Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die koeler ziet er lekker uit ja, ik zou er toch niet van proberen te snoepenPD2JK schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:38:
[...]
Het kan zowel Pentium MMX als Pentium II zijn. Uit mijn directe omgeving weet ik dat één gezin een P166 had en een ander een Pentium II 266.
Even een foto gemaakt van eentje welke nog onder handen genomen moet worden:
[Afbeelding]
Deze zal helemaal uit elkaar moeten, helaas van een roker geweest.
NSFW
spoiler:
Maar wel een mooi FIC PA-2010+ bord met daarop een Pentium MMX 233 en een Diamond Stealth II S220 (Rendition Vérité V2100)
[Afbeelding]
[...]
Passen de 'normale' kappen/platen/deksels ook niet? Dat maakt de zoektocht niet veel makkelijker, maar toch. FDD cover wordt helemaal lastig.
De Sky Mini heeft een FIC PA2005 moederbord en P150 dus zou de midi toren een mooie P2 kunnen krijgen op een geschikt moederbord. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er voor slot 1 FIC of MSI moederborden in hebben gezeten maar ik weet niet precies welke. Zou leuk zijn om zo'n systeem weer min of meer origineel te maken
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Gepiep bleek RAM beeps, maar oorzaak was paar cm verderop makkelijk te zien: twee 1600uF 16V elco's die boven en onder lekten en een derde ernaast van zelfde type die nog plat was maar niet minder verdacht.
Bord zelf was niet veel bijzonders, ~2012 Medion (Aldi) MSI geval met AMD A8 erop. Wel nog met originele 4GB RAM en moddertrage SATA HDD.
Enifn, caps verwisseld en werkte weer als zonnetje (nouja, zo goed als een Win10 bak met 4GB werkt). Heb wat punten gescoord bij de oude reparerende heren - twee keer "je gaat toch niet echt een computer moederbord repareren ?!?" en eenmaal (van de meest ervarene) "hoe heb je exact de juiste condensatoren bij je voor zo'n reparatie".
Beste nieuws was echter dat dame zei een nog veel oudere bak te hebben die ze volgende keer meeneemt. Ben benieuwd
Oslik blyat! Oslik!
Dat zijn de leuke dingen jadion_b schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:03:
Ha, voor het eerst in tijden een dekstopPC bij de repaircafe vandaag. Piept bij opstarten, start soms door, soms niet.
Gepiep bleek RAM beeps, maar oorzaak was paar cm verderop makkelijk te zien: twee 1600uF 16V elco's die boven en onder lekten en een derde ernaast van zelfde type die nog plat was maar niet minder verdacht.
Bord zelf was niet veel bijzonders, ~2012 Medion (Aldi) MSI geval met AMD A8 erop. Wel nog met originele 4GB RAM en moddertrage SATA HDD.
Enifn, caps verwisseld en werkte weer als zonnetje (nouja, zo goed als een Win10 bak met 4GB werkt). Heb wat punten gescoord bij de oude reparerende heren - twee keer "je gaat toch niet echt een computer moederbord repareren ?!?" en eenmaal (van de meest ervarene) "hoe heb je exact de juiste condensatoren bij je voor zo'n reparatie".
Beste nieuws was echter dat dame zei een nog veel oudere bak te hebben die ze volgende keer meeneemt. Ben benieuwd
Zodra ik wat meer vrije tijd heb wil ik ook eens kijken of het Repair Cafe hier ook de hoek nog krachten zoekt
Maar daar gaat met 3 hyperactieve kinderen wel ff fouten denk ik
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Heb een mooie LC20 staan nog, lint wel uitgedroogd.Thandor schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:13:
Is er nog liefde voor oude Matrix printers? Betreft een Mannesmann Tally 80. De kalender is geprint met Print Master.
[YouTube: Mannesmann Tally 80]
PrintMaster en Banner Mania
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Mijn pa printte altijd adresstickers e.d. uit op onze STAR LC-10 en dat ging altijd fout

Maar ik mis het geluid van dat malle ding wel
Zelf heb ik meer met plotters want ik heb op school een tijdje met een HP ColorPro zitten spelen. Leuk speelgoed, alleen waren de pennen die er bij zaten wel redelijk aan hun einde. En als arme student had ik (toen) geen geld voor, als je al een redelijk stel kon vinden in die tijd.
Maar een van mijn 'projectjes' is wel het ombouwen van mijn oude Ender 3 naar een plotter. Leuk klusje
M'n hobby ligt op dit moment even stil omdat... ik alles aan het inpakken ben.
Heb een andere woning gekocht met een verwarmde "hobbyruimte" van zo'n 90m2.
Dat moet genoeg zijn voor bureaus, kasten en vitrines voor m'n CPU's en dergelijke.
Het zal nog wel even duren voor ik over kan, er zit nog aardig wat werk in en de overdracht is in maart.
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2024 20:47 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Overdracht in maart, dus in juni komen de foto's van het museumBlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:01:
Op eBay nog printlinten gevonden voor de LV20 dus maar besteld.
Dat moet genoeg zijn voor bureaus, kasten en vitrines voor m'n CPU's en dergelijke.
Het zal nog wel even duren voor ik over kan, er zit nog aardig wat werk in en de overdracht is in maart.
Mooi man!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Iets laterWaterbeesje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:13:
[...]
Overdracht in maart, dus in juni komen de foto's van het museum
Mooi man!
Normaal ben ik niet zo kritisch met keukens en badkamers maar deze zijn aan vervanging toe.
In het bijgebouw zit ook een keukenblok, dat is wel praktisch gezien de loopafstand dus ook daar een nieuw keukenblok in met een inductiekookplaatje en een vaatwasser.
Daarnaast veel laminaat leggen, in 1 ruimte PVC laten lijmen, warmtepompen plaatsen (2 stuks, je leest het goed), zonnepanelen, etc.
Het zal eerder november dan juni worden
Maar ik heb de tijd
Heb nog gekeken naar UV-werende vitrines voor m'n "sealed & boxed" producten maar ik denk toch dat ik maar voor simpele dichte archiefkasten ga die ik wel open zet als ik de collectie wil showen
[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2024 11:38 ]
jij hebt de tijd, wij niet het geduldBlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:36:
[...]
Iets later
Normaal ben ik niet zo kritisch met keukens en badkamers maar deze zijn aan vervanging toe.
In het bijgebouw zit ook een keukenblok, dat is wel praktisch gezien de loopafstand dus ook daar een nieuw keukenblok in met een inductiekookplaatje en een vaatwasser.
Daarnaast veel laminaat leggen, in 1 ruimte PVC laten lijmen, warmtepompen plaatsen (2 stuks, je leest het goed), zonnepanelen, etc.
Het zal eerder november dan juni worden![]()
Maar ik heb de tijd
Heb nog gekeken naar UV-werende vitrines voor m'n "sealed & boxed" producten maar ik denk toch dat ik maar voor simpele dichte archiefkasten ga die ik wel open zet als ik de collectie wil showen
Maar zonder gekheid: dit belooft wat te gaan worden!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Super hoor, ik zou ook willen verhuizen voor een grotere mancave, ofwel een soort van museum. Nu woon ik vrij klein, maar ik ken bijna iedereen in mijn directe buurt wat het ook leuk maakt. Met sinterklaas lekker biljarten in het dorpshuis wat op steenworp afstand zit en ik zit nooit alleen. Dan lekker sporten in de praktijk waarvan ik de eigenaar heel goed ken en zomaar op straat tegenkom. Supermarkt op loopafstand en dat zijn allemaal afwegingen.BlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:36:
[...]
Iets later
Het zal eerder november dan juni worden![]()
Maar ik heb de tijd
Voor mijzelf heb ik het geaccepteerd dat ik voor mijn #nerdgasm naar Helmond moet afreizen om een dagje 'los' te gaan. Ik heb een auto, dus ik kan gaan wanneer ik wil, maar toch lijkt me zo'n mancave fantastisch. Ik ben dan ook oprecht benieuwd hoe het eruit gaat zien en je weet het: pics or it didn't happen

Ik zal tzt m'n best doen voor wat picsjimh307 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:22:
[...]
Super hoor, ik zou ook willen verhuizen voor een grotere mancave, ofwel een soort van museum. Nu woon ik vrij klein, maar ik ken bijna iedereen in mijn directe buurt wat het ook leuk maakt. Met sinterklaas lekker biljarten in het dorpshuis wat op steenworp afstand zit en ik zit nooit alleen. Dan lekker sporten in de praktijk waarvan ik de eigenaar heel goed ken en zomaar op straat tegenkom. Supermarkt op loopafstand en dat zijn allemaal afwegingen.
Voor mijzelf heb ik het geaccepteerd dat ik voor mijn #nerdgasm naar Helmond moet afreizen om een dagje 'los' te gaan. Ik heb een auto, dus ik kan gaan wanneer ik wil, maar toch lijkt me zo'n mancave fantastisch. Ik ben dan ook oprecht benieuwd hoe het eruit gaat zien en je weet het: pics or it didn't happen
Het zal eerst van een lege ruimte zijn...
...welke snel vol komt te staan met retroBlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:43:
[...]
Ik zal tzt m'n best doen voor wat pics
Het zal eerst van een lege ruimte zijn...
Zelfde lint als de LC10 toch? https://discountoffice.nl...lc10-ribbon-black-gr-692/BlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:01:
Op eBay nog printlinten gevonden voor de LC20 dus maar besteld.
16 euro per 10 stuks, kun je even vooruit
* The Eagle nog een LC20 en ook een Philips MSX printer staan uit 1988, maar zelfs daar kun je nog lint voor krijgen vziw. Kost geen kont ook. Sowieso Pelikan maakt printer lint nog gewoon, en er zijn er meer.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zie het inderdaad. Een paar jaar terug kon ik geen linten vinden (2022 schaarste?) geloof ik.The Eagle schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:48:
[...]
Zelfde lint als de LC10 toch? https://discountoffice.nl...lc10-ribbon-black-gr-692/
16 euro per 10 stuks, kun je even vooruit
* The Eagle nog een LC20 en ook een Philips MSX printer staan uit 1988, maar zelfs daar kun je nog lint voor krijgen vziw. Kost geen kont ook. Sowieso Pelikan maakt printer lint nog gewoon, en er zijn er meer.
Dus toen ik ze op eBay zag dacht ik "hebben" maar had niet door dat ze er gewoon zijn.
Afijn, heb er zat om weer te printen straks
![]() | ![]() |
Zowel het bord als de losse VLB I/O controller hebben nog geen zin om de schijven te detecteren. Ik denk dat ik ze maar even aan een ander systeem hang om ze te checken.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ik gebruik "foam cleaner" (diverse merken, het ruikt allemaal hetzelfde) om rookaanslag te verwijderen. Opspuiten, even laten inweken en het komt zo los. Met hardware kan dat wat ingewikkelder zijn mss.PD2JK schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:03:
Hier begonnen met de wederopbouw van de Highscreen 08/15 bigtower. Iemand nog tips om nicotine te verwijderen? Water en allesreiniger?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zowel het bord als de losse VLB I/O controller hebben nog geen zin om de schijven te detecteren. Ik denk dat ik ze maar even aan een ander systeem hang om ze te checken.
Beter nu maar alvast gekocht dan er straks achter komen dat het niet meer leverbaar is. Toen ik in 2020 de Matrix-printer voor het laatst gebruikt had waren de inktlinten nog te koop bij o.a. 123inkt maar het lijkt er op dat ze tussen toen en nu allemaal verdwenen zijn. Nog een setje NOS op eBay USA en ergens in Verweggistan ... en dan helaas niet voor een tientje.BlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:01:
[...]
Ik zie het inderdaad. Een paar jaar terug kon ik geen linten vinden (2022 schaarste?) geloof ik.
Dus toen ik ze op eBay zag dacht ik "hebben" maar had niet door dat ze er gewoon zijn.
Afijn, heb er zat om weer te printen straks
Gelukkig werkt mijn oude lint (die er al in zat toen ik de printer in ~1998 kreeg) nog steeds. Ik heb geprobeerd om er inkt in te spuiten maar dat moet nog wat uitvloeien denk ik. Heb nu op sommige printjes opeens stukken die heel donker zijn
Op Marktplaats heb ik een setje linten gekocht van een nieuwer model. Eens zien of die dezelfde breedte hebben en ik het lint over kan zetten in mijn binnenwerk.
Begin dit jaar nog een inktlint gekocht bij 123inkt.nl voor mijn Epson LX-800.Thandor schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:33:
[...]
Beter nu maar alvast gekocht dan er straks achter komen dat het niet meer leverbaar is. Toen ik in 2020 de Matrix-printer voor het laatst gebruikt had waren de inktlinten nog te koop bij o.a. 123inkt maar het lijkt er op dat ze tussen toen en nu allemaal verdwenen zijn. Nog een setje NOS op eBay USA en ergens in Verweggistan ... en dan helaas niet voor een tientje.
Gelukkig werkt mijn oude lint (die er al in zat toen ik de printer in ~1998 kreeg) nog steeds. Ik heb geprobeerd om er inkt in te spuiten maar dat moet nog wat uitvloeien denk ik. Heb nu op sommige printjes opeens stukken die heel donker zijn.
Op Marktplaats heb ik een setje linten gekocht van een nieuwer model. Eens zien of die dezelfde breedte hebben en ik het lint over kan zetten in mijn binnenwerk.
Ik wilde graag weer een matrix printertje. Vroeger hadden wij een Philips welke een Epson FX-1000 compatible was, daar kon zelfs A3 formaat in. Die heeft heeeeel lang op zolder gestaan en is twee jaar geleden weggegooid. Toen kwam ik op Marktplaats een keer dat LX-800tje tegen volgens mij gratis af te halen. Opgeschoon, beetje gesmeerd (was niet eens nodig), en getest: werkte, alleen inktlint droog. Nieuw inktlint er in het ding print weer prima.
Inmiddels heb ik er nog eentje: een Facit 4509 (meen ik). Die doet het bij mijn weten ook, alleen droog lint. Dus als iemand er nog eentje zoekt: mag je zo komen halen. Ik heb aan één matrix printerje genoeg.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Het filmpje is, heel toepasselijk, gefilmd met een aardappel dus je kan niet/nauwelijks iets aflezen van de stickers. Herkent iemand toevallig deze kast, of weet iemand het merk? Kans dat ik, ook al weet ik de naam/merk, die kast nog ergens ga vinden is klein, maar het maakt de zoektocht wel een stuk makkelijker. En mocht iemand dat ding herkennen en zeggen "die ligt hier nog op zolder", dat zou helemaal lachen zijn.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Kan me ook niet herinneren wat voor merk dat was, vaak stond het er volgens mij ook niet zo duidelijk op zoals latere kast bouwers dat deden (Chieftec, Antec, Coolermaster enz).
Misschien met Google een foto zoeken?
(gisteren met een zak kattenvoer gedaan, wilde eigenlijk het ras van de kat weten die op de verpakking stond, dus met de telefoon camera voor de zak voer en dan laten zoeken, kwam Google heel fijn met het merk kattenvoer
Google Image search heb ik al gedaan, helaas niets. Ook al redelijk wat afgezocht op Google, Marktplaats, Ebay, Kleinanzeigen, 2eHands.be en nog wat van die dingen, kijken of je toevallig die kast tegenkomt. Ik denk/vrees ook dat het een 13 in een dozijn noname kast was. Maar goed, wellicht komt hier iemand voorbij en zegt "oh die ken ik, dat is X" of "die heb ik nog wel liggen"... de wonderen zijn de wereld nog niet uitNemesizz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:36:
@Moi_in_actie Ik had daar de mini-tower variant van (zelfde front-looks / knoppen zeg maar) ... maar die is ook net 2 jaar geleden naar de stort gegaan....![]()
Kan me ook niet herinneren wat voor merk dat was, vaak stond het er volgens mij ook niet zo duidelijk op zoals latere kast bouwers dat deden (Chieftec, Antec, Coolermaster enz).
Misschien met Google een foto zoeken?
(gisteren met een zak kattenvoer gedaan, wilde eigenlijk het ras van de kat weten die op de verpakking stond, dus met de telefoon camera voor de zak voer en dan laten zoeken, kwam Google heel fijn met het merk kattenvoermaar misschien dat het ook werkt als je een foto van de kast zoekt).
Edit: ter aanvulling, een kleinere variant c.q. een midtower die er veel op lijkt heb ik gevonden:
https://www.ebay.ph/itm/1...1J2ZXAA39DNFE6WHGR23CR0WT
Ook een andere bigtower die onder de merknaam *.sys gaat:
https://www.ebay.com/itm/386127006337
Je zou zeggen dat deze beide kasten van dezelfde fabrikant zijn gezien de led "balk" en de powerbutton, maar dat zijn ze niet. Vandaar dat ik ook vrees dat mijn gezochte kast een noname ding is die onder tal van namen verkocht is, mogelijk vrij kleinschalig.
Edit 2: Kijk eens aan wat ik op de NAS vind tussen de complete backup van alle foto's:
:strip_exif()/f/image/YFWs4PgrtxZpnOsOjG9JJX7w.jpg?f=fotoalbum_medium)
Daar staat het beest, de mijne had dus een extra/andere power button (AT power button versie). Ik vermoed dat die in het filmpje hierboven een ATX versie is van dezelfde kast. Maar helaas, op mijn kast stond geen merk/logo (dat paarse ding was een stikker die ik erop geplakt had), dus geen aanknopingspunten... dammit.
[ Voor 36% gewijzigd door Moi_in_actie op 20-12-2024 22:25 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dit lijkt het kastje, al heeft iemand hier een Amiga ingebouwd.Moi_in_actie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:27:
[...]
Google Image search heb ik al gedaan, helaas niets. Ook al redelijk wat afgezocht op Google, Marktplaats, Ebay, Kleinanzeigen, 2eHands.be en nog wat van die dingen, kijken of je toevallig die kast tegenkomt. Ik denk/vrees ook dat het een 13 in een dozijn noname kast was. Maar goed, wellicht komt hier iemand voorbij en zegt "oh die ken ik, dat is X" of "die heb ik nog wel liggen"... de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Edit: ter aanvulling, een kleinere variant c.q. een midtower die er veel op lijkt heb ik gevonden:
Je zou zeggen dat deze beide kasten van dezelfde fabrikant zijn gezien de led "balk" en de powerbutton, maar dat zijn ze niet. Vandaar dat ik ook vrees dat mijn gezochte kast een noname ding is die onder tal van namen verkocht is, mogelijk vrij kleinschalig.
Edit 2: Kijk eens aan wat ik op de NAS vind tussen de complete backup van alle foto's:
[Afbeelding]
Daar staat het beest, de mijne had dus een extra/andere power button (AT power button versie). Ik vermoed dat die in het filmpje hierboven een ATX versie is van dezelfde kast. Maar helaas, op mijn kast stond geen merk/logo (dat paarse ding was een stikker die ik erop geplakt had), dus geen aanknopingspunten... dammit.
https://www.ebay.nl/itm/166710257467
Als ik dan op Eagle zoek kom ik uit bij deze maar "Eagle 4000T" staat dan blijkbaar weer voor een Amiga uitvoering.
The Eagle 4000T was a towerkit designed to rehouse your A4000 motherboard. Several different variations of tower appear to have been used. It was also supplied with various Eagle busboards.

Het doet me iig denken aan wat de Rotterdamse prijsstunters in ~1995 verkochten, zal dit weekend eens wat computerbladen openslaan uit die periode. Jammer dat daar vaak dan weer geen merken bij staan.
Edit: dit lijkt me de mini-tower variant:
https://www.reddit.com/r/...bp/what_computer_is_this/
En hier nog een keer in een video:
Edit: en hier de 6e PC-kast van deze post (ook mini-tower):
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=757677#p757677
[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-12-2024 00:46 ]
Wat komt die NAS toch met een pracht en praalMoi_in_actie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:27:
[...]
Google Image search heb ik al gedaan, helaas niets. Ook al redelijk wat afgezocht op Google, Marktplaats, Ebay, Kleinanzeigen, 2eHands.be en nog wat van die dingen, kijken of je toevallig die kast tegenkomt. Ik denk/vrees ook dat het een 13 in een dozijn noname kast was. Maar goed, wellicht komt hier iemand voorbij en zegt "oh die ken ik, dat is X" of "die heb ik nog wel liggen"... de wonderen zijn de wereld nog niet uit
[Afbeelding]

Zelfs nu heb ik een vrij grote kast, helemaal in het zwart en dan nog heb ik steeds het idee van, "een echte machine". Als je beseft hoevaak ik nog dingen vergelijk met vroeger dan is de huidige tijd wel erg makkelijk. Vroeger vond ik een 2 GB harde schijf heel erg gaaf en nu vind ik mijn 2 TB SSD redelijk gewoon geworden. Dat is dus even factor 1000! Ook als je bekijkt dat een Commodore 64 game maar maximaal 64 KB was en kijk dan naar huidige games die zomaar "1 miljoen keer" of nog groter zijn. Assassin's Creed Valhalla reikt ruim over de 100 GB heen.
En toch kan ik erg genieten van custom Duke 3D maps zoals op YT.
Ja, jongens, het is bijna niet te bevatten, maar ik zal mijn leven lang retro spul koesteren. Dit topic draagt hier wel een steentje bij

Kerst komt vroeg dit jaar, absolute held die het weet te vinden. Super bedankt johBlueTooth76 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:13:
[...]
Dit lijkt het kastje, al heeft iemand hier een Amiga ingebouwd.
https://www.ebay.nl/itm/166710257467
Als ik dan op Eagle zoek kom ik uit bij deze maar "Eagle 4000T" staat dan blijkbaar weer voor een Amiga uitvoering.
[...]
[Afbeelding]
Het doet me iig denken aan wat de Rotterdamse prijsstunters in ~1995 verkochten, zal dit weekend eens wat computerbladen openslaan uit die periode. Jammer dat daar vaak dan weer geen merken bij staan.
Edit: dit lijkt me de mini-tower variant:
https://www.reddit.com/r/...bp/what_computer_is_this/
En hier nog een keer in een video: [YouTube: Vintage PC, Pentium 200MHz 16MB RAM 2.1GB HDD / ISA MS-DOS Computer 486 DX 2 66]
Edit: en hier de 6e PC-kast van deze post (ook mini-tower):
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=757677#p757677
En ja, mocht iemand hier zeggen "ik heb zo'n ding nog op zolder of in de kelder/garage/schuur staan...", just let me know.
Deze kast, met de hele Pentium 1 100Mhz pc erin, kreeg ik van mijn oom. Die bouwde zijn eigen computers zelf en ik kreeg deze van hem cadeau voor verjaardag/Sinterklaas/Kerst? omdat hij weer wat nieuwers/snellers gebouwd had (ik meen een Pentium 2 toen). Heb dit bakbeest toen tot 2001 gebruikt, daarna kreeg ik een "kleine" upgrade naar een Pentium 4 1.8Ghz Medion pc met een GeForce 3Ti 200:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AJMkQiphzs20axd0m8A7sezR.jpg?f=user_large)
De Siemens monitor heb ik (hoogstwaarschijnlijk) niet meer, tenzij hij alsnog ergens bij mn vader op zolder ligt. Ik heb hier wel de andere Siemens monitor staan, die van mijn vader was, die was 1 inch kleiner (14 inch in plaats van 15). Deze Medion heb ik ook nog, zijnde alle originele onderdelen alleen mijn eigen kast is naar de schroot gegaan, heb echter dezelfde kast vanuit Duitsland weten te krijgen.
Zulke grote kasten had je ook gewoon nodig toen. In het 286/386 tijdperk waren pc's vaak nog redelijk karig ingericht, vrij duur en je had hooguit een 3.5"en 5.25" floppydrive. Rond het tijdperk van de 486 en zeker de Pentium 1 werden spullen goedkoper, kwamen CD-ROM spelers en tapedrives echt opzetten, kwamen er steeds meer uitbreidingskaarten voor geluid en graphics enzovoorts. En bij al die CD-ROM spelers had je in die begintijd ook allemaal een aparte I/O kaart nodig, want het moederbord had geen IDE aansluiting en een standaard was er ook niet (je had Sony gebaseerde CD-ROMS, Mitsumi, Panasonic...). Dus 2 CD-ROMs van verschillende merken was vaak nog 2 insteekkaarten erbij.jimh307 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:11:
[...]
Wat komt die NAS toch met een pracht en praalZoals ik al eerder benoemd heb vind ik het een statig aangezicht zo'n grote kast. Het idee dat het echt een grote computer is. Vroeger was ik altijd jaloers op mensen die zo'n grote kast hadden
En natuurlijk, mocht iemand hier zeggen "zo'n ding heb ik nog op zolder/in de kelder/in de garage: just let me know
Zelfs nu heb ik een vrij grote kast, helemaal in het zwart en dan nog heb ik steeds het idee van, "een echte machine". Als je beseft hoevaak ik nog dingen vergelijk met vroeger dan is de huidige tijd wel erg makkelijk. Vroeger vond ik een 2 GB harde schijf heel erg gaaf en nu vind ik mijn 2 TB SSD redelijk gewoon geworden. Dat is dus even factor 1000! Ook als je bekijkt dat een Commodore 64 game maar maximaal 64 KB was en kijk dan naar huidige games die zomaar "1 miljoen keer" of nog groter zijn. Assassin's Creed Valhalla reikt ruim over de 100 GB heen.
En toch kan ik erg genieten van custom Duke 3D maps zoals op YT.
Ja, jongens, het is bijna niet te bevatten, maar ik zal mijn leven lang retro spul koesteren. Dit topic draagt hier wel een steentje bij
Mijn Pentium 1 100Mhz zit tegenwoordig in een andere kast, wat uitgebreid met een 5.25" floppydrive en een hotswap HDD. De rest van de drives is origineel, alles intern ook:
:strip_exif()/f/image/HI3HZ82Ho4KG6UP9157rCK5R.jpg?f=fotoalbum_large)
De originele AT voeding met de powerbutton van die Eagle kast zitten nu tijdelijk gemod in een andere bigtower:
:strip_exif()/f/image/4cQJRI3Q2QpjfiJa0b7tTnxY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ow en de stikker die op mijn oude kast zat, die zit dus ook hierop
De 5e Computer Totaal uit 1996 was al "bingo", in dit geval het juii/augustus nummer.
In dit geval een Paradigit Pentium 1 200MHz.
Uiteraard geen vermelding van het merk van de tower.

En hier nog een Cyrix 166+ van "TS" (nooit van gehoord) in het de september uitgave van 1996.
Populair kastje dus

[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-12-2024 18:05 ]
Ah grappig. Ik ben gaandeweg allerhande websites tegengekomen met tal van aftermarket Amiga kasten. Zo kwam ik via via ook op een Eagle Computers uit Duitsland. Zou mij niets verbazen als dat de OEM is geweest van die kast en dat tal van bedrijfjes hun stikker erop hebben geplakt. Via de WayBack Machine zijn heel wat leuke sites nog terug te vinden.BlueTooth76 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:55:
Excuses voor de kwaliteit, m'n scanner is momenteel niet aangesloten dus even met mobiel geschoten (al wordt het wss niet heel veel beter).
De 5e Computer Totaal uit 1996 was al "bingo", in dit geval het juii/augustus nummer.
In dit geval een Paradigit Pentium 1 200MHz.
Uiteraard geen vermelding van het merk van de tower.
[Afbeelding]
En hier nog een Cyrix 166+ van "TS" (nooit van gehoord) in het de september uitgave van 1996.
Populair kastje dus
[Afbeelding]
Ik weet helaas niet hoe mijn oom destijds aan die kast is gekomen en kan het hem ook niet meer vragen aangezien hij al 10+ dood is. Het zou mij niets verbazen als hij die kast bij een handelaar heeft gekocht op de HCC dagen, bijvoorbeeld bij ons in het zuiden in het Mecc in Maastricht. Ik meen dat er in het westland ook soortgelijke HCC dagen waren, kan ook zijn dat ie het spul daar vandaan heeft.
Moet ook eens bij mijn vader gaan kijken tussen oude computerbladen. 1996 is dus een goed startpunt. Of ik zo'n kast ooit nog ergens te koop ga vinden hier in de buurt (lees: Nederland, België of Duitsland) dat weet ik niet. Terugdenkend hoe ik er zelf tegenaan keek: begin jaren 2000 was dat spul al zo achterhaald en het stond in de weg. Losse onderdelen kon je nog wel makkelijk bewaren in een doosje, zo'n grote lompe kast was een ander verhaal. Ook al was het wellicht een populaire kast, ik denk dat 90%+ al jaren geleden naar het oud ijzer is gegaan. Maat wie weet...
Dat is wel jammer natuurlijk, bij ons op het werk ging dat oude spul ook allemaal zo naar de milieu straat en/of oud ijzer.
Gelukkig hebben we de foto's nog
En wat er is kunnen we hier nu wel op waarde schatten en wordt goed behandeld en geconserveerd.
Er komt natuurlijk wel een moment dat "onze generatie" uitsterft en dan is het maar weer de vraag wat er met die zolderkamercollecties gebeurt.
[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-12-2024 20:11 ]
Wij hebben het 'begin' van de computer (pre en post modern) meegemaakt. Een PC XT zal altijd retro blijven en het gaat wel gebeuren dat de huidige systemen retro worden. Ik denk juist dat de vraag alsmaar toe zal blijven nemen. Hoe bijzonder is een werkende PC XT van 100 jaar oud? Er zal echt wel een manier zijn om deze machines te laten werken. Als ze het in Helmond kunnen dan kunnen veel meer hobbyisten dat.BlueTooth76 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:11:
Er komt natuurlijk wel een moment dat "onze generatie" uitsterft en dan is het maar weer de vraag wat er met die zolderkamercollecties gebeurt.
Nee, ik maak me daar geen zorgen over en hé; geniet ervan voor zolang het nog kan. Ik ben ook bijna 50 en ooit zal ik doodgaan. Wat we achterlaten is een prachtige collectie.
En nu, 20 of 25 jaar later, ben je bevangen met het retro-pc virus en kan je jezelf soms opvreten en voor je kop slaan van "waarom heb ik dat ooit weggedaan??!!?!". Zeker als je iets hebt wat voor jou een flinke nostalgische waarde heeft en wat inmiddels grof geld waard is (mijn Siemens Nixdorf PCD-4H bijvoorbeeld). Bij dat ding heb ik nog het geluk gehad eentje in redelijke staat te kunnen vinden bij een lokaal 2ehands/vintage zaakje in Hongarije out of all places. En inmiddels staat hier dan een klein legertje van meer dan 25 complete retro-pc builds

Maar ik moet zeggen het maakt de hele ervaring wel een stuk leuker, het zoeken naar bepaalde zaken, zeker als het iets meer obscuurs is zoals die bigtower kast die ik zoek. Je gaat graven in je geheugen, bij ouders/familie/vrienden navragen, het internet afstruinen, je herinnert je ineens weer bepaalde aspecten/onderdelen en vaak vind je na verloop van tijd wel wat. En als je dan het spul vindt en kunt kopen zonder een 2e hypotheek af te sluiten of een ernstig gesprek te hebben met vrouwlief (of manlief) dan komt de volgende stage: het restaureren/schoonmaken, wat dingen bouwen, software en drivers zoeken, de boel weer installeren en het oude beestje weer eens gebruiken.
En de laatste jaren merk ik ook dat mijn behoeften qua pc's (de hardware) en de performance een stuk veranderd is. 5 of 10 jaar terug deed ik nog actief de nieuwste games spelen, bouwde ik mijzelf (redelijk) highend pc's, eigen waterkoeling, overclocken als een gek om elk beetje performance eruit te halen. En tegenwoordig heb ik daar a) al jaren niet echt behoefte aan en b) ook geen tijd voor (kleine kinderen...). Als ik wat wil gamen speel ik nog het liefst een ouderwets potje Warcraft 3 Tower Defense, of Need for Speed Underground 2, Dungeon Siege of iets in die regionen. Daarvoor volstaan mijn Windows XP of 7 pc's prima. Mijn moderne game pc heeft dit jaar 1 of 2 keer aan gestaan, eigenlijk puur en alleen om wat files eraf te halen. Voor mijn werk of een beetje browsen gebruik ik een oude thinclient pc.
Maar goed, zo eens beginnen aan een nieuwe retro-pc build. Had nog wat leuke, karakteristieke hardware over voor een Athlon XP build, zag ik laatst op de Kleinanzeigen een schitterende, in perfecte staat zijnde Lian-Li kast dus dat wordt weer een leuke build. Ben nog aan het twijfelen of ik de kast ga modden, zit geen window in en dat zou wel zo mooi zijn
Vermoedelijk moet je bij de ceo zijn die destijds gewoon zelf achter de balie stond op de eerste vestiging, maar niet geschoten is altijd mis.
Ah dat is misschien wel een leuke ja, kan ik altijd eens proberen mocht ik niet per toeval al t ding ergens op een verkoopsite zien staan. Zoals ik al zei weet ik niet waar mijn oom die spullen heeft gekocht, of het allemaal als losse onderdelen is gegaan, of dat het zo'n pc was die je bij een van de pc zaken kon laten samenstellen (bij een Paradigit of een Recom/Regenboog Computers). Of het was een kast/pc die mijn oom bij de HCC dagen gekocht heeft, of via een vriend/collega van hem (hij had ook zo'n kringetje met computer enthousiastelingen/nerds). Maar goede tip, dank.The Eagle schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:17:
@Moi_in_actie toen ik je post zag waarin je die kast zocht was mijn eerste gedachte "Paradigit". Je zou ze eens kunnen bellen / mailen, er lopen vast nog wel wat oudgedienden rond die weten waar die kasten vandaan kwamen.
Vermoedelijk moet je bij de ceo zijn die destijds gewoon zelf achter de balie stond op de eerste vestiging, maar niet geschoten is altijd mis.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik ken het en zo gaat het vaak. Je krijgt kinderen, de interesse van gaming neemt af en dan heb je er ineens geen tijd meer voor. Nu heb ik geen gezin en het hele huis voor mezelf. Naast mijn drukke werk heb ik een routine dat ik voor het slapen gaan 'n uurtje ga gamen. Ik ben bijna 50 en zo fanatiek gamen als vroeger zit er niet meer in en eerlijk gezegd ben ik wel een graphics-freak. Vroeger kon ik eindeloos knallen in Doom en nu houd ik meer van thematische games zoals de Assassin's Creed serie. Zo heb je een leuk lesje geschiedenis en plezier in het oplossen van Ostraka's en niet meer fraggen om het fraggen. Allemaal lekker rustige gameplayMoi_in_actie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:02:
Het grappige is dat ik destijds, eind jaren 90 of begin 2000 met "dat oude spul" zoiets had van ja...het is oud, achterhaald, mijn nieuwe pc is veel sneller dus het bewaren als 2e pc om met een vriend te LANnen heeft geen zin... gooi het maar weg. Destijds had je ook geen Marktplaats of Ebay, dus handel in dat spul was er niet, tenzij je toevallig iemand wist die er wat mee deed. En dat laatste kwam bijna niet voor, want ja oud spul en 3 keer zo traag als wat iedereen nu gebruikte.
En nu, 20 of 25 jaar later, ben je bevangen met het retro-pc virus en kan je jezelf soms opvreten en voor je kop slaan van "waarom heb ik dat ooit weggedaan??!!?!". Zeker als je iets hebt wat voor jou een flinke nostalgische waarde heeft en wat inmiddels grof geld waard is (mijn Siemens Nixdorf PCD-4H bijvoorbeeld). Bij dat ding heb ik nog het geluk gehad eentje in redelijke staat te kunnen vinden bij een lokaal 2ehands/vintage zaakje in Hongarije out of all places. En inmiddels staat hier dan een klein legertje van meer dan 25 complete retro-pc builds![]()
![]()
Maar ik moet zeggen het maakt de hele ervaring wel een stuk leuker, het zoeken naar bepaalde zaken, zeker als het iets meer obscuurs is zoals die bigtower kast die ik zoek. Je gaat graven in je geheugen, bij ouders/familie/vrienden navragen, het internet afstruinen, je herinnert je ineens weer bepaalde aspecten/onderdelen en vaak vind je na verloop van tijd wel wat. En als je dan het spul vindt en kunt kopen zonder een 2e hypotheek af te sluiten of een ernstig gesprek te hebben met vrouwlief (of manlief) dan komt de volgende stage: het restaureren/schoonmaken, wat dingen bouwen, software en drivers zoeken, de boel weer installeren en het oude beestje weer eens gebruiken.
En de laatste jaren merk ik ook dat mijn behoeften qua pc's (de hardware) en de performance een stuk veranderd is. 5 of 10 jaar terug deed ik nog actief de nieuwste games spelen, bouwde ik mijzelf (redelijk) highend pc's, eigen waterkoeling, overclocken als een gek om elk beetje performance eruit te halen. En tegenwoordig heb ik daar a) al jaren niet echt behoefte aan en b) ook geen tijd voor (kleine kinderen...). Als ik wat wil gamen speel ik nog het liefst een ouderwets potje Warcraft 3 Tower Defense, of Need for Speed Underground 2, Dungeon Siege of iets in die regionen. Daarvoor volstaan mijn Windows XP of 7 pc's prima. Mijn moderne game pc heeft dit jaar 1 of 2 keer aan gestaan, eigenlijk puur en alleen om wat files eraf te halen. Voor mijn werk of een beetje browsen gebruik ik een oude thinclient pc.
Maar goed, zo eens beginnen aan een nieuwe retro-pc build. Had nog wat leuke, karakteristieke hardware over voor een Athlon XP build, zag ik laatst op de Kleinanzeigen een schitterende, in perfecte staat zijnde Lian-Li kast dus dat wordt weer een leuke build. Ben nog aan het twijfelen of ik de kast ga modden, zit geen window in en dat zou wel zo mooi zijn
Ach, de zin en tijd in moderne games komt wel weer een keer. Jaren terug ging ik minimaal 1 keer per week naar de bioscoop, elke nieuwe film kijken met vrienden of mijn inmiddels vriendin. Maar op een gegeven moment had ik er even geen zin meer in, toen kwam de Covid periode en sindsdien ben ik, op 1 film na, al jaren niet meer in de bios geweest. Gewoon geen behoefte.jimh307 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:18:
[...]
Ik ken het en zo gaat het vaak. Je krijgt kinderen, de interesse van gaming neemt af en dan heb je er ineens geen tijd meer voor. Nu heb ik geen gezin en het hele huis voor mezelf. Naast mijn drukke werk heb ik een routine dat ik 'n uurtje ga gamen. Ik ben bijna 50 en zo fanatiek gamen als vroeger zit er niet meer in en eerlijk gezegd ben ik wel een graphics-freak. Vroeger kon ik eindeloos knallen in Doom en nu houd ik meer van thematische games zoals de Assassin's Creed serie. Zo heb je een leuk lesje geschiedenis en plezier in het oplossen van Ostraka's en niet meer fraggen om het fraggen. Allemaal lekker rustige gameplay
Hetzelfde met moderne games. Tot een jaar of misschien nu 2 geleden speelde ik nog wel veel Cities Skylines, maar je hebt ineens minder tijd of gewoon geen zin meer en dan stopt het. Toen kwam juist de voorliefde voor oude pc's en die games. Die oudere games speelde ik sowieso altijd al, zeker als we af en toe nog een LAN party hebben met vrienden. Dat zit er in deze kerstvakantie ook weer aan te komen, 2 daagjes ouderwets LANnen met een paar vrienden, alleen maar oude games (UT2004, Age of Mythology, Serious Sam Second Encounters, C&C Generals, C&C Tiberian Sun, Starcraft, Dungeon Siege. Vroeger, als tieners/studenten, deden we dat soort LAN parties meerdere keren per jaar, soms letterlijk 3 dagen zonder te slapen. Dat laatste lukt niet meer nu mijn teller ook al gestaag richting de 40 gaat en meerdere keren per jaar is tijd technisch ook niet haalbaar. Maar t grote voordeel nu is dat ik hier een hele kamer heb met retro pc's in een netwerk, vrienden hoeven geen eigen pc meer mee te nemen, thuis af te breken, hier op te bouwen etc etc.... de boel staat er al.
Er is 1 game die ervoor kan zorgen dat ik mn moderne game pc weer aanraak en ga upgraden en dat is als ooit Half Life 3 uitkomt. En voor de mensen die het volgen/interesseert: ja, we kennen alle meme's over Half Life en Valve die niet tot 3 kan tellen, maar er zijn hele sterke aanwijzingen dat er een nieuwe singleplayer FPS game in het Half Life universum in development is wat ofwel echt Half Life 3 kan worden, of een spin-off van Half Life. Ik hoop er nog niet te hard op, maar dat zou wel een hele goede reden voor mij zijn om weer eens een highend pc in elkaar te zetten
Nodes veranderenMoi_in_actie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:38:
[...]
Ach, de zin en tijd in moderne games komt wel weer een keer. Jaren terug ging ik minimaal 1 keer per week naar de bioscoop, elke nieuwe film kijken met vrienden of mijn inmiddels vriendin. Maar op een gegeven moment had ik er even geen zin meer in, toen kwam de Covid periode en sindsdien ben ik, op 1 film na, al jaren niet meer in de bios geweest. Gewoon geen behoefte.
Hetzelfde met moderne games. Tot een jaar of misschien nu 2 geleden speelde ik nog wel veel Cities Skylines, maar je hebt ineens minder tijd of gewoon geen zin meer en dan stopt het. Toen kwam juist de voorliefde voor oude pc's en die games. Die oudere games speelde ik sowieso altijd al, zeker als we af en toe nog een LAN party hebben met vrienden. Dat zit er in deze kerstvakantie ook weer aan te komen, 2 daagjes ouderwets LANnen met een paar vrienden, alleen maar oude games (UT2004, Age of Mythology, Serious Sam Second Encounters, C&C Generals, C&C Tiberian Sun, Starcraft, Dungeon Siege. Vroeger, als tieners/studenten, deden we dat soort LAN parties meerdere keren per jaar, soms letterlijk 3 dagen zonder te slapen. Dat laatste lukt niet meer nu mijn teller ook al gestaag richting de 40 gaat en meerdere keren per jaar is tijd technisch ook niet haalbaar. Maar t grote voordeel nu is dat ik hier een hele kamer heb met retro pc's in een netwerk, vrienden hoeven geen eigen pc meer mee te nemen, thuis af te breken, hier op te bouwen etc etc.... de boel staat er al.
Er is 1 game die ervoor kan zorgen dat ik mn moderne game pc weer aanraak en ga upgraden en dat is als ooit Half Life 3 uitkomt. En voor de mensen die het volgen/interesseert: ja, we kennen alle meme's over Half Life en Valve die niet tot 3 kan tellen, maar er zijn hele sterke aanwijzingen dat er een nieuwe singleplayer FPS game in het Half Life universum in development is wat ofwel echt Half Life 3 kan worden, of een spin-off van Half Life. Ik hoop er nog niet te hard op, maar dat zou wel een hele goede reden voor mij zijn om weer eens een highend pc in elkaar te zetten
Het is altijd leuk om zulke wensen te koesteren. Als er een game komt waarvoor jij een high end systeem gaat bouwen betekend dus dat gamen in je bloed zit
Ik kan het me prima veroorloven om een highend pc te bouwen en als de behoefte/noodzaak er is komt die er ook wel. Alleen nu is dat er totaal niet, heel soms twijfel ik of ik weer even Cities Skylines ga spelen en dat werkt prima op op een Ryzen 7 5800X en RX5700XT. Daar heb ik geen 9800X3D en 7900XTX voor nodig. Dan geef ik op dit moment liever dat geld uit aan wat retro hardwarejimh307 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:07:
[...]
Het is altijd leuk om zulke wensen te koesteren. Als er een game komt waarvoor jij een high end systeem gaat bouwen betekend dus dat gamen in je bloed zitGeef er aan toe; je mag ook aan jezelf denken en lekker ontspanning zoeken in gamen. Als je dat matig doet ken ik geen een vrouw die daar op tegen zal zijn. Gamen is een leuke hobby en games zien er tegenwoordig dermate goed uit dat een goede build nodig is en daar ga je geen spijt van krijgen
Die retrohobby kost ook geld, maar ook daar zijn er genoeg leuke games zoals doom, heretic, quake, unreal tournament en ga maar door.Moi_in_actie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:11:
[...]
Ik kan het me prima veroorloven om een highend pc te bouwen en als de behoefte/noodzaak er is komt die er ook wel. Alleen nu is dat er totaal niet, heel soms twijfel ik of ik weer even Cities Skylines ga spelen en dat werkt prima op op een Ryzen 7 5800X en RX5700XT. Daar heb ik geen 9800X3D en 7900XTX voor nodig. Dan geef ik op dit moment liever dat geld uit aan wat retro hardware
Je moet uiteraard doen wat je goeddunkt, maar ik probeer je weer een beetje aan het gamen te krijgen want het is zalig om je even terug te trekken in een virtuele wereld.
Volg je hart en kijk wat jou het beste uitkomt. Wil je een high-end rig bouwen dan staan wij 'tweakers' voor je klaar om jou advies te geven. Wacht niet te lang want wensen kunnen verwateren en dat is helemaal niet erg, maar doe hetgeen waar jij plezier in hebt. Als ik voor het slapen nog 'n uur ga gamen is dat een vorm van ontspanning en een manier om de drukke dagen de boel te laten
Terug ontopic: Hier ligt een rariteit op tafel. Een 3486 bordje. Doel is een 386 met VLB optuigen.
Alleen heeft het bordje nukken. Met een 486 processor lijkt het goed te gaan, maar meer een 386 is het willekeurig of het bord doorstart (enkel een ISA videokaart of meer en VLB i/o controller er bij).
Met de 386 en niet booten draait de post card dol: de ene keer loopt ie als post codes door te tellen van 00 naar ff om daarna opnieuw te proberen en een andere keer blijft hij hangen op een code die helemaal niet wordt gebruikt door de bios (AMI).
En ja, het nodige jumper switchen heb ik dingen gecontroleerd
:strip_exif()/f/image/CybBAIpW7agFEqLskJQlrwvi.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 19% gewijzigd door Waterbeesje op 21-12-2024 23:51 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik verwacht dat die Winbonds middelmatig presteren en gewoon nog nonsense betrouwbaar zijn. Die DTC heb ik werkelijk geen idee, maar die Goldstar zou de winnaar moeten zijn volgens mij.Petuhr schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:59:
Over VLB gesproken, deze 4 i/o controllers op de kop getikt voor niet al te veel :
[Afbeelding]
Werking onbekend, maar kan me niet voorstellen dat ze allemaal stuk zouden zijn.
Binnenkort eens een test doen met welke ik de hoogste snelheden haal.
Met een HDD zit je aan de schijf zelf gebonden qua i/o en doorvoer maar met een CF zou je nog interessante resultaten kunnen boeken
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die Winbonds hebben ook twee kanalen vs een enkele op de andere twee.Waterbeesje schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:37:
[...]
Ik verwacht dat die Winbonds middelmatig presteren en gewoon nog nonsense betrouwbaar zijn. Die DTC heb ik werkelijk geen idee, maar die Goldstar zou de winnaar moeten zijn volgens mij.
Ik zou de DTC vooral in een wat oudere bak stoppen, veruit mooiste van de vier, maar niet bepaald snelheidswonder.
Bij gebrek aan DMA zit je ws dan vooral op de CPU te wachten.Met een HDD zit je aan de schijf zelf gebonden qua i/o en doorvoer maar met een CF zou je nog interessante resultaten kunnen boeken
Oslik blyat! Oslik!
Siemens-Nixdorf... Daar heb ik ook nog een computer van gehad... De Scenic 300 om precies te zijn, uitvoering met Intel Pentium 2 400Mhz processor, 64MB ram (later geüpgraded naar 256MB ram om Windows XP te kunnen draaien), 4GB hdd van Maxtor en een super sonische Matrox MGA G100 AGP grafische kaart (later nog geüpgraded naar een ATI Rage 3D pro meen ik)... Geen game pc, maar wel vlot voor office taken tot ik de ATI inbouwde, toen ging gamen in eens een stuk beter in de van oudsher kantoor computer...Moi_in_actie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:02:
Het grappige is dat ik destijds, eind jaren 90 of begin 2000 met "dat oude spul" zoiets had van ja...het is oud, achterhaald, mijn nieuwe pc is veel sneller dus het bewaren als 2e pc om met een vriend te LANnen heeft geen zin... gooi het maar weg. Destijds had je ook geen Marktplaats of Ebay, dus handel in dat spul was er niet, tenzij je toevallig iemand wist die er wat mee deed. En dat laatste kwam bijna niet voor, want ja oud spul en 3 keer zo traag als wat iedereen nu gebruikte.
En nu, 20 of 25 jaar later, ben je bevangen met het retro-pc virus en kan je jezelf soms opvreten en voor je kop slaan van "waarom heb ik dat ooit weggedaan??!!?!". Zeker als je iets hebt wat voor jou een flinke nostalgische waarde heeft en wat inmiddels grof geld waard is (mijn Siemens Nixdorf PCD-4H bijvoorbeeld). Bij dat ding heb ik nog het geluk gehad eentje in redelijke staat te kunnen vinden bij een lokaal 2ehands/vintage zaakje in Hongarije out of all places. En inmiddels staat hier dan een klein legertje van meer dan 25 complete retro-pc builds![]()
Met die pc nog wat zeldzaams meegemaakt: de Pentium 2 400Mhz processor ging stuk, dat komt niet vaak voor... Destijds gedowngraded naar Pentium 2 350Mhz om 'm weer in ieder geval werkend te hebben voor mijn studie doeleinden... Later kreeg ik de kans om een Pentium 3 450Mhz redden uit een pc die weggegooid ging worden (slot 1 processor) waarna hij weer een upgrade kreeg...
Veel plezier aangehad, maar ook deze is uiteindelijk afgevoerd...
De kast zag er exact hetzelfde uit als deze:

Nu ik er aan denk: toen ik die pc kreeg draaide er Windows NT 4.0 op en die heb ik later (omdat het voor privé gebruik handiger was) verwijderd om vervolgens het veel minder stabiele Windows 98 te gaan gebruiken die erop gestaan heeft tot Windows XP zijn intrede deed...
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 22-12-2024 21:23 ]
Konden kiezen: een Scenic nogwat, of een Laser PC (post Katja tijdperk, dat wel
Toen zat ik al dermate diep in de computer dat ik obv specs al vrij snel de Laser koos. Die had namelijk en. I740 AGP met 8MB videogeheugen, en de Siemens maar 4MB op een PCI kaartje. Voor mijn ouders boeide het niet qua gebruik, maar mij voor gaming wel
[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 22-12-2024 21:23 ]
Ik moest dan ook direct reageren op deze gast, want wat een leuke pc uit het pre katja schuurman tijdperk van Laser... Dus als je het filmpje meteen opent in YouTube zie je nog mijn reactie(s)...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 22-12-2024 21:57 ]
Wat ik mij dan afvraag is, gaat de generatie na ons of die daarna dit oude spul nog waarderen?jimh307 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:24:
[...]
Wij hebben het 'begin' van de computer (pre en post modern) meegemaakt. Een PC XT zal altijd retro blijven en het gaat wel gebeuren dat de huidige systemen retro worden. Ik denk juist dat de vraag alsmaar toe zal blijven nemen. Hoe bijzonder is een werkende PC XT van 100 jaar oud? Er zal echt wel een manier zijn om deze machines te laten werken. Als ze het in Helmond kunnen dan kunnen veel meer hobbyisten dat.
Nee, ik maak me daar geen zorgen over en hé; geniet ervan voor zolang het nog kan. Ik ben ook bijna 50 en ooit zal ik doodgaan. Wat we achterlaten is een prachtige collectie.
Had laatst èèn van mijn oude win95 PC's aangezet en had daar GTA 1 opgestart en liet dit aan mijn zoontje van 13 zien, die op dat moment GTA5 op zijn PS5 aan het spelen was en moest daar hard om lachen en had er helemaal niks mee. 🫤
Heb hier van alles bewaard uit mijn jeugd, PS1,PS2,PS3,PS4,NES,SNES,Sega Mega Drive,GameBoy en meerdere PC met Win95,Win98 win2000,winXP met heel veel originele games waar mijn hart nog steeds sneller van gaat kloppen als ik ze opstart.
De nieuwe generatie koopt nu een USB Stick die ze achter in de tv pluggen met wat controllers en kunnen zonder problemen al die games uit onze jeugd zo spelen,dat gemak hadden wij niet en zullen zij nooit voelen of begrijpen met de PC games dan.
Ja, weemoed, ik ken het.DoubleDutch schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:37:
[...]
Wat ik mij dan afvraag is, gaat de generatie na ons of die daarna dit oude spul nog waarderen?
Had laatst èèn van mijn oude win95 PC's aangezet en had daar GTA 1 opgestart en liet dit aan mijn zoontje van 13 zien, die op dat moment GTA5 op zijn PS5 aan het spelen was en moest daar hard om lachen en had er helemaal niks mee. 🫤
Heb hier van alles bewaard uit mijn jeugd, PS1,PS2,PS3,PS4,NES,SNES,Sega Mega Drive,GameBoy en meerdere PC met Win95,Win98 win2000,winXP met heel veel originele games waar mijn hart nog steeds sneller van gaat kloppen als ik ze opstart.
De nieuwe generatie koopt nu een USB Stick die ze achter in de tv pluggen met wat controllers en kunnen zonder problemen al die games uit onze jeugd zo spelen,dat gemak hadden wij niet en zullen zij nooit voelen of begrijpen met de PC games dan.
Het is tegenwoordig veel en veel makkelijker geworden om je doel te bereiken. Iemand die niet de retrotijd heeft meegemaakt kan zich niet voorstellen hoe het is om te defragmenteren, IRQ's, DMA's toe te wijzen of moeite moeten doen om na een installatie alle drivers stuk voor stuk op te zoeken zonder internet; dus deze al op voorraad hebben. Bad sectors op je diskette of Windows te installeren vanaf diskettes. Er is heel veel veranderd in al die jaren.
Je weet niet welke kant het gaat. Gaat de jeugd van nu retro koesteren of krijgen we een payload aan e-waste
Sinds Win2k is resource management redelijk betrouwbaar, maar met name in late DOS en hele Win9x periode was het een drama, waarbij je sommige dingen zelf moest instellen, dan in BIOS vertellen dat het die resources niet mocht gebruiken en vervolgens hopen dat je PnP OS er niet alsnog alles overheen prutste, en als je vervolgens een handmatige instelling veranderde om daar omheen te werken veroorzaakte dat steevast een niet te overziene cascade aan veranderingen in het automatische stuk waardoor je weer ergens anders een conflict had.
Een van de dingen die ik waardeer aan rommelen aan een XT is hoe werkelijk alles handmatig in te stellen is, tot en met werke geheugenadressen gebruikt worden voor wat. Ja, dat vergt kennis en inspanning, maar als je die hebt en doet gaat het - altijd - in een keer goed. Versus bijvoorbeeld het gedoe dat ik heb met m'n Epia (typisch voor late DOS/Win9x) waar met name management van upper memory een crime is.
Oslik blyat! Oslik!
Vroeger kon je vaak in het bios aangeven of je een P&P OS had.
Mbt PCIe lanes - dat gaat ondertussen dezelfde kant op als de MHz myth. Muv de meest high-end oplossingen is het hoogst ongebruikelijk dat ook maar de helft van de ondersteunde lanes daadwerkelijk gebruikt worden. Zelfs met 1/4 van de lanes (4x op dezelfde generatie of 8x op een generatie ouder) haal je nog 96% van de performance op een RTX4090. Ben je een sterfeling met minder extreme hardware dan kun je met nog minder toe. Wat dat betreft niet anders dan destijds met AGP, waar je nul impact had van een AGP 8x kaart in een AGP 4x slot te draaien en een i440BX (AGP 2x) icm een AGP 4x kaart net zo goed zo niet beter presteerde dan een i815 met AGP 4x. Ik vind het verfrissend om te zien dat Intel met de B-series gekozen heeft om de overbodige 8 lanes in te zetten voor een SSD op de GPU. Met name in de AGP 2x periode zou een snelle IDE interface op AGP ipv via PCI op de southbrdige ook een flinke verbetering hebben kunnen opleveren.
Oslik blyat! Oslik!
Eensch!dion_b schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:38:
Noem me een echt oude lul, maar ik heb Plug & Play nooit makkelijker gevonden. Ja, het is bewerkelijk om bij iedere wijziging te moeten rommelen met jumpers op kaarten in je computer. Ik snap dat dat voor de gemiddelde leek eng was en kennis vergde die ze niet hadden, maar als je die kennis wel had was het volledig deterministisch: de computer deed exact wat je vertelde en daarmee kon je ook zelf alle problemen oplossen.
Sowieso lees ik vaak "geouwehoer met IRQ's" maar volgens mij is dat ook wat overdreven. Ja, je krijgt geouwehoer met IRQ's als je er mee aan het kloten gaat maar op het moment wanneer je weet hoe het werkt dan is het inderdaad deterministisch. Bovendien was de doorsnee computer niet zo uitgebreid dat je daadwerkelijk op zoek moest gaan naar een IRQ (lees: er mee gaan kloten) om iets werkend te krijgen. Als je bijv. een 486 met SBPro2 zou opbouwen dan heb je 0,0 in te stellen aan IRQ's want alle defaults zijn goed. Het enige is dat je de CPU moet instellen via jumpers maar dat is simpelweg een kwestie van de handleiding volgen. Als je moeilijkheden krijgt met IRQ's dan ben je mijn inziens de uitzondering op de regel en heb je bovengemiddeld veel en bijzondere hardware (hoeveel geluidskaarten had je ook alweer in één PC?
Verder vind ik het aansluiten van kabels (pin 1 op 1 om maar wat te noemen) een basiskunde. Kijk naar wat je in handen hebt en sluit het aan. Het verkeerd om aansluiten van een IDE kabel is net zo 'dom' als het verkeerd om aansluiten van een accu in een auto.
Wanneer het wél ingewikkeld wordt is wanneer je een IRQ conflict met een Voodoo2 hebt
[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 23-12-2024 15:42 ]
Oké, weer wat opgestoken. Ik dacht "om microstutter te voorkomen" het wijs was om alle 16 lanes te gebruiken. Als het dan toch niets uitmaakt waarom zijn er dan zoveel PCI-e lanes nodig voor een videokaart?dion_b schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:44:
Je kon het aangeven, maar geen van beide opties is een sinecure voor geen gedonder met PnP OS.
Mbt PCIe lanes - dat gaat ondertussen dezelfde kant op als de MHz myth. Muv de meest high-end oplossingen is het hoogst ongebruikelijk dat ook maar de helft van de ondersteunde lanes daadwerkelijk gebruikt worden. Zelfs met 1/4 van de lanes (4x op dezelfde generatie of 8x op een generatie ouder) haal je nog 96% van de performance op een RTX4090. Ben je een sterfeling met minder extreme hardware dan kun je met nog minder toe. Wat dat betreft niet anders dan destijds met AGP, waar je nul impact had van een AGP 8x kaart in een AGP 4x slot te draaien en een i440BX (AGP 2x) icm een AGP 4x kaart net zo goed zo niet beter presteerde dan een i815 met AGP 4x. Ik vind het verfrissend om te zien dat Intel met de B-series gekozen heeft om de overbodige 8 lanes in te zetten voor een SSD op de GPU. Met name in de AGP 2x periode zou een snelle IDE interface op AGP ipv via PCI op de southbrdige ook een flinke verbetering hebben kunnen opleveren.
Niet dat je hier in NL nog iets aan ISDN hebt, maar wat heb ik tijdens mijn stage in 1999 veel plezier gehad van dat kaartje. Eigen ISDN lijn + Napster = goud
En de telefoonrekening ging van de grote hoop af, want de IT bergen waren toen nog van goud
Het hele handmatige irq/dma feest heeft ook zijn nukken als je zit te zoeken naar wat je op welke kaart kunt toewijzen, terwijl een goede plug&play implementatie de middenweg weet te vinden zonder teveel gedoe.
Maar inderdaad, op een 386 of 486 het hele circus handmatig instellen heeft wel tot gevolg dat je geluidskaarten op adressen zitten waar een programma/spel daadwerkelijk iets mee kan.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een Pentium vrolijk de geluidskaart op irq 10 gooit en de netwerkkaart op 7 of 5.
Holadiee plug&pray, kun je kaarten fysiek gaan swappen omdat de 'slimme' plug&pray besluit adressen per poort toe te wijzen. Dus irq's reserveren in de bios en alsnog op driver niveau plug&play forceren de geluidskaart op een zinnig irq te zetten.

Vroegah zou je er om stressen maar t hobbymatig fixen van zaken die tegenstribbelen geeft even een gevoel van voldoening, avondje weer goed
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Wil je best een ouwe lul noemen, maar geen idee of ik mijzelf daarmee in mn eigen voet schietdion_b schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:38:
Noem me een echt oude lul, maar ik heb Plug & Play nooit makkelijker gevonden. Ja, het is bewerkelijk om bij iedere wijziging te moeten rommelen met jumpers op kaarten in je computer. Ik snap dat dat voor de gemiddelde leek eng was en kennis vergde die ze niet hadden, maar als je die kennis wel had was het volledig deterministisch: de computer deed exact wat je vertelde en daarmee kon je ook zelf alle problemen oplossen.
Sinds Win2k is resource management redelijk betrouwbaar, maar met name in late DOS en hele Win9x periode was het een drama, waarbij je sommige dingen zelf moest instellen, dan in BIOS vertellen dat het die resources niet mocht gebruiken en vervolgens hopen dat je PnP OS er niet alsnog alles overheen prutste, en als je vervolgens een handmatige instelling veranderde om daar omheen te werken veroorzaakte dat steevast een niet te overziene cascade aan veranderingen in het automatische stuk waardoor je weer ergens anders een conflict had.
Een van de dingen die ik waardeer aan rommelen aan een XT is hoe werkelijk alles handmatig in te stellen is, tot en met werke geheugenadressen gebruikt worden voor wat. Ja, dat vergt kennis en inspanning, maar als je die hebt en doet gaat het - altijd - in een keer goed. Versus bijvoorbeeld het gedoe dat ik heb met m'n Epia (typisch voor late DOS/Win9x) waar met name management van upper memory een crime is.
Het zit hem met name in de periode daartussen, zowel qua OS als hardware. Toen de 486ers en Pentium 1 pc's er kwamen werden pc's meer gemeengoed en kwamen er ook steeds meer insteekkaarten voor vanalles en nog wat. Heel basaal gezegd was een oude 286/386 pc meestal niet meer dan het moederbord met een controllercard voor de HDD/floppy, iets voor COM-poorten en als je fancy was nog een geluidskaart. Zeker rond het Pentium 1 tijdperk was een geluidskaart met gameport steeds normaler, zat er steeds vaker een losse GPU in, kwamen CD spelers opzetten met hun eigen controller kaarten, tapestreamers, USB deed zn intreden etc etc. PC's werden steeds complexer en ook de snelheid waarmee hardware geupgrade/vervangen werd nam toe. Daarmee nog alles handmatig met dipswitches regelen werd echt een militaire operatie om alles bij te houden.
Toen probeerde men al met Windows en ook in het BIOS om heel veel dingen via software/firmware in te regelen, maar goed in het begin werkte dat niet 100% en zeker als je een hybride setup had met software/BIOS instellingen gecombineerd met hardwarematige dipswitches dan kon je in de hel belanden. Dat gaf echt rare effecten, heb dat zelf nog een tijd gehad met een printer en scanner die meestal goed werkten, maar soms totaal niet of heel raar gedrag vertoonden in Windows 95. Of van die leuke effecten dat iets (geluid) onder Windows 95 wel goed werkte door de software instelling, maar in DOS dan weer totaal niet door instelling in de hardware/BIOS.

Tegen de tijd dat we bij het Windows XP tijdperk aankwamen was Windows veel beter om dit soort zaken goed te regelen, waren BIOSen veel volwassener en waren hardware dipswitches ook al ver uitgefaseerd. Je had het soms nog wel voor bepaalde settings op het moederbord (heb nog Athlon64 moederborden hier met dipswitches voor USB en CPU multiplier settings), maar de videokaarten, geluidskaarten, USB kaartjes en wat niet allemaal hadden geen hardwarematige switches meer voor IRQ en DMA.
Om die reden vond ik het ook het lastigste om mijn oude Pentium 1 weer op te bouwen. De meeste hardware had nog dipswitches en die zijn ooit ingesteld door mijn oom, zover ik wist heb ik ze nooit gewijzigd. Maar aanvankelijk wist ik niet meer helemaal zeker welke controllerkaarten in die pc hoorden en welke CD-ROM speler daarbij hoorden. Ook kon het natuurlijk zijn dat een controllerkaart inmiddels na 30+ jaar niet meer werkte. En ja, dan moet je eerst die hele instellingen gaan begrijpen. Was een leuk en interessant leerproces weer, soms ook wat frustrerend. Zeker ook omdat je daarbij ook de juiste drivers in DOS erbij moest hebben, de Autoexec.bat en Config.sys instellingen enzovoorts. Met mn IBM 286 had ik veel minder issues, maar zoals gezegd daar zat ook bijna niets in.
Ik ben dan van eind jaren 80 maar mijn eigen pc ervaringen begonnen eigenlijk bij de 486 en daarna de Pentium 1. Dat was dus de periode waar het allemaal veel/complex was en je dus in die rommelige fase kwam. Ik was dan naderhand ook blij dat plug and play goed werkte. Indien ik wat jaartjes eerder geboren was en ook met 286 pc's had gerommeld, dan had ik dat ook prima gevonden.
Het mixen van OSsen maakte het inderdaad feest, al zou je in situatie als dit eerst DOS en dan pas Windows (die flexibeler is) moeten oplossen.Moi_in_actie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:22:
[...]
[...]
Of van die leuke effecten dat iets (geluid) onder Windows 95 wel goed werkte door de software instelling, maar in DOS dan weer totaal niet door instelling in de hardware/BIOS.
Soms gaat het echt niet, maar dan heb je het over configuraties die erom vragen - ik heb bijvoorbeeld nooit tegelijkertijd een Gravis Ultrasound, AWE64 Gold en EWS64XL aan de praat gehad. Twee van de drie lukt steevast, twee van de drie met een andere derde kaart meestal ook, maar alle drie, nope. Maar je hebt het dan over kaarten die elk ervan uitgaan dat zij alleen heer en meester zijn van alle resources die een systeem te bieden heeft, en op zich ook niet gek aangezien het kaarten zijn waar je een systeem omheen zou bouwen - en een setup die anno 1997 meer gekost zou hebben dan een reguliere computer.
Je kreeg andere uitdagingen. Geen IRQ en DMA settings meer, maar wel gedonder met welk van de vier PCI interrupt lijnen met welke slot(en) verbonden was. In theorie zouden PCI kaarten netjes moeten delen, maar als je pakweg een SBLive had en een RAID of SATA controller (laat staan een TV kaart... dat waren gedrochten) moest je erop letten ze niet in sloten te steken die dezelfde interruptlijn deelden. Op gegeven moment zat je alle mogelijke kaart-slot combinaties uit te proberen voor het lukte (en dan moest de southbridge geen 668B zijn icm die SBLive...)Tegen de tijd dat we bij het Windows XP tijdperk aankwamen was Windows veel beter om dit soort zaken goed te regelen, waren BIOSen veel volwassener en waren hardware dipswitches ook al ver uitgefaseerd. Je had het soms nog wel voor bepaalde settings op het moederbord (heb nog Athlon64 moederborden hier met dipswitches voor USB en CPU multiplier settings), maar de videokaarten, geluidskaarten, USB kaartjes en wat niet allemaal hadden geen hardwarematige switches meer voor IRQ en DMA.
Ja, flinke leercurve als je voor het eerst in decennia met dat soort dingen aan de slag gaatOm die reden vond ik het ook het lastigste om mijn oude Pentium 1 weer op te bouwen. De meeste hardware had nog dipswitches en die zijn ooit ingesteld door mijn oom, zover ik wist heb ik ze nooit gewijzigd. Maar aanvankelijk wist ik niet meer helemaal zeker welke controllerkaarten in die pc hoorden en welke CD-ROM speler daarbij hoorden. Ook kon het natuurlijk zijn dat een controllerkaart inmiddels na 30+ jaar niet meer werkte. En ja, dan moet je eerst die hele instellingen gaan begrijpen. Was een leuk en interessant leerproces weer, soms ook wat frustrerend. Zeker ook omdat je daarbij ook de juiste drivers in DOS erbij moest hebben, de Autoexec.bat en Config.sys instellingen enzovoorts.
Zo'n oude bak kun je ook aardig vol gooien. Mijn XT heeft een SCSI kaart (bootable), een floppy controller, I/O kaart, netwerkkaart, VGA kaart, AdLib replia geluidskaart en een MusicQuest MPU401 kloon MIDI controller. Dat was behoorlijk puzzelen, vooral als je bedenkt dat je maar 7 IRQs hebt op een XT...Met mn IBM 286 had ik veel minder issues, maar zoals gezegd daar zat ook bijna niets in.
Oslik blyat! Oslik!
:strip_exif()/f/image/lPH6DqDik8o7kKjzLs6tNhqV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eigenlijk een beetje valsspelen, want het bord is een hybride tussen 386 en 486, waarschijnlijk bedoeld voor de SLC processors. Compleet met VLB.
Maar goed, het werkt!
:strip_exif()/f/image/8zIKOqwsdP7bXKDebXVarYyt.jpg?f=fotoalbum_medium)
Npu is geregistreerd, DOS boot en ik trek de overwinningen.
- een 386 met VLB videokaart
- de 386 cpu werkt
- de 50/50 cpu werkt
- twee 25MHz 386 cpu's werken ook (maar niet op 33 of 40 MHz)
De videokaart is een middelmatig Cirrus CL-GD5424 met 1MB. Vlot genoeg voor een 386 lijkt me
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Fijne feestdagen inderdaad. Veel meer eind jaren 90 / begin 2000 gaat dit niet worden; een paar oudere CRT's, een HP 870Cxi? printer, een lavalamp, stapeltje DVD's, gaming pc in een ik gok Xigmatek kast. Prachtig
Had zelf altijd een HP 820Cxi printer, mn pa had eerst een HP 550, toen een HP 870Cxi en nog een HP 890Cxi. Daarna kwamen de laserprinters. Mijn HP 820Cxi staat nog bij mn vader, misschien eens ophalen, schoonmaken en kijken of ie nog werkt
Wilde kijken of ik een Coppermine CPU op mijn Intel MU440EX aan de praat kon krijgen. Maar zodra ik de Slotket III erin prikte lukte power on niet eens, laat staan POSTen - ook niet met een Mendocino CPU die wel in andere slocket boot en werkt. Het lijkt op een vrij grondige kortsluiting ergens op dat ding. En uiteraard kan ik mijn andere Coppermine-capable slocket (een MSI MS-6205 Master) nergens vinden
Oslik blyat! Oslik!
:strip_exif()/f/image/EXa5o8fE6tJr8FqoT0LX8iYR.png?f=user_large)
Balen zeg. Is met een pin-out de kortsluiting nog op te sporen? Of even alle componenten langs met de multimeter?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Heb'm in de 'moet ik nog testen'-bak gegooid. Tzt gaat hij onder de microscoop. Maar niet vandaag. Geen fut meer.PD2JK schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:54:
Ik gaf een thumbs up, maar daarmee bedoel ik eigenlijk deze:
[Afbeelding]
Balen zeg. Is met een pin-out de kortsluiting nog op te sporen? Of even alle componenten langs met de multimeter?
Oslik blyat! Oslik!
Omdat we letterlijk uit het hele land komen zochten we een plek midden in... Dat was rondom het Dolfinarium. Leuk met de kinderen, maar niet voor een groepje n3rds. Vlakbij ligt Zwolle, thuis stad van computer museum Bonami. Je voelt het al aankomen... Veel herkenning, sterke verhalen en verwondering... En er achter gekomen dat ik te weinig geoefend heb op arcade kasten
Aanrader
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Betreft een A8V Deluxe _zonder_ IO shield..
:strip_exif()/f/image/0GGwXjWfqno6pSqyDtwb5wyx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Fr0ns op 03-01-2025 15:06 ]
Omg, ik zit nog eens wat te spitten in dit topic, en kom mijn conversatie met jou tegen. Ik open die link, en zie nu iets wat mij toen niet opviel. Jij zei als je googelt op caribits iets tegen tegenkwam uit NL.Moi_in_actie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:16:
[...]
Er staat een dergelijke pc in Czechië te koop met inhoud (omgerekend grofweg 100 euro):
https://www.sbazar.cz/lud...3-32mb-ram-ati-pci-mach64
Hier ook nog een post van iemand uit Nieuw Zeeland die afgelopen jaar in eenzelfde kast onder de naam "Caribits" een retro pc heeft gebouwd:
https://www.bassybeats.co...-3dfx-voodoo-2-sli-build/
Wanneer ik die naam ingeef, kom je (als dat hetzelfde is) gek genoeg uit bij een IT bedrijf in Dronten:
https://www.nederland.cc/...supplies-in-dronten-19941
Ik bekijk die site van die kerel uit Nieuw Zeeland, en toen viel me deze foto op https://www.bassybeats.co...cond-version/IMG_9411.jpg je ziet overduidelijk op die sticker Nederlandse tekst.
Ik moet wel zeggen, ik heb MP geregeld in de gaten gehouden, maar ik zie hem niet voorbij komen. Je ziet eerder de meer bekendere merken zoals IBM, Compaq Deskpro.
Te modern, dat is maar wat je er van maaktFr0ns schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:00:
Ik heb nog een socket 939 bordje liggen dat ik weggeef of weggooi, is dit topic daar geschikt voor? Iets te modern ook gok ik maar liever een keer te veel gevraagd dan helemaal niet.. CPU's en ram heb ik ook wel liggen.
Betreft een A8V Deluxe _zonder_ IO shield..
[Afbeelding]
Hier in het topic wordt zo af en toe eens iets gratis aangeboden, met de argumentatie dat het in de V&A te snel verdwijnt tussen het moderne speelgoed. Dus als het geen gebruikelijke kost wordt lijkt het me OK
(En gooi m voor de grap ook eens in de V&A en mogelijk krijg je daar toch reactie)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
De VIA chipset is misschien wat meer compatibel met Windows 98 dan een nForce3 chipset?
Nu ik toch hier aan het posten ben... Voor het eerst ben ik met een schoonmaakmiddel op basis van schuim in de weer geweest (Soudal multi cleaner), vanwege nicotine. Even laten inwerken, met een tandenborstel licht schrobben, afspoelen met heet water en vervolgens demi water tegen kalkvlekken.
:strip_exif()/f/image/RIIQ9yXN25KbHJjwdNPEvQBI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door PD2JK op 03-01-2025 22:54 ]
Lekker schuim badje @PD2JK
Ik trof mijn dochters laatst ook zo aan in bad, sinterklaasjes aan het spelen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Vind het toch wel retro-achtig genoeg (de vraag "wat is retro?" zal per persoon verschillen).
En tegen oktober dit jaar, is zelfs 'Kabylake' en Zen+ retro
Zelf heb ik nog een socket 754 Athlon64, leuk ding wel, was de goedkopere optie ipv de 939.
Helaas heb ik inmiddels meer moederborden liggen dan dat ik kasten en PSU's en dergelijke heb.
Dingen vanaf Athlon64 en Core2Duo zijn eigenlijk snel zat om zo'n beetje alles goed te kunnen draaien, en dat maakt die platformen wel mooi vind ik. Modern spul draait soms zelfs nog (al merk je dan de leeftijd wel), maar 'period correct' en alles daarvoor draait gewoon goed op die dingen.
Vooral ook de oudere optie. S754 kwam eerst, daarna S939. Toen S939 op de markt kwam werd S754 kortstondig het budget platform.Nemesizz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:26:
Zelf heb ik nog een socket 754 Athlon64, leuk ding wel, was de goedkopere optie ipv de 939.
Ik heb een AMD Solo 5 moederbord (engineering sample, uit mei 2002, link op mijn site) met een 1400MHz Athlon 64 er op. Stamt nog uit de tijd dat AMD plannen had om S754 als dual socket moederbord (AMD Stretto) uit te brengen. De bewuste Athlon64 op dat moederbord werkt niet op 'moderne' S754 moederborden (en andersom, 'moderne' B0-stepping en nieuwer CPU's werken niet op de Solo 5). Vermoedelijk is er toch iets in het ontwerp veranderd toen ze bedacht hadden dat S754 niet voor dual socket moederborden uit zou komen. S939S940 was destijds op de roadmap voor 4-way systemen, als ik het mij goed herinner
Leuk feit van de AMD Solo 2 is dat AMD muzieknoten op het PCB geprint heeft. Als je dit onder de neus van een muziekkant schuift hoor je de alombekende Intel tune
Socket 939 kwam in 2004 op de markt. De socket 754 productie-hardware is vanaf september 2003.
[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 04-01-2025 19:51 ]
A0-stepping van de AMD 8111 northbridge. Zou zo 1-2-3 geen desktop productie moederbord kunnen noemen die deze chipset, maar dan latere stepping, gebruikt. Volgens mij heb ik wel een engineering sample S940 moederbord van MSI met deze chipset (maar dat zou ook zomaar net een iets ander type kunnen zijn). Heb daar de gegevens niet van bij de hand. Ik dacht dat er meerdere S940 dual-socket workstation/server borden zijn met de AMD chipset. Op desktop zag je vooral VIA KT800 en nVidia nForce3.PD2JK schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:44:
Interessante info @Thandor. Welke chipset heeft die Solo 5 eigenlijk? Iets wat nooit gereleased is dus?
In het begin hadden ze elkaar nodig omdat IBM een second-source policy had (IBM wilde geen chips afnemen van één bedrijf, maar wilde meerdere bronnen voor het geval Intel failliet zou gaan). Daarna kwam het geneuzel dat AMD de licentie kwijt raakte om Intel CPU's te maken en ik denk dat er toen wel wat haat en nijd is ontstaan. Zoek maar eens op Am486 en ICE), Je zag de AMD K5 waarbij de K voor Kryptonite zou staan om Superman (Intel) te verslaan. Er kwamen veel geruchten en verhalen dat Intel bedrijven zou afkopen om geen AMD-producten te ondersteunen. Als ik mij goed herinner heb ik ergens wel eens gelezen dat ASUS (of een ander?) de AMD borden in witte dozen afleverde om ruzie met Intel te voorkomen...Leuk van de Intel muzieknoten, ik had altijd het idee dat AMD en Intel nooit keiharde concurrenten waren, en dat ze elkaar juist nodig hebben. Het Intel deuntje op een Solo 2 bord bevestigd dat misschien, of een 180⁰ gedraaide SEC cartridge gebruiken voor je CPU's...Behalve dan de GHz race... Die wilden ze beide wel winnen.
Bij de Athlon (AMD met inderdaad op een paar dagen na de eerste GHz) en zeker de ook de Athlon64, sloeg AMD terug dus ik snap wel dat de engineers bij AMD wilde stangen door het Intel melodietje erop te zetten
[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 04-01-2025 20:06 ]
Dat wist ik niet. Zat toen die dingen uitkwamen nog niet massaal op internet (zal er om lopen dat we toen ADSL kregen ipv de inbel modem). Kende ze in eerste instantie van zo'n filmpje van Tom's Hardware, en daar hadden ze een 939 en 754, dus ging er vanuit dat ze ongeveer tegelijk uitkwamen en de 754 de budget variant was.Thandor schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Vooral ook de oudere optie. S754 kwam eerst, daarna S939. Toen S939 op de markt kwam werd S754 kortstondig het budget platform.
Bij dezeNemesizz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:06:
[...]
Dat wist ik niet. Zat toen die dingen uitkwamen nog niet massaal op internet (zal er om lopen dat we toen ADSL kregen ipv de inbel modem). Kende ze in eerste instantie van zo'n filmpje van Tom's Hardware, en daar hadden ze een 939 en 754, dus ging er vanuit dat ze ongeveer tegelijk uitkwamen en de 754 de budget variant was.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Heb je een nette voorfront liggen of weet je iets te koop te staan op dat gebied, dan hoor ik dat graag.
Bij mij is zojuist weer een stukje afgebroken, dus ik moet hem gaan vervangen... voor nu weer gelijmd, maar dat lost niets echt op, want e.e.a. blijft zwak en wordt per breuk alleen maar zwakker...
Toen dacht ik aan een oud trucje wat vroeger met name met de 8800GTX kaarten werd toegepast: de PCB even in de oven bakken. Dus ja, het ding doet niets dus gewoon proberen; 12-15 minuten op 190 graden in de oven voor een "well done" GPU
GPU weer in de pc... nog niets
:strip_exif()/f/image/erXhLXQCaxbOlhnxrpPlyaRR.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuke setup dus nu, moet alleen nog die blauwe Thermaltake fan onderin vervangen voor een witte LED fan.
Daarnaast had ik laatst ook een defecte HD5970 op de kop weten te tikken voor 20 euro. Was duidelijk aangegeven dat hij defect was, maar alleen al voor mij plank met GPU verzameling is 20 euro voor een dergelijk "zeldzame" GPU geen slechte prijs (soms mag je al 50-75 euro neertellen). En ja, geen ene kick, niet eens beeld (wat de GTX680 wel gaf), pc bootte niet met dat ding erin. Dus dat ding ook maar eens uit elkaar gehaald en gecheckt, nieuwe koelpasta en opnieuw proberen: geen enkel verschil. Op de backplate brandde 2 vd 3 kleine LED's, welke schijnbaar staan voor GPU 1, de Crossfire chip en GPU 2. De lampjes van GPU 1 en 2 brandden, die van de Crossfire chip niet.. hmm.
Aangezien het de dag ervoor goed verliep met het bakken van de GTX680 heb ik de HD5970 maar eens dezelfde bereiding laten ondergaan. Na het weer in elkaar bouwen en op mijn C2Duo testbench gooien.. nope. Zit een mobo op met AGP + PCIe, dus eens een AGP kaart erbij gestoken en kijken of dat werkt, maar schijnbaar kan je met dat mobo alleen OF een AGP kaart insteken, OF een PCIe.
Goed, dan maar een ultieme poging in een andere build, leuke Asus ROG 1090T build waar al een HD6970 in zit. Als 2e GPU erbij geprikt en de pc boot in ieder geval tot in Windows 7... en er binnen zich drivers te installeren... en een HD5900 series wordt zonder error gedetecteerd

:strip_exif()/f/image/UW6JsaY9K3wadHDltQpb0VlG.jpg?f=fotoalbum_large)
En jawel hoor, ook de HD5970 lijkt te leven.
Mooi apparaat hoorMoi_in_actie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:54:
Het is misschien wat jong voor "retro" hardware, maar ik vond het toch wel leuk om even te vermelden. Dit weekend zijn de hardware-goden mij goed gezind. Ik had voor een s2011 build (met een i7 3970X) een tweetal Gainward Phantom GTX680's besteld. Eentje werkte perfect, 2e kreeg constant "error 43". Stuk of 8 verschillende drivers geprobeerd, GPU helemaal geschoond en nieuwe koelpasta toegepast, in verschillende PCIe slots gedaan, 3 verschillende BIOSen erop geflashed... niets noppes nada, altijd "error 43".
Toen dacht ik aan een oud trucje wat vroeger met name met de 8800GTX kaarten werd toegepast: de PCB even in de oven bakken. Dus ja, het ding doet niets dus gewoon proberen; 12-15 minuten op 190 graden in de oven voor een "well done" GPU![]()
GPU weer in de pc... nog nietsOwja... er stond nog een niet origineel BIOS op, dan maar even het originele BIOS er terug op flashen. Reboot en... huh, GPU wordt volledig herkend zonder errors? Ja hoor, de GTX680 leeft weer.
[Afbeelding]
Leuke setup dus nu, moet alleen nog die blauwe Thermaltake fan onderin vervangen voor een witte LED fan.
Daarnaast had ik laatst ook een defecte HD5970 op de kop weten te tikken voor 20 euro. Was duidelijk aangegeven dat hij defect was, maar alleen al voor mij plank met GPU verzameling is 20 euro voor een dergelijk "zeldzame" GPU geen slechte prijs (soms mag je al 50-75 euro neertellen). En ja, geen ene kick, niet eens beeld (wat de GTX680 wel gaf), pc bootte niet met dat ding erin. Dus dat ding ook maar eens uit elkaar gehaald en gecheckt, nieuwe koelpasta en opnieuw proberen: geen enkel verschil. Op de backplate brandde 2 vd 3 kleine LED's, welke schijnbaar staan voor GPU 1, de Crossfire chip en GPU 2. De lampjes van GPU 1 en 2 brandden, die van de Crossfire chip niet.. hmm.
Aangezien het de dag ervoor goed verliep met het bakken van de GTX680 heb ik de HD5970 maar eens dezelfde bereiding laten ondergaan. Na het weer in elkaar bouwen en op mijn C2Duo testbench gooien.. nope. Zit een mobo op met AGP + PCIe, dus eens een AGP kaart erbij gestoken en kijken of dat werkt, maar schijnbaar kan je met dat mobo alleen OF een AGP kaart insteken, OF een PCIe.
Goed, dan maar een ultieme poging in een andere build, leuke Asus ROG 1090T build waar al een HD6970 in zit. Als 2e GPU erbij geprikt en de pc boot in ieder geval tot in Windows 7... en er binnen zich drivers te installeren... en een HD5900 series wordt zonder error gedetecteerd. Oke oke, even de HDMI kabel omhangen... niets, zwart beeld
Laatste poging dan; HD6970 eruit en alleen de HD5970 erin en weer eens starten....
[Afbeelding]
En jawel hoor, ook de HD5970 lijkt te leven.Ik heb beide GPU's alleen even kort getest (in Windows + simpele game) maar nog geen zware stresstest, vind het echter al heel wat dat ik een 2 uit 2 score heb met het weer tot leven wekken van GPU's.
Mooi dat je het weer werkend gekregen heb! Inderdaad wat jong voor een retro systeem maar afgebouwd met een SLI set en witte fans is het toch een mooi systeem. Met de aankomende koude dagen is die SLI set ook wel welkomMoi_in_actie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:54:
Het is misschien wat jong voor "retro" hardware, maar ik vond het toch wel leuk om even te vermelden. Dit weekend zijn de hardware-goden mij goed gezind. Ik had voor een s2011 build (met een i7 3970X) een tweetal Gainward Phantom GTX680's besteld. Eentje werkte perfect, 2e kreeg constant "error 43". Stuk of 8 verschillende drivers geprobeerd, GPU helemaal geschoond en nieuwe koelpasta toegepast, in verschillende PCIe slots gedaan, 3 verschillende BIOSen erop geflashed... niets noppes nada, altijd "error 43".
Als laatste (en dan hou ik echt op) zoek ik nog een nieuwe eigenaar voor mijn Libretto 70CT. Uiteraard hoef ik er niets voor behalve de verzendkosten.
Heb inmiddels gegadigden voor deze machine gevonden.
:strip_exif()/f/image/31D4mCwWvb1bROI1KKu0pXCz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AtorxMBAzDeS4mBaUAlppF5r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ww7IUJGJHW9uACEPp1HyliwM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SIQzFE3lUc7HasOc1RimroYm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het schijfje klikt, de accu is al jaren vergaan en de originele lader heb ik er nooit bij gehad.. maar het is een heel leuk stukje geschiedenis. Als je het leuk lijkt om hem in je collectie te hebben dan hoor ik het wel. En anders kijk je maar naar de plaatjes
Ik vrees ook dat dat een glijdende schaal is...rcor schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:40:
Gezocht voor een Compaq Proline 33/4s computer: niet poreuze en nette voorfront zonder breuken.
Heb je een nette voorfront liggen of weet je iets te koop te staan op dat gebied, dan hoor ik dat graag.
Bij mij is zojuist weer een stukje afgebroken, dus ik moet hem gaan vervangen... voor nu weer gelijmd, maar dat lost niets echt op, want e.e.a. blijft zwak en wordt per breuk alleen maar zwakker...
Je zou kunnen proberen de binnenkant preventief schoon te maken en behandelen met een laagje epoxy met weefsel. Niet relevant naar het verlengt de levensduur.
Ik gok ook dat je deze frontjes niet snel zal vinden

Een tweede complete machine (defect misschien zelfs) is dan een optie om te bekijken.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Daar dacht ik ook al aan en dan hopen dat het frontje niet te veel zon gezien heeft zoals deze... Deze Compaq stond jaren op een schap in een computer leslokaal met veel ramen en dus ook veel zonlicht voor ik 'm verplaatste naar de MER / serverhok om 'm wat op knappen...Waterbeesje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Ik vrees ook dat dat een glijdende schaal is...
Je zou kunnen proberen de binnenkant preventief schoon te maken en behandelen met een laagje epoxy met weefsel. Niet relevant naar het verlengt de levensduur.
Ik gok ook dat je deze frontjes niet snel zal vinden
Een tweede complete machine (defect misschien zelfs) is dan een optie om te bekijken.
Die zon heeft een Apple scherm het leven gekost qua behuizing (technisch werkt hij nog)... Zo poreus dat ik die niet meer aan zet: alles breekt af als je er naar kijkt... Dat scherm staat nog steeds op het schap waar mijn Compaq ook gestaan heeft... Aanzetten van dat Apple scherm is gevaarlijk, als het plastic verkeerd breekt tijdens het tillen kan een grote condensator je behoorlijk elektrocuteren in zo'n oud CRT-beeldscherm als hij geladen is...
Thandor schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Met de aankomende koude dagen is die SLI set ook wel welkom.
Ik zit hier hele tijd al te wensen dat ik een Pentium-D met SLI setup GeForce GTX 480 of 580's hier had staan om de boel een beetje op te warmen... het is hier koud en ik kan totaal niet tegen kou...
Tijd om te investeren in een winter-beater dusNemesizz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:49:
[...]
offtopic:.
Ik zit hier hele tijd al te wensen dat ik een Pentium-D met SLI setup GeForce GTX 480 of 580's hier had staan om de boel een beetje op te warmen... het is hier koud en ik kan totaal niet tegen kou...
Mijn 'bij-PC' (voor af en toe een multiplayer game met een kameraad) is voorzien van een AMD FX 9590, die lust er ook wel van. Merk wel dat een avondje gamen de ruimte wel wat warmer maakt. De ampere meter voor 2 PC's en een server tikt dan bij max. gebruik wel 1kW/h aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 05-01-2025 19:33 ]
Foamcleaner is fantastisch!PD2JK schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:39:
Mooi platform dat 939, helaas kort geleefd, maar er is toch nog dual-core spul voor uitgekomen gelukkig. De ontwikkelingen gingen toen nog snel, overstap van AGP naar PCIe en DDR naar DDR2.
De VIA chipset is misschien wat meer compatibel met Windows 98 dan een nForce3 chipset?
Nu ik toch hier aan het posten ben... Voor het eerst ben ik met een schoonmaakmiddel op basis van schuim in de weer geweest (Soudal multi cleaner), vanwege nicotine. Even laten inwerken, met een tandenborstel licht schrobben, afspoelen met heet water en vervolgens demi water tegen kalkvlekken.
[Afbeelding]
Even laten inwerken en aanslag druipt er zo vanaf (meestal).
Welkom bij Dutch Power Cows zal ik maar zeggen danNemesizz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:49:
[...]
offtopic:.
[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-01-2025 15:05 ]
Ben momenteel de zolder aan het opruimen en al mn computeronderdelen aan het uitzoeken(heb de afgelopen 30 jaar nogal wat verzameld)
Nu heb ik dus ook nog een heleboel moederborden/processoren/geheugen etc liggen en wil ik alles graag gaan testen. De vraag is nu alleen de hele oude moederborden 286/386/486 hebben nog geen POWER SW aansluiting op het moederbord want toendertijd zat de power knop gewoon aan de voeding zelf vastgemaakt met een kabel. mijn vraag is nu dus hoe kan ik deze opstarten met een gewone at voeding zonder deze schakelaar??
:strip_exif()/f/image/oDKTmrPtZBaqWj9W24QUKug4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zwart + groen verbinden, en je ATX voeding springt aan. Vóór het inschakelen, zou ik wel eerst met een multimeter het moederbord checken op kortsluiting. Zet je meter op piepjes-test (diode-stand) Het zwarte meetsnoer aan GND, en met de rode alle +V punten aantikken. Bij continu piep = kortsluiting.
Ook ervaring; ideale oplossing. Zelfs de meest moderne voeding werkt hiermee op je 286 moederbord.PD2JK schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:21:
Als je een ATX voeding wil gebruiken met een moederbord voorzien van een P8-P9 / AT connector, heb je deze nodig:
[Afbeelding]
Zwart + groen verbinden, en je ATX voeding springt aan. Vóór het inschakelen, zou ik wel eerst met een multimeter het moederbord checken op kortsluiting. Zet je meter op piepjes-test (diode-stand) Het zwarte meetsnoer aan GND, en met de rode alle +V punten aantikken. Bij continu piep = kortsluiting.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Waar is deze te koop? Want dat is sowieso handig😃PD2JK schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:21:
Als je een ATX voeding wil gebruiken met een moederbord voorzien van een P8-P9 / AT connector, heb je deze nodig:
[Afbeelding]
Maar ik heb ook voedingen met de p8/p9 zonder startknop, die bedoelde ik hoe dat ik dan de voeding aan moet zetten zeg maar 😊
Heb überhaupt nooit begrepen waarom er niet gewoon een power de aansluiting zit op die oude moederborden
:strip_exif()/f/image/PNaI0YdcwzY5et9rx66g9a1Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Zwart aan bruin.
Wit aan blauw.
Misschien staat er ook zoiets op jouw voeding. De kleuren zijn meestal gelijk. Hooguit kan er een automaat of zekering 'eruit springen' in je meterkast.
Ome Alicorné325i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:01:
[...]
Waar is deze te koop? Want dat is sowieso handig😃
Tante Amazon heeft ze ook vast wel.
Die oude AT voedingen werden nog direct geschakeld, dus 220/230 volt.Maar ik heb ook voedingen met de p8/p9 zonder startknop, die bedoelde ik hoe dat ik dan de voeding aan moet zetten zeg maar 😊
Heb überhaupt nooit begrepen waarom er niet gewoon een power de aansluiting zit op die oude moederborden
Bij m'n dagelijkse AT-machines ben ik allemaal overgegaan op ATX met zo'n verloopkabeltje.
Als je er meerdere koopt kan je ook mooi even vergelijken of ze allemaal goed zijn bedraad, voordat je ze gebuikt. Als daar een fout in zit kan je zomaar 12 volt op je 5 volt hebben en dat is niet zo fijn
Een stagiair probeerde bij ons in ~1999 eens om de stekkers van zo'n schakelaar los te wrikken met een schroevendraaier of schaar terwijl de stroom er nog op stond.PD2JK schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:09:
Het veiligste is een schakelaar ertussen. Maar je kunt ook de draden/kabelschoenen aan elkaar knopen.
[Afbeelding]
Zwart aan bruin.
Wit aan blauw.
Misschien staat er ook zoiets op jouw voeding. De kleuren zijn meestal gelijk. Hooguit kan er een automaat of zekering 'eruit springen' in je meterkast.
Het zal je niet verbazen dat het kort daarop donker was in de TD en daar was hij nog goed mee weggekomen. HIj was een beetje bleek daarna, kwam toch wel een mooie vonk vanaf.
Uiteindelijk wel een hele goede stage gedraaid en ook nog jaren met hem samengewerkt (bij 2 verschillende werkgevers bij toeval). Maar dat was een klein smetje op z'n blazoen
[ Voor 39% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-01-2025 15:34 ]
Met andere woorden een kast voor een 2/3/486 of vroege pentium 1
:strip_exif()/f/image/IV3EW2K6jrPXlLi8o161IVgp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Oqki5zmjtr4vXGvf0nSgUZtN.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren bij de kringloper 2 super leuke dingen gekocht. Ik kwam eigenlijk voor dat stuurtje, want die had ik pas zien staan. Dit is hetzelfde stuur wat ik veoeger had, ik heb dat ding pas een jaar of 6-7 geleden denk ik weggedaan. Er was iets mee maar ik weet niet meer wat.
Leuke sidenote. Dat stuur kreeg ik voor mijn verjaardag in 2002 of 2003. Ik denk 2003. 3 maanden voor mijn verjaardag al😂want ik zag m in t folderje. Bij de V&D kwam ie vandaan. Maar die pc had geen usb poorten, ik wist al wel wat van van computers, dus ik ging met mijn ma naar dynabyte en kocht een insteekkaart. Ik wou hem inbouwen, maar hij pastte niet. Wist ik veel dat je allerlei sleuven had (isa, agp, pci etc) maar toen ik in dec 2003 die medion 8080xl kreeg kon ik knallen😂
Maar goed, ik was dus bij de kringloper en zag deze dozen met diskettebakken. Geweldig, nieuwe bakken voor maar 2,95 per stuk. En ze hadden er nog veel meer. Ik heb niet overdreven, ik heb 4 bakken gekocht 😂paar reserve. De grap is ik was de laatste dagen op MP aan het zoeken naar die bakken. Maar dit is beter: nos, goedkoop, geen verzendenkosten, geen gedoe.
Dus je moet die 20/24 pins op je plaatje klikken in een atx voeding? De p8/p9 connectors op t plaatje druk je op t moederbord? Klopt dit tot zover? En die 2 kabelschoentjes op die foto, wat doe je daar mee? Die kun je niet aansluiten op een moderne powerbutton toch?PD2JK schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:21:
[Afbeelding]
Verzamelde vroeger ook redelijk wat oude meuk, maar helaas tegenwoordig amper nog tijd voor. Veel van die spullen zouden eigenlijk een betere thuis moeten krijgen
Ik heb er nog! Stuur maar PM, staan wel al een tijdje in de garagecorné325i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:46:
Ff een andere vraag, heeft iemand nog een of meerdere AT kasten staan dus met een gat voor de ronde toetsenbordaansluiting en de oude din poorten?
Met andere woorden een kast voor een 2/3/486 of vroege pentium 1
Correct!dennis_rsb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Dus je moet die 20/24 pins op je plaatje klikken in een atx voeding? De p8/p9 connectors op t plaatje druk je op t moederbord? Klopt dit tot zover? En die 2 kabelschoentjes op die foto, wat doe je daar mee? Die kun je niet aansluiten op een moderne powerbutton toch?
@DoubleDutch Lekker compact ding, benieuwd naar de inhoud.
[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 11-01-2025 14:26 ]