Josefien schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:18:

MAAR: er hangt in het binnenwerk een geur die wat weg heeft van wiet-lucht

Tijdens gebruik niet te ruiken, alleen tijdens het sleutelen wel. Ik vraag me af hoe ik dat eruit krijg...
Ik heb nog Pentium 4 3GHz CPU's die er mogelijk in passen. Een Prescott (SL7PM) en een Northwood (SL6PG). Beide met HT ondersteuning.
De Northwood was volgens mij zuiniger en per MHz sneller, maar in dit geval heeft hij een 533MHz bus en de Prescott 800MHz. De Celeron D die er nu in zit is dacht ik ook een Prescott.
Verder heb ik nog enkele reepjes 1GB DDR400 liggen, dus RAM kan naar 2GB.
En de GeForce FX 5500 AGP kan erin.
Maar ja, voor CD's branden is het upgraden wel nutteloos

Leuk ding (zulke dingen zag ik nooit bij de kringloop helaas... maar moet toegeven, afgelopen 10 jaar ook niet meer in een geweest....

).
Denk dat de P4 Prescott toch het snelste zal zijn. Pentium 4, of Netburst, heeft de FSB veel invloed op de snelheid. Ik heb zelf verschillende P4's, dus met 400, 533 en 800Mhz bus (eigenlijk MT/s, want de echte Mhz waren maar 100, 133 en 200), en de hogere FSB modellen zijn duidelijk sneller.
"Ja duh, de snelheid is dan ook hoger" , maar ik heb bijvoorbeeld een 2,6Ghz met een 400Mhz bus (dus eigenlijk 100), en die is langzamer in werkelijk alles, dan een 2,4Ghz met 800Mhz bus, volgens mij zelfs langzamer dan een 2,26Ghz met 533Mhz bus.
De Celeron D is inderdaad een Prescott.
Qua geurverwijdering ... dat is soms lastig. Soms heb je van die 'rokers bakken' , en die geur krijg je er werkelijk met geen mogelijkheid uit. Heb zo'n laptopje staan (gekregen van een oom, die had em bij de kringloop vandaan), maar zo gauw dat ding warm word komt de tabak geur je tegemoet. Alles schoon gemaakt, glassex, thee zakjes, maakt niet uit, die tabak geur kwam altijd weer terug. Inmiddels aantal jaar verder, en nog steeds zo gauw dat ding iets warm word komt die walm er weer uit.
Zelfde bij een PC die ik van een nichtje van mij heb. Zo gauw er een beetje temperatuur in het ding komt komt er een enorme parfum walm uitzetten. En ook daar, met geen mogelijkheid krijg je die geur er meer uit.
Of je moet iets hebben wat nóg sterker ruikt om het te 'overheersen' of maskeren... zoals... een verbrande printplaat... maar of je van die geur zo blij word... denk het niet