Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Deze set heb ik gewonnen.sapphire schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:02:
Je wint 'per ongeluk' een veiling
Ben wel benieuwd welke sfx voedingen dat zijn
(...)
En het stiekem gewoon leuk is om te hebben.
Of inpakken (tegen stof enzo) en onder het laagste deel achter onze knieschotten op zolder leggen, dat is misschien een optie. Liggen ze iig uit de weg en droog!
V&A aangeboden: 12x PowerMan (InWin) IP-S300EF7-2 300Watt
Per ongeluk in de zin van dat ik €2,10 per voeding betaal, eigenlijk belachelijk weinig
Stiekem leuk om te hebben is de hekken hobby
Met wegleggen kun je dat het best in de winter in een bak doen, bij een temperatuur die niet te hoog is. Dan de bak afplakken, zodat in de zomer de luchtvochtigheid in de bak laag wordt. En wat silica gel zakjes er bij leggen (niet op de computer zelf of er tegenaan, dat heeft roest!) Verwijder ook de batterijen voor opslaan, anders lekken die een vreten ze de PCB op.
Het beste is eigenlijk om ze af en toe een keer aan te zetten.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Uuuhm...sapphire schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:34:
Ik zit een beetje in dubio met wat 'spare parts' omdat ik toch wat wil inkrimpen qua ruimte.
Hoeveel algemene onderdelen als 20-pins ATX voeding, HDD, FDD, CD- DVD drives hebben jullie op voorraad?

- Volgens mij heb ik iets van 5 losse 20p ATX 1.x voedingen, evenveel AT voedingen. Vandaag een "350W" Q-Tec binnengekregen. Die gaat dus richting grof vuil volgende week.
- HDD: stuk of 15 - kleine IDE, grotere IDE, kleine SATA, kleine SCSI, grotere SCSI met 68p en 80p SCA - oh, en twee full-height 5.25" monsters (ene SCSI-2, de andere EDSI) die de plank waar m'n monitoren op rusten ondersteunen
- FDD: te weinig. Heb maar een werkend geteste 5.25" drive (combo 5.25"+3.5")en dat is HD. Misschien dat een van m'n oude Olivetti XT's een werkende DD drive heeft, maar dan moet ik die dingen wel weer werkend krijgen. Verder paar 3.5" dingen, twee Gotek FDD emulators en twee LS-120 drives die geen LS-120 lezen (maar wel gewone magnetische floppeis)
- Opticals: teveel. Vooral low-end CDRW en DVD. Interessantste is een Matsushita/Panasonic proprietary drive, verder niet veel soeps.
Vanavond weer bezig geweest: heb een derde MSI MS-6168 weten te bemachtigen. Dat is een i440BX bord met onboard Voodoo3-2000. Zoals altijd aan alle kanten brakke caps, maar uurtje solderen heeft dat opgelost. Reden voor derde? De eerste slikt alle CPUs tot en met Tualatin, maar heeft brakke SGRAM met artefacten aan alle kanten. Tweede is rotsvast, maar weigert pertinent te booten met Coppermine (laat staan Tualatin) en wil ook niet >112MHz FSB. Deze derde wil na re-cap iig goed booten zonder artefacten met Coppermine. Als ik morgen tijd heb ga ik eens kijken hoe ver ik deze kan pushen. Utopie is P3-1400S op 133MHz FSB te draaien, maar ben al heel blij met Celeron 1400A of P3-1000. We zullen zien...
Oslik blyat! Oslik!
Athlon 700 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Antec P180
Overkill 750 Watt voeding
Gigabyte 7IXE bord
Athlon 700
256MB PC133
Geforce 3 Ti 200 64MB
2x Voodoo2 12 MB met zelfgemaakt SLI kabeltje
3Com 10/100 nic
SB AWE64 Gold (CT4540)
Maxtor 10GB 5400rpm
WD Protégé 40GB 5400rpm
Pioneer slot-in DVD-ROM speler
Inmiddels zit er ook een Sony slot-in CD-ROM speler in.
In de toekomst wil ik nog een stuk of vier 40GB Protégé's erin hebben aan een Promise TX2 kaartje.
Ook een Adaptec SCSI ISA kaart heb ik nog liggen met een Fujitsu MO drive, maar ben bang dat het niet gaat passen.

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 31-10-2020 19:34 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Lekker dik systeem met die Athlon/V2 combi!
Als je nog zo veel schijven weg willen stouwen, moet keer inderdaad creatief worden met de beschikbare ruimte, zeker als je ze ook nog een beetje koel wilt hebben
@dion_b
Zou je eindelijk een keer geluk hebben met deze plank?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het gaat de goede kant op, maar ik verwacht misschien teveel...Waterbeesje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:41:
[...]
@dion_b
Zou je eindelijk een keer geluk hebben met deze plank?Hoop dat deze de 133 Coppermine van 1GB + ook goed pakt! Dan zou tualatin ook moeten werken met de laatste bios gok ik. Die andere plankjes dan maar als reserve houden
Vanavond m'n Win2k install op SSD eraan gehangen (voordeel van 3x zelfde bord, je kunt gewoon klakkeloos OS overzetten). Constateringen:
Boot met: P3-600E (dat erop zat), P3-800EB (diezelfde 600E op 133MHz FSB), Celeron 1200A (12x100MHz, 256kB), P3-1400S (10.5x 133MHz, 512kB)
Stabiel met: P3-600E, P3-800EB.
Loopt helaas vast met beide Tualatins bij zware belasting (spelen UT). Stroomtoevoerprobleem dus. Ik ga kijken wat te modden valt, op moederbord of op Slot-T slocket, en morgen kijk ik wat een P3-1000EB erop doet.
Oslik blyat! Oslik!
Een probleem zoals dit bijvoorbeeld; YouTube: Can your PSU handle Athlon or Duron Socket A processors?
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Zou in theorie kunnen, maar het is een bakbeest van een AOpen/FSP FSP300-60PN dat bijna 2kg weegt en 30A op 5V zou moeten kunnen leveren, en probleemloos Tualatin icm zwaardere hardware (Gf3 ipv onboard V3) draait op ander systeem. Dat gezegd, PSU is 20 jaar oud, en ondanks recente controle (en vervanging versleten ventilator door stille nieuwe) kan het inzakken. Ik ga het eens nameten.NitroX infinity schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:48:
@dion_b Kan het misschien aan de voeding liggen?
Een probleem zoals dit bijvoorbeeld; YouTube: Can your PSU handle Athlon or Duron Socket A processors?
Toch niet hoofdverdachte: het bord heeft een vroege, goedkope implementatie van Intel VRM 8.4, Tualatin vereist VRM 8.5. Enige wat m'n Upgradeware slocket doet, is tussen de VID-lijnen gaan zitten zodat ik voor VRM 8.4 begrijpelijke signalen afgeef, maar voltage zal dus nog steeds een VRM 8.4 voltage zijn, dus min 1.60V.
Enfin, test met P3-1000EB is nog relevant: die trekt namelijk vrijwel exact evenveel stroom (20.2A, dus 25% meer dan de P3@800MHz) als de Celeron 1200. Als dat ook fout gaat is het duidelijk: VRM kan simpelweg niet zoveel stroom leveren.
Oslik blyat! Oslik!
aldus paulpsomiadis op het archief van FalconFly.The Powerleap PL-iP3-T works fine with a Tualatin Celeron, I tested it on my MSI-6168.
Ik ben niet zo thuis in de slotkets maar wellicht is de Powerleap PL-iP3-T anders/beter dan de Upgradeware die je nu hebt?
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Uiteraard:Razkin schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:45:
@dion_b Kan je geen specsheet opsnorren van de gebruikte chips voor het VRM?
https://datasheetspdf.com...mtechCorporation/SC1153/1
SC1153. VRM 8.4 spec, zou tot 1.3V moeten kunnen gaan, maar dan moet alles eromheen ook mee kunnen.
Absoluut, dat is namelijk een slocket met onboard VRM die van VRM 8.2 of 8.4 spec naar 8.5 kan converteren. Helaas unobtainium, tenminste, voor het soort bedrag wat ik bereid ben te betalenThandor schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:48:
[...]
aldus paulpsomiadis op het archief van FalconFly.
Ik ben niet zo thuis in de slotkets maar wellicht is de Powerleap PL-iP3-T anders/beter dan de Upgradeware die je nu hebt?
Oslik blyat! Oslik!
Heb geen spullen voor SMD desolderen, en laatste keer dat ik het alsnog probeerde ging het flink mis. Bovendien denk ik niet dat het probleem zit in de IC (die zou dus tot 1.3V moeten kunnen gaan), maar in combo van MOSFET en caps eromheen.PD2JK schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:25:
Als het juiste IC dezelfde package heeft, is desolderen/solderen een optie?
Enfin, heb vanochtend voor het werk nog even paar dingen gekeken:
- hogere voltage selecteren op Slot-T helpt niet
- P3-866EB Slot 1 werkt probleemloos @6.5x133MHz
- P3-1000EB lijkt dood (of de slocket waar het in zit), wat gelijk verklaart waarom ik ook problemen had op m'n Compaq AP550 dual P3, dual-channel RDRAM bord ermee
[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 02-11-2020 11:03 ]
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb hier ooit eens bij nagedacht maar het is dus echt zo dat het zoveel mogelijk op de 12V gooien van moderne voedingen problemen kan opleverenNitroX infinity schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:48:
@dion_b Kan het misschien aan de voeding liggen?
Blij dat mijn huidige voeding in mijn S-A systeem nog 25A doet. Wat ik kan vinden zo snel is dat een 3200+ 16A trekt op 5V en een 9800XT 5A op de 5V lijn.
Ofwel met mijn 9800SE @XT en 3x00+ met lichte OC zit ik op het randje
Wat andere vraag aan de liefhebbers hier.
Ik heb een HP 8x/4x/32x SCSI CD rw drive liggen ( HP C4455-56000) met een Adaptec SCSI PCI kaartje (AIC-7856T op de chip). Ooit eens geprobeerd werkend te krijgen op mijn P MMX onder W98SE maar na 1 poging mee gestopt. Kwam uit een werkend systeem maargoed.....
Daarnaast op werk uit de bak nog een HP Surestore DAT 24 tape drive (SCSI) gered. Werking onbekend maar gezien het werk is is het vaak werkend weggezet. Iets vergeeld, sticker erop maar met SCSI kabel (volgens mij matchend met het eerder genoemde kaartje).
Zijn er hier liefhebbers voor? Ik ga het niet in V&A zetten want daar heb ik geen zin in. Als je interesse hebt DM gerust
En dit geval stond op de plank:
:strip_exif()/f/image/EDoO7WdLEAwVlLu0CgbpAY33.jpg?f=fotoalbum_medium)
https://tweakers.net/i/Es...CgbpAY33.jpg?f=user_large
Geen idee of het wat is, komt het iemand bekend voor ?
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 02-11-2020 23:16 ]
Hangt er een coax kabel aan met een niet alledaagse lompe connector?
Ik kan kiezen uit:
Diamond Viper V330
Diamond Viper V550 (PCI)
Voodoo Banshee
Bij de diamond kaarten komt er een Voodoo2 naast, bij de Banshee natuurlijk niet.
To be determined...
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 16:35
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
De V550 met een Voodoo2 kaart is wel de max lijkt mij. Een p2 450mhz was nog mooier geweestMaNdM schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:33:
Even jullie mening want ik twijfel. Voor mijn P233mmx heb ik drie videokaarten klaarliggen, maar welke zou het beste passen?
Ik kan kiezen uit:
Diamond Viper V330
Diamond Viper V550 (PCI)
Voodoo Banshee
Bij de diamond kaarten komt er een Voodoo2 naast, bij de Banshee natuurlijk niet.
Heb nog even de link naar de grotere foto toegevoegd.PD2JK schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:12:
Lijkt op een terminal voor AS/400.
Hangt er een coax kabel aan met een niet alledaagse lompe connector?
Zal morgen eens kijken, dit was al op 2,60M hoog ofzo, lijkt ook nog een toetsenbord achter te staan. Moet morgen toch nog in dat gebouw zijn, is dat nog wat leuks dan gooi ik hem wel achter in de bus voor een liefhebber?
Gebouw gaat binnenkort tegen de vlakte, werd vandaag gebeld of ik nog eens een blik kon werpen in de oude serverruimte daar want systeembeheer was een server kwijt

Stond nog iets meer dan ze dachten te draaien en lag nog eea aan ouwe spullen dus even kort geneusd maar vooral veel oude netwerkspullen
[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 02-11-2020 23:28 ]
IBM en vermoedelijk terminal (al verwacht ik dan voor een mainframe) zijn we wel uit denk ik
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een niche voor specifieke verzamelaars, onder andere computer musea (zoals @WHiZZi al werd aangehaald). Lijkt inderdaad op een terminal met een mooi Model F toetsenbord (de voorloper van de beroemde Model M)sapphire schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:06:
[...]
Ik heb hier ooit eens bij nagedacht maar het is dus echt zo dat het zoveel mogelijk op de 12V gooien van moderne voedingen problemen kan opleveren
Blij dat mijn huidige voeding in mijn S-A systeem nog 25A doet. Wat ik kan vinden zo snel is dat een 3200+ 16A trekt op 5V en een 9800XT 5A op de 5V lijn.
Ofwel met mijn 9800SE @XT en 3x00+ met lichte OC zit ik op het randje
Wat andere vraag aan de liefhebbers hier.
Ik heb een HP 8x/4x/32x SCSI CD rw drive liggen ( HP C4455-56000) met een Adaptec SCSI PCI kaartje (AIC-7856T op de chip). Ooit eens geprobeerd werkend te krijgen op mijn P MMX onder W98SE maar na 1 poging mee gestopt. Kwam uit een werkend systeem maargoed.....
Daarnaast op werk uit de bak nog een HP Surestore DAT 24 tape drive (SCSI) gered. Werking onbekend maar gezien het werk is is het vaak werkend weggezet. Iets vergeeld, sticker erop maar met SCSI kabel (volgens mij matchend met het eerder genoemde kaartje).
Zijn er hier liefhebbers voor? Ik ga het niet in V&A zetten want daar heb ik geen zin in. Als je interesse hebt DM gerust
En dit geval stond op de plank:
[Afbeelding]
https://tweakers.net/i/Es...CgbpAY33.jpg?f=user_large
Geen idee of het wat is, komt het iemand bekend voor ?
Echt iets er mee kunnen doen lukt volgens mij niet, want dan heb je een IBM 360 mainframe of zo nodig. Dat maakt de markt voor hobbyisten kleiner. Ik zou zelf niet weten wat ik er mee moet, behalve in een hoekje zetten als decoratie.
De Voodoo 2 is sneller dan de Banshee,.MaNdM schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:33:
Even jullie mening want ik twijfel. Voor mijn P233mmx heb ik drie videokaarten klaarliggen, maar welke zou het beste passen?
Ik kan kiezen uit:
Diamond Viper V330
Diamond Viper V550 (PCI)
Voodoo Banshee
De V550 (TNT2) is sneller dan de V330 (TNT1).
Alle kaarten die je opnoemt zijn van later dan de P233, dus periode-correct is het niet helemaal. Dan zou je een ATI Rage 2 of zo moeten pakken ( en die voel je in de 3D prestaties
De P233 heeft zeker voordeel bij een goede videokaart, dus zou ik zelf gaan voor de V550 + Voodoo 2.
Dat heb ik wel gemerkt met mijn IBM Aptiva computer (K6-233 dus enigszins vergelijkbaar).
De onboard ATI is goed voor 2D meuk, maar voor 3D wil je ondersteuning van Glide en Direct3D (DirectX 6 support is al prima). De Voodoo 1 die er in zit is prima voor Glide, maar voor Direct3D heb ik niets zinvols (dat is ook voor andere computers)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het is een IBM 3196 display station en heeft inderdaad een enorme grote T vorige connector achterop
Hij staat in de auto dus veilig van de sloop, enig nadeel is dat ik komende dagen de auto niet in kan/mag
Maar goed ik hoef hem zelf niet en was ook meer dat ik het zonde vind om zoiets ouds zomaar weg te gooien.
Als er iemand in geïnteresseerd is DM gerust
Iemand met een museum ofzo
Toetsenbord lijkt inderdaad een model F te zijn met 24 toetsen bovenaan
Wat een bakbeest is dat zeg!
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 03-11-2020 13:02 ]
Zo'n toetsenbord ben ik in ieder geval wel low-key naar zoekende
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
sapphire schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:57:
Allemaal lekker @WHiZZi taggen :++
Het is een IBM 3196 display station en heeft inderdaad een enorme grote T vorige connector achterop
Hij staat in de auto dus veilig van de sloop, enig nadeel is dat ik komende dagen de auto niet in kan/mag
Maar goed ik hoef hem zelf niet en was ook meer dat ik het zonde vind om zoiets ouds zomaar weg te gooien.
Als er iemand in geïnteresseerd is DM gerust
Iemand met een museum ofzo

Ik wil hem wel een plekje geven in het museum hoor, het is niet helemaal homecomputer maar het staat wel grappig naast de IBM's.
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Als we het op Tweakers hebben over computergerelateerde Musea komt er één naam bovenaan te staan...
En dan dachten mensen dat de Model M een kolos is...sapphire schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:57:
[zit ik dan op mijn Logitech K120 te typen...]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
De Viper V330 is periode correct voor de P233mmx. Beide stammen uit ‘97 namelijk. De V550 kwam een jaar later in ‘98 en is dus iets jonger maar zou technisch gezien nog gekocht kunnen zijn in een P1 systeem, maar “it’s a stretch” natuurlijk.Waterbeesje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:46:
De Voodoo 2 is sneller dan de Banshee,.
De V550 (TNT2) is sneller dan de V330 (TNT1).
Alle kaarten die je opnoemt zijn van later dan de P233, dus periode-correct is het niet helemaal. Dan zou je een ATI Rage 2 of zo moeten pakken ( en die voel je in de 3D prestaties). Dus als je toch niet helemaal periode-correct blijft, waarom dan niet het beste pakken?
De P233 heeft zeker voordeel bij een goede videokaart, dus zou ik zelf gaan voor de V550 + Voodoo 2.
Dat heb ik wel gemerkt met mijn IBM Aptiva computer (K6-233 dus enigszins vergelijkbaar).
De onboard ATI is goed voor 2D meuk, maar voor 3D wil je ondersteuning van Glide en Direct3D (DirectX 6 support is al prima). De Voodoo 1 die er in zit is prima voor Glide, maar voor Direct3D heb ik niets zinvols (dat is ook voor andere computers)
Ik denk wel dat ik je voorstel ga volgen. Dan heb ik namelijk via de V550 fijne D3D en OpenGL én ik heb dan Glide via de Voodoo2.
To be determined...
Ha hier moest ik echt een om lachenWHiZZi schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:22:
[...]
[Afbeelding]
Ik wil hem wel een plekje geven in het museum hoor, het is niet helemaal homecomputer maar het staat wel grappig naast de IBM's.

Een F122?sapphire schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:57:
[...]
Meest bruikbare layout van IMHO op-een-na beste toetsenbordtechniek ooit. Tevens prima bruikbaar voor zelfverdediging of als deurstop met 4.5kg plaatstaal
* dion_b is dol op de zijne
Collega's wat minder
Oslik blyat! Oslik!
Hoe is bij jou de Power LED aangesloten van de Highscreen?
Om de een of andere reden kan ik deze niet kwijt op een header van het moederbord.
De SMM LED connector (onderste LED) ligt ook doelloos in de kast, maar kan mij herinneren dat deze nooit gewerkt heeft, alleen bij de ATX versie van deze kast. Of alleen bij FIC borden?
[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 04-11-2020 06:37 ]
Inmiddels even geleden, geen tijd gehad om de Omnibook op te vissen... Ik sta op het punt om de volgende combi te kopen voor de notebook:Zalmanman schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:31:
@dion_b Dat is duidelijke uitleg, bedankt! Wat ik mij dan nog afvraag, hoe zit het met de 16/32 bit bus van PCMCIA? Is dat nog iets waarmee actief rekening gehouden moet worden als er een PCMCIA>CF adapter en CF kaart aangeschaft worden, of werkt het meestal gewoon?
CF-naar-USB: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1 (we zullen wel zien hoe lang 'ie blijft werken
PCMCIA-naar-CF: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
CF zelf: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
Positieve verhalen gehoord over Transcend icm de 800CT, dus dat lijkt me voor nu de beste keuze. 8GB zit nog net onder die 8.4GB grens, handig om wat partities te maken met software. Ik ben heel benieuwd of het allemaal straks werkt. Ik heb nog niet besteld - zien jullie meer geoefende ogen toch nog een fout in deze set?
and thanks for all the fish.
[Extreemluid] Klik klikketie klik! [/Extreemluid]dion_b schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:20:
[...]
* dion_b is dol op de zijne
Collega's wat minder
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hij zit zo, weet niet of je hier wat aan hebtPD2JK schreef op woensdag 4 november 2020 @ 06:34:
@MaNdM
Hoe is bij jou de Power LED aangesloten van de Highscreen?
Om de een of andere reden kan ik deze niet kwijt op een header van het moederbord.
De SMM LED connector (onderste LED) ligt ook doelloos in de kast, maar kan mij herinneren dat deze nooit gewerkt heeft, alleen bij de ATX versie van deze kast. Of alleen bij FIC borden?
:strip_exif()/f/image/U9LlvYoNMF7HtqSiORDzsw3O.jpg?f=fotoalbum_large)
To be determined...
Multimeter met diodestand om de plus van de led te achterhalen en spanning stand om te achterhalen wat de plus is van het mobo(staat vaak ook wel in de manual).
De twee draden van de led vallen net buiten beeld van de foto. (groen/zwart)
Ik ga de 12V fan-connector maar gebruiken. Met een 560Ω weerstand in serie met de led zou het goed moeten gaan.
De power-led aansluiting zit in de Keylock header! De exacte layout van jouw bord ken ik niet, maar meestal is pin1 de + van de LED, en pin4 de keylock, en de andere 3 de ground. Kan verschillen per moederbord (denk ik).PD2JK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:39:
@Razkin Het probleem is dat ik geen header op het moederbord heb om mijn power led aan te sluiten.
De twee draden van de led vallen net buiten beeld van de foto. (groen/zwart)
Ik ga de 12V fan-connector maar gebruiken. Met een 560Ω weerstand in serie met de led zou het goed moeten gaan.
Hmm.. +5V meet ik.
[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 05-11-2020 16:16 ]
Ik heb zitten zoeken naar een vervangende kabel, maar kan deze niet vinden. Krijg enkel losse VGA kabels te zien, die je aan 2 kanten kan bevestigen. Ik zoek er echter één die vast in de monitor zit.
Weet iemand waar ik op moet zoeken om de juiste kabel te vinden?
Als alternatieve oplossing denk ik eraan, om de connector van een andere VGA kabel te solderen, maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing.
Dat zal toch afhangen van de monitor, en hoe de kabel daar intern bevestigd is... Welke monitor is het?FunFair schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:23:
Ik heb een 2e hands CRT van marktplaats weten te halen, maar de VGA connector is ruk. Nouja, precies zoals ik het mij herinner, kabelbreukje, dus eindeloos frutten tot het beeld goed is.
Ik heb zitten zoeken naar een vervangende kabel, maar kan deze niet vinden. Krijg enkel losse VGA kabels te zien, die je aan 2 kanten kan bevestigen. Ik zoek er echter één die vast in de monitor zit.
Weet iemand waar ik op moet zoeken om de juiste kabel te vinden?
Als alternatieve oplossing denk ik eraan, om de connector van een andere VGA kabel te solderen, maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing.
Dell e770p.Coppertop schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:36:
[...]
Dat zal toch afhangen van de monitor, en hoe de kabel daar intern bevestigd is... Welke monitor is het?
Ik moet de monitor nog open maken om te kijken of het met een connector of gesoldeerd zit op het pcb.
Maar het lukt me dus überhaupt niet om de juiste term in google in te tikken voor een 'replacement'. Krijg enkel van die nieuwe kabels met 2 blauwe connectoren te zien.
Afhankelijk van hoe het in elkaar zit bij die monitor, is misschien een goede optie zoiets als deze connector te monteren (als daar plek voor is): https://www.conrad.nl/p/c...15-zilver-1-stuks-1243971FunFair schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:46:
[...]
Dell e770p.
Ik moet de monitor nog open maken om te kijken of het met een connector of gesoldeerd zit op het pcb.
Maar het lukt me dus überhaupt niet om de juiste term in google in te tikken voor een 'replacement'. Krijg enkel van die nieuwe kabels met 2 blauwe connectoren te zien.
Daarna kun je met elke standaard VGA kabel af.
Het wordt een beetje improviseren denk ik.
Vaak ziet het er dan intern zo uit:
:strip_exif()/f/image/ESoImqkXjtdmM9O3up2VH7ui.jpg?f=fotoalbum_small)
Niet compleet hopeloos.... Ik ben van plan om de twee connectors op de foto opnieuw te gebruiken; afknippen en aan een 'nieuwe' kabel solderen.
Daarom heb ik een ander moederbord aangeschaft, een met een 440BX Intel chipset. Het nadeel hier aan is echter dat dit moederbord geen 133 FSB en ram ondersteunt, en geen ATA100, maar slechts ATA33. Ook moet ik een andere cpu kopen, ik heb nu een 933 MHz en een 800 MHz 370 hier liggen, en ik heb een convertor voor mn nieuwe Slot 1 moederbord, maar volgens de handleiding ondersteunt die maar tot max 650 MHz, dit staat zelfs in de revisie handleiding uit 2001, ver nadat er snellere coppermine cpus uit waren. Dus als ik switch, moet ik waarschijnlijk ook een andere cpu aanschaffen en flink wat power inleveren...
Nu wil ik graag benchmarks draaien om alles te vergelijken met elkaar. Ik heb gekeken voor 3DMark 2000, maar volgens mij test dit alleen de gpu? Wat denken jullie, ga ik tijdens het gamen frames missen als ik switch naar een 100 FSB cpu en ATA33? De meeste games die ik speel draaien makkelijk op dit systeem, behalve Star Trek Voyager, deze draait maar net rond de 50-60 fps. Wat zouden jullie doen? Wat is voor mijn use case nou eigenlijk de ideale configuratie?
Vanmiddag mee aan de slag gegaan. Connector ziet er ongeveer zo uit. Wel onduidelijk welke draden je moet solderen. Zo moet ik geel met oranje verbinden voor de juiste pin (ipv oranje met oranje...) en om de een of andere reden zijn sommige draden dikker en hebben die nog een binnendraad. Ik dacht dat de binnendraad signaal droeg, maar het blijkt de buitendraad te zijn. Ofwel, ik moet nog een paar draden opnieuw solderen die nu te kort afgeknipt zijn. Beetje een rottige klus, had beter eerst alle kleuren en pinnen kunnen doorzetten en uittekenen ipv kleuren matchen en eigen logica gebruiken.PD2JK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:14:
Toevallig ook met een CRT bezig. Connector-pin is afgebroken, en ga de kabel vervangen.
Vaak ziet het er dan intern zo uit:
[Afbeelding]
Niet compleet hopeloos.... Ik ben van plan om de twee connectors op de foto opnieuw te gebruiken; afknippen en aan een 'nieuwe' kabel solderen.
Merk overigens dat het plastic van de monitor helemaal bros is geworden. Er beekt echt met de minste moeite van alles af, waaronder de schroef verbindingen. Als de kabel het uiteindelijk doet moet ik de boel vast lijmen om hem goed dicht te houden.
-edit-
na 3 soldeer pogingen is het me gelukt!
Ik moest een paar kleuren verwisselen.
KABEL - CRT
Bruin - Groen
Wit - Wit
Grijs - Bruin
Geel - Oranje
Groen (aarde) - Grijs (aarde)
Groen - Grijs
Zwart - Zwart
Blauw - Blauw
Blauw (aarde) - Blauw (aarde)
Rood - Rood
Rood (aarde) - Rood (aarde)
Aantal dingen die funest zijn...
1) Bij de oude kabel zijn alle aarde kabels van elkaar afgeschermd. Bij de nieuwe kabel niet. Dit wist ik niet, dus heb ik de aarde draden proberen te isoleren van elkaar (verspilde moeite)
2) Kleurcodes komen dus niet met elkaar overeen.
3) Nieuwe kabel heeft een draad meer, die niet gebruikt wordt.
Ik heb de shielding met elkaar proberen te verbinden met Aluminium tape en dat lijkt te werken. Het gesoldeerde stuk zit in de monitor, dus die zal niet bewegen.
Nu uitzetten en vastlijmen
[ Voor 34% gewijzigd door FunFair op 05-11-2020 21:44 ]
Kun je aangeven exact welk bord en welk Via Apollo Chipset je hebt?Ulas schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:19:
Jongens, al een tijdje heb ik een Pentium 3 retro pc met een Voodoo 4500, en op zich bevalt het wel, dit is precies de machine die ik wil voor de games die mij interesseren, maar ik heb een probleem. Na lang testen en uitzoeken ben ik er achter gekomen dat de Voodoo 4500 niet goed werkt met mijn config. Ik heb een socket 370 933 Mhz P3, op de VIA Apollo chipset. In veel Glide spellen hangt het hele systeem vast in menu's (niet in de 3D omgevingen van de spellen zelf). Ik heb AGP op 1x gezet, oudere drivers voor de chipset en de kaart geprobeerd, custom drivers etc. Ik heb de kaart vervolgens in een 423 Pentium 4 systeem gezet, en exact dezelfde games getest om dezelfde freezes te creeren, maar daar werkt alles perfect. Vervolgens heb ik een Radeon 9600 XT in de Pentium 3 met de VIA geplaatst, en ook daar werkt alles perfect, de games draaien dan wel op OpenGL en niet op Glide.
Ook hier: exact wel bord? En welke revisie (voorzover dat aangegeven is)?Daarom heb ik een ander moederbord aangeschaft, een met een 440BX Intel chipset. Het nadeel hier aan is echter dat dit moederbord geen 133 FSB en ram ondersteunt, en geen ATA100, maar slechts ATA33. Ook moet ik een andere cpu kopen, ik heb nu een 933 MHz en een 800 MHz 370 hier liggen, en ik heb een convertor voor mn nieuwe Slot 1 moederbord, maar volgens de handleiding ondersteunt die maar tot max 650 MHz, dit staat zelfs in de revisie handleiding uit 2001, ver nadat er snellere coppermine cpus uit waren. Dus als ik switch, moet ik waarschijnlijk ook een andere cpu aanschaffen en flink wat power inleveren...
650MHz is al per definitie Coppermine (snelste Katmai is de P3-600(B )) - en handleidingen zijn vaak geschreven voor release van een bord, terwijl nieuwere BIOS revisies nieuwe CPUs ondersteunen.
Veel BX borden willen trouwens op 133MHz FSB stabiel draaien, dus schrijf die P3-933 niet bij voorbaat af. Wat vooral uitmaakt is of er een 1/4 PCI divider aanwezig is of niet. Zo niet gaat PCI ook flink overclocked worden dat vinden met name hardeschijfcontrollers doorgaans minder aangenaam.
Beste benchmark is altijd het spel dat je wilt spelen in de resolutie waarin je het wilt spelen met de settings die je voor ogen hebt.Nu wil ik graag benchmarks draaien om alles te vergelijken met elkaar. Ik heb gekeken voor 3DMark 2000, maar volgens mij test dit alleen de gpu? Wat denken jullie, ga ik tijdens het gamen frames missen als ik switch naar een 100 FSB cpu en ATA33? De meeste games die ik speel draaien makkelijk op dit systeem, behalve Star Trek Voyager, deze draait maar net rond de 50-60 fps. Wat zouden jullie doen? Wat is voor mijn use case nou eigenlijk de ideale configuratie?
Verschil IDE gaat in games waarschijnlijk goed meevallen. Voor games en OS is latency doorgaans veel belangrijker dan throughput. Latency zal niet anders zijn met ATA-3 als met ATA-6.
Verder ideale config... ik ken dat spel niet direct, maar bedenk dat anno 2001 50-60fps al als extreem goed beschouwd werd en 30fps meestal grens voor speelbaarheid was. Volgens mij zit je al goed zo.
Maar veel hangt af van persoonlijke voorkeur, objectief gezien kun je namelijk met een moderne PC al dan niet met emulation veel beter werken dan alles uit die tijd, dus rationeel is het niet om met dit soort oud schroot te spelen, en sowieso zou een nagenoeg gratis P4 met GeForce FX-series rondjes om zo'n P3 met Voodoo rennen - met andere woorden, er is niets belangrijker dan je eigen emotie, hoe je je erbij voelt. Als dat zegt "ik wil een 133MHz FSB en ATA-133" dan moet je dat gewoon regelen
Oslik blyat! Oslik!
Misschien een mooi voorbeeldje ter illustratie: ik heb een Asus P3B-F. Die heeft een 440BX chipset en is dus officieel voor 100MHz fsb gecertificeerd. Deze draait nu stabiel een Pentium 3 933 overgeklokt naar 1050 MHz (fsb 150MHz). Deze heeft de 1/4 PCI divider en de PCI bus draait prima op 37,5MHz... Maar dat is de boel echt oprekken naar het uiterste. AGP loopt op 100MHz en dan moet je goed zoeken naar welke kaart dit slikt: de Voodoo twijfel ik over, ATI kun je vergeten. De gforce 4 die er nu in zit vind het wel leuk
Dit is in de praktijk sneller dan een i815 chipset die bedoeld is voor 133MHz.
Mijn Medion2001 plank (Asus, maar dan OEM) is met Via chipset officieel 133MHz gecertificeerd maar is op die frequentie flink trager dan de BX. En 150MHz doet die al helemaal niet.
Maar met ouwe meuk is het zoals dion_b zegt: emotie. Gierende ventilators en rammelende harde schijven in een naar moderne maatstaf zeer inefficiënt systeem. Een Voodoo kaart gebruik je uit emotie, enkel voor de naam, want met emulatie kunnen framerates hoger op snellere computers. Die emulatie mist voor mij de emotie van de hardware, met alle beperkingen die er bij horen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Goed, ik ga het moederbord als ik veel tijd heb omzetten, en dan benchmarken in mijn twee favoriete games. Ben benieuwd, ik ga in ieder geval aan de slag met de tips en heel veel goede hoop!
Mijn huidig moederbord: MSI MS-6309
Pas aangeschaft moederbord: Gigabyte GA-6BXE Rev 1.9
[ Voor 6% gewijzigd door Ulas op 06-11-2020 12:57 ]
To be determined...
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
To be determined...
Vergis je niet in de Voodoo Rush. Op één of andere manier een geinig kaartje (apart, underdog, lastig) maar is simpelweg niet zo compatible. Zowel op 'PCI-niveau' als de ondersteuning voor GlideMaNdM schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:42:
Dat lijkt goed te klinken, maar het is een Intel bord. Zou dat niet gewoon moeten werken?
Ok duidelijk. Ik zal dus wat dieper moeten Googlen om te zien of dat het kan zijn.Thandor schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:49:
[...]
Vergis je niet in de Voodoo Rush. Op één of andere manier een geinig kaartje (apart, underdog, lastig) maar is simpelweg niet zo compatible. Zowel op 'PCI-niveau' als de ondersteuning voor Glide.
Een banshee zou echter toch wel makkelijker moeten werken?
To be determined...
Ja, mijn ervaring is dat Banshee een stuk makkelijker isMaNdM schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:06:
[...]
Ok duidelijk. Ik zal dus wat dieper moeten Googlen om te zien of dat het kan zijn.
Een banshee zou echter toch wel makkelijker moeten werken?
Die doet het helaas ook nietThandor schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:10:
[...]
Ja, mijn ervaring is dat Banshee een stuk makkelijker is.
De verkoper doet gelukkig niet moeilijk en ik krijg mijn geld terug.
En nu een vreemde bevinding. Met de Rush kan ik dus geen post krijgen, maar ik heb hem per ongeluk in de PC laten zitten naast de AGP videokaart die er eigenlijk in hoort en wat zie ik opeens in Windows. Jawel, een PCI video kaart

Drivers installeren werkt ook. Ik kan hem alleen niet gebruiken omdat deze kaart (of de drivers) niet mee willen werken aan een multi videokaart/monitor opzet.
To be determined...
Heb je niet stiekem in BIOS "Init display first" op AGP staan? Zet dat eens op PCI...MaNdM schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:12:
[...]
Die doet het helaas ook niet
De verkoper doet gelukkig niet moeilijk en ik krijg mijn geld terug.
En nu een vreemde bevinding. Met de Rush kan ik dus geen post krijgen, maar ik heb hem per ongeluk in de PC laten zitten naast de AGP videokaart die er eigenlijk in hoort en wat zie ik opeens in Windows. Jawel, een PCI video kaart![]()
Drivers installeren werkt ook. Ik kan hem alleen niet gebruiken omdat deze kaart (of de drivers) niet mee willen werken aan een multi videokaart/monitor opzet.
Oslik blyat! Oslik!
Ik zal nog eens goed kijken maar volgens mij heeft de bios hier geen setting voor.dion_b schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:52:
[...]
Heb je niet stiekem in BIOS "Init display first" op AGP staan? Zet dat eens op PCI...
Andere vraag: is er een manier om een 2,5” SSD te beperken tot 8GB? Als ik ga zoeken op Google dan krijg je door de zoektermen vooral resultaten over wat de theoretische limiet van SSDs is.
To be determined...
Als die er is heb ik het iig nog niet gevonden. Ik koop gewoon kleinere SSD'sMaNdM schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:09:
[...]
Ik zal nog eens goed kijken maar volgens mij heeft de bios hier geen setting voor.
Andere vraag: is er een manier om een 2,5” SSD te beperken tot 8GB? Als ik ga zoeken op Google dan krijg je door de zoektermen vooral resultaten over wat de theoretische limiet van SSDs is.
Oslik blyat! Oslik!
Kun je dat niet gewoon doen door de kale disk in windows te hangen en maar voor een deel te partitioneren? Je kunt toch selecteren hoe groot dat ie moet zijn? Of gaat het specifiek om de grootte die ie in het BIOS weergeeft?MaNdM schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:09:
[...]
Ik zal nog eens goed kijken maar volgens mij heeft de bios hier geen setting voor.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Gaat om de herkenning in de bios. Dus ik denk dat het toch gewoon kleinere disks moet gaan zoeken.The Eagle schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:08:
[...]
Kun je dat niet gewoon doen door de kale disk in windows te hangen en maar voor een deel te partitioneren? Je kunt toch selecteren hoe groot dat ie moet zijn? Of gaat het specifiek om de grootte die ie in het BIOS weergeeft?
To be determined...
Met de vraag voor 8GB gok ik op dos of Windows 95/98/NT. Als je genoeg ram gebruikt kun je swap uit zetten en is een industriële CF ook prima te doen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Is een optie maar de snelheid van dergelijke kaarten is niet geweldig. Heb het geprobeerd met een 300x kaart maar vond het maar zo zo...Waterbeesje schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:02:
Is de compactflash route interessant genoeg?
Met de vraag voor 8GB gok ik op dos of Windows 95/98/NT. Als je genoeg ram gebruikt kun je swap uit zetten en is een industriële CF ook prima te doen
To be determined...
Vergeleken met een echte SSD is de CF traag ja. Vergeleken met een rammelaar van 4GB ijs het een verademing (vooral zoektijd/toegangstijd). Met en goede adapter zou transfersnelheid toch beter moeten zijn dan de rammelaar... Maar de meeste el cheapo adapters doen niet aan snelle dma modi volgens mijMaNdM schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:04:
[...]
Is een optie maar de snelheid van dergelijke kaarten is niet geweldig. Heb het geprobeerd met een 300x kaart maar vond het maar zo zo...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Nog even nagekeken en helaas. Die setting heb ik helemaal niet in de bios. Het is een beetje een aparte Phoenix bios voor Intel desktop boards. Aan het nummer van de Bios te zien is het een Gateway / NEC bord.dion_b schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:52:
[...]
Heb je niet stiekem in BIOS "Init display first" op AGP staan? Zet dat eens op PCI...
To be determined...
Ik haal gewoon ATA33 snelheden met schrijven, en ATA66 snelheden met lezen op mijn Transcend 32 gb 800x kaartje. Je moet kijken dat het kaartje wat je koopt de juiste variant van UDMA ondersteunt, in mijn geval minimaal UDMA66 of UDMA mode 4.MaNdM schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:04:
[...]
Is een optie maar de snelheid van dergelijke kaarten is niet geweldig. Heb het geprobeerd met een 300x kaart maar vond het maar zo zo...
Is toch weer eens iets anders dan die moderne retro computers met 3D geweld en de nodige GHz-en die ik in dit topic voorbij zie komen
Nu ik toch de smaak te pakken heb, iemand een nog extended/expanded memory board (o.a. Intel Above Board) over voor de nodige UMBs (Upper Memory Blocks) en nog meer XMS/EMS?
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Mooi dat de simmetjes goed bruikbaar waren, heeft wel even gekost om te bepalen of ze wel goed warenfrapex schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:46:
Ik heb laatst wat oude SIMM's van @Waterbeesje overgenomen. Na flink wat noeste arbeid met de soldeerbout, lemmet, veels te dunne koperdraadjes, een kortsluiting op een SIMM en een niet-helemaal-perfecte soldering, heeft mijn IBM PS/2 Model 30 (286) nu 4096KB RAM, het maximum. Voor de vereiste aanpassingen heb ik de aanwijzingen op http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/misc/ps2cache/ gevolgd.
Is toch weer eens iets anders dan die moderne retro computers met 3D geweld en de nodige GHz-en die ik in dit topic voorbij zie komen.
Nu ik toch de smaak te pakken heb, iemand een nog extended/expanded memory board (o.a. Intel Above Board) over voor de nodige UMBs (Upper Memory Blocks) en nog meer XMS/EMS?
In mijn ogen is dit ook de puurheid van retro: alles lijkt op het eerste gezicht universeel, maar dan werkt het toch niet en moet je van alles gaan tweaken om het wel te laten werken.
Dat gezegd hebbende: mijn Multitech MPF-PC (IBM PC kloon) werkt nog steeds niet
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Nogmaals bedankt voor de close-up foto's, heb ze gebruikt om op te oefenenWaterbeesje schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:42:
[...]
Mooi dat de simmetjes goed bruikbaar waren, heeft wel even gekost om te bepalen of ze wel goed waren
[...]
Dat gezegd hebbende: mijn Multitech MPF-PC (IBM PC kloon) werkt nog steeds nietmaar dat is weer een ander verhaal.

Vervolgens de conclusie getrokken dat ik _ergens_ nog een cdrom moet hebben...en dat de verhuisdozen met toebehoren echt helemaal achterin onderop onze opslag staan
Morgen ding maar eens open draaien, kijken of er in 20 jaar iets stuk is gegaan. Fingers crossed

Even openen voor je hem aanzet kan sowieso geen kwaad, maakt je wel zekerder van je zaak!
En een PPro is altijd mooi speelgoed! Een beetje een vreemde eend, flink sneller dan een Pmmx in 32bit modus, maar in 16bit modus flink trager
Is Win NT niet een betere optie dan 98 voor dit beest?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die had ik niet klaarliggen. Deze HDD had nog Win98 erop staan van een ander bord. Wilde het gewoon zien werken. Het OS etc gaat nog komen.Waterbeesje schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:52:
En een PPro is altijd mooi speelgoed! Een beetje een vreemde eend, flink sneller dan een Pmmx in 32bit modus, maar in 16bit modus flink trager
Is Win NT niet een betere optie dan 98 voor dit beest?
To be determined...
Ik denk dan aan SATA kabels, IDE disks, oude voeding,...
reviews: .Build Bouw de ultieme retro-pc - Terug naar MS-DOS, Windows 98 en XP
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Leuk inderdaad om die nostalgie weer aan te wakkeren. Ik weet nog dat mijn vader thuis kwam met een 286. Prince of Persia, outrun etc...H1MSELF1SH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:45:
Dag iedereen. Ook ik heb met veel plezier het Retro-pc artikel op de frontpage gelezen en ben hier dan verzeild geraakt. Ik heb bij mijn ouders nog oude PC onderdelen liggen waar ik toch niks meer mee doe. Hebben jullie een centraal inzamelpunt ergens waar ik die naartoe zou kunnen sturen?
Ik denk dan aan SATA kabels, IDE disks, oude voeding,...
Uiteindelijk hadden we thuis beneden een pentium 2 staan. Daar heb ik toen mijn vader aan het werk was stiekem een Voodoo 3Dfx ingestopt, want zo'n rebelse puber was ik wel...

Uiteindelijk heb ik die PC zelf gekregen en toen gelijk een Geforce 2 erin gezet. Later ook mobo en processor vervangen door een athlon 800 mhz. Ahhh how it all begon...
Die garagezolder gaat over niet al te lange tijd op een vrij stevige manier opgeruimd worden omdat ik nu bij mijn vriendin woon (lees: grof vuil run).
Dus gratis af te halen (Rotterdam/Eemnes) of verzending tegen kosten.
Moet hem wel nog even opzoeken als ik weer bij mijn huis ben in Rotterdam, dus wel enige geduld nodig
Stuur maar een PB.
Edit: gereserveerd voor Sp33dFr34k
[ Voor 3% gewijzigd door pascaldv op 17-11-2020 10:12 ]
Oeh nice, DM verstuurdpascaldv schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:40:
Door de .Build op de voorpagina aan herinnerd dat ik als het goed is nog ergens een PCI Voodoo2 heb liggen.
Die garagezolder gaat over niet al te lange tijd op een vrij stevige manier opgeruimd worden omdat ik nu bij mijn vriendin woon (lees: grof vuil run).
Dus gratis af te halen (Rotterdam/Eemnes) of verzending tegen kosten.
Moet hem wel nog even opzoeken als ik weer bij mijn huis ben in Rotterdam, dus wel enige geduld nodig
Stuur maar een PB.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ppro moet ik ook nog ergens hebben liggen. Lossse CPU, altijd bewaard in een pakje van Camel box 25. Roken was toen schering en inslag in de ICTMaNdM schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:31:
Onlangs weten te bemachtigen:
[Afbeelding]
Pentium Pro 200Mhz met 256K cache op een ATX moederbord van Intel zelf met bijpassend RAM.
ding is aan goud al €36 waardThe Eagle schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:58:
[...]
Ppro moet ik ook nog ergens hebben liggen. Lossse CPU, altijd bewaard in een pakje van Camel box 25. Roken was toen schering en inslag in de ICT
diskeltische lurker
Zo, dan was je er snel bij met de i386 en de hoofdprijs betaald !dion_b schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:41:
Mede-auteur heb ik helaas geen tijd voor (zowel prive als werk veel teveel te doen), maar ik kan hier en daar wel tips geven als oude rot die anno 1987 op een i386 z'n PC-tijd begon.
De meesten zaten toen nog op een XT of AT machine zoals ondergetekende.
Ik was wel redelijk snel met een 33Mhz 486 in 1991, toen nog 6150 euro voor betaald

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
CPU
AMD 3800+
Intel core 2 duo T5450
Pentium 4 3.00 GHz
Laptopgeheugen
2x SANYA 256Mb DDR-333MHZ
1X DELL 4GB DDR2 SNPNY68&C/4G
1X HYNIX 512MB GDDR333
1X Kingston 2GB 2Rx8 PC3 10600S
DDR2
1X PQ1 1GB DDR2 667U
DDR
3X Kingston 512 MB KVR400X64C3A/512
1X Kingston ValueRAM KVR400X64C3/512
1X Twinmos 512 MB DDR-DIMM PC3200
SDR SDRAM
1X Compaq PC100 64 MB
1X STTEC PC100 128 MB
Speelt graag
Wel in de correcte periode blijven hèrsbroer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:47:
[...]
Zo, dan was je er snel bij met de i386 en de hoofdprijs betaald !
Ik was wel redelijk snel met een 33Mhz 486 in 1991, toen nog 6150 euro gulden voor betaald
Moeder werkte bij IBM, kon met medewerkersvoordeel + PC Prive belastingvoordeel een PS/2 Model 70 kopen voor de helft van normaal bedrag. Nog steeds meer dan DFL 5k netto...rsbroer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:47:
[...]
Zo, dan was je er snel bij met de i386 en de hoofdprijs betaald !
Ik was wel redelijk snel met een 33Mhz 486 in 1991, toen nog 6150 euro voor betaald
386-16, 4MB RAM, 60MB ESDI HDD en een originele onboard VGA adapter
Oslik blyat! Oslik!
"Meer dan 512MB gaat niet lekker" -- Dat klinkt als een geintje van Win98, niet van Win98SE
Als ik in Virtualbox een volledig gepachted Win98Se start met 1024MB gaat dat prima.
En ik weet dat met de laatste patches van Win98SE er support is ingebouwd voor de Pentium 4 met HT.
(Mn laatste echte metaal Win98se pc: 768 MB ram (SD-RAM, 133mhz | 80 GB, Pentium 4 Extreme @ 3,2 Ghz met HT, ATI Radeon 9250 AGP -- Dat waren nog es tijden
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Dat was ongeveer zo in mijn stagetijd denk ik. Man wat een stank eigenlijk, maar daar dacht je toen niet aan. Welke heb je liggen? 512K versie?The Eagle schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:58:
[...]
Ppro moet ik ook nog ergens hebben liggen. Lossse CPU, altijd bewaard in een pakje van Camel box 25. Roken was toen schering en inslag in de ICT
Niet helemaal, er zit 0,3g in. Bij een koers van € 51.044,50 kom ik maar op € 15,31 aan goud
To be determined...
To be determined...
Doe jezelf en plezier, ga voor een industriële compactflash van 512MB met een €2 Chinese adapter.Ninjaguineapig schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:23:
Heeft iemand hier toevallig positieve ervaringen met een specifieke micro-SD naar IDE adapter? Dan kan ik misschien mijn 486 binnenkort weer tot leven wekken. Ik heb dat vorige winter al geprobeerd maar al mijn IDE schijven die ik had liggen hebben de geest gegeven. Daar heb ik geen zin meer in.
Die kunnen veel meer schrijf acties aan dan SD. Iedere zinnige cardreader leest compactflash.
Let zowel bij SD als CF op dat je geen goedkope pakt: die verbrand je waar je bij staat.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik heb een Win98SE setup gedraaid op mijn Athlon XP2500+, maar dat ging met 1GB niet goed. Moest echt een RAM-stick verwijderen om het aan de praat te krijgen.D_Jeff schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:35:
Volgens mij staat er een mooie fout in het FP artikel:
"Meer dan 512MB gaat niet lekker" -- Dat klinkt als een geintje van Win98, niet van Win98SE
Als ik in Virtualbox een volledig gepachted Win98Se start met 1024MB gaat dat prima.
En ik weet dat met de laatste patches van Win98SE er support is ingebouwd voor de Pentium 4 met HT.
(Mn laatste echte metaal Win98se pc: 768 MB ram (SD-RAM, 133mhz | 80 GB, Pentium 4 Extreme @ 3,2 Ghz met HT, ATI Radeon 9250 AGP -- Dat waren nog es tijden)
Kon wel wat tweaks doorvoeren, waardoor het wel wilde werken, maar in 'safe mode' kon ik nooit meer booten, omdat dan die tweaks niet werden geladen.
Ik gebruikte de Win98SE OEM iso van winworldpc.com
Bijkomend voordeel:Waterbeesje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:53:
[...]
Doe jezelf en plezier, ga voor een industriële compactflash van 512MB met een €2 Chinese adapter.
Die kunnen veel meer schrijf acties aan dan SD. Iedere zinnige cardreader leest compactflash.
Let zowel bij SD als CF op dat je geen goedkope pakt: die verbrand je waar je bij staat.
Minder complexiteit dus meer kans op 'gewoon werken'. CF is namelijk een subset van het IDE-protocol. Er hoeft dus geen actieve vertaalslag tussen te zitten. Bij SD moet dat wel, wat onvermijdelijk leidt tot hogere latencies, maar vooral ook risico op compatibilteitsdingetjes.
Oslik blyat! Oslik!
Moet voor de muis ook nog een USB naar ps2 verloop gebruiken, maar die heb ik nog
DIN en PS/2 zijn gewoon electrisch hetzelfde, dus iedere USB->PS/2 ding zou kunnen werken met een extra PS/2 -> DIN verloopt. Maar... dan moet het toetsenbord wel AT kunnen praten. Dat is geen sinecure bij USB keyboards. Als het met verloop naar PS/2 wel werkt zal het dat ook doen naar DIN, zo niet heb je een actieve converter nodig. Geen idee hoe het daarmee zit, ik heb zodanig veel vintage keyboards dat het bij mij altijd andersom isThe Eagle schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:14:
Iemand trouwens een tip voor een goede converter van USB naar DIN (die grote, dus niet de ps2)? PC heeft een DIN aansluiting namelijk. Dus niet andersom (DIN keyboard op USB aansluiting pc).
Moet voor de muis ook nog een USB naar ps2 verloop gebruiken, maar die heb ik nog
Oslik blyat! Oslik!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het oude keyboard heb ik ook nog, maar dat heeft geen windows key. Wel een origineel WP51 template er nog bovenop
De VGA-door-lus kabel heb ik ook nog. De doos niet meer. Die kaart zorgde ervoor dat ik van sporadisch een beetje Quake spelen een pro gamer werd dus ze heeft een enorme nostalgische waarde voor mij. Hoewel ik geen PC heb om te testen of de kaart nog werkt is er zeker niks dat mij doet vermoeden dat ze stuk is. Gezien de Quake-geschiedenis die eraan vast hangt gun ik die Voodoo 2 een tweede leven bij een fanatieke retrogamer. De eerste die replyt dat hij of zij de kaart wil krijgt ze per post thuis gestuurd. G-R-A-T-I-S.
Per pm of op het forum? Ik houd me aanbevolenH1MSELF1SH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:14:
Gevonden tussen de oude rommel: Een Diamond 3DFX Voodoo 2 zoals hier afgebeeld: http://www.vgamuseum.info...nster-3d-ii-3dfx-voodoo-2
De VGA-door-lus kabel heb ik ook nog. De doos niet meer. Die kaart zorgde ervoor dat ik van sporadisch een beetje Quake spelen een pro gamer werd dus ze heeft een enorme nostalgische waarde voor mij. Hoewel ik geen PC heb om te testen of de kaart nog werkt is er zeker niks dat mij doet vermoeden dat ze stuk is. Gezien de Quake-geschiedenis die eraan vast hangt gun ik die Voodoo 2 een tweede leven bij een fanatieke retrogamer. De eerste die replyt dat hij of zij de kaart wil krijgt ze per post thuis gestuurd. G-R-A-T-I-S.
PS. Pm verzonden
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Kan ik geen dubbele thumbsup geven?H1MSELF1SH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:35:
Gereserveerd door waterbeesje! Stuur je adres maar in pm.
Hartstikke bedankt, ik heb je mijn gegevens gestuurd!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS