Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 57 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjV5xCiFJiqukwGARMaCW46u6xI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ki90lmgcTyyzXvjWmes8xwXR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:58

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat zijn de reparaties! :D
Mooi clean weggewerkt!

Ook netjes de lead naar de oude batterij doorgeslepen? Die zuigt anders de nieuwe batterij leeg...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Dat zijn de reparaties! :D
Mooi clean weggewerkt!

Ook netjes de lead naar de oude batterij doorgeslepen? Die zuigt anders de nieuwe batterij leeg...
Thx,ja had ik ind gedaan had een gaatje geboord en met een klein schroevendraaier de verbinding doorgetikt, mijn gevoel zegt dat er meer an de hand is met de laptop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hm.. De nwX287 (RTC replacement) zit nu op mijn DTK 486 bord, maar ik kan niets van de gemaakte BIOS instellingen opslaan. Nogmaals alle pinnen doorgemeten, alles maakt contact. Spanning van de CR1220 is ook in orde.
Een andere nwX287 doet hetzelfde. Toch incompatible? De klok in de BIOS staat ook stil en kan ik niet aanpassen. :/

Ik ga eens opzoek naar een lege Dallas. Of heeft iemand nog een tip?

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 23-01-2024 11:58 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:51

frapex

got r00t

PD2JK schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:57:
Hm.. De nwX287 (RTC replacement) zit nu op mijn DTK 486 bord, maar ik kan niets van de gemaakte BIOS instellingen opslaan. Nogmaals alle pinnen doorgemeten, alles maakt contact. Spanning van de CR1220 is ook in orde.
Een andere nwX287 doet hetzelfde. Toch incompatible? De klok in de BIOS staat ook stil en kan ik niet aanpassen. :/

Ik ga eens opzoek naar een lege Dallas. Of heeft iemand nog een tip?
Ik lees op https://github.com/necroware/nwX287 dat je de RTC chip in Intel mode kan forceren. En controleer ook of de juiste pinnen van de RTC chip doorgeneden zijn. Succes! :)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuk spul!

Moderbord kan ik niet 1-2-3 identificeren, maar is een late i430FX bord met PLB SRAM cache onboard en 2x PS/2 ipv meer gangbare 1x AT DIN. Het komt overduidelijk uit Intel's Ierse fabrieken, maar wijkt af van de Advanced/ZP 'Zappa' die normaliter die specs heeft. Enfin, redelijk generieke FX bord dus.

Die videokaart is veel leuker - het is een Texas Instruments TIGA-based kaart (kan niet 1-2-3 herkennen welke), met TMS34010, wat vaak 'de eerste GPU' genoemd wordt. In DOS heb je er niets aan tenzij je applicatie (denk: AutoCAD) het rechtstreeks ondersteunt. In DOS val je anders terug op de VGA chip, een verder niet onverdienstelijke WD 90C11A. Er zijn uiteraard Windows 3.x drivers voor en zelfs Win95 - al gaat de beperkte ISA bandbreedte dat alsnog moddertraa maken.

Edit: geen fancy naam, het is een Siemens C79458-:L2350-A1

Hier vorderingen met m'n XT build. Ik heb die 8b SCSI kaart bootable gemod, heb een 747MB SCSI schijf aangesloten en na wat uitzoeken PC DOS 7 2000 erop gezet, want laagste RAM footprint van een DOS dat >32MB partities ondersteunt. Ik was bijna klaar toen ik netwerk ging testen en... mijn Intel 8/16 LAN Adapter doet niet wat het moet. De Link-LED brandt niet en hoewel kaart prima gedetecteerd wordt en packet driver succesvol initialiseert, is communicatie niet mogelijk. Heb de kaart in een 486 geprikt en resources op meer AT-instellingen gezet en zelfde gedrag. Vrees dat de kaart dood is en ik op zoek moet naar alternatief :'(

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 23-01-2024 20:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren een ritje van 2 uren heen en 2 uren terug gemaakt om 8 jaargangen Computer! Totaal op te halen.

Jaargangen 1992 tot en met 1999, dus ook de allereerste van februari 1992.

Weer voldoende leesplezier voor deze stormachtige winter.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-09 07:34
@BlueTooth76 Jeugdsentiment! Vooral de paginagrote advertenties van de A-merken zoals Compaq, Tulip en Laser vond ik toen magisch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Scannen!!! :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Ik heb dat soort bladen een paar jaar geleden weggegooid.
Maar een aantal heb ik nog wel.

Tot en met een enkel Duits blad uit de haren '90.

eagle

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tijd voor een "wie heeft er de grootste" post :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVFZ9igLtNoc8xlXGE3QhuNd--0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptlUthE6FZApFMFvw72xXnWW.jpg?f=fotoalbum_large

767MB HDD op een XT uit 1986.

Nu, mogelijk zou de opslagvolume groter kunnen, maar fysiek...
code:
1
2
Dimensions :     82,6 x 146,1 x 252,5 mm
Weight:          4100 g

>:)

Mijn mod van die Future Domain TMC850MEX 8bit SCSI adapter is dus volledig succesvol, ook in een XT boot hij en werkt de drive voorbeeldig, zij het uitermate luidruchtig. Echte begin jaren '90 SCSI geluid.

Edit:
Nog leuker - heb een CDROM aangesloten en werkend gekregen. Op een XT. Omdat het kan.

Helaas nog geen succes met NICs. Ben nu met een 8b ISA Tiara LanCard/E*PC10BT bezig. Die werkt prima in mijn 486 en wordt in de XT ook netjes gevonden bij initialiseren van packet driver, maar zodra ik ermee probeer te communiceren hangt het systeem. Moet een conflict zijn ergens, en dit ding gebruikt I/O address, shared memory address, IRQ en DMA. Werk voor morgen iig

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 24-01-2024 03:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je geen 3com 3C509B meer liggen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Ultraman Die zijn enkel 16-bit 'lang' toch? Of werken die ook in een 8-bit slot, sommige kaarten kunnen dat meende ik.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ultraman schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:00:
Heb je geen 3com 3C509B meer liggen?
Heb ik zeker, maar in dit geval helpt het niet. De Tiara kaart is known-good in een ander systeem, de packet driver zelf draait, dus het is geen 8088 incompatibility en de software daar bovenop (mTCP) is specifiek voor XT ontwikkeld. Kortom, dit is een conflict. QCONFIG (bij benadering de PC DOS versie van MSD) geeft niet aan wat exact mis is, dus ik ga blind moeten uitproberen. En dan is de 3C509B minder handig, want de kaart zelf werkt met aangepaste packetdriver op een XT, maar de config util niet, dus daarmee zou ik steeds moeten omprikken in een nieuwer systeem om andere combinaties in te stellen. Dan is een oude kaart met jumpers toch makkelijker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:37:

[Afbeelding]

code:
1
2

Mijn mod van die Future Domain TMC850MEX 8bit SCSI adapter is dus volledig succesvol, ook in een XT boot hij en werkt de drive voorbeeldig, zij het uitermate luidruchtig. Echte begin jaren '90 SCSI geluid.

Edit:
Nog leuker - heb een CDROM aangesloten en werkend gekregen. Op een XT. Omdat het kan.

Helaas nog geen succes met NICs. Ben nu met een 8b ISA Tiara LanCard/E*PC10BT bezig. Die werkt prima in mijn 486 en wordt in de XT ook netjes gevonden bij initialiseren van packet driver, maar zodra ik ermee probeer te communiceren hangt het systeem. Moet een conflict zijn ergens, en dit ding gebruikt I/O address, shared memory address, IRQ en DMA. Werk voor morgen iig
hehe ik moet blijkbaar binnenkort een PS/2 open schroeven, met daarin 2x 80MB scsi 5,25" full height... :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:34:
[...]

hehe ik moet blijkbaar binnenkort een PS/2 open schroeven, met daarin 2x 80MB scsi 5,25" full height... :p
Baas boven baas :P

Alhoewel, ik heb ook een ESDI drive (non-PS/2) van dit formaat en sinds niet al te lange tijd daadwerkelijk controller ervoor. Zodra ik die onder bureau van zoon vandaan trek kan ik potentieel ook 2x doen - maar dat is een 16b controller, dus het gaat alvast niet in de XT.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PD2JK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:19:
@Ultraman Die zijn enkel 16-bit 'lang' toch? Of werken die ook in een 8-bit slot, sommige kaarten kunnen dat meende ik.
Die werken in een 8-bit slot inderdaad. Met de aangepaste packet driver en 3ccfg utility: https://github.com/hackerb9/3C509B-nestor
dion_b schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:58:
[...]

En dan is de 3C509B minder handig, want de kaart zelf werkt met aangepaste packetdriver op een XT, maar de config util niet, dus daarmee zou ik steeds moeten omprikken in een nieuwer systeem om andere combinaties in te stellen.
Ook de config utility is ondaan van 286 opcodes en werkt ook op een 8086/8088. Dat is de 3CCFG die ik noem :)

[ Voor 38% gewijzigd door Ultraman op 24-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

[Afbeelding]

code:
1
2

Edit:

Misschien een ander slot gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Misschien een ander slot gebruiken
Al een paar geprobeerd. Dat was het niet. Ik heb het donkerbruin vemoeden dat de I/O range het probleem is (heb al meerdere IRQs en shared mem space geprobeerd).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Grappig dat ik nog steeds dingen in de container vindt die de moeite waard zijn na te kijken een Cherry ML4400.

De trackball en de twee knoppen deden het niet meer, trackball goed schoongemaakt en de twee knoppen aan de binnenzijde even met een heet draadje vast gelast/gesmolten en werkt weer als nieuw. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggoPrBmCZbwsXMVCh6YDaI4DFRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr9pZjRX2Y0G4KBE0QzLtRpY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Al een paar geprobeerd. Dat was het niet. Ik heb het donkerbruin vemoeden dat de I/O range het probleem is (heb al meerdere IRQs en shared mem space geprobeerd).
Ja, daar kan je lang zoet mee zijn. Hopelijk lukt het straks wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Is het nog waard om dit soort schermen te bewaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpqaUIRhHiYq_euUvXStydN2J-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y18SmC1rUEPjoYzcHM0l40OB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esj5o8qRJ2t2azHSXvWpabmyohg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNDbZUqgrsqLQhwJSggdL57R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcQcIm7dTA3wfW74eU_x_WBz6_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xH5OH1mV4JIVu6TKFSfkzYyR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXe0yOtHoMcXEfEd6oJCskFg2SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7Ot5bZQvvq2IoUHxFv3zU38.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

dion_b schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:46:
[...]
Ik was bijna klaar toen ik netwerk ging testen en... mijn Intel 8/16 LAN Adapter doet niet wat het moet. De Link-LED brandt niet en hoewel kaart prima gedetecteerd wordt en packet driver succesvol initialiseert, is communicatie niet mogelijk. Heb de kaart in een 486 geprikt en resources op meer AT-instellingen gezet en zelfde gedrag. Vrees dat de kaart dood is en ik op zoek moet naar alternatief :'(
Gebruikt je een gigabit netwerkswitch? Zo ja, dan is de kans groot dat de netwerkswitch niets te maken wil hebben met 10BASE-T. Je kan ook eens proberen met 10BASE2 (thinnet, met BNC connectors) en/of een oude HUB. Softwarematig de juiste transceiver selecteren (10BASE-T/10BASE2/10BASE5) wil ook nog wel eens helpen.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Gebruikt je een gigabit netwerkswitch? Zo ja, dan is de kans groot dat de netwerkswitch niets te maken wil hebben met 10BASE-T.
Dat probleem ken ik ja, liep ik op gegeven moment tegenaan met Comtrend PG-9073 en PG-9083 powerline adapters. Maar m'n Netgear GS116E heeft er alvast geen moeite mee, heb er meerdere 10Base-T apparaten op aangesloten die probleemloos LAN en zelfs internet op kunnen.
Je kan ook eens proberen met 10BASE2 (thinnet, met BNC connectors) en/of een oude HUB. Softwarematig de juiste transceiver selecteren (10BASE-T/10BASE2/10BASE5) wil ook nog wel eens helpen.
In software zowel auto als UTP geprobeerd. BNC of AUI heb ik inderdaad niet geprobeerd, maar zou nog kunnen - ik heb de nodige transceivers, hub met UTP en BNC (en zelfs een hele doos met 75Ohm coax, T-stukjes en terminators). Datr gezegd, aangezien ik ook een (vermoedelijke) resource conflict heb wil ik dat eerst met NIC met ouderwetse jumpers oplossen voordat ik met twee gebreken tegelijk probeer te troubleshooten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je zelf into de 3:4 of 4:5 beeldverhouding bent en niet de gelegenheid hebt een dikke crt te plaatsen, kan dit zeker de moeite waard zijn :) Bij mij staat al jaren een NEC MultiSync 175M om die reden.
De meeste plaats schermen geven niet de opties om de beeldverhouding aan te passen, en 320x240 stretchen naar een breedbeeld moet je maar willen.

Die Fujitsu schermen zou je er een van hierop kunnen zetten :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSTpBO6jGD0RTIztitqVN5Jh6NU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3pb2q67HoSaMc6R5YCY7dh9.jpg?f=fotoalbum_medium
(Deze gaat trouwens de deur uit)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Absoluut! Ze worden een zeldzaamheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

[Afbeelding]

code:
1
2

Edit:

Ha! Ik heb nog twee Seagate Elite ST423451W liggen.. 23GB op 23 platters per disk!

Dimensions : 83 x 146,3 x 203,5 mm
Weight: 3 kg

Wel wat moderner dan die monsters van jou :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Waterbeesje @jimh307 Thx,ga ze bij elkaar zoeken en ze opbergen. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Hier vorderingen met m'n XT build. Ik heb die 8b SCSI kaart bootable gemod, heb een 747MB SCSI schijf aangesloten en na wat uitzoeken PC DOS 7 2000 erop gezet, want laagste RAM footprint van een DOS dat >32MB partities ondersteunt. Ik was bijna klaar toen ik netwerk ging testen en... mijn Intel 8/16 LAN Adapter doet niet wat het moet. De Link-LED brandt niet en hoewel kaart prima gedetecteerd wordt en packet driver succesvol initialiseert, is communicatie niet mogelijk. Heb de kaart in een 486 geprikt en resources op meer AT-instellingen gezet en zelfde gedrag. Vrees dat de kaart dood is en ik op zoek moet naar alternatief :'(
Mooie reden om die ethernettroep er uit te gooien en een echt netwerk op te zetten. Mooie token bus of ring :) Ik denk wel dat die types echt een naald in een hooiberg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ErnstvV schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Mooie reden om die ethernettroep er uit te gooien en een echt netwerk op te zetten. Mooie token bus of ring :) Ik denk wel dat die types echt een naald in een hooiberg zijn.
Token Ring adapters kom je nog best vaak tegen, dingen van Madge en Olicom en je ziet ook topics van mensen die een TR adapter met RJ45 proberen aan te sluiten op Ethernet en niet snappen waarom het niet werkt, maar de MAUs zijn veel schaarser - en die dingen waren sowieso altijd al lompe ondingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Token Ring adapters kom je nog best vaak tegen, dingen van Madge en Olicom en je ziet ook topics van mensen die een TR adapter met RJ45 proberen aan te sluiten op Ethernet en niet snappen waarom het niet werkt, maar de MAUs zijn veel schaarser - en die dingen waren sowieso altijd al lompe ondingen.
Het zijn niet alleen de systeembronnen die gebruikt worden. Alles omtrent ethernet draait in een grote database waar jij gegevens extract die van jouw van toepassing zijn. Het is een complex iets en het grappige is dat mensen tegenwoordig niet meer beseffen dat je aan de gang kon met IRQ, DMA conflicten, dus ook op ethernet. Dat was aardig richting rocket science in die tijd. Een schril contrast met de afhankelijkheid van internet hedendaags. Zie maar eens een systeem in te richten die enkele dagen zónder verbinding kan werken. Ik wil dat wel eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier een setje RDRAM liggen. Jeej!
Geen idee hoeveel, ik gok op 2x64 en 2x256MB.

Maar.... Kijk er eens goed naar. Ze zijn beschadigd op de chips. Zouden jullie dit gebruiken?
Uiteraard moet er een warmtespreider op komen, maar dan nog...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcXeM_enFvlpWJbnUtwNqhcsy6M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw2C3YrT98m8034evAUAa81s.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DoubleDutch schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:49:
Grappig dat ik nog steeds dingen in de container vindt die de moeite waard zijn na te kijken een Cherry ML4400.

De trackball en de twee knoppen deden het niet meer, trackball goed schoongemaakt en de twee knoppen aan de binnenzijde even met een heet draadje vast gelast/gesmolten en werkt weer als nieuw. ☺️

[Afbeelding]
Misschien moet je op de zaak eens navragen wie die dingen in de container mikt en daar contact mee opnemen, hoef je ze niet meer tussen het kantine afval uit te vissen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
The Eagle schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Misschien moet je op de zaak eens navragen wie die dingen in de container mikt en daar contact mee opnemen, hoef je ze niet meer tussen het kantine afval uit te vissen ;)
Wordt wat lastig met 400 man, is een algemene container en hier wordt zo nu en dan wat ingegooid. 😅

Krijg net een berichtje dat de IBM scherm opeens niet meer aan gaat, denk eerder dat de verkoper erachter is gekomen dat die wat meer waard is dan €55.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Wordt wat lastig met 400 man, is een algemene container en hier wordt zo nu en dan wat ingegooid. 😅

Krijg net een berichtje dat de IBM scherm opeens niet meer aan gaat, denk eerder dat de verkoper erachter is gekomen dat die wat meer waard is dan €55.
Die gare G-nogwattes uit 2e helft jaren '90? Denk het niet. Dat is gewoon een generieke low-end CRT met IBM behuizing en stickertje erop, uit de tijd dat IBM weinig bijzonders meer was.EUR 55 is al vrij veel ervoor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
dion_b schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Die gare G-nogwattes uit 2e helft jaren '90? Denk het niet. Dat is gewoon een generieke low-end CRT met IBM behuizing en stickertje erop, uit de tijd dat IBM weinig bijzonders meer was.EUR 55 is al vrij veel ervoor.
Daar denkt de verkoper denk ik anders over. 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Waterbeesje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:37:
Hier een setje RDRAM liggen. Jeej!
Geen idee hoeveel, ik gok op 2x64 en 2x256MB.

Maar.... Kijk er eens goed naar. Ze zijn beschadigd op de chips. Zouden jullie dit gebruiken?
Uiteraard moet er een warmtespreider op komen, maar dan nog...

[Afbeelding]
De heat spreaders/heat sinks erop zitten bij alle RIMM's die ik heb vast met een soort popnagels, dat krijg je er niet zomaar af. Vooral de 2e van boven ziet er slecht uit.

Ik zou ze zelf niet zo snel in een moederbord duwen, Risico dat er iets echt stuk van gaat is heel klein, maar kans dat deze werken is ook niet mega-groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Daar denkt de verkoper denk ik anders over. 😋
Waar heb k dat eerder gehoord?
Oh ja, bij te veel andere Marktplaats verkopers met euro/dollar/pond/bitcoin tekens in de ogen! Het woord ΓετΓο alleen al belooft gouden bergen! Je zit op goud met rareretrovintageuniquewaytooexpensivefotyoushizzle spulletjes!

:')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Coppertop schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:37:
[...]

De heat spreaders/heat sinks erop zitten bij alle RIMM's die ik heb vast met een soort popnagels, dat krijg je er niet zomaar af. Vooral de 2e van boven ziet er slecht uit.

Ik zou ze zelf niet zo snel in een moederbord duwen, Risico dat er iets echt stuk van gaat is heel klein, maar kans dat deze werken is ook niet mega-groot.
Zo dacht ik er ook over ;) ik heb ze een keer meegekregen bij iemand die ze zelf ook niet ging testen :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Zo dacht ik er ook over ;) ik heb ze een keer meegekregen bij iemand die ze zelf ook niet ging testen :p
Nooit geschoten is altijd mis. De rimmetjes zien er redelijk gehavend uit, maar ik denk dat ze nog wel eens prima kunnen werken. Chip(lets) kunnen veel hebben zolang je maar niet bij het elektronisch circuit terecht komt. Weet je nog dat het te doen was dat flash geheugen nauwelijks kapot te krijgen was? Chips kunnen verassend veel hebben. Hooguit reballen, maar dat is prijzig en kan niet zomaar iedereen. Een reflow kan wel eens helpen, maar voor hoe lang?

Ik ben dan ook erg benieuwd of die latjes nog werken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dunedin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:11:
@BlueTooth76 Jeugdsentiment! Vooral de paginagrote advertenties van de A-merken zoals Compaq, Tulip en Laser vond ik toen magisch
Riep hier iemand Tulip?

Er zat tussen 1 van de Computer! Totaal bladen ook een hagelnieuwe, ongekreukte Escom Extra folder (12-1993) met op de achterkant... De folder is na 30 jaar alsof je hem zo, vers uit de winkel ophaalt...

Voor mij een heel herkenbare machine, we hadden er klaslokalen mee vol staan, al waren dat vooral 386SX machines, maar toch ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nYmAjO1.jpeg

Edit: en weer één gevonden tussen een ander exemplaar... en de titel _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T0P8tnK.jpeg

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-01-2024 23:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

jimh307 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:25:
[...]

Nooit geschoten is altijd mis. De rimmetjes zien er redelijk gehavend uit, maar ik denk dat ze nog wel eens prima kunnen werken. Chip(lets) kunnen veel hebben zolang je maar niet bij het elektronisch circuit terecht komt. Weet je nog dat het te doen was dat flash geheugen nauwelijks kapot te krijgen was? Chips kunnen verassend veel hebben. Hooguit reballen, maar dat is prijzig en kan niet zomaar iedereen. Een reflow kan wel eens helpen, maar voor hoe lang?

Ik ben dan ook erg benieuwd of die latjes nog werken.
Ik zou het vooral erg jammer vinden van een mogelijk gesneuveld S423 moederbord ;). Bijv . de 2e geheugen module op de foto heeft m.i. echt geen kans van slagen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

BlueTooth76 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Riep hier iemand Tulip?

Er zat tussen 1 van de Computer! Totaal bladen ook een hagelnieuwe, ongekreukte Escom Extra folder (12-1993) met op de achterkant... De folder is na 30 jaar alsof je hem zo, vers uit de winkel ophaalt...

Voor mij een heel herkenbare machine, we hadden er klaslokalen mee vol staan, al waren dat vooral 386SX machines, maar toch ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk spul! Die Tulips hadden wij ook in het klaslokaal met, ik dacht, Citrix WinFrame.

Als je nog meer interessante advertenties of artikels tegenkomt dan houd ik mij aanbevolen :Y) .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 15:25
DoubleDutch schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:23:
Is het nog waard om dit soort schermen te bewaren?
Voor ons waren die samsung schermen, te beginnen met de 15" versie, de eerste
"platte" schermen in de verkoop. Kon je nog 50 gulden (volgens mij was het nog gulden tijd) op terug krijgen.
Als ik het goed heb was de 15" samsung 1200 gulden. Bizar eigenlijk dat ik hem zelf ook direct heb aangeschaft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BlueTooth76 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Riep hier iemand Tulip?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:+
Mooi die Escom Extra. Inclusief jaren 90 sexy raveteef met zonnebrilletje en te grote kuif op de cover

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:49:
[...]
:+
Mooi die Escom Extra. Inclusief jaren 90 sexy raveteef met zonnebrilletje en te grote kuif op de cover
Een raveteef _O- , alles overpowered luxe en ook met een vleugje extravagance, net zoals de prijzen van die computers.

Doet me denken toen ik mijn 80486 kocht. Dat was 'in die tijd' echt een rib uit m'n lijf. Alles ging nog via mond op mond reclame en daar ging ik. Iemand reed mij op die snikhete dag, maar zweten van opwinding deed ik al. Ik durf te zeggen dat de koop van die 80486 de meeste impact had op alles wat ik daarna gekocht heb. Ik was er écht heel blij mee.

De aankoop van mijn huidige AM5 build schrijft ook een beetje geschiedenis. Mijn huidige PC had een zeer slechte start met legio blauwe schermen en ik stond al op het punt deze retour te sturen totdat ik eens een BIOS update doorvoerde en ineens werd het de stabielste computer die ik in de afgelopen jaren heb gehad. Net als de 80486 is dit systeem de fijnste die ik ooit heb gehad.

De 80486 was iconisch omdat gamen in kleur op 320*240 ineens mogelijk was. Tijdens een bossfight in Duke Nukem 3D had ik maar 2 - 5 fps, maar hij deed het en het was pure magie.

De AM5 is ook iconisch omdat gamen op hoge refreshrates mét ray tracing nu mogelijk is. Ik hoef niet meer aan settings te denken en speel alles op ultra zonder problemen. Meteen de 7800X3D gekocht want mijn hobby is nog steeds gamen en daar is de 7800X3D meester in.

Ik heb ook wel miskopen gehad in het verleden. Ik heb 3 computers gehad waar ik niet zo graag meer aan denk. Vaak een slechte verhouding van componenten en ze zijn alle 3 met genoeg problemen de deur uit geschopt. Vaak maakten ze veel herrie of hadden ze andere problemen zoals blauwe schermen die ook na een BIOS update niet over gingen. Die 3 apparaten hadden teveel ellende zoals onvoldoende koeling (allemaal prebuilds).

Ik heb er mijn les wel uit getrokken en net zoals de 80486 een systeem gekocht met een overkill aan koeling en mijn AM5 build is lekker stil en ook tijdens het gamen hoor je hem totaal niet. Dit systeem heb ik zelf laten samenstellen zodat ik weet dat het goed is net zoals de 80486. De 80486 heb ik ook laten samenstellen met mijn keuzes. Toen in de winkel zelf en nu via het internet én Tweakers.
Voortaan kies ik zelf de onderdelen want dat bevalt me prima. De problemen in het begin met mijn AM5 build waren gelukkig heel makkelijk opgelost, maar je moet het wel kunnen. De meeste mensen blijven als het maar even kan heel ver weg van het BIOS, laat staan deze flashen.

Ach, zo blijf je bijleren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:50:
[...]
Ik zou het vooral erg jammer vinden van een mogelijk gesneuveld S423 moederbord ;). Bijv . de 2e geheugen module op de foto heeft m.i. echt geen kans van slagen.
Gelukkig is het 423 bord dat er bij zat voorzien van geheugen dat niet zo is toegetakeld, zijn heatsink er op dit en sowieso werkt ;) maar ik snap je punt. Vast ooit lang geleden heeft iemand dat bord over straat laten boarden omdat die P4 veel te traag was voor zijn geld. Zo ging dat destijds... Of was het mobo overleden en kwam het geheugen daar af... Met een tang en schroevendraaier de warmtespreider er af gewurmd en op een ddr333 reepje geplaatst.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Een raveteef _O- , alles overpowered luxe en ook met een vleugje extravagance, net zoals de prijzen van die computers.

Doet me denken toen ik mijn 80486 kocht. Dat was 'in die tijd' echt een rib uit m'n lijf. Alles ging nog via mond op mond reclame en daar ging ik. Iemand reed mij op die snikhete dag, maar zweten van opwinding deed ik al. Ik durf te zeggen dat de koop van die 80486 de meeste impact had op alles wat ik daarna gekocht heb. Ik was er écht heel blij mee.

De aankoop van mijn huidige AM5 build schrijft ook een beetje geschiedenis. Mijn huidige PC had een zeer slechte start met legio blauwe schermen en ik stond al op het punt deze retour te sturen totdat ik eens een BIOS update doorvoerde en ineens werd het de stabielste computer die ik in de afgelopen jaren heb gehad. Net als de 80486 is dit systeem de fijnste die ik ooit heb gehad.

De 80486 was iconisch omdat gamen in kleur op 320*240 ineens mogelijk was. Tijdens een bossfight in Duke Nukem 3D had ik maar 2 - 5 fps, maar hij deed het en het was pure magie.

De AM5 is ook iconisch omdat gamen op hoge refreshrates mét ray tracing nu mogelijk is. Ik hoef niet meer aan settings te denken en speel alles op ultra zonder problemen. Meteen de 7800X3D gekocht want mijn hobby is nog steeds gamen en daar is de 7800X3D meester in.

Ik heb ook wel miskopen gehad in het verleden. Ik heb 3 computers gehad waar ik niet zo graag meer aan denk. Vaak een slechte verhouding van componenten en ze zijn alle 3 met genoeg problemen de deur uit geschopt. Vaak maakten ze veel herrie of hadden ze andere problemen zoals blauwe schermen die ook na een BIOS update niet over gingen. Die 3 apparaten hadden teveel ellende zoals onvoldoende koeling (allemaal prebuilds).

Ik heb er mijn les wel uit getrokken en net zoals de 80486 een systeem gekocht met een overkill aan koeling en mijn AM5 build is lekker stil en ook tijdens het gamen hoor je hem totaal niet. Dit systeem heb ik zelf laten samenstellen zodat ik weet dat het goed is net zoals de 80486. De 80486 heb ik ook laten samenstellen met mijn keuzes. Toen in de winkel zelf en nu via het internet én Tweakers.
Voortaan kies ik zelf de onderdelen want dat bevalt me prima. De problemen in het begin met mijn AM5 build waren gelukkig heel makkelijk opgelost, maar je moet het wel kunnen. De meeste mensen blijven als het maar even kan heel ver weg van het BIOS, laat staan deze flashen.

Ach, zo blijf je bijleren :)
Dat is een herkenbare gedachte, ironisch genoeg toen mijn vader uit het pc prive project een heuse pentium 4 1,7GHz meebracht. S423, 256MB ram en GeForce 2 MX200. Was voelde dat snel, na de K6-233! Midtown Madness kon eindelijk hoger dan 512x384 draaien!
En nog twee spellen die op de plank lagen omdat de oude te traag was, konden ineens worden gespeeld!

Uiteraard wordt ik dat de P3-1400 de betere keuze was, vooral met een sterkere videokaart. Maar dat zat er even niet in.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Inmiddels al 4 Escom foldertjes gevonden, waarvan 1 die ik al had maar dan in veel nettere staat.

Planhold zit er ook vaak in (gelijmd helaas) en ik vond veel van hun gebruikte systeemkasten vaak wel mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, mijn XT wil niet doen wat ik wil. Was weer aan het rommelen aan NIC om te kijken of ik het aan de praat kon krijgen - toen ik opeens E.EXE (PC-DOS text editor, cf EDIT.COM, maar dan beter) niet kon starten door onvoldoende RAM .Ik was 256kB kwijt, specifieker de 256kB op mijn RAM-kaart.

Vermoeden was weer een conflict, maar na volledig verwijderen van NIC (en SCSI adapter voor de goede orde) had ik m'n RAM nog steeds niet terug :/

Wel gelijjk gevonden dat er een RTC op die kaart zit, die niet werkt ivm afgeknipte Varta. Als ik kaart in z'n geheel aan de praat krijg, is dat een mooie bonus. Nog leuker: er blijkt niet 256kB maar 320kB op te zitten, dus ik heb 64kB meer dan ik dacht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:36:
Grr, mijn XT wil niet doen wat ik wil. Was weer aan het rommelen aan NIC om te kijken of ik het aan de praat kon krijgen - toen ik opeens E.EXE (PC-DOS text editor, cf EDIT.COM, maar dan beter) niet kon starten door onvoldoende RAM .Ik was 256kB kwijt, specifieker de 256kB op mijn RAM-kaart.

Vermoeden was weer een conflict, maar na volledig verwijderen van NIC (en SCSI adapter voor de goede orde) had ik m'n RAM nog steeds niet terug :/

Wel gelijjk gevonden dat er een RTC op die kaart zit, die niet werkt ivm afgeknipte Varta. Als ik kaart in z'n geheel aan de praat krijg, is dat een mooie bonus. Nog leuker: er blijkt niet 256kB maar 320kB op te zitten, dus ik heb 64kB meer dan ik dacht.
Klinkt alsof er een dipje de geest heeft gegeven in bank 0 (8st 4164 dips per bank? Of 9 incl parity?).
Kortom, stoelendans met dipjes uit de laatste 64kB om dit zeker te weten.

Gezien de 320kB aanwezig, gok ik dat er 5 banken gevuld zijn en per 2 banken ram wordt geregistreerd. Dan zou je die kunnen aanvullen tot 6 banken, dus 384kB (en de kapotte dip opsnorren en vervangen uiteraard).

Mijn ervaring met chips van ome Ali zijn prima :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Klinkt alsof er een dipje de geest heeft gegeven in bank 0 (8st 4164 dips per bank? Of 9 incl parity?).
9 incl parity. Maar ik betwijfel of dat het is - ik krijg geen mem test errors, het system telt simpelweg alleen de 256kB op het moederbord en gaat dan door alsof er niets anders aanwezig is.
Kortom, stoelendans met dipjes uit de laatste 64kB om dit zeker te weten.
Kan geen kwaad iig. Het is sowieso een bende van random bij elkaar geraapte 4164's, dus dat kan beter.

Ik ga aan de slag met contactspray, zowel in de DIP sockets als - grondig - op de ISA connector. Er zit een cirkel corrosie over twee van de pins - maar goed, die zit er al erg lang, dus zou raar zijn als dat nu opeens problemen geeft terwijl kaart in de slot zat. Per bank zit nog een tantalum cap met nog 7 andere elders op het bord. Die ga ik ook eens doormeten. En als dat niet werkt zijn alle 74-logic chips socketed en kan ik die stuk voor stuk in m'n TL866 testen. Als niet niet snel en overdiudelijk is kan dit even duren, maar moet te fixen zijn. Er is niets complexer dan een PN2907A PNP transistor hard gesoldeerd, dus dit moet gewoon op te lossen zijn.
Gezien de 320kB aanwezig, gok ik dat er 5 banken gevuld zijn en per 2 banken ram wordt geregistreerd. Dan zou je die kunnen aanvullen tot 6 banken, dus 384kB (en de kapotte dip opsnorren en vervangen uiteraard).
Yup, 6 banken van 8 DIPS elk. Volgens documentatie (merkloze MF-100 op TH99) zou het alleen 4164's ondersteunen Mijn moederbord kan in eerste twee banks met 4256 overweg, dus ik zou zonder deze kaart kunnen als ik daar 16 van vind.
Mijn ervaring met chips van ome Ali zijn prima :)
Ook redelijke ervaringen van eBay (ik bestel altijd een paar extra voor die ene dode). Maar op termijn ga ik voor dit systeem de Lo-Tech 1MB RAM board om ook met UMB te kunnen spelen. Heb al geprobeerd en gefaald om de 2MB EMS board te maken, maar ondertussen heb ik beter gereedschap en SMD ervaring, dus ook die ga ik nog een keer proberen. Tenslotte ga ik de floppy controller vervangen door een 16b I/O kaart om mbv een BIOS extensie de mogelijkheid te krijgen om HD 1.44MB floppies te draaien.

Oh, en een NEC V20 kwam gisteren binnen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

Cyphax

Moderator LNX
Wat zouden jullie doen met het volgende: ik heb een tijd geleden een 486-bord overgenomen van iemand (mobo, processor, geheugen) omdat nostalgie me weer eens de baas was, maar die is natuurlijk niet compleet. Een videokaart heb ik nog wel, een geluidskaart ook, maar een kast, voeding en ide-controller heb ik niet.
Ik weet niet precies of een zoektocht naar een losse controller, een kast en een voeding goed te doen is (het valt me op marktplaats een beetje tegen).
Wat ook een optie zou kunnen zijn is de 386 die ik heb upgraden en dat mobo vervangen door de 486. Maar dan doe ik wel de aanname dat de ide-controller uit de 386 zonder problemen werkt (het is volgens mij gewoon allemaal 16bit ISA).
Mijn voorkeur gaat er uiteraard naar uit de 386 met rust te laten maar in hoeverre kan je tegenwoordig nog die onderdelen vinden?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@Cyphax De ISA multi I/O controller (IDE controller) uit het 386 systeem zal zonder problemen werken op het 486 bord. ISA multi I/O controllers, maar ook VLB, worden zo nu en dan aangeboden op marktplaats.

Maar als jouw geluidskaart over een IDE poort beschikt, configureerbaar met een jumper, zou je daar ook een harde schijf aan kunnen hangen (mogelijk is dan ook een XTIDE ROM nodig, want niet elke 486 BIOS kan van een secundaire IDE poort opstarten).

Als je nog een ATX voeding hebt liggen kan je die met een verloopje ook samen met het 486 bord gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:47:
Wat zouden jullie doen met het volgende: ik heb een tijd geleden een 486-bord overgenomen van iemand (mobo, processor, geheugen) omdat nostalgie me weer eens de baas was, maar die is natuurlijk niet compleet. Een videokaart heb ik nog wel, een geluidskaart ook, maar een kast, voeding en ide-controller heb ik niet.
Ik weet niet precies of een zoektocht naar een losse controller, een kast en een voeding goed te doen is (het valt me op marktplaats een beetje tegen).
Wat ook een optie zou kunnen zijn is de 386 die ik heb upgraden en dat mobo vervangen door de 486. Maar dan doe ik wel de aanname dat de ide-controller uit de 386 zonder problemen werkt (het is volgens mij gewoon allemaal 16bit ISA).
Mijn voorkeur gaat er uiteraard naar uit de 386 met rust te laten maar in hoeverre kan je tegenwoordig nog die onderdelen vinden?
Kast: als het baby-AT is past het in een ATX kast. NIet perfect, wel goed genoeg om voor nu een systeem te bouwen.

Voeding: ATX-AT adapters zijn ruim voorhanden, de simpelste enkel doorlus met een connector voor de schakelaar, betere met een spanningsregelaar om -5V te geven, en de beste met een zekering (ATX2AT). Voor normaal gebriuk zou tweede type prima moeten zijn.

IDE controller? Stuur mij een DM. Ik blijk zowat om te komen in die dingen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
frapex schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:14:
@Cyphax De ISA multi I/O controller (IDE controller) uit het 386 systeem zal zonder problemen werken op het 486 bord. ISA multi I/O controllers, maar ook VLB, worden zo nu en dan aangeboden op marktplaats.

Maar als jouw geluidskaart over een IDE poort beschikt, configureerbaar met een jumper, zou je daar ook een harde schijf aan kunnen hangen (mogelijk is dan ook een XTIDE ROM nodig, want niet elke 486 BIOS kan van een secundaire IDE poort opstarten).
Ik heb een SB16 (CT2980) met een IDE-poort voor een CD-ROM-speler, ik moet alleen even kijken of ik nog een XTIDE-exemplaar heb, ik weet eerlijk gezegd het verschil niet :+
Als je nog een ATX voeding hebt liggen kan je die met een verloopje ook samen met het 486 bord gebruiken.
Hmmm die heb ik nog wel liggen, al zijn die wat ouder (maar volgens mij kwalitatief wel ok). Dat zou dan al helpen.
dion_b schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Kast: als het baby-AT is past het in een ATX kast. NIet perfect, wel goed genoeg om voor nu een systeem te bouwen.
Hmmm die moet ik even nazoeken, hij is ~23 bij ~35cm, dat lijkt wel ongeveer dat formaat te zijn. Een AT-kast heb ik ook nog wel. Gaat het toch de goede kant op. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Cyphax schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:39:
Ik heb een SB16 (CT2980) met een IDE-poort voor een CD-ROM-speler, ik moet alleen even kijken of ik nog een XTIDE-exemplaar heb, ik weet eerlijk gezegd het verschil niet :+
De SB16 (CT2980) is een PnP kaart en wordt met software geïnitialiseerd, het OS is dan al gestart. Je kan de IDE poort daarom niet gebruiken in combinatie met een harde schijf, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
frapex schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:59:
[...]

De SB16 (CT2980) is een PnP kaart en wordt met software geïnitialiseerd, het OS is dan al gestart. Je kan de IDE poort daarom niet gebruiken in combinatie met een harde schijf, helaas.
Ik moet zeggen dat ik helemaal niet overwogen had om aan die kaart een HDD te hangen, ik heb ze vroeger ook altijd alleen gebruikt voor de CD-ROM (tot mijn eerste eigen PC, een Pentium, die had genoeg aanslutingen op het moederbord :)).
In de 386 zit een andere SB16, een CT2291 met een heleboel jumpers, die zou ik daar ook voor kunnen gebruiken. Sowieso een leuk experiment!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Na het doorbladeren van 8 jaargangen + wat er al in de "collectie" zat, kom ik nu op de volgende Escom en Vobis folders.

Nu nog tijd vinden om ze allemaal te scannen }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5JbFC8j.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RaCUHZe.jpeg

edit: voorvertoning wat verkleind

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-01-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:46:
[...]

9 incl parity. Maar ik betwijfel of dat het is - ik krijg geen mem test errors, het system telt simpelweg alleen de 256kB op het moederbord en gaat dan door alsof er niets anders aanwezig is.

[...]

Kan geen kwaad iig. Het is sowieso een bende van random bij elkaar geraapte 4164's, dus dat kan beter.

Ik ga aan de slag met contactspray, zowel in de DIP sockets als - grondig - op de ISA connector. Er zit een cirkel corrosie over twee van de pins - maar goed, die zit er al erg lang, dus zou raar zijn als dat nu opeens problemen geeft terwijl kaart in de slot zat. Per bank zit nog een tantalum cap met nog 7 andere elders op het bord. Die ga ik ook eens doormeten. En als dat niet werkt zijn alle 74-logic chips socketed en kan ik die stuk voor stuk in m'n TL866 testen. Als niet niet snel en overdiudelijk is kan dit even duren, maar moet te fixen zijn. Er is niets complexer dan een PN2907A PNP transistor hard gesoldeerd, dus dit moet gewoon op te lossen zijn.

[...]

Yup, 6 banken van 8 DIPS elk. Volgens documentatie (merkloze MF-100 op TH99) zou het alleen 4164's ondersteunen Mijn moederbord kan in eerste twee banks met 4256 overweg, dus ik zou zonder deze kaart kunnen als ik daar 16 van vind.

[...]

Ook redelijke ervaringen van eBay (ik bestel altijd een paar extra voor die ene dode). Maar op termijn ga ik voor dit systeem de Lo-Tech 1MB RAM board om ook met UMB te kunnen spelen. Heb al geprobeerd en gefaald om de 2MB EMS board te maken, maar ondertussen heb ik beter gereedschap en SMD ervaring, dus ook die ga ik nog een keer proberen. Tenslotte ga ik de floppy controller vervangen door een 16b I/O kaart om mbv een BIOS extensie de mogelijkheid te krijgen om HD 1.44MB floppies te draaien.

Oh, en een NEC V20 kwam gisteren binnen :P
Zo'n kaart zoekt zelf of er een set van 2 banken computer is, en dan registreert hij een complete bankenset. Bij een fout pakt ie geen complete bank, dus bank 0/1 gaan niet meedoen. De rest dan ook niet. Hopelijk doet en stoelendans wat, ik geef het een goede kans :)

Die Lotech kaarten en andere gelijkaardige ontwerpen vind ik ook een mooi. Nadeel vind ik dat die veel met smd werken. Toch een standje moeilijker. Die 2MB ems kaartjes zijn vooral een gimmick, ik zou me niks kunnen bedenken waar die echt waardevol zijn... maar wel leuk dat het kan! Net als de V20/V30 leuke gimmicks zijn (die paar extra instructies vallen in het niet bij een 286 of 386, waar de beoogde software het zelfs beter op gaat doen).
(Disclaimer: ik heb zelf ook 2x een V20 en een v30 draaien omdat het kan)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:33

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Ik ga aan de slag met contactspray, zowel in de DIP sockets als - grondig - op de ISA connector. Er zit een cirkel corrosie over twee van de pins - maar goed, die zit er al erg lang, dus zou raar zijn als dat nu opeens problemen geeft terwijl kaart in de slot zat.

[...]
Corrosie is een proces dat wordt versneld wanneer er stroom door het circuit gaat. Het loont dus juist heel erg om die corrosie zo snel als mogelijk te neutraliseren (als nodig) en het bord ervan te ontdoen.

Als een side note; als een niet-waterdichte telefoon in het water valt, dan doet die het meestal nog een paar seconden/minuten. Vervolgens treedt het chemische proces in werking, waarin electronen door het water heen gaan, waarna metalen oxideren en oplossen in het water. Bij Ni-CD batterijen (varta bijvoorbeeld) en condensatoren is die troep ook nog eens zuur (lage pH waarde). Dus die zul je nog moeten neutraliseren.

Overigens is het laten oplossen van de corrosie wel de enige goede oplossing voor het verwijderen ervan. Dit kan met baking soda en huishoud azijn.

Ik ben nog aan het spelen met hoe ik dit exact aan wil pakken in de toekomst, omdat je bijvoorbeeld ook met het “recept” 1 deel huishoud azijn en 3 delen baking soda een pasta maakt, waarmee je koper ontzettend goed kan laten blinken. Dat wordt iig vaak zo gedaan bij het oppoetsen van koperen objecten.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Corrosie is een proces dat wordt versneld wanneer er stroom door het circuit gaat. Het loont dus juist heel erg om die corrosie zo snel als mogelijk te neutraliseren (als nodig) en het bord ervan te ontdoen.

Als een side note; als een niet-waterdichte telefoon in het water valt, dan doet die het meestal nog een paar seconden/minuten. Vervolgens treedt het chemische proces in werking, waarin electronen door het water heen gaan, waarna metalen oxideren en oplossen in het water. Bij Ni-CD batterijen (varta bijvoorbeeld) en condensatoren is die troep ook nog eens zuur (lage pH waarde). Dus die zul je nog moeten neutraliseren.

Overigens is het laten oplossen van de corrosie wel de enige goede oplossing voor het verwijderen ervan. Dit kan met baking soda en huishoud azijn.

Ik ben nog aan het spelen met hoe ik dit exact aan wil pakken in de toekomst, omdat je bijvoorbeeld ook met het “recept” 1 deel huishoud azijn en 3 delen baking soda een pasta maakt, waarmee je koper ontzettend goed kan laten blinken. Dat wordt iig vaak zo gedaan bij het oppoetsen van koperen objecten.
Klopt, maar lijkt me in dit geval minder plausibel. Het zou zijn dat je een telefoon in de WC laat vallen, het eruit haalt en jaren niet gebruikt, dan wel probleemloos gebruikt gedurende paar maanden en toevallig op exact het moment dat je fysiek in je telefoon aan het rommelen bent voor iets anders, de oude corrosie opeens kritiek wordt. Ik verdenk het gerommel een stuk meer.

Ik zet hier in op iets fysieks, iets dat ik beschadigd heb of minimaal per ongeluk los heb gewerkt. Symptomen zijn ook wisselend, ene keer boot het systeem alsof de kaart er niet in zit, andere keer krijg ik een beep code die ik nog niet heb kunnen achterhalen voor deze oude Phoenox BIOS 2.27 (klinkt als 1-3-1) en soms weigert systeem geheel te booten. Symptomen treden ook op als ik het geheugen op de kaart geheel uitschakel, maar symptomen zijn in alle gevallen weg als ik kaart verwijder. Conflicten heb ik kunnen uitsluiten door alles muv VGA te verwijderen, to-do is om VGA te vervangen met CGA/Hercules (ATi Small Wonder). Verder heb ik alle tantalum caps doorgemeten op kortsluiting (in situ, kans op false positives nam ik voor lief) en alle RAM eraf getrokken en sockets schoongemaakt. To-do is hetzelfde doen voor alle overige socketed IC's, en te testen wat ik kan testen in TL866.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik ben gisteren naar de magazijnverkoop van het HomeComputerMuseum geweest. Eigenlijk wilde ik zaterdag gaan, maar toen kon ik niet.

Zondag waren de topstukken denk ik wel weg, maar tussen de stapel "laptops voor 10 euro" lag deze Toshiba Portégé 620CT. Volgens de dame achter de kassa was 'ie defect, en wilde iemand eerder hem al kopen maar die had zich bedacht.

Nouja, voor een tientje... Dan zie ik 't maar als een donatie in zowel geld als ruimte :)

Afbeeldingslocatie: https://www.homecomputermuseum.nl/wp-content/uploads/2023/05/Toshiba-620CT-1920x1920.jpg

Er zat sowieso geen harde schijf in, maar ik die heb ik nog genoeg. Ik heb er nu een CF-IDE verloopje in zitten met een 1GB CF kaart. Het toetsenbord en het LED-board waren afgekoppeld, maar de laptop bootte gewoon prima. Kaartje erin, formatteren, via Laplink de Windows 95 installatiebestanden overgezet en geinstalleerd. Laptop functioneert prima, en nu de klapper, zelfs de accu doet het nog! Hij loopt nu as we speak al 3 uur en 16 minuten op accu met het scherm aan, en volgens Windows heb ik nog 13% over..

Er zit een 100Mhz Pentium processor in, 24MB RAM, een SB Pro compatible geluidskaart (ESS AudioDrive) en een 800x600 10" TFT scherm.

Inmiddels is 'ie piepend uitgevallen, na 3 uur en 19 minuten! Dat haalt mijn HP Zbook G5 Studio uit 2019 niet eens meer....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beter :)

HIer sta ik op het punt mijj RAM/RTC/I/O kaart af te schrijven.

Heb net anderhalf uur gespendeerd aan alle IC's los te trekken (alles socketed :o ), voorzover mogeljik in TL866 te testen en vervolgens met contactspray de socket schoon te maken. Op 6 chips na kon ik alles testen, 3 van de 6 waren transceivers voor de seriele poort, en verder de RTC, de 8250 serial controller en een PROM. De rest (28 stuks) waren TL-logic. 26 testten gelijk goed, 1 leek fout te gaan maar er bleken 4 versies in de TL866 bekend te zijn. Met de juiste was die alsnog goed. Hou je over een 74S573N. Die was structureel fout. Maar... het blijkt ondanks 74- naam ook een PROM te zijn, dus enige wat dat zegt is dat het niet meer in nieuwstaat is. Als het dood is, ben ik alsnog genaaid, want nul kans op ergens juiste info om te programmeren (wat trouwens toch niet in mijn TL866 kan).

Dus na alles terug zetten in glimmende schoine sockets... nul verandering :'( -O-

Tot nader orde gaat deze kaart een antistatische zak in met opschrift 'spare 74 chips' erop. Ik ga kijken of ik liever 20x 41256 chips wil, een andere vintage RAM kaart of die Lo-Tech 1MB. Ik neig sterk naar iig 2 van de 3. Op AliExpress zijn die chips inderdaad zo goedkoop dat ik rustig een stapel kan bestellen, maar ik heb ook zin in de flexibiliteit van de 1MB-kaart. Ik kan ze zelfs combineren (640k op moederbord, 1MB kaart gebriuken voor UMB). Ik heb ook een Olivetti M24 projectje die als ik er ooit aan toe kom (iig dode RIFA in voeding, dan op zoek naar evt gevolgschade) ook die 1MB kaart zou kunnen gebruiken.

Voor nu: chips en PCBs bestellen :Y

Edit:
Mogelijk is de foutmelding bij testen 74S573 een false positive. De (oude maar zeer snelle) 74S series vreet zodanig veel stroom dat het schijnt dat de TL866 vaak niet in staat is genoeg te leveren waardoor het schakeling niet (volledig) activeert en dus niet gewenste resultaten krijgt. Zou zomaar kunnen dat ook deze chip nog goed is dus en dat probleem elders (in PCB) zit.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 30-01-2024 09:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Kwam deze tegen op het internet, meeste kennen hem vast,maar wel mooi in contrast hoe ver we zijn gekomen en erg nieuwsgierig wat het ons nog meer gaat brengen.☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPWj8GnSB3HpqDQ9zIFTJaBMib0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcElPr9IEWt3bVwncHGE82KP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Van die Vobis minitower linksonder heb ik er nog een paar in de opslag liggen, op zich aardige kastjes om mee te werken en lekker compact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Coppertop schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Van die Vobis minitower linksonder heb ik er nog een paar in de opslag liggen, op zich aardige kastjes om mee te werken en lekker compact.
Ik heb die Big Tower rechts nog staan. Met een Pentium 2 Celeron moederbord 9en de rest).
En ik heb bij toeval nog een plastic tasje van Vobis. lol

Ik vermoed dat de Computer bladen de mijne zijn geweest, ik heb ze een paar maanden terug heel netjes in de papier container laten glijden, opdat ze heel bleven, omdat ik de bed-box waar ik ze in bewaarde, voor wat anders nodig had.

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Brothar schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb die Big Tower rechts nog staan. Met een Pentium 2 Celeron moederbord 9en de rest).
En ik heb bij toeval nog een plastic tasje van Vobis. lol
Dat is het leuke van die folders en computer bladen, al die herkenbaarheid van spullen die je in de kast en op zolder hebt :)
Ik vermoed dat de Computer bladen de mijne zijn geweest, ik heb ze een paar maanden terug heel netjes in de papier container laten glijden, opdat ze heel bleven, omdat ik de bed-box waar ik ze in bewaarde, voor wat anders nodig had.
Ik heb die 8 jaargangen opgehaald in Haarlem, dus misschien helpt dat bij het identificeren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

BlueTooth76 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:08:
[...]

Dat is het leuke van die folders en computer bladen, al die herkenbaarheid van spullen die je in de kast en op zolder hebt :)

[...]
Ik heb die 8 jaargangen opgehaald in Haarlem, dus misschien helpt dat bij het identificeren :P
Ja. Het was een schitterende PC-kast om de grafische kaarten en geluidskaarten om te wisselen en uit te proberen: Werkte met klemmen, en niet met schroeven.

Ik had hem eigenlijk weg willen doen, maar besloot nu toch maar 'm te houden.

Goddank is er geen vrouw in huis. 8)

Als die een oud papier bak uit Rotterdam legen, dan past het wel.

(En ik denk wel dat het een centraal bedrijf is.)

[ Voor 54% gewijzigd door Brothar op 01-02-2024 22:14 ]

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Brothar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:11:
[...]

Ja. Het was een schitterende PC-kast om de grafische kaarten en geluidskaarten om te wisselen en uit te proberen: Werkte met klemmen, en niet met schroeven.

Ik had hem eigenlijk weg willen doen, maar besloot nu toch maar 'm te houden.

Goddank is er geen vrouw in huis. 8)
Dat is voor hobby's vaak wel gezond, of de vrouw moet dezelfde hobby hebben.

Ze zijn er wel, gelukkig. Nog niet één getroffen die op andere vlakken bij me past :P
Als die een oud papier bak uit Rotterdam legen, dan past het wel.

(En ik denk wel dat het een centraal bedrijf is.)
Hmm, weet niet, het waren wat oudere mensen maar ik sluit niets uit.
Bij mij zal het niet meer bij het oud papier komen iig, tenzij m'n erfgenamen het als oud papier beschouwen tzt.

Zat er ook een RAM (Radio Amateur Magazine) bij?

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-02-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Ze zijn er wel, gelukkig. Nog niet één getroffen die op andere vlakken bij me past :P

[...]
Found one! Een tolerante lieve vrouw waarvan ik mijn hobby mag hebben binnen een set kaders (die ik ook stelselmatig probeer af te schaven) :p
En als bonus begint de oudste (5 jaar) steeds meer interesse te krijgen in ouwe computers :')

Heeft die Sky Tower dezelfde plastic bekertjes brackets als de Sky Mini?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

BlueTooth76 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:23:
[...]

[...]

Hmm, weet niet, het waren wat oudere mensen maar ik sluit niets uit.
Bij mij zal het niet meer bij het oud papier komen iig, tenzij m'n erfgenamen het als oud papier beschouwen tzt.

Zat er ook een RAM (Radio Amateur Magazine) bij?
Nee, geen Radio Amateur Magazine, denk ik.
Ik las het wél, op de bibliotheek.

Als het goed is, heb ik wel alle nummers van Elex ...

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Waterbeesje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Found one! Een tolerante lieve vrouw waarvan ik mijn hobby mag hebben binnen een set kaders (die ik ook stelselmatig probeer af te schaven) :p
En als bonus begint de oudste (5 jaar) steeds meer interesse te krijgen in ouwe computers :')

Heeft die Sky Tower dezelfde plastic bekertjes als de Sky Mini?
Heeft je echtgenote nog een ongehuwde zus? ;) lol

Nee, ik denk het niet, ik begrijp in ieder geval niet wat je met "plastic bekertjes" bedoelt.

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Brothar schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:17:
[...]

Nee, geen Radio Amateur Magazine, denk ik.
Ik las het wél, op de bibliotheek.

Als het goed is, heb ik wel alle nummers van Elex ...
Oké, er zat ook een RAM bij. Toevallig had ik daar al een stuk of 25 van, ook nog uit de tijd dat ze de naam nog voluit schreven en "Break Break".

Vond trouwens net 240 scans op Archive.org

Elex en Electuur las ik juist weer in de bibliotheek begin 90's. Heb daar nog een paar jaargangen van liggen die door de bibliotheek werden opgeruimd, dus keurig gebundeld met hardcover ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Brothar schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:19:
[...]

Heeft je echtgenote nog een ongehuwde zus? ;) lol
als ik dat hier zou zeggen zou ze geen rust meer krijgen vrees ik :')
Nee, ik denk het niet, ik begrijp in ieder geval niet wat je met "plastic bekertjes" bedoelt.
bRekers zou een goede benaming zijn, wat is dat plastic broos geworden! Maar brackets is een betere naam :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:43:
[...]

Oké, er zat ook een RAM bij. Toevallig had ik daar al een stuk of 25 van, ook nog uit de tijd dat ze de naam nog voluit schreven en "Break Break".

Vond trouwens net 240 scans op Archive.org

Elex en Electuur las ik juist weer in de bibliotheek begin 90's. Heb daar nog een paar jaargangen van liggen die door de bibliotheek werden opgeruimd, dus keurig gebundeld met hardcover ;)
Ook een mooie collectie! En dat-ie daar staat belooft ook dat het er voorlopig blijft staan :P

Begin 90's was ik net voorbij Jip en Janneke... dus mijn computerliteratuur begon pas half de 90's toen Computer Idee groot was. Pagina's lang de Alternate-productenlijst :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Waterbeesje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:26:
[...]

als ik dat hier zou zeggen zou ze geen rust meer krijgen vrees ik :')
[...]
Ik lees tussen de regels door ..... 8)
Dat wordt DM-en! lol

Ja, plastic - als het lang buiten staat met name - wordt broos.
Ik zal er maar eens op gaan controleren.

eagle

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwe lading onderdelen binnen voor de 1MB RAM card straks. Gelijk ook een nieuwe zekering was vorige kwijt geraakt :X voor de SCSI kaart gehaald en erin gesoldeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjDmjw4W91Natw2s0IQ1K3-rmu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LekvB6gnvI3vVc6qhdEDY8fZ.jpg?f=fotoalbum_large

Verder mijn projectbak uitgemest en een XT-CF kaart gevonden die in mijn Pentium niet werkte, dus afgeschreven. Op goede gok in XT geprikt en... Werkt perfect 8)7

Blijkbaar een resource conflict ofzo. Enfin, ik kan dus desgewenst hele SCSI zooi overboord gooien. Nope, veel te leuk.

Heb ook iets anders uitgeprobeerd: een 8b ISA (S)RAMDISK dat zich als 128k floppy presenteert. Doet exact wat het zou moeten, maar vraag me sterk af wat een zinnige use case ervoor zou zijn - een zeer kleine, zeer snelle B: schijf...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:27:
Nieuwe lading onderdelen binnen voor de 1MB RAM card straks. Gelijk ook een nieuwe zekering was vorige kwijt geraakt:X voor de SCSI kaart gehaald en erin gesoldeerd:

[Afbeelding]

Verder mijn projectbak uitgemest en een XT-CF kaart gevonden die in mijn Pentium niet werkte, dus afgeschreven. Op goede gok in CT geprikt en... Werkt perfect 8)7

Blijkbaar een resource conflict ofzo. Enfin, ik kan dus desgewenst hele SCSI zooi overboord gooien. Nope, veel te leuk.

Heb ook iets anders uitgeprobeerd: een 8b ISA (S)RAMDISK dat zich als 128k floppy presenteert. Doet exact wat het zou moeten, maar vraag me sterk af wat een zonnige use case ervoor zou zijn - een zeer kleine, zeer snelle B: schijf...
Die xt-ch hoef je dus niet meer te bouwen :D
Of toch gewoon doen en een op reserve houden ;)

Die ramdisk heeft zeker een nut voor een systeem met ouderwets draaiend roest. In de autoexec de command en wat veelgebruikte apps daarheen zetten, comspec daarheen en na een opdracht heb je geen 70ms latency op de harde schijf. In mijn Philips P3120 turboXT zit 768kB ram, waarvan 128 niet direct benaderbaar door Dos, dat kan dan mooi als ramdisk dienen. Maar die draait met een 40MB xta schijf :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Die xt-ch hoef je dus niet meer te bouwen :D
Of toch gewoon doen en een op reserve houden ;)
XT-CF gaat sowieso op reserve. De 1MB kaart is voor systeem geheugen, dus die ga ik zeker nog bouwen. PCB moet alleen uit US komen en dat duurt even. Plus Reichelt had geen 74HCT688 SOIC dus die heb ik in China besteld.
Die ramdisk heeft zeker een nut voor een systeem met ouderwets draaiend roest. In de autoexec de command en wat veelgebruikte apps daarheen zetten, comspec daarheen en na een opdracht heb je geen 70ms latency op de harde schijf. In mijn Philips P3120 turboXT zit 768kB ram, waarvan 128 niet direct benaderbaar door Dos, dat kan dan mooi als ramdisk dienen. Maar die draait met een 40MB xta schijf :)
Hmm, had tot nu toe vooral gevoel CPU-limited te zijn, maar dat kan natuurlijk te maken hebben met feit dat een high-end begin jaren 90 SCSI schijf een stuk sneller is dan een late jaren 80 XTA schijf :P

Mooie van dat ding is dat het alleen ROM address gebruikt, dus zou goed te combineren moeten zijn met andere hardware.

Mbt die 'andere hardware' - ik heb ook een 8b ISA SSD liggen :D - een enorme kaart met plek voor 16 27512 (E)EPROMS. Dat is 1MB en daar past heel DOS op zonder te moeten kopiëren naar SRAM drive.

Beide exotische kaarten hadden Varta barrels die nog niet waren gaan lekken toen ik ze verwijderde. Zeker de SRAM kaart kan daar baat bij hebben, de handleiding beschrijft hoe je dan DOS erop kunt zetten met kaart ingesteld als B:, dan computer uit en omschakelen naar A: (en FDC eruit of op B: zetten). De kaart kan trouwens ook als drive 3 of 4 ingezet worden. Reden dat de SSD dat heeft is dat je daar ook SRAM ipv ROM in kunt prikken - maar ROM lijkt mij stukken handiger: DOS en wat basis drivers erop en ik heb iets wat in ieder systeem met ISA kan draaien.

Moet dus op zoek naar iets oplaadbaars dat 3.6V levert en liever niet na paar decennia gaat lekken.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 03-02-2024 10:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:26:

Moet dus op zoek naar iets oplaadbaars dat 3.6V levert en liever niet na paar decennia gaat lekken.
Dan moet je zijn bij Nikkel metaalhydride cellen. 3 stuks in serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Of je giet de cellen in 2-componenten epoxy, dat zou ook niet mogen lekken.

Ik wil zelf wel eens gaan experimenteren met krimpkous om de cellen en dan aan iedere kant de openingen vullen met epoxy (dus vullen, uitharden, omdraaien, andere kant vullen, uitharden).

edit:

Om terug te komen op de 80's maandbladen; ik heb inmiddels de Elektuur, Radio Bulletin, Break Break, Radio Amateur, MSX Computer Magazine, BYTE Magazine en nog een aantal binnen gehengeld.

Vooral de Archive.org collectie van Jos Verstraten is een mooie bron. BYTE Magazine (1975 t/m 1998) vond ik via Google helemaal compleet, die op Archive.org mist de laatste ~10 jaren.

Heerlijk om die oude artikelen en advertenties te lezen :)

[ Voor 101% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-02-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:26:
Mbt die 'andere hardware' - ik heb ook een 8b ISA SSD liggen :D - een enorme kaart met plek voor 16 27512 (E)EPROMS. Dat is 1MB en daar past heel DOS op zonder te moeten kopiëren naar SRAM drive.
Wauw, dat is vet. Die heb ik nog nooit gezien. :D
Beide exotische kaarten hadden Varta barrels die nog niet waren gaan lekken toen ik ze verwijderde.
[..]
Op mijn Persyst/Emulex Time Spectrum SB 384L zat een blauwe Varta NiCd 3/100DKO 3.6V die ook niet was gaan lekken. Heb hem er wel nog af gehaald voor de zekerheid toen ik die kaart tegenkwam. Gek genoeg zat er wel iets van corrosie op het spoor er rechts naast. Maar de batterij... was toch echt schoon.
Dat type batterij is nog steeds te koop, alleen in NiMH vorm, zoals @jimh307 al aangeeft.

Ik heb hem besteld bij Riechelt: https://www.reichelt.nl/n...18mm-3-100-dko-p2390.html
En ze hebben ook andere varianten er van, zoals bijv. ook dat typische tonnetje welke je met regelmaat (lekkend) op 286/386 moederborden aantreft.

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GTHLb8oR5dNow3uSyXsxhPVv38=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqKgB9xJue3cPlxemR8Hcqnc.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbrqQPCPDNwW0uXYYN99Y2G9594=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0goirMMrPmmAUYoJZjKtvlxZ.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy3rJgwZmBmriaqc33s2cPB96lg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNmIsFE17jFStKhWxioheYye.jpg?f=fotoalbum_small

Ik had de RTC chip er nog even af gehaald voor deze actie. Want ik had nog eenzelfde IC gevonden, dacht misschien is de IC wel stuk. Maar de batterij plaatsen was echt de oplossing, ondanks dat de RTC keurig 5V kreeg bij een inschakelde PC. In de laatste foto zit de RTC chip er uiteraard weer op en hij werkt.
Dat stukje software had ik heel graag 25 jaar geleden gehad... dit was voor het eerst dat ik een werkende RTC heb op een 8088. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 03-02-2024 15:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die kaarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW3ZLxAOCauYCMl8E-p8cf2pDIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsrCh573KFGjnDJd1Blh9Caq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga eens kijken op Reichelt, maar heb al wat cellen die ik evt kan gebruiken

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mag weer twee kasten ophalen al moet ik er nog even binnenin kijken, de tweede Asus kast ben ik wel erg benieuwd naar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIcUPd5ATAgN8IM7bIqiQr5H1bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a92cgdJNcsjj7cIytPAH2Xk9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KydZOhODmF8DqAmQp830tMVje1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxTO4xdv3v7ugZBg7I7GP5PN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DoubleDutch schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:03:
Mag weer twee kasten ophalen al moet ik er nog even binnenin kijken, de tweede Asus kast ben ik wel erg benieuwd naar. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Van die eerste heb ik de big-tower en daar zit m'n K6-3 nu in.

En die Asus Terminator is ook een grappig kastje. We hebben de witte uitvoering daarvan in grote hoeveelheden verkocht aan particulieren maar ook wel scholen en winkels (kassa), omdat ze zo compact zijn.

We kochten ze "bare bone" in, dus HDD, CPU en geheugen konden we afstemmen op het doel.

Ben ook wel benieuwd naar het typenummer van die Pioneer cd-rom speler, heb 'm nooit met blauwe / paarse (?) knopjes gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zal er straks even naar kijken. ☺️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vind het jammer hoe mensen altijd alleen foto's van de voorkant van dit soort ding maken, terwijl de achterkant veel interessanter is, vooral als de verkoper geen idee heeft wat hij in handen heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
dion_b schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:57:
Vind het jammer hoe mensen altijd alleen foto's van de voorkant van dit soort ding maken, terwijl de achterkant veel interessanter is, vooral als de verkoper geen idee heeft wat hij in handen heeft.
Mijn maatje werkt bij Het goed en stuurt altijd een fotootje als die weer wat binnen heeft,ben altijd de eerste met oude PCs,ga er dan langs om te kijken of het de €4.99 waard is. ☺️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:43:
[...]

Mijn maatje werkt bij Het goed en stuurt altijd een fotootje als die weer wat binnen heeft,ben altijd de eerste met oude PCs,ga er dan langs om te kijken of het de €4.99 waard is. ☺️
Ah, daarom dat ik nooit iets interessants vind als ik weer eens een keer in Nijmegen ben en ga snuffelen :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:57:
Soms is zwijgen goud waard ;) Heb je dan een pareltje voor een te lage prijs dan is dit mooi meegenomen.

Het is altijd maar opletten wat je aangekocht hebt. Ik zou het meer willen hebben van grote partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Eerste heb ik laten staan vocht schade.

De Asus kreeg ik niet open en toch maar mee genomen,thuis bleek dat ding dicht gelijmd,weet niet wat hiermee is gebeurd maar dat ding is totaal verkracht. 😓

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KydZOhODmF8DqAmQp830tMVje1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxTO4xdv3v7ugZBg7I7GP5PN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIgceZSxlyIgQK7B9eCus9N7gyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyLoTp16qoBy3G667nz9vVTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVUXmcojg0szhvtMr2BJU5ADsMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syiPObolWPN9EXBjfgSStLXT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8IwLj7ha6IeML5n3ducPJY4Pww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LluyzOBPtkBrVRt9fMyOmdSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-da8BhFXw-kq6bdBdWEuRpetdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLdqHJfDNDqwbc9WXEeOGSWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcZ2M_t136pZ2Ub9257eOPpCHu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXq2tU1XkAyHjT3ulK3TeBeB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvybcqtu-MXguhK2Kcx8j8yGsdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qom0UAEM5WB5dsEX41iaM5Ue.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Vochtschade? Da's soms nog best redbaar, als er leuke hardware in zit kan het de moeite waard zijn. Als ik het kastje zo zie is dat een hele late P1 of een AMD K6-2 ofzo.

Die Asus, lijkt wel of daar een koperboer in heeft zitten rondsnoeien. Levert iemand toch weer een halve stuiver op en jij zit met de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
mentalmadnizz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:32:
Vochtschade? Da's soms nog best redbaar, als er leuke hardware in zit kan het de moeite waard zijn. Als ik het kastje zo zie is dat een hele late P1 of een AMD K6-2 ofzo.

Die Asus, lijkt wel of daar een koperboer in heeft zitten rondsnoeien. Levert iemand toch weer een halve stuiver op en jij zit met de problemen.
De hele mobo was groen aangetast en al het staal was nog roestiger dan een oude spijkker. 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:50:
[...]

De hele mobo was groen aangetast en al het staal was nog roestiger dan een oude spijkker. 🫣
Wat zat er anders dan die mobo in?

Heb een keer hier een PC bij grofvuil gevonden dat nat en gecorrodeerd was, moederbord was voor weggooien duidelijk kortgesloten met dode MOSFET (PC Chips M537 en bijbehorende kwaliteit). Dood als een pier, de CPU erin ook. Maar de Apocalypse3Dx erin was na schoonmaken en drogen 100% bruikbaar :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Eigenlijk verder niet naar gekeken. 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Soms is zwijgen goud waard ;) Heb je dan een pareltje voor een te lage prijs dan is dit mooi meegenomen.

Het is altijd maar opletten wat je aangekocht hebt. Ik zou het meer willen hebben van grote partijen.
Be careful what you wish for :')

Ik heb een keer gereageerd op een advertentie, €25 maar dan moest echt alles mee en het was veel. Aldus de boodschap.
Uiteindelijk zat mijn hele Touran nokkievol tot op de bijrijdersstoel an toe, dat achter tot het plafond.

Daar zat uiteindelijk wel veel leuks tussen, zoals een IBM Apriva, Compaq Deskpro 5200, voodoo kaart, complete Highscreen pc (met K6-2 400 op een s7 bord zonder vrm :F ), behoorlijk wat losse zaken die het waard waren te bewaren, VEEL slot 1 materiaal...

Ik houd wel van dat soort bulk partijen met slechte fotos *O*

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Be careful what you wish for :')

Ik heb een keer gereageerd op een advertentie, €25 maar dan moest echt alles mee en het was veel. Aldus de boodschap.
Uiteindelijk zat mijn hele Touran nokkievol tot op de bijrijdersstoel an toe, dat achter tot het plafond.

Daar zat uiteindelijk wel veel leuks tussen, zoals een IBM Apriva, Compaq Deskpro 5200, voodoo kaart, complete Highscreen pc (met K6-2 400 op een s7 bord zonder vrm :F ), behoorlijk wat losse zaken die het waard waren te bewaren, VEEL slot 1 materiaal...

Ik houd wel van dat soort bulk partijen met slechte fotos *O*
Idd, dat zijn de leukste :D

Heb twee keer op die manier hele auto volgeladen. Ben eerlijk gezegd nog steeds (3 jaar ofzo na dato) niet klaar met alles testen/gebruiken/verkopen/weggeven.

Een paar heel leuke onderdelen aan overgehouden, een paar computers die ik aan het Homecomputermuseum kon doneren (IBM PS/2 model 30 in perfecte staat), wat Model M toetsenborden en wat indrukwekkende 3MB VLB videokaarten. Maar bovenal heb ik dankzij die acties vrijwel iedere kabel, adapter, controller etc die je je maar zou kunnen wensen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 22:00

Khaine

Python liefhebber

Mijn vader kwam langs met wat oudere laptops, of ik daar nog iets mee kon doen.

Zitten bij beide nog originele (leesbare) Windows XP serials op ook :D

HP Pavilion dv1000 van ergens rond 2004. Vind dit een mooie machine om te zien. 256 MB ram is wel weinig om iets op te doen en ik kon geen fatsoenlijke XP image meer vinden, dus mijn slackware CD-ROM kwam nog van pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U24VbkXZE-P4dS6C2at7D-lluVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOjJYuET2Jrn6cgXThOgo5Bt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JOXYZPilAu7nX3TtlrEdnmWWpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pFjt65GPabcxmRk4KvCaVQi.jpg?f=fotoalbum_large

Dell Latitude D600
Schanieren zijn niet helemaal meer in orde maar deze is van iets later van de HP. Zit 512 MB ram in en draait (met moeite) Linux Bodhi op :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOfSNAFNz5sGQ8W8lZKvgGbQ3hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpW6flrvX2n2hKKCSUPpJOkv.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht ga ik ze beiden binnenkort doneren. Ik kan er zelf weinig mee.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

dion_b schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:14:
[...]

Idd, dat zijn de leukste :D

Heb twee keer op die manier hele auto volgeladen. Ben eerlijk gezegd nog steeds (3 jaar ofzo na dato) niet klaar met alles testen/gebruiken/verkopen/weggeven.

Een paar heel leuke onderdelen aan overgehouden, een paar computers die ik aan het Homecomputermuseum kon doneren (IBM PS/2 model 30 in perfecte staat), wat Model M toetsenborden en wat indrukwekkende 3MB VLB videokaarten. Maar bovenal heb ik dankzij die acties vrijwel iedere kabel, adapter, controller etc die je je maar zou kunnen wensen :P
Ik heb zo een keer de zolder van een collega mogen leegruimen, denk dat er wel 20 computers uit kwamen en een aantal dozen met hardware... Kwamen ook wat pareltjes uit, onder andere een Voodoo2 en een Gravis Ultrasound Extreme. Het was allemaal behoorlijk vies en heeft minstens een maand in de woonkamer gestaan. Gelukkig vond mijn vriendin (nu vrouw) die alternatieve kastenwand geen probleem _/-\o_

Pagina: 1 ... 57 ... 87 Laatste