Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 72 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
jimh307 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:22:
[...]

Menigeen zal zeggen "wat een zooi", maar hier heb je een prachtige retro-mancave staan _/-\o_
Dit is het hoekje waar ik de laatste tijd het meeste tijd aan heb besteed, maar het is slechts 1 "workstation" van de 6 (rechts zie je nog net een G15v2 keyboard liggen van de plek ernaast). De Medions zijn grotendeels de nieuwste toevoegingen, nadat ik andere builds klaar had c.q. andere kasten die ik heel graag wilde hebben bij elkaar had (Thermaltake Armor, Thermaltake Kandalf enzo).
De oude MT5 Medion is helaas niet mijn eigen originele, maar wel een identieke. Mijn eigen is ooit, zucht, naar het milieupark gegaan. Gelukkig vanuit Duitsland eentje weten te vinden (voor Medion pc's moet je op de Ebay "Kleinanzeigen" website kijken, heel veel aanbod). De linkse van de 3, de 3.2Ghz P4 met HT, dat is wel mijn originele. Ik dacht eerst dat die ook, 10+ jaar geleden, mee naar de stort was gegaan, maar hij bleek nog bij mijn vader op de rommelkamer, onder een tafel weggestopt te staan. De kast in ieder geval, de internals had ik bij mij thuis bewaard.

De rest kwam daarna, laatst de meest linkse Medion met Pentium D opgepikt in Duitsland. Dit exacte model wat ik zocht, met de exacte specs die mij oom had, was nergens ter wereld te vinden lange tijd. Totdat ie weer bij de Kleinanzeigen voorbij kwam...in Duitsland...in het dorpje van nog geen 1500 inwoners waar ik al meer dan 34 jaar ieder jaar meermaals op vakantie ga... _/-\o_ (what are the odds..). Ik ken het halve dorp zowat persoonlijk over al die jaren, maar de beste jongeman die m verkocht dan toevallig net niet. Versturen lukte hem niet (laat het meestal bezorgen bij een postkantoor hier over de grens) dus besloten we maar een ongeplande herfstvakantie in te lassen. Even een paar dagen daarheen, afgesproken met de beste man, nog een uur met hem staan kletsen en ik had er weer een stukje nostalgie bij :)

Maar goed, ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van alle "workstations" in de hobbyruimte. Bij elke workstation zit een KVM met meestal 4 pc's aangesloten, alles tegenwoordig zo verdeeld dat je op minimaal 3 of 4 workstations tegelijk op soortgelijke hardware kunt gamen. Dus Pentium 2 / Pentium 3 spul, vroege P4/Athlon XP machines, of P4 HT en Athlon64/FX bakkies, of eerste generaties Core2Duo en laatste generatie AM2 Athlon64 X2 en ook nog een groep met first gen Core i7 en Xeon of Phenom II. Van het echt oudere spul heb ik niet zoveel soortgelijken, mijn eigen oude Pentium 1 100Mhz, mn originele Siemens 486, een IBM 286. Dat is meer om singleplayer DOS games te doen.
De Athlon64/P4 bakken worden t meeste gebruikt met vrienden (als we een keer tijd hebben...) voor een avondje of dagje LANnen; oldschool Dungeon Siege, Starcraft, Quake 3, UT2004, C&C Tiberian Sun en C&C Generals..dat soort dingen. Als alles goed gaat (lees: het past in ieders overvolle agenda) gaan we in de eerste week van januari weer eens een meerdaagse LAN houden. Ik vermoed niet zoals vroegah, 3 dagen en nachten achter elkaar door, soms zonder enige slaap, levend op Golden Power en roze koeken...dat lukt niet meer wanneer je tweede helft 30 bent en kinderen hebt... ;w

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:33

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vandaag weer een beetje kunnen prullen met socket 3 spulletjes.

Een QDI V4P895GRN moederbord met Cyrix M1 5x86-100.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeO6inJRbZbzHw5hg5AYBZf1XtE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyYBBoIjxM4LmsCGelnYr21f.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit blijkt echt een vlotte combinatie :)
@Waterbeesje zou @Waterbeesje niet zijn als er niet een milde poging tot overklokken zou zijn.
Nu staat de M1 er niet bepaald bekend om een goede overklokker te zijn, maar volgens mij lukt het aardig!

Ter vergelijking, de AMD 5x86 loopt in DX4 modus met 3x50 net zo vlot als de Cyrix op 3x40.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:19:
[...]

Dit is het hoekje waar ik de laatste tijd het meeste tijd aan heb besteed, maar het is slechts 1 "workstation" van de 6 (rechts zie je nog net een G15v2 keyboard liggen van de plek ernaast). De Medions zijn grotendeels de nieuwste toevoegingen, nadat ik andere builds klaar had c.q. andere kasten die ik heel graag wilde hebben bij elkaar had (Thermaltake Armor, Thermaltake Kandalf enzo).
De oude MT5 Medion is helaas niet mijn eigen originele, maar wel een identieke. Mijn eigen is ooit, zucht, naar het milieupark gegaan. Gelukkig vanuit Duitsland eentje weten te vinden (voor Medion pc's moet je op de Ebay "Kleinanzeigen" website kijken, heel veel aanbod). De linkse van de 3, de 3.2Ghz P4 met HT, dat is wel mijn originele. Ik dacht eerst dat die ook, 10+ jaar geleden, mee naar de stort was gegaan, maar hij bleek nog bij mijn vader op de rommelkamer, onder een tafel weggestopt te staan. De kast in ieder geval, de internals had ik bij mij thuis bewaard.

De rest kwam daarna, laatst de meest linkse Medion met Pentium D opgepikt in Duitsland. Dit exacte model wat ik zocht, met de exacte specs die mij oom had, was nergens ter wereld te vinden lange tijd. Totdat ie weer bij de Kleinanzeigen voorbij kwam...in Duitsland...in het dorpje van nog geen 1500 inwoners waar ik al meer dan 34 jaar ieder jaar meermaals op vakantie ga... _/-\o_ (what are the odds..). Ik ken het halve dorp zowat persoonlijk over al die jaren, maar de beste jongeman die m verkocht dan toevallig net niet. Versturen lukte hem niet (laat het meestal bezorgen bij een postkantoor hier over de grens) dus besloten we maar een ongeplande herfstvakantie in te lassen. Even een paar dagen daarheen, afgesproken met de beste man, nog een uur met hem staan kletsen en ik had er weer een stukje nostalgie bij :)

Maar goed, ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van alle "workstations" in de hobbyruimte. Bij elke workstation zit een KVM met meestal 4 pc's aangesloten, alles tegenwoordig zo verdeeld dat je op minimaal 3 of 4 workstations tegelijk op soortgelijke hardware kunt gamen. Dus Pentium 2 / Pentium 3 spul, vroege P4/Athlon XP machines, of P4 HT en Athlon64/FX bakkies, of eerste generaties Core2Duo en laatste generatie AM2 Athlon64 X2 en ook nog een groep met first gen Core i7 en Xeon of Phenom II. Van het echt oudere spul heb ik niet zoveel soortgelijken, mijn eigen oude Pentium 1 100Mhz, mn originele Siemens 486, een IBM 286. Dat is meer om singleplayer DOS games te doen.
De Athlon64/P4 bakken worden t meeste gebruikt met vrienden (als we een keer tijd hebben...) voor een avondje of dagje LANnen; oldschool Dungeon Siege, Starcraft, Quake 3, UT2004, C&C Tiberian Sun en C&C Generals..dat soort dingen. Als alles goed gaat (lees: het past in ieders overvolle agenda) gaan we in de eerste week van januari weer eens een meerdaagse LAN houden. Ik vermoed niet zoals vroegah, 3 dagen en nachten achter elkaar door, soms zonder enige slaap, levend op Golden Power en roze koeken...dat lukt niet meer wanneer je tweede helft 30 bent en kinderen hebt... ;w
Ik word volgend jaar 50 en ik hou nog steeds van gamen. Toen ik in de 20 was bestede ik er veel meer tijd aan dan nu, maar ik game elke avond nog 'n klein uurtje en nu ben ik bezig met Assassin's Creed Odyssey en het oude Griekenland trekt mij bijzonder. Ik heb er 66 uur inzitten en ik ben nog niet eens op de helft. Oudere games speelde je in een goede avond wel uit, maar de nostalgie zal blijven. Al heb ik Doom 2 tientallen keren uitgespeeld; nu doe je met bepaalde games makkelijk 100 uur+.

Doom 2, Heretic, Heretic 2, Hexen, Hexen 2, Quake 1, 2 en 3, Duke Nukem 3D en Unreal Tournament heb ik letterlijk kapot gespeeld. Daar heb ik heel wat uren in zitten en dat begon met de 80486.
UT3 heb ik nog en speel ik soms nog wel eens op strak 360 fps.

Huidige moderne games zijn vaak heel lang in speelduur en dit zijn geen games om je er haastig doorheen te werken. De thematische gameplay zoals AC Odyssey neemt je mee in een flinke reis door het oude Griekenland en hier speel je én heb je een stukje les in de geschiedenis. Prachtig concept.

Hier een rtx4080 op 1080p 360Hz. De resolutie 1080p is genoeg voor mij. Ik kies bewust voor een zeer hoge framerate op een wat lagere resolutie zodat games boterzacht lopen. Toch mis ik wel de tijd dat ik Duke Nukem 3D speelde op 320*240 op 2-30 fps op mijn 80486DX2S80. Wat zijn we tegenwoordig toch strontverwend. Nu neem ik geen genoegen meer met alles onder de 90 fps, ongeacht hoe zwaar de situatie in de game nu is. Toch geniet ik van games met alles op ultra en een hoge framerate.

Tja, graphics gaan voort, maar jimh307 zal blijven gamen tot zijn dood :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-10 14:40
Iemand enig idee wat voor een pc dit is,heb er geen sleutel bij en kan er niet in kijken. 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZZ494f_5qdCPTLKk1Sl7Y-Z_y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGXCSzExJ9yZk3TPLBgwevVs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Uq5zULN_y1iqURQ-lDZsLKdVGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhzeS00UQyBrwXT1XxPY8zSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhBeSBVDdKi-X-qUxmSkT56wLEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5bFo0WuDV3sPFnSDFP3vFR0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:03:
Iemand enig idee wat voor een pc dit is,heb er geen sleutel bij en kan er niet in kijken. 🫣

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
IBM PS-2 model 30-286 (8530)
Derde serie model 30
- 286, 10MHz
- VGA
- 1 tot 4 MB ram in 30 pin SIMM met IBM pinout (waarschijnlijk 1MB)
- harde schijf van 20 tot 40 MB, IBM property connector. Systeem werkt ook met iet als XT-IDE.
- BIOS op diskette inladen ipv knopje op het toetsenbord voor de BIOS-toegang

Intern 3x uitbreidingsslot ISA-16 (en niet de obscure MCA). Redelijk doorsnee machine met vrij uniek en herkenbaar uiterlijk, verder qua werking wat je kunt verwachten :)
Zie het als een opgevoerde XT, want op een 10MHz 286 wil je geen Windows draaien. PC-DOS 5.02 geeft een mooie flexibiliteit tussen hardeschijfruimte, functionaliteit en geheugengebruik. En DOSSHELL als grafische schil.

Die sloten kun je nog 'lockpicken' met een paperclip als dat zo uit komt: zijn niet bijster goed gemaakt. Heb ik ook al eens gedaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Inderdaad een Model 30, heb er ook een van staan hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhBA66sP8uBYLth-yKkcsH3FFy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwLxpqrooHfHU79Nq3dDjar1.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad geen snel beestje, alleen leuk met IBM Dos en voor wat echt oude DOS games/programma's. Voor de wat modernere DOS games of Windows 3.11 houdt ik het toch echt bij minimaal een 486.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Model 30 heb ik er ook een stel van staan...
- een gen 1 met 8086 processor (afwijkend moederbord layout van wat gebruikelijk is)
- een gen 2 met 8086 en 20MB HDD (mint staat kast)
- een gen 2 met V30 en 20MB HDD, SVGA, 2,6MB RAM
- een gen 3 met 286 processor (min of meer dezelfde als van @DoubleDutch )

Nu ben ik even kwijt of ik nog een gen 2 heb staan met 2x fdd, volgens mij heb ik die laatst aan een vriend overgedragen :')

Een gen 4 staat nog op mijn verlanglijstje: een heuse 386SX-16.

Inderdaad, ze zijn rete traag. Zelfs het geheugen kan niet zonder wait states draaien en dat achter een processor die eigenlijk al een half decennium is ingehaald voor deze machine is uitgebracht. Maar dat maakt verder niet uit. Ze zijn zo'n beetje de compatibiliteitsstandaard en prima voor alles dat een XT of turbo-XT vraagt en niet CPU-gebonden is. Prince of Percia met een Adlib is hierop een geweldige ervaring!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:50:
Inderdaad een Model 30, heb er ook een van staan hier:
[Afbeelding]

Inderdaad geen snel beestje, alleen leuk met IBM Dos en voor wat echt oude DOS games/programma's. Voor de wat modernere DOS games of Windows 3.11 houdt ik het toch echt bij minimaal een 486.
Nou, voor games als Duke Nukem 3D heb je wel een Pentium nodig wil het leuk draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:59:
[...]

Nou, voor games als Duke Nukem 3D heb je wel een Pentium nodig wil het leuk draaien.
Dat was inderdaad een dingetje van 'destijds'.
Duke 3D vroeg minimaal een DX2-66 met 8MB RAM en SVGA kaart. Daar kon je het op 320x200 echt speelbaar maken. Wilde je meer, zeg VESA 320x400 of 640x480, dan liepen de vereisten al snel op. Level 1 op beginnersmodus loopt dan nog wel op een DX4 met VLB kaart, maar als je dat ook bij eindbazen wilt, kom je daar al op een magere framerate met haperingen. Een Pentium, liefst met 66MHz bus, is dan wat je liefst hebt. 8 tot 16 MB RAM en een degelijke VESA 2 ondersteunde PCI videokaart maakt ook 800x600 goed speelbaar.

Dan ga je in ruwe performance toch al minstens naar een factor 2 a 3 toe.

En dit is zeker typerend voor veel spellen uit die tijd. Ik denk ook de grootste reden waarom bijvoorbeeld Philscomputerlab zijn DOS benchmark suite met verschillende resoluties heeft opgebouwd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Dank voor jullie duidelijke antwoorden,gaat bij de verzameling.☺️
Dacht dat de ibm sleutels vrij universeel waren maar van de 3 die ik heb past er geen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:59:
[...]

Dat is dan ook geen 'echt oude DOS game' maar juist een van de laatste generatie DOS games.

Vriend van me had begin jaren '90 een PC met dit soort specs. Ultima 6 draaide net acceptabel (maar merkbaar trager dan op mijn PS/2 model 70 met 386-16), Wing Commander was onspeelbaar. Het was prima voor de Sierra point&click games en Alley Cat draaide er fantastisch op :+

Vandaag voor het eerst in lange tijd iets nieuws: een VLB VGA+I/O kaart. Niet UMC-based zoals de andere twee die ik heb, maar Cirrus Logic GD5430 VGA ('maar' 32b datapad, maar wel zinnig in staat 2MB RAM te gebruiken - perfect voor Win3.x), Appian IDE, SMC floppy en ALi serial & parallel. Hopeloos inefficient met vier verschillende controller chips, zeker voor een kaart uit begin 1995, maar met dat extra RAM toch wel van toegevoegde waarde :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:43
Leuk! een vintage pc topic! Ik haak graag even in met een Compaq Prolinea 4/33 computer van weleer. Voorzien van 4MB geheugen, 210MB HDD, 1,44MB diskette station, 486SX 33 Intel processor, ISA netwerkkaart en VGA grafische kaart op het moederbord...

Even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczP8eNOMSN3qxaJWIgMorh5uYs_UfUUM-iPk1VRzebt1Gq1nwQO4_L5y010QMrEPNgJBftobR_NGHrQKWI2xXclyZqokX2LTLKzvEeYbdoWxjbSnRet1=w2400

De computer stond op het punt om weggegooid te gaan worden op het werk en dat kon ik gewoon niet laten gebeuren! Dus op het laatste moment gered en meegenomen naar huis... Aldaar bleek de Compaq nog te werken ook! Alleen het diskette station gaf wat problemen...

Enfin, aan de slag ermee dus en inmiddels is het volgende uitgevoerd:
- Diskette station uitgebouwd en voorzichtig de lees / schrijf koppen met isopropyl alcohol gereinigd: succes! Na het terug inbouwen kon ik weer diskettes lezen en schrijven

- Bij een kringloopwinkel voor een habbekrats een 52x CD-rom speler gescoord en een zakje met 5 van die audio kabels die van de CD-rom speler naar de geluidskaart liepen. Bij de lokale computer winkel een IDE kabel gescoord volgens de oude IDE standaard.

- Via Marktplaats een Creative SoundBlaster 16 (model CT2940) met IDE controller erop op de kop getikt zodat ik geluid heb en meteen een plek heb om de CD-rom speler aan te sluiten...

E.e.a. is inmiddels ingebouwd en werkt... Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, want alles is ingebouwd en werkt, maar helaas is het plastic oud en dat helpt niet mee... Een stuk rondom het gat voor CD-rom speler in de frontpanel was poreus geworden en brak.... Dat heb ik weer aan elkaar gelijmd en is voor nu even voldoende...

Verder nog een leuke todo lijst:
- Ander net frontje zien te scoren die niet gebroken is
- 5,25 inch inbouw brackets zien te vinden zodat de CD-rom speler niet meer los in de kast zit te vallen.
- Het geheugen upgraden naar zijn maximum van 32 MB
- Eventueel een betere oplossing dan de HDD die er nu inzit, iets met geheugenkaartjes... Dan zou ik kunnen wisselen tussen DOS met Windows 3.11 of Windows 95.
- Bios Batterij oplossing zoeken, daar deze leeg is. Wel een geluk dat er een vast gesoldeerde knoop cel batterij in zit. Dat heb ik liever dan die Varta batterijen met lek garantie...
- De CPU upgraden naar een 486 DX met Co processor of alleen co processor toevoegen die samen gaat met de 486 SX..

Iemand verder nog tips of onderdelen om deze machine nog wat potenter te krijgen?

Eenmaal opgestart naar Windows 3.11:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOER5dmKoYsWlh74KNRT791x-evVmegHQbtz2DeLZ8p8h_M3K7eTWEMMnHTCELO4-S9hbeXmKhN910fY0juqDzTunMIWesLxRvbEa9GyZjQIjCsjnD3=w2400

We gebruiken een Logitech PS/2 toetsenbord, een Logitech muis met de bekende dubbel klik op de middelste knop en een setje aangepaste Primax speakers (ooit zelf betere demping in de speakers aangebracht)... Even een plaatje geleend van internet van de speakers:
Afbeeldingslocatie: https://a.d-cd.net/9f9bbees-480.jpg

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:09:
[...]

Dat is dan ook geen 'echt oude DOS game' maar juist een van de laatste generatie DOS games.

Vriend van me had begin jaren '90 een PC met dit soort specs. Ultima 6 draaide net acceptabel (maar merkbaar trager dan op mijn PS/2 model 70 met 386-16), Wing Commander was onspeelbaar. Het was prima voor de Sierra point&click games en Alley Cat draaide er fantastisch op :+

Vandaag voor het eerst in lange tijd iets nieuws: een VLB VGA+I/O kaart. Niet UMC-based zoals de andere twee die ik heb, maar Cirrus Logic GD5430 VGA ('maar' 32b datapad, maar wel zinnig in staat 2MB RAM te gebruiken - perfect voor Win3.x), Appian IDE, SMC floppy en ALi serial & parallel. Hopeloos inefficient met vier verschillende controller chips, zeker voor een kaart uit begin 1995, maar met dat extra RAM toch wel van toegevoegde waarde :)
Ik denk dat Quake net iets zwaarder was dan Duke Nukem 3D. Dit waren echt de hoogst eisende games die op DOS werkte, maar lang niet meer genoeg hadden aan 640 KB conventioneel geheugen. Ze gebruikte al de DOS/4G launcher. Quake II was al een Windows game.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Fraaie degelijke compa(q)te bak @rcor !
Nog verder de performance pushen wordt lastig, zo niet duur. Helaas heeft het moederbord geen mogelijkheid om wat L2 cache te plaatsen, en bij de aanschaf van een DX4 of Pentium moet je flink in de buidel tasten. Want alleen de OverDrives gaan correct werken. ET4000 onboard is een mooie plus. En die SB16 heeft misschien een echte OPL3 FM synth aan boord? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:54:
[...]

Ik denk dat Quake net iets zwaarder was dan Duke Nukem 3D. Dit waren echt de hoogst eisende games die op DOS werkte, maar lang niet meer genoeg hadden aan 640 KB conventioneel geheugen. Ze gebruikte al de DOS/4G launcher. Quake II was al een Windows game.
Quake is inderdaad zwaarder, eerste game dat een FPU verplicht nodig had, ook eerste game dat echt niet fatsoenlijk op enige 486 te draaien was.

Maar goed, ook Duke Nukem 3D was erg late DOS. De eerste Duke Nukem was al geen vroege DOS game; In 1991 bestond de PC en MS-DOS al 10 jaar ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
rcor schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:42:
Leuk! een vintage pc topic! Ik haak graag even in met een Compaq Prolinea 4/33 computer van weleer. Voorzien van 4MB geheugen, 210MB HDD, 1,44MB diskette station, 486SX 33 Intel processor, ISA netwerkkaart en VGA grafische kaart op het moederbord...

Even een plaatje:
[Afbeelding]

De computer stond op het punt om weggegooid te gaan worden op het werk en dat kon ik gewoon niet laten gebeuren! Dus op het laatste moment gered en meegenomen naar huis... Aldaar bleek de Compaq nog te werken ook! Alleen het diskette station gaf wat problemen...

Enfin, aan de slag ermee dus en inmiddels is het volgende uitgevoerd:
- Diskette station uitgebouwd en voorzichtig de lees / schrijf koppen met isopropyl alcohol gereinigd: succes! Na het terug inbouwen kon ik weer diskettes lezen en schrijven

- Bij een kringloopwinkel voor een habbekrats een 52x CD-rom speler gescoord en een zakje met 5 van die audio kabels die van de CD-rom speler naar de geluidskaart liepen. Bij de lokale computer winkel een IDE kabel gescoord volgens de oude IDE standaard.

- Via Marktplaats een Creative SoundBlaster 16 (model CT2940) met IDE controller erop op de kop getikt zodat ik geluid heb en meteen een plek heb om de CD-rom speler aan te sluiten...

E.e.a. is inmiddels ingebouwd en werkt... Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, want alles is ingebouwd en werkt, maar helaas is het plastic oud en dat helpt niet mee... Een stuk rondom het gat voor CD-rom speler in de frontpanel was poreus geworden en brak.... Dat heb ik weer aan elkaar gelijmd en is voor nu even voldoende...

Verder nog een leuke todo lijst:
- Ander net frontje zien te scoren die niet gebroken is
- 5,25 inch inbouw brackets zien te vinden zodat de CD-rom speler niet meer los in de kast zit te vallen.
- Het geheugen upgraden naar zijn maximum van 32 MB
- Eventueel een betere oplossing dan de HDD die er nu inzit, iets met geheugenkaartjes... Dan zou ik kunnen wisselen tussen DOS met Windows 3.11 of Windows 95.
- Bios Batterij oplossing zoeken, daar deze leeg is. Wel een geluk dat er een vast gesoldeerde knoop cel batterij in zit. Dat heb ik liever dan die Varta batterijen met lek garantie...
- De CPU upgraden naar een 486 DX met Co processor of alleen co processor toevoegen die samen gaat met de 486 SX..

Iemand verder nog tips of onderdelen om deze machine nog wat potenter te krijgen?

Eenmaal opgestart naar Windows 3.11:
[Afbeelding]

We gebruiken een Logitech PS/2 toetsenbord, een Logitech muis met de bekende dubbel klik op de middelste knop en een setje aangepaste Primax speakers (ooit zelf betere demping in de speakers aangebracht)... Even een plaatje geleend van internet van de speakers:
[Afbeelding]
Pas wel op met die 52 speed cd-rom want deze kan cd's laten barsten. Ik weet dat er ooit een programmaatje bestond om die snelheid in te dammen. Hoe het heet weet ik niet meer.
Die speakers heb ik ooit ook gehad en dat was leuk spul in die dagen. Geluid van je computer was mooi destijds want ondanks de geluidskaarten soms de wensen over liet klonk het heel acceptabel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
PD2JK schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:52:
Fraaie degelijke compa(q)te bak @rcor !
Nog verder de performance pushen wordt lastig, zo niet duur. Helaas heeft het moederbord geen mogelijkheid om wat L2 cache te plaatsen, en bij de aanschaf van een DX4 of Pentium moet je flink in de buidel tasten. Want alleen de OverDrives gaan correct werken. ET4000 onboard is een mooie plus. En die SB16 heeft misschien een echte OPL3 FM synth aan boord? :)
Leuk, die info over de grafische kaart... Die had ik nog niet achterhaald... Even een leuk plaatje van de Compaq sticker aan de binnenzijde over het moederbord die erin zit:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM8DfV-NBfcMW5o4jDT3ItTS1l8BPcKbTy5DroLp3Now7dKTxxOGOrQshcKXGq_bCWn3Bc_6TxQajqwKyPMGduYwOJj37lfYCAvhdyg36tF3ni68arN=w2400

Er is nog wel wat mogelijk, zo te zien aan het plaatje...

En of die Soundblaster een echte OPL3 FM synth aanboord heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Volgens iemand op een ander forum die dit document deelt zou hier of een OPL3 YMF289 van Yamaha of een CQM... Zelf heb ik er nog niet naar gekeken eerlijk gezegd, maar per kaart kan dit verschillen...

De belangrijkste reden voor mij om voor deze versie van de Soundblaster te gaan was uiteraard het feit dat deze PnP is en een IDE poort had waardoor het niet uitmaakt wat voor CD-rom speler je aansluit... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:00:
[...]

Quake is inderdaad zwaarder, eerste game dat een FPU verplicht nodig had, ook eerste game dat echt niet fatsoenlijk op enige 486 te draaien was.

Maar goed, ook Duke Nukem 3D was erg late DOS. De eerste Duke Nukem was al geen vroege DOS game; In 1991 bestond de PC en MS-DOS al 10 jaar ;)
Microsoft wist het precies te plannen wanneer games Windows nodig hadden. Ik heb Duke Nukem 3D op mijn 80486DX2S80 gespeeld op 320*240 met een framerate van 2-30 fps. De opkomst van de Pentium heeft DOS gaming even een oppepper gegeven, maar al snel nam Windows het over. Quake III Arena is een mooi voorbeeld van een 3DFX gerenderde game en die liep niet altijd even soepel. De overstap van korrelige textures (in DOS het hoogst haalbare) naar 3D gerenderde textures was de grootste stap ooit in de PC markt en nog steeds borduren we hier op voort.

Toch had DOS een goede troef in handen want van Kroz naar Quake is een heel, heel groot verschil. DOS gaming heeft heel lang voet bij stuk gehouden. Het is dus de vader van moderne gaming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:09:
[...]

Leuk, die info over de grafische kaart... Die had ik nog niet achterhaald...
Die is er ook niet, het gaat over onboard VGA, niet een losse kaart.
En of die Soundblaster een echte OPL3 FM synth aanboord heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Volgens iemand op een ander forum die dit document deelt zou hier of een OPL3 YMF289 van Yamaha of een CQM... Zelf heb ik er nog niet naar gekeken eerlijk gezegd, maar per kaart kan dit verschillen...
Yep. Het is sowieso een van de mindere SB16 kaarten (en die ondingen zijn allemaal buggy), dus hoop dat je er niet teveel voor uitgegeven hebt. Maar het is dus zaak om te kijken naar de kleinere chips rechts van de controller.

Hier eentje met OPL3:
Afbeeldingslocatie: https://a.allegroimg.com/s1024/0c56e9/7aff4f7043ef8184007f35f9c567

Hier eentje zonder:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/got-a-working-sound-blaster-ct2940-at-an-estate-sale-for-v0-ud6bmyyicfqb1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=df9644747d0cfc89c2e6b0336e83d7202e4053e0
De belangrijkste reden voor mij om voor deze versie van de Soundblaster te gaan was uiteraard het feit dat deze PnP is en een IDE poort had waardoor het niet uitmaakt wat voor CD-rom speler je aansluit... ;)
Waarom zo graag PnP? Voor DOS werkt hardwarematig instellen resources altijd beter - en IDE poorten zijn vanaf ~1994 behoorlijk standaard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:42:
[...]

Die is er ook niet, het gaat over onboard VGA, niet een losse kaart.

[...]

Yep. Het is sowieso een van de mindere SB16 kaarten (en die ondingen zijn allemaal buggy), dus hoop dat je er niet teveel voor uitgegeven hebt. Maar het is dus zaak om te kijken naar de kleinere chips rechts van de controller.

Hier eentje met OPL3:
[Afbeelding]

Hier eentje zonder:
[Afbeelding]

[...]

Waarom zo graag PnP? Voor DOS werkt hardwarematig instellen resources altijd beter - en IDE poorten zijn vanaf ~1994 behoorlijk standaard.
Nooit geweten of opgelet, maar de mijne heeft die chip daar niet zitten. Hoewel ik de kast er nu even niet voor open heb gemaakt, heb ik wel even naar het restant plaatje gekeken wat je te zien krijgt als je een advertentie probeert te openen die niet meer bestaat... Daar zag ik de chip niet zitten...

Maar ja, welke kaart moet je dan wel hebben? Ik heb in ieder geval wel lol met deze kaart en het werkt tenminste... Ik heb namelijk ook geprobeerd om de CD-rom speler werkend te krijgen via de IDE controller op het moederbord, maar ik had niet bepaalt succes...

Allereerst had ik een foute IDE kabel van de laatste generatie, daar kon de computer niet tegen en niet veel later met de juiste kabel kreeg ik 'm ook niet aan de gang... De CD-rom speler werd niet gezien of de HDD werd niet gevonden, ongeacht in welke stand ik de dip switches van zowel de HDD als de CD-rom speler zette...

En helaas voor mij: dit moederbord heeft slechts één IDE poort waar je dus twee apparaten op kunt sluiten.. Dus dat helpt niet mee en daarmee was de wens geboren voor een Creative geluidskaart met IDE poort... ;)

En waarom PnP? Nou, heel simpel: Windows 95 vindt dat prettiger en zou houdt ik alle opties open, want nu werktie op Windows 3.1 / 3.11 en met een slim trucje kan ik straks, mits geheugen uitbreiding heeft plaats gevonen ook Windows 95 draaien...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 22-11-2024 00:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:13:
[...]

Nooit geweten of opgelet, maar de mijne heeft die chip daar niet zitten. Hoewel ik de kast er nu even niet voor open heb gemaakt, heb ik wel even naar het restant plaatje gekeken wat je te zien krijgt als je een advertentie probeert te openen die niet meer bestaat... Daar zag ik de chip niet zitten...

Maar ja, welke kaart moet je dan wel hebben? Ik heb in ieder geval wel lol met deze kaart en het werkt tenminste... Ik heb namelijk ook geprobeerd om de CD-rom speler werkend te krijgen via de IDE controller op het moederbord, maar ik had niet bepaalt succes...
"Welke kaart?" is een ongelofelijke rabbit-hole; omdat geluid bij DOS meer van hardware dan van software afhangt, maar iedere game zelf rechtstreeks die hardware aan moest spreken, is er geen "beste" kaart, hooguit wat het beste past bij jouw situatie.

Komt bij: subjectief gevoel/nostalgie.

De Creative Sound Blasters zijn bijvoorbeeld voor veel mensen de default en/of wat ze zelf vroeger hadden. Maar als je objectief kijkt zijn ze buggy en vaak omgeven door cynische marketing en concurrentievervalsende praktijken. Als je warme gevoelens krijgt bij een SB16, moet je vooral een SB16 nemen. Zo niet zijn ze overpriced underperformers - maar zelfs al wil je er per se een is er enorm verschil tussen uitvoeringen.

Dus wedervraag: wat verwacht je van je geluidskaart? Welke games wil je ermee spelen?
Allereerst had ik een foute IDE kabel van de laatste generatie, daar kon de computer niet tegen en niet veel later met de juiste kabel kreeg ik 'm ook niet aan de gang... De CD-rom speler werd niet gezien of de HDD werd niet gevonden, ongeacht in welke stand ik de dip switches van zowel de HDD als de CD-rom speler zette...

En helaas voor mij: dit moederbord heeft slechts één IDE poort waar je dus twee apparaten op kunt sluiten.. Dus dat helpt niet mee en daarmee was de wens geboren voor een Creative geluidskaart met IDE poort... ;)
Heb je wel de correcte master/slave jumpers gezet?

In het algemeen is IDE aansluiten op moederbord chipset eenvoudiger dan op een losse kaart. Maar het zou normaliter wel moeten werken als je de I/O en IRQ ervoor goed zet (of PnP zo slim was dat automatisch te doen - ga daar niet vanuit :o )
En waarom PnP? Nou, heel simpel: Windows 95 vindt dat prettiger en zou houdt ik alle opties open, want nu werktie op Windows 3.1 / 3.11 en met een slim trucje kan ik straks, mits geheugen uitbreiding heeft plaats gevonen ook Windows 95 draaien...
Windows 95 kan prima met non-PnP hardware werken, je moet alleen zelf handmatig bij installatie driver aangeven welke resources die hardware gebruikt. Gezien hoe onbetrouwbaar PnP was in WIn95 (en hardware uit die tijd) ben je zelfs doorgaans beter af met non-PnP spul. Je moet wel in BIOS de resources voor je non-PnP kaarten reserveren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:43:
[...]

"Welke kaart?" is een ongelofelijke rabbit-hole; omdat geluid bij DOS meer van hardware dan van software afhangt, maar iedere game zelf rechtstreeks die hardware aan moest spreken, is er geen "beste" kaart, hooguit wat het beste past bij jouw situatie.

Komt bij: subjectief gevoel/nostalgie.

De Creative Sound Blasters zijn bijvoorbeeld voor veel mensen de default en/of wat ze zelf vroeger hadden. Maar als je objectief kijkt zijn ze buggy en vaak omgeven door cynische marketing en concurrentievervalsende praktijken. Als je warme gevoelens krijgt bij een SB16, moet je vooral een SB16 nemen. Zo niet zijn ze overpriced underperformers - maar zelfs al wil je er per se een is er enorm verschil tussen uitvoeringen.

Dus wedervraag: wat verwacht je van je geluidskaart? Welke games wil je ermee spelen?

[...]

Heb je wel de correcte master/slave jumpers gezet?

In het algemeen is IDE aansluiten op moederbord chipset eenvoudiger dan op een losse kaart. Maar het zou normaliter wel moeten werken als je de I/O en IRQ ervoor goed zet (of PnP zo slim was dat automatisch te doen - ga daar niet vanuit :o )

[...]

Windows 95 kan prima met non-PnP hardware werken, je moet alleen zelf handmatig bij installatie driver aangeven welke resources die hardware gebruikt. Gezien hoe onbetrouwbaar PnP was in WIn95 (en hardware uit die tijd) ben je zelfs doorgaans beter af met non-PnP spul. Je moet wel in BIOS de resources voor je non-PnP kaarten reserveren...
Qua spellen zal ik in ieder geval Duke Nukem 2 / 3D, Jazz Jack Rabbit, Home Alone, Wolfenstein 3D, Granprix en Lemmings gaan spelen... Maar het kan zijn dat er nog meer games gaan volgen, maar deze staan er vopr nu bijna allemaal op geïnstalleerd...

De IDE instellingen heb ik in elke stand geprobeerd, maar geen succes... De controller zelf zit vast op het moederbord en is geen losse insteekkaart... Dus fabriek-af geconfigureerd en werkt met z'n ene kanaal prima als de HDD er alleen op aangesloten zit... De bios toont wel ergens bij het menu over de controller een CD logo, maar zit je eenmaal in het menu kun je nergens op de tweede aansluiting aangeven dat er een CD-rom speler op aangesloten zit en de oakcdrom.sys die bij mij altijd gewerkt heeft zag telkens als hij wel opstartte (want vaak zag hij de HDD dan ook niet) vanaf de hdd geen cd-rom speler...

Qua PnP en de onbetrouwbaarheid daarvan was ik niet bekend mee tot nu jullie er over beginnen...
Zelf heb ik zeer kort een 486 gehad die van een oom af kwam indertijd, maar die ging binnen twee weken kapot en repareren was niet zinvol.. Dus kocht mijn vader destijds een andere computer met Cyrix Pentium kloon processor op 233MHz waarna ik vrij snel de overstap naar Windows 98 heb gemaakt (door de nieuwere pc) zonder Windows 95 ooit echt te installeren met wellicht non-PnP hardware... Maar dat is ook al lang geleden...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 22-11-2024 07:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:54:
[...]

Qua spellen zal ik in ieder geval Duke Nukem 2 / 3D, Jazz Jack Rabbit, Home Alone, Wolfenstein 3D, Granprix en Lemmings gaan spelen... Maar het kan zijn dat er nog meer games gaan volgen, maar deze staan er vopr nu bijna allemaal op geïnstalleerd...
Dan is FM-synth (wat de OPL3 doet en CQM nadoet) wel belangrijk, deze oude spellen gebruiken het voor muziek en in sommige gevallen geluidseffecten.

Je huidige kaart kan die functionaliteit leveren, maar het klinkt (volgens velen - dit blijft subjectief) minder mooi dan een originele OPL.

Grotere uitdaging is MIDI, aangezien die CT2940 alle mogelijke bugs op dat vlak heeft. Die spellen gebruiken het niet, en je hebt sowieso extra hardware ervoor nodig (een midi synthesizer aka 'wavetable'), maar mocht je dat overwegen, kijk ook naar een andere geluidskaart (evt ernaast) met bug-free MPU-401 interface.
De IDE instellingen heb ik in elke stand geprobeerd, maar geen succes... De controller zelf zit vast op het moederbord en is geen losse insteekkaart... Dus fabriek-af geconfigureerd en werkt met z'n ene kanaal prima als de HDD er alleen op aangesloten zit... De bios toont wel ergens bij het menu over de controller een CD logo, maar zit je eenmaal in het menu kun je nergens op de tweede aansluiting aangeven dat er een CD-rom speler op aangesloten zit en de oakcdrom.sys die bij mij altijd gewerkt heeft zag telkens als hij wel opstartte (want vaak zag hij de HDD dan ook niet) vanaf de hdd geen cd-rom speler...
CDRom drives hoef je ook niet in BIOS terug te zien, dat gebeurt pas later als booten er vanaf ondersteund wordt.

Die kan nog steeds een jumper issue zijn. De HDD is sowieso Master, maar sommige oude drives werken met aparte 'Single drive' en 'Master with Slave' instellingen. Als dit zo'n drive is, zal een ernaast geplaatste slave pas werken als je het omjumpert naar die andere instelling. Welke HDD zit er exact in?
Qua PnP en de onbetrouwbaarheid daarvan was ik niet bekend mee tot nu jullie er over beginnen...
Zelf heb ik zeer kort een 486 gehad die van een oom af kwam indertijd, maar die ging binnen twee weken kapot en repareren was niet zinvol.. Dus kocht mijn vader destijds een andere computer met Cyrix Pentium kloon processor op 233MHz waarna ik vrij snel de overstap naar Windows 98 heb gemaakt (door de nieuwere pc) zonder Windows 95 ooit echt te installeren met wellicht non-PnP hardware... Maar dat is ook al lang geleden...
PnP werd niet voor niets 'Plug'n'Pray' genoemd. In theorie moet BIOS alle dergelijke kaarten detecteren en vrije resources toewijzen, maar dan moet dat wel goed gaan en moet BIOS bovenal weten (door juiste handmatige instellingen) welke resources bezet zijn door non-PnP devices. Vervolgens gaat Win95 ermee aan de slag en kan het die toewijzingen weer wijzigen wat al dan niet goed kan gaan...

Wil niet zeggen dat het nooit goed gaat, maar het is zeker niet makkelijker en betrouwbaarder dan ouderwets een paar jumpers zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:39:
[...]

Dan is FM-synth (wat de OPL3 doet en CQM nadoet) wel belangrijk, deze oude spellen gebruiken het voor muziek en in sommige gevallen geluidseffecten.

Je huidige kaart kan die functionaliteit leveren, maar het klinkt (volgens velen - dit blijft subjectief) minder mooi dan een originele OPL.

Grotere uitdaging is MIDI, aangezien die CT2940 alle mogelijke bugs op dat vlak heeft. Die spellen gebruiken het niet, en je hebt sowieso extra hardware ervoor nodig (een midi synthesizer aka 'wavetable'), maar mocht je dat overwegen, kijk ook naar een andere geluidskaart (evt ernaast) met bug-free MPU-401 interface.
Genoteerd. Mocht ik ooit een betere kaart aan kunnen komen zal ik die zeker gaan overwegen. Voor nu laat ik de Creative gewoon zitten. Hij werkt voor nu. Jammer van die bugs, dat was bij mij niet bekend, anders had ik wellicht een andere keuze gemaakt... Is er een geluidskaart die bij jullie op het lijstje staat die aan te bevelen is? Dan houdt ik mijn ogen daar naar toe voor open...
dion_b schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:39:
CDRom drives hoef je ook niet in BIOS terug te zien, dat gebeurt pas later als booten er vanaf ondersteund wordt.

Die kan nog steeds een jumper issue zijn. De HDD is sowieso Master, maar sommige oude drives werken met aparte 'Single drive' en 'Master with Slave' instellingen. Als dit zo'n drive is, zal een ernaast geplaatste slave pas werken als je het omjumpert naar die andere instelling. Welke HDD zit er exact in?
Helder, dan is het zeker een jumper issue. Dit is de HDD:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOF4oXl2dZWahMV8K-Q78oKUKtYQNdl7mIWWYXa6h-engNP4oeSx85FKJ9sA-8vp2-wKf9fTnff_6dFeXAR5Enk3-tw9sb4LLiHI6U_vSa6XwuxR3GN=w2400

Volgens de handleiding heb ik 'm geprobeerd te configureren:
https://www.seagate.com/support/disc/iguides/ata/3491aig.pdf

Op pagina 6 zie je duidelijk de pin layout en ik heb alle logische dingen getest. Wellicht dat de Oakcdrom.sys niet de juiste driver was deze keer...

Inmiddels zit de CD-rom speler aangesloten op de Creative IDE poort en met de sbide.sys driver werkt mijn CD-rom speler nu correct.

Wellicht op een later moment toch nog eens kijken of ik 'm niet werkend kan krijgen via de IDE controller op het moederbord, maar dat is latere zorg... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@rcor mooie bak is dat :D Ik heb zelf zijn broertje staan, de Deskpro XE 466 (DX2-66).

Deze serie Compaq Prolinea computers heeft een paar leuke voor- en nadelen en zijn een rabbithole op zich.
Zeer compatibel met veel losse hardware, maar op sommige punten erg gevelig. Dat laatste heb je al gemerkt met de CD drive ;)

- PS/2 poorten voor toetsenbord en muis: ook moderne varianten werken hier gewoon op
- zeer sterke ondersteuning voor processors en grote mate van 'autosense' op PNP
- moederbord is niet 'standaard' AT / baby-AT dus vervangen wordt lastig, mocht je dat willen.
- geen L2 cache op het moederbord, dat zal de prestaties zeker doen achterblijven.

Als ik een dergelijk systeem zou gaan upgraden, zou ik qua upgrades niet heel ver gaan. Een DX2-66 is denk ik het hoogste dat nog zin heeft en betaalbaar is. Dit is een 33MHz frontside bus met multiplier en werkt op 5 volt. Denk dan wel aan een actieve koeler!
Voor alles dat sneller is, ga je naar de DX4 kijken en dat vraagt 3,3 volt. Daarvoor moet je een interposer ertussen zetten of een 'overdrive' processor gebruiken (welke een VRM aan boord heeft om het voltage te regelen). Die zijn duur.
Daarbij wil je met een DX2 en sneller eigenlijk een gezonde hoeveelheid L2 cache hebben, iets dat dit moederbord niet ondersteunt.

Het RAM geheugen kun je naar 8 of 16 MB doen; 16MB op een DX2 is 'royaal'. 32 kan uiteraard ook, in 4 sticks van 8MB. Let goed op dat je fastpage koopt en geen EDO. Dat laatste vindt deze computer niet leuk.

Harde schijf: deze Seagate is een geweldige schijf vind ik persoonlijk. Stabiel en betrouwbaar, voor zijn tijd ook vlot genoeg. Je zou deze kunnen aanvullen met een 'CF naar IDE' adapter en een industriële compactflashkaart van 512MB. Als je de juiste BIOS gebruikt kun je ook 1 of 2 GB CF kaartjes gebruiken. Ik zou weg blijven van USB en SD kaartjes omdat die niet 'native IDE' zijn. CF is dat wel. Goedkoop adaptertje van ome Ali is al prima, zolang je master/slave kunt instellen.

Bios is ook een dingetje: de setup staat op de harde schijf. Haal je de partitie weg, heb je geen bios setup meer. Klaar, einde. Het systeem werkt dan nog gewoon, maar instellingen wijzigen wordt lastiger. Dan heb je een diskette met BIOS setup nodig om een nieuwe partitie aan te maken op de harde schijf (of flash disk). De images zijn nog wel te vinden op het net.

Geluidskaart: zoals gezegd is dat erg persoonlijk. Ik kijk zelf vaak naar een ESS ES1868f geluidschip. Die wijkt licht af van de 'echte' OPL3 maar komt goed in de richting. En deze doet ook Soundblaster Pro (de SB16 niet!) en heeft geen hanging note bug. Relatief goedkoop en ook veel te vinden met ATAPI / IDE poort.
Ook: kijk eens naar Unisound als je een kleine universele driver zoekt :)

Windows 95: kijk liever naar minstens een Pentium. Geen enkel spel dat Win9x vraagt, zal lekker draaien op deze computer. Dit is een echte DOS machine. Een aantal Win3x spellen wel, zoals SimCity 2000.

Voor DOS kun je ook kijken naar Phil zijn starter pack. Die geeft een muisdriver en CD driver mee die minder basis geheugen vragen. Erg fijn als je spellen draait die dat juist nodig hebben.
En kijk eens naar zijn benchmark set; daarmee kun je aftasten wat voor spellen jouw computer idealiter wel en niet kan draaien. Ik gok dat quake op 320x200 al een uitdaging wordt. Deze kun je op CD branden of op een compactflash zetten op de Win 10/11 pc.

CDROM: nu deze werkt is het prima, maar zoals aangegeven: een 50 of 52 speed kan een CD laten barsten. Probeer heir dus enkel zelfgebakken CD's te draaien en houd de originele hier ver vandaan. Liever zou je een 32 tot 48 speed drive plaatsen, die hebben dat probleem niet. 40x is voor mij de 'sweet spot'.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:52

Thandor

SilverStreak

rcor schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:44:
[...]

Genoteerd. Mocht ik ooit een betere kaart aan kunnen komen zal ik die zeker gaan overwegen. Voor nu laat ik de Creative gewoon zitten. Hij werkt voor nu. Jammer van die bugs, dat was bij mij niet bekend, anders had ik wellicht een andere keuze gemaakt... Is er een geluidskaart die bij jullie op het lijstje staat die aan te bevelen is? Dan houdt ik mijn ogen daar naar toe voor open...
Wat mij betreft blijft de SB16 gewoon staan. De bugs vallen wel mee afhankelijk van jouw use-case. Ja, ze zitten er wel degelijk in, maar je krijgt er pas last van als je externe MIDI-apparatuur gaat aansluiten (zoals een Sound Canvas SC-55). Als je "gewoon" MIDI draait dan is het allemaal prima :).
Inmiddels zit de CD-rom speler aangesloten op de Creative IDE poort en met de sbide.sys driver werkt mijn CD-rom speler nu correct.

Wellicht op een later moment toch nog eens kijken of ik 'm niet werkend kan krijgen via de IDE controller op het moederbord, maar dat is latere zorg... ;)
Op zich ook prima als het via de geluidskaart werkt?

Je schreef eerder over upgraden en Windows '95 en dergelijk. Zelf zou ik het lekker op DOS +Win3.1x houden. Windows 95 is een stuk zwaarder en mijn inziens is de toegevoegde waarde van Windows 95 op een 486 een stuk minder dan bij een vlotte Pentium. Natuurlijk kan het bijvoorbeeld ook de gewenning zijn van de 'moderne' Windows interface waarom je '95 wil draaien maar aan de andere kant is dan de uitdaging Windows 3.1x ook weer leuk. Je kunt daar talloze applicaties voor vinden om filemanagement, FTP, browsing en wat al niet meer te doen.

Een CF-card is wel zo makkelijk inderdaad. Scheelt waarschijnlijk ook een hoop herrie met zo'n schijf en ingesleten lagers ;) .

Bij de CPU-upgrade moet je misschien de verwachtingen wel iets bijschaven. Zoals eerder al gezegd werd behoort Duke Nukem 3D tot de laatste DOS-games en dat gaat nooit écht lekker draaien op zo'n ding. Vermoedelijk is jouw ET4000-chip via de ISA-bus aangesloten (i.p.v. Vesa Local Bus / VLB) waardoor je aanzienlijk minder pixels kunt verstouwen. Met de games voor een 33MHz 486 valt dat nog wel mee maar als je de zwaardere games wilt draaien die een DX4/100 vereisen dan waren die games destijds écht speelbaar als je een VLB-setup had.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is er een geluidskaart die bij jullie op het lijstje staat die aan te bevelen is?
Zoals @dion_b ook al zei, rabbit hole. :P

Jazz Jackrabbit: Gravis Ultrasound. Maar ja... niet te betalen.
Lemmings: iets met een echte OPL3 want dat vind ik persoonlijk het mooiste klinken.
Duke Nukem 3D wordt lastig op die machine, maar: Roland SC-55 / 88 / SCC-1 (als het een kaart moet zijn), maar €€€.

Een mooie allrounder vind ik de Creative Sound Blaster AWE32 en dan specifiek de CT3980. :9

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

PD2JK schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:17:
[...]

Zoals @dion_b ook al zei, rabbit hole. :P

Jazz Jackrabbit: Gravis Ultrasound. Maar ja... niet te betalen.
Lemmings: iets met een echte OPL3 want dat vind ik persoonlijk het mooiste klinken.
Duke Nukem 3D wordt lastig op die machine, maar: Roland SC-55 / 88 / SCC-1 (als het een kaart moet zijn)

Een mooie allrounder vind ik de Creative Sound Blaster AWE32 en dan specifiek de CT3980. :9
En volgens mij ligt het er maar net aan waar je naar toe wil. Op Vogons is een topic met iemand die zes geluidskaarten in een PC heeft. Volgens mij had @dion_b ook een keer een vergelijkbaar project.

Een hoop mensen zoeken gewoon een oude DOS computer voor de spelletjes die ze destijds speelden. En ja, een Gravis of een SC-55 kan met heel veel games mooier klinken maar het geluid van 'vroeger' zoals je het kende, is toch vaak een doorsnee Sound Blaster. Wie speelde in 1994 Doom II met een SC-55? Bijna niemand ... en de Sound Blaster? Die had iedereen :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20
@PD2JK PicoGUS.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Ik kan nog eens kijken naar de CD-rom speler als het nodig is... Ik heb nog een 12x CD-rom speler liggen... Maar ik kon deze 52x cd-rom speler dermate goedkoop aankomen dat ik deze daarom gekozen had. Vooral het aantal uren dat hij gespeeld zou kunnen hebben speelt mee... Die 52x cd-rom speler is jonger en dus in theorie een grotere kans op een goede laser lens ipv een slechte...

Maar wellicht nog eens op zoek gaan naar een 32x Liteon CD-rom speler... Die heb ik ergens in 2001 ook gehad en die werkte prima, ik moet er alleen tegen aan lopen (kringloop winkels are my friend)..

Edit:
In mijn zoektocht op Marktplaats kwam ik deze nog tegen:
https://www.marktplaats.n...i-changer-mj-5-16-16x-max

Duur ding, maar wel bijzonder deze 5 mini cd-rom changer van Nakamichi (die juist bij mij meer bekend stond om hun geweldig goed klinkende cassettedecks)...

[ Voor 24% gewijzigd door rcor op 22-11-2024 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nou, ik wil iets met jullie delen:

Als ik oude harde schijven tegenkom hier bereken ik al in mijn hoofd welke clustersize een enkele FAT16 partitie zal hebben. Bij 240 MB is dit 4KB.

Vroeger werkte ik veel met DriveSpace en heb ik hier langer geleden een experiment mee gedaan. Toevallig ook op een 240 MB harddisk. Ten eerste heb ik bij het formatteren de clustersize geforceerd op 32 KB clusters zodat de FAT in een enkele cluster past (caching voordelen ivm DriveSpace). Toen installeerde ik Windows 95 en heb ik hier DriveSpace op gezet. Daarna heb ik het grote bestand gedefragmenteerd (attrib -h -r -s) zonder het volume gekoppeld te hebben. Daarna heb ik alles laten inpakken op 'hipack' en sommige data met 'ultrapack', en hier ben ik toen gaan testen.
De prestaties vielen me niet tegen. Ik kon er uiteindelijk 490 MB op kwijt (250 MB vrij erbij) voordat de vrije ruimte kritisch laag werd. Duke Nukem 3D ging wel flink laggen bij het opslaan van een savegame want die moet eerst ingepakt worden met hipack. Windows startte niet merkbaar trager op (Pentium 66 MHz) en waarom dan zo'n test?

Door de FAT tabel in één cluster te krijgen verminder je de indexering van het grote volume met factor 4 (een 2 GB FAT16 tabel is 128 KB, dus 4 clusters en beslaat 256 sectoren). Hiermee verminder je zoekacties en zijn de caching mogelijkheden op topspeed. Er hoeft veel minder geschreven te worden wat de prestaties verhoogt. Probeer eens een harddisk te indexeren zonder 'smartdrv' en je weet wat ik bedoel. Dit alles onder DOS 6.22 zodat de 'clustertip-bug' was opgelost wat corruptie kon veroorzaken.

Toen waren grote harde schijven nog vrij duur en ik heb altijd al iets gehad met datacompressie omdat de data dan minder ruimte in beslag neemt. Je kon gewoon veel meer met dezelfde ruimte doen en als je weer een andere hardeschijf koopt moest je zijn vertrouwen eerst winnen.

========

En nu is compressie helemaal niet meer zo nodig zul je denken, maar tegenwoordig is er veel en veel meer data gecomprimeerd dan dat je door hebt zoals:
Audio (ogg, mp3 of flac bestanden zijn flink ingepakt)
Video (is zwaar ingepakt)
Gamedata (is bijna altijd ingepakt)

Dan hou je Windows als een van de weinigen over welke niet ingepakt is. Toch heb ik hier wat lef verzameld en CompactOS over Windows 11 uitgevoerd en behalve dat ik er 5 GB mee win (wat peanuts is op een 2 TB SSD) is het 0,0% trager. Nog steeds start het systeem precies even snel op. Pagefile.sys en Hiberfil.sys zijn hier in omvang flink verkleind zodat ik weer 20 GB aan ruimte gewonnen heb.
--------
En wat in godsnaam moet je met compressie??
Nu komt het grootste voordeel om de hoek kijken: gecomprimeerde data kan niet uitgepakt worden als er ook maar één enkele bitflip in een bestand zit. Ongecomprimeerd kun je het bestand gewoon inlezen met fout en al. Als een gecomprimeerd bestand een fout bezit is heel het bestand niet meer uit te pakken en dan weet je dat het bestand corrupt is wat je niet merkt zonder compressie. In tegenstelling met vroeger is datacompressie zeer veilig, zo niet veiliger dan zonder compressie.

Maar maakt dit het systeem niet trager? In de tijd van DriveSpace had je één CPU core en die moest alles doen. Nu heb je veel cores en CompactOS is multithreaded en dus Xpress4K.

Sorry, ik had gewoon zin om dit met jullie te delen. Als je vragen hebt over compressiesoftware, stel ze mij gerust :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-10 07:21

Petuhr

FreeBSD

Vandaag weer iets leuks gekregen van de vader van m’n collega :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM_eyErCjWb32IaytDgDZr7PUR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcITTn7TGo4P6B2y1BPZQDUB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCeuCpCQzHX7oe1n3FvrEQGRv8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZEoAk9FkFj3RMVb1O3cinrQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nav6uhCwNDBN3bkZjyvWMYGVKLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUHOKcBrkVKb9Dk5fNolXkAW.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgens mij is het meerendeel 256kB simmen, maar dat mag de pret niet drukken :)
Ben sowieso al blij met de niet noemenswaardige beschadigde doos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Thandor schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:12:

Je schreef eerder over upgraden en Windows '95 en dergelijk. Zelf zou ik het lekker op DOS +Win3.1x houden. Windows 95 is een stuk zwaarder en mijn inziens is de toegevoegde waarde van Windows 95 op een 486 een stuk minder dan bij een vlotte Pentium. Natuurlijk kan het bijvoorbeeld ook de gewenning zijn van de 'moderne' Windows interface waarom je '95 wil draaien maar aan de andere kant is dan de uitdaging Windows 3.1x ook weer leuk. Je kunt daar talloze applicaties voor vinden om filemanagement, FTP, browsing en wat al niet meer te doen.

Een CF-card is wel zo makkelijk inderdaad. Scheelt waarschijnlijk ook een hoop herrie met zo'n schijf en ingesleten lagers ;) .
Dat is exact de reden waarom ik over een CF-card oplossing zit na te denken: Windows 3.1X is veel te leuk en Windows 95 roept ook nostalgische gevoelens op. Middels een juist geheugenkaart oplossing zou ik kunnen genieten van beiden walletjes... Je steekt de geheugenkaart erin met het OS erop die je op dat moment wilt gebruiken en gaan met die banaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Zoals gezegd, dat is een enorme rabbit hole...

Er is geen een perfecte, maar je kunt aardig in de buurt komen met twee of hooguit drie kaarten (@Thandor noemt al mijn experiment om *alles* in een enkele systeem te stoppen. Conclusie: niet doen ;) ).

Clou is dat je niet naar kaarten moet kijken maar naar functionaliteiten:
- FM synth (OPL2/OPL3 of kloons)
- digital audio (Soundblaster, SBPro(2), SB16, WSS, Covox)
- MIDI (MPU-401)
- andere dingen (GUS etc)

Je huidige kaart biedt een middelmatige FM synth, perfecte SB16 DA en SB en SBPro2, en uitermate buggy MPU-401.

Een goede match zou zijn een kaart met echte OPL3 (of 1:1 kloon), SBPro2 DA en een bug-free OPL3. Dan kun je huidige kaart gebruiken voor SB16 audio en IDE - al is er weinig dat op zo'n oud beestje gaat draaien dat daar goed gebruik van zal maken. Kaarten met Aztech AZT2316 en 2320 chips en OPTi 928 en 929 chips voldoen daar alvast aan, ALS100 (non-plus) en C-Media CMI8330, en Yamaha 71x ook.
[...]

Helder, dan is het zeker een jumper issue. Dit is de HDD:
[Afbeelding]

Volgens de handleiding heb ik 'm geprobeerd te configureren:
https://www.seagate.com/support/disc/iguides/ata/3491aig.pdf

Op pagina 6 zie je duidelijk de pin layout en ik heb alle logische dingen getest. Wellicht dat de Oakcdrom.sys niet de juiste driver was deze keer...
Nee, Oakcdrom is prina, Blijkbaar lukt ATAPI niet op deze controller :'(
Mooi :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:12:
[...]
Wat mij betreft blijft de SB16 gewoon staan. De bugs vallen wel mee afhankelijk van jouw use-case. Ja, ze zitten er wel degelijk in, maar je krijgt er pas last van als je externe MIDI-apparatuur gaat aansluiten (zoals een Sound Canvas SC-55). Als je "gewoon" MIDI draait dan is het allemaal prima :).
Wat bedoel je met 'gewoon' MIDI? MIDI afspelen over de FM-synth ofzo? Dat is niet 'gewoon' MIDI maar gewoon FM waar je toevallig via software MIDI overheen doet. Niks mis mee, maar niiet wat een game doet als je (General) MIDI selecteert. Dat is iets aan een MPU-401 interface hangen, wat extra hardware nodig heeft en uitermate brak werkt op een kaart met type 1 en 2 hanging note bugs en MIDI slowdowns.
[...]
Op zich ook prima als het via de geluidskaart werkt?

Je schreef eerder over upgraden en Windows '95 en dergelijk. Zelf zou ik het lekker op DOS +Win3.1x houden. Windows 95 is een stuk zwaarder en mijn inziens is de toegevoegde waarde van Windows 95 op een 486 een stuk minder dan bij een vlotte Pentium.
Yup. Heb op universiteit het 'genot' gehad van WIndows 95 geinstalleerd op 486DX33 met 4MB RAM. Dat was dramatisch slecht. Nu is veel te krappe RAM belangrijkste reden dat dat waardeloos was door continu thrashen van virtueel geheugen, maar ook met 24MB (prima hoeveelheid voor Win95) was het uitermate sloom geweest.

Traagste systeem waar ik redelijk tevreden was met Windows 95 was een P90 (zowel op uni als van mijn moeder toen ik zelf DOS+WIn3.1 draaide op een P60), voorzien van minimaal 16MB RAM, liever beetje meer.
Natuurlijk kan het bijvoorbeeld ook de gewenning zijn van de 'moderne' Windows interface waarom je '95 wil draaien maar aan de andere kant is dan de uitdaging Windows 3.1x ook weer leuk. Je kunt daar talloze applicaties voor vinden om filemanagement, FTP, browsing en wat al niet meer te doen.
Sterker nog, FTP kan prima in DOS, kijk naar mTCP, wat nog op een XT draait. Clou is om de server op de oude bak te draaien en de client op je nieuwe systeem, zodat je lekker drag&drop op een hi-res desktop kunt doen.

Bij de CPU-upgrade moet je misschien de verwachtingen wel iets bijschaven. Zoals eerder al gezegd werd behoort Duke Nukem 3D tot de laatste DOS-games en dat gaat nooit écht lekker draaien op zo'n ding. Vermoedelijk is jouw ET4000-chip via de ISA-bus aangesloten (i.p.v. Vesa Local Bus / VLB) waardoor je aanzienlijk minder pixels kunt verstouwen. Met de games voor een 33MHz 486 valt dat nog wel mee maar als je de zwaardere games wilt draaien die een DX4/100 vereisen dan waren die games destijds écht speelbaar als je een VLB-setup had.
Het is een ET4000W32, dus het zou VLB kunnen zijn...

Maar goed, al is het VLB, een DX33 is geen snelheidwonder. Het is wel het ideale platform voor games van 1991-1993, dingen als Ultima VI, Ultima VII, Ultima Underworld, Wing Commander, Elite+, Wolfenstein3D en (marginaal) Doom.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:11:
[...]

Wat bedoel je met 'gewoon' MIDI? MIDI afspelen over de FM-synth ofzo? Dat is niet 'gewoon' MIDI maar gewoon FM waar je toevallig via software MIDI overheen doet. Niks mis mee, maar…
Precies dat :). Inderdaad de MIDI soundtracks over FM-synth. Vandaar ook “gewoon” MIDI tussen haakjes ;). In onze kringen noemden we het ook gewoon MIDI geluid ook al zat er niets aan die poort aangesloten.

Tegenwoordig valt mij op dat de retro community wel direct naar échte MIDI opties springt zoals een Sound Canvas maar als je het mij vraagt is dat alleen voor de fanatiekelingen en hoeft niet per se iedere PC met de maximaal mogelijke configuratie uitgerust te worden. Misschien dat de term “gewoon” MIDI geen bestaansrecht meer heeft; zeker gezien de term inderdaad niet helemaal juist is.

Dat gezegd hebbende; ik heb een RA-50 (Met MT32 mode) aan de 386 en een SC-55 aan de Pentium 100 maar het is ook wel eens leuk om FM-synth MIDI te luisteren zoals het vroeger was. Dus de andere systemen (bijv. NexGen DOS systeem en Cyrix PR333@400 Win95) draaien fijn op de ouderwetse methode zoals ik, en denk velen met mij, vroeger thuis hadden: MIDI geplingplong via FM :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 21:26

Nemesizz

Untouchable

SOUNDBLASTER 16 THE BEST!!!! (rent snel weg) :+

Wij hadden in onze 486 een Aztech geluidskaart. Wist er nooit zoveel vanaf (in die tijd, en later ook nooit zo in verdiept), dacht dus dat het eigenlijk een soundblaster 16 was, maar volgens mij is het een kopie / kloon van een 'echte' soundblaster 16.

Type en modelnummer weet ik zo uit m'n hoofd niet meer. Moet het ding nog wel ergens hebben, maar of die nou in de kast ligt of nog ergens ingebouwd.... geen idee. Vond het geluid wel prima, maarja, als dat het enige geluid is wat je kent... waar vergelijk je dan mee? :P

Heb ook nog wel andere geluidskaarten, merken en types weet ik ook zo uit m'n hoofd niet, maar vond over het algemeen de sounblaster (ofja, kloon daarvan) het beste klinken, maar komt misschien ook omdat dat degene was wat ik gewend was.

Heb ook nog een half defecte AWE32, midi gedeelte is helaas kapot gegaan. Kaart een keer in de retro-bak van m'n broer gehad en toen werd een bepaald chipje heeeeeeel erg heet (stinken, roken). Kaart doet het verder nog wel, met wat... driver kuren, maar het midi gedeelte is helaas zo dood als een pier.

Beste kaart vind ik eigenlijk de (echte Creative) Soundblaster 128 PCI. Al blijkt dat er daar ook verschillende modellen / chips van zijn met dezelfde naam. Wel in Windows 98, want in latere versies (ME, XP, enz) is de driver niet zo goed en dat kun je vooral merken in het MIDI gedeelte.
Met de Win98 driver kun je 2MB, 4MB of 8MB MIDI selecteren, en dat klonk best wel goed vond ik.
Momenteel draai ik wel XP op die betreffende PC, maar heb er nog een 6GB Quantum Fireball inzitten met Win98 en een boel MIDI files speciaal om die reden 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Bedankt voor jullie adviezen omtrent de cd-rom speler... Ik had er niet bij stil gestaan dat in het verleden het de 52 speed inderdaad een dingetje was... Maar niet getreurd, ik heb weer wat nieuws geregeld via een lokale computer winkel die regelmatig nog wat heeft liggen...

En dus heb ik nu deze twee bemachtigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBoJi1LbYNuKOv5pl5SxA2oEPfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CI9GgS0x99ZiMql5ZGX4LrYp.jpg?f=fotoalbum_large

Niet periode correct, maar ze zitten beiden onder de 52 speed...

Een LG gce-8240b cd-brander en een NEC ND-3520 DVD-brander welke goed uit de tests kwam in 2005... Zelf heb destijds nog z'n voorganger gehad: de ND-3500... En ik moet bekennen: de review hebben gelijk... hij is ook zeer goed!

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 23-11-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:12:
Bedankt voor jullie adviezen omtrent de cd-rom speler... Ik had er niet bij stil gestaan dat in het verleden het de 52 speed inderdaad een dingetje was... Maar niet getreurd, ik heb weer wat nieuws geregeld via een lokale computer winkel die regelmatig nog wat heeft liggen...

[Afbeelding]

Een LG gce-8240b cd-brander en een NEC ND-3520 DVD-brander welke goed uit de tests kwam in 2005... Zelf heb destijds nog z'n voorganger gehad: de ND-3500... En ik moet bekennen: de review hebben gelijk... hij is ook zeer goed!
Als je toch niet periode correct gaat (en een 4x cdrom zou vinden) is die dvd drive wel heel makkelijk. Die leest alles. Inclusief gebrande cd's (uiteraard de reservekopie van je legale spellen zodat de originele cd niet beschadigt :+ ).

In het verleden heb ik ook de teksten van de frontjes weg geschuurd zodat het aan de buitenkant niet opvalt dat de drive niet periode correct is. Misschien ook een idee voor jou?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:12:

[Afbeelding]

Mooie devices heb je daar :) De beste snelheid om cd's te lezen is 16x. Ook het loopwerk van een 52x drive slijt als de malle.

offtopic:
lekker aan het pimpelen? pas op met alcohol :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Onder het mom : "Pics or it didn't happen" heb ik wat foto's gemaakt van een paar geluidskaarten.
Ik moet er nog wel meer hebben maar... ze hebben zich goed verstopt. Een paar van de mooiere (of fatsoenlijk werkende) maar even op de foto gezet. (nu even kijken of ik het weer voor elkaar krijg een foto toe te voegen...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS-OEGVxvcuCHVdrUhtzGkFyyy0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48E0BvrYihgjDoif4NGf0LOh.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45DpgOZXGttuurt6tUUPAy21AN4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhjMH1Jufu9FI9SCGbGajpPn.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnDAoNf-LIKScm7hAeJO2nanj9Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWSiUatrw8EuEYz6KC5ojGVO.jpg?f=fotoalbum_medium

Heb ook nog een foto gemaakt van een 'smalspoor' Opti geluidskaart in m'n 486, maar, ziet er niet zo mooi uit dus maar even achterwege gelaten met uploaden.

1e foto: (van links naar rechts) ESS Audiodrive , Creative Soundblaster AWE32 (zit koelpasta op een van de chips, had er een heatsink op gezet, maar mocht niet baten, midi gedeelte is kapot).
Daaronder een of andere Opti geluidskaart (werkt volgens mij wel in Windows, maar volgens mij niet met DOS games vanwege IRQ/DMA's enz die ver buiten bereik zitten), en dan rechts een Aztech Sound Washington (als ik me niet vergis).

2e foto: Een eh... Jazz16 ... ofzoiets ... maar werkt vrij goed en dat is al heel wat (in de wereld van IRQ conflicten of settings die buiten bereik van de DOS games zitten). Kwam volgens mij uit een van de 486's die ik ooit gekregen heb, zit nu in een van m'n Compaq Deskpro 2000's (de non-MMX variant).

3e foto: Aztech...eh.... (mompelt wat)... die dus. Exacte naam weet ik niet, maar dat is dé originele soundcard uit onze eigen 486 van 'vroegah' . In games selecteerde je gewoon Soundblaster en voila werkte.
Nouja, soms was het klooien om de driver aan de praat te krijgen (in een tijdperk toen we er nog geen verstand van hadden), maar als die werkte, dan ging het goed. Ook MIDI poort (MPU401 geloof ik... voordat iemand mij weer woest gaat corrigeren :P ).
De kaart zit nu in de retro PC van m'n broer (was knap lastig om de kaart eruit te krijgen voor de foto, kap van de kast zat gigantisch vast).

Tot zo ver de "Pics or it didn't happen" serie... als het goed is, ben geen wonder met webcodes en foto's uploaden enz :o .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Nemesizz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:30:
Onder het mom : "Pics or it didn't happen" heb ik wat foto's gemaakt van een paar geluidskaarten.
Ik moet er nog wel meer hebben maar... ze hebben zich goed verstopt. Een paar van de mooiere (of fatsoenlijk werkende) maar even op de foto gezet. (nu even kijken of ik het weer voor elkaar krijg een foto toe te voegen...).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Heb ook nog een foto gemaakt van een 'smalspoor' Opti geluidskaart in m'n 486, maar, ziet er niet zo mooi uit dus maar even achterwege gelaten met uploaden.

1e foto: (van links naar rechts) ESS Audiodrive , Creative Soundblaster AWE32 (zit koelpasta op een van de chips, had er een heatsink op gezet, maar mocht niet baten, midi gedeelte is kapot).
Daaronder een of andere Opti geluidskaart (werkt volgens mij wel in Windows, maar volgens mij niet met DOS games vanwege IRQ/DMA's enz die ver buiten bereik zitten), en dan rechts een Aztech Sound Washington (als ik me niet vergis).

2e foto: Een eh... Jazz16 ... ofzoiets ... maar werkt vrij goed en dat is al heel wat (in de wereld van IRQ conflicten of settings die buiten bereik van de DOS games zitten). Kwam volgens mij uit een van de 486's die ik ooit gekregen heb, zit nu in een van m'n Compaq Deskpro 2000's (de non-MMX variant).

3e foto: Aztech...eh.... (mompelt wat)... die dus. Exacte naam weet ik niet, maar dat is dé originele soundcard uit onze eigen 486 van 'vroegah' . In games selecteerde je gewoon Soundblaster en voila werkte.
Nouja, soms was het klooien om de driver aan de praat te krijgen (in een tijdperk toen we er nog geen verstand van hadden), maar als die werkte, dan ging het goed. Ook MIDI poort (MPU401 geloof ik... voordat iemand mij weer woest gaat corrigeren :P ).
De kaart zit nu in de retro PC van m'n broer (was knap lastig om de kaart eruit te krijgen voor de foto, kap van de kast zat gigantisch vast).

Tot zo ver de "Pics or it didn't happen" serie... als het goed is, ben geen wonder met webcodes en foto's uploaden enz :o .
Zowel de Aztec als de Creative geluidskaart hebben een DAC chip van Philips zie ik...
De Aztec heeft een TDA1517 aanboord en de Creative een TDA1517P... Die Philips dacjes zijn zeer goed en dat hoor je dus terug...

Die Philips DAC chip zit ook op mijn CT2940 zag ik zojuist... Geen wonder dat het gewone geluid (lees: CD-afspelen) goed klinkt... Ik vond 'm al een beetje klinken als een losse CD-speler van Philips uit die tijd en dit verklaart ook waarom...
Waterbeesje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:27:
[...]

Als je toch niet periode correct gaat (en een 4x cdrom zou vinden) is die dvd drive wel heel makkelijk. Die leest alles. Inclusief gebrande cd's (uiteraard de reservekopie van je legale spellen zodat de originele cd niet beschadigt :+ ).

In het verleden heb ik ook de teksten van de frontjes weg geschuurd zodat het aan de buitenkant niet opvalt dat de drive niet periode correct is. Misschien ook een idee voor jou?
Nou, ik heb de CD brander geprobeerd en net zoals de Samsung 52x cd-rom speler op master gezet en aangesloten: werd niet herkend...

Dus toen de DVD-brander op master gezet en aangesloten: direct herkend en werkt... Dus die laten we mooi zitten, ook al is het niet helemaal periode correct (maar dat was die Samsung ook niet)...

Volgende stap: spelletjes op CD-RW of DVD-RW (want dat gaat nu ineens ook) branden en overhevelen naar de HDD van de Compaq... Ben benieuwd of Duke Nukem 3D werkt, maar ook Stunt driver 1.0 (ook wel stunts genoemd) kwam ik nog tegen, die zou het ook probleemloos moeten doen op de 486...

Duke Nukem 3D zou op deze machine tricky zijn en ik verwacht dat die het sowieso niet gaat doen zonder memory upgrade... Maar ook na een geheugen upgrade is het maar afwachten hoe goed het werkt... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Aztech Washington! Die heb ik er ook eentje liggen. Man, wat een draak ook aan de gang te krijgen. Op de helft van de systemen doet dat ding niks. Maar op andere systemen geeft ie wel prima geluid.

De Soundblaster 32 CT3620 heb ik ook, uiteraard ook dikke prima. Dat is trouwens geen AWE maar 'kale' 32. Het onboard wave ram is het verschil... Verder doet ie hetzelfde ;)

Die Compaq met Duke 3D zal op 320x200 wel speelbaar zijn gok ik, maar verwacht geen 60fps. Toevallig staat hier een moederbord opgesteld met een P24D er op. Vergelijkbaar met waar jij straks op uit komt. Ik kan er eens een ET4000AX op zetten en kijken wat Duke 3D daarop doet (en dat tegen de ALG2228 VLB afzetten die er nu op zit). Uiteraard een keer met L2 cache aan en een keer met L2 cache uit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Duke Nukem 3D is echt een zeer late DOS game die pas goed draait op een Pentium systeem. Op een snelle 80486 moet je rekening houden met 2 - 30 fps op 320*240. Verder kun je Quake vergeten op een 80486. Dat werkt echt niet lekker. Doom gaat nog wel, maar alle games met diepte (3d) zijn zwaar en vergen flink rekenkracht. Jazz Jack rabbit is wel een game die betrekkelijk goed loopt op een 80486, maar ja, dat is een platformgame.

Nu had ik het over DriveSpace een paar posts terug, maar daar heb je ook zeker een 80486 voor nodig om het soepel te laten werken en dan heb je al helemaal Qemm nodig om de TSR van DriveSpace zo hoog als mogelijk te laden. In combinatie met de zware games van toen was dit geen lekkere combi. Heb je genoeg ruimte? Sla compressie over.

*Mijn god wat klaag ik toch dat Assassins's Creed Odyssey het soms even heel kort wat laster heeft op mijn systeem op ultra. Verder een boterzachte 120 fps continu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 11:03
jimh307 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:00:
[...]

Pas wel op met die 52 speed cd-rom want deze kan cd's laten barsten.
Moet er dan niet iets anders in die machine zitten die op 52x de data kan verwerken. :+
rcor schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:10:
[...]

Dat is exact de reden waarom ik over een CF-card oplossing zit na te denken: Windows 3.1X is veel te leuk en Windows 95 roept ook nostalgische gevoelens op. Middels een juist geheugenkaart oplossing zou ik kunnen genieten van beiden walletjes... Je steekt de geheugenkaart erin met het OS erop die je op dat moment wilt gebruiken en gaan met die banaan!
Vergeet dan niet de HDD clicker, anders mis je de helft van de nostalgie.

[ Voor 51% gewijzigd door ZpAz op 23-11-2024 23:33 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
ZpAz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:27:
[...]

Moet er dan niet iets anders in die machine zitten die op 52x de data kan verwerken. :+

[...]

Vergeet dan niet de HDD clicker, anders mis je de helft van de nostalgie.
Ook dat ja :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:21:
Aztech Washington! Die heb ik er ook eentje liggen. Man, wat een draak ook aan de gang te krijgen. Op de helft van de systemen doet dat ding niks. Maar op andere systemen geeft ie wel prima geluid.

De Soundblaster 32 CT3620 heb ik ook, uiteraard ook dikke prima. Dat is trouwens geen AWE maar 'kale' 32. Het onboard wave ram is het verschil... Verder doet ie hetzelfde ;)

Die Compaq met Duke 3D zal op 320x200 wel speelbaar zijn gok ik, maar verwacht geen 60fps. Toevallig staat hier een moederbord opgesteld met een P24D er op. Vergelijkbaar met waar jij straks op uit komt. Ik kan er eens een ET4000AX op zetten en kijken wat Duke 3D daarop doet (en dat tegen de ALG2228 VLB afzetten die er nu op zit). Uiteraard een keer met L2 cache aan en een keer met L2 cache uit.
Ik had de Aztech Washington in Win98 systemen zitten, en daar deed de auto-detect het volgens mij goed genoeg dat die zonder al te veel problemen werkte. Maar eerlijk gezegd, het is inmiddels ook zoveel jaar terug dat ik met zo'n systeem bezig was dat het misschien ook niet zo simpel was :+

De Soundblaster 32 dacht ik dat het een AWE was omdat de auto-detect dat volgens mij aangaf. Maar ook daar , kaart al een tijdje niet gebruikt omdat het ding niet zo goed past (qua formaat) in de paar draaiende systemen die ik nu heb, en het MIDI gedeelte is dood en dat wil ik liever wel aan de praat bij DOS games.

---
Duke Nukem 3d op een 486-SX 33... dat word 1 frame per 4 of 5 seconden op de drukkere momenten.
Been there, done that laten we maar zeggen. Vroeger op onze 486 (ook een SX-33) ook Duke Nukem 3d gehad, maar zelfs op de laagste settings en kleiner scherm/screensize, draaide het voor geen meter. Denk dat je minimaal wel met een DX-66 aan moet komen wil het een beetje speelbaar zijn.

Paar explosies, of van die 'squiddies' , en het beeld staat gewoon een paar seconden stil (geluid ging vaak nog wel even door).

Zelfde had je met andere 'Build-engine' games, zoals Blood, die waren echt te zwaar voor een SX.

Quake zal niet eens starten, krijg je een melding dat je een co-processor moet hebben (Hexen 2 heeft dezelfde engine, en die game wilde niet starten op onze 486 vroeger met die melding).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:52:
[...]

Ik had de Aztech Washington in Win98 systemen zitten, en daar deed de auto-detect het volgens mij goed genoeg dat die zonder al te veel problemen werkte. Maar eerlijk gezegd, het is inmiddels ook zoveel jaar terug dat ik met zo'n systeem bezig was dat het misschien ook niet zo simpel was :+
Aztech marketingnamen zijn totaal chaotisch, vrijwel iedere kaart had twee, drie of meer namen en soms deelden verschillende kaarten dezelfde naam.

Hier is een (niet geheel volledige) overzicht met poging om het te verduidelijken:
https://blog.purplepa.ws/aztech-sound-cards/

De FCC ID is wel uniek en is vaak beste manier om te weten welke kaart je hebt. Die MMSN830 op de eerste foto is volgens overzicht overigens geen "Washington" maar een "Sound Expert DeLuxe 16+" - al valt absoluut niet uit te sluiten dat het als een of andere "Washington" verkocht is.

Belangrijkder is dat het een AZT2316A controller heeft, dus 3rd gen Aztech non-PnP met uitstekende SBPro2 support, een externe OPL3 of 1:1 kloon (deze lijken echte Yamaha chips te hebben), bug-free MPU-401 en een WSS codec (die Crystal chips). Een uitstekende geluidskaart dus, vooral in combinatie met die SB32 AWE, die SB16 digital audio kan en AWE, maar CQM heeft ipv OPL en alle MIDI bugs zodat je het echt niet als MPU-401 interface wilt gebruiken - exact de dingen waar de Aztech kaart in uitblinkt :)
De Soundblaster 32 dacht ik dat het een AWE was omdat de auto-detect dat volgens mij aangaf. Maar ook daar , kaart al een tijdje niet gebruikt omdat het ding niet zo goed past (qua formaat) in de paar draaiende systemen die ik nu heb, en het MIDI gedeelte is dood en dat wil ik liever wel aan de praat bij DOS games.
Is het dood of heb je gewoon geen SIMMs geinstalleerd? Om te werken moet je minimaal 2x 1MB erin stoppen.

Sowieso (zie discussie hierboven) handig om explciet te zijn wat voor "MIDI" je bedoelt. Die kaart kan:
- met software MIDI afspelen over de CQM FM-synth
- MIDI afspelen met de EMU8k 'AWE' synth
- MIDI over MPU-401 interface communiceren richting een externe synth (soundmodule)

De eerste zou sowieso altijd moeten kunnen, maar niet al te best klinken (want MIDI over FM is sowieso primitief en bovendien klnkt CQM slechter dan echte OPL3), de tweede kan als je SIMMs installeert en dan "AWE" kiest in je games en de derde kan (met hanging note en slowdown bugs) als je een externe MIDI-apparaat aansluit.[/]
Maareh, kijk eens naar die tweede Aztech kaart, de MMSN847.

Dat heeft een AZT2316R, een die-shrink van de grote AZT2316A, maar verder identiek qua specs. Wat niet identiek is, is de grote "AZT3310" chip links op de kaart. Dat is een relabled Samsung wavetable synth, met een 1MB sample ROM ernaast. Dus deze kaart kan General MIDI (GM) afspelen. Die Samsung synth is verder een redelijk low-end oplossing, zeker icm een kleine 1MB ROM, maar het is aanmerkelijk beter dan niets :)

Bovendien is het (in tegenstelling tot de oudere Ensoniq of ICS-based wavetable oplossingen van Aztech) doodsimpel in gebruik - geen drivers of initialisatie nodig. Het speelt automatisch alle MIDI af dat richting de MPU-401 interface gestuurd wordt. Dus erin prikken, configureren met bruikare resources (MPU-401 bijv op 0x330 en IRQ 2/9 zetten) en gaan met die banaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@dion_b Ik had er eerst ook wel 2x 1MB simms in de kaart inzitten, maar ik vermoed dat het te heet worden van een van de chips dat gedeelte van de kaart heeft vernield. De clipjes zijn ook wat beschadigd (toen ik de kaart meenam kwam die uit de afvalbak, en waren de clipjes van de geheugensloten al beschadigd) waardoor het geheugen ook niet heel goed blijft zitten.

Onze eigen Aztech kon je in games inderdaad General Midi selecteren, poort 330 en dat klonk een stuk leuker dan 'Sound Blaster' muziek (in Doom en dergelijke).

Verder is m'n kennis met geluidskaarten duidelijk gebrekkig. Gezien alle dingen die je opnoemt (met chips, en werking daarvan) snap ik er weinig meer van :o .

Meeste van dat spul is ook uit het tijdperk dat ik net wat met computers begon (onze eigen 486 knutselde je nog niet mee, was je enige PC en geen kennis, dat kwam pas toen we de vervanger er van hadden).
Dingen als IRQ's instellen (soundcard settings) met games wel wat ervaring, snappen moderne gamers niks van (game start en je hebt geluid, vroeger moest je weten wélke chip je had, de IRQ en DMA, enz, en bij sommige games moest je zowel 8-bit als 16-bit settings instellen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Clou bij DOS geluid is dat software rechtstreeks geluidsfunctionaliteiten aanspreekt (je hebt geen drivers zoals bij Windows of Linux) en dat een kaart meerdere van die functionaliteiten kan bezitten.

Denk bij 'functionaliteiten' aan dingen als FM-synth ("AdLib"), Digital audio ("Sound Blaster" maar ook "Covox", "WSS" en tig meer of minder proprietary dingen) en wavetable synth ("AWE", "General MIDI", "Gravis Ultrasound" etc), plus interfaces als game port, MPU-401 MIDI (UART vs Intelligent), verschillende CDRoms etc.

Een kaart kan een mix van die dingen ondersteunen, sterker nog veruit de meesten doen een sloot van die dingen tegelijk. Dan is er de vraag hoe goed ze elk van die dingen, of combinaties van die dingen (SB16 high quality vs tegelijk MPU-401 afspelen :X ) doen, en hoe ze dat doen / wat ze daarvoor nodig hebben (hardware support zonder software, hardware dat software initalizatie nodig heeft, hardware dat continu aanwezige TSR's nodig heeft, of puur softwarematige emulatie van functionaliteit).

Dus als je kaarten wilt vergelijken is het zaak om te achterhalen welke functionaliteiten ze hebben en hoe goed ze elk van die dingen doen. "De" perfecte kaart bestaat niet, dus dan moet je dat vergelijken met wat je speelt en de omgeving waar je dat doet.

Lekker complex dus, wat zowel verklaart waarom zoveel mensen er 'in the day' hoofdpijn van kregen cq dingen niet goed voor elkaar hadden, als waarom er nu voor liefhebbers zoveel lol aan te beleven valt, des te meer omdat een flink deel ook subjectief is. Ik stoor me bijvoorbeeld mateloos aan ritmestoornissen (MIDI slowdowns op SB16) of hanging notes, maar achterliggend ruisvloer of eigenschappen van analoge filters merk ik minder van. Een ander kan dat exact andersom hebben. Of kan CQM wel lekker vinden klinken ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Speciaal voor @rcor heb ik wat testjes gedaan om te laten zien wat specifiek mijn opstelling kan en doet. Ik denk dat de Compaq min of meer gelijke resultaten gaat geven.

Basis systeem: Aquarius MB-4DUV moederbord (met kapotte 3v3 regelaar)
VLB i/o controller
64MB Cisco cf met AliCheap adapter naar ide
2x 8MB fastpage 60ns 72pin geheugen
256kB L2 cache (in bios aan/uit te zetten en gecontroleerd met speedsys)
Tseng ET4000AX ISA of Avance Logic ALG2228 VLB
P24D (DX2-66) SX955 of Cyrix M6 (DX-40)

De dos benchmark van philscomputerlab, Ms DOS 7.

P24D 0kB L2, Tseng
Speedsys cpu 21,11
Doom max 4515 rltics 17fps
Quake 320x200 4,6fps

P24D 256kB L2, Tseng
Speedsys cpu 24,16
Doom max settings: vergeten op te schrijven :+
Quake 320x200 6,2fps

P24D 256kB L2, Avance Logic
Speedsys cpu 24,16
Doom max 2865 rltics 26fps
Quake 320x200 6,8fps

P24D 0kB L2, Avance Logic
Speedsys cpu 21,11
Doom max 4270 rltics 17fps
Quake 320x200 4,9fps

Cyrix M6 @33MHz, 0kB L2, Avance Logic
Speedsys cpu 14,10
Doom min settings 2371 rltics 31fps
Quake 320x200 2,7fps

Duke 3D heb ik nog niet gedaan, die stond nog niet op mijn CF... Maar het geeft een beeld over de capaciteit.
Ik verwacht dat Duke 3D met P24D, geen L2 en Tseng niet boven de 8-9fps gaat komen met serieuze lag bij eindbazen.

edit:
met andere systemen die ik heb gebenchmarkt in het verleden:

IBM PS/Valuepoint met i486DX2-66, 128kB L2, 40MB fastpage 60ns en S3 805 onboard
Speedsys CPU: 24.94
Quake 320x200 7.5fps

QDI V4P895GRN, 256kB L2, i486DX2-66SL 32MB fastpage, ALG2228
Doom max settings: 2553 rltics 29fps
Quake 320x200 8.1fps

Aquarius MB-4DUV, 256kB L2, Cyrix M1 100MHz 32MB RAM, S3 Trio32 VLB
Speedsys CPU 52.24
Doom max settings 2126 rltics 35fps
Quake 320x200 10.0fps

Ter vergelijking een wat vlotter systeem:
FIC PA-2002, 256kB L2, 16MB EDO, Pentium 200 SY045, S3 Trio32 PCI
Speedsys CPU 146.2
Doom max settings 1204 rltics 62fps
Quake 320x200 31.0fps

Zo zie je dat je met een DX2 weinig moois maakt van een 3D game.
De Cyrix M1 is een halve Pentium (prestaties vergelijkbaar met een AMD 5x86 op 150MHz), met een bovengemiddelde VLB videokaart... en nog maar 10fps op Quake. Pas met de enigszins vergelijkbare setup, de P200 met S3 Trio32, heb je iets om het leuk speelbaar te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Waterbeesje op 25-11-2024 15:44 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Zojuist nog wat getest op mijn Compaq machine: Duke Nukem 3D start helemaal niet op... Tjah, ik had ook niet anders verwacht met slechts 4MB geheugen... Enfin, Stunt Driver 1.0 (beter bekend als Stunts) werkte probleemloos...

Enig minpuntje: als je iets vanaf CD kopieert naar de C-schijf, dan wordt het alleen lezen attribuut doodleuk meegenomen... Dat was erg prettig toen ik Duke Nukem 3D weer probeerde weg te gooien, immers kan ik die spaarzame ruimte op de 210 MB HDD beter besteden aan spellen / programma's die wel werken op deze computer... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:53:
Zojuist nog wat getest op mijn Compaq machine: Duke Nukem 3D start helemaal niet op... Tjah, ik had ook niet anders verwacht met slechts 4MB geheugen... Enfin, Stunt Driver 1.0 (beter bekend als Stunts) werkte probleemloos...

Enig minpuntje: als je iets vanaf CD kopieert naar de C-schijf, dan wordt het alleen lezen attribuut doodleuk meegenomen... Dat was erg prettig toen ik Duke Nukem 3D weer probeerde weg te gooien, immers kan ik die spaarzame ruimte op de 210 MB HDD beter besteden aan spellen / programma's die wel werken op deze computer... ;)
Zelf ben ik fan van Xtree Gold om zaken als attributen te wijzigen. Kost je anderhalve MB ruimte en je hebt een leuke set tools beschikbaar. Alternatief heb je ook het meer gebruikte Norton Commander. En volgens mij heb je in DosShell al wat mooie mogelijkheden hiervoor.

Duke 3D kost je geloof ik bijna een kwart van de harde schijf.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 10:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rcor schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:53:

Dan moet je niet de reguliere copy maar xcopy gebruiken. Is nog sneller ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:55:
[...]

Dan moet je niet de reguliere copy maar xcopy gebruiken. Is nog sneller ook :)
Dank voor de tip, die ga ik de volgende keer dan eens gebruiken! d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier voorzichtig begonnen met de basis van een Windows NT 3.5 machientje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysUv7YeOsUtfb2bqsiP42a-gy60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyiDNNJ36Z6k33RGWR8DE86o.jpg?f=fotoalbum_large
Asus PCI/E P54NP4

-Twee Dallas'en die onder handen genomen moeten worden.
-Het idee is om van een defecte AT voeding de P8-P9 connector af te knippen en deze te gaan gebruiken voor de 3.3V/GND header. Als een P54C ongeveer een TDP heeft van 12 Watt, (x2 want dual), zal er ongeveer 7 tot 8A lopen. Moet geen probleem zijn als dat loopt over drie ATX pinnen toch?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• I386DX
  • Laatst online: 19-09 16:59
Afgelopen tijd eens werk gemaakt om van de doorheen de jaren verzamelde hardware volwaardige PC's te bouwen. Heb geprobeerd om de periode tussen begin '90 en begin '00 samen te vatten in vier systemen, waarbij ik zoveel als mogelijk periode correct heb proberen te zijn. Met systemen uit die tijd is dat niet altijd eenvoudig, het ging toen wel héél snel.
Vooral qua opslag zijn er wel wat toegevingen gedaan, dat zijn vaak stukken die niet meer in werkende staat te vinden zijn. Dus eerder te grote schijven of te snelle optische media. Wel steeds mechanische schijven; de compactflash-methode doet het niet voor mij.
Ook zoveel als mogelijk gefocust op AT-builds of een kleine ATX-kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdHd27ZjcwXkjZMPL2KV-m4TbYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gll7PqIDLN0ZxPUamJAkc4xu.jpg?f=fotoalbum_large

Van oud naar minder oud:

~ 1992
Hiermee is het allemaal begonnen.
AMD Am386DX - 40MHz
32 MB RAM
1.6 GB HDD / 8x SCSI CDROM (met caddy) en de obligatoire floppy drives.
Matrox MGA VGA-kaart
Soundblaster
DOS 5.0 - Win3.1fw

~ 1996
De Voodoo-machine
Pentium 200 MMX - ASUS P/I-P55T2P4
96 MB EDO RAM
100 MB ZIP
Ati Mach64 + Voodoo 2 12MB in SLI
WinNT3.51 / Win95B

~ 1999
AT-kast, ongewoon voor een slot-1.
Pentium III 450 MHz
128 MB RAM
TNT2 (nog op te waarderen)
Win ME

~2003
Het moderne systeem
AMD Bartron 2500+ - Abit NF7S
512 MB RAM
Geforce FX5600
Win 2000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@I386DX Kijk, daar heb je een paar mooie systemen staan (y)

Zelf woon ik klein, dus echt ruimte voor een retrocollectie heb ik niet, maar om dit goed te maken lurk ik hier mee en ga ik wel eens naar het computermuseum te Helmond (waar je de machines ook zelf mag bedienen). Mijn hoofdcomputer is nu niet bepaald een retrobak want dit is een serieus high-end gamesysteem, maar ik heb heel veel gevoelens voor retro en ik deel hier heel graag mijn kennis want vroeger heb ik van alles gehad wat begon met de Commodore 64.

Jij hebt voorlopig genoeg (volwassenen)speelgoed staan _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:18:
Hier voorzichtig begonnen met de basis van een Windows NT 3.5 machientje.

[Afbeelding]
Asus PCI/E P54NP4

-Twee Dallas'en die onder handen genomen moeten worden.
-Het idee is om van een defecte AT voeding de P8-P9 connector af te knippen en deze te gaan gebruiken voor de 3.3V/GND header. Als een P54C ongeveer een TDP heeft van 12 Watt, (x2 want dual), zal er ongeveer 7 tot 8A lopen. Moet geen probleem zijn als dat loopt over drie ATX pinnen toch?
Mooi bordje voor 3.5 ja :D
Heb je de Dallassen al iets mee gedaan? Ja je er een CR2032 op piggybacken of helemaal vervangen?

Die 7 a 8 ampère mag geen probleem vormen. Een K6-233 zuigt in zijn eentje al 28W en dat gaat ook altijd goed :)

En pentium 2 Klamath 300 zuigt er 43W en zelfs dat gaat goed op een AT moederbord (als je voeding stevig genoeg is uiteraard).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

I386DX schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:14:
Afgelopen tijd eens werk gemaakt om van de doorheen de jaren verzamelde hardware volwaardige PC's te bouwen. Heb geprobeerd om de periode tussen begin '90 en begin '00 samen te vatten in vier systemen, waarbij ik zoveel als mogelijk periode correct heb proberen te zijn. Met systemen uit die tijd is dat niet altijd eenvoudig, het ging toen wel héél snel.
Vooral qua opslag zijn er wel wat toegevingen gedaan, dat zijn vaak stukken die niet meer in werkende staat te vinden zijn. Dus eerder te grote schijven of te snelle optische media. Wel steeds mechanische schijven; de compactflash-methode doet het niet voor mij.
Ook zoveel als mogelijk gefocust op AT-builds of een kleine ATX-kast.

[Afbeelding]

Van oud naar minder oud:

~ 1992
Hiermee is het allemaal begonnen.
AMD Am386DX - 40MHz
32 MB RAM
1.6 GB HDD / 8x SCSI CDROM (met caddy) en de obligatoire floppy drives.
Matrox MGA VGA-kaart
Soundblaster
DOS 5.0 - Win3.1fw

~ 1996
De Voodoo-machine
Pentium 200 MMX - ASUS P/I-P55T2P4
96 MB EDO RAM
100 MB ZIP
Ati Mach64 + Voodoo 2 12MB in SLI
WinNT3.51 / Win95B

~ 1999
AT-kast, ongewoon voor een slot-1.
Pentium III 450 MHz
128 MB RAM
TNT2 (nog op te waarderen)
Win ME

~2003
Het moderne systeem
AMD Bartron 2500+ - Abit NF7S
512 MB RAM
Geforce FX5600
Win 2000
Mooie systemen!
Als je het 1999 systeem gaat upgraden met een betere videokaart, moet dat dan periode correct zijn? En GeForce 2GTS is dan een mooie volgende stap, of een GF4 MX440 (presteert even goed).

Ga je het 1996 systeem nog upgraden naar een K6-2? Het bord ondersteunt 2,5 volt en sowieso 75MHz fsb dus een K6-2 op 450MHz is haalbaar.

De 386 is trouwens wel een behoorlijk over the top systeem, destijds konden de grootste n3rds hiervan alleen maar kwijlend dromen. 4x de standaard ram en harde schijf, een Matrix videokaart (dan heb je minstens VLB op de 386, ook vrij uniek)

d:)b

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I386DX
  • Laatst online: 19-09 16:59
jimh307 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:37:
Kijk, daar heb je een paar mooie systemen staan (y)
Zelf woon ik klein, dus echt ruimte voor een retrocollectie heb ik niet
Goh, als het je kan helpen; zo ruim woon ikzelf ook niet. Is kwestie van keuzes maken en andere dingen wegdoen. Als je één (halve) kast leegmaakt voor retrospul kom je al een heel eind. Is ook niet zo dat die systemen deel uitmaken van een vaste opstelling. Ruimte maken op het moment dat je het nodig hebt.
Waterbeesje schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:19:
Als je het 1999 systeem gaat upgraden met een betere videokaart, moet dat dan periode correct zijn? En GeForce 2GTS is dan een mooie volgende stap, of een GF4 MX440 (presteert even goed).

Ga je het 1996 systeem nog upgraden naar een K6-2? Het bord ondersteunt 2,5 volt en sowieso 75MHz fsb dus een K6-2 op 450MHz is haalbaar.

De 386 is trouwens wel een behoorlijk over the top systeem, destijds konden de grootste n3rds hiervan alleen maar kwijlend dromen. 4x de standaard ram en harde schijf, een Matrix videokaart (dan heb je minstens VLB op de 386, ook vrij uniek)
Een Geforce 2, misschien 3 is inderdaad zowat de richting waar ik aan denk. Afhankelijk van wat er op m'n pad komt.
Het Asus-bord ondersteunt pas K6'en vanaf revisie 3; ik heb een 2 dus geen optie. Sowieso zou ik het dan eigenlijk ook niet doen, want dan komt die te dicht tegen het P3-systeem aanleunen.

Enja, de 386 is inderdaad wat overdreven. Maar wel fun :). De Matrox-kaart (MGA-IMP+/A/220) is overigens gewoon ISA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NitroX infinity
Waterbeesje schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:19:
...En GeForce 2GTS is dan een mooie volgende stap, of een GF4 MX440 (presteert even goed).
...
Dat klopt volgens mij niet.

Een GeForce2 GTS heeft een core config can 4/8/4 en de GeForce4 MX 2/4/2, dus de helft.

De GTS werkt op 200MHz core en 166MHz mem, de GF4 MX 460 op 300MHz en 275MHz (De 440 AGP8X op 275/250 en de non 8x op 275/200)

Ik denk dus niet dat een GF4MX dezelfde prestaties levert als een GF2 GTS tenzij de cpu een enorme bottleneck is.

Dat klopt dus wel;

YouTube: Why did nobody buy the GeForce4 MX 460?

Verdomt groot verschil.
Though its lineage was of the past-generation GeForce2, the GeForce4 MX did incorporate bandwidth and fill rate-saving techniques, dual-monitor support, and a multi-sampling anti-aliasing unit from the Ti series; the improved 128-bit DDR memory controller was crucial to solving the bandwidth limitations that plagued the GeForce 256 and GeForce2 lines.
Oef, een gigantische bottleneck dus wanneer de 460 zelfs beter presteerd dan de GF2 Ultra.

[ Voor 37% gewijzigd door NitroX infinity op 01-12-2024 15:27 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Waterbeesje @NitroX infinity Dit ruikt naar een challenge. Ik zeg benchmarks. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
I386DX schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:45:
[...]

Goh, als het je kan helpen; zo ruim woon ikzelf ook niet. Is kwestie van keuzes maken en andere dingen wegdoen. Als je één (halve) kast leegmaakt voor retrospul kom je al een heel eind. Is ook niet zo dat die systemen deel uitmaken van een vaste opstelling. Ruimte maken op het moment dat je het nodig hebt.
Daar gaat mijn werkethos :+

Het zou wel kunnen, maar met een eigen groothandel heb ik bijna nooit de rust om er veel mee te doen en het onderhouden. Als ik eens per jaar naar het museum in Helmond ga kan ik mijn opgespaarde #nerdgasm ook kwijt en uiteraard vind ik het heerlijk om hier mee te lurken.

Maar misschien in de toekomst neem ik een Pentium I systeem in huis om daar wat oude games op te spelen zoals Duke Nukem 3D, Heretic, Hexen, Doom, Quake en meer (8>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:31:
@Waterbeesje @NitroX infinity Dit ruikt naar een challenge. Ik zeg benchmarks. :9
Nu heb ik diverse GF4 varianten in de collectie, MX420, MX440, MX460, MX480, MX4000, Ti4200... En een GF2 GTS.

Ik ga er een dezer dagen tijd voor maken!
Iets met een Athlon XP 2000, 512MB DDR en AGP 8x lijkt me prima om geen bottleneck te vormen.
--> en Windows XP of 98SE?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Waterbeesje schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:44:
[...]

Nu heb ik diverse GF4 varianten in de collectie, MX420, MX440, MX460, MX480, MX4000, Ti4200... En een GF2 GTS.

Ik ga er een dezer dagen tijd voor maken!
Iets met een Athlon XP 2000, 512MB DDR en AGP 8x lijkt me prima om geen bottleneck te vormen.
--> en Windows XP of 98SE?
Athlon XP - Windows XP :P .

Tenzij je in bezit bent van de unieke AMD Athlon 98SE 2000+ :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:41

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

rcor schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:01:
[...]

Zowel de Aztec als de Creative geluidskaart hebben een DAC chip van Philips zie ik...
De Aztec heeft een TDA1517 aanboord en de Creative een TDA1517P... Die Philips dacjes zijn zeer goed en dat hoor je dus terug...

Die Philips DAC chip zit ook op mijn CT2940 zag ik zojuist... Geen wonder dat het gewone geluid (lees: CD-afspelen) goed klinkt... Ik vond 'm al een beetje klinken als een losse CD-speler van Philips uit die tijd en dit verklaart ook waarom...
Da's allemaal leuk maar de TDA1517 is géén DAC, maar een eindversterker IC. ;)

Ik ben op dit moment bezig om wat meer plek te maken op zolder, dus de meer generic 486-machines moeten het veld ruimen, ik heb er simpelweg teveel. Wel weer leuk om die dingen lekker schoon te maken, nieuwe batterijtjes erin, schone installatie enzo.. Vooral nu de dagen wat korter worden. :D

[ Voor 18% gewijzigd door mentalmadnizz op 03-12-2024 15:13 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
mentalmadnizz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:11:
[...]

Da's allemaal leuk maar de TDA1517 is géén DAC, maar een eindversterker IC. ;)

Ik ben op dit moment bezig om wat meer plek te maken op zolder, dus de meer generic 486-machines moeten het veld ruimen, ik heb er simpelweg teveel. Wel weer leuk om die dingen lekker schoon te maken, nieuwe batterijtjes erin, schone installatie enzo.. Vooral nu de dagen wat korter worden. :D
Ah, dat had ik niet door... Ik dacht dat die dac-chipjes van Philips met TDA begonnen in het type nummer... ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Yes, ik heb wat resultaatjes voor de Geforce 2 en 4 competitie.

Het systeem:
Moederbord: Asrock K7S8X
Chipset: SiS 580 (met AGP 8x support)
CPU: AMD Athlon XP 2600+ @2083MHz (166MHz fsb)
RAM: 512MB (2x256MB) DDR400 CL2.5
HDD: Seagate dinges in zo'n rubber hulsje (sticker is er af, denk 40GB U10)
FDD: ja :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWXRVwSMz5mxwwQdYfYkYKWpF5g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaGc10MIuDlkSSvEXescx2H1.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook maar gelijk wat ander referentiemateriaal uit de bak opgevist...

1: Geforce 2 GTS 64MB (AGP 4x)
2: Geforce 4 MX4000 128MB (AGP 8x)
3: Point of View GeForce 4 480MX 64MB (MX440, AGP 8x)
4: Asus V8420 Ti4200 64MB (AGP 4x)
5: Aopen MX440SE 64MB (AGP 4x)
6: XFX PV-T34K-NTH6 Geforce FX5200 128MB (AGP 8x)
7: Sparkle SP6800 Geforce 2 MX200 32MB(AGP 4x)
8: Asus V7100/T Geforce 2 MX 64MB (AGP 4x)
9: Asus AH3650 Silent HD3650 AGP 512MB (AGP 8x)

Videokaartscore 3D Mark 2000score 3D Mark 2001score 3D Mark 2003
GF2 GTS83263752159
GF4 MX400061513679144
PoV GF 4 480MX80975153183
Asus V8420 Ti42001146780911045
Aopen MX440SE81995095177
XFX FX520059674351878
Sparkle SP68003236146374
Asus V7100/T52892496123
Asus HD365010754

De HD3650 werkt prima in 3D mark 2000 maar in de andere benchmarks krijg ik driver gedoe en blauwe schermen...

Foto's van benchmarks op het beeldscherm heb ik, op aanvraag via wetransfer beschikbaar, voor ik ieders mobiele verbinding vol ga spammen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lekker bezig geweest :9

Wat een verschil nog tussen een GF2 MX en een MX200. Te weinig geheugenbandbreedte is een bitch. Maar een GF4 MX440 is dus sneller dan een GF2 GTS. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Inderdaad, door de band genomen is de MX440 iets sneller. Waarschijnlijk merkbaar zelfs.
Ook bijzonder is daarbij dat de MX4000 (afgeleid van de MX440 8x) trager is en de MX440SE (met verder geknepen bus) niet onderdoet voor de gewone 440.

De GF2MX200 was altijd al een lachertje onder de budget kaartjes. Een geknepen GF2MX. En de GF2MX400 (licht opgevoerde GF2MX) zou daar weer met boven moeten zitten. Die heb ik nog niet getest :')

Nog een opvallende is de snelheid van de HD3650. Teleurstellend. Ik heb er 2 en ze presteren beiden onder de maat, maar nagenoeg dezelfde score. Ik denk dat de cpu/ram/chipset hier een flessenhals maken...

Intussen is wel duidelijk dat mijn FX5700 gaar is. Text modus OK, Windows boot scherm OK maar desktop geen beeld meer. Ook niet op Windows basic vga driver.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:35:
Yes, ik heb wat resultaatjes voor de Geforce 2 en 4 competitie.

Het systeem:
Moederbord: Asrock K7S8X
Chipset: SiS 580 (met AGP 8x support)
580? Dat bord heeft toch een SiS 746FX chipset?

Verder mooi en interessant werk :)

Vraagje over iets anders: ik heb hier een Epia 800 systeempje gemaakt om een zeer draagbaar DOS-systeempje te hebben. Er zit 64MB RAM in en een 256MB DOM, verder niets. Heb VGA en netwerk volledig aan de praat maar issues met geluid (VIAUDIO.COM doet het niet, geet aan correct te initialiseren, maar geen geluid. VIASBCFG.COM doet het wel voor SBPro2 DA, maar VIAFMTSR.COM geeft geen FM). Bij het troubleshooten daarvan liep ik tegen een waarschijlijk fundamenteler probleem aan:

Ik heb vrijwel geen upper memory, op 16k na is hele blok van 640k-1MB reserved. En ik kan niet vinden waarom:

in BIOS staat alle shadowing uit. HIMEM.SYS laadt zonder opmerking, EMM386.EXE NOEMS werkt prima maar zodra ik EMS probeer toe te voegen krijg ik de foutmelding dat er geen ruimte is voor de page frame (niet gek als er maar 16k UMA beschikbaar is). Iemand enig idee waarom alles 'reserved' is?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:32:
[...]

580? Dat bord heeft toch een SiS 746FX chipset?

Verder mooi en interessant werk :)

Vraagje over iets anders: ik heb hier een Epia 800 systeempje gemaakt om een zeer draagbaar DOS-systeempje te hebben. Er zit 64MB RAM in en een 256MB DOM, verder niets. Heb VGA en netwerk volledig aan de praat maar issues met geluid (VIAUDIO.COM doet het niet, geet aan correct te initialiseren, maar geen geluid. VIASBCFG.COM doet het wel voor SBPro2 DA, maar VIAFMTSR.COM geeft geen FM). Bij het troubleshooten daarvan liep ik tegen een waarschijlijk fundamenteler probleem aan:

Ik heb vrijwel geen upper memory, op 16k na is hele blok van 640k-1MB reserved. En ik kan niet vinden waarom:

in BIOS staat alle shadowing uit. HIMEM.SYS laadt zonder opmerking, EMM386.EXE NOEMS werkt prima maar zodra ik EMS probeer toe te voegen krijg ik de foutmelding dat er geen ruimte is voor de page frame (niet gek als er maar 16k UMA beschikbaar is). Iemand enig idee waarom alles 'reserved' is?
Kan dit niet een fout in de bios zijn? Nu komt zon epia wel uit een tijd dat er beter aandacht is besteed, maar feilloos zijn ze niet natuurlijk.
Bovendien is de Epia voor Windows 9x/XP bedoeld en daar is upper ram geen ding meer. Misschien wordt door deze flaw het upper wel geclaimd ongeacht of shadow aan staat?
Of een verkeerde toggle? Ik heb ooit een 486 gehad die met wait states 3 sneller was dan ws 0 (bios instelling wel te verstaan) :+

En inderdaad, dit is de SiS 746, ik ben te snel geweest met door kopiëren 8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:27:
[...]

Kan dit niet een fout in de bios zijn? Nu komt zon epia wel uit een tijd dat er beter aandacht is besteed, maar feilloos zijn ze niet natuurlijk.
Bovendien is de Epia voor Windows 9x/XP bedoeld en daar is upper ram geen ding meer. Misschien wordt door deze flaw het upper wel geclaimd ongeacht of shadow aan staat?
Of een verkeerde toggle? Ik heb ooit een 486 gehad die met wait states 3 sneller was dan ws 0 (bios instelling wel te verstaan) :+
Heb wat zitten rommelen met alle toggles zonder effect, tot ik de integrated Ethernet uitzetten. Toen opeens wel upper memory beschikbaar en werkende EMS.

Maar ik wil werkende LAN, dus nieuwe uitdaging: ik had bootROM uitgezet in BIOS maar hij bleef toch in geheugen geladen. Dus andere BIOS geprobeerd. 2.07 is op TheRetroWeb beschikbaar. Die had helemaal geen optie voor bootROM in BIOS - maar na reguliere POST kon ik op Esc druken en daar wat cryptisch voor boot opties kiezen. Ik koos "local drive boot" en warempel, geen geladen bootROM meer, dus zowel NIC als EMS beschikbaar :)

Edit:
En stap 2: audio doet het nu prima. Opvallend is dat het niet aan EMS ligt - zelfs al laad ik weer de bootROM en krijg ik weer zelfde foutmelding van EMM386 werkt geluid met VIAUDIO en FM vis VIAFMTSR perfect. Blijkbaar was de legacy SB implementatie in 1.09 gewoon gaar en werkt het in 2.07 volledig. Enfin, ik kan verder.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 11-12-2024 00:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:47:
[...]

Heb wat zitten rommelen met alle toggles zonder effect, tot ik de integrated Ethernet uitzetten. Toen opeens wel upper memory beschikbaar en werkende EMS.

Maar ik wil werkende LAN, dus nieuwe uitdaging: ik had bootROM uitgezet in BIOS maar hij bleef toch in geheugen geladen. Dus andere BIOS geprobeerd. 2.07 is op TheRetroWeb beschikbaar. Die had helemaal geen optie voor bootROM in BIOS - maar na reguliere POST kon ik op Esc druken en daar wat cryptisch voor boot opties kiezen. Ik koos "local drive boot" en warempel, geen geladen bootROM meer, dus zowel NIC als EMS beschikbaar :)

Edit:
En stap 2: audio doet het nu prima. Opvallend is dat het niet aan EMS ligt - zelfs al laad ik weer de bootROM en krijg ik weer zelfde foutmelding van EMM386 werkt geluid met VIAUDIO en FM vis VIAFMTSR perfect. Blijkbaar was de legacy SB implementatie in 1.09 gewoon gaar en werkt het in 2.07 volledig. Enfin, ik kan verder.
Toch een bios flaw dus, mooi dat je zo weer verder kunt!
Ik denk dat ze bij de nieuwe bios dit als fix hebben geïmplementeerd :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Iemand bekend met dit merk en is het €10 waard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlbbBdMCQMWUK8NHvCjdqMAKXSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZldp5uVqWhmB4JNfJhDvqHk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynaPPxMiKvnGVTm2eqssSwq1uzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvR5S3Nv1068mrklqRIJW5bx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleDutch op 12-12-2024 11:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:41
Bekend met het merk Cherry? Dat lijkt me wel, is toch wel 1 van de grootste/bekendste in mijn ogen :)

De waarde van dit specifieke model heb ik geen idee van.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Xilvaro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:52:
Bekend met het merk Cherry? Dat lijkt me wel, is toch wel 1 van de grootste/bekendste in mijn ogen :)

De waarde van dit specifieke model heb ik geen idee van.
Wel met Cherry maar Highscreen zegt mij niks.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NitroX infinity
@DoubleDutch Highscreen is/was het huismerk van Vobis

Zie rechts, onder de foto van de pc;

Wikipedia: Vobis

Edit; nog een voorbeeldje; https://www.vobis.nl/aanbiedingen/highscreen-ultimate.html

[ Voor 21% gewijzigd door NitroX infinity op 12-12-2024 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Highscreen heeft een collectable waarde intussen :)
Is het ps/2 of din?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@Waterbeesje De GF4 MX4000 die ik heb kon ook machtig overklokken (heb vaak weinig geluk met OC, maar dat ding kon het wel). Kon de clocks verdubbelen, en dan kon ik Quake 3 nog (stabiel) draaien, en ging de FPS van iets van 60 naar 93FPS (1024x768) op m'n P3 1Ghz en AGP 2x slot.

Andere 3d programma's / games kregen last van artefacts of crashen, zoals 3dMark, maar iets lagere snelheid (300 / 350 core / mem als ik me niet vergis), en dan kon die ook ongeveer 3300 punten halen in 3DMark01.

De MX440se is een raar ding, kon wel overklokken maar dan werd die trager dan stock... 8)7 En dan moest je heel ver overklokken om überhaubt de stock FPS te halen, dus dat was ook niks.

Een MX440 (of 420?) zonder 'se' toevoeging wil helemaal niks als je iets met de clock sliders doet (zoals de meeste videokaarten die ik heb volgens mij).

TNT2 (M64...) kon overklokken, maarja, dan ga je van praktisch niks, naar nog heel weinig performance :+

GeForce 4 Ti4400 had er ook geen zin in, Radeon 9000 wil zelfs op stock al amper draaien, 9200se ook niet, 9600TX (zo'n Medion ding) wou wel wat, maar amper snelheid verbetering, en een aantal andere kaarten (non-ATI of nVidia) nooit echt geprobeerd maar denk ook weinig te bereiken met overkloks daar als het al wil.

Op die MX4000 na, heb ik dus echt nooit 'golden samples' gehad qua overklok mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
NitroX infinity schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:55:
@DoubleDutch Highscreen is/was het huismerk van Vobis

Zie rechts, onder de foto van de pc;

Wikipedia: Vobis

Edit; nog een voorbeeldje; https://www.vobis.nl/aanbiedingen/highscreen-ultimate.html
Ik dacht dat ze failliet waren :? Ik heb er vroeger het nodige besteld. Toen zaten ze nog in de Harense Smid bij Ravenstein. Het waren altijd aardige mensen en over omruilen deden ze nooit moeilijk. Hun service was beter dan Levix (ook een vergelijkbare keten). Levix is ook niet slecht, maar ze zijn best duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:52:
Highscreen heeft een collectable waarde intussen :)
Is het ps/2 of din?
Het is een Ding aansluiting en er zit een verloop stekker tussen naar Ps2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
@NitroX infinity Thx voor de linkjes.

@Waterbeesje

Het is een Din aansluiting en er zit een verloop stekker tussen naar Ps2.

[ Voor 34% gewijzigd door DoubleDutch op 12-12-2024 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:58:
@Waterbeesje De GF4 MX4000 die ik heb kon ook machtig overklokken (heb vaak weinig geluk met OC, maar dat ding kon het wel). Kon de clocks verdubbelen, en dan kon ik Quake 3 nog (stabiel) draaien, en ging de FPS van iets van 60 naar 93FPS (1024x768) op m'n P3 1Ghz en AGP 2x slot.

Andere 3d programma's / games kregen last van artefacts of crashen, zoals 3dMark, maar iets lagere snelheid (300 / 350 core / mem als ik me niet vergis), en dan kon die ook ongeveer 3300 punten halen in 3DMark01.

De MX440se is een raar ding, kon wel overklokken maar dan werd die trager dan stock... 8)7 En dan moest je heel ver overklokken om überhaubt de stock FPS te halen, dus dat was ook niks.

Een MX440 (of 420?) zonder 'se' toevoeging wil helemaal niks als je iets met de clock sliders doet (zoals de meeste videokaarten die ik heb volgens mij).

TNT2 (M64...) kon overklokken, maarja, dan ga je van praktisch niks, naar nog heel weinig performance :+

GeForce 4 Ti4400 had er ook geen zin in, Radeon 9000 wil zelfs op stock al amper draaien, 9200se ook niet, 9600TX (zo'n Medion ding) wou wel wat, maar amper snelheid verbetering, en een aantal andere kaarten (non-ATI of nVidia) nooit echt geprobeerd maar denk ook weinig te bereiken met overkloks daar als het al wil.

Op die MX4000 na, heb ik dus echt nooit 'golden samples' gehad qua overklok mogelijkheden.
Op zich heb ik qua OC op videokaarten ook nooit veel succes geboekt als het om ruwe kloksnelheid gaat. Wel heb ik op een Asus P3B-f moederbord de AGP bus naar 100MHz gehad (met fsb op 150MHz), dat geeft ook een lekkere boost in 3Dmark. Ook voor der videokaart, maar dan wordt het wel zoeken naar de kaart die dat trekt. De genoemde "MX480" trekt dat prima. Twee Ti4200's gaan prima tot 83MHz AGP bus.
Deze MX4000 zou wat dat betreft wel wat mogen overklokken, maar hij is stock al zo traag dat hij de MX440 niet gaat passeren.

Oh ja, een ET4000AX met Isa bus op 12MHz gaat ook als de brandweer :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:05:
@NitroX infinity Thx voor de linkjes.

@Waterbeesje

Het is een Din aansluiting en er zit een verloop stekker tussen naar Ps2.
Mooi voor een AT vorm moederbord dus! (En stiekum ben ik een beetje jaloers omdat ik er eentje voor bij mijn Highscreen SkyMini zoek)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

DoubleDutch schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:01:
[...]
Wel met Cherry maar Highscreen zegt mij niks.
:o

Als lid van de Highscreen fanclub, (welke overigens net zo echt bestaat als de legendarische BP6 met dual Itanium), voel ik mij verplicht om iets te posten. :7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctmDynXPluYcDGz8SssZM6OefSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrtQlW7pKxpbvVDz5mtOU4An.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ-0y_PpVlkAT1bYNY1BbapWgNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgiZa2CL1cOAz9v3A9vsMihs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06Ff1vSZXKuBdAW22Xt_Pea9c6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eeei2vBhnUIZ6XTBad0oeorg.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqjMi5AkllU889JzEb4CVC9-9Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLvAXBEfWxQrtK0FRN3sA3tS.jpg?f=fotoalbum_large
oude foto, inmiddels heeft de rechter PC ook (originele) front USB.

En dan heb je ook nog de Colani's. Moet je van houden, dus die heb ik niet.
Verder ben ik jaloers op @dion_b z'n monitor welke realtime de refresh rate laat zien op een apart display. :9~ ;)

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 12-12-2024 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:08:
[...]

Mooi voor een AT vorm moederbord dus! (En stiekum ben ik een beetje jaloers omdat ik er eentje voor bij mijn Highscreen SkyMini zoek)
Kan morgen voor je vragen bij de kringloop wat die kost,wil hem dan wel naar je opsturen. ✌🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
PD2JK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:31:
[...]

Als lid van de Highscreen fanclub, (welke overigens net zo echt bestaat als de legendarische BP6 met dual Itanium), voel ik mij verplicht om iets te posten. :7

[Afbeelding]

Verder ben ik jaloers op @dion_b z'n monitor welke realtime de refresh rate laat zien op een apart display. :9~ ;)
Nooit van deze modellen gehoord, bedankt voor het delen van de foto's. ☺️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modelnr: G81-3081SBU

Dus:
- G81= Cherry MY switches = (en ik citeer) "typing feels like prodding a dead octopus" = veruit slechtste mechanische switches van Cherry
- 30xx= tweede generatie, plastic behuizing. Veel minder stevig/goed dan de 10xx behuizingen, maar op zich prima retro. Is overigens nog steeds in productie.
- xx81= OEM bord (Highscreen dus in dit geval)
S = Dye sub caps. Zeer gewilde vintage Cherry caps. De caps alleen al zijn (veel) meer dan EUR 10 waard, hier geven mensen veel geld aan uit.
B = tactile switches (niet dat je daar bij MY veel van merkt...)
U = US ANSI layout

Kortom, bord is vrij gemiddeld, switches zijn ronduit waardeloos maar keycaps zijn geweldig.

Beste wat je ermee zou kunnen doen IMHO is kopen (want die caps...), op zoek gaan naar een cosmetisch waardeloze G80-30xx bord (identiek maar dan met MX switches) met switches naar keuze (tweede letter A = MX Black (linear), B = MX Brown (tactile), F / S = MX Blue (clicky)) en dan ingewanden en caps omwisselen. Of als je het kunt vinden een G80-10xx bord en alleen de keycaps overzetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Stom stond €10 euro op. 🫣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:18

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

[Afbeelding]

De rechter PC op de grote foto hebben wij vroeger ook gehad, maar dan zonder de slot loaders.. Die zijn van het merk Aopen, als ik me niet vergis?

Aan die PC heeft een jonge _Eend_ het nodige verprutst verbeterd O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
[...]

...
Die rechter mag wel eens aan de retrobright :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
NitroX infinity schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:16:
[...]

Die rechter mag wel eens aan de retrobright :X
Dat is het nieuwe oranje :Y

grapje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:37:
[...]

Kan morgen voor je vragen bij de kringloop wat die kost,wil hem dan wel naar je opsturen. ✌🏻
Oeh als dat zou kunnen zou dat echt super tof zijn _/-\o_
Stuur maar een pm als je iets weet :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:53:
[...]

Modelnr: G81-3081SBU

Dus:
- G81= Cherry MY switches = (en ik citeer) "typing feels like prodding a dead octopus" = veruit slechtste mechanische switches van Cherry
- 30xx= tweede generatie, plastic behuizing. Veel minder stevig/goed dan de 10xx behuizingen, maar op zich prima retro. Is overigens nog steeds in productie.
- xx81= OEM bord (Highscreen dus in dit geval)
S = Dye sub caps. Zeer gewilde vintage Cherry caps. De caps alleen al zijn (veel) meer dan EUR 10 waard, hier geven mensen veel geld aan uit.
B = tactile switches (niet dat je daar bij MY veel van merkt...)
U = US ANSI layout

Kortom, bord is vrij gemiddeld, switches zijn ronduit waardeloos maar keycaps zijn geweldig.

Beste wat je ermee zou kunnen doen IMHO is kopen (want die caps...), op zoek gaan naar een cosmetisch waardeloze G80-30xx bord (identiek maar dan met MX switches) met switches naar keuze (tweede letter A = MX Black (linear), B = MX Brown (tactile), F / S = MX Blue (clicky)) en dan ingewanden en caps omwisselen. Of als je het kunt vinden een G80-10xx bord en alleen de keycaps overzetten.
"typing feels like prodding a dead octopus" ken ik er meer van, de generieke HP oem rubber dome bordjes die ze bij desktops leveren voelen ook zo :')
Trouwens het andere Cherry bordje dat hier rondzwerft voelt ook niet bijster fijn, zal eens kijken welk type het is

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

[Afbeelding]

Die twee torens uit de laatste foto heb ik ook! :D
De mini links volgens mij bijna origineel, maar ik twijfel over de videokaart en harde schijf. Cd speler sowieso niet. (En de voodoo is uiteraard niet origineel)

De midi toren heb ik ook, maar dat zit een P3B-f in met 980MHz P3 :p ik heb werkelijk geen idee wat daar origineel in 'hoort'. Jij wel?

Colani heb ik nog een lege bigtower staan, maar die mist zijn zijkappen en fdd cover...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 10:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje offtopic: je mot de wikipedia van COlani eens lezen. Kerel wist kennelijk op zijn 4de al hoe ie moest solderen omdat zijn ouders heb geen speelgoed gaven, maar een knutselkamer met materialen waar ie zelf zijn speelgoed in elkaar mocht zetten :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:33:
[...]

Oeh als dat zou kunnen zou dat echt super tof zijn _/-\o_
Stuur maar een pm als je iets weet :D
Stuur je straks een PM maar heb hem voor €2 mee kunnen krijgen. 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waterbeesje schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:44:
[...]
De midi toren heb ik ook, maar dat zit een P3B-f in met 980MHz P3 :p ik heb werkelijk geen idee wat daar origineel in 'hoort'. Jij wel?
Het kan zowel Pentium MMX als Pentium II zijn. Uit mijn directe omgeving weet ik dat één gezin een P166 had en een ander een Pentium II 266.

Even een foto gemaakt van eentje welke nog onder handen genomen moet worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KETiidLQ-Ytd0PCjM_b9aqstGF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYEf59sloV9WCJoisASjMQZs.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zal helemaal uit elkaar moeten, helaas van een roker geweest.

NSFW
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr8EpcCdd3PD8T7OLiM_P5TTmZQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASjiNUMP3U740zGcrFQtOtVB.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar wel een mooi FIC PA-2010+ bord met daarop een Pentium MMX 233 en een Diamond Stealth II S220 (Rendition Vérité V2100)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4d-EBa5QfxOsOE82OPLVHwECPM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rsgn1lwoZaYyCwaO3cGWBRkK.png?f=user_large
Colani heb ik nog een lege bigtower staan, maar die mist zijn zijkappen en fdd cover...
Passen de 'normale' kappen/platen/deksels ook niet? Dat maakt de zoektocht niet veel makkelijker, maar toch. FDD cover wordt helemaal lastig.

Pagina: 1 ... 72 ... 88 Laatste