Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Blijven leuke dingetjes,het gemak om een CPU even te wisselen zonder het gesmeer met koelpasta.Waterbeesje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:23:
Mag ik meedoen in de slot1 polonaise?
[Afbeelding]
Wat is eigenlijk de reden dat hier vanaf is gestapt op een geven moment?
Duur, langere lijnen van/naar de CPU en niet zomaar groot: zeer log.DoubleDutch schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:55:
[...]
Blijven leuke dingetjes,het gemak om een CPU even te wisselen zonder het gesmeer met koelpasta.
Een s370 was enkel de CPU zonder duur SECC(2) huis en met een praktischer oppervlak op het moederbord. De lijnen door een slot heen zijn langer, wat bij hogere kloksnelheden de timings ten nadele kan werken.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dit was pure noodzaak omdat het level 2 cache daar op geplaatst is zodat het een hoger snelheid kon hebben dan op het main board. Later kregen ze het voor elkaar de level 2 cache op de chip te integreren en was deze dure oplossing niet meer nodig. De geïntegreerde cache was meestal wel kleiner maar wel sneller.DoubleDutch schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:55:
[...]
Blijven leuke dingetjes,het gemak om een CPU even te wisselen zonder het gesmeer met koelpasta.
Ah ok dat klinkt logisch. ☺️
[ Voor 78% gewijzigd door DoubleDutch op 21-02-2024 19:12 ]
Mijn twee pakjes, eerst uit P4 tijdperk:
:strip_exif()/f/image/x9RloZ7C0nhrnRDeThs0p55J.jpg?f=fotoalbum_large)
Die SBC waar ik het gisteren over had.
Dan het oude spul:
:strip_exif()/f/image/MfuCTYdL5QVbwbb7Hz0LVoT1.jpg?f=fotoalbum_large)
286 RAM kaart, 2MB (indien gevuld) inzetbaar als conventioneel, EMS of XMS geheugen.
:strip_exif()/f/image/Qa7bcmNsyq5raijappzRgbRj.jpg?f=fotoalbum_large)
Paradise PEGA2A EGA kaart met extra hires modussen en Plantronics support.
:strip_exif()/f/image/w3msXWDSi9EeENkI9qtK1kM3.jpg?f=fotoalbum_large)
Seagate ST-02 8b SCSI adapter met bootROM en HD floppy support. Dat laatste maakt dit potentieel interessanter dan dat Future Domain geval dat ik recent met bootROM support uitbreidde.
En dan deze ranzige kaart:
:strip_exif()/f/image/LQdmSFnbacUSVBtoqrftyhKt.jpg?f=fotoalbum_large)
Schoongemaakt:
:strip_exif()/f/image/Cof3gKQJy4SEHpg4nnFOZ3lW.jpg?f=fotoalbum_large)
Eizo MD-B12 TIGA kaart, een jaren '80 programmeerbare GPU.
Heb de EEPROMs van al deze kaarten gedumpt. Ws pas morgenavond tijd om er meer mee te doen.
Oslik blyat! Oslik!
Oslik blyat! Oslik!
Ah top alvast bedankt.☺️dion_b schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:46:
Ik ga vanavond even graven...
Korte context: de eerste pc waar ik mee "speelde" was een 486dx33 in een kleinere behuizing met groene powerbutton. Je ziet als je goed kijkt op de badge iets wat lijkt op "AKE 486" ik heb daar niks op gevonden.
Nu heb ik met google lens geklooid, en dan kom 2 kasten tegen die exactly hetzelfde zijn. (Wel andere hardware)
Nu is mijn vraag, zou je zon kast (desnoods alleen de behuizing) nog kunnen vinden ? Als je via ebay gaat zoeken naar vintages pc (kasten) is dat zoeken naar een speld in een hooiberg. En qua merk? Ik vermoed een merkloze behuizing wat in die tijd eerder regel dan uitzondering was.
En ja, zo speciaal was die kast niet, maar sentimenteel wel. Ik heb die hele pc in ik denk 2007/2008 gerecycled (stom stom, mja in die tijd dacht ik "oo wat moet ik met zon sloom ding, in heb nu een pentium D met 1 gb ram..)
/f/image/tlEFzKVG1sj009R2Sf4jW0RA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XEzBFBzG9q58D3PRv2ESQjg5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tnR2aNW2enyLpUNilGenDFXx.png?f=fotoalbum_large)
Bovenste foto was de echte pc die ik gebruikt heb als kind, de andere 2 fotos zijn dus dezelfde kasten, maar andere inhoud (en niet van mij)
[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 22-02-2024 23:43 ]
https://www.kleinanzeigen...fekt-/2658850704-228-7748
Achterop de monitor staat Intek Computer Systems GMBH en die zijn kennelijk in 1997 kopje onder gegaan.
En die Trinom;
https://aukro.sk/zachoval...jednotkou-5-25-7048539938
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Wij hadden dus een 486 pc, maar ik heb gehoord dat ze tot ver in mid jaren 90 gebruikt werden. Toch vind je er weinig over.
En dat AKE (of is het AK of AXE) vind ik niks over. Ik weet wel dat die pc gekocht is door mijn broer, werkzaam bij gemeente drimmelen (brabant, vlakbij Breda) via het pc prive project. In 1993 was dat.
Ps. die Badges moet je niet blind op staren, dit werd vaak door de lokale pc boer op een kast geplakt, merk pc's in die tijd had je niet zoveel. Nja een paar zoals compaq, hp, ibm etc. Maar dat is deze niet
[ Voor 18% gewijzigd door dennis_rsb op 23-02-2024 00:17 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
En dat blindstaren/zoekcriteria geldt ook voor “486”. In die tijd had iemand ook nog een 386DX40 kunnen bestellen, of later, een vroege Pentium. Ik ben ook ooit eens op zoek gegaan naar een kast en na jaren op Marktplaats kijken kwam ‘ie vanzelf een keer voorbij onder een kopje “oude computer aangeboden”. Het is echt een kwestie van geduld, de kans dat de verkoper het merk van de kast erbij zet is nihil.dennis_rsb schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:15:
Ps. die Badges moet je niet blind op staren, dit werd vaak door de lokale pc boer op een kast geplakt, merk pc's in die tijd had je niet zoveel. Nja een paar zoals compaq, hp, ibm etc. Maar dat is deze niet
Het is wel een geinig kastje. Vind ‘m wel passen bij een degelijke 486
[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 23-02-2024 07:42 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Met een naam/type van de kast denk ik trouwens niet dat je heel ver komt op bv Ebay. Veel andere mensen kennen de kast ook niet bij naam en de meesten zulle zoals hierboven al gezegd, de computer aanbieden als "386", "486", "Pentium" oid. Zeker toen ging een computerkast nog wel een upgraderonde mee (of 2) omdat daarna ATX ineens de norm was. Je zou dus ook prima een K6-2 of zelfs Pentium 2 in deze kast kunnen tegenkomen. Dat nog los van wat allerlei hobbyisten er mee hebbenuitgespookt. Om het zoekgebied nog maar eens troebeler te maken.
Ik herken wel wat je hier wilt doen, dat heb ik zelf gehad met een bepaalde IBM Aptiva. Die zijn op type nog goed te vinden, maar vaak voor absurde prijzen. Een paar jaar geleden heb ik 'm gekocht in een stapel andere spullen, omgerekend voor €20. Het kan dus wel
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik ben het helemaal met jullie eens. Ik weet namelijk van iemand die vroeger pc's in elkaar heeft gezet, dat exact deze kast ook veel is gebruikt voor pentium I's. Hij kon me niet verder helpen overigens.
@Waterbeesje voogons.. Ik had er niet aan gedacht, dat is wel een goed idee eigenlijk! Ik heb laatst daar nog drivers (en van philslab) gedownload voor de amd k6-2 bak en de pentium II bak
Mogelijk in het noorden van Nederland nog te vinden. Deze behuizing komt mij bekend voor en werd volgens mij in relatief grote aantallen (als systeem) verkocht door Adina Computers in Appingedam.dennis_rsb schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:40:
Ik ben al sinds 2018 op zoek naar deze pc (of op zijn minst de case)
Korte context: de eerste pc waar ik mee "speelde" was een 486dx33 in een kleinere behuizing met groene powerbutton. Je ziet als je goed kijkt op de badge iets wat lijkt op "AKE 486" ik heb daar niks op gevonden.
Nu heb ik met google lens geklooid, en dan kom 2 kasten tegen die exactly hetzelfde zijn. (Wel andere hardware)
Nu is mijn vraag, zou je zon kast (desnoods alleen de behuizing) nog kunnen vinden ? Als je via ebay gaat zoeken naar vintages pc (kasten) is dat zoeken naar een speld in een hooiberg. En qua merk? Ik vermoed een merkloze behuizing wat in die tijd eerder regel dan uitzondering was.
En ja, zo speciaal was die kast niet, maar sentimenteel wel. Ik heb die hele pc in ik denk 2007/2008 gerecycled (stom stom, mja in die tijd dacht ik "oo wat moet ik met zon sloom ding, in heb nu een pentium D met 1 gb ram..)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenste foto was de echte pc die ik gebruikt heb als kind, de andere 2 fotos zijn dus dezelfde kasten, maar andere inhoud (en niet van mij)
Er staat een dergelijke pc in Czechië te koop met inhoud (omgerekend grofweg 100 euro):dennis_rsb schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:40:
Ik ben al sinds 2018 op zoek naar deze pc (of op zijn minst de case)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.sbazar.cz/lud...3-32mb-ram-ati-pci-mach64
Hier ook nog een post van iemand uit Nieuw Zeeland die afgelopen jaar in eenzelfde kast onder de naam "Caribits" een retro pc heeft gebouwd:
https://www.bassybeats.co...-3dfx-voodoo-2-sli-build/
Wanneer ik die naam ingeef, kom je (als dat hetzelfde is) gek genoeg uit bij een IT bedrijf in Dronten:
https://www.nederland.cc/...supplies-in-dronten-19941
[ Voor 9% gewijzigd door Moi_in_actie op 23-02-2024 11:20 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dit is idd dezelfde case! Ook via Google Lens gevonden? Ik denk niet dat ik er een via Czechië laat overkomen, maar ik leer ook graag bij hoe je gericht kan zoeken naar dit soort systemen. De complicerende factor is dat de behuizing een no name behuizing is. Maar pluspuntje : Google Lens heeft me deze week al 2 gelijke resultaten opgeleverd!Moi_in_actie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:16:
[...]
Er staat een dergelijke pc in Czechië te koop met inhoud (omgerekend grofweg 100 euro):
https://www.sbazar.cz/lud...3-32mb-ram-ati-pci-mach64
Ja via via met Google Lens en her en der wat Google zoekacties. Iets vanuit Czechië laten komen hoeft, mijn inziens, geen groot issue te zijn. Ik heb destijds (eenzelfde model van) mijn eerste computer (een Siemens Nixdorf PCD-4H 486) gekocht van eveneens een Marktplaats-achtige website uit Hongarije. Die desbetreffende verkoper sprak niet eens Engels hij deed alles via Google Translate over en weer vertalen. Kostte al met al iets meer moeite dan het hier van iemand in Nederland kopen, maar ging verder probleemloos.dennis_rsb schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:21:
[...]
Dit is idd dezelfde case! Ook via Google Lens gevonden? Ik denk niet dat ik er een via Czechië laat overkomen, maar ik leer ook graag bij hoe je gericht kan zoeken naar dit soort systemen. De complicerende factor is dat de behuizing een no no name behuizing is. Maar pluspuntje : Google Lens heeft me deze week al 2 gelijke resultaten opgeleverd!
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Bedankt in ieder geval iedereen voor het meedenken, en ondanks dat die badge niks zegt over die pc, ben ik toch wel benieuwd of dat AKE (of AXE, of KT, of iets anders, het is lastig te lezen) een bedrijf in NL was, of niet. Het (edit: de pc dus) was onderdeel van de pc-prive projecten van de gemeente waar mijn broer werkt.
Zal het ook voor je in de gaten houden,maatje werkt bij de kringloop en krijgt geregeld oude pc's binnen.dennis_rsb schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:48:
@Moi_in_actie Ik sluit ook niet uit dat ik via dergelijke sites iets koop. Maar liever in NL, of hij moet echt helemaal naar mijn zin zijn, dan moet je je kans grijpen natuurlijk. Dus wat ik ga doen, is vaker marktplaats/tweakers V&A in de gaten houden (heb ik niet heel veel gedaan de afgelopen jaren), ebay en googlen. En ook checken bij mijn vrijwilligerswerk of er iets voorbij komt, daar komen vaak oude pc ś maar het zou toevallig zijn dat het exact dezelfde is, en of ie nog niet gesloopt is als ik kom![]()
Bedankt in ieder geval iedereen voor het meedenken, en ondanks dat die badge niks zegt over die pc, ben ik toch wel benieuwd of dat AKE (of AXE, of KT, of iets anders, het is lastig te lezen) een bedrijf in NL was, of niet. Het was onderdeel van de pc-prive projecten van de gemeente waar mijn broer werkt.
Yup, we hadden ladingen van die dingen op schoolAcid Vendetta schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:57:
Mogelijk in het noorden van Nederland nog te vinden. Deze behuizing komt mij bekend voor en werd volgens mij in relatief grote aantallen (als systeem) verkocht door Adina Computers in Appingedam.
Denk dat ik het voor al mijn andere ook ga proberen. ☺️
:strip_exif()/f/image/4ErMbUXAb3LSjmVBz91C1fbG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VnyKwVn1y043cLgLOWkl3sKb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pVH5xVznrce6NkovyKsZFTVI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x4ZKkrBEtIZsHdPKOKNk7UGo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xo7S1W84Jm8Pz58VUhPsjCRY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door DoubleDutch op 23-02-2024 14:49 ]
Lekker creatief bezig geweestDoubleDutch schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:42:
Vandaag op het werk twee display houdertjes gemaakt op de 3D printer voor een IBM 6X86L cpu.
Denk dat ik het voor al mijn andere ook ga proberen. ☺️
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Anyway, na een herstart gaat ie als een speer zoals jullie zien. Pentium II @ 400 mhz, 64 mb ram, 8,5 gb hdd, Ati Rage (pro dacht ik) windows 98 SE. Het is fantatisch, alleen al die geinige geluidjes van de HDD en het diskettestation
Dus ik wordt er bijna euforisch van
Vanavond aan het testen geslagen en niet blij met uitkomsten:
- P4 SBC met i865 chipset is dood, kortsluiting ergens op SBC.
- sowieso problemen met P4 CPUs en/of RAM en/of moederborden. Heb na bovenstaande geprobeerd om dan maar een i848-based About bord te draaien. Werkte ook niet, FF of C1 codes. Dat zou op RAM wijzen, maar na 3 DIMMs vermoed ik moederbord. PSU zou ook kunnen, maar twee geprobeerd incl een recente known-good dus dat is het ws niet.
- Eizo TIGA kaart doet het! Helaas kan mijn monitor zijn hi-res modussen niet aan, ook niet als het CGA if MDA emuleert. Wat wel goed gaat is VGA passthrough via feature connector. Alhoewel, "goed"...
Dit is native via VGA kaart:
:strip_exif()/f/image/K9oUcUFH2P705FdhA1gdOUbA.jpg?f=fotoalbum_large)
Niks mis mee. Dan via de feature connector:
:strip_exif()/f/image/rWyitDB79jKzUOq3dWIf02Df.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 3 VGA kaarten en 2 kabels met exact zelfde resultaat denk ik niet dat het aan die die dingen ligt...
Oslik blyat! Oslik!
Ja, is CRT, maar nee, dit is niet het probleem met de frequenties - dat is slecht op foto te zetten maar waarschijnlijk exact de 'puinhoop' die je beschrijft. Dit is gewoon VGA wat het scherm prima aankan (zie 1e foto) maar dan via passthrough van VGA kaart via VESA feature connector naar TIGA kaart.ErnstvV schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:05:
Ik neem aan dat dit een CRT is? Dan ziet het er wel heel apart uit voor een scherm die de frequenties niet aan kan. Dan had ik niet verwacht dat het om de zoveel regels weer goed is. Als een scherm het niet bij kan houden wordt het meestal één grote puinhoop omdat de straal nog niet terug is als de volgende beeldlijn aangeboden wordt.
Oslik blyat! Oslik!
Staat redelijk wat op vogons over dat ding, dip switches en dram goed? Evt losse Simms?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ben al met contactspray en tandenborstel bij zowel VGA uitgang als RAMDAC socket aan de gang gegaan. En idd dipswitches zijn wel zo relevant, dat is hoe ik tussen VGA passthrough en CGA/MDA emulation en test display schakelde.The Eagle schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:39:
@dion_b heb je troep in de vga connector op de Tiga al uitgesloten?
Staat redelijk wat op vogons over dat ding, dip switches en dram goed? Evt losse Simms?
Maar of het daarmee uitgesloten is, is een tweede. Kaart was echt ranzig vuil toen ik hem kreeg, dus kan zijn dat ik wat gemist heb.
Oslik blyat! Oslik!
Die Overdrives beginnen ondertussen behoorlijk zeldzaam te worden. Mooie vangstDoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:26:
Heb weer twee CPU's aan mijn verzameling mogen toevoegen. ☺️
Tja, wat vind je interessant? Op de sticker staat Core2Quad, dus het zal wel iets tussen de Q6600 en Q9550 zijn uit 2007-2008. Voor mij persoonlijk niet interessant omdat er geen software is waar ik interesse in heb dat daar wel op zou draaien en niet op mijn Ryzen - maar een ander zou daar anders over kunnen denken.DoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:26:
Ik mag weer een PC ophalen maar twijfel of hier wat interessants in kan zitten? 🤔
[Afbeelding]
Oslik blyat! Oslik!
Hier nog steeds aan het wachten op de Winbond 256k SRAM chips. Ze hebben vandaag het Oosten verlaten zag ik. Het DTK bord kan niet zonder L2 cache helaas, er blijft dan keurig in beeld staan:
WAIT...
Toch nog even wachten.
Edit
@DoubleDutch Ah, Q6600. FSB naar 1333 en dan is het nog best een leuke CPU.
[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 27-02-2024 16:59 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Verder eens met dion_b, niet de meest interessante hardware. Wellicht over 10 jaar (met een hip moederbord erbij) zodat iemand een jeugd/retro/nostalgie PC kan bouwen
Als ik het sSpec van die CPU zie moet ik altijd aan de leraar in de film Back to the Future denken

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 27-02-2024 17:13 ]
Kantelpunt kan al volgend jaar komen als MS Windows 10 support stopt. Dat gezegd, er is naar mijn weten nog steeds niets dat wel onder Win10 draait dat niet onder Win11 wil draaien...Thandor schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:12:
[...]
Verder eens met dion_b, niet de meest interessante hardware. Wellicht over 10 jaar (met een hip moederbord erbij) zodat iemand een jeugd/retro/nostalgie PC kan bouwen.
Mijn oudste is 20 en toch echt begonnen met Windows XP - maar goed, die had dan ook voor hun derde een PCDe generatie “mijn eerste computer was een quad-core met vet ouwe Windows Vista” staat straks voor de deur!

Als ik het sSpec van die CPU zie moet ik altijd aan de leraar in de film Back to the Future denken.
Oslik blyat! Oslik!
Sowieso zie ik het zo, voor oude games rond de eeuwwisseling en iets nieuwer zou ik XP gebruiken, Maar voor echt oudere spellen is Windows 98 SE prima (redelijke usb support, vrij stabiel voor een Win9X OS, bevat nog vrij native DOS)
Wat ik zelf altijd prettig vind is als je een systeem hebt waar drivers voor zijn van zowel oude als nieuwere os'en. Ik heb zelf nog 3 moederborden (een am3 bord, en 2 socket 1155 borden) die bijvoorbeeld prima Win10 kunnen draaien, maar ook drivers heeft voor XP. Dus een derde generatie i3/i5/i7 zou in principe dan draaien op XP
Een 3000, mooi speelgoedDoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:14:
Grappig mijn eerste AMD in de verzameling. [Afbeelding]
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Cool, ik heb er gisteren 40 binnengekregen, 41256 chips... geen winbond maar *iets* op 80ns volgens de print. Kan ik mooi en 3MB xms ram bord verder mee vullen (die vraagt 120ns dus zal vast werken)PD2JK schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:27:
Of een Q8200 als je pech hebt. Ben benieuwd.
Hier nog steeds aan het wachten op de Winbond 256k SRAM chips. Ze hebben vandaag het Oosten verlaten zag ik. Het DTK bord kan niet zonder L2 cache helaas, er blijft dan keurig in beeld staan:
WAIT...
Toch nog even wachten.
Er is ook nog 20 stuks 44256 chip onderweg, kan ik kijken of er leven zit in een Trident 8900B kaart die hier ligt te verstoffen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik heb ook een sloot van die dingen nodig voor mijn XMS/EMS kaart. eBay of heb je ergens anders een goede bron?Waterbeesje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:44:
[...]
Cool, ik heb er gisteren 40 binnengekregen, 41256 chips... geen winbond maar *iets* op 80ns volgens de print. Kan ik mooi en 3MB xms ram bord verder mee vullen (die vraagt 120ns dus zal vast werken)
[...]
Oslik blyat! Oslik!
Gewoon bij ome Alidion_b schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:48:
[...]
Ik heb ook een sloot van die dingen nodig voor mijn XMS/EMS kaart. eBay of heb je ergens anders een goede bron?
Zolang ze werken geef ik er niet om of ze remarked zijn
En dat lijken deze te zijn...
[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 27-02-2024 20:07 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hij gaat losDoubleDutch schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:31:
3D Intel modelletje ook voor elkaar,nu nog een AMD.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zijn leuke dingen om neer te zetten!
En ik kan het ook waarderen om er een SY022 in te zetten, mogelijk de meest voorkomende Pentium van allemaal! (Incl remarked P100 en P120 uiteraard)
Is het een idee de modellen ergens online neer te zetten zodat anderen deze ook kunnen printen? Dat zou ik zelf zeker ook doen als ik een printer had
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
De IBM model kun onder de link vinden,die heb ik zelf gebruikt en daar heb ik het een beetje vanaf gekeken en aangepast naar de Intel en straks de AMD.
De eigen modellen komen daar straks ook op te staan. 😉
https://www.thingiverse.com/thing:3019530
Nice, tnx!DoubleDutch schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:26:
@Waterbeesje
De IBM model kun onder de link vinden,die heb ik zelf gebruikt en daar heb ik het een beetje vanaf gekeken en aangepast naar de Intel en straks de AMD.
De eigen modellen komen daar straks ook op te staan. 😉
https://www.thingiverse.com/thing:3019530
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Of is dit de SY015 en de SY033?
Heb de houder (rechts iets aangepast zodat de ® wat beter zichtbaar is. ☺️
:strip_exif()/f/image/1bbdtHzqfNBJsj1PsVoPj4eT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 28-02-2024 12:33 ]
Wikipedia: List of Intel Pentium processorsDoubleDutch schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:18:
Ga even opzoek naar een P100 en P120,hier zijn toch meerdere types van?
Of is dit de SY015 en de SY033?
Tweede tabel, P54C
Leef je uit met welke je wilt vergelijken
Staat er zo netjes bij
(persoonlijk zou ik de effen kant voorop houden)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

SY002 is een P166 in schaapsklerenDoubleDutch schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:52:
Maatje van me heeft twee SX968 modellen,kan er een ruilen voor een SY002 waar ik er toch al 3 van heb.
Die SX968 is een vroege P90, ook grote kans dat het een P100 in schaapskleren is!
(en dat zijn 100% zeker géén remarks; remarks zouden al meteen als 166 of 100 zijn gemaakt)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
:strip_exif()/f/image/E6QJtfnnYaFWrlsDc27iB3z2.jpg?f=fotoalbum_medium)
512kB RAM kaarten. Maar dan zonder RAM. En eentje zonder alle overige IC's.
Er zwerft hier nogal wat PC / XT kloontjes materiaal door de hobbykamer dus wie weet komen ze van pas
Nu nog kijken hoeveel RAM ik er daadwerkelijk op ga zetten...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja dat weet ik,bedoel eigenlijk de twee donkere op foto 1.Thandor schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:22:
De stickers op de achterkant zijn meestal identificatiestickers van de (tussen)partij die de CPU verkocht heeft.
Is er historie waar deze CPU uit komt?
De manier waarop dit geplakt is (met het overlappende hoekje) doet me eerder denken aan een decoratieve decal en niet iets functioneels. Dit zou ik er ook zeker af halen als je de CPU zou gebruiken... het zorgt dat de koeler geen goed contact makt met het keramiek.DoubleDutch schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:15:
De SX968 geruild, iemand enig idee waarom er een horizontale en verticale stickers op de cpu zitten? 🤔
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Waarschijnlijk moet het kaartje gevuld worden per 2 banken tegelijk, met 4164 chipjes.DoubleDutch schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:05:
Ben niet bekend met deze kaarten,maar waar dienen ze voor en maakt het eigenlijk niet uit hoeveel ram je erin prikt het werkt altijd?
Die zijn 64 kbit per stuk, 8+parity per bank dus 64 kbyte per bank, 128kB per 2 banken.
Deze kaartjes dienen om een moederbord met minder dan 640kB ram aan te vullen naar de volle 640kB. Mogelijk zelfs naar méér als alles dat ondersteunt. Veel vroege IBM PC-compatibels hadden namelijk 'slechts' 128 of 256kB RAM en amper mogelijkheid dat uit te breiden.
Gezien het aantal DIPswitches, zou het zelfs zo kunnen zijn dat er EMS mee kan worden aangemaakt, maar ik heb nog helemaal niks aan documentatie kunnen vinden om dat te bevestigen/ontkrachten. Enkel een vage verwijzing op Vogons.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Vroege 5150s (eind '81) gingen zelfs tot maar 64 kB maximaal op het moederbord. Borden van een jaar later (vanaf eind '82) konden 64-256 kB op het moederboard aan (zo'n type staat hier). meer infoWaterbeesje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:39:
Mogelijk zelfs naar méér als alles dat ondersteunt. Veel vroege IBM PC-compatibels hadden namelijk 'slechts' 128 of 256kB RAM en amper mogelijkheid dat uit te breiden.
De 5160 XT kon ook tot 256kB, maar daar is een (officiële) modificatie voor waarmee het moederbord zelf ook tot 640kB kan huisvesten. meer info
[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 29-02-2024 10:30 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Hehe, die kerel heeft mooi spul op z'n zolder gevonden. Jij bent toch voor alle drie de RAM kaarten gegaan? Ik twijfelde maar besloot het toch niet te doenWaterbeesje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:32:
Hier is weer een pakketje binnengekomen
[...]
Het zijn RAM kaarten; exact wat ze kunnen, kan per kaart verschillen. Vaak kunnen ze meerdere dingen, afhankelijk van hoe je de dipswitches instelt.DoubleDutch schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:05:
Ben niet bekend met deze kaarten,maar waar dienen ze voor en maakt het eigenlijk niet uit hoeveel ram je erin prikt het werkt altijd?
Mogelijke toepassingen:
- conventioneel geheugen, om wat op je moederbord zit aan te vullen of te vervangen
- extra upper memory tussen 640k en 1MB, ofwel als RAMdrive bruikbaar of in sommige gevallen (bijv bij MDA video adapter) om meer dan 640k conventioneel geheugen te hebben
- EMS expanded memory, dat via een page frame in blokjes van 64b benaderd kan worden
Bij AT kaarten kan daar nog bij komen:
- XMS extended memory, dat een CPU met meer dan 20b addresseringsruimte (=286 of hoger) in staat stelt om rechtstreeks data op te slaan of te schrijven naar het gebied boven de 1MB.
Ik heb van zelfde verkoper als @Waterbeesje
Mbt zo moeilijk doen over geheugen boven de 640k: welkom in de wondere wereld van beperkingen van de 8086/8088 en van daar bovenop de PC architectuur 640k should be enough for everybody. Vallen boekdelen over te schrijven en die zijn ook geschreven. Pas vanaf 386 icm 32b OSsen is het redelijk rechttoe-rechtaan geworden.
Oslik blyat! Oslik!
Het is leuk speelgoeddion_b schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:14:
[...]
Hehe, die kerel heeft mooi spul op z'n zolder gevonden. Jij bent toch voor alle drie de RAM kaarten gegaan? Ik twijfelde maar besloot het toch niet te doen
Doordat het aantal dipswitches overeenkomt met die van de AST Rampage 8bit heb ik een stiekeme hoop dat deze ook EMS kan doen. Maar dat is nog uit te zoeken, met een kaartje dat nergens te vinden lijkt. Daarvoor heb ik nog een leuk XT kloontje in een schoenendoos zitten (V20, 640kB, SVGA, RLL-schijf), die gaat maar eens zijn werk doen[...]
Het zijn RAM kaarten; exact wat ze kunnen, kan per kaart verschillen. Vaak kunnen ze meerdere dingen, afhankelijk van hoe je de dipswitches instelt.
Mogelijke toepassingen:
- conventioneel geheugen, om wat op je moederbord zit aan te vullen of te vervangen
- extra upper memory tussen 640k en 1MB, ofwel als RAMdrive bruikbaar of in sommige gevallen (bijv bij MDA video adapter) om meer dan 640k conventioneel geheugen te hebben
- EMS expanded memory, dat via een page frame in blokjes van 64b benaderd kan worden
Bij AT kaarten kan daar nog bij komen:
- XMS extended memory, dat een CPU met meer dan 20b addresseringsruimte (=286 of hoger) in staat stelt om rechtstreeks data op te slaan of te schrijven naar het gebied boven de 1MB.
Ik heb van zelfde verkoper als @Waterbeesjeeen AT RAM kaart die conventioneel, EMS of XMS kan doen.
In de praktijk valt die 640kB grens wel mee. Ik ken weinig software die op een 808x goed draait en méér dan 512kB nodig heeft. Laat staan de volle 640kB. De meeste software was daarvoor ontworpen (grofweg t/m veel 386-software). Uiteraard zijn er applicaties als Lotus en Windows die er mee kunnen werken maar wil je dat nu nog op een 808x? Met een masochistische aanleg als proof of concept misschien.Mbt zo moeilijk doen over geheugen boven de 640k: welkom in de wondere wereld van beperkingen van de 8086/8088 en van daar bovenop de PC architectuur 640k should be enough for everybody. Vallen boekdelen over te schrijven en die zijn ook geschreven. Pas vanaf 386 icm 32b OSsen is het redelijk rechttoe-rechtaan geworden.
Mijn mening is dat RAM boven de 640kB puur een gimmick is geworden
Los daarvan is die grens puur een ontwerpfout in de hele architectuur. Men had _nooit_ een grens op 640kB moeten zetten om daarboven ROMs in te laden. Alle ROMs en BIOS-extenties hadden in de eerste 256kB adresruimte moeten zitten en pas daarboven had het 'reguliere' RAM moeten starten om in één ruk door te gaan naar hoeveel een CPU ook kon ondersteunen.
En als ik dan toch kritisch ben: de 808x had "gewoon" enkele megabytes moeten ondersteunen zoals concurrent Motorola met zijn 68000 deed. Die Motorola was trouwens de CPU die de IBM ontwikkelaars graag wilde hebben in de eerste PC 5150. Maar die konden ze niet betalen dus pakten ze de inferieure 8088 van Intel, welke op zijn beurt inferieur was aan het 8086 ontwerp (om de bocht even af te snijden).
Meer azijn: de hele architectuur met een segment en offset om RAM te benaderen is waanzin ook...
En toch omarmen we het kreupele beesje met zijn allen als ons liefste huisdier
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zou idd mooi zijnWaterbeesje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:56:
[...]
Doordat het aantal dipswitches overeenkomt met die van de AST Rampage 8bit heb ik een stiekeme hoop dat deze ook EMS kan doen.
On te gamen. Op een XT.[...]
Mijn mening is dat RAM boven de 640kB puur een gimmick is geworden
Voor productivity was het een ander verhaal, geen toeval dat Lotus (van 1-2-3, de eerste spreadsheet programma die geïntegreerde grafiekjes ondersteunde) aanjager was van EMS.
En ten tijde van de 386 begon zowel de 640k conventioneel (Wing Commander, Ultima Underworld) te wringen als de beestenboel aan manieren om geheugen >1MB aan te spreken (Ultima VII).
Vergeet niet dat de 68000 een nieuwere CPU was waarbij bewust gekozen was om compatibility met de oude 6800 te breken waar de 8086/8088 wel code compatibility met de 8080 te bewaren. Het is dus nieuwe appels met oude peren vergelijken. Geen wonder dat de ingenieurs het liever hadden willen gebruiken.Los daarvan is die grens puur een ontwerpfout in de hele architectuur. Men had _nooit_ een grens op 640kB moeten zetten om daarboven ROMs in te laden. Alle ROMs en BIOS-extenties hadden in de eerste 256kB adresruimte moeten zitten en pas daarboven had het 'reguliere' RAM moeten starten om in één ruk door te gaan naar hoeveel een CPU ook kon ondersteunen.
En als ik dan toch kritisch ben: de 808x had "gewoon" enkele megabytes moeten ondersteunen zoals concurrent Motorola met zijn 68000 deed. Die Motorola was trouwens de CPU die de IBM ontwikkelaars graag wilde hebben in de eerste PC 5150. Maar die konden ze niet betalen dus pakten ze de inferieure 8088 van Intel, welke op zijn beurt inferieur was aan het 8086 ontwerp (om de bocht even af te snijden).
Meer azijn: de hele architectuur met een segment en offset om RAM te benaderen is waanzin ook...
Het is dan ook het kreupele beestje waar we op hebben leren rijdenEn toch omarmen we het kreupele beesje met zijn allen als ons liefste huisdier
Oslik blyat! Oslik!
Rationeel denken buiten beschouwing gelaten.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Tja de centen missen niet maar voor minder heb ik weer wat over voor wat anders. 😋
Alleen al die UMC brengt dat meestal al opDoubleDutch schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:35:
Zag deze op MP langs komen,vraagt €50 voor alle 4,is dit een redelijke prijs?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klok voor klok de snelste 486 cpu. Erg jammer dat ze dit niet hebben doorgezet en een goede DX2 in redelijke aantallen hebben geproduceerd, het zou een echte killer zijn geweest voor Intel, AMD èn Cyrix.
Die anderen zijn redelijk generiek, gewoon 3 smaakjes Cyrix dx2/dx4. Maar zeker de moeite waard. Cyrix DZ2 heeft het voordeel dat die altijd wb L1 cache doen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zeker wel!frapex schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:09:
[...]
Het zijn niet toevallig FET's, die NIKO(S) componentjes?
In ieder geval bedankt voor het nakijken![]()
.
De FET’s die jij hebt:
- P3055LD: https://datasheetspdf.com/pdf/555328/Niko/P3055LD/1
De FET’s die ik heb:
- P0903BDG: https://datasheetspdf.com/pdf/1094349/UNIKC/P0903BDG/1
Ze liggen qua datasheet aardig in elkaars vaarwater. De Drain-Source On-State resistance verschilt echter flink (daarna niet meer verder gekeken). Ik ben niet voldoende onderlegd om te vertellen of dat (veel?) uitmaakt.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
De P3055LD Vgs(th) (Gate Threshold Voltage) min / typical / max van 0.8 /1.2 / 2.5 komt goed overeen met de P0903BDG Vgs(th) min / typical / max van 1 / 1.6 / 3.InjecTioN schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:43:
[...]
Zeker wel!
De FET’s die jij hebt:
- P3055LD: https://datasheetspdf.com/pdf/555328/Niko/P3055LD/1
De FET’s die ik heb:
- P0903BDG: https://datasheetspdf.com/pdf/1094349/UNIKC/P0903BDG/1
Ze liggen qua datasheet aardig in elkaars vaarwater. De Drain-Source On-State resistance verschilt echter flink (daarna niet meer verder gekeken). Ik ben niet voldoende onderlegd om te vertellen of dat (veel?) uitmaakt.
En de P3055LD RDS(on) (Drain-Source On-State Resistance) bij 5V typical / max van 70 / 120 milliohms is inderdaad een stuk hoger dan de P0903BDG typical / max van 12 / 19 milliohms.
Volgens ROHM Semiconductor: What is ON Resistance zorgt een lagere RDS(on) waarde voor minder (vermogens)verlies.
Ik heb echter in de tussentijd ook niet stil gezeten

Omdat de Vgs(th) zoveel hoger is, verwachtte ik dat het moederbord er niet mee om kon gaan. Eigenwijs als ik ben

Daarna natuurlijk de MOSFET voor het echie op het moederbord gesoldeerd. Dus op dit moment heb ik jouw mooie P0903BDG MOSFET niet meer nodig

[ Voor 4% gewijzigd door frapex op 01-03-2024 08:57 . Reden: foutjes gecorrigeerd ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Deze post moest ik even goed bij nadenkenfrapex schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:01:
[...]
De P3055LD Vgs(th) (Gate Threshold Voltage) min / typical / max van 0.8 /1.2 / 2.5 komt goed overeen met de P0903BDG Vgs(th) min / typ / max van 1 / 1.6 / 3.
En de P3055LD Rds(on) (Drain-Source On-State Resistance) bij 5V typical / max van 70 / 120 milliohms is inderdaad een stuk hoger dan de P0903BDG min / typical van - / 12 / 19 milliohms (hoger is beter).
Ik heb echter in de tussentijd ook niet stil gezetenen een HUFA75307D3 (er staat 75307 op de MOSFET) (Vgs(th) min / typical / max van 2 / - / 4 en Rds(on) van typical / max van 75 / 90 milliohms) op een sloopbord gevonden.
Omdat de Vgs(th) zoveel hoger is, verwachtte ik dat het moederbord er niet mee om kon gaan. Eigenwijs als ik ben, MOSFET houtje-touwtje met wat draadjes vastgezet
, en samen met een Riva TNT2 M64 32MB getest. En dat werkt prima
![]()
.
Daarna natuurlijk de MOSFET voor het echie op het moederbord gesoldeerd. Dus op dit moment heb ik jouw mooie P0903BDG MOSFET niet meer nodig![]()
. Ik heb door al het uitzoekwerk wel een hoop kennis van FET's opgedaan, jij vast ook
.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik zie een "handeltje"
Nog mensen die hier ook meedoen aan de DPC Stampede vanaf maandag?
Het is niet zo geschikt voor retro spul maar wel leuk
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Je bent niet de eerste die dat zegt en het is eigenlijk geen slecht idee.BlueTooth76 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:12:
[...]
Ik zie een "handeltje"
Nog mensen die hier ook meedoen aan de DPC Stampede vanaf maandag?
Het is niet zo geschikt voor retro spul maar wel leuk
Dat is de volgende en de UMC Green cpu komt er ook nog aan.

Lekker op dreef zo!DoubleDutch schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Dat is de volgende en de UMC Green cpu komt er ook nog aan.
Het mooie is dat socket 7 en 370 sowieso in dezelfde 'houder' passen dus lekker flexibel
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Thx, ben er wel achter gekomen dat de AMD iets kleiner is,maar ik wil ze er niet vast in lijmen en druk er aan de bovenkant een stukje draad in van dezelfde kleur,klemt ook voldoende.Waterbeesje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:14:
[...]
Lekker op dreef zo!
Het mooie is dat socket 7 en 370 sowieso in dezelfde 'houder' passen dus lekker flexibel
Zo zo ziet de AMD eruit, eigenlijk had die rood moeten zijn (kamp rood),maar die was in bestelling.
:strip_exif()/f/image/G5OASYWXAYHouWlJJsFyefc4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TiKRHaDtoqm81t1PmYjjFPsV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kbxbJfhnYQVmVQGI4PjbHp3f.jpg?f=fotoalbum_large)
Vergeet de andere merken overigens niet; IDT, Cyrix, Rise Technology en NexGen(?)
Oeh, een Athlon...DoubleDutch schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:20:
[...]
Thx, ben er wel achter gekomen dat de AMD iets kleiner is,maar ik wil ze er niet vast in lijmen en druk er aan de bovenkant een stukje draad in van dezelfde kleur,klemt ook voldoende.
Zo zo ziet de AMD eruit, eigenlijk had die rood moeten zijn (kamp rood),maar die was in bestelling.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ooit een gekocht en die deed het meteen niet. Pas 2 moederborden en CPU's later had ik een werkende versie (gelukkig had de winkel hem erop gezet en getest zodat mij niets ten laste kon worden gelegd) . Deze exemplaren waren zeer gevoelig voor de druk van het koelblok. Sindsdien alleen Intel gehad totdat ik mijn huidige AM5 systeem kocht. Mijn huidige 7800X3D bevalt me meer dan uitstekend.
PS: Ik vind het toch wel heel mooie gevonden creaties om hem in 3D te printen. Dankzij moderne tech kun jij nu je retro processor mooi te kijk zetten
Ga er zo veel mogelijk maken,krijg hulp van een collega die wat handiger is met het programma. ☺️NitroX infinity schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:51:
Eigenlijk hoort AMD uit die periode donkergroen te zijn.
Vergeet de andere merken overigens niet; IDT, Cyrix, Rise Technology en NexGen(?)
Donkergroen hebben we hier niet, misschien toch bestellen.
@jimh307 Thx,vind het zelf ook mooi gelukt zo. ☺️
[ Voor 6% gewijzigd door DoubleDutch op 01-03-2024 15:18 ]
:strip_exif()/f/image/Hu8m6ntvhgOyg2EJoechMoGi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FnalXTu77cCmeDUeOTEWCCBm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door DoubleDutch op 01-03-2024 16:05 ]
Na avondje kloten met meest hersendode installer batch file die ik sinds lange tijd gezien heb, is het gelukt:
:strip_exif()/f/image/xhn5ki6bZkgnXCnydKlQVmqv.jpg?f=fotoalbum_large)
1024x768@8bpp TIGAdemo op een Siemens HiGraph II kaart.
TIGA was een jaren '80 programmeerbare GPU die ofwel als add-on kaart met passthrough (zoals Voodoo of trouwens mijn nog steeds niet frisse Eizo MD-B12) danwel - zoals hier gecombineerd met een simpele VGA chip voor booten, in dit geval een WDC90C11.
Is het nuttig? Tov een late, snelle SVGA chip? Nope. Het scheen een draak te zijn om voor te programmeren, het helpt niets voor software dat er niet specifiek voor geschreven is - Doom draait op die WDC, niet op de TIGA - maar als curiositeit is het geweldig. En Win3.1 draait er wel goed op. Ik ben heel benieuwd naar vergelijking tussen dit en mijn VLB SE 928 kaart met 3MB uit zelfde tijd. In DOS wint de VLB altijd, maar Windows... We zullen zien
Maar die batch file...
- het was voor een DE codepage geencodeerd. Zelfs "@echo off" gaf 'Bad command or file name' tot ik het opende en opnieuw opsloeg als gewone platte ASCI
- toen ik het eenmaal kon draaien ook om de haverklap file errors. Wat blijkt: absolute en relatieve paden dwars door elkaar gebruikt

Uiteindelijk gewoon handmatig door de file gelopen en alles uitgevoerd wat er stond. En dat ging wel goed
Tnx @DoubleDutch
Oslik blyat! Oslik!
JazekerDoubleDutch schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:17:
Mooi om te zien dat hij het doet, is dat de Siemens TIGA kaart die ik je toegezonden heb?
Oslik blyat! Oslik!
:strip_exif()/f/image/q0b0MjqueMyu06gXp4Q8M69X.jpg?f=fotoalbum_large)
En een kleine aanpassing met het vaste lipje aan de bovenkant zodat de CPU er niet uit valt.
:strip_exif()/f/image/KJZgRAdezwUJv55y2uYn7Eqi.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @dion_b voor de NexGen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NdwUTV6tAy5LP1U35Ip9av5P.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door DoubleDutch op 04-03-2024 20:21 ]
Het hoeft niet specifiek deze kaart te ondersteunen, TIGA werkt als hardware abstraction laag, dus alles voor TIGA draait in beginsel op iedere TIGA kaart. Maar dat is dus naast WIn 3.0, 3.1 en schijnbaar 95 voorzover ik kan vinden alleen een paar versies AutoCAD en WordPerfect. Maar ik ben nog niet zo lang zoekende, dus wie weet vind ik meer...Thandor schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:03:
Leuke demo @dion_b ! Ben benieuwd naar de Win3.1 performance. Heb je ook andere software gevonden die deze kaart ondersteunt?
Oslik blyat! Oslik!
-Kun je toetsenborden stapelen zonder problemen? (dus draad erom heen rollen, en daarna de toetsenborden op elkaar stapelen)?
-Ik heb nog wat oude monitoren (wel lcd) maar een aantal daarvan zijn breedbeeld en vaak met resoluties als 1366.*768. Hoe gaat dos of win9x daarmee om? 1280x1024 en dan 4:3 gaat in elk geval perfect heb ik gemerkt.
-mogen computerspeakers nu wel of niet vlakbij (lossy) floppys en (losse) harde schijven liggen? Ik las qua relativering dat de magneten in computerspeakers te zwak zijn om floppys of hdds te beschadigen?
Niet optimaal:dennis_rsb schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:21:
Even een paar kleine vraagjes ivm praktische opslag van spullen:
-Kun je toetsenborden stapelen zonder problemen? (dus draad erom heen rollen, en daarna de toetsenborden op elkaar stapelen)?
- draad is geen fan van er omheen gerold te worden. Vooral de spiraaldraden raken zo uitgerekt.
- switches worden niet blij van continu ingedrukt te worden.
Als je geen dozen hebt om ze in te doen kun je de toetsenborden veel beter op hun kant vertikaal bewaren met draad niet er omheen, maar netjes in bundels gerold en met klitteband ofzo bij elkaar gehouden.
Vraag is niet hoe DOS ermee om gaat. DOS kent geen monitoren en doet gewoon z'n 80x25, VGA z'n 320x200/240, 648x400/480 etc. Vraag is hoe een monitor daarmee overweg kan. Dat kan per monitor verschillen. Best-case kun je het instellen, dus kiezen tussen stretched of pillarboxed (die laatste zou overigens mijn voorkeur hebben). Worst-case krijg je het zoomed, dus horizontaal passend met boven- en onderkant buiten beeld.-Ik heb nog wat oude monitoren (wel lcd) maar een aantal daarvan zijn breedbeeld en vaak met resoluties als 1366.*768. Hoe gaat dos of win9x daarmee om? 1280x1024 en dan 4:3 gaat in elk geval perfect heb ik gemerkt.
Harde schijven hebben een behuizing van metaal, wat redelijk beschermt tegen niet al te indrukwekkende magnetische velden. Floppies hebben een behuizing van plastic wat dat minder doet. Goede computerluidsprekers uit vintage tijdperk zijn afgeschermd want CRTs kunnen slecht tegen magnetische velden, maar meer recente speakers zijn dat niet allemaal (want een TFT werkt niet met gevoelige magneten en elektronstralen).-mogen computerspeakers nu wel of niet vlakbij (lossy) floppys en (losse) harde schijven liggen? Ik las qua relativering dat de magneten in computerspeakers te zwak zijn om floppys of hdds te beschadigen?
Maar ik zou sowieso zekere voor onzekere nemen en met name floppies niet in de buurt van ook maar iets dat een risico zou kunnen zijn bewaren. Ze zijn al kwetsbaar zat zonder kat op het spek te binden.
In ander nieuws: heb weer een vage oude geluidskaart aan de praat, de Logitech Soundman Wave die @DoubleDutch hier een tijdje terug postte. Feitelijk een Mediavision Jazz met wavetable onboard.
+ OPL4 MIDI Wavetable dat onder DOS werkt (vooral dat laatste is zeldzaam, meeste doen het alleen in Windows)
- Mediavision Jazz controller, niet al te beste SB(Pro2?) support
- gare hardware volumes - line-out is sowieso te zacht, en MIDI output is veel zachter dan wave - terwijl de speaker output juist de boel overstuurt. Eea is met mixer bij te stellen, maar met name de boel genoeg opschroeven om wave te kunnen horen helpt niet met ruis laag te houden.
- Mediavision Jazz dus ergere MIDI hanging note gedonder dan SB16
Geen goede kaart dus, wel een leuke/interessante en eentje die mijn assortiment aan vage oude GM Wavetable synths uitbreidt
[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-03-2024 00:02 ]
Oslik blyat! Oslik!
Betreft tobo: Die toetsenborden met spiraalvorm heb ik nog niet (vroeger wel) het gaat gewoon om reguliere ps2 en usb toetsenborden die niet te strak gerold zijn. Maar van die switches, daar twijfelde ik vooral om. Goed om te weten dat het niet aan te raden is. Verticaal kan, maar ik kan ze ook gewoon verspreiden in mijn opbergruimte (dus bv op elke doos één toetsenbord)
Betreft monitoren, ah oke. Uitproberen dus. Ik redeneerde heel erg vanuit dos en windows, maar het gaat dus grotendeels om wat zo'n monitor zelf kan. Veel kleinere schermen met lage resolutie heb ik weggedaan , maar bv die widescreens zijn wel perfect voor xp. En aan kleinere schermen met lage resolutie monitoren kan ik wel komen via mijn vrijwilligerswerk als het moet.
Betreft floppies, die zal ik extra uit de buurt van speakers houden. En qua harddisks maakt het minder uit als ik jou zo hoor, maar ik zal het zekere voor het onzekere nemen dan.
Vooral niet strak idd. Geldt voor alle kabels, strak oprollen, knikken en gedoe kan het koper in de kabel niet tegen. Bij het oude spul moet je ook opletten dat het materiaal van de kabel kan reageren met ABS plastic van bijv. een behuizing van iets. Ik heb een externe single speed CDROM drive (uit 1992) waar ooit een kabel omheen gewikkeld heeft gezeten en op sommige plekken zie je een soort van brandsporen waar de kabel ingevreten is. Bij toetsenborden speelt dit probleem volgens mij niet zo maar bij bepaalde hardware wel.dennis_rsb schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 00:35:
@dion_b Thanks!
Betreft tobo: Die toetsenborden met spiraalvorm heb ik nog niet (vroeger wel) het gaat gewoon om reguliere ps2 en usb toetsenborden die niet te strak gerold zijn.
Mijn ervaring is dat dit eigenlijk wel mee valt. Sterker nog: de speakers naast een CRT vind ik eigenlijk wel een handige plek om even een stapel 3,5” diskettes op te leggenBetreft floppies, die zal ik extra uit de buurt van speakers houden. En qua harddisks maakt het minder uit als ik jou zo hoor, maar ik zal het zekere voor het onzekere nemen dan.
[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 05-03-2024 07:38 ]