Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 71 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ron79 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

EN niet alle retro PC's hebben uberhaupt een koelblok op de CPU.
Alles tot en met de 486DX-33MHz kan zonder koeler/heatsink werken. de 50 en 66MHz versies zitten wel koelers op met heatsink
Sommige 286'en konden ook echt niet zonder koeblokje. Maar iedere 808x, 386 en 486 tot 40MHz deden het prima zonder.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:36

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:56:
Koelpasta vervangen om het vervangen zou ik ook niet zomaar doen, enkel als het toch open ligt. En als ik weet dat het pas is gebeurd, durf ik het ook prima te laten zitten en de koeler er terug op te plempen.

De discussie gaat voor mij meer om de volgende dingen:
- hoe snel droogt het uit? (Tandpasta na een week bijvoorbeeld)
- hoe makkelijk is het aan te brengen of verwijderen? (Thermische klei of brokkelende plamuur)
- is het niet te duur? (Ja altijd)

Die paar graden koeler die je met een betere pasta bereikt zal echt het verschil niet maken voor wat ik er mee doe. Het is dat tandpasta te snel uitdroogt, anders zou dat voor alles onder P4/Athlon prima zijn.
Ik zie soms ook van die reacties "Je kan beter tandpasta gebruiken dan niks ertussen" , maar tandpasta is wel een van de meest domme dingen om te gebruiken als 'thermal paste'. Als het opdroogt (en dat gaat snel) heb je juist calcium / kalk in de micro-groefjes die je probeert op te vullen , en kalk geleid erg slecht hitte, dus eigenlijk word het probleem dan nog erger dan zonder koelpasta (die lucht vul je dan wel weer op met echte koelpasta, maar als er al opgedroogde kalk in zit kan er geen koelpasta meer in).

En inderdaad, vaak praat je maar over een paar graden verschil (tussen oude of nieuwe koelpasta), maar vaak word dat overdreven met wel "50 graden verschil!11one!" (ik weet uit ervaring, dat bij die Intel pushpins vaak de koeler niet goed bevestigd zat, dus die 50 graden verschil kwam niet door pasta vervangen, maar door eindelijk de koeler goed te bevestigen).

Maarja... "someone on the internet says" , hele volksstammen blijven vast aan die mythes houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:32
Ik heb vaak pc's uit elkaar gehaald (ook bij mijn vrijwilligerswerk) en soms (niet altijd) zie je bij systemen van pakweg 15 jaar en ouder dat de pasta keihard is geworden. Dus dat doet niks meer.

Maar als ik bv kijk naar mijn hoofdsysteem, dat systeem draait 6 jaar nu. En zolang de temperaturen niet te hoog worden en zolang er geen extra lawaai afkomt blijf ik er lekker af. Ik houd hem wel stofvrij, maar ook dat is tegenwoordig makkelijk. Want die kast heeft ook stoffilters, dus die houd al een groot deel van het stof uit de kast. Wel moet ik soms die stoffilters ontstoffen natuurlijk. Vooral aan de intake kant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dennis_rsb schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:44:
Ik heb vaak pc's uit elkaar gehaald (ook bij mijn vrijwilligerswerk) en soms (niet altijd) zie je bij systemen van pakweg 15 jaar en ouder dat de pasta keihard is geworden. Dus dat doet niks meer.
Hoezo "doet dat niks meer?". :?

Het is er om de kleine oneffenheden tussen processor en koelblok op te vullen. Lucht is namelijk een aardige goede isolator en het enige wat de koelpasta echt moet doen is minder goed isoleren dan lucht. Optimaal is natuurlijk als het goed thermisch geleid en daarom zijn er allerlei koelpasta's op de markt die claimen beter geleiding te hebben dan de concurrent.

Een koelblok moet zoveel mogelijk de processor raken. De koelpasta wil je zo dun mogelijk hebben om dat zo veel mogelijk te benaderen. Maar niet te dun, want dan krijg je weer lucht op plekjes. Dus beter net iets meer dan "precies genoeg" dan net iets te weinig. Als het koelblok goed op zijn plek zit dan is de koelpasta door de druk verspreid en zit het in de oneffenheden waar het zijn werk doet. (zijn werk: beter geleiden dan lucht ~ zo goed mogelijk warmte geleiden).

We kunnen een hele discussie voeren over wat het doet over tijd, hoe snel het "opdroogt", hoe erg dat is, etc etc. Vind ik niet bijster interessant. Zonder empirisch onderzoek gaan we daar weinig concreets over kunnen zeggen lijkt mij.

Ook oude pasta doet zeker nog wel wat. Het zou sowieso beter moeten zijn dan lucht.
Wanneer dat koelblok verder niet bewogen wordt verwacht ik niet dat het echt mis gaat.
Wanneer je een koelblok ergens af haalt dan zeker de koelpasta te vervangen. Goed schoon maken en nieuwe aanbrengen. Je bent er dan toch en oude pasta die ingedroogd is zal minder goed vloeien. Bij herinstallatie van het koelblok op oude pasta zul je dan niet goed de oneffenheden vullen, waar verse pasta dat beter zal doen naar verwachting.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 11-10-2024 00:07 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Ultraman oke doet niks is misschien overdreven. Maar laat ik zeggen dat harde pasta minder effectief is.

De initiële reden dat ik over koelpasta begon is omdat bij sommige pc's die ik hier heb al 25 jaar dezelfde koelpasta heeft. En aangezien niet alle processors en moederborden uit die tijd thermische beveiliging hebben..

Maar ik hoor nu dat het wat genuanceerder is, en dat er überhaupt vroeger lang niet altijd koelpasta is gebruikt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

T/m 386 zie je meestal geen heatsink.
Op 486 en vroege Pentiums genoeg koelblokjes (met of zonder fan) zonder pasta inderdaad.
Of een heatsink direct op de processor geplakt.
Latere Pentiums, Pentium MMX en nieuwer: actieve koeling. En dan smeer je er ook wat pasta tussen.

[ Voor 59% gewijzigd door Ultraman op 10-10-2024 16:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vanaf DX50/DX2 wordt het spul echt heet. Het zal de hitte wel overleven zonder koeling, maar je wil wel iets van koeling voor de levensduur van deze mooie stukjes antiek.

Hier met een nieuwe oude build bezig. Teaser: :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZsyhO6K3KmyZpTs9M0o5jvWAkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkmOi9HWkyZGqdnnSRqC6d1X.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
PD2JK schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:55:
Vanaf DX50/DX2 wordt het spul echt heet. Het zal de hitte wel overleven zonder koeling, maar je wil wel iets van koeling voor de levensduur van deze mooie stukjes antiek.

[Afbeelding]
Je nieuwe build zal niet sneller kunnen zijn dan 19,9MHz :+

Ik ga weer eens opteren om naar Helmond te gaan. Dan zou dat de 3e keer zijn. Zelf heb ik geen retro spullen staan ivm mijn kleine woning. Daar heb ik Helmond voor :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jimh307 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Ik ga weer eens opteren om naar Helmond te gaan. Dan zou dat de 3e keer zijn. Zelf heb ik geen retro spullen staan ivm mijn kleine woning. Daar heb ik Helmond voor :P
Sta je dan met je 386 SX20 :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

jimh307 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Als hij het puntje zwart verft, kan die door tot 199Mhz ;)

...sta je dan met je 233Mhz MMX >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jongens rustig, geen paniek. Die punt kan gewoon ge-jumpert worden. En in de de-turbo zal ik hem aan zetten, eens? ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:55:

[Afbeelding]
Ik zou een 286-16 voorstellen en overklokken naar 17,6MHz :')

De eerste DX2's werden ook zonder koeling uitgebracht. Ze werden inderdaad kokendhete, en al snel werd de specificatie gewijzigd naar heat sink required.

Persoonlijk zet ook er ook graag een waaier op, al is het niet per se nodig.
(Of een DX2-66 SX955 pakken en op 3,3 volt laten boeren natuurlijk)

Zelfs een 486SX25 zet ik nog een koeler op (en oc naar 33 of 40)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 18:35

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:12:
Jullie hebben hem vast ook wel gezien, maar hij is onderweg :)
[Afbeelding]
En hij is binnen. In de advertentie stond dat hij nieuw was en dat neem ik doorgaans met een flinke korrel zout. Deze lijkt echter echt ongeopend te zijn. De blister(?) zit nog vastgesmolten en is daadwerkelijk ongeopend, net zoals het boekje waar ook de tool bij zit.

Bijna zonde om open te maken.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:11:
[...]

En hij is binnen. In de advertentie stond dat hij nieuw was en dat neem ik doorgaans met een flinke korrel zout. Deze lijkt echter echt ongeopend te zijn. De blister(?) zit nog vastgesmolten en is daadwerkelijk ongeopend, net zoals het boekje waar ook de tool bij zit.

Bijna zonde om open te maken.
Werkelijk ongeopend maakt het wel unieker, zeker meer waard :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Werkelijk ongeopend maakt het wel unieker, zeker meer waard :)
De doos helaas niet. Maargoed, ik wil graag een mooie build dus het zal toch open moeten. Tenzij er opeens een losse gebruikte versie weer voorbij komt.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Van t weekend wat geprutst. Heb de Fujitsu p3 bak geïnstalleerd met win98se. Gaande weg gaf ie kuren. Bleek de hdd te zijn. Zit nu een andere hdd in (cf heb ik ook liggen, maar ik maak eerst wat hdds op) verder heb ik de ram ietsje geüpgrade naar 256 mb.

Verder heb ik de hp brio p2 400 mhz weer eens aangeslingerd na +-3 maanden. En verdorie, de hdd is kapot. Ik luisteren, ik hoorde de clicks of death. Het was een quantum bigfoot. Heb er nu een 20 gb IBM ingezet. Maar windows installatie mislukte hele tijd. Totdat ik besloot om te starten naar dos prompt. En dan intikken "win" zodat ie start naar windows. En toen ging de installatie wel verder.

En verder: we hadden het over temperaturen laatst. Omdat ik liever niet onnodig de koelers erafhaal (wie weet wat je tegenkomt haha) en aangezien ik geen goed win9x hwmonitor achtig programma heb, heb ik een alternatief gebruik. Ik heb met een infrarood thermometer gekeken, groffe indicatie waren alle pc onderdelen max 30-40 graden, dus dat lijkt me dik in orde, in elk geval was dit bij de Fujitsu p3 en de hp brio p2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Yes, ik heb 'm! Een Diamond Monster 3D 2 met 8MB.

Dit is de kaart die ik vroeger in mijn Aptiva K6-6 had zitten. Er zit nu een 12MB versie in, maar die ga ik dus -heel controversieel- downgraden.

@dennis_rsb een kapotte Bigfoot is altijd jammer.
Nu is het een unieke presse-papier geworden. Niet weggooien want er zijn zeker mensen die dit als vitrine object willen hebben :)

En die IBM schijf... Kun je daar het exacte typenummer van posten? Ik ben benieuwd of het een Deathstar is :p

Wat betreft de monitoring: er is zeker nog een HWmonitor in omloop voor Windows 98 (en ik dacht zelfs doorontwikkeld) zodat je alle beschikbare sensors kunt uitlezen. Maar cpu temperatuur weer ik niet of die überhaupt beschikbaar gaat zijn op een P2 system.

En qua temps herinnert @Waterbeesje zich nog dat hij een K6-2+ tegenkwam in een computer die op 2,8V draaide... Man, dat ding was loeiheet! Maar werkt nog zonder bokken (inmiddels op wat minder sadistische voltages)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje toevallig was ik ook niet van plan om die bigfoot weg t gooien (of beter gezegd recyclen) precies idd vanwege “kijk dit was een uniek formaat hdd vroeger en komt uit deze hp brio”

Betreft die IBM schijf, dan zou ik dat een keer moeten opzoeken. Ik heb de pc nu net dichtgeschroefd en opgeborgen gisteren.

Ik heb HwInfo werkend https://www.hwinfo.com/ op windows 98, maar dan zonder thermosche sensors werkend.. en opzich is zon infraroord ook best handig, ook omdat je dan de psu temps kan checken.

Nja ik heb zelfs niks gedaan aan overclocken of overvolten. En de knoopcel is eruit, dan zijn alle instellingen weg toch? Of moet dat via jumpers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Waterbeesje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:50:
Yes, ik heb 'm! Een Diamond Monster 3D 2 met 8MB.

...
Ah, zo'n 12MB versie heb ik ook nog liggen. Moet m eigenlijk nog altijd eens goed testen, vorig jaar zomer op een rommelmarkt voor 1 euro gevonden. Heb m wel al in een Siemens Pentium 2 400Mhz ingebouwd en er komt beeld uit, maar zit nog te klooien om die pc helemaal up-and-running te krijgen; CD-ROM drive wil ie nog niet goed herkennen, zowel niet in MS-Dos als niet in de Windows 98 wat erop staat. Moet dat eerst werkend krijgen om mn CDtje met 3Dfx drivers te kunnen installeren. Er zat voorheen een CDRom in die kapot was, waren ook wat generieke IDE drivers geinstalleerd maar werkt dus niet met andere CDRom's die ik heb geprobeerd. Als ik tijd heb nog eens mee klooien of anders de disk eens helemaal formatteren en from scratch beginnen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Moi_in_actie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Ah, zo'n 12MB versie heb ik ook nog liggen. Moet m eigenlijk nog altijd eens goed testen, vorig jaar zomer op een rommelmarkt voor 1 euro gevonden. Heb m wel al in een Siemens Pentium 2 400Mhz ingebouwd en er komt beeld uit, maar zit nog te klooien om die pc helemaal up-and-running te krijgen; CD-ROM drive wil ie nog niet goed herkennen, zowel niet in MS-Dos als niet in de Windows 98 wat erop staat. Moet dat eerst werkend krijgen om mn CDtje met 3Dfx drivers te kunnen installeren. Er zat voorheen een CDRom in die kapot was, waren ook wat generieke IDE drivers geinstalleerd maar werkt dus niet met andere CDRom's die ik heb geprobeerd. Als ik tijd heb nog eens mee klooien of anders de disk eens helemaal formatteren en from scratch beginnen.
CD-Roms... Die gebruik ik maar zelden meer.
Mijn voorkeur: Alles op een compact flash van 8GB plempen en de installatiebestanden heb ik allemaal bij elkaar. En makkelijk uit te wisselen met een moderne pc.
Nieuwe videokaart? Driver downloaden uit de open archieven van vogonsdrivers en op de cf er bij plempen.

Die CF kaartjes zijn native IDE dus als het die de autodetectie komt, werkt het :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje cf is idd wel fijn. Maar heb jij dan gewoon 2 cf adapters per pc? 1 met het os en 1 voor de uitwisseling van bestanden? Of doe je alles met 1 kaartje en adapter?

Overigens vind ik usb ook wel handig, alleen is mijn ervaring dat je met win98se dat je wel mass store drivers moet installeren (bv via cd) vanaf win ME is dit niet nodig meer.

Ik denk wel dat cf en usb de duurzamere optie is. Cd's en spelers sterven uit, floppys en drives al helemaal (nog afgezien van de zwakke opslagcapaciteit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dennis_rsb schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:28:

Ik heb HwInfo werkend https://www.hwinfo.com/ op windows 98, maar dan zonder thermosche sensors werkend.. en opzich is zon infraroord ook best handig, ook omdat je dan de psu temps kan checken.

Nja ik heb zelfs niks gedaan aan overclocken of overvolten. En de knoopcel is eruit, dan zijn alle instellingen weg toch? Of moet dat via jumpers?
Op oudere systemen (Pentium 2 tot P4) gebruikte ik vaak Speedfan, die werkte daar meestal wel op. Alles was zo'n beetje na P4 kwam werd Speedfan al snel knudde (vaak foute uitlezingen).

Veel oudere systemen hadden ook een vrij primitieve temperatuur meting (als ze die überhaubt al hadden), vaak gewoon een sensor-lipje tegen de heatsink aan, of een diode onder in de socket.

Zelf gebruikte ik nog wel eens gewoon zo'n buiten thermometer, drukte de sensor dan gewoon ergens tussen de koelribben van de heatsink en dan kabeltje door de behuizing naar buiten en voila, kon je de temperatuur mooi zien. Dingen hebben vaak niet zo'n groot bereik qua temperatuur, maar vaak voldoende dat die geen errors geeft (als de temperatuur te hoog of te laag word).

In m'n Compaq Deskpro 2000 heb ik nog zo'n buiten thermometer zitten, want dat ding heeft van zichzelf helemaal geen sensors, en werkt mooi.

Heb zelfs nog een tijdje een vlees thermometer gebruikt. "Vleesthermometer?!!!" hoor ik je denken, is eigenlijk bedoeld voor als je vlees in de oven had of iets dergelijks, dan kon je dat ding erin prikken en kijken of de boel van binnen goed gaar was. Ding was ideaal, omdat die tot 200ºC kon (echter geen min temperaturen...). Was alleen uitkijken met de kabel en sensor, die waren van metaal, en die moet dan geen contact maken met andere elektronische onderdelen :P .

Zo'n infrarood thermometer heb ik ook wel, ook heel handig, alleen moet je dan wel altijd de kast los hebben (heb ik wel heel vaak, maar niet altijd). Vooral handig bij warme onderdelen zonder sensor, VRM's bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Waterbeesje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

CD-Roms... Die gebruik ik maar zelden meer.
Mijn voorkeur: Alles op een compact flash van 8GB plempen en de installatiebestanden heb ik allemaal bij elkaar. En makkelijk uit te wisselen met een moderne pc.
Nieuwe videokaart? Driver downloaden uit de open archieven van vogonsdrivers en op de cf er bij plempen.

Die CF kaartjes zijn native IDE dus als het die de autodetectie komt, werkt het :p
Ik heb ook van die IDE > CF adapters liggen, zag ze altijd bij LGR op Youtube, maar ik gebruik ze eigenlijk niet. Ik ben dan zo iemand, noem het purist, perfectionist of masochist...ik wil gewoon een periode correcte, oude, luidruchtige HDD in die pc's. Daarom zit er ook een 1.2Gb Quatum Bigfoot in mijn Pentium 1 bigtower, of een dikke 45MB aan "spinning rust" in mn Siemens Nixdorf 486. Alleen bij t spul nieuwer dan mn Athlon64 builds (eerste Core2Duo of eerste Core i7 Extreme builds), alleen daar heb ik er een SSD in zitten; soms puur zoals toen als bootdisk (60GB OCZ Agility ding), slechts 2 builds zijn SSD only (de Core i7 980X en een AMD 1090T bakkie).

Het hele klooien met CDs en diskettes is voor mij deel van de fun en die hele handel werkend krijgen (zoals een CD-rom drive onder MS-Dos) daar heb ik ook weer heel wat van (nogmaals) geleerd. Na uren klooien kwamen er toch wel wat "ow ja, zo ging dat.." momentjes, want ik heb dat 30+ jaar geleden ook wel eens gedaan. Deels deed mijn oom dat voor mij bij het samenstellen van de pc, maar bij upgrades deed ik het zelf uitzoeken. Lekker klooien met MS-Dos commands, IRQ settings, pins en switches op t moederbord, heerlijk.

En ja, soms schiet het totaal niet op. Ach, dan ga ik aan een andere oude pc klooien, op een van die pc's gamen of totaal wat anders doen. Het is niet zoals vroeger dat wanneer ik iets verknalde, dat ik geen (werkende) pc meer had en het echt moest fixen alvorens ik weer Hocus Pocus, Tetris, Red Alert of wat dan ook kon spelen. Die luxe heb ik dan tegenwoordig, alleen zo verdomd weinig tijd met een fulltime job, al het werk en andere hobbies in en om t huis en een peuter die heel wat aandacht behoeft :P

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Nemesizz speedfan had ik ook geprobeerd op o.a. de pentium II. Maar installeren lukt, starten niet. Mogelijk werkt een hele oud versie van speedfan wel. Ik heb wel eens gegoogled en dan kom je oldversion.com tegen, maar dan kijk ik op reddit en dan zijn er verhalen over malware. Dus dan denk ik al snel "die gok ga ik niet nemen" 🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dennis_rsb schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:12:
@Nemesizz speedfan had ik ook geprobeerd op o.a. de pentium II. Maar installeren lukt, starten niet. Mogelijk werkt een hele oud versie van speedfan wel. Ik heb wel eens gegoogled en dan kom je oldversion.com tegen, maar dan kijk ik op reddit en dan zijn er verhalen over malware. Dus dan denk ik al snel "die gok ga ik niet nemen" 🤪
Ik heb altijd nog zo'n oude versie die toen eh... nieuw was. Dus toen nog gewoon van die officiële site (dus zonder malware).

(even spieken op m'n USB stick), bestand is Speedfan433, uit 2007 en malwarevrij volgens m'n virusscanner :+

Werking was wisselend, want niet alle borden hadden (uitleesbare) sensors. Bij m'n Abit BH6 werkte het wel, maar ik heb ook een paar PII borden waar je geen uitleesbare sensors had en dan kon je misschien voltages zien en evt een sensor van de HDD.

Bij m'n Asus PC-DL bord (dual Xeon bordje) was Speedfan de enige die beide CPU's kon uitlezen, programma's als HWMonitor konden alleen CPU 1 zien (gek genoeg, normaal werkt HWMonitor beter).

Nouja, ik zou in elk geval oppassen met bepaalde sites, niet de moeite waard om je systeem te riskeren aan malware, ik ben daar zelf ook altijd erg voorzichtig mee. Soms is de file zelf niet besmet, maar de site waar je het vandaan moet halen (of een van de advertenties daarop) wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Nemesizz ja exact. Ik bewaar tegenwoordig ook meer software. Ik maak vaak onderscheid in 2 mappen. De ene werkt (ook) onder win9x en andere werkt op xp (nt) voor win9x zijn rawwrite, winzip/winrar, nusb en directx mijn belangrijkste stukkies software

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:19:
@Waterbeesje cf is idd wel fijn. Maar heb jij dan gewoon 2 cf adapters per pc? 1 met het os en 1 voor de uitwisseling van bestanden? Of doe je alles met 1 kaartje en adapter?

Overigens vind ik usb ook wel handig, alleen is mijn ervaring dat je met win98se dat je wel mass store drivers moet installeren (bv via cd) vanaf win ME is dit niet nodig meer.

Ik denk wel dat cf en usb de duurzamere optie is. Cd's en spelers sterven uit, floppys en drives al helemaal (nog afgezien van de zwakke opslagcapaciteit)
Als primaire schijf zon lekker aftands stukje draaiend herrie productie. Dan standaard een cf lezer achterin, puur als opslag disk. Daarnaast heb ik nog een stuk of 6 a 7 van die lezers in de lade liggen. Net zo lang tot die op zijn en ik er weer nieuwe bestel :')

USB is mooi voor computers die dat hebben, maar op een 8088 pc... Die heeft niet eens IDE. Ja, zon xt cf kaartje met xt-ide bios uitbreiding :p

En voor de oudste pc's is er uiteraard laplink!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje aha. Ik dacht eerlijk gezegd dat jij alles op cf had. Maar blijbaar heb je als primaire disk wel een hdd. En de cf als alternatief van usb zegmaar.

Overigens grappig detail. 1 van mijn machines met een amd k6-2 in at case heeft geen usb poorten, maar wél 1 usb header. En toen ik m kocht zat er al zon usb bracket in. Je weet wel, niet die insteekkaarten, maar een soort metalen plaatje met aansluitingen die verbonden worden op je mobo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:15:
@Nemesizz ja exact. Ik bewaar tegenwoordig ook meer software. Ik maak vaak onderscheid in 2 mappen. De ene werkt (ook) onder win9x en andere werkt op xp (nt) voor win9x zijn rawwrite, winzip/winrar, nusb en directx mijn belangrijkste stukkies software
Ik heb al mijn retro pc's in een apart netwerksegment draaien met een eigen NAS erin. Op die NAS heb ik alleen maar spullen staan die betrekking hebben op de oude pc's, dus game ISO's of volledige games, programma's z(oals Corel Office, Nero, CloneCD, PowerDVD, Winamp), muziek die ik vroeger (en nu ook nog) veel luisterde en een apart deel met allemaal drivers en tools. Bij de drivers heb ik een map waar per pc alle drivers in staan die, na trial and error, werken en daarnaast heb ik een algemene map met allerhande drivers en tools. En daar heb ik de drivers dan opgedeeld per OS; dingen voor MS-Dos, 3.11, Win95, Win 98, ME, XP, Windows 7.

Qua tools is het meer een grote hoop, want de meeste dingen die daar staan werken over het gros (lees: 95, 98, ME, XP en 7) wel. Dingen zoals Everest Home, CoreTemp, Speedfan, Winrar, DirectX, .NET Frameworks, MSXML 4.0 (voor Age of Mythology werkend te krijgen) en nog heel wat van die dingen. Aangezien het meeste spul op Windows XP draait heb ik daarvoor de meeste tools, zoals StyleXP en TweakXP.

Ben nog altijd voornemens om te zoeken naar een manier en/of tooling om periodiek full system backups te maken van de systemen naar de NAS. Idealiter met 1 tooltje wat ik liefst centraal kan aansturen, maar of dat er is geen idee. Is nog een projectje c.q. uitzoekwerk voor deze winter :+
Maar ja, zo moet ik ook ooit nog eens beginnen met het backuppen van honderden diskettes, een groot deel nostalgische oude meuk van mijzelf uit de kindertijd (tekeningen, verhalen die ik schreef etc) en ook spelletjes en/of tooltjes en drivers. Spelletjes (uit MS-Dos tijd) is het minst interessante, aangezien je die tegenwoordig op diverse internetsites kunt downloaden.

Kortom, zoveel te doen, zo weinig tijd. Eerst nog maar eens zien te regelen om samen met een paar vrienden in de Kerstvakantie weer eens ouderwets te LANnen...lekker Quake 3, UT2004, Dungeon Siege, Starcraft, Tiberian Sun en Serious Sam spelen een paar dagen achter elkaar met chips, bier en pizza :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie zo zie je maar ieder heeft zijn eigen strategie. Ik vind jouw methode ook best uitgedacht. Over full backups, is norton ghost geen optie. Werd vroeger veel gebruikt, ik zelf ook tm +- 2013/2014.

Ik heb zelf al mijn bestanden op mijn w11 mainpc. Vanuit daar backups naar externe hdd's en deels cloud. Vanuit mijn mainpc zet ik bestanden op usb stick/externe hdd/cf/diskette (extern), cd. Afhankelijk wat de pc is, maar t meeste pomp ik over via usb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Haha inderdaad, ik wil zo lang mogelijk de draaiende herriemachines behouden, gewoon voor de ervaring. De CF is hier zoals je zegt een veredelde USB drive.
Maar als het zo uit komt, stop ik net zo makkelijk een cf in een computer als bootdisk. Het is gewoon dat ik een vol krat aan reserve harde schijven heb liggen :')

Iets waar ik dan tegengaan loop is dat niet alle computers en handmatige CHS instelling bieden, gelukkig zijn industriële cf kaartjes erg tolerant maar voor sommige systemen loopt dat spaak.

Een netwerk voor installatie bestanden is zeker een fijn, als je computers allemaal draaiend met netwerkkaart en zo zijn, naar hier heeft sowieso de helft geen netwerkkaart. Verder ben ik nog niet echt diep ingedoken wat je nodig hebt om met PC DOS 5.02 een netwerkschijf te benaderen. Hoe dat allemaal gaat met fat/fat32/ntfs.

Overigens heb ik wel een paar master CF'jes waarop installatiebestanden en drivers staan: een 512MB voor alles dat aan de 504 limiet zit, een 8GB voor Win95/98 en een van 32GB voor alles dat winXP draait. Dit ivm diverse limieten uiteraard :)

[ Voor 12% gewijzigd door Waterbeesje op 16-10-2024 10:10 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Waterbeesje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:07:
Overigens heb ik wel een paar master CF'jes waarop installatiebestanden en drivers staan: een 512MB voor alles dat aan de 504 limiet zit, een 8GB voor Win95/98 en een van 32GB voor alles dat winXP draait. Dit ivm diverse limieten uiteraard :)
Op termijn ben ik ook zoiets van plan, zei het met CF of met HDDs/SSDs, voor een testbench die ik heb. Heb een systeempje met een moederbord dat PCI, AGP en PCIe heeft en zowel DDR1 als DDR2 ondersteund. Ideaal dus voor allerhande hardware mee te testen. Nu heb ik daar een HDD aan hangen met Windows XP erop, maar mogelijk dat in de toekomst ook de behoefte komt om dingen tegen een ander OS te testen (Windows 95, 98, ME, XP en 7). Oudere OSen kan eventueel ook voor PCI zaken, maar voor oudere 286 t/m 486 systemen met MS-Dos moet je vaak toch wel ISA sloten hebben voor die hardware. Daarbij zit je dan ook in het tijdperk dat je dingen tot op zekere hoogte wel kunt testen (geeft de GPU beeld?), maar omdat destijds nog zoveel dingen via dipswitches e.d. op het moederbord geregeld werden en ieder mobo weer totaal anders kan zijn, kan het op een testbench wel werken en misschien in systeem A, maar in systemen B en C weer niet.

Maar goed, alvorens ik tot op dat detailniveau aan toe kom zijn we echt wel een jaar of 2 verder gezien mn beperkte tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een allround testbench is inderdaad een mooie uitdaging. Een slot 1 met 440BX of super7 bord is dan het meest allround denk ik.
Zelf gebruik ik een PC Hips M577 met mVP3 chipset en 64MB RAM, K6-2 400 en Diamond Speedstar A70 als basis.
Dat ding slikt alles dat lijkt op een socket 5/7/s7 cpu en ram tot pc-100. Daarbij doet-ie ook iedere videokaart op ISA, PCI en AGP2x/4x (laatste in AGP2x modus uiteraard). En omdat het PC Hips is, is het hooguit 'jammer' als er een keer echt wat mis gaat.

(en @Waterbeesje heeft ook nog een paar kratten vol moederborden op reserve waar wel wat pseudo-rommel tussen ligt)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Een allround testbench is idd best een uitdaging. Ik heb wel een wipe en test pc. Dit is alleen een behuizing met een asus p5kpl-cm+c2d e8400+4 gb ram. Hieraan heb ik losse sata kabels hangen, pata kabels, floppy kabel. Want eerlijk gezegd test ik vooral dat soort dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mocht iemand in de hobby willen stappen :9 klik

De P3230 is licht aangepast. pun intended
Rood ledje ipv een doffe amber-kleurige LED.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mvLLuVjWZyfGIQDu-26zWLNTOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jZHKNmpR2MTcFbdpUz3w44d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:29
Ik moest even drie keer lezen.. Zat in een oude manual te zoeken naar wat dingen (Intel
MU440EX (Maui) die W98 niet goed laat installeren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfJoAhmYEVEUOT0s3cl1VfpYB7U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FWuqBNDs6Bsqq0vMRiXbykq4.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Acid Vendetta op 22-10-2024 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-10 10:30
Acid Vendetta schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:10:
Ik moest even drie keer lezen.. Zat in een oude manual te zoeken naar wat dingen (Intel
MU440EX (Maui) die W98 niet goed laat installeren).

[Afbeelding]
Dat had denk ik Unbuffered moeten zijn :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Helemaal fout is het ook niet, want je wilt ook eigenlijk geen dimms met boter in je PC :+

Degene die dat geschreven heeft heeft natuurlijk geen ontbijt gehad of zat tegen de lunchpauze aan... staan tenminste nog DIMMS en geen Sandwiches >:)

Op de voorkant van de handleiding van m'n 486 staat ook een tiepvaud...eh typfout.
*edit*
Even weer opgezocht, staat voorop Mainborad ipv Mainboard.

[ Voor 9% gewijzigd door Nemesizz op 22-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Actually, your chips may taste a little beter with butter but the cracking may differ from what you're used to. It seems rely on your personal taste entirely. So I really wonder where this questionable advise came from....

* Waterbeesje zet Popcorn van Hot Butter nog eens aan

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Waterbeesje probeer de Swedish Chef versie eens als je de oude zat bent. ;)

Hier wat beeldschermen uit de mottenballen gehaald. Normaal gebruik ik een Iiyama Vision Master Pro met flyback issues, maar ik was benieuwd of deze beeldkanonnen het nog deden.

Eerst deze Philips zwart/wit, mooi voor tekst, net geen vlakke beeldbuis, relatief klein en licht. Bijna e-reader waardig. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWwKGsBwjnj9yonq9V_sV7GFc1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJE2ohvzwXQ9Zz0Am8BRefN5.jpg?f=fotoalbum_large

Toen deze 'Volleman' met 9 pins aansluiting. EGA?
Altijd weer spannend of er een knal uitkomt. :')

De schakelaar lijkt mij een filter, dat levert deze kleuren op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTTAk1MHqoCrQLyWGRD0REGpubM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s38FbfYm6UdjP4KaQzK1fXRI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnL_5WZsaeDrj4VYEiKF5qwgnXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/op7MXCGff0jiAhNeQD1hqggj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ6e_Uww27tXZUCFlqUu-9whltI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4uWl4u04DGabz0QGacR0YsO.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbcDXWyE9AMEI7R-LpG1xuGqv1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BSjDYqqGJsxP4dig2QbzQCC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjJS-G8FDWuYiInxkFj7uBamJvY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuC2x8AUNeu2WVLzwfa6tgGn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:31:
@Waterbeesje probeer de Swedish Chef versie eens als je de oude zat bent. ;)

Hier wat beeldschermen uit de mottenballen gehaald. Normaal gebruik ik een Iiyama Vision Master Pro met flyback issues, maar ik was benieuwd of deze beeldkanonnen het nog deden.

Eerst deze Philips zwart/wit, mooi voor tekst, net geen vlakke beeldbuis, relatief klein en licht. Bijna e-reader waardig. ;)

[Afbeelding]

Toen deze 'Volleman' met 9 pins aansluiting. EGA?
Altijd weer spannend of er een knal uitkomt. :')

De schakelaar lijkt mij een filter, dat levert deze kleuren op.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Green, Amber, Whitepaper, Normal

Gaaf ding :D

Ik heb er zelf ook drie uit deze serie, maar dan een CGA amber, een vga mono en vga mono whitepaper. Loepzuiver beeld en geen irriterende piepjes.
De CGA staat nu op mijn Philips P3120 XT

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@PD2JK hele gekke vraag, maar zou je eens een paar foto's voor me willen maken van de losse voet van die Philips monitor? Liefst met afmetingen, en als je toevallig hebt, onderdeelnummer.

Why? Omdat die monitor als twee druppels water op een MSX2 monitor lijkt die ik hier nog heb staan, en waar ik al tijden een voet voor zoek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Pfoe ik heb daarstraks geprobeerd om de condesators van van een "mwah" bord geprobeerd te verwijderen zoals ik laatst vertelde wilde ik dat doen.

Maar wat ik ook doe, er komt geen beweging in. Sterker nog de oude soldeer blijft keihard zitten. Zelfs als ik op 500 graden probeer, met of zonder extra tin.

Het ziet er uit als een dun ijzer stukje "soldeer" wat honkvast blijft zitten.

Wat doe ik verkeerd😂?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:38

Thandor

SilverStreak

Heb je al met de hand gevoeld of de bout daadwerkelijk heet wordt? })

Als je er een beetje flux aan doet, gaat het dan beter? Zorg er ook voor dat je de punt van de soldeerbout goed op het tin drukt. Je hebt goede fysieke contact nodig om de warmteoverdracht te realiseren.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En wat verse soldeertin wil ook nog wel eens helpen.

@The Eagle De voet van een VS0080 monitor toevallig? Die staat hier ook, kan ik ook opmeten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:10:
Pfoe ik heb daarstraks geprobeerd om de condesators van van een "mwah" bord geprobeerd te verwijderen zoals ik laatst vertelde wilde ik dat doen.

Maar wat ik ook doe, er komt geen beweging in. Sterker nog de oude soldeer blijft keihard zitten. Zelfs als ik op 500 graden probeer, met of zonder extra tin.

Het ziet er uit als een dun ijzer stukje "soldeer" wat honkvast blijft zitten.

Wat doe ik verkeerd😂?
Misschien die je niks verkeerds maar is het bordje eigenwijs.
Vergis je niet in de hoeveelheid warmte er nodig is voor zo een klusje. Hoeveel watt is jouw soldeerbout? En hoe snel warmt hij op?

In een ouder moederbord zitten de binnenste lagen vaak vol grote metalen sporen/vlakken. Die geleiden niet alleen stroom naar ook warmte heel goed. Kan best zijn dat ze zo veel warmte afvoeren dat je soldeer niet warm genoeg wordt of een minuutje meer nodig heeft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Thandor flux heb ik niet (kan ik wel kopen als t moet) heb alleen tin.

En ja ik duw de punt met lichte kracht tegen het te verwijderen deel.

@PD2JK verse tin hielp niet.

@Waterbeesje hoeveel watt ie is weet ik niet. Maar hij kan tot 500 graden, en heb lang zat gewachten met op temperatuur laten komen. Tin vloeit ook heel goed. T zit met echt in t bord, t probleem. Tis een bordje waar een p4 op zit, wel met agp slot.

Ik heb net nog wat lopen googlen, ik las mensen die zeiden pootjes afknippen en daarna met de soldeerbout proberen. Maar alst zou lukken, moet ik dan low esr caps kopen? En soldeerresten opruimen kan dit met alcohol 96% of met contactspray? Of moet je echt isopropyl hebben? Als dingen moeten, koop ik t gewoon, das niet echt een probleem. Maar als het kan met de spullen die ik heb is dat natuurlijk makkelijker en voordeliger.

Edit: met veel moeite heb ik er in elk geval 1tje uitgekregen! Vraag niet hoe. Pootjes afknippen, extra tin, met een combinatietang aan de condensator trekken en met de andere hand de bout erop houden en wat duwen. Of het allemaal gaat lukken in zijn totaliteit is maar de vraag, maar als het misgaat boeit het nog niet, dan oefen ik nog wat meer op oude borden voordat ik me waag aan ''waardenvolle borden"' En ik wil ook wel even opmerken dat dit de eerste keer is dat ik iets met condensators doe qua solderen, en uberhaubt geen extreme soldeerervaring heb (her en der een kabeltje soms alleen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB5HImSqqu7DJxEci5hoivV8TNo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MuZicclQl8nQnMvfj6D6N5q9.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door dennis_rsb op 22-10-2024 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

PD2JK schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:37:
En wat verse soldeertin wil ook nog wel eens helpen.

@The Eagle De voet van een VS0080 monitor toevallig? Die staat hier ook, kan ik ook opmeten. :)
Even uit mijn hoofd wel ja, volgens mij heb ik een VS0080 staan. Maar dan zonder voet, kan alleen wat achterover. En geen idee hoe groot dat ding is, laat staan onderdeelnummer ofzo.
Zou wel antraciet kleur moeten zijn :)

Maar hoe de piep kom je aan een voet voor een msx monitor? :D

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 23-10-2024 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:55:
[...]

(...)
Maar hoe de piep kom je aan een voet voor een msx monitor? :D
Een kapotte scoren voor weinig
Kringlopen in de gaten houden
Recycling bedrijven (die gegeven het plastic graag weg)
Gewoon een goede 2e scoren (en reserve houden)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-10 08:44
dion_b schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:02:
[...]

https://www.serdashop.com

MCE2VGA lijkt uit productie te zijn, MCE2HDMI is de opvolger. Die is met HDMI-VGA dongle te gebruiken.

Zo'n beetje alle digitale inputs worden ondersteund, dus MDA en CGA, maar ook Hercules en EGA (incl hi-res), en een sloot aan homecomputers met RGB output.

Heb het volop met MDA, Hercules en CGA (digtitaal en analoog NTSC) gebruikt, met minder consequent succes met EGA (al kan dat ook aan slecht gedocumenteerde switch settings op de kaarten liggen), Heb nog niets beters gevonden, al kan ik me niet onttrekken aan het idee dat een project met meer specifieke focus voor de PC (ipv vooral home computers, zoals onderliggend CPLD project hier) makkelijker zou kunnen zijn en meer zou kunnen, Maar die bestaat niet, en deze wel :P
Ik heb het complete setje ook besteld. Incl kabel, die was daar ook gewoon te koop. Eerder over het hoofd gezien.
Die oude monitoren, monochrome is bijna niet meer aan te komen. En een wat oudere VGA er voor inzetten is wat mij betreft ook voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ron79 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:48:
[...]

Ik heb het complete setje ook besteld. Incl kabel, die was daar ook gewoon te koop. Eerder over het hoofd gezien.
Die oude monitoren, monochrome is bijna niet meer aan te komen. En een wat oudere VGA er voor inzetten is wat mij betreft ook voldoende
Mono zijn juist vrij eenvoudig te vinden, eens in de zoveel tijd komt er eentje - of een set met een oude XT - voorbij op Marktplaats, CGA af en toe ook - maar EGA is echt unobtainium (althans, eentje die EGA high-res mode aan kan). Goedkoopste die ik afgelopen jaren voorbij heb zien komen kostten EUR 350. Dat heb ik er net niet voor over.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Een kapotte scoren voor weinig
Kringlopen in de gaten houden
Recycling bedrijven (die gegeven het plastic graag weg)
Gewoon een goede 2e scoren (en reserve houden)
Allemaal leuk bedacht, maar die voet was geen standaard meegeleverde accessoire ;)
En de eerste kringloop die een msx heeft staan moet ik nog tegenkomen ;/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-10 08:44
Meeste wat je tegenkomt bij de kringloop is Pentium 4, Athlon64/XP en Core2Duo/Quads.

Een eerdere ben ik nog nooit tegengekomen bij de kringloop (P3 en lager bedoel ik dan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ron79 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:12:
Meeste wat je tegenkomt bij de kringloop is Pentium 4, Athlon64/XP en Core2Duo/Quads.

Een eerdere ben ik nog nooit tegengekomen bij de kringloop (P3 en lager bedoel ik dan)
Ik heb sterk het vermoeden dat alles wat beige is bij voorbaat 'gerecycleerd' wordt omdat ze uitgaan (niet geheel ten onrechte) dat dergelijke oude meuk totaal niet bruikbaar is voor de doelgroep van kringloopwinkels :'(

* dion_b heeft heimwee naar Het Goed anno 2005, toen nog in het centrum van Nijmegen en vol ISA en PCI meuk

Sommige van de meer idealistische kringloopwinkels hebben wel ouder spul. Ik was rond 2020 bij Stichting Overal, ook in Nijmegen, en vond een werkende ST-412 10MB MFM drive uit 1983 en een (helaas kapotte) Nexgen Nx586 CPU. Over twee weken ben ik weer in Nijmegen, misschien moet ik er nog eens een keer langs gaan...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b mijn ervaring komt vrij overeen met die van jou. 1 kringloper waar ik regelmatig kom heeft eigenlijk geen beige pc’s of laptops, wel consoles zoals de ps2/xbox360. De andere kringloop heeft af en toe wel oude beige laptops.

Maar ik heb het bij wat kringlopers wel eens nagevraagd, en vaak krijg je een mix aan antwoorden als “er is in de winkel te weinig vraag naar” “we laten dagbesteders recyclen”maar ook “we hebben een opkoper die dingen overneemt die bij ons de winkel niet halen”

Wat dat betreft denk ik dat je bij rommelmarkten nog meer kans maakt, of bij kringlopers die niet zo groot zijn en minder georganiseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@The Eagle Helaas geen enkel nummer te vinden. En op m'n VS0080 zit alleen een 'uitklapsteuntje'. :/

Bij deze nog de maten van de Philips 7BM749 steun:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvMSgqG1DajeDOai6nZyK0zqe-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34uueKwmsHh7CNVDMMLeKIee.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QzERxmqUeirEASIup1Ru9_gT9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1GCn7KZTegJhNOJZYEqJx8Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjN_Y2fAcCxaqpQUq60WW7Wly3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjw3gwlfJPzDhDg10MauIzRT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHy7yhW56m-tFkNk54vNmDGRPEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPtN09SwGjgeUHRGDGg3cPyq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUyuprYs68aSgOL5K0um9gGrdX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhHJ6jPmYZHtM32fK9sbKFsA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nFYQ5DCzVEinWwkDE3BObDulKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSHjAy4isaqTQ16p14i57zUe.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:07

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

De VS0080 heeft volgens de folder geen voet als optie. De voeten voor de PC monitoren hebben de typenummers 22AV7203 en 22AV7207.
De monochroom composiet monitoren hebben een "verstelbaar tafelstatief" als optie met typenummer 22AV7200.
Zie de folders op MFBfreaks :)

https://mfbfreaks.com/philips-1986-nederland-2/
https://mfbfreaks.com/philips-1988-nederland-2/

[ Voor 26% gewijzigd door mentalmadnizz op 24-10-2024 19:23 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah dat waren ze idd. Al ligt het iets genuanceerder: https://www.faq.msxnet.org/hardware.html#Philips
Paar van die voeten zouden ook onder de VS0080 moeten passen.
En ik weet dat mijn familie een zwarte MSX2 monitor had met NMS logo (oranje puzzelstukjes) op een zwarte voet. Maar geen idee welke dat dan was.
Oh well. Dank voor de foto's iig @PD2JK :)

Nu maar weer ontopic ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2mpmFku2XkLSCwgerryGBr8sCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw1kwgTDNBX251MRkEYilIyW.jpg?f=fotoalbum_large
Dankzij een tweaked gaat er dan toch echt een Overdrive 83MHz build komen. Dit is mijn laatste NOS bord en ik vind dat deze wel ingezet mag worden voor zoiets moois. De VLB I/O kaart is ook binnen dus nu moet ik mijn ogen open houden voor een mooie videokaart. Voorlopig zal het een Tseng 4000 ISA worden denk ik.

Wat zal ik voor audio doen? Een AWE32 (CT3670) of een Soundblaster Pro 2 (CT1600)?

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@MaNdM Die komt me bekend voor :+ (was ook NOS).

Ik zou voor de CT1600 gaan. Tenminste echte OPL3 en zonder PnP geneuzel. Prima voor een DOS/3.1x machine.

C:\>_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Vandaag nog wat moois tegengekomen. Een naar mijn idee ongebruikte 486 pc:

-Intel DX2 66
-Intel 620028-201 Socket 3
-2x 16MB SIMM
-Sound Blaster Vibra 16 ISA (CT4170)
-Diamond Stealth 32 PCI
-Western Digital Caviar 2340 341MB IDE

Brandschoon. Geen verkleuringen, stof, krasjes, gebruikssporen. Ik ben nog nooit zo'n nette, oude pc tegengekomen.

Daarnaast nog een IBM KB-8926 PS/2. Deze is wel gebruikt, maar netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Acid Vendetta schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:14:

-Intel DX2 66
-2x 16MB SIMM
-Diamond Stealth 32 PCI

Brandschoon. Geen verkleuringen, stof, krasjes, gebruikssporen. Ik ben nog nooit zo'n nette, oude pc tegengekomen.

Daarnaast nog een IBM KB-8926 PS/2. Deze is wel gebruikt, maar netjes.
Daar kan men nog veel van leren. Verder leuke mid-dos era systeem. 32 MB RAM mocht destijds een hele naam hebben. Het was voor het Windows 95 tijdperk een nette hoeveelheid.

Kom je aan met Windows 11 die wel wat ramgeheugen lust in orde van honderden keer zoveel :o . Waar was die mooie tijd dat 32 MB RAM lekker was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jimh307 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Daar kan men nog veel van leren. Verder leuke mid-dos era systeem. 32 MB RAM mocht destijds een hele naam hebben. Het was voor het Windows 95 tijdperk een nette hoeveelheid.

Kom je aan met Windows 11 die wel wat ramgeheugen lust in orde van honderden keer zoveel :o . Waar was die mooie tijd dat 32 MB RAM lekker was?
Ongeveer 25 jaar geleden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ritsel even een tijdmachine :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Omdenken. Wat zou je kunnen doen met software met de vereisten uit de win9x tijd, met de systemen van nu

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:51:
Omdenken. Wat zou je kunnen doen met software met de vereisten uit de win9x tijd, met de systemen van nu
Vermoedelijk ongeveer 3/4 van de industriële automatisering en andere OT native beheren ipv via een gekunstelde weg.
Of een space shuttle lanceren ofzo :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Retro is dan ook echt een hobby. Het zou leuk zijn om even terug te (denken) gaan in de tijd.

Het feit dat we zo graag naar destijds verlangde is om het bekende, maar ook toen was er wel eens trammelant en wel veel meer als nu. In het heden is computergebruik veel vanzelfsprekender geworden. Steam vervangt talloze game cd's; Spotify vervangt talloze cd's en cassettebandjes; Windows kan zich veel beter uit de nesten werken en wie o wie kent nog de DLL-hell?

Welk van de herinneringen zetten voet op de dijk? In ieder geval tevredenheid van toen, het magische meemaken zoals op 640*480 te kunnen gamen en zo meer, maar eigenlijk is de computer veel makkelijker geworden. Ik denk dat bijna elke tiener niets afweet van IRQ's, DMA's en partitioneren. Het is zo vanzelfsprekend geworden dat bij een defect je nu sneller met je handen in het haar zit omdat er steeds minder kennis is hoe een systeem echt werkt en dat was vroeger wel andere koek.

Waar bleef Google als je hem het hardst nodig had? Ook denk ik dat bijna geen een mens weet hoe hij een BIOS moet flashen en laat staan hem correct afstellen. We missen het 'control freak' zijn omdat Windows tegenwoordig alle drivers voor je installeert en zelf onderhoud pleegt. Vroeger was niet alleen statischer, maar vroeg ook kennis: hoeveel handige computerfreaks zijn er nog die orde op zaken kwam stellen aan huis?

Wat vind ik het meest lastig? Dat we 24-uur online moeten zijn om alle software te laten werken. Vroeger met inbellen zat je hooguit 1 a 2 uur per dag op het www en niet langer want dat werd wel een erg duur geintje. Trek die ethernetkabel er nu eens uit en je hebt meteen ellende. De afhankelijkheid van het internet vind ik niet altijd een fijn idee al heb ik hier zo goed als nooit storingen.

Just my 2 cents ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Acid Vendetta schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:14:

-Intel DX2 66
-2x 16MB SIMM
-Diamond Stealth 32 PCI
Grr dit moederbord heeft een Dallas RTC. Uiteraard leeg. Dat is op zich geen probleem, maar het moederbord lijkt geen socket te hebben. De RTC zit strak op het moederbord.

Handmatige HDD configuratie wordt niet onthouden in de BIOS en wordt daardoor niet herkend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Acid Vendetta schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Grr dit moederbord heeft een Dallas RTC. Uiteraard leeg. Dat is op zich geen probleem, maar het moederbord lijkt geen socket te hebben. De RTC zit strak op het moederbord.

Handmatige HDD configuratie wordt niet onthouden in de BIOS en wordt daardoor niet herkend.
Beetje veilen, solderen en een batterij op de rug zetten :Y)

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat ja, het zal niet de eerste in-place Dallas mod zijn die ik doe. Wat tape rond de naastgelegen onderdelen om het slijpsel bij elkaar te houden en dremelen maar :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:09:
Retro is dan ook echt een hobby. Het zou leuk zijn om even terug te (denken) gaan in de tijd.

Het feit dat we zo graag naar destijds verlangde is om het bekende, maar ook toen was er wel eens trammelant en wel veel meer als nu. In het heden is computergebruik veel vanzelfsprekender geworden. Steam vervangt talloze game cd's; Spotify vervangt talloze cd's en cassettebandjes; Windows kan zich veel beter uit de nesten werken en wie o wie kent nog de DLL-hell?

Welk van de herinneringen zetten voet op de dijk? In ieder geval tevredenheid van toen, het magische meemaken zoals op 640*480 te kunnen gamen en zo meer, maar eigenlijk is de computer veel makkelijker geworden. Ik denk dat bijna elke tiener niets afweet van IRQ's, DMA's en partitioneren. Het is zo vanzelfsprekend geworden dat bij een defect je nu sneller met je handen in het haar zit omdat er steeds minder kennis is hoe een systeem echt werkt en dat was vroeger wel andere koek.

Waar bleef Google als je hem het hardst nodig had? Ook denk ik dat bijna geen een mens weet hoe hij een BIOS moet flashen en laat staan hem correct afstellen. We missen het 'control freak' zijn omdat Windows tegenwoordig alle drivers voor je installeert en zelf onderhoud pleegt. Vroeger was niet alleen statischer, maar vroeg ook kennis: hoeveel handige computerfreaks zijn er nog die orde op zaken kwam stellen aan huis?

Wat vind ik het meest lastig? Dat we 24-uur online moeten zijn om alle software te laten werken. Vroeger met inbellen zat je hooguit 1 a 2 uur per dag op het www en niet langer want dat werd wel een erg duur geintje. Trek die ethernetkabel er nu eens uit en je hebt meteen ellende. De afhankelijkheid van het internet vind ik niet altijd een fijn idee al heb ik hier zo goed als nooit storingen.

Just my 2 cents ;)
Vroeger was het frustrerend als 'de' huis computer het niet deed, want je was vleugellam. Nu met de hobby is het meer acceptabel als iets niet werkt, om het morgen of volgende week eens goed uit te pluizen. En inderdaad met g00gle er naast. Toen was er geen Google (ook niet Ilse of Altavista) want de pc om het na te kijken lag in 12 stukken op tafel.

Zowel het moderne als het ouwe spul vind ik mooi en hun charmes hebben. Wat je zegt over 24/7 verbonden moeten zijn heeft een keerzijde, maar internet kost geen drol meer ten opzichte van de modem tijd.

Ik ben benieuwd hoe we over 30 jaar terugkijken naar deze tijd :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ongeveer het zelfde als naar je signature line ;)

En vwb retro en teruggaan naar het verleden: een retro pc hebben is leuk, maar doe als je er achter zit je ogen eens dicht en zie jezelf in gedachten als jochie van 14 eens achter dat ding zitten op je zolderkamertje.
Moet jij eens kijken wat dat voor je humeur doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:59:
Ongeveer het zelfde als naar je signature line ;)

En vwb retro en teruggaan naar het verleden: een retro pc hebben is leuk, maar doe als je er achter zit je ogen eens dicht en zie jezelf in gedachten als jochie van 14 eens achter dat ding zitten op je zolderkamertje.
Moet jij eens kijken wat dat voor je humeur doet :)
En dat is precies de rede dat ik naar het computermuseum in Helmond ga en niet voor de eerste keer. En ja, ik deel je gedachtes zeker 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
jimh307 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:09:

Just my 2 cents ;)
Veel herkenbare punten. Ik werk zelf in de IT (goh..) en zit dagdaaglijks met mn neus in de webservices, cloud/online diensten, Kubernetes en wat niet allemaal. Alles altijd verbonden, 24/7 uptime enzovoorts. Maar de laatste jaren merk ik bij mijzelf dat ik in ieder geval in mijn vrije tijd meer behoefte heb aan weer meer offline zijn, zei het met vlagen. Wat nu de trigger is geweest weet ik niet, zal wel een samenloop van zaken zijn geweest; de pandemie, retro gaming hobby opstarten, online diensten die slechter en slechter worden zoals Netflix, een kind krijgen wat je forceert om meer bij het hier en nu te zijn, geen zin om in een al druk/hectisch leven overal bereikbaar te moeten zijn. Het zijn allemaal redenen waardoor ik het retro gamen weer (nog) meer ben gaan waarderen.

En ik zal de laatste zijn die puur blind roept van "vroeger was alles beter", want dat was echt niet zo. Ik spendeer heel wat tijd per dag op Youtube, even snel wat bij Bol.com bestellen en het de volgende dag al in huis hebben, met Steam 1 centrale locatie hebben voor games en de veel betere mogelijkheden om "samen" te gamen. Ik zeg hier nadrukkelijk "samen" en niet zo zeer "online", want ik kom nog uit de generatie dat samen gamen betekende naast elkaar achter de pc zittten, één iemand met WASD spelen en de ander met de pijltjes in een splitscreen op je 13-15" CRT. Dat je later games over het netwerk samen kon spelen was voor mij de grootste stap, dat zorgde voor de komst van LAN-party's _/-\o_ Dat je daarna ook over het internet tegen en met elkaar spelen was soms leuk, maar haalde voor mij ook een deel van de fun weg. Enige waar ik dat echt leuk heb gevonden was met WoW, maar ik durf te wedden dat ik dat aanzienlijk minder leuk had gevonden ware het niet dat we destijds ook regelmatig fysiek bij elkaar kwamen met (mensen uit) de guild (algehele guildmeetings, of met een subselectie vrienden om de paar weken een weekend zuipen/gamen in Zwolle :9).

Maar zoals gezegd is lang niet alles (altijd) beter aan retro gaming. Het grootste pluspunt zit hem mij in de type games uit de jaren 90 en begin 2000 die mij nog altijd het meeste aanspreken en die je tegenwoordig weinig meer ziet (RTS games zoals C&C Red Alert, C&C Tiberian Sun, Starcraft). Met regelmaat wordt ik mij er ook wel bewust van gemaakt dat lang niet alles vroeger makkelijker was. Alles voor Windows XP is, hoe verder je terug gaat, meer en meer een uitdaging c.q. niche voor wat betreft de boel werkend krijgen. Windows 95/98/ME is al weer een stuk meer handwerk met drivers en compatibilteit, rond het Windows 95 tijdperk zit je ook met games die soms nog altijd beter werkten onder DOS dan Windows. Rond die tijd en ervoor was het qua hardware ook steeds meer handwerk en geklooi met hardware; IRQ en DMA settings in het BIOS of via dipswitches e.d. op het mobo of de uitbreidingskaart. Voor diegenen die de 486/MSDos periode destijds niet meegemaakt hebben, probeer maar eens een CDRom speler werkend te krijgen in zowel MSDos als Windows 3.11. Welk merk CDrom heb je, heb je een bijpassende I/O card en kabel (want verschillende protocollen tussen Mitsumi, Sony etc), conflicteert de boel niet met andere hardware i.v.m. IRC settings, welke driver moet je hebben, config.sys/autoexec.bat aanpassingen...zen, ying yang, adem in adem uit :X

Wat hierboven ook al eens gezegd is: vroeger als je met dergelijke problemen zat op de familie pc, dan was er paniek; vader kon zijn documenten niet bewerken, jij kon geen spelletjes spelen enzovoorts. Nu is het een hobby, werkt de boel een keer niet... ach ja, jammer... probleem voor een andere dag. Dan hobby ik wel aan een andere pc, of aan het netwerk, de indeling in de hobbyruimte of game ik even op een andere pc.
Met dat stukje "rust" dat problemen geen directe showstoppers zijn helpt wel, plus dat je tegenwoordig dan via het internet heel snel kan zoeken naar mensen met soortgelijke problemen en/of oplossingen. Dat had je dan 30 jaar geleden niet of nauwelijks, dan was het met een vriend, vader, oom of iemand op een computerbeurs praten (de HCC dagen in het MECC in Maastricht :z ) en gewoon zelf veel trial and error. Nu ik de laatste jaren dat soort issues ook weer moet oplossen met mijn retro pc's, dan heb ik er vanwege het gebrek aan druk ook wat meer plezier aan om het op te lossen. En je leert er ook (weer) veel van; zat van dingen wist ik vroeger (begin jaren 90) nog wel, maar was ik allang weer vergeten. Gaandeweg komen er dan soms toch wel wat "och ja, zo zat dat" momentjes voorbij.

En ik probeer altijd om niet constant een roze bril op te hebben v.w.b. retro hardware/gaming en dat lukt best redelijk. Lang niet alles was beter toen, MSDos en Windows 3.11 waren voor mij de nostalgie, maar sindsdien zijn er heel wat dingen toch wel wat beter. De nostalgie wil je doen geloven dat dat de hoogtij dagen waren, maar het was eerder mijn leven als geheel wat toen heerlijk zorgeloos spelen was en niet zo zeer het OS wat ik destijds gebruikte.
Gisteren toevallig nog aan de klooi met een pc waarop ik Windows ME wilde zetten. Lukte niet direct (ook niet met bootdisk), dus eerst maar Windows 98 erop gezet. Harddisk leek raar te doen, zag maar een partitie van 2.34GiB terwijl de disk toch echt 20GiB is. Maar ja, zowel Windows 98 als ME heeft heeft geen "disk management" ingebouwd en tijdens de installatie van Win98 zag ik ook niets, niet zoals in XP en later. Ja, dan maar in een MS Dos commandprompt weer met FDisk aan de slag. Poeh, wat werkt een ingebouwd Disk Management in Windows XP of later dan toch veel fijner. Windows XP blijft dan ook mijn favoriete OS allertijden, alhoewel vanuit een moderner/dagdaaglijkser oogpunt Windows 7 toch de voorkeur zou krijgen. Pff, als Windows 7 nog altijd updates zou krijgen en DirectX 12 ondersteund zou worden, dan draaide ik nog altijd Windows 7 op al mn moderne machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Moi_in_actie Als je een gezin aan het stichten bent blijft er idd minder tijd over. De beste Windows vond ik Windows XP 64-bit edition. Hier begon de overstap naar 64-bit langzaam op gang te komen. Ik had toen al een waanzinnige 4GB aan RAM en die kon ik toen helemaal benutten. Windows XP64 had 2 browsers; een in 32-bit en een in 64-bit die nog geen extensies konden draaien. Windows 2000 heb ik ook nog een tijdje gehad.

Ik vind de huidige tijd wel heel makkelijk. Alles gaat via het internet en als je games download van Steam kun je die zo spelen zonder dat de originele cd/dvd nodig is. Spotify is voor alle muziek en het is een totaaloplossing geworden. OneDrive is ook heel erg fijn. Ik heb ook nog een gaminglaptop die via OneDrive meteen gesynchroniseerd wordt als je die inschakelt.

Ook hier zal ik flink balen als de PC het opgeeft, maar ik kan nog wel even vooruit op de laptop terwijl de PC gemaakt wordt. Gelukkig is mijn systeem volledig stabiel en heb ik er geen issues mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
jimh307 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:03:
@Moi_in_actie Als je een gezin aan het stichten bent blijft er idd minder tijd over. De beste Windows vond ik Windows XP 64-bit edition. Hier begon de overstap naar 64-bit langzaam op gang te komen. Ik had toen al een waanzinnige 4GB aan RAM en die kon ik toen helemaal benutten. Windows XP64 had 2 browsers; een in 32-bit en een in 64-bit die nog geen extensies konden draaien. Windows 2000 heb ik ook nog een tijdje gehad.
Windows XP 64 begon ik aan met de eerste pc die ik echt helemaal zelf had samengesteld, besteld en gebouwd: nog altijd mijn favoriete platform van de Athlon64. Die pc heb ik nog altijd, destijds zat er een Athlon64 4000+ in met een GeForce 7900GTO/GTX en nu is die geupgrade naar een Athlon64 X2 4800+ met een Radeon X1950XTX. De 7900GTO die geflashed is naar een GTX bios draait nog in een andere pc.

Maar ja, bij die pc wilde ik dat 64 bit gaan uitproberen. Niet dat het nog echt nut had, had meen ik 2GB geheugen erin had zitten, dus echt veel nut had het niet. Maar goed, in computerbladen en op internet las je dat het soms een paar procent kon schelen. Dus ja, dan ga je ervoor als tiener die zn eerste custom pc heeft gebouwd :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

De Pentium Overdrive 83MHz toont als een 80MHz bij de POST. Een beetje gek aangezien de FSB op 33MHz staat. Iemand een idee waar dit door kan komen?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:13:
De Pentium Overdrive 83MHz toont als een 80MHz bij de POST. Een beetje gek aangezien de FSB op 33MHz staat. Iemand een idee waar dit door kan komen?
Negeer de post message en kijk eerst eens met iets als speedsys wat ie doet ;)
Mijn Aquarius MB-4DUV geeft een 487SX66 aan als ik er een Cx586-100 in plop.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
jimh307 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

En dat is precies de rede dat ik naar het computermuseum in Helmond ga en niet voor de eerste keer. En ja, ik deel je gedachtes zeker 8)
Herkenbaar, vorige week met het gezin naar Bonami in Zwolle geweest. Dat was ook erg leuk, wel wat meer op spelcomputers gericht en wat minder op computers, maar toch leuk om weer spellen te spelen op een Philips VideoPac die we destijds hadden. Echt veel te doen en veel speelbare spelcomputers en arcade machines. Echt een aanrader.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 18:37
Ja hallo, daar ben ik weer! Geen videokaart deze keer maar iets handigs.

In mijn zoektocht naar een goede socket 478 koeler kwam ik op Vogons een topic tegen;

https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=87731

Met daarin een link naar het volgende;

https://www.sweclockers.c...-for-att-passa-socket-478

Okee dan :*)

Het mag wel duidelijk zijn, deze gek heeft een nieuwe beQuiet! Pure Rock 2 koeler gekocht, aangepast en op een socket 478 bord gedonderd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uGaimQjik1JTjxw81XT4PYBa9E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr110q7L3NeHEKvPFNZXjGI6.jpg?f=fotoalbum_medium
duimnageltje

Vergeef mij voor de slechte foto, ik kan niet onbeweegelijk stilstaan en mijn telefoon heeft ook niet de beste camera :N

Dus wat heb ik gedaan? Slechts een gaatje geboord in de balk die de koeler op z'n plaats houdt en klaar! De boel is nog niet ingebouwd en getest en dat testen kan nog lang op zich laten wachten. Maar het past! Let er wel op dat de koeler goed gecentreerd op de IHS staat als je het zelf doet.

Ook een beetje fyi; omdat er geen backplate is, misschien maar geen 1kg+ koeler gebruiken voor zoiets :D

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
"Ik vind" die grote koelers er best groot/lomp uitzien op elke build. De meeste zitten tussen een halve en hele kilogram in en dat trekt behoorlijk aan je moederbord. Als de kast eens een (kleine)opdonder krijgt dan heb je een grotere kans op schade. Een backplate is dan nog het minste wat het rechtvaardigt. Dit is géén aanval en als het werkt, waarom niet, maar zelf zou ik altijd kiezen tussen óf een low profile koeler óf waterkoeling :)
Hetzelfde voor moderne videokaarten. Vroeger kende we de term 'GPU-sag' niet eens, maar nu is een stand-off bijna een noodzaak en zeker bij de zwaardere modellen. Mijn rtx4080 is een grote en lompe kaart van ruim 1 kilo en die wil je wel ondersteunen al zag ik niet meteen GPU-sag. Zou je een tijdje wachten, dan zou het zeker zichtbaar worden en het grootste probleem zijn de moderne BGA verbindingen die kunnen loslaten als de printplaat(PCB) niet helemaal recht is en dat kun je bereiken door een stand-off te plaatsen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

20 jaar geleden (2000 - 2005) was groter gewoon beter, dus mooi retro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:54:
20 jaar geleden (2000 - 2005) was groter gewoon beter, dus mooi retro :)
O ja, zeker :)

Vroeger kregen koelers nog een mooi ontwerp, maar je kon ze goed horen (veel YT filmpjes met retro builds). Fan speed regelaars waren goud waard; je kon zo een mooie balans vinden tussen geluid en temperatuur. Nu zijn de koelers groter geworden en dat betekend minder toeren voor dezelfde koeling.

Om heel eerlijk te zijn vind ik zo'n grote koeler er imposant uitzien, maar ik kies voor stilte en het geeft me gemoedsrust als een systeem niet zo zwaar belast wordt (torsie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:21:
[...]

Negeer de post message en kijk eerst eens met iets als speedsys wat ie doet ;)
Mijn Aquarius MB-4DUV geeft een 487SX66 aan als ik er een Cx586-100 in plop.
Wil ik gaan doen. Maar om een of andere reden weigert ie te booten vanaf m'n CF kaartje. Halverwege "Starting MS-DOS" blijft ie nu hangen. Dus ik moet even aan goede manier vinden om de juiste drive parameters te vinden. Die heb ik natuurlijk niet opgeschreven.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

jimh307 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:13:
[...]
Om heel eerlijk te zijn vind ik zo'n grote koeler er imposant uitzien, maar ik kies voor stilte en het geeft me gemoedsrust als een systeem niet zo zwaar belast wordt (torsie).
Ik juist liever een fatsoenlijk koelblok ipv een water koeler. Stel de ventilator gaat kapot, blijft haken, dan heb je nog altijd een groot stuk metaal wat nog een beetje als koeling dient, wat airflow van de kast en ding blijft wel draaien.

Een waterkoeler, pomp stopt (om wat voor reden dan ook), is het met een paar seconden plof uit. Custom builds kunnen gaan lekken, en dan zit je nog met spul als algen en corosie, en de AIO koelers kun je al helemaal weinig mee als er wat mis gaat (luchtbubbels, slijtage).

Veel luchtkoelers zijn wel groot, maar aluminium is zo zwaar nog niet (die Zalman's van toen, puur koper wel). Ja, je zit wel met wat met gewicht en 'hefboom effect' , maar over het algemeen vind ik het wel meevallen.

Jaren geleden sleepte je PC ook vaker overal naar toe (lanparties bijv), en dan was een zware koeler meer een probleem dan nu. Ook zaten ze vaak bevestigt aan een plastic socket of bracket wat veel fragieler was dan de mounting van moderne koelers.

Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik hou het liever bij lucht koeling 8) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
Voor de lol op 2 laptops (begin xp tijdperk) als bewijze van test windows 98 se erop gezet en kijken of ik drivers kon vinden.

Iedere keer hing de setup bij het detecteren van plug and play hardware. Even wat gegoogled en YouTube gedaan. Deze video YouTube: Installing Windows 98 on "unsupported" hardware deed te truc.

Bij 1 laptop kon ik de gpu driver vinden, bij de andere laptop niet. Maar audio kon ik ook niet vinden. En je mist de real mode dos zegmaar.

Maar tis wel een geinig experiment. Maar de conclusie voor mij is wel dat hardware waarvan drivers beschikbaar zijn voor win9x veruit t beste is. Second best is een goeie virtuele machine opzetten.

Hebben jullie trouwens net als ik dat Windows XP best nostalgisch is, in de zin van veel jaar gebruikt, maar dat DOS/win95/98/me etc veel meer nostalgie oproept en "spannender" is(spannender in de zin van leuker)? Bij mij wekt win9x en dos in ieder geval veel meer nostalgie en trip down memory lane op :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:12:
[...]

Wil ik gaan doen. Maar om een of andere reden weigert ie te booten vanaf m'n CF kaartje. Halverwege "Starting MS-DOS" blijft ie nu hangen. Dus ik moet even aan goede manier vinden om de juiste drive parameters te vinden. Die heb ik natuurlijk niet opgeschreven.
Het was iets veel dommers, een overdrive heeft wel 5V nodig en het bord stond op 3,3V ingesteld. Ja dat werkt dus niet 8)7

Edit:
Inmiddels werkt alles en kan ik keurig de 83MHz zien in Speedsys
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJgX5SJabaRYgAoVuPMAuByaEcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRjrCJ8qxOMQOy7pG14T5MYs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door MaNdM op 08-11-2024 11:46 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:27:
[...]

Ik juist liever een fatsoenlijk koelblok ipv een water koeler. Stel de ventilator gaat kapot, blijft haken, dan heb je nog altijd een groot stuk metaal wat nog een beetje als koeling dient, wat airflow van de kast en ding blijft wel draaien.

Een waterkoeler, pomp stopt (om wat voor reden dan ook), is het met een paar seconden plof uit. Custom builds kunnen gaan lekken, en dan zit je nog met spul als algen en corosie, en de AIO koelers kun je al helemaal weinig mee als er wat mis gaat (luchtbubbels, slijtage).

Veel luchtkoelers zijn wel groot, maar aluminium is zo zwaar nog niet (die Zalman's van toen, puur koper wel). Ja, je zit wel met wat met gewicht en 'hefboom effect' , maar over het algemeen vind ik het wel meevallen.

Jaren geleden sleepte je PC ook vaker overal naar toe (lanparties bijv), en dan was een zware koeler meer een probleem dan nu. Ook zaten ze vaak bevestigt aan een plastic socket of bracket wat veel fragieler was dan de mounting van moderne koelers.

Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik hou het liever bij lucht koeling 8) .
De pomp is in ieder geval een extra stuk wat mechanisch kan falen, maar daar mag je niet zomaar vanuit gaan. Mijn AIO heeft een scherm en hier kan ik precies de pomptoeren op aflezen en als de pomp zou falen geeft hij dat aan volgens de manual. Dat word dan een dagje op de laptop terwijl ik gewoon een nieuwe bestel. Ik ben daar niet zo bang voor. Echter heb ik wel een state of the art waterkoeler met scherm. https://www.corsair.com/u...-cpu-cooler-cw-9060061-ww

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:33:
Hebben jullie trouwens net als ik dat Windows XP best nostalgisch is, in de zin van veel jaar gebruikt, maar dat DOS/win95/98/me etc veel meer nostalgie oproept en "spannender" is(spannender in de zin van leuker)? Bij mij wekt win9x en dos in ieder geval veel meer nostalgie en trip down memory lane op :p
Soort van. Puur qua (retro) gaming is Windows XP voor mij "the place to be". Met dat OS en dergelijke pc's uit dat tijdperk is enkele jaren terug mijn retro pc hobby ook (weer) begonnen. En mede omdat Windows XP toch wat geavanceerde en vergevingsgezinder is gebruik ik die pc's ook veruit het meeste, dus voelt dat voor mij weer iets meer aan als dagdaaglijks gebruik, het hier en nu en iets minder nostalgisch.

MS-Dos en Windows 3.11 is waar als kind mijn avontuur begon, dus puur uit dat oogpunt is dat voor mij het meest nostalgische. Ook omdat hardware en software uit die tijd wat minder gebruiksvriendelijk was (wat ik al eens eerder noemde omtrent IRQ/DMA settings, dipswitches op het mobo, handmatige config.sys en autoexec.bat aanpassingen) blijft er ook wat meer mystiek omtrent die platformen en ik gebruik het ook wat minder vaak (het is wat meer gedoe en je kunt er minder mee).

Maar voor mij zit de nostalgie, de meest in het oog springende momenten/herinneringen, niet zo zeer verbonden aan een OS/platform, maar meer aan specifieke games/momenten. Met Sinterklaas 1991 mijn eerste eigen Siemens Nixdorf 486 krijgen en daarop Tetris, Hocus Pocus en andere DOS games spelen, een paar jaar later van mijn oom zijn oude Pentium 1 100Mhz krijgen en daarop Red Alert, Rollercoaster Tycoon en Need for Speed Hot Pursuit dag in dag uit spelen. Voor het eerst Windows 95 zelf installeren op die Pentium 1.
Na jaren en jaren gebruik van die Pentium 1, en tussendoor af en toe wat zwaardere games spelen op de Siemens Pentium 2 400Mhz van mn pa, op zoek gaan naar een nieuwe pc (in de hoop op minimaal een Pentium 2 of misschien een Pentium 3 1Ghz). En dan ineens in een foldertje de Medion Pentium 4 1.8Ghz zien met een GeForce 3 Ti200... poeh wat een power, een dealtje kunnen sluiten met mijn ouders en even later dat bakbeest hebben staan waarop je ineens (komend vanaf een Pentium 1 100Mhz met 1.2GB HDD) alles kon installeren, alles kon spelen. Een paar pc's later mijn eerste echte complete zelfbouw, Athlon64 4000+ machine. En ga zo maar door.

Al dat soort momenten zijn voor mij wat mij betreft wat het leuk/nostalgisch maakt. Wellicht dat ik daarom niet enorm veel waarde hecht aan "hoe ouder hoe beter". Heb hier een IBM 286 machine staan, maar dat doet mij aanzienlijk minder dan mijn eigen Athlon64 bak, ondanks dat wanneer je online in de retro pc scène kijkt er heel veel waarde wordt gehecht aan het oude IBM spul. Vanuit bepaalde aspecten snap ik dat zeker, van hoe belangrijk IBM was in die tijd en de opkomst van de personal computer, maar vanuit mijn persoonlijke perspectief vind ik het leuk spul, maar meer dan dat ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie ja ik moet zelf ook zeggen dat verschillende hardware/osen diverse sentimenten oproepen. Kijk ik begon als 8 jarige met dos/win3.x, daarna win95. En sinds 2003 windows xp. En xp was voor mij het eerste os waar ik mee op internet ging, en spellen als cod1 en gta III/vice city/san andreas etc mee speelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Windows 98 was voor mij ook het moment dat ik het eerste op internet kwam, maar dat was bij mijn oom. Wij hadden pas relatief laat een internet provider, mn vader zag er niet echt het nut van in en vond het maar duur. Toen we dat eenmaal wel kregen (zal ergens rond 2002 zijn geweest) zaten we inderdaad op Windows XP (edit: nee, het was iets eerder, we hadden nog al even internet op mijn vaders Pentium 2 met Windows ME erop), maar het internet was alleen beschikbaar op mijn vaders pc (ik had boven geen internet). Dus ja, dat wat ik met internet deed was beperkt. Het meeste wat ik destijds deed was heel veel Need for Speed High Stakes spelen en dan via mijn vaders pc, met inbelinternet dus, tracks en car mods downloaden. Dat deed ik meestal in de avond en terwijl die downloads liepen (lekker files van 2-5MB downloaden met 4-6 KB/s :z ) met vrienden chatten op MSN en een beetje browsen/mailen.

edit 2: ah ja, die auto's voor NFS downloaden deed ik altijd op nfscars.net:
https://web.archive.org/w...2/http://www.nfscars.net/

Maar voordat ik boven op mijn eigen pc internet had, dat was nog wel een paar jaar later. Ik gok dat dat ergens rond 2006 is geweest, want niet heel veel later heb ik hier op Tweakers ook een account aangemaakt (wat schijnbaar in maart 2007 was). Toen kregen we namelijk ADSL internet en tegen die tijd begin ik ook met netwerkkabels van onder naar mijn kamer boven te trekken. Ging gelukkig vanuit de woonkamer (waar mijn pa's bureau stond) door een bestaand gat in de muur naar de slaapkamer van mijn ouders, daar door een opening van verwarmingsbuizen door het plafond naar de logeerkamer en vanuit daar heb ik een gat door de muur geboord naar mijn kamer :P Heel in het begin heb ik het nog even met powerline adapters geprobeerd, maar dat was niet stabiel genoeg. En ja, toen met ADSL internet op mijn eigen kamer begon het... World of Warcraft... daar zijn heel wat uren, dagen, jaren aan verstookt.

[ Voor 7% gewijzigd door Moi_in_actie op 08-11-2024 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie klinkt deels bekend. Ik wou op mijn 9de ongeveer (2002+-) internet. Maar pa en ma zagen er niks in. Mijn pa was timmerman, geen interesse in computers. Mijn ma was huisvrouw en overblijfmoeder op een basisschool en geen interesse in computers.

Dus zelfs met mijn verjaardagscadeau (medion 8080xl) in 2003 had ik een goede pc maar geen internet. Links en rechts wat zeuren, en in 2005 een inbelverbinding 😂hetzelfde jaar adsl maar met datalimiet. Schoot niet op. In 2006 adsl zonder datalimiet, en toen kon ik echt los.

Maar ook wel leuk stiekem, want in de periode van 2002 tm 2004/2005 "profiteerde" ik als ik bij iemand was die kabelinternet had. Ging ik daar wat internetten😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

WinXP heeft voor mij wel een behoorlijke nostalgische waarde. Zeker omdat het de eerste Windows versie was die daadwerkelijk stabiel was zonder regelmatige BSOD (ik heb Win95 en ME destijds veel gebruikt en 98 overgeslagen) en het OS zo lang is meegegaan.
Daarop inderdaad veel spellen gespeeld, veel Trainz, Serious Sam SE, diverse NFS en Simcity 3000 / 4. En nog een zwik aan dingen die de lijst een pagina lang maken.

Maar Win98SE is voor mij nu een sweetspot. Het draait op alles vanaf een Pentium 1 t/m Athlon XP en 'doet' ook alles voor DOS wanneer spellen niet gevoelig zijn voor de processorsnelheid.

Toegegeven: nu ligt er een Am5x86 op het bureau, met een QDI VLB moederbord (met als doel in DX4-modus 3x50 te draaien). Dat zal geen Win9x gaan draaien. Hooguit MS-DOS 7 welke geript is uit Win98SE.
En zelfs de stokoude XT generatie heb ik goede herinneringen aan: ooit ben ik begonnen met een 8086-computer: een IBM Model 30 met PC-DOS 5.02 (die ik zelfs nog heb staan).

Oké, nu is mijn hoard privé-museum groot genoeg om iedere generatie te meervoudig te dekken... ik snap dat niet iedereen die luxe heeft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje yes, stabiliteit is zeker sinds de Windows NT familie veel verbeterd. Wat dacht je van Windows 2000, rock solid. Maar XP zag er mooier uit en had meer support voor games en multimedia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:19:
Dus zelfs met mijn verjaardagscadeau (medion 8080xl) in 2003 had ik een goede pc maar geen internet. Lin
De Medion 8080XL heb ik niet staan. Wel sinds gisteren een 8008XL (2.6Ghz P4 met Radeon 9600TX), dezelfde Windows XP pc die mijn pa destijds had (en nog altijd heeft) waarop het meeste internet avontuur begon. Mijn Medion (of Life/Microstar/Lifetec) arsenaal bestaat hier inmiddels uit:

- De bovenstaande 8008XL
- Medion MT5 MT169? (P4 1.8Ghz met GeForce 3 Ti200)
- Medion/Life P4 3.2Ghz met HT en een PCIe GeForce 6600
- Medion/Microstar P4 3Ghz met een AGP GeForce FX5700
- Medion MD8800 Pentium D 3.0Ghz met GeForce 6700XL
- Medion/Microstar P4 1.7Ghz met een GeForce 2 MX400

Dus euh ja... mocht het nog niet opvallen, ik heb wel een nostalgisch iets met Medion pc's :9 Ik heb er 2 gehad vroeger (de MT5 en de 3.2Ghz), mijn pa heeft dezelfde MT5 gehad en de 8008XL, mijn oom de MT5, 8008XL en MD8800. Mijn collectie is wat de Medion's betreft wel compleet nu.
Waterbeesje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:30:
WinXP heeft voor mij wel een behoorlijke nostalgische waarde. Zeker omdat het de eerste Windows versie was die daadwerkelijk stabiel was zonder regelmatige BSOD (ik heb Win95 en ME destijds veel gebruikt en 98 overgeslagen) en het OS zo lang is meegegaan.
Ja, voor XP was het nog wel minimaal 1 a 2 keer per jaar dat ik Windows opnieuw moest installeren (met mijn geklooi/gestuntel soms meerdere keren per maand), zeker in het Windows 95 tijdperk. Bij XP gebeurde dat nog maar zelden, hooguit als ik echt iets kapot had gemaakt qua drivers of wat dan ook.
...
Oké, nu is mijn hoard privé-museum groot genoeg om iedere generatie te meervoudig te dekken... ik snap dat niet iedereen die luxe heeft.
Ik heb gelukkig ook de luxe dat ik een vrij ruime thuiswerk/hobbyruimte boven heb. Qua werkruimte is dat nog maar 1 deel van een bureau in de uiterste hoek, de rest is inmiddels in beslag genoeg door tal van retro pc's (volgens mij laatste telling 26 stuks in gebruik, verdeeld over 6 zitplaatsen/workstations :o ), rekken/kasten/ladekasten/planken vol met onderdelen en games en aan de andere kant van de kamer nog een retro game console hoek in wording (bank + tv en een rek met een hele reeks oude consoles). Zal tzt wel eens wat foto's van de setup hier plaatsen. Wilde dat al eerder eens doen, maar wilde altijd wachten totdat alles wat opgeruimd was. Soms is het dat, maar een dag ligt staat er weer een pc open op een bureau met alle ingewanden eruit, slingeren weer CD's en diskettes met drivers/software rond, kabels overal en is de kans weer vervlogen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie haha nja die medion van vroeger heb ik ook niet meer. Maar heb van een vriend vorig jaar een bijna gelijke gekregen. Een medion mt7 345.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldQtrAH6FPDY7n4WhLl3FHTPB2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoIFrs4bwSNjYbP2N1l6zEyB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Is dezelfde kast inderdaad (ander sidepanel mogelijk), dit is dan de MT179A. Die is nu Windows XP opnieuw aan het installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sz1t7hRJi5wN8f4Qbo8eECQ3bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfkQANlRSLFZ3gD2CY8PWJ3D.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat de rest van het Medion spul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QG26zPykRwusW6O2lxlDJZ2AE-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPdmA6bMgZk2xsj1BOZtKkuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie medion heeft die grijze case voor meerdere specificaties gebruikt. En zelfs in verschillende afmetingen 😂

Flinke verzameling medions heb je idd, en herkenbare highscreen/trust/commodore speakers :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:58:
Is dezelfde kast inderdaad (ander sidepanel mogelijk), dit is dan de MT179A. Die is nu Windows XP opnieuw aan het installeren.
[Afbeelding]

Hier staat de rest van het Medion spul:
[Afbeelding]
Menigeen zal zeggen "wat een zooi", maar hier heb je een prachtige retro-mancave staan _/-\o_

Inderdaad, sinds de NT kernel in de consumentenversies van Windows verkrijgbaar zijn, is de stabiliteit echt met grote sprongen vooruit gegaan. Met de komst van DISM en SFC kan Windows zich uit zeer benarde situaties redden. Een hele verse installatie doe je niet meer zo snel en is ook niet snel nodig. En al zou het toch moeten, je bent veel sneller weer compleet in de lucht dan vroeger. Vaak herkent Windows alle hardware en zodra het jouw netwerkkaart heeft gevonden download je alle drivers in no time. En defragmentatie dan? Welke tiener kent dat nog? Ik gok bar weinig. Windows setup regelt dat allemaal en je hoeft alleen even op Enter te drukken en voila; gepartitioneerd en al binnen de seconde.

Wat voor mij echt nostalgie is? De Commodore 64. Hier begon ik mee en mijn eerste échte computer was een 8088 PCXT. Die heb ik best lang gehad. Mijn ouders hebben ook nog voor lange tijd een Amiga500 gehad met 512 KB RAM+RTC upgrade. Je kon diskettes in een keer kopiëren O-)

Tegenwoordig is niet alles een lofzang waard want we worden continu bedreigd met cyberaanvallen, virussen en omdat we met z'n alle aan elkaar gelinkt zijn pak je er miljoenen mensen tegelijkertijd mee. Waar je vroeger bezig was het aan de praat krijgen van hardware zitten we nu met updates, over updates en nog eens updates tot en met de microcode toe (biosflash).

Het échte gevaar? Mensen. Hoeveel computerbezitters weten wat een bios doet en hoeveel mensen weten hoe ze die moeten flashen, en hoeveel mensen kunnen een modern bios correct afstellen? Dan kijk ik over de hele bevolking en niet over Tweakers. Die exploits zijn makkelijk uit te buiten omdat toegang erg makkelijk is. Ik denk dat 90% niet de laatste microcode draait. Nu weet ik dat er vele systemen zijn die het bios via Windows update flashen, maar dan het instellen ervan?! Doet Windows dat, dan ben je nog onveiliger omdat het toegang tot het bios online kan.

Het veiligste is het bios handmatig bijwerken en Windows er geen toegang tot laten krijgen. Armory Crate...iemand?

Nee, zo verkeerd was vroeger niet :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zo'n Medion kast heb ik ook nog staan. Was van familie geweest en vroeg of ik dat ding nog wilde hebben anders ging die naar de vuilstort.

Dus tja, doe dan maar :P
Kan en doe er weinig mee, maar ach, vond het ook jammer om zo weg te gooien. Heb wel wat onderdelen eruit gehaald voor andere PC's, want dat ding kwam met een whopping 2GB RAM (die ging regelrecht naar m'n AMD64 PC), en... nog wat dingen. Videokaart leek eerst ook wel wat maar, tja Radeon (vaak ruzie mee), en model heeft alleen 2 VGA uitgangen (meeste kaarten uit die tijd hadden ook een DVI, maar die dus niet) dus kon het niet aansluiten om m'n beeldschermen (bijna allemaal LCD, en de Radeon heeft dan geen zin om beeld te geven op de een of andere manier).

De originele voeding was al een keer vervangen....door een b-merk ding, en die is...tja ook een beetje op z'n eind volgens mij. Tijdje gebruikt voor een Athlon-XP bak (ivm die 25A of 5V lijn), maar voeding moet eerst altijd even warm draaien anders wil die niet (cold-boot of cold-start wat niet wil, is vaak al een goed teken dat de voeding niet zo best meer is).

---
BIOS updaten doe ik eigenlijk ook vrijwel nooit. Enkel als ik bij een oud barrel een keer een CPU upgrade ofzo doe en blijkt dat die (nog) niet support word. Laatste was dus bij een PC waar ik van Athlon II X2 naar een Athlon II X4 ging en BIOS update nodig was.

Microcode updates zitten vaak ook in Windows updates (buiten die BIOS updates die soms ook meekomen). Zelf totaal geen fan van dat bepaalde merken BIOS updates doorvoeren via Windows updates. Een BIOS of firmware update is wel even wat anders dan een 'drivertje' , als dat mis gaat kun je een apparaat bricken. En als ik zie hoe 'goed' quality control is bij gewone software updates (programma's, games, enz) .... brrr... nee.

Helemaal veilig zal het nooit worden op het internet, maar ik ga er maar vanuit dat een up-to-date browser en OS maar voldoende moeten zijn. Word wel weer een heel (bliep) verhaal als straks Win10 EOL gaat en geen updates meer.... stuk of wat goedwerkende PC's die ik dan niet fatsoenlijk meer kan gebruiken (te veel software is 'always online' en als je dan geen security updates krijgt...tja... wat kun je dan nog?).

Al begreep ik wel dat moderne OS'en (alles ná XP) wel iets veiliger zijn zelfs zonder updates. XP is schijnbaar echt zo lek als een mandje , OS'en erna laten niet zomaar alles door als je alleen al de RJ45 stekker erin prikt. (opmerking: ik verdiep me er niet heel erg in, maar had zo'n video op YT bekeken van iemand die liet zien wat met een ongepatchte XP pc gebeurde als je die gewoon alleen op internet aansloot zelfs zonder op internet te surfen).

Mijn retro XP bakken komen in elk geval niet op het netwerk, of internet. En zelfs m'n Win7 bakken niet meer, zijn alleen dan wat beperkt wat je nog qua software kan draaien.
Pagina: 1 ... 71 ... 88 Laatste