Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
InjecTioN schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:50:
@Navi de volgende dingen kan je proberen:
- In de BIOS eens ACPI of APM uitschakelen,
- of de ACPI versie wijzigen (als dat toen al was).
- Wake-on-LAN uitschakelen in de BIOS
- gehele network stack de-installeren en na herstart van het systeem, zonder de stack opnieuw te installeren, het systeem eens uitschakelen. Dus ècht herstarten na de de-installatie, en daarna pas het uitschakelen testen. Dit betreft alle protocollen, cliënts en (bij voorkeur) ook adapters in de network settings lijst. Als dit effect had, de volgende actie uitvoeren:
- onder Windows alleen de gebruikte network stack onderdelen en adapters installeren. Hiermee bedoel ik clients zoals “client for Microsoft networks”, protocollen zoals “IPX/SPX”, “NetBEUI”, of “bestands- en printerdeling”, etc).

Wanneer ook het opstarten overigens traag verloopt na het installeren van netwerk protocollen, zorg er dan voor dat je een statisch IP instelt in de TCP/IP settings. DHCP is namelijk erg traag tijdens het booten met Windows 98 (en ouder).

Probeer vooral ook na iedere stap om het te testen. Zo weet je exact wat de problemen veroorzaakt.

Good luck!
Je eerste 3 suggesties stonden al goed, heb nog wat verder gerommeld en als ik bij de netwerkonderdelen family login weghaal gebeurd er niets, maar bij Client for microsoft networks, dan is het opgelost en sluit hij goed af!

Geen idee of het netwerk nu nog werkt (gebruik ik verder niet), maar het probleem is weg iig 😀

Thx!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:53
Vandaag deze waanzinnige nette Olivetti M24 binnengekregen. Hij doet het prima!

Maakt de 8086 ipv 8088 (16 bit) nog uit voor welke software er op kan draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqGPq-liv9iOuulxtFEA2d88eFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZITrtZU06LiIvsAtxm5162XK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door marklinfan op 24-09-2025 14:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:38

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:30:
Vandaag deze waanzinnige nette Olivetti M24 binnengekregen voor de handel. Wat zou die waard zijn? Hij doet het prima, heb geen zicht op de batterij en of die gelekt heeft, moet daar redelijk wat voor los schroeven lijkt het.

[Afbeelding]
Eerlijk gezegd denk ik dat dit niet de plek is waar waardebepalingen gedaan moeten worden. Puur omdat de hobby juist met die waardebepalingen tegengewerkt wordt. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
Oké prima heb m’n post aangepast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:30:
Vandaag deze waanzinnige nette Olivetti M24 binnengekregen. Hij doet het prima!

Maakt de 8086 ipv 8088 (16 bit) nog uit voor welke software er op kan draaien?

[Afbeelding]
Ze zouden beide prima dezelfde software moeten kunnen draaien. Het verschil tussen 8bits en 16bits heeft alleen te maken met de externe databus waarmee het geheugen met de CPU kan communiceren. 16bits zorgt voor een aanzienlijk hogere datadoorvoer. Dit werd gedaan omdat een 8bits external data bus voor goedkopere geheugenprijzen kon zorgen. Geheugen was toen nog ontzettend duur.

Deze beslissing/beperking voor de 8088 heeft overigens niets te maken met de instructiesets wat eventueel incompatibiliteit met het OS of de applicaties zou kunnen veroorzaken. De cores van de CPU's draaien beide met 16bits instructiesets. Dus eigenlijk zijn het beide gewoon 16bits CPU's. (MS)DOS is ook een 16bits OS.

Wanneer we over 8bits computers praten, dan praten we over de SuperMicro's zoals de Commodore 64. :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:40

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De 8086 is in principe sneller dan de 8088 qua bus/bandbreedte. Dat geeft sommige software en voordeeltje. Zo zal Prince of Persia beter draaien op de 8086. Aan de andere kant zal sommige software te snel draaien op de 8086 omdat die op de 4,77MHz 8088 IBM pc is gebaseerd... waardoor de ervaring niet authentiek is of zelfs iets niet lekker werkt.

Persoonlijk vind ik de 8086 een prachtige cpu, en zijn NEC V30 broertje nog mooier.

Overigens heeft IBM destijds de 5150 pc uitgerust met 8088 uit financiële overwegingen. Ze hadden niet het geld om de Motorola cpu in te kopen, en de 8086 was ook te duur als daarbij ook de hele logica moest worden ontwikkeld. De 8088 kon draaien op de reeds bestaande 8b techniek van de 8080/Z80.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Vroege dos-era games waren gemaakt om de clock te volgen. Toch heeft dos gaming het heel lang volgehouden van Kroz tot en met Quake.
Bij deze zal ik de moeder der gaming nooit verloochen want met dos is het serieus begonnen. Kijk nu eens waar we zijn. Love it :henk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M24 O+

Allereerst is de batterij simpel te vinden: het moederbord van deze dingen is ondersteboven gemonteerd onderin de kast. Je hoeft alleen de bodemplaat eraf te halen om erbij te kunnen. Bijkomstig voordeel: als het is gaan lekken, is de prut meestal op de bodemplaat terecht gekomen, niet op het moederbord.

Verder is het qua software idd volledig PC-compatible. De 8088 is niets anders dan een 8086 waar de helft van de bus mist ;)

Qua hardware is het wat bijzonderder. Het heeft standaard 8b ISA sloten maar ook een of meer proprietary 16b sloten - een unicum toen deze apparaten voor de AT uitkwamen. Daar zit in ieder geval de video adapter in, maar er zijn ook RAM uitbreidingen voor te vinden.

Die video adapter is opvallend omdat het naast beeld ook voeding levert, vandaar die twee enorme dikke stroomkabels erheen. Mocht je een andere monitor willen gebruiken, dan is het ook van belang om te weten dat het niet reguliere CGA/MDA/Hercules 15.8kHz (of latere EGA 21.9kHz) maar 26.3kHz uitzendt, wat weinig monitoren ondersteunen (naast Olivetti hooguit enkele late multisync EGA schermen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb enige tijd geleden een Olivetti M24 onder handen genomen, of eigenlijk drie om daar dan één goede uit te maken. Het was bijna een restauratie.

Daarbij heb ik gemerkt dat de voeding geen sterk punt is van deze machines. Van de drie voedingen die ik had deden er twee het. Eentje sneuvelde mid-restauratie. De derde heeft het gedaan maar lijkt nu, of iig het 19V gedeelte voor de monitor, (deels) de geest gegeven te hebben. Machine start nog wel, maar de monitor blijft zwart. Kan ook een probleem in de monitor zijn... In mijn geval hangt er wel de kleurenmonitor aan welke iets meer vermogen nodig heeft dan de monochroom zo uit mijn hoofd. Kan goed zijn dat de jouwe het nog prima lang vol houd. Maar als hij op een dag niet aan gaat: verdenk de voeding. ;)
Ik ga binnenkort eens op onderzoek uit naar wat er mis is met degene die ik hersteld heb. Wie weet komen daar nog leuke notities uit.

Ik vond het een prettige computer om aan te werken. Dingen gaan relatief makkelijk en je kunt eigenlijk overal degelijk bij. Moederbord zit op de kop onderop gemonteerd. Easy access van onder. Ik kan aanraden om de batterij te vervangen. Ik heb er een nieuwe Varta voor teruggezet, die zijn tegenwoordig op basis van NiMH en dat gaat prima. Bij mij was er ook een condensator in die omgeving niet meer fris, maar dat was maar bij één van de drie exemplaren die ik op de tafel heb gehad.

Originele software voor de M24 is goed te vinden. In Amerika is de machine uitgebracht als de AT&T PC 6300. Software daarvoor kun je ook gebruiken. Ik heb een goed stukje software gevonden om de datum-tijd te zetten en te laten onthouden en ik heb ook een tooltje waarmee tijdens de boot de Function Lock aan/uit gezet kan zijn. Als je interesse hebt in die datum-tijd en/of function lock utility doe mij dan even een PM. Dan zet ik dat ergens online. De interne RTC kan trouwens maar tot 1992 aan qua jaar. De originele Olivetti CLOCK402.SYS driver kun je gebruiken om dat te overkomen. Ik heb er ook een alternatieve utility/driver voor die mogelijk ook onder andere DOS versies werkt.

Iets om om te letten is welke BIOS versie jouw Olivetti M24 heeft. Voor het gebruiken van een losse videokaart moet je minstens BIOS 1.43 hebben. De laatste versie is 1.44 geloof ik.
Je kunt de BIOS niet altijd niet klakkeloos updaten. Tussen sommige BIOS updates is namelijk ook het vervangen van twee logic chips (PAL/GAL) nodig. Vanaf 1.36 regelen die iets met hard disk storage en het kunnen booten daar van. Ook is er een DIP switch setting voor 640 kB onboard geheugen toegevoegd.
Hij laat de BIOS versie volgens mij zien tijdens de boot wanneer de diagnostics draaien.

Het zijn leuke machines. :)
Hoe kom je er aan als ik vragen mag?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Het zijn inderdaad ook wel ècht vette bakjes. Zeer degelijk gebouwd (op de voeding na) en vanuit het perspectief van een engineer, ontzettend leuk opgezet.

Ik weet toevallig dat er voor de voeding al best wat informatie beschikbaar is om ze te repareren. Echter nooit zelf naar gezocht (omdat ik er simpelweg geen heb). Het is slechts YouTube informatie die ik nu aan het verkondigen ben. :Y)

Wel valt mij op, uit al die YouTube video's, dat ze bij Olivetti PC compatible redelijk nauw hebben genomen. Getuige het toetsenbord en het verdere ontwerp van het systeem. De IBM PC Jr kon er overigens ook wat van! Maar een bedrijf als IBM - het bedrijf dat de term "PC Compatible" heeft verzonnen en gestandaardiseerd - heeft daarin natuurlijk ook wel wat te willen. :)

Neemt de awesomeness status overigens niet weg van deze machientjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
Dank voor de uitgebreide info! De M24 is al niet meer in mijn bezit, ik heb hem maar een halve dag gehad hahaha. Verkocht aan iemand hier in dezelfde woonplaats, waar ik al meer contact mee heb. Ik zet hem alle info hier ook door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

InjecTioN schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:02:
Ik weet toevallig dat er voor de voeding al best wat informatie beschikbaar is om ze te repareren. Echter nooit zelf naar gezocht (omdat ik er simpelweg geen heb). Het is slechts YouTube informatie die ik nu aan het verkondigen ben. :Y)
Oh? Houd ik mij aanbevolen want ik ben niet zoveel tegengekomen...
Wel een technical reference gevonden, maar dat was het wel.

De power supply bestaat van binnen uit twee helften gesandwiched in de behuizing. Op beide helften komt, iirc, 230V voor dus pas goed op en neem gepaste veiligheidsmaatregelen als je live aan dat ding wil meten. En je _moet_ hem een minimale belasting geven op 5V en 12V anders slaat ie niet aan. Ik ben er nog niet aan begonnen. Maar dat ligt op de plank voor ooit omdat ik het andere exemplaar wat er ligt eigenlijk wel aan de gang wil hebben met zijn originele supply als het even kan.

Makkelijkere weg is denk ik de componenten vervangen voor modernere delen. Voor de computer zelf heb niets geks nodig, de gebruikelijke lijnen van een AT voeding (12V, -12V, 5V, volgens mij geen -5V). Ook is er een +15V (of was het +19V?) om een Olivetti beeldscherm te voeden via de displaykabel. Die is wel afwijkend maar zou je met een los bordje wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:54
Ik zit hier met een bak harde schijven, waar ik niet zo goed een beslissing over kan nemen.
Een paar scsi schijven, 3,5 inch, redelijk wat sata en ide schijven etc.
Nu heb ik ze als het goed is ooit allemaal eens met dban of nwipe leeggemaakt, maar toch weet ik niet zo goed
of ik ze in handen van anderen wil hebben, het risico van data in handen van anderen. Het blijft knagen, stel dat er toch iemand er nog data af krijgt......

De schijven zijn op allerlei manieren verkregen, werk, familie, kennissen.
In de jaren vaker over nagedacht, zal ik ze vernietigen...........................maar nee zonde, misschien doe ik er later nog wat mee. Jaren later.......ze zijn er nog en ze liggen mij eigenlijk gewoon in de weg.
Is dit herkenbaar, en zo ja hoe doen jullie dat. Gewoon slopen en afvoeren naar oud ijzer oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wipen met @ctive killdisk of anders Darik's boot&nuke.
En anders met een hamer erop totdat ik stukjes gruis van de platter hoor ritselen in de behuizing.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00
Afvoeren zou ik zonde vinden :p. Waarschijnlijk zitten daar nog wel bruikbare HDD's tussen.

Je kunt ze aan mijn bedrijf doneren (tegen kleine vergoeding) als je dat wilt. Alles wat binnenkomt wordt alsnog gewiped.

Wat betreft recycling. Oud ijzer voer ik netjes af bij een recycling bedrijf. Een paar HDD's levert weinig op, maar om de zoveel tijd ga ik met een volle aanhanger met oud ijzer heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:53

frapex

got r00t

@TheInsider

Na het wipen van een HDD met DBAN (Darik's Boot and Nuke) is de data echt niet meer terug te halen.
Een SSD zou ik op een andere manier wissen, zie bijvoorbeeld archlinux wiki: Solid state drive/Memory cell clearing.

Zelf maak ik voor het wipen van een HDD of SSD bij voorkeur gebruik van de ingebouwde ATA (enhanced) security erase functie.

Als ik HDD's over heb, dan probeer ik er een nuttige bestemming voor te vinden.
Je kan ze natuurlijk ook zelf gebruiken als archief schijf.

[ Voor 18% gewijzigd door frapex op 26-09-2025 16:12 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik wilde deze video wel eens even met jullie delen. Dat moment dat die modems tegelijk inbellen… Ik ging stuk! :D

Al met al, een hele prestatie van die mannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

TheInsider schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:27:
Ik zit hier met een bak harde schijven, waar ik niet zo goed een beslissing over kan nemen.
Een paar scsi schijven, 3,5 inch, redelijk wat sata en ide schijven etc.
Nu heb ik ze als het goed is ooit allemaal eens met dban of nwipe leeggemaakt, maar toch weet ik niet zo goed
of ik ze in handen van anderen wil hebben, het risico van data in handen van anderen. Het blijft knagen, stel dat er toch iemand er nog data af krijgt.....
Doe ik even de aanname dat jij geen spannende overheidsfunctie hebt, of in bezit bent van interessant intellectueel eigendom (van een ASML bijvoorbeeld) of dat data daarvan die disk geraakt heeft.

Als je ze door een DBAN of nwipe (doet hetzelfde) gehaald hebt met een Zero Fill of zelfs een DoD Short (3-pass) dan is dat voldoende gewist over het algemeen. Je "tegenstander" is niet een state actor met een enorm budget en electronenmicroscopen die bitjes gaan zoeken die eventueel ooit een andere uitlijning hadden. Waarschijnlijk is je "ergste" tegenstander een enthousiaste hobbyist met TestDisk en photorec en andere open source forensische data recovery en data carving tools. En met dergelijke oude schijven is het typisch de retro-enthousiasteling, zoals wij hier, die dat ding na ontvangst een slow format geven op zoek naar bad sectors en hem dan voor een retrobakkie inzetten.

Meerdere instanties hebben een tijd lang de Gutmann wipe, 3-pass of 7 pass aangeraden. Zelfs een 21 maal overschrijven met random data heb ik gezien. Tegenwoordig zegt met dan een single pass zero fill voor HDDs voldoende is. Zijn allerlei dingen over geschreven, hier heb je een willekeurig blog die wat onder elkaar zet: https://blancco.com/resou...required-erase-hard-disk/

Wat ik doe is een pass met badblocks met een random test patroon. Volledige beschrijving en volledige verify op zoek naar mogelijk slechte gebieden. Als alles goed gaat volg ik dat typisch op met een volledige zero fill en dan gaat de schijf de doos in voor later gebruikt. En daar is ook wel eens een disk van de deur uit gegaan naar iemand anders. Daar maak ik mij geen zorgen over.

Als ik jou was zou ik ze een DBAN/nwipe met verify of een badblocks in write-mode run geven. Welke goed zijn in de verkoop doen en er een andere enthousiasteling blij mee maken.

Schijven die niet meer werken of spinnen? Indien je je zorgen maakt over de data: Open maken, hamer er over rossen. Eventueel een dikke magneet er bij of schuurpapier over de platters halen. Of je moet een metalen knabbelmachine hebben die er granulaat van kan maken. ;)

Reden dan bedrijven en overheden typisch voor vernietigen kiezen is omdat dat zekerheid geeft en de kosten (tijd!) binnen de perken houdt. Als je een gros schijven moet gaan wissen, verifiëren en door moet zetten kost dat veel tijd, en dus munten. De data is onherstelbaar weg. De waarde van de schijven, of kosten voor nieuwe schijven, valt in het niet ten opzichte van wat het kost om iemand dat te laten doen.
De schijven laten omknabbelen tot granulaat waarna dat granulaat naar het stort gebracht wordt is de kosteneffectieve keuze met behoud van zekerheid dat de data onherstelbaar is. Daarom doen ze dat op die manier. En bij high secure omgevingen is omzetten tot fijn granulaat iets wat vaak inhouse gebeurt in plaats van door een externe partij. Ik weet dat onze Politie op een locatie "The Nibbler" heeft staan waar schijven in verdwijnen... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie!
Die aanname is een logische, maar alle data van een ander willen ze vast niet op straat hebben, ongeacht van wie het was/is. Tonino was een mooi voorbeeld hoe het niet moest.
Wij hebben zelf als bedrijf ook een aantal keer gebruik gemaakt van it-recycling, met de mobiele shredder bij ons op locatie. Dat ging nog in redelijk grote stukken, maar de platters waren zeker stuk :)
De kosten waren in mijn ogen veel te hoog, maar ja, de zekerheid dat de data ook echt weg is mocht wat kosten.
Het zelf slopen hadden wij ook geen trek meer in ;)

Ik ga de komende maanden maar eens op een rij zetten, wat ik er mee wil.
@Acid Vendetta , ik hou het in het achterhoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:58
Zijn er hier mensen in de buurt van Breda die welles in Zwolle komen toevallig?

Zag deze op marktplaats staan:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Zou m graag willen maar ga er geen dag voor in de auto zitten 🙈

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Leuk spul zo'n dual Socket 8 systeem. Helaas Marktplaats.. Door de CR2032 houder van dat systeem zou ik huiverig zijn. Kijk de foto maar eens.

Gewoon een foto van wat leuks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDY_8Uzco5svFAuE4QSmMnPa36c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aKnBlsADEpP46J04fbs4eUC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Acid Vendetta op 29-09-2025 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Acid Vendetta schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:59:
Leuk spul zo'n dual Socket 8 systeem. Helaas Marktplaats.. Door de CR2032 houder van dat systeem zou ik huiverig zijn. Kijk de foto maar eens.
Dat ziet er anders wel uit als de typische Compaq afwerking van die tijd :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwacht geen stil systeem @corné325i Ook als je er een fan uittrekt zal de BIOS er om gaan zeuren. Geen idee hoe het zit met de RAID controller (if any), maar als de accu daar van stuk is heb je ook nog een kleine hindernis erbij. :)

Ik kom af en toe wel eens in de buurt van Zwolle, Breda dan weer niet. :/

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:12

Nemesizz

Untouchable

[Afbeelding]
Als ik de foto van een origineel Proliant 2500 zie, heeft die net zo'n vast gesoldeerde (en niet vervangbare) baterijhouder als wat ik in m'n Deskpro 2000's heb.

Zo te zien is de originele vervangen door een 'normale' batterij houder waar je de knoopcel van kan vervangen. De afwerking is inderdaad minder mooi, maar zal waarschijnlijk beter werken dan het origineel (wie verzint ook zoiets? een batterijhouder erin en dan zo maken dat de batterij niet te vervangen is, maar dat je eigenlijk een externe batterij moet plaatsen om je CMOS te bewaren |:( 8)7 ).

Ik was eerlijk gezegd ook van plan zo'n aanpak te doen voor m'n Deskpro 2000, maar uiteindelijk toch maar zo gemaakt dat ik een CR2032 houder op de 'external battery' connector kon aansluiten zodat ik die eventeel ook op een ander systeem kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:25
TheInsider schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:33:
Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie!
Die aanname is een logische, maar alle data van een ander willen ze vast niet op straat hebben, ongeacht van wie het was/is. Tonino was een mooi voorbeeld hoe het niet moest.
Wij hebben zelf als bedrijf ook een aantal keer gebruik gemaakt van it-recycling, met de mobiele shredder bij ons op locatie. Dat ging nog in redelijk grote stukken, maar de platters waren zeker stuk :)
De kosten waren in mijn ogen veel te hoog, maar ja, de zekerheid dat de data ook echt weg is mocht wat kosten.
Het zelf slopen hadden wij ook geen trek meer in ;)

Ik ga de komende maanden maar eens op een rij zetten, wat ik er mee wil.
@Acid Vendetta , ik hou het in het achterhoofd.
IT-recycling uit Veghel deden wij ook zaken mee... Fijne zaak en als je geluk had kreeg je nadien nog 10 euro bol.com te goed cadeau... Altijd handig om die ene CD of LP nog wat goedkoper te kunnen bemachtigen! ;)

Ondertussen zijn ze bij ons druk in de weer om stichting breed een goede hardware afvoer werkwijze in te voeren... Daarbij mogen wij zelf het Bios/ Uefi wachtwoord van de computer/ laptops gaan afhalen was het oorspronkelijke idee... Lekker handig als je meer dan 100 computers en/ of laptops moet afvoeren...

Ook wel een vreemde zaak... Immers vertrouw je zo'n partij wel je data toe en ga je ervanuit dat ze die ook echt wissen, maar vervolgens doe je dat niet met een bios/ Uefi wachtwoord... Dus lekker krom! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 29-09-2025 23:36 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
PD2JK schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:32:
Verwacht geen stil systeem @corné325i Ook als je er een fan uittrekt zal de BIOS er om gaan zeuren. Geen idee hoe het zit met de RAID controller (if any), maar als de accu daar van stuk is heb je ook nog een kleine hindernis erbij. :)

Ik kom af en toe wel eens in de buurt van Zwolle, Breda dan weer niet. :/
Nee dat ie niet stil is daar ben ik me van bewust, heb hier zelf nog een compaq prosignia server staan. Hoef m ook niet perse te hebben maar vind het gewoon een tof ding en de pentium pro staat ook al jaren op mn verlanglijstje. :o
Heb het er iniedergeval niet voor over om er 3 uur enkele reis ofzo voor in de auto te zitten :D
Laat sowieso als het kan altijd alles versturen, ben nogal lui op dat gebied dus :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i

[Afbeelding]
Zie het nu ook nu ik op de computer kijk, daar is nogal aan gebeund met die lijm enzo zo te zien 8)7

Toffe processor btw 8)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
En zo krijg je een ongebruikte IBM-8811 toetsenbord door een collega in je handen gedrukt,had hem in het zakje weggelegd en nooit gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoD-bLzzuZkNgQ5KRVresDPyIh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/le8o4Y5Lj32Z0cQmbLkwAtuD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXWp1Q0OA3Dq7jhd3nJ-yf_TeJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raaCna3Kj30hufX5e63ouR3O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAecNFjLBF2cE3OdpSWi2wLwRtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gP3VSTWRv4quQHREvUFK1GyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPgWzjONbVxfjpO5VrOKzdpyjvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ej1eXc6E68jRTUslz2d9rHNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Altijd leuk. Geen model M helaas. Dan was het nog mooier geweest. De SK-8811 heeft rubber domes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
Acid Vendetta schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:51:
Altijd leuk. Geen model M helaas. Dan was het nog mooier geweest. De SK-8811 heeft rubber domes.
Ind maar heb de M hier ook nog liggen,moet alleen schoon gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DoubleDutch schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:17:
Ind maar heb de M hier ook nog liggen,moet alleen schoon gemaakt worden.
Dat kan ik heel goed. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"de" M?

* dion_b kijkt onder bureau: 2nd gen M
* dion_b kijkt op bureau: 1st gen M
* dion_b kijkt op plank boven bureau: 3rd en 2nd gen met ISO layout
* dion_b kijkt op bureau op kantoor: 3rd gen 'QuietTouch' rubberkey variant

O-)

En dan nog ben ik meer fan van de F :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 09:48
Gesproken van toetsenborden, ik ben sinds kort ook weer in de retro-PC's gedoken, en het valt me op dat bijna alle systemen die je goedkoop kan scoren DIN-toetsenborden hebben (van die Taiwanese AT-klonen, ook wel logisch) terwijl het merendeel van de nog verkrijgbare retro-tobo's nu PS/2 zijn... tuurlijk, met een adaptertje van 5 euro plug je die er zo in, maar het voelt minder 'elegant'. Daarnaast was mijn adaptertje te dik, en paste het niet in de DIN-poort omdat de kast er geen ruimte voor liet...
Is er nog een goede bron voor nieuwe / nieuw-achtige DIN-toetsenborden?

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

AntiPasta schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:33:
Gesproken van toetsenborden, ik ben sinds kort ook weer in de retro-PC's gedoken, en het valt me op dat bijna alle systemen die je goedkoop kan scoren DIN-toetsenborden hebben (van die Taiwanese AT-klonen, ook wel logisch) terwijl het merendeel van de nog verkrijgbare retro-tobo's nu PS/2 zijn... tuurlijk, met een adaptertje van 5 euro plug je die er zo in, maar het voelt minder 'elegant'. Daarnaast was mijn adaptertje te dik, en paste het niet in de DIN-poort omdat de kast er geen ruimte voor liet...
Goedkoop? Waar? :+

Er zijn over het algemeen niet veel "vaste leveranciers" die toetsenborden leveren, buiten soms een keer een wilde Ebay/Marktplaats verkoper die ergens een bulk aan toetsenborden vandaan hebben gekregen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 09:48
Ebay in de gaten houden... laatst een compleet gebouwd P200-systeem gescoord met een AWE32 erin, voor de prijs van... minder dan een losse AWE32. Systeem kwam wel beschadigd aan helaas. Er zat wel een PS/2-header op het mobo, maar geen bracket in de kast, dus zit ik alsnog op DIN.

Op MP ook al een gebouwde P75 gevonden voor 5 tientjes. Dat vind ik nog wel goedkoop!

Maar goed, ik wil dit topic - en deze mooie hobby - niet teveel verpesten door over geld te praten...

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marktplaats komt ook zat voorbij.

Soms tegen de hoofd (eBay)prijs, maar als je geduld hebt en alert bent ook genoeg voor leukere prijzen. Als je per se een Model M wilt hebben met DIN wordt het een dure grap alhoewel... heb maar EUR 50 betaald voor mijn 1st gen met XT/AT DIN - maar dat was uitzonderlijk ;) , andere kunnen zeer betaalbaar zijn. Ik heb voor twee of drie tientjes afgelopen jaar een Focus FK5001 met DIN (en XT/AT schakelaar) gevonden. Nieuw in doos - die wel z'n 30-jarige leeftijd liet zien en uit elkaar viel toen ik probeerde te openen.

Nu ben ik nogal kieskeurig qua mechanical keyboards met goede cq interessante eigenschappen, is een rubber dome goed genoeg dan gaat het zeker lukken want die zijn minder geliefd door mensen met mijn voorkeuren :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
AntiPasta schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:33:
Zoek je een toetsenbord,heb nog van alles liggen wat ik waarschijnlijk nooit wat mee ga doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pUfgt6MOhPY9N0KkMoZD73ewBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wj1tvrM0E6ph0Y9tk2gwQRUX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:02
DoubleDutch schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:25:
[...]

Zoek je een toetsenbord,heb nog van alles liggen wat ik waarschijnlijk nooit wat mee ga doen.

[Afbeelding]
Als je daarvan iets kwijt wilt, dan wil ik dat Siemens toetsenbord linksboven wel. Missen wat toetsen zo te zien, maar heb nog minimaal 1 van die en kan ie mooi als backup dienen mocht bij die van mij de kabel of de printplaat het eens begeven.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Als je daarvan iets kwijt wilt, dan wil ik dat Siemens toetsenbord linksboven wel. Missen wat toetsen zo te zien, maar heb nog minimaal 1 van die en kan ie mooi als backup dienen mocht bij die van mij de kabel of de printplaat het eens begeven.
Ik zal morgen even kijken,dacht dat ik er nog èèn heb liggen die alle toetsen heeft,je hoort het morgen. 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb een Unicomp model M in zwart ooit geïmporteerd direct van de fabriek in Kentucky. Was geen leuk prijsje. Helaas is er vloeistof op gekomen en sindsdien doet de helft van de toetsen ‘t niet meer. Kan het nog altijd niet over m’n hart verkrijgen hem weg te gooien.

‘t was deze:

https://www.pckeyboard.com/page/product/NEW_M

Wellicht dat een gek hem nog als donor kan gebruiken? Buckling spring blijft toch wel iets magisch houden :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

nelizmastr schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:32:
Ik heb een Unicomp model M in zwart ooit geïmporteerd direct van de fabriek in Kentucky. Was geen leuk prijsje. Helaas is er vloeistof op gekomen en sindsdien doet de helft van de toetsen ‘t niet meer. Kan het nog altijd niet over m’n hart verkrijgen hem weg te gooien.

‘t was deze:

https://www.pckeyboard.com/page/product/NEW_M

Wellicht dat een gek hem nog als donor kan gebruiken? Buckling spring blijft toch wel iets magisch houden :)
Is dat niet reparabel? Nieuw membraam er in? Zal lang niet zoveel kosten als een nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nu zijn mijn meeste toetsenborden niet de meest geniale, vooral domes... Wel wat mooie ps/2 model M planken bij de ps/2 computers... Maar de P3120 heeft ook een prima mechanische plank. Het paradepaardje is een IBM F122 battleship. Op USB gezet door de vorige eigenaar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:43:
Nu zijn mijn meeste toetsenborden niet de meest geniale, vooral domes... Wel wat mooie ps/2 model M planken bij de ps/2 computers... Maar de P3120 heeft ook een prima mechanische plank. Het paradepaardje is een IBM F122 battleship. Op USB gezet door de vorige eigenaar.
Vraag me wel af hoe lang zo'n toetsenbord mee zal gaan bij intensief gamen. Rubberdome haalt het niet bij mechanisch. Moderne toetsenborden kunnen miljoenen hits aan en goede muizen hebben minimaal 50 mln clicks eer deze defect raakt. Dat doet de naam "ramplank" wel aan en je kunt beter mechanisch hebben. Voor de heb/retro is het gewoon een degelijk toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

Vraag me wel af hoe lang zo'n toetsenbord mee zal gaan bij intensief gamen. Rubberdome haalt het niet bij mechanisch. Moderne toetsenborden kunnen miljoenen hits aan en goede muizen hebben minimaal 50 mln clicks eer deze defect raakt. Dat doet de naam "ramplank" wel aan en je kunt beter mechanisch hebben. Voor de heb/retro is het gewoon een degelijk toetsenbord.
De F heeft een MTBF van 100M keypresses per key, het dubbele van bijvoorbeeld Cherry Red. Je moet wel heel intensief gamen voor je dat gaat bereiken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Ultraman schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Is dat niet reparabel? Nieuw membraam er in? Zal lang niet zoveel kosten als een nieuwe.
Het is dan vooral de vraag waar je zoiets vindt, maar geen slecht idee :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:09:
[...]

De F heeft een MTBF van 100M keypresses per key, het dubbele van bijvoorbeeld Cherry Red. Je moet wel heel intensief gamen voor je dat gaat bereiken...
Dit verbaast me enigszins :o Zoals dat dit toetsenbord van zeer goede kwaliteit is. Mijn muis heeft wel 100M kliks met optische switches. Veel rubberdomes halen dit niet, maar dan kijk ik naar de huidige tijd. De letter E zal het snelst slijten omdat de Nederlandse taal heel veel E's bevat.

Zelf heb ik een Cherry mechanisch toetsenbord die 900 gram weegt en daarmee zeer degelijk aanvoelt :)

*jimh307 beseft dat het oude spul zeer degelijk is B)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
nelizmastr schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:30:
[...]

Het is dan vooral de vraag waar je zoiets vindt, maar geen slecht idee :P
Unicomp zelf. Hun verzendingskosten zijn wel om niet mee te lachen. Wat je kan doen is, als je iemand kent die naar USA gaat, het laten verzenden naar het hotel. Zo mijn 3 unicomps ooit opgehaald.

Los daarvan vind ik dat de unicomps wel de neiging hebben om los te laten (waarbij je dus de metalen plaat moet vastschroeven omdat de plastiek verbindingen te zwak zijn (zie op clickykeyboards voor wat ik bedoel. Zou trouwens kunnen dat dat het probleem is van je model m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

Dit verbaast me enigszins :o Zoals dat dit toetsenbord van zeer goede kwaliteit is. Mijn muis heeft wel 100M kliks met optische switches. Veel rubberdomes halen dit niet, maar dan kijk ik naar de huidige tijd. De letter E zal het snelst slijten omdat de Nederlandse taal heel veel E's bevat.

Zelf heb ik een Cherry mechanisch toetsenbord die 900 gram weegt en daarmee zeer degelijk aanvoelt :)

*jimh307 beseft dat het oude spul zeer degelijk is B)
Heb je het over oude rubber domes of over de F die je noemde, die capacitieve buckling springs gebruikt?

Die laatste techniek is zo ongeveer de benchmark voor betrouwbaarheid, alleen peperduur - een F kostte bijna evenveel als een hele moderne kantoor PC. Acceptabel toen een simpele kantoorPC DFL 10k kostte (met inflatie meegerekend meer dan EUR 10k nu). Maar zodra PCs goedkoper werden moest randapparatuur ook goedkoper. De M mag nu misschien legendarisch zijn, het was anno 1985 vooral een bezuinigingsactie van IBM, waarbij de inductieve PCB van de F vervangen werd door een goedkoop membraan onder de buckling springs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

manzonderdas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Unicomp zelf. Hun verzendingskosten zijn wel om niet mee te lachen. Wat je kan doen is, als je iemand kent die naar USA gaat, het laten verzenden naar het hotel. Zo mijn 3 unicomps ooit opgehaald.

Los daarvan vind ik dat de unicomps wel de neiging hebben om los te laten (waarbij je dus de metalen plaat moet vastschroeven omdat de plastiek verbindingen te zwak zijn (zie op clickykeyboards voor wat ik bedoel. Zou trouwens kunnen dat dat het probleem is van je model m.
Ik vind Unicomp een van de meest sympathieke bedrijven die ik ken. Heb er ooit een set caps voor een model M gehad en interactie met hun klantenservice gehad dat ik alleen als extreem wholesome zou kunnen beschrijven. Ik gun hen van harte het beste.

Maar ze zijn ook zo kenmerkend voor Amerikaanse Rust Belt industrie. Ze gebruiken de oorspronkelijke M tooling. Die was 30 jaar geleden van topkwaliteit, maar na 30 jaar slijtage zijn de toleranties van strak naar erg los gegaan, en Unicomp lijkt niet in staat de investeringen te doen om dingen te vernieuwen en dat op orde te krijgen. Kijk maar naar hun disclaimers over hoe ze niet kunnen garanderen dat opdruk van de caps steeds op dezelfde plek terecht komt 8)7

Kwaliteit is echt niet meer op orde en dat zie, hoor (geratel...) en voel je. Ik zou er geen compleet toetsenbord kopen om die reden, maar ze zijn wel een prima bron van spares. Als je tenminste de logistiek kunt regelen om dingen hierheen te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Heb je het over oude rubber domes of over de F die je noemde, die capacitieve buckling springs gebruikt?

Die laatste techniek is zo ongeveer de benchmark voor betrouwbaarheid, alleen peperduur - een F kostte bijna evenveel als een hele moderne kantoor PC. Acceptabel toen een simpele kantoorPC DFL 10k kostte (met inflatie meegerekend meer dan EUR 10k nu). Maar zodra PCs goedkoper werden moest randapparatuur ook goedkoper. De M mag nu misschien legendarisch zijn, het was anno 1985 vooral een bezuinigingsactie van IBM, waarbij de inductieve PCB van de F vervangen werd door een goedkoop membraan onder de buckling springs.
Rubberdomes slijten nu eenmaal eerder dan wat je zegt: buckling springs. Wat ik altijd voor ogenschouw neem is dat heel veel spullen vroeger degelijker waren dan wat het nu is. Aan mijn Cherry ramplank (geleverd in een koffertje) straalt de degelijkheid er vanaf.
Het kan zijn dat ik het niet helemaal goed heb, maar je hebt tegenwoordig echt hele goedkope ramplanken die ook in no-time de geest geven. Destijds was je er inderdaad veel en veel meer aan kwijt en die computer van 10.000 gulden ging heel lang mee. Tegenwoordig is een computer ook heel degelijk, maar schrijven we ze af als we iets teveel frame drops hebben in een game.
Maar och @dion_b wat was ik vroeger blij dat ik Duke Nukem 3D kon spelen op 3-30 fps op 320*240 :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

En dan ben je de spullen die je bij je ouders gestald had ivm een verbouwing terug aan het halen om uit te zoeken en dan ontdek je opeens een doos hardware waarvan je de helft van de inhoud vergeten was dat je dat had :X
Maargoed ik moet echt downsizen qua spullen zeker omdat ik er amper wat mee doe maar ik eb even wat advies nodig.

Geluidskaarten vond ik een Soundblaster Live! (CT4780) die houd ik denk. Dan heb ik nog een CT470 en een CT4810 beide met een Creative CT5880-DCQ chip. De laatste vind ik Als SB Vibra 128 PCI online en de andere ook als SB 120 PCI.
Wat het verschil precies is....geen idee, de CT4750 schijnt ook de 4.1 digital genoemd te worden dus het verschil is de sub uitgang?

Verder kwam ik 3 Geforce 2 MX'en tegen, een Asus V7100 Pro 64mb, V7100 Magic/Pire/32MB en een no-name-OEM kaartje.
Geheugen IC's op alle drie geduckducked en het is helaas allemaal 166Mhz ram, enige verschil is dat de V7100 Pro op 200Mhz core draait en de rest op 175Mhz. Zal zoden aan de dijk zetten maar die houden en dan de twee andere wegdoen is zijn er nog belangrijke dingen om te checken bij dit soort kaartjes?

Ik ga nog even verder testen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sapphire schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:45:
[...]

Geluidskaarten vond ik een Soundblaster Live! (CT4780) die houd ik denk. Dan heb ik nog een CT470 en een CT4810 beide met een Creative CT5880-DCQ chip. De laatste vind ik Als SB Vibra 128 PCI online en de andere ook als SB 120 PCI.
Wat het verschil precies is....geen idee, de CT4750 schijnt ook de 4.1 digital genoemd te worden dus het verschil is de sub uitgang?
Het verschil zit vooral in de marketing. Dit zijn gewoon ES1373-based gevallen met andere namen. Niet desastreus maar ook totaal niet interessant. Zeker niet als je al een CT4780 hebt.
Verder kwam ik 3 Geforce 2 MX'en tegen, een Asus V7100 Pro 64mb, V7100 Magic/Pire/32MB en een no-name-OEM kaartje.
Geheugen IC's op alle drie geduckducked en het is helaas allemaal 166Mhz ram, enige verschil is dat de V7100 Pro op 200Mhz core draait en de rest op 175Mhz. Zal zoden aan de dijk zetten maar die houden en dan de twee andere wegdoen is zijn er nog belangrijke dingen om te checken bij dit soort kaartjes?
Ik zou eerst checken of het 128b vs 64b is en vervolgens welke clocks ze echt aan kunnen. Vooroordeel is dat de V7100Pro gaat winnen, maar eerst zien, dan geloven.

Hier ben ik een bestelling bij Reichelt of Mauser aan het voorbereiden. Heb in ieder geval twee PCB's die ik will vullen:
- XT-CF-Lite (kreeg ik bij een recente ruil, ik klaag niet :P )
- Mindscape Music Board
Daaraast kreeg ik een Gusman Logic Analyzer PCB cadeau. Was niet echt op zoek naar zoiets, maar als ik het toch hebt...

Die MMB is toppunt van onzin, er is ooit exact een stuk software geweest die er gebruik van maakt (Bank Street Music Writer), en ik heb nul interesse om die te gebruiken. Maar het is gebaseerd op de AY-3-8913 en die is gebruikt in o.a. Spectrum 128, MSX en Atari ST, en komt behoorlijk dicht in de buurt van de PC Jr/Tandy sound. En iemand heeft een Miles Sound System driver ervoor gemaakt. Dus die is voor mij een must :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corné325i
Heb laatst een syteempje inc mooie ouwe Chieftec Dragon DA-01 kast op de kop getikt :P Maar nu wil ik dus extra dingen toevoegen zoals een soundblaster platinumfront en een sdcardreader enz maar die moet je monteren dmv rails en heb dus geen extra rails erbij... 8)7 Heeft iemand deze toevallig nog liggen of weet iemand waar ik deze kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p72IR_aKd3n0obO405vQj_QhH8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ty6dcY5sEp9VwcUZm9k5TnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNhn1je9R_415B5HhqnksxH34OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7L4fXr0shgz2XvQbMWlTaN4J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K021yBJDOLsJR-iO8FCNm-wLzZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xD4NF6EBdMOq2vAWQRBdzpQ8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door corné325i op 09-10-2025 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:46:
Heb laatst een syteempje inc mooie ouwe Chieftec Dragon DA-01 kast op de kop getikt :P Maar nu wil ik dus extra dingen toevoegen zoals een soundblaster platinumfront en een sdcardreader enz maar die moet je monteren dmv rails en heb dus geen extra rails erbij... 8)7 Heeft iemand deze toevallig nog liggen of weet iemand waar ik deze kan krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke kast, eentje die in de boeken staat :)
Erg mooi zo'n screwless systeem, maar als je de rails niet hebt .. you're screwed
(Sry, kon het niet laten)
Die rails zijn inderdaad moeilijk te vinden, en vaak weten mensen niet eens meer dat het bij deze kast hoort als ze het tegekomen. Meeste kans heb je meer en partij rommel aan ijzerwaren dier iemand in de kast heeft bewaard en nu als een pakket aanbiedt gok ik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 17:32
@corné325i Ik heb misschien nog wel rails liggen, heb die kast zelf ook gehad. Zal later wel even wat dozen doorzoeken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Leuke kast, eentje die in de boeken staat :)
Erg mooi zo'n screwless systeem, maar als je de rails niet hebt .. you're screwed
(Sry, kon het niet laten)
Die rails zijn inderdaad moeilijk te vinden, en vaak weten mensen niet eens meer dat het bij deze kast hoort als ze het tegekomen. Meeste kans heb je meer en partij rommel aan ijzerwaren dier iemand in de kast heeft bewaard en nu als een pakket aanbiedt gok ik.
Ja is gewoon klote idd maar heb al iemand gevonden die er 2 heeft dus das al een goed begin🙏 Nu moet ik er nog minimaal 4 hebben want alle zwarte delen bij de foto hieronder zitten nu los🤦‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ynj7_556ZXrllCRYC1dDJbPGrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBhDKOosSQxXBlAW9taaVNOF.jpg?f=fotoalbum_large

Btw, zijn de rails voor de 3.5inch sloten anders als die van de 5.25 of zijn die gewoon allemaal hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
NitroX infinity schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:50:
@corné325i Ik heb misschien nog wel rails liggen, heb die kast zelf ook gehad. Zal later wel even wat dozen doorzoeken.
dat zou fantastisch zijn :D _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marklinfan
dion_b schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ik vind Unicomp een van de meest sympathieke bedrijven die ik ken. Heb er ooit een set caps voor een model M gehad en interactie met hun klantenservice gehad dat ik alleen als extreem wholesome zou kunnen beschrijven. Ik gun hen van harte het beste.

Maar ze zijn ook zo kenmerkend voor Amerikaanse Rust Belt industrie. Ze gebruiken de oorspronkelijke M tooling. Die was 30 jaar geleden van topkwaliteit, maar na 30 jaar slijtage zijn de toleranties van strak naar erg los gegaan, en Unicomp lijkt niet in staat de investeringen te doen om dingen te vernieuwen en dat op orde te krijgen. Kijk maar naar hun disclaimers over hoe ze niet kunnen garanderen dat opdruk van de caps steeds op dezelfde plek terecht komt 8)7

Kwaliteit is echt niet meer op orde en dat zie, hoor (geratel...) en voel je. Ik zou er geen compleet toetsenbord kopen om die reden, maar ze zijn wel een prima bron van spares. Als je tenminste de logistiek kunt regelen om dingen hierheen te krijgen.
Je hebt wel mijn nieuwsgierigheid gewekt, ik kon het niet laten, heb er 1 besteld. Binnen een week in huis. Ga het eens een tijdje proberen :) Tot nu toe lijkt ie qua typgedrag wel op mijn PS/2 model 55 Model M, ik vind het wel grappig.

Alleen de onderkant van de spatiebalk is niet een strakke rechte lijn, je ziet het ook wel op de foto. Dat ziet er wel matig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCiC6WvnHI54oysz977ojvdrczw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Gd7aoF3RWLTaPy0RpsJCKnbO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksy5zvA8l-dN4vQ31hYzFHCwxkM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZKfgcTLVaTbLrFDiI75A2vJ.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door marklinfan op 09-10-2025 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb ook zo'n case en ik weet dat ik nog een rits rails heb liggen. Je hebt kans dat ik wat meer rails heb dan nodig want volgens mij heb ik ooit van twee cases één mooie gemaakt. Toevallig zitten net die rails denk ik nog in één van de twee dozen die bij mijn ouders op zolder staan. Komende zondag zal ik eens kijken voor je (en als ik het vergeet DM me even?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 17:32
@corné325i Ik heb gekeken, maar kan niets vinden. Heb het vermoedelijk jaren geleden al weggedonderd. Sorry. Mocht ik het toch nog tegenkomen, dan laat ik het weten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:33

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
3D printen?

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:24

HugoBoss1985

Xenotech

Weet iemand hier nog een tooltje (wat werkt) om de mouse polling rate in bijvoorbeeld Windows XP te beperken?

Een aantal games vertonen hierdoor raar gedrag en dat wil ik graag oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
Dat wilde ik ook noemen, 3d printen is toch een mooie oplossing voor missende rails etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
corné325i schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Ja is gewoon klote idd maar heb al iemand gevonden die er 2 heeft dus das al een goed begin🙏 Nu moet ik er nog minimaal 4 hebben want alle zwarte delen bij de foto hieronder zitten nu los🤦‍♂️

[Afbeelding]

Btw, zijn de rails voor de 3.5inch sloten anders als die van de 5.25 of zijn die gewoon allemaal hetzelfde?
Heb je een foto hoe een losse rail eruit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Recent was hier een korte vragen/info ronde over Windows98SE en een gebruikbare hoeveelheid ram.
M.b.v. Google zie ik nu dat Windows98SE gewoon 1GB ondersteund (zonder mods e.d.).
Klopt dat?

Ik kwam hier nu op terug omdat ik een Windows98SE systeem overweeg met een dual channel DDR1 bord.
En ik heb maar één dual channel setje van 512mb totaal wat helaas 333mhz is terwijl ik 400mhz kan benutten.
1024mb kitjes heb ik in overvloed met 400 mhz.

Nog een kleine rectificatie.
Eerder deed ik wat uitspraken m.b.t. de AGP bus en dit een bottleneck op (kan) levert zelfs met bijvoorbeeld Core2Duo's of Core2Quads's.
Maar ik ben er nu achter dat ik in tijd van spelen met een HD3850 een stuk oudere drivers had moeten gebruiken.
Het nieuwste is niet altijd beter en levert vaak dramatisch lagere fps op.

Dit n.a.v. deze video:

YouTube: What is the best XP driver for AGP HD 3850?

En hierna eigen test met een AGP HD3650 en 8.12 versus 12.4 AGP Hotfix... bijna 10 FPS verschil met de oudere driver in Doom 3 met een Socket A/462 systeem!

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-10-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:33:
Recent was hier een korte vragen/info ronde over Windows98SE en een gebruikbare hoeveelheid ram.
M.b.v. Google zie ik nu dat Windows98SE gewoon 1GB ondersteund (zonder mods e.d.).
Klopt dat?

Ik kwam hier nu op terug omdat ik een Windows98SE systeem overweeg met een dual channel bord DDR1 bord.
En ik heb maar één dual channel setje van 512mb totaal wat helaas 333mhz is terwijl ik 400mhz kan benutten.
1024mb kitjes heb ik in overvloed met 400 mhz.

Nog een kleine rectificatie.
Eerder deed ik wat uitspraken m.b.t. de AGP bus en dit een bottleneck op (kan) levert zelfs met bijvoorbeeld Core2Duo's of Core2Quads's.
Maar ik ben er nu achter dat ik in tijd van spelen met een HD3850 een stuk oudere drivers had moeten gebruiken.
Het nieuwste is niet altijd beter en levert vaak dramatisch lagere fps op.

Dit n.a.v. deze video én hierna eigen test met een AGP HD3650 en 8.12 versus 12.4 AGP Hotfix... bijna 10 FPS verschil met de oudere driver in Doom 3 met een Socket A/462 systeem!
Dat 1GB native voor Windows 98 kan ik mij niet helemaal in vinden. Ik merk met een Asus CUSL2 moederbord dat het zeker wat problemen geeft wanneer ik meer dan 512MB in het systeem heb zitten tijdens de installatie. Kan aan het BIOS of de chipset liggen natuurlijk. Maar feit blijft dat het dus wel degelijk impact kan hebben.

Drivers kunnen overigens echt een make or break situatie veroorzaken. En dat zijn inderdaad de versie verschillen die het ‘m doen. Vaak ivm nieuwe features die nogal wat impact kunnen hebben, chipset die in de weg zit, Intel/AMD CPU verschillen, etc. Er zijn simpelweg erg veel variabelen waar de videokaart van afhankelijk van zijn. De drivers en resources mogen niet ergens bij in de weg zitten, implementaties van features in chipset drivers, AGP drivers, en een hele hoop andere drivers, zijn daar volledig van afhankelijk. Gelukkig waren het voornamelijk toevalstreffers die niet werkten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

InjecTioN schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

Dat 1GB native voor Windows 98 kan ik mij niet helemaal in vinden. Ik merk met een Asus CUSL2 moederbord dat het zeker wat problemen geeft wanneer ik meer dan 512MB in het systeem heb zitten tijdens de installatie. Kan aan het BIOS of de chipset liggen natuurlijk. Maar feit blijft dat het dus wel degelijk impact kan hebben.

Drivers kunnen overigens echt een make or break situatie veroorzaken. En dat zijn inderdaad de versie verschillen die het ‘m doen. Vaak ivm nieuwe features die nogal wat impact kunnen hebben, chipset die in de weg zit, Intel/AMD CPU verschillen, etc. Er zijn simpelweg erg veel variabelen waar de videokaart van afhankelijk van zijn. De drivers en resources mogen niet ergens bij in de weg zitten, implementaties van features in chipset drivers, AGP drivers, en een hele hoop andere drivers, zijn daar volledig van afhankelijk. Gelukkig waren het voornamelijk toevalstreffers die niet werkten. :)
Mmm misschien is dat dan inderdaad een chipset/bios ding?
Even voor de zekerheid: kan het komen door het verschil tussen Windows98 en Windows98SE?

Ik kan het trouwens vrij simpel en snel even testen door een bestaand systeem te voorzien van 2x512mb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
NitroX infinity schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:51:
@corné325i Ik heb gekeken, maar kan niets vinden. Heb het vermoedelijk jaren geleden al weggedonderd. Sorry. Mocht ik het toch nog tegenkomen, dan laat ik het weten.
maakt niet uit ik heb er ondertussen 2 kunnen bemachtigen voor mn soundblaster front en de 3.5 inch drives bleken gewoon geschroefd te zitten en niet met rails dus heb voor nu alles kunnen bevestigen :o :D Heb m vanmiddag inelkaar gezet en hij draait als een zonnetje, ben alleen nog aan het dubben welk besturingsysteem ik erop ga zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2HO8IyuQMtp2NkIYEz_hj0gEsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1E6GypolBDApEdxEEUp8gqs4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB_H6CsqV87eXRxq2eitCXTsLWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1lFxeaRrnuqaE06LmCmv2SF.jpg?f=fotoalbum_large

Had eindelijk alle spullen binnen vandaag dus heb m vanmiddag gelijk maar inelkaar gezet :D
Ben alleen aan het dubben welk besturingsyteem ik op dit beest ga zetten, heeft iemand een suggestie?

De specs zijn:

Intel Core 2 Extreme QX6850 3ghz quadcore 1333fsb _/-\o_
Asus p5q-e Deluxe moederbord
8GB Corsair XMS2 DDR2 intern geheugen
Asus Geforce GTX950 2gb
Soundblaster XFI platinum
iets van 3tb aan sata schijven

Wil er ook graag mee op internet kunnen dus zit te denken aan Windows 7 pro 64 bit. Windows xp kun je niet meer op internet krijgen denk ik of wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
DoubleDutch schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Heb je een foto hoe een losse rail eruit ziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxe3CB3bKC4bOxJwivirqgKOYmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYmw8QLxa37NPeLpVR1egakk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ook een leuke QX6850! Hoe ver wil de jouwe met hoeveel voltage?
Mijne ging uiteindelijk op 425x9=3,85ghz met 1,4375 volt Prime stabiel :)

Voor 400x10 had ik idioot veel voltage nodig boven de 1,5 en vertoonde het dus wat raar gedrag met opstarten na een ATX reset/lege PSU.

Daar hoort natuurlijk Windows XP op met een Creative EAX kaartje!
Of wellicht Vista (maar dan geen native hardware EAX)?

Wel een dik (VRM) bord die P5Q-E Deluxe!
Ik zat even snel te kijken of dat je die, net als een P5E (Maximus Formula en/of Rampage), ook kan flashen , naar een duurdere/uitgebreidere variant maar kon het zo snel niet vinden.

Ik heb vandaag ook weer iets leuks ontdekt!
Als je de Zalman (VF700/VF900) heatsinkjes van je defecte videokaart af wilt halen om het BGA ram opnieuw te solderen of de heatsinks te recyclen dan heb je een grote kans dat de het ram gelijk ermee van het PCB af gaat :D Echt super handig! :+

En je kan de heatsinks met een wattenstaafje en IPA (niet zeiknat!) afnemen en dan plakken ze weer prima.
Ik heb er nu 4 gebruikte op een Nforce2 Ultra 400 bord VRM gedaan :)

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-10-2025 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
corné325i schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had eindelijk alle spullen binnen vandaag dus heb m vanmiddag gelijk maar inelkaar gezet :D
Ben alleen aan het dubben welk besturingsyteem ik op dit beest ga zetten, heeft iemand een suggestie?

De specs zijn:

Intel Core 2 Extreme QX6850 3ghz quadcore 1333fsb _/-\o_
Asus p5q-e Deluxe moederbord
8GB Corsair XMS2 DDR2 intern geheugen
Asus Geforce GTX950 2gb
Soundblaster XFI platinum
iets van 3tb aan sata schijven

Wil er ook graag mee op internet kunnen dus zit te denken aan Windows 7 pro 64 bit. Windows xp kun je niet meer op internet krijgen denk ik of wel?
Wat een prachtige semi/retrobak heb je daar staan :henk (y) Wil je hiermee op het internet dan heb ik een advies voor je: download MVPS hosts https://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm en je zit nog best heel veilig. Kies als dns-resolver voor Google en je zit nóg veiliger. Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jimh307 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Wat een prachtige semi/retrobak heb je daar staan :henk (y) Wil je hiermee op het internet dan heb ik een advies voor je: download MVPS hosts https://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm en je zit nog best heel veilig. Kies als dns-resolver voor Google en je zit nóg veiliger. Succes :)
In hoeverre is dat meer of beter dan Pihole?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rcor
Gisteren nog wat vintage computer spul meegenomen naar huis vanuit mijn werk waar het weg moest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx33Jiv_SI4hVB7QN7cgmQNN1DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fb1mbDQjWlYukSz5l309jeDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHV3mIjbdrnRMdXdU5mv5yc3Sn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOqR1rEGRSrNc7OQOXJ6XA6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2J01SjET7juBN1oFinQthnSj0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLCE5s4zUeblUrL8J2KGGFQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6o966UAmOZyb_LtfvGwrB-v4SuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7UcjEsPUUVCY0CCWAn75K75.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIjNRQLQ7hRJafepQUgXRYEQpkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPUW8ZLlJ5h9PpFQ4izU0Fjq.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie spullen die ik ga en van mijn werk mag doneren aan het home computer museum in Helmond...

De Compaq Portable III gaat kort aan en doet daarna niets, de lampjes gaan kort aan en vrijwel direct ook weer uit.. vermoedelijk slechte tantaal condensatoren...

De Atari 286 werkt goed, alleen de hdd moet in de bios geconfigureerd worden... Helaas heb ik:
A. Geen passend toetsenbord
B. De parameters voor deze mfm schijf zijn mij onbekend

Dus hopelijk krijgt het museum ze weer aan de gang! 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

In hoeverre is dat meer of beter dan Pihole?
Dat weet ik niet, maar het is een eenvoudige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

rcor schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:32:
Gisteren nog wat vintage computer spul meegenomen naar huis vanuit mijn werk waar het weg moest:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie spullen die ik ga en van mijn werk mag doneren aan het home computer museum in Helmond...

De Compaq Portable III gaat kort aan en doet daarna niets, de lampjes gaan kort aan en vrijwel direct ook weer uit.. vermoedelijk slechte tantaal condensatoren...

De Atari 286 werkt goed, alleen de hdd moet in de bios geconfigureerd worden... Helaas heb ik:

Dus hopelijk krijgt het museum ze weer aan de gang! 😀
Die draagbare Compaq is mooi om een raketwerper in te bouwen (James Bond is weer op tv...)! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

jimh307 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Dat weet ik niet, maar het is een eenvoudige oplossing.
De werking is eigenlijk identiek. Hoewel ik eigenlijk aanraad voor iedereen om iets van een pihole te draaien. :) dan is het direct gecentraliseerd voor je netwerk en wordt het ook up-to-date gehouden, terwijl het ook nog eens voor je hele netwerk baat heeft. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

De werking is eigenlijk identiek. Hoewel ik eigenlijk aanraad voor iedereen om iets van een pihole te draaien. :) dan is het direct gecentraliseerd voor je netwerk en wordt het ook up-to-date gehouden, terwijl het ook nog eens voor je hele netwerk baat heeft. ;)
Grappig dat juist de pihole hier zorgt voor frustratie bij de kinderen. De pihole blokkeert reclames in games waar je upgrades krijgt door reclames te kijken. Over een verrotte toxische industrie gesproken... Dan liever terugvallen op oude games die je gewoon kan blijven spelen tot het einde der tijden zonder reclames, verplichte betaalde dlc's, abonnementen en l00tboxen.

Gisteravond heb ik nog even wat korte tests gedaan met een SiS 530 gebaseerd bordje. Een late socket 7: de Packerd Bell Miami. Als ik cpu en ram doorlicht in DOS modi, quake en speedsys uit Phil's suite, kom ik op 10% performance dip als ik de igp gebruik versus een S3 Virge. Ik had een groter verschil verwacht! Misschien omdat de igp daadwerkelijk zo veel sneller is (wordt als AGP gerapporteerd) dan de Virge dat de shared ram penalty grotendeels wordt gecompenseerd?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Grappig dat juist de pihole hier zorgt voor frustratie bij de kinderen. De pihole blokkeert reclames in games waar je upgrades krijgt door reclames te kijken. Over een verrotte toxische industrie gesproken... Dan liever terugvallen op oude games die je gewoon kan blijven spelen tot het einde der tijden zonder reclames, verplichte betaalde elco's, abonnementen en l00tboxen.
Mijn methode werkt dus net zo goed en het is zo gedaan en eenvoudig ongedaan te maken. Ik ben het verder met je eens dat ik ook liever games heb gezien die niet zo afhankelijk waren/zijn van het internet. Nu zit er bij veel games nog een launcher tussen en bij veel games is het alleen te spelen als je verbinding hebt met het internet. L00tboxes zouden ergens niet nodig moeten zijn. Vooral jeugd is er erg gevoelig voor en gaan ze overstag of ze horen er niet meer bij.

Als ondernemer kan ik je melden dat de maatschappij alleen niet zozeer het probleem is als wel het steeds verder toenemende extreme competenties en een verharding van de hele maatschappij. Dit hangt nauw met elkaar samen en veel mensen zijn gewoon bang om herrie te maken of om het ergens niet mee eens te zijn.
offtopic:
...Els Rechts en de heer Wilders hebben al te maken gehad met doodsbedreigingen. Nou, gaat lekker zo }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

[...]
...verplichte betaalde elco's...
Helaas is dat soms inherent aan onze hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Die draagbare Compaq is mooi om een raketwerper in te bouwen (James Bond is weer op tv...)! :+
Zijn volgens mij nog wel meer films met een raketwerper in een koffer 'gemod' :+

Ik zat eigenlijk meer te denken aan iets minder gevaarlijks, aan een 'sleeper mod' ofzo, moderne hardware erin proppen maar zoveel mogelijk het originele uiterlijk bewaren 8) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Helaas is dat soms inherent aan onze hobby.
Ja, dat zijn betaalde dlc's waar de autocorrectie en ik weer eens ruzie hebben :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nemesizz schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

Zijn volgens mij nog wel meer films met een raketwerper in een koffer 'gemod' :+

Ik zat eigenlijk meer te denken aan iets minder gevaarlijks, aan een 'sleeper mod' ofzo, moderne hardware erin proppen maar zoveel mogelijk het originele uiterlijk bewaren 8) .
Oh ja die Kingsman film ook :) en vast nog wel meer!

Iemand hier ervaring/bekend met het flashen van een Silicon Image (Raid) Controller op een Nforce2 moederbord?
Ik las net dat deze alleen maar firmware/bios updates kan krijgen via een algemene moederbord update (in dit geval van Asus).
Maar daarvan heb ik al de nieuwste.

Met het dos flash programma van Silicon Image (UPDFLASH.EXE) kreeg ik een waarschuwing dat dit alleen voor add-on kaarten is en niet voor MAC OS of onboard controllers.

En is het dan mogelijk om deze te flashen naar Non-raid of zelfs IDE (voor Win98SE)?

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-10-2025 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Grappig dat juist de pihole hier zorgt voor frustratie bij de kinderen. De pihole blokkeert reclames in games waar je upgrades krijgt door reclames te kijken. Over een verrotte toxische industrie gesproken... Dan liever terugvallen op oude games die je gewoon kan blijven spelen tot het einde der tijden zonder reclames, verplichte betaalde dlc's, abonnementen en l00tboxen.
Hier ook, en das dikke prima. Als er rotzooi in een spel zit: jammer joh, kun je niet spelen, zoek maar wat anders. Keus genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:32:
Leuk om de ABC weer eens een keer (online) te hebben gezien O+
En inderdaad dezelfde machine die ik zelf jaren geleden ook heb gehad (en daarna niet meer kunnen vinden).

Meestal staan die CHS parameters wel op de schijf zelf, of wel op te zoeken met een schijf-type(nummer).

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Vinnie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Leuk om de ABC weer eens een keer (online) te hebben gezien O+
En inderdaad dezelfde machine die ik zelf jaren geleden ook heb gehad (en daarna niet meer kunnen vinden).

Meestal staan die CHS parameters wel op de schijf zelf, of wel op te zoeken met een schijf-type(nummer).
Ik wilde google lens wel eens een kans geven als er geen sticker op de hdd staat, maar dan nog: ik heb geen din at toetsenbord liggen of omvormer van ps/2 naar din om zo'n toetsenbord aan te kunnen sluiten... Dus al zou ik de parameters vinden, dan nog kan ik niets...

Maar toch: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat op die mfm disk staat... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Hier ook, en das dikke prima. Als er rotzooi in een spel zit: jammer joh, kun je niet spelen, zoek maar wat anders. Keus genoeg.
Knap vervelend als je niet veel spellen hebt liggen. Zeker nu als mensen betaald hebben voor een game is het wel de bedoeling om er van te genieten. Vroeger gingen veel games illegaal via diskettes en dan is het niet zo erg als een titel je niet bevalt, true, maar als je geld hebt betaald voor een spel dan is dit knap zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Gisteravond heb ik nog even wat korte tests gedaan met een SiS 530 gebaseerd bordje. Een late socket 7: de Packerd Bell Miami. Als ik cpu en ram doorlicht in DOS modi, quake en speedsys uit Phil's suite, kom ik op 10% performance dip als ik de igp gebruik versus een S3 Virge. Ik had een groter verschil verwacht! Misschien omdat de igp daadwerkelijk zo veel sneller is (wordt als AGP gerapporteerd) dan de Virge dat de shared ram penalty grotendeels wordt gecompenseerd?
Miami, ah - nostalgie :P

Bord is een GVC FR520 (wat overeen komt met BCM IN530 - ik weet niet exact wat relatie GVC/BCM is). Absolute crapware. Issue om bewust van te zijn: vroege BIOSrevisies weet niet meer welke hebben een bug waardoor CMOS batterij binnen ~3 weken leeg loopt 8)7

Maar goed, crapware of niet, wat zit erin? De SiS530 heeft een geintegreerde SiS 6326 VGA core die inderdaad via AGP verbonden is. Dat is geen snelheidsmonster, maar een stuk nieuwer dan de 1996-era Virge waar je het mee vergelijkt. Zie o.a. hier voor benchmarks vs een Virge/GX2. Zelfs de PCI 6326 veegt de vloer aan met de AGP GX2:
Therefore, it is safe to say even cheapest 6326 cards with 50 MHz memory will outrun fastest Virge.
Nu, dat is een discrete kaart met eigen geheugenbandbreedte, maar moge duidelijk zijn: de basis van de 6326 is sneller dan de Virge.

Maar... jij zit DOS benches te doen. Dat is de kaart enkel als domme framebuffer gebruiken. Je bent dan puur aan het testen hoe snel het data richting scherm kan gooien. Meestal is PCI de bottleneck bij PCI kaarten, maar ik gok dat hier de VGA kaart sowieso niet de bottleneck is maar de CPU. En die moet - zelfs als de IGP niets qua acceleratie doet - bandbreedte missen. Ongeveer 10% gok ik zo O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:33:
[...]

Miami, ah - nostalgie :P

Bord is een GVC FR520 (wat overeen komt met BCM IN530 - ik weet niet exact wat relatie GVC/BCM is). Absolute crapware. Issue om bewust van te zijn: vroege BIOSrevisies weet niet meer welke hebben een bug waardoor CMOS batterij binnen ~3 weken leeg loopt 8)7

Maar goed, crapware of niet, wat zit erin? De SiS530 heeft een geintegreerde SiS 6326 VGA core die inderdaad via AGP verbonden is. Dat is geen snelheidsmonster, maar een stuk nieuwer dan de 1996-era Virge waar je het mee vergelijkt. Zie o.a. hier voor benchmarks vs een Virge/GX2. Zelfs de PCI 6326 veegt de vloer aan met de AGP GX2:

[...]

Nu, dat is een discrete kaart met eigen geheugenbandbreedte, maar moge duidelijk zijn: de basis van de 6326 is sneller dan de Virge.

Maar... jij zit DOS benches te doen. Dat is de kaart enkel als domme framebuffer gebruiken. Je bent dan puur aan het testen hoe snel het data richting scherm kan gooien. Meestal is PCI de bottleneck bij PCI kaarten, maar ik gok dat hier de VGA kaart sowieso niet de bottleneck is maar de CPU. En die moet - zelfs als de IGP niets qua acceleratie doet - bandbreedte missen. Ongeveer 10% gok ik zo O-)
Ik wist dat je moest reageren ;)
True, het bord is niet spectaculair in zijn tijd, naar het is wel een echte uATX socket 7 met 95% van de super7 kenmerken. En omdat ik het al een tijd niet meer aangesloten heb, was het weer eens tijd om er even wat stroom doorheen te laten lopen. Met de veilige keuze, een 166MMX. Hoewel een wat vlottere K6-2 of M2 ook ondersteund zou zijn...

Die dos test was daarmee ook even snel een cf aansluiten die ook altijd gebruik voor wat simpele testen, hence de dos benchmarks van philscomputerlab.

Ik wil dat ding nog wel een keer goed inzetten in een Windows omgeving met bijbehorende tests. Even een flinke oefening met 3dmark '99. En dat afzetten tegen een tnt2 m64 of 9200se op PCI. En een vergelijk met de pc chips m577 met dezelfde cpu en AGP 6326 :p ik denk met een K6 op 400 of zo.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Ik wilde google lens wel eens een kans geven als er geen sticker op de hdd staat, maar dan nog: ik heb geen din at toetsenbord liggen of omvormer van ps/2 naar din om zo'n toetsenbord aan te kunnen sluiten... Dus al zou ik de parameters vinden, dan nog kan ik niets...

Maar toch: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat op die mfm disk staat... ;)
Dat wordt een tenenkrommende ervaring gok ik.
MFM schijven staan er om bekend enorm dom te zijn. Zo dom dat ze niet eens hun sporen herkennen, en de controller / actuator niet in staat zijn te herinneren of opzoeken waar de sporen zitten. Dan is een low level format de enige optie.

Maar met een schijf/controller die voorheen ook samen hebben gewerkt is er een kansje :)
Het schijf type opzoeken op th99 of theretroweb geeft ongetwijfeld de juiste chs parameters

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Waterbeesje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:05:
[...]

Dat wordt een tenenkrommende ervaring gok ik.
MFM schijven staan er om bekend enorm dom te zijn. Zo dom dat ze niet eens hun sporen herkennen, en de controller / actuator niet in staat zijn te herinneren of opzoeken waar de sporen zitten. Dan is een low level format de enige optie.

Maar met een schijf/controller die voorheen ook samen hebben gewerkt is er een kansje :)
Het schijf type opzoeken op th99 of theretroweb geeft ongetwijfeld de juiste chs parameters
Ik zal eens kijken... Vandaag is er een Mega Carboot Sale in het Limburgse Horst... Wellicht ligt daar een DIN naar PS/2 omvormer of een DIN toetsenbord... Dan kan ik wellicht iets als ik de parameters weet te vinden op die sites die je noemt...

Met dank aan hier heb ik die leren kennen... Vroeger kende ik die sites niet en op het werk zelf mocht ik er niet al te veel tijd aan investeren...

Alleen voor het openhuis mocht ik enkele oude pc's inzetten als oud object waarbij deze pc's voor het vak informatica aangaf dat er in dat vak ook ruimte was voor de geschiedenis van de computer... Voor deze Atari kreeg ik niet veel tijd om 'm werkend te maken en er waren destijds andere pc's ten toon gesteld, waaronder de Compaq Prolinea 4/33S (die ik inmiddels nu in eigen privé bezit heb) die wat gemakkelijker op gang te krijgen waren... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:36:
[...]

Ik zal eens kijken... Vandaag is er een Mega Carboot Sale in het Limburgse Horst... Wellicht ligt daar een DIN naar PS/2 omvormer of een DIN toetsenbord... Dan kan ik wellicht iets als ik de parameters weet te vinden op die sites die je noemt...

Met dank aan hier heb ik die leren kennen... Vroeger kende ik die sites niet en op het werk zelf mocht ik er niet al te veel tijd aan investeren...

Alleen voor het openhuis mocht ik enkele oude pc's inzetten als oud object waarbij deze pc's voor het vak informatica aangaf dat er in dat vak ook ruimte was voor de geschiedenis van de computer... Voor deze Atari kreeg ik niet veel tijd om 'm werkend te maken en er waren destijds andere pc's ten toon gesteld, waaronder de Compaq Prolinea 4/33S (die ik inmiddels nu in eigen privé bezit heb) die wat gemakkelijker op gang te krijgen waren... ;)
De ps/2 adapters zijn ook nog gewoon to koop bij reguliere sites zoals deze (en nog vele anderen)
https://www.onlinekabelsh...-din-5pins-mannelijk.html
Let wel op dat dit enkel voor AT compatibles geldt, XT compatibles werken met en elektrisch en fysiek zelfde DIN sterker maar een compleet ander signaal.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Een M-atx socket 7 bord met ATX power connector en met onboard AGP gpu die sneller is dan een Virge GX?
Wat een geinig ding!
Daar kun je een hele leuke SFF retro dos (via Windows) gaming bak van maken.
Build Engine games kunnen daar leuk op draaien. Met Blood heb je dan wellicht eerder een cpu dan een gpu bottleneck.
Met 100 MHz fsb kun je wellicht ook leuk overklokken.
Met 1 ISA slot voor een kaart met goede General MIDI support.

En Quake en Jedi Knight met Hardware acceleration zal ook leuk draaien.

Zojuist viel het mij op dat ik nu ook de "retro" badge onder mijn naam heb staan.
Iedereen bedankt voor de thumbs up.
Maar vooral kudos voor @Waterbeesje en alle thumbs up :D

[ Voor 38% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-10-2025 13:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Nieuwe aanwinsten van de carbootsale in Horst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJBLpb5SavS_8JgnTafW5GXf_Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5D3YAc1bH3CfDlWJYLgafcd9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnXeHL_El2PhuNJFIpXQMZqpxEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYqdIp8mGoTioVz0Ec0EXgKL.jpg?f=fotoalbum_large

Een S3 Savage 4 grafische kaart, mogelijk met 32MB video geheugen, ben benieuwd of deze sneller is dan een riva tnt... Tevens office 2007 gekocht en een usb naar ps/2 adapter gekocht...

Helaas geen DIN AT naar ps/2 converter gevonden... Ik ga ze niet online bestellen: dan komt die zeker te laat binnen, daar deze Atari abc 286 a.s. woensdag naar het museum gaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

rcor schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een S3 Savage 4 grafische kaart, mogelijk met 32MB video geheugen, ben benieuwd of deze sneller is dan een riva tnt... Tevens office 2007 gekocht en een usb naar ps/2 adapter gekocht...
Zo'n kaart heb ik ook, die van mij heeft 'maar' 16MB en was langzamer dan een TNT2 M64 (ja, ik heb alleen maar de 'beruchte' 64-bit modellen van de TNT2).

Games op 640x480 en 800x600 met 16 bit kleuren wil wel, maar daarboven kreeg die het telkens zwaar (bij mij althans).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een S3 Savage 4 grafische kaart, mogelijk met 32MB video geheugen, ben benieuwd of deze sneller is dan een riva tnt...
Zou er zeker niet op rekenen; de Savage4 was sowieso niet zo snel als de TNT2, maar kijk bovendien naar het geheugen: dit lijkt verdacht op 64b breed. Dat gaat de prestaties niet helpen. Trager dan TNT2-M64 inderdaad.

Wel leuk:
- S3MeTaL - niet sneller, wel daadwerkelijk mooier dan meeste andere opties. Leuk in Unreal & co.
- DFP connector. Tamelijk zeldzaam. Ik heb dezelfde kaart en heb nog steeds geen zinnige toepassing ervoor kunnen vinden :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:37:
Ook een leuke QX6850! Hoe ver wil de jouwe met hoeveel voltage?
Mijne ging uiteindelijk op 425x9=3,85ghz met 1,4375 volt Prime stabiel :)

Voor 400x10 had ik idioot veel voltage nodig boven de 1,5 en vertoonde het dus wat raar gedrag met opstarten na een ATX reset/lege PSU.

Daar hoort natuurlijk Windows XP op met een Creative EAX kaartje!
Of wellicht Vista (maar dan geen native hardware EAX)?

Wel een dik (VRM) bord die P5Q-E Deluxe!
Ik zat even snel te kijken of dat je die, net als een P5E (Maximus Formula en/of Rampage), ook kan flashen , naar een duurdere/uitgebreidere variant maar kon het zo snel niet vinden.

Ik heb vandaag ook weer iets leuks ontdekt!
Als je de Zalman (VF700/VF900) heatsinkjes van je defecte videokaart af wilt halen om het BGA ram opnieuw te solderen of de heatsinks te recyclen dan heb je een grote kans dat de het ram gelijk ermee van het PCB af gaat :D Echt super handig! :+

En je kan de heatsinks met een wattenstaafje en IPA (niet zeiknat!) afnemen en dan plakken ze weer prima.
Ik heb er nu 4 gebruikte op een Nforce2 Ultra 400 bord VRM gedaan :)
Heb dat eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Overclock sowieso eigenlijk tegenwoordig ook niks meer, ben als de dood dat het spul kapot gaat nu ivm met leeftijd. Vroeger wel veel gedaan heb een creative geforce 3 ti 200 gehad die op de snelheid van een geforce 4 ti 4200 liep :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:51:
Een M-atx socket 7 bord met ATX power connector en met onboard AGP gpu die sneller is dan een Virge GX?
Wat een geinig ding!
Daar kun je een hele leuke SFF retro dos (via Windows) gaming bak van maken.
Build Engine games kunnen daar leuk op draaien. Met Blood heb je dan wellicht eerder een cpu dan een gpu bottleneck.
Met 100 MHz fsb kun je wellicht ook leuk overklokken.
Met 1 ISA slot voor een kaart met goede General MIDI support.

En Quake en Jedi Knight met Hardware acceleration zal ook leuk draaien.

Zojuist viel het mij op dat ik nu ook de "retro" badge onder mijn naam heb staan.
Iedereen bedankt voor de thumbs up.
Maar vooral kudos voor @Waterbeesje en alle thumbs up :D
Tnx ^_^
Vergis je niet in de SiS 530 chipset: het heeft op papier alles in huis om super7 te zijn (behalve de AGP poort), maar gaat nog altijd een stuk trager dan de befaamde mVP3 of Ali V
Zelfs de Ali IV gaat er dik overheen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

corné325i schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

Heb dat eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Overclock sowieso eigenlijk tegenwoordig ook niks meer, ben als de dood dat het spul kapot gaat nu ivm met leeftijd. Vroeger wel veel gedaan heb een creative geforce 3 ti 200 gehad die op de snelheid van een geforce 4 ti 4200 liep :+ :D
Dat begrijp ik wel.
Met hele oude hardware die nog zeldzamer is ben ik daar al bang voor met normaal gebruik.

In dit geval niet, misschien omdat ik die cpu voor weinig kocht. En heb die ook gevlakt en gelapped.
Het was wel even leuk tweaken maar staat nu weer op zolder.
Ik heb nu een i5 3570k met delid op 4,8 ghz met een hd7970 voor Windows XP EAX gamen.

Die QX6850 en mobo kunnen met overklok ook een stroom verbruiken en warmte afgeven waar een je "u" tegen zegt. Zal me niet verbazen als het niveau AMD FX Bulldozer kan worden.

Eigenlijk overclock ik al mijn moderne, Windows 11 systemen niet en het oude wel. Behalve heel oud spul zoals Voodoo's, dat niet.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-10-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Zou er zeker niet op rekenen; de Savage4 was sowieso niet zo snel als de TNT2, maar kijk bovendien naar het geheugen: dit lijkt verdacht op 64b breed. Dat gaat de prestaties niet helpen. Trager dan TNT2-M64 inderdaad.

Wel leuk:
- S3MeTaL - niet sneller, wel daadwerkelijk mooier dan meeste andere opties. Leuk in Unreal & co.
- DFP connector. Tamelijk zeldzaam. Ik heb dezelfde kaart en heb nog steeds geen zinnige toepassing ervoor kunnen vinden :+
Ik heb me net zitten inlezen in die DFP connector en zoals ik het nu lees is het een connector die bedoelt is om een flat panel monitor (die destijds in 1999 niet main stream waren en ook ontzettend duur) aan te sluiten via een volledig digitaal signaal...

Het zou gelijk zijn aan het DVI-signaal en dus zou je met een converter ook een monitor via DVI kunnen verbinden... Handig, maar dat ga ik niet gebruiken... ;)

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste