2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Misschien het simpelste voorbeeld. Als je een stekker in een psu van een pc (voeding dus) doet hoor je toch altijd een soort stroompje (althans hier, wellicht door ontgeaarde wcd's)
Maar sowieso is het allemaal klein bier, tenzij je de godganse dag de stekker in/uit je apparaat trekt.
Mijn mainpc/xbox/tvs etc stekker altijd erin. Rest van apparaten (dus bv retro pcs) stel ik regelmatig tijdig op. Bv een middagje.
Met veel oudere systemen zonder ATX moet de stroom eraf(schakelaar uit) om de boel af te sluiten.dennis_rsb schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:36:
@Waterbeesje volgens mij bedoelen zowel ik als @InjecTioN min of meer dat als de spanning er op blijft, maar het apparaat uit. Dat er dan niet elke keer iets "spannends" gebeurt.
Misschien het simpelste voorbeeld. Als je een stekker in een psu van een pc (voeding dus) doet hoor je toch altijd een soort stroompje (althans hier, wellicht door ontgeaarde wcd's)
Maar sowieso is het allemaal klein bier, tenzij je de godganse dag de stekker in/uit je apparaat trekt.
Mijn mainpc/xbox/tvs etc stekker altijd erin. Rest van apparaten (dus bv retro pcs) stel ik regelmatig tijdig op. Bv een middagje.
Ik zet altijd alles met een schakelaar op de stekkerdoos uit.
Geen risico op brand enz. Als ik er niet bij ben.
Ik hoop dat het (over de condensatoren enz.)allemaal klein bier is want dit is iets waar ik me nog niet druk over heb gemaakt.
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-09-2025 21:39 ]
Voor de goede orde, ondanks dat ik (oude )apparaten check op veiligheid (ventilatie, stof, caps enzo) zou ik niet gauw een non atx pc (weinig beveiligingen in psu) of een crt aanzetten als ik er niet bij. Sterker nog, de stekker eruit met die oude spullen als ik er niet bij ben.
Maar mijn mainpc met lcd schermen, die durf ik met een gerust hard aan te laten en zetten.
Ik bedoel het is voor ons een leuke hobby, maar het is geen potentiële brand waard. Als ik er bij ben, en ondanks voorzichtigheid er zou bv een pc of crt in de fik gaan. Ik pleur dat ding het raam uit dan, of brandblusser
Toch sluit ik me bij @dennis_rsb aan: ik houd voor de veiligheid alles van de stroom af als ik het niet gebruik. Het is en blijft overjarig doel dat nooit is bedoeld om zo lang mee te gaan.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja, alleen dan staat er ook echt geen stroom meer op.dennis_rsb schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:10:
@HugoBoss1985 die non atx pc's, waar een 230v kabel rechtstreeks naar power button gaat daar is dat toch hetzelfde? Je zet de schakelaar om, waarna de pc uitgaat.
Voor de goede orde, ondanks dat ik (oude )apparaten check op veiligheid (ventilatie, stof, caps enzo) zou ik niet gauw een non atx pc (weinig beveiligingen in psu) of een crt aanzetten als ik er niet bij. Sterker nog, de stekker eruit met die oude spullen als ik er niet bij ben.
Maar mijn mainpc met lcd schermen, die durf ik met een gerust hard aan te laten en zetten.
Ik bedoel het is voor ons een leuke hobby, maar het is geen potentiële brand waard. Als ik er bij ben, en ondanks voorzichtigheid er zou bv een pc of crt in de fik gaan. Ik pleur dat ding het raam uit dan, of brandblusser
Ik weet niet of dit hetzelfde is als een stekkerdoos uitzetten.
Met moderne systemen durf ik het ook wel maar ik zet die ook uit met schakelaar.
Ik gebruik ook nog extra beveiligde stekkerdozen.
Als het misgaat, snel de stroom eraf en brandblusser erop.
Of gelijk uit het raam/de deur, heb je twee vliegen in één letterlijke en figuurlijke klap.
Maar ik woon in een grot, dus geen ramen of deuren.
Dat weet ik ook niet zeker. Maar bij twijfel kan je beter idd de stekkerdoos schakelaar uitschakelen (of stekker uit stopcontact)HugoBoss1985 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:33:
[...]
Ja, alleen dan staat er ook echt geen stroom meer op.
Ik weet niet of dit hetzelfde is als een stekkerdoos uitzetten.
Geen idee hoe die Dixons diskettes zich weerhouden tot bijvoorbeeld TDK exemplaren als ze eenmaal in gebruik zijn voor langere tijd... Maar het eerste pakje is voor nu goed...
Bijzonder is de tekst MCN op het doosje: Microcomputer Club Nederland... Een door Vendex opgerichte computer club die nu niet meer bestaat en waar Maurice de Hond ooit nog directeur van was...
Leuke vangstrcor schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:04:
Vandaag, correctie, gisteren bij Kringloop winkel 2Switch in Venray geweest en het geluk te hebben om twee pakjes nieuwe 1,44MB diskettes op de kop te tikken... Eén van de twee pakjes diskettes heb ik uitgepakt en volledig getest/ gecontroleerd met "scandisk a: /surface / checkonly" op mijn Compaq computer met succes: alle diskettes waren 100% in orde in dat pakje... Dus dat beloofd veel goeds voor het tweede pakje dat nog in de folie zit...
[Afbeelding]
Geen idee hoe die Dixons diskettes zich weerhouden tot bijvoorbeeld TDK exemplaren als ze eenmaal in gebruik zijn voor langere tijd... Maar het eerste pakje is voor nu goed...
Bijzonder is de tekst MCN op het doosje: Microcomputer Club Nederland... Een door Vendex opgerichte computer club die nu niet meer bestaat en waar Maurice de Hond ooit nog directeur van was...Hoe vintage wil je het hebben?
Met diskettes is het vandaag de dag gewoon roulette, het is nog goed of niet meer en er is geen peil op te trekken.
Dixons is uiteraard de rebrand, maar de kans dat er een 3M onder schuil gaat met als tussenmerk MCN is ook reëel
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Daarom scharrel ik regelmatig hier en daar enkele doosjes op van verschillende merken en jaartallen.Waterbeesje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:59:
[...]
Leuke vangst
Met diskettes is het vandaag de dag gewoon roulette, het is nog goed of niet meer en er is geen peil op te trekken.
Dixons is uiteraard de rebrand, maar de kans dat er een 3M onder schuil gaat met als tussenmerk MCN is ook reëel
Je weet niet hoe ze bewaard zijn dus ik koop geen grote partijen nieuwe diskettes. En een merk dat destijds goed was, kan nu door de leeftijd ook wel ineens "bagger" zijn.
Maar in de praktijk valt het nog wel best mee hoe goed het nog werkt.
Ik vind het werken met diskettes bij de hobby horen, heb wel een paar Goteks voor probleemgevallen maar als het even kan gebruik ik diskettes voor het oude spul.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-09-2025 10:41 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Mogelijk kan je hiermee ook bijv. een Gotek vervangen dacht ik gelijk, maar het gaat nog verder dan dat.
Online spelletjes tegen anderen spelen is één van de mogelijkheden en volgens mij kan je bijv. ook een modem op je com poort ermee simuleren.
Ik vroeg me zelf ook gelijk af of het niet beter (want sneller) zou zijn als er een dergelijk appararaat voor parallelle/printer poorten zou zijn, maar misschien dat er bewust voor de com poort is gekozen omdat die op nog meer retro machines zit?
Het heeft zo te zien niks te maken met Fuji computers (wat ik eerst dacht) en dit is de officiele site: https://fujinet.online/
Ook nog even iets anders: Ik heb (alweer enige tijd geleden) een leuk filmpje gemaakt met de allereerste screenrecorder van Microsoft (MS-Camcorder, waarvan de installatie bestanden op de CD van Office 97 of 2000 zijn te vinden) op een Pentium I MMX 166Mhz met 32 Mb RAM. Ik wil dat filmpje op Youtube plaatsen, maar die herkent de codec niet. Ik ben nu al een tijd op zoek naar een mogelijkheid om het filmpje om te zetten naar een formaat waar Youtube wel mee overweg kan, maar dat is nog een uitdaging. Alle online converters die ik probeerde herkennen het formaat ook niet. Wellicht dat ik het maar op een virtueel machientje ga afspelen en daarvan een nieuwe screencapture maak. Jammer als dat moet, want het .avi filmpje is van goede kwaliteit en helemaal niet groot.
[ Voor 27% gewijzigd door soedesh op 10-09-2025 14:07 ]
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
Kan je het filmpje niet afspelen met VLC? Misschien dat die de codec wel herkent en dat je kan zien welke codec het is? Anders zou je nog kunnen proberen om het bestand met een hex-editor te openen, misschien dat het eerste stuk van het bestand wat informatie geeft over de codec?soedesh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:41:
Ook nog even iets anders: Ik heb (alweer enige tijd geleden) een leuk filmpje gemaakt met de allereerste screenrecorder van Microsoft (MS-Camcorder, waarvan de installatie bestanden op de CD van Office 97 of 2000 zijn te vinden) op een Pentium I MMX 166Mhz met 32 Mb RAM. Ik wil dat filmpje op Youtube plaatsen, maar die herkent de codec niet. Ik ben nu al een tijd op zoek naar een mogelijkheid om het filmpje om te zetten naar een formaat waar Youtube wel mee overweg kan, maar dat is nog een uitdaging. Alle online converters die ik probeerde herkennen het formaat ook niet. Wellicht dat ik het maar op een virtueel machientje ga afspelen en daarvan een nieuwe screencapture maak. Jammer als dat moet, want het .avi filmpje is van goede kwaliteit en helemaal niet groot.
Nog wat gegoogled en kwam deze site tegen met hetzelfde probleem. Blijkbaar heet de codec CGDI
[ Voor 8% gewijzigd door urk_forever op 10-09-2025 15:07 ]
Hail to the king baby!
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Zet een VM op met Windows 98SE en Office 97 (met de MS-Camcorder app). Importeer de video en exporteer ‘m naar iets als MPEG. Je kan ‘m mogelijk ook met Windows Media Player 5 openen. Misschien zelfs een oude versie van de classic Windows media player die in de K-lite codec pack zit.
-met pointers vanuit ChatGPT.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Helaas is het niet zo makkelijk, zoals ook blijkt uit de oude post uit 2002. De enige mediaplayer die het filmpje kan afspelen is de Windows Mediaplayer die op de betreffende machine samen met Windows 95 is geinstalleerd (het ding wat menigeen nog kent van de midi files). Zelfs Windows Mediaplayer 6.4 en 7.0 op dezelfde machine geinstalleerd kunnen het niet afspelen, althans het beeld niet (wel het geluid). Mpv op een moderne machine kan het niet en geen enkele online converter herkent het. VLC proberen lijkt mij dus bij voorbaat kansloos. MS Camcorder zelf speelt het filmpje (uiteraard) het beste af. Ik wil nog wat met Netshow encoder 3 en Windows Media encoder 4 proberen, maar aangezien WMP 6 hem al niet kan afspelen betwijfel ik of dat lukt.urk_forever schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:02:
[...]
Kan je het filmpje niet afspelen met VLC? Misschien dat die de codec wel herkent en dat je kan zien welke codec het is? Anders zou je nog kunnen proberen om het bestand met een hex-editor te openen, misschien dat het eerste stuk van het bestand wat informatie geeft over de codec?
Nog wat gegoogled en kwam deze site tegen met hetzelfde probleem. Blijkbaar heet de codec CGDI
Kortom, snelste manier is om het om te zetten is denk ik toch op een virtueel machientje afspelen waarop MS-Camcorder is geinstalleerd en daarvan een nieuwe screencapture maken.
[ Voor 6% gewijzigd door soedesh op 10-09-2025 15:48 ]
Nee, het lijkt mij ook vrij lastig om dit op een modern OS draaiend te krijgen. Hier vond ik nog wat informatie over hoe die codec werkt:soedesh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:43:
[...]
Helaas is het niet zo makkelijk, zoals ook blijkt uit de oude post uit 2002. De enige mediaplayer die het filmpje kan afspelen is de Windows Mediaplayer die op de betreffende machine samen met Windows 95 is geinstalleerd (het ding wat menigeen nog kent van de midi files). Zelfs Windows Mediaplayer 6.4 en 7.0 op dezelfde machine geinstalleerd kunnen het niet afspelen, althans het beeld niet (wel het geluid). Mpv op een moderne machine kan het niet en geen enkele online converter herkent het. VLC proberen lijkt mij dus bij voorbaat kansloos. MS Camcorder zelf speelt het filmpje (uiteraard) het beste af. Ik wil nog wat met Netshow encoder 3 en Windows Media encoder 4 proberen, maar aangezien WMP 6 hem al niet kan afspelen betwijfel ik of dat lukt.
Kortom, snelste manier is om het om te zetten is denk ik toch op een virtueel machientje afspelen waarop MS-Camcorder is geinstalleerd en daarvan een nieuwe screencapture maken.
This is a “capture” codec (aka Camcorder Video) if not for the fact that it records rather events than actual image data. I had a suspicion right from the start that it’s organised in the same way as WMF/EMF—opcodes with parameters that invoke GDI subsystem to draw actual image—and finally I’ve decided to check that.
Of course it turned out to be true. There are about 64 opcodes in total, some are for drawing things, some are for window management stuff, and some are for GDI state management (e.g. create or delete brush, pen, font and such).
Since implementing a decoder for it would mean replicating a good deal of Windows graphics subsystem (even if you can borrow code from Wine), I consider it completely impractical and merely improved codec documentation in The Wiki.
Hail to the king baby!
Dit verklaart ook gelijk waarom de kwaliteit zo goed is terwijl de filmbestandjes heel klein zijn. Borduurt voort op de oude screenrecorder tool die bij Windows zat (ter vervanging van .batchfiles) en dus ook veel efficienter dan een raw capture, zoals tegenwoordig gebeurt.urk_forever schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:56:
[...]
Nee, het lijkt mij ook vrij lastig om dit op een modern OS draaiend te krijgen. Hier vond ik nog wat informatie over hoe die codec werkt:
[...]
Als je het filmpje ook nog eens als .exe opslaat ipv .avi gaat ie nog verder comprimeren en wordt ie tot wel een derde van de originele grootte. Beste is deze naar een andere (nieuwere) machine te kopieren en daar met een ander screenrecording programma op te nemen (ik gebruik daarvoor MS Expression Encoder 4). Daarna kan je het nog met een ander programma omzetten naar .mp4. Ikzelf gebruik daarvoor MS Movie Maker, onderdeel van MS Live Essentials 2012.
[ Voor 27% gewijzigd door soedesh op 10-09-2025 16:58 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dvd's gooi ik vaak door makemkv. Dan krijg je een mkv bestand lossless. Maar het nadeel is wel dat je mpeg2 codec houdt.
Wat je ook gebruikt. ALTIJD het bronbestand originaal laten. Iets met compressie enzo
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat zijn weer leuke machines!DoubleDutch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
Heb er weer twee gekregen die na jaren gebruik (nu nog steeds) eindelijk met pensioen gaan. ☺️
Helaas deze zonder HDD.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die PL300 6562 heb ik ook nog eens gehad
De Netvista heb ik ook staan, maar dan een P3 variant. Presteert prima. Welke socket/cpu heb je?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Even wat fotos gemaakt van de Netvista,hier zit nog wel een HDD in en 3 reepjes geheugen.☺️
:strip_exif()/f/image/9FiSEkAOihk5TifpOxi8Ok5b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QthhxifZf94q7qmhYjMZf1rd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aGo8KWhQ48ytuioxofLt23M2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B3CgidS52enMQDodkkIneIiL.jpg?f=fotoalbum_large)
Een capacitor lijkt iets uit te komen en die daarboven lijkt bol te staan!DoubleDutch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:45:
@Waterbeesje
Even wat fotos gemaakt van de Netvista,hier zit nog wel een HDD in en 3 reepjes geheugen.☺️
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar verder een mooi systeem, en 768MB ram is voor een workstation ook dik prima
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Iemand toevallig belang om de twee systemen over te nemen? ☺️
Nice! Vind die oude ibm pc’s sowieso altijd wel leuk. Leuk design ook😃DoubleDutch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
Heb er weer twee gekregen die na jaren gebruik (nu nog steeds) eindelijk met pensioen gaan. ☺️
Helaas deze zonder HDD.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf probeer ik nog twee echt oude computers te doneren aan het Home Computer Museum te Helmond. Moet nog contact met ze opnemen... De eerste is een draagbare Compaq Portable III computer als ik het goed onthouden heb en de tweede is een Atari ABC 286/30 desktop pc als ik het goed heb (inclusief CGA monitor van Atari)... Echter vraag ik me af waarom je dat scherm zou gebruiken: er zit een upgrade in, in de vorm van een VGA grafische kaart naast de onboard CGA videokaart...
[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 12-09-2025 10:50 ]
C:\>_
Nee, ik niet... Mijn werkgever... Maar die computers mogen weg en ik kan niet alles redden (zoals die Compaq Prolinea 4/33 die ik nu heb)... Dus mogen ze naar het museum wat mij betreft, hoewel die draagbare Compaq wel erg gaaf is!Vinnie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:04:
@rcor Oh wow, je hebt een Atari ABC? Dat is mijn eerste eigen (x86) computer jaren geleden. Ik heb er een tijd ook lang naar gezocht online, maar nooit kunnen vinden
V.w.b. die Atari: daar zit een mfm hardeschijf in waarvan ik de parameters niet ken... Daardoor kan ik 'm niet configureren in de bios om te zien of de computer dan zou gaan booten...
Wellicht dat die computer te upgraden is met een IDE controller kaart?
[ Voor 25% gewijzigd door rcor op 12-09-2025 12:09 ]
Als je het type van de schijf hebt, kun je de parameters opzoeken op theretroweb of th99rcor schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:56:
[...]
Nee, ik niet... Mijn werkgever... Maar die computers mogen weg en ik kan niet alles redden (zoals die Compaq Prolinea 4/33 die ik nu heb)... Dus mogen ze naar het museum wat mij betreft, hoewel die draagbare Compaq wel erg gaaf is!
V.w.b. die Atari: daar zit een mfm hardeschijf in waarvan ik de parameters niet ken... Daardoor kan ik 'm niet configureren in de bios om te zien of de computer dan zou gaan booten...
Wellicht dat die computer te upgraden is met een IDE controller kaart?
Voor een dergelijke machine is IDE een noodgreep voor wanneer de mfm schijf de geest geeft imo
(En ik is fan van de XF CF converters om als tweede schijf te gebruiken)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
CGA of VGA gebruiken: ik zou zeggen dat ze in het HCM alles zo origineel mogelijk willen houden zoals mensen het destijds thuis hadden staan. Kans dat dat de CGA versie is lijkt me wat groter dan de VGA versie, die zullen slechts weinigen hebben gehad. Maar dat moet Bart lekker zelf beoordelen, die snapt dat beterrcor schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:48:
Mooie IBM machnies zodra ze weer tot leven gewekt zijn... Op mijn werk stond ooit nog een IBM PS2 model 30 op het schap... Helaas overleden... Mogelijk van die tantaal condensators die de geest gegeven hadden... Ding is vervolgens netjes naar IT-recylcing gegaan: die hebben een vintage computer museum waar deze aan toegevoegd is (althans dat is wat ze doen met echt oude computers kreeg ik te horen, die werden opgenomen in het museum en niet gerecycled).
Zelf probeer ik nog twee echt oude computers te doneren aan het Home Computer Museum te Helmond. Moet nog contact met ze opnemen... De eerste is een draagbare Compaq Portable III computer als ik het goed onthouden heb en de tweede is een Atari ABC 286/30 desktop pc als ik het goed heb (inclusief CGA monitor van Atari)... Echter vraag ik me af waarom je dat scherm zou gebruiken: er zit een upgrade in, in de vorm van een VGA grafische kaart naast de onboard CGA videokaart...
Voor de rest: https://www.homecomputerm...onaties/hardware-doneren/
In de tijd dat je bovenstaande post hebt geschreven had je ze ook een berichtje kunnen tikken
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/cSywgKlY9RSIjyTymANRPhc5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HbWqApzY1gHU5DuSwC9F3ENl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YtpmQJSU4c6MW8k3QPq6nz0F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kvuQiIljv85b4AF9vpTTmOmr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PHhJ46odPmLwWNW3hNoj7biZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9H3KqcXAhpywzyLKQQdcjLM9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een pctje meegenomen van de kringloop, niks bijzonders verder maar voor 25 euro kon ik m niet laten staan 😃😊 alleen een beetje jammer dat de voeding gelijk klapte toen ik m in het stopcontact stopte 🙈😂 Gelukkig heb ik hier nog een hele kist vol voedingen liggen. Heb er een andere voeding ingezet en toen deed ie het gelijk 👌 Moederbordje is ook leuk, is volgens mij een Epox😄
Zat alleen geen hardeschijf in en de 32x cd-romspeler gaat niet open, mss snaartje gebroken? Het is iniedergeval weer een leuk machientje om weer ff mee te klooien 😛
En zoals je ziet Overclocken doet ie ook🤓😂
Maar wel met een i740 videokaart! Leuke dingen! Misschien in 3D niet de beste, maar 2D zijn ze geweldig en Vesa support on par met de Trio64 maar snellercorné325i schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog een pctje meegenomen van de kringloop, niks bijzonders verder maar voor 25 euro kon ik m niet laten staan 😃😊 alleen een beetje jammer dat de voeding gelijk klapte toen ik m in het stopcontact stopte 🙈😂 Gelukkig heb ik hier nog een hele kist vol voedingen liggen. Heb er een andere voeding ingezet en toen deed ie het gelijk 👌 Moederbordje is ook leuk, is volgens mij een Epox😄
Zat alleen geen hardeschijf in en de 32x cd-romspeler gaat niet open, mss snaartje gebroken? Het is iniedergeval weer een leuk machientje om weer ff mee te klooien 😛
Geluidskaart lijkt een soundblaffer PCI of zo?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja klopt vindingrijk in Breda. Was de eerste keer dat ik daar een pc zag staan, normaal staan ze er niet. En ongetest was dit keer gewoon kapot haha voeding klapte gelijk toen ik de stekker erin deed en rook heerlijk naar bbq 🙈 maar gelukkig was het alleen de voeding 😃 vind ze trouwens over het algemeen wel erg duur daar tegenwoordig… maar kom jij ook uit de buurt of? Ik woon zelf in Zundertdennis_rsb schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:03:
@corné325i die ongetest sticker komt me heel bekend voor, vindingrijk toch?
Geluidskaart nog niet goed bekeken het is helaas sowieso geen soundblaster maar gewoon een cheap ass b merk kaartjeWaterbeesje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:00:
[...]
Maar wel met een i740 videokaart! Leuke dingen! Misschien in 3D niet de beste, maar 2D zijn ze geweldig en Vesa support on par met de Trio64 maar sneller
Die Intel i740 kaart heb ik ook gehad. Hij was goed voor DOS gaming en D3D op 640*480Waterbeesje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:00:
[...]
Maar wel met een i740 videokaart! Leuke dingen! Misschien in 3D niet de beste, maar 2D zijn ze geweldig en Vesa support on par met de Trio64 maar sneller
Bij de i740 zat een soort van tech demo. Dat heette iets van "Terra" ofzo. Dan kon je op een eiland vliegen en in het water zwemmen. Als een dier volgens mij. Iemand toevallig een idee waar ik het over heb?
Ik kom er regelmatig. Vooral ff snuffelen, soms wat leuke kleine dingen kopen.
Het zit vlakbij de hoek anac, megekko, hornbach, jumbo. En dat zijn ook plekken waar ik regelmatig kom
Ik hoor het wel, regio Breda is goed vertegenwoordigd!dennis_rsb schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:56:
@corné325i Rijsbergen haha![]()
Ik kom er regelmatig. Vooral ff snuffelen, soms wat leuke kleine dingen kopen.
Het zit vlakbij de hoek anac, megekko, hornbach, jumbo. En dat zijn ook plekken waar ik regelmatig kom
--> net ten oosten van Oosterhout

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Om 14u15 treedt Master Boot Record op op het Baroeg Open Air festival in Rottedam-Zuid.
Zoals de naam aangeeft zijn het een stel retro-geeks die metal-achtige muziek maken op jaren '80/'90 synths, 'chiptune' maar dan muziek dat niet in Doom2 misstaan zou hebben. Ze identificeren als 486
I am a 486DX-33MHz-64MB processing avant-garde chiptune, synthesized heavy metal & classical symphonic music. 100% Synthesized, 100% Dehumanized.
Oslik blyat! Oslik!
Met heerlijke fasttrakker II als clip
Maar nog mooier hun remix van het nummer "We have accidentally borrowed your votedisk"
[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 12-09-2025 22:23 ]
Je zou het niet zeggen maar dit zijn prima tests voor een hifi installatie.
Gave computer! 2x optische drive, geheel periode correct! 1x Aopen 32x CD-rom speler en 1x Liteon CD-brander zo te zien... Twee typische merken voor die tijd!corné325i schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zat fout was toch een creative geluidskaartje 😋 wel een hele simpele maar het is er een😃Waterbeesje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:00:
[...]
:strip_exif()/f/image/w1v1RUdawHfbCoRJOr92GnVM.jpg?f=fotoalbum_large)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zeker! De Creative CT4810/Vibra128 is een prima kaartje om vlug even in te prikken voor wat geluid. Het is in feite een Ensoniq AudioPCI-afleiding van de ES1373/CT5880 -chip.Waterbeesje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:58:
Het is inderdaad niet een bijzonder kaartje, maar doet wel wat het moet doen in Windows
Zolang je onder Windows zit met een prima CPU, blijft het ook prima werken. Nadeel is alleen dat er 0 (nul) acceleratie door die chip gedaan wordt. Alles is op basis van software. Prima, maar het geeft een last op de CPU. Zolang je DirectSound (of DirectSound 3D) gebruikt, is de impact minimaal. Maar wanneer EAX/A3D emulatie ingeschakeld kan worden in een game, dan ga je door software emulatie echt een flinke impact merken.
Mocht je overigens ook DOS games willen spelen, terwij je Windows 98 draait? Installeer dan de VxD driver van de AudioPCI ES137x -serie.
Daarbij werkt de kaart prima met SBEMU onder DOS.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Pentium 3 MMX. Zo zie ik ze niet vaak genoemd worden.Nog een pctje meegenomen van de kringloop, niks bijzonders verder maar voor 25 euro kon ik m niet laten staan 😃😊 alleen een beetje jammer dat de voeding gelijk klapte toen ik m in het stopcontact stopte 🙈😂 Gelukkig heb ik hier nog een hele kist vol voedingen liggen. Heb er een andere voeding ingezet en toen deed ie het gelijk 👌 Moederbordje is ook leuk, is volgens mij een Epox😄
Hele mooie vondst voor het geld.
[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-09-2025 22:20 ]
ASUS P2B
Intel Pentium II 350MHz
Creative SoundBlaster AWE64 Value
ASUS AGP-V3800 Ultra Deluxe
TNT2 kaartjes kom ik wel vaker tegen, maar een Riva TNT2 Ultra heb ik nog niet eerder in mijn handen gehad. Helaas (weer) geen 3D bril.. Bij een ASUS Geforce 256 zat ie laatst ook al niet.
Ik heb ook de wereld aan drives die dat hebben. Snaartje is wel heel, maar wat slapjes/plakkerig, komt bij dat die motortjes die het aandrijven erg slap zijn, en dat er vaak een rubber-achtig iets bij de lade zit (waarschijnlijk tegen trillingen) dat vaak ook plakkerig word... gevolg ; drive wil niet open.en de 32x cd-romspeler gaat niet open, mss snaartje gebroken?
Soms als je ze met een paperclip los krijgt (zit zo'n klein gaatje waar je dan in kan prikken) willen ze het wel weer even doen, maar ik heb ook zat drives die zelfs na handmatig openen toch zelf de lade niet meer los krijgen.
Dus als ik vaak zo'n drive wil gebruiken, PC nog uit, drive los met paperclip, CD erin, PC aan, en als de CD er weer uit moet, PC uit, paperclip enz enz... veel werk maar ja.
Zijn soms niet eens hele oude drives... (denkt even na)... alhoewel...sommige zijn inmiddels ook 20+ jaar oud.....
Goede vondst! Vooral die riva tnt2 ultra van Asus... Die zou ik ook wel willen vinden... Wellicht dat ik morgen geluk heb op de mega carboot sale in het Limburgse Horst...Acid Vendetta schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:54:
Vandaag weer een paar mystery kastjes open getrokken. Zat wel een leuk systeempje bij:
ASUS P2B
Intel Pentium II 350MHz
TNT2 kaartjes kom ik wel vaker tegen, maar een Riva TNT2 Ultra heb ik nog niet eerder in mijn handen gehad. Helaas (weer) geen 3D bril.. Bij een ASUS Geforce 256 zat ie laatst ook al niet.
Tevens nieuwe aanwinsten die in dit topic passen... Maar ben nu niet thuis, dus info en foto's volgen morgen!☺️
Tot 450 standplaatsenrcor schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:09:
[...]
Goede vondst! Vooral die riva tnt2 ultra van Asus... Die zou ik ook wel willen vinden... Wellicht dat ik morgen geluk heb op de mega carboot sale in het Limburgse Horst...
Tevens nieuwe aanwinsten die in dit topic passen... Maar ben nu niet thuis, dus info en foto's volgen morgen!☺️
Het lijkt overdag droog te blijven. Wie weet scoor je wat moois.
Ik ga zelden naar rommelmarkten. Slechte herinneringen aan vlooienmarkt in de bloemenhal in Eelde. Als particulier een keer gestaan met een kar vol rommel. Bij binnenkomst werd al zooi van de kar gejat

P2B heeft ook een mooie potentie, de AWE geeft ook in dos goede ondersteuning zonder de beruchte bugs... Mooi ding!Acid Vendetta schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:54:
Vandaag weer een paar mystery kastjes open getrokken. Zat wel een leuk systeempje bij:
ASUS P2B
Intel Pentium II 350MHz
Die tnt2 gaat echt een stuk beter dan de M64/vanta, maar moet je eigenlijk actief koeken. Heeft de jouwe dat ook?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
:strip_exif()/f/image/5Tr2GW7jx1Tq6PvKd3mR2GmD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XrKMIWDdSyi4DWAqbbOH0wdb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FraBz0HhukSAVxaV3wJRHmtZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kXkZPlp59m80pDyUYYq6Nat1.jpg?f=fotoalbum_large)
Begint al een acceptabel pctje te worden😋
Tot nu toe:
Dat vibra geluidskaartje vervangen voor een soundblaster awe 64😃
4.3gb hardeschijf geïnstalleerd
Realtek netwerkkaart vervangen voor een 3com
En het ramgeheugen geupgrad van 192 naar 768 mb 🤓 meer kon er niet in helaas.
Nu nog ff de 32x cd-romspeler opereren en dan Windows installeren. Ik denk dat ik voor Windows 98se ga.
Ik haal inderdaad vaak het hele front van de drive er af en dan die plakkerige foam verwijderen met wat IPA.Nemesizz schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:08:
@corné325i
[...]
Ik heb ook de wereld aan drives die dat hebben. Snaartje is wel heel, maar wat slapjes/plakkerig, komt bij dat die motortjes die het aandrijven erg slap zijn, en dat er vaak een rubber-achtig iets bij de lade zit (waarschijnlijk tegen trillingen) dat vaak ook plakkerig word... gevolg ; drive wil niet open.
Soms als je ze met een paperclip los krijgt (zit zo'n klein gaatje waar je dan in kan prikken) willen ze het wel weer even doen, maar ik heb ook zat drives die zelfs na handmatig openen toch zelf de lade niet meer los krijgen.
Dus als ik vaak zo'n drive wil gebruiken, PC nog uit, drive los met paperclip, CD erin, PC aan, en als de CD er weer uit moet, PC uit, paperclip enz enz... veel werk maar ja.
Zijn soms niet eens hele oude drives... (denkt even na)... alhoewel...sommige zijn inmiddels ook 20+ jaar oud.....
Dan werkt het weer soepel.
Ah, de "fietsband" Seagate, honderden van ingebouwd vroeger, vooral de 4,3GB toentertijd volgens mij.corné325i schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot nu toe:
Nu nog ff de 32x cd-romspeler opereren en dan Windows installeren. Ik denk dat ik voor Windows 98se ga.
[ Voor 40% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2025 13:56 ]
Die fietsbanden waren daadwerkelijk bedoeld om schade tijdens transport en inbouw te voorkomenBlueTooth76 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:54:
[...]
Ah, de "fietsband" Seagate, honderden van ingebouwd vroeger, vooral de 4,3GB toentertijd volgens mij.
U4, U5, U8, U10... Ik denk dat ik ook uit alle vier deze series wel wat heb rondzwerven. Niet per se snel, maar blijven vaak wel prima werken!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
768MB ram is een uitdaging in Windows 98se, moet je een paar fratsen uithalen om stabiel te houdencorné325i schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot nu toe:
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Nieuwe aanwinsten op retro computer gebied:
- 2x compact flash geheugen kaartjes van 4 en 8GB groot
- Fritz! Wlan adapter met drivers voor Windows 98SE
- Duke Nukum 3D
Enige dagen terug trof ik op Marktplaats eindelijk een advertentie aan van Duke Nukem 3D waarbij de verkoper een normale prijs rekende en geen hoofdprijs... Wellicht off-topic, maar hij had ook nog twee CD's van de Rave/ Happy Hardcore act Dune te koop (muziek waar Rcor in zijn jeugd erg vrolijk van werd) en dus alle drie in één keer gekocht...
Maar ja, dan heb je in eens MS-DOS nodig en hardware die dit ondersteund... Nou, mijn Compaq zal dat spel niet spelen: die trekt dat gewoon niet... 't is dan ook een early 486 SX op 33Mhz... Dus de uitverkoren pc was mijn P3 zelfbouw build...
Gelukkig had ik er al rekening mee gehouden dat ik dit soort dingen zou gaan doen op computer en dus heb ik bij een lokale foto winkel de twee compact flash geheugen kaartjes gehaald... Op de 4GB variant heb ik inmiddels MS-DOS op geïnstalleerd in combinatie met Windows 3.11... Ondertussen ben ik drivers daarvan op orde aan het maken waarna ik Duke Nukem 3D kan gaan installeren en spelen!
En ja, als ik dan onder Windows 98 bezig ben op die pc wil ik af en toe ook rechtstreeks kunnen verbinden met mijn normale netwerk en dat kan met deze Fritz! wlan adapter... Ding heeft Windows 98 SE drivers, maar vereist eigenlijk minimaal een 500Mhz P3 processor... Hopelijk ga ik die 50Mhz die ik te kort kom niet merken als ik 'm ga gebruiken...
Is dat zo? heb hier eigenlijk nooit problemen mee, duw eigenlijk altijd max ram in al mn retro computers hier.Waterbeesje schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:25:
[...]
768MB ram is een uitdaging in Windows 98se, moet je een paar fratsen uithalen om stabiel te houden
De max is volgens mij 512mb voor 98SE.corné325i schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:44:
[...]
Is dat zo? heb hier eigenlijk nooit problemen mee, duw eigenlijk altijd max ram in al mn retro computers hier.
Hier zijn wel patches/workarounds voor.
@rcor Die verpakking van Duke3d is heel herkenbaar.
Ik heb toevallig als minderjarige ooit ook bij de Intertoys een Rise Of The Triad gekocht als zo'n KIXX editie.
Duke3d met een AWE64 blijft goud
[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-09-2025 19:18 ]
Máár ik heb ook een pc met 768 mb ram waarop windows ME (de ironie
Deze versie heeft inderdaad een actieve koeler:Waterbeesje schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:49:
[...]
P2B heeft ook een mooie potentie, de AWE geeft ook in dos goede ondersteuning zonder de beruchte bugs... Mooi ding!
Die tnt2 gaat echt een stuk beter dan de M64/vanta, maar moet je eigenlijk actief koeken. Heeft de jouwe dat ook?
:strip_exif()/f/image/c4MAVTctDJK8G9EEUyDGc3qO.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles "made in Taiwan", zelfs de fan: kwaliteitAcid Vendetta schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:31:
[...]
Deze versie heeft inderdaad een actieve koeler:
[Afbeelding]
Deze kaart (GeCube SilenCool X700 PRO) had ik al een tijdje liggen. Helaas geeft hij geen beeld. Ik kan geen fysieke defecten zien. Waarschijnlijk gewoon gaar dus.. Het is wat mij betreft een beetje een ondergewaardeerde kaart. Een X700 zie je tegenwoordig nog maar zelden. Althans, ik kom ze weinig tegen.
:strip_exif()/f/image/3N1sCzGYFkjE5uux0cEq5uQf.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb op het moment deze:
https://www.bhphotovideo...._SOHO_KVM_Switch_VGA.html
Maar deze is maar voor 4 pc's en ik heb er nogal wat meer staan dan dat...
En iedere keer dat ompluggen enz ben ik stikbeu dus
Ik heb het een hele tijd gespeeld op hetzelfde systeem met Glide, 800x600 en 16 bit icm een Voodoo 2 12mb.
Draaide heerlijk.
Nu probeer ik het op dat systeem met Direct3D en een Geforce2 MX400 te spelen en de fps is zo slecht en zakt steeds erger totdat het spel vastloopt.
[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 13:55 ]
Minstens twee Watt.corné325i schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:42:
Heeft iemand een idee van een hoeveel watt voeding ik hier voor nodig heb?
TDP zegt niet zoveel, maar als je de twee GPU's en de CPU bij elkaar optelt kom je boven de 300. Dus ik zou zeggen pak een goede 500 / 550 Watt voeding?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Het kan nog beter met een FX Bulldozer erin
Vroeger ook 3870 crossfire gehad, i.c.m. een X38 (Asus P5E) bord en Q6600@3,6ghz.
Ik had een overkill 850 watt Coolermaster voeding.
Gewoon proberen, als het systeem raar doet met alles bij elkaar weet je waarschijnlijk wel dat je wat (watt
Misschien is 2 stripjes ram i.p.v. 4 gebruiken een beter plan?
Maar dan kom je max aan 4gb volgens mij... wat denk ik ruim voldoende zal zijn i.c.m. die grafische kaarten?
[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 17:16 ]
Heb de boel al ingebouwd ondertussen alleen nog ff een voeding en hardeschijf van zolder pakken maar dat komt vd week wel weer😊 Kwam er alleen net achter dat ik de ioshield niet heb van dat moederbord 🤮🙈 iemand enig idee waar ik zoiets kan krijgen? Is nogal een specifiek shield ook dus..HugoBoss1985 schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:14:
@corné325i Volgens mij zit jij er warmpjes bij aankomende winter
Het kan nog beter met een FX Bulldozer erin
Vroeger ook 3870 crossfire gehad, i.c.m. een X38 (Asus P5E) bord en Q6600@3,6ghz.
Ik had een overkill 850 watt Coolermaster voeding.
Gewoon proberen, als het systeem raar doet met alles bij elkaar weet je waarschijnlijk wel dat je wat (watt) tekort komt.
Misschien is 2 stripjes ram i.p.v. 4 gebruiken een beter plan?
Maar dan kom je max aan 4gb volgens mij... wat denk ik ruim voldoende zal zijn i.c.m. die grafische kaarten?
V&A of i-oshield.decorné325i schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:16:
[...]
Heb de boel al ingebouwd ondertussen alleen nog ff een voeding en hardeschijf van zolder pakken maar dat komt vd week wel weer😊 Kwam er alleen net achter dat ik de ioshield niet heb van dat moederbord 🤮🙈 iemand enig idee waar ik zoiets kan krijgen? Is nogal een specifiek shield ook dus..
https://lieferung.gratis/i-o-shields--ATX-Blenden-.html
HDD? Zet je er geen NVMe in met bios mod en pci-e adapter?
[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 20:46 ]
Ik heb een tijd geleden een IBM1735 2GX op de kop getikt. Prachtig ding, aanrader! Alleen wat lastig om extra kco adapters te vinden. Ondersteunt 255 daisychained eindpunten, dus kan nog ff doorcorné325i schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:28:
Weten jullie toevallig nog een goeie kvm switch voor 10 pc's of meer?
Heb op het moment deze:
https://www.bhphotovideo...._SOHO_KVM_Switch_VGA.html
Maar deze is maar voor 4 pc's en ik heb er nogal wat meer staan dan dat...
En iedere keer dat ompluggen enz ben ik stikbeu dus
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
De X700 heb ik lang geleden in mijn splinternieuwe pentium 4 gehad. Omdat de X800 te duur was en de X600 niet vlot genoeg. Lang plezier van gehad, zelfs nog meegenomen naar de Athlon x2 die daarna kwam!Acid Vendetta schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:51:
Hij draait nog in ieder geval
Deze kaart (GeCube SilenCool X700 PRO) had ik al een tijdje liggen. Helaas geeft hij geen beeld. Ik kan geen fysieke defecten zien. Waarschijnlijk gewoon gaar dus.. Het is wat mij betreft een beetje een ondergewaardeerde kaart. Een X700 zie je tegenwoordig nog maar zelden. Althans, ik kom ze weinig tegen.
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
haha nee ik laat m lekker zo verder denk ik. Ze hebben mn schildje daar trouwensHugoBoss1985 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:17:
[...]
V&A of i-oshield.de
https://lieferung.gratis/i-o-shields--ATX-Blenden-.html
HDD? Zet je er geen NVMe in met bios mod en pci-e adapter?
Ik ben ook bezig met zo'n leuk setje.corné325i schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:09:
[...]
haha nee ik laat m lekker zo verder denk ik. Ze hebben mn schildje daar trouwens![]()
Alleen ff kijken hoe daar te bestellen aangezien ik geen paypall heb en via ideal werkt daar niet volgens mij
QX6850 onder een Scythe Mugen Infinity (OG model met pushpins).
Asus P5E.
8800GTS 512
CPU IHS en Scythe bodem heb ik met de hand gevlakt (Nickel van IHS af) en gelapped tot korrel 600.
Koper op koper met wat Arctic MX-4.
Misschien wat veel voltage voor de langere termijn maar wel 4,0 ghz stabiel (kan zijn dat ik het naar 3,6ghz terugschroef).
En dat alles met een Antec voeding uit 2006
Werkt ook al heel prima als kacheltje, nu nog een 7970 erin voor een dikke Windows XP gamebak en verwarming.
Volgens HWinfo verbruikt de cpu 177 watt max tijdens TestMem 1.05.
:strip_exif()/f/image/tP3r5ycNoxXNwSEf4OcWeLRt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-09-2025 18:42 ]