Waarschijnlijk te laag haha. Ik kon zo snel maar 3% vinden. Daarom ook maar zo min mogelijk water.BlueTooth76 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:59:
[...]
Ben benieuwd! Welke concentratie waterstofperoxide gebruik je?
To be determined...
Waarschijnlijk te laag haha. Ik kon zo snel maar 3% vinden. Daarom ook maar zo min mogelijk water.BlueTooth76 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:59:
[...]
Ben benieuwd! Welke concentratie waterstofperoxide gebruik je?
To be determined...
Ik bestel meestal de 12% 5 liter flessen en meng dat met 1:1 met demi water (ook 5 liter flessen).MaNdM schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:06:
[...]
Waarschijnlijk te laag haha. Ik kon zo snel maar 3% vinden. Daarom ook maar zo min mogelijk water.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Blijkbaar kan je ook sodium percarbonaat gebruiken: Wikipedia: Retrobright.BlueTooth76 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:34:
[...]
Ik bestel meestal de 12% 5 liter flessen en meng dat met 1:1 met demi water (ook 5 liter flessen).
Belangrijk is in ieder geval dat je plastics goed schoon en vetvrij zijn.
Er zijn ook mensen die het in gelvorm toepassen maar volgens mij gaf dat wel meer risico op strepen / golven als het uitdroogt. Dat heb je in zo'n bak wat minder, al gaat er wel meer waterstofperoxide doorheen.
Ieder nadeel heeft z'n voordeel en vice versa.
[ Voor 23% gewijzigd door MaNdM op 01-09-2024 19:18 ]
To be determined...
Verwijderd
Daarom gebruikte 2e generaties later ook Omegadrivers voor mijn x800xt, die ik toen ook ben gaan gebruiken voor de 9700pro die in een andere pc was gedegradeerd. Resulteerde in veel stabielere ervaringen.Waterbeesje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:21:
ATI gaf wel makkelijker problemen en conflicten als je de ATI drivers had. Misschien net wat gedoe met de net-iets-anders-kaartjes van de merken. En nog merk ik dat: een stel prachtige 9x00 kaartjes liggen hier, meerdere 9200 en 9600, een 9700 en een 9800... op die Asrock van hierboven dus enkel de 9200's en één 9600 die werkt (en 9800 nog te proberen maar die zit in een andere doos)
Pak ik een willekeurige Nvidia GF2 of 4 serie: geen enkel probleem.
Voor nu alles maar aan het testen met steeds dezelfde RAM en HDD om zeker geen ongelijke verschillen te hebben:
- Ti4200 van Asus
- SDRAM: 2x 256MB PC133 7ns
- DDR: 1x 512MB DDR400 CL2.5
- Maxtor 40GB ATA133
Wat trouwens een ander probleem is: ik raak door mijn werkende socket A moederborden heen.
- Asrock K7S8X (SiS 580) werkt
- ECS K7S5A (SiS 735) werkt (eigenlijk stiekem een PC Hips in vermomming)
- PC Hips M810 v7 (SiS730S): instabiel boven fsb100
- PC Hips M848ALU (SiS 748): instabiel bovn fsb100
- MSI K7T Turbo 2 (Via KT133A): ik zet 'm aan en PSSSSSSH met een indringende stank. Elco'tje dood.
- Soltek SL-75KAV (Via KT133A): zo veel krokante elco's dat ik 'm niet aansluit
Te bekijken:
- Biostar M7NCD Ultra (nForce 2-S) (werkte een jaar geleden prima)
- AOpen AK73 Pro(A) (VIA KT133A) (werkte 2mnd geleden prima)
[ Voor 16% gewijzigd door MaNdM op 07-09-2024 23:16 ]
To be determined...
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mee eens. Dat zal ik maar doen. Wat ik me vooral ook afvroeg is hoe ik het beste de textuur kan namaken. In dat vogons topic zag ik iemand vertellen dat ie dit met een schuimroller heeft gedaan. Dat is een optie maar het risico is dat je de banen en aanzetten gaat zien. Dus als iemand een andere tip heeft voor de textuur…Waterbeesje schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:23:
Ik zou zelf een ral kaartje er bij houden en op basis van het front de kleur kiezen. Voelt wat veiliger om te matchen.
To be determined...
Banen valt wel mee toch? Net zoals een muur sauzen. Daar zie je ook zelden banen als je het oppervlak in één keer afmaakt. Kleine schuimroller zou ik ook doen.MaNdM schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:32:
[...]
Mee eens. Dat zal ik maar doen. Wat ik me vooral ook afvroeg is hoe ik het beste de textuur kan namaken. In dat vogons topic zag ik iemand vertellen dat ie dit met een schuimroller heeft gedaan. Dat is een optie maar het risico is dat je de banen en aanzetten gaat zien. Dus als iemand een andere tip heeft voor de textuur…
Het is metaal. Ik mag aannemen dat dat destijds in de fabriek gewoon gespoten werd, en zeker niet met de roller werd gedaan.MaNdM schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:32:
[...]
Mee eens. Dat zal ik maar doen. Wat ik me vooral ook afvroeg is hoe ik het beste de textuur kan namaken. In dat vogons topic zag ik iemand vertellen dat ie dit met een schuimroller heeft gedaan. Dat is een optie maar het risico is dat je de banen en aanzetten gaat zien. Dus als iemand een andere tip heeft voor de textuur…
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
![]() | ![]() | ![]() |
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 10-09-2024 18:42 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
[ Voor 83% gewijzigd door dennis_rsb op 10-09-2024 19:09 ]
[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 10-09-2024 19:42 ]
De Speedsys Memory Throughput van 16.94MB/sec (voor) en 17.21MB/sec (na) is erg laagPD2JK schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:47:
Zojuist de L2 cache geupgrade in het ECS UM8810P-AIO moederbord met 2x 16MB RAM; van 128 naar 512kB, ook in de BIOS lopen prutsen met wait states en timings. Het lijkt goed.
Alleen de 'tag' SRAM heb ik erin laten zitten, die is 32kB(?) en 20ms i.p.v. 15. Ook komt er nog een keer een AMD-X5-133ADZ in. Iets zegt mij dat dit niet optimaal is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Voor ~ SRAM chips ~ Na
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
CZ zit in de EU dus geen gedoe met invoer, en ook qua vervoer is het goed te doen. Of je kunt het gaan ophalen, ik zou als ik echt een zeer specifiek kast wilde die ik alleen daar kan vinden doen, excuus voor weekendje Praha.dennis_rsb schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:05:
[Afbeelding]
Overigens, deze behuizing heb ik nog steeds niet gevonden. Zelfs niet na maanden lang op MP en Tweakers gevraagd te zettenIk zie hem wel sporadisch opduiken in Tsjechie en Maleise enzo. Zon compaq deskpro die zie ik wel vaker langskomen.
Oslik blyat! Oslik!
Altijd leukPD2JK schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:14:
Het is dat ik al een 286 heb, anders is er vast wel iemand hier die er interesse in heeft.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 11-09-2024 11:05 ]
Prima zo! En als het wél spanning was, dan had een stukje krimpkous het opgelost.PD2JK schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:04:
Na een half jaar uitstellen heb ik een werkende PS/2 poort voor de muis.
Bij gebrek aan de juiste connector voor de header blijft enkel het draadje van de 'data' onbeschermd. Geen Vcc ofzo.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tijd voor een potje Forsaken.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Inderdaad schoonmaken met azijn, daarna met IPA er overheen om de restjes azijn weer te neutraliseren.dennis_rsb schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:42:
@PD2JK zal hem zo eens uit de auto halen en een foto maken. Ik kom er zometeen op terug👍🏻
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een foto van de batterij (ligt t aan mij of zie ik toch sporen in het pcb?
En de andere zie je een externe batterij connector en ook een of andere switch voor batterijen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Elco's: mogelijk, die vocht kan ook bijtend zijn, zij het lang niet zo erg als accuvocht. Tantaal: nope, geen vocht dus geen corrosie.dennis_rsb schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:18:
@Waterbeesje dank! Ik leer elke keer bij! Kunnen eigenlijk geplofte elco’s en tantaaltjes ook dit soort schade veroorzaken aan printplaten?
Dat of het was gewoon een PC of XT zonder ingebakken RTC. Date en Time waren bij die oude beesten meestal eerste prompt die je kreeg.Grappig detail trouwens; als kind snapte ik niet waarom de pc de datum en tijd niet onthield, dus ik zette elke keer die datum en tijd goed tegen beter weten in😂. Was uiteraard een lege cr2032 of een lege nicd.
Oslik blyat! Oslik!
Ik herinner me dat ook inderdaad. Maar dat kwam door het ontbreken van de AUTOEXEC.BAT file.dion_b schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:29:
[...]
Dat of het was gewoon een PC of XT zonder ingebakken RTC. Date en Time waren bij die oude beesten meestal eerste prompt die je kreeg.
Zelfs als je dat soort dingen op orde had, werd er vaak een date en time commando toegevoegd aan de autoexec zodat je bestanden en redelijk juiste timestamp haddenFido schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:52:
[...]
Ik herinner me dat ook inderdaad. Maar dat kwam door het ontbreken van de AUTOEXEC.BAT file.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die Deskpro zou er wel eens eentje gehad kunnen hebben die zat vast gesoldeerd. Compaq was toen all een draak met dat soort dingen.dennis_rsb schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:36:
Ik denk dat dit voorval bij de compaq deskpro 2000 was, maar het kan ook de medion 8080xl of de PB legend zijn. En zover ik mij herinner waren die allen voorzien van een knoopcel.
Overigens heb ik bij desktops die ik niet vaak aanzet de knoopcel er gewoon uit gehaald. Alleen in de xp retro game pc heb ik m er in gelaten, want dat ding doet gewoon niks zonder knoopcel😂
Overigens haat ik laptops waar je knoopcellen moeilijk kan vervangen. 😜
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat is een videokaart voor een Sun systeem met UltraSPARC processor (zie: Sun PGX64 Graphics Card Installation Guide). De VGA BIOS videokaart werkt denk ik niet met een "normaal" systeem met een Intel x86 of x86-64 processor. Je kunt proberen de VGA BIOS de inhoud van de EEPROM op de videokaart te verwisselen met een VGA BIOS ROM van een andere (niet Sun) ATI Rage XL videokaart.Acid Vendetta schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:07:
Ik heb nog een SUN PGX64 PWA-GUAVA PCI (ATI Rage XL) liggen. Maar in een normaal systeem geen beeld terwijl wel hele POST succesvol is.
Ik vermoed een dichtgetimmerde VGA BIOS dingetje van SUN. Kan iemand bevestigen dat SUN dit doet?
Dan ga ik hier verder geen tijd in steken.
[ Voor 13% gewijzigd door frapex op 15-09-2024 12:10 . Reden: n.a.v. opmerking @dion_b ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Processor heeft er weinig mee te maken, het gaat om de BIOS; PCs verwachten BIOS (of recenter UEFI) support. Sun gebruikt.(net als nieuwere Apples) OpenBoot. Een PC BIOS snapt weinig van een videokaart voor OpenBoot (ook al zou er - zoals Sun recenter doet - een x86(-64) CPU in zitten.frapex schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:19:
[...]
Dat is een videokaart voor een Sun systeem met UltraSPARC processor. De VGA BIOS werkt denk ik niet met een "normaal" systeem met een Intel x86 of x86-64 processor. Je kunt proberen de VGA BIOS te verwisselen met een VGA BIOS van een andere (niet Sun) ATI Rage XL videokaart.
Oslik blyat! Oslik!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Als het systeem opstart met een PCI videokaart als primary video adapter, dan is de kans groot dat jouw ATI 9600 als secondary video adapter werkt, mits de video driver dat ondersteund en de videokaart door de video driver wordt ondersteund. Vergeet niet de BIOS configuratie aan te passen (Primary VGA BIOS: PCI).Waterbeesje schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:45:
Hee zo'n issue heb ik ook te pakken,maar dan met een Mac kaartje.
Ik heb een ATI 9600 met 2x dvi gevonden in de doos met ongeteste willekeur. In een Biostar socket A ingeplugd en geen beeld. Even een typenummer nazoeken en jawel, een Mac kaartje.
Ik heb ergens vernomen dat Windows drivers m wel kunnen vinden omdat die onafhankelijk zijn van bios extensies, maar nog nooit geprobeerd. Dan zou de eeprom/flash chip ook te flashen moeten zijn.
Ervaring iemand?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
De gevonden hardware | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Zo op het oog zijn dit mooie stukjes hardware van weleerAardwolf schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:01:
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Onderstaand kwam ik tegen in 1 van de kasten van mijn vader. Ik heb er zelf nooit wat mee gedaan en is ver van voor mijn computerhobby. Wat ik zoal lees zijn het pcb-tjes uit 1984-1986. Maar wat is het en wat is het nog waard? Ik heb nog eea gezocht op Ebay, daar staat zo'n EGA bios plaat voor 500 euro erop, maar is dit realistisch of vraagt men maar wat op de gok een koper tegen te komen?
Er is ook nog een hele doos 5,25" diskettes (of hoe die dingen ook heten). dBase, Fortran, MicroCAD. Het zegt me allemaal vrij weinig qua nut voor de retro liefhebber. Kan daar iemand nog wat mee, of kan ik het beter in de kliko gooien? Daarnaast zaten er nog zulke diskettes bij waarop geschreven was “documenten”. Valt zoiets nog uit te lezen via een moderne pc of op andere manier? Ben eigenlijk benieuwd of mijn vader daar nog wat persoonlijks in had staan, maar daar kom ik nu natuurlijk niet achter met alleen die diskette in mijn handen. Hoe kan ik dat doen of kan iemand mij daarbij helpen?
De gevonden hardware [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
edit: info mag ook per DM als dat makkelijker/beter/wenselijker is.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Yup, een wat latere EGA kaart. De logica gereduceerd is tot een single chip oplossing. Zo te zien .et 256kB RAM.Waterbeesje schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:31:
[...]
Insteekkaartjes:
Foto 6: EGA videokaart
Ik zie geen paralelle poort bord maar juist een seriele poort bord. We kunnen de poort dan wel niet zien maar de WD 8250 UART is voor mij de give away dat dit een serial port betreft.Foto 7: TMC Parallel poortje
Als ze in goede staat zijn schat ik de kans dat ze functioneren hoog in. Ik heb een goed track record met 5.25" media.m.b.t. de diskettes: of ze uit te lezen zijn is een roulette. Dit moet gewoon worden getest in een computer met een 5,25" drive.
Diskettes met documenten of software is wat dat betreft geen verschil.
En nee, dat doe je helaas niet met een moderne computer: deze diskettes zijn al 20+ jaar uit de gratie. Maar er zijn nog behoorlijk wat oude drives in omloop. Als je vermeld uit welke regio je komt, is er misschien hier wel iemand behulpzaam.
Eens. Een EGA kaart is behoorlijk situationeel. Er zijn weinig EGA monitoren in omloop. De waarde van een EGA monitor is tamelijk hoog voor de verzamelaar. EGA kaarten zijn er meer dan overlevende monitoren. EGA kaarten zie je ook wel eens voorbij komen. De vraag er naar is volgens mij niet bovengemiddeld hoog.En de waarde... Op e-bay staan voor mij meestal erg aangedikte prijzen. Juist de enorm dure dingen blijven erg lang staan. Een EGA kaart voor €500 lijkt me absurd.
Als je echt overweegt te verkopen zou ik ze eerder op Marktplaats zetten. Individueel. Dan denk ik dat het protobord en de parallel kaart het minst gaan opbrengen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 17-09-2024 13:24 ]
Oslik blyat! Oslik!
Very! Het is electronica en het kan onzichtbaar zomaar stuk zijn. Getest en werkend is wat je wilt.dion_b schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 01:10:
Wat wel zou uitmaken daarbij: weten dat ze het ook doen. 9 van de 10 keer doen deze oude kaarten het prima, maar er is nogal verschil tussen 'ongetest, eigen risico' en 'werkend, zie screenshots!'
Jawel, staat klaar incl koffieUitdaging is daarbij uiteraard dat je waarschijnlijk geen werkend jaren '80 systeem hebt laat staan een passende monitor.
Dat lijkt mij ook wel een handig ding zo te zien.Weet niet hoe dichtbij Amsterdam je zit, maar je zou ze hier mogen komen testen. Ik heb dat soort oude meuk en een MCE2HDMI converter waarmee je CGA en EGA op een moderne scherm kunt tonen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Goed gezien, de Asus CUSL2 had een 0,17V batterijtje en dat is al vervangen.PD2JK schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:43:
Een Voodoo3 3000 past goed bij die Asus CUSL2 (?) als je het mij vraagt. Minimaal een 600MHz CPU erin en gaan!
Socket 370 en socket A gaat bij mij tot 1400MHz.Waterbeesje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:13:
Voodoo 3 gaat inderdaad goed met alles vanaf 500MHz. Daaronder krijg je de gpu niet verzadigd.
Ik heb nog een Ti 4400.Stop hem in iets waar je geen Ti4200 voor hebt
UT zal op een Voodoo 3 3000 wel sneller draaien dan vroeger op een Pentium 233 MMX of Celeron 300 en Voodoo Banshee.En slot 1 met p3 op 500-1000MHz, super7 k6+, Athlon onder de 900MHz...
Loopt mooier dan een TNT maar en beetje GeForce 2/3/4 non-budget loopt m er uit. Glide is dan je vriend om toch de V3 te willen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
To be determined...
Die van een elektromotor zijn ideaal: ze zijn geïsoleerd gecoat dus hebben geen valse contacten / sluiting. Op het punt waar je soldeert brand je de coating kapot, dus ideaal.MaNdM schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:24:
Welk soort draad gebruiken jullie voor het “repareren” (bodge) van traces?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Bedoel je de draad van de windingen?Waterbeesje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:35:
[...]
Die van een elektromotor zijn ideaal: ze zijn geïsoleerd gecoat dus hebben geen valse contacten / sluiting. Op het punt waar je soldeert brand je de coating kapot, dus ideaal.
Als het iets meer stroom moet voeren sloop ik een draad van een of andere ribbon die geen functie meer heeft.
To be determined...
Die ja
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mocht je in de buurt zijn (en ik ook, ben nogal eens op pad...) staat de koffie klaar en ben je altijd welkomAardwolf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:23:
Sorry voor de mega late reactie, was het niet vergeten maar had geen tijd uitgetrokken om even goed inhoudelijk te reageren. Zeker bedankt voor de nuttige info die jullie @McLambo, @Waterbeesje, @Ultraman en @dion_b hebben gegeven! Ik reageer even niet los op iedere reactie, maar even in het algemeen.
Ik zit in regio Achterhoek en kom wel eens richting Amsterdam, maar dat is hooguit 2x per jaar. Als er andere tweakers dichterbij zitten zou ik dat ook prima vinden. Sta er verder neutraal in want het zal toch gepland moeten worden en dan is zelfs een keertje Amsterdam of Groningen bereikbaar.
Dat klinkt meer als een 'flinke fles drank meenemen' situatie - maar moet te doen zijnHet zou wel handig zijn dat dan bijv. de hardware getest kan worden en ook die diskettes tegelijk bekijken als het lukt. Echter is het een serieuze box vol en nog allerlei losse boxjes daarnaast. Ik heb de grote box even geteld, dat gaat al richting de 100 diskettes. Maar wat ik al eerder schreef van veel zegt het me niets, sommige dingen zijn overlabeld dus of er dan nog wat op staat? En wanneer wel beschreven wat het dan is, geen idee. Een schifting maken met iemand die kennis ervan heeft kan ook al nuttig zijn en daarna het restant even bekijken.
Je kunt bij het HCM in Helmond checken, maar ik vrees dat de spullen niet zo bijzonder zijn. Daar zijn ze gefocussed op het tentoonstellen van volledige systemen in hun context. EGA kaarten zijn niet alledaags, maar ik denk niet dat ze die nodig hebben. EGA monitoren daarentegen... gisteravond eentje op Marktplaats misgelopenSchenken aan computermuseum of aan iemand hier is prima ter overweging, aangezien ik niet goed weet wat ik er nog mee kan/moet.
Herkenbaar. Zelfs zo'n gevoel gehad bij het wegdoen van de auto van mijn wijlen moeder. Heb er nog drie jaar in gereden en was volkomen op, zou drie keer dagwaarde gekost hebben om het door APK heen te slepen. Grappig detail: mijn moeder kocht het ooit, jaartje of 20 terug, over van een Tweaker die ook in dit topic rondhangtHeb ook wel gedacht wat als ik ooit nog eens zo'n systeem ga proberen te bouwen zoals jullie doen en naar wat mijn vader waarschijnlijk had, dan baal je dat het weg is, maar even realistisch genomen komt er dat waarschijnlijk toch niet van. Het is dan meer de emotionele waarde voor mij dan een direct nut itt velen hier verwacht ik. Dat is altijd zo dubbel met die georven dingen, weg is weg, maar oneindig bewaren heeft ook weinig zin.
Hangt helemaal af van wat erin staat. Koude werkelijkheid is dat de dingen met grootste emotionele waarde vaak de minste financiele waarde vertegenwoordigen. Tenzij er iets in staat van flink historisch belang (eerste ontwerpen van iets legendarisch van Philips, CD-I ofzo), of van persoonlijk belang voor een specifiek persoon (collega van je vader gaat eens op zoek naar dingen van vroeger) is de kans groot dat het hooguit een stapel papier is dat de kliko in verdwijnt, of floppies die geformatteerd worden om Arkanoid erop te zetten oid. Maar als het iets is dat voor iemand heel interessant is, dan is alles - papier, floppy, hardware - interessant en zou zo iemand erg blij zijn als het bij elkaar blijft. Reken er alleen niet op.Heb mn moeder trouwens ook nog even gevraagd of de originele pc er nog van is, maar volgens haar is die al eerder weggegaan. Meen dat er 2 pc's waren, een IBM en later een Philips pc, want mn vader werkte indertijd een tijdje bij Philips, vandaar waarschijnlijk ook het protobord denk ik. Er zijn meen ik ook nog wel oude programmeerboeken ergens uit die tijd. Hebben dit soort dingen nog toegevoegde nut/waarde als het in goede staat is en meer volledig geheel vormt dan nu wat losse insteekkaartjes? Of maakt het weinig uit stel de pc of zo'n boek duikt over een paar jaar nog eens op? (even ivm of ik komende tijd de zolder binnenste buiten moet keren, want als het geen nut heeft laat ik het bij deze diskettes en losse kaartjes en de rest zien we wel als mn moeder een keer verhuist)
Oslik blyat! Oslik!
Het was m’n eerste autodion_b schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:13:
[...]
Herkenbaar. Zelfs zo'n gevoel gehad bij het wegdoen van de auto van mijn wijlen moeder. Heb er nog drie jaar in gereden en was volkomen op, zou drie keer dagwaarde gekost hebben om het door APK heen te slepen. Grappig detail: mijn moeder kocht het ooit, jaartje of 20 terug, over van een Tweaker die ook in dit topic rondhangt
[...]
To be determined...
Absoluut. Was totdat na haar dood de koppeling op raakte, het overal begon te roesten, de bestuurdersraam continu uitviel en de voorruit een enorme scheur kreeg een volledig betrouwbare auto met nog steeds het prettigste motorblok waar ik mee gereden heb. Voor mij echt aan de krappe kant, maar zij was kleiner dus paste primaMaNdM schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:45:
[...]
Hopelijk heeft je moeder er genoeg plezier van kunnen hebben
Oslik blyat! Oslik!
Graag gedaan hoor. Geen haast met dit soort dingen verder.Aardwolf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:23:
Sorry voor de mega late reactie, was het niet vergeten maar had geen tijd uitgetrokken om even goed inhoudelijk te reageren. Zeker bedankt voor de nuttige info die jullie @McLambo, @Waterbeesje, @Ultraman en @dion_b hebben gegeven! Ik reageer even niet los op iedere reactie, maar even in het algemeen.
Hoewel niet naast de deur is dat voor mij ook geen enorme afstand. Ik zit in Nijmegen, met "ons" kantoor in Velp (bij Arnhem). En ook ik zit voor mijn werk met regelmaat in de auto (op dit moment in Apeldoorn). Waar in Achterhoek moet ik aan denken?Ik zit in regio Achterhoek
Diskettes bekijken is, indien ze schoon zijn(!), een kwestie van gaan zitten en doen. Disk in de machine, dir, kijken en de volgende. Goed te doen in alles wat maar een diskettestation of floppydrive heeft. Maar vooraf wel nakijken of ze schoon zijn anders jaag je de lees/schrijfkop vol met prut en dan wil het niet meer tot je die weer schoon hebt.Het zou wel handig zijn dat dan bijv. de hardware getest kan worden en ook die diskettes tegelijk bekijken als het lukt. Echter is het een serieuze box vol en nog allerlei losse boxjes daarnaast. Ik heb de grote box even geteld, dat gaat al richting de 100 diskettes. Maar wat ik al eerder schreef van veel zegt het me niets, sommige dingen zijn overlabeld dus of er dan nog wat op staat?
Ja, dat kan altijd nog gelukkig. Eerst maar zorg dragen dat jij een beeld hebt van wat er is, wat je er dan eventueel nog mee wil. Daarna kun je nog kiezen of je het doneert/verkoopt of ritueel verbrand (liever niet, maar jouw spul is van jou).Schenken aan computermuseum of aan iemand hier is prima ter overweging, aangezien ik niet goed weet wat ik er nog mee kan/moet.
Ik denk dat de programmeerboeken niet heel veel aftrek zullen vinden, of je moet een of ander bijzonder exemplaar hebben? In de verkoop moet je het net treffen dat bijvoorbeeld een retro-programmeur of verzamelaar er interesse in heeft. Kunt het proberen maar ik verwacht een lage opkomst.Er zijn meen ik ook nog wel oude programmeerboeken ergens uit die tijd. Hebben dit soort dingen nog toegevoegde nut/waarde als het in goede staat is en meer volledig geheel vormt dan nu wat losse insteekkaartjes? Of maakt het weinig uit stel de pc of zo'n boek duikt over een paar jaar nog eens op? (even ivm of ik komende tijd de zolder binnenste buiten moet keren, want als het geen nut heeft laat ik het bij deze diskettes en losse kaartjes en de rest zien we wel als mn moeder een keer verhuist)
Zijn die converters nog ergens te krijgen? Kun je er evt 1 aanraden?dion_b schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 01:10:
k heb dat soort oude meuk en een MCE2HDMI converter waarmee je CGA en EGA op een moderne scherm kunt tonen.
https://www.serdashop.comRon79 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:43:
[...]
Zijn die converters nog ergens te krijgen? Kun je er evt 1 aanraden?
Ik heb zelf nog een paar monochrome/CGA (9 pin dsub) videokaarten in 8088 XT PC's
Liefst van monochrome/CGA naar VGA
Oslik blyat! Oslik!
Nu je de draad (op het oog) hebt, wat voor tools gebruik je nog meer hiervoor?MaNdM schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:24:
Welk soort draad gebruiken jullie voor het “repareren” (bodge) van traces?
Actions speak louder than words
Een simpel soldeerstation waar je een kleine punt op kunt zetten en een heel fijne soldeer draad met lood/tinbolluserectus schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:28:
[...]
Nu je de draad (op het oog) hebt, wat voor tools gebruik je nog meer hiervoor?
Ik heb een standaard loep en een simpel soldeerstationnetje, maar die traces zijn wel heel klein!
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Pentium 2 op 350MHz, Intel 440BX chipset, 64MB Ram en 4,3GB harde schijf: precies zoals Compaq ze uitbracht. In de specifieke kast die zowel liggend als stand kan worden gebruikt door de drivers te draaien.Turb0Turb0 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:29:
Hoi Retro liefhebbers,
Ik heb een retro pc met mooi vierkant lcd scherm.
Werkt nog maar ik ga er niks mee doen. Lijkt mij ook zonde om naar de milieustraat te brengen.
Lekker ouderwets Supaplex spelen.
Wellicht kan ik er iemand blij mee maken?
Pentium 2, scsi hd.
Alleen pc en scherm.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
In het geval van monochrome, kun je dan ook bijvoorbeeld kiezen of je een groene, of amberkleurige monitor wilt nabootsen?dion_b schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:02:
[...]
https://www.serdashop.com
MCE2VGA lijkt uit productie te zijn, MCE2HDMI is de opvolger. Die is met HDMI-VGA dongle te gebruiken.
Zo'n beetje alle digitale inputs worden ondersteund, dus MDA en CGA, maar ook Hercules en EGA (incl hi-res), en een sloot aan homecomputers met RGB output.
Heb het volop met MDA, Hercules en CGA (digtitaal en analoog NTSC) gebruikt, met minder consequent succes met EGA (al kan dat ook aan slecht gedocumenteerde switch settings op de kaarten liggen), Heb nog niets beters gevonden, al kan ik me niet onttrekken aan het idee dat een project met meer specifieke focus voor de PC (ipv vooral home computers, zoals onderliggend CPLD project hier) makkelijker zou kunnen zijn en meer zou kunnen, Maar die bestaat niet, en deze wel
Prima vondst.DoubleDutch schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:37:
Is alweer een tijdje geleden maar toch weer wat uit de container gevist op het werk. ☺️
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groen, amber of witRon79 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
In het geval van monochrome, kun je dan ook bijvoorbeeld kiezen of je een groene, of amberkleurige monitor wilt nabootsen?
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 06-10-2024 16:58 ]
Die heb ik ook gehad en deze heeft inderdaad een FDC erop zitten.Josefien schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:56:
Bij de kringloop in Hoofddorp zag ik een Adaptec AHA-1542CF SCSI controller (met volgens mij een FDC geïntegreerd?) Niet meegenomen omdat ik 'm niet nodig heb, maar misschien iets voor iemand hier?Hij moest €1,- opbrengen.
[Afbeelding]
Er lagen ook PCI netwerkkaarten Intel/Realtek/onbekend, PCI USB kaarten VIA/Opti en een PCI geluidskaart met Crystal chip.
To be determined...
[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 06-10-2024 21:36 ]
Oslik blyat! Oslik!
Dat is denk ik een goede aanname. Mocht iemand een datasheet weten van dat ding dan hoor ik het graag, want voor zover mijn googlefu laat zien is die niet beschikbaar helaas.PD2JK schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:16:
@MaNdM
Als er geen losse keyboard controller op zit gesoldeerd, moet hij wel geïntegreerd in die super I/O controller zitten, de UM8496F.
To be determined...
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 07-10-2024 14:56 ]
[ Voor 11% gewijzigd door frapex op 07-10-2024 20:52 ]
Goed punt. Daar heb ik nog een AMD Am5x86-P75 voor. Dan mag deze mooi op dat VLB bord.frapex schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:50:
@MaNdM Op een 486 socket 3 bord met VLB natuurlijk. De overdrive processor is er tenslotte om het maximale uit die oude 5V only bordjes te halen (dankzij de ingebouwde VRM)
. Voor een 486 socket 3 bord met PCI zijn er genoeg andere spannende 486 processors beschikbaar
.
To be determined...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
To be determined...
[ Voor 7% gewijzigd door dennis_rsb op 08-10-2024 20:49 ]
De tijd dat er niks tussen zat is meer de periode van LCC 286’ers en kleine koelers op bijv. een 486DX33.dennis_rsb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:47:
@Nemesizz Thanks voor je reactie! Dus als ik je goed begrijp kan het erg verschillen per model processor of er thermal paste of thermal pads gebruikt worden, en soms zelfs niks? Kwestie van openschroeven dus?
De P4 doet aan Thermal Throttling en het BIOS zal meestal ingesteld zijn om de PC uit te schakelen bij een te hoge temperatuur. Bij een P3 is het meestal ook niet schadelijk mits het heatsink er maar op zit; het ding zal crashen en na afkoelen nog gewoon werken. Met een fancy BIOS heb je ook shutdown opties.Kijk ik weet niet in hoeverre systemen van vroeger bescherming hebben tegen oververhitting. Maar volgens mij is dit pas sinds de pentium 4 en de phenoms ?
Waarom niet samen met die kameraad recappen? Je kunt dan ook leren om het zelf te doen. Met een basis soldeerbout, wat geduld en netjes werken kom je een heel eind.Welke socket 478 of 423 weet ik niet, niet naar gekeken. De enige reden waarom ik hem eventueel zou kunnen laten recappen is als er support is voor win9x. Maar verder maakt mij eerlijk gezegd niet perse uit of iets zeldzaam is of niet. Kijk XP systemen kan ik bouwen met pentium 4's, core2duo's, amd phenoms, i3's, i5's i7's (tm 3de generatie) Met andere woorden heel scala aan opties. Maar systemen die win9x ondersteunen zijn schaarser tegenwoordig.
edit; kleur van t bord was rood. Dus ik denk een MSI bord. Hij is opzich nog niet gesloopt verder, maar heb t bord met cpu niet mee naar huis genomen.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
[ Voor 26% gewijzigd door dennis_rsb op 09-10-2024 18:06 ]
Kun je ook een goede 9 pin kabel aanraden?dion_b schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:02:
[...]
https://www.serdashop.com
MCE2VGA lijkt uit productie te zijn, MCE2HDMI is de opvolger. Die is met HDMI-VGA dongle te gebruiken.
Zo'n beetje alle digitale inputs worden ondersteund, dus MDA en CGA, maar ook Hercules en EGA (incl hi-res), en een sloot aan homecomputers met RGB output.
Heb het volop met MDA, Hercules en CGA (digtitaal en analoog NTSC) gebruikt, met minder consequent succes met EGA (al kan dat ook aan slecht gedocumenteerde switch settings op de kaarten liggen), Heb nog niets beters gevonden, al kan ik me niet onttrekken aan het idee dat een project met meer specifieke focus voor de PC (ipv vooral home computers, zoals onderliggend CPLD project hier) makkelijker zou kunnen zijn en meer zou kunnen, Maar die bestaat niet, en deze wel
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
EN niet alle retro PC's hebben uberhaupt een koelblok op de CPU.dennis_rsb schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:19:
@Nemesizz
Maar omdat dit soort retro pc's gemiddeld 25 jaar oud zijn leek het mij nuttig. Maar ik merk aan jullie reacties dat het wat genuanceerder ligt, sterker nog niet alle oude pc's hebben dus koelpasta.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq