Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 65 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:44
InjecTioN schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:10:
[...]

Nice! Die heb ik op marktplaats voorbij zien komen. Klopt dat? :p

Ik heb ook zitten twijfelen, omdat ik na al die tijd nog geen Slot A systeem in mijn assortiment heb kunnen krijgen. Ik ben benieuwd! Het is een Fujitsu-Siemens OEM computer (althans, de behuizing), dus dat fascineert ook al (AMD leek toen nog aardig interessant voor OEM’s).
Nee staat hier ongebruik op het werk met een CRT scherm die ik binnenkort mee mag nemen. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:41:
[...]

CLI is nog altijd meest efficiente manier om meeste dingen te doen. NC was voor files kopieeren nuttig, maar verder voor het opstarten van DOS games alleen maar een hindernis.

[...]

Mijn eerste grafische omgeving met een muis was OS/2 1.1 die we anno 1988 kregen. Het was geweldig mooi! Het was voor textverwerken met DisplayWrite 4 vele malen beter (want WYSIWYG) dan WordPerfect 4.2, maar voor die taken heb ik Google Docs en MS Office 365 die het vele malen beter doen onder Windows 11. Wat ik niet onder Win11 kan doen is leuk DOS gamen (en ja, DOSbox doet veel, maar heeft niet de diversiteit aan rare geluids- en grafische opties die ik in hardware heb), dus daarvoor is zo'n oud ding wel nuttig. En daar voegt OS/2 of Win3.x niets aan toe, ook niet als OS/2 onder Warp volledige DOS compatibility had en ook niet met Win3.x die op DOS draaide.
code:
1
2
3
C:>
C:> cd games\doom2
C:\GAMES\DOOM2> doom2

Is nog altijd toereiken en sneller dan eerst Windows (of OS/2) opstarten en dan klikken op Doom2 icoontje.
Op mijn XT was mijn eerste grafische schil Neomenu. Kent iemand die nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een van de vele menu programma 's :)
Eenvoudig van opzet, licht in geheugen gebruik en toch kon je ze veelzijdig maken!

Ik was meer met Xtree Pro bezig.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:18
Zo ik heb even de batterij vervangen, hielp niets. Om dat de laptop toch open lag heb ik de hdd eruit gehaald en aan een dock gehangen. Hij wordt niet eens herkent in schijfbeheer, en ik hoor ook totaal geen geluid. Voor de zekerheid een 40 gb ide schijfje aan de dock gehangen, die deed het meteen vlekkeloos.

Dus ik ga maar een cf+adapter kopen. Liefst in een NLse webshop, dan hoef ik niet lang te wachten :p

Contactspray kan ik nog proberen, maar waar moet ik dan spuiten? Op de pinnen van de hdd?

Edit: hij gaat nu met harde schijf erin helemaal niet meer aan. Zonder hdd start de laptop wel.

Dit is overigens de plek waar de hdd zat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toAWhYSR_V7yugJS6WS2k_qhE2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c9XOBmZtGYfNEaP2h7skhjz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door dennis_rsb op 30-05-2024 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Ultraman schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Flink wat uren van mijn middelbare schooltijd besteed op een Z80 "machine". Namelijk mijn Ti83+ rekenmachine (en ik heb hem nog!). BASIC programma's en zelfs twee kleine assembly brouwseltjes voor gemaakt. Ik ben er die dag :)
Gezellig! Ik zal kijken of Cybersteef er dan ook is ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dennis_rsb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:10:
Zo ik heb even de batterij vervangen, hielp niets. Om dat de laptop toch open lag heb ik de hdd eruit gehaald en aan een dock gehangen. Hij wordt niet eens herkent in schijfbeheer, en ik hoor ook totaal geen geluid. Voor de zekerheid een 40 gb ide schijfje aan de dock gehangen, die deed het meteen vlekkeloos.

Dus ik ga maar een cf+adapter kopen. Liefst in een NLse webshop, dan hoef ik niet lang te wachten :p

Contactspray kan ik nog proberen, maar waar moet ik dan spuiten? Op de pinnen van de hdd?

Edit: hij gaat nu met harde schijf erin helemaal niet meer aan. Zonder hdd start de laptop wel.

Dit is overigens de plek waar de hdd zat.[Afbeelding]
Recht in de gaatjes waar de pinnetjes van de disk in moeten steken. En daarna de disk direct erin steken.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:16:
[...]

Nee staat hier ongebruik op het werk met een CRT scherm die ik binnenkort mee mag nemen. oOo
Dan was het toevallig hetzelfde type. Erg interessant spul! 8)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jimh307 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Het zal toen heel neo zijn geweest :+

Die van mij was gewoon zelf gebouwd in batch scripting :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@InjecTioN even terugkoppeling.

Gedaan wat jij zei, hielp niet. Daarna de printplaat van de hdd ook ingespoten. Daarna even laten drogen en proberen. Helaas is het issue er nog.

Dus er blijven 2 opties over; defect moederbord (specifiek de hdd controller) of de hdd zelf. Ik ga een der dagen internet afzoeken voor cf+converter. Dat is het laatste wat ik kan proberen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:53:
@InjecTioN even terugkoppeling.

Gedaan wat jij zei, hielp niet. Daarna de printplaat van de hdd ook ingespoten. Daarna even laten drogen en proberen. Helaas is het issue er nog.

Dus er blijven 2 opties over; defect moederbord (specifiek de hdd controller) of de hdd zelf. Ik ga een der dagen internet afzoeken voor cf+converter. Dat is het laatste wat ik kan proberen :p
Een verlopen tantaaltje is zo gebeurd, dus dat zou je kunnen nalopen. Helaas zie je dat niet altijd. Dat de schijf ook niks doet in de usb hub zou voor mij de pijl ook zeker op de schijf zelf richten. Mogelijk is het stiction en dat zie je niet aan de buitenkant.

Voor die cf converter zou je bij Ali terecht kunnen, die heeft ook Europese opslagloodsen om binnen een week te kunnen leveren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

jimh307 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:11:
[...]

QuikMenu!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Ik zag in kringloopwinkels in Enschede vandaag wat retro liggen, niet gekocht echter omdat ik het niet kan gebruiken. Maar misschien wil iemand hier het wel hebben :)

Bij Het Goed twee 5,25" harde schijven (€20 p/s) waarvan eentje 20MB :P en 2 seriële muizen (€17 p/s):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yXliDWWl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vrEa0lel.jpg

Bij Kringloop Enschede lagen ook 2 HDD's 3,5" full-height. Eentje was een 2GB SCSI schijf. En ook nog 2 diskettestations 3,5".
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iK1gZ1fl.jpg

Bij Het Goed in Deventer lag nog een nVidia GeForce FX 5500 AGP kaart met DVI, maar die is weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 20-09 22:49
Josefien schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:34:
Bij Kringloop Enschede lagen ook 2 HDD's 3,5" full-height. Eentje was een 2GB SCSI schijf. En ook nog 2 diskettestations 3,5".
Kanonne wat een geld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@DieAnder Bij die hdd staat 25 euro ONGETEST. Absurde prijzen, zeker als het ongetest is. Ik was laatst bij een kringloper, daar stond een oude laptop (ik denk uit mid jaren 90) en dan vragen ze doodleuk 40 (of 45, ik weet t niet meer) euro en er staat bij ongetest. Én zover ik zag zat er ook niet eens een adapter bij. En met een beetje pech kun je het ook niet terug brengen (die kans is vrij groot dat dat niet kan denk ik zelfs)

Afzetterij noem ik het gewoon

Soms denk ik dat sommige mensen redeneren ¨noem het vintage, noem het retro, en mensen zijn bereid flink wat knaken uit te geven¨

[ Voor 4% gewijzigd door dennis_rsb op 01-06-2024 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:37:
@DieAnder Bij die hdd staat 25 euro ONGETEST. Absurde prijzen, zeker als het ongetest is. Ik was laatst bij een kringloper, daar stond een oude laptop (ik denk uit mid jaren 90) en dan vragen ze doodleuk 40 (of 45, ik weet t niet meer) euro en er staat bij ongetest. Én zover ik zag zat er ook niet eens een adapter bij. En met een beetje pech kun je het ook niet terug brengen (die kans is vrij groot dat dat niet kan denk ik zelfs)

Afzetterij noem ik het gewoon

Soms denk mensen ¨noem het vintage, noem het retro, en mensen zijn bereid flink wat knaken uit te geven¨
En juist omdat er interesse voor is vragen ze veel geld. Overal een slaatje uitslaan in mens eigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@jimh307 I know, maar gelukkig zijn er meer kanalen dan alleen kringlopers :P

Overigens, soms kom ik wel leuke dingen tegen voor een goede prijs bij een kringloper. Laatst gesealde nashua diskettes voor 2,5. En een microsoft joystick voor 3,5 euro.

Maar goed alles beter dan dat het bij de milieustraat beland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
De prijzen verschillen per kringloop nogal, zelfs die van dezelfde keten. CD/DVD branders bijv. (zocht onlangs oude exemplaren om te testen welke goede PS1 games konden branden) bij de ene zijn ze 1-3 euro p/s, bij een ander 5 en eentje wilde er 6,50 voor hebben, ongetest.

Ook complete PC's lopen los. Ik heb i3-3xxx met 8GB RAM gezien voor €33,- maar ook oude Athon64 voor €55,- :P

Misschien erger nog, de meeste kringlopers verkopen überhaupt geen computer(onderdelen), die worden bij binnenkomst al afgevoerd omdat ze slecht verkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Josefien schreef op zondag 2 juni 2024 @ 01:46:
De prijzen verschillen per kringloop nogal, zelfs die van dezelfde keten. CD/DVD branders bijv. (zocht onlangs oude exemplaren om te testen welke goede PS1 games konden branden) bij de ene zijn ze 1-3 euro p/s, bij een ander 5 en eentje wilde er 6,50 voor hebben, ongetest.
Kijk eens naar de Pioneer DVR108BK. Alles wat ik daarmee brand op 4x werkt in oude drives. Zelfs in oude single-speed drives uit begin jaren 90 :). Moet wel zeggen: speed is everything; hoe lager hoe beter. Media is minder belangrijk, gewoon standaard groenige cyan CD’tjes. Hoe duurder het schijfje (met allerlei speciale long life technieken, AZO blue e.d.) hoe lager de kans dat het werkt.
Ook complete PC's lopen los. Ik heb i3-3xxx met 8GB RAM gezien voor €33,- maar ook oude Athon64 voor €55,- :P

Misschien erger nog, de meeste kringlopers verkopen überhaupt geen computer(onderdelen), die worden bij binnenkomst al afgevoerd omdat ze slecht verkopen.
Onze Dorcas kringloop (die erg goed loopt, altijd druk) is daar heel scherp op. Goede prijzen, eigenlijk alleen laptops en er moet minimaal fatsoenlijk Windows 10 op draaien. Alles moet ook werken, ongeacht welk apparaat. Er mag dus niet een knopje of functie opzitten die niet werkt. Prijzen zijn altijd goed.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Thandor schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:04:
[...]
Kijk eens naar de Pioneer DVR108BK. Alles wat ik daarmee brand op 4x werkt in oude drives. Zelfs in oude single-speed drives uit begin jaren 90 :). Moet wel zeggen: speed is everything; hoe lager hoe beter. Media is minder belangrijk, gewoon standaard groenige cyan CD’tjes. Hoe duurder het schijfje (met allerlei speciale long life technieken, AZO blue e.d.) hoe lager de kans dat het werkt.
Ik heb de voorloper ervan, de Pioneer DVR-107DB, destijds voor 2,50 op Marktplaats gevonden en is inderdaad een goede :D En paar weken terug ook een DVR-MCC die onderhuids gebaseerd zou zijn op een DVR-108 in een kringloop voor 1,- gevonden die ook goed is.

DVR-111 is daarentegen slecht.

De NEC ND-3550A is ook top. Maar de AD serie niet meer.

Die AZO's zijn wat moeilijker te lezen voor een PS1. Ik heb nu oude Sony 48x CD-R's die goed werken, destijds 150st gratis van MP. Ook Platinum en Philips 52x destijds voor een paar euro 50st zijn goed.

Sommige zweren bij CMC Pro/Taiyo Yuden schijfjes voor PS1. Die worden schijnbaar vaker geaccepteerd ook als je ze met een slechtere brander brandt. Maar ze zijn duur/moeilijk te verkrijgen.

PS1's hebben het probleem dat de audio of FMV's gaan stotteren als je CD's erin doet die met een moderne of slechte brander zijn gebrandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Thandor schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:04:
[...]
Onze Dorcas kringloop (die erg goed loopt, altijd druk) is daar heel scherp op. Goede prijzen, eigenlijk alleen laptops en er moet minimaal fatsoenlijk Windows 10 op draaien. Alles moet ook werken, ongeacht welk apparaat. Er mag dus niet een knopje of functie opzitten die niet werkt. Prijzen zijn altijd goed.
Dit zijn wel de winkelketens waar ik blij van word. Ik vind het heel positief om te zien dat er een grote markt is voor second hand. Mensen met een krap(pere) beurs zullen er echt blij mee zijn én je bespaard het milieu ook nog eens.

Goed bezig (y)

PS: Onze vroegere hond heette Dorcas :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Woah! Kijk 'm eens sexy zijn O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb0doeJ--z0ESu_VNWaAk-60zV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHwHP51X6ByAycbMc19ggvsI.jpg?f=fotoalbum_tile

@DoubleDutch Je bent een held! :D *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]

Kapjes compleet!
Netjes hoor :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Kapjes compleet!
Netjes hoor :D
Precies! :D Op die manier krijg ik toch wel een erg voldaan gevoel over het apparaat. Nu heb ik 2 volledig werkende, maar bovenal nu ook complete, IBM modellen in de verzameling staan. Genot! <3 B)

Nog even de specs van de IBM 300GL - 6561 - 160:
  • CPU: Intel Celeron Mendocino 433MHz op Slotket adapter (origineel: Pentium II 233MHz MMX - 1st gen Klamath (350nm))
  • Mobo: OEM Moederbord met Intel 440LX (maximaal 66MHz in de huidige configuratie)
  • Mem: 2x 128MB PC100 geheugen
  • VGA: ATi All-in-Wonder Rage128 16MB PCI
  • 3DFX: Creative Labs 3D Blaster Voodoo2 8MB (CT6670)
  • Sound: Creative SoundBlaster AWE64 Value
  • NIC: Realtek 8139 (wordt nog vervangen door een Intel 82559 kaartje oid - iets dat niet zo hard leunt op de CPU)
  • HDD: Originele 4,5GB schijf (plan: upgrade naar een grotere disk)
  • OS: Het OS ben ik ook nog over aan het twijfelen. Wel zijn er op Archive.org een aantal recovery disk -versies te vinden. :) Windows 95/98SE of Windows 2000
Een aantal period-correct upgrades zijn wat dat betreft ook niet mis. Die halen direct het meeste uit het systeem, wat ook echt genieten is! :7

[ Voor 5% gewijzigd door InjecTioN op 02-06-2024 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Precies! :D Op die manier krijg ik toch wel een erg voldaan gevoel over het apparaat. Nu heb ik 2 volledig werkende, maar bovenal nu ook complete, IBM modellen in de verzameling staan. Genot! <3 B)

Nog even de specs van de IBM 300GL - 5651 - 160:
  • CPU: Intel Celeron Mendocino 433MHz op Slotket adapter (origineel: Pentium II 233MHz MMX - 1st gen Klamath (350nm))
  • Mobo: OEM Moederbord met Intel 440LX (maximaal 66MHz in de huidige configuratie)
  • Mem: 2x 128MB PC100 geheugen
  • VGA: ATi All-in-Wonder Rage128 16MB PCI
  • 3DFX: Creative Labs 3D Blaster Voodoo2 8MB (CT6670)
  • Sound: Creative SoundBlaster AWE64 Value
  • NIC: Realtek 8139 (wordt nog vervangen door een Intel 82559 kaartje oid - iets dat niet zo hard leunt op de CPU)
  • HDD: Originele 4,5GB schijf (plan: upgrade naar een grotere disk)
  • OS: Het OS ben ik ook nog over aan het twijfelen. Wel zijn er op Archive.org een aantal recovery disk -versies te vinden. :) Windows 95/98SE of Windows 2000
Een aantal period-correct upgrades zijn wat dat betreft ook niet mis. Die halen direct het meeste uit het systeem, wat ook echt genieten is! :7
Die celly 433 maakt m en flink stukje sneller dan de 233 die er in zat! En dat ram idem, was origineel denk ik 32 of 64MB?
Die LX chipset is trouwens nog wel naar 75 of 83MHz bus te krijgen als IBM de juiste jumpers op het mobo heeft gezet... Dan is een p2-450 of p3-500 misschien ook nog haalbaar!

De hdd is prima voor de basics en zou ik er sowieso als 2e schijf in houden als je gaat upgraden. Een 20GB Seagate met zon rubberen huls is dan wel mooi als er geen 8GB cap op zit!

Voor het OS zou ik lekker voor 98SE gaan.
Dit helpt ook :)
https://www.vogons.org/vi...em%20file%20files#p864265
In post 3 zien de oem bestanden van de Aptiva gelinkt, maar die kun je vast zelf wel opwaarderen naar de 300 specs.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27

Khaine

Python liefhebber

Zag gisteren op een rommelmarkt een interne speaker (5.25" drive bay) in de verpakking nog liggen. Uiteindelijk niet meegenomen maar ik ben benieuwd wat de waarde daarvan zou zijn.Zijn er mensen die die dingen nog in gebruik heeft (afgezien misschien van Clint van LGR :D ).

Merk was volgens mij MPC. Kan er bar weinig over vinden op google images in ieder geval.Heb er ook geen plaatje van geschoten, dus dat maakt het er niet makkelijker op.

[EDIT] - Uit mijn hoofd heette het ding "MPC Internal Micro Speaker" of iets.

[ Voor 8% gewijzigd door Khaine op 02-06-2024 15:53 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
InjecTioN schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]

Dat staat hem goed. ☺️
Had hem voor de zekerheid maar goed verpakt na mijn IBM monitor fiasco. 🫣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Khaine schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:51:
Zag gisteren op een rommelmarkt een interne speaker (5.25" drive bay) in de verpakking nog liggen. Uiteindelijk niet meegenomen maar ik ben benieuwd wat de waarde daarvan zou zijn.Zijn er mensen die die dingen nog in gebruik heeft (afgezien misschien van Clint van LGR :D ).

Merk was volgens mij MPC. Kan er bar weinig over vinden op google images in ieder geval.Heb er ook geen plaatje van geschoten, dus dat maakt het er niet makkelijker op.

[EDIT] - Uit mijn hoofd heette het ding "MPC Internal Micro Speaker" of iets.
Die speakers zijn best gewild, al snap ik niet helemaal waarom. Slecht geluid, amper volume en ongericht...
Het is wel een mooie vulling voor een pc waar je klepjes mist :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MPC stond volgens mij voor Multimedia PC, en was een soort van trademark oid van ik meen Creative. Maar dan in de tijd dat er nog meer het merk soundblaster gevoerd werd ipv creative. Denk tussen de SB pro en SB pro 2 in, ca 1991
Kan me die dingen nog wel herinneren, la g geleden. Werd nooit echt een succes vziw, losse speakers waren makkelijker :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Intern kon je de mini versterker aansluiten op een molex stekker om het geluid nog iets te versterken, zodat het boven de hdd, voeding en cpu fan uit kwam. De 3,5mm plug ging intern door de pc en kwam er aan de achterkant uit, om daar extern op de geluidskaart aan te sluiten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ik hou van goed geluid en heb de Edifier S3000 pro aan mijn systeem hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:29:
Ik hou van goed geluid en heb de Edifier S3000 pro aan mijn systeem hangen.
Die set is net wat luxer dan de gemiddelde computer heeft :')
Ik heb m even opgexocht, mooie speakers!

Dat Labtec setje op mijn hobby tafel is niet veel van bijzonders (integendeel), dat verbleekt bij die S3000 set... maar is nog altijd een flink stuk beter dan die ingebouwde meauque :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Die set is net wat luxer dan de gemiddelde computer heeft :')
Ik heb m even opgexocht, mooie speakers!

Dat Labtec setje op mijn hobby tafel is niet veel van bijzonders (integendeel), dat verbleekt bij die S3000 set... maar is nog altijd een flink stuk beter dan die ingebouwde meauque :p
Ik houd het lekker bij mijn mooie "ESCOM Power Speaker 80W" (zie ook de eerdere post van @BlueTooth76 ). Dat setje heb ik vorig jaar eindelijk (opnieuw) kunnen bemachtigen, nadat ik er mijn hele jeugd mee heb mogen doen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGvvUqEMkfyOntfamPQlBmz6zCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aqp410P5IrN9fmA23tWCy4t.jpg?f=fotoalbum_large

Daar staat overigens alleen mijn AMD K6 bak op aangesloten.

De rest van de retro/vintage gear gaat via een (toen €31,82) cheap mengpaneeltje naar een oude Sony STR-D565 receiver met 2 kleine 5inch drivers/4 Ohm no-name speakers, waar nog prima geluid uit komt. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KRtQOnLfEq_1oZACtxdIsYWT8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pe5DHcJBd62q162kkqRUr0uQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOfErAPEUTHIgw-85BwqloPg9WI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0IIdLpr8EMFx3tVXBvgApcd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27

Khaine

Python liefhebber

Waterbeesje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Die speakers zijn best gewild, al snap ik niet helemaal waarom. Slecht geluid, amper volume en ongericht...
Het is wel een mooie vulling voor een pc waar je klepjes mist :')
Ow, dan had ik ze misschien toch beter mee kunnen nemen :D

Ahwel, live and learn. Er lag ook nog een Radeon 9250 voor een euro of 5 maar ik heb al even geleden het meerendeel van mijn retro spul er uit gegooid en in mijn ruim-woede van nu past geen 12 jaar oude videokaart kopen.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De boel hangt hier aan een setje Harman Kardon Soundsticks 3, plus aan onderstaande retro spul:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEM3_0vet6a2rnx2v_JkWCv-hKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXDPi1p0aMBo96ZZfbmf0E4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Hangen een paartje Philips FB696 plus een paartje Philips FB821 aan (met keuzeselector op de amp).

Kan geen edifier tegenop ;)

Edit: ik zie net dat er op de foto nog de minidisc speler en de cd wisselaar missen, hoort er ook nog bij :)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 03-06-2024 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:32:
De boel hangt hier aan een setje Harman Kardon Soundsticks 3, plus aan onderstaande retro spul:

[Afbeelding]

Hangen een paartje Philips FB696 plus een paartje Philips FB821 aan (met keuzeselector op de amp).

Edit: ik zie net dat er op de foto nog de minidisc speler en de cd wisselaar missen, hoort er ook nog bij :)
Dat is een mooie set ja! Die verwacht je tegen te komen in zo'n toren meubel :D

(En ik zie dat je Lidl fan bent, gezien je gereedschap)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:35:
[...]

Ik houd het lekker bij mijn mooie "ESCOM Power Speaker 80W" (zie ook de eerdere post van @BlueTooth76 ). Dat setje heb ik vorig jaar eindelijk (opnieuw) kunnen bemachtigen, nadat ik er mijn hele jeugd mee heb mogen doen. :)
[Afbeelding]

Daar staat overigens alleen mijn AMD K6 bak op aangesloten.

De rest van de retro/vintage gear gaat via een (toen €31,82) cheap mengpaneeltje naar een oude Sony STR-D565 receiver met 2 kleine 5inch drivers/4 Ohm no-name speakers, waar nog prima geluid uit komt. :9

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat waren fijne setjes voor het geld, destijds.

Weinig retro actie op dit moment.

Krijg wel binnenkort een DX2 40MHz binnen uit 1992.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:30:
[...]

Dat waren fijne setjes voor het geld, destijds.

Weinig retro actie op dit moment.

Krijg wel binnenkort een DX2 40MHz binnen uit 1992.
DX2-40? Niet een DX40 en niet een dx2-50?
Cool :D
K wist niet eens dat ze die slakken hebben gemaakt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:32:

[Afbeelding]

Daar twijfel ik aan. Mijn boxen gaan tot en met 24/192000/2 en als ik dit via Wasapi Exclusive afspeel heb je echt wel bijzonder goed geluid. Als je bij de reviews kijkt van mijn Edifier S3000 pro dan heeft het setje alleen maar 5 sterren. Het zijn geen speakertjes, maar een serieuze audiofiele set. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:09:
[...]

DX2-40? Niet een DX40 en niet een dx2-50?
Cool :D
K wist niet eens dat ze die slakken hebben gemaakt!
Keek er ook van op. Niet echt iets waar je jezelf mee wil tergen dus hij zal in een vitrine belanden ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:42:
[...]

Dat is een mooie set ja! Die verwacht je tegen te komen in zo'n toren meubel :D

(En ik zie dat je Lidl fan bent, gezien je gereedschap)
offtopic:
Pioneer heeft idd ok bijpassende meubels, maar daar is deze te groot en te zwaar voor. Wat je ziet op de foto is al 50+ kilo samen, moet dan dus nog die wisselaar en minidisc bij (al is dat niet het gewicht). Maar 50 kilo op een paar plastic zwenkwieltjes is geen goed idee. en qua volume past het sowieso niet boven elkaar in een stereomeubel. Tenzij jij ergens een meubel van 1,40 hoog weet :+

En vwb de Lidl: ik heb welgeteld 1 parkside machine en dat is de slijptol die je ziet. Ooit gekocht omdat spotgoedkoop en handig - maar nog nooit gebruikt. Voor de rest eigenlijk alleen maar Metabo. Ik ga er vanuit dat ik die over 40 jaar als nog steeds prima functionerend erfstuk kan nalaten :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een SS7 systeem miste ik nog, en deze werd in de regio aangeboden. Aartslelijke No-nonsense behuizing, maar het is dan ook een industriële machine.

IBM 7588 + 586VE SBC, SiS 5589 (meh)
13 slots backplane. Hier kunnen we wel wat geluidskaarten in kwijt. Een ESS AudioDrive ES1868F is een mooi begin. O-)
De op 400MHz tikkende K6-III+ loopt op 210MHz, ik gok dat er een paar dipswitches verkeerd staan. Denk de Embedded / Mobile versie want 2V.

Verder een aantal exotische kaarten waar ik absoluut geen toepassing voor heb. Die DupliDisk kaart is dan wel weer geinig om mee te klooien. :)
XT-IDE misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H_yRVRCFsfq2XRXsyelslCpdnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf5oVK5GbVeYFwkPNT4TCIW5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlv20P8l905wIl9sUUrnDI9Xl_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBXDPJLxeQWECKIHNlCoLZ9u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe38dcooER27kaeAR_D28eLK2bE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLCrzUsKvsLa5B9wJiYu360m.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS6kJ1M5x9-30LcH-n6c-YFcdWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koJG9Og6Cez5W3k6zGQ7koJ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsOyedrPpxogX9yIb17O2uBZcVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VMbF3VeZ6nC1yx2PH4scMUZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-Gwb5dZYz8Trl2-0e3kP4Whg6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdA7pAkl0212JgmgEKgWhCaq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxdRsh-Y-GHCDT1g4kzaXl8ycU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIBqa2fu8PPYgeuPL44P3cZ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbueFseqSKkU9xPxnU3qrGC1n8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbZ2B6IGoxGqbgCnx0MDmgjS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V33L0woNw7045XtndDcr8XkAGJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1u0NsKughKYWqF8LBjqGZiJ.jpg?f=fotoalbum_tile

@BlueTooth76 Je hebt bij nader inzien gelijk. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:58:
Een SS7 systeem miste ik nog, en deze werd in de regio aangeboden. Aartslelijke behuizing, maar het is dan ook een industriële machine.

13 slots backplane. Hier kunnen we wel wat geluidskaarten in kwijt. Een ESS AudioDrive ES1868F is een mooi begin. O-)
De op 400MHz tikkende K6-III+ loopt op 210MHz, ik gok dat er een paar dipswitches verkeerd staan. Denk de Embedded / Mobile versie want 2V.

Verder een aantal exotische kaarten waar ik absoluut geen toepassing voor heb. Die DupliDisk kaart is dan wel weer geinig om mee te klooien. :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Woah! mocht je ooit uitgespeeld zijn, dan houd ik mezelf aanbevolen! Wat een beest! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een SS7 systeem miste ik nog, en deze werd in de regio aangeboden. Aartslelijke behuizing, maar het is dan ook een industriële machine.
Lelijk? Ik vind dat industriële prachtig!
Mooie vondst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De SiS 5598 vind ik persoonlijk niet verkeerd :) het is geen snelheidsmonster maar wel prima stabiel :)
Kan meer ram cachen dan de meeste Intel 430 chipsets en heeft een geïntegreerde VGA opposing (relatief traag door gedeeld geheugen, maar zeer compatible).

Al met al een leuk systeem waarmee je ook sbc's kunt uitwisselen!

[ Voor 11% gewijzigd door Waterbeesje op 04-06-2024 20:17 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Een SS7 systeem miste ik nog, en deze werd in de regio aangeboden. Aartslelijke No-nonsense behuizing, maar het is dan ook een industriële machine.

XT-IDE misschien?

@BlueTooth76 Je hebt bij nader inzien gelijk. :)
Dan vraag ik me toch af of je geen interruptproblemen krijgt met zoveel insteekslots?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

jimh307 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:00:
[...]

Dan vraag ik me toch af of je geen interruptproblemen krijgt met zoveel insteekslots?
Ongetwijfeld, je kunt een hoop devices en poorten disablen zoals de parallelle en seriële poorten, 12 geluidskaarten vanuit een enkele OS is onmogelijk. change my mind
Ook al zou je genoeg base adresses en IRQ's hebben, het is een nachtmerrie om in te richten.
SET BLASTER, ja leuk, welke van de 12? Dan zou je een script (DOS) of tig hardware profielen (modernere Windows) moeten maken.

De ISA bus kan maximaal 11 devices aan.
It is therefore possible to connect up to 6 devices that use one 8-bit IRQ each and up to 5 devices that use one 16-bit IRQ each.
En dan heb je nog DMA.

Nee, die rabbit hole stap ik voorbij. :)

[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 04-06-2024 22:44 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jimh307 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Daar twijfel ik aan. Mijn boxen gaan tot en met 24/192000/2 en als ik dit via Wasapi Exclusive afspeel heb je echt wel bijzonder goed geluid. Als je bij de reviews kijkt van mijn Edifier S3000 pro dan heeft het setje alleen maar 5 sterren. Het zijn geen speakertjes, maar een serieuze audiofiele set. ;)
Geloof ik graag. Maar is natuurlijk wel appels met peren vergelijken. Ik doe een analoge uitgang van mijn (al dan niet retro) pc naar de versterker.
Als ik een goede flac er via de pi met allo boss dac doorheen jaag wordt de vergelijking al eerlijker. Maar die van jou zijn studio monitoren. Zeker in het laag zal er verschil zitten, al was het maar vanwege de driver opstelling en de kast inhoud.
En vergis je niet in wat Philips destijds maakte. Dat was toen ook echt serieus spul :)

Maar goed, we dwalen af. Laten we het er op houden dat beiden het prima doen aan de pc :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Audio is altijd een lastige discussie. Zelfs audiofielen rollen figuurlijk over de vloer als het gaat om speakers, kabels, versterkers, etc.

Het belangrijkste is dat een set voor jou goed klinkt en aansluit bij de muziekstijlen die je draait, de ruimte die je hebt, je budget (en een eventuele WAF).

Ik heb trouwens ook een zwak voor 70's en 80's audio componenten, waar ik ook wel weer een post aan zou kunnen wijden maar idd zouden we dan afdwalen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
De oude Philips speakers die ik heb gehad klonken idd fantastisch. Vergis je niet in de diepe bass van mijn setje. Nu ben ik niet echt een audiofiel, maar ik wil wel heel goed geluid hebben.
Wat mijn set heeft hebben ook veel oudere grote speakers en dat is dat ze niet schel klinken hetgeen heel veel moderne sets wel hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Ongetwijfeld, je kunt een hoop devices en poorten disablen zoals de parallelle en seriële poorten, 12 geluidskaarten vanuit een enkele OS is onmogelijk. change my mind
Ook al zou je genoeg base adresses en IRQ's hebben, het is een nachtmerrie om in te richten.
SET BLASTER, ja leuk, welke van de 12? Dan zou je een script (DOS) of tig hardware profielen (modernere Windows) moeten maken.
SET BLASTER is puur een variabele dat slechts door een beperkt aantal (hele oude) games gebruikt wordt tenzij je UNISOUND doet, maar dan gebruik je sowieso per kaart een aparte SET BLASTER, dus SET BLASTER doe je richting datgene wat het meest op een SB 1.0 lijkt en verder stel je het per game in.

Van alle uitdagingen met zo'n setup lijkt me dit het minst problematische.

IRQs en adressen des te meer. Dat gezegd, als je zoveel kaarten wilt gebruiken ga je wat exotische meuk inzetten en lang niet alles gebruikt IRQ. Denk aan AdLib (alleen 380h, geen IRQ), Covox (alleen parallelle poort adres), SSI-2001 (ook al alleen adres) etc. Bovendien zijn sommige protocols (AdLib, Covox) eenrichtingsverkeer, waardoor het mogelijk is om meerdere kaarten zelfde adressen te laten delen, dan outputten ze tegelijkertijd.

Dan nog, meer dan 5 gaat echt een uitdaging worden, zeker als meerdere van die kaarten flink resources nodig hebben, want pakweg een GUS, AWE of EWS64 gaat *iets* meer resources nodig hebben.
Nee, die rabbit hole stap ik voorbij. :)
Eens in de zoveel tijd spring ik erin. Een ding is me wel duidelijk geworden: je wilt absoluut geen PCI hebben als je de grenzen van de ISA op wilt zoeken. Laatst nog met 'maar' 3 geluidskaarten een week lang moeten stoeien om een NIC aan de praat te krijgen onder DOS. Fix was uiteindelijk een PnP-kaart vervangen door non-PnP om niet twee IRQ's kwijt te zijn (in BIOS gereserveerd voor de kaart plus de IRQ waar PnP BIOS de kaart zette voordat ik met UNISOUND de kaart aan de gereserveerde resources toewees).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Toch zouden IRQs in theorie prima gedeeld moeten kunnen worden. Het is uiteindelijk alleen maar een verzoek om aandacht, de driver zou dan moeten kunnen uitzoeken welke kaart aandacht nodig heeft. De CPU heeft immers ook maar één interrupt lijn, die gaat buurten bij de interrupt controller wie hem lastig gevallen heeft.
Het is omdat driver schrijvers lui zijn geweest dat dit niet werkt, die gaan er van uit dat er maar één apparaat op een externe IRQ zit.
Seriële poorten kunnen bijvoorbeeld wel de IRQ delen, als je er meer dan twee hebt gebeurd dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Deze twee uit de bak gevist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1dftsuOcz6ksnFZARdpeSBns8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXUFO5yMpI0iBDIOlJhrqzPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miKWUmFcSvpXzEdp9rTbeBpkyqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9aKmlpdWyrCAOdGprYcsyxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7Lbqr6iXwgMGTkkc4-vYtMlSlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7gr1tq2OwdB7JYKOglqEt9e.jpg?f=fotoalbum_large

En een Siemens mini floppy disk reader,zal er straks wat foto s van maken, misschien iemand die er meer over kan vertellen. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKknhHYUAAo3DqyOtfRaIsUVDWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9ibVgmEUJOwDp2HyrJmFPFW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9-DWn5fq2RarSTN3fH6FNAMg74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUVT0Va44a636iTBQKSbWkQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7ODQoeFhTQiRtHdSEeM4VPSLvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HfIhyfjENjpm8Mvvr4vGhT0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door DoubleDutch op 07-06-2024 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

https://www.retrocmp.de/fdd/basf/6106s/b6106s_i.htm lijkt me een goede basis. En check ebay en andere sites even, ding is volgens mij behoorlijk wat waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
The Eagle schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:52:
https://www.retrocmp.de/fdd/basf/6106s/b6106s_i.htm lijkt me een goede basis. En check ebay en andere sites even, ding is volgens mij behoorlijk wat waard ;)
Had ind wat sites gevonden,maar kan mij niet voorstellen dat ze voor €1300+ te koop staan. 😮

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
Ik had onlangs deze bij de kringloop vandaan, ik kocht hem voor de brander die erin zit. Maar de hele PC werkt, een Celeron D 2,8GHz, 1GB RAM, 80GB HDD en een MSI MS-7104 moederbord met vage VIA chipset en IGP die geen 16:9 resoluties ondersteunt.

Geen condensatoren bol, ook niet in de voeding. En hij was opvallend schoon, had amper stof aan de binnenkant :o MAAR: er hangt in het binnenwerk een geur die wat weg heeft van wiet-lucht :( Tijdens gebruik niet te ruiken, alleen tijdens het sleutelen wel. Ik vraag me af hoe ik dat eruit krijg...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/imodTn3l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1JurBkul.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aKtIdO9l.jpg

Ik heb nog Pentium 4 3GHz CPU's die er mogelijk in passen. Een Prescott (SL7PM) en een Northwood (SL6PG). Beide met HT ondersteuning.

De Northwood was volgens mij zuiniger en per MHz sneller, maar in dit geval heeft hij een 533MHz bus en de Prescott 800MHz. De Celeron D die er nu in zit is dacht ik ook een Prescott.

Verder heb ik nog enkele reepjes 1GB DDR400 liggen, dus RAM kan naar 2GB.

En de GeForce FX 5500 AGP kan erin.

Maar ja, voor CD's branden is het upgraden wel nutteloos :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Josefien misschien zo'n boompje erin hangen. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qunRo82SGSCNmpOYXCoJ5DTyBkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6jehUIa6qnIOOaK0pWPmkxSu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

Nemesizz

Untouchable

Josefien schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:18:
:o MAAR: er hangt in het binnenwerk een geur die wat weg heeft van wiet-lucht :( Tijdens gebruik niet te ruiken, alleen tijdens het sleutelen wel. Ik vraag me af hoe ik dat eruit krijg...

Ik heb nog Pentium 4 3GHz CPU's die er mogelijk in passen. Een Prescott (SL7PM) en een Northwood (SL6PG). Beide met HT ondersteuning.

De Northwood was volgens mij zuiniger en per MHz sneller, maar in dit geval heeft hij een 533MHz bus en de Prescott 800MHz. De Celeron D die er nu in zit is dacht ik ook een Prescott.

Verder heb ik nog enkele reepjes 1GB DDR400 liggen, dus RAM kan naar 2GB.

En de GeForce FX 5500 AGP kan erin.

Maar ja, voor CD's branden is het upgraden wel nutteloos :P
Leuk ding (zulke dingen zag ik nooit bij de kringloop helaas... maar moet toegeven, afgelopen 10 jaar ook niet meer in een geweest.... :o ).

Denk dat de P4 Prescott toch het snelste zal zijn. Pentium 4, of Netburst, heeft de FSB veel invloed op de snelheid. Ik heb zelf verschillende P4's, dus met 400, 533 en 800Mhz bus (eigenlijk MT/s, want de echte Mhz waren maar 100, 133 en 200), en de hogere FSB modellen zijn duidelijk sneller.
"Ja duh, de snelheid is dan ook hoger" , maar ik heb bijvoorbeeld een 2,6Ghz met een 400Mhz bus (dus eigenlijk 100), en die is langzamer in werkelijk alles, dan een 2,4Ghz met 800Mhz bus, volgens mij zelfs langzamer dan een 2,26Ghz met 533Mhz bus.

De Celeron D is inderdaad een Prescott.

Qua geurverwijdering ... dat is soms lastig. Soms heb je van die 'rokers bakken' , en die geur krijg je er werkelijk met geen mogelijkheid uit. Heb zo'n laptopje staan (gekregen van een oom, die had em bij de kringloop vandaan), maar zo gauw dat ding warm word komt de tabak geur je tegemoet. Alles schoon gemaakt, glassex, thee zakjes, maakt niet uit, die tabak geur kwam altijd weer terug. Inmiddels aantal jaar verder, en nog steeds zo gauw dat ding iets warm word komt die walm er weer uit.

Zelfde bij een PC die ik van een nichtje van mij heb. Zo gauw er een beetje temperatuur in het ding komt komt er een enorme parfum walm uitzetten. En ook daar, met geen mogelijkheid krijg je die geur er meer uit.

Of je moet iets hebben wat nóg sterker ruikt om het te 'overheersen' of maskeren... zoals... een verbrande printplaat... maar of je van die geur zo blij word... denk het niet :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:18:Geen condensatoren bol, ook niet in de voeding. En hij was opvallend schoon, had amper stof aan de binnenkant :o MAAR: er hangt in het binnenwerk een geur die wat weg heeft van wiet-lucht :( Tijdens gebruik niet te ruiken, alleen tijdens het sleutelen wel. Ik vraag me af hoe ik dat eruit krijg...
Ik heb een ontzettend goed resultaat behaald met dasty en een vaatwasser. :)

De case waarvoor ik dat deed was een CoolerMaster CM690. Mijn eigen 2009 game PC had nogal wat broos plastic, en mijn broer had er ineens een beschikbaar. Hij rookt echter flink wat weg op een dag...

Na wat onderzoek blijkt, dat de residu van roken simpelweg vet is.

Dus ik ben alles maar uit elkaar wezen halen, ivm de grootte ook alle popnagels eruit geboord, Dasty er overheen spuiten, en met een vaatwasserblokje, in de vaatwasser ermee.

Resultaat: ietwat aangeslagen metaal (zout en water... ¯\_(ツ)_/¯ ), maar het stonk niet meer en het zag er piekfijn uit! Ander nadeel was wel dat markering voor de front panel leds en knopjes als sneeuw voor de zon verdwenen waren, maar het lijkt prima schoon te zijn geworden. Overigens is het metaal niet verder aangeslagen dan wanneer het uit de vaatwasser kwam. Wel even heeeeel goed laten drogen! Anders roest die zo onder je neus vandaan! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Josefien schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:18:
MAAR: er hangt in het binnenwerk een geur die wat weg heeft van wiet-lucht :( Tijdens gebruik niet te ruiken, alleen tijdens het sleutelen wel. Ik vraag me af hoe ik dat eruit krijg...
Cannabis heeft een hele penetrante geur die overal doorheen gaat. Of je het er echt uit kan krijgen is mij de vraag. Ik denk dat ik het zo zou laten want het zal minimaal zijn omdat wiet ongeveer de sterkste geur heeft van zowat alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
Meestal zijn PC's geen koopjes bij kringloopwinkels. Ik had ergens nog een Athlon64 gezien die ruim €50,- moest opbrengen :P

Ik heb het idee dat de geur echt in de onderdelen (moederbord of kabels) zit. Als ik snuf aan bijv. de binnenkant v/d zijpanelen ruik ik niks. Ook de buitenkant heeft geen geur. Alleen dat stuk in het midden heeft die geur. Als het de onderdelen is, is wassen met schoonmaakmiddelen niet echt een optie.

Ik heb inmiddels de P4 3GHz Prescott erin gezet. En 2x1GB RAM (ik had 2 setjes ervan, van eentje bleek een module in Memtest stuk). En de Geforce FX 5500 zit er ook in.

De koelpasta op de oude CPU was trouwens nog heel vloeibaar. En koelblok nagenoeg stofvrij. Ik zou echt denken dat er recent nog aan is gewerkt :o

Het moederbord ondersteunt blijkbaar een 4-pin CPU fan met PWM regeling. Maar er zat een 3-pin in die constant op 100% draaide. Ik heb er nu een 4-pin op gezet (van AMD :+ ) en is heerlijk stil :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kYqvJyal.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nee meestal gaan de oude computer spullen weg voor absurde prijzen bij de kringloop.
Ik heb de mazzel dat een van mijn beste maatjes daar werkt en hij mij altijd als eerste beld, hele systemen krijg ik voor €4.
En als ik de onderdelen eruit haal dan betaal ik €2. ☺️
Maar de laatste tijd komt er weinig binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Het punt is natuurlijk ook, de gemiddelde Nederlander zoekt bij een kringloper geen computer van 25 jaar of ouder :P Dus ik snap in die zin dat kringloper dit afvoeren of uit elkaar laten halen door dagbesteders/vrijwilligers etc.

Kijk ik heb jullie al eens verteld dat ik bij een stichting vrijwilligerswerk doe waar ook vaak computers binnen komen. Die hele oude computers sturen we niet op naar Afrika of voor leergeld, dus in principe worden die gerecycled. Maar als ik zie hee dat is interessant, dan koop ik het tegen de recycleprijs. Of we zetten het apart voor het computermuseum.

Maar heel vaak zijn die spullen al zo lelijk en gaar dat het niet de moeite is. Denk al caps die al opengebarsten zijn en gemorst hebben op het pcb. Of hele grote deuken/krassen op de behuizing. Of ze doen uberhaubt niets. Of zoals bij die crt monitor laatst, die deed het wel maar het scherm had inbrandingen.

even iets heel anders. Vandaag is mijn pakket binnengekomen met cf kaartjes en cf>ide adapters. Ik kwam er alleen achter dat mijn usb cardreader geen cf kaarten past. Ik heb nog wel ergens losse 3,5" inbouw cardreaders.

Maar als ik het goed begrijp heb je basicly je mainpc niet nodig toch als je het als volgt doet? : bouw de cf kaart in je cf>ide adapter. Plaats hem in de laptop. Installeer dos via de diskettes (en evt nog win 3.x) en klaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Klopt, afhankelijk of je laptop IDE auto-detect heeft moet je nog even de juiste CHS waarden inkloppen.
Met een nieuwer systeem kun je eventueel de juiste parameters ontdekken.

(Of zijn deze waarden altijd hetzelfde en heeft iemand een handig tabelletje?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
@PD2JK je bedoelt met een nieuwer systeem dat je het met een tool kan ontdekken? Of in bios?

Maar ik denk dat het hier niet aan de orde is, want andere keer toen ik hem aanzette zag ik wel die parameters, maar als ie de hdd ontdekte zet ie m automatisch op het getal van de grootte van de hdd (120 mb)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In de BIOS inderdaad, een tool is niet per se nodig.
Maar als ik je zo hoor komt dat wel goed. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennis_rsb
@PD2JK thanks. Ik ben er mee bezig nu, automatische detectie lukte niet heelemaal. Maar ik heb gewoon alle standaard opties afgegaan. En gek genoeg was nummer 1 meteen de goede. Die gaf aan 244 mb, dus dat kan kloppen als de kaart 250 mb is. (Net zoals een 4 tb hdd ook maar 3,6 tb ofzo aangeeft)

Dus nog ff proberen, maar t lijkt te lukken. :D

Edit: yes gelukt! Via 3 flops ff dos geïnstalleerd. Nu zometeen nog een stuk of 7 diskettes met win 3.x (omdat ik t leuk vind, nostalgie enzo)

En maybe de cf kaart nog backuppen (heeft iemand een handige tool, liefst die in w11 beschikbaar is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb0_xme4PLVFaPj-jySqtyQ68lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiYC5Eqg5JDbgM2sZW0GOJJV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBsEnuBge2AlzAdP5dIE-ccprN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdkPNnxfoHIfI8AksxWxZMGy.jpg?f=fotoalbum_large

Win 3.11 for workgroups staat erop 👍🏻de ps2 muis moest ik wel een driver voor installeren, maar dat wees zichzelf uit.

Wel jammer dat het een monochrome scherm is. Er zit een vga aansluiting op, maar met andere pinverhouding.

Maar ik denk wel dat ik m koop voor die 5 euro. Het is een mooi exemplaar voor de leeftijd, en heb m werkend :D zwart wit scherm is wel een minpuntje maar ach je kan niet alles hebben :p

[ Voor 76% gewijzigd door dennis_rsb op 08-06-2024 17:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Josefien schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 00:37:
Meestal zijn PC's geen koopjes bij kringloopwinkels. Ik had ergens nog een Athlon64 gezien die ruim €50,- moest opbrengen :P

Ik heb het idee dat de geur echt in de onderdelen (moederbord of kabels) zit. Als ik snuf aan bijv. de binnenkant v/d zijpanelen ruik ik niks. Ook de buitenkant heeft geen geur. Alleen dat stuk in het midden heeft die geur. Als het de onderdelen is, is wassen met schoonmaakmiddelen niet echt een optie.

Ik heb inmiddels de P4 3GHz Prescott erin gezet. En 2x1GB RAM (ik had 2 setjes ervan, van eentje bleek een module in Memtest stuk). En de Geforce FX 5500 zit er ook in.

De koelpasta op de oude CPU was trouwens nog heel vloeibaar. En koelblok nagenoeg stofvrij. Ik zou echt denken dat er recent nog aan is gewerkt :o

Het moederbord ondersteunt blijkbaar een 4-pin CPU fan met PWM regeling. Maar er zat een 3-pin in die constant op 100% draaide. Ik heb er nu een 4-pin op gezet (van AMD :+ ) en is heerlijk stil :D

[Afbeelding]
En toch is het stiekem heel milieuvriendelijk om dit oude spul te gebruiken. Tegenwoordig gaat een moederbord al weg als het over slechts één fout component beschikt. Het moet perfect werken.

Wat doet retro? Hergebruiken, condensatoren vervangen, hobbyen en veel plezier beleven. Elke minuut doorgebracht met retro is een minuut minder op een modern systeem. Ook hier zie ik een markt. Koop een modern moederbord op en repareer hem en je kunt jaren vooruit. E-waste is de vijand van retroliefhebbers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Milieuvriendelijk: ja. Economisch rendabel of winstgevend: totaal niet.

Kijk eens naar je eigen uurloon op je werk, die dat maal twee voor een fix van een mobo die twee uur duurt. Nog een beetje winst, overhead en een refurb mobi is al snel net zo duur dan een nieuwe, maar dan zonder fabrieks. En dat alles voor een vrij beperkte groep klanten tov de nieuwe moederborden.

Dus prima als hobby of liefdewerk, maar het kost je meer dan het ooit op kan leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb laatst nog een van m'n Compaq Deskpro 2000's gefixed (de non-MMX variant).

Batterij was leeg, maar zit vast op het moederbord. Met heel veel geweld zou je hem wel los kunnen halen, maar dan breek je ook veel af. Dus had 2 opties, ik soldeer de batterij los ('t een knoopcel, maar zit vast op het bord) en zet er een CR2032 houder op van een ander moederbord, of... ik gebruik de external battery connector, en bak daar een CR2032 houder aan.

Maar voor optie 2 gekozen, gezien de batterij op het moederbord 3 pinnen heeft, iets andere vorm en ik het bord niet (perongeluk) kapot wil maken.

Dus kapot Asus bord, batterij houder afgesoldeerd (zo zie je maar weer, oud kapot spul bewaren heeft toch zo z'n nut af en toe :+ ) , lelijk oud power-ledje de draadjes en connectors van gebruikt, die aan de CR2032 houder gebakken, op het moederbord geprikt (nu kan ik dus eventueel deze houder ook op andere borden gebruiken met een externe batterij connector) en het werkt!

Nu was de Compaq gelukkig niet al te lastig met lege batterij (iedere 1e POST een regen van meldingen, maar na reboot werkte die wel, integenstelling tot sommige andere borden), maar het is toch prettiger werken als je dat niet iedere keer hoeft te doen.
En Windows word soms gek als de laatste boot 2023 of 2024 was, en de boot erna 1 januari 1980 (does not compute!).

Nu wil ik nog een keer de hardeschijven vervangen (zit nu een 520MB en een 1,2GB schijf in) voor iets groters... maar gezien m'n gebrekkige energie nog niet van gekomen. Had al wel een 4GB en een 2GB gewist die ik er voor wil gebruiken. En dan Windows 98se ipv Windows 95, net iets stabieler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Nemesizz ah de compaq deskpro 2000! Die heb ik vroeger ook gehad, via mijn broers werk. Waren afgeschreven en die kon je toen winnen met lootjes trekken.

Was 166 mhz of 266 mhz, ik weet t niet meer. Ik weet wel dat er 64 mb ram inzat. Ik ben begonnen met een 486 pc, daarna een packard bell legend pentium 1 met ik dacht 75 of 90 mhz met 16 mb ram (later uitgebreid naar 32 mb) Daarna de compaq deskpro 2000. En toen in dec 2003 voor mij 11de bday de medion 8080xl, en dat was echt een knaller in die tijd qua prestaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dennis_rsb schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:36:
@Nemesizz ah de compaq deskpro 2000! Die heb ik vroeger ook gehad, via mijn broers werk. Waren afgeschreven en die kon je toen winnen met lootjes trekken.

Was 166 mhz of 266 mhz, ik weet t niet meer. Ik weet wel dat er 64 mb ram inzat. Ik ben begonnen met een 486 pc, daarna een packard bell legend pentium 1 met ik dacht 75 of 90 mhz met 16 mb ram (later uitgebreid naar 32 mb) Daarna de compaq deskpro 2000. En toen in dec 2003 voor mij 11de bday de medion 8080xl, en dat was echt een knaller in die tijd qua prestaties.
Ik had er 4 (gekregen van een neef, die had ze van z'n werk meegenomen ooit). Ondanks dezelfde naam, waren er 2 verschillende modellen, een non-MMX variant met EDO RAM (als je er een CPU met MMX in stopt blijft het beeld zwart), en een MMX variant met SD-RAM.
Beide had ik er 2 van, maar 1 van de MMX modellen ging het moederbord kapot , en van de non-MMX was er een de floppycontroller kapot.

Vind het altijd nog leuke bakkies om te zien en werken ook nog (grotendeels) prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
Ik had een tijd geleden een ASRock AM2NF3-VSTA moederbord met een Athlon64 5200+ gevonden bij een kringloop in Goes. €5,- was 'ie en pootjes van de CPU krom.

De CPU zit nu in een HP desktop waar een 4200+ in zat en wordt nog gebruikt.

Op het moederbord is een Phenom X3 in gegaan die ik nog had uit een defecte PC.

Nu las ik dat de nForce3 chipset geen GART drivers had voor nieuwer dan Windows XP waardoor een AGP kaart niet kon starten als er een CPU met meerdere cores wordt gebruikt. Op Windows 10 heb ik inderdaad dit probleem (code 43).

Maar met Windows 7 blijkt het prima te werken, de AGP kaart is een GeForce 7300GT en werkt ook met de nVidia drivers geïnstalleerd. 3D acceleratie werkt, heb er FlatOut 2 op kunnen spelen.

Linux is niet stabiel door de oude 7300GT die alleen met nouveau werkt.

Die 7300GT is volgens mij de snelste AGP kaart die ik in huis heb. Hij is ooit van mijn zus geweest, zat in een Athlon64 X2 systeem die defect raakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Deskpro 2000! :P

Ik heb m laatst de deur uit gedaan, een non-mmx 200MHz, 32MB en met alle mogelijke upgrades uit zijn tijd.
Leuk systeem, maar ik deed er uiteindelijk niks mee en de Highscreen P166 is sneller.

Nu nog 'slechts' 3 Pentium pc's staan waarvan er nog eentje uit gaat.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:04:
Deskpro 2000! :P

Ik heb m laatst de deur uit gedaan, een non-mmx 200MHz, 32MB en met alle mogelijke upgrades uit zijn tijd.
Leuk systeem, maar ik deed er uiteindelijk niks mee en de Highscreen P166 is sneller.

Nu nog 'slechts' 3 Pentium pc's staan waarvan er nog eentje uit gaat.
Een Pentium 200 nog wel... die van mij heeft maar een 133Mhz (snellere non-mmx heb ik helaas niet).

Heel veel gebruik ik de non-MMX ook niet hoor...te weinig ruimte, veel gedoe om het ding te pakken en aan te sluiten. En heb nu nog een socket A bord liggen (bord, voeding enz, allemaal los want heb geen behuizing) dus nóg minder ruimte.

Eigenlijk kan ik er weinig mee, maar anders ging die de afvalbak in, en dat is dan ook weer jammer.
Is een Athlon XP 2400+ (2Ghz) als ik me niet vergis, op een erg basic Biostar bordje. Maar een gewone Athlon had ik nog niet (wel een Athlon 64, en Athlon II X4 enz).
Probleem is, heb weinig goede voedingen voor dat ding. Wat ik begreep (uit dit topic) is de Athlon erg afhankelijk van de 5V lijn (30A) , maar de meeste voedingen die ik heb hebben dat niet (meer gericht op de 12V lijnen). Alleen een Sweex (.... nuff said), brakke Huntkey, en de kapotte voeding waar die mee kwam (Highlight, wil die misschien nog proberen te fixen, elco's zijn bol).

Achja, draai er af en toe Dosbox en Quake 3 even op (Dosbox draait verrassend goed voor een 2Ghz oudje, m'n Netburst CPU's hebben er overduidelijk veel meer moeite mee, zelfs een 3Ghz variant nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:10:
Ik had een tijd geleden een ASRock AM2NF3-VSTA moederbord met een Athlon64 5200+ gevonden bij een kringloop in Goes. €5,- was 'ie en pootjes van de CPU krom.

De CPU zit nu in een HP desktop waar een 4200+ in zat en wordt nog gebruikt.

Op het moederbord is een Phenom X3 in gegaan die ik nog had uit een defecte PC.

Nu las ik dat de nForce3 chipset geen GART drivers had voor nieuwer dan Windows XP waardoor een AGP kaart niet kon starten als er een CPU met meerdere cores wordt gebruikt. Op Windows 10 heb ik inderdaad dit probleem (code 43).

Maar met Windows 7 blijkt het prima te werken, de AGP kaart is een GeForce 7300GT en werkt ook met de nVidia drivers geïnstalleerd. 3D acceleratie werkt, heb er FlatOut 2 op kunnen spelen.

Linux is niet stabiel door de oude 7300GT die alleen met nouveau werkt.

Die 7300GT is volgens mij de snelste AGP kaart die ik in huis heb. Hij is ooit van mijn zus geweest, zat in een Athlon64 X2 systeem die defect raakte.
Een NF3 moederbord met AGP is wel een van de meest interessante borden voor Windows 98, waarbij er native ondersteuning is voor dat OS. Wel even bij asrock op de website drivers “lenen”, maar die chipset is zeer compatible en top notch! :)

Prik er een X800 serie GPU langs en je hebt een snelle AGP bak voor Windows 98 games! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Een Pentium 200 nog wel... die van mij heeft maar een 133Mhz (snellere non-mmx heb ik helaas niet).

Heel veel gebruik ik de non-MMX ook niet hoor...te weinig ruimte, veel gedoe om het ding te pakken en aan te sluiten. En heb nu nog een socket A bord liggen (bord, voeding enz, allemaal los want heb geen behuizing) dus nóg minder ruimte.

Eigenlijk kan ik er weinig mee, maar anders ging die de afvalbak in, en dat is dan ook weer jammer.
Is een Athlon XP 2400+ (2Ghz) als ik me niet vergis, op een erg basic Biostar bordje. Maar een gewone Athlon had ik nog niet (wel een Athlon 64, en Athlon II X4 enz).
Probleem is, heb weinig goede voedingen voor dat ding. Wat ik begreep (uit dit topic) is de Athlon erg afhankelijk van de 5V lijn (30A) , maar de meeste voedingen die ik heb hebben dat niet (meer gericht op de 12V lijnen). Alleen een Sweex (.... nuff said), brakke Huntkey, en de kapotte voeding waar die mee kwam (Highlight, wil die misschien nog proberen te fixen, elco's zijn bol).

Achja, draai er af en toe Dosbox en Quake 3 even op (Dosbox draait verrassend goed voor een 2Ghz oudje, m'n Netburst CPU's hebben er overduidelijk veel meer moeite mee, zelfs een 3Ghz variant nog).
Die 133 is ook een goede serie, dankzij de 66MHz bus :)
En die willen ook wel door naar de 166 meestal (met een bus van 83) :Y
Ik verwacht een typecode SY022, met als bijna alle 133's die ik heb gezien.

Wat betreft de Athlon 2400 is het vrij makkelijk te betekenen.

Cpu is 68W TDP, dus reserveer 5v x 14A voor de cpu.
10W voor het mobo op 5v dus 2A
Per drive 1A
Videokaart van 30W = 6A
Per andere insteek kaart 1A

Met 3 insteek kaarten, 2xHDD en 2x cd/dvd drive:
29A

Dit is los van eventuele 12V zaken uiteraard :)
En ruim gerekend om zeker te zijn dat je niet op het randje van de capaciteit zit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:16:
Heb laatst nog een van m'n Compaq Deskpro 2000's gefixed (de non-MMX variant).

Batterij was leeg, maar zit vast op het moederbord. Met heel veel geweld zou je hem wel los kunnen halen, maar dan breek je ook veel af. Dus had 2 opties, ik soldeer de batterij los ('t een knoopcel, maar zit vast op het bord) en zet er een CR2032 houder op van een ander moederbord, of... ik gebruik de external battery connector, en bak daar een CR2032 houder aan.

Maar voor optie 2 gekozen, gezien de batterij op het moederbord 3 pinnen heeft, iets andere vorm en ik het bord niet (perongeluk) kapot wil maken.

Dus kapot Asus bord, batterij houder afgesoldeerd (zo zie je maar weer, oud kapot spul bewaren heeft toch zo z'n nut af en toe :+ ) , lelijk oud power-ledje de draadjes en connectors van gebruikt, die aan de CR2032 houder gebakken, op het moederbord geprikt (nu kan ik dus eventueel deze houder ook op andere borden gebruiken met een externe batterij connector) en het werkt!

Nu was de Compaq gelukkig niet al te lastig met lege batterij (iedere 1e POST een regen van meldingen, maar na reboot werkte die wel, integenstelling tot sommige andere borden), maar het is toch prettiger werken als je dat niet iedere keer hoeft te doen.
En Windows word soms gek als de laatste boot 2023 of 2024 was, en de boot erna 1 januari 1980 (does not compute!).

Nu wil ik nog een keer de hardeschijven vervangen (zit nu een 520MB en een 1,2GB schijf in) voor iets groters... maar gezien m'n gebrekkige energie nog niet van gekomen. Had al wel een 4GB en een 2GB gewist die ik er voor wil gebruiken. En dan Windows 98se ipv Windows 95, net iets stabieler.
Nice! Die Compaq DeskPro 2000 heb ik ook eentje staan. Deze kan inderdaad geen MMX CPU's hebben. Dus ook bij mij zit er een 200MHz non-MMX modelletje in. :)

Ik heb overigens dezelfde keuze gemaakt m.b.t. de batterij. Er is geen reden om die batterij er vanaf te knippen/de-solderen als die toch niet gaat lekken, èn er een external battery header op het moederbord zit. Dat scheelt een hoop werk! *O*

Er zit zelfs een extra 1MB videogeheugen uitbreiding in voor de Cirrus Logic GD5436, voor een totaal van 2MB. Die "unicorn" kwam een aantal jaar geleden ineens voorbij op marktplaats. :P

Dat moederbord bevat trouwens de Intel 430HX Triton II chipset. Die zou in theorie tot 512MB geheugen aan kunnen, met ECC en parity. Vet bord! :D https://theretroweb.com/m...mpaq-deskpro-2000-pentium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Na die ram module voor de Cirrus had ik er ook in zitten :)
Scheelt best een hoop in de beschikbare resolutie en kleurweergave!
En die Cirrus is ook zeer sterk in 2D , goed Vesa support en mooi beeld.
Voor 3D gaming zou er wel iets krachtigers in mogen, zoals een voodoo of tnt pci... Maar daarvoor is een P200 toch al niet de meest ideale oplossing :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik heb er momenteel een PCI S3 Trio inzitten met 2MB en de onboard uitgeschakeld.
Zit iets van 96MB RAM in (2x 32, en 2x 16MB), eigenlijk weinig nut maar ach, had het liggen en kan het dan net zo goed gebruiken (in een 486 is het helemaal nutteloos).

TNT2 PCI heb ik ook wel, in een van de MMX varianten van de Deskpro 2000 gehad, werkt uiteraard wel maar... ene kant overkill, en de games die een TNT2 kan draaien is zelfs de P233 eigenlijk nog te traag voor. Heb daar nu dus ook een S3 Virge en een VooDoo2 inzitten. Iets meer periode correcte hardware is toch leuker :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mocht vandaag weer twee IBM PC's in ontvangst nemen,ook zo zonde als ze in de bak verdwijnen.🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_48nFEpezeqe9bObmVSOTYOHKOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjMc8nfUN3749wNqiyfbHq6G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:01:
[...]

Die 133 is ook een goede serie, dankzij de 66MHz bus :)
En die willen ook wel door naar de 166 meestal (met een bus van 83) :Y
Ik verwacht een typecode SY022, met als bijna alle 133's die ik heb gezien.

Wat betreft de Athlon 2400 is het vrij makkelijk te betekenen.

Cpu is 68W TDP, dus reserveer 5v x 14A voor de cpu.
10W voor het mobo op 5v dus 2A
Per drive 1A
Videokaart van 30W = 6A
Per andere insteek kaart 1A

Met 3 insteek kaarten, 2xHDD en 2x cd/dvd drive:
29A

Dit is los van eventuele 12V zaken uiteraard :)
En ruim gerekend om zeker te zijn dat je niet op het randje van de capaciteit zit.
Prima berekening zo inderdaad. De Athlon XP serie had vaak issues met stroomtoevoer, wat (voornamelijk bij overclockers) voor voltage drops zorgde. Niet alleen de +5V voeding was hierin een probleem, maar ook de dikte van de draden in de kabel bundels en de pins (of eigenlijk hulsjes) in de stekkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2GC-55-dGU88P1yMfsTHyWMdfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/29d23arzUdhzigP8CTqSrJEE.png?f=user_large
Daarbij kwam het toen al vaker voor dat die vierkante "hulsjes" in bovenstaande female (ATX) power connector, nog wel eens te ver uitgelubberd raken. Dat veroorzaakt een zeer slecht contact, waardoor er teveel weerstand tussen de pin en de huls ontstaat, waardoor ze beide flink heet kunnen worden. Getuige de bruine en soms zwarte ATX power connectors op het moederbord. Vooral bij een hogere load, veroorzaakt zoiets een smeulende situatie. Dit lijkt overigens ook een issue van de tegenwoordige tijd met de PCIe5.0 stekkers...

Het issue waarbij er een stevigere +5V power rail nodig is, is overigens met latere Socket A moederborden gelukkig opgelost door de CPU voortaan via de +12V rail te laten lopen. Die kan veel meer vermogen aan, en wordt met een additionele P4 stekker gevoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:12:
Mocht vandaag weer twee IBM PC's in ontvangst nemen,ook zo zonde als ze in de bak verdwijnen.🫣

[Afbeelding]
Jij begint binnenkort een IBM museum?:P
Weer mooi speelgoed ^^

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Weer mooi speelgoed ^^
IBM...In de Bak Museum :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Prima berekening zo inderdaad. De Athlon XP serie had vaak issues met stroomtoevoer, wat (voornamelijk bij overclockers) voor voltage drops zorgde. Niet alleen de +5V voeding was hierin een probleem, maar ook de dikte van de draden in de kabel bundels en de pins (of eigenlijk hulsjes) in de stekkers.

[Afbeelding]
Daarbij kwam het toen al vaker voor dat die vierkante "hulsjes" in bovenstaande female (ATX) power connector, nog wel eens te ver uitgelubberd raken. Dat veroorzaakt een zeer slecht contact, waardoor er teveel weerstand tussen de pin en de huls ontstaat, waardoor ze beide flink heet kunnen worden. Getuige de bruine en soms zwarte ATX power connectors op het moederbord. Vooral bij een hogere load, veroorzaakt zoiets een smeulende situatie. Dit lijkt overigens ook een issue van de tegenwoordige tijd met de PCIe5.0 stekkers...

Het issue waarbij er een stevigere +5V power rail nodig is, is overigens met latere Socket A moederborden gelukkig opgelost door de CPU voortaan via de +12V rail te laten lopen. Die kan veel meer vermogen aan, en wordt met een additionele P4 stekker gevoed.
Die 30A is inderdaad een flinke aanslag op de componenten en dat trek je enkel met kwaliteitscomponenten. Daar komt de duurdere voeding in de hoek.

Erg grappig: je hebt het over de voltage drop. Inderdaad, het is geen uitzondering dat je ineens maar 4,7V hebt. Ook je cpu voltage schalt mee op die drop. Dus wordt de boel instabiel zonder dat je direct ziet waardoor.

Nog grappiger wordt het als de voeding compenseert dit alle voltages iets te verhogen. Dan heb je er een strakke 5,1V en een behoorlijk stabiel systeem. En de 12V rail geeft ineens een dikke 13,5V om je harder schijven te frituren.

Het beste ben je dan af met een voeding waar de 5V en 12V apart worden geregeld... Maar dat is volgens mij een zeldzaamheid in die ouwe dingen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Weer mooi speelgoed ^^
Hahaha hebber intussen ind aardig wat staan.🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:08:
[...]

Nog grappiger wordt het als de voeding compenseert dit alle voltages iets te verhogen. Dan heb je er een strakke 5,1V en een behoorlijk stabiel systeem. En de 12V rail geeft ineens een dikke 13,5V om je harder schijven te frituren.

Het beste ben je dan af met een voeding waar de 5V en 12V apart worden geregeld... Maar dat is volgens mij een zeldzaamheid in die ouwe dingen.
De Huntkey die ik nu gebruik doet dat helaas ook. Hardeschijf had nog wel eens uitvallers / respins en dus gemeten met een multimeter en dan zag je inderdaad soms 13V (13,7V ofzo) op de 12V lijn. Maar heb verder weinig voedingen met een beetje hoge amps op de 5V lijn (veel anderen zitten aan 18 of 20A , maar die zijn meer gericht op de 12V lijnen van modernere systemen).

Overigens is het ding vrij basic, niet overgeklokte Athlon 2400+, een GeForce MX440se (ja, nu nóg trager), en verder 1HDD en 1 discdrive, en verder geen insteekkaarten meer (sound,netwerk onboard, USB 2.0 kaart meteen overgezet naar m'n P4 s423 systeem :P en 56K modem ook weggedaan).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
En net dat je denkt dat alles is verdwenen en je niks meer tegenkom staat er een doos die richting de container onderweg was,blij dat ik hem nog heb kunnen onderscheppen. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z0b4cGAsjiuS4dWdgj-VuhLzsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwMiJquerz2ob9LZ44XYtlQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lzUtaoIqnqkMXp33g1iqtdAD20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJJqtGUPSD4pabaB4gHm09C3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr7JvX22U6nWrigez204mAtcmJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HiUJ87GRdTGNB5vUaZxaWLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH7a8bay26VGzsXiiAU-S8PPuAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEpAwUXxE22tO558uFHCn1ba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb0HjgvdHmZVtltJvWsj82ZKdjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTM50lkzpwDdcsbyVI2Hnvuf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQKq11idUaoIFZkCS_FxPnVG8Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbCpAIGyUVVmhELscd6Ek538.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9b_bzPU__H5tszNMVrQ-Sp627o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6bB3Hza95xY2KeW0kaoKgkO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyz9Aq6rM4KL3hddsKnb-RlZK44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRTpw7YHvIypBVXgbwCYgzOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjvPpJaAkvc4FAGKCLz0dzu0Sn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOKRj5jFSrnJzZ62si5Ycnyx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:17:
[...]

De Huntkey die ik nu gebruik doet dat helaas ook. Hardeschijf had nog wel eens uitvallers / respins en dus gemeten met een multimeter en dan zag je inderdaad soms 13V (13,7V ofzo) op de 12V lijn. Maar heb verder weinig voedingen met een beetje hoge amps op de 5V lijn (veel anderen zitten aan 18 of 20A , maar die zijn meer gericht op de 12V lijnen van modernere systemen).

Overigens is het ding vrij basic, niet overgeklokte Athlon 2400+, een GeForce MX440se (ja, nu nóg trager), en verder 1HDD en 1 discdrive, en verder geen insteekkaarten meer (sound,netwerk onboard, USB 2.0 kaart meteen overgezet naar m'n P4 s423 systeem :P en 56K modem ook weggedaan).
PSU's zijn wel echt een puntje op het moment ja: https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=73389

Je zult waarschijnlijk geen nieuwe voedingen meer vinden met een +5v rail van meer dan 25A, terwijl je onder load, met een extremely specced & overclocked Athlon XP build met gemak tussen de 40A en 50A uit de voeding trekt.

Nou was het al redelijk moeilijk om in de tijd van de Athlon XP een voeding te vinden met meer dan 40A op de +5V lijn, maar dat wordt er nu niet gemakkelijker op gemaakt.

Ik denk dat het voor "onze vintage systemen" best interessant zou kunnen zijn om een module in een 5,25inch bay te bouwen, waarin een aantal stekkers als de 24-pin ATX, 12vP4, 12vEPS en een aantal 12vPCIe -stekkers ingeprikt kunnen worden, waarna er dankzij de 12V power rails, een extra +5V power rail bij komt. Vanuit die module gaan vervolgens weer een aantal dikkere draadbomen naar het moederbord en de componenten, om te kunnen voorzien van een flinke +5V lijn.

Een Voltage@InjecTioN :+

Zo kunnen we nieuwe PSU's veilig blijven gebruiken in oude PC's. :)

VisionTek VT-450CD was ooit een soortgelijke module, maar dan alleen voor 230v (lichtnet) naar +12V PCIe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:17:
[...]

PSU's zijn wel echt een puntje op het moment ja: https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=73389

Je zult waarschijnlijk geen nieuwe voedingen meer vinden met een +5v rail van meer dan 25A, terwijl je onder load, met een extremely specced & overclocked Athlon XP build met gemak tussen de 40A en 50A uit de voeding trekt.

Nou was het al redelijk moeilijk om in de tijd van de Athlon XP een voeding te vinden met meer dan 40A op de +5V lijn, maar dat wordt er nu niet gemakkelijker op gemaakt.

Ik denk dat het voor "onze vintage systemen" best interessant zou kunnen zijn om een module in een 5,25inch bay te bouwen, waarin een aantal stekkers als de 24-pin ATX, 12vP4, 12vEPS en een aantal 12vPCIe -stekkers ingeprikt kunnen worden, waarna er dankzij de 12V power rails, een extra +5V power rail bij komt. Vanuit die module gaan vervolgens weer een aantal dikkere draadbomen naar het moederbord en de componenten, om te kunnen voorzien van een flinke +5V lijn.

Een Voltage@InjecTioN :+

Zo kunnen we nieuwe PSU's veilig blijven gebruiken in oude PC's. :)

VisionTek VT-450CD was ooit een soortgelijke module, maar dan alleen voor 230v (lichtnet) naar +12V PCIe.
Je kan nog bij Evercase terecht, die hebben nog een 420Watt - 30A op 5 volt voeding van Seventeam ;)

Zolang je het niet te gek maakt met overklokken (en de juiste CPU's kiest) kom je dan een heel eind.

edit: ze hebben zelfs nog een 1000Watt voeding met 40A op de 5 volt maar die is wel fors aan de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb wel eens een diy gezien die een converter had en de 5v afstapte van de P4 connector.
Meestal zit de P4 op een eigen rail en kan dus van 12V 20A naar 5v 45A maken.

Helaas niets van online te vinden... Maar een handige Harry kan dat vast wel wat moois van maken :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Zojuist de final(?) upgrade uitgevoerd op mijn Retro PIII... van 1400MHz Celeron naar 1400MHz Pentium III-s. Dus nu 133FSB draaien t.o.v. 100MHz FSB met de Celeron. Dit draait op een Asus P3V4X met Via Apollo 133a chipset. Het werkend maken van de CPU ging wederom met een PCB'tje onderop de CPU solderen.

Het glorieuze verschil in 3dmark 2001 SE: Van 6318 naar 7816 3D Marks! Helaas lukt het me niet om detailresultaten te bekijken. Boeit ook niet zo heel hard voor een retro PC, maar wel leuk om een uitgemaxte PIII te hebben staan! Voor mij toch wel de ultieme retro build...

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:05:
Ik heb wel eens een diy gezien die een converter had en de 5v afstapte van de P4 connector.
Meestal zit de P4 op een eigen rail en kan dus van 12V 20A naar 5v 45A maken.

Helaas niets van online te vinden... Maar een handige Harry kan dat vast wel wat moois van maken :P
Hmm, ja, dat moet wel zelf te bouwen zijn lijkt me, desnoods met een kant-en-klare oplossing zoals deze:

https://daygreen.com/en-en/products/12v-24v-to-5v-40a-200w-dc-dc-step-down-converter-voltage-regulator

Ik zou 'm wel wat extra airflow geven, dus inbouwen in de voeding of een eigen fan er op.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

voz schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:11:
Zojuist de final(?) upgrade uitgevoerd op mijn Retro PIII... van 1400MHz Celeron naar 1400MHz Pentium III-s. Dus nu 133FSB draaien t.o.v. 100MHz FSB met de Celeron. Dit draait op een Asus P3V4X met Via Apollo 133a chipset. Het werkend maken van de CPU ging wederom met een PCB'tje onderop de CPU solderen.

Het glorieuze verschil in 3dmark 2001 SE: Van 6318 naar 7816 3D Marks! Helaas lukt het me niet om detailresultaten te bekijken. Boeit ook niet zo heel hard voor een retro PC, maar wel leuk om een uitgemaxte PIII te hebben staan! Voor mij toch wel de ultieme retro build...
Dat moet toch wel aardig vliegen.

Ik weet nog hoe blij ik destijds al was met een 800MHz P3, ik kon daar prima video op bewerken (met een Pinnacle DC10 Plus voor het capture werk).

Die Pinnacle DC10 Plus werkt overigens niet op VIA borden. Het was m'n eerste reparatie bij m'n nieuwe werkgever in 2001: een klant die maar geen goede opname kreeg met zijn DC10 Plus kaart, had frame drops. Met of zonder chipset drivers, aangepaste settings in het bios, het ging niet werken.

Omdat het bedrijf waar ik kwam werken alleen AMD CPU's had of Intel met VIA chipset, duurde het even voor ik er achter was. Ik nam mijn Abit Intel 815 bordje van thuis mee (naja, hele systeem) en toen werkte het direct goed. Dus sindsdien werden alle videobewerkingsbakken rond die periode uitgeleverd met een Intel chipset (en kreeg ik voortaan direct alle klanten die aan videobewerking deden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

BlueTooth76 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Dat moet toch wel aardig vliegen.

Ik weet nog hoe blij ik destijds al was met een 800MHz P3, ik kon daar prima video op bewerken (met een Pinnacle DC10 Plus voor het capture werk).

Die Pinnacle DC10 Plus werkt overigens niet op VIA borden. Het was m'n eerste reparatie bij m'n nieuwe werkgever in 2001: een klant die maar geen goede opname kreeg met zijn DC10 Plus kaart, had frame drops. Met of zonder chipset drivers, aangepaste settings in het bios, het ging niet werken.

Omdat het bedrijf waar ik kwam werken alleen AMD CPU's had of Intel met VIA chipset, duurde het even voor ik er achter was. Ik nam mijn Abit Intel 815 bordje van thuis mee (naja, hele systeem) en toen werkte het direct goed. Dus sindsdien werden alle videobewerkingsbakken rond die periode uitgeleverd met een Intel chipset (en kreeg ik voortaan direct alle klanten die aan videobewerking deden).
Intel was toen de beste keuze voor compatibiliteit. Ik zou toen ook niet snel voor VIA hebben gekozen. Ik heb indertijd wel een VIA MVP100 chipset gehad voor mijn AMD K6-2, dat werkte niet lekker met de nVidia TNT... nu voor de retro build toch een VIA chipset gekozen omdat de Apollo 133a best goede reviews had in die tijd, en de 133FSB zonder overgeklokte AGP bus.

Ben wel benieuwd of mijn Pinnacle DC30 er wel goed in zou werken :-) die gebruikte ik toentertijd op mijn PIII-850 slot 1 op Intel BX chipset. Moet nog ergens liggen. Helaas nooit drivers voor Windows XP voor uitgekomen... zat je video te editen in Windows 98 met alle instabiliteit er gratis bij... later gelukkig wel gehackte windows 2000 drivers gevonden en dat was retestabiel werken.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

voz schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Intel was toen de beste keuze voor compatibiliteit. Ik zou toen ook niet snel voor VIA hebben gekozen. Ik heb indertijd wel een VIA MVP100 chipset gehad voor mijn AMD K6-2, dat werkte niet lekker met de nVidia TNT... nu voor de retro build toch een VIA chipset gekozen omdat de Apollo 133a best goede reviews had in die tijd, en de 133FSB zonder overgeklokte AGP bus.

Ben wel benieuwd of mijn Pinnacle DC30 er wel goed in zou werken :-) die gebruikte ik toentertijd op mijn PIII-850 slot 1 op Intel BX chipset. Moet nog ergens liggen. Helaas nooit drivers voor Windows XP voor uitgekomen... zat je video te editen in Windows 98 met alle instabiliteit er gratis bij... later gelukkig wel gehackte windows 2000 drivers gevonden en dat was retestabiel werken.
Op zich kon je het capturen op de oude machine doen en het bewerken op de XP machine natuurlijk ;)

Maar ik weet hoe dat ging, je had het geld van machine A vaak nodig om machine B aan te kunnen schaffen.

Ik had het "geluk" dat mijn eerste werkgever waar ik terecht kwam vanuit m'n stage (1996-2001) wel eens wat krap bij kas zat en dan kreeg ik deels betaald in computerhardware. Dus ik had al snel 2 PC's staan en dat heb ik eigenlijk altijd zo aangehouden. Was ook leuk als er iemand langs kwam, kon je NFS, RA2 of Fifa mooi in een netwerkje spelen.

M'n huur was in die tijd 185 tot 235 gulden per maand dus ik had niet veel nodig om rond te komen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2024 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

BlueTooth76 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Op zich kon je het capturen op de oude machine doen en het bewerken op de XP machine natuurlijk ;)

Maar ik weet hoe dat ging, je had het geld van machine A vaak nodig om machine B aan te kunnen schaffen.

Ik had het "geluk" dat mijn eerste werkgever waar ik terecht kwam vanuit m'n stage (1996-2001) wel eens wat krap bij kas zat en dan kreeg ik deels betaald in computerhardware. Dus ik had al snel 2 PC's staan en dat heb ik eigenlijk altijd zo aangehouden. Was ook leuk als er iemand langs kwam, kon je NFS, RA2 of Fifa mooi in een netwerkje spelen.

M'n huur was in die tijd 185 tot 235 gulden per maand dus ik had niet veel nodig om rond te komen ;)
Spijker op z'n kop, ik was al blij dat ik 1 PC had. Ik geloof dat ik wel multiboot had om te capturen en dan te bewerken in Windows 2000 en later XP. Ik was toen nog afhankelijk van DUO en een bijbaantje voor m'n geld...

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
Als iemand nog Pentium 4's zoekt, in een kringloop aan de Koningsweg in Groningen staan er nog 2 :P Eentje die op mijn HP Evo D510 lijkt en iets wat doet denken aan een Dell Optiplex GX280 die ik vroeger op school had :D

Er stond ook een deels gedemonteerde PC met een ATi Radeon 9200 die heel erg op de 9200SE leek die ik vroeger had, ook een Club3D kaart. Maar die kaart is weg nu.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/96ikQgDl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3zrqYbal.jpg

Bij de Goud Goed aan de Damsterdiep staan een Sempron en Core2Duo voor €10,- en een Pentium Dual Core voor €5,- voor liefhebbers :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7piNsNKl.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De K6-III+ wil niet en blijft steken op 210MHz. K6-2 450 doet het zonder problemen, denk dat iemand ooit de CPU verwisseld heeft dan...
(IBM 586VE SBC)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hz7MuyWk1ZeJdSwITq7DvB6mFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kN2LfFO7SryO6Rcior4rs1M2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:59:
De K6-III+ wil niet en blijft steken op 210MHz. K6-2 450 doet het zonder problemen, denk dat iemand ooit de CPU verwisseld heeft dan...
(IBM 586VE SBC)

[Afbeelding]
Klinkt als een gevalletje “BIOS update nodig”. CPU microcode is niet up-to-date voor support van deze CPU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@PD2JK Ik weet niet welke BIOS er gebruikt wordt op het bord, maar je zou eens deze video kunnen bekijken, of dit voor jou een oplossing kan bieden:

Pagina: 1 ... 65 ... 87 Laatste