Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 58 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:58

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:27:
[...]

Ik heb zo een keer de zolder van een collega mogen leegruimen, denk dat er wel 20 computers uit kwamen en een aantal dozen met hardware... Kwamen ook wat pareltjes uit, onder andere een Voodoo2 en een Gravis Ultrasound Extreme.
Dat zijn de vondsten ja :P
Een gus hoop ik ook nog een keer tegen te komen in een partij meauque. Gewoon omdat het kan. Net als een voodoo 5500 en wat andere unobtanium.
Het was allemaal behoorlijk vies en heeft minstens een maand in de woonkamer gestaan. Gelukkig vond mijn vriendin (nu vrouw) die alternatieve kastenwand geen probleem _/-\o_
Baas boven baas, die van mij zou dat nooit toestaan :p
Maar daarvoor heb ik een extra garagebox. Waar ouwe brommertjes, een ouwe auto en een flinke stapel computers die nog niet helemaal zijn geïnventariseerd. Deels ook nog uit die €25 partij :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Khaine schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:11:
Mijn vader kwam langs met wat oudere laptops, of ik daar nog iets mee kon doen.

Zitten bij beide nog originele (leesbare) Windows XP serials op ook :D

HP Pavilion dv1000 van ergens rond 2004. Vind dit een mooie machine om te zien. 256 MB ram is wel weinig om iets op te doen en ik kon geen fatsoenlijke XP image meer vinden, dus mijn slackware CD-ROM kwam nog van pas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dell Latitude D600
Schanieren zijn niet helemaal meer in orde maar deze is van iets later van de HP. Zit 512 MB ram in en draait (met moeite) Linux Bodhi op :D

[Afbeelding]

Wellicht ga ik ze beiden binnenkort doneren. Ik kan er zelf weinig mee.
Dat zijn op zich wel leuke basis computers voor early xp spellen. Ram is in die systemen prima te upgraden. Ddr2 gok ik, dat is zo in 2GB latjes te vinden.
Het mooiste is dan ook om XP er weer op te zetten en wat rechtenvrije spellen. Als je een XP licentie hebt, is er volgens mij niks mis mee om er een unattended install op te zetten :)

Let er bij doneren op dat het wel naar een liefhebber toe gaat, niet naar de shredder. Te veel gratis goede intenties zijn zo vernietigd voor €0,50 aan metalen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dit zal wel mooi staan bij de tray met 200mmx CPU's ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uFcFiUH.jpeg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:46:

[Afbeelding]
Da's een mooie score :D Hagelnieuw of gebruikt maar zeer netjes?
Nu nog een tray K6-200 CPU's en je bent compleet :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Da's een mooie score :D Hagelnieuw of gebruikt maar zeer netjes?
Nu nog een tray K6-200 CPU's en je bent compleet :P
Als het goed is "hagelnieuw".
Komt van een e-Bay verkoper die ook nog grotere aantallen kan leveren, incl. de originele dozen ;)
Maar ik vond 1 tray wel voldoende :P

Vermoedelijk heeft hij nog wel 2 CPU's van een andere tray gepakt want de 2 linker exemplaren wijken iets af. Maar gezien de aantallen op de verpakkingen kom je ook niet altijd netjes op 10 uit.

edit: het stond bij de product omschrijving dat het gemixt zou zijn en dat ik een voorkeur kon aangeven, heb ik gemist

Heb wel een tray met AMD K6 CPU's gezien maar die is me wat aan de dure kant.

Afijn, zo eens in de 1 of 2 jaar duikt er wel weer wat op en dan sla ik toe.

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-02-2024 18:48 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:46:

[Afbeelding]
Een goede visser idd. Mooie vangst :)

Wat ik m wel afvraag is het volgende:
We hadden de 80286, 80386 en 80486. Ook had ik ooit vernomen dat er een 80586 was en deze lijken op de 80686. Waar zitten we eigenlijk nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Een goede visser idd. Mooie vangst :)

Wat ik m wel afvraag is het volgende:
We hadden de 80286, 80386 en 80486. Ook had ik ooit vernomen dat er een 80586 was en deze lijken op de 80686. Waar zitten we eigenlijk nu?
486 Sx/Sx2 zonder coprocessor
486 DX met enkele klok (dx33 = 33MHz bus)
486 DX2 met dubbele klok (dx2 66 = 33MHz bus)
486 DX3 met 2,5x klok (dx3-83 = 33MHz bus), enkel engineering samples van Intel geweest
486 DX4 met 3x klok (dx4-100= 33MHz bus)
Amd 5x86 = 486dx5 met 4x klok (5x86-133 = 33MHz bus)
Cyrix 5x86 = vreemd ding, hybride 486/6x86 voor socket 3
Pentium ~ amd k5 ~ cyrix M1 (6x86) qua generatie
Pentium mmx ~ amd k6 ~ cyrix M2 (6x86mx)
Pentium 2 ~ amd k6-2 ~ nog steeds cyrix M2

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:46
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Als het goed is "hagelnieuw".
Komt van een e-Bay verkoper die ook nog grotere aantallen kan leveren, incl. de originele dozen ;)
Maar ik vond 1 tray wel voldoende :P

Vermoedelijk heeft hij nog wel 2 CPU's van een andere tray gepakt want de 2 linker exemplaren wijken iets af. Maar gezien de aantallen op de verpakkingen kom je ook niet altijd netjes op 10 uit.

Heb wel een tray met AMD K6 CPU's gezien maar die is me wat aan de dure kant.

Afijn, zo eens in de 1 of 2 jaar duikt er wel weer wat op en dan sla ik toe.
Heb je een linkje naar de verkoper? ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:32

Khaine

Python liefhebber

Waterbeesje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Dat zijn op zich wel leuke basis computers voor early xp spellen. Ram is in die systemen prima te upgraden. Ddr2 gok ik, dat is zo in 2GB latjes te vinden.
Het mooiste is dan ook om XP er weer op te zetten en wat rechtenvrije spellen. Als je een XP licentie hebt, is er volgens mij niks mis mee om er een unattended install op te zetten :)

Let er bij doneren op dat het wel naar een liefhebber toe gaat, niet naar de shredder. Te veel gratis goede intenties zijn zo vernietigd voor €0,50 aan metalen.
Ja upgraden is ook wel een ding. Eerst maar eens een geschikte XP image vinden. Wel leuk om die oude linuxen te proberen, maar met XP erop is het voor de forumgangers hier ook wat interessanter.

Wil sowieso dat het gaat naar iemand gaat die er wat mee kan, ipv idd de "shredder".

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 00:54
Dell Latitude D600
Schanieren zijn niet helemaal meer in orde maar deze is van iets later van de HP. Zit 512 MB ram in en draait (met moeite) Linux Bodhi op :D

[Afbeelding]
Zo'n Dell Latitude D600 heb ik ook, het was mijn eerste laptop, destijds 2e hands gekocht van mijn eerste zelf verdiende salaris :D Hij kostte in 2008 bij de Mr.@ in Pijnacker 2e hands €309,-. Deze had niet de Bluetooth-optie.

Na zo'n 1,5 jaar, buiten de garantie, gingen de knoppen bij het touchpad defect. Bij Mr.@ stuurde ze gratis een touchpad module na die ik zelf moest monteren. Alternatief was laten doen tegen €50,- arbeid, maar ik ging het zelf proberen :) Dat ging goed, ondanks dat ik volgens mij ik 1 schroefje over hield :+

Later in het leven v/d laptop ging de Broadcom Wifi kaart defect die ik vervangen had door een Intel variant.

De laptop werkt nog steeds, de Windows XP installatie is van 2-4-2010 :) Pentium M 1,6GHz, 512MB en 80GB (erg trage) HDD. En volgens mij een ATi Radeon Mobility variant videochip.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z6LlBy2l.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Josefien schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Zo'n Dell Latitude D600 heb ik ook, het was mijn eerste laptop, destijds 2e hands gekocht van mijn eerste zelf verdiende salaris :D Hij kostte in 2008 bij de Mr.@ in Pijnacker 2e hands €309,-. Deze had niet de Bluetooth-optie.

Na zo'n 1,5 jaar, buiten de garantie, gingen de knoppen bij het touchpad defect. Bij Mr.@ stuurde ze gratis een touchpad module na die ik zelf moest monteren. Alternatief was laten doen tegen €50,- arbeid, maar ik ging het zelf proberen :) Dat ging goed, ondanks dat ik volgens mij ik 1 schroefje over hield :+

Later in het leven v/d laptop ging de Broadcom Wifi kaart defect die ik vervangen had door een Intel variant.

De laptop werkt nog steeds, de Windows XP installatie is van 2-4-2010 :) Pentium M 1,6GHz, 512MB en 80GB (erg trage) HDD. En volgens mij een ATi Radeon Mobility variant videochip.

[Afbeelding]
Mooi verhaal! Leuk om te zien dat hij nog draait dan. Ik ben benieuwd hoe het met XP gaat. Misschien nog wel een upgraden van e.e.a. doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Khaine schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Mooi verhaal! Leuk om te zien dat hij nog draait dan. Ik ben benieuwd hoe het met XP gaat. Misschien nog wel een upgraden van e.e.a. doen.
Mocht het materiaal daar zijn of aan te komen? Upgrade de laptop naar 1 GB RAM of 2 GB. Windows XP heeft al serieus baat bij 1 GB en werkt erg lekker met 2 GB.

Mijn advies; zet er een SSD in en die laptop krijgt een nieuw leven. Gewoon een simpele Sata SSD of een IDE memory card (CF). Wat zal deze gaan vliegen.

Óf je zet er Windows 2000 op. Dan hoef je het RAM niet up te graden.

*jimh307 moet dan even beseffen dat ie nu 32 GB heeft. Waar blijft de tijd dat 2 GB lekker veel was? Ik kan me het XP tijdperk zo voor de geest halen.

Maar sowieso een leuk machientje ;)

[ Voor 22% gewijzigd door jimh307 op 06-02-2024 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Mocht het materiaal daar zijn of aan te komen? Upgrade de laptop naar 1 GB RAM of 2 GB. Windows XP heeft al serieus baat bij 1 GB en werkt erg lekker met 2 GB.

*jimh307 moet dan even beseffen dat ie nu 32 GB heeft. Waar blijft de tijd dat 2 GB 640kB lekker veel was?
Fixed :')

Maar inderdaad, tegenwoordig is een 4GB systeem ondermaats. 8GB is het minimum dat je wilt hebben om win11 en je programmas en beetje beter te laten draaien, tenzij je echt werk wilt verzetten.

Ooit verbaasde ik me over 32MB ram, dat was meer dan een paar computers eerder aan harde schijf ruimte bevatte! En nu zit dat al dik aan cache op de cpu gebakken.

Die 32MB computer had 3GB harde schijf ruimte, wat nu op een redelijke videokaart al weinig ram is. Ik ben benieuwd wanneer er GB's aan cache op een cpu komt :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 00:54
Khaine schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Het is vooral de trage HDD die 'm traag maakt. Ik heb nog een desktop-PC met een Celeron 1,3GHz en ook 512MB RAM en Windows XP, maar met een veel snellere harde schijf, die PC start veel sneller op en voelt ook sneller aan.
[...]
Mijn advies; zet er een SSD in en die laptop krijgt een nieuw leven. Gewoon een simpele Sata SSD of een IDE memory card (CF). Wat zal deze gaan vliegen.
Deze laptop heeft nog een P-ATA harde schijf, dus de meeste goedkope SSD's zullen niet passen.

CompactFlash naar P-ATA zal wel kunnen, maar ik betwijfel of CF veel sneller gaat zijn? Ik heb een CF kaartje op het bureau liggen en die doet hooguit 15MB/s. En ik heb ook een embedded computer met Windows XP Embedded die vanaf een CF kaart draait en die is traag, zowel met opstarten als met laden v/d programma's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ah leuk, de Latitude D600. Deze behoorde tot een van mijn favorieten en heb ik vele van in handen gehad/gerepareerd/verkocht, evenals van andere D series waarvan ik er nog best een aantal heb. Laatst kreeg ik nog een D600 terug van een klant aan wie ik hem jaren terug had verkocht. Is wel wat traag voor huidige begrippen, maar de XP die ik erop had gezet doet het nog prima. Drivers voor 2000 zijn er zeker en dat zal ook prima werken.
De D610 was nog wat beter en sneller.
Ik heb nog een stapel dockingstations liggen voor de D series die ik aan straatstenen niet kwijtraak. Mocht er iemand hier eentje willen, dan kan die mij een PM sturen. Ik hoef er uiteraard niks voor (hooguit verzendkosten).
Geschiikte XP image is overigens niet nodig als je een Dell OEM CD met XP hebt en die activeert automatisch op deze machines (dus zelfs een leesbare COA sticker is niet nodig).

[ Voor 11% gewijzigd door soedesh op 07-02-2024 04:22 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Iemand enig idee of dit enige waarde heeft?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE0h8gxIWChLyasGUlD8oHRyjkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QX77T4cANkCc8gHazm6d9qoF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:43:
Iemand enig idee of dit enige waarde heeft?[Afbeelding]
Zoek ze eens op bij Farnell, Mouser, ome Ali en EvilBay... Dan kun je denk ik je conclusie trekken ;)

Oh en als je er echt in wilt duiken: klik

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Josefien schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:32:
[...]

Het is vooral de trage HDD die 'm traag maakt. Ik heb nog een desktop-PC met een Celeron 1,3GHz en ook 512MB RAM en Windows XP, maar met een veel snellere harde schijf, die PC start veel sneller op en voelt ook sneller aan.

[...]

Deze laptop heeft nog een P-ATA harde schijf, dus de meeste goedkope SSD's zullen niet passen.

CompactFlash naar P-ATA zal wel kunnen, maar ik betwijfel of CF veel sneller gaat zijn? Ik heb een CF kaartje op het bureau liggen en die doet hooguit 15MB/s. En ik heb ook een embedded computer met Windows XP Embedded die vanaf een CF kaart draait en die is traag, zowel met opstarten als met laden v/d programma's.
Het gaat om de IOPS. Als die hoog is, is het alsnog snel. Test het uit 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Zoek ze eens op bij Farnell, Mouser, ome Ali en EvilBay... Dan kun je denk ik je conclusie trekken ;)

Oh en als je er echt in wilt duiken: klik
Had op eBay gekeken maar als ik sommige verkopers moet geloven als ik ze verkoop kan ik op een leuke vakantie van de zomer. 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Het gaat om de IOPS. Als die hoog is, is het alsnog snel. Test het uit 🙂
Second that. Zelfs op een ouwe XT maakt een XT-CF adapter al heel veel uit. Een deftige voice coil drive van 40MB op een XT wint het op lineaire doorvoer soms van een CF kaart, maar dan komt de 40ms zoektijd om de hoek bij kleine operaties. Bij een CF is dat in ns uitgedrukt.
DoubleDutch schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Had op eBay gekeken maar als ik sommige verkopers moet geloven als ik ze verkoop kan ik op een leuke vakantie van de zomer. 🤣
Ga er voor! Ik denk dat je er met 27 stuks al snel een leuke vakantie aan hebt ja. All in :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn vader kwam langs met wat oudere laptops, of ik daar nog iets mee kon doen.

Zitten bij beide nog originele (leesbare) Windows XP serials op ook :D

HP Pavilion dv1000 van ergens rond 2004. Vind dit een mooie machine om te zien. 256 MB ram is wel weinig om iets op te doen en ik kon geen fatsoenlijke XP image meer vinden, dus mijn slackware CD-ROM kwam nog van pas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dell Latitude D600

[Afbeelding]

Wellicht ga ik ze beiden binnenkort doneren. Ik kan er zelf weinig mee.
Mocht je RAM upgrades overwegen: sla je slag in deze v&a:
v&a aangeboden: 47 stuks laptop geheugenbankjes
(niet van mij trouwens)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:44:
Second that. Zelfs op een ouwe XT maakt een XT-CF adapter al heel veel uit. Een deftige voice coil drive van 40MB op een XT wint het op lineaire doorvoer soms van een CF kaart, maar dan komt de 40ms zoektijd om de hoek bij kleine operaties. Bij een CF is dat in ns uitgedrukt.
Toen ik een XT machine had was de maximale doorvoer van de harde schijf: 105 kilobyte/s. De HDD was een Seagate ST schijf met een interleave van 1:5.

Sommige CF kaartjes hebben een verschrikkelijke IOPS. Vaak zal dat beter gaan bij de wat duurdere kaartjes. Voor IDE is/was er ook een 2 GB NAND module die je zo in de IDE adapter klikt. Dat is voor Windows XP wat weinig. Ik zou daar zeker 4 GB of meer voor nemen.

Omdat vele oude machines vaak ruimtegebrek kunnen hebben wijdt ik me even uit over bestandscompressie in het algemeen. Daar heb ik heel veel ervaring mee want vroeger comprimeerde ik zowat alles:

Ga het NTFS volume niet comprimeren want compressie is een vertragende factor, zelfs bij hypermoderne systemen. De theorie is dat gecomprimeerde data geen gebruik kan maken van DMA en er een extra stap nodig is voor decompressie. Dat kost hoe dan ook CPU kracht en je wilt liever alle performance behouden (nu, in het heden, en in het verleden). De netto ruimte die er te winnen valt, valt vaak nog vies tegen.

Compressie kan sneller zijn als de harddisk traag is, maar voor weinig geld is er een goed opslagmedium te koop voor de XP laptop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

[...]

Óf je zet er Windows 2000 op. Dan hoef je het RAM niet up te graden.

*jimh307 moet dan even beseffen dat ie nu 32 GB heeft. Waar blijft de tijd dat 2 GB lekker veel was? Ik kan me het XP tijdperk zo voor de geest halen.

Maar sowieso een leuk machientje ;)
Ik ga eerder voor de doneer tactiek. Ik volg dit topic maar heb geen eigenlijk retro game pc. Sterker; ik ben aan het ruimen geweest omdat ik simpelweg teveel heb waar ik geen of nauwelijks aandacht aan besteed. Een extra laptop gaat daar niet bij helpen ben ik bang. Dan heb ik liever dat hij naar iemand gaat die er zelf wat upgrades in gaat stoppen.

Dat gezegd hebbende weet ik dat je gelijk hebt, iig omtrent RAM. Mijn laatste desktop voor mijn huidige draaide ook XP, maar dan met 1 gb ram en een Athlon XP 1800. Ook leuke herinneringen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:16

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Wauw! Die Dell Latitudes zijn in mijn ervaring echt geweldige mobiele werk stations. Mijn eerste zelf gekochte laptop was een Dell Latitude C500, waar een Celeron 933MHz (of 900) in zat. Die heb ik toen geüpgraded naar een Pentium III 1000MHz. Dat was een flinke stap qua snelheid. Toen wilde Warcraft III (met expansions) eindelijk tower defense draaien met dragelijke FPS (15 ofzo). :p

Dan te bedenken dat er een 8MB “ATI Mobility 128” in zat, met 512MB aan werkgeheugen. Dat ding heeft het tot aan mijn opleiding nog aardig vol kunnen houden met die dual battery slots. Debian erop gezet en OpenOffice draaien hielp wel met de performance… :9

Erg jammer dat ik ‘m destijds van de hand heb moeten doen. Dat was ook echt met pijn in mijn hart, in verband met de flinke doos aan accessoires die ik erbij had verzameld. Die maakten het apparaat ontzettend veelzijdig. ;(

Ooit hoop ik er weer een te kunnen bemachtigen. Maar tot die tijd, alleen maar sentiment in gedachten. O+

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gisteren dikke envelop door de brievenbus. Dus aan de slag met inhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McwAUBZQCzTMwb1_RlvTPbvdQbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYi41u25lxhSX4cLDa0WxG8b.jpg?f=fotoalbum_large

Valt het op dat de linker 18 chips net iets anders en eenvormiger lijken? :P

Zo eenvormig dat ik de verkoper van schuren en relabelen verdenk... Maar dat boeit me niet want:

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3ENEjgsDGkZpQItLUpRZkgqRZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifr08tACVX1SEmLv1M52BKxx.jpg?f=fotoalbum_large

Yay. XT is weer bruikbaar. Wat niet zichtbaar is, is dat een 19e chip ook aangepast is - er zit nu een V20 in. Dat is gelijk merkbaar: voorheen was Prince of Persia onspeelbaar. Nu is het nog traag maar net wel te doen

Twee klusjes nu:
- dit is een Turbo XT bord, hij zou op 8MHz moeten kunnen draaien. Toch geen jumpercombo (er zijn 3 verschillende turbo jumpers 8)7 ) kunnen vinden waar dat mee lukt.
- netwerk. Mijn vermoeden dat mijn Tiara NIC niet werkte door ontbreken 186/286 support is (met de 186-compatible V20) ontkracht. Helaas niet kunnen ontdekken wat wel het probleem is, NIC doet het perfect met zelfde software op zelfde drive op 486SLC. Enfin, gepruts beu: ik ga een 3C509 er tegenaan gooien vanavond. Daar is iig 100% zeker op XT werkende software voor beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 08-02-2024 18:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

We hadden het de afgelopen dagen hier over oude tijdschriften, en daarbij kwam ook Radio Amateur Magazine even om de hoek.
Ik zei al, één van de tijdschriften die ik op de wijk-bibliotheek las.
In die tijdschriften ook, dat ik las over de Altair, de eerste "privé computer".
Mijn leraar Natuurkunde destijds, 1974, sloot eens een les af met de opmerking dat de electronica club op school - ik had daar nog nooit van gehoord - ook met zoiets bezig was.
En in die hobby-bladen, waren er dan altijd advertenties van de firma Amroh (werd dat van de week niet ook aangestipt?).
Bij toeval kwam ik dit nu dit tegen: Amroh vestiging in Kollum.
(Voor mij extra interessant, omdat mijn grootvader van vaderskant uit Kollum stamt.)
En zo kwam ik op meer informatie over Amroh.
En daar lezen we, dat dit bedrijf ook hobbybladen uitgaf: Radio Bulletin en Hobby Bulletin.
Wat weer raaklijnen heeft met topics hier over Drones, en drones zelfbouw.
Ik vond het dusdanig interessant, deze rijke geschiedenis, dat ik dat hier wilde delen.

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Brothar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:04:
We hadden het de afgelopen dagen hier over oude tijdschriften, en daarbij kwam ook Radio Amateur Magazine even om de hoek.
Ik zei al, één van de tijdschriften die ik op de wijk-bibliotheek las.
In die tijdschriften ook, dat ik las over de Altair, de eerste "privé computer".
Mijn leraar Natuurkunde destijds, 1974, sloot eens een les af met de opmerking dat de electronica club op school - ik had daar nog nooit van gehoord - ook met zoiets bezig was.
En in die hobby-bladen, waren er dan altijd advertenties van de firma Amroh (werd dat van de week niet ook aangestipt?).
Bij toeval kwam ik dit nu dit tegen: Amroh vestiging in Kollum.
(Voor mij extra interessant, omdat mijn grootvader van vaderskant uit Kollum stamt.)
En zo kwam ik op meer informatie over Amroh.
En daar lezen we, dat dit bedrijf ook hobbybladen uitgaf: Radio Bulletin en Hobby Bulletin.
Wat weer raaklijnen heeft met topics hier over Drones, en drones zelfbouw.
Ik vond het dusdanig interessant, deze rijke geschiedenis, dat ik dat hier wilde delen.
Wat weer toevallig is, aangezien ik 12 jaar in Kollum heb gewoond.
Ik wist dan weer niet van Amroh maar heb gek genoeg wel een stapeltje Radio Bulletin exemplaren liggen, ooit eens op Koninginnedag (dus al even geleden) in Leeuwarden gescoord.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:52:
Gisteren dikke envelop door de brievenbus. Dus aan de slag met inhoud:
[Afbeelding]

Valt het op dat de linker 18 chips net iets anders en eenvormiger lijken? :P

Zo eenvormig dat ik de verkoper van schuren en relabelen verdenk... Maar dat boeit me niet want:

Resultaat:
[Afbeelding]

Yay. XT is weer bruikbaar. Wat niet zichtbaar is, is dat een 19e chip ook aangepast is - er zit nu een V20 in. Dat is gelijk merkbaar: voorheen was Prince of Persia onspeelbaar. Nu is het nog traag maar net wel te doen

Twee klusjes nu:
- dit is een Turbo XT bord, hij zou op 8MHz moeten kunnen draaien. Toch geen jumpercombo (er zijn 3 verschillende turbo jumpers 8)7 ) kunnen vinden waar dat mee lukt.
- netwerk. Mijn vermoeden dat mijn Tiara NIC niet werkte door ontbreken 186/286 support is (met de 186-compatible V20) ontkracht. Helaas niet kunnen ontdekken wat wel het probleem is, NIC doet het perfect met zelfde software op zelfde drive op 486SLC. Enfin, gepruts beu: ik ga een 3C509 er tegenaan gooien vanavond. Daar is iig 100% zeker op XT werkende software voor beschikbaar.
Sommige turbo's hebben een toetsencombinatie nodig om te switchen. Iets als ctrl, alt, + / -. Een dan hoor je een hoge of lage piep door de speaker.

Mogelijk zit er iets niet snor in de aansturing van het kristal of het kristal zelf waardoor hij geen correcte snelheid meer draait. Een maat van me heeft een 286 gehad die enkel op 3,24MHz draaide (turbo knop hoorde tussen 12 en 6 te schalen). Na vervanging van het kristal werkte het weer goed.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Sommige turbo's hebben een toetsencombinatie nodig om te switchen. Iets als ctrl, alt, + / -. Een dan hoor je een hoge of lage piep door de speaker.
Volgens de manual selecteert een van de jumpers tussen 'software turbo' (=toetsenbordcombo Ctrl-Alt-Min) en 'hardware turbo', is een van de andere jumpers daadwerkelijk voor die hardware turbo aan/uit en is de derde voor turbo-knop. Software turbo inschakelen zou niet alleen een beep moeten geven, maar ook de cursor van streepje in grote blok moeten veranderen.

Ongeacht wat ik met jumper doe heb ik vooralsnog geen hardware turbo en ook geen software.
Mogelijk zit er iets niet snor in de aansturing van het kristal of het kristal zelf waardoor hij geen correcte snelheid meer draait. Een maat van me heeft een 286 gehad die enkel op 3,24MHz draaide (turbo knop hoorde tussen 12 en 6 te schalen). Na vervanging van het kristal werkte het weer goed.
Zou nog kunnen, maar bij uitblijven van andere tekenen van poging tot schakelen denk ik dat focus vooralsnog op in/uitschakelen moet blijven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier ook eindelijk weer een succesje. Een Asus K7M (Slot A) wilde maar niet POST'en. De vorige eigenaar heeft het slot waarschijnlijk wat mishandeld. Na flink wat Deoxit én het terugbuigen van enkele pinnen IN het slot met een dunne speld zit er nu dan toch echt weer leven in. :*)

Het CPU slot voor de reparatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zXowWVWrh1MvtnRlXCV-_j6ACc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeP5Fx4bkLNYuZaqOykNPEGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:38:
Hier ook eindelijk weer een succesje. Een Asus K7M (Slot A) wilde maar niet POST'en. De vorige eigenaar heeft het slot waarschijnlijk wat mishandeld. Na flink wat Deoxit én het terugbuigen van enkele pinnen IN het slot met een dunne speld zit er nu dan toch echt weer leven in. :*)

Het CPU slot voor de reparatie:
[Afbeelding]
Soms vraag je je af... Hoe.

Andere nieuws: ik ben aan het opruimen en nu ontkomt de PS/2 lijn er ook niet aan. Er gaan binnenkort een paar ibm model 30 computers de deur uit. Eentje met 2x fdd en eentje met 286 cpu en 30MB HDD. Moch hier iemand interesse hebben, doe even een pm voor het op de v&a en marktplaats gaat.
Mogelijk volgt later nog een model 60 of 65, afhankelijk van een en ander. Maar dat laat ik dan ook wel ff weten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:59:
[...]

Soms vraag je je af... Hoe.

Andere nieuws: ik ben aan het opruimen en nu ontkomt de PS/2 lijn er ook niet aan. Er gaan binnenkort een paar ibm model 30 computers de deur uit. Eentje met 2x fdd en eentje met 286 cpu en 30MB HDD. Moch hier iemand interesse hebben, doe even een pm voor het op de v&a en marktplaats gaat.
Mogelijk volgt later nog een model 60 of 65, afhankelijk van een en ander. Maar dat laat ik dan ook wel ff weten.
Als je een 70 op overschot zou hebben, zou dat behoorlijke nostalgische waarde hebben, maar 30? Heb zelf eentje in perfecte staat aan HomeComputerMuseum gedoneerd paar jaar terug ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo, voorlopig eindelijk klaar met de XT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqMs5rt-l4uXPx0-6kct_VfViKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRWfMJOQxaKO9yg8qBqvXolp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOTaKHdAVpH-s8RUT-Kcdl5UmEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeBl3sLlzbTHOTRnRwH2wggE.jpg?f=fotoalbum_large
  • Geheugen op moederbord uitgebreid van 256kB naar 640kB
  • 8088-2 vervangen door NEC V20
  • Turbo XT moederbord zijn naam eer aan gedaan en van 4.77MHz naar 8MHz geklokt
  • 2MB EMS toegevoegd. Omdat het kan :P
  • 128kB SRAMdrive toegevoegd (waarde beperkt omdat het na iedere boot geformatteerd moet worden... Accu bestellen staat op de to do lijst)
  • SCSI drive ingebouwd, aangestuurd door bootable gemaakte adapter.
  • Na gekloot met dode Intel 8/16 en 8b Tiara NIC die niet in XT wil werken toch maar een 3C509B erin gehangen die met gehercompileerde packet driver en config util doet wat hij moet. Deze XT zit op internet:P
  • AdLib replica erin voor meer dan beep.
  • MPU-401AT toegevoegd voor meer dan FM
  • Alle ISA sloten zijn nu vol... Moet daarom RTC op floppy controller fixen ipv losse RTC toevoegen :o
  • Geen plek in behuizing voor CDRom, misschien moet ik toch eens kijken naar een slankere HDD :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op maandag 12 februari 2024 @ 01:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
  • 128kB SRAMdrive toegevoegd (waarde beperkt omdat het na iedere boot geformatteerd moet worden... Accu bestellen staat op de to do lijst)
  • Na gekloot met dode Intel 8/16 en 8b Tiara NIC die niet in XT wil werken toch maar een 3C509B erin gehangen die met gehercompileerde packet driver en config util doet wat hij moet. Deze XT zit op internet:P
  • Alle ISA sloten zijn nu vol... Moet daarom RTC op floppy controller fixen ipv losse RTC toevoegen :o
  • Geen plek in behuizing voor CDRom, misschien moet ik toch eens kijken naar een slankere HDD :P
CD-ROM misschien juist extern via SCSI of LPT? :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op maandag 12 februari 2024 @ 01:23:
[...]

CD-ROM misschien juist extern via SCSI of LPT? :)
LPT? Dat zou een IRQ-uitdaging kunnen worden ;)

SCSI zou kunnen, maar moet ik wel iets passends vinden aangeziende TM-850MEX een 'Apple' 25p port heeft extern. Heb wel een paar externe SCSI behuizingen, maar kom nu al stopcontacten tekort, dus denk niet dat ik dat doe.

Wel andere optie gezien: de kast heeft 3 externe 5.25" bays, maar eronder zit een vierde zonder verdere obstakels en het zou misschien lukkken om de HDD gewoon 1U te laten zakken. Om de LED zichtbaar te houden zou ik de bays moeten keren (zitten los in zeer modulaire kast geschroefd), maar dat is sowieso een goed idee aangezien de FDD ondersteboven zit nu.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi project @dion_b Wellicht kun je met qemm aan de slag om nog meer in de onderste 640 KB vrij te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Anabole XT" :D
Die config heeft zo'n beetje alles wat er in een dikke 386 server / gamePC uit die tijd zou zitten - maar dan met een 8Mhz processor. Arm beestje :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:31:
[...]

"Anabole XT" :D
Die config heeft zo'n beetje alles wat er in een dikke 386 server / gamePC uit die tijd zou zitten - maar dan met een 8Mhz processor. Arm beestje :P
Och, die CPU zou anders ook prima op 12MHz draaien hoor. Sterker nog, misschien moet ik eens gaan rommelen aan kristal op het bord..

Maar nee, voor nu staat dat ding in de kast en laat ik de hardware voor wat het is. Kan ik daadwerkelijk software erop draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb nog wel een 66MHz kristal over van mijn batch, frequency divider ertussen, klaar. :9

Hier wat static RAM chips aan het testen met de TL866II. Het is een eenvoudige test, dus niet waterdicht.
Acht 256k IC's gaan prima. En juist op de TAG RAM van 64k geeft hij een address bus error. Nu weet ik niet of het aan de testmethode ligt, of dat de chip echt stuk is.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@dion_b mooie machine geworden!
Een CD-ROM zou bij een XT juist niet op mijn lijstje staan: dat is m.i. pas in een 386 een ding, en in een 486 gebruikelijker. Maar je hebt wel gelijk met het 'omdat het kan' op een dergelijke over-the-top machine.
In zekere zin doet dit me denken aan mijn IBM model 30 #1: NEC V30 8MHz, 2MB EMS, VGA, Sound Blaster en ik zit nog te verzinnen hoe ik de XT-CF er permanent in krijg.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben: die 8MHz, wat was nou de truuk?

Ohh en een 12MHz XT bus is wel echt over the top, als dat lukt heb je een 286-killer in handen :P
Tenminste toch de IBM PS/2-286 met zijn schrale 10MHz en full blown waitstates op het geheugen.
Dat wordt dus:
- RAM cherrypicking om alles bij te houden (70ns of sneller?)
- bidden dat de chipset het allemaal bijhoudt
- nogmaals bidden dat de insteekkaarten het allemaal leuk vinden

@PD2JK Welke snelheidsgradatie zijn die srammetjes? Is dat iets waarop je ook test?
Ik heb eerder vernomen hier in het topic, dat je een sram dipje van ome Ali prima kunt bestellen van 15 of 20ns maar niet die van 12. Even te lui om terug te zoeken, maar ik dacht dat Frapex er ervaring mee had.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Waterbeesje Momenteel heeft mijn DTK bord 9x 64k SRAM, inclusief tag dus, 20ns. De 256k chips zijn 15ns, deze komen van een werkend Pentium 1 bord

Nu probeer ik een DX4 100 overdrive stabiel te krijgen op dit bord. 75 MHz gaat prima met het 50MHz kristal. Bij 100 MHz (66 kristal) wil DOS nog niet starten. POST lukt, maar dan...

Wat ik al geprobeerd hebt.
-SRAM wait state op 1 ipv 0 (jumper)
-Hier en daar wat timings minder strak gezet.

Loopt de Symphony Haydn II chipset tegen zijn limieten?
Is 20ns SRAM te langzaam?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4d7XuAA3suk9idMLh30FPUZ0kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsokj6jnBLPoNL95TJXhhtMH.jpg?f=fotoalbum_large

Net even de 15ns 256k chips erop gezet, behalve de TAG, die heb ik laten zitten.
Wanneer ik de jumpers op 64KB L2 cache laat staan werkt het prima. Wanneer ik de jumpers op 256KB cache zet, blijft de POST hangen op WAIT... Het vermoeden dat deze chips fake zijn begint te ontstaan... of moet de TAG ook 256k zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cPggvaA2AMhko-bGZxxZerdAZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atXQLpx7NmK6RFhUq9ZYwv88.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2024 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:47:
@Waterbeesje Momenteel heeft mijn DTK bord 9x 64k SRAM, inclusief tag dus, 20ns. De 256k chips zijn 15ns, deze komen van een werkend Pentium 1 bord

Nu probeer ik een DX4 100 overdrive stabiel te krijgen op dit bord. 75 MHz gaat prima met het 50MHz kristal. Bij 100 MHz (66 kristal) wil DOS nog niet starten. POST lukt, maar dan...

Wat ik al geprobeerd hebt.
-SRAM wait state op 1 ipv 0 (jumper)
-Hier en daar wat timings minder strak gezet.

Loopt de Symphony Haydn II chipset tegen zijn limieten?
Is 20ns SRAM te langzaam?[Afbeelding]
Omdat de geavanceerdere BIOS opties er niet in staan, wilt dat niet zeggen dat ze niet bestaan :D

https://archive.org/details/bnobtc_bntbtc (file list: https://archive.org/download/bnobtc_bntbtc )

in "bntbtc - 6.1.20080913.7z":
- View file contents;
- of de hele file downloaden (en extracten)

En vervolgens in die compresed folder even zoeken naar de folder:
code:
1
- 6.1.20080913/AMI (American Megatrends Inc.)/amiset29

Hierin zit de applicatie AMISETUP v2.99.0, waarmee je diverse BIOS settings aan kan passen die niet in het BIOS zichtbaar zijn gemaakt.

Ik heb over het algemeen vooralsnog alleen maar ervaring met v2.51 of ouder. Maar ik verwacht dat die minstens net zo goed (als niet beter, gezien het versienummer) zal werken!

Mocht je overigens vastlopers krijgen, maar je kan nog wel het BIOS in komen, selecteer dan even "Auto configuration with BIOS defaults" op het main scherm.

Screenshots/foto's van AMISETUP maken bij werkende instellingen is trouwens echt een aanrader!

edit:
Mocht je overigens alsnog een oudere versie willen: https://archive.org/details/AMISE251_ZIP

[ Voor 2% gewijzigd door InjecTioN op 12-02-2024 16:18 . Reden: oudere versie erbij gezet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:36:
@dion_b mooie machine geworden!
Een CD-ROM zou bij een XT juist niet op mijn lijstje staan: dat is m.i. pas in een 386 een ding, en in een 486 gebruikelijker. Maar je hebt wel gelijk met het 'omdat het kan' op een dergelijke over-the-top machine.
In zekere zin doet dit me denken aan mijn IBM model 30 #1: NEC V30 8MHz, 2MB EMS, VGA, Sound Blaster en ik zit nog te verzinnen hoe ik de XT-CF er permanent in krijg.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben: die 8MHz, wat was nou de truuk?
Goed uitlezen 8)7

Ik ging vooral uit van QCONFIG.EXE die mooi antal MHz aangaf. Alleen bleef het stug 4.77MHz doen.

Heb ter controle een MiGron ISA Clock ingeprikt en ra ra, als ik de ene jumper of 'hardware' zette en vervolgens de turbo switch jumper kortsloot, ging het netjes van 4.77MHz naar 8MHz. Conclusie: QCONFIG is een geweldige tool om vrije geheugenblokken te vinden, maar niet om snelheden te rapporteren.
Ohh en een 12MHz XT bus is wel echt over the top, als dat lukt heb je een 286-killer in handen :P
Tenminste toch de IBM PS/2-286 met zijn schrale 10MHz en full blown waitstates op het geheugen.
Dat wordt dus:
- RAM cherrypicking om alles bij te houden (70ns of sneller?)
- bidden dat de chipset het allemaal bijhoudt
- nogmaals bidden dat de insteekkaarten het allemaal leuk vinden
In grote lijnen: yup.

Maar 70ns? 80ns zou snel zat moeten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

frapex

got r00t

Josefien schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:12:
Even gekeken... de v1.0 is blijkbaar de X-BIOS editor die ik had gevonden, die mijn kaart wel ondersteunt, maar niet de TV-out opties.

v4.0 ondersteunt helaas ook alleen vanaf Geforce FX.

Via de zoekfunctie op Guru3D is nog een v3.9 te vinden (https://www.guru3d.com/st...-v3-9-(nibitor)-download/), maar daar is de download link van dood. Die heeft ook geen mirrors. Sowieso hebben de meeste versies die via de zoekfunctie tevoorschijn komen geen mirrors.
NiBiTor v3.6 (nVidia BIOS Editor) (Release 20071205) vind je in https://archive.org/details/bnobtc_bntbtc (met dank aan @InjecTioN voor de URL).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

PD2JK schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:47:
Net even de 15ns 256k chips erop gezet, behalve de TAG, die heb ik laten zitten.
Wanneer ik de jumpers op 64KB L2 cache laat staan werkt het prima. Wanneer ik de jumpers op 256KB cache zet, blijft de POST hangen op WAIT... Het vermoeden dat deze chips fake zijn begint te ontstaan... of moet de TAG ook 256k zijn?
Met 8x 256kbit SRAM IC moet de tag chip inderdaad ook 256kbit zijn. De snelste chip gebruik je voor de tag (bijvoorbeeld 15ns tag en 20ns cache).

[ Voor 7% gewijzigd door frapex op 12-02-2024 17:52 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

frapex schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Met 8x 256kbit SRAM IC moet de tag chip inderdaad ook 256kbit zijn. De snelste chip gebruik je voor de tag (bijvoorbeeld 15ns tag en 20ns cache).
Oke :) Er zijn nu een 10-tal Winbond 256k 15ns chips onderweg, hopelijk geen fakes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Och, die CPU zou anders ook prima op 12MHz draaien hoor. Sterker nog, misschien moet ik eens gaan rommelen aan kristal op het bord..

Maar nee, voor nu staat dat ding in de kast en laat ik de hardware voor wat het is. Kan ik daadwerkelijk software erop draaien.
Met die XT machine van jou zou het computermuseum jaloers worden. Als het apparaat 12 MHz zou kunnen halen heb je wel een heel mooi project afgerond zoals ik het versta. Nu nog even met Qemm in de weer en je hebt een beest van een XT die op al zijn XT taken berekend is.

Zo was ik tevreden met een diskette met alle avonduren van Kroz voor mijn XT en zo zit ik een game te spelen die 160 GB opslag lust. Bizar, echt heel bizar hoe dat is opgeklommen. Als je beseft hoe een moderne machine een wreed rekenmonster is die alles vreet wat je hem geeft. Hoe tevreden zat ik avonden Kroz te spelen. Alle avonturen paste op één 1,44 MB diskette. Hoe was het om de DriveSpace TSR in het hogere geheugen te krijgen met Qemm? Qemm was in die dagen een godsgeschenk. Dit was op mijn 80486.

Nu? Een zieke AM5 build. Wat zal het over 30 jaar zijn? Genoeg koffie drinken om genoeg koffiedik te bekijken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nog niet helemaal retro maar gisteren voor mijn "oude" MSI X99A GG (LGA 2011-3) mainboard een Xeon E5-2690 V4 opgescharreld. Altijd al eens mee willen prutsen en nu ze betaalbaar zijn, is dat wel een leuke upgrade. De machine heeft nog 2 goed werkende DVD-drives dus wel praktisch inzetbaar als ik weer eens wat ISO's wil maken.

Voor de performance in desktop taken van zo'n 14-core Xeon hoef je het niet te doen, de gemiddelde Ryzen 5 van nu is sneller.

Zal eens kijken welke Linux distro er lekker op draait, heb er al een tijdje niets meer mee gedaan.
Ik hou wel van die industriële look voor zo'n machine.
M'n ATX-XT met V20 zit ook in een industriële behuizing en dat misstaat 'm niet.
Voornaamste reden om voor een nieuw ATX bord te gaan is dat ik wel eens een "daily" XT wilde waar ik niet constant aan hoef te sleutelen ;)

Mocht je 'm gemist hebben:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cZRhGsb.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die kast komt me bekend voor :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKJCUvpvxCa6K2VXgIGqhH9G734=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrezjnsU8Q2iA6EHLJuvif7J.jpg?f=fotoalbum_large

Zit bij mij een Celeron 1400 in op SBC op PICMG backplane. Verder niet in gebruik nu ivm wel heel veel snelle P3 systemen, zit stiekem uit te kijken naar een interessante alternatieve SBC.

Dat niet constant moeten sleutelen herken ik. Ik denk dat ik de mijne weer open moet schroeven. Nog los van installeren van accu's op FDC/RTC en die SRAM kaart ziet het ernaar uit dat m'n EMS problemen heeft (eerste 64 pages prima, maar daarna errors -> chip #3 brak en/of niet goed gesoldeerd. Bovendien lijkt de MPU-401AT niets te doen. Ik had gelezen dat het ondanks naam ook op XT zou werken (en kaart is known-good), maar dat zou alsnog kunnen tegenvallen. In dat geval ga ik kijken wat een Musicquest MQX-32m erin doet.

Maar nu nog even niet, even genieden van een leeg bureau en een computer die (met PC speaker en met software zonder EMS support) gewoon doet wat hij moet.

Zou trouwens ook configuratie kunnen zijn - geen van die oude meuk heeft de optie om MPU401 adres en IRQ in te vullen - maar ik gebruik default 0x330 en 2 dus dat zou snor moeten zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 14-02-2024 00:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[..]
Tjeempie alle acht vol. Ik heb er maar 5 in de 5150! En dan heb ik er al een 6e bij doormiddel van een dochterboard op de XT-IDE.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Tijd om een kloon te maken van de IBM 5161 in zo'n zelfde type kast :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Vandaag weer een verstopte doos gevonden met een voor mij onbekende kaart, misschien iemand van jullie een idee wat het is?

Zal straks nog een aantal oude CPUs op de foto zetten die ik aan mijn verzameling kan toevoegen met wat ram geheugen. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A3m07Ak8FgUXXYGlO9iIG9G48E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGjBvHtohFIyf2cRVHNSLqft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sL3HM9tz8cyM6i39JNkDuft3qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mP2vwKUmAttPWFU8VVzDkEB2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2jUGi6TIsPElGnWWag17lT8o9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWz3HqX9MEz7ZTgcikPdeECi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:47:
Vandaag weer een verstopte doos gevonden met een voor mij onbekende kaart, misschien iemand van jullie een idee wat het is?

Zal straks nog een aantal oude CPUs op de foto zetten die ik aan mijn verzameling kan toevoegen met wat ram geheugen. ☺️

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt op een MDA of zelfs Hercules video adapter met parallelle poort. Het zal in ieder geval geen CGA of EGA zijn. Die hebben over het algemeen altijd wel jumper settings of DIP switches op de PCB zitten. :)

Ik kan het alleen niet met zekerheid zeggen. Over het algemeen kan je zoiets herkennen aan de geheugen IC's op een bord. Die geheugen chips zijn vaak parallel aan elkaar verbonden, op een of 2 pins na. Die zie ik zo snel niet zitten.

Wanneer je de beschrijving van de grote IC's eens in een zoekmachine dumpt, zou je wel eens een video gerelateerde informatie kunnen vinden. Probeer maar eens. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Onder die geverfde "856" staat in de silkscreen "color & white/parallel" dus ik zou CGA niet uitsluiten.
--> ik ga voor de CGA/MDA combikaart met printerpoort

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het is in ieder geval een videokaart + printerpoort kaart.
Waterbeesje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:59:
Onder die geverfde "856" staat in de silkscreen "color & white/parallel" dus ik zou CGA niet uitsluiten.
--> ik ga voor de CGA/MDA combikaart met printerpoort
Ik zie die "color" niet?
Ik lees "black & white/parallel" in die silk screen.

Wat ik nog meer zie lijkt een IBM ROM chip.
Daarom zet ik mijn muntjes op een IBM MDA kaart, op bruin PCB.
Eentje die mogelijk oorspronkelijk in precies zo'n IBM 5150 zat als ik heb staan. Die is ook van '84 met bruin PCB moederbord.
[edit]
Hij lijkt er nog sprekend op ook: Wikipedia: IBM Monochrome Display Adapter

Mocht je hem getest willen hebben. Ik heb een MDA display staan :)

en ik wil ook van dit soort verstopte dozen hebben. Waar bestel je die?

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 14-02-2024 14:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ultraman schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:03:

[...]

Ik zie die "color" niet?
Ik lees "black & white/paralel" in die silk screen.

Wat ik nog meer zie lijkt een IBM EPROM chip.
[edit]

Lijkt er ind op, de mijne zit alleen op een bruine pcb.

Sorry doosjes zijn niet op bestelling helaas. 😋

Testen hoeft niet maar toch bedankt voor je aanbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan niet missen, dat is een IBM MDA inderdaad.

CGA zou naast de DE9 in plaats van de DB25 een IEC connector hebben voor composite out.
Ultraman schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Tjeempie alle acht vol. Ik heb er maar 5 in de 5150! En dan heb ik er al een 6e bij doormiddel van een dochterboard op de XT-IDE.
Ze zitten vol, wil niet zeggen dat ze per se zinnig vol zitten ;)

Even kijken...

- VGA (redelijk zinnig)
- 3C509C NIC (redelijk zinnig)
- AdLib replica (redelijk zinnig)
- MPU401AT (zou zinnig kunnen zijn als het werkte)
- TMC-850MEX SCSI (redelijk zinnig)
- 2MB EMS kaart (marginaal zinnig)
- 128kB SRAM disk kaart (nauwelijks zinnig)
- FDC/serial/RTC kaart (redelijk zinnig)

Zo raken 8 sloten wel vol :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Een paar voor bij de verzameling,kijken of ik houders voor de CPUs kan 3D printen om ze erin te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA-fWNBW7GiithanrW0nbWqLL9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lj8CZiFBXAUsJ9BPasZpbgqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RemPOicHYQXWFJP9xiIElrZEbQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hewKkGjjegX9auyjdSljMH07.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPzMux15dYfHeIvCThfOqOcuqNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8GrhgB1mS4IkxGt31GR8K8f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UCgCQGjur4pfJAT83jflEQHw0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mECPPia5IHMxWGH9bzlYSWR0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7sP5iSBd_U5Z0yvJUA9sbvGdM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcv2R2NOcSoZwKzzo5kLOAcj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkaY1FcezIGg1i6rxl5CIFDdd1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60FWHC5SWhBJYifzBsTI7jVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4_XDRNNR9Sm1ckdal1rJi4aWPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9myNAEwCQpKfPJiT6s6ZKYyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBTraR18yCY33mMr7FQaT86N3Uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaapgHgE5ssCFxaRXrp5JVcL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnN_1F0ZFqrojqL9eKmLpSyF4KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GltCjG2WHvx9EDlujDLnXrv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KerJ1UEHkFvYtFCfieXWrHvy5tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMiriVJpzQ2xl2CivFZevBGn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die Pentium 166MHz MMX is een uitstekende retro processor. Laat zich heel goed dynamisch, met software! (SETMUL), langzamer zetten om om tragere CPUs te emuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ultraman schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:03:

[...]

Ik zie die "color" niet?
Ik lees "black & white/parallel" in die silk screen.

Wat ik nog meer zie lijkt een IBM ROM chip.
Eentje die mogelijk oorspronkelijk in precies zo'n IBM 5150 zat als ik heb staan. Die is ook van '84 met bruin PCB moederbord.
[edit]

Zat ik weer krom te kijken? Moet ook niet constant wisselen tussen civil 3D, Revit, excel en Tweakers... Dan krijg je dat 7(8)7

Dat zijn wel de vondsten!

Hier zijn ook weer een paar speeltjes binnengekomen. 6 socket 7 bAT bordjes. 3 van Elpina, 1 pc hips, een onbekende (vast ook pc hips afgeleid) en een Shuttle HOT-557. Die laatste is wel het pronkstuk, maar er zitten er ook twee tussen met de oddball VXPro chipset.

Daarnaast 4 AT kasten die toe zijn aan een bakje, en enkele met wat oppervlakkig roest, en twee XT stijl kasten. Alles smerig, maar wel heel.

Die AT kasten hebben straks wat schuurwerk nodig, primer en lak. Welke RAL past daar het beste bij?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Pentium 133 SY022, twer echte en een remarked :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Waterbeesje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:28:
[...]

Pentium 133 SY022, twer echte en een remarked :D
Waar zie je dat er een remarked tussen zit? Als je het mij vraagt zijn ze alledrie origineel waarvan ééntje een iCOMP2 index heeft en de andere iCOMP. Iets wat bij de SY022 kan; in die periode kwamen dezelfde sSpec CPU’s met zowel iCOMP als iCOMP2 uit :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:32:
[...]
Waar zie je dat er een remarked tussen zit? Als je het mij vraagt zijn ze alledrie origineel waarvan ééntje een iCOMP2 index heeft en de andere iCOMP. Iets wat bij de SY022 kan; in die periode kwamen dezelfde sSpec CPU’s met zowel iCOMP als iCOMP2 uit :).
Die donkerdere kleur betekent meer dan vaak dat hij opnieuw is gecoat. Ook aan de overzijde werd dan de hele reut opnieuw gedaan. Pentium 120 stond er ook bekend om meestal prima op 133 te draaien.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:11:
Die kast komt me bekend voor :P

[Afbeelding]

Zit bij mij een Celeron 1400 in op SBC op PICMG backplane. Verder niet in gebruik nu ivm wel heel veel snelle P3 systemen, zit stiekem uit te kijken naar een interessante alternatieve SBC.

Dat niet constant moeten sleutelen herken ik. Ik denk dat ik de mijne weer open moet schroeven. Nog los van installeren van accu's op FDC/RTC en die SRAM kaart ziet het ernaar uit dat m'n EMS problemen heeft (eerste 64 pages prima, maar daarna errors -> chip #3 brak en/of niet goed gesoldeerd. Bovendien lijkt de MPU-401AT niets te doen. Ik had gelezen dat het ondanks naam ook op XT zou werken (en kaart is known-good), maar dat zou alsnog kunnen tegenvallen. In dat geval ga ik kijken wat een Musicquest MQX-32m erin doet.

Maar nu nog even niet, even genieden van een leeg bureau en een computer die (met PC speaker en met software zonder EMS support) gewoon doet wat hij moet.

Zou trouwens ook configuratie kunnen zijn - geen van die oude meuk heeft de optie om MPU401 adres en IRQ in te vullen - maar ik gebruik default 0x330 en 2 dus dat zou snor moeten zijn.
Wel grappig want die van mij is ATX en nieuw geproduceerd en een duidelijke kloon van dat ontwerp.
Die van jou is wss minimaal 30 jaar oud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Wel grappig want die van mij is ATX en nieuw geproduceerd en een duidelijke kloon van dat ontwerp.
Die van jou is wss minimaal 30 jaar oud?
Valt mee, er zat origineel een SBC met P4 2GHz in en die zwarte drives zijn origineel. Voeding is sowieso ATX. Ongeveer 20-23 jaar oud dus.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Valt mee, er zat origineel een SBC met P4 2GHz in en die zwarte drives zijn origineel. Voeding is sowieso ATX. Ongeveer 20-23 jaar oud dus.
Ah ok, valt mee idd. Maar dan nog, wel een ontwerp dat al een tijdje meegaat en blijkbaar goed genoeg was om in China te klonen.

edit: inmiddels ook een setje van 4x 16GB voor m'n X99A LGA2011-3 systeem op de kop getikt, het is voor een Xeon dus timings zijn belangrijker dan de geheugensnelheid.

Het is nog wat "jong" maar over 10 jaar is het al aardig retro, toch? ;)
En zo'n Ballistix setje heeft ook wel wat historie in de naam.

https://tweakers.net/pricewatch/483084/crucial-ballistix-sport-lt-bls16g4d240fsb/specificaties/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/56me8W8.jpeg

Edit 2: de Xeon E5-2690 V4 zit er in. Eerst bios-update uitgevoerd voor de zekerheid, koelpasta verwijderd (altijd liters Isopropyl alcohol op voorraad) en CPU omgewisseld. Dat ging allemaal zonder gedoe, direct beeld en de oude Windows 10 installatie vond het ook allemaal prima en nu even testen op stabiliteit. Later vandaag even een leuke Linux distro uitproberen.

Edit 3: de pakketbezorger heeft het de afgelopen dagen weer druk gehad, inmiddels 4 CPU's binnen dus wel weer tijd voor een groepsfoto ;)

Niet de meest bijzondere CPU's maar toch wel een plekje waard.

Die gouden Winchip 2 ziet er aardig gehavend uit maar veel mooier vind je ze niet, of ze kosten anderhalve nier.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wwynIIP.jpeg

[ Voor 70% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-02-2024 15:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:30

MaNdM

1000-dingen-doekje

Deze kon ik niet voorbij laten gaan. Verkoper vroeg er ook geen idioot bedrag voor en de staat is erg netjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pItG0NXbvMI5IYQQZlEWzq1lGFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyQasv9gYbP18megxuCkSCcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR_oaODeQpPyQuU_kX6xh1_5-lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bImgGPZqmf5qysQaRxktLf1V.jpg?f=fotoalbum_large

Kan mooi in een P1 build waar nu een veel te snelle en vergeelde drive in zit.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Toen de AOpen's nog geen cirkelzaag aspiraties hadden. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:30

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik wist eigenlijk niet eens dat deze drives bestonden!

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:53:
Deze kon ik niet voorbij laten gaan. Verkoper vroeg er ook geen idioot bedrag voor en de staat is erg netjes.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan mooi in een P1 build waar nu een veel te snelle en vergeelde drive in zit.
Dat zijn nog de goede versies.

Zodra je rond de 48x komt beginnen sommige CDR's spontaan via het frontje zo je computer uit vliegen. In stukjes.

De (on)bekende flauwe TD grap:

- roep een collega (die al de hele ochtend gestrest is) bij de computer en zeg "let op!"
- druk op eject knop en zeg "A Open"
- druk nog een keer op de eject knop en zeg "A Dicht"
- zie hoe de ogen van je collega omhoog rollen
- wrijf over de pijnlijke schouder na de dreun die je kreeg

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-02-2024 22:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Sinds een ruime week in het bezit van 2 retro pc's, gekocht bij mijn vrijwilligerswerk tegen de +- recycleprijs.

Ik ben nostalgisch ingesteld, en zoals vele mensen heb ik mijn oude pc's van vroeger niet bewaard. O.a. een 486dx33.

Ik ben nu in het bezit van een AMD k6-2 machine, en een PII@450 mhz. Ik heb er Windows 98SE opgeknald. Ik heb er verder niet heel veel aan gedaan, bij de PII pc (hp brio) alleen de cd drive vervangen. En bij de AMD K6 was de psu fan gaar, vervangen voor een andere fan (wel ff moeten solderen, ivm connector) en de cpu fan draaide niet constant, die heb ik nu rechtstreeks op de PSU draaien :p In de AMD K6 pc zit alleen helaas geen geluidskaart, misschien koop ik er nog een.

En heb de caps bekeken op het mobo en psu van beide pc's, en wonderwel geen lekkage of bolstaande.

Ik heb wel voor de AMD pc (IPC pc) een din naar mini din verloop gekocht. En de muis kan via een insteekkaart op de minidin. Zo houd ik de 2 usb poorten (via usb header) vrij voor usb stickjes of ext drives. Plus, dat USB support voor bediening van dos, bios etc zo goed als onmogelijk is bij dit soort systemen

Al met al vind ik het fantastisch, ik voel mezelf echt weer teruggeworpen naar mijn kinderenjaren :p

P.s. ik las dat Windows 9x HDD's (dus niet eens partities) tot 127 gb kan zien (zonder corruptie) en dat bij grotere schijven het een issue wordt (is het niet door win9x dan is het wel door de bios/chipset) Ik heb nog een 160 GB IDE disk liggen, die werkt dus alleen fatsoenlijk vanaf de NT familie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS3Djf0wbsMF7Qkz93sWvmrfELs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMHqoVQmQ23vBrRJgU6k9R5B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1ibchIyiugKVChOM7pIGvSj4hs=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ZCQmsE00H07DFGLTgdfabrLJ.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwx4J58EMaKJ1BxwNxg8zOw8FHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weSz4VGZR5MJKx5Jie4d6Bks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bam3_ehTVxeUD8bAdx0-ogAyGtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rorxBvX6hrAUWU0bul7QlSBA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door dennis_rsb op 18-02-2024 09:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:10:
Sinds een ruime week in het bezit van 2 retro pc's, gekocht bij mijn vrijwilligerswerk tegen de +- recycleprijs.

Ik ben nostalgisch ingesteld, en zoals bij velen heb ik mijn oude pc's van vroeger niet bewaard. O.a. een 486dx33.

Ik ben nu in het bezit van een AMD k6-2 machine, en een PII@450 mhz. Ik heb er Windows 98SE opgeknald. Ik heb er verder niet heel veel aan gedaan, bij de PII pc (hp brio) alleen de cd drive vervangen. En bij de AMD K6 was de psu fan gaar, vervangen voor een andere fan (wel ff moeten solderen, ivm connector) en de cpu fan draaide niet constant, die heb ik nu rechtstreeks op de PSU draaien :p In de AMD K6 pc zit alleen helaas geen geluidskaart, misschien koop ik er nog een.

En heb de caps bekeken op het mobo en psu van beide pc's, en wonderwel geen lekkage of bolstaande.

Ik heb wel voor de AMD pc (IPC pc) een din naar mini din verloop gekocht. En de muis kan via een insteekkaart op de minidin. Zo houd ik de 2 usb poorten (via usb header) vrij voor usb stickjes of ext drives. Plus, dat USB support voor bediening van dos, bios etc zo goed als onmogelijk is bij dit soort systemen

Al met al vind ik het fantastisch, ik voel mezelf echt weer teruggeworpen naar mijn kinderenjaren :p
Welkom - en goed bezig met die koeler :)

Waar wil je je op richten met die PCs?

Voor Win98SE zijn ze prima geschikt om te ervaren wat anno 1999 toen het uitkwam een gemiddeld persoon ervoer. Persoonlijk vind ik dat 'authentiek' vooral neerkomt op 'baggertraag' en ik kies daarom voor m'n retrobakken om juist aanzienlijk snellere hardware te gebruiken. Zo heb ik een snellere P3-500 in mijn late DOS systeem en heb ik voor Win98SE een P3-1400S.

K6-2 en P3 450 liggen dicht bij elkaar qua wat ze kunnen. Ik zou dan ook sowieso andere software erop draaien (misschien DOS op de K6-2, Win98SE op de P3)
P.s. ik las dat Windows 9x HDD's (dus niet eens partities) tot 127 gb kan zien (zonder corruptie) en dat bij grotere schijven het een issue wordt (is het niet door win9x dan is het wel door de bios/chipset) Ik heb nog een 160 GB IDE disk liggen, die werkt dus alleen fatsoenlijk vanaf de NT familie?
Max harde schijf hangt af van een sloot dingen:

- BIOS van het moederbord
- bestandssysteem dat je gebruikt
- specifieke beperkingen qua OS met dat bestandssysteem

Qua moederbord zit de limiet vaak op 128GiB/137GB, maar er zijn ook veel lagere limieten dan dat. Om daar iets over te zeggen zouden we moeten weten welke borden je hebt. Er valt voor DOS op zo'n systeem overigens veel te zeggen voor een IDE-CF adapter met 2GB CF kaart.

Qua bestandssysteem kan FAT32 partities ondersteunen tot 2TB, maar individuele bestanden kunnen max 4GB groot zijn (dus geen DVD images!)

En Win98 kan idd max 127GB partitioneren, maar kan wel geinstalleerd worden op grotere partities gepartitioneerd door ander OS (Linux bijv).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:21:
[...]

Niet de meest bijzondere CPU's maar toch wel een plekje waard.

Die gouden Winchip 2 ziet er aardig gehavend uit maar veel mooier vind je ze niet, of ze kosten anderhalve nier.

[Afbeelding]
Oeh, een 40MHz U5SD O+

Clock-for-clock snelste 486, en natuurlijk mogelijkheid om hele PC met chips van zelfde vendor samen te stellen :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@dion_b Dank voor je reactie!

Echt iets bereiken is een groot woord, ik ben in die zin tevreden met wat ik nu heb. Echt snel is het niet en er zitten wat beperkingen op, maar vroeger had ik ook niet echt goede hardware. Dus ik denk niet dat ik er nog heel veel aan ga veranderen, misschien een geluidskaartje in de IPC. Edit: en mogelijk DOS (icm Win 3.11) op de AMD K6-2 (bestanden overpompen via cd als dat gaat, of serieel>usb of HDD rechstreekt aan mainpc hangen) Het voordeel van Win98SE is natuurlijk relatieve stabiliteit én vrij goede USB ondersteuning, zeker als je de patch installeert die er voor zorgt dat usb sticks en usb hdd's goed werken.

Betreft die HDD, zoals ik jou hoor hangt het dus van een aantal factoren af. Nja ik bewaar hem wel, en wellicht ruil ik hem een keer om bij mijn vrijwilligerwerk voor een kleinere IDE hdd.

De pest is natuurlijk dat uberhaubt dit soort exotische hardware steeds minder goed verkrijgbaar is. En helaas heb ik er dus zelf aan meegewerkt. Het is denk ik voor velen herkenbaar, op het moment dat je betere systemen kocht vroeger, verkocht je je oude systeem/gaf je het weg/milieustraat. En anno 2024 is het lastig om aan veel van die legacy spullen makkelijk (en goedkoop) te komen.

Anyway het werkt nu, en ik ga het ook niet dagelijks/wekelijks gebruiken, maar het wekt veel nostalgie op haha. Ik heb wel geklooid met virtual pc etc, maar dan mis je de oldskool hardware. Overigens heb ik af en toe ook geprobeerd windows 98 SE of Windows ME (en zelfs 2k) op ´moderne hardware´ te installeren maar dat was nooit een succes. De memory limit kon ik omzeilen, maar je chipset en audio/video drivers etc is nooit gelukt :p

[ Voor 11% gewijzigd door dennis_rsb op 18-02-2024 00:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:58:
@dion_b Dank voor je reactie!

Echt iets bereiken is een groot woord, ik ben in die zin tevreden met wat ik nu heb. Echt snel is het niet en er zitten wat beperkingen op, maar vroeger had ik ook niet echt goede hardware. Dus ik denk niet dat ik er nog heel veel aan ga veranderen, misschien een geluidskaartje in de IPC.

Betreft die HDD, zoals ik jou hoor hangt het dus van een aantal factoren af. Nja ik bewaar hem wel, en wellicht ruil ik hem een keer om bij mijn vrijwilligerwerk voor een kleinere IDE hdd.

De pest is natuurlijk dat uberhaubt dit soort exotische hardware steeds minder goed verkrijgbaar is. En helaas heb ik er dus zelf aan meegewerkt. Het is denk ik voor velen herkenbaar, op het moment dat je betere systemen kocht vroeger, verkocht je je oude systeem/gaf je het weg/milieustraat. En anno 2024 is het lastig om aan veel van die legacy spullen makkelijk (en goedkoop) te komen.
Afhankelijk van hoe handig je bent zijn er veel replica kaarten en oplossingen beschikbaar. Sowieso is het HDD-probleem met CF-kaarten (DOS) of kleine SSDs (Windows) prima op te lossen. Ik heb voor mijn DOS P3-500 systeem een 4GB Disk-On-Module op eBay gescoord, feitelijk een kleine PATA SSD. Met DOS 7.1 (meegeleverd met Win98SE, maar wel degelijk een volwaardige DOS maar dan incl FAT32) werkt het prima. Voor mijn P3-1400 gebruik ik 32GB Intel X25E SLC SSDs, in ene systeem met een Promise SATA150-TX2Plus PCI SATA controller, in de andere met een simpele SATA-PATA adapter. Toen die dingen uitkwamen waren ze unobtainium, ik geilde erop maar ze kostten meer dan een heel systeem. Nu is het tientjeswerk ;)
Anyway het werkt nu, en ik ga het ook niet dagelijks/wekelijks gebruiken, maar het wekt veel nostalgie op haha. Ik heb wel geklooid met virtual pc etc, maar dan mis je de oldskool hardware. Overigens heb ik af en toe ook geprobeerd windows 98 SE of Windows ME (en zelfs 2k) op ´moderne hardware´ te installeren maar dat was nooit een succes. De memory limit kon ik omzeilen, maar je chipset en audio/video drivers etc is nooit gelukt :p
Voor Win98SE/ME is aan de bovenkant inderdaad chipset drivers de uitdaging. Kort gezegd hield het op toen AGP ophield. Dus snelste Win9x native systeem is ofwel een Phenom II X4 danwel een Core2Quad. Aangezien zelfs met Asrock borden die oude platforms tot in het extreme rekten geen AGP Intel dingen voorbij Kentsfield (C2Q Q6600/QX6800) rekten is een Asrock AM2NF3-VSTA met Phenom II X4 het snelste waar Win98SE of ME native op draait.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@dion_b Ik ga hier zeker meer induiken, maar op dit moment is de intentie om de systemen zo veel mogelijk origineel (maar wel volledig functionerend) te houden. De reden waarom ik het HDD verhaal aankaartte is meer om rekening te houden met wat/wel niet te bewaren aan spare-parts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Wat betreft de HDD: ik heb een Pentium 100 met een (destijds NOS) 160GB Seagate P-ATA schijf en dat werkt binnen mijn verwachtingen prima. Het BIOS detecteert hem niet als 160GB maar veel kleiner (waarschijnlijk iets van 8.5GB). Ik heb één partitie van 2.1GB gemaakt en daar draait het systeem al jaren mee. Als ik meer ruimte nodig zou hebben is een D:\>-schijf van 2.1GB ook nog mogelijk :). Met FAT32 had één partitie van 8,5GB waarschijnlijk ook gewerkt en 8,5GB.

Soms moet je er geluk mee hebben en soms moet je niet nastreven om 160GB te gebruiken als 2GB al genoeg is :P.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Thandor Exact, die 160 GB aan opslag heb ik ook niet nodig, het is meer dat ik die schijf al heb liggen. Ter referentie in, de PII zit nu een 8.5 GB schijf, en in de AMd een 6.5 GB :p wat opzich prima is voor dit soort machines. Ik heb ook nog een 20 GB HDD, maar die heeft 2 realllcated sectors, maar géén current pending sectors, dus die kan ik ook wel beschouwen als spare part.

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 18-02-2024 10:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier heb ik in de hoek met onbestemde dingen een Soltek SL-65FVB gevonden. Via chipset, socket 370 en alle belangrijke elco's krokant.

De kast waar die in zat ie wat bijzonderderder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqDzlt_zwSZHNgihRryh3yJz9nY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wn3k5sJIULdClBeNR0nzcb2v.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Harde schijven... Dat is weer een heel ander ding :p
Ik zie ze zelf als onbetrouwbaar na 5 jaar, maar dat betekent niet dat ik ze niet meer gebruik. Best een aantal harde schijven in actieve dienst vertonen slechte sectoren. Zolang dat niet te snel toeneemt en niet te snel de data aantast, is het wel prima. En een keer opnieuw installeren in bij win9x toch eerder routine dan uitzondering.

CF gebruik ik in principe alleen voor DOS of als medium waar niet te veel data wordt geschreven... en dan ook alleen industriële kaartjes. Consumenten meuk verbrand je gewoon sneller. Een goede industriële kaart gaat zo ook geweldig lang mee :)
Bovendien gebruiken we onze ouwe meuk niet dagelijks en niet voor productie, dus een keer een kapotte kaart is overkomelijk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:24:
Harde schijven... Dat is weer een heel ander ding :p
Ik zie ze zelf als onbetrouwbaar na 5 jaar, maar dat betekent niet dat ik ze niet meer gebruik. Best een aantal harde schijven in actieve dienst vertonen slechte sectoren. Zolang dat niet te snel toeneemt en niet te snel de data aantast, is het wel prima. En een keer opnieuw installeren in bij win9x toch eerder routine dan uitzondering.

CF gebruik ik in principe alleen voor DOS of als medium waar niet te veel data wordt geschreven... en dan ook alleen industriële kaartjes. Consumenten meuk verbrand je gewoon sneller. Een goede industriële kaart gaat zo ook geweldig lang mee :)
Bovendien gebruiken we onze ouwe meuk niet dagelijks en niet voor productie, dus een keer een kapotte kaart is overkomelijk.
Precies! Ik schrijf liever een keer een backup image terug vanaf mijn NAS, dan dat ik al die HDD’s niet “op verbruik”.

Een CF kaartje is over het algemeen voor mij ook alleen interessant in een DOS bak, of anders een sATA SSD (evt met IDE verloop) voor de Windows/MacOS/Linux/anders soortigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren een collectie van zo'n 1.500 cd-roms in mappen opgehaald.
Veel coverdisks van PC Active maar ook van buitenlandse tijdschriften, originele games en software.

Met name de PC Active titels moet uiteindelijk op Archive.org komen maar het heeft z'n tijd nodig.
Het maken van images, de titels en omschrijvingen, afbeelding van de cd-roms, het moet allemaal "even".

De collectie is nog niet compleet maar met wat ik al heb, kom ik een heel eind.

In m'n Xeon machine (LGA 2011-3) zitten 2 keurig werkende DVD-spelers dus dat is de grootste kanshebber om het werk te gaan verzetten. Heb ook al wat software om de draaisnelheid te verlagen want na al die jaren vertrouw ik die schijfjes niet meer op >40x speed.

[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-02-2024 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:44:
Veel coverdisks van PC Active maar ook van buitenlandse tijdschriften, originele games en software.

Met name de PC Active titels moet uiteindelijk op Archive.org komen maar het heeft z'n tijd nodig.
Het maken van images, de titels en omschrijvingen, afbeelding van de cd-roms, het moet allemaal "even".

In m'n Xeon machine (LGA 2011-3) zitten 2 keurig werkende DVD-spelers dus dat is de grootste kanshebber om het werk te gaan verzetten. Heb ook al wat software om de draaisnelheid te verlagen want na al die jaren vertrouw ik die schijfjes niet meer op >40x speed.
Ik heb ook nog een collectie van zulke CD's. Staat eigenlijk op de plank om te worden weggegooid ...

Hoe archiveer ik die mee?

(Ik schat een 50 stuks CD's van tijdschriften en/of oude Linux versies)

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 20-02-2024 12:11 ]

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Eigenlijk is de basis van archiveren:
- CD image maken (liefst met een programma dat lak heeft aan beveiligingen)
- scan de CD opdruk
- scan de hoesjes (papiertje buiten de doos halen en evgt pagina's)
Scannen dan ook op een goede resolutie, liever niet als lossy bestandsformaat als JPG.

Dan kun je op Archive.org registreren en op enige manier daar uploaden.
Disclaimer: let op copyrights. Maar veel van die software is 'vrij' als shareware of freeware uitgegeven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Staat de komma wel goed? Man, wat een archief! :P
Dat wordt een aardige klus!
Zaten de boekjes zelf er ook nog bij?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Waterbeesje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:16:
Eigenlijk is de basis van archiveren:
- CD image maken (liefst met een programma dat lak heeft aan beveiligingen)
- scan de CD opdruk
- scan de hoesjes (papiertje buiten de doos halen en evgt pagina's)
Scannen dan ook op een goede resolutie, liever niet als lossy bestandsformaat als JPG.

Dan kun je op Archive.org registreren en op enige manier daar uploaden.
Disclaimer: let op copyrights. Maar veel van die software is 'vrij' als shareware of freeware uitgegeven.
Merci.
Ik moet even zoeken welk programma ik ookalweer een keer gebruikte om .iso's op te slaan op de hard-disk.
En dan moet ik het bij Archive.org natuurlijk wél op de goeie plek neerzetten.

De doosjes zijn meest al weggegooid. De CD's zijn bewaard in een "cake", de plastic houder van CD-R's.
. Heb ook al wat software om de draaisnelheid te verlagen want na al die jaren vertrouw ik die schijfjes niet meer op >40x speed.
Kun je met me delen welke software dat is?
(Ik dacht dat ik Brasero gebruikte.)

Ik zit nu even te zoeken Hoe en Wat:
https://archive.org/details/software?tab=about

[ Voor 18% gewijzigd door Brothar op 20-02-2024 12:24 . Reden: aanvullingen ]

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Brothar schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Merci.
Ik moet even zoeken welk programma ik ookalweer een keer gebruikte om .iso's op te slaan op de hard-disk.
En dan moet ik het bij Archive.org natuurlijk wél op de goeie plek neerzetten.

De doosjes zijn meest al weggegooid. De CD's zijn bewaard in een "cake", de plastic houder van CD-R's.

[...]

Kun je met me delen welke software dat is?
(Ik dacht dat ik Brasero gebruikte.)

Ik zit nu even te zoeken Hoe en Wat:
https://archive.org/details/software?tab=about
RimhillEx gebruik ik, nu onder Windows 10.

Die tool werkt hier iig goed met m'n Lite-On en Asus DVD-loopwerk. Heb ze op 16x speed staan en dan is het maken van een "CUE + BIN" ongeveer 5 tot 10 minuten werk, afhankelijk van de hoeveelheid data en tracks.

Het is nog even experimenteren met de bestandsnamen aangezien het natuurlijk in 1 oogopslag duidelijk moet zijn wat de datum en volgnummer van de cd-roms is.
Bij PC-Active is dat wat een "zootje" aangezien ze eerst zijn gaan nummeren, vanaf 101 alleen de datum vermelden op de cd-rom en nog weer later weer zijn gaan nummeren. En dan zitten er ook nog specials bij zo te zien.

Afijn, voorlopig hou ik het bij "PCA_date_1970_01_volume_PCAxxxx" en als het PCA volgnummer in de volumenaam van de cdrom (of opdruk) ontbreekt dan heb ik altijd nog de datum.

MIsschien loop ik daarmee onderweg ook weer tegen problemen aan maar dat zie ik dan wel.

Wat me opvalt is dat 7zip vaak nog wel fors wat kan comprimeren. In de 90's werd vaak nog niet zoveel (sterke) compressie toegepast op die cd-roms.
Waterbeesje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Staat de komma wel goed? Man, wat een archief! :P
Dat wordt een aardige klus!
Zaten de boekjes zelf er ook nog bij?
Ja, komma staat goed. Heb er 2x 2,5 uur voor in de auto gezeten maar dat is het wel waard.

Kreeg als bonus ook nog een hagelwitte, krasvrije en onverprutste Presario Prolinea 4/66 mee (alleen de kast).
Moet nog even zien of daar ook iets van een batterij in zit die kan lekken, dus misschien valt het tegen maar evengoed heel leuk :)

Geen hoesjes of serials erbij maar daar "valt wel aan te komen" :+
Brothar schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb ook nog een collectie van zulke CD's. Staat eigenlijk op de plank om te worden weggegooid ...

Hoe archiveer ik die mee?

(Ik schat een 50 stuks CD's van tijdschriften en/of oude Linux versies)
Zeker de moeite waard om dat soort materiaal toe te voegen aan Archive.org.
Nederland is daar nog niet zo goed vertegenwoordigd terwijl er nog heel veel in circulatie moet zijn.

Vooral de 90's zijn heel interessant omdat je in die periode vaak nog geen (snel) internet had.
650MB met 56k6 was al iets van ~35 uren downloaden geloof ik, dus dat deed je niet even.

[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-02-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:02:
[...]

RimhillEx gebruik ik, nu onder Windows 10.

Die tool werkt hier iig goed met m'n Lite-On en Asus DVD-loopwerk. Heb ze op 16x speed staan en dan is het maken van een "CUE + BIN" ongeveer 5 tot 10 minuten werk, afhankelijk van de hoeveelheid data en tracks.

Het is nog even experimenteren met de bestandsnamen aangezien het natuurlijk in 1 oogopslag duidelijk moet zijn wat de datum en volgnummer van de cd-roms is.
Bij PC-Active is dat wat een "zootje" aangezien ze eerst zijn gaan nummeren, vanaf 101 alleen de datum vermelden op de cd-rom en nog weer later weer zijn gaan nummeren. En dan zitten er ook nog specials bij zo te zien.

Afijn, voorlopig hou ik het bij "PCA_date_1970_01_volume_PCAxxxx" en als het PCA volgnummer in de volumenaam van de cdrom (of opdruk) ontbreekt dan heb ik altijd nog de datum.

MIsschien loop ik daarmee onderweg ook weer tegen problemen aan maar dat zie ik dan wel.

[...]

Ja, komma staat goed. Heb er 2x 2,5 uur voor in de auto gezeten maar dat is het wel waard.

Kreeg als bonus ook nog een hagelwitte, krasvrije en onverprutste Presario 4/66 mee.
Moet nog even zien of daar ook iets van een batterij in zit die kan lekken, dus misschien valt het tegen maar evengoed heel leuk :)

[...]

Zeker de moeite waard om dat soort materiaal toe te voegen aan Archive.org.
Nederland is daar nog niet zo goed vertegenwoordigd terwijl er nog heel veel in circulatie moet zijn.

Vooral de 90's zijn heel interessant omdat je in die periode vaak nog geen (snel) internet had.
650MB met 56k6 was al iets van ~35 uren downloaden geloof ik, dus dat deed je niet even.
Als het 10 minuten per CD kost... maal 1.500 stuks... maakt 15.000 minuten. Dat is 250 uur, ofwel 25 dagen à 10 uur / dag of 10 dagen nonstop.

Zo'n Pressario is toch met ingebouwde monitor?
Ik heb een Deskpro XE 4/66 staan en die heeft lithium. Die lekt niet ;) ik geef je goede hoop!

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 20-02-2024 13:14 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Als het 10 minuten per CD kost... maal 1.500 stuks... maakt 15.000 minuten. Dat is 250 uur, ofwel 25 dagen à 10 uur / dag of 10 dagen nonstop.
Het heeft geen grote haast. Af en toe wat doen als ik tijd en zin heb. Zo digitaliseer ik ook al m'n oude foto-albums. Ik gebruik daarvoor m'n Epson Perfection V850 Pro dus dat hoeft geen 2e keer meer ;)

En ik ga ook niet alle 1.500 stuks doen. Er zitten denk ik in totaal ruwweg 250-300 cd-roms bij die de moeite waard zijn om om te zetten naar ISO en te uploaden. Heb het niet exact geteld maar gisteren nog wel even alles doorgebladerd en een schatting gemaakt.

edit: inmiddels ook een share op m'n NAS aangemaakt waar ik alles kan plaatsen, zodat het ook meegaat in de back-up (NAS naar NAS). Het zou toch zonde zijn als m'n SSD de geest geef na vele tientallen uren werk }:O
Zo'n Pressario is toch met ingebouwde monitor?
Ik heb een Deskpro XE 4/66 staan en die heeft lithium. Die lekt niet ;) ik geef je goede hoop!
Prolinea, even niet goed onthouden wat het was. Al aangepast in de tekst }:O

- - - - - - - - - - -

edit: de pakketdienst heeft het weer druk hier

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fggo2EZ.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-02-2024 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Het schiet maar niet op met de herstelwerkzaamheden aan mijn MSI 745 Ultra moederbord. De missende surface mount caps zaten er zo weer op, maar toen begon de ellende...

Het te gebruiken koelblok was niet mooi vlak, dus eerst het koelblok gaan lappen. Geen zin in een afgebrokkelde CPU cores van de AMD Athlon XP processors die ik van @PD2JK overgenomen heb :7. Maar helaas was de polijststeen niet helemaal vlak (hol) en stond het oppervlak van het koelblok na het polijsten bol :X. Na veel zwoegen/poetsen uiteindelijk een mooi spiegelend vlak oppervlak gekregen :).

Daarna was het zover, De Moederbord Test. Maar nee :/, de Enermax EG485AX-VHB voeding ging meteen uit na power-on. De Q-Tec voeding bleef natuurlijk wel aan _O-, maar pompte daarbij wel wat veel ampères het moederbord in, waardoor de 3,3V lijn inzakte naar 2,6V. Niet goed, ik dacht aan kortsluiting.

Nou, aan het meten dan maar. Allerlei afwijkende voltages op het moederbord, totaal onduidelijk waarom. De 3,3V lijn begon bijvoorbeeld flink ampères te trekken zodra de 5,0V lijn erbij kwam. Echt van alles geprobeerd, tot voltage injection aan toe B), en het verwijderen van een aantal SMD componenten en FETs (want die onderdelen werden warm, de chipset zelfs heet).

Uiteindelijk werd pas na injectie van 12V via de fan header duidelijk wat er aan de hand was; een slechte verbinding/soldering op het moederbord bij de 12V pin van de ATX power connector (100 Ohm gemeten, moet 0 Ohm zijn) |:(.

Herstellen was lastig, uiteindelijk met een penceel wat flux onder de 12V pin van de ATX power connector gekregen. Na meerdere keren flink heetstoken van de 12V pin met een 100W soldeerbout }), is de verbinding/soldering nu in orde. Hierna kwam het moederbord al piepend (geen videokaart) tot leven O+.

Helaas is er wel een slachtoffer gevallen: een NIKO-SEM P3055LD TO-252 (DPAK) N-Channel Logic Level Enhancement FET. Bij het omhoog buigen van een pootje brak er iets in het binnenwerk :/. Daardoor mist het moederbord nu de AGP VDDQ lijn van 1,5V. Wel zo handig als je iets met een AGP videokaart wil doen :Y).

Heeft er hier wellicht nog iemand zo'n FET op een oud defect-/sloop-moederbord (2002-2004) zitten :?? Op AliExpress zijn ze te koop voor een prikkie, maar of het origineel is en goed werkt, is natuurlijk (drie maanden) afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Soms zit je te tobben over een uitdaging en verschijnt de oplossing opeens vanzelf :D

Ik ben gisteren begonnen met wat overtollgie non-vintage builds uit elkaar te schroeven om ruimte te maken. Grootste deel oninteressant, maar een ervan had wat removable bays in de voorkant waar ik SATA en SCSI drives in kon testen. SCSI kan prima in een van mijn andere systemen doen (heb een mooie P3 met gat in voorkant die ik zo kan vullen), maar SATA is wat uitdagender.

Tegelijkertijd vond ik dat mijn P3 Tualatin-met-integrated-VGA beetje traag was als Win98-systeem en m'n andere Tualatins wat beperkt.

Ik zat al te denken aan een Penitium M bord die ik *ergens* zou hebben liggen, maar dat was een PCIe chipset en ik kan hem niet vinden :X

Toen kwam de postbode. Ik had een PICMG backplane gekocht - en er zat een of andere P4 SBC bij. Ik dacht dat het (zoals mijn vorige) een i845 geval zou zijn. Meh. Eerste indruk leek er wel op. Maar toen twee SATA poorten gezien. Andere koek. i865G met dual channel DDR. Beter. En prima geschikt voor late Win98SE, met SATA support voor zowel native SSD als die bay. Oh, en ITE IU8888F ISA bridge, dus desnoods voor DOS bruikbaar. Enig minpunt is integrated VGA of PCI. Niet zo'n drama, desnoods kan ik een Voodoo3-3000 PCI bijprikken.

Maar goed, nu geen tijd om te bouwen, gaat op stapel van leuke projectjes. Morgen of overmorgen komt een nog veel leuker pakketje ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:34:
Soms zit je te tobben over een uitdaging en verschijnt de oplossing opeens vanzelf :D

Ik ben gisteren begonnen met wat overtollgie non-vintage builds uit elkaar te schroeven om ruimte te maken. Grootste deel oninteressant, maar een ervan had wat removable bays in de voorkant waar ik SATA en SCSI drives in kon testen. SCSI kan prima in een van mijn andere systemen doen (heb een mooie P3 met gat in voorkant die ik zo kan vullen), maar SATA is wat uitdagender.

Tegelijkertijd vond ik dat mijn P3 Tualatin-met-integrated-VGA beetje traag was als Win98-systeem en m'n andere Tualatins wat beperkt.

Ik zat al te denken aan een Penitium M bord die ik *ergens* zou hebben liggen, maar dat was een PCIe chipset en ik kan hem niet vinden :X

Toen kwam de postbode. Ik had een PICMG backplane gekocht - en er zat een of andere P4 SBC bij. Ik dacht dat het (zoals mijn vorige) een i845 geval zou zijn. Meh. Eerste indruk leek er wel op. Maar toen twee SATA poorten gezien. Andere koek. i865G met dual channel DDR. Beter. En prima geschikt voor late Win98SE, met SATA support voor zowel native SSD als die bay. Oh, en ITE IU8888F ISA bridge, dus desnoods voor DOS bruikbaar. Enig minpunt is integrated VGA of PCI. Niet zo'n drama, desnoods kan ik een Voodoo3-3000 PCI bijprikken.

Maar goed, nu geen tijd om te bouwen, gaat op stapel van leuke projectjes. Morgen of overmorgen komt een nog veel leuker pakketje ;)
Een i865 betekent dit voor een 3,4GHz HT processor :D
Niet dat je aan die HT wat hebt, maar wel aan het grotere cache dat er in zit!

Een pci ati 9200 of Nvidia 5500 zou hiervoor ook prima bruikbaar zijn :) ook nog net ietsjes sneller dan de v00d00 :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:50:
Het schiet maar niet op met de herstelwerkzaamheden aan mijn MSI 745 Ultra moederbord. De missende surface mount caps zaten er zo weer op, maar toen begon de ellende...

Het te gebruiken koelblok was niet mooi vlak, dus eerst het koelblok gaan lappen. Geen zin in een afgebrokkelde CPU cores van de AMD Athlon XP processors die ik van @PD2JK overgenomen heb :7. Maar helaas was de polijststeen niet helemaal vlak (hol) en stond het oppervlak van het koelblok na het polijsten bol :X. Na veel zwoegen/poetsen uiteindelijk een mooi spiegelend vlak oppervlak gekregen :).

Daarna was het zover, De Moederbord Test. Maar nee :/, de Enermax EG485AX-VHB voeding ging meteen uit na power-on. De Q-Tec voeding bleef natuurlijk wel aan _O-, maar pompte daarbij wel wat veel ampères het moederbord in, waardoor de 3,3V lijn inzakte naar 2,6V. Niet goed, ik dacht aan kortsluiting.

Nou, aan het meten dan maar. Allerlei afwijkende voltages op het moederbord, totaal onduidelijk waarom. De 3,3V lijn begon bijvoorbeeld flink ampères te trekken zodra de 5,0V lijn erbij kwam. Echt van alles geprobeerd, tot voltage injection aan toe B), en het verwijderen van een aantal SMD componenten en FETs (want die onderdelen werden warm, de chipset zelfs heet).

Uiteindelijk werd pas na injectie van 12V via de fan header duidelijk wat er aan de hand was; een slechte verbinding/soldering op het moederbord bij de 12V pin van de ATX power connector (100 Ohm gemeten, moet 0 Ohm zijn) |:(.

Herstellen was lastig, uiteindelijk met een penceel wat flux onder de 12V pin van de ATX power connector gekregen. Na meerdere keren flink heetstoken van de 12V pin met een 100W soldeerbout }), is de verbinding/soldering nu in orde. Hierna kwam het moederbord al piepend (geen videokaart) tot leven O+.

Helaas is er wel een slachtoffer gevallen: een NIKO-SEM P3055LD TO-252 (DPAK) N-Channel Logic Level Enhancement FET. Bij het omhoog buigen van een pootje brak er iets in het binnenwerk :/. Daardoor mist het moederbord nu de AGP VDDQ lijn van 1,5V. Wel zo handig als je iets met een AGP videokaart wil doen :Y).

Heeft er hier wellicht nog iemand zo'n FET op een oud defect-/sloop-moederbord (2002-2004) zitten :?? Op AliExpress zijn ze te koop voor een prikkie, maar of het origineel is en goed werkt, is natuurlijk (drie maanden) afwachten.
Mooi staaltje speurwerk en wat reparatie skills toepast! :D
Heb je die 1,5v echt nodig? Of zou een 3v kaartje ook voldoen? Of werkt dat dan ook niet?

Ik dacht trouwens dat ik met mijn 80W soldeerbout een zware jongen had, maar er blijkt altijd een bad boven baas te zijn :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:31:
[...]
Mooi staaltje speurwerk en wat reparatie skills toepast! :D
Heb je die 1,5v echt nodig? Of zou een 3v kaartje ook voldoen? Of werkt dat dan ook niet?

Ik dacht trouwens dat ik met mijn 80W soldeerbout een zware jongen had, maar er blijkt altijd een badbaas boven baas te zijn :')
Er zit een AGP Universal slot op het moederbord, dus ik zou een Terminator 2x/i (i740) (AGP 2x) kaart kunnen proberen. Dat was ik sowieso al van plan, want ik wil weten hoe hard een i740 loopt in combinatie met DDR geheugen (op het moederbord).

Maar eerst toch maar dat moederbord volledig repareren. ik heb de FET tenslotte zelf kapot gemaakt :/, dus reparatie is vereist voor mijn gemoedsrust :P. Had ik die 12V lijn nou maar eerder goed doorgetest, dan was ik al klaar geweest :Y)...

Die 100W soldeerbout is echt zo'n pook die maar door blijft gaan. Heel handig om onderdelen los te krijgen, of een ATX connector in een keer vast te solderen (het tin leek wel water, zo vloeibaar _O-), want hij trekt zich niets aan van een dikke ground plane. Maar lastig te hanteren en zeker niet geschikt voor het kleine soldeerwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Er zit een AGP Universal slot op het moederbord, dus ik zou een Terminator 2x/i (i740) (AGP 2x) kaart kunnen proberen. Dat was ik sowieso al van plan, want ik wil weten hoe hard een i740 loopt in combinatie met DDR geheugen (op het moederbord).

Maar eerst toch maar dat moederbord volledig repareren. ik heb de FET tenslotte zelf kapot gemaakt :/, dus reparatie is vereist voor mijn gemoedsrust :P. Had ik die 12V lijn nou maar eerder goed doorgetest, dan was ik al klaar geweest :Y)...
Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten van je tests. :)

Wat betreft die FET, ik zou lekker voor een goedkope vervanger gaan. Die zijn relatief goedkoop en zullen niet veel verschillen van het origineel.

Ik zal zo voor de zekerheid ook nog even in mijn “parts bin” kijken. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Toch nog wat gevonden,leuk voor bij de verzameling. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rH11BleQ9bO_EUZLBX2nBItn68o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URKjiCpsIhBZye0DDnoOtRFk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4Ii0rK9ZCt35kjC9REa_qy98S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoB7Dr29RnSlHUdpcq7zxnLz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYc4XjCLNeXdHMJUf9_JjCFrYN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZZJvdwSm9W2rzHa9DPP7MjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MrqyJmSNwrY25n4ktRy0bZKSMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOFqsidQKyi05q1rVmUlVIeX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F_D5Qi50nJbOEaKQl0HgjLznXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVGNVIIZGM6LIslEL643pnQB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een p2-350 en celly 333 of 366? En die andere met zilveren vinnen? Mooie spulletjes weer! :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mag ik meedoen in de slot1 polonaise?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVKen0C_JhB0vAn2GytMjXioCEQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Hiuu4IPyzOB28DoZwmCHqEr.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten van je tests. :)

Wat betreft die FET, ik zou lekker voor een goedkope vervanger gaan. Die zijn relatief goedkoop en zullen niet veel verschillen van het origineel.

Ik zal zo voor de zekerheid ook nog even in mijn “parts bin” kijken. :)
@frapex ik heb nog even gekeken, maar niets dat identiek zou moeten zijn aan NIKO-SEM P3055LD. Wel een aantal NIKO(S) componentjes op een Asus bord, die kwa merk hetzelfde zijn, maar het typenummer komt niet overeen. ¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1 ... 58 ... 87 Laatste