jimh307 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:04:
[...]
Ik benijd je want ik kan me die periode nog zo goed voor de geest halen. Hartstikke leuk man
Ik neem aan dat je hem niet aan het www hangt. Wellicht aan een server zodat je alle bestanden daar kunt gebruiken.
Zelf heb ik overgestapt naar 64-bit toen Windows XP 64-bit uit kwam want die kende geen 3.5 GB grens (ik had toen al een bizarre 4 GB aan RAM). En snel dat die was (veel dingen waren sneller dan nu het geval is en ik heb bepaald geen flauw systeem).
Dus eigenlijk is er niet zo heel veel veranderd met toen en nu, alleen is alles mooier gemaakt wat bakken systeembronnen kost.
Daarom benijd ik je, maar ik gun jou alle plezier met die PC natuurlijk

Nee, alles wat niet Windows 11 is gaat hier tot Windows XP en dat gaat niet aan het www

In de tijd van Crysis ben ik toen kort naar Vista (32 of 64? geen idee!) overgestapt maar snel teruggegaan naar XP.
Ik had toen maar 2gb ram in het systeem, wel idioot overgeklokt op 1200mhz met 2 Themalright heatpipe heatsinks! (P5E met Q6600 en toen ik dat systeem verkocht een 9800GX2).
4gb ram was toen best wel prijzig volgens mij?

Eigenlijk is dat ding totaal gekkenwerk voor de meeste XP games maar games als Crysis en World in Conflict hebben wel baat bij de snelle CPU.
Maar dat zijn eigenlijk DX10 ready games zonder EAX support (meen ik) dus die hoeven niet op XP te draaien en werken ook prima op Windows 11.
Ik denk verder dat Call Of Juarez (ook een DX10 game, maar wel EAX) nog het zwaarste is waarvan ik wel de meerwaarde van XP zie.
Daar zit de 7970 op 1440p ook niet uit de neus te eten.
EAX is de hele reden van dat systeem.
Verder heb ik er ook 2x2gb in op 2133 cl10 (subtimings even niet paraat) overgeklokt.
Memory Remapping uit in het bios dus lekker veel ram voor XP.
Het is verder gewoon echt heel lekker snel voor XP.
En ander voordeel van zo'n systeem is dat in het bios CPU cores zijn uit te schakelen voor de games die problemen geven.
The Cronicles Of Riddick is zo'n game.
Daarvoor kan je natuurlijk ook via taakbeheer core gebruik van een programma beperken.
Die game is ook de reden dat ik hier naar een Mouse Polling beperkingsprogramma vroeg.
Die game heeft 125hz nodig en 1 core/1 thread anders krijg je teleporteren en rare beweging ingame.
Ik heb daar "USBRate.exe" voor gevonden maar dat werkt niet.
Het snelste zonder omwegen voor XP is een i5/i7 4de generatie met iets van een Geforce 9xx kaart.
De sandy bridge/ivy bridge hardware is regelmatig gratis van V&A te plukken, zoek er een mooi Creative XFI kaartje bij en je hebt een leuk en vlot XP systeem.
Het moederbord wat ik gebruik is een Asus Maximus IV Gene-z (non PCI-3.0... mobo en grafische kaart werken gewoon op PCI-E 3.0).
Daardoor heb ik recent ook geleerd dat je Windows XP ook met een USB stick kan installeren.
Want geen IDE en geen Floppy poort en ik heb daarvoor geen losse uitbreidingskaarten meer
Ik gebruik een Titanium, heb ook nog een Titanium HD maar die heeft weer geen XP drivers.
Bizar eigenlijk, een XFI kaart met EAX wat hardwarematige alleen nog in XP zit maar dus geen driver
Verder nog 2 Audigy 2 ZS kaarten in 2 andere systemen.
Voor EAX heb je ook allerlei software methodes en de meningen verschillen over of een verschil hoorbaar/merkbaar is.
Ach tja het is ook nostalgie
[
Voor 12% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 12-10-2025 21:31
]