Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 64 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:27
dion_b schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:06:
[...]

Ah, de Uber BIOS. Die heb ik al lang niet meer gezien. Niet officieel Asus, een community-made ding. Ik zou als eerste dat ding backuppen en op Vogonsdrivers of vergelijkbare backuppen, want alle links naar Uber BIOS die ik kan vinden zijn lang dood :o
Ik heb m terug geflashed naar de nieuwste officiële BIOS.. De UBER BIOS maakte het systeem instabiel. Veel vastlopers gehad en ik kon niets raars vinden in de BIOS. Ik begon al te twijfelen aan het geheugen of de HDD, maar dat was allemaal goed.

Met de officiële geen vastlopers meer gehad.

@frapex heeft ze nog gevonden. Dus ze zijn nog te downloaden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Acid Vendetta schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:04:
[...]

Ik heb m terug geflashed naar de nieuwste officiële BIOS.. De UBER BIOS maakte het systeem instabiel. Veel vastlopers gehad en ik kon niets raars vinden in de BIOS. Ik begon al te twijfelen aan het geheugen of de HDD, maar dat was allemaal goed.

Met de officiële geen vastlopers meer gehad.

@frapex heeft ze nog gevonden. Dus ze zijn nog te downloaden :)
Het BIOS is altijd zeer delicaat. Meer dan welke Windows versie dan ook. Als het BIOS niet klopt kun je nog zoveel veranderen in het OS, maar stabieler wordt het er niet op. Het BIOS en met name de versie is bijna alles bepalend, zelfs nog hedendaags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:06

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:59:
[...]

Het BIOS is altijd zeer delicaat. Meer dan welke Windows versie dan ook. Als het BIOS niet klopt kun je nog zoveel veranderen in het OS, maar stabieler wordt het er niet op. Het BIOS en met name de versie is bijna alles bepalend, zelfs nog hedendaags.
Leuker wordt het als je helemaal geen bios hebt, zelfs geen chip geplaatst... Zoals mijn Tyan Tomahawk moederbord. Met een Tyan Thunderbolt en Uniflash een verse 29c geflashed en die wilt nog steeds niks doen. De analyser geeft aan ---- en geen ready signaal.
Mogelijk ligt het er aan dat de Coppermine celly niet wordt ondersteund, dus ik moet nog een Mendocino proberen. Of toch niet de nieuwste versie van de bios er op zetten, mocht dat zijn hebben.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:05

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Leuker wordt het als je helemaal geen bios hebt, zelfs geen chip geplaatst... Zoals mijn Tyan Tomahawk moederbord. Met een Tyan Thunderbolt en Uniflash een verse 29c geflashed en die wilt nog steeds niks doen. De analyser geeft aan ---- en geen ready signaal.
Mogelijk ligt het er aan dat de Coppermine celly niet wordt ondersteund, dus ik moet nog een Mendocino proberen. Of toch niet de nieuwste versie van de bios er op zetten, mocht dat zijn hebben.
Ik verwacht dat je in dat geval een bios zelf kan updaten met de benodigde microcode :)

Overigens zijn de reset pins van een Mendocino anders dan een Coppermine. Dat was ook de reden dat de meeste 440LX moederborden geen ondersteuning hadden voor Coppermine CPU's. Met een relatief simpele modificatie zou je dat snel genoeg werkend kunnen krijgen. Wanneer je geen beeld krijgt, zou ik hier zelfs mee beginnen. Of je kan natuurlijk wachten op die Mendocino. :)

Let wel: Hoe dan ook gaat er (hoogstwaarschijnlijk), zonder die reset-pin mod, geen Coppermine werken in dat socket, wanneer het bord "by default" geen Coppermine ondersteuning heeft. Je kan dit eventueel controleren door die 2 pins (AH4 (RESET#) en X4 (RESET2#)) eens door te meten op continuïteit.

Geen continuiteit = geen coppermine support.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zo iets was ik al bang voor. Voorlopig is het een projectje om het as is werkend te krijgen, en dus waag ik mijn voorlopige gok op die mendocino ;)

Op theretroweb wordt trouwens gesproken over coppermine P3 + celly ondersteuning, het ding heeft een BX chipset dus had ik de hulp dat een coppermine zou werken... nu ik verder heb gelezen staat in de manual enkel de 'celeron' beschreven. Geen pentium 3 of zo. Vanaf dat ik eerst die Mendocino ga proberen.

Die heb ik trouwens gewoon liggen, volgens mij een 433 of 400. Daarna bekijk ik wel of het modden de moeite waard is: ik heb al een stel andere P3's draaien.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ennnnn de Mendocino heeft zijn nut bewezen! :D
Het bordje boot nu netjes door naar de DOS omgeving op een test CF kaartje.

Coppermine er uit, Mendocino er in en het boot nu door.

@InjecTioN die BIOS mod zou heel leuk zijn als ik een Award bios had ;) deze is helaas enkel in AMI smaakje op theretroweb gezet. Ik ga zeker nog wel met die tool spelen op andere bordjes :P

[ Voor 35% gewijzigd door Waterbeesje op 14-05-2024 16:33 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:10:
Ennnnn de Mendocino heeft zijn nut bewezen! :D
Het bordje boot nu netjes door naar de DOS omgeving op een test CF kaartje.

Coppermine er uit, Mendocino er in en het boot nu door.

@InjecTioN die BIOS mod zou heel leuk zijn als ik een Award bios had ;) deze is helaas enkel in AMI smaakje op theretroweb gezet. Ik ga zeker nog wel met die tool spelen op andere bordjes :P
Toevallig ook al gekeken naar AMIMMWIN of AMIBCP? Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar daar zou je in theorie AMI BIOSen mee moeten kunnen patchen.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat Milltronics bord uit de Highscreen machine ben ik wel klaar mee, sockets en IC's vervangen, sporen doormeten, etc... Dus opzoek gegaan naar iets anders.

Op MP kwam deze voorbij, een Biostar MB-1333C-CH met AMD Am386 DX/DXL-33, 4MB RAM en 64K cache.
Alleen iets aangevreten op de plek waar de batterij ooit zat, dus behandelt met schoonmaakazijn.

Wat opvalt, zijn de goudkleurige (gold plated?) toetsenbord en P8-P9 connector.

En eindelijk iets dat gewoon werkt. :P

vooralsnog, want met ouwe meuk weet je het nooit. O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti6TbvimLp7p--P0NZvCfiLbCrE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oMl8Kva2AkmT2c3Z6ewuDlh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT6yonqspRnrAIzlUHFXsN4lOU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5TKJAIrHUWlNCdCTu1Ll3dQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khI-jKtXPetqEvXSMSaeOIqteDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roX0OeL9eiUIvyG9SUoSC7Nr.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:01:
Dat Milltronics bord uit de Highscreen machine ben ik wel klaar mee, sockets en IC's vervangen, sporen doormeten, etc... Dus opzoek gegaan naar iets anders.
Wat doet het niet, en (misschien belangrijker) wat doet het wel? :)
PD2JK schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:01:
Op MP kwam deze voorbij, een Biostar MB-1333C-CH met AMD Am386 DX/DXL-33, 4MB RAM en 64K cache.
Alleen iets aangevreten op de plek waar de batterij ooit zat, dus behandelt met schoonmaakazijn.

Wat opvalt, zijn de goudkleurige (gold plated?) toetsenbord en P8-P9 connector.

En eindelijk iets dat gewoon werkt. :P

vooralsnog, want met ouwe meuk weet je het nooit. O-)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Only time will tell ¯\_(ツ)_/¯

Die gold plated pins zijn inderdaad wel een mooie touch. Dat zie je niet vaak (meer :? ) helaas.

Heb je al iets van benchmarks gedraaid om te zien hoe die caching presteert? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

InjecTioN schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:46:
[...]
Wat doet het niet, en (misschien belangrijker) wat doet het wel? :)
[...]
Telkens 6 korte beeps, keyboard controller / 8042 Gate A20 test error. Een andere controller maakte geen verschil, continuïteit van de pinnen/traces was prima. Alle IC's hadden spanning en de scope zag ook niks geks. In combinatie met de oscilloscoop er nog een datasheet op nageslagen welke pinnen high en low moeten zijn, kloksignalen waren er ook. Dus was er wel klaar mee. :)
Only time will tell ¯\_(ツ)_/¯

Die gold plated pins zijn inderdaad wel een mooie touch. Dat zie je niet vaak (meer :? ) helaas.

Heb je al iets van benchmarks gedraaid om te zien hoe die caching presteert? :D
Komt nog! :9

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 16-05-2024 12:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:01:
[...]

Telkens 6 korte beeps, keyboard controller / 8042 Gate A20 test error. Een andere controller maakte geen verschil, continuïteit van de pinnen/traces was prima. Alle IC's hadden spanning en de scope zag ook niks geks. In combinatie met de oscilloscoop er nog een datasheet op nageslagen welke pinnen high en low moeten zijn, kloksignalen waren er ook. Dus was er wel klaar mee. :)
Je zou eens kunnen kijken wat er nog meer gebruik maakt van die specifieke data pins. Dat zullen genoeg componenten zijn. Mocht er iets dwars liggen, dan verwacht ik dat je daar je oorzaak hebt. IC's die opmerkelijk warm worden misschien?
JEEJ! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi bordje @PD2JK :)
Ik denk dat je hier veel plezier van kunt/gaat hebben!
Zelf heb ik eveneens een Biostar 386 bordje, DX40 er op gesoldeerd. Fijn bordje dat altijd werkt!

--> 8MB 60ns ram, 256 of 512MB cf kaart er bij en een vlotte grafische kaart die de ISA bus vol trekt... Dan de isa bus op 12MHz en zie m maar eens vliegen!
Dan wel een geluidskaart met eigen frequentie kristal gebruiken uiteraard ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De eerste run was nog niet zo succesvol. Magic smoke!

Gelukkig is het maar een disk. En niet het moederbord of de voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD5xGGEIEOD3dslsnXCH0kPappY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRsv1p7t2jW2TSUAM0PUGSqK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNUlyWQ-o7-7CDpwmC2vMNdP0uQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCQSjqXjcyeH2Y1uJ6dU6VdQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcX07BVDnG5fmN08wIZg_CobzTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJQ4pgh54fyDzLrb4qaBs9tL.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik gok een diode. De wattenstaaf-vezeltjes nog zichtbaar maar er is niks meer van de belettering te maken. Misschien nog te fiksen. :)

Edit1
@DoubleDutch :o ;w

Edit2
@InjecTioN @Waterbeesje
CF doet het!
Benchen... nog niks geoptimaliseerd, geheugen is 70 en 80ns.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MubRElsaqEhGYWzYEI6k6NR2vRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVi7wRQJFyvKBph7qvLZlfaI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWpGWrv0j7PWl7nQRcNehkK6-U8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23f5g1CrMjEloae5IUWVLIz0.jpg?f=fotoalbum_tile

In den beginne had ik nog wél kleur op m'n monitor. :P

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 16-05-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die is wel lekker krokant ja... Zitten er nog dezelfde soort in de buurt? Dan zou je die kunnen overnemen. Of even navragen op Vogons, daar zit vast wel iemand die precies deze schijf heeft

Nog even goed nameten of er niet ergens 30 volt staat op de ide kabel... Anders gaat de volgende schijf er ook aan
En een CF als bootdisk pakken, die blaas je minder snel op over t algemeen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:13
Poosje geleden een IBM scherm voor weinig kunnen kopen met de gok dat die de verzending zou overleven,goede afspraken gemaakt dat deze stevig verpakt zou worden, foto zegt genoeg dacht ik.
Hoe dom kun je zijn zoiets fragiele in een kartonnen doos met wat bubbeltjes folie te verzenden.
Enige wat nog heel is is de kabel. 7(8)7 |:( ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaPVGpRwLhTkH2XVWrl3eKiEciA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPYGmiHGsDngANwnXdExNX4q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:39

Nemesizz

Untouchable

DoubleDutch schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:47:
Poosje geleden een IBM scherm voor weinig kunnen kopen met de gok dat die de verzending zou overleven,goede afspraken gemaakt dat deze stevig verpakt zou worden, foto zegt genoeg dacht ik.
Hoe dom kun je zijn zoiets fragiele in een kartonnen doos met wat bubbeltjes folie te verzenden.
Enige wat nog heel is is de kabel. 7(8)7 |:( ;(

[Afbeelding]
Zo he, is die vervoerd in een betonmixer ofzo? Volgens mij krijg ik zo'n scherm nog niet zo kapot met een hamer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nemesizz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Zo he, is die vervoerd in een betonmixer ofzo? Volgens mij krijg ik zo'n scherm nog niet zo kapot met een hamer...
Dacht precies hetzelfde, lijkt wel of die van grote hoogte is gevallen. 😞
Verkoper betaald mij gelukkig alles terug ,maar wel erg jammer van het scherm had er net een nodig. 😭

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Alweer een slachtoffer van de postdiensten die menen dat pakketten in sorteercentra moeten worden gebruikt als kanonskogels en daarna in een dollemansrit per postcoureurs voor de deur op de stoep worden gesmeten.... Balen man!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:54:
(...)
Edit2
@InjecTioN @Waterbeesje
CF doet het!
Benchen... nog niks geoptimaliseerd, geheugen is 70 en 80ns.
[Afbeelding][Afbeelding]

In den beginne had ik nog wél kleur op m'n monitor. :P
Hehe net of ik mn eigen systeem zo zie, met precies zo'n combinatie adapter, Cisco industriële CF van 64MB en Phils benchmark suite :p

Maar mooie benchmark al hoor :)

Edit: even mijn benchmark lijst geopend... mijn 386 dx40 doet en speedsys score van 9,35 ter vergelijking :)

[ Voor 5% gewijzigd door Waterbeesje op 16-05-2024 22:48 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
😭

Zijn er nog dingen doe het bewaren waard zijn van zo een scherm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaPVGpRwLhTkH2XVWrl3eKiEciA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPYGmiHGsDngANwnXdExNX4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyJR7xYrr7FseBloa3JUUyvEe24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebrHafbwobOKKYy2Nr1H7XWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oijbX9NSCmy2AV0CpG48cok_U5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRefaVp5AfcyiWw3Ax8sKitQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSsLZXEfhrpeweIZpdLtM9a7kOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWqjyzQbMV6WRnkgHck4UqlB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 20-09 22:49
DoubleDutch schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:17:
😭
Getver, ziet er uit als een spoorwegongeluk.
Maar in mijn ogen waren de G series van IBM zeker niet de beste, dus in dat opzicht had het leed veel groter kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die G54 is op papier een prima ding, maar de betrouwbaarheid was een ding. Gingen relatief vaak stuk, ook binnen de garantie (en de nieuwe ook weer binnen de garantie).
Deze zou best nog wel kunnen werken als je de kappen terug in elkaar lijmt. De elektronica lijkt nog beschermd. Maar dan moet de buis nog wel goed zijn uiteraard...

(Ik had er graag ook een gehad, past qua bouwjaar bij een van mijn Aptiva's)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Er valt hier helaas niks meer aan te lijmen, een mozaïek puzzel is er niks bij. 😅

Ga het voorkant je bewaren met het IBM logo erop.
En misschien dat ik van de achterkant een bureaulampje maak. 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DoubleDutch schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:17:
😭

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De foto's :+ :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De CRT lijkt nog heel?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
@The Eagle _O-

@Ultraman hoe bedoel je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het glas is nog heel bedoelt @Ultraman.

De CRTube (buis). ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Iemand belang bij anders verdwijnt hij in de container.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hehe, en toen was het stil...
Het is dat ik momenteel ook te veel andere dingen heb, oa een aanbouw aan het huis uit de grond stampen :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:08:
Iemand belang bij ander verdwijnt hij in de container.
Doodzonde, maar ik kan er even weinig mee als jij.

Voor een ding als dit is ophalen echt een pre - goed excuus om weekendje weg naar ergens te doen ;)

Ben zelf voor het eerst in tijden gewoon weekendje grotendeels thuis, dus weer aan het rommelen met oude schroot. Nu ik mijn late DOS bak klaar heb, incl netwerken, ben ik mijn dual P3 SCSI systeem onder handen aan het nemen. Op de plank werd de SCSI drive niet gedetecteerd. Dat bleek losse kabel. Toen bleek ik mijn WinXP password kwijt te zijn. Natuurlijk valt dat te kraken, maar het was niet mijn install (anders had ik pw wel geweten) en stiekem ben ik niet zo nostalgisch naar WinXP. Bovendien wil ik mijn P3-1400 systeem van Win2k naar Win98SE downgraden, dus dan heb ik nog een Win2k systeem nodig. Aldus geschiedde...

Heb hardware beetje aangepakt. Basis is zelfde:
- 2x P3-933EB
- Asus P3C-D
- 2x 512MB PC800 RDRAM
- Matrox G400Max
- Adaptec AHA-29160 SCSI adapter
- NEC USB 2.0 kaart
- Quantum Atlas IV 72GB
- LS120 3.5" FDD (werkend :P )

Daar heb ik oude SCSI meuk uitgesloopt (4x CDRW is leuk maar niet zo nuttig) en wat andere meuk in gestopt:
- 12x SCSI CDRom drive (ik weet zeker dat ik *ergens* een SCSI DVD drive heb, maar waar...)
- 3-bay (2x 5.25") SCA-80 SCSI drivebay (kan leuk zijn om andere OSsen op te zetten)
- ZIP100 ATAPI (nog geen betaalbare interne SCSI variant kunnen vinden)
- 4-poort USB hub

Het moederbord heeft een best leuke Crystal CS4280-CM geluidschip onboard, dus heb geen enorme behoefte een losse kaart hierin te prikken. Ergens zou het ook grappig zijn om de G400Max te vervangen met een Cirrus Logic GD5465 AGP kaart met RDRAM om een volledig Rambus-systeem ervan te maken, maar er zijn geen Win2k drivers voor dat geval en performance is echt belabberd. Ik denk dat ik het lekker zo laat voorlopig.

Als ik hiermee klaar ben kan ik de P3-1400 Packard Bell nog uitbreiden met m'n Terratec EWS64XL, maar dat is voor een andere dag ;)

Maar voor nu moet ik geduld hebben, want een grote NTFS partitie formatteren duurt laaaaaang onder Win2k installer. Ben al halfuur bezig en zit nu op 73%

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, was iets te optimistisch. Die SCA bay doet het prima, maar dat vindt de ingebouwde monitoring niet, die iedere keer dat de temperatuurgestuurde fans stilvallen (want niet warm) keihard begint te piepen...

Bovendien bleek de G400Max een G450 te zijn - en ik kan mijn G400Max nergens vinden :'(

Vervolgens geprobeerd een S3 Savage 2000 (Diamond Viper II Z200) te installeren, maar installer bleef hangen. Duus... een Parhelia 128 erin gevrot. Die doet het prima en is in ieder geval sneller dan de G450 :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@DoubleDutch Weet niet of die CRT al in de container ligt. Maar bedacht me dat de CRT weliswaar niet veel mer doet, maar iemand nog blij zou kunnen zijn met een losse voet. Die dingen sneuvelen nog wel eens / zijn lastig te vinden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
The Eagle schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:20:
@DoubleDutch Weet niet of die CRT al in de container ligt. Maar bedacht me dat de CRT weliswaar niet veel mer doet, maar iemand nog blij zou kunnen zijn met een losse voet. Die dingen sneuvelen nog wel eens / zijn lastig te vinden.
Was van plan dit vrijdag te doen,kan even kijken of die nog heel is, bedankt voor de tip.
Ik begrijp ook waarom de behuizing gesneuveld is, grotendeels door een slechte verpakking,naar het lijkt net of het kunststof volledig porreus is geworden,als ik een stuk afbreek dan is het net gehard glas wat in kleine stukjes valt.
Hopelijk heeft.de voet daar geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DoubleDutch schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:05:
[...]

Was van plan dit vrijdag te doen,kan even kijken of die nog heel is, bedankt voor de tip.
Ik begrijp ook waarom de behuizing gesneuveld is, grotendeels door een slechte verpakking,naar het lijkt net of het kunststof volledig porreus is geworden,als ik een stuk afbreek dan is het net gehard glas wat in kleine stukjes valt.
Op zich is die kans wel aanwezig natuurlijk. Laatst ook gehad met de hard plastic voet van mijn P200, die scheurde toen ik hem neerzette. Gelukkig kunnen lijmen en hij houdt het :)
Vooralsnog iig, die bigtower is is niet de lichtste :X In 1995 was hardware nog echt hardware zeg maar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DoubleDutch schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:05:
[...]

Ik begrijp ook waarom de behuizing gesneuveld is, grotendeels door een slechte verpakking, naar het lijkt net of het kunststof volledig poreus is geworden, als ik een stuk afbreek dan is het net gehard glas wat in kleine stukjes valt.
Plastic heeft zeker een enige houdbaarheidsdatum en plastic wordt steeds brozer voordat het breekt. Zeker als het in contact komt met ozon (in jouw monitor, hoogspanning), dan gaat het heel hard net zoals rubber. Het verteerd en op ten duur en dan kan het niets meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
--

[ Voor 100% gewijzigd door jimh307 op 21-05-2024 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

PCB gefikst denk ik, kleine elco geplaatst. Maar die Caviar 80 MB disk spint een paar keer op, en houdt het daarna voor gezien. Denk een vastzittende actuator... Ik heb weinig zin om het deksel eraf te halen. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsqmtVAhHiEuGLCBhOtnhT4BEyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSkHry7hzKH3TR8UZ6AoOwDr.jpg?f=fotoalbum_large

(Het onderste pootje lijkt te zweven, maar maakt prima contact)

[ Voor 65% gewijzigd door PD2JK op 21-05-2024 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Voet is nog heel en het materiaal is niet bros zoals de rest van de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec58ad0-1-U323kPHF0UKzGbZ60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIO2Oo2BAMj0kLand1HcevNi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNtQT2-P-0rqNNTzifIL_9_k4t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNfOrHrtoMRv1GX5ll2W7TYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
En kwam deze nog tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dabI9kOTWCewn1OxwW3cqniCfeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pcj7dIPtrFfraywVU2ksLEtv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou goed kunnen dat de voet van het duurzamere PBT gemaakt is ipv ABS, wat inderdaad op gegeven moment bijna porselein-achtige trekjes aan gaat nemen.

Je ziet op oude Sun-computers hetzelfde. De grijze delen van behuizingen zijn van PBT en lijken het eeuwige leven te hebben, maar de characteristieke paarse stukken zijn ABS en gaat kapot als je er ook maar naar kijkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het is nog jammer dat die monitorvoeten proprietary zijn. Ik heb een Philips MSX2 monitor (VS0080 iirc, bouwjaar ~1988) en daar zijn ooit voeten voor gemaakt. Maar ga maar zoeken :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb toch nog een aandenken aan het scherm eraf gehaald. 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0jvDKVNpeIKQRH-4h7fkE6Y8ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4Ux7ZKsEMgGlddSIU3sfo33.jpg?f=fotoalbum_large

En bij toeval staat er een oud AMD systeempje een oud scherm op het werk die ik mij meteen heb toegeëigend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noTY5QRamZlvBKxj6TN2p0go8mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArtTPTcEO9UpadQCIvtAHjCm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5RNMUwxmWNw6_epvR1MDA4Jv5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lE2tSHvtPw11kHGSAI0ur5f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN1-e5hvK6H8i1iPeh6FdeTyNcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVAL4scxBmylpA1I8HZvTEYF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smdRqm-TKKW39Wt786mcqNSn4v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1CzxJBgOjPhP3I25YE4LiKn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GuhRYrG-DAk3nXj0FSCb_BoF6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXxby6Ot7Ta0IAMdKqfRcQzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@DoubleDutch Dat is toch heel knappe hardware. Leuke Windows 98 (se) bak en volgens mij meer dan prima geschikt voor DOS gaming. Voor Windows XP heb je krap aan geheugen en zal het niet zo vlot gaan.

PS: Zit er geen HDD in?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MS-6191 is een mooie Win98 bord, maar voor DOS minder ideaal want geen ISA sloten en onboard SB64 PCI (ES137x).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
jimh307 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:04:
@DoubleDutch Dat is toch heel knappe hardware. Leuke Windows 98 (se) bak en volgens mij meer dan prima geschikt voor DOS gaming. Voor Windows XP heb je krap aan geheugen en zal het niet zo vlot gaan.

PS: Zit er geen HDD in?!
Bij het opstartscherm zag ik geen HDD in het lijstje staan,moest met een diskette opstarten. 🫣
Mocht hem nog niet open schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 22-05-2024 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 20-09 22:49
DoubleDutch schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:15:
Heb toch nog een aandenken aan het scherm eraf gehaald. 😅
[Afbeelding]

En bij toeval staat er een oud AMD systeempje een oud scherm op het werk die ik mij meteen heb toegeëigend.
Da's dan wel weer een leuk scherm (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

^^^ Die Eizo is een hele fijne monitor. Heb ik in 2002 mijn hele afstuderen op getypt. Wordt alleen wel behoorijk warm, kon er een ei op bakken :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Deze twee weer uit de container gevist,denk dat het donor PC's waren,nagenoeg alles is eraf gehaald behalve de mobo en de voeding zitten er nog wel in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zc1xTZVS7R8IitEKO0MHWf4DAh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60s1zd0vDgMFC3EZJ9PEvpt1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:53:
Deze twee weer uit de container gevist,denk dat het donor PC's waren,nagenoeg alles is eraf gehaald behalve de mobo en de voeding zitten er nog wel in.
[Afbeelding]
Die zijn inderdaad goed gestript!
Maar met de mobo en voeding er nog in (en de riser hoop ik?) kun je er weer wel iets leuks van terug maken :)
Die front plaatjes die ontbreken zijn nog wel een dingetje om te printen denk ik. In die speciale kleur blauw/paars; zal ook nog lastig zijn om de juiste fillament te vinden...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Die zijn inderdaad goed gestript!
Maar met de mobo en voeding er nog in (en de riser hoop ik?) kun je er weer wel iets leuks van terug maken :)
Die front plaatjes die ontbreken zijn nog wel een dingetje om te printen denk ik. In die speciale kleur blauw/paars; zal ook nog lastig zijn om de juiste fillament te vinden...
De risers zitten er nog in en de frontjes heb ik een doosje vol van liggen. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:25:
[...]

De risers zitten er nog in en de frontjes heb ik een doosje vol van liggen. ☺️
Wij moeten dan wellicht eens praten. Ik mis namelijk nog een CD-ROM cover (met gat erin dus) voor een IBM 300GL! :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
InjecTioN schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Wij moeten dan wellicht eens praten. Ik mis namelijk nog een CD-ROM cover (met gat erin dus) voor een IBM 300GL! :p
Ik ga Maandag meteen voor je kijken,je hoort nog van me. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:09:
[...]

Ik ga Maandag meteen voor je kijken,je hoort nog van me. ☺️
O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Deze kaart nog kunnen "repareren" met een koeler van een reference ATI Radeon 9600 Pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STbWRoHVC67UVyyATYyptbw4WM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbZvKnYf64cG3zGCO2Fkjvwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WFVJtQ8dJNQIM-vhqUYFXrYj2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LH7fdaEddfepFMWNjCL1dpBi.jpg?f=fotoalbum_large

Haalt nog 12300 3DMarks in 3DMark2001SE :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mooie videokaart. Wat destijds anti aliasing was is het nu raytracing.

Ik weet nog hoe blij ik was dat ik UT99 kon spelen op 800*600 met 4xAA. Dat je dan op 45 fps zat te gamen was prachtig. Nu draai ik the Witcher 3 met raytracing en alles op ultra+ op 120-180 fps. Wat zijn we (en ik net zo goed) strontverwend geraakt als het gaat om gaming.

Zelf zal ik retro altijd koesteren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:36:
Deze kaart nog kunnen "repareren" met een koeler van een reference ATI Radeon 9600 Pro:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Haalt nog 12300 3DMarks in 3DMark2001SE :)
Fijne kaartjes, die 9600's :) destijds midrange, prima om goed vooruit te komen en niet leeg te lopen op de 9800 serie. Hier liggen er ook 2 klaar voor gebruik!

Was de reparatie vooral het plaatsen van de koeler? Of was er meer mee loos?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Waterbeesje schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Fijne kaartjes, die 9600's :) destijds midrange, prima om goed vooruit te komen en niet leeg te lopen op de 9800 serie. Hier liggen er ook 2 klaar voor gebruik!

Was de reparatie vooral het plaatsen van de koeler? Of was er meer mee loos?
De kaart had zo'n koperen Titan VGA cooler met 3pin. Helaas ook niet de originele koeler, maar door de 3pin vond ik het niet zo netjes. Dus dan maar met een donor koeler van een defecte 9600 Pro. Dit is een 9500 Pro trouwens :)

Een (andere) ATI Radeon 9600 Pro en ATI Radeon 9600 XT heb ik ook nog liggen. Tevens een Hercules 3D Prophet 9600 XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De 9500 heb ik ooit nog eens in een pc van mijn broertje gepropt. Die zat toen met een Gf2 MX200 een poging tot gamen met te nieuwe games te doen :')
Dus in 2004 of zo kostten die dingen bijna niks meer en kon dat best uit :')
Toen nooit verwacht dat die dingen nog eens besproken werden in een retro topic }:O

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raadseltje voor jullie - wat zou dit zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7nm7xhuSDB8jziDqTSRxGYQ2n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZzM7lJ88oTrsJMCqsWSy0CI.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om de riserkaart achter de twee P3 CPUs

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Memory expansion kaart die 168 pins sdram combineert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

U-DIMM to Registered converter board? :p

Nice die Golden Orbs. :9
Zou niet misstaan op mijn BP6!

[ Voor 84% gewijzigd door PD2JK op 24-05-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:09:
Memory expansion kaart die 168 pins sdram combineert?
Bijna. Tip: het helpt performance en stabiliteit niet bepaald.
PD2JK schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:12:
U-DIMM to Registered converter board? :p
Nope, ECC wel supported, registered niet - maar dat gold ook al voor het moederbord.
Nice die Golden Orbs. :9
Zou niet misstaan op mijn BP6!
Slot 1 GORBs op een BP6? :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:19:
[...]
Slot 1 GORBs op een BP6? :+
Uiteraard de S370/A variant. 8)

Redundancy voor geheugenmodules dan? Maar ja dan zou het theoretisch stabieler moeten zijn... Ik geef het op. :7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:28:
[...]

Uiteraard de S370/A variant. 8)

Redundancy voor geheugenmodules dan? Maar ja dan zou het theoretisch stabieler moeten zijn... Ik geef het op. :7
De Asus DIMM Riser II
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYa5h4MiPkZBGf1xh_fle--QcwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JyB76HxTdAVLjSZprLvnD8b.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel MTH-on-a-stick :P

Combineer de lagere throughput van (100MHz) SDRAM met de hogere latencies van de RDRAM interface van de i820 op het P3C-D moederbord en gooi nog vleugje instabiliteit erbij.

Maar het boot wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_pQN3CQHtydGQ0_Sm0r85d1oxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RB2WwhOP9GbS7588PlAQTOS.jpg?f=fotoalbum_large

Bij tweede poging lukte het zowaar om Win2k desktop te bereiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Rimmen die DIMMen? :P

[ Voor 55% gewijzigd door Ultraman op 24-05-2024 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dankzij dit hulpstuk kunnen deze DIMMs inderdaar RIMMmen :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Mooi stukje obscure hardware! Bijzonder dat zo’n ding ooit geproduceerd is. Er moeten meerdere mensen bij ASUS geweest zijn die gedacht hadden: “hey, dat is een goed idee!” ja, zeg, nog een dubbele whisky van de zaak als afsluiter? <hips>

Die Golden Orbs zijn erg mooi idd!

Ook al is dit topic voornamelijk x86, zijn er hier mensen geïnteresseerd in de Z80? review: Win kaarten: meet-and-greet met Federico Faggin in het HomeComputerMu...

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Thandor schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:41:
Ook al is dit topic voornamelijk x86, zijn er hier mensen geïnteresseerd in de Z80? review: Win kaarten: meet-and-greet met Federico Faggin in het HomeComputerMu...
Flink wat uren van mijn middelbare schooltijd besteed op een Z80 "machine". Namelijk mijn Ti83+ rekenmachine (en ik heb hem nog!). BASIC programma's en zelfs twee kleine assembly brouwseltjes voor gemaakt. Ik ben er die dag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:41:
Mooi stukje obscure hardware! Bijzonder dat zo’n ding ooit geproduceerd is. Er moeten meerdere mensen bij ASUS geweest zijn die gedacht hadden: “hey, dat is een goed idee!” ja, zeg, nog een dubbele whisky van de zaak als afsluiter? <hips>
Denk dat het ongeveer zo ging:

Engineer: Hee, kijk eens naar deze nieuwe RDRAM tech, zou wel eens nieuwe standaard kunnen worden.
Marketeer: Doen! Maar wat kost dat?
Engineer: Nu nog peperduur, maar Intel zegt dat het goedkoper gaat worden als het meer aanslaat.
Marketeer: Hoe duur??!?! Dan verkopen we niks. Kun je niet toch ouderwets SDRAM gebruiken?
Engineer: We kunnen een vertaalchip op het bord zetten, maar dat kost ons nog meer, het helpt performance om zeep en ik heb een naar gevoel over stabiliteit. Hebben we al gedaan op paar borden en was geen succes.
Marketeer: Zal wel. Maar ik kan dit bord niet verkopen als er geen optie is voor goedkoper RAM. Kun je die meuk niet op een stick zetten ofzo?
Engineer: Kan, maar dan is het nog steeds duur, helpt het performance om zeep en is het riskant qua stabiliteit.
Marketeer: ...maar dan kan ik wel dit bord waar we lekker aan verdienen verkopen aan genoeg mensen. Ik weet genoeg. Doen!
Engineer: maar....
Manager: Niks "maar", ontwerp die stick nou gewoon.
Die Golden Orbs zijn erg mooi idd!
Niet voor niets dat ik dit systeem in transparante kast hebt gebouwd :P
Faggin... een van de echte reuzen. Inderdaad halve basisschooltijd verdaan achter een Spectrum (48k, later +2) met Z80A erin.

Heb alleen die dag al een driedubbelboeking (waaronder Finnen op bezoek en twee barbecues) dus nummer vier gaat het niet worden helaas :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b
Misschien heeft die P3C-E ook wel een dooie RTC oscillator. Dat had mijn CUBX-E ook en daar zat ook totaal geen leven in.
Of gaat ie bij jou wel aan?

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 25-05-2024 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:21:
@dion_b
Misschien heeft die P3C-E ook wel een dooie RTC oscillator. Dat had mijn CUBX-E ook en daar zat ook totaal geen leven in.
Of gaat ie bij jou wel aan?
Zodra ik een oscilloscoop heb (staat op de wislist) ga ik dat checken - niet voor niets dat ik het bord nog niet weg gedaan heb,

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Geen multimeter met Hz check functie toevallig?

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 26-05-2024 20:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
@InjecTioN heb er een voor je. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2y92AYjAxE332PMmkhn-qF1Rp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4WaWOdFwgSE6MHoXWp2XhqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNA-9YDOldIKlNJHQ_roLmpvwYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cx4DT3inR63fjVZwI9UFMMCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uddxOfo4oEE-Ng2Y_DpmQrzcdhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlzRXLHntLW1aKaXrtfM22M8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En we hebben een werkende Philips LMSI CM260 controller + Philips CM 206 dual-speed CD-ROM drive. :9

DD260.SYS in de CONFIG.SYS vermeld, device naam aan gegeven, MSCD001 heel origineel. ;)
MSCDEX in autoexec.bat en we hebben een letter E:\
En het leest ook gebakken spul. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caiaBATPUkBK0mkPnRmA44CBunw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxZ1W2BnhY9kcnUTcHxrzE8w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se7iTnVBo_BjsEmpl7MKn8MURuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2Rf8JBCqr4IszxRrz0wYWXR.jpg?f=fotoalbum_tile

2GB 2,5" Hitachi drive in een AMD 386DX 33 met 8MB, af en toe schieten de kleuren weg en is alles monochroom.. Ik denk dat de Trident TVGA8900 512kB toch wat kuren heeft...

Verder zit er nog geen geluidskaart in. Maar er is een PAS16 met LMSI on-board onderweg.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 28-05-2024 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:25:
En we hebben een werkende Philips LMSI CM260 controller + Philips CM 206 dual-speed CD-ROM drive. :9

DD260.SYS in de CONFIG.SYS vermeld, device naam aan gegeven, MSCD001 heel origineel. ;)
MSCDEX in autoexec.bat en we hebben een letter E:\
En het leest ook gebakken spul. :)

[Afbeelding][Afbeelding]

2GB 2,5" Hitachi drive in een AMD 386DX 33 met 8MB, af en toe schieten de kleuren weg en is alles monochroom.. Ik denk dat de Trident TVGA8900 512kB toch wat kuren heeft...

Verder zit er nog geen geluidskaart in. Maar er is een PAS16 met LMSI on-board onderweg.
Mooi dat die combi drive/kaart het zo doet :D leuk speelgoed!

En 2GB harde schijf in een 386 is wel een beetje vloeken in de kerk, maar als het werkt... Waarom niet! (Ik wist niet dat Hitachi drives van dit formaat had, ik dacht dat die pas na de overname van de restanten van de Deathstar een beetje harde schijven ging doen)

Wat betreft de Trident: de tvga kaartjes die ik heb vertonen ook af en toe nukken. Wat je beschrijft met kleur en z/w of maar half geheugen zien... Ineens maar op 8b draaien ipv 16b... Vaak is het een slecht contact dat even wat van oxidatie ontdaan moet worden (ook jumpers)
(En het zijn ronduit ge-wel-di-ge kaartjes met ongekende compatibiliteit naar oudere standaarden)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wat een geluk heeft die vent ook altijd, nais! :D

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmRj3WmbDb9pc7QTrpK0xwRfV3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqFxO9qoiFJEUPf5ik6K1hCe.jpg?f=fotoalbum_large

Na enige tijd, krappe 2 maanden ofzo (😂) weer een laptop in bezit. Ik zei tegen mijn vrijwilligerswerk dat geld komt nog, ik wil eerst ff kijken of ik m werkend krijg. Want zo te zien ziet ie geen hdd (of defect), en rtc is leeg. Maar hij geeft iig beeld 😂

Edit: het is trouwens een 386 met 4 mb ram :p dat is nog ouder dan desktop van mijn broer met een 486 met 4 mb ram 😂
Edit 2: hdd soms wel zichtbaar soms onzichtbaar. Kan aan de hdd liggen, maar ik denk voor 99% zeker de controller of kabel. Zal wel kijken of iets zie als ik m openschroef.

[ Voor 18% gewijzigd door dennis_rsb op 28-05-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Leuk machientje :)

Wellicht een Windows 3.11 laptop want Windows 95 erop draaien is een marteling met 4 MB aan RAM, maar er zijn genoeg leuke doeleinden voor deze laptop ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@jimh307 was ik ook van plan :p

Heb even een andere ide schijf geplaatst maar dan doet ie niks. Die schijf is te groot (40gb)

Er zit geen kabel aan, je schuift de hdd in de 'gaatjes'. Dus ik vermoed kapotte hdd dan toch, of de interne controller.

Ik kan de hdd aan een machine hangen om te testen, maar cf kopen is handiger. En mocht het niet lukken met cf, dan kan ik die cf kaart altijd nog voor andere machines gebruiken.

Het lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk dat een lege cmos batterij voor random hdd herkenning/niet herkenning kan zorgen. Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:11:
Leuk machientje :)

Wellicht een Windows 3.11 laptop want Windows 95 erop draaien is een marteling met 4 MB aan RAM, maar er zijn genoeg leuke doeleinden voor deze laptop ;)
Windows 3.11 kan, maar waarom zou je? Voor DOS is het prima en een GUI shell voegt daar weinig aan toe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@dion_b DOS is prima, en ja win 3.x is in feite een GUI boven op DOS. Maar win 3.11 is wel grappig, vroeger veel gebruikt. Paint enzo 😂

Weet jij toevallig of een defecte hdd controller gebruikelijk is? En nog belangrijker of een lege cmos de reden kan zijn van random wel/niet herkennen van de hdd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De cmos batterij kan inderdaad roet in het eten gooien. En kapotte controller zie ik weer minder kans op: ik verwacht een standaard simpele ide controller als verlengstuk van de Isa bus en die zijn doorgaans vrij robuust. De hdd zelf kan ook half dood zijn, iets meer een slecht contact of een condensator of weerstand die op het punt staat de geest te geven.

Een 386 op Windows 3.x is inderdaad leuk tot je echte Windows software gaat starten. Misschien gaan paint en mijnenveger prima, maar iets als simtower zou al erg traag zijn en SimCity 2000 lijkt me een brug te ver voor een 386, zeker met 4MB. Maar 'omdat het kan' en omdat je best 10MB kunt missen uiteraard een leuke proof of concept!

[ Voor 7% gewijzigd door Waterbeesje op 28-05-2024 23:48 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:00:
@dion_b DOS is prima, en ja win 3.x is in feite een GUI boven op DOS. Maar win 3.11 is wel grappig, vroeger veel gebruikt. Paint enzo 😂
Heb van 1995 tot 1999 gedraaid op Win 3.1 for Workgroups op een P60 op een afgrijselijk low-end 14" CRT. Ik ken het al te goed, weet nog hoe vierkant je ogen worden van hele verslagen en papers te tikken op Word 6.0. Nostalgie? Hell no, ik heb niet voor niets meerdere QHD schermen voor me voor productivity.
Weet jij toevallig of een defecte hdd controller gebruikelijk is? En nog belangrijker of een lege cmos de reden kan zijn van random wel/niet herkennen van de hdd?
Lege CMOS zorgt er iig voor dat HDD instellingen niet bewaard blijven, wat kan leiden tot geen HDD onder je OS. Zou dus definitief zeggen dat je een hardwareprobleem hebt als je met nieuwe CMOS batterij problemen houdt.

Defecte HDD controller kan zeker - maar meestal is dat een alles of niets verhaal, niet ene keer wel andere keer niet. Dat klinkt meer als kabel of inderdaad CMOS. Wat voor protocol is het? IDE? SCSI? Iets ouders (ESDI of RLL ofzo)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Waterbeesje Thanks voor je reactie, ik neem het mee!

@dion_b Ik had ook een +- 14 '' monitor op die 486. Maar ik was toen 8 en 9 enzo. Dus een beetje mario , pacman en wat klooien in win 3.x . Dus ik hoefde nog geen huiswerk enzo te maken

Nja als de spanning erop blijft, zelfs bij een willekeurige reboot kan het verschillen of het systeem de hdd wel of niet herkent. Maar ik ben het met je eens dat de cmos vervangen het kan uitsluiten.

Zover ik weet is het gewoon IDE. Want een andere IDE schijf paste ook gewoon.

p.s. kabel lijkt me niet, omdat je de hdd rechstreeks in de ''gaten'' schuift.

[ Voor 7% gewijzigd door dennis_rsb op 29-05-2024 00:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

caps warning:

WAT EEN HELD! O+

(@DoubleDutch je hebt een DM :9 )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:23:
[...]

Wat een geluk heeft die vent ook altijd, nais! :D
Dat blijkt inderdaad maar weer! Een speld in een hooiberg deze keer ook, en zelfs nog via de "thuisbasis" Tweakers.net! What are the odds? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dennis_rsb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:20:
@Waterbeesje Thanks voor je reactie, ik neem het mee!

@dion_b Ik had ook een +- 14 '' monitor op die 486. Maar ik was toen 8 en 9 enzo. Dus een beetje mario , pacman en wat klooien in win 3.x . Dus ik hoefde nog geen huiswerk enzo te maken

Nja als de spanning erop blijft, zelfs bij een willekeurige reboot kan het verschillen of het systeem de hdd wel of niet herkent. Maar ik ben het met je eens dat de cmos vervangen het kan uitsluiten.

Zover ik weet is het gewoon IDE. Want een andere IDE schijf paste ook gewoon.

p.s. kabel lijkt me niet, omdat je de hdd rechstreeks in de ''gaten'' schuift.
Ik denk dat open schroeven wel een grote must is voor dat apparaat. Er is namelijk een grote kans dat er een NiCD batterij in zit, welke is gaan lekken over iets als een IDE-controller en/of HDD aansluiting. Dat zou de symptomen zonder twijfel kunnen veroorzaken.

Als dat het geval is, dan zul je eerst de batterij eruit moeten halen, met wat huishoudazijn de boel goed neutraliseren (huishoudazijn erop, en even flink schrobben met de tandenborstel van je partner, ~20 minuten laten inwerken en de huishoudazijn eraf halen door te spoelen - en schrobben - met isopropyl alcohol. Eventueel rinse-and-repeat en nadien goed laten drogen).

Oh, we willen natuurlijk wel graag de foto's zien! :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOCvr4j9UKiHKSQ2n4NhQlnODbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNKPdYauOtc3aViO8N9Mwqlr.jpg?f=fotoalbum_large

@InjecTioN

Daar was ik ook bang voor. De naam RTC associeer ik met van die kleine nicd batterijtjes idd. Ik weet ook dat veel 486 systemen zon ding hadden.

Maar tot mijn opluchting zag ik gisteren dat het een knoopcel was.

Ik heb er vandaag een gekocht bij de Hornbach. Ik heb thuis alleen de cr2032's namelijk.

Ik moet hem alleen nog inbouwen, en kijken of dat helpt. Zo niet, dan een cf adapter+cf kaartje bestellen. En als dat niet helpt, tja dan heb ik pech 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
InjecTioN schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Dat blijkt inderdaad maar weer! Een speld in een hooiberg deze keer ook, en zelfs nog via de "thuisbasis" Tweakers.net! What are the odds? :D
Gewoon uit nieuwsgierigheid,zijn die moeilijk te vinden dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Windows 3.11 kan, maar waarom zou je? Voor DOS is het prima en een GUI shell voegt daar weinig aan toe.
Misschien als je de Norton Commander hebt, ja, maar anders is het wel best een mooie shell.

De eerste bruikbare Windows voor burgers was toch Windows 3.11. Het mag in jouw ogen wellicht een schild zijn; mensen leerde massaal kennismaken met Windows en dat is hun geluk geweest dat het Microsoft nu voor de wind gaat. De overgang naar een omgeving die volledig met de muis bedienbaar is was dus het succes. Windows 95, 98 en ME zijn als het ware een Dos-schil, vanaf Windows 2000/XP leunde het niet meer op DOS, maar het had zijn roots gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@jimh307 dat, en de doeleinden (om t zo te zeggen) voor oude computers varieert per persoon. :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennis_rsb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:58:
@jimh307 dat, en de doeleinden (om t zo te zeggen) voor oude computers varieert per persoon. :p
Totdat de capaciteit bereikt was...

De steeds snellere computers hebben hun aandacht gekregen. Noem eens mensen op die géén computer hebben. Ben je snel klaar.

Retro is in het Latijn 'terug' en alles vanaf een XT tot nu is retro. Doch vind ik het prachtig om zo'n grote aanhang te zien hier. Ik lees dit topic dan ook met plezier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@jimh307 uiteraard zijn de doeleinden afhankelijk van de specs, maar ik bedoelde meer wat je überhaupt wil. Gamen? Normaal gebruik? Experimenteren? Upgraden tot de max?

Anyway, persoonlijk in mijn prive leven ken ik echt niemand die doet wat wij doen hier😂

Mja de een sleutels aan oldtimer autos, wij aan oldtimer computers 😂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:50:
[...]

Misschien als je de Norton Commander hebt, ja, maar anders is het wel best een mooie shell.
CLI is nog altijd meest efficiente manier om meeste dingen te doen. NC was voor files kopieeren nuttig, maar verder voor het opstarten van DOS games alleen maar een hindernis.
De eerste bruikbare Windows voor burgers was toch Windows 3.11. Het mag in jouw ogen wellicht een schild zijn; mensen leerde massaal kennismaken met Windows en dat is hun geluk geweest dat het Microsoft nu voor de wind gaat. De overgang naar een omgeving die volledig met de muis bedienbaar is was dus het succes. Windows 95, 98 en ME zijn als het ware een Dos-schil, vanaf Windows 2000/XP leunde het niet meer op DOS, maar het had zijn roots gezet.
Mijn eerste grafische omgeving met een muis was OS/2 1.1 die we anno 1988 kregen. Het was geweldig mooi! Het was voor textverwerken met DisplayWrite 4 vele malen beter (want WYSIWYG) dan WordPerfect 4.2, maar voor die taken heb ik Google Docs en MS Office 365 die het vele malen beter doen onder Windows 11. Wat ik niet onder Win11 kan doen is leuk DOS gamen (en ja, DOSbox doet veel, maar heeft niet de diversiteit aan rare geluids- en grafische opties die ik in hardware heb), dus daarvoor is zo'n oud ding wel nuttig. En daar voegt OS/2 of Win3.x niets aan toe, ook niet als OS/2 onder Warp volledige DOS compatibility had en ook niet met Win3.x die op DOS draaide.
code:
1
2
3
C:>
C:> cd games\doom2
C:\GAMES\DOOM2> doom2

Is nog altijd toereiken en sneller dan eerst Windows (of OS/2) opstarten en dan klikken op Doom2 icoontje.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Kon het niet laten om een paar foto's te maken van het AMD systeempje wat ik binnenkort mee mag nemen.
Er zit wel een HDD in maar die ziet hij niet met opstarten, hopelijk een kleinigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ASVfX5FtZwNMPjeAnUKHm4hI1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cb95bR8jmiL6Ion19niACMp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0s5-35Krl605Ljd7wQlOcg1Cdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WV20nEWYrcxqivDaFH2QvJVr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmzNkGm0dujaQPsHzPIanydZ59g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNb8yjsThrP7qWMGn5ePFyCV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DlgyzBDwUunSlFf1ZOpjW9zeXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5KNpbjo1NHqAnUBZSlwCjCA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kV3MJdcTVtmJRE7Edh7uL38qhBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa0DTLBWK545ZVdW8r1GzyUu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS8rnc0qmhzgZLRZ9GnqBboL_6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoJXuoZWFePt1IZnpvJH4bvj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic3zVWjriFyk4qU1dFJtTo9TaXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BpwloeADK6QvHIAhtQxOoRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iESm8F-5P5hFMtqyfi_BNAvr4S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEysFIkCToOz3G7rhoGttlkb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:37:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid,zijn die moeilijk te vinden dan?
Ik heb er ooit een tijdje naar gezocht, en wat zoekopdrachten met notificaties aangezet. Maar het lijkt erop dat je direct een compleet systeem aan moet schaffen, wil je zoiets kunnen vinden. Dan zou ik er 2 hebben, waarbij er een geen kapje heeft... :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dennis_rsb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:32:
[Afbeelding]

@InjecTioN

Daar was ik ook bang voor. De naam RTC associeer ik met van die kleine nicd batterijtjes idd. Ik weet ook dat veel 486 systemen zon ding hadden.

Maar tot mijn opluchting zag ik gisteren dat het een knoopcel was.

Ik heb er vandaag een gekocht bij de Hornbach. Ik heb thuis alleen de cr2032's namelijk.

Ik moet hem alleen nog inbouwen, en kijken of dat helpt. Zo niet, dan een cf adapter+cf kaartje bestellen. En als dat niet helpt, tja dan heb ik pech 😂
Dat is iig erg fijn! Mocht de batterij niet helpen, dan raad ik als eerste deoxit (contact spray) aan. Ik verwacht dat die contacten potentieel niet lekker zijn. Contact spray erop spuiten en in elkaar klikken (wel even wachten met aanzetten) zou dat moeten kunnen verhelpen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@InjecTioN Ik ga vandaag denk ik de batterij vervangen, moet eerst nog eerst wat plek maken want ik ben een stapeltje oude cd drives en harddrives aan het testen en wissen. 😂

Maare ik heb contactspray staan van de action, is die minder dan deoxit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:54:
Kon het niet laten om een paar foto's te maken van het AMD systeempje wat ik binnenkort mee mag nemen.
Er zit wel een HDD in maar die ziet hij niet met opstarten, hopelijk een kleinigheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Die heb ik op marktplaats voorbij zien komen. Klopt dat? :p

Ik heb ook zitten twijfelen, omdat ik na al die tijd nog geen Slot A systeem in mijn assortiment heb kunnen krijgen. Ik ben benieuwd! Het is een Fujitsu-Siemens OEM computer (althans, de behuizing), dus dat fascineert ook al (AMD leek toen nog aardig interessant voor OEM’s).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dennis_rsb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:09:
@InjecTioN Ik ga vandaag denk ik de batterij vervangen, moet eerst nog eerst wat plek maken want ik ben een stapeltje oude cd drives en harddrives aan het testen en wissen. 😂

Maare ik heb contactspray staan van de action, is die minder dan deoxit?
Contact spray is contact spray. Ik gebruik contact spray van het WD40 merk. :)

Pagina: 1 ... 64 ... 87 Laatste