Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 66 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met een verkoper een dealtje kunnen sluiten voor 10x hagelnieuwe AMD K5 (goldtop) PR133 CPU's op een tray.

De verkoper wilde eerst niets aan de verkoopprijs en verzendkosten (die 10x berekend werden) doen maar na wat berichten heen en weer kreeg ik toch een acceptabel voorstel. Hij kon er natuurlijk ook nog een paar jaar mee blijven leuren en voor iedere CPU los naar het postkantoor ;)

Dat is wel een mooie aanwinst. Als alles binnen is (er is meer onderweg) dan zal ik een groepsfoto droppen ;)

edit: er kwam ook nog een DX2 door de brievenbus, heb er nu meerdere maar je kan er nooit teveel van hebben toch? ;)

https://www.cpu-world.com/sspec/SX/SX759.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kq02qu2.jpeg

Hij is toch weer anders dan die ik al had:

https://www.cpu-world.com/sspec/SX/SX731.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMardSU.jpeg

[ Voor 67% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-06-2024 14:48 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi blauw :)

Ben hier begonnen aan nieuw projectje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnIAg1NoCrFcz1OKA-EcSgkDTLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HI5oHhlhUfpRWhWqO5if0b2C.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat enige tijd vergen, ook omdat een van de drie nodige bestellingen al een maand bij UPS in warehouse ligt... :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Mooi blauw idd! Ik heb, met dank aan dion_b, ook een blauwe DX2 in mijn verzameling :).

Dat wordt een beste geluidskaart @dion_b . Hoeveel chips kun je nodig hebben voor een reeks geluidsgolven? :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Dat wordt een beste geluidskaart @dion_b . Hoeveel chips kun je nodig hebben voor een reeks geluidsgolven? :P
Anno 1987: best wat :P

Ben voorlopig echter nog lang zoet met alle weerstandjes en dioden.

Dit is waarschijnlijk m'n meest nutteloze project tot nu toe, grootste deel van games met support voor dit ding zijn Sierra dingen en daar had en heb ik een rothekel aan. Maar goed, Thexder 2 ook, dus het is een 'moetje'.

Zit vooral te wachten op een uitvoerbare versie van de Covox Sound Master, zodat ik alle geluidsopties van Ultima 6 kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 15-06-2024 22:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een moetje en waarschijnlijk ook ‘omdat het kan’ ;). De Adlib was toch iets zuiniger vwb chip count. Zit er iets bijzonders in die kaart wat extra chips vereist? De Adlib is an sich redelijk recht toe recht aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:13:
Een moetje en waarschijnlijk ook ‘omdat het kan’ ;). De Adlib was toch iets zuiniger vwb chip count. Zit er iets bijzonders in die kaart wat extra chips vereist? De Adlib is an sich redelijk recht toe recht aan.
AdLib is drie jaar jonger, maar verschil is vooral dat dit een MIDI kaart is, met een (uiteraard non-MPU-401) MIDI interface en daarachter een MIDI synth. Die synth zelf doet net als de AdLib FM synth, maar ipv een OPL2 (die flink geintegreerd is) gebruikt deze kaart de uitgebreidere Yamaha YM2164, die ook uitegebreidere support chips nodig heeft. En dus een microcontroller omdat het feitelijk een standalone module is op een kaart - en ROM voor de microcontroller... en dan kom je aan een flinke chip count :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 15-06-2024 22:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Het is toch mooi te zien hoe de ontwikkelingen van geluidskaarten begonnen zijn. Vroeger was je blij dat je geluid had op je PC en toen kocht ik nog een dure Terratec kaart om wat speakertjes mee aan te sturen <> tegenwoordig prik ik iets in de USB poort en heb heel dat onboard geluid niet nodig.

Mijn PC vervangt dus ook mijn vroegere stereotoren en TV, dus heb ik nog altijd een potente laptop liggen mocht mijn systeem defect raken, echter doet deze het 100% foutloos.

Dat @dion_b waar je nu bezig mee bent is pure retroliefde. Wat nu nutteloos is was destijds een prachtkaart waar je echt mee kon pronken en tegenwoordig is de geluidschip op menig moederbord nu slechts een sluitstuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Gaaf projectje @dion_b !
Als ik ooit eens tijd heb ga ik ook nog een keer bekijken of het wat voor mij is... Maar met 3 kleine kinderen is dat nog even toekomstmuziek. Iets met een paar uurtjes hobby per week, want kindjes slapen stelselmatig te laat en de WAF kan ik ook niet verwaarlozen :')

@BlueTooth76 die blauwe DX2 sink blijft prachtig! Het is een vrij vroeg S nummer volgens mij. Als ik mee niet vergis heeft de mijne precies dat nummer :p
En inderdaad: DX2 heb je nooit te veel. Hier liggen er enkel al in de voorraad 8 in 6 verschillende uitvoeringen. Als ik zo snel even reken...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:02:
Het is toch mooi te zien hoe de ontwikkelingen van geluidskaarten begonnen zijn. Vroeger was je blij dat je geluid had op je PC en toen kocht ik nog een dure Terratec kaart om wat speakertjes mee aan te sturen <> tegenwoordig prik ik iets in de USB poort en heb heel dat onboard geluid niet nodig.

Mijn PC vervangt dus ook mijn vroegere stereotoren en TV, dus heb ik nog altijd een potente laptop liggen mocht mijn systeem defect raken, echter doet deze het 100% foutloos.

Dat @dion_b waar je nu bezig mee bent is pure retroliefde. Wat nu nutteloos is was destijds een prachtkaart waar je echt mee kon pronken en tegenwoordig is de geluidschip op menig moederbord nu slechts een sluitstuk.
Ik heb (mede met dank aan moeder die bij IBM werkte en dus thuis kwam met een PS/2 met MCA) de eerste 7 jaar van m'n PC leven met alleen een PC speaker gewerkt, zelfs m'n Spectrum +2 klonk beter. Pas toen ik in 1995 een eigen PC kreeg met ISA sloten en een GUS Max in een van die sloten werd het beter. Alhoewel... door combo van buggy meegeleverde software en geen manier om daar wat aan te doen dat ik op dat moment wist, heb ik SB emulatie nooit aan de praat gekregen. Ik had dus gelijk ofwel perfect geliud, danwel alsnog PC speaker.

Wat ik gemist heb was echt ouderwets crappy geluidskaarten. Dat haal ik nu in :P
Waterbeesje schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:20:
Gaaf projectje @dion_b !
Als ik ooit eens tijd heb ga ik ook nog een keer bekijken of het wat voor mij is... Maar met 3 kleine kinderen is dat nog even toekomstmuziek. Iets met een paar uurtjes hobby per week, want kindjes slapen stelselmatig te laat en de WAF kan ik ook niet verwaarlozen :')
Herkenbaar. Gelukkig beginnen ze hier wat ouder te worden - middelste soldeert zelf aan projecten, jongste (nog) niet, maar bedtijd gaat inmiddels een stuk soepeler.

Als je een project zoekt is de Snark Barker overigens een veel nuttigere, SB 1.0 replica. Dat heeft *iets* meer software support (zeker als je de CMS chips erin prikt). Is ook iets kleiner en goedkoper dan deze monster.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 15-06-2024 23:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

InjecTioN schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:20:
@PD2JK Ik weet niet welke BIOS er gebruikt wordt op het bord, maar je zou eens deze video kunnen bekijken, of dit voor jou een oplossing kan bieden:
[YouTube: BIOS Patcher: unleashing the potential of an old mainboard.]
Helaas... IBM zou IBM niet zijn om zélf in-house de BIOS te ontwikkelen. Traag, spartaans en beperkt. ;(

Af en toe kreeg ik dan toch een andere snelheid in de POST te zien. Maar het was alles behalve consistent, wat vreemd is, want in de computerwereld is vaak iets 1 of 0. Zou het dan geen mechanisch probleem kunnen zijn? Dus met het busje Deoxit de socket én dipswitch blokken schoongemaakt en flink heen en weer bewogen. Dat lijkt er meer op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssOwhjnLcSoGIjVashswgC3Kb94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7W7a3kRAGVPRH9mz55rwu8O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxpkQ4oLyrLzXgy92gbUPGO0158=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qXa9EgprmL9k3TTJ7pMND6U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QobByx82Xc8Y7LioFWOUWJzW2TI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WELgDme1gU0KKnVEEIAaTcLQ.jpg?f=fotoalbum_tile

De SiS 5598 vindt 100 MHz maar niks en komt niet verder dan de POST.

6 * 83 = 500 MHz is ook prima voor deze AMD K6-III+ 400. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO_Vqjvz8eVyGzywdwv0hW5omsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8U76z9M7sCkaSachp2WdxVnu.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Helaas... IBM zou IBM niet zijn om zélf in-house de BIOS te ontwikkelen. Traag, spartaans en beperkt. ;(

Af en toe kreeg ik dan toch een andere snelheid in de POST te zien. Maar het was alles behalve consistent, wat vreemd is, want in de computerwereld is vaak iets 1 of 0. Zou het dan geen mechanisch probleem kunnen zijn? Dus met het busje Deoxit de socket én dipswitch blokken schoongemaakt en flink heen en weer bewogen. Dat lijkt er meer op!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon wat viesjes dus .. naar mooi dat t weer werkt!

Die K6 zou wel eens een de belemmerende factor kunnen zijn... Probeer hem eens op 2,4V met 100x6. Mogelijk doet ie dat wel. 2,4V is ook een 'natuurlijk' voltage voor de gewone K6-3 dus zou de 3+ het ook moeten kunnen. En die dingen zijn stiekem erg tolerant!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Spanning is helaas niet in te stellen, misschien kan een pin-mod hulp bieden? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah! eroverheen gelezen dat het een IBM betreft! :9 Dat is inderdaad wel een dingetje als je die wilt patchen :P

Goeie vondst van die switches! Deoxit is echt zo'n wondermiddel O+

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:20:
Spanning is helaas niet in te stellen, misschien kan een pin-mod hulp bieden? :)
Had ik al verteld dat ik eens een computer heb gekocht waarin een K6-2 op de volle 3,3V vcore draaide?
Heat sink was niet aan te raken, maar het werkte wel :x
Ik zou t niet weer doen... Maar wat een geweldige vrm zat daar op, dat t nog niet was doorgefikt.

En mod of interposer zou dan inderdaad de beste gok zijn ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Ik heb (mede met dank aan moeder die bij IBM werkte en dus thuis kwam met een PS/2 met MCA) de eerste 7 jaar van m'n PC leven met alleen een PC speaker gewerkt, zelfs m'n Spectrum +2 klonk beter. Pas toen ik in 1995 een eigen PC kreeg met ISA sloten en een GUS Max in een van die sloten werd het beter. Alhoewel... door combo van buggy meegeleverde software en geen manier om daar wat aan te doen dat ik op dat moment wist, heb ik SB emulatie nooit aan de praat gekregen. Ik had dus gelijk ofwel perfect geliud, danwel alsnog PC speaker.

Wat ik gemist heb was echt ouderwets crappy geluidskaarten. Dat haal ik nu in :P

[...]

Herkenbaar. Gelukkig beginnen ze hier wat ouder te worden - middelste soldeert zelf aan projecten, jongste (nog) niet, maar bedtijd gaat inmiddels een stuk soepeler.

Als je een project zoekt is de Snark Barker overigens een veel nuttigere, SB 1.0 replica. Dat heeft *iets* meer software support (zeker als je de CMS chips erin prikt). Is ook iets kleiner en goedkoper dan deze monster.
Sound blaster capable spulletjes heb ik er wel meer dan genoeg van, ook die in een XT werken :p en ook adlib support heb ik daarmee.

Maar het projectmatig een kaart optuigen an sich is geweldig inderdaad :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Sound blaster capable spulletjes heb ik er wel meer dan genoeg van, ook die in een XT werken :p en ook adlib support heb ik daarmee.

Maar het projectmatig een kaart optuigen an sich is geweldig inderdaad :D
Toevallig ook een SoundBlaster Vibra16 CT4170? ;)
Die dingen kunnen kunnen prima in een 8bit XT systeem draaien. https://dosdays.co.uk/topics/sb16_on_old_systems.php

Ik heb die in mijn Philips NMS 9116 zitten, met een Trident TVGA 9000 :9

Dat ding draait zelfs Prince nog vlot op VGA. Prince 2 is een iets grotere uitdaging, maar draait wel. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Deze viel vanochtend op de deurmat.

Wel eens leuk om te vergelijken met een 386 DX40 dus maar eens een testbankje voor maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cxEgtNT.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Toevallig ook een SoundBlaster Vibra16 CT4170? ;)
Die dingen kunnen kunnen prima in een 8bit XT systeem draaien. https://dosdays.co.uk/topics/sb16_on_old_systems.php

Ik heb die in mijn Philips NMS 9116 zitten, met een Trident TVGA 9000 :9

Dat ding draait zelfs Prince nog vlot op VGA. Prince 2 is een iets grotere uitdaging, maar draait wel. :)
Sommige ESS kaartjes doen het ook prima :) de officiële driver wilt misschien niet, maar met Unisound en zonder hoog dma gaat t prima.

Die Trident die je noemt is ook een van de beste isa kaartjes als je het mij vraagt. Niet zozeer vanwege de snelheid (een ET4000AX op een XT is trouwens ook leuk) maar vanwege de compatibiliteit.

Oh en Prince of Persia is officieel MCGA, niet VGA ;)
Op zijn beurt weer een subset van VGA eigenlijk, om het makkelijker te maken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

En weer wat pakketjes.

- Intel P4 1.9 s423
- P1 200 MMX keramisch
- AMD Duron 700
- AMD K6-2 475ACK

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sslp618.jpg

Ik had al de P1 MMX 166 en IBM 6x86L PR166+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uFcFiUH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8WFl63g.jpg

En verder is er nog onderweg:

ST 6x86 P166+, 486SX25 en K5 PR133 "gold top".

Het is niet de bedoeling om de verzameling compleet te maken maar probeer wel van iedere generatie en/of socket t/m de P4 een paar unieke voorbeelden te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-06-2024 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:26:
En weer wat pakketjes.

- Intel P4 1.9 s423
- P1 200 MMX keramisch
- AMD Duron 700
- AMD K6-2 475ACK

[Afbeelding]

Ik had al de P1 MMX 166 en IBM 6x86L PR166+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En verder is er nog onderweg:

ST 6x86 P166+, 486SX25 en K5 PR133 "gold top".

Het is niet de bedoeling om de verzameling compleet te maken maar probeer wel van iedere generatie en/of socket t/m de P4 een paar unieke voorbeelden te hebben.
Waar haal je 't allemaal vandaan :P
Mooie trays zo!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:30:
[...]

Waar haal je 't allemaal vandaan :P
Mooie trays zo!
Heb een DeLorean gehuurd, gewacht op onweer en toen 88MPH gaan rijden :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1HFesY2.png

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-06-2024 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

Nemesizz

Untouchable

Qua snelheid niet geweldig maar, vind de socket 423 P4's toch altijd leuk om te zien.

De 1,9Ghz is wel wat lastiger om te vinden (tenminste tijdens wat van mijn zoek tochten een tijdje geleden), meeste zag je de ... 1,4Ghz (volgens mij) en 1,5Ghz. Zelfs de 1,7Ghz die ik heb is vrij moeilijk te vinden.

Hoop zelf altijd nog op een 2Ghz (is volgens mij de snelste die voor die socket uit kwam).

Laatst (voor de grap) ook eens gezocht naar DMC Deloreans, en dan specifiek de 'time machine' ... maar die kostte iets van €120.000 ,- (uit m'n hoofd), en dan moet je maar hopen dat de Flux Capacitor nog heel is...en de rest anders word tijdreizen zo lastig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waterbeesje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:51:
[...]
i820 met RDRAM slots staat nog op mijn verlanglijstje!
Zowel S423 als S478 met RDRAM heb ik al
Is het verlanglijstje nog actueel? :P

Vandaag heb ik een systeem opgehaald, maar voor het bord en RAM heb ik geen bestemming. Heb er ook het I/O shield en cd-audio kabel bij. FIC KC19+ met HP VL600 BIOS, 2x 128MB PC800-45. Geen idee of de ISA bridge chip correct DMA doet. Mocht je interesse hebben, stuur maar een DM. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATczlqqpb7buEAu3G9LFEYoqBIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAgd1qi6w8aSzbHAEKUSnCwg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door PD2JK op 20-06-2024 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Is het verlanglijstje nog actueel? :P

Vandaag heb ik een systeem opgehaald, maar voor het bord en RAM heb ik geen bestemming. Heb er ook het I/O shield en cd-audio kabel bij. FIC KC19+ met HP VL600 BIOS, 2x 128MB PC800-45. Geen idee of de ISA bridge chip correct DMA doet. Mocht je interesse hebben, stuur maar een DM. :)
[Afbeelding]
Oeh, mooi ding!

Als hij niet wil hou ik me aanbevolen :P

(al heb ik een Asus P3C-E die dood is maar die ik ooit hoop te doen herrijzen - maar goed, die heeft maar een ISA slot)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik denk dat jij er meer mee doet dan ik de komende tijd @dion_b , hier is het dit jaar nog even erg druk met 3 kleine kinderen en een aanbouw :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik ben al ruim voorzien maar misschien nog iemand op zoek naar complete en werkende Tulip Compact 2?

https://www.marktplaats.n...-harde-schijf-en-software

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

BlueTooth76 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:16:
Ik ben al ruim voorzien maar misschien nog iemand op zoek naar complete en werkende Tulip Compact 2?

https://www.marktplaats.n...-harde-schijf-en-software
Lijkt mij schitterend. Mooi setje. Maar ik ga hem laten gaan. Iets met geen plek en ik heb al iets wat er tegenaan schurkt qua specs.

Zelf ook met een projectje bezig: een C64 breadbin.
De C64 zelf heb driekwart jaar geleden ontvangen van een straatgenote. Inclusief datasette, een dozijn casettebandjes, wat manuals, een Power Cartridge en twee joysticks. Alles heeft jaren stil gelegen in een open doos in een kamer boven in huis.

Mijn bedoeling: restaureren, van leren, mee spelen en van genieten. En zodra ik er mee klaar ben gaat het richting het HomeComputerMuseum.

De C64 zelf is al mee geweest. Na een kleine schoonmaakbeurt heb ik hem aldaar aan het testharnas gehangen en ik was enigszins verbaasd dat het beestje vlekkeloos door de diagnostic heen liep. Wel fijn, geen defecte PLA chip or andere Commodore specifieke zaken defect.

Genoeg te doen:
  • Ontbrekende keycap (CLR toets) en afgebroken plunger.
  • Defecte Power LED
  • Niet alle toetsen op toetsenbord functioneren. Deel begint met gebruik te werken, maar de spatiebalk doet helemaal niks als enige.
  • Stoffig en rijp voor een schoonmaakbeurt.
  • Joysticks vergane rubbers, uitzoeken wat werkt.
  • Twee Datasette's. Ze gaf aan dat eentje defect was en de ander werkend de doos in is gegaan ooit.
  • Originele voeding... is falende. 5.35V. Nog niet link, maar beter niet gebruiken.
Ook zit er het mooie getypte en handgeschreven teksten bij met verwijzingen naar cassettebandjes en indexnummers er op waar de software zou staan. Vader was boekhouder, dat is terug te zien aan deze documentatie. ;)

Ik heb ook al wat werk verricht. Maar dat post ik wel een andere keer met een fototje er bij.

Komende zondag is het keyboard aan de beurt. Van een collega krijg ik dan een keypuller te leen die wel deze toetsen er veilig af kan halen. Ik heb 30% er nu met de hand af gehaad en mijn hand gaf aan... "doe maar niet meer". :+

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waterbeesje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:27:
hier is het dit jaar nog even erg druk met 3 kleine kinderen en een aanbouw :p
Can confirm, nagenoeg exact. Ik heb niet voor niets een Hyperbolic Time Chamber op mijn verlanglijst staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ultraman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Can confirm, nagenoeg exact. Ik heb niet voor niets een Hyperbolic Time Chamber op mijn verlanglijst staan.
Doe moet ik ook hebben! :')

Soms is er wel wat tijd om wat te doen. Vanavond ben ik bezig geweest met een setje S462 spullen die ik laatst heb gekocht.
Onder andere:
- Athlon Thunderbird 1000
- Athlon XP 2000+
- Sempron nog wat
- Elitegroup (PC Hips) moederbord met zowel SDRam als ddr
- Aopen AK73 Pro(A) moederbord compleet in doos met alle cd's en zo
- Een sloot ram latjes
- nog een duron, sempron en Athlon die niet werken (de Duron laat de voeding in zijn beveiliging slaan).

Met name die Aopen vind ik wel erg leuk. En geen slechte elco's op de borden!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kwam deze tegen op eBay, wel grappig ding.
Ook best lastig om een bord bij te vinden dat hem ondersteunt als ik zo links en rechts wat lees.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L0lOY6n.jpeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

3,6V is niet echt gangbaar nee, kleurenopdruk op een CPU is ook altijd leuk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:59:
3,6V is niet echt gangbaar nee, kleurenopdruk op een CPU is ook altijd leuk. :)
Het zal een vitrine object worden denk ik.

Ook nog een Pentium II Overdrive gescoord vandaag.
Niet in doos, wel nieuw met originele koeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:52:
Kwam deze tegen op eBay, wel grappig ding.
Ook best lastig om een bord bij te vinden dat hem ondersteunt als ik zo links en rechts wat lees.

[Afbeelding]
Gaaf ding :D naar wat ik erover heb gelezen, is dat deze een echte 486 bijna kan bijhouden!
Een 386 socket met 3,6 volt is een opgave ja... Dat zou mogelijk met een vrm op een socket converter kunnen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:29:
[...]

Gaaf ding :D naar wat ik erover heb gelezen, is dat deze een echte 486 bijna kan bijhouden!
Een 386 socket met 3,6 volt is een opgave ja... Dat zou mogelijk met een vrm op een socket converter kunnen.
Ja, dat wordt een hele klus denk ik ;)

Weer wat leuks, ook weer netjes in de folie.
De staat is een 9.5/10 want afgezien van wat vervorming van de doos is hij perfect.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JQQZbEE.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wBLM088.jpeg

Uiteraard maak ik de doos niet open maar de inhoud zou een Via Cyrix III 600MHz voor S370 moeten zijn.
Niet bepaald een snelheidswonder, met een Celeron 400 was je waarschijnlijk beter af.

Voor de inhoud heb ik oinderstaande foto's geleend van een Zuid Koreaanse veilingsite.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bi1b9wb.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zQOhldd.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P2RJZJI.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MQA6vfo.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-06-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BlueTooth76 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Niet bepaald een snelheidswonder, met een Celeron 400 was je waarschijnlijk beter af.
Ik heb de Cyrix III 600 gebenchmarkt: met Quake 2 software rendering even ‘snel’ als een Celeron 266 :p . Vooral de FPU is zwak, in een best case scenario ALU kom je in de regionen van een Celeron 333/366.

De opvolger was natuurlijk wel lekker cool :Y)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Toen ik nog PC's bouwde / repareerde heb ik vele tientallen van die low-profile brackets weggegooid van PCI NIC's. En zo'n ding heb je nu natuurlijk net nodig. Dus dat wordt weer ouderwets in de bankschroef, buigen, afzagen, vijlen ;)

Eerst maar even zo testen of het kaartje herkend wordt en werkt, anders doe ik het werk voor niets }:O

edit: ook vandaag weer 2 pakjes binnen, de K5 CPU's hebben (ondanks dat ze nieuw zijn) duidelijk een wat zwaarder leven gehad dan de ST's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SYKOqRV.jpeg

[ Voor 40% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-06-2024 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Toch eens een balletje opgooien.

Ik heb intussen een leuke diversiteit aan socket A meuk liggen. Ik wil deze in serie gaan benchmarken.
Het plan:

Ieder socket A moederbord dat ik heb testen. En variëteit aan chipsets, van SiS, Via en Nvidia.

3 cpu's:
- Duron 800 of 900
- Athlon 1200 Thunderbird
- Athlon XP 1700+
(Mogelijk een 2800+ op ondersteunende borden)

Geheugen:
- PC3200 CL2 512MB of
- Sdram PC150 512MB
(Afhankelijk wat ondersteund is)

Videokaart:
- ATI Radeon 9600 of
- GeForce 4 Ti4200 of
- GeForce 4 MX440

Software
- Windows Tiny XP
- 3Dmark 2001 t/m 2006
- enkele tests uit Phil's dosbench pack (vanaf Dos 7.1)

Hebben jullie nog tips om dit aan te vullen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 00:21:

Hebben jullie nog tips om dit aan te vullen?
Leuk idee!

In oude tests vind je misschien nog wel inspiratie, zoals de Lame MP3 encoding test.

https://tweakers.net/reviews/309/8/amd-athlon-xp-2200+-thoroughbred-review-synthetische-benchmarks-1.html

En PiFast was ook wel populair bij Tweakers geloof ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

SuperPi, al dan niet de modded versie gebruik ik nog steeds. :D

Single threaded benchmark uiteraard.

[ Voor 24% gewijzigd door PD2JK op 26-06-2024 10:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren maar eens aan de Floppy Server begonnen, een mATX bordje in een kleine desktopbehuizing.

Als basis een ASUS CUWE-RM bordje met een 810E chipset.
Geheugen is beperkt tot 100MHz (133 al getest maar dan heeft de PCI-bus wat kuren) en 512MB als limiet maar dat moet voor een simpele floppy server voldoende zijn.

OS moet Windows 2000 Pro worden als ik het aan de gang krijg. Bediening zou dan via TightVNC moeten gaan. Of ik toegang tot de NAS krijg vanaf Windows 2000 is nog even spannend, anders mss een share aanmaken op de machine zelf.

Ik vond een P3 1000MHz in de bak met redelijk rechte pootjes dus die mocht in de socket plaatsnemen.
Direct beeld. Nu even Memtest draaien en een bak koffie pakken.

https://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL52R.html

Als geheugen 2x 256MB M-TEC 133MHz geplaatst, connectoren even schoongemaakt met IPA voor de zekerheid.

Even getwijfeld tussen een CD-ROM speler of een 5,25 inch floppydrive maar een CD-ROM speler lijkt me voor nu eerst praktischer.

Harddisk is een 8GB DOM van Transcend.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cpL0PZD.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U29YZ7k.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f1zPnHO.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-06-2024 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:32:
Gisteren maar eens aan de Floppy Server begonnen, een mATX bordje in een kleine desktopbehuizing.

Als basis een ASUS CUWE-RM bordje met een 810E chipset.
Geheugen is beperkt tot 100MHz (133 al getest maar dan heeft de PCI-bus wat kuren) en 512MB als limiet maar dat moet voor een simpele floppy server voldoende zijn.

OS moet Windows 2000 Pro worden als ik het aan de gang krijg. Bediening zou dan via TightVNC moeten gaan. Of ik toegang tot de NAS krijg vanaf Windows 2000 is nog even spannend, anders mss een share aanmaken op de machine zelf.

Ik vond een P3 1000MHz in de bak met redelijk rechte pootjes dus die mocht in de socket plaatsnemen.
Direct beeld. Nu even Memtest draaien en een bak koffie pakken.

https://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL52R.html

Als geheugen 2x 256MB M-TEC 133MHz geplaatst, connectoren even schoongemaakt met IPA voor de zekerheid.

Even getwijfeld tussen een CD-ROM speler of een 5,25 inch floppydrive maar een CD-ROM speler lijkt me voor nu eerst praktischer.

Harddisk is een 8GB DOM van Transcend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk project :) Wat mag ik me voorstellen bij een floppyserver?

Is de hitte een beetje te doen? Nu net thuis van werk en gelijk de airco maar aangezet. Het was hier 29 graden binnen en dat moet terug naar 21 graden. Ook als ik mijn PC inschakel is de vloeistoftemperatuur meteen 29 graden terwijl dat normaliter zijn piek is. Welke onverlaat koelt een 7800x3d met een AIO :o

ontopic:
Ik kan me nog herinneren dat je vroeger wel geluk moest hebben of je wel een stille PC kreeg. Vroeger konden die dingen best wel wat geluid maken op een heet zolderkamertje. In mijn vorige huis werd het vroeger met gemak 35 graden in de huiskamer en had ik geen airco. Ventilator is leuk, maar dat maakt ook best wel geluid. Toch hoorde ik mijn systeem er bovenuit. :+ Toch had het wel zijn charme. Nu met alle dikke koelers met grote schoepen zijn systemen heel wat stiller, alhoewel..., veel prebuild systemen hebben een erbarmelijke koeling zoals HP Omen wat nu nog het geval is. Die dingen maken meer herrie dan mijn systeem vroeger. Een Core i9 houd je met een 120mm koeler niet stil en ook niet bijna.

Vanavond maar eens een koel :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Leuk project :) Wat mag ik me voorstellen bij een floppyserver?
Voor m'n retrobakken moet ik wel regelmatig even een diskette inlezen of wegschrijven en dan is een betrouwbare machine die daar voor ingericht is (en die toegang heeft tot m'n NAS) wel makkelijk.

Ik bedien hem remote vanaf m'n mediacenter (of andere PC in netwerk).

Op de "floppyserver" komen wat handige tools voor het converteren en schrijven/lezen van diskette-images, vandaar W2K als software. Als het niet bevalt kan ik nog naar Windows 98SE terugvallen.
Is de hitte een beetje te doen? Nu net thuis van werk en gelijk de airco maar aangezet. Het was hier 29 graden binnen en dat moet terug naar 21 graden. Ook als ik mijn PC inschakel is de vloeistoftemperatuur meteen 29 graden terwijl dat normaliter zijn piek is. Welke onverlaat koelt een 7800x3d met een AIO :o

ontopic:
Ik kan me nog herinneren dat je vroeger wel geluk moest hebben of je wel een stille PC kreeg. Vroeger konden die dingen best wel wat geluid maken op een heet zolderkamertje. In mijn vorige huis werd het vroeger met gemak 35 graden in de huiskamer en had ik geen airco. Ventilator is leuk, maar dat maakt ook best wel geluid. Toch hoorde ik mijn systeem er bovenuit. :+ Toch had het wel zijn charme. Nu met alle dikke koelers met grote schoepen zijn systemen heel wat stiller, alhoewel..., veel prebuild systemen hebben een erbarmelijke koeling zoals HP Omen wat nu nog het geval is. Die dingen maken meer herrie dan mijn systeem vroeger. Een Core i9 houd je met een 120mm koeler niet stil en ook niet bijna.

Vanavond maar eens een koel :9B
Ja, PC's en lawaai was een tijd lang wel een ding, sommige CPU-koelers klonken als straalmotoren.
Vooral in de P4 / Athlon periode kregen CPU-koelers steeds meer vermogen af te voeren maar was goede fan-controle nog niet altijd een ding. Voor de kritische klanten hadden we Zalman en Cooler Master fans met temperatuursensor en "ball bearing" ;)

Warmte in de kamer is prima, 22 graden momenteel. Heb een mobiele "split" airco die nu constant op z'n laagste vermogen draait en zo'n ~500 Watt verbruikt. Hij kan nog 2 standen hoger.

"Split" heb ik tussen haakjes aangezien de compressor wel in de binnen-unit zit, in de buiten-unit alleen een fan met warmtewisselaar (en afvoer van condenswater). Maar het werkt wel even goed als een split.

Heb 'm met opzet op een vaste stand staan (thermostaat op 18 graden en zo koud krijgt hij het niet op die stand) en niet op "auto" want dan draait hij op hoger vermogen en als het koud genoeg is gaat hij uit, dan weer aan, weer uit, etc. Heb liever een mooi rustig draaiende airco.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CT10ZEq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LKhwLkR.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-06-2024 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Warmte in de kamer is prima, 22 graden momenteel. Heb een mobiele "split" airco die nu constant op z'n laagste vermogen draait en zo'n ~500 Watt verbruikt. Hij kan nog 2 standen hoger.

"Split" heb ik tussen haakjes aangezien de compressor wel in de binnen-unit zit, in de buiten-unit alleen een fan met warmtewisselaar (en afvoer van condenswater). Maar het werkt wel even goed als een split.

Heb 'm met opzet op een vaste stand staan (thermostaat op 18 graden en zo koud krijgt hij het niet op die stand) en niet op "auto" want dan draait hij op hoger vermogen en als het koud genoeg is gaat hij uit, dan weer aan, weer uit, etc. Heb liever een mooi rustig draaiende airco.
Dat heb je toch best netjes opgelost :) Ik heb een cassette unit met buitendeel op de muur buiten vastgezet. Mijn airco hoor je niet en is bijna volkomen stil. Ik woon in een oud bedrijfspand en heb deze airco al 6 jaar met plezier werkende. Hier staat deze op de eco-stand en verbruikt ook ongeveer 500 watt. Als ik hem inschakel dan is het met 20 minuten koel in de woning. Dit is wel een zwaar model met veel koelvermogen. Condenswater wordt automatisch afgepompt en verdampt in de buitenunit die ook best stil is. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o-TGyvDG4kDThgSNYQA_u3KvU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAcWDlKOyYzVXlvhE4yZ3W5x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hij is er!
Niet heel nuttig, wel leuk voor de collectie ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OSr1CRP.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:44
Kwam een Bart Smit boekje uit 1999 tegen met opruimen stond een advertentie voor een Laser Computer in.
Mooi de tekst wat erbij staat. 😆

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt_7wH4JgR7r3MnMtOR660rX5OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjqs7oTY8x5T3v4YNpr2ZZpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:23:
Hij is er!
Niet heel nuttig, wel leuk voor de collectie ;)

[Afbeelding]
Deze draait intern toch als DX2 op 40MHz? :P
Gaaf ding, ongebruikelijke snelheid ook! En inderdaad net zo nutteloos als de SX die hij zou vervangen, maar dat is bijzaak :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:33:
Kwam een Bart Smit boekje uit 1999 tegen met opruimen stond een advertentie voor een Laser Computer in.

[Afbeelding]
Celeron 400, ongekende snelheid... such wow, much oof...
Of was deze stiekem af-fabriek van 400 naar 600 gezet? Dan kan ik er nog in komen dat 't snel genoeg was :P

Maar 'n mooi blaadje er bij!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:11:
[...]

Deze draait intern toch als DX2 op 40MHz? :P
Gaaf ding, ongebruikelijke snelheid ook! En inderdaad net zo nutteloos als de SX die hij zou vervangen, maar dat is bijzaak :P
Ja, ik dacht zelfs als SX2 maar "floating point" is volgens CPU-world.com wel "integrated".

Vandaag nog wat leuks binnengekregen (waar hebben we dat eerder gelezen? :+ )

Het leek me wel leuk om enkele CPU's in een socket te kunnen showen in de vitrine.
Wat doe je dan? Sockets zoeken...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lLJ3arH.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NZriKWC.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0AtDpXn.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-06-2024 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DoubleDutch schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:33:

[Afbeelding]
Jammer dat ik al die oude folders niet heb want ik zou er uren in rond kunnen bladeren :) Zulk mooi spul en in die tijd had je veel meer dat 'wow' gevoel dan tegenwoordig. Toen noemde ze de Celeron 'snel' terwijl dat een budgetoplossing was, maar voor zulke prijzen (wat destijds nog laag was) keek je daar niet na en had je een complete multimedia PC.

Je kon DVD's kijken, Cd's afspelen. Er zat een microfoon bij en ook nog boxjes. Nou, je kon echt vooruit en je had nog het een en ander om te showen. Voor dat geld kon je er geen buil aan vallen. }:O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Jammer dat ik al die oude folders niet heb want ik zou er uren in rond kunnen bladeren :) Zulk mooi spul en in die tijd had je veel meer dat 'wow' gevoel dan tegenwoordig. Toen noemde ze de Celeron 'snel' terwijl dat een budgetoplossing was, maar voor zulke prijzen (wat destijds nog laag was) keek je daar niet na en had je een complete multimedia PC.
Verschil is dat toen de Celeron daadwerkelijk sneller *was* dan de twee of drie keer zo dure P3, tenminste, als je het naar 100MHz FSB OC'de.

Tegenwoordig is de markt meer mature, zijn de budgetoplossingen zeker niet sneller dan de dure, gaan ontwikkelingen minder snel en kun je als je niet enorm veeleisend bent rustig 5, 10 of meer jaar toe met een computer.

Daarom dat oude meuk nu leuker is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Verschil is dat toen de Celeron daadwerkelijk sneller *was* dan de twee of drie keer zo dure P3, tenminste, als je het naar 100MHz FSB OC'de.

Tegenwoordig is de markt meer mature, zijn de budgetoplossingen zeker niet sneller dan de dure, gaan ontwikkelingen minder snel en kun je als je niet enorm veeleisend bent rustig 5, 10 of meer jaar toe met een computer.

Daarom dat oude meuk nu leuker is ;)
Daar heb je helemaal gelijk in :) We zijn een beetje op een punt dat een computer zowat alles kan.

Ik zie dat terug aan mijn eigen systeem welke alweer 'n jaar oud is geworden en ik heb geen enkele behoefte aan een nieuw sneller systeem....Alhoewel dat upgraden niet mogelijk is want een 7800x3d is nog steeds de snelste gaming-CPU op de markt en meer dan een rtx4080 heb ik simpelweg niet nodig op 1080p. Er is gewoon niets beters te krijgen. Meer opslag heb ik ook niet nodig want mijn 2 TB NVMe SSD krijg ik hoe dan ook niet vol, laat staan op de helft ervan.

10 jaar zal ik er zeker niet mee doen, maar zeker 3 a 5 jaar is wenselijk. Oude meuk is superleuk omdat het nostalgie geeft en dat gevoel van toen weer in me boven komt. Best heimwee naar de tijd van toen, maar mijn huidige systeem zou ik absoluut niet kunnen missen want die is 100% stabiel en foutloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik merk dat ik m'n mijn oude MSI X99A GG (LGA 2011-3) mainboard met Xeon E5-2690 V4 upgrade (die ik begin dit jaar heb opgescharreld) nog best vaak gebruik.

Hij start vlot op, voelt heel "snappy" en als werkstation voldoet het prima.
En dan heb je het toch over een mainboard uit 2015 en een CPU uit 2016.

Voor foto-, videobewerking en AI is het allemaal net wat te langzaam maar daar heb ik al een ander werkpaard voor.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-06-2024 17:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Vind eigenlijk alles wat na de Core2 (Core2 eigenlijk meegerekend) uitkwam nog steeds snel zat.

Tuurlijk kun je het verschil wel merken tussen de generaties, en modernere hardware is sneller, maar je hebt (vind ik) niet meer dat gevoel dat het té traag is dat je wel moet upgraden.

Dat had ik daarvoor altijd wel, PC ging goed 3 jaar mee, vaak ook nog 4, maar dan was het vaak wel gedaan met de pret.

Ik gebruik nu nog vaak m'n oude Proliant ML350 G6 (socket 1366), of een 1e gen i3 PC, en die dingen willen nog prima. Helemaal als je een SSD gebruikt.

Ik erger me daarom ook zo dat volgend jaar gewoon een heleboel goed werkende systemen 'nutteloos' worden omdat Microsoft besluit ze niet te supporten en Win10 EOL gaat (geen security updates meer, en daar draait alles om tegenwoordig).

Er is gewoon teveel 'always-online' in alle software van tegenwoordig dat je in veel gevallen niet meer zonder internet kan, dus een niet up-to-date systeem is veel riskanter dan een paar jaar geleden.

Zit ik ook met m'n huidige systeem (Coffeelake i5), in theorie moet die nog Win11 kunnen, maar dan moet ik hoe dan ook de prut opnieuw installeren (heb ik een hekel aan), en dan is het al snel "kan ik beter een nieuw systeem aanschaffen" ... maar vind moderne hardware eigenlijk niet interessant meer, behalve server hardware (niet echt geschikt voor gaming, kan wel maar is gewoon trager, en vaak erg duur).

En al m'n voorgaande systemen die op Win10 draaien... tja, ik vrees het ergste (een perfect werkende laptop met Haswell cpu, een perfect werkende i5 met Ivybridge cpu, en een perfect werkende Proliant met 2 Xeons).

---
Betreffende die folder, ik denk dat ik toen een moord zou doen voor zo'n systeem, we zaten hier in 1999 nog met een 486-SX 33Mhz... en dat was echt afzien. Maar gezien ik nooit die moord gepleegd heb hadden we dus ook geen snelle PC :+ (later in het jaar gelukkig en ein-de-lijk een update naar een Pentium 3 450Mhz....voor eh... school doeleinden...ja...kuch...echt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Nemesizz Eigenlijk schrijf jij hier precies waar ik me ook zorgen om maak. Security gaat danig ver dat niet updaten snel gevaarlijk is. Veel redelijk courante systemen die niet meer ondersteund gaan worden door Microsoft vind ik ergens wel een schande. De Linux gebruiker kan dan zijn lol niet op. Je moet een account gebruiken en je kunt er bijna niet veilig omheen werken. Dat is zeker een dingetje.

Aan de andere kant (nu spreek ik voor mezelf) gebruik ik gewoon wat Microsoft te bieden heeft en ik heb dan ook een betaald abonnement. Het werkt al jaren heerlijk, maar ik heb ook nog een back-up staan op een andere clouddienst. Voor mij geen zorgen en ik ben ook nog beschermd tegen ransomware.

Mijn account(s) hebben een korte lijn met mijn groothandel en dit bespaard manuren zodat alle accounts zichzelf terugbetalen. Ik kan heel moeilijk lopen doen en me afzetten als de neten, maar het is wel heel comfortabel.

Is het www down dan heb ik nog mijn 4G module.

In de goede oude tijd was alles veel statischer en had je weinig last van updates. Al was een grafische driver van 20 MB een uur werk met een 56K6 modem. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zu nu pas de Millenium proof embleem,dat was toen ook nog een dingetje staat mij wat van bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ulCbVmI8lss1E3CNE1G8JbkR_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK4s6geUgDgJL3IWJUpzjpIl.jpg?f=fotoalbum_large

Kan mij ook niet meer herinneren dat PC games zo duur waren destijds,ik haalde meestal de games uit de budget bak en had een adresje waar de illegale games op een cd gebrand zaten tot ik erachter kwam hoe Limewire-Beareshare-Kazaa wertke. 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imo7MvDWjtbmkZp58G1gqvXHkGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dOcvEvvZFc1Ifn70o9eUZnI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnAJBuxUXhXGJ-aTFdhauV7Hcuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJXBCXLABqRkWfb48GDRFHES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@DoubleDutch 100 gulden kan wel kloppen voor PC games. Weet nog dat Playstation spellen toen 120 gulden waren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nemesizz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:59:
@DoubleDutch 100 gulden kan wel kloppen voor PC games. Weet nog dat Playstation spellen toen 120 gulden waren.
Even na gekeken en je ind gelijk, de PlayStation en Nintendo spelen (nieuw) waren zelf nog duurder. 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MDWWNKA0lheI0_r5X2o_FwmtPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdARp5Xj583KJPfsNuvWFHvv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UVKcAfCR4JZJ43yFfJTJfQCvVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRIus6mhryvFle191CtDLfYH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De goede PC titels waren 100 gulden inderdaad. Age of Empires 2 was zelfs 119,95 florijnen. Volgens mij heb ik prijssticker nog op de doos zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:25:
@Nemesizz Eigenlijk schrijf jij hier precies waar ik me ook zorgen om maak. Security gaat danig ver dat niet updaten snel gevaarlijk is. Veel redelijk courante systemen die niet meer ondersteund gaan worden door Microsoft vind ik ergens wel een schande. De Linux gebruiker kan dan zijn lol niet op. Je moet een account gebruiken en je kunt er bijna niet veilig omheen werken. Dat is zeker een dingetje.
Ik gebruik nog regelmatig mijn Toschiba Lifebook met een i5-3380 er in, dat werkt echt nog prima voor de meeste dingen die ik doe. Helaas inderdaad geen update mogelijkheid naar Windows 11 dus helaas afgelopen. Aan de andere kant, er zijn ondertussen ook genoeg veiligheidsproblemen gevonden in de oudere generaties Intel processoren, en er komen er vast ook nog wel meer. Ik kan me dus ook wel voorstellen dat Microsoft de ondersteuning van de oudere generaties stopt zodat ze een veiliger omgeving kunnen aanbieden. Wel jammer dat je niet een officiële keuze hebt, ik wil best dat risico lopen, maar snap wel dat de gemiddelde gebruiker dat niet zou willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ErnstvV schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Ik gebruik nog regelmatig mijn Toschiba Lifebook met een i5-3380 er in, dat werkt echt nog prima voor de meeste dingen die ik doe. Helaas inderdaad geen update mogelijkheid naar Windows 11 dus helaas afgelopen.
Je kunt prima de TPM 2.0 check verwijderen uit de Win11 installer. Laatst nog een i5-750 systeem voorzien van Win11.

Leuk dat MS je uit je eigen systeem wil kunnen sluiten, maar daar hoef je niet in mee te gaan, al helemaal niet door op eigen kosten nieuwe hardware te kopen.
Aan de andere kant, er zijn ondertussen ook genoeg veiligheidsproblemen gevonden in de oudere generaties Intel processoren, en er komen er vast ook nog wel meer. Ik kan me dus ook wel voorstellen dat Microsoft de ondersteuning van de oudere generaties stopt zodat ze een veiliger omgeving kunnen aanbieden. Wel jammer dat je niet een officiële keuze hebt, ik wil best dat risico lopen, maar snap wel dat de gemiddelde gebruiker dat niet zou willen.
Daar gaat het niet om. De vulnerabilities in die CPUs zijn al lang in software opgevangen. Waar het MS om te doen is, is TPM 2.0. Dat wordt uitgelegd als een manier om te voorkomen dat onbevoegden wijzigingen aanbrengen in het systeem. Dat klopt, maar de MS implementatie bestaat er vooral uit dat alleen zij bevoegd zijn en niet jij als eigenaar van het systeem. Leuk voor corporate policies, maar voor thuisgebruik betekent het dat je controle uit handen geeft. Nope.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even twee platformen naast elkaar vergeleken, ECS K7S5A (cheapoman bios) met Tbred-B op 12,5x 112 = 1400MHz vs Asus CUBX-E met Tualatin 1400 (512kB).
In SuperPi is de AthlonXP sneller, maar in 3DMark2000 wint de Pentium. Ik denk door de hogere FSB en iets meer cache.
(Geforce2 GTS en 256MB CL2.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YATmhlLwsnAnf4sum_1XrC4h7lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlfUhuEEXncqI28aKVvEksau.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk boot logo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Je kunt prima de TPM 2.0 check verwijderen uit de Win11 installer. Laatst nog een i5-750 systeem voorzien van Win11.

Leuk dat MS je uit je eigen systeem wil kunnen sluiten, maar daar hoef je niet in mee te gaan, al helemaal niet door op eigen kosten nieuwe hardware te kopen.
(beetje offtopic, sorry) Waar ik dan mee zit, je moet dan eigenlijk 'rare fratsen' uithalen om Win11 alsnog op je PC te kunnen installeren, en dan loop je nog altijd de kans dat MS plots besluit "nee, je systeem krijgt toch geen updates meer" , en dat is vooral een probleem als dat niet echt duidelijk gemaakt word (ik zoek meestal niet zelf meer naar updates, dat doet Windows automatisch wel, maar als die dan plots besluit dat niet meer te doen, en ik heb er geen weet van, zit je alsnog met een onveilig systeem).

Vind Win 11 ook niet echt fijn werken (ja, autistische ik kan slecht tegen veranderingen...vooral als ze niet ten goede komen van bruikbaarheid). Moest laatst even wat met de laptop van de buren doen, daar stond Win11 op, maar vond het maar niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PD2JK schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:39:
Even twee platformen naast elkaar vergeleken, ECS K7S5A (cheapoman bios) met Tbred-B op 12,5x 112 = 1400MHz vs Asus CUBX-E met Tualatin 1400 (512kB).
In SuperPi is de AthlonXP sneller, maar in 3DMark2000 wint de Pentium. Ik denk door de hogere FSB en iets meer cache.
(Geforce2 GTS en 256MB CL2.)

[Afbeelding]

Leuk boot logo. :)
Blijft een leuk bord. Destijds een bang-buck knaller.
Ik heb de mijne nog, met een AthlonXP 2400+ er op.

Hoe zijn de condensatoren op die planken eigenlijk? Heb de mijn al lang niet bekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 29-06-2024 13:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het lijkt erop dat het de eerste nog zijn. Even een plaatje samen met de pas aangeschafte PAS16 LMSI.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V052fgf6nIR0wZmi8hYS0ceLfC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZrQIWEDmxwa0G9NF5jwfMPT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nemesizz schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:39:
[...]

(beetje offtopic, sorry) Waar ik dan mee zit, je moet dan eigenlijk 'rare fratsen' uithalen om Win11 alsnog op je PC te kunnen installeren, en dan loop je nog altijd de kans dat MS plots besluit "nee, je systeem krijgt toch geen updates meer" , en dat is vooral een probleem als dat niet echt duidelijk gemaakt word (ik zoek meestal niet zelf meer naar updates, dat doet Windows automatisch wel, maar als die dan plots besluit dat niet meer te doen, en ik heb er geen weet van, zit je alsnog met een onveilig systeem).

Vind Win 11 ook niet echt fijn werken (ja, autistische ik kan slecht tegen veranderingen...vooral als ze niet ten goede komen van bruikbaarheid). Moest laatst even wat met de laptop van de buren doen, daar stond Win11 op, maar vond het maar niks.
Dat deel ik niet met je ;)

De tip van het omzeilen van vereisten gaat straks heel gewoon worden. Als persoon met autisme kun je ook je nerdgasm erop los laten en zo een eigen installer maken. :+

Maar even back on topic:
Ik vind die keuze van Microsoft ronduit controversieel. Je baad het milieu er echt niet mee vanwege de vele e-waste die dat gaat opleveren. Dan ook een grote groep boze mensen die zich besodemieterd voelen door deze besluiten. Niet iedereen kan zomaar even een nieuwe PC kopen omdat Microsoft dit wil/vereist. Verder denk ik dat er wel wat mensen zijn die niet gamen en het bij Linux gaan zoeken. Ook bij Linux is handigheid in de prompt net zo belangrijk als het omzeilen van Windows' vereisten.

Zelf vind ik Windows 11 een fijn OS dat hier prima stabiel loopt en ook snel in de lucht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

jimh307 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Dat deel ik niet met je ;)

De tip van het omzeilen van vereisten gaat straks heel gewoon worden. Als persoon met autisme kun je ook je nerdgasm erop los laten en zo een eigen installer maken. :+
Ik ben zelf niet zo dol op met software prutsen om iets werkend te krijgen. Vind met hardware knooien veel leuker. Het ene is het andere uiteraard wel nodig, maar het liefste heb ik dat de software zonder te veel gedoe meteen doet wat ik wil.

Heb ook wel linux geprobeerd (nog steeds eentje geinstalleerd en gebruik die ook wel), maar daar krijg ik gewoon hoofdpijn van om soms maar de meest simpele dingen voor elkaar te krijgen. Nu is de gezondheid (gigantisch gebrek aan energie) ook een probleem, maar DosBox aan de praat krijgen ben ik al zowat een middag mee bezig, andere dingen nog nooit voor elkaar gekregen. Gewoon simpele dingen zoals het internet op wil uiteraard wel, dus misschien nog een redding voor m'n Haswell laptop.

---
Tijdje terug m'n Deskpro 2000 gefixed (batterij), al voorbereidingen gedaan voor een grotere HDD, maar... nooit van gekomen omdat ik weinig puf heb om al die software te installeren (en dat terwijl Windows 9x nog de makkelijke versies waren in gebruik).
Dus het hardware deel is wel leuk... maar de software .... urgh... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik vind Linux nog steeds geen goed alternatief voor Windows voor normale gebruikers. Daar waar applicaties op Windows gewoon werken, kan een applicatie op de ene Linux distributie prima werken maar op de andere niet. Ook al meerdere keren na een update van Linux met een niet werken systeem achter gebleven.
Ik heb veel tijd besteed om de Pico Pi sdk op OpenSuse werkend te krijgen, maar uiteindelijk maar opgegeven, iedere keer een linker probleem met systeem libraries, terwijl dezelfde stappen op Debian wel werkte.
Ook heeft Windows een prima familiebeheersysteem waarbij ik voor mijn kinderen allerlei dingen kan afschermen en gewoon op mijn telefoon dingen tijdelijk toe kan staan. Zoiets ben ik op Linux nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ultraman schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:50:
[...]

Blijft een leuk bord. Destijds een bang-buck knaller.
Ik heb de mijne nog, met een AthlonXP 2400+ er op.

Hoe zijn de condensatoren op die planken eigenlijk? Heb de mijn al lang niet bekeken.
ECS is samengegaan met PC Chips... Zullen we het later nog eens over de gekozen kwaliteit elco's hebben?

Zonder gekheid, het zijn niet de beste elco's maar zolang ze werken, werken ze :) Ik heb hier ook 2 pc hips en een ecs bord voor socket A liggen met vermoedelijk de originele tonnetjes.

En Win11 draait hier ook op de Daily driver:
- start knop naar links gemod, local account en een install usb met Rufus gemaakt om de tpm te omzeilen. Het is niet ideaal bij aanvang maar werkt prima voor nu
(Xeon E3 uit gen 4 met FireGL, sata ssd en 16GB ram)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo, beetje huisvlijt de afgelopen dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb3Hlms9kltXDCkXQu86uXPuCg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7lrWBnqPzq74lEFY4QPuMbA.jpg?f=fotoalbum_large

Moet nog twee resistor netwerken solderen, had ik verkeerd gesoldeerd en ze overleefden desolderen niet (flutpootjes). Dat, een paar draadjes door een ferrietring rijgen en een EPROM flashen en ik ben klaar.

Tijd voor welverdiende dram whisky - en een testsysteempje met AGP optuigen voor een Gf3.

Oh, en postbode kwam vandaag langs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgzDFCVGf3AbPRoXx7EyWJ7zYN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhB3PsO9rUMrj2yTfIsXByuK.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, een IBM Enhanced 'Model M' die een paar keycaps mist (en zo te horen een boltmod kan gebruiken). Heb wel meer M's. Waarom deze toch gelijk ingepikt? Twee redenen zouden zichtbaar moeten zijn :).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Is dit de XT-versie van de model M?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 00:24:
Is dit de XT-versie van de model M?
Check, dat is een van de twee (en impliceert de andere trouwens ook ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 16:44
Geen led's, silver IBM badge! Perfecte match voor een latere generatie IBM 5160 XT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JvanV schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:30:
Geen led's, silver IBM badge! Perfecte match voor een latere generatie IBM 5160 XT.
Silver badge is idd de tweede, een first-gen Enhanced keyboard. Is merkbaar zwaarder en solider aanvoelend dan mijn oude vertrouwde second gen. Heb helaas geen 5160, maar wel een kloon die een beter keyboard verdient dan het heeft. Interessanter is dat ik lees dat dit bord automatisch zou detecteren of het XT of AT aangesloten is en ook als AT werken indien nodig...

...en dat klopt. Heb het met PS/2 verloop aangesloten op een ATX SS7 bord en het werkt probleemloos :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mooie vondst, die Model M!

Hier ook een mooie vondst, duurt nog even voor ik hem heb.
Had al een 80387 van Super Chips maar nog niet deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wUBk5di.jpeg

Er zit een heel verhaal achter deze CPU.

https://www.os2museum.com/wp/the-forgotten-386/

De Co-processoren die ik al had (heb ook al een iets mooier exemplaar intussen, oudere foto):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YWPVhd1.jpeg

Update: vandaag een leuke pakketje! Het zijn wel geen DX2's maar evengoed wel een leuke set.

Zo te zien gemaakt in Maleisië, jaar 1992 en week 32.

https://www.cpu-world.com/sspec/SX/SX411.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rUXCe8i.jpeg

[ Voor 42% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-07-2024 13:32 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Ik had mijn LS-120 drive met parallelle poort weer eens getest :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5pnOFOCl.jpg

Lange tijd kon dat niet, omdat de parallelle kabel kwijt was, maar ik kwam er vandaag toevallig 1 tegen in een kringloopwinkel en moest toen aan deze drive denken :)

Hij werkt nog :D Hoewel hij soms een tik moest krijgen na inwerpen v/e schijf, het leek wel alsof iets niet meer soepel was na te lang stilstaan.

Ik had 'm aan een Pentium 4 gehangen die MS-DOS vanaf USB opstartte. Daar de drivers geïnstalleerd en hij doet het :D Wel traag, The Need for Speed ervan af draaien gaat niet zonder haperende FMV's en lange laadtijden :P

De game (80MB) erop zetten duurde 20-30min met een interne IDE drive :o

De drive kocht ik ergens in 2010. Ik had toen uit verveling of zo heel wat LS-120 gekocht... zo 50 schijfjes in verpakking, 1 parallelle drive, 2 USB drives en nog een aantal interne IDE drives waarvan een paar nog in werkende PC's zit :P

Ik merk wel dat de schijfjes uit zichzelf kapot lijken te gaan :'( Ik pakte 3 beschreven schijfjes: 1 was onleesbaar èn onschrijfbaar, 1 was wel te lezen maar raakte onbruikbaar na schrijven en eentje was leesbaar èn te beschijven, maar had opeens 4 bad sectors. Van de 3 schijfjes zijn er nu dus 2 uit zichzelf onbruikbaar geworden (zijn ook niet meer formatteerbaar in de USB of interne drives) :'(

Er liggen nog iets van 30 schijfjes in verpakking, maar ik ben niet hoopvol dat die nog wèl goed zijn. De defecte schijfjes zijn volgens mij met geen mogelijkheid meer goed te krijgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44

frapex

got r00t

Josefien schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:47:
De drive kocht ik ergens in 2010. Ik had toen uit verveling of zo heel wat LS-120 gekocht... zo 50 schijfjes in verpakking, 1 parallelle drive, 2 USB drives en nog een aantal interne IDE drives waarvan een paar nog in werkende PC's zit :P

Ik merk wel dat de schijfjes uit zichzelf kapot lijken te gaan :'( Ik pakte 3 beschreven schijfjes: 1 was onleesbaar èn onschrijfbaar, 1 was wel te lezen maar raakte onbruikbaar na schrijven en eentje was leesbaar èn te beschijven, maar had opeens 4 bad sectors. Van de 3 schijfjes zijn er nu dus 2 uit zichzelf onbruikbaar geworden (zijn ook niet meer formatteerbaar in de USB of interne drives) :'(

Er liggen nog iets van 30 schijfjes in verpakking, maar ik ben niet hoopvol dat die nog wèl goed zijn. De defecte schijfjes zijn volgens mij met geen mogelijkheid meer goed te krijgen?
Voor het formatteren van de LS-120 schijfjes is er MKELSFMT.EXE (Panasonic drive) en FMTLS120.EXE (Mitsubishi drive). Gebruik je een van die tooltjes voor het formatteren van zo'n defecte disk?

Ik heb hier ook nog een vroege Mitsubishi LS-120 IDE drive liggen, de drive leest alleen met heel veel moeite en aandringen een 1.44MB diskette (LS-120 schijfjes heb ik niet). Het schrijven van data zorgt ervoor dat de diskette niet meer fatsoenlijk te lezen is, ook niet op een normale 1.44MB floppy drive :F. De drive ligt nu te verstoffen in de defect-doos :/.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
De interne drives zijn van Matsushita. Die FMTLS120.EXE heb ik geprobeerd en gaf na een tijd aan dat het formatteren was mislukt.

Overigens was die utility heel moeilijk te vinden, moest uit een (Portugees) HP installatiepakket worden gehaald en werkte alleen onder DOS. En dan ook niet op een HP Pentium 4, maar wel op een AMD Phenom X3 met Asrock bord.

Ik heb ook de SuperDisk Format Utility onder Windows 98 geprobeerd, zowel met de USB als IDE drive. Ook daarmee mislukte het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n vermoeden is dat als je fouten hebt op meerdere nieuwe diskettes / schijven, dat het eerder aan het loopwerk ligt dan aan de schijven zelf. Of er moet echt een bekend probleem zijn met een bepaalde merk / type diskettes.

Maar het is een vermoeden. Misschien een voorzichtige schoonmaak- en smeerbeurt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hier inmiddels de familie Cx486DRx2 xx/yyGP vrijwel compleet gekregen (al mist de 16/32 versie nog wel maar die ben ik in het wild nog niet tegengekomen).
Bij de 33/66 versie ook nog eens een originele doos. Niet in prefecte staat maar gezien de zeldzaamheid al blij dat ik überhaupt een 33/66 versie gevonden heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nclfrCG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tG3JDRV.jpg

Met z'n familie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3aZxYge.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-07-2024 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Eigenlijk (zo'n beetje) het zelfde idee als de Overdrive; een nieuwere gen CPU op een oudere socket.

Zit alleen een beetje te kijken bij die 386SX upgrade methode... op de afbeelding is het zo'n vast gesoldeerde 386 (wat ik ook had), en daar moet je dan de CPU bovenop drukken? Lijkt me een beetje raar qua contact pinnen en dat soort dingen, of gebruikten ze beide upgrade dezelfde verpakking maar een andere CPU?

Want ik denk als ik een 486 bovenop de 386 druk dat ik een flits, een vonk, wat rook, veel stank, en een kapot moederbord en 2 kapotte processors heb (en misschien de stoppen eruit :+ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44

frapex

got r00t

Josefien schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:47:
De game (80MB) erop zetten duurde 20-30min met een interne IDE drive :o
Het wegschrijven van data met een snelheid van +/- 68 KiB/sec is wel extreem langzaam, volgens Canb2016: Special 1 – LS-120 & Zip250 Drives, LS-240 Disk & Benchmarks zou het wegschrijven van data toch wel met meer dan 200 KiB/sec moeten gaan. Of was er sprake van veel kleine bestandjes en stond de (write) cache uit?
BlueTooth76 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:01:
M'n vermoeden is dat als je fouten hebt op meerdere nieuwe diskettes / schijven, dat het eerder aan het loopwerk ligt dan aan de schijven zelf. Of er moet echt een bekend probleem zijn met een bepaalde merk / type diskettes.

Maar het is een vermoeden. Misschien een voorzichtige schoonmaak- en smeerbeurt?
En wellicht dat, na al die jaren, de magnetische coating los komt van de Mylar disk. Dat blijft dan aan de lees/schrijf-koppen zitten. En natuurlijk de elco's controleren, die hebben ook niet het eeuwige leven.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:37:
Eigenlijk (zo'n beetje) het zelfde idee als de Overdrive; een nieuwere gen CPU op een oudere socket.

Zit alleen een beetje te kijken bij die 386SX upgrade methode... op de afbeelding is het zo'n vast gesoldeerde 386 (wat ik ook had), en daar moet je dan de CPU bovenop drukken? Lijkt me een beetje raar qua contact pinnen en dat soort dingen, of gebruikten ze beide upgrade dezelfde verpakking maar een andere CPU?

Want ik denk als ik een 486 bovenop de 386 druk dat ik een flits, een vonk, wat rook, veel stank, en een kapot moederbord en 2 kapotte processors heb (en misschien de stoppen eruit :+ ).
De Cx486DRx2 xx/yyGP serie die de 386DX vervangt heeft gewoon pootjes, dus dat is een kwestie van "oude eruit, nieuwe er in".

En heb je een bord met een gesoldeerde 386DX dan zit er vaak wel een upgrade-socket op waarmee je de on-board uitschakelt.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-07-2024 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@BlueTooth76 Ja de upgrade sockets ken ik wel. Maar op de afbeelding op het doosje van de processor die je daar hebt lijkt het net alsof ze een CPU bovenop de gesoldeerde CPU drukken, en dat leek me raar.

Goed, kan ook zijn dat ze in de illustratie een socket náást de main-cpu bedoelen, maar is mij niet helemaal duidelijk ... vandaar.

Getekende illustraties kunnen soms wat verwarrend zijn, had ik toen ook met m'n Zalman koeler voor m'n S423 P4, hadden ze illustraties van de installatie van zowel socket 423 als socket A wisselend door elkaar waardoor ik beter af was om helemaal niet de handleiding te kijken maar naar eigen inzicht de schroeven en spacers te plaatsen :P (dan had ik het waarschijnlijk in 1x goed gedaan).

EDIT

Zit wat te Googlen naar die 386 > 486 upgrade kits. Maar er zijn dus wél upgrades die je op je gesoldeerde 386 drukt, dus echt een 486 bovenop je gesoldeerde 386 drukt. Gaaf, wist niet dat dat ook zo kon.
(afbeelding plaatsen laat ik maar achterwege, vanwege mogelijk hot-linken wat sommige sites niet leuk vinden, en... ik vertrouw niet alle sites waar die dingen op staan :+ )

Was overigens ook van Cyrix, grappig ding, dat je die nog niet hebt joh @BlueTooth76 >:) ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Nemesizz op 05-07-2024 19:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:11:
@BlueTooth76 Ja de upgrade sockets ken ik wel. Maar op de afbeelding op het doosje van de processor die je daar hebt lijkt het net alsof ze een CPU bovenop de gesoldeerde CPU drukken, en dat leek me raar.

Goed, kan ook zijn dat ze in de illustratie een socket náást de main-cpu bedoelen, maar is mij niet helemaal duidelijk ... vandaar.

Getekende illustraties kunnen soms wat verwarrend zijn, had ik toen ook met m'n Zalman koeler voor m'n S423 P4, hadden ze illustraties van de installatie van zowel socket 423 als socket A wisselend door elkaar waardoor ik beter af was om helemaal niet de handleiding te kijken maar naar eigen inzicht de schroeven en spacers te plaatsen :P (dan had ik het waarschijnlijk in 1x goed gedaan).
Bij die SX druk je hem inderdaad er op
.
Bij de DX (de versie die ik heb) trek je de oude CPU er eerst uit of je stopt deze in de upgrade socket.
Dat hangt van het bord af ;)
EDIT

Zit wat te Googlen naar die 386 > 486 upgrade kits. Maar er zijn dus wél upgrades die je op je gesoldeerde 386 drukt, dus echt een 486 bovenop je gesoldeerde 386 drukt. Gaaf, wist niet dat dat ook zo kon.
(afbeelding plaatsen laat ik maar achterwege, vanwege mogelijk hot-linken wat sommige sites niet leuk vinden, en... ik vertrouw niet alle sites waar die dingen op staan :+ )

Was overigens ook van Cyrix, grappig ding, dat je die nog niet hebt joh @BlueTooth76 >:) ;)
Die zijn best lastig te vinden.
Heb wel zoekacties staan maar vaak vragen ze de hoofdprijs of ik ben te laat }:O

Het grote voordeel van een niet complete verzameling is dat je nog wat te verzamelen hebt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41
BlueTooth76 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:25:
[...]

Ja, ik dacht zelfs als SX2 maar "floating point" is volgens CPU-world.com wel "integrated".

Vandaag nog wat leuks binnengekregen (waar hebben we dat eerder gelezen? :+ )

Het leek me wel leuk om enkele CPU's in een socket te kunnen showen in de vitrine.
Wat doe je dan? Sockets zoeken...
Dat kan makkelijker (stapeltrays en geprint :)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhYsMbEPj0JNvGU7w7F_OCFVfnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpNnQQDzZZMlyrmndrH4Vl0c.jpg?f=fotoalbum_large

PS ze moeten nog schoongemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Acid Vendetta schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Dat kan makkelijker (stapeltrays en geprint :)):

[Afbeelding]

PS ze moeten nog schoongemaakt worden.
Dat is zeker nice!

Al wil ik de nieuwe CPU setjes zoveel mogelijk in de originele trays hebben hier, omdat het nu eenmaal zo aangeleverd werd in die tijd (als je geen retail variant had / bestelde).

En de sockets zijn natuurlijk meer een aardigheidje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
BlueTooth76 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:01:

De 3 schijven die ik testte waren niet nieuw, maar hooguit 1x beschreven en misschien 2-3x gelezen.

Ik heb 2 interne drives, 2 USB en 1 parallelle drive geprobeerd. Ik denk dat het probleem dan toch in de schijfjes zit.
frapex schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:46:
[...]

Het wegschrijven van data met een snelheid van +/- 68 KiB/sec is wel extreem langzaam, volgens Canb2016: Special 1 – LS-120 & Zip250 Drives, LS-240 Disk & Benchmarks zou het wegschrijven van data toch wel met meer dan 200 KiB/sec moeten gaan. Of was er sprake van veel kleine bestandjes en stond de (write) cache uit?

[...]

En wellicht dat, na al die jaren, de magnetische coating los komt van de Mylar disk. Dat blijft dan aan de lees/schrijf-koppen zitten. En natuurlijk de elco's controleren, die hebben ook niet het eeuwige leven.
Ik vond het ook wel erg traag. 473 files waren het. Sommige groot, sommige klein. De 2e helft v/d transfer ging iets sneller, maar was alsnog trager dan ik me kan herinneren. Maar ja... de eerste poging mislukte door een cyclische redundantiefout waarna ik het schijfje formatteerde en er 4 bad sectors tevoorschijn kwamen. Ik had het idee dat het schijfje niet heel goed meer was.

De PC draaide op Windows XP, volgens mij staat de schrijfcache dan standaard uit voor wisselbare media?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Josefien schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:28:
[...]

De 3 schijven die ik testte waren niet nieuw, maar hooguit 1x beschreven en misschien 2-3x gelezen.

Ik heb 2 interne drives, 2 USB en 1 parallelle drive geprobeerd. Ik denk dat het probleem dan toch in de schijfjes zit.
Ah, ok. Ik had om een of andere reden het idee dat het om 1 drive ging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 17:31
Prachtig om te zien dat dit topic nog steeds goed loopt! Ik had in 2014 een retro computer, deze uiteindelijk weg gedaan. Toch een beetje spijt van. Nu het volgende systeem in elkaar gezet. Loopt als een zonnetje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1kNdUK9yvTDVtX3y7WhfHQ3HgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnSASY8h1ZuJYLUWdt9Wn7xV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GcTUQ1oVF7HgnNfxvtsYjQlUT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0ru77oo1O2CKSvQKQxd3Ms9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPw1HLwSgKx5Gj2glqQXCkxGcEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnVq1p8LH8L9AsCpkZLU5s93.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat velen het in dit topic wel herkennen..

Intel Pentium 4 1.5GHZ Socket 423
Asus P4T
4X 128MB Rambus geheugen
Aopen Geforce 4 TI 4200 64MB
Creative Sound Blaster Audigy
Seagate 160GB HD
Windows 2K

Nog wensen? Jazeker! Ik zou de 512 mb willen vervangen door een 1gb, en ik zou graag een 1,9ghz variant willen. Al is het alleen maar om het te testen!

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kimberly schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:53:
Prachtig om te zien dat dit topic nog steeds goed loopt! Ik had in 2014 een retro computer, deze uiteindelijk weg gedaan. Toch een beetje spijt van. Nu het volgende systeem in elkaar gezet. Loopt als een zonnetje!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Denk dat velen het in dit topic wel herkennen..

Intel Pentium 4 1.5GHZ Socket 423
Asus P4T
4X 128MB Rambus geheugen
Aopen Geforce 4 TI 4200 64MB
Creative Sound Blaster Audigy
Seagate 160GB HD
Windows 2K

Nog wensen? Jazeker! Ik zou de 512 mb willen vervangen door een 1gb, en ik zou graag een 1,9ghz variant willen. Al is het alleen maar om het te testen!
Schaap in wolfskleren 8)

Heel nice, die Audigy is ook een fijn kaartje.

Hier weer een leuke aanwinst erbij, een Pentium II Overdrive met koeler.
De "ultieme" upgrade voor je Pentium Pro systeem ;)

Linkje: https://www.cpu-world.com/CPUs/Pentium-II/Intel-Pentium%20II%20Overdrive%20333%20-%20PODP66X333%20(UBPODP66X333).html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5qtHFQ2.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YDzirhD.jpeg

Hoe dat er zonder koeler uit ziet? Ik had nog een exemplaar zonder koeling liggen dus dan hoef ik niet aan het "slopen":

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zNpsPZA.jpeg

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-07-2024 14:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
frapex schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:46:
[...]

Met één groot bestand van 60MB haalt hij wel 180-195KB/s (Matsushita IDE drive). Bij de kleine bestandjes is 68KB/s veel realistischer. Ik had nu een Windows 7 PC gebruikt, die geeft het weer.

Maar dat schijfje (of de drives) is waarschijnlijk niet betrouwbaar. Van de kleine bestandjes die ik eerdaags erop had gezet, waren er een paar niet meer leesbaar, op een andere drive.
frapex schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Voor het formatteren van de LS-120 schijfjes is er MKELSFMT.EXE (Panasonic drive) en FMTLS120.EXE (Mitsubishi drive). Gebruik je een van die tooltjes voor het formatteren van zo'n defecte disk?
Ik heb mijn Mitsubishi IDE drive gevonden (heb er maar 1) en die FMTLS120.EXE nog eens geprobeerd. Helaas beide schijfjes niet kunnen redden ermee. Het schijfje die 4 bad sectors had werd wel weer soort van goed :)

In de parallelle drive zit blijkbaar ook een Mitsubishi drive, maar die werkt niet met FMTLS120.EXE, waarschijnlijk door de driver v/d bridge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29
ErnstvV schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:21:
Ik vind Linux nog steeds geen goed alternatief voor Windows voor normale gebruikers. Daar waar applicaties op Windows gewoon werken, kan een applicatie op de ene Linux distributie prima werken maar op de andere niet. Ook al meerdere keren na een update van Linux met een niet werken systeem achter gebleven.
Voor een heel groot deel is het gewoon omdat mensen hun leven lang (of zo lang als zij computers gebruiken) Microsoft Windows hebben gebruikt en niets anders kennen. Alles wat dan niet Windows is op een pc, is dan raar. Of dit nu een van de tig Linux distro's is of MacOS. Zelfs ik merk dat, omdat ik ben opgegroeid met MSDos en later Windows 3.11, 95 enzovoorts en alleen de laatste jaren maar zelden Linux gebruik. Het computer gebruik is een gewoon, je doet 99.9% van de zaken zonder na te denken. Kom je ineens in een operating system wat (iets) anders werkt, dan kan je ineens niet op de autopiloot werken en moet je even nadenken, kan het je wat frustreren. "Oh ik maak een screenshot, plak en knip het in MSPaint en voeg het daarna even in een Word bestandje in...". Oh wacht, er is geen MSPaint in Ubuntu en huh, geen Word op Linux?? "Zo kan ik toch niet werken...". Wat de boer niet kent...

Zoiets gebeurt niet/minder wanneer iemand wisselt tussen een pc en een smartphone, want Android werkt b.v. toch heel anders dan Windows. Van een telefoon/smartphone ben je ander gebruik gewend, stel je andere eisen aan.

Wat vaak ook niet helpt zijn de fabrikanten van b.v. laptops. Loopt iets niet lekker op je Windows 10/11 laptopje, ach kijk even op de website van de fabrikant of er nieuwere drivers zijn, even updaten en klaar. Tsja, zet je Linux op je laptop, dan gebeurt het maar al te vaak dat diezelfde grote fabrikant geen Linux drivers heeft voor de ingebouwde audiochip, of de WLAN kaart. Dit zelf ook meegemaakt met mijn relatief recente/highend Asus laptop. En dan ben ik iemand die er nog wel de sport van inziet om het zelf uit te zoeken, maar voor de doorsnee "Henk en Ingrid" voor wie Windows oke werkt, die haken dan al meteen af...waarom zouden die overstappen?

Dit terwijl ik zou durven stellen dat voor de gemiddelde gebruiker, Linux (en dan bedoel ik een redelijk gebruikersvriendelijke als Ubuntu, Mint etc.) net zo prima zou volstaan als Windows. Indien iemand geen voorkennis zou hebben van beiden, zou het net zoveel tijd en moeite kosten om het onder de knie te krijgen. Maar zoals gezegd, vrijwel iedereen heeft van vroeger uit met Windows gewerkt, of pappa/mamma, opa of oma werkte vroeger al met Windows dus krijg je die voorkennis zo mee.

En nee, ik ben absoluut geen Linux fanboy of wat dan ook, ik gebruik het zo nu en dan (zakelijk meestal) en ook ik ben eigenlijk te lui om mijn dagelijkse pc/laptop om te zetten naar Linux, maar het wordt wel steeds interessanter hoofdzakelijk omdat Windows steeds irritanter/frustrerende wordt; Win8 startscherm debacle, always online en Microsoft account nodig, reclame en telemetry sinds Win 10, letterlijke spyware met Recall in Win 11. Ik ga de switch wel maken voor mn dagelijkse pc/laptop, heb er op dit moment alleen de tijd niet voor. Voor oude, niet Steam, games die ik soms speel hoef ik geen Windows op mn main pc te hebben...daar heb ik een klein legertje aan retro pc's voor met periodiek correcte hardware en Windows versie. Het kleine beetje gaming waar ik nu tijd voor heb doe ik ook op een van die pc's (Win 95, XP of 7).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Schaap in wolfskleren 8)

Heel nice, die Audigy is ook een fijn kaartje.

Hier weer een leuke aanwinst erbij, een Pentium II Overdrive met koeler.
De "ultieme" upgrade voor je Pentium Pro systeem ;)

Linkje: https://www.cpu-world.com/CPUs/Pentium-II/Intel-Pentium%20II%20Overdrive%20333%20-%20PODP66X333%20(UBPODP66X333).html

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe dat er zonder koeler uit ziet? Ik had nog een exemplaar zonder koeling liggen dus dan hoef ik niet aan het "slopen":

[Afbeelding]
Die staat ook nog op mijn wishlist. Mooie aanwinst zeg!

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
Moi_in_actie schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:16:
[...]

Voor een heel groot deel is het gewoon omdat mensen hun leven lang (of zo lang als zij computers gebruiken) Microsoft Windows hebben gebruikt en niets anders kennen. Alles wat dan niet Windows is op een pc, is dan raar. Of dit nu een van de tig Linux distro's is of MacOS. Zelfs ik merk dat, omdat ik ben opgegroeid met MSDos en later Windows 3.11, 95 enzovoorts en alleen de laatste jaren maar zelden Linux gebruik. Het computer gebruik is een gewoon, je doet 99.9% van de zaken zonder na te denken. Kom je ineens in een operating system wat (iets) anders werkt, dan kan je ineens niet op de autopiloot werken en moet je even nadenken, kan het je wat frustreren. "Oh ik maak een screenshot, plak en knip het in MSPaint en voeg het daarna even in een Word bestandje in...". Oh wacht, er is geen MSPaint in Ubuntu en huh, geen Word op Linux?? "Zo kan ik toch niet werken...". Wat de boer niet kent...

Zoiets gebeurt niet/minder wanneer iemand wisselt tussen een pc en een smartphone, want Android werkt b.v. toch heel anders dan Windows. Van een telefoon/smartphone ben je ander gebruik gewend, stel je andere eisen aan.

Wat vaak ook niet helpt zijn de fabrikanten van b.v. laptops. Loopt iets niet lekker op je Windows 10/11 laptopje, ach kijk even op de website van de fabrikant of er nieuwere drivers zijn, even updaten en klaar. Tsja, zet je Linux op je laptop, dan gebeurt het maar al te vaak dat diezelfde grote fabrikant geen Linux drivers heeft voor de ingebouwde audiochip, of de WLAN kaart. Dit zelf ook meegemaakt met mijn relatief recente/highend Asus laptop. En dan ben ik iemand die er nog wel de sport van inziet om het zelf uit te zoeken, maar voor de doorsnee "Henk en Ingrid" voor wie Windows oke werkt, die haken dan al meteen af...waarom zouden die overstappen?

Dit terwijl ik zou durven stellen dat voor de gemiddelde gebruiker, Linux (en dan bedoel ik een redelijk gebruikersvriendelijke als Ubuntu, Mint etc.) net zo prima zou volstaan als Windows. Indien iemand geen voorkennis zou hebben van beiden, zou het net zoveel tijd en moeite kosten om het onder de knie te krijgen. Maar zoals gezegd, vrijwel iedereen heeft van vroeger uit met Windows gewerkt, of pappa/mamma, opa of oma werkte vroeger al met Windows dus krijg je die voorkennis zo mee.

En nee, ik ben absoluut geen Linux fanboy of wat dan ook, ik gebruik het zo nu en dan (zakelijk meestal) en ook ik ben eigenlijk te lui om mijn dagelijkse pc/laptop om te zetten naar Linux, maar het wordt wel steeds interessanter hoofdzakelijk omdat Windows steeds irritanter/frustrerende wordt; Win8 startscherm debacle, always online en Microsoft account nodig, reclame en telemetry sinds Win 10, letterlijke spyware met Recall in Win 11. Ik ga de switch wel maken voor mn dagelijkse pc/laptop, heb er op dit moment alleen de tijd niet voor. Voor oude, niet Steam, games die ik soms speel hoef ik geen Windows op mn main pc te hebben...daar heb ik een klein legertje aan retro pc's voor met periodiek correcte hardware en Windows versie. Het kleine beetje gaming waar ik nu tijd voor heb doe ik ook op een van die pc's (Win 95, XP of 7).
Ik gebruik Linux al jaren als primair besturingssysteem en toch vind ik dat op bepaalde punten gebruikersvriendelijkheid op Linux slecht is. Een ervan is zodra de software die je nodig hebt niet meegeleverd zit in de repository. Dan is het een heel gedoe om het aan de gang te krijgen. Zelfs AppImages blijken niet altijd te werken op alle distro's.

En als je van iets een andere/oudere versie nodig hebt dan in de repository is het helemaal ellende. Vaak werkt dit helemaal niet door allerlei afhankelijkheden.

Oude software/games waar vroeger een Linux-versie van is, werkt ook niet meer op een moderne distro. Voorbeeld is de commerciële versie van Tuxracer. Die kwam met een versie voor Windows en Linux op de CD, maar tegenwoordig kan je op Linux alleen de Windows versie in Wine draaien...

Ook hardware-ondersteuning die niet out-of-the-box aanwezig is, is vaak ellendig om toe te voegen, als het al lukt.

Die parallelle LS-120 waar ik het boven over had, die had ik bijv. 15 jaar geleden op Linux geprobeerd. Ja, er zat een driver ingebakken en hij werd herkent, maar door een bug niet bruikbaar en nergens was een fix. Sowieso werkt LS-120 heel slecht onder Linux, ook de IDE drives, zowel 15 jaar geleden als nu. Onder Windows 10 werkt hij beter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29
Josefien schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Ik gebruik Linux al jaren als primair besturingssysteem en toch vind ik dat op bepaalde punten gebruikersvriendelijkheid op Linux slecht is. Een ervan is zodra de software die je nodig hebt niet meegeleverd zit in de repository. Dan is het een heel gedoe om het aan de gang te krijgen. Zelfs AppImages blijken niet altijd te werken op alle distro's.

En als je van iets een andere/oudere versie nodig hebt dan in de repository is het helemaal ellende. Vaak werkt dit helemaal niet door allerlei afhankelijkheden.

Oude software/games waar vroeger een Linux-versie van is, werkt ook niet meer op een moderne distro. Voorbeeld is de commerciële versie van Tuxracer. Die kwam met een versie voor Windows en Linux op de CD, maar tegenwoordig kan je op Linux alleen de Windows versie in Wine draaien...

Ook hardware-ondersteuning die niet out-of-the-box aanwezig is, is vaak ellendig om toe te voegen, als het al lukt.

Die parallelle LS-120 waar ik het boven over had, die had ik bijv. 15 jaar geleden op Linux geprobeerd. Ja, er zat een driver ingebakken en hij werd herkent, maar door een bug niet bruikbaar en nergens was een fix. Sowieso werkt LS-120 heel slecht onder Linux, ook de IDE drives, zowel 15 jaar geleden als nu. Onder Windows 10 werkt hij beter...
Jij hebt zo te horen aanzienlijk meer ervaring met Linux en het zal zeker geen "sunshine and rainbows" de hele tijd zijn. Maar bepaalde backwards compatibility issues bestaan/bestonden ook op het Windows platform. Heel wat van de oude games die ik in het Windows 98 en XP tijdperk speelde, werken niet meer op Windows 7, 8, 10 of 11. Een van de meest bekende issues is dat oude games, wanneer ze iets met multiplayee deden, dit vroeger vaak via t IPX protocol deden in plaats van TCP. IPX wordt allang niet meer ondersteund op Windows dus helaas. Er is wel een tooltje IPXWrapper en dat kan soms werken, maar vaak ook niet.
En je hebt tegenwoordig met Windows, zoals ik eerder noemde, al het gedoe met verbonden zijn aan een Microsoft account en de hele telemetry.

Zo heeft ieder OS wel z'n issues en ik denk ook wel dat bijna alle Linux distro's nog altijd wat minder "polished" zijn dan b.v. een Windows 10 of MacOS. Maar toch denk ik dat de gemiddelde gebruiker met elke van de OSen prima uit de voeten zou kunnen. Webbrowsen, tekstverwerken, muziek luisteren en films/series kijken, wat foto en video editen, gamen, wat programmeren...het kan met eenieder OS mits je even de ervaring opdoet welke software je nodig hebt.

Dat wat je benoemd over hardware ondersteuning onder Linux, dat is in lijn wat ik voorheen ook benoemde omtrent mijn Asus laptop. Drivers voor de audiochip of keyboard shortcuts waren er niet, dus via via zoeken uitgekomen op wat software en ja dat werkte vrij goed...met wat gepriegel. Maar dit zou prima opgelost kunnen worden door die fabrikanten, als zij naast Windows ook Linux drivers zouden uitbrengen.

Maar goed, als ik later dit jaar weer eens wat vrije tijd heb ga ik weer vrolijk Linux op mn laptop zetten en ook eens op werk pc (lees: remoting client) thuis. Vanaf komend jaar krijgen we op t werk ook de optie tot Linux VMs in de standaard uitrollen, daar ga ik er ook zeker een van aanvragen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Van ongeveer 1996 t/m 2001 werkte ik (in het begin als stagiair) bij een computerwinkel / kantoorhandel / IT-bedrijf, waar we ook een klant hadden die kasregisters aan met name de horeca leverde.

Dus ik ging wel eens een dagje mee met een service medewerker omdat hij veel verstand had van de software zelf en ik wat meer van het OS, netwerken en hardware. Die medewerker was tevens de programmeur dus hij kende de ins en outs van het pakket (waardoor ik me soms wel eens wat nutteloos voelde als ik mee was maar er eigenlijk niet zoveel te doen was). Het kasregisterbedrijf is niet zoveel later overgenomen door een grotere partij maar ik zag onlangs dat hij er nog steeds werkt.

Het pakket draaide in DOS, was (zover ik me herinner) geschreven in een Pascal variant en gebruikte Lantastic als er meerdere kassa's in een bedrijf waren. Van internettoegang was geen sprake en de meeste netwerken waren nog COAX met BNC stekkers en IPX/SPX als netwerkprotocol.

Dus ik moest nog wel eens een kabel splitten, verlengen, een onderbreking vinden of ergens een nieuwe stekker op krimpen. Goede oude tijd, zullen we maar zeggen? ;)

De kassasystemen hadden uiteraard niet zulke hoge eisen, dus we stopten daar de goedkoopste CPU's in die we konden vinden en de laatste CPU's die ik me kan herinneren waren de Cyrix III / VIA C3 CPU's.

In die tijd kregen we de CPU's gewoon op trays of in kartonnen ESD-doosjes binnen maar in retail verpakking heb ik ze nooit gezien.

Dus dat maakt dit juist wel een leuke aanwinst.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iRvZdxk.jpeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

En zowaar het doosje los gemaakt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:07:
En zowaar het doosje los gemaakt ;)
Deze was al open ;) Als er folie omheen zat, bleef het een variant op Schrödingers CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-07-2024 17:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, retail verpakkingen zijn voor mensen die niet zelf bouwen, maar meer die de boel al hebben en upgraden. Waarom je zou willen upgraden naar de traagste cpu is mij een raadsel. Dus niet heel gek dat die dingen in het wild kennelijk niet heel veel voorkwamen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Gaaf, die boxed C3! Die zie je inderdaad niet dagelijks :)

Zit daar nou nog de originele thermische klei koelpasta op dat koelertje?
Dan is ie vast niet gebruikt voor mining :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 66 ... 87 Laatste