@
Josefien
Als de fysieke jumper er niet is, maar wel de posities op de kaart zelf, is het mogelijk dat deze ergens met een soldeerverbinding is vastgezet. Dan zou je deze zelf kunnen veranderen
Gisteren nog wat aan het spelen geweest met een paar 486 spulletjes. Met name een
MSI MS-4134 AL1 bordje. VLB i/o controller en PCI Trio64 videokaart, 32MB RAM, 250MB harde schijf en uiteraard CF adapter.
Officieel ondersteunt deze enkel de bekende 5v CPU's. Voorheen heb ik deze gedraaid met een Am486DX4-100V8T@120 (met interposer) en dat werkte eigenlijk best goed. Die DX4 is toen tijdelijk in een ander bord gegaan, en de AL1 heeft een tijdje met een Am486DX2 gedraaid. Dikke prima.
Nu heb ik een mooie Cyrix DX2-80 (5v) gevonden.
:strip_exif()/f/image/Cc0lg0EAVNRvNnGs05EtIJcK.jpg?f=fotoalbum_medium)
Je raad het al: die moet er in. Bordje ontdaan van zijn AMD processor, Cyrix er in en wat jumpertjes verzet om het ook op zijn Cyrix aan te spreken (bus op 33 laten staan om beter te kunnen troubleshooten indien nodig)... en die Cyrix draait mooi op DX2-66 snelheid met WB L1 cache!
Nu de bus omhoog naar 40MHz en dan zou de Cyrix mooi op 80MHz moeten lopen. Loopt-ie ineens op 40MHz. Volgens CheckCPU ook nog eens op DX modus, zonder multiplier.
Cyrix quirk? Vergt studie...
Verder ook een prachtig DataExpert EXP3406 moederbordje ontftutseld uit een computerkast die ik laatst heb gekregen.
:strip_exif()/f/image/hw793oedr0PQeq1RjKyLPpHQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hier zat die DX2-80 op. De kast waar deze in zat was een platte desktop met een ISA riser waar een generieke ISA i/o controller op zat en een ET4000AX videokaart.
Nog geen idee of ik deze ga gebruiken in een systeem of dat ik deze in de bak reserve borden stop. Een 386 met 256kB cache en VLB klinkt wel erg leuk (omdat het kan) maar ik heb nu enkel een ongeteste DX25 liggen... en volgens de manual gaat er enkel een DX33 of DX40 op. Voor een 486 ga ik deze niet gebruiken nu, ik heb al 6 van die dingen draaien