Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 56 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Waterbeesje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:33:
[...]

Dat komt dicht in de buurt van de untranslated spec! Nice, houden zo ;)
Zolang de knoopcel op de gemodde Dallas blijft werken houdt die pc dat ook zo :D

Ik was alweer bijna vergeten hoe traag een 286 eigenlijk is.. Hij heeft een hele kluif aan Windows 3.0, Word 2.0 en CorelDraw... Maar dat was ook al duidelijk in dat Teleac-filmpje..

YouTube: Teleac: ''Computers in het Primair Onderwijs'' (25-02-1992)
Iemand nog een goeie bron voor educatieve software uit 1991/1992? Tot nu toe heb ik:

- Thuis In Het Milieu
- Wereld Rond Tafels
- Clowns (deze herinner ik mij nog het meest van de basisschool (groep 2), maar nu kom ik er totaal niet uit.. Wat was het doel van die software en hoe werkt het?)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Zolang de knoopcel op de gemodde Dallas blijft werken houdt die pc dat ook zo :D

Ik was alweer bijna vergeten hoe traag een 286 eigenlijk is.. Hij heeft een hele kluif aan Windows 3.0, Word 2.0 en CorelDraw... Maar dat was ook al duidelijk in dat Teleac-filmpje..

YouTube: Teleac: ''Computers in het Primair Onderwijs'' (25-02-1992)
Iemand nog een goeie bron voor educatieve software uit 1991/1992? Tot nu toe heb ik:

- Thuis In Het Milieu
- Wereld Rond Tafels
- Clowns (deze herinner ik mij nog het meest van de basisschool (groep 2), maar nu kom ik er totaal niet uit.. Wat was het doel van die software en hoe werkt het?)
Met alle respect, Windows 3.xx is terrein voor een 386-33 of 486 ;)
Die kan pas de snelheid opbrengen om meerdere taken synchroon uit te voeren en heeft het geheugen beheer op orde. De 286 kan niet zomaar meer naar Real model terug vanuit protected dus zit je met win 3.0 gebonden aan óf real model uit oeren óf verplicht rebooten na een Windows sessie.
Ik beschouw een 286 ook als een opgevoerde XT in dat opzicht.

Educatieve software, dan denk ik aan Redcat van Davilex. Die serie is op scholen misschien niet veel gebruikt, maar was nogal educatief ingestoken. Wel iets te nieuw voor jou denk ik.

Op school was "Thuis in het Milieu" van Redline Software erg populair. Kwam uit 1990 maar was in 91/92 nog steeds prima te doen op de verouderde computers.

Ook heb ik de nodige tijd verspild aan Word Rescue en Math Rescue. Beiden uit 1992.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Windows op een 286 is idd geen goed idee. Het draait, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ideale config:
DOS 5.0, WP 5,1, Drawperfect 1.1 en indien nodig Autodesk Animator.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Die kan pas de snelheid opbrengen om meerdere taken synchroon uit te voeren en heeft het geheugen beheer op orde. De 286 kan niet zomaar meer naar Real model terug vanuit protected dus zit je met win 3.0 gebonden aan óf real model uit oeren óf verplicht rebooten na een Windows sessie.
Het oorspronkelijke idee van Intel was dat alleen het booten in Real mode zou gebeuren waarna er naar protected mode omgeschakeld zou worden door het OS. Het hele terug naar Real mode was nooit verwacht nodig te zijn. Alleen door een drie dubbele fout gaat een 286 run time weer terug naar real mode.
Helaas voor Intel bleven gebruikers oude meuk software gebruiken die alleen in Real mode werkte. Of allerlei pointer wrap around van registers misbruikte waardoor ook het adresseren van meer dan 1MB niet normaal gedaan kon worden, waardoor de keyboard controller ineens gebruikt moest worden om adreslijsten 20 te blokken b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ErnstvV schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Het oorspronkelijke idee van Intel was dat alleen het booten in Real mode zou gebeuren waarna er naar protected mode omgeschakeld zou worden door het OS. Het hele terug naar Real mode was nooit verwacht nodig te zijn. Alleen door een drie dubbele fout gaat een 286 run time weer terug naar real mode.
Helaas voor Intel bleven gebruikers oude meuk software gebruiken die alleen in Real mode werkte. Of allerlei pointer wrap around van registers misbruikte waardoor ook het adresseren van meer dan 1MB niet normaal gedaan kon worden, waardoor de keyboard controller ineens gebruikt moest worden om adreslijsten 20 te blokken b
Helaas voor gebruikers bleven ontwikkelaars tot diep in de jaren 90 op real en 16b programmeren, met allerlei fratsen om ems/xms aan te spreken. 32b was moeilijk en ongebruikelijk, vaak niet nodig voor de software zelf... Dus blijf ms de oude meuk ondersteunen (met alle legacy garbage) en is Intel daardoor genoodzaakt geweest per merk te blijven implementeren. Waardoor een cpu als Pentium Pro eigenlijk op het gebied van performance en winnaar was, maar voor legacy en drama. Een dat was niet de enige flop om deze reden

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:12

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een Epox EP-P55-TV2 in mijn bezit gekregen en nu lees ik dat deze zowaar standaard een multiplier van 4 kan. Dit is zeker alleen toepasbaar op een AMD K6 of kan je hierdoor ook een Intel op 266 laten draaien?

Ik heb wel een Tillamook 266mmx liggen maar de vcore die dit bord geeft is veeeeel te hoog dus die kan ik er beter niet (zonder modding) op prikken.

https://theretroweb.com/m.../s/epox-pronix-ep-p55-tv2

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Helaas voor gebruikers bleven ontwikkelaars tot diep in de jaren 90 op real en 16b programmeren, met allerlei fratsen om ems/xms aan te spreken. 32b was moeilijk en ongebruikelijk, vaak niet nodig voor de software zelf... Dus blijf ms de oude meuk ondersteunen (met alle legacy garbage) en is Intel daardoor genoodzaakt geweest per merk te blijven implementeren. Waardoor een cpu als Pentium Pro eigenlijk op het gebied van performance en winnaar was, maar voor legacy en drama. Een dat was niet de enige flop om deze reden
Eigenlijk heeft Windows 11 ook een soort van protected en real mode. Niet meer in die hoedanigheid van toen met Windows 3.11. De WinSxS folder geeft het al aan. Dat betekend dat je op Windows 11 ook 32-bit programmatuur kunt draaien en als je een CPU hebt met virtualisatie kun je zelfs in een omgeving nog 16-bit apps draaien. Er wordt ook in deze tijd volop gemanipuleerd. Ook om die redenen kun je meerdere versies van een .dll bestand automatisch opslaan. In de WinSxS folder dus.
In de WinSxS-map worden de benodigde bestanden voor systeemherstel opgeslagen. Concreet zijn de volgende toepassingen mogelijk: Gelijktijdig opslaan van verschillende versies van Dynamic Link Libraries (DLL's) en andere systeembestanden: Oudere toepassingen zijn mogelijk niet compatibel met wijzigingen in DLL's.
Dit is een groot voordeel vergeleken met vroeger. In het verleden konden .dll bestanden elkaar flink in de weg zitten. Daarin is 'side by side' een godsgeschenk.

Ik had in die tijd een mooie set .dll bestanden die ik als reservekopie bewaarde mocht er een applicatie geïnstalleerd worden die deze set overhoop kon gooien. Dat Windows nu zo groot is geworden geeft ook voordelen zoals een uitgebreide set instructies die beschadigde systeembestanden weer kan repareren zoals {sfc /scannow} en het DISM commando. Had je in Windows 3.11 een corruptie dan was een nieuwe install noodzakelijk. Ook in Windows 9x kon je vlug aan de slag met een schone lei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:50:
Ik heb een Epox EP-P55-TV2 in mijn bezit gekregen en nu lees ik dat deze zowaar standaard een multiplier van 4 kan. Dit is zeker alleen toepasbaar op een AMD K6 of kan je hierdoor ook een Intel op 266 laten draaien?

Ik heb wel een Tillamook 266mmx liggen maar de vcore die dit bord geeft is veeeeel te hoog dus die kan ik er beter niet (zonder modding) op prikken.

https://theretroweb.com/m.../s/epox-pronix-ep-p55-tv2
Dat bord heeft een bijzondere manier van junperen van bus/multi... Een draak nogal.

Bij de meeste borden heb je los de bus (vaak 50/60/66/75/83 of een set hiervan) en multi (1.5/2/2.5/3). De mmx vertaalt een multi van 1.5 naar 3.5
Voor multi 4/4.5/5/5.5 is later een aparte pin op de cpu aangesproken, die K6/Cx implementeerden nadat super 7 is geïntroduceerd. Met de K6 CxT haalden ze die frats nogmaals uit met multi 2 / 6.
0 0 0 = 1.5 = 3.5
0 0 1 = 2 = 6
0 1 0 = 2.5
0 1 1 = 3
1 0 0 = 4
1 0 1 = 4.5
1 1 0 = 5
1 1 1 = 5.5
Daarom is trouwens ook nooit een K6 met multi van 6.5 mogelijk geweest :)
De mmx heeft nooit meer dan twee pinnen ondersteund, uitgezonderd de Tilly. Daardoor kunnen die dus niet boven de 3.5 multi (233MHz). En de non-mmx doet geen frats dus max multi van 3 (200MHz)
Een van mijn borden ondersteunt officieel maximaal een MMX233, maar wel lage voltages. Hierdoor heb ik een K6-2 op 450MHz laten draaien (75x2 instelling) terwijl het bord was bedoeld voor maximaal 233 :p

Doordat multi 4 op jouw bord ondersteund lijkt, verwacht ik dat hier:
- een pin gereserveerd is voor de Pentium mmx-266 die naar verwachting een gelijke frats zou uithalen, of
- de 3e pin voor hogere multi aanspreekt.

In het eerste geval is het een rubbish instelling. In het tweede geval laat het bord en hoop potentie liggen. Ik verwacht eigenlijk eerder het eerste geval, maar prove me wrong: fix een voltregulator en test het! :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Eigenlijk heeft Windows 11 ook een soort van protected en real mode. Niet meer in die hoedanigheid van toen met Windows 3.11. De WinSxS folder geeft het al aan. Dat betekend dat je op Windows 11 ook 32-bit programmatuur kunt draaien en als je een CPU hebt met virtualisatie kun je zelfs in een omgeving nog 16-bit apps draaien. Er wordt ook in deze tijd volop gemanipuleerd. Ook om die redenen kun je meerdere versies van een .dll bestand automatisch opslaan. In de WinSxS folder dus.

[...]

Dit is een groot voordeel vergeleken met vroeger. In het verleden konden .dll bestanden elkaar flink in de weg zitten. Daarin is 'side by side' een godsgeschenk.

Ik had in die tijd een mooie set .dll bestanden die ik als reservekopie bewaarde mocht er een applicatie geïnstalleerd worden die deze set overhoop kon gooien. Dat Windows nu zo groot is geworden geeft ook voordelen zoals een uitgebreide set instructies die beschadigde systeembestanden weer kan repareren zoals {sfc /scannow} en het DISM commando. Had je in Windows 3.11 een corruptie dan was een nieuwe install noodzakelijk. Ook in Windows 9x kon je vlug aan de slag met een schone lei.
Mooie uitleg, tnx!
Ben niet erg thuis in hoe de bieb van modernere Windows werkt :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:12

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Dat bord heeft een bijzondere manier van junperen van bus/multi... Een draak nogal.

Bij de meeste borden heb je los de bus (vaak 50/60/66/75/83 of een set hiervan) en multi (1.5/2/2.5/3). De mmx vertaalt een multi van 1.5 naar 3.5
Voor multi 4/4.5/5/5.5 is later een aparte pin op de cpu aangesproken, die K6/Cx implementeerden nadat super 7 is geïntroduceerd. Met de K6 CxT haalden ze die frats nogmaals uit met multi 2 / 6.
0 0 0 = 1.5 = 3.5
0 0 1 = 2 = 6
0 1 0 = 2.5
0 1 1 = 3
1 0 0 = 4
1 0 1 = 4.5
1 1 0 = 5
1 1 1 = 5.5
Daarom is trouwens ook nooit een K6 met multi van 6.5 mogelijk geweest :)
De mmx heeft nooit meer dan twee pinnen ondersteund, uitgezonderd de Tilly. Daardoor kunnen die dus niet boven de 3.5 multi (233MHz). En de non-mmx doet geen frats dus max multi van 3 (200MHz)
Een van mijn borden ondersteunt officieel maximaal een MMX233, maar wel lage voltages. Hierdoor heb ik een K6-2 op 450MHz laten draaien (75x2 instelling) terwijl het bord was bedoeld voor maximaal 233 :p

Doordat multi 4 op jouw bord ondersteund lijkt, verwacht ik dat hier:
- een pin gereserveerd is voor de Pentium mmx-266 die naar verwachting een gelijke frats zou uithalen, of
- de 3e pin voor hogere multi aanspreekt.

In het eerste geval is het een rubbish instelling. In het tweede geval laat het bord en hoop potentie liggen. Ik verwacht eigenlijk eerder het eerste geval, maar prove me wrong: fix een voltregulator en test het! :p
Ik vermoed ook het eerste gezien de notitie in de documentatie. Wat de voltage regulator betreft betekent dit dus dat ik zal moeten solderen. Daar heb ik niet veel ervaring mee, maar het is te proberen. Dan zal ik daar bovenop nog wel de mods moeten doen op de cpu zelf.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Ik vermoed ook het eerste gezien de notitie in de documentatie. Wat de voltage regulator betreft betekent dit dus dat ik zal moeten solderen. Daar heb ik niet veel ervaring mee, maar het is te proberen. Dan zal ik daar bovenop nog wel de mods moeten doen op de cpu zelf.
Met dit soort bordjes neem ik graag de beperkingen voor lief ;)
Met meer snelheid wil je ook met geheugen, en dat is op een 430VX wel een dingetje met een cachable ram limiet van 64MB. Dan moet je met die Tilly niet alleen de de cpu aan gang krijgen, maar ook het L2 cache (en van het mobob dus L3 maken). Meer uitdaging :p

Maar goed, ik ben daar ook wat luier in: als mijn platform het niet trekt, pak ik een platform hoger van de plank :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Waterbeesje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Educatieve software, dan denk ik aan Redcat van Davilex. Die serie is op scholen misschien niet veel gebruikt, maar was nogal educatief ingestoken. Wel iets te nieuw voor jou denk ik.

Op school was "Thuis in het Milieu" van Redline Software erg populair. Kwam uit 1990 maar was in 91/92 nog steeds prima te doen op de verouderde computers.

Ook heb ik de nodige tijd verspild aan Word Rescue en Math Rescue. Beiden uit 1992.
Ik ben het helemaal met je eens vwb. Windows op zo'n machine, maar dat is nu net het hele punt: ik probeer de machine helemaal volgens dat Teleac-filmpje te reconstrueren, want zo ken ik de P3238 uit mijn jeugd. In groep twee van de basisschool (ik ben van 1987) was dit gewoon een moderne schoolcomputer.

Redcat, en dan de eerste uit 1994, ken ik nog wel, die hadden we vroeger ook thuis. Die gaat er zeker op, samen met Word- en Math-rescue.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vanavond ben ik bezig geweest met wat testjes rondom pci videokaarten en hun snelheid. Om dit te doen heb ik een Athlon systeem opgetuigd:
Athlon XP 2600
2x256MB ram 400MHz cl3
Random harde schijf en...
Een PC Chips M848. SiS 746 chipset.

Op zijn pc hips, bijt het systeem. De bus van de Athlon draait standaard op 166MHz, maar daarop komt ie niet door de post heen. Met de bus op 133 wel. De voeding is niet het probleem, die heeft ook een Biostar niet met Athlon 2800 en ati9800prima gewerkt. Met andere woorden, het is ineens een athlon 2000 op dit bord...
Cpu koeler is groot genoeg, verse pasta, temp 35'c

Iemand een idee waardoor dit komt? Of is het gewoon een standaard pc hips quirk?

Het valt mee trouwens wel op dat S3 864/968/trio64/vorige nogal behoorlijk uiteen lopen qua prestaties, ook tov dezelfde chips. De Elsa Winner 1000 T2D door zijn naam eer aan als snelste S3'er in mijn doos spares, maar wordt ruim voorbij gestreefd door Matrix Millennium II, Nvidia Vanta en ATI 9250. Niet geheel onverwacht :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
mentalmadnizz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens vwb. Windows op zo'n machine, maar dat is nu net het hele punt: ik probeer de machine helemaal volgens dat Teleac-filmpje te reconstrueren, want zo ken ik de P3238 uit mijn jeugd. In groep twee van de basisschool (ik ben van 1987) was dit gewoon een moderne schoolcomputer.

Redcat, en dan de eerste uit 1994, ken ik nog wel, die hadden we vroeger ook thuis. Die gaat er zeker op, samen met Word- en Math-rescue.
Volgens mij had ik ook Windows 3.1 op mijn 10MHz 286 draaiend. Geen wonder van snelheid maar nog altijd sneller dan een C64. Alleen dat geluid viel tegen. De pc had wel maar liefst 2MB ram, 18 losse RAM chips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:46:
Vanavond ben ik bezig geweest met wat testjes rondom pci videokaarten en hun snelheid. Om dit te doen heb ik een Athlon systeem opgetuigd:
Athlon XP 2600
2x256MB ram 400MHz cl3
Random harde schijf en...
Een PC Chips M848. SiS 746 chipset.

Op zijn pc hips, bijt het systeem. De bus van de Athlon draait standaard op 166MHz, maar daarop komt ie niet door de post heen. Met de bus op 133 wel. De voeding is niet het probleem, die heeft ook een Biostar niet met Athlon 2800 en ati9800prima gewerkt. Met andere woorden, het is ineens een athlon 2000 op dit bord...
Cpu koeler is groot genoeg, verse pasta, temp 35'c

Iemand een idee waardoor dit komt? Of is het gewoon een standaard pc hips quirk?
Twee dingen komen in me op:
- Bord zou kieskeurig kunnen zijn mbt geheugen. Probeer evt ander reepje.
- Falende caps in de voltage regulators die op 133MHz de boel nog binnen spec kunnen houden maar falen op 166MHz.
Het valt mee trouwens wel op dat S3 864/968/trio64/vorige nogal behoorlijk uiteen lopen qua prestaties, ook tov dezelfde chips. De Elsa Winner 1000 T2D door zijn naam eer aan als snelste S3'er in mijn doos spares, maar wordt ruim voorbij gestreefd door Matrix Millennium II, Nvidia Vanta en ATI 9250. Niet geheel onverwacht :p
Welk OS?

Maakt flink uit of we het hebben over DOS (geen acceleration, je meet puur framebuffer performance) of Windows (acceleration speelt hoofdrol in performance). Dat de Vanta die oude S3 chips doodslaat in elk OS verbaast me niet, maar met name de Matrox Millennium II zou ik in DOS trager verwacten dan een Trio64, waar dat in Windows andersom zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Twee dingen komen in me op:
- Bord zou kieskeurig kunnen zijn mbt geheugen. Probeer evt ander reepje.
- Falende caps in de voltage regulators die op 133MHz de boel nog binnen spec kunnen houden maar falen op 166MHz.
Ik gok het laatste. Op het oog prima, maar dat is in elcoland het halve verhaal uiteraard. En het is PC Hips, die gebruiken heb kwaliteits elco's ga ik vanuit :p
[...]

Welk OS?

Maakt flink uit of we het hebben over DOS (geen acceleration, je meet puur framebuffer performance) of Windows (acceleration speelt hoofdrol in performance). Dat de Vanta die oude S3 chips doodslaat in elk OS verbaast me niet, maar met name de Matrox Millennium II zou ik in DOS trager verwacten dan een Trio64, waar dat in Windows andersom zou zijn.
De meeste heb ik enkel in DOS 7 (win 98 afgesloten) getest. Als er al iets van acceleratie op zit, is de performance nihil ;)
De tests zijn die uit de benchmarkset van philscomputerlab.

In Windows heb ik wel getest (en een paar agp, voor vergelijking) maar ook enkel logische verschillen gehad. S3 trio, Cirrus 5440, Avance Logic doen sowieso geen 3D en de Virge is in 3Dmark 99 een slideshow :')
Ik zal eens kijken of ik een leesbare screenshot van mijn krabbels kan toevoegen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Ik gok het laatste. Op het oog prima, maar dat is in elcoland het halve verhaal uiteraard. En het is PC Hips, die gebruiken heb kwaliteits elco's ga ik vanuit :p
Yup.
[...]

De meeste heb ik enkel in DOS 7 (win 98 afgesloten) getest. Als er al iets van acceleratie op zit, is de performance nihil ;)
De tests zijn die uit de benchmarkset van philscomputerlab.

In Windows heb ik wel getest (en een paar agp, voor vergelijking) maar ook enkel logische verschillen gehad. S3 trio, Cirrus 5440, Avance Logic doen sowieso geen 3D en de Virge is in 3Dmark 99 een slideshow :')
Ik zal eens kijken of ik een leesbare screenshot van mijn krabbels kan toevoegen.
Vergeet niet dat 2D acceleration ook een ding is, al die genoemde chips doen dat, maar zeker niet met zelfde performance.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vandaag maar eens een beginnetje gemaakt met het onschadelijk maken van deze tijdbommetjes.

Op dit bord zit een ST real time clock. Heeft iemand ervaring of dezelfde procedure geldt als bij de Dallas-mod?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snvVAGRr9dJC9J-J6AjUPeucAgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVy2yE1I6ZD3NSmMZUzHv9s0.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 12:26

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Tijdens gebruik je tong aan de onderkant van die dingen leggen en die tik voel je vanzelf :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Tijdens gebruik je tong aan de onderkant van die dingen leggen en die tik voel je vanzelf :')
Als ze gaar zijn en je zet er spanning op, dan hoor, ruik en (als je pech hebt) voel je de tac ook snel genoeg >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 13:05

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:56:
Vandaag maar eens een beginnetje gemaakt met het onschadelijk maken van deze tijdbommetjes.

Op dit bord zit een ST real time clock. Heeft iemand ervaring of dezelfde procedure geldt als bij de Dallas-mod?
[Afbeelding]
Interessant.

https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=537785#p537785

Ik denk dat ik er van de week eens een aantal datasheets erop na ga slaan, om te zien of de MK48T87B-24 een drop-in replacement is voor de DS12(8)87 en DS1387 (RAMified + 4K)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Dallas DS128(8)7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uChAUeiRDyIpSGyorEkapc2EsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1i5ePNrk9HOQEOruAVQaZE6h.png?f=fotoalbum_large

[bron]

ST MK48T87B-24:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QcCKUK4LUjQMr75S5hFRtP_tzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHAIN7qVzEMUeYN4joYfMzp0.png?f=fotoalbum_large

[bron]

Ziet er positief uit :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Dat betekent overigens ook dat de Necroware nwX287 compatible is, èn de Dallas battery mod op dit model ook van toepassing zal zijn. Deze maakt namelijk gebruik van dezelfde pins. Het is echter de vraag of het er onder de epoxy laag (als er überhaupt epoxy ingegoten is) hetzelfde uit ziet. Die kans is erg groot. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nog een bevestiging dat de ST MK48T87B-24 pin compatible is. ;)

Modden gaat hem niet worden, er komen een paar van die necroware nwx287 replacements uit Spanje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p_HzW96g_RQ7dDewH_qvQ9mrb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qX6w7BE8NrUkkG8Ar2pfzUPD.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:41:
Nog een bevestiging dat de ST MK48T87B-24 pin compatible is. ;)

Modden gaat hem niet worden, er komen een paar van die necroware nwx287 replacements uit Spanje.

[Afbeelding]
Opvallend dat alle pinnen er op zitten!
Maar dit lijkt me wel duidelijke compatibiliteit :p

Ga je er eerst een socket op zetten?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jazeker :) to-do lijstje:

-Tantaal condensatoren vervangen ✅
-RTC vervangen
-64kB L2 cache upgraden naar 256kB
-50MHz kristal upgraden naar 66MHz
-DX4 Overdrive 100 testen

Bij elke stap even wat benchmarks draaien, ben benieuwd naar de verschillen, zal het hier een keer posten.
Daarna maar eens in een kast bouwen. :)

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBQ4LLpQSOuBzt1FCk9IgC2VAsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUZrpIsPrCt5wlG1rPMVjACP.jpg?f=fotoalbum_large

Now we wait. Als ik probeer te booten zonder RTC dan komt er een lage pieptoon elke 2 seconden, deze gaat eindeloos door. :)

[ Voor 45% gewijzigd door PD2JK op 12-01-2024 15:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lekker bezig :)

Hier even geleden mijn eerste laptop (Dell Latitude LS) opgegraven. Die heeft bijna 13 jaar in een doos gelegen. Pentium III 500MHz, 256MB, i440BX, 13" 800x600 TFT. Batterij uiteraard overleden, maar dat is niet zo erg.

Kleine service gegeven. Beetje schoongemaakt, incl. fan. Oplaadbare knoopcel (type ML1220) (tbv RTC?) op het bord vervangen. Koelpasta heb ik wel met rust gelaten, daarvoor zou ik het moederbord moeten uitbouwen. Delen van de plastic behuizing zijn hun plasticiteit aardig kwijt, beter met rust laten. Ook het accupack ontdaan van de ingewanden, want twee cellen begonnen tekenen van spicy pillow te vertonen.

Vers Windows 98SE er op. Dat was ook nog een avontuur. Paar keer opnieuw gedaan. Tip: vooral zo min mogelijk updates installeren ;)

Lekker Roller Coaster Tycoon spelen op dat ding. Heb er ook de eerste Commando's op gezet, maar dat gaat echt maar net. De Neomagic 256AV is meer voor zakelijke uitspattingen bedoeld dan voor ontspanning met een spelletje.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Projectje succesvol afgerond:

Non-bootable 8b SCSI kaart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bsegmd_POHB749MBXxvlf1EqIKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yW3ejzjVFI6HtsqPHQLXDhQ5.jpg?f=fotoalbum_large

74LS244 en 1uF SMD plus een 28p DIL socket erop gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU04vGl0mS2tQmOFoYjRsIZQwqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvipBkH5lYzYHKFPs1bqbDAs.jpg?f=fotoalbum_large

Dan 64k EEPROM (Atmel AT28C64) geflashed met Future Domain BootROM 8.2 en erin gevrot.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJg06JcuPTmxMq7ITSTV1CS-TiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wyHmo6NwDnIgs7o0TlBenzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Doel is natuurlijk niet om dit in deze 5x86 te houden maar om een XT van degelijke (non-ST-506) storage te voorzien. Natuurlijk kon een XTIDE ook, maar die had ik verprutst, dus dan maar SCSI.

Specifiek de FD 8.2 BIOS heeft unieke combi van (zeer) grote drive support zie screenshot >:) en op XT werken. Maar *zo* groot is met FAT16 ook niet practisch. Dus moet ik een 'kleinere' drive vinden. Die heb ik ook - 5.25" full height 640MB monster ;) Kleine uitdaging: die is momenteel (samen met een 540MB ESDI drive van zelfde formaat) in gebruik om de monitorplank op het bureau van mijn zoon omhoog te houden 8)7

Ik moet dus op zoek naar wat hout oid voor ik mijn XT kan inrichten :+

Minder nieuws: was bezig een NOS Biostar 1433 bord te testen, wat paar keer goed ging maar op gegeven moment niet meer wilde booten en terwijl ik dat probeerde uit te zoeken rook ik iets en kwam er veel teveel magische rook uit de VLB videokaart :X

Op de kaart is iig een 74LS245 overleden, verder geen schade zichtbaar. Op bord vind ik geen zichtbare (of ruikbare) schade, maar wat dan ook die chip via VLB roosterde was goed fout. Eerste gok is dode tantalum caps, maar geen van de vijf op het bord is kortgesloten. Bord is ook overduidelijk niet goed, ook zonder VGA (of iets anders) in de sloten nul activiteit op de POST kaart.

You win some, you lose some...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 02:02:
Projectje succesvol afgerond:

Non-bootable 8b SCSI kaart:
[Afbeelding]

74LS244 en 1uF SMD plus een 28p DIL socket erop gezet:
[Afbeelding]

Dan 64k EEPROM (Atmel AT28C64) geflashed met Future Domain BootROM 8.2 en erin gevrot.

Resultaat:
[Afbeelding]

Doel is natuurlijk niet om dit in deze 5x86 te houden maar om een XT van degelijke (non-ST-506) storage te voorzien. Natuurlijk kon een XTIDE ook, maar die had ik verprutst, dus dan maar SCSI.

Specifiek de FD 8.2 BIOS heeft unieke combi van (zeer) grote drive support zie screenshot >:) en op XT werken. Maar *zo* groot is met FAT16 ook niet practisch. Dus moet ik een 'kleinere' drive vinden. Die heb ik ook - 5.25" full height 640MB monster ;) Kleine uitdaging: die is momenteel (samen met een 540MB ESDI drive van zelfde formaat) in gebruik om de monitorplank op het bureau van mijn zoon omhoog te houden 8)7

Ik moet dus op zoek naar wat hout oid voor ik mijn XT kan inrichten :+

Minder nieuws: was bezig een NOS Biostar 1433 bord te testen, wat paar keer goed ging maar op gegeven moment niet meer wilde booten en terwijl ik dat probeerde uit te zoeken rook ik iets en kwam er veel teveel magische rook uit de VLB videokaart :X

Op de kaart is iig een 74LS245 overleden, verder geen schade zichtbaar. Op bord vind ik geen zichtbare (of ruikbare) schade, maar wat dan ook die chip via VLB roosterde was goed fout. Eerste gok is dode tantalum caps, maar geen van de vijf op het bord is kortgesloten. Bord is ook overduidelijk niet goed, ook zonder VGA (of iets anders) in de sloten nul activiteit op de POST kaart.

You win some, you lose some...
YES! Een bootable SCSI kaart is zo ontzettend veel praktischer dan een non-bootable SCSI kaart. En vooral wanneer het een 8-bit kaart is! :9~

Misschien al eens gekeken naar BlueSCSI? (of iemand anders hier?)

Die 74LS245 op de videokaart is een tranceiver. Die zou mogelijk zelf wel eens als "zekering" de bescherming van de kaart op zich kunnen hebben genomen. Het is mogelijk interessant om die IC eens te vervangen voor een nieuwe werkende IC :)

Ik verwacht daarbij ook dat de oorzaak het VLB bord was, als het bord geen tekens van leven meer laat zien. Als je de sporen op de print volgt vanuit de 74LS245 naar welke VLB/ISA-pins die gaan, dan heb je de mogelijke oorzaak al wel te pakken verwacht ik.

Niets is permanent stuk! :D >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:24:
[...]

YES! Een bootable SCSI kaart is zo ontzettend veel praktischer dan een non-bootable SCSI kaart. En vooral wanneer het een 8-bit kaart is! :9~
Uhuh. Vooral ook omdat die dingen echt Voodoo-level duur beginnen te worden. Deze Future Domain 850MEX non-bootables zie je zelfs op eBay nog voor EUR 30 ofzo en de upgrade kost minder dan een tientje.
Misschien al eens gekeken naar BlueSCSI? (of iemand anders hier?)
Heb een RaSCSI gemaakt paar jaar terug. Als HDD deed het wat het moest doen, maar ik wilde bootable CDRom emulation hebben wat daar niet mee kon. Ligt nog ergens in doos aangezien ik genoeg fysieke SCSI HDDs heb (zodanig dat ik ze als meubilair inzet).
[q[Die 74LS245 op de videokaart is een tranceiver. Die zou mogelijk zelf wel eens als "zekering" de bescherming van de kaart op zich kunnen hebben genomen. Het is mogelijk interessant om die IC eens te vervangen voor een nieuwe werkende IC :) [/]
Heb gelijk een paar besteld gisteren. Ben ook optimistisch voor de kaart.
Ik verwacht daarbij ook dat de oorzaak het VLB bord was, als het bord geen tekens van leven meer laat zien. Als je de sporen op de print volgt vanuit de 74LS245 naar welke VLB/ISA-pins die gaan, dan heb je de mogelijke oorzaak al wel te pakken verwacht ik.
Dat is inderdaad de aanpak. Toch vrees ik bij gebrek aan overduidelijk smeulende component dat de andere kant rechtstreeks in de chipset zit.
Niets is permanent stuk! :D >:)
Nee, maar chipset solderen durf ik nog niet aan. Beetje SMD oefenen eerst ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Laatst online: 00:54
Is het mogelijk om bij een nVidia Geforce4 MX 4000 PCI de modus van de TV-out (S-Video) bij het opstarten te wijzigen? Nu stuurt hij bij het opstarten (POST, bootloader, Windows bootscreen) NTSC 60Hz uit en gaat pas naar PAL 50Hz als de Windows-driver is geladen.

Ik zou graag willen dat hij bij het opstarten al in PAL 50Hz staat. Is dat iets wat met bijv. een ander video BIOS te doen is?

De kaart zit nog steeds in de Compaq Evo D500 met Celeron 1,3 voor oude spelletjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Josefien op 17-01-2024 01:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 01:11:
Is het mogelijk om bij een nVidia Geforce4 MX 4000 PCI de modus van de TV-out (S-Video) bij het opstarten te wijzigen? Nu stuurt hij bij het opstarten (POST, bootloader, Windows bootscreen) NTSC 60Hz uit en gaat pas naar PAL 50Hz als de Windows-driver is geladen.

Ik zou graag willen dat hij bij het opstarten al in PAL 50Hz staat. Is dat iets wat met bijv. een ander video BIOS te doen is?

De kaart zit nog steeds in de Compaq Evo D500 met Celeron 1,3 voor oude spelletjes.
Dat kan alleen als er jumper pins aanwezig zijn op de kaart, of wanneer de vBIOS aangepast wordt.

De beste kans heb je met jumpers.

Je zou als alternatief eens kunnen zoeken naar een gemodificeerde vBIOS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@Josefien
Als de fysieke jumper er niet is, maar wel de posities op de kaart zelf, is het mogelijk dat deze ergens met een soldeerverbinding is vastgezet. Dan zou je deze zelf kunnen veranderen :)

Gisteren nog wat aan het spelen geweest met een paar 486 spulletjes. Met name een MSI MS-4134 AL1 bordje. VLB i/o controller en PCI Trio64 videokaart, 32MB RAM, 250MB harde schijf en uiteraard CF adapter.
Officieel ondersteunt deze enkel de bekende 5v CPU's. Voorheen heb ik deze gedraaid met een Am486DX4-100V8T@120 (met interposer) en dat werkte eigenlijk best goed. Die DX4 is toen tijdelijk in een ander bord gegaan, en de AL1 heeft een tijdje met een Am486DX2 gedraaid. Dikke prima.

Nu heb ik een mooie Cyrix DX2-80 (5v) gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubZjebMCWCKXC5kpeqJv53STedE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc0lg0EAVNRvNnGs05EtIJcK.jpg?f=fotoalbum_medium
Je raad het al: die moet er in. Bordje ontdaan van zijn AMD processor, Cyrix er in en wat jumpertjes verzet om het ook op zijn Cyrix aan te spreken (bus op 33 laten staan om beter te kunnen troubleshooten indien nodig)... en die Cyrix draait mooi op DX2-66 snelheid met WB L1 cache!
Nu de bus omhoog naar 40MHz en dan zou de Cyrix mooi op 80MHz moeten lopen. Loopt-ie ineens op 40MHz. Volgens CheckCPU ook nog eens op DX modus, zonder multiplier.

Cyrix quirk? Vergt studie...

Verder ook een prachtig DataExpert EXP3406 moederbordje ontftutseld uit een computerkast die ik laatst heb gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-mC6qr5_MPxyCwYD0yQKbXlcjE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hw793oedr0PQeq1RjKyLPpHQ.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier zat die DX2-80 op. De kast waar deze in zat was een platte desktop met een ISA riser waar een generieke ISA i/o controller op zat en een ET4000AX videokaart.

Nog geen idee of ik deze ga gebruiken in een systeem of dat ik deze in de bak reserve borden stop. Een 386 met 256kB cache en VLB klinkt wel erg leuk (omdat het kan) maar ik heb nu enkel een ongeteste DX25 liggen... en volgens de manual gaat er enkel een DX33 of DX40 op. Voor een 486 ga ik deze niet gebruiken nu, ik heb al 6 van die dingen draaien :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Waterbeesje Mooi 486 bord met VESA local bus VGA mogelijkheid.

*jimh307 kan zijn 486-tijd zich nog heel goed herinneren. Ik had de DX2S80, maar waar die 'S' voor staat is me nog een raadsel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:16:
@Waterbeesje Mooi 486 bord met VESA local bus VGA mogelijkheid.

*jimh307 kan zijn 486-tijd zich nog heel goed herinneren. Ik had de DX2S80, maar waar die 'S' voor staat is me nog een raadsel
Die DX2-80 zit nu op een MSI VIP bordje: Vesa, ISA en PCI :D
Niet dat een PCI videokaart sneller is dan Vesa (eigenlijk eerder omgekeerd) maar ze zijn makkelijker te vinden en goedkoper. Er zit een S3 Trio64 van €5 op. Perfect voor zo'n systeem. Op VLB zo'n kaart vinden (of een redelijk gelijkwaardige S3 Vision 864/868/964/968) is lastig en ik heb al genoeg VLB Cirrus 542x draaien ;)

Intel had een DX2-S waar de S stond voor "SL enhanced", die wat zaken aan boord heeft om energie-efficiënt te zijn. Merk je in praktijk niks van tenzij je op de accuduur van de laptop let (als dat van toepassing is).

Grappig wel dat het dan een DX2S80 is, want Intel heeft nooit een 80MHz CPU uitgebracht. Een DX3-83 stond op de planning maar zijn misschien enkel wat engineering samples van geweest.

Bij Cyrix kon je wel een 80MHz krijgen, maar heette DX2-V80.
AMD zijn 80MHz heette gewoon "DX2-80".
Mogelijk een DX2S-66 met OC naar 80? Of een BIOS die de Cyrix niet (h)erkende als V80? Dat zou eea kunnen verklaren :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Waterbeesje Dank je wel voor deze zeer nuttige info, de 'S' van super! ;)

Dat laatste; het kon een overklok zijn geweest. Het BIOS flashen was in die tijd voor mij geheel onbekend terrein. Het zou daarmee te maken kunnen hebben gehad. Ik begon al aan mijn geheugen te twijfelen want het staat me nog zo helder bij.

ps: ik vraag me af waar @Nemesizz is gebleven. Tijdje al niet meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:57:
@Waterbeesje Dank je wel voor deze zeer nuttige info, de 'S' van super! ;)

Dat laatste; het kon een overklok zijn geweest. Het BIOS flashen was in die tijd voor mij geheel onbekend terrein. Het zou daarmee te maken kunnen hebben gehad. Ik begon al aan mijn geheugen te twijfelen want het staat me nog zo helder bij.

ps: ik vraag me af waar @Nemesizz is gebleven. Tijdje al niet meer gezien.
Ha, bios flashen in de 486 tijd was wel een dingetje ja.
De BIOS chip gewoon vervangen door een nieuwe 27C512 (o.i.d.) van de moederbord-bouwer was verreweg het makkelijkst :P
Als je echt wilde flashen was je een badass pro n3rd :P
Een Bios chip van type 27Cxxxx is een EPROM welke met UV licht moet worden gewist.
- een geschikte bios file bemachtigen (een dingetje toen)
- chip ontdoen van zijn sticker
- 2 weken in de zomerzon leggen of met een UV eraser wissen
- met de programmer een nieuwe bios branden
- nieuwe lichtdichte sticker plakken
- chip terugsteken en bidden dat het goed is gegaan

Moest je wel een extra chip of extra computer tot je beschikking hebben. Je kunt flashen 'on the fly' door na het booten de BIOS chip te lichten en de computer aan te houden, bios wissen, branden en terugsteken vóór je herstart... maar dan mag er niks misgaan/vastlopen anders is het systeem bricked. Zonder werkende BIOS chip geen opstarten :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Goeiemorgen, flinke operatie lees ik al.

Het BIOS flashen is ook hedendaags een 'eng' dingetje. Pas sinds relatief kort hebben moederborden een optie voor 'blind flash' als het flashen mislukt. Voorheen had je pech óf je had een dubbel BIOS. Zoiets als flashen is iets waar ik zelfs hedendaags heel voorzichtig mee te werk ga. Mijn AM5 build had een flash ook dringend nodig wat alle problemen als sneeuw voor de zon oploste. Dit duurde wel 3 minuten waaronder je haast stond te bidden of de stroom niet zou uitvallen of ander ongein want dan was je compromised. Wat is altijd doe is in een textbestandje alle aangepaste settings noteren die ik in het BIOS aanpas om na een eventuele volgende flash of lege 2032 cel terug te kunnen zetten. Dit zijn 'zeker bij een AM5 build' alles bepalende dingen.

Belangrijk bij mijn build:

=Post duration naar 0 sec = laat het systeem sneller opstarten
=EXPO II -> ON = om het RAM op maximale snelheid te laten werken (DDR5)
=DRAM Timing Control-Memory Context Restore -> Enabled = Geen memory training wat het opstarten flink versneld
=iGPU -> disabled = anders gaan Steam en veel games over hun nek
=CPU Virtualisatie -> off = om die draak van een VBS kernisolatie te blokken wat heel het systeem makkelijk 30% trager maakt.

Voor deze dingen wil ik deze dingen in het BIOS al geblokt hebben mocht Microsoft trachtten dit weer in te schakelen. Windows wordt hiermee hardware matig gedwongen dit op te volgen en heeft geen eigen wil op deze punten. Nodig? Ik vind van wel en het geeft gemoedsrust.

Peanuts vergeleken met het flashen van een 80486 BIOS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
InjecTioN schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:02:
[...]

Dat kan alleen als er jumper pins aanwezig zijn op de kaart, of wanneer de vBIOS aangepast wordt.

De beste kans heb je met jumpers.

Je zou als alternatief eens kunnen zoeken naar een gemodificeerde vBIOS.
Waterbeesje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:00:
@Josefien
Als de fysieke jumper er niet is, maar wel de posities op de kaart zelf, is het mogelijk dat deze ergens met een soldeerverbinding is vastgezet. Dan zou je deze zelf kunnen veranderen :)
Ik heb de kaart eens bekeken en helaas zit er geen jumper op, ook geen opdrukken ervan.

Een modded BIOS lijkt voor deze kaart niet te vinden. Het is volgens mij ook niet echt een populaire kaart geweest ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:45:
[...]

[...]

Ik heb de kaart eens bekeken en helaas zit er geen jumper op, ook geen opdrukken ervan.

Een modded BIOS lijkt voor deze kaart niet te vinden. Het is volgens mij ook niet echt een populaire kaart geweest ervoor.
download: nVidia BIOS editor

Ik denk dat het interessant is om deze eens op te snorren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

"Retro Game Topic", dan mag ik de vraag hier wel plaatsen, lijkt me.

"Van een oud vrouwtje geweest.", is hier wel van toepassing, een zoldervondst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43YadDNCJNtYIHOl7SfOUiHCbGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQmVYJ30Fzp3W3xQFL9jEtLj.jpg?f=user_large

Wat is deze nog waard, met de volgende 5 spellen?
- Prince of Persia, The Sands of Time
- Project Gotham Racing
- FIFA Street 2
- Mission Impossible, Operation Surma
- Kung Fu

De dame in kwestie wil het verkopen/laten veilen, dat de opbrengst naar een goed doel gaat.
Dus een richtgetal is dan wel fijn, evenals een tip waar dat het beste kan gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door Brothar op 18-01-2024 14:37 ]

eagle

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 16:50
Iemand enig idee wat voor een laptop dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKIMFjIzJUPxUrxe1t8UoNyecr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtFpfByDNQTLWEElOpXpf4Nd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m84okv7x5yT2jel6tmKlKrmclgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaaXSMdOGjq59MCbOVQMKPji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnzSD4fHMygTeuahGGqBS_5Y6HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsCUzATQ2bYwXZbl9fnMhKST.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Het staat er best goed op, toch? :D Het is een 486, ziet er nog goed uit en de prijs is ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Coppertop schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Het staat er best goed op, toch? :D Het is een 486, ziet er nog goed uit en de prijs is ook goed.
Ja dat was ind duidelijk maar het merk zei mij niks,heb hem voor €10 mee gekregen omdat er geen oplader bij zat. 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
DoubleDutch schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Ja dat was ind duidelijk maar het merk zei mij niks,heb hem voor €10 mee gekregen omdat er geen oplader bij zat. 😅
Nog beter!

Het Merk/Type plaatje (lettertype, etc) is wel geinspireerd door Hewlett Packard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJx-QG7wU_UMVp_Qe2Yr6jruKD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fbX5HQu4Kdwh87iPi7WmhsNS.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Leuk ding! 486SX25 is prima voor een aantal speed sensitive spellen. TD3 bijvoorbeeld. En doet bijna alles uit de 2D platform spellen van 1994 en eerder :)

Tot vandaag ook nog niet eerder gehoord over Sunrace of Hyperbook. Klinkt als een producent van middelmatige hardware met reclame of het de ultieme hardware bevat :')
Zoekmachines hebben wel enigszins resultaat zag ik, maar daar word je ook niet wijzer van.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik werd er ook niet veel wijzer van.

Zat ook een muis bij en een kabeltje voor een Canon camera naar pc aansluiting.

Iemand een idee wat voor een aansluiting/adapter ik nodig heb (foto 3)?

Zie ook dat ik er gewoon batterijen in kan doen,dacht dat ik die nog wel ergens heb liggen, straks even uitproberen.

En zo te zien kan ik het geheugen ook vervangen. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv3TqsJVseMR5vEPumrAX4-NOPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIdqkdAvfdizweDlJotGPiFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezKabys5WFtZF56u-ytfqZd6Qzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdIVbEqSbMXWfcxyTn6TsJlf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-un19INJJTm9e0HgHydx8dG5iwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6CflfKOUScIqhfrevjjsXg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNsgoB2PoGG_u4JToCAAF0QBN-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pp1r4YG1HgVI5dl3hOtnLonK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sY8Pt63HgGa6ObJJYb-Rem9qIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvYZdgnhMuKboYXCqW3rane7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL0ofaqhFIlRq45k2XZN5gPt0tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUvKdxjehoXCn87JgJwlT2xa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSgKvQM7XOcO1bHiuC9MxCN56tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEEiCW4e4sgI3aML62RL2DAM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-C8-23bexfeEe09SiUa4NH9Ahk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1ztw4j0aFbNQSqP1pDSD8Ti.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Even met 8 batterijen geprobeerd en geeft een snelle Piep en het scherm flikkert even,mijn gevoel zegt dat ik hier wat mis op de foto het bruine vierkantje. 🤔

*Edit* of gaat hier de 486 cpu in soms?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-C8-23bexfeEe09SiUa4NH9Ahk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1ztw4j0aFbNQSqP1pDSD8Ti.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 18-01-2024 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
InjecTioN schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:08:
[...]

download: nVidia BIOS editor

Ik denk dat het interessant is om deze eens op te snorren. :)
Ik kan geen oude versies ervan vinden die mijn kaart ondersteunt :'( Het meest verkrijgbare is v6.06 en met wat moeite heb ik ook v5.4 kunnen vinden, maar beide ondersteunen ze pas vanaf Geforce FX, geen Geforce 4 :'(

Mogelijk heb ik een 3.x of zelfs oudere versie nodig en daarvan zijn alle links dood :'( En archive.org heeft wel de pagina's bewaard, maar niet de downloads.

Heeft hier niet iemand toevallig een oude versie ergens liggen?

Ik heb wel X-BIOS gevonden (https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=15190) die mijn kaart ondersteunt, maar daarvan zijn de TV-out instellingen weer grijs... :/ In de readme staat ook voor de TV-out opties "Do not work on GeForce 4 MX series" :/

Edit: op diezelfde pagina staat dat nVidia BIOS Editor ("NiBiTor") alleen vanaf de FX serie ondersteunt en er daarom X-BIOS is... zou het dan betekenen dat een oude versie ook niet werkt? :/

[ Voor 21% gewijzigd door Josefien op 18-01-2024 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:15:
Even met 8 batterijen geprobeerd en geeft een snelle Piep en het scherm flikkert even,mijn gevoel zegt dat ik hier wat mis op de foto het bruine vierkantje. 🤔

[Afbeelding]
Is dat niet een slot voor een 386 cpu? Een 486dlc/slc zou daar dan ook in kunnen. Ik heb op het net ook verwijzingen gezien naar een slc versie.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Er zit een 386 op de mobo en waarschijnlijk kun je daar een 486 in prikken. 🤔

Maar na een zoektocht ben ik erachter gekomen dat de laptop al uit elkaar is geweest en er door de vorige eigenaar er mee aan het stunten is geweest,weet niet of dit het verklaart dat hij niet opstart,maar de 3.5 inch drive is uit elkaar geweest ,er lag en losse condensator in en 3 connectoren zijn afgebroken. 😔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2G2EvrYi_Q9P9-tUEYAOdef9F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9mHi10lxbjpnPeXRHGpRRHP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNwm-wdkJFVm1_cdgH8eJLB_gMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqMombZANbQoqfUZBnidQQ0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3KGZq-c7199dRiBdVdQVEk-Szw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdDKKZMVVOYHywZU4CLD5SIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IugmJ3Mx8u1Y0yrLwnMcrypcMwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkdaN1gZwKxTi4siYFUAQ7Ut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSdiJ8u6nbCQYszGP-VsgbEBhSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObfuUZS5CtpvOKTDiszLY1vS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DoubleDutch schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:15:

[Afbeelding]
Gokje: mogelijk gaat daar een 487 co-processor in.
De processor zit denk ik eerder op het bord in de behuizing gesoldeerd.
Als je een piept krijgt lijkt ie door zijn POST te lopen en dan zit er zeker een CPU in.
Kun je er een extern scherm aan knopen voor een test? Dan zou je problemen met de interne display kunnen uitsluiten.

Voeding... niet een pinout die ik vaker gezien heb. Je hoopt dan op een vrij nornale barrel. Dat is dit duidelijk niet. Ik zou hem open maken en kijken of ik zou kunnen ontdekken aan de sporen en voedingcircuit om te ontdekken wat je + en - is op die stekker.
Groot voordeel is dat je er batterijen in kunt doen. Op de contacten daarvan zou je ook een externe voeding op kunnen zetten als tijdelijke test-oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ah zie nu op de volgende pagina dat ie open is en er wat schade is. Jammer.
Op de telefoon ga ik mij er zo laat niet meer aan wagen vrees ik :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Als de laptop goed zou zijn,en je plugt de 3.5" drive eruit zal die dan normaal nog wel opstarten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waarschijnlijk gaat ie wel miepen dat ie geen diskette kan vinden, zoals ieder andere computer.
Je zou kunnen kijken wat de problemen zijn met een Isa post kaart. Dit heeft een gewone ami bios en 396SX25 cpu dus daarom is niks geks te verwachten qua codes

Ook de piepjes kunnen wijzen op wat er niet in orde is trouwens

[ Voor 11% gewijzigd door Waterbeesje op 18-01-2024 22:30 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Die heb ik helaas niet tot mijn beschikking.
Ga morgen even kijken als ik van het werk een adapter kan regelen en deze rechtstreeks op de dc kan solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Scherm ook even openen gemaakt om te kijken of daar wat los zat,niks te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcPAvcJbptKvi1H3P3lgDtXjKXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkCLsA8Tj0hahtUKwJV0bQGd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

frapex

got r00t

Josefien schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Ik kan geen oude versies ervan vinden die mijn kaart ondersteunt :'( Het meest verkrijgbare is v6.06 en met wat moeite heb ik ook v5.4 kunnen vinden, maar beide ondersteunen ze pas vanaf Geforce FX, geen Geforce 4 :'(

Mogelijk heb ik een 3.x of zelfs oudere versie nodig en daarvan zijn alle links dood :'( En archive.org heeft wel de pagina's bewaard, maar niet de downloads.

Heeft hier niet iemand toevallig een oude versie ergens liggen?
Guru3d heeft allerlei versies beschikbaar :).

v1.0 build 520 is te downloaden (https://www.guru3d.com/download/nvidia-bios-editor/).
v4.0 is ook te downloaden (https://www.guru3d.com/do...bios-editor-v4-(nibitor)/).

Gebruik de zoekfunctie van Guru3d voor andere versies.

Voor meer tweak-tools B), zie ftp://ftp.nluug.nl/pub/games/PC/guru3d/tweak of https://ftp.nluug.nl/pub/games/PC/guru3d/tweak/ (inhoud map niet zichtbaar).

[ Voor 11% gewijzigd door frapex op 19-01-2024 11:34 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Even gekeken... de v1.0 is blijkbaar de X-BIOS editor die ik had gevonden, die mijn kaart wel ondersteunt, maar niet de TV-out opties.

v4.0 ondersteunt helaas ook alleen vanaf Geforce FX.

Via de zoekfunctie op Guru3D is nog een v3.9 te vinden (https://www.guru3d.com/st...-v3-9-(nibitor)-download/), maar daar is de download link van dood. Die heeft ook geen mirrors. Sowieso hebben de meeste versies die via de zoekfunctie tevoorschijn komen geen mirrors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik probeer de CMOS battery te vinden in de laptop maar zie hem nergens, iemand een idee waar die zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eykg6tvga2IA-i1cQaesYqr8qc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT1LZm7PZCfKHVpJxlktdRIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YIz3Wfq-uNpM7ED80-kKKHpuSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLGGQ4kVo8wWnSeIkg5NHhPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqoy3kprELlUJ5rn5JmgYLSR044=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGH6Z16PJLvsy4l51jq9JU0d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1RbcjBesZWyxpgPqq3wI7LA3FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEX3ePhPJbVXrusHgxjYIy2G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dit lijkt mij een RTC (Dallas bijvoorbeeld), vermomd als BIOS keyboard ROM-chip. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm9HKeo2TwLO679ZcMvcqXmrK5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DMOjWcI9ceX8K4fEVE1OPu9W.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 19-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DoubleDutch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:28:
Ik probeer de CMOS battery te vinden in de laptop maar zie hem nergens, iemand een idee waar die zit?
Hoeft er niet op te zitten an sich in de vorm van een batterij of knoopcel. Mogelijk heeft het ding niet eens een configurabel BIOS en valt er niets te resetten. Zou zelfs het batterijpakket als stroombron gebruikt kunnen hebben.
Qua RTC vind ik de chip onder AMIBIOS 386SX verdacht veel lijken op een Dallas RTC. Dat is het zwarte package met de rode AMIBIOS sticker. Zou best kunnen dat als je dat label er af haalt dat daar een Dallas DS1287 onderuit komt. In dat zwarte huisje zit wel een knoopcelletje ingebakken maar daar kun je helemaal niks mee.

@PD2JK was mij nipt voor zie ik :D

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 19-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ultraman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Hoeft er niet op te zitten an sich in de vorm van een batterij of knoopcel. Mogelijk heeft het ding niet eens een configurabel BIOS en valt er niets te resetten. Zou zelfs het batterijpakket als stroombron gebruikt kunnen hebben.
Qua RTC vind ik de chip onder AMIBIOS 386SX verdacht veel lijken op een Dallas RTC. Dat is het zwarte package met de rode AMIBIOS sticker. Zou best kunnen dat als je dat label er af haalt dat daar een Dallas DS1287 onderuit komt. In dat zwarte huisje zit wel een knoopcelletje ingebakken maar daar kun je helemaal niks mee.

@PD2JK was mij nipt voor zie ik :D
Dallas it is, die dingen herken je op 30m afstand :')

Even een Dallas mod toepassen, CR2032 knoopcel er op lijmen en gaan :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ah thx _/-\o_ , beetje vreemd om daar een sticker keyboard op te plakken. :?

Is het wel mogelijk om de inwendige knoopcel door te meten of hij wel echt leeg is?

[ Voor 35% gewijzigd door DoubleDutch op 19-01-2024 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nadat je hem bewerkt hebt met bijvoorbeeld een Dremel, kun je de spanning van de batterij meten, helaas niet aan de blootliggende pinnen van de RTC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
PD2JK schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:31:
Nadat je hem bewerkt hebt met bijvoorbeeld een Dremel, kun je de spanning van de batterij meten, helaas niet aan de blootliggende pinnen van de RTC.
Top dankjewel, mijn knutsel lijstje wordt als maar langer. 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Top dankjewel, mijn knutsel lijstje wordt als maar langer. 😂
Of deze lifehack toepassen :)
https://github.com/necroware/nwX287

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb er goede verhalen gelezen.

( @Waterbeesje gaat liever destructief opbouwend die Dallas verminken met de dremel en soldeerbout, om er een €0,10 CR2032 op te plakken) B-)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:11:
[...]

( @Waterbeesje gaat liever destructief opbouwend die Dallas verminken met de dremel en soldeerbout, om er een €0,10 CR2032 op te plakken) B-)
Een beetje meekijken en op github loeren, en als ik het goed begrijp worden de BIOS instellingen op deze chip opgeslagen welke een knoopcel het van stroom voorziet. (vanwege oscillator en dedicated chip).

Hoe zit dat op moderne moederborden? Daar zit ook een knoopcel, maar die zit bloot. Kan op mijn moederbord niet meteen zien waar de RTC zit. Nu kan ik mijn moederbord zien door het glas van het zijpaneel.

*dan vind ik die foto van een Dalles met BIOS label hierboven nog niet zo gek bedacht en meer logisch B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Dallas heeft 3 functies zelfs.
- bios instellingen opslaan
- klok/kalender met zeer goede nauwkeurigheid
- retentie: de batterij om deze instellingen tot wel 10 jaar gegarandeerd op te slaan en de klok door te laten lopen als alles uit staat

Dus zelfs als de hele Dallas van het bord wordt gelicht, loopt de tijd door en blijven bios instellingen behouden.
Tenzij de batterij leeg is, wat zo langzamerhand bij de meeste Dallassen het geval gaat zijn :)

Pic for fun:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyV2lsTI0t1wzWnFwwUWe5WTe7k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFD3Ui0zBJS1TegcNTrw4WVv.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:46:

Dus zelfs als de hele Dallas van het bord wordt gelicht, loopt de tijd die en blijven bios instellingen behouden.
Tenzij de batterij leeg is, wat zo langzamerhand bij de meeste Dallassen het geval gaat zijn :)
Thnx :), maar als je de Dallas eraf zou halen dan zijn je BIOS settings ook meteen verloren zodra de stroom van het moederbord gaat. De Dallas unit heeft dus een eigen geheugen voor BIOS settings?! De oscillator houdt de RTC accuraat en het geheel wordt gevoed door de knoopcel. Dat zit is een zwarte unit gegoten en zit vast op het moederbord.
Wel uniform, maar of het handig is vraag ik me soms af. Ik zie die Dallas dingen zo goed als nooit meer op huidige systemen.

Misschien een hele domme vraag, maar waarom wordt er geen flash (nor) gebruikt voor de opslag van BIOS settings? Wellicht nu wel, maar een paar kilobyte flash was destijds ook nog wel te doen?

Ik weet best veel van computers, maar als ik heel eerlijk ben ligt mijn kennis meer op software. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Is wel een makkelijkere oplossing thx.
Ga eerst nog even uitproberen of ik er een adapter rechtstreeks op kan solderen, kijken wat die dan doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Thnx :), maar als je de Dallas eraf zou halen dan zijn je BIOS settings ook meteen verloren zodra de stroom van het moederbord gaat. De Dallas unit heeft dus een eigen geheugen voor BIOS settings?! De oscillator houdt de RTC accuraat en het geheel wordt gevoed door de knoopcel. Dat zit is een zwarte unit gegoten en zit vast op het moederbord.
Wel uniform, maar of het handig is vraag ik me soms af. Ik zie die Dallas dingen zo goed als nooit meer op huidige systemen.
Die Dallas bewaard de Bios instellingen voor de computer, dus zodra de Dallas van het bord af is, zijn de BIOS instellingen verdwenen en kun je die zelfs niet meer opslaan. Ongeacht of er stroom op staat. De enige retentie is dan de shadow in het RAM geheugen. Niet dat die er dan toe doet, want als het systeem draait, gaat alles via het OS. Bij een reset is het over.
Misschien een hele domme vraag, maar waarom wordt er geen flash (nor) gebruikt voor de opslag van BIOS settings? Wellicht nu wel, maar een paar kilobyte flash was destijds ook nog wel te doen?

Ik weet best veel van computers, maar als ik heel eerlijk ben ligt mijn kennis meer op software. :)
Die vraag is niet zo gek, want het is _by far_ een betere oplossing. Maar dat kost $0,10 méér aan onderdelen en smeer dat eens uit over 10.000 bordjes. Steek je mooi weer $1000 in je zak.
Daarbij werd er in de tijd veelvuldig gewerkt met herlaadbare barrels, waarvan toen al bekend was dat die een keer gaan lekken. Die Dallassen hebben dat probleem niet. De CR2032 was toen nog redelijk onbekend voor die toepassing.

Later bleek een losse CR2032 wat interessanter door de betere vervangbaarheid, maar werden de Dallasen ook spotgoedkoop zodat fabrikanten er nog tot ruim in het Pentium tijdperk in bleven 'hangen'. Daarna pas was het prijsverschik danog klein, dat de gebruiksvriendelijkere oplossing werd toegepast.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Gewoon uit nieuwsgierigheid,ben op marktplaats opzoek naar een IBM Monitor met een kontje,zijn er weinig van en als ze er zijn voor best veel geld, is €250 tot €300 normaal of te veel geld?

Zie ook IBM toetsenborden langs komen van €80 tot wel €300. 😲

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:56:
Gewoon uit nieuwsgierigheid,ben op marktplaats opzoek naar een IBM Monitor met een kontje,zijn er weinig van en als ze er zijn voor best veel geld, is €250 tot €300 normaal of te veel geld?

Vraag en aanbod :)
Ligt er ook aan hoe speciaal het is. In ieder geval zou ik dat er in geen 300 jaar voor geven!
€50 voor een goede ps/2 monitor of 30 voor een nieuwer model vind ik de max. Overige merken ligt er aan hoe een wat. Maar nu ben ik ook in de luxe positie dat ik 5 reserve toeter-monitoren heb...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ging om een IBM 6332-03N scherm voor €220.

IMB Model M 1390120 “clicky” keyboard uit 1986 voor €300.😲

@Waterbeesje Mocht je er ooit een verkopen dan hoor ik het graag. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Waterbeesje De Dallas is dus autonoom. Zonder hem geen bewaarde settings, dus ook niet in shadow RAM. Kan immers niets opslaan. Dat heb je correct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:12

Deze toevallig al gezien?
https://www.marktplaats.n...ntage-ibm-crt-rgb-monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:52:
@Waterbeesje De Dallas is dus autonoom. Zonder hem geen bewaarde settings, dus ook niet in shadow RAM. Kan immers niets opslaan. Dat heb je correct.
Dat van de Shadow ram is na het posten. De inhoud van de bios en bijbehorende settings wordt bij die systemen vaak gedeeltelijk naar het ram gekopieerd, zodat die sneller aan te spreken zijn... bij het wegvallen van stroom op het ram is de inhoud natuurlijk weg. De daadwerkelijke opslag staat daar los van ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die, dat deze dinges daaro... Schreeuwt Apriva... Daarvoor heb ik nu heb "officiële" bijpassende monitor... Must... Resist... Al teveel meauque... :9~

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Dat van de Shadow ram is na het posten. De inhoud van de bios en bijbehorende settings wordt bij die systemen vaak gedeeltelijk naar het ram gekopieerd, zodat die sneller aan te spreken zijn... bij het wegvallen van stroom op het ram is de inhoud natuurlijk weg. De daadwerkelijke opslag staat daar los van ;)
Het kan immers niks opslaan omdat de Dallas unit operationeel moet zijn. Na het verwijderen er van is het moederbord/het BIOS de nitwit en draait zijn commando's af tot stop systeem. Als de data in shadow staat kan het weer gesaved worden naar een nieuw BIOS. Dit noemen we hot swap en is riskant. Je moet dan wel heel goed weten waar je mee bezig bent.

De meeste mensen weten van het bestaan van een BIOS niet af. Het is geen vriendelijke gebruikersinterface. Menig modern systeem gaat retour reparatie door onwetendheid. {Van het bestaan en het correct instellen/flashen van het BIOS} weet een noob van geen bestaan. Dit zie je nog steeds vaak bij AM5 builds.

Ik weet niet of zoiets als het BIOS flashen bij een reguliere burger bekend moet zijn. De meeste flashroms zijn kryptisch en uiterst angstaanjagend voor jan met de pet. Het moet gewoon werken zonder gezeur, maar daar zit vaak heel veel moeite achter.

Dus?
Werkt het systeem en doet het wat het moet doen? Zo ja, flash het BIOS niet! Liever nooit of het moet wel heel serieus zijn en dan nog. Werkt het systeem goed? Lekker zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ja maar nog geen reactie op gehad. ☺️

Deze hieronder stond een hele tijd op MP voor €220 en was verlopen,nu staat die voor €350.te koop. 🤔

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 30% gewijzigd door DoubleDutch op 19-01-2024 22:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

IBM mechanische toetsenbord gaan al jaren voor goed geld. Dan heb ik het over de buckling spring varianten, zoals Model F en Model M.

Beeldschermen is wat recenter aangetrokken naar mijn idee. Prijs hierin hangt flink af van wat je precies zoekt. Waar ben je naar op zoek?
Hebben we het over een zoektocht naar een VGA CRT van IBM voor die bakkies die je een tijd geleden postte? Want die gepaard met een ander meek/alternatief is niet zo gek. Kwam net nog een leuke 14" Acer CRT tegen die er best leuk uit zag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DoubleDutch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Ja maar nog geen reactie op gehad. ☺️

Deze hieronder stond een hele tijd op MP voor €220 en was verlopen,nu staat die voor €350.te koop. 🤔

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Hmm ik zie zo snel niet waarom deze speciaal 350 euro op zou moeten brengen.
Voor dit soort beeldschermen lekker je ogen open houden. Dit soort dingen komen nog wel eens voorbij.

Mocht je een goed werkende IBM 5154 voor € 350 euro zien dan mag je voor mij meteen een berichtje achterlaten. :Y
Reminds me ik moest mijn fix van mijn 7534 nog posten geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 19-01-2024 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ja gaat ind om een van de twee bovenste op de foto,het hoeft geen dure te zijn.
Als er maar een kontje op zit en een IBM logo ben ik al blij. 😅
Zou graag een setje willen van IBM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o40rz-UKFvfIwlnXWAhx8goJh-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8d5jdHFpCwh9DXZtL4nNcYAV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 20-01-2024 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Deze zag ik bij ons in de kringloop staan voor €4.95

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfFlln3IiUX_Et7sNQW862L6egM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mwLiX8GtOfpGL67GjMdo0uI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:23:
Ja gaat ind om een van de twee bovenste op de foto,het hoeft geen dure te zijn.
Als er maar een kontje op zit en een IBM logo ben ik al blij. 😅
Zou graag een setje willen van IBM.

[Afbeelding]
Het mooiste is periode correct :)
Ik heb ik de opslag een scherm uit 2000 staan waar uiterlijk naast de Apriva gaat komen, maar dat is eigenlijk 2 a 3 jaar te nieuw. Destijds zijn schermen met een toeter massaal weggegooid, want met die oude rommel die je toch niks meer. Onrustig aan de ogen, soms een rare piep/zoem... Dat wij nu die dingen juist weer zoeken is een "onvoorziene ontwikkeling" :')

@Waterbeesje is blijer met de Philips whitepaper en IBM 8504 dan de 17" 1200x1600 schermen, maar doet laatste zijn ook weer beter voor lage resolutie dan een gemiddeld lcd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:32:
Deze zag ik bij ons in de kringloop staan voor €4.95

[Afbeelding]
Dat is weer voor de volgende generatie: netvista P4 zwarte serie had deze dacht ik, of misschien nog iets later dan dat :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Enig idee welk scherm uit die periode komt dat bij die twee IBM systemen past?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:37:
Ik heb ik de opslag een scherm uit 2000 staan waar uiterlijk naast de Apriva gaat komen, maar dat is eigenlijk 2 a 3 jaar te nieuw. Destijds zijn schermen met een toeter massaal weggegooid, want met die oude rommel die je toch niks meer. Onrustig aan de ogen, soms een rare piep/zoem... Dat wij nu die dingen juist weer zoeken is een "onvoorziene ontwikkeling" :')
@DoubleDutch 14 inch CRT's waren vrij klein en daarop was 320*240 nog wel te doen. Hoger dan 640*480 ging je niet zo snel want dan werd het erg kriegelig. En die TFT van 4,95 is dan een koopje voor de doorgewinterde retro liefhebber.
@Waterbeesje Ik kreeg er vaak hoofdpijn van, zeker op 60Hz. Als het om CRT's gaat moet de frequentie minimaal 100Hz zijn wil dat een rustiger beeld opleveren.

En dan de bovenstaande TFT (zo noemde wij het destijds) is dan ook echt retro. Vaak met een 1280*1024 resolutie wat destijds fors was. De reactiesnelheden van het paneel waren niet snel en zo had je snel last van ghosting. Gamen deed je op een lagere resolutie zodat je ook van de native resolutie af moest stappen wat onscherp werd. Maar, hé, laten we wel eerlijk wezen dat de TFT's van destijds hypermodern waren. Je was bijna een pionier op schermgebied en het was een gadget.

Hedendaags zijn TFT schermen scherp, snellere reactietijd en gamen op native resolutie is geen obstakel meer.

*jimh307 blijft voorlopig lekker plakken op 1080p, maar wel met een zeer snel 360Hz paneel en amper ghosting. Mijn rtx4080 lust 1080p rauw. Hoge framerates, ray tracing vol open en alles op ultra settings met minimaal 100fps in de drukste stukken.

Waar blijft de tijd dat je Duke Nukem 3D op 320*240 speelde en dat je tijdens een boss fight op 2 a 5 fps zat. Mijn 80486 werd hiermee flink aan de tand gevoeld, maar hij trok het wel en dat was bijzonder. Gamen op een 80486 kon dus prima.

Wat ik heb overgehouden aan mijn retro tijdperk is dat ik behoorlijk beeldschaling gebruik in Windows 11. Grote letters maken het voor mij overzichtelijk. Veel vensters naast elkaar maken het voor mij snel onoverzichtelijk en het lijdt me behoorlijk af. Gelukkig is de schaling nu zonder wazig beeld mogelijk. Destijds in Windows 9x was beeldschaling een kriem en verlaagde je de resolutie om tot hetzelfde te komen van wat nu op native resolutie mogelijk is.

Ja, mooi spul, jongens :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@DoubleDutch Die ibm 300 serie komt uit ca. 1998, de netvista ca. 2000 dus die ene van mp zou goed bij de 300 serie passen. Eigenlijk is het een Apriva beeldscherm, maar deze serie liep gelijk op met de 300 dus het zou niets geks zijn :)

Ik was ook altijd van de hoge verversing boven de resolutie. 75Hz was nog ook gek van te worden, maar vanaf 85Hz was het wel prima te doen. Nadeel van de techniek. Televisies en beeldschermen die op 60Hz of minder draaien krijgen vaak ook een hoge piep die nog slopender is als je er een half uurtje mee bezig bent. Mijn Multitech MPF-PC heeft er zo eentje.

Mijn eerste tft was een Ilyama, met jawel: 1024x1280 resolutie. Heerlijk stabiel beeld, of het nu op 60 of 75Hz was ingesteld. Een verademing! Maar inderdaad, veel ghosting en merkbaar trager dan de crt die daarvoor werd gebruikt. De wissel van een analoge Dsub kabel naar digitaal DVI maakte ook wel iets verschil in scherpte, maar bruggen goed werkbaar.

Binnenkort een Philips 107 scherm testen, met zon vlakke beeldbuis :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mag hem overnemen voor €55,is wel een redelijke prijs toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat is momenteel geen verkeerde prijs nee ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Heeft iemand toevallig ervaring met het oude spelletje A2 Racer II draaien op Windows XP?

Ik krijg 'm werkend zonder trucjes uit te halen, maar er is 1 probleem ermee: na een reboot van Windows loopt het spel altijd bij de 1e keer starten vast: het scherm wordt zwart en de cursor veranderd in een zandloper. In taakbeheer zie ik "reageert niet" staan. Als ik 'm beëindig en dan nog een keer start, werkt het prima. Vervolgens kan ik het spel zo vaak herstarten als ik wil, zonder problemen. Dit probleem keert pas terug als Windows wordt herstart.

Is het een bekend probleem of specifiek aan mijn installatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Mag hem overnemen voor €55,is wel een redelijke prijs toch?
Ah, leve Marktplaats:
bieden aub

vaste prijs 50 euro
8)7
DoubleDutch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:51:
Ging om een IBM 6332-03N scherm voor €220.

IMB Model M 1390120 “clicky” keyboard uit 1986 voor €300.😲

@Waterbeesje Mocht je er ooit een verkopen dan hoor ik het graag. ☺️
Zoals bij ieder verkoopsite: wat je op een random moment ziet zijn uitgerekend de prijzen waar niemand in geinteresseerd was. Zoals je al gemerkt hebt zijn dingen vaker goedkoper te vinden - maar die blijven niet lang onverkocht.

Het is zaak om geduld te hebben en gericht te blijven kijken. Het klopt absoluut dat prijzen de laatste jaren gestegen zijn omdat meer mensen in retro meuk geinteresseerd zijn, maar met uitzondering van echt bijzondere zaken (er kwam laatst een XT voorbij met IBM 5154 EGA monitor, daar werd flink op geboden) blijft het voor de meeste dingen tientjeswerk.

Zoals altijd zijn de beste koopjes te halen bij de mensen die niet exact weten wat ze hebben of het verkeerd omschrijven. Omgekeerd: zorg dat je dat zelf wel weet, ook welke modelnrs bij welke systemen horen en welke andere zoektermen mogelijk zo'n ding kunnen bovenhalen.

Als je iets vrij algemeens zoekt (zoals een verder niet bijzondere IBM monito) helpt het ook om jezelf strak in de hand te houden. Ik zou niet snel meer dan EUR 35 voor zo'n ding geven, dus ik bied er ook niet meer op. Er komt snel genoeg weer eentje voorbij.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:37:
[...]

[...]
Dat is gelukkig een persoonlijke mening. :)

Ik heb mezelf voorgenomen om vooral ook eens te kijken naar de periode correcte upgrades voor een systeem. Zo is het bijvoorbeeld voor de AMD K6 bak die ik hier heb staan, erg interessant om 'm uit te rusten met een betere videokaart/3D accelerator dan de Riva TNT/Rage Pro/Savage 3D/Voodoo 2/Banshee kaart uit 1998. Zo heb ik 'm nu voorzien van een Voodoo 4500. Dat zou een welkome upgrade zijn in die tijd.

Omdat de videokaart toen een upgrade kreeg, kreeg ook de CPU een upgrade: Van AMD K6-2 300MHz naar AMD K6-III+ 570MHz is geen ongewone upgrade om het systeem wat verder mee te trekken in het jaar 2000. Wat extra geheugen à 128/256MB past er ook prima bij.

Laten we eerlijk zijn. Een groot deel van "ons Tweakers" zijn bezig (geweest) met het upgraden van onze PC's. Ook daar maak ik dus een "sport" van, zodat de hobby niet tè precies hoeft te zijn. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Dat is gelukkig een persoonlijke mening. :)

Ik heb mezelf voorgenomen om vooral ook eens te kijken naar de periode correcte upgrades voor een systeem. Zo is het bijvoorbeeld voor de AMD K6 bak die ik hier heb staan, erg interessant om 'm uit te rusten met een betere videokaart/3D accelerator dan de Riva TNT/Rage Pro/Savage 3D/Voodoo 2/Banshee kaart uit 1998. Zo heb ik 'm nu voorzien van een Voodoo 4500. Dat zou een welkome upgrade zijn in die tijd.

Omdat de videokaart toen een upgrade kreeg, kreeg ook de CPU een upgrade: Van AMD K6-2 300MHz naar AMD K6-III+ 570MHz is geen ongewone upgrade om het systeem wat verder mee te trekken in het jaar 2000. Wat extra geheugen à 128/256MB past er ook prima bij.

Laten we eerlijk zijn. Een groot deel van "ons Tweakers" zijn bezig (geweest) met het upgraden van onze PC's. Ook daar maak ik dus een "sport" van, zodat de hobby niet tè precies hoeft te zijn. 8)
Dat bedoel ik mede met periode correct ;)
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het ook niet altijd zo nauw neem.
Hier draait de Pentium 3 980 op het P3B-f bord ook met een Geforce 4200, ook lichtjes te nieuw. Een TNT2 zou passender zijn :P Misschien een laatste upgrade voor je ècht die Pentium 4 set ging kopen? Of een 20GB harde schijf op een K6-3+ computer? Een 486 met 32MB RAM was ooit ondenkbaar, kostentechnisch onverantwoord. Een 286 met 500MB HDD en geluidskaart al helemaal.

En natuurlijk alle 'convenience upgrades' zoals USB2 op een Pentium 1 en CF op alles dat IDE ondersteunt, XT-CF op alles daar onder :P

Het ligt ook aan de computer zelf: wat wil je er mee?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Eigenlijk zou ik niets moeten kopen, want ik heb al veel veel veel te veel retro spul, maar ik vond dit bij een kringloopwinkel en dat gebeurt me niet vaak meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZzl0bWAaBzmYaMSDqPw1NkAjfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yx1mT8rppTEqUXFrMoHd0s2S.jpg?f=fotoalbum_large

https://theretroweb.com/motherboards/s/soyo-sy-025p2

[ Voor 4% gewijzigd door Coppertop op 22-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Coppertop schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:38:
Eigenlijk zou ik niets moeten kopen, want ik heb al veel veel veel te veel retro spul, maar ik vond dit bij een kringloopwinkel en dat gebeurt me niet vaak meer.

[Afbeelding]

Leuk speelgoed uit de tijd dat VLB volwassen was :D
Asap die bom er af halen (er is al lichte aantasting van de batterijlekkage) en je hebt er een leuk bordje aan :)
8MB RAM er op klikken, misschien die 128kB cache aanvullen (misschien ook niet, voor die 2% performance) en je hebt dé 'sweet spot' van 1994 :D

Deze 'doet' ook 3.3v processors; een DX4 of 5x86 zou ook moeten kunnen dus!

[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 22-01-2024 11:48 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Toch nog wat tegen gekomen in een doos op mijn werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SODd7lv_8ZpJQ3uaaxIW1F9lbEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3RbLOglH3RMZVMK9Z9273g0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9OB0CAQ4xrJm97GiaucuTJNFRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDFUGl5tbDRvFvSMhsHP6LZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsUpmNbgNPe0ULjI2CkVZVdAb5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgmztPAXi71OvqK2rLJMmv3p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHcmDbOMFoOKqUFUD7vvl8yIYeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Usl1v1IHAkUItprKrHxmAhxI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3dqcP2dIvaJrAzPnWLdwnVcI2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5h9IXm4bptmeNFw1r31l2Ln.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 56 ... 87 Laatste