Oslik blyat! Oslik!
Hulde aan u! Mooie actie. Jammer dat ik dit nu pas zie maar het is waterbeesje gegund.H1MSELF1SH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:14:
Gevonden tussen de oude rommel: Een Diamond 3DFX Voodoo 2 zoals hier afgebeeld: http://www.vgamuseum.info...nster-3d-ii-3dfx-voodoo-2
De VGA-door-lus kabel heb ik ook nog. De doos niet meer. Die kaart zorgde ervoor dat ik van sporadisch een beetje Quake spelen een pro gamer werd dus ze heeft een enorme nostalgische waarde voor mij. Hoewel ik geen PC heb om te testen of de kaart nog werkt is er zeker niks dat mij doet vermoeden dat ze stuk is. Gezien de Quake-geschiedenis die eraan vast hangt gun ik die Voodoo 2 een tweede leven bij een fanatieke retrogamer. De eerste die replyt dat hij of zij de kaart wil krijgt ze per post thuis gestuurd. G-R-A-T-I-S.
Duim omhoog
To be determined...
Ik ben twee Compaq computers gaan ophalen, voor o.a. reserve onderdelen voor mijn Pentium 3 gaming machine. Eentje is een Pentium 3, maar helaas geen bijzondere onderdelen er in die ik nodig had. De tweede leek op het eerste ogenblik op een doodgewone Pentium 1 platte desktop machine. Toen ik hem thuis had heb ik het helemaal uit elkaar gehaald om te inspecteren en in bad te doen (ik doe systemen die ik zelf wil houden altijd compleet uit elkaar halen en de kast in bad wassen met afwasmiddel).. Het is een van de meest bijzondere Pentium 1 systemen die ik heb gezien in de 25 jaar dat ik in deze hobby zit.
Om te beginnen was ik verrast dat de Quantum Bigfoot HDD gewoon nog functioneerde. Ik heb dat geluid echt gemist (mijn retro machine heeft een CF kaart als HDD). Toen ik het systeem van dichtberij inspecteerde ontdekte ik dat het hele leuke features heeft:
On-board S3 Virge 3D accelerator, volgens mij een van de eerste 3D accelerators? Met een uitbreidingsslot voor het videogeheugen dat ook bezet is, dus in totaal 2 MB video ram. Ook zag ik een ESS sound chip, en na het booten van de machine zag ik dat het een ESS 1888 is, met subliem geluid in DOS games. De intro van Monkey Island 1 klinkt beter dan op mijn OPL3 Sound Blaster 16! Totaal geen ruis, het is een hele stille kaart met hele goede fm synth. Ook zit er een Wavetable aansluiting op het moederbord! Binnenkort ga ik hier mee spelen. Wat mij verder op viel is de prachtige en handige BIOS, dat de UI heeft van Windows 3.1. Even resources veranderen van de sound card is zo gepiept! Na het loskoppelen van de Quantum HDD en installeren van een CF kaart kwam ik er achter dat ik niet meer in de BIOS kwam. Dit is uiteraard zo een systeem waarvan de BIOS op de HDD geïnstalleerd is. Ik heb dit eerder gezien, maar was helemaal vergeten dat dit ook bestaat. Na lang zoeken de diskettes gevonden om de BIOS te installeren op de CF kaart, en nu werkt alles super. Ik moet alleen nog de extra knoppen op de case aan de praat krijgen. De case heeft een soort console met allemaal knoppen voor o.a. media functies (pauze, skip, play etc) en snelkoppelingen voor een browser etc. Ze zijn verbonden met het moederbord, maar ik denk dat het een driver vereist voordat het werkt. Helaas las de originele grijze cd-speler niks meer, dus die heb ik moeten vervangen met een HP 8 speed brander. Dus het uiterlijk is niet meer 100% origineel, maar het ziet niet verkeerd uit. Al met al heel blij met deze machine. Ik ga al mijn DOS games omzetten van mijn Pentium 3 naar deze machine. Met sommige games (zoals Warcraft 2) heb ik issues, zelfs als ik de cpu omlaag gooi naar 466 mhz en de L2 uitschakel werken sommige spellen nog te snel. Op deze Compaq zullen ze beter lopen. Zie bijlage voor een paar foto's.
:strip_exif()/f/image/N0557CYRX5LM9jh6BlP9PMdb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/edmld3aPQpbJNWWJK5XldUjq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hP0epKgkgn76Ag7pqla3oPu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7zT96ahaz91gXaK6Qxejiz5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Ulas op 18-11-2020 01:11 ]
S3 Virge was inderdaad een van de eerste (voor de PC althans, SGI was er jaren eerder bij), maar prestaties waren dermate slecht dat het denigrerend een '3D decelerator' genoemd werd. Prima chip voor DOS verder, maar 3D in Windows draaide meestal sneller in software mode. Ben je er trouwens zeker van dat het 1MB + 1MB is, en niet 2MB + 2MB? 1MB is wel heel weinig voor base config van een Virge...Ulas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:10:
Ik heb pas geleden een mooie machine bemachtigd, ik ben er zo van onder de indruk, dat ik het met jullie wil delen.
[...]
Het is een van de meest bijzondere Pentium 1 systemen die ik heb gezien in de 25 jaar dat ik in deze hobby zit.
Om te beginnen was ik verrast dat de Quantum Bigfoot HDD gewoon nog functioneerde. Ik heb dat geluid echt gemist (mijn retro machine heeft een CF kaart als HDD). Toen ik het systeem van dichtberij inspecteerde ontdekte ik dat het hele leuke features heeft:
On-board S3 Virge 3D accelerator, volgens mij een van de eerste 3D accelerators? Met een uitbreidingsslot voor het videogeheugen dat ook bezet is, dus in totaal 2 MB video ram.
Huh? Welke kaart? Die ESS1888 zit toch onboard? Of zit er daarnaast nog een kaart in?Ook zag ik een ESS sound chip, en na het booten van de machine zag ik dat het een ESS 1888 is, met subliem geluid in DOS games. De intro van Monkey Island 1 klinkt beter dan op mijn OPL3 Sound Blaster 16! Totaal geen ruis, het is een hele stille kaart met hele goede fm synth.
Ugh, WinBIOSOok zit er een Wavetable aansluiting op het moederbord! Binnenkort ga ik hier mee spelen. Wat mij verder op viel is de prachtige en handige BIOS, dat de UI heeft van Windows 3.1. Even resources veranderen van de sound card is zo gepiept!

Mooi dat je er zo blij mee bent. Eerlijk gezegd vind ik het muv de knopjes helemaal niet zo bijzonder - onboard Virge en ESS was medio jaren '90 behoorlijk standaard, Bigfoots kwam je ook vrij algemeen in low-end consumentensystemen tegen.Na het loskoppelen van de Quantum HDD en installeren van een CF kaart kwam ik er achter dat ik niet meer in de BIOS kwam. Dit is uiteraard zo een systeem waarvan de BIOS op de HDD geïnstalleerd is. Ik heb dit eerder gezien, maar was helemaal vergeten dat dit ook bestaat. Na lang zoeken de diskettes gevonden om de BIOS te installeren op de CF kaart, en nu werkt alles super. Ik moet alleen nog de extra knoppen op de case aan de praat krijgen. De case heeft een soort console met allemaal knoppen voor o.a. media functies (pauze, skip, play etc) en snelkoppelingen voor een browser etc. Ze zijn verbonden met het moederbord, maar ik denk dat het een driver vereist voordat het werkt. Helaas las de originele grijze cd-speler niks meer, dus die heb ik moeten vervangen met een HP 8 speed brander. Dus het uiterlijk is niet meer 100% origineel, maar het ziet niet verkeerd uit. Al met al heel blij met deze machine. Ik ga al mijn DOS games omzetten van mijn Pentium 3 naar deze machine. Met sommige games (zoals Warcraft 2) heb ik issues, zelfs als ik de cpu omlaag gooi naar 466 mhz en de L2 uitschakel werken sommige spellen nog te snel. Op deze Compaq zullen ze beter lopen.
Maar goed, klopt helemaal dat het waarschijnlijk een betere DOS-bak is dan die P3, en sowieso is dit een hobby dat objectief sowieso onzinnig is, dus subjectief gevoel is key, en dat zit hier erg goed zo te horen
Heb m'n audio-systeem gisteren en vandaag eindelijk eens aan het werk gezet. Ik had een Terratec ProfiMedia Maestro 16L kaart op de kop getikt met een Terratec Dream GSWave wavetable unit erop. Iemand op Vogons die wavetable.nl beheert had daar nog geen opnames van, dus ik ben aan de slag gegaan.
Setup is een moderne PC, Celeron G3900 met een So1151 moederbord met PCI slots (unicum) waar ik een M-Audio Audiophile 24/96 kaart in heb zitten. Die is via een Behringer RX1602 mixer verbonden met alle audio devices (computers, midi devices) - helaas met ground loop isolator ertussen ivm iets ranzigs rondom de monitor (SGI 1600SW
De Dream GSWave heeft 4MB ROM en is absoluut een van de betere wavetable-apparaten. Het doet me een beetje denken aan een Korg Ai20 (die ik ook heb). Niet op zelfde niveau als m'n Yamaha MU50 of Roland SC-55ST, maar ook niet rampzalig. Het klinkt het best in klassieke stukken, maar electrische instrumenten met distortion zijn echt zwak. Gevolg is dat pakweg Doom E1M1 slecht klinkt - maar dat doet het eigenlijk op alles wat geen SC-55 is.
Verder heb ik een vierde MSI MS-6168 rev 2 bord binnen gekregen, dat is een i440BX Slot 1 uATX bord met onboard Voodoo3-2000. Nummer 1 draait alle CPUs stabiel, maar heeft brakke SGRAM dus vol artefacten, nummer 2 is rotsstabiel maar weigert te booten met Coppermine (laat staan Tualatin) CPUs. Nummer 3 is stabiel met alle Coppermines, ook met 133MHz FSB, maar instabiel met Tualatin. Ik ga hier echt alle caps vervangen met goede Panasonic gevallen (twee zichtbaar lek, maar rest vertrouw ik ook niet) en kijken of ik hier wel Tualatin stabiel op krijg. Doel is om 1400MHz te draaien met 512kB L2
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb dat ooit een keer geprobeerd met m'n Virge (4MB PCI), het viel volgens mij niet mee om een game te vinden die er ondersteuning voor had, en toen ik er een gevonden had (Croc als ik me niet vergis) was het inderdaad wel snel duidelijk waarom niet iedereen aan boord was geklommen zeg maar.dion_b schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:53:
[...]
S3 Virge was inderdaad een van de eerste (voor de PC althans, SGI was er jaren eerder bij), maar prestaties waren dermate slecht dat het denigrerend een '3D decelerator' genoemd werd. Prima chip voor DOS verder, maar 3D in Windows draaide meestal sneller in software mode. Ben je er trouwens zeker van dat het 1MB + 1MB is, en niet 2MB + 2MB? 1MB is wel heel weinig voor base config van een Virge...
Saved by the buoyancy of citrus
Wij hadden in onze 166mmx ook een S3 Virge. Van wat ik me herinner was er ook een Star Wars game die “fatsoenlijk” 3D deed met die kaart. Al vrij snel kwam er een 3Dfx naast want het is verder alleen een aardige 2D kaart inderdaad.Cyphax schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:08:
[...]
Ik heb dat ooit een keer geprobeerd met m'n Virge (4MB PCI), het viel volgens mij niet mee om een game te vinden die er ondersteuning voor had, en toen ik er een gevonden had (Croc als ik me niet vergis) was het inderdaad wel snel duidelijk waarom niet iedereen aan boord was geklommen zeg maar.Ik weet niet zeker of ik toen mij eerste 3dfx-kaart (ook 4MB) al had maar het was daar in elk geval totaal niet mee te vergelijken. Het is in mijn ervaring wel een solide 2d-kaart. Als ik een P1-based systeem opbouw is dat wel een goede kanshebber. Voor naast die 3dfx-kaart.
To be determined...
Maar 3D? meh. Net als de onboard ATI Rage 2 van mijn Aptiva (waar nu dus een Voodoo 2 in kan)
GeForce 2/3/4 of TNT (2) hebben ook prima DOS support. Heb je wél gelijk een fatsoenlijke 3D support. PCI varianten hiervan zijn wat lastiger te krijgen en flink trager dan de AGP varianten
Any way: @Ulas Compaq heeft altijd wel iets moois qua design vind ik, ook al zijn de systemen zelf soms zo generiek als maar zijn kan.
De Bigfoot is cult imo. Traag met zoeken door de grote platen, maar relatief voor zijn formaat behoorlijk rap en hoge datadichtheid.
Kun je de originele CD speler schoonmaken? En wattenstaafje met 96% alcohol en voorzichtig het oog schoonmaken wilt wel eens helpen. Dan ook gelijk de mechaniekjes schoon maken en eventueel een riem vervangen?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Maak de platters groter en voila; veel langzame storage met dito seek times.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
De datadichtheid was inderdaad hetzelfde, dus met 5,25" veel meer data dan zijn 3,5" broertjes.PD2JK schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:09:
De Bigfoot had juist dezelfde datadichtheid als 'gewone' schijven toch?
Maak de platters groter en voila; veel langzame storage met dito seek times.
De zoektijd is wel flink langer:
De arm moet fysiek verder bewegen van a naar b als de data ver uit elkaar staat
De wachttijd tot het juiste bitje onder de leeskop komt is langer (door de lagere rotatiesnelheid).
Data lineair pompen is wel vrij vlot
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zie Wikipedia: Quantum Bigfoot en Wikipedia: Quantum Fireball
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
https://www.redhill.net.au/d/125.php
En trouwens de hele site van Redhill is voor de retro liefhebbers in het algemeen vermakelijk leesvoer
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zo'n 4122 heb ik ook gehad, ooit eens gekregen. Bijzonder was dat het geheugen was uitgebreid met 2x64MB SIMMs, dat moet echt een bak geld gekost hebben destijds..[b]Ulas in "Het grote Retro Game PC topic"
Ik ben twee Compaq computers gaan ophalen, voor o.a. reserve onderdelen voor mijn Pentium 3 gaming machine. Eentje is een Pentium 3, maar helaas geen bijzondere onderdelen er in die ik nodig had. De tweede leek op het eerste ogenblik op een doodgewone Pentium 1 platte desktop machine. Toen ik hem thuis had heb ik het helemaal uit elkaar gehaald om te inspecteren en in bad te doen (ik doe systemen die ik zelf wil houden altijd compleet uit elkaar halen en de kast in bad wassen met afwasmiddel).. Het is een van de meest bijzondere Pentium 1 systemen die ik heb gezien in de 25 jaar dat ik in deze hobby zit.
Vervelende vond ik dat die computer helemaal geen powerknop heeft, volgens mij was 't de bedoeling dat je 'm altijd in sleep mode zette. Dat was uiteindelijk de reden dat ik 'm geslacht heb destijds. Ik had de indruk dat het meer een heel goedkope optie was in het vroege Pentium II tijdperk dan dat het een hele dikke machine was uit het Pentium I tijdperk.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Dat laatste zou best wel eens kunnen. Of ja, meer van het einde van de Pentium 1 tijd. Mijne is namelijk in 1996 geproduceerd, en ik zie dat sommige drivers door Compaq in 1996 zijn gemaakt. Ik kan me er echter niet zo vinden in de mensen die dit een generieke Pentium 1 vinden, ik heb een aantal Pentium 1 machines gehad, en ben nooit zo een tegen gekomen. De meesten hadden en generieke Intel moederbord zonder sound en gpu on board, en videokaarten van Tseng Labs of ATI er in. Mijn ervaring is natuurlijk ook maar anekdotisch, maar ik vind dit geen generieke Pentium 1. Wel leuk retro speelgoed.mentalmadnizz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:55:
[...]
Zo'n 4122 heb ik ook gehad, ooit eens gekregen. Bijzonder was dat het geheugen was uitgebreid met 2x64MB SIMMs, dat moet echt een bak geld gekost hebben destijds..
Vervelende vond ik dat die computer helemaal geen powerknop heeft, volgens mij was 't de bedoeling dat je 'm altijd in sleep mode zette. Dat was uiteindelijk de reden dat ik 'm geslacht heb destijds. Ik had de indruk dat het meer een heel goedkope optie was in het vroege Pentium II tijdperk dan dat het een hele dikke machine was uit het Pentium I tijdperk.
Een S3 Virge zou ik niet bepaald een "GPU" noemen. T&L is niet het enige wat daarvoor ontbreekt.Ulas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:07:
[...]
Dat laatste zou best wel eens kunnen. Of ja, meer van het einde van de Pentium 1 tijd. Mijne is namelijk in 1996 geproduceerd, en ik zie dat sommige drivers door Compaq in 1996 zijn gemaakt. Ik kan me er echter niet zo vinden in de mensen die dit een generieke Pentium 1 vinden, ik heb een aantal Pentium 1 machines gehad, en ben nooit zo een tegen gekomen. De meesten hadden en generieke Intel moederbord zonder sound en gpu on board, en videokaarten van Tseng Labs of ATI er in. Mijn ervaring is natuurlijk ook maar anekdotisch, maar ik vind dit geen generieke Pentium 1. Wel leuk retro speelgoed.
Verder zijn juist Intel borden voorzien geweest van de Virge, denk aan de (in veel Packard Bell systemen gebruikte) Intel NV430VX, een LPX bord (zelfde form factor met riser als je daar hebt) dat afhankelijk van uitvoering van S3 Virge of Trio voorzien was, en optioneel (overigens niet door PB gebruikt) een Crystal CS4236 geluidschip had. IBM (eigenlijk Acer OEM) had ook vergelijkbare borden met S3 Virge en Crystal CS423x.
Meest voorkomende videochips in die era waren trouwens de Cirrus Logic GD54xx-series, Tseng ET4000w32 ben ik weinig tegengekomen (laat staan ET6x00)
Oslik blyat! Oslik!
Welke van deze 2 zal ik gebruiken voor mijn Tualatin build en waarom?
https://www.cnet.com/prod...socket-370-i815ep-series/
https://www.cnet.com/prod...ocket-370-pro133t-series/
Het grote verschil wat ik zie is dat de Gigabyte 512MB RAM ondersteunt, en de Asus 1,5GB. Maargoed, er gaat W98SE op komen, dus ik hou het sowieso wel bij 512MB. Ik neig naar de Gigabyte, maar dat is puur vanwege het feit dat de Gigabyte een Intel 815EP chipset aan boord heeft, ipv de VIA Apollo van de Asus. Daarnaast vind ik de kleurstelling mooier van de GB en het feit dat ik er een passend IO shield voor heb is ook wel fijn.
Iemand nog argumenten om toch voor de Asus te gaan?
[ Voor 21% gewijzigd door Sp33dFr34k op 19-11-2020 08:54 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Nee.Sp33dFr34k schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:42:
Iemand nog argumenten om toch voor de Asus te gaan?
Gigabyte: Dual-bios, DIP-switches en de ATX-connector zit op een goede plek voor cable management.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Hallo MaNdM,MaNdM schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:10:
[...]
Daarover gesproken. Vandaag een mooi systeempje kunnen maken. Kwam een kast tegen die er zeer netjes uitzag en dat was nog in de buurt ook.
[Afbeelding]
Wat zien we hier:
- 486 DX2 66
- 16MB RAM
- Speedstar pro videokaart (VLB)
- 420MB HDD
- ALS 120 geluidskaart
Weet jij wat het merk/model van deze kast is? ik heb er zelf ook een, maar dan het hoge model, als eerste eigen computer maar ik kan nergens achterhalen wat merk en modelnummer van deze kast is. ik zal vanavond of morgen ook een foto uploaden
Inderdaad. Waar mij betreft is een doorsnee Pentium 1 een socket 7 baby at plank. Onboard i/o, fdd en 2x IDE. Soms een ps/2 header en/of USB 1.1. 4x PCI/ 4x ISA en 2-4x 72pin geheugenslot al dan niet met 1x of 2x sdram slot gecombineerd.Ulas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:07:
[...]
Dat laatste zou best wel eens kunnen. Of ja, meer van het einde van de Pentium 1 tijd. Mijne is namelijk in 1996 geproduceerd, en ik zie dat sommige drivers door Compaq in 1996 zijn gemaakt. Ik kan me er echter niet zo vinden in de mensen die dit een generieke Pentium 1 vinden, ik heb een aantal Pentium 1 machines gehad, en ben nooit zo een tegen gekomen. De meesten hadden en generieke Intel moederbord zonder sound en gpu on board, en videokaarten van Tseng Labs of ATI er in. Mijn ervaring is natuurlijk ook maar anekdotisch, maar ik vind dit geen generieke Pentium 1. Wel leuk retro speelgoed.
Meestal met 16MB ram voor een Pentium-S of 32MB ram voor een MMX.
Daar past ook weer een Virge kaartje in van 2MB of voor tragere bakken een Trio64 met 1MB. En een telefoon modem en cheapass geluidskaart op ISA (sb16 value, CMI8330, Crystal spul... Overigens niet per definitie slechte
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hier ook een heel verleden met computers en ik heb er een mooie blog van gemaakt. Deze is wel in PDF, dus zal ik hem hier posten of in een eigen blog op deze site? Wat is handiger
==============================
Blog mijn digitale revolutie
Als puber kwam ik voor het eerst in aanraking met de personal computer. Op het scherm kwam ineens te staan “de boerderij koters”. Waar het vandaan kwam en hoe dit mogelijk was begreep ik toen nog niet. Hoe deed die kerel dat? Telkens als je het systeem inschakelde kwam die tekst voor een paar seconden in beeld. Als ik de tekst intik achter het commandoprompt kreeg ik een syntax error te zien op het scherm. De week erna kreeg ik het geheim te horen. Het tekstje zat dus in autoexec.bat verstopt en ik leerde gaandeweg met vallen en opstaan wat het bestand deed. MS-DOS stond er op die PC. Later dat jaar kreeg ik ook config.sys onder de knie en nu kon ik ook beter leren werken met Wordperfect 4.2.
PC XT
Mijn allereerste eigen computer was een PC XT 8086. Het apparaat had 640K geheugen, een whopping 20 MB harddisk een MGA Hercules kaart en woog 14 kilo. Elke maand een back-up trekken van de harddisk naar 720K floppy's was niet iets wat in minuten gebeurt was. RAR voor DOS pakte alle data in met 1 KB/s. Ik hoefde pas eens in het kwartier een andere floppy in het apparaat te stoppen. Het hele proces duurde 4 uur. En nee, die harddisk stond toen lang nog niet vol. Een paar maanden later kreeg ik van iemand een floppy met daarop alle avonturen van Kroz, een op ASCII gebaseerd spel. Wat heb ik me hier lang mee vermaakt. Tegen het einde van het bezit had ik steeds vaker last dat de harde schijf vol was en er niets gemist kon worden. Ik ben toen aan de gang gegaan met DoubleSpace en waarachtig had ik ineens weer 6 MB vrij op de schijf. 3 weken later was het systeem dood. De harde schijf liep vast en toen moest ik gaan kijken naar een andere computer. Daar ging ik dan. Geen internet in die tijd en van horen en zeggen oriënteren naar een nieuw systeem.
Het was heel warm die dag en iemand was zo aardig om me even te rijden naar een computerwinkel 30 kilometer verderop. Ik ging een 80486 kopen en dat was een rib uit mijn lijf. Het apparaat kostte 2600 gulden. Dat zijn nog eens bedragen.
80486
Blij als een kind hield ik die kast in handen. Een nieuwe 80486-DX2S80 met een whopping 400 MB harddisk, 16 MB geheugen, Vesa Local Bus grafische adapter voor VGA. En een 1.44 MB diskettestation. Dit was de computer waarop ik kennis leerde maken met Windows 95. Wat een dijk van een computer was dat. Beeld in kleur, een geluidskaart, een resolutie van 800*600 met 256 kleuren. Op deze computer ben ik aan de gang gegaan met gamen.
Doom2, Heretic, Duke Nukem 3D, Quake I en nog wat meer. Deze spellen draaiden op een resolutie van 320*240. De kleuren en de sfeer zorgde ervoor dat het goed te doen was. Gamen op 640*480 was niet echt een optie want dat haperde enorm. Op 800*600 was het letterlijk een diavoorstelling.
Later heb ik op deze computer DriveSpace gezet omdat Windows 95 plus al die spellen de nodige ruimte kostte. Het is ook de eerste PC waarop ik één nummer had staan van Lenny Kravitz in CD kwaliteit. En vooral Norton Commander niet vergeten. Wat was dat een prachtprogramma, wow.
Pentium
Toen ik al even op mezelf woonde had ik werk en geld gespaard voor de opvolger voor mijn trouwe 80486. Het werd een Pentium 4 systeem met een Willamette CPU op 1500 MHz. Er zat 64 MB aan RAM in het systeem en een 10 GB harddisk en een Intel 740 PCI grafische kaart.
Nieuwe games kwamen nu in handbereik. Het gamen op 640*480 ging lekker. Op deze computer heb ik kennis leren maken met het spel Unreal Tournament 1999 Goty. Op 640*480 was het nog redelijk te doen, maar ook hier lukte het niet om op 800*600 een leuke framerate te verkrijgen. Het was prachtig om de overgang te zien van korrelige textures naar 3D textures.
Ook maakte ik op dit systeem kennis met breedbandinternet. Er lag een kaartje in mijn brievenbus met de melding dat @home ook op mijn adres kabelinternet aanbood. Mijn moeder heiligt die zet want ik was vaak niet bereikbaar door mijn huidige inbelverbinding. Daarnaast ging het internet als de gesmeerde bliksem. Het heeft veel nieuwe mogelijkheden opengesteld. Zo leerde ik van alles en ontkwam ook ik niet aan de informatiestroom van allerlei sites. Ik was gewend te geloven wat mond op mondreclame deed. De tijd zonder internet herinner ik me nog heel goed en dat was eigenlijk een mooie tijd.
Wat heb ik dit systeem vaak geshowd aan vrienden en kennissen. Een lekkere dikke Pentium die kon rekenen als een beest.
Windows XP
Windows XP kwam net daarna uit en ik kon mijn nieuwsgierigheid maar niet bedwingen. Het was een hypermodern besturingssysteem dat standaard was ingericht voor een altijd openstaande internetverbinding. 64 MB aan RAM was niet meer genoeg. Ik ging van 64 MB naar 768 MB en dit was magisch zo snel het systeem werd en hij was al zo snel.
Later is er UT2004 op dit systeem komen te staan, een net nieuw spel wat extreem groot was in omvang. Mensen verklaarde mij voor gek dat ik 5,1 GB opofferde van mijn vrije harddiskruimte. Ik had ineens nog maar 0,2 GB vrije ruimte en daarop comprimeerde ik wederom heel de schijf met compressie welke NTFS aanbied. Dit bespaarde weer ruim 4 GB aan ruimte. UT2004 liet zich goed inpakken. Dat was de tijd van big booming computing. Alles kon zomaar en niets was te gek voor woorden. Wist ik veel wat er nog zou komen en dat het allemaal nog veel beter kon. Windows XP was het Windows waarin ik me echt verdiepte. Op ten duur hielp ik mensen hiermee en ik maakte de prachtigste setups met Nlite. Ik ben vaak gevraagd om computerproblemen op te lossen in ons dorp. De man met de dikke computer noemde men mij.
Het was ook de tijd van mijn eerste CD brander, de “Philips 3310” die op 2x speed CD’s kon branden. Ook dit ging als een lopend vuurtje door het dorp en zo werd ik de lokale brandfabriek. Iedereen kwam bij mij aankloppen als er een cassettebandje op CD moest worden gebrand. In die tijd had bijna niemand een CD brander en ze waren ook echt heel erg duur. Ook maakte een goede maat samen met mij de prachtigste remixes van het huidige Top40 aanbod. Zo is de boerderijdisco ontstaan welke nog steeds elk jaar plaatsvindt. Deze computer heb ik heel lang gehad en hij deed het altijd. Met pijn en moeite is deze later vervangen door een nieuw beest. Ik ben altijd al de man geweest met een dikke computer. Ik besteed er nog steeds veel geld aan en ik ben niet gauw tevreden.
De Core i7 2600K : gamebomb
Begin 2011 kocht ik mijn eerste echte gamerig. Dit systeem moest alles kunnen wat mijn oude Pentium 4 ook kon en daarnaast gamen op 1366*768. Dit beest was uitgerust met een Core i7 2600K, 8 GB RAM, 180 GB SSD, GTX560 GPU.
Er ging weer een nieuwe wereld voor me open. Gamen op 1366*768 was gewoon gaaf te noemen. Ik was een van de weinigen met zoveel geheugen en rekenkracht in mijn directe omgeving. Dit was de tijd van big booming memory. Ik heb heel het 1024*768 gaming overgeslagen en een paar treden naar boven gezet naar breedbeeldgaming. In die jaren kreeg ik Skyrim cadeau op mijn verjaardag en dit spel zou mijn computergebruik doen veranderen. Zonder enig overdrijven heb ik dit spel 1000+ uur gespeeld en heb ik hem nóg steeds en ik speel hem nog steeds zo af en toe. Dit machtige spel was zo zwaar dat ik mijn GTX560 op z’n knieën kon krijgen in het moerasgebied onder Solitude. De eerste keer dat ik dit spel startte wist ik niet wat ik zag. Al die natuur, de lucht, bomen en beesten. Alles leefde in dit spel. Het was(is) een urenvreter pur sang. Je waant je in een virtuele wereld waar jij van alles moet doen om tot een held te bekomen. Je beleeft allerlei avonturen en boven alles heeft mijn videokaart het op ten duur begeven van al dat harde werken. Soms 6 uur aan een stuk op 100% draaien helpt wel mee in ouderdom. Het was voort gewoon om kabelinternet te hebben en de akkefietjes met mijn moeder omdat ik niet bereikbaar was waren voltooid verleden tijd. CD’s branden deed ik al niet zo vaak meer en USB stickies waren een ware uitkomst.
Windows 7
De dag van het installeren weet ik nog goed. Ik had een doos in handen met een als kunstwerk afgeleverde DVD. Hierop zou het machtige OS Windows 7 staan. Mijn systeem was helemaal klaar voor Windows 7. Het was een goed iets om controlfreak te zijn want Windows 7 liet zich heel fijn afstellen. Dit is ook het OS waar ik ben overgegaan naar 1366*768 gaming. De snelheid die mijn SSD bracht was legendarisch. Met dit systeem heb ik een record verbroken door Windows 7 een volle 3,5 jaar geïnstalleerd te hebben gehad zonder herinstallatie. Dit systeem had geen kuren en gamen ging als de brandweer.
De Core i7 6700K : beesje
In april 2016 was ik weer zover om een heel nieuw systeem te kopen. Enthousiast als ik was heb ik avonden zitten de puzzelen wat mijn volgende beest zou worden. Dit werd het: Core i7 6700K, 16 GB RAM, 500 GB SSD, GTX1080, 32 inch 1440p VA scherm.
Het enthousiasme wat ik met mijn 80486 had bleef achterwege, maar dit apparaat zou me weer jaren van vermaak kunnen dienen. Mijn vorige systeem was verder nog prima, maar de videokaart had het begeven en ik wilde weer eens wat anders. Deze kans heb ik niet onbenut gelaten en ik ben naar de computerwinkel gereden om hier mijn wensen kenbaar te maken. Wederom was het schrikken van de prijs. 2400 hele euro’s moest ik gaan neerleggen op de toonbank, maar dan zou ik het neusje van de zalm hebben. Onder andere een videokaart van 750 euro alleen al heeft een nieuwe wereld voor me opengelegd. Ik ging over naar 1440p gaming en dit is zeer scherp beeld. Zoals altijd weet ik mijn videokaart wel op z’n knieën te krijgen, maar deze keer ging dat moeilijker. De gtx1080 is wel zo’n rekenbeest dat het alleen lukt in benchmarks. De wonderen waren de wereld al uit, maar van 1366*768 naar 2560*1440 is een heel, heel groot verschil. Zou ik ooit tevreden worden met een bepaalde resolutie?
Beesje kan gamen met 4xAA en 4xMSAA met alles op Ultra settings. Moeiteloos. Zou ik nog mensen op bezoek krijgen die hun ogen uit gaan kijken zoals in het verleden is gebeurt? Nee… omdat alles al kan. De digitale revolutie is in volle gang en er zit geen rem meer op. Natuurlijk is de gtx1080 een beest van een videokaart die nog geen 5% van de bevolking kan betalen, maar de wow-factor is weg. Gewoon omdat het kan.
Windows 10
Ik kocht deze computer met Windows 10. Dit OS heeft mijn computergebruik gemakkelijker gemaakt, maar niet zorgvrij. Windows 10 is een OS met een slogan van ‘gewoon, omdat het kan’.
Wat ik als eerste moest afleren is om controlfreak te zijn. Windows 10 regelt alles zelf en het inrichten van Windows 10 gebeurt via OneDrive automatisch. Er hoeft geen autoexec.bat bewerkt te worden en het conventionele geheugen bestaat niet meer. Waar het vroeger een sport was om zoveel als mogelijk in de onderste 640 KB vrij te houden is geen zorg meer. Met 16 gigabyte aan geheugen is er geen zorg meer of iets wel werkt. Vroeger zat je te stoeien om genoeg geheugen vrij te krijgen en nu richt je Windows 10 in en het OS regelt het allemaal zelf. Het kost me moeite om geen controlfreak te zijn. De volledige automatisering van het besturingssysteem is een aspect om steeds meer mensen aan het computeren te krijgen. De handige jongen die even langs kwam om orde op zaken te stellen is vervangen door Windows 10 met een onuitputtelijke informatiestroom welke internet heet. Alles is zelf op te zoeken en op die manier wordt computeren voor een steeds breder wordend publiek bereikbaar.
Waar het eerst normaal was om te zorgen voor een internetverbinding is bijna iedereen nu 24 uur per dag online. Toch zijn er nog genoeg gebieden in Nederland met erbarmelijk internet. De rollen moeten hier omgedraaid worden. Vroeger richtte je het systeem speciaal in zodat je 24 uur per dag online kon zijn en nu is het een kunst om een systeem zo in te richten dat deze een week zonder internet kan. Diensten zoals Spotify, Netflix en YouTube gaan er van uit dat je altijd online bent. In mijn geval als je in het buitengebied woont afgezonderd van alle glasvezelkabels en waarbij je rustig zomaar een week zonder internet zit is het een kunst om computers zo af te stellen dat ze een week zonder internet kunnen. De digitale revolutie heeft hierbij zijn scherpe kanttekeningen. Voor het gros is het haalbaar, maar voor de unlucky few vraagt men mij een systeem zo af te stellen dat deze zonder internet kan functioneren gedurende een volle week.
Op die manier houdt mijn taak nooit op. Hetgeen waar mensen nu om vragen is het tegenovergestelde van vroeger.
Met Windows 10 zul je nooit alle controle hebben die je had met de voorgaande versies van Windows. Windows 10 is een uitgebreid besturingssysteem met zijn eigen eigenaardigheden. Het is verder ook een zwaar besturingssysteem met al zijn geautomatiseerde instellingen.
Zou ik kijken over de gehele linie dan zou ik me in de huidige tijd meer zorgen maken dan in de tijd van de inbelverbinding. Virussen waren vroeger makkelijk te isoleren en op te lossen, maar nu zijn virussen zo geniepig en gemeen dat het nationaal een probleem wordt zoals we zagen bij WannaCry en Sasser.
Het is niet een enkel feit op zich, maar met al dit gemak schuilt het gevaar van ‘gemakkelijk doelwit worden’. Deze wending is begonnen met de komst van Windows XP. Omdat mensen nu 24 uur online zijn staat hun systeem ook 24 uur open voor een potentiële aanval. En omdat we allemaal aan elkaar gelinkt zijn pak je er duizenden mensen tegelijkertijd mee. Ondanks het feit dat Windows 10 voor iedereen is en omdat je nu geen handige jongens meer nodig hebt loop je een groot gevaar. Maar als we even kijken in mijn digitale revolutie dan zou ik durven te suggereren dat de Pentium 4 mij de minste problemen bracht. De tijd van CD’s branden en de tijd dat games niet zo veeleisend waren was goud waard. Dat je blij was met 640*480 kan niemand zich nog voorstellen. Laten we ook even kijken naar Microsoft’ Encarta en Route66. Beide pakketten kon je kopen in de winkel en je had een encyclopedie en routeplanner op je PC staan. Nu zijn er talloze routeplanners op internet en Encarta is vervangen door Google.
Is het wel zo geweldig om 24 uur online te zijn?
Misschien omdat ik van de oude stapel ben zeg ik nee. Geweldig vind ik dit niet. Het is erg makkelijk, maar er moet vaak geüpdatet worden om veiligheidslekken te dichtten dat het voor mij niet een echte meerwaarde heeft. Ook omdat ik in een gebied woon met erbarmelijk internet heb ik mijn systeem nog steeds zodanig ingericht dat ik een week offline kan zijn zonder dat mijn productiviteit direct in gevaar komt. Elke week maak ik trouw een back-up van alles en ik kies mijn games ook zo uit dat ze te spelen zijn zonder verbinding. Hier merk ik dat ik me min of meer afsluit van het internet. Ik ben niet heel erg actief op sociale media en ik download niet veel. Updates trek ik binnen zodra er internet is en als alles gesynchroniseerd is op OneDrive ga ik er weer vanuit dat de verbinding weer weg kan vallen.
Is dat niet erg saai? 99 van de 100 mensen zouden dat saai vinden. Geen Facebook in de achtergrond en geen NetFlix. Help!!
Dit is nu het mooie van een enclave aan de Maas. Je sociale contacten zijn je buren, je familie en je vrienden die je allemaal face to face spreekt. De gehele drift dat internet heet is hier alleen een iets waar je je dingen bijwerkt en dan gebruikt voor wat YouTube en secundaire dingen. Spotify moet eens per maand even online zijn om te zien dat je ervoor betaald en alle muziek download ik via Spotify om offline te kunnen beluisteren. TV kijken doe ik niet elke dag. Je bent veel buiten en hebt andere hobby’s. Het is nooit leuk als internet er weer uit ligt en soms krijg ik commentaar dat ik niet bereikbaar ben op Facebook. Dan hebben ze pech want ik ben wel online via mobiel en ik lees eens per dag mijn mailbox. Binnen een enclave leef je anders. De moderne digitale mens is een product van de consumptiemaatschappij. In de stad lopen veel mensen voorovergebogen op hun schermpje te kijken of er geen pushnotificaties zijn. Als ik bij de buurman op bezoek ben neem ik mijn mobiele niet eens mee. Ik ben er dan voor mijn buurman en ik ben er niet voor een product welke smartphone heet.
Zou ik mogen kiezen welke tijd het mooiste was dan is dit wel het 80486 tijdperk. De tijd van de bulletinboards waarop je inbelde was de mooiste tijd. Alles was statischer en je hoefde niet continue updates te downloaden.
Ik zou me haast niet meer kunnen voorstellen dat gamen op 320*240 voldoening gaf. Op een 15 inch CRT monitor ging dat nog wel, maar op mijn huidige 32 inch monitor zou het geen gezicht zijn. Het verschil tussen 320*240 en 2560*1440 is factor 48!! Kun je je dat voorstellen?
Spellen van nu zijn nagenoeg fotorealistisch en zo scherp dat je wel eens afgaat omdat je je zit te vergapen aan de zeer gedetailleerde omgeving.
Waar is het punt van verzadiging? Zo blij als een kind dat ik was met mijn 80486 is nu zo normaal dat het hele slogan van ‘omdat het kan’ dit min of meer verziekt heeft.
Zou ik terug willen naar het 80486 tijdperk? Ja, daar zou ik niet veel moeite mee hebben. Het was echt een tijd waarin je tevreden was met wat je had en je er ook echt plezier aan beleefde. Geen zorgen over talloze lekken en geen zorgen dat je online moest zijn. Geen smartphones die al je aandacht wegzuigen en de gezellige kaartavonden die je onbezorgd kon doen zonder een piepje dat je weer een nieuw Facebookbericht hebt. Vooruitgang is dus niet altijd even fijn en het heeft zeker zijn nadelen! Welkom in het digitale tijdperk van nu.
Die ga ik eens doorkijken!Waterbeesje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:45:
Nog wat Bigfoot leesvoer voor de liefhebber
https://www.redhill.net.au/d/125.php
En trouwens de hele site van Redhill is voor de retro liefhebbers in het algemeen vermakelijk leesvoer
Ik heb hier nog een quantum Bigfoot van 4GB liggen voor de pure nostalgie. Eerste hardeschijf die ik ooit heb gekocht
Ja een Virge was de tweede videokaart die je had, naast je VooDoo IIdion_b schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:53:
S3 Virge was inderdaad een van de eerste (voor de PC althans, SGI was er jaren eerder bij), maar prestaties waren dermate slecht dat het denigrerend een '3D decelerator' genoemd werd. Prima chip voor DOS verder, maar 3D in Windows draaide meestal sneller in software mode. Ben je er trouwens zeker van dat het 1MB + 1MB is, en niet 2MB + 2MB? 1MB is wel heel weinig voor base config van een Virge...
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Prachtige kaart, precies dezelfde als die mijn K6 III+ bijstaat!MaNdM schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:09:
Vandaag mogen ontvangen:
[Afbeelding]
Een Voodoo3 3000. De verkoper wilde opruimen dus vroeg of ik deze ook nog wilde hebben. Daarbij ook nog een paar moederborden.
Ik heb alweer wat leuke spulletjes bij elkaar dus voor een heel leuk systeem.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik heb ook zo'n mystery-board.MaNdM schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:48:
[Afbeelding]
Iemand een idee welk bord dit is? Staat geen merk of type op. Heel vreemd. Wel een vrij modern bord zo te zien. Ondersteuning voor dual voltage cpu. USB header.
Dat is een bord van Spring Circle. Ook obv Intel 430. De indeling van de linkerkant is bijna hetzelfde. Maar het bord is bruin en groen, voor zover dat wat zegt.
Saved by the buoyancy of citrus
http://www.win3x.org/uh19/motherboard/search
Voor veel andere hardware kun je hier kijken:
http://www.uncreativelabs.de/th99/
Die laatste bevat ook erg veel moederborden van voor 2000 maar ook veel insteekkaarten. Helaas zonder mooie zoekfunctie.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Fototje van mijn Systeem:steven_86 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:16:
[...]
Hallo MaNdM,
Weet jij wat het merk/model van deze kast is? ik heb er zelf ook een, maar dan het hoge model, als eerste eigen computer maar ik kan nergens achterhalen wat merk en modelnummer van deze kast is. ik zal vanavond of morgen ook een foto uploaden
:strip_exif()/f/image/YFJNcFdwX0WwnQtpWFOdOlhc.jpg?f=fotoalbum_large)
de belangrijkste hardware erin:
Gigabyte Ga-586Hx rev. 2.01 met 2e TAG-RAM chip dus 512MB cacheable.
AMD K6-III 400 Mhz (6*66)
3 * 30GB Western digital IDE 7200 RPM 8 MB
Geforce 4 mx 420 64 MB pci met een Voodoo 2 kaart eraan doorgelust
4*128 MB Edo Ram
Het liefst zou ik er nog een keer een Geforce 4 mx 440 bij hebben, andere (nieuwere) kaarten werken helaas niet... o.a. Radeon 9000 / 9250 en Geforce 5200 en 6200 geprobeerd zonder succes.
[ Voor 22% gewijzigd door steven_86 op 19-11-2020 22:22 ]
Dat is inderdaad het grotere broertje, maar geen flauw idee wie de maker is eerlijk gezegd. Ik heb hem slechts overnomen van iemand namelijk.steven_86 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:35:
[...]
Fototje van mijn Systeem:
[Afbeelding]
To be determined...
okMaNdM schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:17:
[...]
Dat is inderdaad het grotere broertje, maar geen flauw idee wie de maker is eerlijk gezegd. Ik heb hem slechts overnomen van iemand namelijk.
De kaart is voor me op de post gedaan, deze hoop ik morgen of overmorgen te krijgenH1MSELF1SH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:35:
Gereserveerd door waterbeesje! Stuur je adres maar in pm.
Leuk en spannend tegelijk!
In het verlengde daarvan vind wil ik een wave starten.
- Tweaker geeft vintage hardware weg die stof hapt.
- De winnaar mag deze ontvangen, en geeft een ander stuk hardware weg. Hoeft niet van een bepaalde waarde te zijn maar moet wel fun en bruikbaar zijn voor een retro rig (dus niet een IDE kabeltjes of telefoon modem)
- die volgende winnaar doet hetzelfde. Enzovoort.
Dus enkel reageren als je daadwerkelijk iets anders gaat weggeven.
Ik wil iets weggeven, maar ben benieuwd waar vraag naar is. Sowieso wordt het geen exotisch iets. Mogelijk zijn:
Een socket 3 / 7 / 370 / 478 / 775 / slot 1 cpu?
Een (redelijk generieke) PCI of AGP videokaart?
Ram geheugen 72 PINS (fp/Edo)?
Uitgebreid getest en werkend.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Leuk idee, dus duimpje omhoog wat mij betreft.Waterbeesje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:29:
[...]
De kaart is voor me op de post gedaan, deze hoop ik morgen of overmorgen te krijgen
- De winnaar mag deze ontvangen, en geeft een ander stuk hardware weg. Hoeft niet van een bepaalde waarde te zijn maar moet wel fun en bruikbaar zijn voor een retro rig (dus niet een IDE kabeltjes of telefoon modem)
Ik wil iets weggeven, maar ben benieuwd waar vraag naar is. Sowieso wordt het geen exotisch iets. Mogelijk zijn:
Misschien is er ook animo voor het opnieuw leven inblazen van het grote hardware ruil topic van vroeger?
To be determined...
Beetje jaloers.MaNdM schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:24:
[Afbeelding]
Vandaag in ontvangst mogen nemen. Ik heb deze voor een meer dan schappelijke prijs over mogen nemen.
Ik heb de awe 64 value voor mijn retro pc, ik had liever die gehad.
https://inara.cz/elite/cmdr/425104/
Honest question, why?Xaphod schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:42:
[...]
Beetje jaloers.
Ik heb de awe 64 value voor mijn retro pc, ik had liever die gehad.
Ik vond laatst een SB16 ISA versie in mijn stock, dat is denk ik de enige ietwat degelijke ISA geluidskaart die ik heb.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Goede spotPD2JK schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:10:
[...]
Nee.
Gigabyte: Dual-bios, DIP-switches en de ATX-connector zit op een goede plek voor cable management.
Enige nadeel is dat het bord een aantal flink bolle caps heeft, die moet ik wel even vervangen. Maar dat moet verder geen probleem zijn.
Wat voor schoonmaak spul je ook gebruikt? Misschien hele kast in bleekwater een weekje laten weken??
Je bedoelt denk ik 4x32 simmetjes erin.steven_86 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:35:
[...]
Fototje van mijn Systeem:
[Afbeelding]
de belangrijkste hardware erin:
Gigabyte Ga-586Hx rev. 2.01 met 2e TAG-RAM chip dus 512MB cacheable.
AMD K6-III 400 Mhz (6*66)
3 * 30GB Western digital IDE 7200 RPM 8 MB
Geforce 4 mx 420 64 MB pci met een Voodoo 2 kaart eraan doorgelust
4*128 MB Edo Ram
Het liefst zou ik er nog een keer een Geforce 4 mx 440 bij hebben, andere (nieuwere) kaarten werken helaas niet... o.a. Radeon 9000 / 9250 en Geforce 5200 en 6200 geprobeerd zonder succes.
Werkt dat lekker? Neem aan dat je win98(se)draait?
Voodoo puur voor de glide spellen?
Vooral vanwege het gemakkelijk uitbreidbare geheugen, voor de oude dos spellen die het ondersteunen.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:13:
[...]
Honest question, why?
Ik vond laatst een SB16 ISA versie in mijn stock, dat is denk ik de enige ietwat degelijke ISA geluidskaart die ik heb.
Ik ben ook best tevreden met deze hoor.
Je kan ze wel weer witter maken. Dat heet retrobright, zoek daar maar eens op om te zien welke methoden er allemaal gebruikt worden. De meest gebruikte is om met waterstofperoxide en UV te bleken. Ik heb ook al ergens gelezen dat het mogelijk van tijdelijke aard is en dat de vergeling uiteindelijk gewoon weer terug komt. Lange termijn resultaten zijn er namelijk nog niet echt. Ook is het niet helemaal bekend wat het effect op de integriteit van het plastic zal zijn als je bijvoorbeeld meerdere keren een retrobright toepast.SonyEricsson schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:13:
Krijg je al die witte kasten (die nu geel zijn) van vroeger nooit meer wit?
Wat voor schoonmaak spul je ook gebruikt? Misschien hele kast in bleekwater een weekje laten weken??
Wat betreft geluidskaarten is er veel gezegd en kan je veel discussies voeren. Ik kijk er eigenlijk naar dat het afhangt van wat je mooi vind klinken. Zo is er van kaart naar kaart een groot verschil in hoe de MIDI muziek zal klinken bijvoorbeeld. Ik denk ook dat het een beetje afhankelijk is van wat je vroeger zelf hoorde en wat je als eerste geluid mooi vond. Als je bijvoorbeeld van een crappy kaart kwam en als eerste een AWE32 hoorde zal dat je voorkeur zijn geworden bijvoorbeeld, terwijl als dat een SB pro 2 was geweest je misschien meer een voorkeur voor die kaart ontwikkeld zou hebben. LGR heeft daar ook een video over en omschrijft daar een beetje hetzelfde. Ik deel zijn ervaring/mening.
Maar het is vooral erg persoonlijk naar mijn mening.
[ Voor 35% gewijzigd door MaNdM op 20-11-2020 11:37 ]
To be determined...
Mooi idee! zelf heb ik helaas niet veel bijzonders in de aanbieding maar kan de boel wel een doorzoeken en wie weet hieraan meedoen.Waterbeesje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:29:
[...]
De kaart is voor me op de post gedaan, deze hoop ik morgen of overmorgen te krijgen
nee ik heb er echt 512MB in zitten het maximum van het bord. ik geloof in 2006-2008 ergens gekocht toen het niets waard was.SonyEricsson schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:18:
[...]
Je bedoelt denk ik 4x32 simmetjes erin.
Werkt dat lekker? Neem aan dat je win98(se)draait?
Voodoo puur voor de glide spellen?
ik heb zowel XP als win 98 se erop staan. voodoo drivers voor 98 zijn veel beter dan voor XP, maar dit zijn de beide besturingssytemen waar ik mee groot geworden ben op dit systeem.
de voodoo kaart is idd puur voor de spellen zoals Carmageddon II, met glide is het spel gewoon zoveel mooier! Eigenlijk wil ik nog een 2e voodoo2 kaart werkend erin hebben om 1024*768 te kunnen draaien. Ik heb 2 verschillende voodoo 2 kaarten maar die willen niet samen in SLI werken. Hier ga ik nog wel verder mee prutsen, in de hoop het werkend te krijgen.
het systeem werkt lekker wel wat dingen moeten tweaken in de bios om processor goed herkend te laten worden en de Bios flashen van 2.6 naar 2.9 beta vanaf een floppy vond ik ook wel spannend
[ Voor 33% gewijzigd door steven_86 op 20-11-2020 12:22 ]
Super awesome man, dankje!!!pascaldv schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:49:
[...]
[Afbeelding]
Gevonden, spreek je nog via privé bericht.
Ik vind het idee van @Waterbeesje wel tof, en de suggestie van @MaNdM lijkt me een goed idee hiervoor!
Wauw! Dat is echt mooi om te zien. Helemaal compleet in originele verpakking. Dat is best uniek.pascaldv schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:49:
[...]
[Afbeelding]
Gevonden, spreek je nog via privé bericht.
To be determined...
jimh307 weet nog toen die overgang naar 3D textures was. Ronduit verbluffend!
Nu? Ook wel spannend, maar niet zo groot als toen. DLSS en RayTracing was iets wat je zelfs nog niet verzonnen kreeg. Alhoewel ik deze tijd ook gaaf vind met alles makkelijker. Geen muziek meer rippen en legio CD's branden, maar alles in een.
Maar ja, nostalgie. Ik zal nooit vergeten toen ik mijn eerste CD brander kocht dat heel het dorp op ten duur bij mij op de stoep stond om cassettebandjes op CD's te laten branden. Die brander heb ik wel meerdere keren terugverdiend. Dat was gewoon een kwestie van een goede walkman op de in-poort van mijn Terratec geluidskaart en gaan. Eerst een wave opnemen en dan met Nero de CD branden.
PS: saillant detail: vorig jaar werd ik nog benaderd door iemand voor wie ik toen een CD had gebrand en dat die CD het nog steeds goed deed. Ik gebruikte altijd Sony CD's van goede kwaliteit en brandde de CD op 2x speed. Brander kon ook niet sneller, maar wat hij deed was goed.
Dat mis ik nog wel eens. Dan niet het geld wat het ze kostte, maar de vreugde van mensen die hun cassettebandjes in een CD afspeler kon afspelen.
Jaja, kookwekker aan en 40 minuten later was de CD klaar. Volgende CD erin en gaan.
Zo zorgeloos het leek wel een console(8bit NES etc, niet wat zich tegenwoordig console noemt)
To be determined...
Ik heb mijn pakketje ontvangen.
Prachtige voodoo 2 en als dikke bonus vind ik ook nog een Voodoo 1, een set snelle ATA controllers, een modem en een set met allerlei kabels! Dik feest dus!
https://dl.dropboxusercon...b/IMG_20201120_120317.jpg
(Sorry, afbeelding te groot om hier weer te geven)
Nu mijn andere belofte.
Ik heb liggen: een Pentium starter kit.
- Elsa Winner 2000, PCI videokaart met de reeds benoemde S3 Virge (VX) en 4MB. Elsa was een Duits kwaliteitsmerk.
- op Opti 82C931 gebaseerde ISA geluidskaart, basic en simpel.
- USB2 controller - wat moet je zonder in Windows 98? VT6202 chip.
- High point ATA133 IDE controller, voor die snelle IDE schijf.
- Cheapass IDE naar Compactflash adapter - perfect voor datatransfer.

Wie als eerste in deze rubriek aangeeft de set te willen hebben, krijgt hem.
Ik zal deze dan opsturen naar een DHL punt bij jou in de buurt (of je mag hem ophalen).
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
ZwaaiWaterbeesje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:40:
Oké, dat is hij dan.
Prachtige voodoo 2 en als dikke bonus vind ik ook nog een Voodoo 1, een set snelle ATA controllers, een modem en een set met allerlei kabels! Dik feest dus!
Nu mijn andere belofte.
Ik heb liggen: een Pentium starter kit.
- Elsa Winner 2000, PCI videokaart met de reeds benoemde S3 Virge (VX) en 4MB. Elsa was een Duits kwaliteitsmerk.
- op Opti 82C931 gebaseerde ISA geluidskaart, basic en simpel.
- USB2 controller - wat moet je zonder in Windows 98? VT6202 chip.
- High point ATA133 IDE controller, voor die snelle IDE schijf.
- Cheapass IDE naar Compactflash adapter - perfect voor datatransfer.
[Afbeelding]
Wie als eerste in deze rubriek aangeeft de set te willen hebben, krijgt hem.
Ik zal deze dan opsturen naar een DHL punt bij jou in de buurt (of je mag hem ophalen).
Daar zitten wel wat dingen bij die ik nodig heb ja
To be determined...
:strip_exif()/f/image/N6n7eAnN2ohWKa2zPwPxXF1w.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een tip wat er verkeerd zou kunnen zijn?
Ik heb er nu een P233mmx op geprikt zitten dus mijn gok is dat de dual voltage instelling niet klopt.
To be determined...
Geveeliciteerd, het is voor jou!MaNdM schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:46:
[...]
Zwaai
Daar zitten wel wat dingen bij die ik nodig heb ja
Je bent er als de kippen bij!
Laten we morgen even een en ander via PM afspreken voor het opsturen (eerst slapen)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik wilde net mijn vraag posten toen ik dit zag dus dat is echt stom toeval.Waterbeesje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:54:
[...]
Geveeliciteerd, het is voor jou!
Je bent er als de kippen bij!
Laten we morgen even een en ander via PM afspreken voor het opsturen (eerst slapen)
Het onbekende moederbord is bekend. De BIOS string wees me naar de maker Fungus. Nog nooit van gehoord, maar zo kom ik uit bij de Dataexpert TX430. Info: hier
Dit lijkt echter een iets nieuwere revisie te zijn dan die ik hier heb.
To be determined...
Lijkt er eerder op dat de videokaart flipt. (Gelukkig heb je volgende week een prachtige Virge!)
Wordt de videoclip of het videoram erg warm? Of de cpu koeler?
En een MMX moet 2,8/2,9v hebben
Pas boven de 250MHz (100x2,5) moest ik naar 3.0v toe.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het was de videokaart. Ik had 32 bit kleur aan staan en blijkbaar gaat het dan behoorlijk mis. Terug naar 16 gezet en niks meer aan de hand.Waterbeesje schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:05:
Mooi toeval dus!
Lijkt er eerder op dat de videokaart flipt. (Gelukkig heb je volgende week een prachtige Virge!)
Wordt de videoclip of het videoram erg warm? Of de cpu koeler?
En een MMX moet 2,8/2,9v hebben
Pas boven de 250MHz (100x2,5) moest ik naar 3.0v toe.
To be determined...
Ze werken op zich prima, maar zijn nogal kwetsbaar, ik heb er al twee kapot, (gebogen pinnetjes).
Ze kunnen er toch niet goed tegen als de kaartjes er vaak in en uit gaan.
Ik wil nu overstappen naar ide naar SD kaart adapters, wat duurder in de aanschaf, maar volgens mij wel minder kwetsbaar.
Fungus...klinkt als een magic mushroomMaNdM schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:00:
[...]
Ik wilde net mijn vraag posten toen ik dit zag dus dat is echt stom toeval.
Het onbekende moederbord is bekend. De BIOS string wees me naar de maker Fungus. Nog nooit van gehoord, maar zo kom ik uit bij de Dataexpert TX430. Info: hier
Dit lijkt echter een iets nieuwere revisie te zijn dan die ik hier heb.
Is wel periodecorrect though
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zelf heb ik er~15 in gebruik en in de 5 jaar dat ik ze gebruik slechts 1x een gebogen pinnetje.Xaphod schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:11:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met die cf naar ide adapters?
Ze werken op zich prima, maar zijn nogal kwetsbaar, ik heb er al twee kapot, (gebogen pinnetjes).
Ze kunnen er toch niet goed tegen als de kaartjes er vaak in en uit gaan.
Ik wil nu overstappen naar ide naar SD kaart adapters, wat duurder in de aanschaf, maar volgens mij wel minder kwetsbaar.
Ze kunnen wel wat hebben, maar als je met kaart in het slot gaat "zoeken" gaat het fout.
Het is geen slotte goedkoop dus geen hoge kwaliteit
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Wat een pain-in-the-ass heatspreader... Maar alles is beter dan een vastgesoldeerde.
:strip_exif()/f/image/WAinMeIPDWfE4kmvlbRJ054J.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/18eSOAhneHxOJVpzEFFvcksI.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/AOqDhRiWgeOodmUH8RrDH27y.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/pWPdVcO7DQUDXdbGKIcaz1lA.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Pjn4JyWOMOSBAqsy4o5lB3AB.jpg?f=fotoalbum_small)
Die kleine rij contactpunten schreeuwen om een goldfinger device.
Zeker, maar hoe kom je aan zo’n ding. Ben ze niet echt tegen gekomen.PD2JK schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:57:
Die kleine rij contactpunten schreeuwen om een goldfinger device.
To be determined...
Een hogere FSB vinden de eerste Athlons niet zo prettig. 7*115 is niet stabiel zonder Vcore verhoging. En de Vcore (en ook multiplier) verhogen lukt o.a. door een GFD.
[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 22-11-2020 10:30 ]
En paar weken geleden heb ik een HP Vectra VL400 overgenomen van een medetweaker (P3 933, 256MB).
Deze heeft geen dedicated gpu maar wel een agp slot. Beeld gaat via de geïntegreerde oplossing van de i815 chipset.
Voor wie ze niet kent: AIMM modules zijn 4MB geheugenmodules die je in het AGP slot van een i815 bord kunt stoppen. Zo krijgt de i815 een stukje dedicated geheugen naast het gedeeld geheugen.
Nadat Windows 98 en zo was geïnstalleerd kon ik het niet laten: 3Dmark 99 draaien.
"Standaard": 2500 3Dmarks, 13100 cpumarks.
Na het toevoegen van een AIMM module: 2800 3Dmarks en 13300 cpumarks.
Dikke 10% winst op 3D
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Als ik thuis genoeg ruimte zou hebben en alleenstaand zou zijn (m'n vrouw heeft een computer import stopt ingesteld
Ik weet niet wat voor machine die Laser is, maar die zal denk ik uit de Pentium 1 of Pentium 2 klasse zijn?
Daarnaast nog wel een nette CRT, maar verder niet heel veel bijzonders (denk ik).
V&A aangeboden: Partij PC en Randapparatuur. Lees goed.
[ Voor 15% gewijzigd door FunFair op 23-11-2020 17:37 ]
Niet spectaculair, maar inderdaad, de Iiyama en Laser PC (ik gok ook P2, erg laat voor een Laser iig) zouden het voor EUR 0 de moeite waard maken. Iemand heeft zo te zien al een afspraak. Ben benieuwd naar de datavernietiging, ik heb een geologenhamer en een zoon van 8, en foto's van wat hij met een 500GB schijf kan doen ermee. Maar op oudere, kleinere schijven zou ik toch liever de hardware intact laten en de boel grondig met patronen van enen en nullen overschrijven.FunFair schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:36:
Op V&A staat nog wel een aardig advertentie voor retro spul.
Als ik thuis genoeg ruimte zou hebben en alleenstaand zou zijn (m'n vrouw heeft een computer import stopt ingesteld) had ik het graag meegenomen.
Ik weet niet wat voor machine die Laser is, maar die zal denk ik uit de Pentium 1 of Pentium 2 klasse zijn?
Daarnaast nog wel een nette CRT, maar verder niet heel veel bijzonders (denk ik).
V&A aangeboden: Partij PC en Randapparatuur. Lees goed.
Overigens, kent iemand een hipster met platenspeler?
Booting A PC From Vinyl For A Warmer, Richer OS

Dit is niet zo idioot als dat het klinkt. De IBM 5150 PC werd oorspronkelijk met cassette-aansluiting geleverd, een FDD was een (dure) optionele extra. Je kunt dus prima een andere geluidsbron erop aansluiten, zoals dus een platenspeler
Oslik blyat! Oslik!
Dat icm met een AOpen AX4B 533 bord met on-board buizenversterker creëer je ook nog eens een warme sound.
Nadeel+voordeel tov de cassette is dat dit een read-only is
Volgende uitdaging: afspelen met apparaat 1, en op mc opnemen met apparaat 2 via microfoon. Dan afspelen op de 5150 of zijn voorgangers om te booten.
tbv data destructie: ik zou, nieuw of oud, sowieso gaan voor een zachte methode met enen en nullen. 7 of 8 pass aller er overheen moet voldoende zijn om data nooit meer terug te halen.
De schijven die nu "origineel" zijn in de nieuwere computers zijn over 10 jaar misschien wel nèt dat puntje om het volledig origineel te maken
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat zal je met cd's en minidisks nooit meer zien gebeuren.
Ik heb gisteren een GF4-Ti4200 gevonden op Marktplaats! Ik heb nu een FX5200 in mijn retro PIII-500 zitten, maar ik vind de performance tegenvallen. En gezien de de pc toch niets met DX9 doet...
Alternatief was upgraden naar een FX5500, maar daar lees je ook geen geweldige verhalen over. En de opvolgende series zijn behoorlijk schaars. Ben benieuwd hoe de Ti4200 presteert!
Pas op met die laatste uitspraak, dat is bijna exact wat mensen met 8-sporen tape zeiden over platen een jaar of 10/15 terugFunFair schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:44:
En toch zal een platenspeler misschien nog wel honderd jaar bestaan en door nieuwe generaties muziek op worden afgespeeld, die dan weer hipsters zijn (of een andere term).
Dat zal je met cd's en minidisks nooit meer zien gebeuren.
Wel is het natuurlijk zo dat je voor LP's geen halfgeleidertechniek nodig hebt, wat betekent dat je verzameling na de apocalypse een stuk eerder speelbaar gaat zijn dan dingen waar je dat wel voor nodig hebt.
Stukken beter dan een FX5200 - maar zit je niet gewoon op je CPU te bottlenecken met die P3-500?Ik heb gisteren een GF4-Ti4200 gevonden op Marktplaats! Ik heb nu een FX5200 in mijn retro PIII-500 zitten, maar ik vind de performance tegenvallen. En gezien de de pc toch niets met DX9 doet...
Alternatief was upgraden naar een FX5500, maar daar lees je ook geen geweldige verhalen over. En de opvolgende series zijn behoorlijk schaars. Ben benieuwd hoe de Ti4200 presteert!
Oslik blyat! Oslik!
Waarschijnlijk wel jadion_b schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:24:
[...]
Pas op met die laatste uitspraak, dat is bijna exact wat mensen met 8-sporen tape zeiden over platen een jaar of 10/15 terug
Wel is het natuurlijk zo dat je voor LP's geen halfgeleidertechniek nodig hebt, wat betekent dat je verzameling na de apocalypse een stuk eerder speelbaar gaat zijn dan dingen waar je dat wel voor nodig hebt.
[...]
Stukken beter dan een FX5200 - maar zit je niet gewoon op je CPU te bottlenecken met die P3-500?
En straks kan ik eindelijk eens pronken met een 'Ti' kaart
Mijn P3-1400S had een Gf3Ti200 (totdat moederbord besloot te overlijdenFunFair schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:29:
[...]
Waarschijnlijk wel ja. De FX5200 haalde in 3Dmark wel een hogere score van een GF4-MX440 die ik erin heb gehad, dus ik denk dat deze kaart de score nog wel iets weet op te rekken. Ik verwacht er geen wonderen van, maar de lol zit hem sowieso in het uitproberen.
En straks kan ik eindelijk eens pronken met een 'Ti' kaart
Oslik blyat! Oslik!
Een Ti4200, nice, dat is een prima kaart. Ze zijn op MP genoeg te vinden (als je enigzins goed zoekt) voor een tientje. Zal zeker een stuk beter presteren dan een FX5200, dat is toch wel een knommel haha. Maar je P3-500 bottleneckt inderdaad wel voor beide kaarten lijkt mij.FunFair schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:44:
Ik heb gisteren een GF4-Ti4200 gevonden op Marktplaats! Ik heb nu een FX5200 in mijn retro PIII-500 zitten, maar ik vind de performance tegenvallen. En gezien de de pc toch niets met DX9 doet...
Je weet pas echt dat je een IT dino bent als je C64 op LP hebt liggendion_b schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:04:
[...]
Niet spectaculair, maar inderdaad, de Iiyama en Laser PC (ik gok ook P2, erg laat voor een Laser iig) zouden het voor EUR 0 de moeite waard maken. Iemand heeft zo te zien al een afspraak. Ben benieuwd naar de datavernietiging, ik heb een geologenhamer en een zoon van 8, en foto's van wat hij met een 500GB schijf kan doen ermee. Maar op oudere, kleinere schijven zou ik toch liever de hardware intact laten en de boel grondig met patronen van enen en nullen overschrijven.
Overigens, kent iemand een hipster met platenspeler?
Booting A PC From Vinyl For A Warmer, Richer OS
[Afbeelding]
Dit is niet zo idioot als dat het klinkt. De IBM 5150 PC werd oorspronkelijk met cassette-aansluiting geleverd, een FDD was een (dure) optionele extra. Je kunt dus prima een andere geluidsbron erop aansluiten, zoals dus een platenspeler
eerste computer was een IBM model 30 8086
(die ik nog steeds heb!)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
:strip_exif()/f/image/7SdVBT5NrjwMmSCLjbX2QVzM.jpg?f=fotoalbum_large)
Om deze nieuwe traditie kracht bij te zetten zal ook ik een mooi pakketje samenstellen. Als het goed is komt er morgen wat leuke hardware binnen. Hiervan zal ik een pakketje maken.
Nog eventjes geduld dus, maar er komt een mooie weggeef aan. Dat beloof ik.
To be determined...
- Een set aan originele spellen waaronder meerdere versies van A2 Racer maar ook NFS en twee big box F1 games
- Een setje aan RAM, te weten PC-100 64MB modules en een paar reepjes 30 pins 1MB
- Een cache module die ik eerlijk gezegd niet heb kunnen testen
- Tot slot een Socket-7 moederbord
![]() | ![]() |
Het moederbord is iets vertraagd (komt vrijdag) maar ik wilde niet langer wachten om jullie de kans te geven
To be determined...
MaNdM schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:49:
De eerste die op mijn bericht reageert (even een mention of een quote graag) krijgt van mij het volgende:
- Een set aan originele spellen waaronder meerdere versies van A2 Racer maar ook NFS en twee big box F1 games
- Een setje aan RAM, te weten PC-100 64MB modules en een paar reepjes 30 pins 1MB
- Een cache module die ik eerlijk gezegd niet heb kunnen testen
- Tot slot een Socket-7 moederbord
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het moederbord is iets vertraagd (komt vrijdag) maar ik wilde niet langer wachten om jullie de kans te geven
A2 racer spelletjes, uit de tijd dat er vanuit Davilex nog leuke en humoristische games kwam. Volgens mij heb ik ze allemaal versleten!
Die topless simmetjes zijn meestal verdraaid snel, perfect voor een 386 DX50 of 486 DX2. Ik draai zo'n zelfde setje in een 486 en haal er 58ns mee.
Heb keer toevallig een foto van het s7 moederbord?
Ook ik ga niet meedoen nu, niet zo eerlijk naar mijn mening (als vorige winnaar).
Volgende!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Binnenkort zal ik ook eens weer een update posten, leuk spul binnen gehad, alleen nog geen tijd gehad om er mee te spelen.
edit: en cool, NFS2
[ Voor 6% gewijzigd door Vinnie op 25-11-2020 21:29 ]
C:\>_
Hij bottleneckt de CPU nu misschien, maar de FX5200 deed dat zeker niet!Sp33dFr34k schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:27:
[...]
Een Ti4200, nice, dat is een prima kaart. Ze zijn op MP genoeg te vinden (als je enigzins goed zoekt) voor een tientje. Zal zeker een stuk beter presteren dan een FX5200, dat is toch wel een knommel haha. Maar je P3-500 bottleneckt inderdaad wel voor beide kaarten lijkt mij.
De FX5200 haalt 2600 punten in 3DMark06
De Ti4200 haalt 3700 punten in 3DMark06!!!
[ Voor 83% gewijzigd door FunFair op 25-11-2020 22:07 ]
Kijk wat een verschil, nice!FunFair schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:54:
Jammer genoeg heb ik zelf niet genoeg retro spul om weg te geven. Wel enorm leuk initiatief!
[...]
Hij bottleneckt de CPU nu misschien, maar de FX5200 deed dat zeker niet!
De FX5200 haalt 2600 punten in 3DMark06
De Ti4200 haalt 3700 punten in 3DMark06!!!
@MaNdM mooi setje! Als de nieuwe eigenaar die NFS2 laat liggen dan heb ik wel interesse
Dit klinkt misschien gek, maar ik weet nog niet welke ik binnen ga krijgen. Lang verhaal, don't ask haha. Hij is getest in ieder geval en anders heb ik nog een FIC-2005 liggen. Dus dat komt wel goed.Vinnie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:27:
Ik lust wel een Socket7 bordWat voor iets is het?
Binnenkort zal ik ook eens weer een update posten, leuk spul binnen gehad, alleen nog geen tijd gehad om er mee te spelen.
edit: en cool, NFS2
Als je wil is de set voor jou en dat is dus de complete set zoals aangegeven. Spellen, geheugen en bord.
To be determined...
Oke, de dikke Voodoo2 werkt als een zonnetje. 12MB aan agressief getimede geheugenblokjes.Waterbeesje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:40:
Oké, dat is hij dan.
(...)
Ik had deze op mijn test bak gezet en deze installeerde vanzelf drivers van de defecte creatieve 3D blaster (ook V2) die ik heb liggen.
Uiteraard geen succes.
Update naar de monster 3D2 driver, nog steeds geen succes.
Laatste Referentie driver: geen succes.
Herinstallatie win98: plus drivers: geen succes.
De ondermaats presterende SiS 6326 er uit en gForce 2mx400 er in, SiS driver weg gedaan en het werkt.
In 3Dmark mooi vloeiend beeld op een zeer stabiele 30fps.
De Voodoo1 was een ander verhaal. Deze doet het niet.
Een pootje van een chip stond krom tegen een andere, dus voorzichtig recht gebogen met een scalpel.
Aan de onderkant mist een blokje, ik gok een capacitor ( C130). Dat laatste kan ik achter toen de kaart enkel het systeem wilde laten crashen.
https://www.vogons.org/do...le.php?id=96758&mode=view
https://www.vogons.org/do...le.php?id=96757&mode=view
Iemand een idee welk type hier op moet?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Op basis van de kleur kijk je loodrecht op het PCB... Het hele component is verdwenenfrapex schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:36:
Ik zie zo twee soorten (ontkoppel?) caps op de foto's. Ik zou zeggen, C130 == C145 op basis van kleur. Maar meten is weten, heb je een capacitor tester?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Op de foto is nog een klein randje van de afgebroken cap te zien. Aangezien er een chip aan de andere kant van het PCB zit ga ik er vanuit dat de SMD's mogelijk horizontaal gespiegeld zijn. Een soortgelijke verdeling van componenten (horizontaal gespiegeld) zie je ook bij het cluster met SMD caps/resistors daarboven.Waterbeesje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:44:
[...]
Op basis van de kleur kijk je loodrecht op het PCB... Het hele component is verdwenen
[ Voor 4% gewijzigd door frapex op 26-11-2020 18:58 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Het is niet dat iemand ook een dergelijke kaart heeft liggen met deze lay-out? Dat zou eea misschien makkelijker maken als op basis van kleurcode de juiste kan worden gematcht.
Doet me er aan denken dat ik ook een Diamond monster 1 heb, wie weet gebruikt door ook dit design...
Ik zie dat Vogons nogal een compressie heeft toegepast. Deze zou beter leesbaar moeten zijn:
https://www.dropbox.com/s...0201121223415373.jpg?dl=0
Hoe zie/meet ik de capaciteit van zijn ding?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Los solderen en je multimeter op capaciteit instellen. zie https://nl.wikihow.com/Een-condensator-testen Daarna mag je me laten weten wat je nodig hebt (capaciteit en afmeting) dan kijk ik of ik er een heb en die stuur ik op. Ik heb een enorme voorraad van die dingen in zeer veel capaciteiten.Waterbeesje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:08:
Als ik een caps tester had zou het makkelijker zijn ja. Helaas heb ik enkel een (redelijk complete) multimeter om tests te doen.
Het is niet dat iemand ook een dergelijke kaart heeft liggen met deze lay-out? Dat zou eea misschien makkelijker maken als op basis van kleurcode de juiste kan worden gematcht.
Doet me er aan denken dat ik ook een Diamond monster 1 heb, wie weet gebruikt door ook dit design...
Ik zie dat Vogons nogal een compressie heeft toegepast. Deze zou beter leesbaar moeten zijn:
https://www.dropbox.com/s...0201121223415373.jpg?dl=0
Hoe zie/meet ik de capaciteit van zijn ding?
frapex schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:24:
Aangezien de waarde van dit soort caps niet een erg hoge uF waarde hebben zou ik gewoon ergens een SMD cap vanaf solderen die qua grootte (en wellicht kleur) er net zo uitziet. Zolang je er maar geen SMD weerstand op zet.

Nou, een beetje multimeter kan dat en omdat @Waterbeesje zegt dat hij een redelijk complete heeft ga ik er van uit dat hij dat kan. Je zou zelfs als echte daredevil-tweakert er een bypass overheen kunnen leggen met een heel dun draadje. Soms werkt het, soms niet.frapex schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:24:
De capaciteit kan je niet altijd meten met een multimeter, daar heb je vaak weer een aparte meter voor nodig. Je kan wel de weerstand meten om te kijken of die stuk is, maar dat weet je nu ook al natuurlijk (missend).
Een bypass lijkt mij nog erger dan een SMD weerstand. Iets met magic smoke, maar ieder zijn dingjgj82 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:33:
Je zou zelfs als echte daredevil-tweakert er een bypass overheen kunnen leggen met een heel dun draadje. Soms werkt het, soms niet.

Je hebt gelijk, we weten niet wat het doel van dat specifieke circuit is. Slecht advies in dit geval.. ik zal het aanpassen.frapex schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:37:
[...]
Een bypass lijkt mij nog erger dan een SMD weerstand. Iets met magic smoke, maar ieder zijn ding
Hier de foto van deze andere gebruiker:
https://www.vogons.org/do...le.php?id=97100&mode=view
Ik kan dus de waarden van C202 C204 en C140 nagaan om tot de juiste waarde te komen!
Voor wie de draad daar wilt meelezen:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=63&t=77760
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zover ik kan zien is alles origineel zoals die toendertijd verkocht is. Ik heb er zelf nog een geluidskaart en netwerkkaart bijgestopt om het wat completer te maken. Qua videokaart twijfel ik wel erg enorm. Het schijnt niet zo'n geweldige kaart te zijn, en een Voodoo Graphics/Voodoo2 vragen mensen over het algemeen absurd veel voor.
De specs:
Highscreen Sky Mini
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/95VPs0UaGB5jJoetOBRQRyCq.jpg?f=user_large)
Intel Pentium 150MHz (@166MHz. Ding moet gewoon op 66MHz FSB draaien.)
FIC PA-2005 1.3 (1e revisie met cap op 66MHz FSB)
2x8MB EDO DRAM
ATi Mach64 Wincharger 2MB PCI
Floppydrive + Mitsumi CD-ROM
Seagate ST33221A 3GB IDE
Seasonic SSG-150G 150W AT voeding
Zelf bijgevoegd:
Creative Sound Blaster 16 ASP CT1740
3Com Etherlink III
Voor DOS meer dan prima, voor Windows '95 vindt ik het 'net niet'. En dan met name de videokaart en geheugen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BBcRN5ACV8W3aIKV8PYozaG9.jpg?f=user_large)
Hier nog een origineel foldertje
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fs7lhATYdhYE1gOhthBTyfE7.jpg?f=user_large)
De ATI is meer dan voldoende voor vroeger Windows 95 spellenVinnie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:58:
Toen ik deze bijna niet vergeelde kast zag staan kon ik het niet weerstaan en 'm met de post zsm laten bezorgen. Met inhoud
Zover ik kan zien is alles origineel zoals die toendertijd verkocht is. Ik heb er zelf nog een geluidskaart en netwerkkaart bijgestopt om het wat completer te maken. Qua videokaart twijfel ik wel erg enorm. Het schijnt niet zo'n geweldige kaart te zijn, en een Voodoo Graphics/Voodoo2 vragen mensen over het algemeen absurd veel voor.
De specs:
Highscreen Sky Mini
[Afbeelding]
Intel Pentium 150MHz (@166MHz. Ding moet gewoon op 66MHz FSB draaien.)
FIC PA-2005 1.3 (1e revisie met cap op 66MHz FSB)
2x8MB EDO DRAM
ATi Mach64 Wincharger 2MB PCI
Floppydrive + Mitsumi CD-ROM
Seagate ST33221A 3GB IDE
Seasonic SSG-150G 150W AT voeding
Zelf bijgevoegd:
Creative Sound Blaster 16 ASP CT1740
3Com Etherlink III
Voor DOS meer dan prima, voor Windows '95 vindt ik het 'net niet'. En dan met name de videokaart en geheugen.
[Afbeelding]
Hier nog een origineel foldertje
[Afbeelding]
Geheugen zou ik ook zsm ophogen naar 48/64MB om op Windows het wisselbestand overbodig te maken. Scheelt schrijfacties naar de harde schrijf (slijtage) een maakt het systeem merkbaar sneller doordat swappen niet meer gebeurt.
Verder een goed systeem, precies zoals Jan Modaal kocht destijds
De 3com is sowieso een betere toevoeging dan de realtek meuk die iedereen in 100voud heeft liggen
Oh ja, deze cpu overklokken is eigenlijk logisch. Toen de 150/166/200 werden geproduceerd waren ze allemaal zo goed dat de meesten 75 fsb (buiten socket 7 spec!) deden zonder probleem. De 150 was vooral om aan de vraag te voldoen een terug geklokte 166.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mooi ding! Die hebben we vroeger thuis ook gehad met een 133MHz cpu. Was echt een fantastische ervaring met Windows 95. Eindeloos het thema aanpassen en de screensaver wijzigen.Vinnie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:58:
Toen ik deze bijna niet vergeelde kast zag staan kon ik het niet weerstaan en 'm met de post zsm laten bezorgen. Met inhoud
Misschien kun je voor een Voodoo1 kaart gaan in plaats van Voodoo2. Er wordt er nu ook 1 bij V&A aangeboden, maar geen idee wat die dingen waard zijn.
Anyway, retro meuk is leuk, maar ik houd niet van lawaai. Dus even iets bedacht voor de GeForce 3 Ti200;
:strip_exif()/f/image/yLABWo1Oyck8ry6Im5WAeRMS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Een Voodoo2 in doos met alle toebehoren, waarvoor nogmaals hartelijk dank @pascaldv !
En een stapeltje classic games in prima staat, ook heel blij mee! Ook jij nogmaals dank @Osc

Het blijft een redelijk low-end kaartje van de periode. Maar genoeg kaartjes van die periode die wel interessant zijn; Rage Pro, Riva 128, Voodoo Graphics, Voodoo Rush, S3 ViRGE (alhoewel die S3 denk ik amper sneller zullen zijnWaterbeesje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:35:
De ATI is meer dan voldoende voor vroeger Windows 95 spellenNeed for speed 2, SimCity 2000, quake, unreal, rollercoaster Tycoon, transport Tycoon deluxe, A2 racer... Draait er allemaal perfect op.
Al aan het rondkijken voor een setje, dat moet wel goed komen. Bord ondersteund zelfs 512MB totaal, maar dat lijkt me op dit platform een beetje overkill, als de chipset het uberhaupt compleet kan cachenGeheugen zou ik ook zsm ophogen naar 48/64MB om op Windows het wisselbestand overbodig te maken. Scheelt schrijfacties naar de harde schrijf (slijtage) een maakt het systeem merkbaar sneller doordat swappen niet meer gebeurt.
Voeding is inderdaad dikke prima. Met een paar uitzonderingen heb ik hier ook altijd wel Seasonic voedingen gehad. Rock solid.Verder een goed systeem, precies zoals Jan Modaal kocht destijdsdegelijke voeding en prima harde schijf.
De 3com is sowieso een betere toevoeging dan de realtek meuk die iedereen in 100voud heeft liggen
Bij goede yields gebeurt dit inderdaad, en ding pruttelt gezellig op 166MHz.Oh ja, deze cpu overklokken is eigenlijk logisch. Toen de 150/166/200 werden geproduceerd waren ze allemaal zo goed dat de meesten 75 fsb (buiten socket 7 spec!) deden zonder probleem. De 150 was vooral om aan de vraag te voldoen een terug geklokte 166.
Zeker weten!PD2JK schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:59:
Misschien moeten we een Highscreen fanclub oprichten. Tulip heeft er ook één.
LOL! Het werkt. En Noctua ftw.Anyway, retro meuk is leuk, maar ik houd niet van lawaai. Dus even iets bedacht voor de GeForce 3 Ti200;
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Vinnie op 28-11-2020 14:43 ]