Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 60 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:57

Thandor

SilverStreak

@DoubleDutch Is die NexGen toevallig de kapotte van dion_b? ;)

Die ThinkPad's zijn wellicht nog leuk voor retro Windows XP machines. Ik heb een HP Compaq 14" uit die tijd met een 4:3 scherm die native 1024x768 pixels heeft. Games zoals Commando's en Nox draaien dan prima op native resolutie.

@dennis_rsb
Zojuist nog even een foto gemaakt van kabels die reageren op plastic. Het gele ingebrande is dus waar de kabels tegen de behuizing aangedrukt waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxpezaeQ-oSWdmBwzPV-EWTw9wI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KrjGU3IdaJGwVPaU9GGc3eDU.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 05-03-2024 16:52 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-07 18:10
@Thandor ind heb een ruil gedaan met hem. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:08
@Thandor is dat hetzelfde soort plastic als van oude pc behuizingen?

@DoubleDutch dat IBM toetsenbord is leuk vind ik :p En thinkpads waren robuuste tanks, misschien zijn er zelfs nog drivers voor windows 98 of 2000. Hoewel XP natuurlijk ook prima is :p Het is net wat je wilt. Of FreeDOS 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Denk dat ik op de T30 XP laat zitten en op de T40 Win98 probeer te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dennis_rsb schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:43:
@Thandor is dat hetzelfde soort plastic als van oude pc behuizingen?
Ja ik denk het wel maar heb het fenomeen daar nog niet gezien. Meestal zitten daar geen kabels omheen gewikkeld ;). De CDROM drive op de foto heeft bij de vorige eigenaar denk ik jaren lang in een doos op zolder gestaan met de kabels er bij in gefrommeld.

Ik heb ooit eens een NES gekocht en de verkoper had netjes de adapter en controllers in losse plastic zakjes gedaan. Denk dat het bij dat soort spul ook geen kwaad kan om het netjes te houden. Zeker in mijn geval waarbij de NES eigenlijk maar een paar dagen of soms weken per jaar daglicht ziet.

Heb nog even gezocht online en vond dit artikel: What could possibly cause a "melting" reaction between vinyl and plastic?
It is hard to be sure what has happened here without checking the details of which polymers are involved which the picture can't make clear. But we can make some intelligent guesses based on commonly used polymers.

First: the cable isn't made from natural rubber. Most likely it is made from plasticised PVC. This is a good and cheap cable material with good insulating properties and doesn't decay like rubber from interacting with atmospheric oxygen. This involves a lot of plasticiser, usually something like a phthalate. The cable might contain 10-40% of plasticiser by weight.

Depending on the exact polymer formulation and the specific plasticiser, the plasticiser can migrate into other materials if they are in contact for long periods of time. When I used to work in a lab, for example, the cheap PVC tuning we used in low pressure gas lines would sometimes accumulate a thick liquid in the lower parts of the tubing loops if used for years: this liquid was plasticiser that had migrated out of the PVC over years of use. This migration is worse when other volatiles are in contact with the polymer.

This may be what is happening in this case. In warm conditions the plasticiser in the PVC might migrate and damage other plastics. It isn't possible to tell from the picture what the breadboards are made from but ABS is most likely in a good quality breadboard, though acrylic, polystyrene or polycarbonate are all possible. All of these polymers can be affected by the migration of plasticiser from PVC as this study shows (though it depends on the specific plasticiser). Good choice of materials for the board and plasticiser can minimise this problem but cheap breadboards and cables are likely to have worse problems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Hm, ik wou vandaag de HP Brio opstarten,maar plots ging de hdd hard ratelen en geeft een rare error (Iets met ega.cpi) autoexec gechecked, staat niks raars in. Opstarten in de veilige modus lukt wel, ik draai nu extended schijfcontrole. Als dat niet werkt maar een schone 98se installatie. Het gekke is, een week terug ofzo heb ik hem werkend afgesloten. Het enige wat ik nu heb veranderd is een usb muis via ps2 verloop gebruiken. Maar ook losgekoppeld doet de pc net zo vreemd. En een fHD monitor gebruikt nu, maar ook als ik de "oude" terug gebruik blijft het.

Achja, het doet je weer beseffen hoe het vroeger zat. Sterker nog, die veilige modus heb ik na XP volgens zelden gebruikt :p

Edit: schijf controle gestopt, duurt vrij lang en vermoed dat t toch niet helpt. Register backup terugzetten helpt ook niet. Snelste route is denk ik clean install. Of morgen toch eens een volledige schijf controle afronden.

Edit 2: ega.cpi zie ik normaal gesproken ook tijdens booten, maar dan maar een luttele seconden. Nu hangt ie op dat stuk.

[ Voor 37% gewijzigd door dennis_rsb op 07-03-2024 00:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Wat voor een harddisk zit er ik? IDE schijven doen zelf aan bad sector mapping. Die hebben een aantal reserve sectoren die ingezet worden als de schijf een bad sector detecteert. Windows krijgt dat niet mee, pas als die reserve op zijn krijg je bad sectors in je OS te zien. Het kan dus zijn dat dat bestand net in een bad sector staat en je disk dat probeert te herstellen. Soms geeft uitlezen met een SMART tool meer info, die kan wel het aantal relocated sectoren uitlezen. Maar goed, dan moet het wel een IDE schijf zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@ErnstvV ik dacht een IBM, maar weet ik niet zeker. Maar goed ik probeer wel wat dingen, maar het lijkt mij persoonlijk sterk dat het de hdd is omdat ie wel vlekkeloos start in safe mode. Ik neig eerder naar driver problemen, of een probleem met geïnstalleerde software.

Sowieso ben ik ook aan het inlezen over industriële cf kaarten, want harde schijven hebben ook niet het eeuwige leven. Tenzij je meerdere ide HDD’s gaat bewaren als reserve :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-07 16:29

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Harde schijven zijn weer een heerlijk spannend onderdeel :P

Bad sectors worden door een harde schijf of OS vaak niet spontaan opgemerkt, dat gebeurt enkel als een lees/schrijfactie plaatsvindt:
- sector kan niet worden uitgelezen: foutmelding. Of het OS blijft hangen of door kan zonder de data, ligt echt aan wat er gebeurt. Soms helpt het om 20x opnieuw te proberen.
- sector kan niet worden beschreven: foutmelding. Geen data weggeschreven, een 'probeer opnieuw' gaat meestal doodleuk dezelfde sector aanroepen. Probeer niet opnieuw, maar ga eerst een volledige schijfcontrole af.
Oudere OSsen (sowieso t/m 9x) gaan niet op eigen houtje sectoren als slecht bestempelen.

Een full format actie gaat rigoureus te werk: alle sectoren leegmaken en bitjes op 0 zetten. Kan er niet worden geschreven, probeer het een paar keer op nieuw. Lukt het nog niet, registreert het als slechte sector. Een sector die alle bitjes al op 0 heeft staan kan hiermee theoretisch worden gemist.

Scandisk of gelijk programma is de middenweg en gaat doelmatiger te werk om dit op te sporen:
- Controle of er data in een sector zit. Zo ja, of deze geregistreerd staat bij een bestand of als vrije data staat aangemerkt. Valt de data er tussenin, wordt deze aangemerkt als nieuw bestand (file0000.fil oid).
- lees sector. OK --> doorgaan; niet goed --> probeer (ik dacht) 10x opnieuw en schrijf de vermoedelijk correcte data naar een nieuwe sector en blokkeer de oude sector. In DOS scandisk krijg je de vraag om een undo-diskette te maken.
- schrijf sector. OK --> doorgaan; niet goed --> schrijf data naar een nieuwe sector en blokkeer de oude.
- Lees opnieuw de data --> deze moet nu OK zijn, anders alsnog de boel blokkeren / verplaatsen.

Terug naar de Brio.
Duidelijk een beschadigd bestand. Of het aan de sector ligt of dat gewoon de data corrupt is om wat voor reden, kan ik zo niet zeggen.
Heb je een Windows BOOT disk? Werkt het booten daarvan probleemloos? Daarop staat sowieso dit bestand.
-->opstarten van bootdisk
--> hernoem in C:\WINDOWS\COMMAND en C:\WINDOWS\COMMAND\EBD het EGA.CPI naar EGA.OLD
--> EGA.CPI van diskette of de aangemaakte ramdrive kopiëren naar C:\WINDOWS\COMMAND en C:\WINDOWS\COMMAND\EBD. Dan staat het bestand in ieder geval op zijn plaats.

Ik verwacht dat Windows dan wel normaal opstart.

Daarna terug naar de schijfcontrole en laat die maar eens lekker een poosje rammelen. Dan weet je zeker dat de boel in orde is en dat slechte sectoren zijn geregistreerd.

Een clean install is sneller, maar daarmee heb je slechte sectoren nog niet opgespoord. Met een langdurige scandisk wel.

Oh en laat de kap open bij zo'n lange scandisk sessie; die schijf kan pittig warm worden en dat vind-ie ook niet per se fijn. Als je hem hebt liggen, kun je er een (PC-)ventilator op richten zelfs ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb gisteren dat bestandje inderdaad al vanuit een virtuele machine overgekopierd naar een diskette (via usb floppy) en dan gekopierd naar de HP Brio. Heeft helaas niks opgelost. Maar als ik veilige modus met stap voor stap deed bleef ie hangen bij ms-mouse, terwijl er geen microsoft muis aanhangt. Dus vandaar dat ik ook zei, dat ega.cpi zegt niet alles.

Wat mijn plan is, in deze volgorde: Uitgebreide schijfcontrole doen>resultaat bekijken. Helpt dat niet dan clean install van win98 SE>daarna met speedfan de SMART uitlezen.

Je kan ook dagen troubleshouten, maar daar heb ik niet veel zin in. Schone installatie is sneller, maar neemt niet weg dat een paar basis dingen uitproberen wel nuttig is. Voordeel trouwens van Windows ME en hoger is systeemherstel (uitgaande dat het een softwareprobleem is dan he)

Edit: yes! Na uitgebreide checkdisk starte ie weer normaal op! Ik wou voor de zekerheid speedfan starten om smart uit te lezen. Maar speedfan werkt niet op 98se zag ik. Iemand een andere geschikte tool (niet fabrikantsgebonden)?

Edit 2: je kan hem natuurlijk uit je systeem halen en tijdelijk in een andere hangen en uitlezen, maar liever niet.
Edit 3 (laatste): Ik heb MHDD gevonden, op diskette gezet. Smart uitgelezen (ik zag het item current pendings niet staan, wel reallocated (was 0) Én een oppervlakte scan (die vrij vlot ging) was perfect. Dus ik ben tevreden :p Mocht het toch een keer misgaan, dan ga ik denk ik meteen voor CF dan ben je van dit gedoe af :P

[ Voor 27% gewijzigd door dennis_rsb op 07-03-2024 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vandaag in de afvalbak op het werk leuk gescoord:
- AMD 10/100Mb NIC
- Aztech 2320-based driehoekige ISA geluidskaart uit een HP Kayak
- Quantum Fireball Plus KX 6.4GB IDE HDD
- Corsair VX550 PSU (iets minder retro, wel erg nuttig)

Zag nog een P3-700 FC-PGA en een P3-500 Slot 1 (Katmai) liggen, maar al genoeg in die categorieen, plus de FC-PGA was in slechte staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b Wat voor afvalbak :P Hebben jullie net als wij een soort eletronica-afvalbak die om de zoveel tijd opgehaald wordt? Wij doen daar bijvoorbeeld lcd schermen in, of speakersresten. Dat soort dingen. Huistelefoons ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:35:
@dion_b Wat voor afvalbak :P Hebben jullie net als wij een soort eletronica-afvalbak die om de zoveel tijd opgehaald wordt? Wij doen daar bijvoorbeeld lcd schermen in, of speakersresten. Dat soort dingen. Huistelefoons ook.
Exact dat. Deze bakken lagen tussen IP-telefoons en kapotte TFT schermen in. Oh, en een helaas veel te grof behandelde 21" CRT.

9 van de 10 keer ligt er niets bijzonders in - al plukken we er vaak zat spullen uit die we in onze labs kunnen gebruiken. Maar eens in de zoveel tijd ligt er echt oude meuk in.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b bij ons staat die bak buiten, dus als het flink geregend heeft dan is het sowieso waardeloos. Maar veel dingen die weg gaan bewaren we in afgesloten containers. Dus printplaten, oude mobiele telefoons etc, krijgen we nog wat centjes voor, via een recyclingbedrijf. Het is een non-profit stichting, maarja ook dan hebben we kosten natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 07-03-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:14:
@Waterbeesje dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb gisteren dat bestandje inderdaad al vanuit een virtuele machine overgekopierd naar een diskette (via usb floppy) en dan gekopierd naar de HP Brio. Heeft helaas niks opgelost. Maar als ik veilige modus met stap voor stap deed bleef ie hangen bij ms-mouse, terwijl er geen microsoft muis aanhangt. Dus vandaar dat ik ook zei, dat ega.cpi zegt niet alles.

Wat mijn plan is, in deze volgorde: Uitgebreide schijfcontrole doen>resultaat bekijken. Helpt dat niet dan clean install van win98 SE>daarna met speedfan de SMART uitlezen.

Je kan ook dagen troubleshouten, maar daar heb ik niet veel zin in. Schone installatie is sneller, maar neemt niet weg dat een paar basis dingen uitproberen wel nuttig is. Voordeel trouwens van Windows ME en hoger is systeemherstel (uitgaande dat het een softwareprobleem is dan he)

Edit: yes! Na uitgebreide checkdisk starte ie weer normaal op! Ik wou voor de zekerheid speedfan starten om smart uit te lezen. Maar speedfan werkt niet op 98se zag ik. Iemand een andere geschikte tool (niet fabrikantsgebonden)?

Edit 2: je kan hem natuurlijk uit je systeem halen en tijdelijk in een andere hangen en uitlezen, maar liever niet.
Edit 3 (laatste): Ik heb MHDD gevonden, op diskette gezet. Smart uitgelezen (ik zag het item current pendings niet staan, wel reallocated (was 0) Én een oppervlakte scan (die vrij vlot ging) was perfect. Dus ik ben tevreden :p Mocht het toch een keer misgaan, dan ga ik denk ik meteen voor CF dan ben je van dit gedoe af :P
Mooi! Weer een harde schijf waar je op aan kunt ;)

In de toekomst zou je ook hiernaar kunnen kijken:
https://www.cpuid.com/sof...itor.html#version-history

Versie 1.17 heeft Win98 support :)

Deze leest van alles uit als er maar een sensor is, dus ook SMART.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje dat progje ken ik wel, ik wist alleen niet dat ie smart had en voor win98 geschikt is :p mocht het nodig zijn zal ik die eens proberen. Maar nu met uitgebreide chkdsk+mhdd heb ik er wel vertrouwen in.

Het is trouwens een quantum bigfoot hdd stond er bij mhdd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:44:
@Waterbeesje dat progje ken ik wel, ik wist alleen niet dat ie smart had en voor win98 geschikt is :p mocht het nodig zijn zal ik die eens proberen. Maar nu met uitgebreide chkdsk+mhdd heb ik er wel vertrouwen in.

Het is trouwens een quantum bigfoot hdd stond er bij mhdd
Bigfoot! :D:D:D
Doet de naam eer aan, dankzij het 5,25" formaat.
Echte winnaars op technologisch gebied, ware hoogstandjes der techniek qua datadichtheid en balans.
Door de grote platen moeten deze extra nauwkeurig gebalanceerd zijn en de leesarmen idem stabiel. De absoluut hoge datadichtheid maakt samen met de grootte een ongekende opslagcapaciteit voor zijn generatie.

Door die afmetingen hebben de schijven een groot nadeel: lange zoektijden. Dus niet vlot. Vooral bruikbaar als dataopslag waar snelheid niet zo belangrijk is.

Vergelijk het met vandaag een nieuwe computer bouwen met 8TB HDD er in: veel opslag, maar niet vlot t.o.v. de 'standaard' SSD als bootdisk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje Het zijn volgens mij zakelijke machines uit die tijd. Er zat zelfs nog een sticker van aankoop in de kast met datum van aankoop 8/11/99, in het frans notabene :P Dus vermoedelijk gekocht in Frankrijk, of in het franstalige gebied in Belgie :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dat betreft waren die Bigfeet vooral slecht gemarket - ze werden neergezet als goedkope allround opties, terwijl ze daar beroerd in waren en ze juist behoorlijk goede linear performance hadden (zolang je maar niet hoefde te seeken).

Eigenlijk de ideale combi - een snelle SCSI drive met meerdere kleine platters voor minimale seektijden en dan een of meerdere grote bigfeet voor opslag van eh... Linux ISOs O-)

Als Quantum die dingen ongeveer als later WD Green in de markt gezet zou hebben, hadden ze er meer geld voor kunnen vragen (en waren gebruikers minder ontevreden)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:20:
Wat dat betreft waren die Bigfeet vooral slecht gemarket - ze werden neergezet als goedkope allround opties, terwijl ze daar beroerd in waren en ze juist behoorlijk goede linear performance hadden (zolang je maar niet hoefde te seeken).

Eigenlijk de ideale combi - een snelle SCSI drive met meerdere kleine platters voor minimale seektijden en dan een of meerdere grote bigfeet voor opslag van eh... Linux ISOs O-)

Als Quantum die dingen ongeveer als later WD Green in de markt gezet zou hebben, hadden ze er meer geld voor kunnen vragen (en waren gebruikers minder ontevreden)
Vergeet ook niet dat de grote dozenschuivers dol waren op de kosten per MB/GB: die lagen door de kolossale platen laag. Dus een lage kost per schijf als je de kleinste pakte. Compaq was er bijvoorbeeld erg goed in die dingen als primaire schijf in een computer te stoppen en marketing met een zéér grote instapschijf op te zetten. Geen hond die toen begreep wat toegangstijd betekent (buiten dan die paar n3rds die zich er in verdiepten). SCSI kende de meeste mensen niet, wederom die enkele n3rds die echt wisten waarover ze het hadden. De consumentencomputer had 'de harde schijf' (enkelvoud).

En dan klagen dat de computer zo traag was. Een Pentium 2 met 32MB RAM en Bigfoot 4GB op Win98 zetten was normaal en betaalbaar, maar tegelijk vragen om gebruik van een swap-file. En daar ging die Bigfoot door zijn knietjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Wij hebben ook een mooie electronica bak wat dagelijks wat in verdwijnt, gelukkig overdekt. ☺️
Verbaast mij hoe vaak er nog steeds spullen uit de jaren 80 en 90 in terrecht komen, blijkbaar had ik dus van de week een mooie IBM model M toetsenbord eruit gevist zonder dat ik wist dat die nog aardig wat geld waard is.
Morgen kan ik nog twee IBM toetsenborden ophalen uit een lab zaal die ik om mocht wisselen voor een wat nieuwere type,daarvan
gaan de twee PCs er binnenkort ook uit en daar mocht ik alvast mijn naam op zetten, dat ze in ieder geval niet weer in de bak verdwijnen.
Snel gekeken was het een IBM PL300 met een pentium 1 en een IBM Netvista met een Pentium 3, kunnen mooi bij de rest van de verzameling. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Misschien aardig om te vertellen. Kijk ik heb dus die twee pc’s via mijn vrijwilligerswerk. Maar ik dacht ik ga ook eens langs wat kringlopers in de buurt om te kijken wat ze hebben en tegen welke kosten. Dus dat heb ik vorige week gedaan.

Kringloop 1: vooral monitoren van 10-15 jaar oid, pc’s en laptop idem dito, verder wat spelcomputers. Ik heb gevraagd bij de inname punt hoe het zit. Het kwam er op neer dat ze veel spullen weer naar een ander bedrijf of stichting geven/verkopen.
Kringloop 2: die recyclen veel, dasr komt in het grote lijnen op neer. En wat er in de winkel stond was niet veel soeps.
Kringloop 3: Heel veel oude monitoren en pcs (nja 10-15 jaar) ik vroeg aan de kassa dame wat ze met echt oude spullen doen. Ze antwoordde lichtelijk geïrriteerd dat ze nog nog een soort extra locatie hebben. Ik vroeg daarna aan iemand anders aan de kassa; die jongen wist wel waar ie over praatte, en was ook eerlijk. Hij zei dat bijvoorbeeld atari’s en andere vintage dingen opgekocht worden door iemand, en dat die persoon ze ook weer restaureert.

Kijk heel eerlijk zeg ik: vrijwel iedereen heeft die pc’s en monitoren uit de jaren 90 al ergens rond 2005-2010 naar de milieustraat gereden. En zon kringloper kan ook niet alles bewaren, de meeste bezoekers zoeken gewoon een recente pc of monitor. Hoewel ik 10-15 jaar ook oud vind voor w10, en vaak tegen absurde prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die bakken met ouwe meauque ben ik stiekem wel jaloers op, maar aan de andere kant zou het heul heul heul erg slecht zijn voor de WAF verhoudingen... :')
Hoewel ik m'n zoon van 5 al warm heb gekregen voor computers (en zodra hij er aan toe is, gaan we samen een Pentium 2 bouwen uit allerlei rondslingerende componenten)

Kringloopwinkels hebben bijna allemaal wel kanalen voor de oudere spulletjes. De echt waardevolle dingen worden opgekocht vóór ze in de etalage staan en als ze geen benul hebben dat het iets van waarde heeft, verdwijnt het zonder pardon naar de smelterijen.
En inderdaad, de computers die ze hebben staan zijn het allemaal net niet: iets dat modern genoeg is, krijgen ze niet binnen (want moet te veel voor betaald worden) en dan blijft de bedenkelijke reeks 15 jaar oude spulletjes over: i7 eerste generatie met 4GB RAM, HDD, geen losse videokaart en een HD beeldscherm op VGA connector of iets dergelijks... voor €100 à €150.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua WAF: om vergeving vragen is altijd makkelijker dan om toestemming ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:22:
Qua WAF: om vergeving vragen is altijd makkelijker dan om toestemming ;)
Bloemetje, oppasoma, uit eten... 'we' (n3rds met partner) kennen de weg allemaal wel 7(8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mensen bij de kringloop weten intussen ook wel wat waarde heeft en wat niet en anders wordt het wel opgezocht denk ik.
Ben blij dat een maatje van me bij een grote kringloop werkt en ik als eerste een telefoontje krijg al er iets van een retro pc of onderdelen ervan binnen komen,anders gaat het naar een tweede persoon (denk bedrijf of opkoper) of het verdwijnt in de container.☺️

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDutch op 07-03-2024 22:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Deze kunnen ook weer bij de verzameling. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIa3Mq4GZFfEOtsHoK5qeAeLveY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ce1l89jk8sd8zRlzq6e0l313.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJNMyJbOQ7VdVTsQaznSoyEIkj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSuPCbMpZ7szZPiM9E4feg61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y2kjLKyXjYaB9P7iUwF9Pxkmvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foIhLQRq0fITavQnkS4crIrH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi speelgoed weer :D
Zijn de bijbehorende muisjes ook beschikbaar?
Dat zou het echt cool maken om je Aptiva / 300 series en NetVista compleet te maken!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Waterbeesje deze heb ik allemaal en dacht nog een paar die niet op de foto zijn gezet. 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkR0uGXXUDRkskyqntlPaWmomYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP47aCRaOVD3pE5c518tAmn1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrGHnLMc7c1ADy3LBdZ0BG8WtjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DERditX6zhRzxANXvnj3fOGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
En dit zijn de toetsenborden die ik opgeslagen heb tot nu toe. ☺️
Wil nog een hele Gateway 2000 zien te krijgen of losse keys.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wouXB_11WTwSwp26Tca0V6yHj5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/webKW8mMtGyu4NWZXuavjT5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJmk-ER_nKeABetOY4FllP4o7dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAmi9K7Nmjc584thcOItyJqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-DxnAY0KzVjMQHd-DB4H_1zzz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWhdNgRRxO7AgHD1FzoVpx6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtxY0Gu9OaK_kwH5LZykyNBeRl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYiIz2vH0dQo84Sc9JvrT6SI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:23:
En dit zijn de toetsenborden die ik opgeslagen heb tot nu toe. ☺️
Wil nog een hele Gateway 2000 zien te krijgen of losse keys.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf om te zien dat bij die Fujitsu plankjes het randje geel is geworden, maar de knopjes nog mooi wit zijn!

En die Compaq is ook een bijzonder ding, met die trackball ingebakken :D

(zoek je nog een computer voor naarst zo'n Fujitsu bordje? :P )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Hahaha bedankt voor je aanbod,maar moet eerst maar eens een begin maken met 2 IBM PCs. 🫣

Ja grappig om te zien met de Fujitsu,denk toch een ander materiaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje @DoubleDutch Volgens mij hebben jullie een pakhuis thuis of niet :P? Hoe dan ook, wat voor mij goed werkt is gewoon de pc's die ik niet wekelijks/maandelijks gebruik even opbergen in soort minizolder (ik noem het inloopkast) en zodra ik iets echt even wil gebruiken stel ik het op. Het is iets meer werk, maar alle computers en randapparatuur permanent opstellen zou van mijn ruime computerkamer een enorme bende maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:28:
@Waterbeesje @DoubleDutch Volgens mij hebben jullie een pakhuis thuis of niet :P? Hoe dan ook, wat voor mij goed werkt is gewoon de pc's die ik niet wekelijks/maandelijks gebruik even opbergen in soort minizolder (ik noem het inloopkast) en zodra ik iets echt even wil gebruiken stel ik het op. Het is iets meer werk, maar alle computers en randapparatuur permanent opstellen zou van mijn ruime computerkamer een enorme bende maken.
Op zolder een deel van 5x3m geclaimed :P
Daarnaast is Ikea Ivar mijn grote vriend ;)

Eigenlijk heb ik helemaal niet zo veel staan...

Opgesteld met monitor/tb/muis op 'werkhoogte':
- 3x IBM PS/2 model 30
- UniTron 286
- Pentium Pro systeem
- Multitech MPF-PC

Opgesteld met monitor/tb/muis bovenop kast:
- Philips P3120
- Tulip PC Compact 2

'Voor de pak" systeemkasten op grondhoogte:
- 3x IBM PS/2 model 60/65/80
- Compaq Deskpro XE
- Compaq Deskpro 5200
- 4x random 486 systeem
- Highscreen Pentium 1
- random 386DX40
- Pentium 3 933

"Voor de pak" systeemkasten 'hoger':
- IBM model 30
- IBM Valuepoint 325
- IBM Valuepoint 466
- IBM Aptiva 2137
- IBM Aptiva 2139
- random 486
- random K6-3
- random K6-3+

Op de grond naast de kast:
- random Pentium 4 HT 3,4GHZ
- random Pentium 4 1.6GHz S423
- nog twee lege kasten waarvan ik me afvraag of ik ze ga houden

Op /onder bureau:
- MS Surface Pro (van de baas, thuiswerkplek)
- 6W thuisserver (Pentium G5400)
- HP Z230SFF workstation

2 kratten mobo's, 1 krat CPU/RAM, 1 krat FDD/ODD, 1 krat kabels, 1 krat voedingen, 2 kratten vanalles, 10 dozen insteekkaarten...

Garagebox waar nog zeker 15 Pentium 2/3/4 systemen staan (vooral HP en Fujitsu)...

...

Misschien is het toch iets méér dan niet zo veel 7(8)7

De WAF is een gedoogconstructie met een beleid: 1 uit = 1 in

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Gaaf om te zien dat bij die Fujitsu plankjes het randje geel is geworden, maar de knopjes nog mooi wit zijn!
Jammer dat die (Fujitsu-)Siemens keycaps zo waardeloos slecht typen...
En die Compaq is ook een bijzonder ding, met die trackball ingebakken :D
Cherry G80-11800. Een van de kwalitatief beste Cherry ontwerpen, met vintage brown switches. Heb er hier ook eentje. Typs (als je aan layout kunt wennen) prima. Trackball is... tja, beetje jammer. Heb eigenlijk nog nooit eentje in keyboard geintegreerd gehad dat fatsoenlijk was (maar ik ben redelijk veeleisend/verwend op dat vlak :P )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Waterbeesje schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:19:
[...]
Oei dat zijn harde dillema's soms dan 😂

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoubleDutch
@dennis_rsb Heb het geluk dat ik het op mijn werk allemaal mag opslaan,droog en verwarmd. ☺️
Als de kinderen het huis uit gaan (wat nog heel lang duurt) komt er een retro kamer en ik ben alvast aan het verzamelen. 🫣

@Waterbeesje niet zoveel. 😮😂
Wel een erg mooie verzameling zo,je hebt niet toevallig een foto hoe het erbij staat?

Heb vandaag de definitieve display stand gemaakt (de AMD K6) voor de CPUs, nu verder met de verschillende groottes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci1DmqiZQYIPy8ChXubc1mBM-g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS0M36tZr5NGqrx8Q55LuxAq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF0sz-FjYXUq4JA7mbG2S0NhJ3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TW7OApdoWSLNoZqjobEsSGKj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXpqrXLZldAbrfNZzA7g4eNS7i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7DiTFTUfTwC5ROMa8ZMhqkY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3Mq2tPHnW9m537FzG3nWNXZEvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaTM6g4nVrD7ZtFiXs0v1ITf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85MMe6KkVNW8feRjAMGaNuXHD-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wsec0WXBNtq8TWPYpXwothVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

- 3x IBM PS/2 model 30
- UniTron 286
- Pentium Pro systeem
- Multitech MPF-PC

- Philips P3120
- Tulip PC Compact 2

- Compaq Deskpro XE
- Compaq Deskpro 5200
- 4x random 486 systeem
- Highscreen Pentium 1
- random 386DX40
- Pentium 3 933

- IBM model 30
- IBM Valuepoint 325
- IBM Valuepoint 466
- IBM Aptiva 2137
- IBM Aptiva 2139
- random 486
- random K6-3
- random K6-3+

Op /onder bureau:
- HP Z230SFF workstation

2 kratten mobo's, 1 krat CPU/RAM, 1 krat FDD/ODD, 1 krat kabels, 1 krat voedingen, 2 kratten vanalles, 10 dozen insteekkaarten...

Garagebox waar nog zeker 15 Pentium 2/3/4 systemen staan (vooral HP en Fujitsu)...

...

Hoe reageert die WAF van jou als je met een Cray 2 of een mainframe thuis komt? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb deze vandaag aan mijn verzameling toegevoegd een Intel 80286 (286). ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jbdYTEsY5zpUCCrHVCIIUjpAeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7QAKKDCRC9AREUUwlxMzZ3q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm-ww_bG_PnCEO9k5HLW7Acvsow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMTsct64ssRofdWc8n4sMlPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:22:
[...]

[...]

Cherry G80-11800. Een van de kwalitatief beste Cherry ontwerpen, met vintage brown switches. Heb er hier ook eentje. Typs (als je aan layout kunt wennen) prima. Trackball is... tja, beetje jammer. Heb eigenlijk nog nooit eentje in keyboard geintegreerd gehad dat fatsoenlijk was (maar ik ben redelijk veeleisend/verwend op dat vlak :P )
Sja, op mn werkplek 'op de zaak' heb ik een heuse Logitech K120 met spectaculair zachte 'rubber dome switches' en knopjes die af fabriek zo lurp zijn dat ze wiebelen als je er een vinger op legt... thuis een IBM F122 'Battleship'. Ik weet wel waarop ik liever rammel :P
dennis_rsb schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Oei dat zijn harde dillema's soms dan 😂
En een regel die in de basis buigzaam is zolang die over de langere termijn blijft gelden :Y)
Plus.... die garagebox komt ze nooit, dus geen probleem :')
The Eagle schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Hoe reageert die WAF van jou als je met een Cray 2 of een mainframe thuis komt? :P
Speculatie: schuimbekken, onverstaanbaar spreken en een combinatie tussen ijlen en razernij.
De grote vraag is daarbij hoe ik het op zolder krijg zonder het dak tijdelijk te verwijderen... En misschien moet ik een verzwaring van de stroomaansluiting aanvragen dan.
DoubleDutch schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:16:
Heb deze vandaag aan mijn verzameling toegevoegd een Intel 80286 (286). ☺️

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zie je ook niet veel :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:18:
[...]

Sja, op mn werkplek 'op de zaak' heb ik een heuse Logitech K120 met spectaculair zachte 'rubber dome switches' en knopjes die af fabriek zo lurp zijn dat ze wiebelen als je er een vinger op legt... thuis een IBM F122 'Battleship'. Ik weet wel waarop ik liever rammel :P
Op het werk gebruik ik wel m'n eigen toetsenbord. Heb mijn Battleship wel eens meegenomen, maar dat en de reguliere Model M waren niet populair bij m'n collega's, dus in plaats daarvan gebruik ik ofwel een Quiet Touch Model M (rubber dome in M behuizing) danwel een Deko Fast Action, dat daadwerkelijk groter is dan een Battleship, maar wel (iets) lichter en een stuk stiller dankzij Cherry MX Blacks.

Thuis wissel ik regelmatig af. Ik typ nu op een 2nd generation Model M, maar heb ook de Battleship en een moderne 88-key TKL Model F bord, en een reeks van Alps-based borden waar iedereen lyrisch over doet, maar ik eigenlijk allemaal vreselijk vind typen (Dell AT101, SGI Granite etc). Ik vind de switches een schurend gevoel hebben. Dat zou liggen aan vuil, maar ik heb het ook met een NOS Focus FK-2001 bord met Alps White die ik laatst op de kop tikte. Enige Alps-achtige waar ik blij mee ben qua gevoel is een Matias Tactile pro FK-302, maar die is naast Mac layout (die ik rustig kan negeren, typ toch blind) dankzij acrylbehuizing veruit meest hinderlijk luidrichtige toetsenbord dat ik ooit heb gehad - en dat zeg ik als fan fan clicky borden :o

* dion_b moet eens zijn IBM Model M2 onder handen nemen - zoals altijd vol dode caps, maar ondanks slechte reputatie denk ik dat het wel eens een erg goede fit bij mijn voorkeuren zou zijn.
The Eagle schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Speculatie: schuimbekken, onverstaanbaar spreken en een combinatie tussen ijlen en razernij.
De grote vraag is daarbij hoe ik het op zolder krijg zonder het dak tijdelijk te verwijderen... En misschien moet ik een verzwaring van de stroomaansluiting aanvragen dan.
Ipv een Cray-2 aankomen met een Cray-1 of Cray X-MP.

Die dingen zijn letterlijk ontworpen als designer zitmeubel:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/CRAY_X-MP_IMG_9135.jpg/1920px-CRAY_X-MP_IMG_9135.jpg

Heb zelf een tijd lang zo eentje in m'n woonkamer gehad:
Afbeeldingslocatie: https://www.computinghistory.org.uk/userdata/images/large/55/53/product-85553.jpg

Aanvankelijk volledig intact, later heb ik de inhoud verkocht en het als reguliere 19" rack gebruikt, waarbij ik een NextStation in het bovenste deel had staan als terminal. Uiteindelijk de lege rack geruild voor een fles goede whisky :9

Partnerlief was er niet rouwig om O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als het een verfmengmachine zou zijn geloof je het ook.

Dat is misschien geen leuke opmerking, excuses.

* PD2JK gaat in een hoekje zitten.

Dat zitmeubel daarentegen. :9

Morgen komen eindelijk die SRAM chips binnen!

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 08-03-2024 22:29 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:22:
[...]

[...]

Cherry is nog steeds een topmerk onder de toetsenborden. Zelf heb ik voor thuis ook een Cherry mechanisch toetsenbord die 800 gram weegt, dus niet zo'n iel wiebelend plastic dingetje. Gewoon met vast snoer op USB.

Op mijn werk werken wij met Apple met bijbehorend magisch toetsenbord wat harstikke dome switches zijn. De muis heb ik wel vervangen want die magic muizen zijn een ramp eerste klas. Niet fijn in de hand, scrolt uit het niets door ingebouwde trackpad. Nogal destructief voor je productiviteit.

Thuis heb ik verder een Logitec Pro muis en dit is de beste muis die ik ooit in mijn leven heb gehad, een paar jaar oud, maar werkt perfect. Vooral als ik voor het slapen ga even in de kleren kruip van een gamert ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mocht iemand nog leuke vintage CPUs hebben liggen waar je vanaf wilt voor een leuke prijs dan houdt ik mij aanbevolen. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Cherry is nog steeds een topmerk onder de toetsenborden. Zelf heb ik voor thuis ook een Cherry mechanisch toetsenbord die 800 gram weegt, dus niet zo'n iel wiebelend plastic dingetje. Gewoon met vast snoer op USB.
Daar ben ik het weer niet mee eens. De kwaliteitsval tussen de G80-1xxx(x) series en de G80-3xxx(x) series was frappant, waarbij juist dingen als metalen backplate opgeofferd zijn. Dat is wat deze G80-11800 echt goed maakt en een random G80-3000 stukken minder. De switches zijn evenmin spectaculair - de brown is nauweliks tactile, de blue heeft een iel hoog pingende klik en je voelt er ook weinig van. Vroeger werden ze als inferieure keuze naast pakweg Alps, Hi-Tek en IBM gezien, ondertussen zijn ze ook links en rechts voorbijgestreefd door bedrijven als Kailh en Outemu. Enige reden dat ze grote naam hebben, is dat ze zowat als enige van de klassieke fabrikanten overgebleven zijn, maar zoals voor oorlog geldt: it's not about who's right but who's left.
Op mijn werk werken wij met Apple met bijbehorend magisch toetsenbord wat harstikke dome switches zijn. De muis heb ik wel vervangen want die magic muizen zijn een ramp eerste klas. Niet fijn in de hand, scrolt uit het niets door ingebouwde trackpad. Nogal destructief voor je productiviteit.
Apple is ergens de kluts helemaal kwijt geraakt. Tot medio jaren '90 stonden ze bekend om zo'n beetje de beste toetsenborden in de business. Toen zin ze net als de rest van de industry meegegaan in het afglijden naar rubber dome (wat een gat in de markt voor Matias achterliet), maar ergens jaar of 5 geleden heeft iemand op de ontwerpafdeling (die waarschijnlijk erg weinig daadwerkelijk typt) besloten om alles zowat geheel plat te maken, in het geval van de MacBooks geheel glad (als in: enige vergelijkingsmateriaal is mijn oude ZX81 :X ). Sommige dingen doen Apple uitstekend, maar ergonomische, functionele toetsenborden maken hoort daar echt niet meer toe.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 09-03-2024 09:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:54:
Mocht iemand nog leuke vintage CPUs hebben liggen waar je vanaf wilt voor een leuke prijs dan houdt ik mij aanbevolen. ☺️
Ik heb nog wel iets leuks liggen.

Een klassieker onder de klassiekers: de beroemde en beruchte NEC V20

Nieuw merk, maar ook geheel nieuwe vorm. Je mag de hele vorm van de houder op de schop gooien :')

Eventueel ook nog een naakte Celeron slot 1 en iets in socket 775 als dat niet te nieuw is. En een socket A duron 800.

En een kapotte Am386DXL33 (mist 5 pootjes) die nog op een vervuild en vergaan moederbord vast zit. De pootjes zitten nog in de socket dus als je je soldeer skills wilt beproeven...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb een tweetal mooie meevallers vanmiddag. Ik ging een SparcStation 20-kloon ophalen omdat mijn SS20 uit elkaar aan het vallen is (Sun's flitsende plastic behuizingen verkruimelen letterlijk na 25 jaar. Deze kloon is van iets minder flitsend metaal, wat onder deze omstandigheden grote pre is).

Eerste meevaller: ik heb er originele Solaris 2.6 install media bij gekregen, die ik voor projectje nodig had en niet in staat was geweest succesvol te branden (bootable Solaris CDs branden vergt aparte zwarte magie ofzo).

Tweede meevaller: eergisteravond nog geïrriteerd geconstateerd dat ik door mijn 50p SCSI HDDs heen was en nieuwe moest zoeken. Wel, ze hebben me gevonden. Bij de computer kreeg ik vier extreme behuizingen waar schijnbaar een RAID5-array in zit. Nog geen idee hoeveel schijven exact, maar heb iig een ST15230N (5GB, 50p SCSI-2) kunnen vinden in ene behuizing die zonder gereedschap (dom dat ik die niet mee had |:( ) had kunnen openen, maar rest lijkt ook 50p Centronics connectoren te gebruiken, dus grote kans dat voorraad 50p weer goed op peil is en ik misschien zelfs kieskeurig kan zijn over dingen als geluidsproductie.

Voor dit apparaat ga ik het iig niet nodig hebben, intern zit een SCA connector voor W-SCSI en daar kan mooi een Seagate Cheetah 9.1GB in :7

Enfin pics volgen vanavond, als ik tenminste nog mijn armen kan gebruiken. Heb dit met OV opgehaald en al dat SCSI spul met metalen behuizingen is ZWAAR :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het heet niet voor niks HARDware @dion_b :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 14:56
[...]

...

Dit vraagt om foto's!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 22:51

Brothar

meester

Ik zal 's kijken.
Maar ik denk dat 't het algemene spul is.

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49

Khaine

Python liefhebber

Definieer vintage? Ik heb als het goed is nog een Pentium 3 liggen die je voor verzendkosten over mag nemen.

Of bedoel je meer 486 en ouder?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als ik morgen tijd vind komt dat goed :p

In de tussentijd zit ook te verzinnen wat er mis is met mn PC hips m530 moederbord... Goede cr2032 (3,29v), geen corrosie op de batterijhouder maar bios instellingen bewaren is roulette.

[ Voor 34% gewijzigd door Waterbeesje op 09-03-2024 19:41 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Ik heb nog wel iets leuks liggen.

Een klassieker onder de klassiekers: de beroemde en beruchte NEC V20

Nieuw merk, maar ook geheel nieuwe vorm. Je mag de hele vorm van de houder op de schop gooien :')

Eventueel ook nog een naakte Celeron slot 1 en iets in socket 775 als dat niet te nieuw is. En een socket A duron 800.

En een kapotte Am386DXL33 (mist 5 pootjes) die nog op een vervuild en vergaan moederbord vast zit. De pootjes zitten nog in de socket dus als je je soldeer skills wilt beproeven...
De NEC V20 is wel een model waar ik nog wel zeker een keer een display voor wil gaan maken, zat al naar een 8088 te kijken.

De Am386DXL33 klink interessant, dat hij 5 pootjes mist maakt mij niet zoveel uit,komt toch in een display te staan. :P

De Celeron slot 1 had ik dacht ik al liggen en de 775 is ind te nieuw . 🫣

@Brothar Alvast bedankt.

@Khaine dat valt zeker onder nog net vintage voor mij. 🫣

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDutch op 09-03-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Laat maar weten @DoubleDutch :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Stuur je morgen even een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 20:59
dion_b schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:57:
Ik heb een tweetal mooie meevallers vanmiddag. Ik ging een SparcStation 20-kloon ophalen omdat mijn SS20 uit elkaar aan het vallen is (Sun's flitsende plastic behuizingen verkruimelen letterlijk na 25 jaar. Deze kloon is van iets minder flitsend metaal, wat onder deze omstandigheden grote pre is).

Eerste meevaller: ik heb er originele Solaris 2.6 install media bij gekregen, die ik voor projectje nodig had en niet in staat was geweest succesvol te branden (bootable Solaris CDs branden vergt aparte zwarte magie ofzo).

Tweede meevaller: eergisteravond nog geïrriteerd geconstateerd dat ik door mijn 50p SCSI HDDs heen was en nieuwe moest zoeken. Wel, ze hebben me gevonden. Bij de computer kreeg ik vier extreme behuizingen waar schijnbaar een RAID5-array in zit. Nog geen idee hoeveel schijven exact, maar heb iig een ST15230N (5GB, 50p SCSI-2) kunnen vinden in ene behuizing die zonder gereedschap (dom dat ik die niet mee had |:( ) had kunnen openen, maar rest lijkt ook 50p Centronics connectoren te gebruiken, dus grote kans dat voorraad 50p weer goed op peil is en ik misschien zelfs kieskeurig kan zijn over dingen als geluidsproductie.

Voor dit apparaat ga ik het iig niet nodig hebben, intern zit een SCA connector voor W-SCSI en daar kan mooi een Seagate Cheetah 9.1GB in :7

Enfin pics volgen vanavond, als ik tenminste nog mijn armen kan gebruiken. Heb dit met OV opgehaald en al dat SCSI spul met metalen behuizingen is ZWAAR :o
Leuk dat te horen! Zelf heb ik m'n SPARCStations al een tijd niet aangehad.
Bij mijn SS20 heb ik er voor gekozen om geen hard disks intern te plaatsen maar ze juist in een externe behuizing (Sun monopack 611) te stoppen. Een compacte pizzadoos als de SS20 heeft relatief weinig airflow, en met maxed out RAM, 2x HyperSPARCs en wat mbus kaarten is er al meer dan genoeg interne warmteontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DieAnder schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Leuk dat te horen! Zelf heb ik m'n SPARCStations al een tijd niet aangehad.
Bij mijn SS20 heb ik er voor gekozen om geen hard disks intern te plaatsen maar ze juist in een externe behuizing (Sun monopack 611) te stoppen. Een compacte pizzadoos als de SS20 heeft relatief weinig airflow, en met maxed out RAM, 2x HyperSPARCs en wat mbus kaarten is er al meer dan genoeg interne warmteontwikkeling.
Warmte is wel een ding met die apparaten ja. Ik herinner me een hele Wiki over welke CPU combo's wel of niet aan te raden waren op dat vlak en bij welke je ook op de HDDs moest letten.

Ben nu bezig eea uit elkaar te schroeven en een ding is duidelijk: je leest overal: "COMPStation 20: This is a SparcStation 20 clone." Dat blijkt maar ten dele waar te zijn :o

- slechts 1MBus slot ipv 2, in plaats van MBus is er een - voor mij onbekende - slot met relatief lage pincount op onderste positie.
- 50p narrow SCSI ipv 68p W-SCSI in de SS20

Er zit iig wel een mooie SM71 CPU in, 8x 64MB 200p SIMMs (geen V-SIMMs), een TGX framebuffer en een 10Mb Ethernet + Fast SCSI-2 kaart in, samen met een Fujitsu 1.1GB en IBM 4.3GB 50p drive.

In de externe behuizingen zat nog een 4.3GB IBM (mooie nieuwe drive uit 1997), twee Seagate ST15230N drives (lomp groot half height 3.5") en een kleine Seagate ST31230N. Oh, en een Plextor 4PlexPlus 4x CDRom speler (met caddy).

Tenslotte een door vorige eigenaar zelfgemaakte 230V->115V transformer, want drie van de vier externe behuizingen zijn 115V gevallen :P

Nu wel een dilemma - ga ik dit systeem houden in staat waar het in zit, of ga ik proberen mijn SS20 ingewanden over te zetten in dit systeem - daar heb ik een SM61 (die bij SS20 prima kan samenwerken met SM71), 320MB RAM, ook een TGX maar daarnaast wel een 100Mb + Wide-SCSI Ethernetkaart.

Ik neig ernaar om te kijken of het Sun Moederbord fysiek past in de Tatung behuizign en max van alles (512MB RAM, 100Mb Ethernet, SM61+SM71 CPUs) daarin wil werken...

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 11-03-2024 00:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

- 3x IBM PS/2 model 30
- UniTron 286
- Pentium Pro systeem
- Multitech MPF-PC

- Philips P3120
- Tulip PC Compact 2

- Compaq Deskpro XE
- Compaq Deskpro 5200
- 4x random 486 systeem
- Highscreen Pentium 1
- random 386DX40
- Pentium 3 933

- IBM model 30
- IBM Valuepoint 325
- IBM Valuepoint 466
- IBM Aptiva 2137
- IBM Aptiva 2139
- random 486
- random K6-3
- random K6-3+

Op /onder bureau:
- HP Z230SFF workstation

...

Bij deze :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obBfstXCwFWsaSOZnV_CLrd5KgA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsL27TMgKAtf7iIk4feOyCiy.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qugocZvoW2aAGldLDOmTXFvl9_I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSAMkblsIAqKGCotHghNaez0.jpg?f=fotoalbum_medium

(En nee @JvanV die Compact 2 blijft hier :Y )

[ Voor 43% gewijzigd door Waterbeesje op 10-03-2024 12:34 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:31:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is @WHiZZi zo ook ooit begonnen. En we weten allemaal waar dat eindigde. Weet je WAF dat al? :P

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 10-03-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Volgens mij is @WHiZZi zo ook ooit begonnen. En we weten allemaal waar dat eindigde. Weet je WAF dat al? :P
Sssssst...

O-)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Waterbeesje mooi zo'n eigen plekje. ☺️
I

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helemaal rechtsonder staat een highway systeem?! Die zijn gemaakt door Vobis en erg gewild.

En opslagkast in extra sterke uitvoering. Rommelig, maar wel gezellig. Jij kan nog wel even vooruit dacht ik zo _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:21:
[...]

Helemaal rechtsonder staat een highway systeem?! Die zijn gemaakt door Vobis en erg gewild.
Rechtsonder is inderdaad een Highscreen kast :) ATX midi tower.
Helaas verre van origineel. Ik weet niet eens wat er origineel in hoort.
Nu zit er een P3B-f in met pentium 3 933@980 en GeForce 4200.

Als je goed kijkt staat op dezelfde foto nog een Highscreen, maar dan een mini tower. Die is wel in originele configuratie met FIC PA-2005 moederbord, pentium 150@166 en S3 Trio videokaart. En als bonus een voodoo 1 kaartje, om ook op 3D gebied nog iets te kunnen. :D
En opslagkast in extra sterke uitvoering. Rommelig, maar wel gezellig. Jij kan nog wel even vooruit dacht ik zo _/-\o_
Eigenlijk heb ik te weinig ruimte, maar dan kom ik langzaamaan in het gebied te zitten waar @The Eagle het over had en kan ik een museum openen. Ik vrees dat de WAF achter blijft :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Jullie met je WAF😂Kijk maar uit dat ze dit topic niet ontdekken, dat loopt niet goed af voor jullie dan denk ik haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Rechtsonder is inderdaad een Highscreen kast :) ATX midi tower.
Helaas verre van origineel. Ik weet niet eens wat er origineel in hoort.
Nu zit er een P3B-f in met pentium 3 933@980 en GeForce 4200.

Als je goed kijkt staat op dezelfde foto nog een Highscreen, maar dan een mini tower. Die is wel in originele configuratie met FIC PA-2005 moederbord, pentium 150@166 en S3 Trio videokaart. En als bonus een voodoo 1 kaartje, om ook op 3D gebied nog iets te kunnen. :D

[...]

Eigenlijk heb ik te weinig ruimte, maar dan kom ik langzaamaan in het gebied te zitten waar @The Eagle het over had en kan ik een museum openen. Ik vrees dat de WAF achter blijft :')
Die Ti4200 heb ik ook een tijdje gehad. Met een beetje puzzelen en instellingen veranderen liep die kaart best lekker op 1024*768. Het is al even geleden, maar ik wist nog de dag dat ik die kaart kocht. Dat was lekker gamen.

Nu? 7800x3d, rtx4080 op 1080p; dit is ziek en geeft wreed veel framerates

Waar ik in de 80486 tijd nog blij was met 6-9 fps in een bossfight in Duke Nukem 3D zit ik nu te azen op een watervloeiende framerate op een 360Hz monitor.

Na alle opgroei van 320*240 naar 1920*1080 heb ik genoeg hakkelende frames gezien en nu mag ik van mezelf flink genieten van een zeer hoge framerates op ultra settings.

Dus je leest het goed; al ben ik bijna 50, gamen blijft een leuk tijdverdrijf _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldQtrAH6FPDY7n4WhLl3FHTPB2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoIFrs4bwSNjYbP2N1l6zEyB.jpg?f=fotoalbum_large

Niet super retro, maar deze pc heb ik in oktober 2023 van een vriend van van mij gekregen. En die pc is vrijwel identiek als de Medion die ik eind 2003 voor mijn 11de verjaardag kreeg van mijn pa en ma. Eindelijk een krachtpatser had ik. (En ja upgrade mogelijkheden zijn beperkt, plastic case is niet super sterk etc, maar daar was ik in 2003 niet mee bezig)

Deze pc is nog vrijwel origineel, ik heb alleen de voeding vervangen voor een andere FSP met sata aansluiten voor de hdd. En ook voor de drives, want die ide drives zaten bijna tegen de voeding qua lengte

Edit: ik heb hem toen helemaal uit elkaar en schoongemaakt, koelpasta vervangen. en ja hoor het frontje aan de voorkant brak een stukje plastic af. Heb het nog redelijk gefixt met lijm. Maar sowieso dat dunne plastic wat je ook bij laptops vaak ziet, dat breekt af bij t minste of geringste 😂

Ik was bij hem in oktober ik zei heb je nog wat pc spul waar je niks mee doet. Hij kwam met deze :p Ik vroeg heb je die windows 98 pc met crt nog? Die had ie weggedaan een paar jaar geleden. Dus ik ben iets te laat op gang gekomen qua nostalgische dingen. Het startschot is begonnen in 2018 met de speurtocht naar die 486 pc /pc case 😂

[ Voor 10% gewijzigd door dennis_rsb op 10-03-2024 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:30:
Jullie met je WAF😂Kijk maar uit dat ze dit topic niet ontdekken, dat loopt niet goed af voor jullie dan denk ik haha
Dare to live on the edge 8)7

Zolang de WAF positief blijft geen probleem, ze wist voor er trouwden dat ik een hobby heb.
En ik kook wanneer ik op tijd thuis ben
En ik ben de beste vader voor de kinderen
En ik heb de liefste vrouw die ik me kan wensen O+
(en nee ze leest niet mee)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Die Ti4200 heb ik ook een tijdje gehad. Met een beetje puzzelen en instellingen veranderen liep die kaart best lekker op 1024*768. Het is al even geleden, maar ik wist nog de dag dat ik die kaart kocht. Dat was lekker gamen.

Nu? 7800x3d, rtx4080 op 1080p; dit is ziek en geeft wreed veel framerates

Waar ik in de 80486 tijd nog blij was met 6-9 fps in een bossfight in Duke Nukem 3D zit ik nu te azen op een watervloeiende framerate op een 360Hz monitor.

Na alle opgroei van 320*240 naar 1920*1080 heb ik genoeg hakkelende frames gezien en nu mag ik van mezelf flink genieten van een zeer hoge framerates op ultra settings.

Dus je leest het goed; al ben ik bijna 50, gamen blijft een leuk tijdverdrijf _/-\o_
Die Ti4200 heeft nogal wat OC rek op een 440BX systeem, vooral wanneer de AGP bus op 89MHz loopt (FSB 140MHz met een 2/3 divider) *O*
Effectief heb je dan een AGP3x draaien qua doorvoer

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hehe, de mijne is op de hoogte van het bestaan ervan. Ze is wel wat gewend, beetje meewarig hoofdschudden is ergste dat ervan komt :z

Hier ondertussen gedeeltelijke duidelijkheid gekregen over mijn Tatung COMPstation 20S (de SparcStation 20 kloon): die "S" staat voor server en schijnt reden te zijn dat de config afwijkt van de reguliere COMPstation 20, die op zijn beurt een 1:1 SparcStation 20 kloon zou zijn. Dat gezegd, ik kan nergens documentatie vinden om eea te verklaren. Waarom een server bijvoorbeeld slechts de helft van de CPUs nodig zou hebben van een workstation (uit een periode waarin multithreaded applicaties toekomstmuziekwaren), is mij een raadsel, evenals wat die rare slot ipv een tweede MBus slot zou moeten doen.

Voorlopig ga ik alles in de bestaande SS20 bouwen aangezien ik geen eenvoudige manier zie om een W-SCSI drive in de COMPstation 20S te krijgen en ik bovendien CDRom nodig heb, wat niet in die behuizing past.

Mooie is dat de CPUs inderdaad naast elkaar zouden moeten kunnen draaien, een SuperSparc SM61 (60MHz) en een SuperSparc II SM71 (75MHz). Of dat lukt heeft vooral met de cache controller revisie te maken, en beide specifieke revisies van de CPUs hebben dezelfde major revision (3.x in dit geval) van de controller. Dat met 512MB RAM en snelle, stille 9.1GB HDD zou goede basis moeten zijn. Als ik dan ook een Am5x86-133 als derde CPU aan de praat krijg onder Solaris 2.6 wordt het echt leuk (en ga ik er Doom2 op draaien :P )
Edit:
Toppunt van bodges - condensator op een EPROM op een Ethernet controller chip, met wirwar aan draadjes 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exoi3DRCm3luUGoAllzIkTDcCh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxaygYFYbjDjk7jiLPo01vL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 11-03-2024 00:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18
dennis_rsb schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:04:
[Afbeelding]

Niet super retro, maar deze pc heb ik in oktober 2023 van een vriend van van mij gekregen. En die pc is vrijwel identiek als de Medion die ik eind 2003 voor mijn 11de verjaardag kreeg van mijn pa en ma. Eindelijk een krachtpatser had ik. (En ja upgrade mogelijkheden zijn beperkt, plastic case is niet super sterk etc, maar daar was ik in 2003 niet mee bezig)
Ah, het broertje van deze 2 :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkMmZtjLiA3mF7ClyyVW3lSqvxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ovhgpmo2vbxloBcyGywHi27c.jpg?f=user_large

Recentelijk deze twee weer in elkaar gezet, waren beiden oude pc's van mij. De oudste (linker) is niet de originele kast (die is ooit naar t milieupark gegaan), maar is wel een identieke kast. De hardware erin is wel alles wat van mijn oude pc was, destijds in 2001; een Pentium 4 1.8Ghz met een GeForce 3 Ti200. Dat was voor mij destijds wel een flinke upgrade van mijn Pentium 1 100Mhz. Een paar jaar later werd deze vervangen door de rechter pc, een 3.2Ghz Pentium 4 met HT en een GeForce 6600 (een van de eerste PCIe grafische kaarten toen).

Daarmee heb ik eindelijk weer al mijn oude pc's compleet, tot aan een bepaald jaartal dan; een Siemens PCD-4H 486 (mijn eerste pc toen ik 4 jaar was), de daarop volgende Pentium 1 100Mhz (2e hands van mijn oom), deze 2 Medion's en een Athlon64 4000+/X2 4800+ build. Van daarna heb ik het meeste nog, maar soms in iets andere configuraties.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie Die linkse pc heeft mijn broer gebruikt, gekocht in volgens mij idd 2001. Heeft ie gebruikt tot 2008, toen was die pc echt op qua snelheid enzovoort. :p En mijn neef had ook die kast, maar dan met een pentium III. Medion (en wel meer fabrikanten) gebruiken dezelfde behuizingen voor meerdere soorten hardware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:03:
@Moi_in_actie Die linkse pc heeft mijn broer gebruikt, gekocht in volgens mij idd 2001. Heeft ie gebruikt tot 2008, toen was die pc echt op qua snelheid enzovoort. :p En mijn neef had ook die kast, maat dan met een pentium III. Medion (en wel meer fabrikanten) gebruiken dezelfde behuizingen voor meerdere soorten hardware.
Ja toen die Medion uitkwam was het wel een enorme "bang for your buck" pc. Zat toen zoals gezegd nog met een oude Pentium 1 100Mhz die toen echt niet meer afdoende was voor de moderne spelletjes (ik speelde bepaalde games toen ook maar op een Siemens Pentium 2 400Mhz van mn pa) en ik was als jochie hard aan het sparen voor een vervanger. Hierbij dacht ik aan iets van een Pentium 3, een 1Ghz zou al enorm zijn, iets met een losse GPU erin.

En ja, toen kwamen die Medion pc's bij Aldi, weet even niet of het alleen in Duitsland was of ook hier in Nederland (meen van wel). Heb deze destijds op vakantie gekocht in Duitsland in ieder geval. Eigenlijk was ie voor mij toen veel te duur (was toen 13 of 14), maar door een dealtje met mn pa kon het toch (was dacht ik iets in de trend van dat hij het verschil betaalde, maar dan kreeg ik niets meer voor mn verjaardag en kerst). Ja.. dat was wel een upgrade, poeh. Alleen al vanwege het feit dat er een 80GB HDD in zat.. in mijn oude pc zat in een 1.2GB schijf. Daarop paste Windows 98 en een paar games, maar vaak wanneer ik een ander spel wilde spelen, moest een ander gedeinstalleerd worden. C&C Red Alert en RCT bleven er altijd op staan, de rest was naar gelange de smaak van de dag. In die tijd werd ik daarom ook enorm blij als ik een snellere CD-ROM speler kreeg/kon kopen. Ik ging op een gegeven moment van een 8 speed CD-ROM naar een 36 speed, man man wat een verschil. Indien je meerdere keren per week games opnieuw aan het installeren was scheelde dat enorm in de tijd.

Tsja, met 80GB wist ik aanvankelijk niet wat ermee te doen. Maar ja, je kent het misschien: ruimte die je hebt vul je. Zeker ook omdat er een TV Tuner kaartje in die Medion zat, dat was top, kon ik TV kijken en opnemen op mijn slaapkamer (had voorheen nooit een tv). Heel wat films en programma's opgenomen van tv, daar gingen de gigabytejes :P Later dus nog maar een 200GB schijfje erbij gekocht.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
Dat is zo'n Medion/Lifetec behuizing. Super degelijk en (relatief) zwaar. Voornamelijk Pentium 3 systemen volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Acid Vendetta schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:17:
Dat is zo'n Medion/Lifetec behuizing. Super degelijk en (relatief) zwaar. Voornamelijk Pentium 3 systemen volgens mij.
De rechter pc op mijn foto is inderdaad een Lifetec. Is gewoon een Medion, maar onder een andere naam (werden afhankelijk van de winkel/webshop als Medion, Life, Lifetec en nog wat andere namen verkocht). Deze heb ik destijds online in de Duitse Medionshop gekocht. Een paar maanden terug toen ik bezig was met die pc weer bij elkaar te zoeken dacht ik dat ik de kast niet meer had. Heel het internet afgezocht naar de juiste kast, ik wist het typenr niet en de looks alleen nog uit herinnering. Volgens mij is dit model kast ook maar eenmalig gebruikt. Zijn er wel velen die erop lijken en b.v. die wat @dennis_rsb liet zien, die kast is heel wat keren gebruikt (mijn vader heeft daar een 2.4Ghz Pentium 4 variant van).

Uiteindelijk bleek dat mijn originele kast er nog was... onder bergen met oude spullen in een rommelhok/kamer bij mijn ouders. Ik had nooit verwacht dat dat ding er nog was, ik was in de veronderstelling dat ik die kast (samen met de andere Medion kast) ooit naar de stort had gebracht. Alle onderdelen, tot voeding/frontpanel/DVD-ROM aan toe, had ik nog liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie zeker veel waar voor je geld. En qua waar je vandaan komt herken ik me wel in jouw beeld. Ik heb het altijd gedaan met een paar gekregen oude pc's. De snelste was zover ik mij herinner een pentium 1 op 166 of 266 mhz, met 64 mb ram. Maar ik kon nooit spellen spelen die ik wilde, en dus speelde ik die bij vriendjes.

En toen kreeg ik in 2003 die medion met een pentium 4 op 3 ghz, 160 gb hdd, 512 mb ram, win xp, ati radeon 9800 xxl. En toen kon ik pas echt los😂 Ik weet nog goed dat een vriend van mijn broer zei: 512 mb is nergens goed voor, 256 mb is zat😂hij miscalculeerde alleen al de ram voor de spellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:26:
[...]
En toen kreeg ik in 2003 die medion met een pentium 4 op 3 ghz, 160 gb hdd, 512 mb ram, win xp, ati radeon 9800 xxl. En toen kon ik pas echt los😂 Ik weet nog goed dat een vriend van mijn broer zei: 512 mb is nergens goed voor, 256 mb is zat😂hij miscalculeerde alleen al de ram voor de spellen.
Daarom kwam in mijn spiksplinternieuwe P4-3.2 met X700 en hele gigabyte aan RAM te zitten :P

Ram is altijd wel een dingetje geweest.

In 1978 zei men dat 640kB RAM méér dan genoeg was, de totale beschikbare geheugenruimte van de 8086/8088 CPU. Of 1MB totaal inclusief BIOS en extensies.

In 1982 had de 'hersendode' 80286 al ruimte voor 16MB (wat maar weinig applicaties konden gebruiken).

In 1985 had de 80386 al ruimte voor 4GB. Ja, GB. Een CPU die vaak voor DOS icm Windows 386 of 3.xx werd gebruikt kon voldoende RAM adresseren om geheel Windows 10 te draaien. Geen ziel die dat kon betalen, laat staan dat moederborden dit kwijt konden. Uiteraard niet de kreupele 80386SX meegerekend, welke maar 16MB kwijt kon door de claustrofobische externe bus van 24bit ipv 32bit.

Zelfs die 4GB van de 386 bleek al snel (sinds Windows 7) wat weinig en daar kwam de x86-64 CPU tot zijn recht. Nu anno 2024 zitten we te verlangen naar 32 of 64 GB om onze harten en framerates gevuld te houden... Durft iemand een gokje te doen naar 2040? :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Waterbeesje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:23:
[...]
Nu anno 2024 zitten we te verlangen naar 32 of 64 GB om onze harten en framerates gevuld te houden... Durft iemand een gokje te doen naar 2040? :P
2040 …? De standaard Macbook Air zal tegen die tijd vast een keer 16GB hebben O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje Ja ik weet het, en tis ook niet echt een verwijt aan die vriend van mijn broer. Van hem heb ik als kind namelijk ook best veel geleerd, hij heeft mij o.a. geholpen met die 486 pc, en ram uitbreiden bij een andere pc.

Zelf heb ik bij de meeste windows en linux machines 8 gb, wat ik meer dan genoeg vind. Maar bij mijn main pc zit 16, wat handig is bij virtuele machines of bij bepaalde games. Voor internetten zou ik zelfs met 4 gb uit de voeten kunnen, maar 8 gb voelt net wat soepeler doordat ie minder snel swapt naar de SSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:12:
@Waterbeesje Ja ik weet het, en tis ook niet echt een verwijt aan die vriend van mijn broer. Van hem heb ik als kind namelijk ook best veel geleerd, hij heeft mij o.a. geholpen met die 486 pc, en ram uitbreiden bij een andere pc.
Puur kwestie van lange termijn vs korte termijn.

Wat hij zei klopte toen, maar was sneller achterhaald dan hij voorzag.
Zelf heb ik bij de meeste windows en linux machines 8 gb, wat ik meer dan genoeg vind. Maar bij mijn main pc zit 16, wat handig is bij virtuele machines of bij bepaalde games. Voor internetten zou ik zelfs met 4 gb uit de voeten kunnen, maar 8 gb voelt net wat soepeler doordat ie minder snel swapt naar de SSD.
Internetten met 4GB? Onderschat dat niet, webbrowsen is een van de grootste drivers van RAM-behoefte.

Ik weet nog goed dat ik een netbook met 1GB RAM kocht en WinXP dat bij aankoop bruikbaar was, maar al snel niet vooruit te branden was. Dus geupgrade naar 2GB (max) en Win7 en het werkte beter dan nieuw. Maar jaartje of twee later was het afgelopen. Systeem was exact even krachtig als voorheen, maar trok dezelfde webpagina's - en vooral de advertenties en -scripts erachter niet.

Ik zou ondertussen niet met minder dan 8GB willen browsen (tenzij ik lynx gebruik :P )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b exact, je kon op je vingers aanvoelen dat 256 mb toen nog wel oke was voor games, maar dat dat binnen enkele jaren krapjes werd. En dat is ook gebleken, dus ik was heel blij met die 512 mb. Overigens werd na SP3 XP logger.

Betreft die 4 gb, mijn ervaring is dat als je niet teveel tabbladen open hebt, het wel oke is. Zolang je maar een SSD hebt. Maar goed, de laatste paar jaar zit in iedere laptop en pc's die aan internet hangen bij mij thuis wel 8 GB of hoger. Dus wellicht is alles intussen ietsje zwaarder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Daarom kwam in mijn spiksplinternieuwe P4-3.2 met X700 en hele gigabyte aan RAM te zitten :P

Ram is altijd wel een dingetje geweest.

In 1978 zei men dat 640kB RAM méér dan genoeg was, de totale beschikbare geheugenruimte van de 8086/8088 CPU. Of 1MB totaal inclusief BIOS en extensies.

In 1982 had de 'hersendode' 80286 al ruimte voor 16MB (wat maar weinig applicaties konden gebruiken).

In 1985 had de 80386 al ruimte voor 4GB. Ja, GB. Een CPU die vaak voor DOS icm Windows 386 of 3.xx werd gebruikt kon voldoende RAM adresseren om geheel Windows 10 te draaien. Geen ziel die dat kon betalen, laat staan dat moederborden dit kwijt konden. Uiteraard niet de kreupele 80386SX meegerekend, welke maar 16MB kwijt kon door de claustrofobische externe bus van 24bit ipv 32bit.

Zelfs die 4GB van de 386 bleek al snel (sinds Windows 7) wat weinig en daar kwam de x86-64 CPU tot zijn recht. Nu anno 2024 zitten we te verlangen naar 32 of 64 GB om onze harten en framerates gevuld te houden... Durft iemand een gokje te doen naar 2040? :P
In 2040? Genoeg, want de 64-bit adressering gaat tot 16 exabyte.

Als we dan nog steeds lekker op dreef zijn?

32 GB is voor de hobbyist nu nog ruim voldoende
64 GB zal over een niet al te lange tijd wel nodig gaan worden
128 GB is nu al nodig als je in de weer gaat met grote projecten
256 GB meer voor zeer specialistisch werk. Kan nu al vol worden gezet

Des te meer adresseerruimte we krijgen, des te meer zal het uiteen lopen. Vroeger kon je dit in megabytes zetten en heel vroeger in kilobytes.

Ik denk dat we nog heel lang mee kunnen met de 64-bit adressering. Elke standaard DDR5 Jedec specificatie gaat weer verder. DDR5 kan per DIMM meer kwijt dan DDR4 en weer meer dan DDR3 and so on.

En vergeet AI niet! Systemen dienen er zwaar voor te zijn. Wellicht maak ik het nog mee dat 1 terabyte aan RAM niet vreemd zal zijn in de juiste workloads. Games worden ook steeds zwaarder, maar who cares? Geheugen zal in consumentenhoeveelheden altijd betaalbaar blijven hoe veel het ook moge zijn. Ik maak me daarover geen zorgen, maar het is altijd leuk om koffiedik te kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zag deze twee bij de IT op het kantoortje liggen en had brutaal de vraag gesteld of er nog wat mee gedaan werdt,vragen naar de bekende weg of zoiets.
Oud spul mocht ik wel hebben.

De Thinkpad X31 heeft een verse Windows installatie nodig verder werkt hij nog gewoon.

De Toshiba T2000/40 moet ik een adapter voor zien te vinden, iemand een idee wat voor een connector dit is (laatste foto) 18v 4 pins. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taDXKTbMi7m2vsHNe4r1AjjXHqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHzc8bicQI9eqjvdOzdBiNo5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAaG4FMv8L_e5leNq4NUEHQaPdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOskv8VfiINfchWjpouJTtSG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FED6Yvkij6zTLumboX1-qnF2r7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPpUStnfZx8CMYLo5ST0IaDH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Znx1Yqi78KxeBfpD35oFU6EcsO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTxi2JJwhvPlE2pkXeI3Y2m8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pct__QfOZWRyLkNtxwj2ODVVezQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfeyFXA547I9oi0JT2dknQZa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkFmO1ZeOIwBf2c_ojk6-o9a--A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHVflA7zqrK6g7kDYCWsI093.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-lqLgy40n5xylz6rUtfoyFSo8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MoquuTaTRbrFK8RHVP8jfl3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even open schroeven, vaak is het dan 2x +18V en GND. Je zou de connector kunnen vervangen door iets gangbaarders. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
PD2JK schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:29:
Even open schroeven, vaak is het dan 2x +18V en ex GND. Je zou de connector kunnen vervangen door iets gangbaarders. :)
Is denk ik wel het beste als ik niks kan vinden,kan kijken voor een adapter en misschien kan ik de stekker wel 3D printen. 🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vervangen voor een barrel connector wellicht? En met een beetje geluk is een zeer gangbare 19V laptop-adapter ook bruikbaar. 18V zit daar wel heel dicht tegenaan.

Zelf eens met een regelbare voeding een Toshiba T1000 gevoed direct op de pinnen. Als je zo'n ding hebt zou je die langzaam richting de 19V kunnen brengen en ondertussen de spanning aan de binnenzijde kunnen meten om na te gaan of het binnen de lijntjes blijft.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ultraman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:43:
Vervangen voor een barrel connector wellicht? En met een beetje geluk is een zeer gangbare 19V laptop-adapter ook bruikbaar. 18V zit daar wel heel dicht tegenaan.

Zelf eens met een regelbare voeding een Toshiba T1000 gevoed direct op de pinnen. Als je zo'n ding hebt zou je die langzaam richting de 19V kunnen brengen en ondertussen de spanning aan de binnenzijde kunnen meten om na te gaan of het binnen de lijntjes blijft.
Ind was ik net van plan te doen, hopenlijk zit er nog leven in,maar eerst even de binnenzijde inspecteren. ☺️
Op de foto zie ik in ieder geval welke pinnen ik moet hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk4EdB2meHKmbJKbMFR2FbYps_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUue8quT41in8CFYvithnqUG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 12-03-2024 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:11

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Ind was ik net van plan te doen, hopenlijk zit er nog leven in,maar eerst even de binnenzijde inspecteren. ☺️
Op de foto zie ik in ieder geval welke pinnen ik moet hebben.

[Afbeelding]
Je zou eens kunnen kijken of je het voltage kunt rekken naar 15V. Dan komt USB-C met PD (5V, 9V, 12V, 15V of 20V) om de hoek kijken als mogelijkheid. :)

Het voltage van een USB-C PD charger kan je met een simpel ready-to-go PCB-tje omzetten naar een fixed voltage.

Voorbeeld: https://www.amazon.com/Ja...Type-C/dp/B08NFKT1YM?th=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pF6gHPJ6GZm7X72pLzgwYhk4_S0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm7s04kEN9lx2MnVmzveXcSE.jpg?f=fotoalbum_tile

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb hem net open gemaakt en op de achterzijde van de accu (foto1)staat 14.4 volt ,in de laptop zit een +- stekkertje (foto 2) kan daar natuurlijk ook gewoon een vaste adapter op solderen met de juiste voltage of heb ik dat mis? 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2aI3RkL7vP2F5XEpupOcmH-wuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZhYlPgop53Kq6dwbIJPDgcO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQSaPRhSv2BtEvBnapWIx7RPvvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idL6f0ZOe5ZrFGiINIKipZXf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TddgHyutR0FZ4pAhsfVezPgwpII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFLholW558bp0BwzoGXZOwtP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBqLhldYKpaO6ckt6P701gHkOA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQVbdnxkhuLyiRwApZ40wXKk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een losse adapter aansluiten op de accu terminal kan, zoveel slimmigheid zat er toen nog niet in m.b.t. opladen van de accu. Bovendien zal die andere power aansluiting niet gebruikt worden. :)

Wel een kekke i287 FPU als bonus! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 14:56
Whahah goede James!, ik heb er zelf ook een collectie van, als mijn nieuw gebouwde retro pc cave af is zal ik hier ook foto's plaatsen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoubleDutch
PD2JK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:54:
Een losse adapter aansluiten op de accu terminal kan, zoveel slimmigheid zat er toen nog niet in m.b.t. opladen van de accu. Bovendien zal die andere power aansluiting niet gebruikt worden. :)

Wel een kekke i287 FPU als bonus! :9
Kabeltjes door de reset gaatje naar binnen gewerkt,accu afgekoppeld en rechtstreeks op de mobo gesoldeerd,even de goede voltage ingesteld en hoppa dos 5.0 😮
Zit dus gewoon leven in. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hc1DuNqon6ZXtDLdMVdNbuAQ-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoaGSXMqKssudH0IP0nYUxXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRKOBTERUOgQlSvl0omV9v1X0gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgIiLqXT4UlJGxO718cM0RDS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DoubleDutch schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:09:
[...]

Kabeltjes door de reset gaatje naar binnen gewerkt,accu afgekoppeld en rechtstreeks op de mobo gesoldeerd,even de goede voltage ingesteld en hoppa dos 5.0 😮
Zit dus gewoon leven in. ☺️

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig apparaatje. O+

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
En speciaal voor DOS gemaakt met hun 80*25 letterbox. Onder en bovenaan het schermpje zit een liniaal voor letterbox. Kan erg handig zijn in het voormalige WordPerfect opmaak. WP 4,2 had gewoon een letterbox interface en je kon het wel grafisch weergeven, maar dan werd het wel heel erg traag. Toen had je nog geen grafische accelererende modus.

Nostalgie B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi ding die 286! Lekker compact, een laptop uit de tijd dat de toren nog fatsoenlijk travel hadden. Het scherm lijkt ook nog mooi scherp te zijn.
1MB ram + 40MB hdd? Weet je iets over de videochip? Niet dat doet laatste er toe doet, deze schermen zijn gemaakt om te ghosten :p

De voeding zou je universeel kunnen kiezen, met een podmeter voor het voltage. Even goed bepalen waar 18v is met de multimeter en je bent gesetteld.

286 is voor mij toch een bijzonder ding altijd. Goede ondersteuning voor DOS programmas, stukje sneller dan een XT maar een bijzondere omgang met protected mode, waarvan Intel had verwacht dat het the next thing zou zijn (was het ook, maar pas veel later). Wat is het Nederlandse woord ook al weer voor 'cumbersome'?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:46:
Mooi ding die 286! Lekker compact, een laptop uit de tijd dat de toren nog fatsoenlijk travel hadden. Het scherm lijkt ook nog mooi scherp te zijn.
1MB ram + 40MB hdd? Weet je iets over de videochip? Niet dat doet laatste er toe doet, deze schermen zijn gemaakt om te ghosten :p

De voeding zou je universeel kunnen kiezen, met een podmeter voor het voltage. Even goed bepalen waar 18v is met de multimeter en je bent gesetteld.

286 is voor mij toch een bijzonder ding altijd. Goede ondersteuning voor DOS programmas, stukje sneller dan een XT maar een bijzondere omgang met protected mode, waarvan Intel had verwacht dat het the next thing zou zijn (was het ook, maar pas veel later). Wat is het Nederlandse woord ook al weer voor 'cumbersome'?
Dat zal ik moeten uitzoeken wat er nu in zit,eigenlijk niet naar gekeken.

Met 14.4V start hij op maar geeft geen beeld,boven de 15.5V doet hij niks,met precies 15V werkt hij perfect. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDkWo-FgF6vLIeCpNJmwOtup9ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqraojhuunmiegKvIrlvKfKG.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er dos command om te zien wat er in de lapt zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Dat zal ik moeten uitzoeken wat er nu in zit,eigenlijk niet naar gekeken.

Met 14.4V start hij op maar geeft geen beeld,boven de 15.5V doet hij niks,met precies 15V werkt hij perfect. [Afbeelding]

Zijn er dos command om te zien wat er in de lapt zit?
Dan zou ik niet eens erover twijfelen om 'm met USB-C te voeden. :D

Vette multimeter trouwens. Ik heb daar het broertje de opa nog van: Fluke 8000A. Die ligt echter helaas op de reparatie-schap.

Ik heb vooralsnog geen idee waarom die op alle standen hetzelfde doet. Hij laat namelijk alleen "(+)1999" zien. En alleen het decimaal scheidingsteken verplaatst wanneer ik een andere range selecteer. :? Ook die gaan we in de toekomst maar eens doormeten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlzSpM1ZFIZZXBe_zW-MovGLylQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIUf6mnZgS4v2zYcfde4cEGW.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto komt van google

[ Voor 0% gewijzigd door InjecTioN op 13-03-2024 13:25 . Reden: output waarde van multimeter klopte niet. 00000 gewijzigd naar (+)1999 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

InjecTioN schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:39:En alleen het decimaal scheidingsteken verplaatst wanneer ik een andere range selecteer. :?
De verplaatsende 'punt' is correct toch?

Hier het 28p 256k 15ns SRAM spul eerst maar getest met de TL866II+. 10 besteld, twee kapot. En ik had er juist 9 nodig. Aarrgh....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
InjecTioN schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Dan zou ik niet eens erover twijfelen om 'm met USB-C te voeden. :D

Vette multimeter trouwens. Ik heb daar het broertje de opa nog van: Fluke 8000A. Die ligt echter helaas op de reparatie-schap.

Ik heb vooralsnog geen idee waarom die op alle standen hetzelfde doet. Hij laat namelijk alleen "00000" zien. En alleen het decimaal scheidingsteken verplaatst wanneer ik een andere range selecteer. :? Ook die gaan we in de toekomst maar eens doormeten. :)

[Afbeelding]

Foto komt van google
Tijd voor een "gebruik jij nog oude electronica"topic ;)

Ik heb zelf pas een Fluke Scoopmeter 97 gekocht. Vroeger altijd verlekkerd naar gekeken maar onbetaalbaar, tegenwoordig valt het mee wat ze moeten kosten. Werkt toch een stuk handiger dan zo'n USB scoop op de laptop... Hoewel de "protocol decoding"van zo'n stukje software wel weer handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:05:
[...]

De verplaatsende 'punt' is correct toch?
Dat klopt. Alleen die "+1999" klopt niet. Dat zou betekenen dat die, ongeacht de setting, in overload zou staan.
PD2JK schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:05:

Hier het 28p 256k 15ns SRAM spul eerst maar getest met de TL866II+. 10 besteld, twee kapot. En ik had er juist 9 nodig. Aarrgh....
Oef! Ik haal meestal een flinke batch aan IC's uit china. Dan zit het meestal wel goed. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

ErnstvV schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:15:
[...]

Tijd voor een "gebruik jij nog oude electronica"topic ;)
:D Ergens trekt mij dat heel erg, maar ik verwacht dat ik daar ook weer teveel voeding krijg voor mijn hoarding verzameling. 8)7
ErnstvV schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:15:

Ik heb zelf pas een Fluke Scoopmeter 97 gekocht. Vroeger altijd verlekkerd naar gekeken maar onbetaalbaar, tegenwoordig valt het mee wat ze moeten kosten. Werkt toch een stuk handiger dan zo'n USB scoop op de laptop... Hoewel de "protocol decoding"van zo'n stukje software wel weer handig is.
Dat is wel een erg vet apparaat hoor. (volgens mij was het) Adrian Black had een tijd geleden ook een portable oscilloscoop met een heuse zwart-wit LCD op "the bench". Ik kan 'm zo snel even niet vinden, maar het was een vette video over een ontzettend degelijk apparaat met erg veel functionaliteit voor z'n tijd. :9~

Pagina: 1 ... 60 ... 84 Laatste