijn als ze zowaar inhoudelijk reageren, maar ik kan me voorstellen dat er niemand meer is daar die nog iets weet over die moederborden. Het is een beetje op goed geluk, je weet tenslotte nooit haha.
[ Voor 14% gewijzigd door MaNdM op 24-08-2021 23:24 ]
To be determined...
Nog op zoek? Ik heb er 5 liggen.Vinnie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:05:
Heeft iemand toevallig van deze soort moederbord stand-off's, of waar er misschien aan te komen is? Ik krijg ze maar niet gevonden
Het zijn volgens mij u-clips die je in die rechthoekige gaten drukt, dus geen standaard standoff's die je in de tray vastschroeft?
[Afbeelding]
Als je een DM kan sturen met een detail foto, dan kan ik even kijken of die zou passenGajescheren schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:06:
Nog op zoek? Ik heb er 5 liggen.