Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 74 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:41
jensvde schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:18:
Leuk topic dit :D

Verzamelde vroeger ook redelijk wat oude meuk, maar helaas tegenwoordig amper nog tijd voor. Veel van die spullen zouden eigenlijk een betere thuis moeten krijgen :D

[...]

Ik heb er nog! Stuur maar PM, staan wel al een tijdje in de garage
Pm verstuurd 😃

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-10 14:40
@PD2JK

Bij deze. ☺️
Hoe zit het met de manufacturing datum 2028?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-gH7Mwf2vYRJcgrwJrQwCLlxws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4HZULAbC7xUvV6Xx1hdzc7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45aectPcXzHd9YYy1HiEdDjB4iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcZplgZ2PrUpdlJjEqPIVeCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MU0Brov6EgjQ6abvt7b_QzO5U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5H3g9rEVPz5lkJBcMdGioRSI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp2G_BLjb57U2H-sG1_8Fu1il0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2BXNFQAQ4WCu4QZoXEFyscb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcsLKiUAIc4p0eJUSwu12YvLLHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNhmvu1gMqGZTwpKXft0GKPb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuMfUMPLOPXDnopBOO829lFCZAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi0iTB5RS21Pdl40cOcZBvnm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:49

Thandor

SilverStreak

DoubleDutch schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:41:
@PD2JK

Bij deze. ☺️
Hoe zit het met de manufacturing datum 2028?
Er staat denk ik 91-06-28 ofwel 28 juni 1991 ;). Verder leuk compact ding! Prima hardware voor een 286. Zeker als het een 0 wait-state systeem is (wat ik zo 1-2-3 niet kan zien). De OTI067 VGA chip is zeker niet de snelste maar voor een 16MHz 286 meer dan genoeg (ofwel, het heeft geen zin om daar iets snellers in te zetten). De OTI067 is wel erg compatible; je kunt praktisch alles uit die tijd zonder gedoe draaien.

[ Voor 34% gewijzigd door Thandor op 11-01-2025 16:32 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:19

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:10:
Blijft mij verbazen wat ik nog steeds bij ons op het werk uit de container vis.
Gaat weer bij de verzameling. 😋

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aardig bakje inderdaad! Lekker compact en zo, een 286-16 is lang en sweet spot geweest qua prijs/prestatie verhouding.
Ook heel typisch: 1MB ram als standaard, want destijds kon je toch niet veel met meer. Een enkel programma dat Ems gebruikte misschien, het echte xs gebruik kwam pas later in zwang.
En die Oak is inderdaad een leuke kaart voor deze pc. Oak is samen met Trident en C&T bericht om de niet-zo-snelle kaarten maar wel zeer compatibel met oudere standaarden als Hercules en CGA. Dit is tevens een super vga kaart, dus 800x600 is al mogelijk. Zeer capabel systeem uit zijn tijd :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

dennis_rsb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Dus je moet die 20/24 pins op je plaatje klikken in een atx voeding? De p8/p9 connectors op t plaatje druk je op t moederbord? Klopt dit tot zover? En die 2 kabelschoentjes op die foto, wat doe je daar mee? Die kun je niet aansluiten op een moderne powerbutton toch?
Doorgaans zal je het gebruiken om een ATX-voeding in een AT systeem te kunnen gebruiken, dus je kan de oude AT schakelaar (aan/uit) die in zo'n AT behuizing zit gewoon hergebruiken voor die 2 kabelschoentjes.

Die draden aan de kabelschoentjes zijn soms wel te kort, dus grote kans dat je ze moet verlengen om de voorkant van de kast te halen. Maar dat is met een soldeerboutje, soldeertin en wat krimpkous zo gedaan.

Ook heb ik wel eens gehad dat de kabelschoentjes te klein waren. Je kan er dan grotere aan zetten of de draden afknippen en rechtstreeks op de schakelaar solderen.

Om te bepalen welke contacten je op de schakelaar moet gebruiken, dat kan je doorpiepen met een multi-meter. Maar vaak kan je het ook zien. Er loopt vaak een "afscheiding" tussen de contacten en je moet dan 2 contacten aan 1 kant van die "afscheiding" gebruiken. Andere hint is dat ze in het verlengde zitten van elkaar, t.o.v. de schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TzzaUC2.png

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@BlueTooth76 ah zo! Ik ging er eigenlijk vanuit dat men een at moederbord wou aansluiten op een atx voeding in een atx kast :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dennis_rsb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:24:
@BlueTooth76 ah zo! Ik ging er eigenlijk vanuit dat men een at moederbord wou aansluiten op een atx voeding in een atx kast :p
In theorie kan dat ook, bij de overgang van AT naar ATX waren er wel kasten waar beide borden in konden. Die hadden wat extra gaatjes voor de standoffs en een IO-shield voor een AT-bord.

Alleen moet je dan nog even een goede schakelaar regelen, de draden doorverbinden (constant aan) of zelf iets maken voor de huidige knop, met bijvoorbeeld een relais).

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-01-2025 14:26 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb een stapeltje 70's en 80's cassettetapes overgenomen en één van de eerste tapes die ik een cassettedeck stopte is duidelijk gebruikt in een datarecorder van een homecomputer.

Er staat dus software op. Nu is de vraag: wat voor software?

Ben de tape al aan het overzetten met Audacity en dan straks in wat emulatoren prorberen te openen.

Ik begin met OpenMSX ;) Of het nog helemaal inleest is niet te zeggen maar aan de titel bij het inladen kan je vaak wel al zien of het een bekende game is (en of ik de juiste emulator heb).

De tape is een rode Philips SQ-C60 tape, van begin 80's.

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-09 21:14

Spoooky

Core temp 37°C

@BlueTooth76 Staat er niets op geschreven?

Buiten de MSX zou ik de Commodore VIC20 of 64 proberen. Anders een Atari...

Als je echt ten einde raad bent... TI-99/4a :-) Dat is in ieder geval een interessante computer...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

ZX Spectrum (de voorlopers en opvolgers ook) en Acorn Electron gebruiken ook cassettes voor data opslag :).

[ Voor 22% gewijzigd door Thandor op 14-01-2025 15:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Thandor schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:15:
ZX Spectrum (de voorlopers en opvolgers ook) en Acorn Electron gebruiken ook cassettes voor data opslag :).
Ja...In principe alle home computers uit die tijd en zelf met de eerste IBM-PC's kon je dat doen (de aansluiting zat er op).

Het geluid komt iig wel het meest in de buurt van wat ik ken van de MSX (1200 baud) maar het laadt niet.

De C64 opnamen die ik als voorbeeld hoor zijn heel anders qua geluid, dus ik schat in dat dat het iig niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je een audio-opname ervan? Ik zou iig ZX81 en Spectrum kunnen herkennen :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hee Bedankt met de zoektocht naar de tape oorsprong, ik voel me even iets minder oud worden *O*
(@Waterbeesje begon met 5,25" en 3,5" floppussen)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@BlueTooth76 als dat allemaal opgenomen tapes zijn met veel radio en het is er maar eentje die data bevat, verwacht ik een C64. En is het opgenomen programma het HCC programma dat jaarlijks uitkwam om de belastingaangifte mee te ondersteunen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:22:
@BlueTooth76 als dat allemaal opgenomen tapes zijn met veel radio en het is er maar eentje die data bevat, verwacht ik een C64. En is het opgenomen programma het HCC programma dat jaarlijks uitkwam om de belastingaangifte mee te ondersteunen :)
Is ook een optie, al klinkt het niet alsof het van de radio is opgenomen.
En ook Basicode lijkt het niet te zijn.

Maar ik kan er naast zitten, heb 'm geüpload naar YouTube voor de liefhebbers en spoorzoekers!

Bij MSX heb je (zover ik me herinner) altijd eerst een piepje met een kort stukje data (waarbij ook de titel wordt ingelezen) en daarna het programma in blokken van x kilobyte. Maar het is alweer even geleden dat ik daar mee bezig was.
dion_b schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:28:
Heb je een audio-opname ervan? Ik zou iig ZX81 en Spectrum kunnen herkennen :7
Ik heb een half museum aan ZX80, ZX81 en Spectrum's liggen maar hoe ze klinken weet ik niet eens meer :P Misschien herken je het?

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-01-2025 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat iemand compleet los was gegaan met een demagnetizer :+
Damn wat een herrie :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:53:
Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat iemand compleet los was gegaan met een demagnetizer :+
Damn wat een herrie :X
Dit geluid was mijn "computerleven" van 1988 (m'n Laser 310 van de Scheidegger cursus) tot en met 1993 :P

Heb nog wel een Schneider PCW8256 "Joyce" gehad met 3 inch diskettes maar had toen ook een MSX en die gebruikte ik toch voor de games. Tussendoor had ik ook nog een Amstrad CPC met ingebouwde datarecorder en nog wat vreemde machines. Meeste spijt heb ik van het verkopen van m'n Sharp MZ80 met externe 5,25 inch diskdrives.

Daarna een IBM PS/2 30 en de rest van m'n PC avonturen en toen kwam de MSX niet zo vaak meer in actie.

Heb later juist het verzamelen van home computers weer opgepikt, met name Sinclair.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-01-2025 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Ik heb een half museum aan ZX80, ZX81 en Spectrum's liggen maar hoe ze klinken weet ik niet eens meer :P Misschien herken je het?

[YouTube: tape met data]
Nope. Speccy en ZX81 beginnen met lagere toon voordat ze data versturen. Plus format is meer laaaag - kort hoog (header) - laaaag - lang hoog (data).

Iets als dit
YouTube: Jetpac Loading Screen - ZX Spectrum

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 14-01-2025 22:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Nope. Speccy en ZX81 beginnen met lagere toon voordat ze data versturen. Plus format is meer laaaag - kort hoog (header) - laaaag - lang hoog (data).

Iets als dit
YouTube: Jetpac Loading Screen - ZX Spectrum
Dat klinkt idd anders.

Baud rate voor ZX81 is "400 bps (for a "0" filled area) down to 250 bps (for a "1" filled area)" dus dat geloof ik dan wel.

MSX1 was 1200 of 2400 baud zover ik weet, waarbij 1200 standaard was. En dit klinkt wel als 1200 baud, zoals ik het gewend ben. Maar het kan natuurlijk absoluut wat anders zijn dan een MSX.

Het kan ook data zijn van een programma, bedacht ik me.
Ik kan eens proberen een programma te schrijven om het "raw" in te lezen. Maar niet vandaag :+

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-01-2025 22:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Doet me denken aan een zeldzame LP die de eerste 64 KB van DOS bevatte. Die was om te booten.

De dataopslag was toen zeer inefficiënt. Om dit op te nemen met Audacity vanaf cassette kost vele malen meer ruimte dan waar die tonen voor bedoeld waren. Ook de wow & flutter was een feit dat deze inefficiëntie verhoogde.

Het kopiëren in een dubbel cassettedeck mislukte vaak. De data was niet meer in te laden. Wil je deze cassettebandjes digitaliseren; zorg voor een 'servo' aangedreven cassettedeck.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:09:
Doet me denken aan een zeldzame LP die de eerste 64 KB van DOS bevatte. Die was om te booten.

De dataopslag was toen zeer inefficiënt. Om dit op te nemen met Audacity vanaf cassette kost vele malen meer ruimte dan waar die tonen voor bedoeld waren. Ook de wow & flutter was een feit dat deze inefficiëntie verhoogde.

Het kopiëren in een dubbel cassettedeck mislukte vaak. De data was niet meer in te laden. Wil je deze cassettebandjes digitaliseren; zorg voor een 'servo' aangedreven cassettedeck.
Het inlezen naar PC van m'n eigen tapes is in ieder geval wel gelukt. Nu waren dat korte BASIC programma's en ik had toen blijkbaar al de tegenwoordigheid van geest om ze 2 of 3x achter elkaar op te slaan :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-09 21:14

Spoooky

Core temp 37°C

Ook even geluisterd... Ook geen TI-99 iig :-)

Luister zelf maar op: https://nivelleringslikaren.eu/ti994a_basic/

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlueTooth76 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Is ook een optie, al klinkt het niet alsof het van de radio is opgenomen.
En ook Basicode lijkt het niet te zijn.

Maar ik kan er naast zitten, heb 'm geüpload naar YouTube voor de liefhebbers en spoorzoekers!

Bij MSX heb je (zover ik me herinner) altijd eerst een piepje met een kort stukje data (waarbij ook de titel wordt ingelezen) en daarna het programma in blokken van x kilobyte. Maar het is alweer even geleden dat ik daar mee bezig was.

[...]

[YouTube: tape met data]
Zouden ze die bij het HCM niet zo kunnen herkennen? @WHiZZi enig idee? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Ik was gisteren niet naar mijn vrijwilligerswerk geweest (kon niet vanwege medische redenen) vandaag ging t wel en was leuk.

Oa een een all in one i7 7th gen, en een 7th gen mini pc. Die heb ik op de zolder bij mijn vrijwilligerswerk gezet. Leuke systemen voor Afrika of voor st leergeld.

Én een lading oud spul. Oa heel veel oude ram modules. Edo ram en dat soort dingen, ook diverse pata harddisks. Oa. een 10 gb seagate en een quantum hdd. Het is allemaal ongetest spul, maar ik dacht toch ik vraag ff of ze er iets voor willen hebben (o.a. vanwege t verguld koper op de ram modules) maar ik mocht t zo hebben dus das wel fijn, vooral omdat het in meer of mindere mate te oud is om nog te gebruiken voor leergeld of afrika. Zon 7th generatie intel zou ik wel voor moeten betalen, maar in zon systeem heb ik geen interesse, ik heb zelf betere spullen gekocht in de afgelopen jaren bij megekko, cdromland, azerty :d

Ik begon gelijk fanatiek aan mensen dingen uit te leggen😂dus was heel leuk, en op de valreep ook nog ff wat hard plastic en ijzer weggebracht naar buiten. Zodat degene vrijdag weer kan recyclen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Ff een vraagje, heb hier nog een gigantisch zware Compaq prosignia 500 server staan met scsi schijven tapestreamer en een pentium pro processor. Heeft iemand enig idee wat zoiets waard is? Online vind je er weinig over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@corné325i wat de gek er voor geeft. Dit soort dingen zijn niet bruikbaar voor hedendaags gebruik. Dus het moet puur voor de hobbyist of verzamelaar zijn. Puur naar recyclewaarde gaat het vaak maar over een paar euro (afhankelijk van hoeveelheid kaarten en gewicht etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
dennis_rsb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:47:
@corné325i wat de gek er voor geeft. Dit soort dingen zijn niet bruikbaar voor hedendaags gebruik. Dus het moet puur voor de hobbyist of verzamelaar zijn. Puur naar recyclewaarde gaat het vaak maar over een paar euro (afhankelijk van hoeveelheid kaarten en gewicht etc)
Hij heeft ook pci aansluitingen dus kan m als retro gaming pc gebruiken. Weet alleen niet of Windows 98 de pentium pro processor herkent.. of zou die processor alleen werken met server versies van Windows Windows nt etc ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@corné325i zover ik weet werkt die pentium pro gewoon met windows 98. Even checken of het moederbord enzo drivers heeft.

Beste is gewoon ff proberen, en als dat allemaal zou werken kun je ook hem makkelijker verkoper als windows 98 retro pc. Verkoopt makkelijker dan windows nt server haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:29
corné325i schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:45:
[...]
Hij heeft ook pci aansluitingen dus kan m als retro gaming pc gebruiken. Weet alleen niet of Windows 98 de pentium pro processor herkent.. of zou die processor alleen werken met server versies van Windows Windows nt etc ?
De Pentium Pro kan op zich best Win98 draaien maar komt niet goed uit de verf met 16 bits applicaties en OS. Anders geformuleerd: onder W98 presteert een 200MHz Pentium beter dan een 200MHz PPro.
Als het een dual CPU (capable) machine is zou ik dat er bij vermelden als je hem in de verkoop doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een ppro is een obscuur ding dat razendsnel is in 32 bit code, maar achter blijft op 16 bit code.

Voor server taken en als werkstation met Windows NT of 2K was dit een winnaar. Voor win 9x niet echt omdat veel games nog 16 bit werkten intern.

Op zich is een ppro een gewild verzamel ding bij hobbyisten, juist omdat ze wat obscuur zijn. Zeker als compleet en enigszins compleet systeem. De cpu's zijn helaas ook populair onder gouddelvers... Wat ze extra schaars maakt. En dus overdreven duur.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@corné325i voor zover ik overal terug lees is de prosignia 500 een gewone pentium op 150 of 120Mhz. Waarbij de cpu op een aparte kaart zit.

Dus weet je zeker dat het een Ppro is? :)

Doet me denken aan mijn stage btw, daar stond ook zon ding. Die had na de eerste boot al de naam Air Seagate te pakken wegens het opspinnen van de drie scsi schijven die er in zaten :+

Speaking of which: zit daar niet toevallig een floppydrive met scsi aansluiting in?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:49

WHiZZi

Museumdirecteurtje

The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:41:
[...]

Zouden ze die bij het HCM niet zo kunnen herkennen? @WHiZZi enig idee? :)
Ik dacht aan een Exidy Sorcerer, maar die toon lijkt lager. Het is ook geen Tandy en geen Commodore.

Sharp MZ-800 lijkt ook een gelijke toon te hebben aan het begin, maar dan kan het ook de Sharp MZ-700-serie zijn of de Sharp MZ-80.

Mijn gok is dus Sharp.

Laser, Aquarius, Apple II, BBC, Acorn Atom zijn ook nog kanshebbers. Ik ga ze niet allemaal luisteren ;)

Soort van ontopic en klein beetje reclame ( O-) ). We zijn momenteel in het museum aan het opruimen en overtollige voorraad wordt komend weekend verkocht. Zaterdag voor Patreon-leden en zondag is het publiekelijk toegankelijk.

Denk hierbij aan alles tussen 8088 en Core2Duo-achtige systemen. Ook losse videokaarten vanaf Hercules t/m PCI xpress en geluidskaarten.

Ik weet niet wat er allemaal exact is (dus vragen of we wat hebben hier, reageer ik niet op) en we reserveren ook niks op voorhand. Je bent welkom vanaf 11:00 op beide dagen en Patreons dus al op zaterdag (dat wordt gecontroleerd).

Ook enkele VGA-monitoren gaan weg. Allemaal voor lagere prijzen dan nu wordt aangeboden op de 2e hands markt. Het gaat ons om de ruimte die we terug willen, want de zoveelste Pentium hoeven we echt niet te hebben.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:44:
@corné325i voor zover ik overal terug lees is de prosignia 500 een gewone pentium op 150 of 120Mhz. Waarbij de cpu op een aparte kaart zit.

Dus weet je zeker dat het een Ppro is? :)

Doet me denken aan mijn stage btw, daar stond ook zon ding. Die had na de eerste boot al de naam Air Seagate te pakken wegens het opspinnen van de drie scsi schijven die er in zaten :+

Speaking of which: zit daar niet toevallig een floppydrive met scsi aansluiting in?
is idd gewoon een normale pentium cpu op een losse kaart waar ook het geheugen op zit.. met andere woorden niks bijzonders dus. buiten de scsi meuk maar daar moet je niet blij mee zijn schat ik haha :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
ff wat anders trouwens heb hier 2 soundblaster awe 32 geluidskaarten liggen en ze worden allebei niet herkent in windows 98.. terwijl als ik er een soundblaster awe64 in zet dan herkent ie gelijk nieuwe hardware blabla en gaat ie naar stuurprogramma's zoeken. De awe32 kaarten ziet ie gewoon niet net of dat ze er niet in zitten zeg maar, wat zou dit kunnen zijn??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

corné325i schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:22:
ff wat anders trouwens heb hier 2 soundblaster awe 32 geluidskaarten liggen en ze worden allebei niet herkent in windows 98.. terwijl als ik er een soundblaster awe64 in zet dan herkent ie gelijk nieuwe hardware blabla en gaat ie naar stuurprogramma's zoeken. De awe32 kaarten ziet ie gewoon niet net of dat ze er niet in zitten zeg maar, wat zou dit kunnen zijn??
Van de AWE32 heb je ook non-PnP versies, uit mijn hoofd alles vóór de CT3980. Even een hardware scan doen (handmatig). Komt ie dan naar voren?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:22:
Mocht de handmatige hardware wizzard niet helpen:
Als je in DOS modus een spel opstart en geluid op soundblaster / SB16 / AWE32 instelt, doet hij het dan wel?
Zoja, ligt het aan Windows en evt drivers. Ik weet even niet uit mijn hoofd of Win98 standaard drivers heeft voor de Soundblaster 32 en AWE32.
(PS. welk CT nummer heb je? Daaraan zie je of het plug&pray is.

Mooi stukje leesvoeder:
https://www.dosdays.co.uk/topics/sb_awe32_64.php (Engels)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYvy4pHbN0CKT13kRt99qVcJ4cY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LLCDUBeLCJThpNFJUACQ8uxT.png?f=user_large
Herinneren jullie je nog die bootmenu's. Dit is een screenshot van een video van mij van vroeger. Ik was t al vergeten dat bootmenu, nu ik t zie weet ik t weer. Je had opties als doorstarten naar dos, wfw 3.x en ook opties naar spellen (dos spellen denk ik) screenshot is onduidelijk, maar je ziet een lijst opties, en dan met je tobo kon je een optie kiezen en die werd dan rood ingekleurd zegmaar.

Was het gebruikelijk dat pc shops dit menu erop knalde? Of was het de gebruiker die zon menu moest maken? Als het dat laatste is, dan is het zeker niet mijn broer geweest (weet weinig van pc's) maar wellicht n vriend/kennis/collega van mjjn broer :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dennis_rsb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:02:
[Afbeelding]
Herinneren jullie je nog die bootmenu's. Dit is een screenshot van een video van mij van vroeger. Ik was t al vergeten dat bootmenu, nu ik t zie weet ik t weer. Je had opties als doorstarten naar dos, wfw 3.x en ook opties naar spellen (dos spellen denk ik) screenshot is onduidelijk, maar je ziet een lijst opties, en dan met je tobo kon je een optie kiezen en die werd dan rood ingekleurd zegmaar.

Was het gebruikelijk dat pc shops dit menu erop knalde? Of was het de gebruiker die zon menu moest maken? Als het dat laatste is, dan is het zeker niet mijn broer geweest (weet weinig van pc's) maar wellicht n vriend/kennis/collega van mjjn broer :p
Ja, wel herkenbaar.
Ik prutste toen met PowerMenu en QuickMenu.

PowerMenu hadden we op school (Trias College -> werd rond die tijd Friese poort) en dat had ik al snel op een diskette staan voor thuis natuurlijk, zoals dat ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQq1zf1n_8f4KwtLQ4eo-j2xZwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG0ZOjtKQPetASpkC5O5ix6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyJQUw09-MmgPUEsHn1NypmXdYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGaWQone4vZt972MokxlPqKc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ct2760 en de ct3780, beide niet pnp dus. Dan ga Ik morgen ff de handmatige wizard gebruiken 😊 mocht dit niet werken hoe krijg ik deze kaarten dan wel werkend in Windows 98?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

corné325i schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de ct2760 en de ct3780, beide niet pnp dus. Dan ga Ik morgen ff de handmatige wizard gebruiken 😊 mocht dit niet werken hoe krijg ik deze kaarten dan wel werkend in Windows 98?
In mijn herinnering ging dat bij mij gewoon met die hardware wizard en dan hardware laten zoeken.

Ik neem aan dat de jumpers goed staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
BlueTooth76 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:43:
[...]

In mijn herinnering ging dat bij mij gewoon met die hardware wizard en dan hardware laten zoeken.

Ik neem aan dat de jumpers goed staan?
Heb daar nooit aan gezeten dus ga er vanuit van wel. Waar zijn die geheugenmodules trouwens voor op de geluidskaart?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@BlueTooth76 aha oke! Waren soort tools ook voor die je kon "instellen" dus? Ik zei net trouwens rood degene die je selecteert. Ik denk nu ik die screenshot nog eens kijk dat alleen dos en wfw rood zijn. En dat spellen, en lotus en weet ik het wit zijn :p maar even uit nieuwschierigheid. Deden pc boeren dit erop zetten? In geval van een school lijkt me dat de systeembeheerders dat deden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

corné325i schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Heb daar nooit aan gezeten dus ga er vanuit van wel. Waar zijn die geheugenmodules trouwens voor op de geluidskaart?
Om zelf andere / betere soundfonts op je geluidskaart te uploaden.
dennis_rsb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:48:
@BlueTooth76 aha oke! Waren soort tools ook voor die je kon "instellen" dus? Ik zei net trouwens rood degene die je selecteert. Ik denk nu ik die screenshot nog eens kijk dat alleen dos en wfw rood zijn. En dat spellen, en lotus en weet ik het wit zijn :p maar even uit nieuwschierigheid. Deden pc boeren dit erop zetten? In geval van een school lijkt me dat de systeembeheerders dat deden.
Er was wel wat shareware / freeware in dit tijd, dus kan me best voorstellen dat er computerboeren waren die dat installeerden. En je met config.sys en autoexec.bat ook wel configuratiemenu's aanmaken, dat deed ik ook wel voor bepaalde games / software die een afwijkende configuratie nodig had om te draaien.

Op school was het uiteraard de systeembeheerder. Bij ons was dat Mieke en later ook Klaas als assistent en daar hing ik wel aardig wat uren rond, meer dan in de lessen soms :+

[ Voor 63% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-01-2025 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

Ervanuit gaan dat jumpers goed staan die ik nooit, ik loop ze altijd na. Is ook niet erg ingewikkeld met 1 geluidskaart :)

Het geheugen is bedoeld om de synthesizer samples in te laden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Ervanuit gaan dat jumpers goed staan die ik nooit, ik loop ze altijd na. Is ook niet erg ingewikkeld met 1 geluidskaart :)

Het geheugen is bedoeld om de synthesizer samples in te laden.
Zoals het geluid van een schaap, zodat je ineens schapen hoorde in een game ipv een piano als instrument "1" :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Assumptions are the mother of all... :+

Er is geen 'goede' instelling, met non-PnP kaarten moet je eerst achterhalen welke resources erop ingesteld staan, dan in BIOS die resources reserveren voor "Legacy/ISA" en tenslotte Windows vertellen welke dat zijn.

In Windows doe je dat met Add Hardware Wizard. Die gaat eerst op zoek naar PnP kaarten, zal aangeven geen nieuwe gevonden te hebben en dan krijg je de kans handmatig non-PnP kaart aan te geven, incl base address, IRQ en DMA.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:18
dennis_rsb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:48:
Dat deden ze wel vaak inderdaad, dat het er al opstond. Hier in de regio bij elke zaak die computers verkocht wel.
Bij ons thuis noemden wij het, het “runner” menu. Geen idee waar de naam vandaan kwam, en kan er ook niks over terugvinden, maar het leek heel erg op jouw screenshot.
Zal mijn collega nog eens vragen of ze de naam er nog van weet, die werkte er in de dos tijd al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@TheInsider zou tof zijn! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdOM9kb6kBXEf9afEmTDZIkvWug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tlEFzKVG1sj009R2Sf4jW0RA.png?f=fotoalbum_large
Het was op deze pc, wat waarschijnlijk niets zegt :p er zat een 486 in met 4 mb ram. Uit 92 of 93 komt t systeem, die pc kon mijn broer goedkoop kopen bij de gemeente waar hij werktte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Dat spelletje is in ieder geval CD-MAN :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@mentalmadnizz haha dat weet ik dan weer net wel :p ik moet ook zeggen, er stonden destijds best wat spellen op ook bv prince of persia. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat pc shops dat er allemaal opgezet hebben (?) dus wellicht vrienden van mn broer.. dont know. Ik ben dat ding pas gaan gebruiken in 1999/2000. Klooien met paint, printen ,met de matrixprinter, mario (dos versie van mike wiering), donald duck abc, mindscape stunts 4d etc :p mario, donald duck, stunts 4d kreeg ik op diskettes voor bv mijn verjaardag.

[ Voor 7% gewijzigd door dennis_rsb op 17-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heeft iemand de juiste versie van setup.exe (of was het .com) van de Philips P3105? Die van de P3230 werkt niet. Wellicht zit er nog leven in de MiniScribe. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr1GKU27N5jub0YdvhOJ2N4bOaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDWnpmttWLOGExe0FK72x0Ag.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC2Sv_z6xJhrJyOr17RjDA6ZBSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0eeJ1m8XegUx8dHJBu2zSrB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-k2wrL5OZHa_h9ZnzIgAZAh668=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EplWg9afmf4787UTbMpZKZY.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij voorkeur niet in het Frans. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Kun je hier wat mee? Ik heb dit via http://home.iae.nl/users/pb0aia/cm/garage.html (link naar archive.org).

Bevat niet de setup die je noemt maar wel WDHDINIT.COM . Als dit niet is wat je zoekt kun je eens zoeken op Philips NMS 9100 :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:02:
Heeft iemand de juiste versie van setup.exe (of was het .com) van de Philips P3105? Die van de P3230 werkt niet. Wellicht zit er nog leven in de MiniScribe. :9

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb de set met install diskettes, ik zal eens kijken of deze inclusief deze setup bestanden is.

Mogelijk kun je de schijfcontroller ook met debug benaderen?

Edit: de system disk bevat wdhdinit.exe en park.com
Dus de complete set harde schijf tools

Ook speed.com om de snelheid te schakelen van 8 van naar 4,77MHz en terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 17-01-2025 18:10 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bedankt (alvast) heren! Ik ga er eens mee aan de slag.
@Waterbeesje Stuur maar een DM, of misschien kun je het kwijt op vogonsdrivers of theretroweb? :)

Het toetsenbord werkte eerst niet. Oeps :+ Stond nog op AT, inmiddels op Auto, dat werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSb9ap9QJqrVMrktz5LvmnP_duA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eELooC6oEZ3gjESsGOoqt87z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ExlSNCMhLGQakJUVk7X_ZRZR00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy49hP3ZP9KbA5sfx7ILAmUU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Yes, PM naar @PD2JK gestuurd :)

Een AT plank op een P3105 / NMS9100 (feitelijk dezelfde machines) gaat inderdaad niet lukken... maar het kan nog gekker.
Ik heb recent een XT 8086 computer opgehaald (zie bericht 29 december) endaarin zit een Juko moederbord dat enkel een XT toetsenbord ondersteunt; geen enhanced toetsenbord (!)
Dit wist ik uiteraard niet toe 'ie binnen kwam, dus na schoonmaken en de voeding doormeten zet ik 'm aan met een generiek e-XT toetsenbord (herken je aan de numpad en F12-toets) en enkel een keyboard error zonder aanslagen correct te registreren...
Ik het toetsenbord van de P3120 proberen en niks. Een gewoon AT PS/2 bord met verloopje ook niet (trial en error je weet maar nooit). Die van de Multitech MPF-PC pakt hij wel gelukkig. Dus hoera, een mooie XT met NEC V30 CPU!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PD2JK schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:02:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb de Philips branded MSDOS 3.30 die bij deze machine hoort. (Die gebruik ik vandaag de dag nog steeds op allerlei machines.) Daar zitten meen ik de WDHDINIT en SPEED commandos bij voor harddisk en software turbo-switch. Mogelijk zelfs een CLOCK.SYS voor de RTC.

Als je ze niet kunt vinden op bijv archive doe mij dan een seintje. Ik heb er IMD image files van.

Zit toevallig de ATi Small Graphics Wonder CGA kaart er in? Want ik heb daar ook een videodisk van van zo'n machine.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Ultraman Tnx! Ik ga ook met de images van @Waterbeesje aan de slag, maar een DM sturen mag altijd!

Op de foto's van de verkoper leek er idd een ATi EGA Wonder 800 in te zitten, maar uiteindelijk is het een heuse Paradise kaart. Ook prima, op mijn EGA monitor zag het er allemaal scherp uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3H3lStWyjpK5clM3bKtcPluN8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1AC7fk5Z1CqRzwjfXkpabLP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Kleine vraag, ik ben bezig met een cd drive van de originele xbox te reinigen (stof en de lens) ik zie dat op dat staafje bij dat motortje wat vet zit. Ik dacht eerst vuil, dus heb perongeluk het gedeeltelijk weggehaald. (Maar er zit nog genoeg op denk ik)

Maar in zijn algemeenheid wanneer vervangen jullie dat vet (denk ook aan bij floppydrives) is dat als je ziet dat t helemaal is opgedroogd? Of als ie niks meer doet? En is vaseline goed genoeg? Ik twijfel daaraan namelijk, vooral als het spul warm wordt. Vaseline+hitte lijkt me geen goede combi eigenlijk.

Thanks alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vaseline is misschien ook te dik. Ik zou het eens met siliconenvet proberen. Edit: Kogellagervet werkt ook wel denk ik.

Als de as droog of stroef aanvoelt, wordt het wel tijd.

Edit2:
@dennis_rsb Dat spul idd. :)

[ Voor 50% gewijzigd door PD2JK op 19-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@PD2JK https://www.hornbach.nl/p...envet-tube-15-gr/5229131/

Zoiets?

Ik heb bv wel eens floppydrives gehad die wel geluid maakte maar verder niks, ondanks schone leeskop. In zon geval had vet wellicht wel geholpen? Als voorbeeld dan he :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Siliconenvet inderdaad, ook veilig bij kunststof op kunststof.

Voor bepaalde doeleinden heb ik "Huma-Air lage viscositeit siliconenvet".
Dat is eigenlijk bedoeld om luchtbuksen te smeren, het is extra dun.
Nu heb ik geen luchtbuks maar dat vet is evengoed wel handig.

Waar metaal over metaal schuift, gebruik ik meestal lithiumvet.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-01-2025 21:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Siliconenvet of wit lithiumvet is wat ik er typisch voor gebruik.
Wat @BlueTooth76 ook al aangeeft: bij plastic pas ik doorgaans de siliconen toe, bij metaal-metaal de lithium.

En als je die Philips MS-DOS disks van @Waterbeesje al krijgt dan komt het wel goed. Die weet wel wat ie doet. ;) Mocht je ze toch van mij (ook) nog willen hebben doe mij dan een bericht?

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraman op 19-01-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@BlueTooth76 en @Ultraman misschien is het handigste als ik beide koop, en dan afhankelijk van het materiaal het ene of t andere pak. En dan misschien voor de zekerheid zon tube nog in een afgesloten zakje :p Want je gebruikt t niet dagelijks zal ik maar zeggen.

Overigens is het bij de Xbox waarschijnlijk geen oplossing. Ik denk voor 99% de laser zelf die op is. Hij probeert wel te lezen, maar je hoort dat ie niet de kracht heeft. De laserlens heb ik ook schoongemaakt, maar hij ziet er ook dof uit. Dus die is op denk ik. En rare klikjes hoor ik soms haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:09:
@BlueTooth76 en @Ultraman misschien is het handigste als ik beide koop, en dan afhankelijk van het materiaal het ene of t andere pak. En dan misschien voor de zekerheid zon tube nog in een afgesloten zakje :p Want je gebruikt t niet dagelijks zal ik maar zeggen.

Overigens is het bij de Xbox waarschijnlijk geen oplossing. Ik denk voor 99% de laser zelf die op is. Hij probeert wel te lezen, maar je hoort dat ie niet de kracht heeft. De laserlens heb ik ook schoongemaakt, maar hij ziet er ook dof uit. Dus die is op denk ik. En rare klikjes hoor ik soms haha
Nog een kleine tip: geen spuitbussen maar iets dat je kunt druppelen (knijptube of zo) zodat je de omliggende delen niet 'besmet'.
Een beetje siliconen over de drive uitsmeren kan meestal geen kwaad (behalve leeskop) maar het voelt zo vet aan als je het vastpakt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:12
Vandaag gevonden op het werk:
AMD AM486 DX-40 processor incl. actieve koeler

Zou deze werken in mijn Compaq Prolinea 4/33s computer? Hmm... We have something that requires some search on the internet... Let's find out!

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Ik kwam in de schuur nog een potje kopervet tegen, wat ik 1 of 2 jaar geleden heb gekocht voor mn scooter. Zou dat geschikt zijn voor cd drives bv? Zoja alleen voor metalen delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:22:
Vandaag gevonden op het werk:
AMD AM486 DX-40 processor incl. actieve koeler

Zou deze werken in mijn Compaq Prolinea 4/33s computer? Hmm... We have something that requires some search on the internet... Let's find out!
Mogelijk werkt de processor gewoon maar ik denk dat de kans klein is dat je 'm ook op 40MHz krijgt.
Die prolinea's zijn betrouwbare bakjes, maar ik verwacht niet dat die een bussnelheid anders dan 33 MHz accepteren.
Ik doe even de aanname dat jouw moederbord deze is:
https://theretroweb.com/motherboards/s/compaq-prolinea-4-33
(er zijn meerdere Prolinea bordjes)
In de jumper manual onder 'documents' zie ik geen bus snelheid naar voren komen. Op het moederbord lijken er wel wat jumpertjes in de buurt van de CPU te zitten. Met deze bordjes is de kans groot dat één van de jumpers schakelt tussen 25 en 33 MHz maar 40MHz heb ik persoonlijk nog niet gezien bij deze gebakjes. Staat op je voeding of binnenkant deksel als het goed is.
Zie ook hier:
https://theretroweb.com/motherboards/s/compaq-prolinea-4-66 (de iets vlottere variant van jouw PC)
Oh en vergeet niet de jumper te verstellen voor DX/SX anders werkt het alsnog niet.
dennis_rsb schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:45:
Ik kwam in de schuur nog een potje kopervet tegen, wat ik 1 of 2 jaar geleden heb gekocht voor mn scooter. Zou dat geschikt zijn voor cd drives bv? Zoja alleen voor metalen delen?
Kopervet is niet om te smeren; dat is om te voorkomen dat dingen aan elkaar vast oxideren. Ik zou dat niet gebruiken ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Waterbeesje oo dankje 😂zoveel verstand heb ik er dus van hahaa. Waarschijnlijk heb ik hem dan toen gebruikt voor de uitlaat of standaard. Die zijn wat roestig (niet doorgeroest overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Welk moederbord zal ik gebruiken?

deze:

https://theretroweb.com/motherboards/s/epox-pronix-ep-3vsa2

of deze:

https://theretroweb.com/motherboards/s/asus-cusl2

de Epox is kwa specs gewoon beter maar ben zelf nogal een Asus fanboy :) De epox zit er nu in icm een Pentium 3 1ghz en 1024mb ram wat dus eigenlijk al niet op dat asus mobo kan ivm max 512mb ram. Maar ben verder niet bekend met Epox, iemand van jullie misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De EPoX kan out-of-the-box (!) een Pentium 3 'Tualatin' aan met die VIA Apollo Pro 133T chipset. En ook nog een ISA slot.

Epox maakte best goede borden, mijn 8RDA+ doet het nog steeds. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 20-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
PD2JK schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:39:
De EPoX kan out-of-the-box (!) een Pentium 3 'Tualatin' aan met die VIA Apollo Pro 133T chipset. En ook nog een ISA slot.

Epox maakte best goede borden, mijn 8RDA+ doet het nog steeds. ;)
Gewoon de Epox laten zitten dus 😎?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

corné325i schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:33:
Welk moederbord zal ik gebruiken?

deze:

https://theretroweb.com/motherboards/s/epox-pronix-ep-3vsa2

of deze:

https://theretroweb.com/motherboards/s/asus-cusl2

de Epox is kwa specs gewoon beter maar ben zelf nogal een Asus fanboy :) De epox zit er nu in icm een Pentium 3 1ghz en 1024mb ram wat dus eigenlijk al niet op dat asus mobo kan ivm max 512mb ram. Maar ben verder niet bekend met Epox, iemand van jullie misschien?
Hamvraag: wat wil je ermee doen?

i815 is clock for clock sneller dan Via 694T, maar heeft geen ISA en is niet zo flexibel te clocken. En idd max 512MB. Dat klinkt mij als Win98SE systeem. Minder geschikt voor DOS (want geen ISA) of Win2k/XP/Unixen (want max 512MB RAM). Voor een van die dingen zou de 694T beter zijn.

En Asus... tja,. dit was wel zo'n beetje hun hoogtepunt qua verdiende reputatie (wat later absoluut niet meer terecht was - P4P800 die bij bosjes 'zomaar' overleden, A7N8X die idioot kieskeurig waren over RAM dat perfect werkte op andere nF2-borden die even goed zo niet beter presteerden etc etc). Epox was daarentegen een stuk interessanter om te overclocken, maar Epox borden zijn notoir voor slechte caps - zodanig dat het merk de cap plague niet overleefd heeft :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Waterbeesje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Mogelijk werkt de processor gewoon maar ik denk dat de kans klein is dat je 'm ook op 40MHz krijgt.
Die prolinea's zijn betrouwbare bakjes, maar ik verwacht niet dat die een bussnelheid anders dan 33 MHz accepteren.
Ik doe even de aanname dat jouw moederbord deze is:
https://theretroweb.com/motherboards/s/compaq-prolinea-4-33
(er zijn meerdere Prolinea bordjes)
In de jumper manual onder 'documents' zie ik geen bus snelheid naar voren komen. Op het moederbord lijken er wel wat jumpertjes in de buurt van de CPU te zitten. Met deze bordjes is de kans groot dat één van de jumpers schakelt tussen 25 en 33 MHz maar 40MHz heb ik persoonlijk nog niet gezien bij deze gebakjes. Staat op je voeding of binnenkant deksel als het goed is.
Zie ook hier:
https://theretroweb.com/motherboards/s/compaq-prolinea-4-66 (de iets vlottere variant van jouw PC)
Oh en vergeet niet de jumper te verstellen voor DX/SX anders werkt het alsnog niet.
Nou, ik heb even gekeken in de kast en zag deze sticker:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM9wafyoo7XF_bHrXzR81Ioq1Z_clzLZeHlOkrVxxb5QUDqV3YwfDcpYSZzlzlb7GQUw7SwetIsQ52UqqGR8il-pBRHBEkWowExV9QAcbtbJZa_E-pr=w2400

Intel 486DX4 en Pentium overdrive worden genoemd naast de Intel 486SX reeks.... Over front side bussnelheid kom ik niets tegen.. Dus iets zegt mij dat deze AMD geen match zal zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Nou, ik heb even gekeken in de kast en zag deze sticker:
[Afbeelding]

Intel 486DX4 en Pentium overdrive worden genoemd naast de Intel 486SX reeks.... Over front side bussnelheid kom ik niets tegen.. Dus iets zegt mij dat deze AMD geen match zal zijn...
Oh jawel, P8 selecteert voor 25MHz vs 33MHz. Dat is "FSB" (die term is pas bij P2 ingevoerd...). Dus die twee opties heb je zonder modificatie.

Een vroege Am486DX als deze zal in beginsel 1:1 werken als een i486DX, maar als het bord het maar op 33MHz aan kan sturen zal het niet harder draaien dan dat.

Of je daar wat aan kunt doen en zo ja wat hangt af van waar P8 mee verbonden is.

Is dat een PLL chip (die van een enkele kristal verschillende frequenties kan maken afhankelijk van configuratie) of is dat twee verschillende kristallen waar je tussen selecteert met de jumper? In dat laatste geval zou je kunnen kijken om de 25MHz kristal met een snellere te vervangen om 40MHz te kunnen halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49
Leuk topic om door te scrollen! Ben ook liefhebber van wat oud spul, heb o.a. deze 2 Vendex machines: Headstart Explorer 8088 en Headstart III 80286

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGYvfqCiXIBqSi2cR_yZb-V1fR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwNDZDAZmohsglguzCcn7diF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Leuk spul! Iedere PC heeft z'n eigen busje WD40? :P

Wat draait er op de 8088?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marklinfan
Lol, die WD40 is niet voor de PC’s hoor 😂
Spul stond even opgesteld in mn hobbyruimte waar ik ook graag aan autos pruts.

Op die 8088 zie je nu in beeld het in ROM ingebouwde besturingssysteem…. Paar basis aps zoals rekenmachine en tekstverwerker. Voor die tijd was het wel heel tof! Maar normaal gesproken start je gewoon op vanaf de 40 Mb MiniScribe 8450XT harddisk alleen die is stuk….. ga nog een reparatiepoging doen later dit jaar. Zitten een paar ontplofte condensatoren op. Origineel staat er MS-DOS 3.31 op.

Die rechter heeft origineel DOS 3.30 met Headstart menu interface en een paar spellen en WP enzo. Is een 286 met originele memory extensie (totaal 3MB) en CirrusLogic VGA. Seagate ST251 43Mb hdd.

Als je interesse hebt om dat ROM OS en apps van de Explorer te zien kun je hier even kijken: YouTube: The IBM XT (HeadStart’s Version)

[ Voor 11% gewijzigd door marklinfan op 21-01-2025 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Headstart's :D

Damn, hoe vaak ik me daar niet aan heb staan vergapen bij de Dixons....trip to memory lane :)

Was die headstart explorer niet een "net niet" PC kloon? Meen dat er wel iets dos achtigs op draaide maar het toch afwijkingen had. Of haal ik dan twee machines door elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
Het is echt MS-DOS 3.31, die vergeleken met MS-DOS 3.30 en ouder wél ondersteuning bood voor oa harddisk partities groter dan 32MB als ik me niet vergis. Beperkende factor van het ding zijn wel de beperkte uitbreidingsmogelijkheden (slechts 1 ISA 8 bit slot) en het 720kb DD diskettestation ipv 1,44Mb HD. Is ook niet makkelijk te plaatsen want de onboard controller ondersteund het ook niet. Hij heft ook afwijkende aansluitingen voor zowel diskettestation als harddisk, maar het is mij gelukt een verloop 34 pins kabel te maken om iig een Gotek USB floppy emulator te kunnen aansluiten. In de loop van dit jaar wil aan de slag met bezien of ik de originele HDD kan repareren en anders in het 8 bits ISA slot een XT-IDE kaart plaatsen om zodoende weer vaste opslag te hebben. Die kaart heb ik al en werkt ook al prima in de Headstart III.

Trip down memory lane idd, daarom heb ik ze ook. Waren eerste PC's thuis en op school waar ik veel op geleerd heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Weet iemand of een MiniScribe 8425 XT zichzelf initialiseert, m.a.w. de actuator met de koppen een paar keer beweegt bij het inschakelen? Alleen de molex zit dan aangesloten.
De disk spint namelijk op, en daarna niets.
Ik kan met de hand de as/vliegwiel bewegen, maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn ...

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 22-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

PD2JK schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:53:
Weet iemand of een MiniScribe 8425 XT zichzelf initialiseert, m.a.w. de actuator met de koppen een paar keer beweegt bij het inschakelen? Alleen de molex zit dan aangesloten.
De disk spint namelijk op, en daarna niets.
Ik kan met de hand de as/vliegwiel bewegen, maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn ...
Mijn Miniscribe 8051 doet dat wel, ik weet alleen niet of die ouder of jonger is dan het model wat jij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De 8051 is een heel ander ding dan de 8425, dus die vergelijking is niet te maken. Maar de 8425XT is een XTA schijf, dus de controller zit deels op de printplaat. Daarmee verwacht ik dat deze schijf deel iets van een initialisatie moet doen. Maar mogelijk is dat afhankelijk van een start signaal uit de xta data controller.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:06:
De 8051 is een heel ander ding dan de 8425, dus die vergelijking is niet te maken.
Wat? begon ook met een 8 in het typenummer! :P
(duikt snel weg achter een stoel)

Spul is ook een beetje dusdanig oud dat ik er niet alles van weet, en kon ook vrij weinig (snel) vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Miniscribe heeft de eerste twee cijfers gebruikt om een serie aan te duiden. De Miniscribe 8051 is een voice coil schijf. Voor zijn tijd een ultra high end schijf. De Miniscribe 8425 heeft een stappenmotor, destijds een standaard oplossing.
Leuk detail is dat de 8425 in veel smaakjes is gemaakt, mfm, xta, ata, scsi... Mogelijk nog wat specifieke dingen. En rll, maar dan heette het ineens 8438, met hogere data dichtheid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ongetwijfeld al eens genoemd maar zo'n Miniscribe was m'n eerste HDD (op hardcard) uit een oude Amstrad PC1512.

Deze zat als upgrade in m'n IBM PS/2 Model 30 (met 8086 CPU) omdat deze geen HDD (meer) had toen ik hem kocht.

De systeembeheerder schreef een aantal PC's af en ik kreeg zo'n hardcard mee, super blij mee natuurlijk. Voorheen liep ik te klooien met 720KB diskettes.

In m'n herinnering kon de hardcard er niet in zonder het frame te verwijderen en lag de HDD gewoon op een stuk foam in m'n computer.

Zoals onderstaand dus (foto geleend):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/08PxdSS.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-01-2025 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Vandaag via Marktplaats vier reepjes FPM sim geheugen (72 pins) van 4MB per stuk (16MB in totaal) op de kop getikt voor 10 euro excl. verzendkosten. 3 modules gaan mijn Compaq Prolinea 4/33s PC in om zo in totaal op 16MB geheugen uit te komen in combinatie met de 4MB onboard geheugen die er al in zit. Dikke prima voor deze PC!

Ondertussen kwam er op marktplaats een Soundblaster 16 AWE32 voorbij met IDE aansluiting (CT3670) die zou volgens internet geen last van de hanging note bug moet hebben... Ik zie nu dat hij gereserveerd heeft staan... Hopelijk bedoelt hij mij daarmee, anders moet ik nog even verder zoeken naar wat mooiers ten aanzien van de SB16 die ik nu heb...

Och ja, geen haast! Al het moois komt met de tijd. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 24-01-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

rcor schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:42:
Vandaag via Marktplaats vier reepjes FPM sim geheugen (72 pins) van 4MB per stuk (16MB in totaal) op de kop getikt voor 10 euro excl. verzendkosten. 3 modules gaan mijn Compaq Prolinea 4/33s PC in om zo in totaal op 16MB geheugen uit te komen in combinatie met de 4MB onboard geheugen die er al in zit. Dikke prima voor deze PC!

Ondertussen kwam er op marktplaats een Soundblaster 16 AWE32 voorbij met IDE aansluiting (CT3670) die zou volgens internet geen last van de hanging note bug moet hebben... Ik zie nu dat hij gereserveerd heeft staan... Hopelijk bedoelt hij mij daarmee, anders moet ik nog even verder zoeken naar wat mooiers ten aanzien van de SB16 die ik nu heb...

Vraag het 'm hier ff, volgens mij is die van @MaNdM? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Update over de MiniScribe, ik heb een paar IC's besteld die de aansturing van de stappenmotor regelen. En ook een desoldeerstation. Dat moest er toch een keer van komen... Ben wel klaar met die tinzuiger.

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 24-01-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:47:
[...]

Vraag het 'm hier ff, volgens mij is die van @MaNdM? :)
Als deze geluidskaart advertentie van hem is:
https://www.marktplaats.n...soundblaster-awe32-ct3670

Dan is het zijn kaart waarop ik gereageerd heb....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:42:

Geen hanging notes, wel nog MIDI slowdowns als HQ digital audio tegelijk gespeeld wordt. De CT3670 is kandidaat voor titel van beste SB16 - het is feitelijk een AWE64, maar dan met reguliere SIMM sloten ipv vage proprietary connector. Wat dat betreft beter dan de AWE64 Gold, waar je een SIMMconn nodig hebt om het even ver uit te breiden.

Hoop voor je dat jij de gelukkige bent :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:35

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ja was is van mij. Maar hij was al verkocht helaas. Ik dacht dat ik de advertentie op gereserveerd had staan, dat doe ik normaal gesproken direct. Maar dit keer was ik het blijkbaar vergeten.

@rcor Helaas heb ik volgens mij niks beschikbaar als alternatief. Zal eens kijken. Er ligt nog een Aztec kaart wat volgens mij ook een leuke is. Maar ik moet even mijn systemen nalopen om te zien of die kaart niet eigenlijk al toegewezen is.

Dat AST 286 moederbord dat op MP stond is nu overigens in mijn bezit. Het is een reservebord voor mijn 286 die een wat speciaal geurtje losliet de laatste keer dat ie aan ging. Een spare part leek me verstandig.

[ Voor 19% gewijzigd door MaNdM op 25-01-2025 14:53 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
MaNdM schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:50:
Ja was is van mij. Maar hij was al verkocht helaas. Ik dacht dat ik de advertentie op gereserveerd had staan, dat doe ik normaal gesproken direct. Maar dit keer was ik het blijkbaar vergeten.

@rcor Helaas heb ik volgens mij niks beschikbaar als alternatief. Zal eens kijken. Er ligt nog een Aztec kaart wat volgens mij ook een leuke is. Maar ik moet even mijn systemen nalopen om te zien of die kaart niet eigenlijk al toegewezen is.

Dat AST 286 moederbord dat op MP stond is nu overigens in mijn bezit. Het is een reservebord voor mijn 286 die een wat speciaal geurtje losliet de laatste keer dat ie aan ging. Een spare part leek me verstandig.
Ik sta altijd open voor alternatieven, zolang de kaart maar een IDE poort heeft en isa aansluiting zodat ik de CD-rom, correctie DVD-brander kan aansluiten om bestanden over te zetten vindt ik het prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Kan iemand mij helpen. Heb zojuist een van mn pentium 2's van zolder gehaald en aangesloten en hij start gewoon op alleen de toetsenbord aansluiting lijkt het niet te doen.. al diverse toetsenborden geprobeerd maar hij heeft er geen zin in. nu moet ik dus eerst de bios opnieuw instellen en op f2 drukken maar dat doet ie dus niet..

Het gaat om een HP Vectra VE met dit moederbord:

https://theretroweb.com/motherboards/s/fic-vb-609-oem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

corné325i schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:12:
Kan iemand mij helpen. Heb zojuist een van mn pentium 2's van zolder gehaald en aangesloten en hij start gewoon op alleen de toetsenbord aansluiting lijkt het niet te doen.. al diverse toetsenborden geprobeerd maar hij heeft er geen zin in. nu moet ik dus eerst de bios opnieuw instellen en op f2 drukken maar dat doet ie dus niet..

In ieder geval een nieuwe CR2032 er in als je dat nog niet gedaan hebt.
Maar dat zal het toetsenbordprobleem niet oplossen.

Misschien de fuse (zekering) kapot?

Ik twijfel of dit zekeringen zijn of condensatoren maar als het zekeringen zijn, zijn ze "zelfherstellend" wss.
En ook die gaan wel eens stuk (zoals in mijn Xiaomi robotstofzuiger).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9zG5DV4.png

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-01-2025 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
BlueTooth76 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:20:
[...]

In ieder geval een nieuwe CR2032 er in als je dat nog niet gedaan hebt.
Maar dat zal het toetsenbordprobleem niet oplossen.

Misschien de fuse (zekering) kapot?

Ik twijfel of dit zekeringen zijn of condensatoren maar als het zekeringen zijn, zijn ze "zelfherstellend" wss.
En ook die gaan wel eens stuk (zoals in mijn Xiaomi robotstofzuiger).

[Afbeelding]
zit idd een nieuwe biosbatterij in maar dit maakt helaas geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

corné325i schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:32:
[...]

zit idd een nieuwe biosbatterij in maar dit maakt helaas geen verschil.
Ook geen USB-toetsenbord bij de hand?
Mss werkt een draadloze ontvanger ook wel, als je niets bedraad hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-01-2025 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

corné325i schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:12:

PS/2 in de juiste aansluiting (ja dat maakt uit)?
ZIt die plug er goed in (notoir voor slechte connecties)
En weet je zeker dat het keyboard zelf nog goed is? En dan met name de plug? Ander keyboard al getest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie dat de troubleshootings die ik zelf zou noemen al genoemd worden. Ik heb er nog een:
Die Pentium2 al eens open gemaakt?
Niet toevallig een lekkende condensator waardoor het niet meer OK is? Mogelijk zelf wat lekkage dichtbij die PS/2 connectoren of de afhandelende logica daarvan? Dat het elektroliet wat heeft aangevreten.
Kan een long shot zijn, maar als het de basics niet zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ultraman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:00:
Ik zie dat de troubleshootings die ik zelf zou noemen al genoemd worden. Ik heb er nog een:
Die Pentium2 al eens open gemaakt?
Niet toevallig een lekkende condensator waardoor het niet meer OK is? Mogelijk zelf wat lekkage dichtbij die PS/2 connectoren of de afhandelende logica daarvan? Dat het elektroliet wat heeft aangevreten.
Kan een long shot zijn, maar als het de basics niet zijn...
Slechte elco's is wel bijna een zekerheidje bij borden uit die periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@BlueTooth76 Ik controleer om de zoveel tijd de condesators in zowel de voeding (wel uitkijken dus) en ook van het moederbord. Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd mazzel (iig optisch, wellicht als je ze zou doormeten dat je verval meet)

Maar als ik kijk naar de vele moederborden die ik in mijn pas 32 jarige leven heb gezien (oa bij mijn vrijwilligerswerk) dan zie je vooral veel gezwollen of gelekte elco's van systemen uit de periode van de condensatorplaag. Ook veel dells en hps van net na de eeuwwisseling.
Pagina: 1 ... 74 ... 88 Laatste