Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 67 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:44

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag 2 CPU's bij de post.

De 487SX is zoals we weten eigenlijk niet meer dan een vermomde 486DX (met een extra pin) die de originele SX op het bord vervangt en uitschakelt.

Dat in tegenstelling tot de 387 die nog een echte co-processor was voor de CPU.

Maar evenmin wel een CPU die in iedere collectie thuishoort. Volgens mij had ik er al 1 maar een koopje kan je niet laten liggen }:O

https://www.cpu-world.com/sspec/SZ/SZ494.html

En de niet zo beroemde maar wel zeldzame Super 386 van Chips & Technologies.

https://www.cpushack.com/chippics/CHIPS/CHIPSSuper386-25.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VNW5es8.jpeg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Norton Ghost, is dat al retro? :D

Ik gebruikte voor oude PC's altijd Ghost 2003 vanaf een diskette. Deze kan images rechtstreeks op CD/DVD branden en ze daarbij bootable maken door de diskette uit te lezen. Deze mag echter geen bad sectors bevatten, ook niet in de lege ruimte, want dan crasht Ghost :+

Nu blijkt Ghost 2003 niet te werken op een HP DC7100 (blijft hangen op startscherm), maar heb ik versie 11 gevonden die wèl werkt op de DC7100. Probleem waar ik vervolgens tegenaan loop is dat de .exe al 1,8MB is en dus nooit op een diskette gaat passen. Het programma komt echter met een bootable ISO.

Probleem hiermee is echter dat als je de optie om een bootable image-CD/DVD te maken kiest, het programma crasht bij het uitlezen van de "diskette" en je PC afsluit :o

Ik heb één manier gevonden om het wèl werkend te krijgen: met ISObuster de boot-image extracteren (wat een 2,88MB floppy image is) en deze via netwerk (PXE) te booten met pxelinux. Dàt werkt het wel.

Op de e.o.a. manier gaat het dus mis met de diskette-emulatie bij booten vanaf CD-ROM als Ghost de "diskette" wil uitlezen.

Maar deze versie 11 komt uit 2010 :o Waarom zit er nog zo'n vaag probleem in? En is er uberhaupt geen andere mogelijkheid dan een floppy uit te lezen voor het bootable maken v/d CD/DVD :o In 2010 waren diskettestations al niet meer gangbaar, laat staan een 2,88MB model :o

Edit: Waarschijnlijk zit er nog een bug in, want ja, het maken v/d image-DVD gaat goed, maar de DVD is niet goed bootable, eindigt met "Disk I/O error" :+

Het is al de meest recente versie, dus dat gaat niet meer goedkomen...

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 11-07-2024 22:20 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:15

Thandor

SilverStreak

Geestig :p

Kan het zijn dat ‘ie een 2.88MB disk verwacht er daardoor crasht? Als je de .EXE van 1.8MB comprimeert, is deze dan kleiner dan 1.44MB? Als de .EXE niet significant kleiner wordt gaat het nooit passen op een 1.44MB diskette.

Tussen Ghost 2003 en Ghost 11 zit versie 10; heb je die al geprobeerd?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat die ghost er vanuit gaat dat je een aparte CD lezer en brander hebt. Dat was toen redelijk standaard. Boot van cdrom, write to CDRW drive :)

Wat je even kunt proberen is bootable floppy pakken, command.com van het OS er op gooien, die starten, en dan ghost starten. Dan heeft ie zeker de goede command interpreter.
Oh ja, en je hebt de MSCDEX.exe of equivalent ongetwijfeld nodig om te kunnen branden.

Verder zou ik niet weten waarom je dit zou willen doen. Ik zou een bootable CDrom pakken met netwerkonderstuning, en de boel dan dapper naar een netwerkmount blazen :)

Of gewoon clonezilla gebruiken vanaf USB stick ofzo :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vorige week een mooie ruil kunnen maken met @dion_b. Ik had een i820 bord met RD-RAM zonder bestemming, en ik zocht nog een Geforce3 kaart voor mijn CUBX-E Tualatin 1400. Dus zo geschiede! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEsIbYq4KepfE34jvSmUrC6DlTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9Mb9o766W7M6z7AUonh59N3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG5E52NgyPUevmle10BBn-JvGGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzMaUcIpZB32tsys3zFmYC3d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCS2TH4-oG2k8AQfGawrszmM_qY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMEhTYhhT2LgaNkRrKEJ8L7v.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is een Leadtek Geforce3 Ti200 kaart met 4ns geheugen. Deze heb ik voorzien van een Spire koeler met RAM heatsinks die vóór de ruil op Marktplaats voorbij kwam, stockclear opruiming heet de verkoper en heeft wel vaker leuke dingen.

Het was passen en modden... Eén RAM heatsink zit scheef vanwege een hoog SMD component.

Daarna even getest in de K7S5A met Athlon 1000, vervolgens met een NVmax tooltje naar 250/250 (500 DDR) kunnen tillen en het is ook nog eens stabiel. Net iets sneller dan een Ti500! En de boel blijft lauwwarm. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAPYD00FDYdjDSU1_fmIfhRFmFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SyOzrVWdoRqs7zjVBeWwhV0J.png?f=user_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:20:
Vorige week een mooie ruil kunnen maken met @dion_b. Ik had een i820 bord met RD-RAM zonder bestemming, en ik zocht nog een Geforce3 kaart voor mijn CUBX-E Tualatin 1400. Dus zo geschiede! :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is een Leadtek Geforce3 Ti200 kaart met 4ns geheugen. Deze heb ik voorzien van een Spire koeler met RAM heatsinks die vóór de ruil op Marktplaats voorbij kwam, stockclear opruiming heet de verkoper en heeft wel vaker leuke dingen.

Het was passen en modden... Eén RAM heatsink zit scheef vanwege een hoog SMD component.

Daarna even getest in de K7S5A met Athlon 1000, vervolgens met een NVmax tooltje naar 250/250 (500 DDR) kunnen tillen en het is ook nog eens stabiel. Net iets sneller dan een Ti500! En de boel blijft lauwwarm. :9

[Afbeelding]
Bij Stockclear ben ik ook wel "vaste klant", al diverse dingen gehaald waaronder mijn Pentium 4 behuizing (NOS).

Bij de post zat vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lHa5TMi.jpeg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08
PD2JK schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:20:

[Afbeelding]
Een (oorspronkelijk) passief gekoelde Leadtek GeForce 3? Heeft de connector daar niet ooit nog op gezeten?

Mooi dat het werkt met de koeler :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acid Vendetta schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:31:
[...]

Een (oorspronkelijk) passief gekoelde Leadtek GeForce 3? Heeft de connector daar niet ooit nog op gezeten?
Nope. Ik maakte me er ook nog zorgen over, maar geen pins en de pads waren nog maagdelijk. Die heatsink werd op stock speeds ook niet bijzonder heet.

Dat moederbord is een leuke, maar lijkt geen DMA op de ISA sloten te ondersteunen (sterker nog, heb paar jaar terug nog op Vogons gepost over exact dat bord). Is het daarmee nutteloos? Hell no. Ik wil eens kijken of Asus' MTH-on-a-stick ook werkt op andere borden (verwachting: nee, want BIOS support nodig), en worst-case is het een leuke Win98 bak ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:37

Nemesizz

Untouchable

Die silverkleurige passieve heatsink van de Ti200 heb ik er ook een van. Heb die toen van een kapotte Asus Geforce 4MX gehaald, en later gebruikt om een lawaaierige ventilator (zo'n klein misbaksel die in de heatsink zelf zit) van een GeForce FX5600 te vervangen. Die heatsink paste mooi, zelf een ventilator op geknutseld en koelt goed en is een stuk stiller.

Denk dat veel kaarten uit die periode beter af waren met een wat grotere passieve heatsink en dan wat airflow in de behuizing zelf. Maar...helaas werden veel uitgerust en een piep kleine heatsink met zo'n rottig ventilatortje die zo goedkoop mogelijk moest zijn en vaak na een korte tijd lawaaiig werd en eigenlijk voor geen meter koelde (zelfde met sommige northbridge chipsets, ipv grote heatsink een klein miezerig blokje met een kleine fan erop die het binnen de kortste keren begaf).

• Josefien
The Eagle schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:45:
Ik denk dat die ghost er vanuit gaat dat je een aparte CD lezer en brander hebt. Dat was toen redelijk standaard. Boot van cdrom, write to CDRW drive :)

Wat je even kunt proberen is bootable floppy pakken, command.com van het OS er op gooien, die starten, en dan ghost starten. Dan heeft ie zeker de goede command interpreter.
Oh ja, en je hebt de MSCDEX.exe of equivalent ongetwijfeld nodig om te kunnen branden.

Verder zou ik niet weten waarom je dit zou willen doen. Ik zou een bootable CDrom pakken met netwerkonderstuning, en de boel dan dapper naar een netwerkmount blazen :)

Of gewoon clonezilla gebruiken vanaf USB stick ofzo :Y)
In de PC zitten ook 2 drives, dat maakt geen verschil.

MSCDEX is aanwezig en het branden is ook niet het probleem. Het is echt het bootable maken van de uiteindelijke CD, dat kan Ghost alleen door een image van de A:\ te maken.

Door vanaf een echte diskette te booten krijg je een CD die wel DOS kan booten maar geen Ghost bevat omdat die op zichzelf al 1,8MB is en dus nooit op de diskette past.

De andere bug lijkt te zijn dat Ghost altijd de uiteindelijke CD instelt op 1,44MB emulatie. Dus al krijg ik die 2,88MB image werkend via PXE, de resulterende CD boot niet.

Met netwerkmount komt dat op de fileserver terecht (die met backups wordt meegenomen) en die ruimte is beperkt. Ghost images van de 3 WinXP PC's is daar niet belangrijk genoeg voor.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik vond hier nog een Ghost versie uit 1998 (5.1b en c) en 1999 (onbekend) op floppy boot images van cd-roms die ik destijds gemaakt heb op de TD.

Die zijn maar tussen de 590 en 660 kilobyte dus dat past wat makkelijker allemaal.

Denk alleen niet dat je er XP / NTFS goed mee kan back-uppen.

• Josefien
Ik heb versie 2003 die ook nog op een diskette past. Alleen die start niet op op bepaalde "modernere" PC's zoals een HP DC7100 met latere generatie Pentium 4.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Josefien schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:59:
Ik heb versie 2003 die ook nog op een diskette past. Alleen die start niet op op bepaalde "modernere" PC's zoals een HP DC7100 met latere generatie Pentium 4.
Helaas (of gelukkig? :P) heb ik na 2001 niet zoveel meer met Ghost gedaan, m'n nieuwe werkgever deed alle imaging in Linux en dat werkte wel betrouwbaar, al was het met nieuwe hardware (vooral met opkomst van de S-ATA controller) wel eens lastig.

Ik ben dan weer niet zo vasthoudend / geduldig om iets werkend te krijgen, als software niet doet wat ik wil dan zoek ik al snel een alternatief :P

• Josefien
BlueTooth76 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Helaas (of gelukkig? :P) heb ik na 2001 niet zoveel meer met Ghost gedaan, m'n nieuwe werkgever deed alle imaging in Linux en dat werkte wel betrouwbaar, al was het met nieuwe hardware (vooral met opkomst van de S-ATA controller) wel eens lastig.

Ik ben dan weer niet zo vasthoudend / geduldig om iets werkend te krijgen, als software niet doet wat ik wil dan zoek ik al snel een alternatief :P
Voor mijn moderne Linux PC's gebruik ik noodgedwongen CloneZilla.

Vrijwel alle moderne oplossingen kunnen één ding niet wat Ghost al 20 jaar kan: een image herstellen naar een kleinere schijf/partitie dan de bron, zolang de data past.

Voor CloneZilla moet ik de partitie voor het imagen verkleinen tot de data-grens, image maken en dan weer vergroten. Met Ghost hoeft dit allemaal niet... gewoon imagen en als ik ooit wil herstellen naar een kleinere partitie regelt hij het vanzelf zolang de data past.

Ik snap ook niet waarom zo'n hedendaagse oplossing als CloneZilla dat niet kan?

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik denk dat het verschil er in die dat er door Norton enkel data wordt gebackuppt en veel andere programmas ook de locatie van de data op de partitie meenemen. Beide manieren hebben zo de voors en tegens.

Meestal gaat het op de Norton manier gewoon goed lijkt me, maar mogelijk is er links en rechts software te vinden die bij wijze van copy protection en aantal sectoren/clusters als ijkpunt wegschrijft. Die software zou dan niet meer werken na herstel van enkel data.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 22:38
Hier weer een berichtje van mij.
Ben nog steeds bezig met oude PC's, maar voornamelijk met spul vanaf ongeveer 2006, wat inmiddels ook retro is als men een definitie van 15 jaar of ouder hanteert.

Het tweaken van Windows Vista en XP is waar ik mij het meeste mee bezig hou (machines uit dat tijdperk genoeg en meestal gratis :) ).
Hoger dan Windows 7 (waarop zelfs zonder tweaken vrijwel alles werkt) kom/wil ik niet.
Ik schreef al eerder dat ik multimediaspelers zoals MPV, FFPlay en SMPlayer (en SMtube) installeer en daarmee probeer ik dan IPTV zenders (of Youtube zonder reclames in het geval van SMtube) af te spelen.
De machine met de minste specs (tot nu toe) waarop dat inmiddels lukt (zelfs in Full HD) is een Acer Aspire 5670 met een Ati Mobility Radeon X1400 (overige specificaties te zien in het screenshot). Dit doe ik op deze machine met ofwel MPV 0.12.0-git-5b7d0fb of een speciale build van FFPlay voor XP (waar ik al eens eerder over schreef) vanaf de commandline/middels een batch file.

Ook gebruik ik inmiddels de Supermium browser, waarvan jullie vast al wel gehoord zullen hebben.
Verder heb ik ook MSN/Windows Live Messenger (tot aan versie 2009) weer werkend dankzij Escargot chat.
Windows Messenger (of de Draytek Softphone) gebruikte/gebruik ik al als SIP client voor VOIP telefonie.

Edit ter verduidelijking: op het screenshot is dus niet mijn bureaublad achtergrond te zien, maar een momentopname van het (FuIl HD) IPTV kanaal wat ik op dat moment aan het afspelen was. Andere Full HD kanalen stotteren weleens (in dat geval is een lagere resolutie met beter resultaat soms mogelijk), maar deze niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwg7ayPku4gWuyBJyr1eovkG96U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POWHujlIgECegk72xzlil77n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door soedesh op 15-07-2024 10:45 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• Acid Vendetta
ASRock heeft meerdere van die combi moederborden gemaakt. De één nog gekker dan de andere. Deze onlangs tegengekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeZzbWovWs_LKeVYsb856XxwvEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVyMBN9ltZSY83o3TRynf2t9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb-0gNtVAKz2aodAqBEVYkIzl6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqzlPu63nmVDsj7QW3ZLzWND.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen ASRock Socket 939 CPU board voor de K8Upgrade-NF3

In het systeem zat ook een oranje ASUS Radeon 9600 XT. Wel grappig gedaan met de heatsink:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlLNH8jLyneWe5i24t8f9cUuEgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTY42s1Xiitk4JHZj7m3zLTZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wist wel dat Asrock soms van die rare 'experimentele' bordjes had, 2 sockets (754 en 939 voor AMD64), PCI-e en een AGP slot maar.... een bord met 2 AGP sloten heb ik nog niet eerder gezien.

Vraag me ook af hoe dat werkt, de locatie op het bord is verschillend, en AGP kaarten ondersteunen ook geen SLI of Crossfire zover ik me kan herinneren.

• Acid Vendetta
Het gele slot heet "Future_CPU_PORT1". Daar kan een insteekkaart in met socket 939 en geheugenslots.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Freaky spul ja, maar het modulaire idee is best leuk.

Stel je hebt een 939Dual-SATA2 en als processor een Athlon64 3500+, dan kun je nog upgraden naar een X2 6400+ met zo'n AM2CPU board, moet je ook nog DDR2 aanschaffen. Niet goedkoop bij release.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA6bpIVe1SHd2vjSf7l4q35Yjb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWO8sU9p6tYSx35X2TnuwaRg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLXm8L6_HDpQzXqpBBdmB7c5QRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9rfDD7IXejsHEUhWQt0TgHa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXxHKmfJ6avY0PbXgJlfbdGu_ro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwSMrDjDZGE4KzZ7AVyos2cM.jpg?f=fotoalbum_tile

Of je stopt er een FX-60 of Opteron 185 in. Ben je sneller klaar. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Acid Vendetta schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:34:
Het gele slot heet "Future_CPU_PORT1". Daar kan een insteekkaart in met socket 939 en geheugenslots.
Ah zo, dat is dus dat gekke CPU upgrade slot. Dacht altijd dat die op een andere locatie zat, maar het is ook al zoveel jaar geleden dat je de fijne details soms vergeet.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:47

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb en uhohh moment. Mijn mooie Voodoo5 gaat opeens bij 3D werk na een tijdje op zwart. Ongeveer een minuutje werkt hij gewoon en dan opeens niks meer.

Heeft iemand een gouden tip wat er kan zijn en nog beter… wat ik kan proberen om het op te lossen?

To be determined...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je de kaart op minder MHz laat draaien (bijv. 100) heb je het probleem dan ook of duurt het langer voordat het optreedt?
In de instellingen kun je ook single-chip mode selecteren waardoor je maar één VSA gebruikt.

De gedachte achter deze is dat de soldeerpads/balls van de VSA-100 mogelijk gescheurd zijn en slecht contact maken (zetten uit bij warmte waardoor contact verbroken kan raken) of dat er degradatie is in de chips en/of geheugen waarddor deze niet meer op 166MHz draaien. Dat laatste is minder aannemelijk bij deze kaart tenzij je het spul een voltmod hebt gegeven ;).

Verder de basis dingen: draait de koeling wel? In een andere PC zelfde symptoom? Contact van de molex en het AGP/PCI slot schoon? Condensatoren zijn bij deze kaarten eigenlijk nooit het probleem behalve dat ze ietwat stoot gevoelig zijn en makkelijk afbreken als de kaart fysiek een zwaar leven heeft gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 17-07-2024 07:54 ]

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Thandor schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:08:
Als je de kaart op minder MHz laat draaien (bijv. 100) heb je het probleem dan ook of duurt het langer voordat het optreedt?
Ga ik proberen. Nog niet gedaan.
In de instellingen kun je ook single-chip mode selecteren waardoor je maar één VSA gebruikt.
Ga ik ook proberen. Net gedaan en 3DMark als test gebruikt (dan kan ik soort van vergelijken hoever ik kom) en deze kwam helemaal tot het einde.
De gedachte achter deze is dat de soldeerpads/balls van de VSA-100 mogelijk gescheurd zijn en slecht contact maken (zetten uit bij warmte waardoor contact verbroken kan raken) of dat er degradatie is in de chips en/of geheugen waarddor deze niet meer op 166MHz draaien. Dat laatste is minder aannemelijk bij deze kaart tenzij je het spul een voltmod hebt gegeven ;).
Ik heb de kaart zelf nooit een voltmod gegeven, maar wat andere eigenaren voor mij gedaan hebben weet ik natuurlijk niet. Ik denk zelf dat de soldeer onder een of beide VSA’s slecht contact maakt. Dat zou misschien op te lossen zijn door ze met hete lucht te behandelen. Daar heb ik dan helaas de spullen niet voor, noch de ervaring mee.
Verder de basis dingen: draait de koeling wel? In een andere PC zelfde symptoom? Contact van de molex en het AGP/PCI slot schoon? Condensatoren zijn bij deze kaarten eigenlijk nooit het probleem behalve dat ze ietwat stoot gevoelig zijn en makkelijk afbreken als de kaart fysiek een zwaar leven heeft gehad.
Koelers draaien. Symptoom ook in andere PC. Contact molex en AGP ziet er puik uit. Kaart ziet er fysiek heel netjes uit, nog geen krasje te ontdekken zelfs.

Edit:
Nu de single chip setting dus blijkt te werken, wat betekent dit nou concreet?

[ Voor 5% gewijzigd door MaNdM op 17-07-2024 09:32 ]

To be determined...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

MaNdM schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Edit:
Nu de single chip setting dus blijkt te werken, wat betekent dit nou concreet?
Dat je nu een Voodoo4 4500 hebt ;).

Aannemelijk is dat de tweede chip soldeerbreukjes heeft. Alternatief kan zijn dat de eerste chip ook breukjes heeft maar toevallig net op de pads die de twee chips met elkaar verbinden.

Oscar Barea kan dit soort reparaties uitvoeren. Zie ook http://3dfx.es/ . Geen idee wat de prijzen zijn trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 17-07-2024 12:11 ]

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Thandor schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Dat je nu een Voodoo4 4500 hebt ;).

Aannemelijk is dat de tweede chip soldeerbreukjes heeft. Alternatief kan zijn dat de eerste chip ook breukjes heeft maar toevallig net op de pads die de twee chips met elkaar verbinden.

Oscar Barea kan dit soort reparaties uitvoeren. Zie ook http://3dfx.es/ . Geen idee wat de prijzen zijn trouwens.
Is het dan niet gewoon een kwestie van een hetelucht reflow? Of in ieder geval proberen?

To be determined...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

MaNdM schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Is het dan niet gewoon een kwestie van een hetelucht reflow? Of in ieder geval proberen?
In principe wel maar natuurlijk wel op eigen risico. Verschil met Oscar is dat hij de juiste stencils heeft om op de juiste manier te reballen.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waar je ook waarschijnlijk mee moet opletten is dat kaarten/chips uit die periode nog niet van dat nieuwere ROHS compliant soldeerspul hebben, en dus veel eerder smelten dan bijvoorbeeld Geforce kaarten ( 6000, 7000 en vooral 8000 serie die veelvuldig werden reflowed).

Heb destijds menig Geforce chip (tijdelijk) gefixed met reflow, maar in m'n proef runs voordat ik m'n 8800 er aan waagde eerst oudere printplaten gebruikt, en daar vallen alle componenten dan vanaf, plus al het tin smelt dus dan krijg je ene grote bende.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wie ziet het?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tkcWBcf.jpeg

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Productiedatum van 2007 (incluis nieuw Intel logo) ;). Nieuwerwetse meuk! Je zou het haast geen retro meer noemen :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 17-07-2024 15:26 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Thandor schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:25:
[...]
Productiedatum van 2007 (incluis nieuw Intel logo) ;). Nieuwerwetse meuk! Je zou het haast geen retro meer noemen :P.
Heel scherp :)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zit de hele tijd naar die foto te kijken maar... ik zie niet hoe je kan zien dat het 2007 is (zo snel). Maar dan ken ik al die serial codes of hoe je dat ook wil noemen niet uit m'n hoofd.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:16:
Zit de hele tijd naar die foto te kijken maar... ik zie niet hoe je kan zien dat het 2007 is (zo snel). Maar dan ken ik al die serial codes of hoe je dat ook wil noemen niet uit m'n hoofd.
Achter de L staat een 7, dat staat voor het jaartal.
En daarachter de een dubbele voor de week.

Dus 2007 week 30 en week 35.

De L staat voor Malaysia.

Dat het niet 1997 is, is duidelijk vanwege het nieuwe logo.
Maar vaak is het voor mij ook een raadsel.
Gelukkig is bijna alles online wel te achterhalen en naarmate je er meer mee bezig bent, word je er ook handiger in.

Ik vond deze foto online van een normale PGA versie.
Die staat uiteraard ook nog op mijn verlanglijstje ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.cpushack.com/wp-content/uploads/2013/01/IntelA80486DX266-E5V2X-SX911_NewLogo-291x300.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-07-2024 16:28 ]

• Amok
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-01 23:56
MaNdM schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:14:
Ik heb en uhohh moment. Mijn mooie Voodoo5 gaat opeens bij 3D werk na een tijdje op zwart. Ongeveer een minuutje werkt hij gewoon en dan opeens niks meer.

Heeft iemand een gouden tip wat er kan zijn en nog beter… wat ik kan proberen om het op te lossen?
https://www.ebay.nl/usr/osckhar
Oscar zijn eBay account.
kun je even kijken of de prijzen je bevallen voor reparatie

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is wat een mix van vroege en latere ADW'tjes (en ook niet allemaal hagelnieuw) maar het is iig een volle tray ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zWPtdp4.jpeg

[ Voor 36% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-07-2024 14:18 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waar haal je toch de organen vandaan om al die processor aankopen van te financieren? :+

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:04:
Waar haal je toch de organen vandaan om al die processor aankopen van te financieren? :+
Als ik het antwoord had... }:O :+

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:17:
Het is wat een mix van vroege en latere ADW'tjes (en ook niet allemaal hagelnieuw) maar het is iig een volle tray ;)

[Afbeelding]
De snelste 486 voor socket 486/2/3/6... In kaleidoscoop visie :o
Ik maar blij zijn dat ik er eentje heb :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Project Highscreen met de hoofdletter P. Maar het was gratis. :+

De kap erbij zoeken wordt het lastigste denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSokjXFCnyA6RIdEHYGRjs9LqZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9T2NH6Lmy66iw7hlcVL8j2c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA10eYmN50yqFZwp55w975zCbco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKty6GeEznPOpiGFsK63gPUQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QghoC20NALstsumfGbM7OjdpKfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1lsTXJDgcbORLtZXyNkgkr7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g-h67eM9TFJPo47rYHT4Q8heF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPyamZ1ItgvgapdpZ9Z45ToN.jpg?f=fotoalbum_tile

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:01:

[Afbeelding]
Sowieso al leuk voor het bordje, met die UMC chipset en IBM DX4.
Nu nog iemand vinden die een kap heeft zonder computer.

• manzonderdas
  • Laatst online: 23:18
Toen hadden ze blijkbaar ook al slecht contact tussen processor en koeler

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]
Hee heeft die nou een externe vrm voor die dx4? Ik wist niet dat ze dat al bij de 486 deden, dacht dat dat vooral een ding was met vroege s7 borden en ppro

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[Afbeelding]
Gratis? Geluksbal! :D

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Luxe ding voor een 486. PCI sloten, dubbele onboard IDE controller... toe maar. En nog wat cache erbij ook (m'n enige nog werkende 486 moet zonder doen, en dat is heel erg te merken).

Die kappen zijn die niet een beetje universeel? Heb meerdere van die AT mini-towers gehad met die ellendige kappen, en had het idee dat ze allemaal wel een beetje dezelfde form / formaat hadden.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:42:
[...]

De snelste 486 voor socket 486/2/3/6... In kaleidoscoop visie :o
Ik maar blij zijn dat ik er eentje heb :P
Het is ook wel een beetje mijn favoriete retro CPU, vooral ook omdat het zo'n stap vooruit was met maar een beperkt benodigd budget. Je kon er toch echt een P60 tot P75 mee verslaan en opgevoerd soms zelfs een P90 terwijl die toen nog aardig "onbetaalbaar" waren voor een arme student ;)
Maar dat hing wel sterk van de software af.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-07-2024 14:16 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:16:
[...]

Het is ook wel een beetje mijn favoriete retro CPU, vooral ook omdat het zo'n stap vooruit was met maar een beperkt benodigd budget. Je kon er toch echt een P60 tot P75 mee verslaan en opgevoerd soms zelfs een P90 terwijl die toen nog aardig "onbetaalbaar" waren voor een arme student ;)
Maar dat hing wel sterk van de software af.
Stel in recht toe recht aan, maar floating point was bij pentium weer mijlen vooruit. Maar dat had je vaak ook niet nodig dus was de 5x86 en serieuze competitie in dagelijkse dingen ja.

ADW was trouwens één van de drie versies voor de socket: ADW was de eerste, daarna kwam ADY en tot slot ADZ. Waar de laatste een redelijke kans had stabiel 200MHz te draaien. Moet de rest van het systeem dat wel aankunnen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Eagle
  • Laatst online: 01:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Gewoon wat multiplex omheen klussen, voelt ie niks van hoor :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Stel in recht toe recht aan, maar floating point was bij pentium weer mijlen vooruit. Maar dat had je vaak ook niet nodig dus was de 5x86 en serieuze competitie in dagelijkse dingen ja.

ADW was trouwens één van de drie versies voor de socket: ADW was de eerste, daarna kwam ADY en tot slot ADZ. Waar de laatste een redelijke kans had stabiel 200MHz te draaien. Moet de rest van het systeem dat wel aankunnen.
Ik benijd het. Zelf kan ik me nog heel veel herinneringen uit mijn 486 tijdperk herinneren en dat was een mooie tijd. Zou ik uren over kunnen praten.

Wat het me meest bijstaat is dat ik op een goede dag samen met een maat een harde schijf van 1,2 GB ging halen op de beurs. Heel dat ding meegezeuld met het OV en jaren lol van gehad. Daar heb ik toen DriveSpace opgezet zodat ik 2 GB kon adresseren. Dat was voor lange tijd ruim voldoende.
Dit^ op een 80486 DX2S80 met 20 MB RAM en de 1,2 GB schijf. Ben toen ook met Qemm aan de gang gegaan en alle games deden het prima.

En jawel. Compressie van de harddisk is voor een 80486 een zware taak. Lezen van data ging prima, maar schrijven was zwaar (data comprimeren). Als je in Duke Nukem 3D een spel opsloeg ging het spel even haperen omdat de savegamedata ook nog gecomprimeerd moet worden. Let dus op met compressie want linksom of rechtsom wordt je systeem merkbaar trager, maar ook weer niet drastisch.

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Amok schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:17:
[...]

https://www.ebay.nl/usr/osckhar
Oscar zijn eBay account.
kun je even kijken of de prijzen je bevallen voor reparatie
Best prijzig. Terechte prijzen hoor, maar voor dit geval te duur.

To be determined...

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat te doen met een P3 RDRAM bord met ISA dat geen DMA ondersteunt?

Nou, als het niet de ene kant op lukt kan het altijd de andere kant op. Ik heb het voorzien van een PCI-PCIe bridge en daar een PCIe M.2 SATA controller op gemonteerd. Want laatst stapeltje M.2 SATA SSD's van 64GB-256GB op het werk mee kunnen krijgen. Hardwarematig werkt het helemaal, zelfs BIOS herkent het als add-in controller, bij boot wordt de controller BIOS wakker en herkent het de drive erop.

Slechts een probleem: ding zit standaard in AHCI-mode en de OSsen die ik erop had willen zetten (BeOS dev ed 1.1 of gewoon Win98SE) ondersteunen niet bepaald AHCI :X :+

De controller (een ASMedia AS1061) ondersteunt IDE mode, maar hoe die in te stellen is een tweede, de controller BIOS lijkt geen interactie mogelijk te maken. Morgen verder spitten...

Oslik blyat! Oslik!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hehe. :p Misschien valt de controller BIOS enigszins nog te hacken/modden.

Hoe reageert het bord op dat RDRAM - SDR converter bordje? :)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Even door de verzameling AMD 5x86 CPU's gegaan, toch nog wel wat verschillende versies door de jaren heen.

En dan heb ik nog niet eens ADY versies.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e33KX6K.jpeg

En dit is ook wel een bijzondere voor de verzameling.
De enige die ik in 3 jaar kon vinden, in doos en ook nog redelijk in de folie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m8UhOfb.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LuEJwgK.jpeg

[ Voor 38% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-07-2024 10:52 ]

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 19:08
BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:33:
Even door de verzameling AMD 5x86 CPU's gegaan, toch nog wel wat verschillende versies door de jaren heen.

En dan heb ik nog niet eens ADY versies.

[Afbeelding]

En dit is ook wel een bijzondere voor de verzameling.
De enige die ik in 3 jaar kon vinden, in doos en ook nog redelijk in de folie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie uitbreiding van je verzameling. :*)

En die AMD in verpakking is wel er gaaf. :9~

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die oude Athlons in doos zijn best zeldzaam idd. Ik heb de Athlon 850 in een gesealde doos. Die zeldzaamheid geldt eigenlijk ook voor de Athlon XP en al helemaal voor de AMD Duron. Vanaf de Athlon 64 is het makkelijker om een boxed versie te vinden. De boxed Athlon 64 had dan ook een prima boxed cooler terwijl de eerste generatie socket A coolers niet bepaald efficiënt waren :P. Lang leve de Arctic Super Silent 2000 en Pro versies. Als je die coolers destijds bij mensen in de PC zette (ter vervanging van de 6000RPM rotzooi die er toen was) waren ze je eeuwig dankbaar, zeker voor de prijs van die Arctic’s. Ik dacht dat je ze voor 6,90 EUR bij Gistron kon kopen :).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kan me herinneren van de 486's op school, ALS de kappen er een keer af waren (al dan niet legaal :+ ) dat de AMD 486 modellen (DX2 66Mhz als ik me goed herinner), zo'n extra printplaatje erbij onder hadden.

Waren niet van die gesoldeerde modellen op een printplaat en dan socket 3, maar gewoon socket 3 op een soort socket / printplaatje, en dan vervolgens in de socket (ook gewoon met pins) op het moederbord.

Heb net al even geprobeerd een afbeelding te vinden op Google, maar zelfs daar kan ik ze niet weer vinden.
Enige wat er iets op lijkt is dus eentje van die laatste gen 486's (die P75 die je ook op de foto hebt), maar die printplaat is veel kleiner.

Geen idee of jullie dat bekend voor komt, denk dat het misschien een spanning omvormer was ofzo, de meeste van die PC's werden met Intel 486's geleverd (Digital PC's, ik heb er nog een SX variant van, en de grotere kasten hadden een DX2 66, van Intel of AMD waarbij de AMD varianten dus een extra printje tussen de socket en de CPU hadden).

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:57:
Kan me herinneren van de 486's op school, ALS de kappen er een keer af waren (al dan niet legaal :+ ) dat de AMD 486 modellen (DX2 66Mhz als ik me goed herinner), zo'n extra printplaatje erbij onder hadden.

Waren niet van die gesoldeerde modellen op een printplaat en dan socket 3, maar gewoon socket 3 op een soort socket / printplaatje, en dan vervolgens in de socket (ook gewoon met pins) op het moederbord.

Heb net al even geprobeerd een afbeelding te vinden op Google, maar zelfs daar kan ik ze niet weer vinden.
Enige wat er iets op lijkt is dus eentje van die laatste gen 486's (die P75 die je ook op de foto hebt), maar die printplaat is veel kleiner.

Geen idee of jullie dat bekend voor komt, denk dat het misschien een spanning omvormer was ofzo, de meeste van die PC's werden met Intel 486's geleverd (Digital PC's, ik heb er nog een SX variant van, en de grotere kasten hadden een DX2 66, van Intel of AMD waarbij de AMD varianten dus een extra printje tussen de socket en de CPU hadden).
Ik moest even zoeken door m'n lades maar bedoel je zoiets?
Er staat geen zichtbaar merk op (misschien onder de CPU) maar ik vermoed dat het van Powerleap is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K1sD5KE.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cQpOETN.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-07-2024 14:34 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@BlueTooth76 Het is inmiddels wat jaren geleden, maar lijkt er wel wat op volgens mij. Socket waar de CPU in zat was een witte ZIF (zero insertion force, socket zonder hendeltje) wat ik mij herinner. Vond het toen al een rare 'constructie' , jammer dat ik er toen niet een heb meegenomen (sommigen jatte gewoon de onderelen van de oude 486's, ik vroeg altijd netjes aan de congiërge of ik wat onderdelen mocht meenemen wat meestal wel mocht omdat ze toch niet meer gebruikt werden).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een mooie vrm om een 3,3 / 3,45V cpu te laten draaien op een 5v bordje :D
Die 486 DX2 had je in zowel 5V als 3,3V en als je de laatste had, liep die veel koeler met een 3,3V toevoer. De meeste konden 5V trouwens prima verdragen, dat liep pas spaak bij de DX4.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• jimh307
  • Niet online
Die vat ik niet helemaal. Is het nu een CPU die zowel als 486DX en als Pentium 75 kon dienen?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:52:
Die vat ik niet helemaal. Is het nu een CPU die zowel als 486DX en als Pentium 75 kon dienen?
De AMD 5x86 P75 133MHz was gewoon een 486 DX5 133 die bij sommige taken qua prestaties in de buurt kwam van een Pentium 75 (en in andere gevallen het moest afleggen tegen een Pentium 60).

Opgevoerd naar 160MHz (4x 40MHz bussnelheid) kon hij het soms opnemen tegen een P90 maar ook dat hing sterk af van de software.

Het was in die tijd een goedkope upgrade om toch redelijk fatsoenlijk te kunnen gamen met een beperkt budget. Die van mij draaide prima op 160MHz destijds. En ook m'n huidige draait daar weer op :)

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-07-2024 19:49 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

In een redelijk random prijslijst van begin 1996 zie je dat de CPU wat goedkoper was dan een Pentium en daarnaast een 486 bord ook een stukje goedkoper. En in sommige gevallen had je misschien ook wel een bord dat deze CPU kon draaien. In mijn geval een 486 bord met VLB videokaart.

Mijn upgrade was van een 486DX2 80 @ 100MHz naar deze 5x86 133 @ 160MHz.
En hij had ook 2x zoveel L1 cache (16kb ipv 8kb) t.o.v. die DX2.

En ja, dit zijn Guldens, dus even delen door 2,20371 ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U60Pq9G.jpeg

Ik had dit bord net een jaar daarvoor gekocht, en daar kon hij op.
Heb nu weer exact hetzelfde bord met dezelfde CPU }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZzPUAEp.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xpnSgW5.jpg

Op deze foto zat de VLB-kaart er nog niet in, tijdelijk een ISA kaartje.
Nu zit er een 3MB VLB kaart in (type even vergeten) en dat is perfect voor W95.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P3fwO7B.jpg

En dezelfde behuizing, al was het destijds een ShiTec (van Dynabyte).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f5cDz2G.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-07-2024 19:47 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:11:
[...]

De AMD 5x86 P75 133MHz was gewoon een 486 DX4 133 die bij sommige taken qua prestaties in de buurt kwam van een Pentium 75 (en in andere gevallen het moest afleggen tegen een Pentium 60).

Opgevoerd naar 160MHz (4x 40MHz bussnelheid) kon hij het soms opnemen tegen een P90 maar ook dat hing sterk af van de software.

Het was in die tijd een goedkope upgrade om toch redelijk fatsoenlijk te kunnen gamen met een beperkt budget. Die van mij draaide prima op 160MHz destijds. En ook m'n huidige draait daar weer op :)

[YouTube: Intel Pentium 66 MHz VS AMD 486 X5-133 MHz]
Ha, de beruchte OC naar 160MHz!
Heb je deze ook geprobeerd in 'DX4' opzet?
40x4 is snel, maar met 50x3 heb je bijna dezelfde kloksnelheid met een nog snellere geheugen bus op 50MHz.
Tricky, want als het cache en ram het niet bijhouden moet je met wait states aan de gang en gaat het voordeel van de snelle bus teniet. 60ns ram en 15ns cache zitten op het randje... Liever heb je dan 50ns/12ns.
Oh ja, en VLB en 50MHz bus is ook een interessante uitdaging...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Ha, de beruchte OC naar 160MHz!
Heb je deze ook geprobeerd in 'DX4' opzet?
40x4 is snel, maar met 50x3 heb je bijna dezelfde kloksnelheid met een nog snellere geheugen bus op 50MHz.
Tricky, want als het cache en ram het niet bijhouden moet je met wait states aan de gang en gaat het voordeel van de snelle bus teniet. 60ns ram en 15ns cache zitten op het randje... Liever heb je dan 50ns/12ns.
Oh ja, en VLB en 50MHz bus is ook een interessante uitdaging...
De VLB zou het wel moeten kunnen, want ik draaide destijds ook met dit bord op 2x50MHz bus met die DX2/80.

Maar heb het nog niet getest. Op zich draait het zo ook prima en stabiel dus ik blijf er nu even af ;)

De overklok van die DX2/80 @ 100MHz in 1995 was overigens een ongelukje. Ik had de jumpers verkeerd staan. Voor die tijd had ik nog nooit gehoord van overklokken maar omdat het allemaal prima draaide heb ik het mooi zo gelaten :+

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Oh ja, om de verwarring compleet te maken... De DX draait op een enkelvoudige snelheid, CPU klok = bus klok.
De DX4 draait met een multiplier van 3. Intel had ooit bedacht dat dat handig was, om zo een DX3 uit te kunnen brengen met multiplier van 2,5. Die er nooit is gekomen. De DX4 kan ook met multiplier van 2 werken (2x50=100)
De AMD 5x86 is eigenlijk gewoon een 486DX5 met multiplier van 4.
De Cyrix 5x86 is wel een afgeleide van de 5e generatie 'pentium-soort'. Met de instructieset van de Cyrix 6x86. Door wat te knippen en plakken (vooral knippen, 40% transistors minder) was dit geschikt gemaakt voor socket 3. Deze draait doorgaans op een lagere snelheid (33x3 vaak) en zal de 260 zeker niet aantikken.
Een Cyrix 5x86 op 100MHz is ongeveer even snel and de AMD 5x86 op 133MHz.

@BlueTooth76 vlb op 50MHz kan wel inderdaad. 1 kaart was dacht ik de voorgeschreven 'norm' en 2 kon 'met geluk'. Met een extra wait state kon daar een kaart bij.
Als ik het goed herinner:
Bus 33= 3x vlb
Bus 40= 2x vlb
Bus 50= 1x vlb
Wait state = +1 vlb

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

In ieder geval een heerlijke retro-bak waarmee je de periode tot en met de eerste helft van de 90's prima kan afdekken.
Daarna kwamen er wel steeds meer games die profijt hadden van Pentium-achtige CPU's.

En Windows 95 draait er ook wel op, als je niet te veeleisend bent. Zelfs met de Quantum Bigfoot harddisk is het nog best te pruimen en dat ding ratelt ook lekker luid. Echt retro :P

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-07-2024 19:53 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bigfoot, nog zon ding waarmee je wel een haat-Iiefde verhouding moet hebben... Een technisch hoogstandje in zijn tijd, maar door zijn grote platen te hoge zoektijden. Een directe afstammeling van de behoorlijk rappe Fireball.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:38:
Bigfoot, nog zon ding waarmee je wel een haat-Iiefde verhouding moet hebben... Een technisch hoogstandje in zijn tijd, maar door zijn grote platen te hoge zoektijden. Een directe afstammeling van de behoorlijk rappe Fireball.
Ze hadden ook als probleem dat ze soms niet meer wilden opspinnen als ze wat ouder werden.
Even de schijf een slinger geven tijdens het booten en hij deed het weer, niet meer uitschakelen daarna :P

Maar wel veel schijfruimte voor weinig geld, heb er in Breezand weken bollen voor moeten pellen in de zomer van 1996. Iedere 25 megabyte was ongeveer een kistje bollen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-07-2024 11:18 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Bigfoot was een geweldig idee dat op exact verkeerde manier in de markt gezet werd en zich daarmee een zo slechte reputatie verzorgde dat het het bedrijf de afgrond in hielp :/

Eigenlijk is het concept exact hetzelfde als WD later - succesvol - deed met de WD Green reeks: HDDs met grote, high-density platters die traag draaien en daarmee geoptimaliseerd zijn voor grote capaciteit, hoge linear transfers en tegelijkertijd relatief goedkoop en stil zijn: de ideale schijven voor backup of voor storage servers.

Wat de engineers die ze ontwikkelden altijd in het achterhoofd hadden was dat je OS en programma's op een snelle (maar per MB relatief dure) Quantum Fireball zette - met de laagste IDE HDD latencies in de business op moment van launch Bigfoot - en dan voor je data een Bigfoot ernaast zette. Dat was een fantastische opstelling die daadwerkelijk beter kon werken dan aleen grote Fireballs (want hogere linear transfer op de Bigfeet).

Alleen wat kreeg je: OEMs wilden een exemplaar van de goedkoopste HDD per MB voor hun low-end systemen waar aantal MB (en aantal MHz) enige relevante specs waren. Quantum had de goedkoopste HDD per MB. Hun verkopers zullen vast geroepen hebben dat de OEMs beter een Fireball konden nemen, maar als puntje bij paaltje kwam was het Bigfoot leveren of OEM klant kwijtraken aan concurrent. Dus leverden ze Bigfeet. Dus hebben miljoenen mensen het genot ervaren van hun OS te hebben draaien op een HDD dat expliciet op hoge latencies geoptimaliseerd was. Dus vonden ze Quantum bagger, zo bagger dat de OEMs op gegeven moment helemaal geen Quantum meer kochten. Dus de HDD business van Quantum is failliet gegaan en opgekocht door Maxtor.

Ik heb als engineer enorm van doen met de lui die de Bigfoot ontwikkelden en waarschijnlijk continu hebben staan schreeuwen dat de manier waarop ze verkocht werden het bedrijf om zeep zou helpen, en genegeerd werden want sales waren sales enzo |:(

WD zorgde er later om die reden voor dat ze altijd een kleinere maar per unit goedkopere WD Blue schijf hadden dan de goedkoopste WD Green. WD bestaat nog steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 24-07-2024 12:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vermoedelijk had ik m'n 850MB WDC als 1e schijf en de Bigfoot 2.5GB erbij voor de ruimte.
Maar het is, op ongeveer een maand na, alweer 28 jaar geleden dat ik hem in m'n computer schroefde.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik kan bevestigen dat OEMs ze als betaalbare HDD in machines stak. Onze Pentium uit 1997, die ik nog steeds heb, was voorzien van een 1.2GB Quantum Bigfoot. Die van mij heeft het totdat ik hem weg heb gedaan (aan @Waterbeesje ?) wel altijd goed gedaan. Misschien omdat het maar een single platter model was en de boel het daardoor niet zo zwaar had en relatief simpel was?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De Highscreen 200 MMX had ook een enkele Bigfoot van 2,1GB. Die doet het het nog steeds. :)

• jimh307
  • Niet online
PD2JK schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:30:
De Highscreen 200 MMX had ook een enkele Bigfoot van 2,1GB. Die doet het het nog steeds. :)
Mijn vader heeft er een gehad. Dat was een 4,2 GB model met 2 platters en die was dan ook voortijdig overleden. Hij draaide Windows NT 4 en had een enkele NTFS partitie. Zijn systeem had ik ingericht voor hem en je moest eerst een FAT16 partitie maken met 64 KB clusters en deze werd dan door setup geconverteerd naar NTFS.

Wat veel mensen niet weten is dat je Windows NT setup zelf de partitie moet aanmaken of anders zit je na de conversie met 512 byte clusters en dat is extreem gevoelig voor fragmentatie. Dus niet in DOS.

Hij gebruikte het systeem vooral voor zijn werk, en ja, ook onder Windows NT kon je wat spelletjes spelen. :)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Die 4,3GB zit hier ook in m'n 5x86 systeem nu.
Levensduur is altijd afwachten, als hij sneuvelt dan zal ik wss over gaan op een DOM.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ultraman schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:23:
Ik kan bevestigen dat OEMs ze als betaalbare HDD in machines stak. Onze Pentium uit 1997, die ik nog steeds heb, was voorzien van een 1.2GB Quantum Bigfoot. Die van mij heeft het totdat ik hem weg heb gedaan (aan @Waterbeesje ?) wel altijd goed gedaan. Misschien omdat het maar een single platter model was en de boel het daardoor niet zo zwaar had en relatief simpel was?
Die Bigfoot draait nog altijd als een zonnetje ;)
Hij heeft een tijdje in een 486-100 gezeten... intussen ligt ie in de bak reserve schijven nadat ik die 486 heb ontmanteld.

Sowieso steek ik in iedere pc met ide ook een CF adapter.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Acid Vendetta
Op de gevoelige plaat. Mooi ding :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTEhZyWERc9XNb23RZ1yI815T8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miDz9gh0nfjNmNgeRkHpxcml.jpg?f=fotoalbum_large

Een massive Seagate ST-506 heb ik ook nog liggen.

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:41:
De Bigfoot was een geweldig idee dat op exact verkeerde manier in de markt gezet werd en zich daarmee een zo slechte reputatie verzorgde dat het het bedrijf de afgrond in hielp :/

Eigenlijk is het concept exact hetzelfde als WD later - succesvol - deed met de WD Green reeks: HDDs met grote, high-density platters die traag draaien en daarmee geoptimaliseerd zijn voor grote capaciteit, hoge linear transfers en tegelijkertijd relatief goedkoop en stil zijn: de ideale schijven voor backup of voor storage servers.

Wat de engineers die ze ontwikkelden altijd in het achterhoofd hadden was dat je OS en programma's op een snelle (maar per MB relatief dure) Quantum Fireball zette - met de laagste IDE HDD latencies in de business op moment van launch Bigfoot - en dan voor je data een Bigfoot ernaast zette. Dat was een fantastische opstelling die daadwerkelijk beter kon werken dan aleen grote Fireballs (want hogere linear transfer op de Bigfeet).

Alleen wat kreeg je: OEMs wilden een exemplaar van de goedkoopste HDD per MB voor hun low-end systemen waar aantal MB (en aantal MHz) enige relevante specs waren. Quantum had de goedkoopste HDD per MB. Hun verkopers zullen vast geroepen hebben dat de OEMs beter een Fireball konden nemen, maar als puntje bij paaltje kwam was het Bigfoot leveren of OEM klant kwijtraken aan concurrent. Dus leverden ze Bigfeet. Dus hebben miljoenen mensen het genot ervaren van hun OS te hebben draaien op een HDD dat expliciet op hoge latencies geoptimaliseerd was. Dus vonden ze Quantum bagger, zo bagger dat de OEMs op gegeven moment helemaal geen Quantum meer kochten. Dus de HDD business van Quantum is failliet gegaan en opgekocht door Maxtor.

Ik heb als engineer enorm van doen met de lui die de Bigfoot ontwikkelden en waarschijnlijk continu hebben staan schreeuwen dat de manier waarop ze verkocht werden het bedrijf om zeep zou helpen, en genegeerd werden want sales waren sales enzo |:(

WD zorgde er later om die reden voor dat ze altijd een kleinere maar per unit goedkopere WD Blue schijf hadden dan de goedkoopste WD Green. WD bestaat nog steeds.
Hoe dan ook, waar.

Des te meer verplaatsingen er zijn, des te eerder krijg je geëtter met je actuator.

Heel markant feit: de schijf sleet eerder door de vele defragmentaties om hem maar zo snel mogelijk te houden, dan dat de schijf faalde door fragmentatie.

De Bigfoot was traag en mede daarom is zijn ontwerp hem fataal geworden; door zijn traagheid gingen mensen oeverloos defragmenteren wat de schijf dan fataal kan worden. Heel aannemelijk verder.

Daarom aanvulling op @dion_b

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:03:
Op de gevoelige plaat. Mooi ding :)

[Afbeelding]

Een massive Seagate ST-506 heb ik ook nog liggen.
Mooi om te zien dat de Bigfoot en sticker heeft met 2 (soms 3) drive types. Moet je aan de dikte van de schijf naar zien welke het daadwerkelijk is :p

Die 506 is ook een lekkere mastodont, daarbij is de Bigfoot maar klein :p

Hier ligt nog een ST251R welke qua afmetingen bekijk is aan de Bigfoot (en 40MB capaciteit heeft) enk heb een paar IBM ps/2 systemen met full height schijven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb hier nog een Shugart 1004 8" HDD liggen, dat is pas een unit :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mentalmadnizz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:02:
Ik heb hier nog een Shugart 1004 8" HDD liggen, dat is pas een unit :D
Dat is mooi spul.
Nog uit de tijd dat je licht even knippert als je zoiets opstart :P

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:14:
[...]

Mooi om te zien dat de Bigfoot en sticker heeft met 2 (soms 3) drive types. Moet je aan de dikte van de schijf naar zien welke het daadwerkelijk is :p
Onder de IDE connector zat vaak een sticker met het daadwerkelijke model.

Ik zat ook bij m'n Quantums (Fireball en Bigfoots) te kijken van "hoe groot zijn ze nou? " dus aan een PC hangen om te kijken. Vervolgens koppel je ze weer los, zie je een sticker bij de IDE connector "oh... 1,6GB" .
Vaak iets van (even uit m'n hoofd) 1600AT dan was het 1,6GB, of 2100AT dan was het 2,1GB enz.

Label aan de voorkant staan inderdaad de gegevens op van meerdere types.

*EDIT* Pics or it didn't happen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPjQuQ1e16pKWdtRy33gRycoZno=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYxCDI62bljrJaW9TEdd2dUf.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 22% gewijzigd door Nemesizz op 25-07-2024 12:25 . Reden: toevoeging ]

• jimh307
  • Niet online
Jaja, in die tijd had je opslag op een groot en tastbaar apparaat. De full-height harde schijven waren flinke jongens; ook in hun formaat destijds.

Nu heb je een groot opslagvolume op een kleine chip die in je moederbord geprikt zit onder een heatsink van het moederbord zelf, en die je ook niet kunt zien. Zou je dat 20 jaar geleden gezegd hebben dan zou je als gek verklaard worden.

Nog steeds vat ik niet hoe je 2 TB kwijt kan op een klein langwerpig stukje electronica dat ook nog eens heel snel is.

ps: ben afgelopen zaterdag voor de 2e keer in het computermuseum geweest samen met een paar vrienden en ik heb me lekker kunnen uitleven op Windows 95. Dat was de Laser van Katja Schuurman. Nog heel even Duke Nukem 3d gespeeld en voor ik het in de gaten had waren we weer wat uren verder. :)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Grmbl de 3.5" drive op mijn favoriete Pentium wil niet meer. Toevallig net na een schoonmaakbeurt nadat er een disk met de vlektyfus in gegaan was (niet gezien). Maar ik zou zweren dat ik die disk na een schoonmaakbeurt van disk en drive nog gelezen heb...

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Pfff. Gelukkig heb ik ImageDisk. Dacht er aan om eens de Alignment test te draaien. Leek helemaal orde tot ik er aan dacht om eens van "head" te wisselen. Vraagtekens verschenen op het scherm. Bovenste kop zag niks. Zachtjes een vinger er op leggen en plots verschenen er tracks en werden er keurig sectoren gevonden.
Wat met de veerspanning gespeeld en beheers de mechaniek iets gemasseerd zoals het mij goed leek. En het werkt weer keurig. Drie verschillende diskettes al.
Hopen dat het zo blijft na weer inbouwen...

Ding is uberhaupt raar. De FDC stekker moet er op de kop in. En jawel hij zit met rode ader bij pin 1 op het moederbord. En de 5.25" op dezelfde kabel werkt prima met de keyed edge connector. Ik had een andere floppykabel er bij gepakt. Die was toevallig overal keyed, en daarmee kreeg ik hem absoluut niet aan de gang. Kan maar op 1 manier in zowel drive als moederbord en dat resulteert in een altijd brandende drive LED. Dus dan kun je als usert niks fout doen dankzij die keys, zetten ze bij Sony de aansluiting op de kop op het PCB blijkbaar. Philips, de systeembouwer van deze machine, zal er wel goedkoop aan hebben kunnen komen en vervolgens non-keyed floppykabel er in: werkt!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zie dat HomeComputerMuseum van @WHiZZi bezig is met een uitbreiding.

Gezien de hoeveelheid geld die daarvoor nodig is, is het wel een mooi moment om er weer eens heen te gaan ;)

Ik back hun Kickstarter project ook met een klein bedrag en ben Patreon. Ik vind het wel belangrijk om onze hobby en computerhistorie ook voor het wat grotere publiek toegankelijk te houden.
https://www.kickstarter.com/projects/homecomputermuseum/homecomputermuseum-40

Als je trouwens wat noordelijker woont, zoals ik, dan is het Bonami SpelComputer Museum in Zwolle ook wel de moeite waard. Het zit vlak langs de A28. De computers die er staan werken niet allemaal (of allemaal niet), zoals bij het HomeComputerMuseum maar de arcade games maken een hoop goed.

Mocht iemand nog een tip voor een ander computermuseum hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Ultraman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:27:

[..]

Ding is uberhaupt raar. De FDC stekker moet er op de kop in. En jawel hij zit met rode ader bij pin 1 op het moederbord. En de 5.25" op dezelfde kabel werkt prima met de keyed edge connector. Ik had een andere floppykabel er bij gepakt. Die was toevallig overal keyed, en daarmee kreeg ik hem absoluut niet aan de gang. Kan maar op 1 manier in zowel drive als moederbord en dat resulteert in een altijd brandende drive LED. Dus dan kun je als usert niks fout doen dankzij die keys, zetten ze bij Sony de aansluiting op de kop op het PCB blijkbaar. Philips, de systeembouwer van deze machine, zal er wel goedkoop aan hebben kunnen komen en vervolgens non-keyed floppykabel er in: werkt!
Ah, dan ben ik niet de enige die soms het idee heeft dat floppydrives niet deugen :+

Heb ook wel eens zoiets aan de hand gehad maar weet niet meer of het een Sony drive is, heb hier voornamelijk Alps en Teac liggen.

[ Voor 43% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-07-2024 10:10 ]

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

frapex

got r00t

Al die floppy disk drives hebben nu toch wel een respectabele leeftijd bereikt. Even schoonmaken en het vet verversen doet zo'n oudje al veel goed :Y.

En soms moeten ook de elektrolytische condensators (elco's) vervangen worden waarbij ook de gelekte elektrolytische vloeistof en bijbehorende corrosie weggepoetst moet worden.

Dit alles heb ik laatst ook moeten doen bij mijn EPSON SMD-1000 drive. De drive wilde geen diskettes meer lezen. Bij de reparatie is de lekkende 16V 120 uF elco vervangen door een 16V 100 uF elco. De 50V 10uF elco is weer teruggezet (lekte niet, ESR goed).

De drive werkt nu weer prima, maar voordat de status LED begint te werken moet de drive na een koude start ongeveer 30 minuten opwarmen, dit probleem bestaat echter al vele jaren :Y).

Ik ben overigens niet de eerste die deze drive heeft moeten repareren, zie bijvoorbeeld:
Fixing EPSON SMD-1000 floppy disc drive
Using EPSON 98 compatible SMD-1000 with PC-9821 (Japanse website, foto's 10 t/m 12)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• EwasteRecycling
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ben op zoek naar werkende retro systemen. Ik werk in een elektronica recyclings bedrijf en we willen een ''museum'' inrichten. Dus werkende computers van iedere periode zegmaar. Wie kan mij een richting op helpen?

• jimh307
  • Niet online
EwasteRecycling schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:59:
Ik ben op zoek naar werkende retro systemen. Ik werk in een elektronica recyclings bedrijf en we willen een ''museum'' inrichten. Dus werkende computers van iedere periode zegmaar. Wie kan mij een richting op helpen?
Welkom op Tweakers :) Dit is je eerste post zo te zien.

Ik vind dit wel een heel leuk initiatief. Retro kan niet lang genoeg blijven leven. Zelf heb ik geen retro systemen staan, maar hier zit je goed.

Je kunt ook gaan collecten bij bedrijven en op alle andere hobbyhoeken in het land. Je zal eerst een portfolio moeten opmaken met de wensen die je hebt om een museum te kunnen beginnen. Hier kunnen we je een 'deel' helpen om zo'n portfolio op te tuigen.

Succes

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

Brothar

meester

frapex schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:22:
Al die floppy disk drives hebben nu toch wel een respectabele leeftijd bereikt. Even schoonmaken en het vet verversen doet zo'n oudje al veel goed :Y.
Welk vet gebruik je daarvoor?

eagle

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

frapex

got r00t

Brothar schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Het opgedroogde vet maak ik weer gangbaar met een Lubristyl oliepen (met daarin mineraal olie met additieven). Zo'n pen wordt ook gebruikt door klokken- en horlogemakers. Vaseline gebruik ik voor het wormwiel en asje, want dat trekt geen vuil/stof aan. Siliconenvet of lithiumvet (gezien op youtube) kan ook.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

Brothar

meester

frapex schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Het opgedroogde vet maak ik weer gangbaar met een Lubristyl oliepen (met daarin mineraal olie met additieven). Zo'n pen wordt ook gebruikt door klokken- en horlogemakers. Vaseline gebruik ik voor het wormwiel en asje, want dat trekt geen vuil/stof aan. Siliconenvet of lithiumvet (gezien op youtube) kan ook.
Merci!

eagle

• Acid Vendetta
Nemesizz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Onder de IDE connector zat vaak een sticker met het daadwerkelijke model.

Ik zat ook bij m'n Quantums (Fireball en Bigfoots) te kijken van "hoe groot zijn ze nou? " dus aan een PC hangen om te kijken. Vervolgens koppel je ze weer los, zie je een sticker bij de IDE connector "oh... 1,6GB" .
Vaak iets van (even uit m'n hoofd) 1600AT dan was het 1,6GB, of 2100AT dan was het 2,1GB enz.

Label aan de voorkant staan inderdaad de gegevens op van meerdere types.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTp2drLiqmol24I3a8Mh0FzkJyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU52lVHi4dpphk6qpkGX1SBb.jpg?f=fotoalbum_large

• EwasteRecycling
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09-2024
jimh307 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Welkom op Tweakers :) Dit is je eerste post zo te zien.

Ik vind dit wel een heel leuk initiatief. Retro kan niet lang genoeg blijven leven. Zelf heb ik geen retro systemen staan, maar hier zit je goed.

Je kunt ook gaan collecten bij bedrijven en op alle andere hobbyhoeken in het land. Je zal eerst een portfolio moeten opmaken met de wensen die je hebt om een museum te kunnen beginnen. Hier kunnen we je een 'deel' helpen om zo'n portfolio op te tuigen.

Succes
Dank voor je fijne reactie! Inderdaad nooit hier gepost. Dacht eigenlijk altijd dat dit een soort vergelijkingssite was voor het aankopen van IT ;-)

We hebben inderdaad als bedrijf een diepe wens om oude systemen te bewaren. We hebben daar ook budget voor vrijgemaakt. We slopen heel erg veel computers. Dus we kunnen best wat terugdoen voor het bewaren van erfgoed ;-)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Brothar schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Vaak siliconenvet, of lithiumvet. Beide zijn goed.

Siliconenvet is geschikt voor plastic-op-plastic, plastic-metaal, rubber op plastic of rubber op metaal verbindingen. Het is tamelijk inert en gaat met vrijwel alle materialen goed om. Met uitzondering van siliconenrubber (gaat zwellen).

Metaal op metaal is lithiumvet soms beter. Zolang het geen verbinding is met een hoge mechanische stress kan siliconenvet op zich ook. Siliconenvet laat zich namelijk makkelijker weg drukken, en dan is de smerende werking minder. Lithiumvet of olie (alshet moet kruipen) is echter mijn eerste keuze voor metaal op metaal.
Wormwiel van een 3.5" drive, welke de kop beweegt, doe ik typisch een beetje lithiumvet op.

• Acid Vendetta
Weer wat tegengekomen. Helaas (nog) niet kunnen testen vanwege het missen van vrij specifieke adapters.

Logicraft note386sx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yjPyfBI4YBHL86N_g-66s82kuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJc0kADVDF8lJpvMAmukEMo5.jpg?f=fotoalbum_large

Toshiba Tecra T8000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBE4BKmiA74MgQx5z_rgXbPXzzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFxkwhfTejit4833woeMj62f.jpg?f=fotoalbum_large

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Meteen de CMOS accu(s) eruit halen, die kunnen behoorlijk wat schade veroorzaken.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

AMD Geode NX2001

Niet heel spannend maar voor ~€45 kon ik zo'n tray vol ook niet laten liggen.
Voicemail : Next message.

Sheldon Cooper : It's me again. I gave up string theory. You should give up black holes and we could totally solve crimes together.

Voicemail : Next message.

Sheldon Cooper : You know what's great? Geology! Look at this geode! That's fun to say. Gee-ode. Gee-ode.
https://www.cpu-world.com/CPUs/K7/AMD-Geode%20NX%202001%20-%20ANXA2001FKC3D.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BCHeI5O.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XBGVSGP.jpeg

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-07-2024 17:13 ]

• NitroX infinity
  • Laatst online: 01:11
Sinds de pandemie ben ik weer aan het verzamelen geslagen (zucht) en dit zijn enkele schoonheden die ik recent heb kunnen bemachtigen. Foto's gemaakt met de telefoon dus niet van hoge kwaliteit;

Verzameling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDm79Ws9cnOK8lX7kmCr3TMScp8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIvpVddoOsYuJpZOD0Ey0igY.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zARm4EkRwlRFeMv-V5MNH53CNE4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHquPHijYEmHHAUGNx5n53jm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e6wt1T2Y2LC-P-ZiTsVjJ7FSB0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2FVdcUyyytmXc9I2ENNGoIq.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_XGGxQ72vLDFBUMHvuCWhfrVBU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBGDz36BHvauEfikJHd8UD0M.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbbm3VSY0ywruwzB0sH1ltscKgw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xXlv9kI4bkbLwpf0CD278K0.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp1TQ0KQD2aQwivq2qqW-yB-udM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkGsjlkWaYw9FitEqnqIMfDh.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPzw9kidRx8bs65HMDMxPdpnv1c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fyp847zntCBA1qGoDMoZeNLt.jpg?f=fotoalbum_small

Van links naar recht en van boven naar beneden;

SiS Xabre 200, SiS 315, S3 Savage3D

Rendition Verite V2100, Rendition Verite V1000L-P, Nvidia STG-2000X 1MiB DRAM

Trident Blade3D 9880

En nog een heleboel ander spul maar deze ben ik zelf het vreugdevolste mee.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Heel goed @NitroX infinity . Precies de volledigheid die ik bij jou verwacht; volle dozen van mooie, soms obscure en soms underdog kaarten :).

Je zegt ‘zucht’ (nog meer van die meuQ!!!) maar allemaal mooie toevoegingen op jouw collectie. Neem aan dat je nog wel wat 3Dfx pareltjes hebt? :)

• NitroX infinity
  • Laatst online: 01:11
@Thandor Ja, ik heb nog wat 3dfx spul hier liggen, maar ik moet ook weer wat ervan kopen. Had ik maar geweten dat ik weer zou gaan verzamelen, dan had ik aardig wat kaarten niet verkocht :P

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

NitroX infinity schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:50:
@Thandor Ja, ik heb nog wat 3dfx spul hier liggen, maar ik moet ook weer wat ervan kopen. Had ik maar geweten dat ik weer zou gaan verzamelen, dan had ik aardig wat kaarten niet verkocht :P
Dat is het met verzamelen.
Ik had 15 jaar terug een een periode dat m'n auto niet meer door de APK kwam op een moment dat het even heel slecht uit kwam.

Toen heb ik enkele "topstukken" uit m'n verzameling verkocht om wat anders te vinden.

Zo had ik een vrijwel hagelnieuwe TI-99/4A in doos en nog wat mooie spullen.

Maar dat is ook weer het mooie aan een hobby, je kan altijd weer opnieuw beginnen.

Pagina: 1 ... 67 ... 94 Laatste