Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 68 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vanmiddag was ik even m'n Pentium 1 lades aan doorkijken en CPU's schoonmaken, pootjes rechtbuigen, etc.

Na het schoonmaken zat er onder een sticker een "ES" aanduiding die normaal voor "Engineering Sample" staat. Maar omdat het Intel logo op de voorkant bijna verdween bij het schoonmaken, het font ook wat anders is en je de tekst niet kan voelen met je vingers, moet het wel een vervalste zijn, bijvoorbeeld een Pentium 75 die als 100MHz is verkocht.

Deze CPU's komen vrijwel allemaal uit gesloopte PC's die bij ons op de zaak ingenomen werden en naar de "schroothoop" zouden.

Ik vond ook nog een 2e met zo'n ES teken op de bodem. Het Intel logo spoelt niet weg maar het is wel uitgelopen. Ook hier is het een afwijkend font en voel je de letters niet met je vingers.

Links de normale P100, rechts de vermoedelijk valse.

Rechts naast het woordje "Pentium" staat ook TM ipv R.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TBnbPy0.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/081DOHO.jpeg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:10

Thandor

SilverStreak

NitroX infinity schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:50:
@Thandor Ja, ik heb nog wat 3dfx spul hier liggen, maar ik moet ook weer wat ervan kopen. Had ik maar geweten dat ik weer zou gaan verzamelen, dan had ik aardig wat kaarten niet verkocht :P
BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Toen heb ik enkele "topstukken" uit m'n verzameling verkocht om wat anders te vinden.

Maar dat is ook weer het mooie aan een hobby, je kan altijd weer opnieuw beginnen.
Weer opnieuw kopen kan, maar helaas vaak wel voor een veelvoud van de prijs. Je moet gewoon nooit verkopen :P (tenzij dubbel, defect, etc.)
BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:07:
Vanmiddag was ik even m'n Pentium 1 lades aan doorkijken en CPU's schoonmaken, pootjes rechtbuigen, etc.

Na het schoonmaken zat er onder een sticker een "ES" aanduiding die normaal voor "Engineering Sample" staat. Maar omdat het Intel logo op de voorkant bijna verdween bij het schoonmaken, het font ook wat anders is en je de tekst niet kan voelen met je vingers, moet het wel een vervalste zijn, bijvoorbeeld een Pentium 75 die als 100MHz is verkocht.

Deze CPU's komen vrijwel allemaal uit gesloopte PC's die bij ons op de zaak ingenomen werden en naar de "schroothoop" zouden.

Ik vond ook nog een 2e met zo'n ES teken op de bodem. Het Intel logo spoelt niet weg maar het is wel uitgelopen. Ook hier is het een afwijkend font en voel je de letters niet met je vingers.

Links de normale P100, rechts de vermoedelijk valse.

Rechts naast het woordje "Pentium" staat ook TM ipv R.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de onderkant ‘ES’ bij die dingen staat niet voor Engineering Sample. Dan moet je een Q-sSpec hebben en vaak staan er dan ES of Confidential op de bovenkant gegrafeerd.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Thandor schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:18:
[...]

[...]
Weer opnieuw kopen kan, maar helaas vaak wel voor een veelvoud van de prijs. Je moet gewoon nooit verkopen :P (tenzij dubbel, defect, etc.)
Ja, het is wel duurder geworden...
[...]
Op de onderkant ‘ES’ bij die dingen staat niet voor Engineering Sample. Dan moet je een Q-sSpec hebben en vaak staan er dan ES of Confidential op de bovenkant gegrafeerd.
Ok, naja, hoe dan ook, ze zijn toch fake ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:53

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Fake cpu's vind ik toch bedenkelijk. En intrigerend.
Waarom die in eerste instantie als lager zijn verkocht zal waarschijnlijk te maken hebben met economische belangen.
Dus eigenlijk een cpu die af fabriek is underclocked. In hoeverre is het opwaarderen naar een snelheid dan fake?
(Oké, toegegeven: ik klok mijn ouwe cpu's van redelijk door...)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:32:
Fake cpu's vind ik toch bedenkelijk. En intrigerend.
Waarom die in eerste instantie als lager zijn verkocht zal waarschijnlijk te maken hebben met economische belangen.
Dus eigenlijk een cpu die af fabriek is underclocked. In hoeverre is het opwaarderen naar een snelheid dan fake?
(Oké, toegegeven: ik klok mijn ouwe cpu's van redelijk door...)
Je ziet tegenwoordig het tegenovergestelde; producten moeten zo kort als mogelijk mee {want dan koop je weer een nieuwe}, dit kom je niet vaak tegen.

1. Het kan gaan om een moeilijk product dat erg gevoelig is
2. Het kan gaan om een eerlijke fabrikant die danig geloofd in hun product dat ze hem lager klokken dan dat deze aan moet kunnen
3. Overklokken is haast niet haalbaar en hopen ze dat niemand erachter komt dat de CPU op een lagere snelheid loopt dan dat deze moet werken

Bij processoren verteld de onstabiliteit eigenlijk dat deze er niet voor is ontworpen of dat je bedonderd wordt. Uitsluitsel kan ik je niet geven, maar het eerste wat in mij opkomt is dat het een B-die betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Reageer ik wel op een paar posts terug maar toch: Verzamelen... Mja als je de ruimte hebt en er gelukkig van wordt, waarom niet?

Ik zie wel graag dat er ook spul voor niet absurde prijzen tussen liefhebbers van handen wisselt. Ik kan toch niet met alles tegelijk speulen. En dan kan ik ook zelf nu en dan iets kopen en iemand anders blij maken met hetgeen ik weer verkoop.
Tijdens een deal kom ik graag een eigenaar tegen die er allerlei herinneringen en anekdotes bij heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 28-07-2024 00:35 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het verhaal erachter heeft wel waarde inderdaad.

Zo heb ik een AWE32 die ik zelf nieuw kocht in 1997 (wat vrij laat was) en nog steeds heb.

En ik heb eens een IBM PC opgehaald in Doesburg bij de eerste eigenaar die hem voor z'n werk had gebruikt en in de 90's op zolder gezet heeft. De externe (!) 20MB harddisk met ingebouwde tapestreamer maakt het ook een heel bijzonder item, ik heb er op het internet nog geen 2e van gevonden.

TEAC HARD DISK UNIT PS-5150

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qaT6vGa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uk5cqGQ.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:54:
Het verhaal erachter heeft wel waarde inderdaad.

Zo heb ik een AWE32 die ik zelf nieuw kocht in 1997 (wat vrij laat was) en nog steeds heb.

En ik heb eens een IBM PC opgehaald in Doesburg bij de eerste eigenaar die hem voor z'n werk had gebruikt en in de 90's op zolder gezet heeft. De externe (!) 20MB harddisk met ingebouwde tapestreamer maakt het ook een heel bijzonder item, ik heb er op het internet nog geen 2e van gevonden.

TEAC HARD DISK UNIT PS-5150

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hé een NAS! :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Je zou het bijna zeggen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-07 00:35
EwasteRecycling schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 00:16:
[...]

Dank voor je fijne reactie! Inderdaad nooit hier gepost. Dacht eigenlijk altijd dat dit een soort vergelijkingssite was voor het aankopen van IT ;-)

We hebben inderdaad als bedrijf een diepe wens om oude systemen te bewaren. We hebben daar ook budget voor vrijgemaakt. We slopen heel erg veel computers. Dus we kunnen best wat terugdoen voor het bewaren van erfgoed ;-)
Het Home Computer Museum te Helmond heeft wellicht wat u zoekt?
Ik las ergens dat ze systemen die overtollig zijn van de hand willen doen.
Het werkend krijgen en onderhouden van retro systemen is een tijdrovende (en dus dure) klus, dus weet waar u aan begint!
Gelukkig zijn er liefhebbers die u kunnen bijstaan in forums zoals deze, maar ook op bijv. Vogons en MSFN en in bepaalde FB groepen.
Op Youtube zijn ook veel retro computer kanalen. Neem bijv. het kanaal van LGR, die behalve oude computers ook een hele rits aan andere retro electronica werkend laat zien.

[ Voor 8% gewijzigd door soedesh op 28-07-2024 22:26 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren vond ik een 352x288 MPG bestand op een image van een "Je eigen Laser PC" cd-rom.

De resolutie iets opgekrikt (Topaz Video AI) en op Youtube gezet, gezien de periode wel een grappige video vond ik ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Laser met de Katja Schuurman reclames... één van de redenen waardoor Tulip in 1997 in moeilijk had.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EwasteRecycling
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09-2024
soedesh schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:18:
[...]

Het Home Computer Museum te Helmond heeft wellicht wat u zoekt?
Ik las ergens dat ze systemen die overtollig zijn van de hand willen doen.
Het werkend krijgen en onderhouden van retro systemen is een tijdrovende (en dus dure) klus, dus weet waar u aan begint!
Gelukkig zijn er liefhebbers die u kunnen bijstaan in forums zoals deze, maar ook op bijv. Vogons en MSFN en in bepaalde FB groepen.
Op Youtube zijn ook veel retro computer kanalen. Neem bijv. het kanaal van LGR, die behalve oude computers ook een hele rits aan andere retro electronica werkend laat zien.
Dank! Ik heb ondertussen contact met HCM! Ook de andere tips ga ik bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:20:
[...]
Ok, naja, hoe dan ook, ze zijn toch fake ;)
Ik heb er nog eens naar zitten kijken maar ik denk niet dat die Pentium 100 een neppert is. Pentium(tm) is gewoon wat er vroeger op stond, dat werd later pas (r). Ik heb een Pentium 75 van de 5e week van 1995 met een cPGA packaging en die heeft ook (tm). De goldcaps hebben dit ook.

Sowieso wordt er snel geroepen dat een CPU fake is (ook op Vogons e.d.) terwijl er heel vaak uitzonderingen lijken te zijn die bij nader onderzoek geen uitzondering blijken te zijn :P. Denk inderdaad aan (tm) en (r) verschillen maar soms staan op de echte CPU’s de markeringen ook niet precies in het midden of zijn graveringen soms anders omdat ze uit een andere fabriek/assemblage komen.

Als je het zeker wil weten: goed poetsen met remmenreiniger of iets dergelijks. Ik denk dat je bij die P100 na lang poetsen nog steeds een P100 hebt :Y) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Thandor schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:35:
[...]
Ik heb er nog eens naar zitten kijken maar ik denk niet dat die Pentium 100 een neppert is. Pentium(tm) is gewoon wat er vroeger op stond, dat werd later pas (r). Ik heb een Pentium 75 van de 5e week van 1995 met een cPGA packaging en die heeft ook (tm). De goldcaps hebben dit ook.

Sowieso wordt er snel geroepen dat een CPU fake is (ook op Vogons e.d.) terwijl er heel vaak uitzonderingen lijken te zijn die bij nader onderzoek geen uitzondering blijken te zijn :P. Denk inderdaad aan (tm) en (r) verschillen maar soms staan op de echte CPU’s de markeringen ook niet precies in het midden of zijn graveringen soms anders omdat ze uit een andere fabriek/assemblage komen.

Als je het zeker wil weten: goed poetsen met remmenreiniger of iets dergelijks. Ik denk dat je bij die P100 na lang poetsen nog steeds een P100 hebt :Y) .
Ik dacht dat alleen Socket 4 met TM uitkwam, dus dat is altijd zo blijven hangen.
Als dat bij vroege Socket 5 CPU's ook zo is, dan ga ik daar de mist in.

Blijft het een mysterie waarom alleen bij deze CPU het logo vrijwel geheel verdween.
Misschien ga ik nog wel eens aan de slag met remmenreiniger of een verfbrander :P

Heb nog een stuk of 20 P1 100MHz CPU's dus dat is sowieso meer dan ik ooit zal opgebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dit is de Pentium(tm) 75 is kwestie: clique!. Kan even niet meer herinneren hoe de CPU/letters voelt maar op de foto lijkt het ook 'gladde' tekst de zijn :P. Ik heb CPU's die een paar weken nieuwer zijn en wel de diep liggende tekst hebben. De sleutelhanger hoort er officieel niet bij maar is slechts een gadget om wat variatie in de foto's te brengen. Op de achterkant van deze CPU staat ook 'ES' trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://thandor.net/data/object/1095/1963.jpg

De socket 4's hebben inderdaad allemaal (tm) (zoals hieronder, mét FDIV bug B) ). De socket 5 goldcaps die ik heb zijn allemaal ook met Intel(r) en Pentium(tm).
Afbeeldingslocatie: https://thandor.net/data/object/881/2153.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Die "gold top" CPU's hebben wel wat. Heb ze hier ook even opgescharreld voor een groepsfoto.

Als ik het goed heb, zitten er 4 tussen met de FDIV bug.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/acitGM9.jpeg

En nog even naast 2 socket 5/7 CPU's ter vergelijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BzOP7cx.jpeg

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-07-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die P75 zal niet zijn zijn vervalst :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Leuk...of interessant (dat gedeelte met TM of R), nooit zo opgelet eigenlijk.

Ik had ook ooit een P75, was al kapot toen ik die kreeg, en gebruikte die om dingen op te bakken / koken (op een kapot moederbord en dan op 250Mhz draaien zonder koeling en dan dingen als water koken en eitje bakken).

Heb er nog foto's van.... kan ze alleen niet weer vinden. Ineens erg benieuwd of dat nou de TM of R op stond.... aaargh! :P

Dat 'ES' op de achterkant kwam me ook bekend voor. Even gekeken bij m'n niet-ingebouwde Pentium cpu's , en daar zat er 1 tussen met ES op de achterkant (een Pentium 90). Ik meende dat m'n 133 dat ook had, maar die zit ingebouwd in een Compaq waar ik zo snel niet bij de binnenwerken kan komen. Niet dat het veel uitmaakt (is geen engineering sample), maar ach, vanwege de discussie hier.

De meeste CPU's komen schijnbaar uit de Philipines (die ik heb), maar de P90 uit Maleisië , weet niet of dat uitmaakt waar ze uit de fabriek kwamen of er bijvoorbeeld ES bij stond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Waterbeesje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:43:
Die P75 zal niet zijn zijn vervalst :')
Nieuwe conspiracy theorie: Intel heeft afgekeurde P100’s via de achterdeur laten verdwijnen en scammers hebben de modellen die alsnog op 75MHz konden draaien verkocht als fakes!!! Ik heb dit uit betrouwbare bron via een neef van de overbuurman die iemand kende via internet die bij Intel gewerkt heeft B) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Nemesizz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:30:
Leuk...of interessant (dat gedeelte met TM of R), nooit zo opgelet eigenlijk.

Ik had ook ooit een P75, was al kapot toen ik die kreeg, en gebruikte die om dingen op te bakken / koken (op een kapot moederbord en dan op 250Mhz draaien zonder koeling en dan dingen als water koken en eitje bakken).

Heb er nog foto's van.... kan ze alleen niet weer vinden. Ineens erg benieuwd of dat nou de TM of R op stond.... aaargh! :P
Volgens Wipo (ook maar random gezocht naar registered brands database) is Pentium op 3 mei 1994 een Registered trademark geworden. Intel zou dus vanaf dat moment een (r) mogen voeren lijkt mij. De Pentium(tm) van Bluetooth76 is van de 18e week 1995 terwijl ik een P100 uit de 17e week heb met weer een (r). Rond die periode is de switch kennelijk gemaakt maar volgens Wipo hadden de CPU’s al eerder van een erretje mogen worden voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Had even wat oude PC's / schijven bekeken, en kwam zowaar nog wat foto's (ultra low res...) tegen van de P75, en het was eentje met .... (drumroll) een R.

Misschien maar goed ook, want met TM is dan misschien zeldzamer, en dus extreem waardevol, waar mensen misschien wel vele duizenden euro's voor over hebben en dan heb ik em op 250Mhz kapot gebakken....

Phew, gelukkig dus maar dat het een 'ordinaire' Pentium - R is :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En we hebben een werkend systeem. :)

Er ligt nog wat SRAM op voorraad hier, misschien kan ik van de L2 cache nog 256, 512 of 1024 kB maken? Een AMD 133ADZ lijkt mij ook wel wat, misschien wat OC'en.
En de grootste uitdaging, een kap vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX1LbpH6VvPQV_qPgWucVmI9zu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uX0c8yT15nGW1bgCwm2cBJRY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqFXqQHH3uISSCyltbUG57JEUMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1kKE8mwfP4v1vlosCQdZEyS.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCRCbLTNsgkL_PE4CDhs5PHQVa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TScBBU48KPyV7HaYDdHdYPM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ-0y_PpVlkAT1bYNY1BbapWgNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgiZa2CL1cOAz9v3A9vsMihs.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag kwam deze binnen, heel blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uoEWGxH.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:08:

[Afbeelding]
De 75MHz versie nog wel :) die waren meer dan vaak bedoeld voor laptops om toch het dx4 logo te dragen en gematigd verbruik te hebben. Niet dat ze qua performance veel beter waren dan een goed afgestelde DX2.

(En ze klokken meestal ook prima op 100MHz)

Volgende jacht gaat naar een tray DX3 cpu's?

[ Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 31-07-2024 15:38 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:37:
[...]

De 75MHz versie nog wel :) die waren meer dan vaak bedoeld voor laptops om toch het dx4 logo te dragen en gematigd verbruik te hebben. Niet dat ze qua performance veel beter waren dan een goed afgestelde DX2.

(En ze klokken meestal ook prima op 100MHz)

Volgende jacht gaat naar een tray DX3 cpu's?
Het is net wat ik tegen kom maar de Intel DX3 moet nog uitgevonden worden denk ik? ;)

Had ook een tray TI486SXL2-G66-GA CPU's besteld maar de tray en 6 van de 10 CPU's hebben de reis niet overleefd, wat best onvoorstelbaar is gezien de goede verpakking.

Een stuk of 4 zijn nog wel te redden, die hebben licht gebogen pinnen maar bij de anderen zijn hele rijen pinnen compleet geplet.

Al contact opgenomen met de verkoper, hopelijk wordt het goed opgelost.

edit: ze sturen, na het zien van de foto's en een "yikes!" zonder mopperen een nieuwe tray.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-07-2024 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Het is net wat ik tegen kom maar de Intel DX3 moet nog uitgevonden worden denk ik? ;)

Had ook een tray TI486SXL2-G66-GA CPU's besteld maar de tray en 6 van de 10 CPU's hebben de reis niet overleefd, wat best onvoorstelbaar is gezien de goede verpakking.

Een stuk of 4 zijn nog wel te redden, die hebben licht gebogen pinnen maar bij de anderen zijn hele rijen pinnen compleet geplet.

Al contact opgenomen met de verkoper, hopelijk wordt het goed opgelost.

edit: ze sturen, na het zien van de foto's en een "yikes!" zonder mopperen een nieuwe tray.
Pinnetjes recht buigen is een beproeving voor het geduld, maar met een vulpotlood van 0.7 en scalpel mesje meestal wel te doen :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Pinnetjes recht buigen is een beproeving voor het geduld, maar met een vulpotlood van 0.7 en scalpel mesje meestal wel te doen :D
Ja klopt, heel wat CPU's van de vroege dood gered door de jaren heen.
Ik gebruikte meestal de achterkant van een breekmesje en inderdaad een vulpotlood.

Maar bij deze liggen de pinnen echter onder een hoek van 90 graden plat alsof iemand er met een hamer op geslagen heeft, daar zal zeker een deel van breken als je ze terugbuigt.
Wel zonde..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:08:

[Afbeelding]
Wel mooi. En ik heb er nog nooit 1 kunnen bemachtigen.... (DX4 that is). Maar 75Mhz, dan is het een 25Mhz bus met x3 multiplier toch? Dat is toch eigenlijk 'slechter' dan een 33Mhz bus? Tenminste, ik vond soms de bussnelheid meer invloed hebben op de snelheid van de processor dan de Mhz waar die uiteindelijk op liep (bij veel CPU's, ook dingen als Pentium 4, waar een 100/400Mhz bus op 2,6Ghz toch trager was dan een 2,4Ghz op 200/800Mhz bus).

Zat laatst nog wat na te pluizen met 486's (vanwege die upgrade CPU's eerder in het topic), en zag dat er van mijn Digital DecPC ook modellen waren met een DX2 66Mhz. Nu is het mij een raadsel waarom die van mij alleen met een enkele MP wil werken (dus alleen op de bussnelheid, multiplier doet niks). Want wat ik begreep was de multiplier meer bepalend bij de processor en (nog) niet het moederbord... want zijn geen multiplier jumpers nog op het bord, alleen FSB (net als bij andere 486 borden die ik ooit had).

Want als ik er een DX2 66 in stopt draait die op 33Mhz, stop ik er een DX-33 in dan draait die ook op 33Mhz (duh :P ). En volgens mij is het moederbord in verschillende modellen hetzelfde (weet niet 100% zeker)...dus raar. Die 33Mhz extra had wel handig geweest, want zonder werkende L2 cache is het ding rete traag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Wel mooi. En ik heb er nog nooit 1 kunnen bemachtigen.... (DX4 that is). Maar 75Mhz, dan is het een 25Mhz bus met x3 multiplier toch? Dat is toch eigenlijk 'slechter' dan een 33Mhz bus? Tenminste, ik vond soms de bussnelheid meer invloed hebben op de snelheid van de processor dan de Mhz waar die uiteindelijk op liep (bij veel CPU's, ook dingen als Pentium 4, waar een 100/400Mhz bus op 2,6Ghz toch trager was dan een 2,4Ghz op 200/800Mhz bus).

Zat laatst nog wat na te pluizen met 486's (vanwege die upgrade CPU's eerder in het topic), en zag dat er van mijn Digital DecPC ook modellen waren met een DX2 66Mhz. Nu is het mij een raadsel waarom die van mij alleen met een enkele MP wil werken (dus alleen op de bussnelheid, multiplier doet niks). Want wat ik begreep was de multiplier meer bepalend bij de processor en (nog) niet het moederbord... want zijn geen multiplier jumpers nog op het bord, alleen FSB (net als bij andere 486 borden die ik ooit had).

Want als ik er een DX2 66 in stopt draait die op 33Mhz, stop ik er een DX-33 in dan draait die ook op 33Mhz (duh :P ). En volgens mij is het moederbord in verschillende modellen hetzelfde (weet niet 100% zeker)...dus raar. Die 33Mhz extra had wel handig geweest, want zonder werkende L2 cache is het ding rete traag.
Ja, klopt, eigenlijk zou het een DX3 moeten heten maar ik geloof dat Intel en AMD daar wat heibel over hadden toentertijd.

Deze draaien inderdaad wel prima op 100MHz als ik zo links en rechts wat lees, grote kans dat ze 100% gelijk zijn aan de 100MHz versie (?)

Voor de collectie een hele leuke CPU. Je ziet ze niet zo vaak in het wild en dat maakt het wel leuk om een hele tray met hagelnieuwe te hebben }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:38:
[...]

De bussnelheid is inderdaad belangrijk, dat is de communicatie naar buiten voor de cpu. Vergelijk het met een auto: wanneer de motor op 6000tpm draait, moet ie wel heel snel gaan toch? Niet in zijn eerste versnelling ;)

Heel wat verschillen in bus vs core zijn al 'scheef' geweest. De mooiste vind ik de 486DX50 vs DX2-66: ongeveer even snel met een core verschil van 30%. En de 386DX40 vs 486SX25, ook ongeveer even snel, ondanks de 486 op papier en goeie factor sneller is dan de 386 (geïntegreerd cache en betere instructie afhandeling)... Simpelweg omdat de doorvoer naar het externe cache en ram stukken trager is.

En ja:
DX = multi 1
DX2 = multi 2
DX3 = multi 2.5 (nooit uitgebracht)
DX4 = multi 3
DX5 (AMD 5x86) = multi 4

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DHL had nog een pakje op de late route.

Heb nu een tray nieuwe MMX, keramisch MMX en keramisch P1 zonder MMX, uit dezelfde batch.

Een tray met nieuwe "gold tops" (Socket 4 en 5) zal een ietwat lastigere uitdaging worden maar wie zegt dat een collectie compleet hoeft te zijn? :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/454jTKG.jpeg

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-07-2024 19:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als je de achterkant van zo'n tray dichtmaakt kun je er Pentium-sized ijsblokjes mee maken :+

Maar lijkt wel mooi hoor zo'n tray vol nieuwe oude processors. Verbaasd me hoe je ze toch telkens weer op spoort.

Mooie is ook, je kan de processors zien... ipv in een doos te laten zitten met plastic erom :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zeker, nu had ik de CPU's die in een doos zitten ook wel als los exemplaar maar dit heeft ook wel wat.

En als ik ooit bejaard ben en er vanaf moet, kan ik het altijd nog aan een museum schenken. Krijgen ze de vitrine erbij :P

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-07-2024 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 12:59

Brothar

meester

BlueTooth76 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:43:
Zeker, nu had ik de CPU's die in een doos zitten ook wel als los exemplaar maar dit heeft ook wel wat.

En als ik ooit bejaard ben en er vanaf moet, kan ik het altijd nog aan een museum schenken. Krijgen ze de vitrine erbij :P
Hoe ouder je wordt, hoe minder goed je afscheid kunt nemen van "je babies'. ;)

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:02:
DHL had nog een pakje op de late route.

Heb nu een tray nieuwe MMX, keramisch MMX en keramisch P1 zonder MMX, uit dezelfde batch.

Een tray met nieuwe "gold tops" (Socket 4 en 5) zal een ietwat lastigere uitdaging worden maar wie zegt dat een collectie compleet hoeft te zijn? :P

[Afbeelding]
SY022 :D
Het meest generieke pentium nummer ooit, te meer omdat er veel remarks waren met die code :')

Als je wilt weten of dit een unicorn setje is, zou je moeten testen of er een multiplier lock van 2 op zit. Als ie verder kan naar 2.5, heb je iets unieks (en ja die bestaan) ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Brothar schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:07:
[...]

Hoe ouder je wordt, hoe minder goed je afscheid kunt nemen van "je babies'. ;)
Want je kinderen moeten er minstens zo veel plezier aan beleven als je zelf hebt :')
==> Going strong

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Als het goed is komt er een WinChip 2B mijn kant op.
Zie je niet zo vaak, dus wel leuke toevoeging.

Ik zou voorzichtig willen zeggen dat hij van 1999 en week 37 is maar ik zie meer van deze chips met dezelfde code (en ook afwijkende) er op. Dus of er zijn er heel veel geproduceerd in die week of het zegt niet zoveel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A9aQLLh.png

[ Voor 43% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:06
Dat ziet eruit als een BGA chip op een PGA bordje.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Met inderdaad een datum van week 37-1999 :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Highscreen Kompakt III systeem met andere moederbord; Biostar MB-1333C + AMD 386 DX 40 en 64kB cache.
Aan het prutsen geweest met jumpers, nog een hele kluif om in het in beide modi goed te krijgen. Op een gegeven moment heb je de logica door, en is het zo gepiept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYhNqaEu4-1jN3XrNBn_RyyJFu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ESgcOs9r6yIAQmPAPOyDSFx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiLl_HAPZtK7ME5izpCb8rgRp1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvSW07G1UoAA1nwAiuy9En1O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2KCOtzD2khBKUw2Lj5kWFxWnbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/manHUiZbtTPZAljeSo6CEL1w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml2xfN25Xcas4j5J2THi8mLkbfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6Szm8m8XZMGfNkRFL6KB9hN.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna de CM260 LMSI controller vervangen door een PAS16 met diezelfde on-board controller.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 22:03
Kwam deze tegen op het werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9J_6vmhBbtm10wNBuN7mR1QPOzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgsOJnLO0XtEMlG9L4rwTaVz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP2ceJohF9t-A27AZyUn1szmzk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfMis78FK2ZgUy7zvb3q3KGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX8SJ2n_wi_l_UaCJuj1j-n_KCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tc2wpKfHmBzNt5TVx4ttmwad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
En heb wat PC's een ander plekje gegeven waar minder licht komt en nagenoeg altijd donker is. ☺️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LfnmWKgo1FhrhhZPqfwyKk1Zb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnJIztz9NcOid6X2Y5G9UGM9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leuke verzameling :D

Die Compaq Prolinea (iinksboven op de stapel) heb ik hier ook nog nette, bijna hagelwitte 4/66 van staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DoubleDutch schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:03:
En heb wat PC's een ander plekje gegeven waar minder licht komt en nagenoeg altijd donker is. ☺️
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je nog genoeg speelgoed hebt staan zo _/-\o_

Zelf heb ik geen retrosystemen liggen en ik ben dit jaar al 2 keer naar het computermuseum in Helmond geweest om daar mijn #retrogasm op te doen. Wat wel is dat ik nog heel veel kennis had opgeslagen op mijn menselijke hardeschijf zodat ik nog heel veel wist van Windows 95. Ik ging daar meteen kijken naar allerhande instellingen en waar ik wat testjes deed. Achterin het museum heb je 2 Lasers staan waarvan de rechtse continue het filmpje van Katja Schuurman aan het afspelen was. Die monitor stond op 1024*768 interlaced met 256 kleuren. Dat zag ik meteen. Dus ging ik lekker aan de gang met Duke Nukem 3D en wat software meer :P Het was heel rustig, dus ik kon lekker mijn gang gaan zonder gestoord te worden.

Ik was met vrienden die allemaal dezelfde passie hebben; retro!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
@BlueTooth76

Dankje,de Conpaq mist jammergenoeg het frontje bij mij. 🫣

@jimh307 Hahaha ind, genoeg omee te doen maar te weinig tijd.
Het computermuseum staat nog wel opijn lijstje om te bezoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@DoubleDutch O kerel, het is zo aan te raden :) Het is een fantastisch dagje uit en ik zeg: "doen!" :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:49
Deze kaart kwam ik nog tegen: Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro (alleen kaart). Ik dacht dat het de zoveelste SB Live! of gewone Audigy variant was. Maar dat bleek niet helemaal zo te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdaPIxYchjwJ8OEm1ZNqgEtVbjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljeOGRGk1I0Zx745k3LrjqO2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het "Katja Laser" filmpje gaat best aardig met 2.700 views tot nu toe.
Dat is nog niet zoveel als m'n "Eva Jinek - Bøøbies" upload in 2009 maar wie weet ;)

Op eBay zag ik dat een verkoper waar ik eerder nieuw geheugen heb gekocht, nu 16MB 30-pins geheugen verkoopt.

Er zit zo te zien een voltageregulator op (5 naar 3.3 volt?) maar die zal niet actief zijn voor de datapins, dus ik ga nog wel even uitzoeken hoe dat zit voor ik ze random ergens in een bord prik.

Heb een setje besteld, ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FbpJgK3.jpeg

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-08-2024 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Acid Vendetta schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:41:
Deze kaart kwam ik nog tegen: Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro (alleen kaart). Ik dacht dat het de zoveelste SB Live! of gewone Audigy variant was. Maar dat bleek niet helemaal zo te zijn.

[Afbeelding]
Vraagje: het blijkt te zijn dat huidige onboard audio minder klinkt dan deze Audigy 2. Klopt dit?

Vandaar dat deze in het bios van mijn systeem heb disabled omdat ik audio doe over usb. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Onboard analoge audio chips van tegenwoordig zijn behoorlijk verbeterd ten opzichte van ~20 jaar geleden. Of deze kaart nu nog steeds beter klinkt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Acid Vendetta schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:26:
Onboard analoge audio chips van tegenwoordig zijn behoorlijk verbeterd ten opzichte van ~20 jaar geleden. Of deze kaart nu nog steeds beter klinkt durf ik niet te zeggen.
Ik durf het ook niet te zeggen maar het oogt wel veel mooier, zo'n vergulde geluidskaart ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
BlueTooth76 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Ik durf het ook niet te zeggen maar het oogt wel veel mooier, zo'n vergulde geluidskaart ;)
Ja, dat wel natuurlijk :P

Net zoals de Asus Xonar D2 of zo'n grote rode GUS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 12:59

Brothar

meester

BlueTooth76 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:51:
Het "Katja Laser" filmpje gaat best aardig met 2.700 views tot nu toe.
Dat is nog niet zoveel als m'n "Eva Jinek - Bøøbies" upload in 2009 maar wie weet ;)

[Afbeelding]
Hoe bestaat het dat ik dit destijds heb gemist. :+
Al heb ik er niks aan gemist, dat dan ook weer. lol

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Brothar schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Hoe bestaat het dat ik dit destijds heb gemist. :+
Al heb ik er niks aan gemist, dat dan ook weer. lol
Het beroemde boobies-fragment van Eva Jinek heeft haar tv-carrière jaren geleden een kickstart gegeven. Het leidde uiteindelijk zelfs tot het tekenen van een miljoenencontract bij RTL 4.
Zal haar toch eens bellen om te vragen of ik mijn aandeel daarin kan krijgen :+
Heb nog wel wat CPU's op m'n wenslijst :9~

Overigens ben ik niet de vinder van het filmpje, forumgenoot "PiRANiA" (FOK! forum) was het opgevallen dat er bij de NOS wat misgegaan was met het zetten van het begin en einde van de NOS vodcasts, die destijds nog redelijk openbaar en zonder DRM in een map stonden.

Daar ben ik toen doorheen gaan bladeren en ik vond deze ertussen. Upload naar Youtube en de Telegaaf en andere media pikten het binnen 6 uren op en de rest is geschiedenis. Een dag later zat ze bij DWDD.

Ach ja, leuk stukje TV-historie }:O De originele files heb ik hier trouwens nog in een back-up staan, zit wel meer grappigs tussen maar niet zo leuk als deze.

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Veel gaver dan dit vind je ze niet (na 25 jaar), ik geef 'm een dikke 9!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uv7OOju.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EAfQ3XJ.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I36QZ5E.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-08-2024 12:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NitroX infinity
@BlueTooth76 Factory seal? Da's toch echt wel een 10 waard hoor!

Vanmorgen weer een leuke kaart mogen ontvangen;

Proside Corporation Trinosaur
Chromatic Research Mpact2 MP6000P-C/8M LG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_qpyRTrQPp34yNsFDHI0dEFPiw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqrj8rF0sDVY2L5wQGdCLaZF.jpg?f=fotoalbum_medium

Papierwerk en doos zijn in het Japans. Rechtsonder een casebadge :P

[ Voor 81% gewijzigd door NitroX infinity op 05-08-2024 13:25 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

NitroX infinity schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:31:
@BlueTooth76 Factory seal? Da's toch echt wel een 10 waard hoor!

Vanmorgen weer een leuke kaart mogen ontvangen;

Proside Corporation Trinosaur
Chromatic Research Mpact2 MP6000P-C/8M LG

[Afbeelding]

Papierwerk en doos zijn in het Japans. Rechtsonder een casebadge :P
Ik vind dat wel leuk, die net niet zo standaard kaarten.

Het is dat ik niet alles kan verzamelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:17:
Veel gaver dan dit vind je ze niet (na 25 jaar), ik geef 'm een dikke 9!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aaargh! Gesloten verpakking! :+

Eigenlijk bijzonder dat er blijkbaar nog zo 'veel' new-old stock processors zijn, gewoon oude processors nieuw in verpakking...gesealed en wel.

Dan vraag ik me af, of er misschien toch nog ergens in de wereld, in een stoffig hoekje / magazijn nog new-old-stock vers in doos GeForce FX 5800 Ultra's zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

Aaargh! Gesloten verpakking! :+

Eigenlijk bijzonder dat er blijkbaar nog zo 'veel' new-old stock processors zijn, gewoon oude processors nieuw in verpakking...gesealed en wel.

Dan vraag ik me af, of er misschien toch nog ergens in de wereld, in een stoffig hoekje / magazijn nog new-old-stock vers in doos GeForce FX 5800 Ultra's zijn....
Je kan het niet uitsluiten :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grote kans van wel. Maar of ze ooit in circulatie komen of als oude meuk bij vuil gedumpt worden, is een tweede.

In GeForceFX nieuws, ik kreeg net mailtje dat mijn pakje bezorgd is - een nieuwe Gf FX5500 PCI. Totale AliExpress meuk, maar ik wilde een PCI kaart met DVI en goede VESA en bij gebrek aan betaalbare FX5200 PCI was dat nogal een opgave. Vanavond als ik thuis ben eens zien of het a) werkt (idealiter op 5V PCI) en b) daadwerkelijk goede VESA doet.

Edit:
Hier is hij dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRn2mcwQs1EKCKVScod9Exb-HIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hykz481iVmLQ0JpxwlXmwNSC.jpg?f=fotoalbum_large

En ik zeg 'geslaagd':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVqtpEqrGL-9KHB9xadGAg8aSRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovDJBISZsIDUdUCp22cZ7x5b.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is in een Tekram P5MVP-A4 met MVP3 chipset en 5V only PCI 2.1. Het geeft beeld en slaagt glansrijk voor de SVGATEST.EXE option 6 mode 118 1280x1024@32bpp :D

[ Voor 51% gewijzigd door dion_b op 05-08-2024 21:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oh ja, Tekram.

Volgens had ik daar ooit een VLB IDE controller waar je geheugen op kon prikken als cache.

Mooi dat het beeld geeft op dit bord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:26:
Oh ja, Tekram.

Volgens had ik daar ooit een VLB IDE controller waar je geheugen op kon prikken als cache.

Mooi dat het beeld geeft op dit bord.
Misschien te vroeg gejuicht mbt 5V/3.3V. Heb het in een 486 geprobeerd en geen beeld en systeem post niet door. Dan een andere kaart gepakt waarvan ik verrast was dat het "op 5V wilde werken" en die doet het daar ook niet. Misschien levert dat MVP3 bord gewoon 3.3V op PCI, in plaats van dat deze kaarten niet werken....

Tekram is heerlijk merk, heb er ook een BX bord van. Reden dat ik zo'n fan ben van deze borden is dat ze nog volledig jumpered zijn voor multiplier, FSB en voltage. Heb overwogen (maar nooit geimplementeerd) om de jumpers te vervangen door schakelaars op een 5.25" panel zodat je on-the-fly snelheid kunt aanpassen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:58:
Grote kans van wel. Maar of ze ooit in circulatie komen of als oude meuk bij vuil gedumpt worden, is een tweede.

In GeForceFX nieuws, ik kreeg net mailtje dat mijn pakje bezorgd is - een nieuwe Gf FX5500 PCI. Totale AliExpress meuk, maar ik wilde een PCI kaart met DVI en goede VESA en bij gebrek aan betaalbare FX5200 PCI was dat nogal een opgave. Vanavond als ik thuis ben eens zien of het a) werkt (idealiter op 5V PCI) en b) daadwerkelijk goede VESA doet.

Edit:
Hier is hij dan
[Afbeelding]

En ik zeg 'geslaagd':
[Afbeelding]

Dat is in een Tekram P5MVP-A4 met MVP3 chipset en 5V only PCI 2.1. Het geeft beeld en slaagt glansrijk voor de SVGATEST.EXE option 6 mode 118 1280x1024@32bpp :D
Ja, koester het want vga tft schermen (zoals ze dat toen noemde) zullen langzaam verdwijnen. De vraag is in welke mate je technisch moet zijn onderricht om dit als hobby te blijven koesteren. Het is een prachtige hobby, versta me niet verkeerd.

Ik weet nog wel dat er eens een hele discussie was over de ramdac van je gpu want die bepaalde in welke kwaliteit het analoge vga aansturing was en dus de scherpte van je tft. Dat was nog wel een dingetje samen met de auto-adjust knop onder het tft scherm. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:19:
[...]

Ja, koester het want vga tft schermen (zoals ze dat toen noemde) zullen langzaam verdwijnen. De vraag is in welke mate je technisch moet zijn onderricht om dit als hobby te blijven koesteren. Het is een prachtige hobby, versta me niet verkeerd.

Ik weet nog wel dat er eens een hele discussie was over de ramdac van je gpu want die bepaalde in welke kwaliteit het analoge vga aansturing was en dus de scherpte van je tft. Dat was nog wel een dingetje samen met de auto-adjust knop onder het tft scherm. 8)
Hele discussie die vaak de plank missloeg. RAMDAC bepaalde beschikbare kleuren, resoluties en refresh rates, maar niet de daadwerkelijke kwaliteit van de output. Dat was gevolg van kwaliteit van ouderwetse analoge onderdelen tussen RAMDAC en analoge output. Maarja, die kun je niet eenvoudig in een getal vangen, dus gingen hele volksstammen ruzieen over RAMDACs.

Laatst nog mooi voorbeeld gezien op Vogons, waar weer eens herhaald werd hoe superieur de Matrox Millennium was over de Mystique, want veeeeel betere RAMDAC. Inderdaad de discrete RAMDAC van de Millennium was zeer goed (220MHz), maar dat verschil zou je alleen zien >100Hz vertical refresh en/of >=1600x1200 resolutie.

1) wie had anno 1996 een scherm die dat kon weergeven? Ik niet kan ik je verzekeren en ik durf hand in vuur te steken dat dat voor 99.9% van gebruikers ook gold.
2) stel dat je een top-CRT had die dergelijke dingen niet alleen weer kon geven maar dat ook kon doen op scherpte dat je videokaart de bottleneck zou worden. We hebben het over kaarten die per default max 4MB hadden. Met 4MB kun je maar tot 1024x768 32b kleur weergeven, of 1280x1024 met 16b. Die kon de Mystique RAMDAC nog prima op 85Hz weergeven. Pas op 1600x1200 zakt de Mystique naar 60Hz door z'n RAMDAC. Die resolutie heeft (tenzij je <=256 kleuren prima vindt) alleen zin met de upgrade naar 8MB. En tegen de tijd dat je niche op niche op niche stapelt (met bijbehorende kosten) is het niet zo gek om een specifieke kaart erbij te nemen.

Dat die Mystique tegenviel was vooral omdat het significant duurder was dan de MIllennium omwille van 3D acceleration, dat nooit fatsoenlijk werkte of ondersteund was, ten koste van andere zaken zoals 2D acceleration en dus wat performance in extreme configuraties. Het voelde niet als waar voor geld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@dion_b Weer wat geleerd. Dank je. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:27:
[...]

Hele discussie die vaak de plank missloeg.
Dat is iets wat je helaas met veel meer onderwerpen hebt.

Als er eenmaal zo'n mythe of gerucht op internet bestaat, of het nou klopt of niet, blijven mensen er maar aan vast houden "ja maar, die en die zei dat op het internet". Kun je met allerlei argumenten aankomen dat het niet klopt, maar eindigt altijd op dovemansoren.

Ziet het veel bij koelpasta onderwerpen, hoe cores/threads zogenaamd zouden werken, RAM en VRAM, en de list goes on. En dan heb je nog wat van die Youtube influencers , die er bijvoorbeeld naast zitten maar populair zijn en dan word het alleen maar erger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-07 23:27
Vrouw en kinders nog op vakantie, Zanac-ex weer wat eerder terug (Cave time :) ) en een goed moment om de lege plekken boven mijn WFH plek op te vullen.
De wanden hangen al vol met Voodoo's (1, 2 en 5), M3D, Mystique, 9700 Pro en Parhelia.
Gelukig was de muur boven mijn werkplek nog vrij en aangezien ik soms moe word van het staren naar mijn monitor (werk) moest daar iets moois komen te hangen,
En oude moederborden zijn bijzonder mooi in mijn opinie, niks geintegreed en lekker veel functionale chips zonder obees te zijn.
Op naar de zolder om mijn P3B-F (met SL35D & Alpha P3125) en BP6 (Celerons, Golden Orbs) te lokaliseren.
MISSION FAILED.
Niet getreurd, het ligt ergens, er is nog plek vrij en mijn OCD, niet te verwarren met overclocked, is gelukkig/helaas nog steed aanwezig. Laat mij maar gaan dat komt wel goed vroeger of later.
Voor de liefhebber, raad wat er op dit plaatje staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjqVzj7oECjLXJ12KAoxA6N7fI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tI2lKSkiBmsMgfGdDJjXelw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zanac-ex schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:06:
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid ik heb NIET gegoogled ;)

Maar ik denk dat het Mad Max is (uit de eerdere films).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Geen vakantiebestemming (hooguit tuinesië of een dagje naar Drenthe) hier, wel een NAS-upgrade omdat de oude vol zit.

Je zou zeggen dat 8x 18TB (in RAID6) genoeg is maar als je alles in RAW schiet, videobanden converteert en daarnaast series en films verzamelt kan dat toch volraken :')

1TB zag ik in de 90's nog als SciFi... het kan hard gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:32:
Geen vakantiebestemming (hooguit tuinesië of een dagje naar Drenthe) hier, wel een NAS-upgrade omdat de oude vol zit.

Je zou zeggen dat 8x 18TB (in RAID6) genoeg is maar als je alles in RAW schiet, videobanden converteert en daarnaast series en films verzamelt kan dat toch volraken :')

1TB zag ik in de 90's nog als SciFi... het kan hard gaan...
En ik maar denken dat ik veel in gebruik had, maar 8 x 18TB heb ik zelfs nog niet... volgens mij.
Heb vooral veel 4TB's in een Proliant zitten (duur genoeg, en zit ook met backups en dergelijke).

Had eerder dit jaar een 2TB die kapot ging, was al een gedoe om dat weer terug te zetten, laat staan als er iets met 18TB sneuvelt.... (was wel even een wake-up call dat ik niet alleen backups moet maken, maar ook duidelijk moet hebben wát wáár op staat; ik had de backups wel, maar had geen idee wélke ik terug moest zetten.... al doende leert men).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

En ik maar denken dat ik veel in gebruik had, maar 8 x 18TB heb ik zelfs nog niet... volgens mij.
Heb vooral veel 4TB's in een Proliant zitten (duur genoeg, en zit ook met backups en dergelijke).

Had eerder dit jaar een 2TB die kapot ging, was al een gedoe om dat weer terug te zetten, laat staan als er iets met 18TB sneuvelt.... (was wel even een wake-up call dat ik niet alleen backups moet maken, maar ook duidelijk moet hebben wát wáár op staat; ik had de backups wel, maar had geen idee wélke ik terug moest zetten.... al doende leert men).
Ja, goed back-ups maken en testen is wel heel belangrijk. Het is 21 jaar (o.a.) m'n werk geweest om bij klanten de back-ups goed in te regelen, dus dan wil je het privé ook goed geregeld hebben.

Heb alle data sinds 1997 nog, dus dat gaat hier wel goed. Daarvoor wel eens wat kwijtgeraakt, zoals al m'n zelfgeschreven BASIC programma's. Niet dat het zoveel soeps was maar zou het wel leuk vinden om het nog te hebben. Alleen van de MSX heb ik dan weer wel wat zelf geschreven software, simpelweg omdat het op cassettebandjes stond en die bandjes braaf in een doos op zolder zijn beland. Heb ze een paar jaar terug eens met een goed deck omgezet naar WAV bestanden en het inlezen lukt (op een enkele na) daardoor zelfs met een emulator.

Drivers en oude software verzamelen is ook een hobby, dus ook op dat vlak heb ik een leuk archief dat nog steeds groeit.

Oude e-mails heb ik nog vanaf 1998 wat ook wel grappig is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zanac-ex schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:06:
Vrouw en kinders nog op vakantie, Zanac-ex weer wat eerder terug (Cave time :) ) en een goed moment om de lege plekken boven mijn WFH plek op te vullen.
De wanden hangen al vol met Voodoo's (1, 2 en 5), M3D, Mystique, 9700 Pro en Parhelia.
Gelukig was de muur boven mijn werkplek nog vrij en aangezien ik soms moe word van het staren naar mijn monitor (werk) moest daar iets moois komen te hangen,
En oude moederborden zijn bijzonder mooi in mijn opinie, niks geintegreed en lekker veel functionale chips zonder obees te zijn.
Op naar de zolder om mijn P3B-F (met SL35D & Alpha P3125) en BP6 (Celerons, Golden Orbs) te lokaliseren.
MISSION FAILED.
Niet getreurd, het ligt ergens, er is nog plek vrij en mijn OCD, niet te verwarren met overclocked, is gelukkig/helaas nog steed aanwezig. Laat mij maar gaan dat komt wel goed vroeger of later.
[Afbeelding]
Ik zie iig een Tyan Thunder K7X en een AM2NF3-VSTA die laatste is wel erg makkelijk aangezien het er leesbaar op staat. Verder paar oninteressante Soyo en Asus bordjes (onderste is CU/TUV4X) :P

Zelf bezig geweest met combo van retro en totaal niet retro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF1D7NZAbI1u2J_xNWrybgzq1JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHb0zwcXbm39Btqdi1PS2lJD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jglPbz4MzInkdaS4gWU0GuzaMOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhqWhiMscJxHAOo5g813vBi8.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn server stond om onduidelijke redenen een jaar lang op bureau van zoonlief. Hij wilde er vanaf, ik wilde minder verbruik en op het werk belandden een paar interessante dingen in de kliko...

Zwart systeempje is een Dell EMC VEP1445, een edge compute node, wat als je de blaat wegdenkt neerkomt op een server met veel cores ( 8 ) en veel RAM (32GB) en laag verbruik (max 16W gemeten) maar nauwelijks storage. Oh, en SFP+ voor 10GbE :>:)

Nu wil ik een thuisserver die aan die specs voldoet, maar wel met flinke storage. Eerste wat nodig was, was een interface. Ding had geen SATA, wel een mPCIe slot met 4G-backup module erin. Die eruit gesloopt en vervangen met een mPCIe SATA interface. Maar geen plek voor de drives. Dus een oude Compaq full height tape streamer behuizing gepakt (streamer was al lang eruit) en daar m'n twee 3TB WD Reds in gehagen. 68p SCSI poortje eruit geschroefd om de SATA kabels door te kunnen trekken, naar de VEP1445 geleid en Frankenstein's thuisserver was een feit. Staat nu in de meterkast, wat niet alleen handig is qua throughput (daar staat ook m'n switch met 10GbE interface) maar ook qua geluid aangezien die VEP1445 twee 50mm snerpfannetjes heeft en de Compaq een niet al te stille 80mm eraan toevoegt.

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 12-08-2024 00:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jammer dat Noctua geen 50mm fans in het assortiment heeft. Maar je kunt altijd nog eierdozen aan de binnenkant van de meterkastdeur plakken.

Maar herkenbaar zo'n Frankenstein NAS. Hier die van mij, oud plaatje met een Raptor eraan tijdens de pilot. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbjjPScaXW_fh3b7OMrilYbN9-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dH2Fj43sc59tR9CUykJMjThV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:04:
Jammer dat Noctua geen 50mm fans in het assortiment heeft. Maar je kunt altijd nog eierdozen aan de binnenkant van de meterkastdeur plakken.
Er zijn wel stille 50mm fans te koop, maar deze zijn ook nog eens custom form factor wat feest wordt als ze ooit overlijden :X Gelukkig is het een uitpandige meterkast dus ik hoor er binnen niets van.
Maar herkenbaar zo'n Frankenstein NAS. Hier die van mij, oud plaatje met een Raptor eraan tijdens de pilot. :9

[Afbeelding]
Betere Frankenstein idd :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21-07 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah ja, zo heb ik ook nog een 5,25 behuizing met Frankenstein SCSI-1 disk er in. Hoort bij mijn MSX. Ding is ook al 10 jaar niet opgestart maar dat zijn van die disks die het gewoon blijven doen, regardless :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wat een handige gozer is die Frankenstein toch ook, weet altijd van een paar lijken weer iets levendigs te maken :+

Ik heb ook wel de nodige Frankstein-creaties , van een paar dode laptops weer een werkende maken, verschillende koeler onderdelen een stille koeler voor een GPU maken. Een Franken-server heb ik dan weer niet... of een Franken-NAS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Niet heel retro, wel een beetje "Frankenstein" is de mod die ik dit weekend heb doorgevoerd.

Er loopt een glasvezelkabel naar m'n garage en omdat ik van 1 naar 10GBit wilde, heb ik de mediaconverters en de SFP+ modules vervangen (TP-Link). Maar dat zaakje werd in die drukke meterkast toch wel érg warm.

(Voor de liefhebbers: ACT AC4455 10G Ethernet Media Converter met TP-Link SM5110-SR(UN) Omada 10Gbase SFP+ LC Transceiver}

Dus in de bak met "oh ja, dat kan ik nog wel eens gebruiken" een plaatje aluminium gevonden en daar de mediaconverter vervolgens op gelijmd met epoxy 2-componenten :P (goed ontvet eerst).

En dat zit goed vast. Achter het plaatje ook wat afstandshouders geplaatst zodat er wat natuurlijke convectie is voor extra koeling.

Het aluminium plaatje wordt goed warm dus warmteoverdracht is er wel.

Meer Frankenstein dan dit wordt het deze week even niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qXcDZCP.jpeg

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-08-2024 20:40 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:18

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik weet niet precies waarom, maar ik moest hem hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8VpEtxzV1u7F9d63ZWi5VcRHRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfYctPIqvRZwcub9iumx1Ym5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er precies in zit? Nou, een dual socket 5, de Aopen DP5 om precies te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8nUCzpLRUuh8bx0CTSgkBLhA-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCpfTjx2LdDVCs4VAOKzqrzF.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is de max van dit bord 133MHz dus ik moet nog even kijken wel OS dit beestje mag draaien.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 21-07 23:22
MaNdM schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is de max van dit bord 133MHz dus ik moet nog even kijken wel OS dit beestje mag draaien.
Good for you! Ik had hem al op MP zien staan.
Ik begrijp je wel hoor, ik ben net zelf bezig om mijn Tyan Tomcat IV dual S7 weer aan de praat te krijgen. 8)
alleen die richtprijs ... <slik>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stelletje eksters hier ook, volgens mij hebben we hem allemaal langs zien komen met daarbij dezelfde vraag: wat voor OS draai je hier op. Volgens mij NT3.5 of zo, of een of andere Linux distro?

Gaaf system wel, die Trust kast zie je ook niet veel!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DieAnder schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

Good for you! Ik had hem al op MP zien staan.
Ik begrijp je wel hoor, ik ben net zelf bezig om mijn Tyan Tomcat IV dual S7 weer aan de praat te krijgen. 8)
alleen die richtprijs ... <slik>
Een dual socket 7 staat al heel lang op mijn wishlist, maar ze komen vrijwel nooit voorbij. Zeker niet voor een acceptabele prijs.

Dit systeem was niet goedkoop inderdaad. Ik heb dan wel niet de richtprijs betaald, maar toch. Impulsaankoop dus.
Waterbeesje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Stelletje eksters hier ook, volgens mij hebben we geen aangenaam langs zien komen met daarbij dezelfde vraag: wat voor OS draai je hier op. Volgens mij NT3.5 of zo, of een of andere Linux distro?

Ekster reporting for duty! :P Maarre... wat schrijf je nu verder precies :?

Ik zat eraan te denken om NT3.5 erop te zetten in ieder geval.

En ik ga er natuurlijk wat oudere optical drives in zetten. Ik heb nog een 20x volgens mij en een heuse Traxdata 2x brander.

[ Voor 36% gewijzigd door MaNdM op 12-08-2024 22:57 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie vondst weer! Hobby mag wat kosten ;)

Die kast heb ik nooit in het echt gezien, terwijl we toch wel Aashima / Trust reseller waren in de 90's en begin 00's.

Heel wat Trust monitoren, speakers, Voodoo kaartjes en dat soort spul door m'n handen gehad. Die Voodoo II was (in mijn herinnering) oprecht ook wel een goed product. Vrij donkere PCB dus dat was ook wel stoer.

Leuk om te zien en dat dual bordje maakt het wel af.

Kan OS/2 Warp 3 of 4 eigenlijk met dual-cpu? Anders ook wel leuk om eens mee te prutsen.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-08-2024 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:54:

[...]

Ekster reporting for duty! :P Maarre... wat schrijf je nu verder precies :?

Ik zat eraan te denken om NT3.5 erop te zetten in ieder geval.

En ik ga er natuurlijk wat oudere optical drives in zetten. Ik heb nog een 20x volgens mij en een heuse Traxdata 2x brander.
Fixed... Iets met te laat nog iets willen typen of zo :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:56:
[...]

Fixed... Iets met te laat nog iets willen typen of zo :')
Aaahhh, nu snap ik hem. Ja ik denk dat iedereen hier MP wel in de gaten houdt inderdaad. En iedereen zal ook vast bepaalde zoekacties aan hebben staan die automatisch een bericht geven als er iets nieuws op komt. We kunnen het nou eenmaal niet helpen :P

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Stelletje eksters hier ook, volgens mij hebben we hem allemaal langs zien komen met daarbij dezelfde vraag: wat voor OS draai je hier op. Volgens mij NT3.5 of zo, of een of andere Linux distro?

Linux uit die tijd doet al SMP, NT4 kan ook (max 2 CPU iirc maar meer zitten er ook niet in :P)
* The Eagle zou zelf altijd voor NT4 gaan
Als je zin hebt in een uitdaging: zet er win2000 op :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Linux uit die tijd doet al SMP, NT4 kan ook (max 2 CPU iirc maar meer zitten er ook niet in :P)
* The Eagle zou zelf altijd voor NT4 gaan
Als je zin hebt in een uitdaging: zet er win2000 op :P
Eens, maar Win2K is wel een hele grote uitdaging (geheugenkwestie). Win NT4 is een stuk minder veeleisend. :)

Ik weet me de tijd van mijn Win2K systeem ook nog. Op het werk vond een collega dat het net uitgebrachte Win XP beter was, maar Win XP was in het begin flink buggy en Win2K had in het begin ook een nare bug in de IO transfer; images inlezen deed de PC vastlopen. Ik maakte van game-cd's een image zodat ik niet telkens de cd in de drive moest stoppen. Dit was wel de enigste bug waarvan ik echt blij was dat het verholpen werd.
Ik kreeg het voor elkaar dat ik gewoon kon gamen op Win2K omdat het DX7 of 8? aan boord had.

De NTFS compressie was een zegen vergeleken met het veelgebruikte DriveSpace welke bestanden corrupt achter kon laten. NTFS compressie is veel veiliger en je hebt er geen extra software voor nodig, dus ook geen grote TSR die een deel van het conventionele geheugen in beslag nam. Qemm was hierin wel een redder in nood.

Feit: gecomprimeerde data in NTFS fragmenteert zwaar, maar er komen gaten in bestanden en blijft het bestand min of meer net zo snel uit te lezen. De harddisk kan gewoon doorgaan met sequentieel lezen. Deze vorm van fragmentatie is niet zo erg als het letterlijk versnipperen van data over de hele partitie. FAT32 lust er wel pap van. 4KB FAT clusters zijn veel te klein zodat fragmentatie het systeem flink kon vertragen. 16-32 KB is beter, maar dan had je weer snel last van flinke slackspace.

Maar:
Al zijn processoren nu nog zo snel, ik raad compressie van bestanden hedendaags stellig af. NTFS compressie is single threaded; geen enkele moderne CPU kan zo'n rappe stroom data vanaf een NVMe SSD bijhouden. En de meeste data is alreeds gecomprimeerd (filmbestanden, geluidsbestanden, gamedata zijn al gecomprimeerd zodat de rest comprimeren bijna geen verschil maakt op de gewonnen ruimte). De enigste nog nuttig bevonden compressie is CompactOS welke Windowsbestanden inpakt met Xpress4K (wel multi threaded) wat je ongeveer 4 GB gaat opleveren. Dit valt in het niets met een 2 TB SSD al merk je er niets van. Dit is gelijk aan 4 uur hd-audio of 12 uur cd-kwaliteit in Qobuz. Maar ook bestanden in Qobuz en Spotify zijn al reeds gecomprimeerd. Spotify gebruikt .ogg en Qobuz .flac. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

jimh307 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Eens, maar Win2K is wel een hele grote uitdaging (geheugenkwestie). Win NT4 is een stuk minder veeleisend. :)
Ik kan er natuurlijk gewoon twee reepjes 64MB in stoppen, of vier reepjes O-)

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
MaNdM schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Als je die hebt liggen (?) dan absoluut :P

Windows 2000 werkt pas lekker vanaf 128 MB, maar dan nog is het verre van ideaal. Windows NT4 of NT3.5 is natuurlijk veel lichter qua belasting; dus ook voor de CPU's is het beter verteerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Klinkt als mijn Ppro bakkie... 4x 32MB + 4x 64MB :p
En ik heb er nog steeds win NT4 op draaien, maar dat terzijde.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Ik weet me de tijd van mijn Win2K systeem ook nog. Op het werk vond een collega dat het net uitgebrachte Win XP beter was, maar Win XP was in het begin flink buggy en Win2K had in het begin ook een nare bug in de IO transfer; images inlezen deed de PC vastlopen. Ik maakte van game-cd's een image zodat ik niet telkens de cd in de drive moest stoppen. Dit was wel de enigste bug waarvan ik echt blij was dat het verholpen werd.
Ik kreeg het voor elkaar dat ik gewoon kon gamen op Win2K omdat het DX7 of 8? aan boord had.

De NTFS compressie was een zegen vergeleken met het veelgebruikte DriveSpace welke bestanden corrupt achter kon laten. NTFS compressie is veel veiliger en je hebt er geen extra software voor nodig, dus ook geen grote TSR die een deel van het conventionele geheugen in beslag nam. Qemm was hierin wel een redder in nood.

Feit: gecomprimeerde data in NTFS fragmenteert zwaar, maar er komen gaten in bestanden en blijft het bestand min of meer net zo snel uit te lezen. De harddisk kan gewoon doorgaan met sequentieel lezen. Deze vorm van fragmentatie is niet zo erg als het letterlijk versnipperen van data over de hele partitie. FAT32 lust er wel pap van. 4KB FAT clusters zijn veel te klein zodat fragmentatie het systeem flink kon vertragen. 16-32 KB is beter, maar dan had je weer snel last van flinke slackspace.

Maar:
Al zijn processoren nu nog zo snel, ik raad compressie van bestanden hedendaags stellig af. NTFS compressie is single threaded; geen enkele moderne CPU kan zo'n rappe stroom data vanaf een NVMe SSD bijhouden. En de meeste data is alreeds gecomprimeerd (filmbestanden, geluidsbestanden, gamedata zijn al gecomprimeerd zodat de rest comprimeren bijna geen verschil maakt op de gewonnen ruimte). De enigste nog nuttig bevonden compressie is CompactOS welke Windowsbestanden inpakt met Xpress4K (wel multi threaded) wat je ongeveer 4 GB gaat opleveren. Dit valt in het niets met een 2 TB SSD al merk je er niets van. Dit is gelijk aan 4 uur hd-audio of 12 uur cd-kwaliteit in Qobuz. Maar ook bestanden in Qobuz en Spotify zijn al reeds gecomprimeerd. Spotify gebruikt .ogg en Qobuz .flac. :)
Schijfcompressie heb ik voor het laatst gebruikt op een netbook met 16GB schijf en Windows xp :p
Het is tegenwoordig gewoon erg makkelijk om met opslag te kopen, zodat je geen gedoe meer hebt met al die vertaalslagen.

Dat maakt de slackspace ook gewoon een stukje bijkomende schade, wat geen issue is in een systeem met veel opslag. Ook een p200MMX (met waarschijnlijk een 8GB cap) plant je makkelijk een cf van 8GB bij, wat data uitwisseling een makkelijk maakt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

En ook bij ome Ali kan je leuke dingen vinden. Zo heb ik best goede ervaringen met deze dingen. En toen ik ze in MBs zag i.p.v. GBs leek het me toch best handig voor de wat oudere builds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH33XFARbmWydWjmSXMYjyxhJsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UX9VKktKdTYgoN4ZCnwT9RFz.jpg?f=fotoalbum_large

Deze versie heeft gelukkig zelfs een master/slave selectie. Erg handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF-s47i40WnMoxCrJ_gbdTGlZxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqtAMfTZE0LUBZEJ8pmENE24.jpg?f=fotoalbum_large

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, een IDE / PATA SSD :+

Linkje / kostda?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:47:
Ah, een IDE / PATA SSD :+

Linkje / kostda?
Linkje: https://a.aliexpress.com/_EJxUJJb

Voor de 128MB net geen 12 euro. Dus op zich nog acceptabele prijzen.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MaNdM schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Linkje: https://a.aliexpress.com/_EJxUJJb

Voor de 128MB net geen 12 euro. Dus op zich nog acceptabele prijzen.

Niet perse nodig, maar de 1GB Quantum fireball in mijn P200 is eigenlijk net te klein. Dit zou een leuke vervanging kunnen zijn. Even kijken wat mijn moederbord maximaal snapt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Wat ik me afvraag. Ik prik deze dingen normaal direct op de controller of het moederbord. Het zou handiger zijn als ze op de kabel geprikt kunnen worden. Hoe zou je dat het beste kunnen doen?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
@MaNdM Daar zijn kabeltjes voor, male to male ide/pata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Die 4 GB variant vind ik meer passen bij Windows NT3.5-4.
Die 2 GB variant kan geformatteerd worden met FAT16 (wel grote clusters)
Die 2 GB variant kan ook FAT32 geformatteerd worden. Windows 98(SE)

Het heeft voor zo'n flashdrive weinig nut om meer dan 1 partitie te maken. De 4 GB variant kan FAT16 aan met 64 KB clusters voor Windows NT om dan deze om te zetten naar NTFS wat vele voordelen biedt.

Protip: Gebruik liever geen NTFS op zulke apparaatjes want dat schrijft voor die omvang wel erg veel data weg. NTFS kan alleen interessant worden op veel grotere volumes.

-exFAT: daar kan Windows 95-98 niet mee overweg en is meer voor flashdrives.
-NTFS: redelijk veel overhead en alleen voor Windows NT
-FAT16: op 4 GB heeft FAT16; 64KB clusters wat zonde is voor je beschikbare ruimte.
-FAT32: dit bestandssysteem werkt het beste en is aan te raden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

NitroX infinity schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:23:
@MaNdM Daar zijn kabeltjes voor, male to male ide/pata.
Zoiets bedoel je? https://a.aliexpress.com/_EvScsNF

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zoiets ja. Je standaard IDE kabel is aan beiden kanten female, dus dan moet je van female naar male bij die memory disk, en dus heb je male/male nodig.

Pagina: 1 ... 68 ... 84 Laatste