Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 21:42

Thandor

SilverStreak

Een tool die vroeger gebruikte om geforceerd te formatteren en meer sectoren erop te douwen was VGACopy. Tegenwoordig freeware :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:06
Volgende Dell OptiPlex GX1 van het schap gehaald,hier zit een Pentium III sticker op,jammer genoeg was de CPU verwijderd maar had er gelukkig nog twee liggen.
En ook hier Windows NT die gewoon opstart. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBH6OZ04KfedTn5oyY1_fZZYYcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2BVkkphL4jvM1PVdOuKTTFf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9_WQINzqzVzegD1-B_N3rXFYcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2xw1qkVLf72m0QH3J0wxeJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZp4fuijIdAkMUbBnU_8Uf6SPtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ov4ssCke3nQzBLIzoVUgmBEy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5EAjXQxbnbkhbxuskiQ01ofgxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoeaaTVavy32DrnmeG61QNCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbfEWg0FvUQYMy9CXPWwasaIzoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aquFnjsaEbN5cORC3vwqYwvm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyIQSvnF5MegnWWsFCxm9WfQOFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFy5YfjVYHqpN7QlJhXP0lXS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lARglCbE4BDv9wWu_RV1-EK_pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSQisZ23He33U5hvJC2C640a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V5VyMwKHvsyEoLH25baDSf4axY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e4YRTacox4Y4dG6WrBXqn6p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb hier een prachtig Asus CUR-DLS moederbord liggen. Vet server bord, dual s370, onboard scsi en doet ecc/reg ram. Pci èn pci-x, onboard ati Rage XL...

Geen AGP dus geen heul vlotte videokaart mogelijk. Pci-x komt wel aardig in de buurt, maar die videokaarten zijn unobtanium. Als je ze al vind kosten ze gelijk te veel.

Hebben jullie ervaring met pci-x videokaarten? En welke?

n.b. niet verwarren met pci-e ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31
@Waterbeesje De Radeon 9100 was er met PCI aansluiting en dat is een rebranded 8500. Van Nvidia is er de 6200. Toch geen slecht presterende kaartjes voor een s370 systeem.

En de Matrox P650 is er ook in pci vorm.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitroX infinity schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:48:
@Waterbeesje De Radeon 9100 was er met PCI aansluiting en dat is een rebranded 8500. Van Nvidia is er de 6200. Toch geen slecht presterende kaartjes voor een s370 systeem.

Dat is PCI, niet PCI-X.

Bekendste PCI-X kaart is de PCI-X variant van de Matrox Parhelia. Die presteerde slechter dan de AGP of PCIe versies van dezelfde kaart, maar nog altijd beter dat een gemiddelde laat P3-era GPU (ongveer vergelijkbaar met een Radeon 7500, maar dan met EMBM).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

NitroX infinity schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:48:

Ik heb ook een TNT2 m64, een Nvidia 5200 en ATI 9200SE liggen op pci. Op zich prima kaartjes, maar zwaar gehinderd door een te trage pci bus.
Wanneer je pci-x hebt draaien op 133MHz heb je ruwweg dezelfde databandbreedte als meer agp2x. Dat zou prachtig zijn!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:33:
[...]

Dat is PCI, niet PCI-X.

Bekendste PCI-X kaart is de PCI-X variant van de Matrox Parhelia. Die presteerde slechter dan de AGP of PCIe versies van dezelfde kaart, maar nog altijd beter dat een gemiddelde laat P3-era GPU (ongveer vergelijkbaar met een Radeon 7500, maar dan met EMBM).
Die Matrox zie ik inderdaad veel op andere fora genoemd worden. Prima kaartje voor CAD werk en zo en nog redelijk mee te gamen ook als ik zo lees. Maar zijn er ook ervaringen?

Overigens vraag ik me af of ik het bordje te houden, ik heb ook twee Tyan dual slot 1 borden met pci, pci-x èn AGP. Eentje loopt nu lekker stabiel op 2x700 en GeForce 4 mx. Dat wilt prima vooruit in winXP :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:58:
[...]

Die Matrox zie ik inderdaad veel op andere fora genoemd worden. Prima kaartje voor CAD werk en zo en nog redelijk mee te gamen ook als ik zo lees. Maar zijn er ook ervaringen?
Ja
Overigens vraag ik me af of ik het bordje te houden, ik heb ook twee Tyan dual slot 1 borden met pci, pci-x èn AGP. Eentje loopt nu lekker stabiel op 2x700 en GeForce 4 mx. Dat wilt prima vooruit in winXP :)
Zeker dat dat PCI-X is en niet regulier 64b PCI?

Zelfs de Tyan Thunder 2500 had 'maar' 64b/66MHz PCI, geen PCI-X.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:05:
[...]

Ja

[...]

Zeker dat dat PCI-X is en niet regulier 64b PCI?

Zelfs de Tyan Thunder 2500 had 'maar' 64b/66MHz PCI, geen PCI-X.
Verhips, dat ding is inderdaad 'slechts' 64bit pci, 66MHz...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
Weer wat spul opgehaald waaronder een Digital Equipment Corp DEC LK201BA Terminal Keyboard in originele doos en een vreemd geseald doosje 3M 3.5" diskettes met "Extra high density" (4.0MB). Nog nooit gezien. Ik kan ook niet veel over dit type vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:24:
Weer wat spul opgehaald waaronder een Digital Equipment Corp DEC LK201BA Terminal Keyboard in originele doos en een vreemd geseald doosje 3M 3.5" diskettes met "Extra high density" (4.0MB). Nog nooit gezien. Ik kan ook niet veel over dit type vinden.
Extra high density van 4MB ken ik ook niet... Mogelijk is het een soort DMF variant die op een eveneens minder gangbare 2,88MB flop is gebruikt. Dat komt ruwweg op 4MB unformatted.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:07
Waterbeesje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:44:
[...]

Extra high density van 4MB ken ik ook niet... Mogelijk is het een soort DMF variant die op een eveneens minder gangbare 2,88MB flop is gebruikt. Dat komt ruwweg op 4MB unformatted.
Kan ook eigenlijk niet anders. 2 MB was 1.44 MB.

Zelf nooit gewerkt met 2.88 MB diskettes, maar in die tijd was het behoorlijk veel ruimte vergeleken met 1.44 MB of zelfs 720 KB.

De betrouwbaarheid van 2.88 MB diskettes is mij onbekend. Vroeger paste een door mij geoptimaliseerde DOS versie op een 1.44 MB diskette en daar kon best veel op. Daar heb ik nog menig XT gebruiker mee uit de brand geholpen want harde schijven waren destijds 20-40 MB. De volledige versie kostte gewoon teveel ruimte. Dat was DOS 5.0.

*jimh307 beseft niet hoe games nu 164 GB of groter kunnen zijn. Bizar eigenlijk. Eigenlijk kost het installeren van zo'n game 116.623 diskettes, ofwel meer dan een warenhuis vol.

Ja, mijn geest slaat op hol als ik zulke dingen in het perspectief stel. Nu is duidelijk een post-generatie die de diskette alleen kent van lezen en er zelf nooit mee gewerkt heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Dit is het doosje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfaQxtx09Dc03s-0UuVw8vDeSEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glP4obb5Ryj5ZEXMkus98uyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6gSTc_bdyULD2HBdxqk8x0XBhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0qCZPR4zTDIUAYGFKAFfc00.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

3.5" ED, 2.8M formatted zijn die. :)

Heb je uiteraard een drive voor nodig die ook extra high density ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 21-04-2024 10:28 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, iemand die in het verschil formatted vs unformatted trapt. Das lang geleden :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Men is snel geneigd om over 720k of 1.44MB te spreken maar het ligt inderdaad toch echt aan de formattering. Iedereen die de installatie van Win95 op diskettes had gebruikte (op de bootdisk na) een medium met 1.68MB. Dezelfde diskettes maar geformatteerd met 21 sectoren per track i.p.v. de gebruikelijke 18. Bijvoorbeeld Amiga gebruikers deden het ook met meer: 880k op een DSDD diskette :).

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 21-04-2024 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acid Vendetta schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:24:
Weer wat spul opgehaald waaronder een Digital Equipment Corp DEC LK201BA Terminal Keyboard in originele doos
Mooi museumstuk :P

De LK201 staat vooral bekend als het eerste bord met 'inverse T' cursortoetsen - dus met links-beneden-rechts op de onderste rij en boven erboven - zoals bijna alles sindsdien gebruikt.

Er bestaan kant-en-klare converters voor als je het op een PC wilt proberen:
http://pckbd.com/convert/...usb_convert_intro_en.html
(al is me niet duidelijk hoe je dat zou moeten bestellen 8)7 )

En als je een projectje wil zou het DHZ ook moeten kunnen:
https://deskthority.net/viewtopic.php?t=26334
en een vreemd geseald doosje 3M 3.5" diskettes met "Extra high density" (4.0MB). Nog nooit gezien. Ik kan ook niet veel over dit type vinden.
Zoek idd op 2.88MB floppy drives. Zie je ook niet vaak ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou nog wel een 2.88 MB drive willen hebben. Moederbord (Abit PH5) kan het aan. En die bus heeft dan een dubbele doorvoer snelheid tov een 1.44 drive. Gebruik ik in principe nu ook al om de qic 80 tapestreamer aan te sturen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55

DrDrax

Bacdafucup

Mocht nog iemand z`n collectie willen uitbreiden.
https://www.marktplaats.n...9910-veel-retro-computers

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ja... een 386 zou ik wel willen. Die PS/2 is er eentje met een ISA bus. Zeker leuk. Maar vaak gaan die dingen voor meer dan ik er voor over heb.
Commodore PC20 (of PC30?) heb ik gehad. Leuk bakkie.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Soms jeukt het om weer eens een paar random loot boxes te scoren, maar gezien de dozen ongetest of te repareren meuk naast me, en de lijst met projectjes dat bijna een project op zich wordt om bij te houden pas ik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Oooh... Intussen verkocht/gereserveerd, ik ben benieuwd wie :D. Had het gelukkig gemist, ik moet zelf aan een uitverkoop beginnen, teveel projecten (en afgeronde projecten :*) ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Coppertop schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:52:
[...]

Oooh... Intussen verkocht/gereserveerd, ik ben benieuwd wie :D. Had het gelukkig gemist, ik moet zelf aan een uitverkoop beginnen, teveel projecten (en afgeronde projecten :*) ).
Ik gok dat die kasten binnenkort wel weer te koop komen, minus die IBM. Dikke kans dat de koper het zelfs alleen om het keyboard te doen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:14:
[...]

Ik gok dat die kasten binnenkort wel weer te koop komen, minus die IBM. Dikke kans dat de koper het zelfs alleen om het keyboard te doen was.
Reken daar maar niet op, die set verdwijnt van de markt en gaat verschillende collecties in :p
En de minimum prijs overstijgt de waarde van het toetsenbord ook nogal een beetje.
(Inside information here, mogelijk komen er een paar van in mijn collectie)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Damn dat is snel gegaan, fast market ....

er is me wat ontgaan, het ibm keyboard ? zijn die zo zeldzaam dan(model) ?

[ Voor 48% gewijzigd door DrDrax op 21-04-2024 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DrDrax schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:45:

Dat is inderdaad heul snel gegaan, iemand die ik uit de hobby ken uit een 'clubje', kent de verkoper, en zo is dat balletje gaan rollen :)

En IBM model M toetsenbord is niet speciaal zeldzaam, maar het is een van de beter typende toetsenborden als je het geluid verdraagt. Mechanische klikkertjes met 'buckle spring'. En omdat het IBM is, de uitvinder van wat in de basis de moderne PC heeft veroorzaakt. En PS/2 aansluiting, dus het kan praten met heel veel computers.
Voor mij wel de nummer 2 qua toetsenbord ervaring, na de gemodificeerde IBM model F122.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De hele retro-scene (zoals trouwens iedere andere) stikt van de fanboyisme - somminge merken en modellen genieten een bekendheid en dus aantrekking die buiten iedere verhouding staat tot hun daadwerkelijke eigenschappen of zelfs schaarste.

De bugfest aan Sound Blaster 16 kaarten komen gelijk in me op, alles van 3Dfx ook niet dat ze slecht zijn, maar zo goed als hun gewildheid suggereert - nee, die Voodoo Rush met Macronix 2D alvast zeker niet :+ en inderdaad de Model M ook. Ja, fijn toetsenbord, maar nee, niet perfect (een van de slachtste 2kro implementaties die je kunt hebben, om maar eens wat te noemen) en bovendien zeer algemeen, al is het alleen maar doordat ze (muv die plastic pinnetjes) zowat onverwoestbaar zijn.

Bij IBM speelt ook dat mensen de systemen zelf fetishiseren - een PS/2 model 30 kost doorgaans aanzienlijk meer dan een andere random 286, ondanks dat het PS/2 in name only is en gewoon een LPX-form factor 286 is is alle relevante facetten.

Maar goed, mensen zijn niet objectief. Ik ook niet. Heb daarom ook een flinke stapel Model M - al heb ik er nooit meer dan EUR 25 voor betaald en meerderheid was gratis of onderdeel van dermate grote lading dat het daar bijna op neer kwam ;)

M'n F122 kostte me wel wat meer, maar die is dan ook een stuk interessanter ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
DrDrax schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:45:

Is een IBM model M buckling spring toetsenbord en worden voor absurde bedragen verkocht.
Had zelf het geluk dat hier op het werk iemad er één in de electra container heeft gegooid en ik hem had gevonden. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:02:
De hele retro-scene (zoals trouwens iedere andere) stikt van de fanboyisme - somminge merken en modellen genieten een bekendheid en dus aantrekking die buiten iedere verhouding staat tot hun daadwerkelijke eigenschappen of zelfs schaarste.

De bugfest aan Sound Blaster 16 kaarten komen gelijk in me op, alles van 3Dfx ook niet dat ze slecht zijn, maar zo goed als hun gewildheid suggereert - nee, die Voodoo Rush met Macronix 2D alvast zeker niet :+ en inderdaad de Model M ook. Ja, fijn toetsenbord, maar nee, niet perfect (een van de slachtste 2kro implementaties die je kunt hebben, om maar eens wat te noemen) en bovendien zeer algemeen, al is het alleen maar doordat ze (muv die plastic pinnetjes) zowat onverwoestbaar zijn.

Bij IBM speelt ook dat mensen de systemen zelf fetishiseren - een PS/2 model 30 kost doorgaans aanzienlijk meer dan een andere random 286, ondanks dat het PS/2 in name only is en gewoon een LPX-form factor 286 is is alle relevante facetten.

Maar goed, mensen zijn niet objectief. Ik ook niet. Heb daarom ook een flinke stapel Model M - al heb ik er nooit meer dan EUR 25 voor betaald en meerderheid was gratis of onderdeel van dermate grote lading dat het daar bijna op neer kwam ;)

Spijker, kop... :P
Hier staat intussen ook het nodige PS/2 geweld: 3x model 30 (of waren het er nou 4?) waarvan een 286, een model 60, 65 en 80. Daar 3 schermen bij, 4 Model M toetsenborden en intussen 4 PS/2 muizen (plus 4 of 5 van die ovale surrogaten waarvan ik nog steeds niet weet bij welke systemen die zijn geleverd)
Ook voor geen enkele de volle marktwaarde betaald, want dat is ronduit absurd.
Verder zijn de meeste PS/2 modellen overengineerd bij een snelheid onder de toenmalige standaard van kloon PC's, maar hebben zeker een paar mooie standaarden op de markt gezet: VGA, PS/2 toetsenbord/muis aansluitingen (al waren die pas bij ATX gemeengoed) en de 3,5" diskette. Daarmee was IBM na de PC / XT nog steeds toonaangevend in de markt, een 'vader' van de moderne PC.

Soundblaster is inderdaad nog zo'n dinges... genoeg kaartjes die beter soundblaster-compatible zijn dan soundblaster zelf. De ESS ES1868 of C-Media CM8330 hebben mijn voorkeur zelfs :')

Over overhypes: ik heb er nog wel eentje. Mijn nagenoeg in origineelstaat verkerende Highscreen SkyMini was ooit verkocht met een door Intel bewust kunstmatig kreupel gemaakte Pentium 150, 8MB RAM en een 1MB S3 Trio kaartje. Niet dat het slechte spulletjes zijn, zeker niet, maar het was zeker geen top spul. De als bonus toegevoegde -jawel- Voodoo kaart maakt basic 3D capaciteit dan weer goed :)

En eerlijk gezegd kan ik net zo vrolijk zijn met het uitschot van de markt: PC Chips/Elpina/ECS spulletjes liggen er ook zat. Mijn meestgebruikte set is mijn test-set: PC Chips M577, Diamond Speedstar A50 (SiS 6326) videokaartje en onboard C-media geluid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 23:58
dion_b schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:02:

Mee eens met het "overhyped" zijn van bepaalde producten. Een IBM Model M is echt een fijn keyboard, maar het is ook een kwestie van smaak. Net zoals mechanische keyboards tegenwoordig; de een vindt "clicky" keyswitches fijn, de ander prefereert lineaire switches. De een wil liever Cherry MX switches, de ander Kailh of Gateron. En je kunt al een prima mechanical keyboard halen voor rond de 60 euro, maar je kunt er ook het 10 voudige aan uitgeven.

Ik heb zelf geen Model M want ja bijna altijd heel erg duur, als in: men vraagt (veel) meer dan dat ik er ooit aan zou willen uitgeven. En uiteindelijk is het dan ook "het ding is waard wat de gek ervoor geeft". En ja dat wordt dan wel "overhyped" omdat je dat keyboard overal op internet tegenkomt, iedereen het daarover heeft etc etc. Heb zelf een clicky Cordata keyboard uit begin jaren 90, typt heerlijk en dat is voor mij hele dikke prima.

Mocht ik ooit een Model M tegenkomen voor een voor mij acceptabele prijs dan zou ik die zeker wel aanschaffen, puur omdat het dan leuk zou staan bij de IBM Model 30 pc die ik hier heb (IBM keyboard bij een IBM pc), maar meer ook niet. Heb zelf niet enorm veel met het hele IBM spul, afgezien van het feit dat ik weet dat het destijds een grote/belangrijke speler op de markt was. Voor mijn eigen collectie ga ik uit van dingen die ik vroeger zelf had en/of die ik destijds graag had willen hebben, maar niet kon betalen/krijgen. Zodoende heb ik wat oude Siemens Nixdorf spullen hier staan die soms (mijn inziens) heel goedkoop zijn, soms ook belachelijk duur. Mijn 486 Siemens Nixdorf PCD-4H heb ik destijds via een soort van Marktplaats omgeving uit Hongarije gekocht. Ding was in goede staat, zonder HDD wel, maar uiteindelijk met verzekerde verzending vanuit Hongarije iets van 165 euro. Diezelfde machine heb ik ook vaker op Ebay zien staan voor prijzen tussen de 1000 en 3000 euro 8)7 Ondanks dat een dergelijk machine veel nostalgische waarde voor mij heeft (het was mijn eerste eigen pc) zou ik toch nooit 1000++ euro eraan uitgeven.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
Mechanische ramplanken zijn inderdaad wel fijn. Zelf heb ik een tenless Cherry MX toetsenbord en dat is een ding van bijna 'n kilo met vaste draad.

Die IBM Model M was/is dan ook een toetsenbord van erg hoge kwaliteit. Voor mij zijn ze te groot en ik heb alles in het zwart en dat model zwart spuiten levert zeer slecht leesbare letters op. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Kijk weer wat geleerd, nog even zitten kijken wat ik aan ibm keyboards heb liggen.
2x philips 1x commodore/highscreen/shi-tec en deze ibm`s hieronder niet spannend volgens mij.
ik weet het moet ze nog schoon maken

Persoonlijk was ik nog wel van de beige keytronic toetsenborden gecharmeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOXfLrYshOuAv0hj3QL4gO4P9bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9P9KRIGANhgtNkAB3aTIlx2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbHJ5b4BMxcU5Nlg1oZ-rR8OIyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szrB9wHHFbSKGVl1F4dNH7qs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3up2fGPtwwI0ZS8Rq9n_bU2KE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew04nzc0Hl4C7UhmtGet4ucn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
Of dit het poetsen waard is vraag ik me af. De onderste is blijkbaar slecht. Misschien leuk om hem op te knappen, maar verwacht er niet te veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:32:
Of dit het poetsen waard is vraag ik me af. De onderste is blijkbaar slecht. Misschien leuk om hem op te knappen, maar verwacht er niet te veel van.
Oneens.

Er missen maar twee keycaps, Ctrl en Alt.

Verder vuil.

Trek alle keycaps en key stems eraf, stop ze in een kussensloop, knoop die dicht en laat het meedraaien in de was. Laten drogen en klaar.
Dan behuizing open. Bovenplaat in de vaatwasser. Onderplaat kan ook, maar dan ben je je sticker kwijt. Natte doek moet ook lukken. Binnenkant met oude tandenborstel met wat brandspiritus schrobben. Zorg alleen dat je geen veertjes meepakt, die dingen zijn een draak om goed terug te krijgen.
Verder weinig nodig tenzij grote problemen (kapotte plastic connectoren tussen PCB en backplate). In dat geval boltmod.

Nieuwe keycaps kun je nog altijd bij Unicomp bestellen. De pebble/pearl caps zullen nooit zelfde kleur hebben als originele, dus je kunt beter een set alternative colour kopen. Ik zie ze momenteel niet in de shop staan, maar die lui hebben legendarische klantenservice, dus vraag ze fixen wat voor je O+

Tweede bord is zo een nette 2nd gen Model M, de klassieker.

Eerste bord is stuk interessanter - dat ding mist indicator LEDs maar is te nieuw om XT te zijn (de eerste Model M had een versie voor XT met vierkante metalen logo), dus die is waarschijnlijk van een terminal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Klopt zat hier bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA9Y14iL2Rjmj0tcRN7sn-zFF4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBLy08791BY1LK4JBBwnFP0X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
@dion_b Zolang de switches niet zijn aangedaan; kun je hem prima recupereren. Ik reageer op het opschrift (is slecht).

Maar we zullen wel horen als het je toch gelukt is.

Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ziet er meer uit als een workstation dan een terminal. Ik kan op de foto het modelnr op de IBM sticker niet lezen. Wat is het?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:45:
[...]

Dat ziet er meer uit als een workstation dan een terminal. Ik kan op de foto het modelnr op de IBM sticker niet lezen. Wat is het?
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Aan de grootte te zien een server of workstation iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:16:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Aan de grootte te zien een server of workstation iig.
Beetje rondneuzen en dat lijkt een RT PC te zijn, IBM's eerste RISC architectuur op basis van de ROMP CPU. Totaal niet nuttig (werd medio jaren '80 al als 'traag' ervaren tov andere 32b workstations en werd al snel vervangen door de RS/6000 lijn met Power CPUs), maar uitermate uniek. Ik zou het redden en richting Home Computer Museum doneren, ze hebben meerdere workstations, maar deze heb ik er nog niet gezien. Als dit vermoeden klopt zou het een model 6150 moeten zijn.

Maar...

Enige pics die ik kan vinden tonen een Model M met LEDs, dus ik weet niet zeker of dat toetsenbord daarbij hoort :o

Edit:
Mocht dat toch echt toetsenbord zijn dat bij dat systeem hoort: HOU ZE SAMEN:
http://gradyowens.us/retro/ibmrt.html
It was at this point that I discovered one of the downfalls of the RT - an entirely-proprietary, never-seen keyboard and mouse plug. A strange layout it was indeed; rectangular in shape, it held a 3x2 array of pins for conductors.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 23-04-2024 13:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Idd een 6150 werkstation met 2 hdds, en een big ass ibm monitor.
Lijkt erop of het keyboard er niet helemaal bij hoort qua plug.

Ook in de kast, is er niet veel wat me bekend voor komt.

Ik heb wel eens contact gehad met Bart van het museum, maar had geen interesse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4UOLAtIGO2EzVL_0645op8jr0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXE4QP32PkWX7JomCOs5nsVz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgOECg1H4d06-uAG_9n6O3u9hPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8qVXOqKtZ9fx4hQB4U6DGh6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXYAkPn_Uu94f_mGj25X8sXnVA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zg4WPc8dUOH1uizQTw0ak0MG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3dcSmozqRixkMQKtItB12gl4PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQm5nWD6bZsPwduoC08etg63.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b3hAOkCfeP0-dudx7xCxubJO04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ntdyD0dnLWWXfztTiNe5xYM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door DrDrax op 23-04-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zijn er eigenlijk nog losse snoeren te krijgen voor een model M toetsenbord,die van mij is lelijk en een stuk is helemaal uitgerekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:26:
Zijn er eigenlijk nog losse snoeren te krijgen voor een model M toetsenbord,die van mij is lelijk en een stuk is helemaal uitgerekt.
Unicomp ;)

https://www.pckeyboard.com/page/product/1398094
(dit is de Y-cable voor Model M met track-klit, maar werkt ook op borden zonder, en is goedkoper en wel leverbaar)

Vast ook op eBay enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
dion_b schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:29:
[...]

Unicomp ;)

https://www.pckeyboard.com/page/product/1398094
(dit is de Y-cable voor Model M met track-klit, maar werkt ook op borden zonder, en is goedkoper en wel leverbaar)

Vast ook op eBay enzo.
Thx, alleen zit die bij mij er vast aan en zonder stekker. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:49:
[...]

Thx, alleen zit die bij mij er vast aan en zonder stekker. :?
Je had het over 'los', klonk alsof je eentje had met stekker.

Maar goed, kijk eens op die site, deze stond ernaast (en is EUR 2 goedkoper):
https://www.pckeyboard.com/page/product/ACable

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
dion_b schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:30:
[...]

Je had het over 'los', klonk alsof je eentje had met stekker.

Maar goed, kijk eens op die site, deze stond ernaast (en is EUR 2 goedkoper):
https://www.pckeyboard.com/page/product/ACable
Thx.☺️
Bedoelde los als zonder toetsenbord.😅

Iemand die mij kan vertellen hoe deze sloten/sleuteltjes worden genoemd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcum0CxUsF9GbaiK28DCRLbV0xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gC6j1HcrgDYxUBwErJREI8uS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:41:
[...]

Iemand die mij kan vertellen hoe deze sloten/sleuteltjes worden genoemd?
"Kwijt" in teveel gevallen :X

Ik heb een stapel van die dingen en een stapel apparaten (vooral idd drive cages) die van slot moeten maar aan elkaar koppelen ho maar |:(

Officiele naam:
tubular pin tumbler lock / key

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Deze sleuteltjes heb ik nooit begrepen. Meestal zijn ze redelijk universeel en dus qua beveiliging nihil effectief geweest. Een schuifje op die dingen was veel praktischer, want die raak je niet kwijt...

Net zoals een keylock niet effectief is als je gewoon het kabeltje los haalt :')

Als je de drive uit de behuizing haalt, kun je de cage meestal wel er uit wurmen en dan het palletje weg dremelen. Als workaround.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:30:
Deze sleuteltjes heb ik nooit begrepen. Meestal zijn ze redelijk universeel en dus qua beveiliging nihil effectief geweest. Een schuifje op die dingen was veel praktischer, want die raak je niet kwijt...

Net zoals een keylock niet effectief is als je gewoon het kabeltje los haalt :')

Als je de drive uit de behuizing haalt, kun je de cage meestal wel er uit wurmen en dan het palletje weg dremelen. Als workaround.
Bij het gros kan je zelfs het palletje er simpelweg uitdraaien met behulp van een spitse tang (rondbektang), omdat die met schroefdraad erin gedraaid is.

Anderzijds is het wellicht eens tijd om een nieuwe skillset te ontwikkelen: Lock picking :9

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Top dankjewel voor jullie antwoorden,denk dat ik ze maar zonder sleutel probeer los te peuteren en dan ind het palletje weg ga dremelen. 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:30:

Je moet jezelf dan bedenken waar je tegen wilt beschermen: ontvreemding van de drive zelf, of data danwel productie verlies door het verwijderen van een draaiende disk zonder hotswap :X
Voor die laatste is het een prima oplossing. Kan ook met een schuifje natuurlijk. Maar dat is geen drempel op bijvoorbeeld een beurs (jaren 90) of lanparty, en in een bedrijfsomgeving laat je dat ook liever door een systeembeheerder doen dan per ongeluk door de blonde stagiere van HR. Dan liever een simpel slotje, dat werkt voor alles :)

Overigens ben ik begin zeros ook al eens een ITer tegengekomen die het verschil niet kende tussen raid 5 en hotswap. Trok zo een draaiende disk uit een server. Die had weliswaar raid, maar geen hotswap :X

Dus daarom dat slotje ;)
Niet eens nodig. Gewoon cage met drive en al uit de pc halen, en dan kun je de cage wat open spreiden en trek je de drive er zo uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Jawel, die set zit mooi speelgoed tussen! Er komen een P3 en 8086 computer mijn kant op!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Waterbeesje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:56:
[...]

Jawel, die set zit mooi speelgoed tussen! Er komen een P3 en 8086 computer mijn kant op!
Kijk das weer een mooie vangst, shi-tec desktop was ook wel erg leuk....

[ Voor 26% gewijzigd door DrDrax op 26-04-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DrDrax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:15:
[...]

Kijk das weer een mooie vangst, shi-tec desktop was ook wel erg leuk....
Daar waren meer gegadigden voor (ook ik) maar die heb ik naar een ander laten gaan :)
Beetje netjes verdelen en zo.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Waterbeesje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:47:
[...]

Daar waren meer gegadigden voor (ook ik) maar die heb ik naar een ander laten gaan :)
Beetje netjes verdelen en zo.
Dat heb je goed, het is gunnen af en toe nietwaar., ik heb een aantal shi-tec kasten staan,

De minitowertjes met die rond power knop zijn mijn favoriete modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh. Vrijmarkt viel tegen. Niets interessants gezien. Uiteindelijk alleen een voedingsadapter gescoord voor mijn Serdaco Chill MIDI behuizing.

Heb me dan maar uurtje zoet gehouden met overtollige zooi op Marktplaats zetten. Denk niet dat er voor de rest van jullie veel interessants tussen zit, vooral geluidskaarten en een enkele dual So370 bord.

Edit:
Valt mee/tegen, ondertussen bij elkaar EUR 180 geboden op die zooi :P

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 27-04-2024 22:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Wel een Solid board die dls,
(typotje DIMM slits)

Dat Highscreen scherm ook ooit is gehad, met de resolution display, ik heb hem toen weer verkocht, wel spijt van maargoed, can win em all

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DrDrax schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:38:
Wel een Solid board die dls,
(typotje DIMM slits)
Zeker. Ik sta te kijken van hoe hoog erop geboden wordt- het is solide, maar verder dertien in een dozijn dual So370. Maar goed, ik zie een BP6 ook voor EUR 300 op MP. Verschil is dat daar niet op geboden wordt. Het is een legendarische bord, maar als puntje bij paaltje komt kun je er eigenlijk vrij weinig mee.
Dat Highscreen scherm ook ooit is gehad, met de resolution display, ik heb hem toen weer verkocht, wel spijt van maargoed, can win em all
Het is inderdaad een leuke scherm. Niet alleen omwille van die display (die niet altijd accuraat is en bij veel resoluties niets kan roepen), maar ook omdat het stiekem een van de beste 15" shadow mask CRTs is. Je kunt veel scherpere Trinitrons/Diamondtrons krijgen die ook hogere horizontal refresh aankunnen, maar voor DOS gaming vind ik shadow mask beter en dan is de spoeling dun.

Overigens heb ik vandaag een flinke ombouw gedaan in mijn retro setup. Aanleiding was wazig beeld op het monitor door met een VGA verlengkabel naar mijn KVM switch. Dat moest veranderen, maar in plaats van KVM dichterbij monitor te brengen heb ik besloten om de setup in tweeen te verdelen, met een DOS/WIn3.1 helft dat naar de CRT gaat en een Win98/2k/XP deel dat naar een van m'n TFTs gaat.

Om dat te doen heb ik een tweede KVM switch erbij gepakt. Die heeft een ander voordeel: het heeft ook DIN en seriele poorten, en een ingebouwde serial-PS/2 converter, waardoor ik all die oude bakken zou moeten kunnen aansluiten zonder een wirwar aan serial->PS/2 muisadapters.

Bovendien ga ik voor de nieuwere systemen deze week een nieuwe KVM ontvangen met DVI-I en USB. Enige uitdaging hier is dat mijn monitor DVI en VGA heeft, maar de DVI-poort is DVI-D. Dus ofwel ik moet alles analoog houden, danwel moet ik DVI-I spliiten naar -D en VGA, maar dat zal de VGA beeldkwaliteit geen goed doen... enfin, ik ga beetje rommelen, misschien blijf ik mijn huidge VGA+PS/2 KVM gebruiken voor deze systemen, maar ze alsnog dus op die TFT aansluiten.

In de tussentijd heb ik wel een ander probleem: de serial-PS/2 conversie werkt perfect op mijn 486-33 - ctmouse detecteert een muis op COM1 die in Mouse Systems mode geinitialiseerd wordt. Maar op de XT werkt het niet - ctmouse doet exact hetzelfde, QCONFIG.EXE (PC DOS variant op MSD.EXE) toont werkende COM1 en een pointer device erop aangesloten. Maar als ik iets start met mouse support (bijv Space Quest III of Laser Squad) doet de muis niets.
Ik heb wel m'n MPU-401AT aan de praat gekregen, dus SQ3 (die trouwens laaaaaang moet laden op een XT) geeft voor z'n tijd spectaculaire muziek, en nog voor de muziek begint verschijnen allemaal humoristische boodschappen in de display van m'n MT32 :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En je hebt niet nog een PS/2 insteekkaartje liggen dat je even als workaround kunt gebruiken? Sowieso, goede testcase lijkt me :)

Vwb die KVM shizzle: vroeger zelfde effect gehad. Je kunt er een DIN ding tussen zetten, maar echt alles valt of staat met de kabels, en dan met name de isolatie van die dingn. Relatief dunne VGA kabel: bork. Goed afgeschermde kabel: bingo :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Dacht bij mijzelf met zoveel PC's die ik bij elkaar gesprokkeld heb die een drive cage hebben dan moet er vast ergens wat van die sleuteltjes verstop liggen, zoektocht heeft toch nog wat opgeleverd. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcum0CxUsF9GbaiK28DCRLbV0xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gC6j1HcrgDYxUBwErJREI8uS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyE3Y7xi9yfQQom81I2MwCfylrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cfc6x8Os0tinj3KgkV8KNEpn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:18:
En je hebt niet nog een PS/2 insteekkaartje liggen dat je even als workaround kunt gebruiken? Sowieso, goede testcase lijkt me :)
Nee. Aan de kabel ligt het alvast niet, die werkt prima met twee andere computers. Ik zou gaan twijfelen aan de pinout van de seriele poort, maar als dat fout was, zou ctmouse geen muis vinden (zoals ik had bij twee kabels die nulmodem ipv straight wired waren).

Als ik tijd heb graaf ik mijn oude Genius muisbaksteen op en kijk ik wat er gebeurt als ik die er rechtstreeks op aansluit.
Vwb die KVM shizzle: vroeger zelfde effect gehad. Je kunt er een DIN ding tussen zetten, maar echt alles valt of staat met de kabels, en dan met name de isolatie van die dingn. Relatief dunne VGA kabel: bork. Goed afgeschermde kabel: bingo :)
Kabels zijn op zich goed (dedicated KVM dingen, dik en loodzwaar) en geven prima beeld direct van PC naar monitor, of PC-KVM-monitor. Het gaat alleen mis met een extra kabel - en dus ook metaal-lucht-metaal brug ertussen om de afstand te overbruggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:18:
Dacht bij mijzelf met zoveel PC's die ik bij elkaar gesprokkeld heb die een drive cage hebben dan moet er vast ergens wat van die sleuteltjes verstop liggen, zoektocht heeft toch nog wat opgeleverd. ☺️

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hamvraag: is er ook maar eentje die past? :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:38:
[...]

Nee. Aan de kabel ligt het alvast niet, die werkt prima met twee andere computers. Ik zou gaan twijfelen aan de pinout van de seriele poort, maar als dat fout was, zou ctmouse geen muis vinden (zoals ik had bij twee kabels die nulmodem ipv straight wired waren).

Als ik tijd heb graaf ik mijn oude Genius muisbaksteen op en kijk ik wat er gebeurt als ik die er rechtstreeks op aansluit.

[...]

Kabels zijn op zich goed (dedicated KVM dingen, dik en loodzwaar) en geven prima beeld direct van PC naar monitor, of PC-KVM-monitor. Het gaat alleen mis met een extra kabel - en dus ook metaal-lucht-metaal brug ertussen om de afstand te overbruggen.
Bij een seriële muis die niet wilt kan het ook zo zijn dat er ergens een tantaaltje lurp is. Hier heb ik 3 dezelfde i/o kaartjes en op twee van de drie werkt serieel prima, de derde deed het niet. Wel herkend, maar geen daadwerkelijke beweging op het scherm. Bleek een tantaaltje wat zwarte vlekjes te hebben, na vervangen welke de muis perfect.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:15:
[...]

Bij een seriële muis die niet wilt kan het ook zo zijn dat er ergens een tantaaltje lurp is. Hier heb ik 3 dezelfde i/o kaartjes en op twee van de drie werkt serieel prima, de derde deed het niet. Wel herkend, maar geen daadwerkelijke beweging op het scherm. Bleek een tantaaltje wat zwarte vlekjes te hebben, na vervangen welke de muis perfect.
Hmm, dat zou het uitzoeken waard zijn. Uitdaging is dat ik maar twee 8b floppy + I/O kaarten heb en van de andere heb ik geen switch settings kunnen vinden - en alle ISA slots zitten al vol. Maar om te testen heb ik geen floppy nodig (XT boot vrolijk van SCSI en FTP over Ethernet is sowieso efficienter dan rommelen met 360kB stukjes storingsgevoelige gemetalliseerd plastic :+ )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
@dion_b tot mijn verbazing passen ze allemaal. ☺️

Kwam deze ook nog tegen vers in de verpakking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4pLN5HUSgRJx9a_OPNTMlj21x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2X9v8i62VbCgpSpPB9xJvxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2216O9GpDTMzB4AWAdnz2EGx3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy3RzCCsmGSyNT833EaMB7Up.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier is ook weer wat leuks binnengekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4Dzi8W1vOfWJalCtcd-JA9Wfvw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQLPh09A74J2nFNC5m0qjHea.jpg?f=fotoalbum_small

En setjes V30 processors!
Dit gaat een paar XT computers op steroïden zetten, te beginnen met een IBM Model 30 :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor mij wel een beetje de "holy grail" in mijn collectie :9~

ET6000 powerrrr...

Voorheen is het me zelfs niet gelukt om er 1 in geopende doos te bemachtigen en nu 2 in folie.
Organen voor verkocht? Die had ik allang niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zQ1sxB6.jpeg
Waterbeesje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:19:
Hier is ook weer wat leuks binnengekomen

[Afbeelding]

En setjes V30 processors!
Dit gaat een paar XT computers op steroïden zetten, te beginnen met een IBM Model 30 :D
Dat is wel het leuke van de hobby. Toen ik mijn Model 30 kocht (met MCGA graphics), had ik echt geen geld om dat soort fratsen uit te halen, als een CPU-upgrade.

Ik was al blij dat ik een 20MB Miniscribe hardcard kreeg van de systeembeheerder op school. Blijkbaar zaten die in de Amstrad / Schneider PC1512 / PC1640 machines en daar sneuvelde er wel eens 1 van, "beyond repair". En gelukkig had de Model 30 geen EISA sloten ;) Wel ESDI geloof ik maar daar had ik geen last van met zo'n MFM hardcard.

edit: ik vond een foto van zo'n hardcard

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pNZecof.jpeg

[ Voor 66% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-05-2024 10:53 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:26:
[...]

En gelukkig had de Model 30 geen EISA sloten ;) Wel ESDI geloof ik maar daar had ik geen last van met zo'n MFM hardcard.
Denk dat je MCA bedoelt, niet EISA. EISA is namelijk juist expliciet wel backwards compatible met ISA, en was juist de reactie op de rest van de industry (Compaq, HP, NEC, DEC, SGI, Intel - dat soort kleine jongens) op IBM's poging om de PC markt weer naar zich toe te trekken met MCA. Pas toen MCA ronduit dood was heeft IBM een paar EISA systemen uitgebracht maar je gaat het zeker niet in een PS/2 terugvinden.

ESDI was wel een (redelijk kortdurende) industry standard voor HDD interfaces, na ST506/RLL, maar voor IDE. Het idee was om SCSI-achtige features te combineren met een meer ST506 prijs. IBM gebruikte het voor
de onboard hard disk interface van de PS/2's, waarbij IBM ook nog eens een non-standaard interface ervoor gebruikte (reguliere ESDI gebruikte dezelfde 34p control en 20p data als ST506, IBM een of andere vage edge connector). Vandaar waarschijnlijk dat je blij was met zo'n hardcard, dat ziet eruit als een oude maar uitermate generieke en ondersteunde ST506/MFM.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 01-05-2024 11:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Denk dat je MCA bedoelt, niet EISA. EISA is namelijk juist expliciet wel backwards compatible met ISA, en was juist de reactie op de rest van de industry (Compaq, HP, NEC, DEC, SGI, Intel - dat soort kleine jongens) op IBM's poging om de PC markt weer naar zich toe te trekken met MCA. Pas toen MCA ronduit dood was heeft IBM een paar EISA systemen uitgebracht maar je gaat het zeker niet in een PS/2 terugvinden.

ESDI was wel een (redelijk kortdurende) industry standard voor HDD interfaces, na ST506/RLL, maar voor IDE. Het idee was om SCSI-achtige features te combineren met een meer ST506 prijs. IBM gebruikte het voor
de onboard hard disk interface van de PS/2's, waarbij IBM ook nog eens een non-standaard interface ervoor gebruikte (reguliere ESDI gebruikte dezelfde 34p control en 20p data als ST506, IBM een of andere vage edge connector). Vandaar waarschijnlijk dat je blij was met zo'n hardcard, dat ziet eruit als een oude maar uitermate generieke en ondersteunde ST506/MFM.
MCA inderdaad ;) Na 31 jaar zijn de details wat vervaagd.

En ja, die hardcard kwam heel goed uit. Eigenlijk toeval want ik wist in die tijd veel van MSX en vrijwel niets van PC's. Het was meer geluk dan wijsheid dat het werkte :+ (en dat is soms nog wel eens zo, heb ik het idee)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Soms zit het mee, soms zit het tegen :(

Van de week had ik dus mijn DOS systemen netjes aan de praat op nieuwe KVM. Toen bedacht ik me dat ik nog geen DOS software voor de ZIP drive op de high-end bak gezet had. Geen probleem, even via FTP...

Maar:
- NIC deed het niet, wel zenden, niets ontvangen. Schijnt een hardware IRQ issue te zijn met de Crynwr DOS packet drivers die vaker voorkomt maar waar geen eenvoudige oplossing voor is (geen manier om die zooi te vertellen dat het op IRQ 11 zit, niet waar dan ook de driver denkt dat het uithangt).
- dan een 3C905TX erin hangen in plaats van de Intel EEPro100. Dan kan ik 3Com drivers gebruiken die het wel zouden moeten doen. Maar: die driver staat er nog niet op, netwerk doet het niet tot de driver aanwezig is en ZIP drive is ook niet bruikbaar want geen driver.
- PC ernaast is m'n 486 wiens Ethernetverbinding het zeker doet. Bovendien is het uitgerust met een 5.25"/3.5" combo drive. En de high-end bak ook een 3.5" drive die ik gisteren getest had. Prima, bestanden naar 486 en copy richting flop. Abort, Retry Fail. Andere flop. Abort, Retry, Fail. Die 3.5: drive heb ik lange tijd niet getest en blijkbaar vuil of anderszins problematisch. Lezen gaan prima, maar schrijven ho maar. Voor zekerheid floppy getest in high-end DOS bak: die kan ernaar schrijven, maar goed, daar staan de drivers nog niet op.
- dan mijn dual P3 RAMBUS systeem geboot. Voor de goede orde mijn VGA KVM aan TFT verbonden. POST prima, maar dan no boot device detected. De SCSI adapter deed het prima maar mijn Atlas IV 10k wordt niet meer gedetecteerd. Hopelijk maar losse kabel, maar ik voel de bui hangen dat de drive dood is :'(
- dan mijn P3-1400S systeem met onboard Voodoo3 geboot. Ook hier POST, dan zwart scherm. Ook niet goed.
- dan mijn industrial PICMG systeem gepakt. De P3 SBC waarvan ik dacht dat er een P3-1400S in zat had geen CPU, en het Pentium M bord was weer eens tempramentvol aan het doen en hing steeds halverwege POST. Zucht.
- tenslotte een stokoude laptop erbij gepakt. Die deed het perfect (muv CMOS batterij) en bootte door naar Linux. Ik kon mijn bestanden downloaden en... verrek, niet oud genoeg, er zat geen floppy drive in 8)7 :X

Enfin, vanavond verder aan de slag om te zien of ik *iets* met een werkende netwerkverbinding en floppy drive aan de praat kan krijgen. Zo blijf je bezig...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:30:

Van de week had ik dus mijn DOS systemen netjes aan de praat op nieuwe KVM. Toen bedacht ik me dat ik nog geen DOS software voor de ZIP drive op de high-end bak gezet had. Geen probleem, even via FTP...

Maar:
- NIC deed het niet, wel zenden, niets ontvangen. Schijnt een hardware IRQ issue te zijn met de Crynwr DOS packet drivers die vaker voorkomt maar waar geen eenvoudige oplossing voor is (geen manier om die zooi te vertellen dat het op IRQ 11 zit, niet waar dan ook de driver denkt dat het uithangt).
- dan een 3C905TX erin hangen in plaats van de Intel EEPro100. Dan kan ik 3Com drivers gebruiken die het wel zouden moeten doen. Maar: die driver staat er nog niet op, netwerk doet het niet tot de driver aanwezig is en ZIP drive is ook niet bruikbaar want geen driver.
- PC ernaast is m'n 486 wiens Ethernetverbinding het zeker doet. Bovendien is het uitgerust met een 5.25"/3.5" combo drive. En de high-end bak ook een 3.5" drive die ik gisteren getest had. Prima, bestanden naar 486 en copy richting flop. Abort, Retry Fail. Andere flop. Abort, Retry, Fail. Die 3.5: drive heb ik lange tijd niet getest en blijkbaar vuil of anderszins problematisch. Lezen gaan prima, maar schrijven ho maar. Voor zekerheid floppy getest in high-end DOS bak: die kan ernaar schrijven, maar goed, daar staan de drivers nog niet op.
- dan mijn dual P3 RAMBUS systeem geboot. Voor de goede orde mijn VGA KVM aan TFT verbonden. POST prima, maar dan no boot device detected. De SCSI adapter deed het prima maar mijn Atlas IV 10k wordt niet meer gedetecteerd. Hopelijk maar losse kabel, maar ik voel de bui hangen dat de drive dood is :'(
- dan mijn P3-1400S systeem met onboard Voodoo3 geboot. Ook hier POST, dan zwart scherm. Ook niet goed.
- dan mijn industrial PICMG systeem gepakt. De P3 SBC waarvan ik dacht dat er een P3-1400S in zat had geen CPU, en het Pentium M bord was weer eens tempramentvol aan het doen en hing steeds halverwege POST. Zucht.
- tenslotte een stokoude laptop erbij gepakt. Die deed het perfect (muv CMOS batterij) en bootte door naar Linux. Ik kon mijn bestanden downloaden en... verrek, niet oud genoeg, er zat geen floppy drive in 8)7 :X

Enfin, vanavond verder aan de slag om te zien of ik *iets* met een werkende netwerkverbinding en floppy drive aan de praat kan krijgen. Zo blijf je bezig...
En daarom is Fastlynx / Laplink en een parallelkabel (of serieel als je geduld hebt) altijd handig, heb hier standaard een aantal kabels klaarliggen voor dat doel.

En als je geen Fastlynx op de machine hebt, dan Interlink / Intersvr die standaard in MS-DOS 6.0 en hoger zit.

En als je dat niet hebt? Eh... dan zit je met hetzelfde probleem als met die driver :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:20

Nemesizz

Untouchable

ET6000 powerrrr...

Voorheen is het me zelfs niet gelukt om er 1 in geopende doos te bemachtigen en nu 2 in folie.

[Afbeelding]
Ik kan wel vragen of je die gaat gebruiken...maar denk dat ik het antwoord al weet (blijft wss sealed in doos x2).

Zat laast zelf met m'n broer nog even tussen retro kaarten te kijken op Ebay (alleen kijken, niet kopen).
Eigenlijk willen we altijd nog een Matrox Mystique hebben.... "waarom?" nou, omdat je die vroeger in de reclame van de PC-Gamer zag staan (uit 1997) , en zoiets hadden van "wooowww, die moeten we hebben" (lang verhaal kort, had hoe dan ook niet gekund wat we hadden een 486 en geen PCI sloten). Maar toch, en dat gevoel komt nu soms ook weer boven, "eigenlijk willen we een Matrox Mystique".

Was een zo'n aanbieder met meerdere retro kaarten (Mystique, Savage, Virge, enz) en zaten een beetje te kijken naar de prijzen wat ze er voor vroegen. Maar zelfs een TNT2 (die je haast bij wijze van bij een pak cornflakes kreeg) vroegen ze nog 60 euro voor. Was dan wel specifiek een model van Diamond en dat viel ook op. S3 Savage 4 kost bijvoorbeeld niet veel, maar had je er een van Diamond BAM! ineens moet die 60 euro of meer kosten.

Zelfde bij de S3Virge, allemaal niet zo bijzonder, maar een Hercules kost ineens 40 of 50 euro.

Leuke is, S3 Virge (een Hercules) had ik ooit eens bij de kringloop vandaan, en Savage 4 (heb er 3 van volgens mij) heb ik ook eentje van Diamond.

De Tseng Labs had ik eigenlijk weinig van gehoord (voordat ik dit topic ontdekte), maar kwam er later achter dat die ook best veel in de prijs/bestellijsten in de PC gamer stonden. Alleen dan in de kleine lettertjes, terwijl bepaalde merken (zoals Matrox) gewoon groot een complete pagina hadden met een afbeelding van hun kaart.

Nu weet ik wel, mocht ik ooit weer in een kringloop winkel komen, en zie zo'n ding liggen, dat die meteen mee gaat (tenzij die te duur is of duidelijk kapot).

En een 'new old stock' ? die blijft niet in de verpakking zitten.... denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:57:
[...]

Ik kan wel vragen of je die gaat gebruiken...maar denk dat ik het antwoord al weet (blijft wss sealed in doos x2).

Zat laast zelf met m'n broer nog even tussen retro kaarten te kijken op Ebay (alleen kijken, niet kopen).
Eigenlijk willen we altijd nog een Matrox Mystique hebben.... "waarom?" nou, omdat je die vroeger in de reclame van de PC-Gamer zag staan (uit 1997) , en zoiets hadden van "wooowww, die moeten we hebben" (lang verhaal kort, had hoe dan ook niet gekund wat we hadden een 486 en geen PCI sloten). Maar toch, en dat gevoel komt nu soms ook weer boven, "eigenlijk willen we een Matrox Mystique".

Was een zo'n aanbieder met meerdere retro kaarten (Mystique, Savage, Virge, enz) en zaten een beetje te kijken naar de prijzen wat ze er voor vroegen. Maar zelfs een TNT2 (die je haast bij wijze van bij een pak cornflakes kreeg) vroegen ze nog 60 euro voor. Was dan wel specifiek een model van Diamond en dat viel ook op. S3 Savage 4 kost bijvoorbeeld niet veel, maar had je er een van Diamond BAM! ineens moet die 60 euro of meer kosten.

Zelfde bij de S3Virge, allemaal niet zo bijzonder, maar een Hercules kost ineens 40 of 50 euro.

Leuke is, S3 Virge (een Hercules) had ik ooit eens bij de kringloop vandaan, en Savage 4 (heb er 3 van volgens mij) heb ik ook eentje van Diamond.

De Tseng Labs had ik eigenlijk weinig van gehoord (voordat ik dit topic ontdekte), maar kwam er later achter dat die ook best veel in de prijs/bestellijsten in de PC gamer stonden. Alleen dan in de kleine lettertjes, terwijl bepaalde merken (zoals Matrox) gewoon groot een complete pagina hadden met een afbeelding van hun kaart.

Nu weet ik wel, mocht ik ooit weer in een kringloop winkel komen, en zie zo'n ding liggen, dat die meteen mee gaat (tenzij die te duur is of duidelijk kapot).

En een 'new old stock' ? die blijft niet in de verpakking zitten.... denk ik.
Ik heb al een stuk of 5 werkende ET6000 kaarten (deels Hercules, deels "kloon") en allemaal met 4,5MB geheugen. Dus deze exemplaren in folie kunnen mooi in folie blijven ;)

Het waren destijds hele aardige kaarten die in 2D toepassingen heel goed presteerden.

En de 2,25MB versie heeft als voordeel dat hij nét 1024x768 in 24 bit kan weergeven, wat met een 2MB kaart niet zou lukken. Dat heeft @dion_b hier ook al eens wat uitgebreider uitgelegd dacht ik.

Leuk die oude kaartjes, Matrox heb ik ook wat van gehad maar kan me niet meer voor de geest halen wat het was. Hij had wel "DualHead", dus 2 VGA-uitgangen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-05-2024 17:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jimh307
@nerdgasm

Zonet terug van een fantastische dag: het computermuseum te Helmond.

Nu kan ik eindelijk een paar plaatjes laten zien zo meteen. Het was weer ouderwets spelletjes inladen vanaf tape wat op de C64 wel een paar minuten duurde. Ik kende de commando's van de C64 van vroeger, dus dat kwam wel goed. En uiteraard ook flink zitten kletsen met de crew daar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmrrcXL6heGHimqkzEe37mfb4Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMdJdZZGfnKBAcSno6VD0Tpf.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas potje schaken verloren, maar 'n zet moest je met code zetten en dat ging erg traag: puur retro, wij zijn het gewend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1ChhjS9wspGxUCQuD3_Ja6v1jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFJE5TIFRop4zbs4MkJEzUdp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was echt een grote computer met een spelletje. Machtig apparaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcFsQXBUgI66pbpD3xMx-Qe8Vso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixo1YagMd3vT0ctL43iCRgO3.jpg?f=fotoalbum_large

En uiteraard even klooien met de vroege Apple. Ik werk veel met Apple, dus wel geinig om even flink terug te gaan in tijd.

Nu pas snap ik aan den lijve wat het is om retro te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:30:

Maar:

Dat is een hoop pech op een stapeltje! Balen man... Maar er zijn nog opties!
Null, laplink, xt-ide/CF... Om een paar opties te noemen! :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ET6000 powerrrr...

[Afbeelding]

[...]

Dat is wel het leuke van de hobby. Toen ik mijn Model 30 kocht (met MCGA graphics), had ik echt geen geld om dat soort fratsen uit te halen, als een CPU-upgrade.

Ik was al blij dat ik een 20MB Miniscribe hardcard kreeg van de systeembeheerder op school. Blijkbaar zaten die in de Amstrad / Schneider PC1512 / PC1640 machines en daar sneuvelde er wel eens 1 van, "beyond repair". En gelukkig had de Model 30 geen EISA sloten ;) Wel ESDI geloof ik maar daar had ik geen last van met zo'n MFM hardcard.

edit: ik vond een foto van zo'n hardcard

[Afbeelding]
Die hardcard is inderdaad een redelijk generieke mfm / rll oplossing. Destijds DE standaard, zat in nagenoeg iedere XT compatible en sommige AT's.
Redelijk bullit proof, niet de vlotte. Maar de schijfjes van de model 30 waren ook daarbij nog eens trage. Zolang ze het tenminste deden.

Nu in deze wereld kennen we de goedkope upgrades die destijds onbetaalbaar waren, zoals die V30's. Of een ems kaartje. Of een echte super VGA in de model 30 (niet dat MCGA slecht is trouwens, maar gewoon incompleet tov VGA)

[ Voor 13% gewijzigd door Waterbeesje op 01-05-2024 19:11 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Dat is een hoop pech op een stapeltje! Balen man... Maar er zijn nog opties!
Null, laplink, xt-ide/CF... Om een paar opties te noemen! :D
Null modem kabel is nog het makkelijkst zelf te maken. Drie koperdraad jes, uiteindes beetje plakband er omheen en schuif je zo op de pennen van de seriële poort. Uiteraard wel de goede pinnen pakken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Null modem kabel is nog het makkelijkst zelf te maken. Drie koperdraad jes, uiteindes beetje plakband er omheen en schuif je zo op de pennen van de seriële poort. Uiteraard wel de goede pinnen pakken ;)
Sterker nog, ik heb er hier een liggen - die ene seriele kabel die ongeschikt bleek voor KVM muis.

Maar ik ga het met floppy doen, dan hoef ik die hele kast niet van letterlijk bovenste plank af te slepen nadat ik met veel moeite de dikke bundel kabels achterin gekregen had.

Allicht met de dual P3. Die wilde ik sowieso onder handen nemen - een 5.25" floppy drive en oude SCSI CDRW en IDE DVD-RW vervangen door een cardreader met wat USB poorten, een SCSI DVD drive en een SCSI drivebay - wel zo handig om te testen en met WinXP is USB nuttiger dan 5.25". Die kan allicht in de 486 als ik daar de combo drive moet vervangen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Misschien denk je te moeilijk. Ff losse floppydrive en flatcable pakken (heb je vast nog liggen).
Kast met werkende verbinding open, ingebouwde drive even afkoppelen. Lossen drive er op en kopiëren maar.
Doelkast open, ingebouwde drive los, losse drive er op, copy to C. Install en done.

Of nog makkelijker: twee desktops naast elkaar en lange flatcable. Dat een drive in een fysiek andere kast zit en andere voeding heeft kan met die oude bakken allemaal prima.

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 01-05-2024 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:43:
Misschien denk je te moeilijk. Ff losse floppydrive en flatcable pakken (heb je vast nog liggen).
Kast met werkende verbinding open, ingebouwde drive even afkoppelen. Lossen drive er op en kopiëren maar.
Doelkast open, ingebouwde drive los, losse drive er op, copy to C. Install en done.
Al die kasten zitten weggewerkt met slecht bereikbare kabels op plank op 1m75 hoogte achter mijn bureau. "Ff" is er niet bij.

Maar goed, heb nu die dual P3 gepakt en je raadt het al: zodra hij op bureau op werkblad lag, werd de HDD weer netjes herkend. Enige uitdaging: ik ben m'n Windows wachtwoord voor dat systeem vergeten |:(

Dus alsnog Knoppix erbij. Tussendoor ontdekt dat ik de floppykabel in dat systeem verkeerd om aangesloten had (leve moederbord met pin 1 voor FDD tegenovergesteld tov pin 1 voor IDE er pal naast :/ - je zou van Asus anno 2000 beter verwachten).

Nog een uitdaging erbij: mijn nieuwe 24" TFT kan niet syncen naar desktopresolutie van die XP bak en mogelijk ook niet die van de Win2k Voodoo3 bak. Stiekem goed nieuws, want dan is die Voodoo niet dood. Moet ik alleen wel een andere beeldschermoplossing verzinnen. We blijven bezig :P
Of nog makkelijker: twee desktops naast elkaar en lange flatcable. Dat een drive in een fysiek andere kast zit en andere voeding heeft kan met die oude bakken allemaal prima.
Het is wederom de fysieke locatie van de desktops dat het probleem is. Maar goed, probleem verholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 01-05-2024 23:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:13:
[...]

Al die kasten zitten weggewerkt met slecht bereikbare kabels op plank op 1m75 hoogte achter mijn bureau. "Ff" is er niet bij.

Maar goed, heb nu die dual P3 gepakt en je raadt het al: zodra hij op bureau op werkblad lag, werd de HDD weer netjes herkend. Enige uitdaging: ik ben m'n Windows wachtwoord voor dat systeem vergeten |:(

Dus alsnog Knoppix erbij. Tussendoor ontdekt dat ik de floppykabel in dat systeem verkeerd om aangesloten had (leve moederbord met pin 1 voor FDD tegenovergesteld tov pin 1 voor IDE er pal naast :/ - je zou van Asus anno 2000 beter verwachten).

Nog een uitdaging erbij: mijn nieuwe 24" TFT kan niet syncen naar desktopresolutie van die XP bak en mogelijk ook niet die van de Win2k Voodoo3 bak. Stiekem goed nieuws, want dan is die Voodoo niet dood. Moet ik alleen wel een andere beeldschermoplossing verzinnen. We blijven bezig :P

[...]

Het is wederom de fysieke locatie van de desktops dat het probleem is. Maar goed, probleem verholpen.
Klinkt als een doorsnee dagje retro vermaak :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:37:
[...]

Klinkt als een doorsnee dagje retro vermaak :P
Uhuh. En het is nog niet afgelopen, al stort ik zo in bed.

Drivers overgezet en... zelfde probleem met 3Com kaart (nouja, daar blijft DHCP.COM hangen ipv timeouts te geven). Andere kabel geprobeerd? Nope. Conflict met non-PnP hardware? Nope (de geluidskaarten zitten netjes op IRQ's 3, 5 en 7). In BIOS andere IRQ forceren? Nope.

Morgen eens volledg kale CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT proberen. Liefst zou ik gewoon een non-PnP ISA NIC gebruiken, maar moederbord heeft maar 3 ISA sloten en die zitten al vool geluidskaarten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb een IBM 6546 2NB monitor op de kop weten te tikken voor €35, kan ik eindelijk een complete IBM opstelling neer zetten. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Yi3NiA8VSStq188Xd4_hRkTGpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYB5yOuBqxjAGa4n3zeryezw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NBrG9r5gc2nLk2Aw-v-VWEkzdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9XOcZWhhjp53mSQea4NvbHy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 01:05:
[...]

Uhuh. En het is nog niet afgelopen, al stort ik zo in bed.

Drivers overgezet en... zelfde probleem met 3Com kaart (nouja, daar blijft DHCP.COM hangen ipv timeouts te geven). Andere kabel geprobeerd? Nope. Conflict met non-PnP hardware? Nope (de geluidskaarten zitten netjes op IRQ's 3, 5 en 7). In BIOS andere IRQ forceren? Nope.

Morgen eens volledg kale CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT proberen. Liefst zou ik gewoon een non-PnP ISA NIC gebruiken, maar moederbord heeft maar 3 ISA sloten en die zitten al vool geluidskaarten.
Is je switchpoort niet gewoon een beetje dood?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Is je switchpoort niet gewoon een beetje dood?
Nope. Als ik met een Knoppix CD in diezelfde computer boot, werken beide NICs prima. Heb voor de zekerheid ook andere kabels, andere switchpoort en geheel andere switch geprobeerd, maar alles werkt prima met Knoppix (of andere PC) in alle switchpoorten en op beide switches.

Overigens zo wel een gare kabel ontdekt - daarmee was alleen 10Mbps link mogelijk. Die heeft enkelje prullenbak gekregen uiteraard ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Nope. Als ik met een Knoppix CD in diezelfde computer boot, werken beide NICs prima. Heb voor de zekerheid ook andere kabels, andere switchpoort en geheel andere switch geprobeerd, maar alles werkt prima met Knoppix (of andere PC) in alle switchpoorten en op beide switches.

Overigens zo wel een gare kabel ontdekt - daarmee was alleen 10Mbps link mogelijk. Die heeft enkelje prullenbak gekregen uiteraard ;)
meestal werkt het wisselen tussen PCI sloten wel aardig. Ik zou vooral alle mogelijke opstellingen eens proberen, zodat je de juiste systeembronnen toegewezen krijgt. Plug 'n Pray op z'n best! |:(

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -=*skilla*=-
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 11:32
Naast alle onderstaande voorzorgsmaatregelen zweer ik bij een Gotek met een flashfloppy firmware een USB-Stick met DOS/WIN/Drivers voor de meest voorkomende spullen. Lees 3com, Ne2000, Sound, IO etc. Die Gotek drives werken in bijna alles als ze goed geconfigureerd zijn.
BlueTooth76 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:36:
[...]

En daarom is Fastlynx / Laplink en een parallelkabel (of serieel als je geduld hebt) altijd handig, heb hier standaard een aantal kabels klaarliggen voor dat doel.

En als je geen Fastlynx op de machine hebt, dan Interlink / Intersvr die standaard in MS-DOS 6.0 en hoger zit.

En als je dat niet hebt? Eh... dan zit je met hetzelfde probleem als met die driver :P

all people are wise untill they speak

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Had al een tijdje een Asus CUBX-E bord liggen, in mijn beleving compleet dood. De PWR_SW header kortsluiten deed niets, het bord gaf geen krimp.

Maarrr.... dankzij een zeer waardevolle tip over het RTC kristal van Vogon'er rasz_pl heb ik het bord nieuw leven ingeblazen. X3 is nu vervangen en werkt weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pFs3VDmnhEiBwyjQdCFUYK7_ZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUQYwBvCUoh5WWF9BgaCLuvj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzk2u59M_u1nTWFNkhqm39ewwpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6raB39JqhXSFCeMtpRYclWi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0T1trPNPLoTNL4we2pI9C7Nd3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6OZoUll6sjPZPjAbGYg8qBg.jpg?f=fotoalbum_tile

Geen 0000 meer op de diag card en ik had al effe beeld uit een Trident TVGA9000B.
:7

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
PD2JK schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:01:
Had al een tijdje een Asus CUBX-E bord liggen, in mijn beleving compleet dood. De PWR_SW header kortsluiten deed niets, het bord gaf geen krimp.

Maarrr.... dankzij een zeer waardevolle tip over het RTC kristal van Vogon'er rasz_pl heb ik het bord nieuw leven ingeblazen. X3 is nu vervangen en werkt weer.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Geen 0000 meer op de diag card en ik had al effe beeld uit een Trident TVGA9000B.
:7
Wat was de theorie hierachter?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:32:
[...]

meestal werkt het wisselen tussen PCI sloten wel aardig. Ik zou vooral alle mogelijke opstellingen eens proberen, zodat je de juiste systeembronnen toegewezen krijgt. Plug 'n Pray op z'n best! |:(
Nou, heb het eindelijk voor elkaar.

Het was een combo van brain-dead PnP met als workaround een van de twee PnP geluidskaarten (AZT2320 geval) vervangen door non-PnP (AZT2316A) kaart zonder modem erop. Dat scheelde twee bezette IRQs. Vervolgens ook een andere PCI slot. Oh, en dan werkte de 3C905C-TX-M niet met verschillende drivers. Maar de Intel e100 deed het met die combo wel.

Voor goede orde m'n ZIP drive ook aan de praat gekregen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Iemand op Marktplaats is op zoek naar de oorsprong van een specifiek Tulip mainboard.
Ik dacht "ik plaats het hier ook even" nadat ik net een uur aan het zoeken ben geweest (zonder resultaat) ;)

Link naar de advertentie

Als het niet voor een Tulip machine is, zou het nog een "OEM" bord kunnen zijn.
Ik heb al even bij o.a. Wang computers gekeken maar zag daar niets wat er op leek.

Foto van het bord:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZE7shxk.png

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-05-2024 01:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsrI-rQyojT_DkoisFm5ICAds5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfzYeZzYx468eVxkfMSXnsKG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit moet wel een hele goede BIOS zijn. Waarschijnlijk een custom BIOS want het staat niet tussen de beschikbare BIOS versies van ASUS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acid Vendetta schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:41:
[Afbeelding]

Dit moet wel een hele goede BIOS zijn. Waarschijnlijk een custom BIOS want het staat niet tussen de beschikbare BIOS versies van ASUS.
Ah, de Uber BIOS. Die heb ik al lang niet meer gezien. Niet officieel Asus, een community-made ding. Ik zou als eerste dat ding backuppen en op Vogonsdrivers of vergelijkbare backuppen, want alle links naar Uber BIOS die ik kan vinden zijn lang dood :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
@dion_b Wat is/was er zo speciaal aan dit BIOS?

Voor zover ik weet heb ik altijd AMI gehad. :)

[ Voor 6% gewijzigd door jimh307 op 10-05-2024 18:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De aanpassingen staan hier: download: Asus A7N8X Deluxe Uber BIOS 1007 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22

frapex

got r00t

En de BIOS ROM's zijn zowaar nog te downloaden dankzij de Internet Archive: Demoulous's Über bios project - by the community for the community. Ze staan onder het kopje A7N8X-E Deluxe Uber Bios series.

De BIOS ROM's staan nog niet op The Retro Web: ASUS A7N8X Deluxe 2.0, dat mag @Acid Vendetta zelf regelen ;).

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 10-05-2024 19:36 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:53:
Het Computermuseum in Helmond is op zoek naar de oorsprong van een specifiek Tulip mainboard.
Ik dacht "ik plaats het hier ook even" nadat ik net een uur aan het zoeken ben geweest (zonder resultaat) ;)

Link naar de advertentie van het Computermuseum

Als het niet voor een Tulip machine is, zou het nog een "OEM" bord kunnen zijn.
Ik heb al even bij o.a. Wang computers gekeken maar zag daar niets wat er op leek.

Foto van het bord:

[Afbeelding]
Dit is niet het Home ComputerMuseum in Helmond, maar iemand in Almere die zich 'R@tro Computer Museum' noemt, maar tot nader orde alleen maar oude meuk op Marktplaats koopt (en soms verkoopt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:56:
[...]

Dit is niet het Home ComputerMuseum in Helmond, maar iemand in Almere die zich 'R@tro Computer Museum' noemt, maar tot nader orde alleen maar oude meuk op Marktplaats koopt (en soms verkoopt).
Oh ja, nu je het zegt. Wel dom van me }:O

Maar dan nog wel een grappig bordje, geen idee waar het uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:56:
[...]

Ook wel bijzonder als je zijn andere advertentie bekijkt, dat heeft weinig met retro computers of musea te maken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Aardige collectie, maar geen (openbaar) museum denk ik. YouTube: Retro Museum op TV NTR NPO2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax

DrDrax

Bacdafucup

Ja Dave is de man, al aantal keer langs geweest, wat een retro hardware heeft deze man.
Meer als op het filmpje te zien is overigens ;)

[ Voor 22% gewijzigd door DrDrax op 11-05-2024 20:32 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste