Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:40

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Dat begrijp ik wel.
Met hele oude hardware die nog zeldzamer is ben ik daar al bang voor met normaal gebruik.

In dit geval niet, misschien omdat ik die cpu voor weinig kocht. En heb die ook gevlakt en gelapped.
Het was wel even leuk tweaken maar staat nu weer op zolder.
Ik heb nu een i5 3570k met delid op 4,8 ghz met een hd7970 voor Windows XP EAX gamen.

Die QX6850 en mobo kunnen met overklok ook een stroom verbruiken en warmte afgeven waar een je "u" tegen zegt. Zal me niet verbazen als het niveau AMD FX Bulldozer kan worden.

Eigenlijk overclock ik al mijn moderne, Windows 11 systemen niet en het oude wel. Behalve heel oud spul zoals Voodoo's, dat niet.
Modernere systemen zijn uit zichzelf al redelijk los geklopt met turbo frequentie etc. En met de juiste bios instellingen zoekt een goed bord zelf de randjes al op. Met oude spullen was het vaak anders, heeft de ontwikkelaar vaak dingen bewust tegengehouden of beperkt.
Intel 386 door bij 33MHz omdat de 486SX25 snel moest lijken (en te kakken werd gezet door de AMD 386DX40).
Amd 5x86: veel liepen prima op 150 of 160MHz maar dat stond de verkoop van de K5 in de weg.
P150 was meestal een af fabriek ondergeklokte 166 omdat er vraag was (de 150kon zuiniger draaien op laptops)
Pentium MMX ging prima door naar 400MHz maar stond de P2 in de weg.
De P3 tualatin kon best naar 1600 of 1700 maar stond de P4 gruwelijk in de weg (zelfs de 1400 die wel is uitgebracht was on par met de p4-1700)
Ontwikkeling van de i3/i5/i7 in de gen 2 t/m 8 ging trager dan mogelijk, omdat AMD moeite had bij te komen.

Om er een paar te noemen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Ik heb me net zitten inlezen in die DFP connector en zoals ik het nu lees is het een connector die bedoelt is om een flat panel monitor (die destijds in 1999 niet main stream waren en ook ontzettend duur) aan te sluiten via een volledig digitaal signaal...

Het zou gelijk zijn aan het DVI-signaal en dus zou je met een converter ook een monitor via DVI kunnen verbinden... Handig, maar dat ga ik niet gebruiken... ;)
Ik heb een 1999-era TFT, de SGI 1600SW. Volledig digitaal, maar die gebruikt OpenLDI, wat niet compatibel is met DFP (of DVI). Daar heb ik weer een Number Nine Revolution IV - FP voor. Ironisch genoeg heb ik ook een S3 Savage4 kaart met DVI - van Number Nine. Geniaal (en soms meer dan een beetje gek) bedrijf, jammer dat ze door S3 opgekocht werden net op moment dat S3 zelf de pijp uit aan het gaan was :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Dat begrijp ik wel.
Met hele oude hardware die nog zeldzamer is ben ik daar al bang voor met normaal gebruik.

In dit geval niet, misschien omdat ik die cpu voor weinig kocht. En heb die ook gevlakt en gelapped.
Het was wel even leuk tweaken maar staat nu weer op zolder.
Ik heb nu een i5 3570k met delid op 4,8 ghz met een hd7970 voor Windows XP EAX gamen.

Die QX6850 en mobo kunnen met overklok ook een stroom verbruiken en warmte afgeven waar een je "u" tegen zegt. Zal me niet verbazen als het niveau AMD FX Bulldozer kan worden.

Eigenlijk overclock ik al mijn moderne, Windows 11 systemen niet en het oude wel. Behalve heel oud spul zoals Voodoo's, dat niet.
Ik benijd je want ik kan me die periode nog zo goed voor de geest halen. Hartstikke leuk man _/-\o_
Ik neem aan dat je hem niet aan het www hangt. Wellicht aan een server zodat je alle bestanden daar kunt gebruiken.
Zelf heb ik overgestapt naar 64-bit toen Windows XP 64-bit uit kwam want die kende geen 3.5 GB grens (ik had toen al een bizarre 4 GB aan RAM). En snel dat die was (veel dingen waren sneller dan nu het geval is en ik heb bepaald geen flauw systeem).

Dus eigenlijk is er niet zo heel veel veranderd met toen en nu, alleen is alles mooier gemaakt wat bakken systeembronnen kost.

Daarom benijd ik je, maar ik gun jou alle plezier met die PC natuurlijk :henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:24

HugoBoss1985

Xenotech

jimh307 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Ik benijd je want ik kan me die periode nog zo goed voor de geest halen. Hartstikke leuk man _/-\o_
Ik neem aan dat je hem niet aan het www hangt. Wellicht aan een server zodat je alle bestanden daar kunt gebruiken.
Zelf heb ik overgestapt naar 64-bit toen Windows XP 64-bit uit kwam want die kende geen 3.5 GB grens (ik had toen al een bizarre 4 GB aan RAM). En snel dat die was (veel dingen waren sneller dan nu het geval is en ik heb bepaald geen flauw systeem).

Dus eigenlijk is er niet zo heel veel veranderd met toen en nu, alleen is alles mooier gemaakt wat bakken systeembronnen kost.

Daarom benijd ik je, maar ik gun jou alle plezier met die PC natuurlijk :henk
Nee, alles wat niet Windows 11 is gaat hier tot Windows XP en dat gaat niet aan het www :P
In de tijd van Crysis ben ik toen kort naar Vista (32 of 64? geen idee!) overgestapt maar snel teruggegaan naar XP.
Ik had toen maar 2gb ram in het systeem, wel idioot overgeklokt op 1200mhz met 2 Themalright heatpipe heatsinks! (P5E met Q6600 en toen ik dat systeem verkocht een 9800GX2).
4gb ram was toen best wel prijzig volgens mij? :P
Eigenlijk is dat ding totaal gekkenwerk voor de meeste XP games maar games als Crysis en World in Conflict hebben wel baat bij de snelle CPU.
Maar dat zijn eigenlijk DX10 ready games zonder EAX support (meen ik) dus die hoeven niet op XP te draaien en werken ook prima op Windows 11.

Ik denk verder dat Call Of Juarez (ook een DX10 game, maar wel EAX) nog het zwaarste is waarvan ik wel de meerwaarde van XP zie.
Daar zit de 7970 op 1440p ook niet uit de neus te eten.
EAX is de hele reden van dat systeem.
Verder heb ik er ook 2x2gb in op 2133 cl10 (subtimings even niet paraat) overgeklokt.
Memory Remapping uit in het bios dus lekker veel ram voor XP.

Het is verder gewoon echt heel lekker snel voor XP.

En ander voordeel van zo'n systeem is dat in het bios CPU cores zijn uit te schakelen voor de games die problemen geven.
The Cronicles Of Riddick is zo'n game.
Daarvoor kan je natuurlijk ook via taakbeheer core gebruik van een programma beperken.
Die game is ook de reden dat ik hier naar een Mouse Polling beperkingsprogramma vroeg.
Die game heeft 125hz nodig en 1 core/1 thread anders krijg je teleporteren en rare beweging ingame.
Ik heb daar "USBRate.exe" voor gevonden maar dat werkt niet.

Het snelste zonder omwegen voor XP is een i5/i7 4de generatie met iets van een Geforce 9xx kaart.
De sandy bridge/ivy bridge hardware is regelmatig gratis van V&A te plukken, zoek er een mooi Creative XFI kaartje bij en je hebt een leuk en vlot XP systeem.

Het moederbord wat ik gebruik is een Asus Maximus IV Gene-z (non PCI-3.0... mobo en grafische kaart werken gewoon op PCI-E 3.0).
Daardoor heb ik recent ook geleerd dat je Windows XP ook met een USB stick kan installeren.
Want geen IDE en geen Floppy poort en ik heb daarvoor geen losse uitbreidingskaarten meer :P

Ik gebruik een Titanium, heb ook nog een Titanium HD maar die heeft weer geen XP drivers.
Bizar eigenlijk, een XFI kaart met EAX wat hardwarematige alleen nog in XP zit maar dus geen driver :P

Verder nog 2 Audigy 2 ZS kaarten in 2 andere systemen.

Voor EAX heb je ook allerlei software methodes en de meningen verschillen over of een verschil hoorbaar/merkbaar is.
Ach tja het is ook nostalgie :P

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-10-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Daarom dus.

Er is slechts één pluspunt tussen nu en retro: alles is tegenwoordig veel makkelijker geworden. Stoeien met interrupts hoeft niet meer en nu is alles volstrekt plug & play en geen plug & pray meer waarbij er werk aan de winkel was. Goede oude tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

jimh307 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:26:
Daarom dus.

Er is slechts één pluspunt tussen nu en retro: alles is tegenwoordig veel makkelijker geworden. Stoeien met interrupts hoeft niet meer en nu is alles volstrekt plug & play en geen plug & pray meer waarbij er werk aan de winkel was. Goede oude tijden.
Mmm nouja voor sommigen is tegenwoordig nog steeds een uitdaging.
Vooral als er problemen zijn.
Afijn computers kunnen heel raar gedrag vertonen.
Kijk maar eens naar de problemen/hulp topics die hier op het forum geplaatst worden.
Ik denk dat wij er hier zo naar kijken juist omdat wij meegemaakt hebben hoe veel beroerder het in dat opzicht was vroeger.
We hebben al veel ervaring en weten hoe we problemen kunnen diagnosticeren en oplossen.

Ik moet soms ook echt stoeien met oude systemen omdat het niet gaat.
Mijn tijd begint een beetje met Windows98 maar met XP ging ik volgens mij pas echt systemen zelf installeren.
Dus DOS is bijvoorbeeld vaak echt nog hocus pocus voor mij.

Maar bios updates gaat nu heel makkelijk, drivers updaten, installeren, compatibility is beter, overklokken (of eerder: undervolten) gaat makkelijk zo-niet automatisch, (overkloks)testen gaat makkelijker en sneller.

Ik heb pas nog AGP compatibility moeten onderzoeken want ik heb nu 2 AGP PRO Universal borden en 1 met AGP PRO 1.5V... dat is wel even goed opletten.

Soms kom je tegenwoordig nog wel bijzondere dingen tegen zoals de RAM compatibility met socket AM4.
En dat er tegenwoordig nog steeds moederborden (AM5, Asrock) zijn die cpu's slopen.
Oh ja en Intel met het laatste socket waarbij CPU's ook gesloopt worden.
Nvidia met hun nieuwe stroomstekker die vooral de duurste grafische kaarten lijkt te slopen.
Zoals het voorbeeld van @dion_b met een bug in het Packard Hell moederbord bios waarbij een voltage instellen resulteerde in véél meer voltage.

Maar het verbruik van vooral die Intel cpu's en een RTX5090 is dan ook best idioot naar mijn mening.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-10-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:12

Nemesizz

Untouchable

corné325i schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Overclock sowieso eigenlijk tegenwoordig ook niks meer, ben als de dood dat het spul kapot gaat nu ivm met leeftijd. Vroeger wel veel gedaan heb een creative geforce 3 ti 200 gehad die op de snelheid van een geforce 4 ti 4200 liep :+ :D
Zware overclocks heb ik eigenlijk nooit echt gedaan, altijd lichte overclocks eigenlijk. En Core2 gebaseerde systemen (ik heb eigenlijk vooral de Pentium-Dual core varianten) probeer ik toch vaak op 3Ghz te laten lopen en dat doen de meeste erg makkelijk.

Heb laatst nog wel een GeForce GT210 gekregen (werd weggegooid), en die voor de grap wel overgeclocked, gewoon in MSI afterburner en dan de sliders naar max (had eerst kleine stapjes gedaan, bleef goed gaan en dacht "doe eens gek" en alles max), en waarachtig ding bleef stabiel tijdens 3dMark01 (op 1920x1080), had er iets van... 4000 punten bij geloof ik. GT210 is eigenlijk een rebranded GeForce 8400.
Ding werd zelfs met het pruts koelertje maar 50ºC onder load :P Viel mij eigenlijk mee hoe dat ding presteerde, dacht eigenlijk bij de naam 'GT210' van "het geeft beeld en daar houdt het wel mee op" , maar met wat oudere games/software doet zo'n ding het zo slecht nog niet.

---
jimh307 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:26:
Daarom dus.

Hardware misschien wel, maar tegenwoordig vind ik 'always online' een gigantisch doorn in het oog wat software betreft. Helemaal nu Win10 support eindigt en nog goede hardware geen security updates meer krijgt qua software, en dan kun je nog bar weinig meer draaien.

Ben sinds kort ook overgestapt naar een nieuw systeem (AMD 9800X3d enz), maar dat is ook niet helemaal glitch-vrij. Soms rare fratsen met de USB, en ploft soms kort na boot uit (of gaat naar standby) met een sensor glitch dat de CPU 'denkt' dat die 40 miljard graden werd (ja, volgens HWMonitor geeft ie iets van 40 miljard graden aan, getal past niet eens in het vakje). Gelukkig niet altijd, maar toch. En dat zijn fratsen die helaas zelf niet op te lossen zijn.

En dan was ik al voor AMD gegaan omdat het gedoe met de laatste paar gens van Intel mij ook al niet aanstonden (al hebben beide merken er inmiddels een handje van met 'sudden death' CPU's of snelle degradatie).

Vond ik de periode van Ivybridge eigenlijk stabieler, toen eigenlijk weinig problemen gehad met de hardware. M'n Coffeelake het laatste half jaar wel wat BSOD's maar dat was redelijk op te lossen door de lichte overclock van 4,7Ghz terug te schroeven naar 4,5Ghz, maar geeft wel aan dat die ook niet glitch-vrij was op laatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:38

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Zware overclocks heb ik eigenlijk nooit echt gedaan, altijd lichte overclocks eigenlijk. En Core2 gebaseerde systemen (ik heb eigenlijk vooral de Pentium-Dual core varianten) probeer ik toch vaak op 3Ghz te laten lopen en dat doen de meeste erg makkelijk.

Heb laatst nog wel een GeForce GT210 gekregen (werd weggegooid), en die voor de grap wel overgeclocked, gewoon in MSI afterburner en dan de sliders naar max (had eerst kleine stapjes gedaan, bleef goed gaan en dacht "doe eens gek" en alles max), en waarachtig ding bleef stabiel tijdens 3dMark01 (op 1920x1080), had er iets van... 4000 punten bij geloof ik. GT210 is eigenlijk een rebranded GeForce 8400.
Ding werd zelfs met het pruts koelertje maar 50ºC onder load :P Viel mij eigenlijk mee hoe dat ding presteerde, dacht eigenlijk bij de naam 'GT210' van "het geeft beeld en daar houdt het wel mee op" , maar met wat oudere games/software doet zo'n ding het zo slecht nog niet.

---

[...]

Hardware misschien wel, maar tegenwoordig vind ik 'always online' een gigantisch doorn in het oog wat software betreft. Helemaal nu Win10 support eindigt en nog goede hardware geen security updates meer krijgt qua software, en dan kun je nog bar weinig meer draaien.

Ben sinds kort ook overgestapt naar een nieuw systeem (AMD 9800X3d enz), maar dat is ook niet helemaal glitch-vrij. Soms rare fratsen met de USB, en ploft soms kort na boot uit (of gaat naar standby) met een sensor glitch dat de CPU 'denkt' dat die 40 miljard graden werd (ja, volgens HWMonitor geeft ie iets van 40 miljard graden aan, getal past niet eens in het vakje). Gelukkig niet altijd, maar toch. En dat zijn fratsen die helaas zelf niet op te lossen zijn.

En dan was ik al voor AMD gegaan omdat het gedoe met de laatste paar gens van Intel mij ook al niet aanstonden (al hebben beide merken er inmiddels een handje van met 'sudden death' CPU's of snelle degradatie).

Vond ik de periode van Ivybridge eigenlijk stabieler, toen eigenlijk weinig problemen gehad met de hardware. M'n Coffeelake het laatste half jaar wel wat BSOD's maar dat was redelijk op te lossen door de lichte overclock van 4,7Ghz terug te schroeven naar 4,5Ghz, maar geeft wel aan dat die ook niet glitch-vrij was op laatst.
Klinkt alsof je een UEFI/BIOS update en/of CPU microcode update nodig hebt. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:25
Vandaag kreeg mijn vader een idee: zullen we samen in Vlodrop bij dat Tuincentrum aan gaan waarvan Oom Hans had aangegeven dat daar een mooie kerstshow te zien zou zijn? Tuurlijk, pap, leuk! Dus wij daar lekker heen gegaan en toen dacht ik: als ik nu toch naar regio Roermond ga kan ik net zo goed op de terugweg even bij Xarmac systems aan gaan om te kijken of ze nog een AT-din naar PS/2 omvormer hebben liggen om een van mijn PS/2 toetsenborden te kunnen aansluiten op de Atari pc...

Zo geschiedde en niet veel later had ik nog een omvormer ook! Rcor helemaal happy. Bij thuis komst eerst even gegeten en daarna de Atari erbij gepakt... Er bleek een Seagat ST-238R hardeschijf in te zitten. Tjah, even neuzen op The Retro web en niet veel later bingo! De parameters werden keurig vermeld : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCGpzFaALQH-HRRrCkcxPn8iV0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xG3h3JV54IFWUpHeXvhbs84.jpg?f=fotoalbum_large

Dus met dit screenshot de computer weer zo compleet gemaakt dat hij weer zou kunnen booten en de boel ingeschakeld... De computer vroeg van alles en gaf aan dat er een controller fout was... Maar ja, die MFM disk werd wel keurig herkend, hij ging de disk initiëren en trachtte deze te formateren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MynEuEFLsvw6pCw1BZOhblm9vmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL6kzlImbtp5oqCfu37qpGyK.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas: de melding bad disk verscheen op het scherm... :'( Dus:
A. De controller heeft inderdaad problemen en moet gefixed worden
B. De hardeschijf zelf is defect en die moet vervangen worden...

Stom genoeg vergat ik hier een foto van te maken... Maar goed, wel een poging gedaan om de computer te booten vanaf een Dos 6.22 opstart diskette en dit lukte! Meteen mijn kans gegrepen en een kopie getrokken van die Tulip MS-Dos 3 diskettes... Hierdoor weet ik in ieder geval dat de diskettestations werken...

Erg jammer dat ik de HDD niet aan de praat heb gekregen, dus dat laten we over aan het Home Computer Museum... Wel nog enkele plaatjes van de computer gemaakt terwijl hij open was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpMtbQiovqboWogV6hL_39BV7A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzlGT8ePxvGcvdBjvSwiSqWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0K9yCPZw79OlRr8VHBjWUdUUTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bdau5RmGMd66JQdZtzCW688b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54VhHMzRUOassKI3WVAYfUKEQsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5erzsE1TBGsAaTupLMz1ynlo.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een gave computer die standaard CGA graphics heeeft, maar met dank aan een losse VGA isa uitbreidingskaart uit 1991 nu ook VGA graphics kan uitstturen.... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:12

Nemesizz

Untouchable

InjecTioN schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Klinkt alsof je een UEFI/BIOS update en/of CPU microcode update nodig hebt. :)
Heb al (of nog steeds) de laatste versie... op 2 beta updates na, maar beta's ben ik niet zo happig op eerlijk gezegd.

Maar dat soort 'kleine' dingetjes zijn toch een beetje een smet op een nieuwe aankoop vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nemesizz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Heb al (of nog steeds) de laatste versie... op 2 beta updates na, maar beta's ben ik niet zo happig op eerlijk gezegd.

Maar dat soort 'kleine' dingetjes zijn toch een beetje een smet op een nieuwe aankoop vind ik.
Het gaat aardig offtopic hier maar I.C.M. een 9800X3D zou ik echt voor die Beta updates gaan als ik jou was.
@InjecTioN Heeft zeker een goed punt.
Al helemaal als je toevallig een Asrock mobo hebt (ik ook, maar heb een 7500f)... komen we terug op het CPU'S slopen verhaal ;)
Maar RAM compatibility is ook een ding.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-10-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:53
rcor schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:57:

…Erg jammer dat ik de HDD niet aan de praat heb gekregen, dus dat laten we over aan het Home Computer Museum...
Lekker bezig! Gaan we hem binnenkort in het museum kunnen bewonderen :-)

[ Voor 23% gewijzigd door marklinfan op 14-10-2025 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

rcor schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:57:
Zo geschiedde en niet veel later had ik nog een omvormer ook! Rcor helemaal happy. Bij thuis komst eerst even gegeten en daarna de Atari erbij gepakt... Er bleek een Seagat ST-238R hardeschijf in te zitten.
...
Erg jammer dat ik de HDD niet aan de praat heb gekregen, dus dat laten we over aan het Home Computer Museum...
Een ST-238R. Volgens mij is dat een RLL formatted schijf. Dure jongen vroeger. Je hebt hem aan een RLL controller hangen?

Ik heb bij het HCM een Olivetti M24 hersteld met een MFM formatted zusje van die schijf. De non-RLL variant maar gemaakt in dezelfde fabriek. Die kwam al met die machine en was verbonden met een RLL controller zodat je meer storage op die MFM schijf hebt. 50% meer gratis MBs. Echte Tweaker oplossing. En hij werkt! Helaas lijkt onlangs het display van dat ding er de brui aan gegeven te hebben of de voeding er van... :(

Ik hoop dat ik die ST-238R ga zien. Als hij mij bereikt ga zeker een en ander proberen. Een RLL controller die het doet weet ik iig wel te vinden. ;)

Onlangs heb ik een Socket 370 Chaintech bord, VIA Apollo 133, even van de recyclestapel gehaald. Geen sterrenbord maar ook geen totale bagger. Kun je best een leuke Pentium 3 mee bouwen. Ding zou niet booten. Klopt wel, is zo onstabiel als wat. Maaaar met een Celly 600, zonder RAM kreeg ik na wat pielen er wel luide piepen uit. Met RAM na enkele resets zelfs wat bootcodes op de POST kaart. Er zitten meerdere bolle condensatoren op dat bord... Mijn gok is dat die stroomtoevoer onstabiel is en dat ga eens verhelpen. Binnenkort eens een dozijn elcos bestellen...

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 14-10-2025 23:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:25
Ultraman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Een ST-238R. Volgens mij is dat een RLL formatted schijf. Dure jongen vroeger. Je hebt hem aan een RLL controller hangen?

Ik heb bij het HCM een Olivetti M24 hersteld met een MFM formatted zusje van die schijf. De non-RLL variant maar gemaakt in dezelfde fabriek. Die kwam al met die machine en was verbonden met een RLL controller zodat je meer storage op die MFM schijf hebt. 50% meer gratis MBs. Echte Tweaker oplossing. En hij werkt! Helaas lijkt onlangs het display van dat ding er de brui aan gegeven te hebben of de voeding er van... :(

Ik hoop dat ik die ST-238R ga zien. Als hij mij bereikt ga zeker een en ander proberen. Een RLL controller die het doet weet ik iig wel te vinden. ;)

Onlangs heb ik een Socket 370 Chaintech bord, VIA Apollo 133, even van de recyclestapel gehaald. Geen sterrenbord maar ook geen totale bagger. Kun je best een leuke Pentium 3 mee bouwen. Ding zou niet booten. Klopt wel, is zo onstabiel als wat. Maaaar met een Celly 600, zonder RAM kreeg ik na wat pielen er wel luide piepen uit. Met RAM na enkele resets zelfs wat bootcodes op de POST kaart. Er zitten meerdere bolle condensatoren op dat bord... Mijn gok is dat die stroomtoevoer onstabiel is en dat ga eens verhelpen. Binnenkort eens een dozijn elcos bestellen...
Mocht je vandaag (15-10-2025) aanwezig zijn: tussen 12:30 en 13:00 uur probeer ik bij daar te zijn om e.e.a. af te droppen en het museum te bezoeken... Dit doe ik samen met een goede vriend en collega van het werk... Dus mocht je een poging willen wagen... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

rcor schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:49:
[...]

Mocht je vandaag (15-10-2025) aanwezig zijn: tussen 12:30 en 13:00 uur probeer ik bij daar te zijn om e.e.a. af te droppen en het museum te bezoeken... Dit doe ik samen met een goede vriend en collega van het werk... Dus mocht je een poging willen wagen... ;)
Vandaag gaat niet lukken vrees ik. Aan het werk. Ik ben er typisch om de vrijdag. Maar kans is groot dat ik die disk alsnog zie en anders vraag ik er wel naar de eerstvolgende keer.

Bedankt voor het brengen alvast!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste