Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 69 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jimh307 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:24:
Die 4 GB variant vind ik meer passen bij Windows NT3.5-4.
Die 2 GB variant kan geformatteerd worden met FAT16 (wel grote clusters)
Die 2 GB variant kan ook FAT32 geformatteerd worden. Windows 98(SE)

Het heeft voor zo'n flashdrive weinig nut om meer dan 1 partitie te maken. De 4 GB variant kan FAT16 aan met 64 KB clusters voor Windows NT om dan deze om te zetten naar NTFS wat vele voordelen biedt.

Protip: Gebruik liever geen NTFS op zulke apparaatjes want dat schrijft voor die omvang wel erg veel data weg. NTFS kan alleen interessant worden op veel grotere volumes.

-exFAT: daar kan Windows 95-98 niet mee overweg en is meer voor flashdrives.
-NTFS: redelijk veel overhead en alleen voor Windows NT
-FAT16: op 4 GB heeft FAT16; 64KB clusters wat zonde is voor je beschikbare ruimte.
-FAT32: dit bestandssysteem werkt het beste en is aan te raden
Jij bent duidelijk van na het DOS tijdperk :P

NTFS --> als het moet
FAT32 --> als het kan
FAT16 --> everything else ;)

FAT12 --> werkt echt overal. Die SCSI disk die ik voor mijn MSX heb is FAT12 geformatteerd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 15-08-2024 11:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

BlueTooth76

Let the sun shine!

De familie IDT Winchip begint aardig te groeien ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B1z9Im4.jpeg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-07 20:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:36:
De familie IDT Winchip begint aardig te groeien ;)

[Afbeelding]
Mooi speelgoed :D
Weer eens wat anders dan een standaard mmx :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Als ik al die processoren weer zie vraag ik me af hoeveel ik er heb versleten. De cpu is wat betreft een onderdeel dat niet vaak defect raakte (maar nu is dat anders).

Tegenwoordig slaan ze een beetje door met nieuwe core line-ups. Een processor die 400 watt verbruikt op zijn topsnelheid is er een van en het andere heeft te maken dat die heel nabij zijn grenzen draait en deze daardoor snel degradeert. Een cpu die gedegradeerd is zou ik niet meer vertrouwen. Zelf zou ik liever 10% prestatieverlies op de koop toe nemen voor een stabiel systeem dan 10% prestatie verhoging wetende dat je hardware niet lang mee zal gaan. Dus de snelheid van de cpu was destijds meer merkbaar dan nu. Wat is het verschil tussen 4 GHz en 5 GHz? Haast niet merkbaar, maar destijds belangrijk voor de uiteindelijke prestaties.

*toen processorkoeling geen issue was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:23:
Als ik al die processoren weer zie vraag ik me af hoeveel ik er heb versleten. De cpu is wat betreft een onderdeel dat niet vaak defect raakte (maar nu is dat anders).

Tegenwoordig slaan ze een beetje door met nieuwe core line-ups. Een processor die 400 watt verbruikt op zijn topsnelheid is er een van en het andere heeft te maken dat die heel nabij zijn grenzen draait en deze daardoor snel degradeert. Een cpu die gedegradeerd is zou ik niet meer vertrouwen. Zelf zou ik liever 10% prestatieverlies op de koop toe nemen voor een stabiel systeem dan 10% prestatie verhoging wetende dat je hardware niet lang mee zal gaan. Dus de snelheid van de cpu was destijds merkbaar dan nu. Wat is het verschil tussen 4 GHz en 5 GHz? Haast niet merkbaar, maar destijds belangrijk voor de uiteindelijke prestaties.

*toen processorkoeling geen issue was...
Ja, iedereen schreeuwde moord en brand toen een Athlon of P4 ineens een ongekende 65W TDP had. Termen als 'keramische kookplaat' werden ervoor gebruikt. Dat zou je nooit koel houden (met een koeler van een 25W pentium 3 in het achterhoofd).
Later kwam 90W in zwang, toen werd TDP ineens een gemiddelde inplaats van uiterste etc etc.

Wat ik steevast doe op mijn systemen is een turbo modus uitschakelen en als het kan een undervolt. Zelfs bij de relikwieën uit deze draad probeer ook dat nogal eens (ja, een MMX 200 loopt vaak prima op 2,3V bij 166MHz en veel Intel DX2's binnen 3,45V genoeg... Over K6-2/3/+nog niet te spreken)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ooit heb ik geprobeerd om een .flac bestand af te spelen op een 80486DX2S80 en dat lukte! Een .mp3 bestand kan een 486 niet real time uitvouwen en kreeg je haperingen. Een Pentium kon dat wel al was de klokslag lager dan die 80486. Flac was groter, maar lichter qua rekenkracht.
De snelheid van het ramgeheugen was niet zo heel belangrijk. Het ging om de capaciteit.
Instructies zijn belangrijker dan de kloksnelheid. Dus meer cache was nog een niche.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:13:
Ooit heb ik geprobeerd om een .flac bestand af te spelen op een 80486DX2S80 en dat lukte! Een .mp3 bestand kan een 486 niet real time uitvouwen en kreeg je haperingen. Een Pentium kon dat wel al was de klokslag lager dan die 80486. Flac was groter, maar lichter qua rekenkracht.
De snelheid van het ramgeheugen was niet zo heel belangrijk. Het ging om de capaciteit.
Instructies zijn belangrijker dan de kloksnelheid. Dus meer cache was nog een niche.
Ik heb in 1997 (?) eens een audio CD in WAV files geript naar m'n HDD en geprobeerd deze om te zetten in MP3.
Dat was met m'n Cyrix 6x86 150+.

Volgens mjj heeft dat ding de hele avond staan omzetten.

Dat ding had natuurlijk nog geen MMX, Lame encoder bestond volgens mij ook nog niet en ik had nog een heel inefficiënt command line tooltje.

Wat dat betreft zijn we een heel eind verder nu ;)

edit: het was L3ENC.EXE versie 2.60 en dat weet ik zeker aangezien ik die originele map nog in een oude back-up heb 8)

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-08-2024 13:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-07 17:49
BlueTooth76 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Ik heb in 1997 (?) eens een audio CD in WAV files geript naar m'n HDD en geprobeerd deze om te zetten in MP3.

Dat ding had natuurlijk nog geen MMX, Lame encoder bestond volgens mij ook nog niet en ik had nog een heel inefficiënt command line tooltje.

edit: het was L3ENC.EXE versie 2.60 en dat weet ik zeker aangezien ik die originele map nog in een oude back-up heb 8)
Wow .... Kudos!

Niet omdat dat je nog weet met welke software je in de vorige eeuw triviale excercities hebt uitgevoerd, maar omdat je nog backups hebt uit die tijd, en die ook nog terug kunt lezen! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

_/-\o_ Zo herkenbaar.

Vroeger ook flink liggen rippen van cd's en je had toen Fraunhofer of Xing. Xing was sneller maar klonk ook slechter op dezelfde bitrate.

Ik heb nog een paar remixes liggen die een maat van mij en ik in 1997 samen gemaakt hadden van het Top40 aanbod van destijds. Helaas is de mix 128 kbps gecodeerd wat dus heel goed te horen was/is. In die tijd had ik maar een 1,2 GB harddisk zodat lossless of een hogere bitrate geen optie was.

Nu in Qobuz zit ik al over 60 gig heen :P wat ik nog niet zo heel veel vind. Qobuz comprimeert audio in .flac formaat en is dus al ingepakt, maar wel lossless wat ook te horen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Ja, iedereen schreeuwde moord en brand toen een Athlon of P4 ineens een ongekende 65W TDP had. Termen als 'keramische kookplaat' werden ervoor gebruikt. Dat zou je nooit koel houden (met een koeler van een 25W pentium 3 in het achterhoofd).
Later kwam 90W in zwang, toen werd TDP ineens een gemiddelde inplaats van uiterste etc etc.

Wat ik steevast doe op mijn systemen is een turbo modus uitschakelen en als het kan een undervolt. Zelfs bij de relikwieën uit deze draad probeer ook dat nogal eens (ja, een MMX 200 loopt vaak prima op 2,3V bij 166MHz en veel Intel DX2's binnen 3,45V genoeg... Over K6-2/3/+nog niet te spreken)
Hahaha :D Wie kon zich dat nog herinneren? Mijn 7800x3d doet 120 watt TDP en deze jongen houd ik goed koel met een AIO. De CPU in mijn 486 had niet eens een koeler. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik weet nog dat ik de koeler op m'n 5x86 gigantisch groot vond, zeker in vergelijking met het blokje op de DX2 80 @ 100MHz.

En dan ben je 25 jaar later (in 2021) een dikke NH-U14S TR4-SP3 op je ThreadRipper aan het schroeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 08:47

Fido

C:\> park

DieAnder schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Wow .... Kudos!

Niet omdat dat je nog weet met welke software je in de vorige eeuw triviale excercities hebt uitgevoerd, maar omdat je nog backups hebt uit die tijd, en die ook nog terug kunt lezen! _/-\o_
Wat zijn backups.. Onlangs het volgende nog van oude disks kunnen installeren:
Windows 3.1 van merkloze diskettes (1993)
MS-DOS 6.22 van officiele disks (1994)
'StarTrek 25th anniversary' op 5.25" disks uit 1991.. Zelfs dat werkt nog.. en ja, ook de drive :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik merk wel dat je echt diskettes moet controleren tegenwoordig. In de zin van luikje open en met je vinger een volle rotatie geven terwijl je de media inspecteert op verontreiniging.

Onlangs een verzameling 3.5" DSHD 1.44MB diskettes in ontvangst genomen waarvan het merendeel verschijnselen vertoond van wat ik "vlektyfus" noem. Schimmelvorming.
Steek je die in je drive dan pakt de kop de vervuilding op en trek je meteen het spoor waar de kop zich bevind aan flarden. En dan moet je niet een andere diskette er na er in steken want die is dan meteen ook de klos.
Dergelijke ellende heb ik bij mijn eigen 3.5" media nog bijna niet gezien.

Dan denk je al snel: vochtig opgeslagen? Maar nee, ik meen van niet. Papieren doosjes zijn in uitstekende staat. Sommige diskettes in dezelfde verzameling vertonen geen enkel spoor van schimmel, terwijl anderen helemaal onder de prut zitten.
En is het geen noname spul: Meeste is 3M en Verbatim, afentoe een verdwaalde BASF.
Met name de 3.5" Verbatims zijn er slecht aan toe.

Ik heb er inmiddels 26 schoon gemaakt (monnikenwerk, maar ben over de helft) om te zien wat ik er nog aan data af kon halen voor de vorige eigenaar. Gelukkig heb ik ze allemaal schoon en leesbaar gekregen. Ik was maar één bestand echt kwijt.
Vervolgens heb ik van die 26 en 19 perfect formatterende uit gekregen. Andere 7 door de magneet gehaald en het vuilnis in.

Hetzelfde geldt voor 5.25" media. Maar zo erg als de 3.5" Verbatims heb ik die nog niet zien degraderen of verschimmelen. Bij mijn 5.25" 360kB media zijn het dan weer voornamelijk de wat "mooiere" (latere?) 3M's waar ik vlekjes op tegenkom. En Nashua's die ik heb beginnen stroever te lopen (maken meer herrie in de drive). Terwijl Verbatim en Philips 5.25" 360kB die ik heb allemaal nog uitstekend zijn.

TL;DR: inspectuur uw magnetische media voor gebruik. Schimmel is narigheid.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ga met Gotek en flashfloppy aan de gang; het ziet er niet mooi uit naar is een verademing voor de betrouwbaarheid ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Betrouwbaarheid? Wat is daar de lol van? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ultraman schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:35:
Betrouwbaarheid? Wat is daar de lol van? :D
Geen bad sector als je 6 diskettes met een game aan het uitpakken was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

jimh307 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Precies. Dan werkt het gewoon. Ik beleef volgens mij soms meer plezier aan het fixen dan spelen, maar daarvoor is dit eigenlijk het verkeerde topic. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:27

MaNdM

1000-dingen-doekje

Domme vraag misschien. Ik heb een bord met onboard scsi. Nu is de schijf niet gigantisch en ik wil er NT op zetten. De installatie bestanden heb ik op een CF staan via IDE, maar de scsi HDD wordt dan automatisch niet meer de primaire drive. Is er een manier om de scsi drive als primair te forceren?

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

De nostalgie :P

Op de fiets naar een vriend 12km verderop die een nieuwe game heeft.
Dus 's ochtends al een stapeltje diskettes in je schooltas gepropt, thuis allemaal geformatteerd voor de zekerheid.

Dan een uurtje met ARJ in de weer, naar huis bellen dat je blijft eten, na het eten weer naar huis fietsen, direct naar boven rennen met je stapel diskettes, de boel uitpakken en bij diskette 7 het bekende "nngggggg ngggggg nggggg, not ready reading drive A: abort, retry, fail" :X

Dus weer op de fiets...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
Nog een oude Motorola XC68LC040RC25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIK9hO8FTHsDO9thZhJ13VFKSL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNTzU3wuJeXIiPGoKf7uEvIP.jpg?f=fotoalbum_large

Zit nog een in Apple Macintosh Performa 475. Geen monitor en toetsenbord. Beetje lastig te testen..

[ Voor 11% gewijzigd door Acid Vendetta op 20-08-2024 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MaNdM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:48:
Domme vraag misschien. Ik heb een bord met onboard scsi. Nu is de schijf niet gigantisch en ik wil er NT op zetten. De installatie bestanden heb ik op een CF staan via IDE, maar de scsi HDD wordt dan automatisch niet meer de primaire drive. Is er een manier om de scsi drive als primair te forceren?
Boot van floppy met scsi drivers er op en even de IDE schijf loshalen. Mogelijk moet je ook nog iets als primaire in je bios instellen.
Maar het moet kunnen volgens mij, hordes servers werkten vroeger zo. Al hadden die vermoedelijk geen IDE aansluitingen, maar alleen scsi

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:48:
NT4 gooi ik er op vanaf een boot diskette die automatisch de CD aanspreekt. Dat werkt naar behoren. Wanneer ik na de kale NT installatie wil, kan ik een IDE schijf bijkoppelen waar data op staat om te installeren. De IDE schijf (vaak CF ook) is dan niet bootable.

Welke NT gebruik jij? 3.x, 4 of 2k? (technisch gezien is XP en hoger ook allemaal NT, maar dat terzijde)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Boot van floppy met scsi drivers er op en even de IDE schijf loshalen. Mogelijk moet je ook nog iets als primaire in je bios instellen.
Maar het moet kunnen volgens mij, hordes servers werkten vroeger zo. Al hadden die vermoedelijk geen IDE aansluitingen, maar alleen scsi
Dan moet ik de BIOS nog eens wat verder doorspitten. Die instelling kwam ik zo gauw niet tegen.
Waterbeesje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

NT4 gooi ik er op vanaf een boot diskette die automatisch de CD aanspreekt. Dat werkt naar behoren. Wanneer ik na de kale NT installatie wil, kan ik een IDE schijf bijkoppelen waar data op staat om te installeren. De IDE schijf (vaak CF ook) is dan niet bootable.

Welke NT gebruik jij? 3.x, 4 of 2k? (technisch gezien is XP en hoger ook allemaal NT, maar dat terzijde)
Ik wilde er NT4 op zetten maar ook OS2 Warp 4. Beide heb ik helaas niet op CD, vandaar de vraag

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Je zou een CD image kunnen opzoeken op internet. Zo ver ik weet worden die via internet archive en winworldpc nog steeds beschikbaar gesteld.

Disclaimer: MS kent deze mogelijkheden ook en is veel in gesprek met deze partijen over wat wel en niet is toegestaan; deze hebben geen take down verzoek gekregen.
Uiteraard is het gebruik van een ISO officieel enkel toegestaan als je een licentie hebt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Ultraman Voor troubleshooting is dit topic toch prima geschikt ;) Dan weten je medelezers ook waar ze moeten zijn als hun diskettes niet meer uit te lezen hier, en dan nog vind ik het een heel mooie aanvulling. Doe je ook aan reballen?

@BlueTooth76

Dus 's ochtends al een stapeltje diskettes in je schooltas gepropt, thuis allemaal geformatteerd voor de zekerheid.

Dan een uurtje met ARJ in de weer, naar huis bellen dat je blijft eten, na het eten weer naar huis fietsen, direct naar boven rennen met je stapel diskettes, de boel uitpakken en bij diskette 7 het bekende "nngggggg ngggggg nggggg, not ready reading drive A: abort, retry, fail" :X

Dus weer op de fiets...
O ja :P Zo herkenbaar

Ik naar de vader van een vriend van me toe met een lading diskettes om Duke Nukem 3D op te halen. Ingepakt op diskettes, dus weer 20 km terug op de brommert en jawel hoor......ook nnggggg bad sector op notabene de laatste diskette dus kon ik onverrichterzake terug, dus weer 2x20 km brommen met volle bak regen natuurlijk. }:|

En toen had ik het spel wat met 5-30 fps draaide op mijn 80486DX2S80 op 320*240, maar hé, het was me gelukt. *O*

Nu? PC opstarten (20 sec) en dan Steam openen, wat geld overmaken en downloaden maar. Ik vind het heerlijk zo. Ik download 120 GB per uur, dus kan dit onder het eten en ik hoef ook niet telkens de CD-rom in het laatje doen omdat een spel dat vereist. Klik en game on. :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Dus weer op de fiets...
Herkenbaar :P

Ik kom in een opgeborgen bak vol "te verwerken" hardware van mij nog een vrij interessante geluidskaart tegen. Geen GUS ofzo, maar een FortéMedia FM801-AU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Herkenbaar :P

Ik kom in een opgeborgen bak vol "te verwerken" hardware van mij nog een vrij interessante geluidskaart tegen. Geen GUS ofzo, maar een FortéMedia FM801-AU.
Die zie je ook niet veel langs komen! Volgens een Vogons draadje dat ik tegenkwam best een prima kaartje ook :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-07 21:21
Ik weet dat dit niet het V&A gedeelte is, maar ik vroeg mij af of iemand hier wellicht interesse heeft in een ouderwets bakbeest van een CRT. Ik heb namelijk nog een 19" CRT staan, een Eizo Flatscan F730:
https://www.eizoglobal.co.../manuals/umeng/F730um.pdf

Deze werkt op 1 ding na: de kleur rood komt niet/nauwelijks door. Na wat testjes/onderzoek denk ik dat het probleem zit bij de VGA connector en/of diens aansluiting op de PCB. Het scherm kan namelijk wel prima rood weergeven, dat kon ik zien in het onscreen display, met het scherm zelf is dus niets mis. Heb geprobeerd de VGA connector schoon te maken met contactspray, tal van kabels gebruikt, aangesloten op tal van pc's maar helaas constant hetzelfde resultaat.

Ik was eerst voornemens om zelf het ding open te halen en te kijken of ik het zou kunnen fixen, maar ik heb er de tijd en eerlijk gezegd ook de zin niet voor. Mocht iemand hier wel interesse hebben laat het maar weten, ding kan gratis opgehaald worden hier in (Zuid) Limburg. Andere optie is dat ik hem naar de stort ga brengen, maar dat klinkt ergens ook zonde.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Moi_in_actie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:24:
Ik weet dat dit niet het V&A gedeelte is, maar ik vroeg mij af of iemand hier wellicht interesse heeft in een ouderwets bakbeest van een CRT. Ik heb namelijk nog een 19" CRT staan, een Eizo Flatscan F730:
https://www.eizoglobal.co.../manuals/umeng/F730um.pdf

Deze werkt op 1 ding na: de kleur rood komt niet/nauwelijks door. Na wat testjes/onderzoek denk ik dat het probleem zit bij de VGA connector en/of diens aansluiting op de PCB. Het scherm kan namelijk wel prima rood weergeven, dat kon ik zien in het onscreen display, met het scherm zelf is dus niets mis. Heb geprobeerd de VGA connector schoon te maken met contactspray, tal van kabels gebruikt, aangesloten op tal van pc's maar helaas constant hetzelfde resultaat.

Ik was eerst voornemens om zelf het ding open te halen en te kijken of ik het zou kunnen fixen, maar ik heb er de tijd en eerlijk gezegd ook de zin niet voor. Mocht iemand hier wel interesse hebben laat het maar weten, ding kan gratis opgehaald worden hier in (Zuid) Limburg. Andere optie is dat ik hem naar de stort ga brengen, maar dat klinkt ergens ook zonde.
--> op 1280 resolutie trekt-ie gewoon 85Hz; gaaf ding! Balen van de kleur inderdaad. Het is dat ik er ook geen verstand van heb, anders zou het een leuk winterproject geweest kunnen zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Waterbeesje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

--> op 1280 resolutie trekt-ie gewoon 85Hz; gaaf ding! Balen van de kleur inderdaad. Het is dat ik er ook geen verstand van heb, anders zou het een leuk winterproject geweest kunnen zijn.
Mja, ik vermoed dat de oplossing iets kan zijn van ofwel een nieuwe VGA connector solderen, of de huidige zit niet (meer) goed vast, of wellicht zitten ergens intern nog van die stelknoppen/schroeven om de kleuren per channel bij te sturen en helpt dit.

Ik heb (met een klein jochie van bijna 2) alleen weinig tijd en voor een van de setups heb ik nu een "betere" (lees: beter passende) oplossing gevonden: mijn 2 oude Siemens Nixdorf pc's zijn nu aangesloten op een originele Siemens Nixdorf 14" CRT. Ik had vroeger een 15" variant van die monitor, deze heeft mijn vader een tijdje gebruikt op zijn 486 Siemens Nixdorf. Stond nog bij hem op zolder en werkt perfect.

Edit: ter info: heb deze monitor enkele jaren geleden bij een oudere man gekocht, was ook een ICTer in hard en nieren. Hij deed veel spullen weg om plaats te maken, had vroeger ook een eigen ICT bedrijf. Volgens mij heeft t scherm ooit wel in meer of mindere maten rood weergegeven, maar nooit goed. Dacht destijds dat het misschien aan de pc lag waarop ie toen aangesloten was, maar recent bleek dat dus niet het geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Moi_in_actie op 21-08-2024 12:04 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 09:40

Petuhr

FreeBSD

Vandaag weer eens bij de kringloop geweest, en voor welgeteld €6,35 de volgende drie items aangeschaft :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz2_TqCK2PwWHUBQ38MS9GC66wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8AvE20i2mrHpNfeC07pZdNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Voornamenlijk de zip drive, welke werkt, erg blij mee. Bestanden van nieuw naar oud overzetten gaat zo een stuk makkelijker.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Over kringloop gesproken, gisteren 2 defecte monitoren naar het milieupark gebracht, zag ik in een container dit liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3J2PqJfNKcwGFpEnr3OsuB4pw1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DlMp3v4ZooWCxqRyaZFGkFt.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje vies, geen adapter of controllers te bekennen. Toch maar meegenomen (wie niet waagt..), aanvankelijk kwam er een rood knipperend lampje maar de goede oude techniek van "take it out, blow on it and put it back in..." werkte ;) . Zat namelijk ook nog een gamecartridge in, een game die me totaal niets zei. Had nog een passende 9V adapter liggen, even op een oude tv aangesloten en jawel hoor...doet het prima :D Leuke vondst in ieder geval, een originele NES ontbrak nog in mijn collectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Moi_in_actie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:10:
Over kringloop gesproken, gisteren 2 defecte monitoren naar het milieupark gebracht, zag ik in een container dit liggen:
[Afbeelding]

Beetje vies, geen adapter of controllers te bekennen. Toch maar meegenomen (wie niet waagt..), aanvankelijk kwam er een rood knipperend lampje maar de goede oude techniek van "take it out, blow on it and put it back in..." werkte ;) . Zat namelijk ook nog een gamecartridge in, een game die me totaal niets zei. Had nog een passende 9V adapter liggen, even op een oude tv aangesloten en jawel hoor...doet het prima :D Leuke vondst in ieder geval, een originele NES ontbrak nog in mijn collectie.
Dat is zeker leuk! Welke game was het? Je houdt ons in spanning ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
BlueTooth76 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Dat is zeker leuk! Welke game was het? Je houdt ons in spanning ;)
Poeh, zou ik thuis moeten kijken. Iets van "Roboto...." ofzoiets.

Edit: even zitten zoeken, het is Robotector:
https://contra.fandom.com/wiki/Probotector

[ Voor 14% gewijzigd door Moi_in_actie op 22-08-2024 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 09:14

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Probotector is de Europese naam voor Contra, hele leuke game.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Linksquest schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:51:
Ga het binnenkort eens proberen. Heb 2 controllers besteld, moet eigenlijk het hoekje met alle consoles nog eens wat TLC geven. Ben de laatste maanden druk bezig geweest met het hele legioen aan retro pc's en aanpassingen aan die pc's en aan de bureau's/wandrekken en algehele indeling. Daarbij heeft de zithoek met bankje en rek met retro consoles wel al een (nieuwe) plek gekregen, alleen er is nog niets aangesloten en de bank ligt ook nog bedolven onder dingen die nog opgeruimd moeten worden (5.1 surround setjes, een 3D printer, keyboards..).

Zal sowieso nog moeten kijken of het rek/kastje waarin ik voorheen al mijn retro consoles had staan, of die nog altijd volstaat c.q. genoeg plek biedt. Zijn toch wel weer wat consoles bijgekomen, met nu die NES en ook een Sega Mega Drive II eerder dit jaar. Maar goed, zijn echt luxe problemen van "waar laat ik het" O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 10-07 22:03
Moi_in_actie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Poeh, zou ik thuis moeten kijken. Iets van "Roboto...." ofzoiets.

Edit: even zitten zoeken, het is Robotector:
https://contra.fandom.com/wiki/Probotector
Contra is aardig wat centjes waard als het deel 1 is. 😋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DoubleDutch schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Contra is aardig wat centjes waard als het deel 1 is. 😋
Op Marktplaats staat exact dezelfde cartridge te koop voor 45 eruo. Zeker niet de goedkoopste game voor de NES, maar om nou te zeggen dat ik met vervroegd pensioen kan dat nou ook weer niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Cyphax

Moderator LNX
Moi_in_actie schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

Op Marktplaats staat exact dezelfde cartridge te koop voor 45 eruo. Zeker niet de goedkoopste game voor de NES, maar om nou te zeggen dat ik met vervroegd pensioen kan dat nou ook weer niet :P
Probotector is een gecensureerde versie van Contra: in die laatste zijn de poppetjes van die Rambo-figuren. Ik vermoed dat Contra een stuk zeldzamer is dan Probotector (heb 'm zelf ook :+).
Tip: gebruik de Konami-code. Ik geloof dat die voor het eerst in deze game zat. Kan je ook in co-op doen, ik heb dat jaren geleden weleens gedaan met m'n zoontje (die was toen 6 ofzo). :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 19:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hooguit marginaal on-topic maar jullie snappen hopelijk waarom ik deze niet kon laten liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaKYJPG7H_TTEn9_aIR-8-ES484=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puArpxglpBtndSRnIcf8OuAh.jpg?f=fotoalbum_large

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zeker snappen we dat @dion_b
Cherry Berliner weisse. Klinkt lekker.

Waar haal je dat? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:28:
Zeker snappen we dat @dion_b
Cherry Berliner weisse. Klinkt lekker.

Waar haal je dat? :)
Op vakantie in de lokale Selver supermarkt in Narva (EE). Nog niets van Tanker in NL gezien, maar snelle zoektocht zegt dat ze bij Burg Bier in Ermelo te krijgen zouden moeten zijn.

Overigens smaakt het meer als een sour dan Berliner Weisse mit Schuss, maar daar is ook niets mis mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ermelo is slechts 100km rijden van hier lol.
Maar dank voor de pointer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Linksquest schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:51:
Blijft bijzonder hoe sommige games hernoemd/aangepast zijn.

Heb hier twee exemplaren Shadow Warriors liggen, de Europese Ninja Gaiden.

Speelt lekker weg maar wel erg pittig :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier is nog wat moois binnengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u-AM51o3AaD8j816CMKKlVEEn8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04J2KP6VVtxod2WRJdTwJmHg.jpg?f=fotoalbum_medium
De beruchte DX40 die menig moederbord liet struikelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aak3f7Bt-y-iUJTR82OlhAKlUYQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b74Dq5Jrzf5wW84hHWX7A8dn.jpg?f=fotoalbum_medium
De Intel 386-25. De facto go to toen de 286 op zijn retour was, Steady as it goes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYSXQZP5sm-b_ymFZYt7hqN9XF8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BvXPdlCb34GwZdcgFHKIwgl.jpg?f=fotoalbum_medium
AMD's antwoord op Intel toen de 486SX25 uit kwam. Stevige competitie op het oudere platform.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgT_I8CumceyxE_mrG4xl-U-f9A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goekNbuuI46fmkErk5NvuD7y.jpg?f=fotoalbum_medium
Nog een AM386 DX40, maar dan de Frankenstein editie. Omdat de plcc makkelijker te verkrijgen was waarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HdL2JqVh7u3VOVROdWCtnzAAnI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fi7t8fbkjqTT78ngjO2sAycP.jpg?f=fotoalbum_medium
Als je toch een AM386 DX40 aan het optuigen was en ge had wat te veel geld... Dit kostte slechts $900. Beter dan de Intel 387, officieel 40MHz en ULSI kon zich daarmee meten met de Cyrix.

Alles voor nu nog ongetest, maar dat gaat binnenkort gebeuren. Het ziet er sowieso vol hoor :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:32:
Hier is nog wat moois binnengekomen.

[Afbeelding]
De beruchte DX40 die menig moederbord liet struikelen

[Afbeelding]
De Intel 386-25. De facto go to toen de 286 op zijn retour was, Steady as it goes.

[Afbeelding]
AMD's antwoord op Intel toen de 486SX25 uit kwam. Stevige competitie op het oudere platform.

[Afbeelding]
Nog een AM386 DX40, maar dan de Frankenstein editie. Omdat de plcc makkelijker te verkrijgen was waarschijnlijk.

[Afbeelding]
Als je toch een AM386 DX40 aan het optuigen was en ge had wat te veel geld... Dit kostte slechts $900. Beter dan de Intel 387, officieel 40MHz en ULSI kon zich daarmee meten met de Cyrix.

Alles voor nu nog ongetest, maar dat gaat binnenkort gebeuren. Het ziet er sowieso vol hoor :D
Die laatste is wel een zeldzaamheid in deze uitvoering, mooi!

En of het werkt is 50/50 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Die laatste is wel een zeldzaamheid in deze uitvoering, mooi!

En of het werkt is 50/50 :+
We gaan het zien :*)

Als het werkt komt deze op een 3486 bordje, samen met een 386 DX40. Lijkt me gewoon erg leuk om een 387/387 met VLB te hebben }:O
En dan een Duke 3D slideshow te bekijken 7(8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:49:
Narva is ws ~1600km hemelsbreed of ~2200km via kortste route overland (en zonder door RU te gaan). Daarmee vergeleken valt 100km mee :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:49:
Misschien sturen ze het op voor je :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

Misschien sturen ze het op voor je :p
Ik zag al dat Beerinabox het ook kan leveren, das sowieso postorder.
Maar ik zal er eens over denken. Heb van de vakantie eerst nog een blikje chupa chups aardbeien op te drinken (don't ask :+ )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-07 22:42

Thandor

SilverStreak

Vorig jaar had het HomeComputerMuseum ook een brouwsel. Weet niet of deze nog te koop is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcP3VvTgu1xpf30RSmRCpcYskxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rji6xaImAa6TXRntGljaBT9G.jpg?f=user_large

Je kunt ook Heimdall installeren en deze nuttigen. Is overigens een lekker biertje :Y).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9usVt9ZSpNTvh3EvgqiC-7sbiqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QPYB4nZwiW8iIaaMP0QYRr9Y.webp?f=user_large

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 10-07 22:03
Moi_in_actie schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

Hahaha ne dat niet,maar vind €45 toch een behoorlijk bedrag. 🫣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Een ASUS GeForce 9500GT 1GB met originele doos had ik nog liggen. Deze kaart had extreem uitgeharde koelpasta wat ook rondom de core zat. Dat wilde ik voorzichtig verwijderen, maar het was zo hard en vastgekoekt dat SMD's gewoon afbraken.. Zonde.

Lijkt groot op de foto. Maar dit gaat om een SMD van ongeveer 0,5mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuZBGoKCQpmDJy2bZqBWnsvBfhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U58UbLIzNuYfyi1bYzr8Fpy4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:03:
Een ASUS GeForce 9500GT 1GB met originele doos had ik nog liggen. Deze kaart had extreem uitgeharde koelpasta wat ook rondom de core zat. Dat wilde ik voorzichtig verwijderen, maar het was zo hard en vastgekoekt dat SMD's gewoon afbraken.. Zonde.

Lijkt groot op de foto. Maar dit gaat om een SMD van ongeveer 0,5mm.

[Afbeelding]
Dan heb je een milescuul soldeer puntje nodig, en een heul vaste hand (de loep heb je al vast voor de foto)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Die SMD is gewoon verdwenen in de koelpasta :+. Het waren ook twee zelfs. Dit is niet meer te doen met de hand qua grootte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:57:
[...]

Dan heb je een milescuul soldeer puntje nodig, en een heul vaste hand (de loep heb je al vast voor de foto)
Veel flux, een pincet, een hete lucht soldeerstation en een loeplamp (of camera).
En wat alcohol en wattenstaafjes om het schoon te maken.

En een biertje voor de vaste hand }:O

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-08-2024 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-07 21:29
Beste Tweakers, voor het uitlezen van wat oude floppy's (en omdat het gewoon leuk/nostaligisch is ;)) ben ik op zoek naar een 3,5" floppy diskdrive. Ik heb al een usb naar floppy-connector, maar helaas mis ik nog een echt oude (liefst zwarte) 3,5" floppy-disk die ik kan aansluiten op een voor de rest moderne pc. Iemand enig idee waar je zulk antiek spul nog kan vinden? Op V&A staat niks en ook marktplaats geeft weinig resultaten.

Uiteraard kan je het makkelijk doen met een externe usb-floppydisk, maar dat is niet retro genoeg voor mij :D. Ik ben echt op zoek naar een orginele floppydiskdrive die ik mooi kan inbouwen in mijn huidige pc. Iemand enig idee/tips of zelf wat liggen wat hij wil verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 10:05

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt sowieso een vraag advertentie plaatsen hier. Heb je nog wel de 34 pins floppy aansluiting op je moederbord, aangezien je het over een 'moderne' PC hebt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dat aansluiten op een modernere PC kan eventueel weer met zo'n USB to 34-pin floppy adapter.
Kan wel alleen lezen, niet schrijven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jYHcG9b.jpeg

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-08-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ThunderStorm schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:08:
Beste Tweakers, voor het uitlezen van wat oude floppy's (en omdat het gewoon leuk/nostaligisch is ;)) ben ik op zoek naar een 3,5" floppy diskdrive. Ik heb al een usb naar floppy-connector, maar helaas mis ik nog een echt oude (liefst zwarte) 3,5" floppy-disk die ik kan aansluiten op een voor de rest moderne pc. Iemand enig idee waar je zulk antiek spul nog kan vinden? Op V&A staat niks en ook marktplaats geeft weinig resultaten.

Uiteraard kan je het makkelijk doen met een externe usb-floppydisk, maar dat is niet retro genoeg voor mij :D. Ik ben echt op zoek naar een orginele floppydiskdrive die ik mooi kan inbouwen in mijn huidige pc. Iemand enig idee/tips of zelf wat liggen wat hij wil verkopen?
Zoals PD2JK aangeeft, even goed controleren of je een fdd kunt aansluiten op de 'moderne' pc. Zo ver ik weet zijn er na de eerste generatie core i niet veel moederborden geweest die ze nog ondersteunen.

Als alternatief kun je een life hack zoeken die intern onder usb gaat, of proberen een LS120 drive te vinden die op IDE/ATAPI werkt. Die laatste kun je met een simpele PCI kaart nog wel verbinden. Die midden wel ondersteuning voor afwijkende formats.

Wat betreft de kleur: die frontjes pak je er met wat beleid makkelijk af, dan is sluiten ook zo gebeurd ;)

We zien de v&a advertentie wel verschijnen, en er is vast iemand die er een kan missen *O*

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat leuks mogen ophalen vandaag. Een Philips P3230 :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/521VSYUYCwCStO0o85Yng_edZOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRcTxH3f1xzHC51NGmGUFZKI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_K5Qo-aRTQ6Ef8KFLHu4VOQsDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38kV4PHrXBTvPSekKkTpZIR8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jalKYls0-VTZoaa-mdRhxSo5Ltg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96q1udUgzyZg04H0MogfUuQe.jpg?f=fotoalbum_tile

De laatste foto was een aangename verrassing. :o
Ben wel benieuwd hoe Scorched Earth het hier op gaat doen. Vroeger veel gespeeld.
Ook vraag ik mij af of de ATi VGA Wonder XL origineel is, was dit systeem ge-upgrade de winkel uit gegaan?
Misschien was het een CAD systeem gezien de FPU en die grafische kaart. Wie weet vinden we wat interessants op de harde schijf.

Eerst wat licht restauratiewerk; o.a. Dallas en een 90MB Rodime HDD aan de praat zien te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 26-08-2024 16:22 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Oh dat is zeker leuk!
Die bakkies zie ik altijd graag omdat een Philips onze eerste PC was.

De ATi Wonder XL kan wel origineel zijn. Die machine kom ik in 1990 in service bulletins tegen. Dat die van jou in 1991 is verkocht met zo'n kaart er in zou best wel eens kunnen.
ATi gebruikte Philips wel vaker, de P3105 werd bijvoorbeeld geleverd met een ATi Small Graphics Solution.

[ Voor 61% gewijzigd door Ultraman op 26-08-2024 18:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik verwacht ook dat die kaart origineel is :)
https://archive.org/details/p-3230/page/62/mode/1up

Deel van de handleiding in het Frans, maar daar wordt op pagina 62 gerept over carte video rapide en monitor couleur installe en usine. Oftewel: vanuit de fabriek standaard een snelle videokaart geïnstalleerd met een kleuren monitor. Dat klinkt wel als die Ati kaart van je :)
Als je de hele vertaling wilt moet je hem even door Google Translate halen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:20:
Wat leuks mogen ophalen vandaag. Een Philips P3230 :9

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De laatste foto was een aangename verrassing. :o
Ben wel benieuwd hoe Scorched Earth het hier op gaat doen. Vroeger veel gespeeld.
Ook vraag ik mij af of de ATi VGA Wonder XL origineel is, was dit systeem ge-upgrade de winkel uit gegaan?
Misschien was het een CAD systeem gezien de FPU en die grafische kaart. Wie weet vinden we wat interessants op de harde schijf.

Eerst wat licht restauratiewerk; o.a. Dallas en een 90MB Rodime HDD aan de praat zien te krijgen.
Scorch, uren gespeeld in ~1992 bij een vriend thuis, zelf had ik toen nog geen PC.
Ik was er niet zo goed dus verloor ik wel bijna standaard van hem :P

Mooi project! Die co-processor blijft een mooie versie zo met dat goud.

Hier bezig met de koeling van m'n serverrack (12U) waar naast m'n NAS uiteindelijk ook een Novell 3.12 server in moet komen.

Een simpele W1209 thermostaat zorgt ervoor dat de fans in de serverkast gaan draaien zolang de temperatuur op de garagezolder boven de xx graden blijft. In de winter kan het heel koud worden, dan wil ik juist dat de fans niet draaien zodat het warm blijft in het rack.

Even een testopstelling gemaakt en dat werkt. Zo'n W1209 kost een paar Dollar dus mooie budgetoplossing, heb ze standaard in 2 uitvoeringen "op voorraad".

Achteraf had de display wel wat lager in de behuizing gekund maar de kabels zitten niet klem dus het valt mee ;)

Uiteindelijk komen er 2x 140mm Noctua Indutrial (3000RPM) fans in die kast. En fanguards... je wil je vingers niet in die gehaktmolens krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PrAyMhv.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ok1aDHz.jpeg

Update: bij het PostNL afhaalpunt nog een pakje opgehaald met een aantal van deze drives.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hYEJFti.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2024 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-07 21:29
BlueTooth76 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:54:
Dat aansluiten op een modernere PC kan eventueel weer met zo'n USB to 34-pin floppy adapter.
Kan wel alleen lezen, niet schrijven.

[Afbeelding]
Deze heb ik inderdaad al liggen. En die externe usb-aansluiting kan je prima omsolderen tot een interne aansluiting (of met verloopje en die wegwerken in je case achter je moederbord). 8)
Maar nooit geweten dat zo'n ding dan alleen maar kan lezen? :? Niet dat het echt praktisch nuttig is, maar wat zou de reden zijn dan schrijven niet gaat lukken dan via zo'n usb adapter?
Waterbeesje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:54:
[...]

Zoals PD2JK aangeeft, even goed controleren of je een fdd kunt aansluiten op de 'moderne' pc. Zo ver ik weet zijn er na de eerste generatie core i niet veel moederborden geweest die ze nog ondersteunen.

Wat betreft de kleur: die frontjes pak je er met wat beleid makkelijk af, dan is sluiten ook zo gebeurd ;)

We zien de v&a advertentie wel verschijnen, en er is vast iemand die er een kan missen *O*
Bij voorkeur ga ik op zoek naar een orgineel zwarte, maar die zijn volgens mij wel zeldzamer dan de veel gemaakte beige-kleurige. In 'onze' oude PC compact II (wie kent hem niet ;)) hadden we zwarte destijds.

Advertentie ga ik maken; zal linkje hier ook ff posten zo :P

edit spam :9 : v&a gevraagd: 3,5" floppy drive (zwart bij voorkeur)
(als dit niet de bedoeling is haal ik de link weg hoor)

[ Voor 13% gewijzigd door ThunderStorm op 26-08-2024 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
ThunderStorm schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:06:
[...]
Maar nooit geweten dat zo'n ding dan alleen maar kan lezen? :? Niet dat het echt praktisch nuttig is, maar wat zou de reden zijn dan schrijven niet gaat lukken dan via zo'n usb adapter?
Dan is dat niet echt nuttig? Je wilt immers full support, dus ook schrijven; al is het alleen maar om slechte sectoren te detecteren en te remappen: deze kunnen soms nog wel eens door scandisk gerepareerd worden, maar daar is wel write modus verplicht.

Neem in het slechtste geval een losse USB floppydrive all in. Met read only kun je nare verassingen verwachten.

PS: soms zie je 3,5 inch en 5,25 inch in één bay. Deze kun je dan in je retrobak schroeven en je bent klaar. :)
https://www.marktplaats.n...ual-floppy-diskette-drive

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Je hebt natuurlijk ook nog de Greaseweazle en de Kryoflux maar dan heb je geen drive letter en dus een tool nodig om te lezen en schrijven (van en naar images).

Wel ideaal om diskettes te archiveren, ook de wat vreemde formaten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb vandaag een oud beestje opgehaald. Geen idee wat erin zou zitten maar dat is ook een beetje de fun natuurlijk.

Heeee wat zie ik daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JEn-d-n24gWQMAMUM-QSOL50ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gIApkWsSjqymoMUrtPKTgTa.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is een leuke geluidskaart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlt3spFESpz6NMZgvmxGG2iimHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGseQJsIS1oPLqsGOyrPcWVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Oei, die koeler is niet best mee… wacht even…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQ6iVdcYZgNLWDpLjbl3tIvyrUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ge8YGwed1V0uFkBASdPPrqGY.jpg?f=fotoalbum_large

Nice!

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

MaNdM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:39:
Ik heb vandaag een oud beestje opgehaald. Geen idee wat erin zou zitten maar dat is ook een beetje de fun natuurlijk.

Heeee wat zie ik daar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice!
Een SB32 en een Voodoo Banshee. Leuk! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heeee wat zie ik daar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice!
Mooi!
En die PC Partner bordjes waren zo slecht nog niet, in mijn herinnering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Heeee wat zie ik daar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice!
Dat zijn de leuke bijkomstigheden :D
BlueTooth76 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Mooi!
En die PC Partner bordjes waren zo slecht nog niet, in mijn herinnering.
Pc partner is vooral oem bouwer, dus Steady as she goes.

Hier ben ik momenteel ook even zoet met wat puzzelen met een stapel moederborden, cpu's en videokaarten. Ik wil een socket A benchmark zetten om te bepalen wat het beste moederbord is. Met diverse chips van Via, SiS en Nvidia als uitgangspunt.

Het eerste moederbord was een Pc Hips die niet stabiel draait met een XP1800+... De 2000+ en een Sempron zijn ook niet stabiel. De 2600+ heeft niet eens beeld. Tenzij ik de fsb op 100 houd. De Asrock K7S8X met XP2000+ als volgende: wel stabiel. De XP2600+ wacht nog op zijn beurt.

Dan videokaarten. Ik dacht dat een ATI 9600 Atlanta wel lekker vlot zou zijn, maar een Ti4200 loopt er rondjes om :/ (3Dmark 01 met 7800 vs 9800 punten)
De FX5700 lijkt dood zodra deze op temperatuur komt (bga kapot of zo) dus geen resultaat.
De ATI Xnogwat en HD 3650/4650 vertiken beeld te geven op alles dat acceleratie vereist.
Nu nog een 9800 of zo proberen en dan weer ik welke kaart het wordt.

En misschien toch 3Dmark 2003 installeren...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:03

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Sorry voor de ongevraagde spam, maar ik moet wat oude retro PC hardware kwijt.

v&a aangeboden: GROTE stapel (nee, echt) oude PC hardware en schermen

ik heb vast nog wel meer liggen in dozen en kratten wat niet op de foto staat, als ik het vind krijg je het er allemaal bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Dat zijn de leuke bijkomstigheden :D

[...]

Pc partner is vooral oem bouwer, dus Steady as she goes.

Hier ben ik momenteel ook even zoet met wat puzzelen met een stapel moederborden, cpu's en videokaarten. Ik wil een socket A benchmark zetten om te bepalen wat het beste moederbord is. Met diverse chips van Via, SiS en Nvidia als uitgangspunt.

Het eerste moederbord was een Pc Hips die niet stabiel draait met een XP1800+... De 2000+ en een Sempron zijn ook niet stabiel. De 2600+ heeft niet eens beeld. Tenzij ik de fsb op 100 houd. De Asrock K7S8X met XP2000+ als volgende: wel stabiel. De XP2600+ wacht nog op zijn beurt.

Dan videokaarten. Ik dacht dat een ATI 9600 Atlanta wel lekker vlot zou zijn, maar een Ti4200 loopt er rondjes om :/ (3Dmark 01 met 7800 vs 9800 punten)
De FX5700 lijkt dood zodra deze op temperatuur komt (bga kapot of zo) dus geen resultaat.
De ATI Xnogwat en HD 3650/4650 vertiken beeld te geven op alles dat acceleratie vereist.
Nu nog een 9800 of zo proberen en dan weer ik welke kaart het wordt.

En misschien toch 3Dmark 2003 installeren...
In die tijd wisten we de scores van de diverse videokaarten bijna uit ons hoofd maar het is alweer even geleden, dus weet niet welke sneller zou moeten zijn. En vaak had je ook weer versies met langzamer geheugen, etc.

Heeft dat moederbord niet gewoon een paar gare elco's (die eventueel nog niet lek of bol zijn)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 15:39

Nemesizz

Untouchable

Zelfde had ik met een Radeon 9600 TX (dus eigenlijk een 9500 Pro, die als 9600 gebruikt werd in een OEM bak).

Windows default drivers ongeveer 10K punten in 3dMark01, met ATI/AMD drivers nog maar 8500 punten... (en veel games die niet eens meer willen starten...) , daarna weer ouderwets Omega drivers erop en ongeveer 11K punten (was icm een AMD64 CPU).
M'n andere Radeons (9200, 9000, enz) same story, officiele drivers werken vaak niet of nauwelijks, ja het uitroepteken bij Apparaatbeheer is weg, maar voor de rest... bijna niks werkt, en wat nog draait , draait ontzettend traag. En drivers die 'goed' waren, werken niet meer met nieuwere servicepacks (Windows XP) dus die zijn ook niet meer te gebruiken.

Windows 98 zal dat laatste probleem niet hebben, maar daar gebruik ik die kaarten niet.

Vroeger ook de GeForce FX 'uitgelachen' , maar jaren later dus een FX5600 die bij een moederbord zat, en is gewoon waar ik van hou ; driver erop en het werkt.

Ik zal wel weer met fakkels een hooivorken achterna gezeten worden, maar mijn ervaring met Radeons is door de jaren niet positief geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-07 22:42

Thandor

SilverStreak

* Thandor loopt naar de schuur en pakt alvast een hooivork >:) . Of meteen maar de zeis?

Wat is er mis met een Catalyst driver van bijv. 2008? Ofwel, introductie van kaart (2003) plus 5 jaar? Dan zijn de bugs uit de tijd dat de kaart nieuw was er wel uit. Bij nVidia zijn de nieuwste Detonator/Forceware drivers op oudere hardware ook niet altijd de snelste.

Moet wel zeggen dat ik bij Catalyst drivers de .net generatie wel minder vond. Niet zozeer de driver maar met name het control panel dat traag startte (en dat kwam volgens mij weer door de .net warm-up).

Dus ik ga met de hooivork achter Microsoft aan en prik de eerste generatie .net een keer flink aan O-) .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@HTT-Thalan @dion_b
Zie ik daar een PB kast waar de MS-6168v2 in hoort? Als je die nog hebt... :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ATI gaf wel makkelijker problemen en conflicten als je de ATI drivers had. Misschien net wat gedoe met de net-iets-anders-kaartjes van de merken. En nog merk ik dat: een stel prachtige 9x00 kaartjes liggen hier, meerdere 9200 en 9600, een 9700 en een 9800... op die Asrock van hierboven dus enkel de 9200's en één 9600 die werkt (en 9800 nog te proberen maar die zit in een andere doos)

Pak ik een willekeurige Nvidia GF2 of 4 serie: geen enkel probleem.

Voor nu alles maar aan het testen met steeds dezelfde RAM en HDD om zeker geen ongelijke verschillen te hebben:
- Ti4200 van Asus
- SDRAM: 2x 256MB PC133 7ns
- DDR: 1x 512MB DDR400 CL2.5
- Maxtor 40GB ATA133

Wat trouwens een ander probleem is: ik raak door mijn werkende socket A moederborden heen.
- Asrock K7S8X (SiS 580) werkt
- ECS K7S5A (SiS 735) werkt (eigenlijk stiekem een PC Hips in vermomming)
- PC Hips M810 v7 (SiS730S): instabiel boven fsb100
- PC Hips M848ALU (SiS 748): instabiel bovn fsb100
- MSI K7T Turbo 2 (Via KT133A): ik zet 'm aan en PSSSSSSH met een indringende stank. Elco'tje dood.
- Soltek SL-75KAV (Via KT133A): zo veel krokante elco's dat ik 'm niet aansluit

Te bekijken:
- Biostar M7NCD Ultra (nForce 2-S) (werkte een jaar geleden prima)
- AOpen AK73 Pro(A) (VIA KT133A) (werkte 2mnd geleden prima)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:09:
@HTT-Thalan @dion_b
Zie ik daar een PB kast waar de MS-6168v2 in hoort? Als je die nog hebt... :9
Dat lijkt inderdaad wel een Spheris (I of II kan ik niet helemaal uitmaken van foto), de Bora Pro oftewel MS-6168v2 trof je in theorie aan in Spheris II, dus dit komt behoorlijk in de buurt ja ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Weer iets verder met de P3230. Helaas komen er alleen zielige geluiden uit de Rodime RO3088A. Het is wel fijn dat de parameters voor deze disk werken met een Cisco 64MB CF kaartje, dus ik heb nu een SSD in de 286 / 287. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jfYrg_FxQGEflRW6qMkcTZ3XYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSScy2E0CBLAvGgwcRSE6iAE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7DJcum1nUg-35GU4IpI3DvMQm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhJrNyK4vUI39wJ9XfYrA0eo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6LsXhYRUsN7k3o_eOM3Bwx6-yQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/an6xvohpTQq4xtkIj8nMS08t.jpg?f=fotoalbum_tile

FPU doet het ook.
Video is niet Trident, maar de ATI VGA Wonder+
Wel even wennen dat DOS 5. Dacht dat er niets gebeurde na de 'cd'. :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:37:
Weer iets verder met de P3230. Helaas komen er alleen zielige geluiden uit de Rodime RO3088A. Het is wel fijn dat de parameters voor deze disk werken met een Cisco 64MB CF kaartje, dus ik heb nu een SSD in de 286 / 287. :*)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

FPU doet het ook.
Video is niet Trident, maar de ATI VGA Wonder+
Wel even wennen dat DOS 5. Dacht dat er niets gebeurde na de 'cd'. :')
prompt $p$g al geprobeerd? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Niet vergeten die in de autoexec.bat te zetten idd ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb weer een gokje genomen. Van binnen zag het er niet geweldig uit…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNItyVR3aY1b5dlFHVXv6oOJPEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68IX3y2orb9E2RUQZA56oeTX.jpg?f=fotoalbum_large

Toch lijkt het vrij oppervlakkig te zijn. Dus ik denk dat het mee gaat vallen. Dat test ik later. Maar ik had een vermoeden over wat er verder in zat en…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMhz51qRISD_xlL3NezgsplsOrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fb7ILeDQtM3Gpv4ThuGPWJ2p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had het goed gezien :p

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Was het die Amax Computer van MP? Gefeliciteerd! :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

PD2JK schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:44:
Was het die Amax Computer van MP? Gefeliciteerd! :p
Die inderdaad. Ik was niet de hoogste bieder maar toch mocht ik hem overnemen. Dat die oxidatie er was had ik al gezien maar het is in werkelijkheid wel iets meer dan het op het eerste gezicht leek. Maargoed, dat bord ga ik gewoon lekker een azijnbadje geven. Komt wel goed en anders heb ik nog wel een bord liggen.

De CPU is trouwens een Cyrix DX2-66

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:47:
[Afbeelding]

Toch lijkt het vrij oppervlakkig te zijn. Dus ik denk dat het mee gaat vallen. Dat test ik later. Maar ik had een vermoeden over wat er verder in zat en…
[Afbeelding]

Mooi bord, de Bioteq / Biostar MB-1433/50UIV-A rev 5 zo te zien.

Gezien de voltage regulator kan er ook een AMD 5x86 133 op draaien.

Ik had er in 1995 ook 1 uit die familie, nog steeds m'n favoriete retro bord.

Gezien alle groene aanslag op dit exemplaar kan hij wel een azijnbadje gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-08-2024 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:32
In hoeverre testen jullie de voedingen van oude pc's? Ik weet dat de ervaringen wisselen natuurlijk.

Persoonlijk check ik alleen of ze gebarsten zijn of bol staan, zo niet zet ik ze aan. Tegelijkertijd weet je dat die niet de risico's afdekt 100%

Nu zat ik laatst wat filmpjes te kijken van mensen die voedingen testen met zon apparaatje, maar dat is alleen voor at voedingen. Een andere methode die ik zag is een voeding aansluiten op oude (niet belangrijke) schijven en dan de groene en zwarte draad kortsluiten op die kabel met die brede connector. en dan kan je met een multimeter de spanning meten op diverse stekkers.

Maar moet je dan ook de condesators zelf nameten? Zoja hoe?

Ik heb recent gehad dat een videorecorder (waarvan van te voren, zover ik zag, de caps heel waren) en die ik aansloot. Een gigantische knal en rook.. je schrikt je ook wezenloos. Naar aanleiding daarvan ben ik er ook meer over aant onderzoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dennis_rsb schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:36:
In hoeverre testen jullie de voedingen van oude pc's? Ik weet dat de ervaringen wisselen natuurlijk.

Persoonlijk check ik alleen of ze gebarsten zijn of bol staan, zo niet zet ik ze aan. Tegelijkertijd weet je dat die niet de risico's afdekt 100%

Nu zat ik laatst wat filmpjes te kijken van mensen die voedingen testen met zon apparaatje, maar dat is alleen voor at voedingen. Een andere methode die ik zag is een voeding aansluiten op oude (niet belangrijke) schijven en dan de groene en zwarte draad kortsluiten op die kabel met die brede connector. en dan kan je met een multimeter de spanning meten op diverse stekkers.

Maar moet je dan ook de condesators zelf nameten? Zoja hoe?
Zelf ben ik altijd heel wantrouwig richting oude voedingen en in m'n "daily" retro bakken zet ik eigenlijk altijd wat nieuws als het mogelijk is (eventueel met ATX -> AT verloopstekkers).

Voor de rest voltages meten en ook meten na het aansluiten. Het mooiste is als je wat goedkope ballast hebt, zoals een paar oude harddrives en een 12 volt gloeilamp, zodat je ook onder ballast kan meten.

Ik heb nog geen oscilloscoop, dat is dan nog weer mooier om te zien of de spanning niet teveel "rimpelt".
Ik heb recent gehad dat een videorecorder (waarvan van te voren, zover ik zag, de caps heel waren) en die ik aansloot. Een gigantische knal en rook.. je schrikt je ook wezenloos. Naar aanleiding daarvan ben ik er ook meer over aant onderzoeken
Er wil wel eens wat ploffen. Bij oud spul uit de ~80's zijn het vaak de RIFA condensatoren (ontstoring) die met een hoop rook en soms een indrukwekkende knal de geest geven. Die RIFA's (staan parallel over de ingang van de netstekker) kan je wel preventief verwijderen in de meeste gevallen, die zijn niet nodig voor de werking.

Bij latere voedingen zijn het vaak de elco's die niet zo best waren, vooral eind 90's en begin 00's.
Op oudere mainboards zie je dan weer elco's die lekken / ploffen en tantaal condensatoren die ploffen.

Het hoort een beetje bij de hobby en beperkt zich qua knallen niet tot de jaarwisseling.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-08-2024 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MaNdM schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ah, de SB Pro 2. Die heb ik hier ook nog in een doos liggen, was mijn eerste geluidskaart. Kocht ik voor (even uit mijn hoofd) 263 gulden bij Vobis in Eindhoven. De rekening moet ik zelfs nog ergens hebben geloof ik :P
Achter wel spijt van, prima kaart maar het ding doet 44,1Khz alleen in mono. Dat was in de 286 waar ie in kwam geen issue en zelfs wel praktisch, want die trok dat niet echt :P Maar dat werd het wel toen ik naar de pentium toe ging ;)

Edit: WTF, wist niet dat die dingen inmiddels zoveel waard waren. Kaartje gaat zomaar voor 150-200 euro op eBay zie ik nu :X

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 30-08-2024 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@BlueTooth76 thanks voor je reactie! Opzich snap ik de redenatie van nieuwe voedingen. Tegelijkertijd tijd zijn die spanningen vaak weer anders, en heel stiekem vind ik die grijze voedingen wel mooi staan bij dat tijdbeeld 😂

Achteraf bedenk ik me, ik heb alleen de caps op de printplaat van de videorecorder bekeken, niet die van de voeding. Ik heb alleen weinig zin meer om die voeding te openen, gelukkig zag ik in de behuizing van de recorder, en op de normale reguliere printplaten geen rommel liggen na de plof. Scheelt weer wat rotzooi als iemand m recycled.

Maar jij jouw second best is dus idd meten. Ik heb bij de vintage pcs wel de caps op het mobo en de psu bekeken optisch. Verder niks. Op zijn minst voortaan eerst de voeding apart testen, dat verminderd ook het risico dat in worst scenario heel je pc naar de klote gaat.

Maare een 12 v lamp? Hard drives werken toch ook op 12v? Waarom dan die lamp :p? En het meten? Meet je dan de pinnen in de stekkers? Of ook echt de soldeerpunten op de printplaten of pootjes van caps?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:32:
[...]

Ah, de SB Pro 2. Die heb ik hier ook nog in een doos liggen, was mijn eerste geluidskaart. Kocht ik voor (even uit mijn hoofd) 263 gulden bij Vobis in Eindhoven. De rekening moet ik zelfs nog ergens hebben geloof ik :P
Achter wel spijt van, prima kaart maar het ding doet 44,1Khz alleen in mono. Dat was in de 286 waar ie in kwam geen issue en zelfs wel praktisch, want die trok dat niet echt :P Maar dat werd het wel toen ik naar de pentium toe ging ;)

Edit: WTF, wist niet dat die dingen inmiddels zoveel waard waren. Kaartje gaat zomaar voor 150-200 euro op eBay zie ik nu :X
Ik heb even de tijd :)

16/44100/2 ofwel true cd-kwaliteit (mono 1 kanaal is de helft van deze bitrate) is heel goed en veel mensen nemen hier, terecht, aan dat dit muziek is zoals die moet klinken. Wat niet weet wat niet deert. Hi-res zal nét dat beetje extra geven, maar op goedkope setjes zul je zelfs cd-kwaliteit niet kunnen onderscheiden; via .ogg 320 kbps(Spotify) en zit je met die dienst gebakken en ga ermee aan de slag. Qobuz is er, en er is échte hi-res audio om te streamen zodat clipping heel vaak uitgesloten is. Dan hoor je het verschil wel daaraan. Goed gereedschap is hier belangrijk ;)

[backontopic]
Vroeger was een goede geluidskaart niet zo'n punt. Boxjes kunnen de potentie van de audio nooit correct weergeven, maar hé, er was immers geluid! Géén hang naar de hi-res streams van Qobuz, maar stiekem geniet ik er wel van. Niet de geluidskaart, maar de box zelf is nu de grens.

Waarom heb ik het over hi-res audio? Het is minder vaak bewerkt(des te lager de bitrate des te minder info blijft behouden). MP3 was in dit tijdperk een godsgeschenk want het was klein en de beschikbare opslagruimte was ook meer schaars als het nu is. Het internet is wenselijks als een NUTS onderdeel. Het moet er altijd zijn. Gelukkig hebben de moderne mogelijkheden mede ervoor gezorgd dat streamingsdiensten een geschenk werden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Hier gooi ik Qobuz over mijn Edifier S3000 pro. Geluidskaart is niet nodig, enkel één vrij USB slot.

Enfin, ik had vroeger altijd een Terratec geluidskaart en deze klonk meer dan prima. Toen gooide ik het geluid naar de stereotoren (analoog toen) via de out-jackport. De kaart was belangrijk en vaak klonk het niet zo mooi als het moest klinken. Terratec heeft altijd een voorsprong gehad in kwaliteit van audio. Het is een heel belangrijk gegeven dat de audio direct naar de speakers worden verzonden. Waarom?
Geen verliezen. Laat je speakers de grens worden met het signaal wat ze moeten verwerken. Hoger dan 24/96000/2 is volstrekt zinloos. In .flac file is het ongeveer 288 kBps per seconde. Dat is prima te behappen tegenwoordig.

Muziek is voor mij emotie, nodig en ik ben er mee opgegroeid en zelden in een discotheek geweest. Backontopic: die goedkope setjes waren de grens. Of je nu een sound blaster 16 hebt of een deftige Terratec geluidskaart; je kon het gewoon niet horen.

[ Voor 34% gewijzigd door jimh307 op 30-08-2024 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dennis_rsb schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:10:
@BlueTooth76 thanks voor je reactie! Opzich snap ik de redenatie van nieuwe voedingen. Tegelijkertijd tijd zijn die spanningen vaak weer anders, en heel stiekem vind ik die grijze voedingen wel mooi staan bij dat tijdbeeld 😂

Achteraf bedenk ik me, ik heb alleen de caps op de printplaat van de videorecorder bekeken, niet die van de voeding. Ik heb alleen weinig zin meer om die voeding te openen, gelukkig zag ik in de behuizing van de recorder, en op de normale reguliere printplaten geen rommel liggen na de plof. Scheelt weer wat rotzooi als iemand m recycled.

Maar jij jouw second best is dus idd meten. Ik heb bij de vintage pcs wel de caps op het mobo en de psu bekeken optisch. Verder niks. Op zijn minst voortaan eerst de voeding apart testen, dat verminderd ook het risico dat in worst scenario heel je pc naar de klote gaat.

Maare een 12 v lamp? Hard drives werken toch ook op 12v? Waarom dan die lamp :p? En het meten? Meet je dan de pinnen in de stekkers? Of ook echt de soldeerpunten op de printplaten of pootjes van caps?
Harddrives werken op 5 en 12 volt, dus dat dek je dan in 1x af.
En meten doe ik gewoon aan de pinnen met een simpele multimeter.

En als het werkt, kan je wat meer hardware gaan aansluiten (testopstelling) en nog eens meten.
Bij ATX niet zo moeilijk, er is altijd nog wel dat ene mainboard waarvan het niet zo erg is als het ploft.
Bij AT wordt de keuze al wat schaarser ;)

Om de caps te meten heb ik hier verder (nog) niets. Daardoor vervang ik er wel eens wat meer dan nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@BlueTooth76 thanks wederom. Maar als (3,5””) hdds op 5 en 12 volt draaien, wat voegt een 12v lamp toe? 😜Ik wil niet eigenwijs over komen, maar ik wil juist bijleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dennis_rsb schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:53:
@BlueTooth76 thanks wederom. Maar als (3,5””) hdds op 5 en 12 volt draaien, wat voegt een 12v lamp toe? 😜Ik wil niet eigenwijs over komen, maar ik wil juist bijleren.
Extra belasting toevoegen.

In principe kan je ook 24 of 220 volt lampen gebruiken, als je maar belasting hebt. Of ze licht geven is van minder belang.

In feite is een gloeidraad niet meer dan een weerstanddraad die oplicht als er voldoende stroom doorheen loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-08-2024 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@BlueTooth76 hmm oke thanks zal wel eens wat YT filmpjes checken. Ik heb namelijk het idee dat als je dit eenmaal goed snapt het uitermate handig kan zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

En misschien moet ik maar eens een defect AT bord ombouwen tot PSU-testbord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@BlueTooth76 Optimale vorm van recycling ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is een PSU tester niet iets van twee tientjes?
Ik weet dat dat niet zo leuk is als een bordje ombouwen en gebruiken... maar wel stuk makkelijker in het gebruik.

Of is het bord bedoeld om na het controleren van de voltage ook te testen of de spanningslijnen stabiel genoeg zijn om te booten en te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ultraman schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:33:
Is een PSU tester niet iets van twee tientjes?
ATX wel, die blokjes heb ik hier wel liggen maar voor AT heb ik ze nog niet gezien (?)
Ik weet dat dat niet zo leuk is als een bordje ombouwen en gebruiken... maar wel stuk makkelijker in het gebruik.

Of is het bord bedoeld om na het controleren van de voltage ook te testen of de spanningslijnen stabiel genoeg zijn om te booten en te gebruiken?
Vooral om te meten en de voeding van load te voorzien, heb nog wel een bord waar enkele ISA-sloten niet meer van werken door accu-schade. Dat is misschien wel te verhelpen met veel geduld maar het is een 386SX waarvan ik nog wel enkele in goede staat heb liggen.

Het komt op de "projecten voor de toekomst" stapel }:O

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-09-2024 11:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxzc8y7gkHH890SrHx6TR-FAoxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LG5ZjG8V6QwDHO9Tje9vD0Tt.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste poging tot retrobright, eens kijken of het lukt. Zon genoeg.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:46:
[Afbeelding]

Eerste poging tot retrobright, eens kijken of het lukt. Zon genoeg.
Ben benieuwd! Welke concentratie waterstofperoxide gebruik je?

Pagina: 1 ... 69 ... 84 Laatste