jimh307 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:09:
Retro is dan ook echt een hobby. Het zou leuk zijn om even terug te (denken) gaan in de tijd.
Het feit dat we zo graag naar destijds verlangde is om het bekende, maar ook toen was er wel eens trammelant en wel veel meer als nu. In het heden is computergebruik veel vanzelfsprekender geworden. Steam vervangt talloze game cd's; Spotify vervangt talloze cd's en cassettebandjes; Windows kan zich veel beter uit de nesten werken en wie o wie kent nog de DLL-hell?
Welk van de herinneringen zetten voet op de dijk? In ieder geval tevredenheid van toen, het magische meemaken zoals op 640*480 te kunnen gamen en zo meer, maar eigenlijk is de computer veel makkelijker geworden. Ik denk dat bijna elke tiener niets afweet van IRQ's, DMA's en partitioneren. Het is zo vanzelfsprekend geworden dat bij een defect je nu sneller met je handen in het haar zit omdat er steeds minder kennis is hoe een systeem echt werkt en dat was vroeger wel andere koek.
Waar bleef Google als je hem het hardst nodig had? Ook denk ik dat bijna geen een mens weet hoe hij een BIOS moet flashen en laat staan hem correct afstellen. We missen het 'control freak' zijn omdat Windows tegenwoordig alle drivers voor je installeert en zelf onderhoud pleegt. Vroeger was niet alleen statischer, maar vroeg ook kennis: hoeveel handige computerfreaks zijn er nog die orde op zaken kwam stellen aan huis?
Wat vind ik het meest lastig? Dat we 24-uur online moeten zijn om alle software te laten werken. Vroeger met inbellen zat je hooguit 1 a 2 uur per dag op het www en niet langer want dat werd wel een erg duur geintje. Trek die ethernetkabel er nu eens uit en je hebt meteen ellende. De afhankelijkheid van het internet vind ik niet altijd een fijn idee al heb ik hier zo goed als nooit storingen.
Just my 2 cents

Veel herkenbare punten. Ik werk zelf in de IT (goh..) en zit dagdaaglijks met mn neus in de webservices, cloud/online diensten, Kubernetes en wat niet allemaal. Alles altijd verbonden, 24/7 uptime enzovoorts. Maar de laatste jaren merk ik bij mijzelf dat ik in ieder geval in mijn vrije tijd meer behoefte heb aan weer meer offline zijn, zei het met vlagen. Wat nu de trigger is geweest weet ik niet, zal wel een samenloop van zaken zijn geweest; de pandemie, retro gaming hobby opstarten, online diensten die slechter en slechter worden zoals Netflix, een kind krijgen wat je forceert om meer bij het hier en nu te zijn, geen zin om in een al druk/hectisch leven overal bereikbaar te moeten zijn. Het zijn allemaal redenen waardoor ik het retro gamen weer (nog) meer ben gaan waarderen.
En ik zal de laatste zijn die puur blind roept van "vroeger was alles beter", want dat was echt niet zo. Ik spendeer heel wat tijd per dag op Youtube, even snel wat bij Bol.com bestellen en het de volgende dag al in huis hebben, met Steam 1 centrale locatie hebben voor games en de veel betere mogelijkheden om "samen" te gamen. Ik zeg hier nadrukkelijk "samen" en niet zo zeer "online", want ik kom nog uit de generatie dat samen gamen betekende naast elkaar achter de pc zittten, één iemand met WASD spelen en de ander met de pijltjes in een splitscreen op je 13-15" CRT. Dat je later games over het netwerk samen kon spelen was voor mij de grootste stap, dat zorgde voor de komst van LAN-party's

Dat je daarna ook over het internet tegen en met elkaar spelen was soms leuk, maar haalde voor mij ook een deel van de fun weg. Enige waar ik dat echt leuk heb gevonden was met WoW, maar ik durf te wedden dat ik dat aanzienlijk minder leuk had gevonden ware het niet dat we destijds ook regelmatig fysiek bij elkaar kwamen met (mensen uit) de guild (algehele guildmeetings, of met een subselectie vrienden om de paar weken een weekend zuipen/gamen in Zwolle

).
Maar zoals gezegd is lang niet alles (altijd) beter aan retro gaming. Het grootste pluspunt zit hem mij in de type games uit de jaren 90 en begin 2000 die mij nog altijd het meeste aanspreken en die je tegenwoordig weinig meer ziet (RTS games zoals C&C Red Alert, C&C Tiberian Sun, Starcraft). Met regelmaat wordt ik mij er ook wel bewust van gemaakt dat lang niet alles vroeger makkelijker was. Alles voor Windows XP is, hoe verder je terug gaat, meer en meer een uitdaging c.q. niche voor wat betreft de boel werkend krijgen. Windows 95/98/ME is al weer een stuk meer handwerk met drivers en compatibilteit, rond het Windows 95 tijdperk zit je ook met games die soms nog altijd beter werkten onder DOS dan Windows. Rond die tijd en ervoor was het qua hardware ook steeds meer handwerk en geklooi met hardware; IRQ en DMA settings in het BIOS of via dipswitches e.d. op het mobo of de uitbreidingskaart. Voor diegenen die de 486/MSDos periode destijds niet meegemaakt hebben, probeer maar eens een CDRom speler werkend te krijgen in zowel MSDos als Windows 3.11. Welk merk CDrom heb je, heb je een bijpassende I/O card en kabel (want verschillende protocollen tussen Mitsumi, Sony etc), conflicteert de boel niet met andere hardware i.v.m. IRC settings, welke driver moet je hebben, config.sys/autoexec.bat aanpassingen...zen, ying yang, adem in adem uit
Wat hierboven ook al eens gezegd is: vroeger als je met dergelijke problemen zat op de familie pc, dan was er paniek; vader kon zijn documenten niet bewerken, jij kon geen spelletjes spelen enzovoorts. Nu is het een hobby, werkt de boel een keer niet... ach ja, jammer... probleem voor een andere dag. Dan hobby ik wel aan een andere pc, of aan het netwerk, de indeling in de hobbyruimte of game ik even op een andere pc.
Met dat stukje "rust" dat problemen geen directe showstoppers zijn helpt wel, plus dat je tegenwoordig dan via het internet heel snel kan zoeken naar mensen met soortgelijke problemen en/of oplossingen. Dat had je dan 30 jaar geleden niet of nauwelijks, dan was het met een vriend, vader, oom of iemand op een computerbeurs praten (de HCC dagen in het MECC in Maastricht

) en gewoon zelf veel trial and error. Nu ik de laatste jaren dat soort issues ook weer moet oplossen met mijn retro pc's, dan heb ik er vanwege het gebrek aan druk ook wat meer plezier aan om het op te lossen. En je leert er ook (weer) veel van; zat van dingen wist ik vroeger (begin jaren 90) nog wel, maar was ik allang weer vergeten. Gaandeweg komen er dan soms toch wel wat "och ja, zo zat dat" momentjes voorbij.
En ik probeer altijd om niet constant een roze bril op te hebben v.w.b. retro hardware/gaming en dat lukt best redelijk. Lang niet alles was beter toen, MSDos en Windows 3.11 waren voor mij de nostalgie, maar sindsdien zijn er heel wat dingen toch wel wat beter. De nostalgie wil je doen geloven dat dat de hoogtij dagen waren, maar het was eerder mijn leven als geheel wat toen heerlijk zorgeloos spelen was en niet zo zeer het OS wat ik destijds gebruikte.
Gisteren toevallig nog aan de klooi met een pc waarop ik Windows ME wilde zetten. Lukte niet direct (ook niet met bootdisk), dus eerst maar Windows 98 erop gezet. Harddisk leek raar te doen, zag maar een partitie van 2.34GiB terwijl de disk toch echt 20GiB is. Maar ja, zowel Windows 98 als ME heeft heeft geen "disk management" ingebouwd en tijdens de installatie van Win98 zag ik ook niets, niet zoals in XP en later. Ja, dan maar in een MS Dos commandprompt weer met FDisk aan de slag. Poeh, wat werkt een ingebouwd Disk Management in Windows XP of later dan toch veel fijner. Windows XP blijft dan ook mijn favoriete OS allertijden, alhoewel vanuit een moderner/dagdaaglijkser oogpunt Windows 7 toch de voorkeur zou krijgen. Pff, als Windows 7 nog altijd updates zou krijgen en DirectX 12 ondersteund zou worden, dan draaide ik nog altijd Windows 7 op al mn moderne machines.