Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 53 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:58

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Yes, een kleine veiling hier gewonnen met een paar industriële 16B CF kaartjes er in! Nou ja, niet echt compactflash blijkt... "Innodisk CFast Industrial 3ME"; CFast, de SATA compliant opvolger van 'IDE' CF.
@Waterbeesje had niet helemaal goed gelezen, dacht dat het "gewone" CF was... maar de rest in de veiling alleen al maakt het het waard.

Nog voor ik die dingen heb geprobeerd: hebben jullie er ervaring mee?
Ik kan deze niet zomaar aansluiten om te testen, ik heb nog geen verloopjes. Idee is om deze in te zetten als primaire harde schijf in een Pentium 3 of zo. Verloopje naar SATA (=native) en dan verloopje naar IDE.

Op het forum (en sowieso veel fora) zijn die dingen enkel in verband te brengen met de digitale video en foto wereld.

(uitproberen gaat sowieso gebeuren, die adapters kosten bijna niks vanuit de Volksrepubliek China)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:14

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:12:
Yes, een kleine veiling hier gewonnen met een paar industriële 16B CF kaartjes er in! Nou ja, niet echt compactflash blijkt... "Innodisk CFast Industrial 3ME"; CFast, de SATA compliant opvolger van 'IDE' CF.
@Waterbeesje had niet helemaal goed gelezen, dacht dat het "gewone" CF was... maar de rest in de veiling alleen al maakt het het waard.

Nog voor ik die dingen heb geprobeerd: hebben jullie er ervaring mee?
Ik kan deze niet zomaar aansluiten om te testen, ik heb nog geen verloopjes. Idee is om deze in te zetten als primaire harde schijf in een Pentium 3 of zo. Verloopje naar SATA (=native) en dan verloopje naar IDE.

Op het forum (en sowieso veel fora) zijn die dingen enkel in verband te brengen met de digitale video en foto wereld.

(uitproberen gaat sowieso gebeuren, die adapters kosten bijna niks vanuit de Volksrepubliek China)
Die dingen zijn wel cool! ik wil die ooit ook nog wel eens proberen. :)

Voor wat ik erover lees, zul je een CFast > sATA adapter, èn een sATA > pATA/IDE adapter nodig hebben. Er lijkt dus (nog) geen all-in-one oplossing te zijn als de host alleen gebruik maakt van IDE. Natuurlijk is een sATA kaartje snel geïnstalleerd in de bakken met ruimte, maar dan bestaan er nog de kwesties compatibiliteit en kosten/baten.

Hoe dan ook, leuk om mee te klooien en uit te vogelen "of het iets voor de community kan betekenen". :9

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leve de kringloopwinkel. Al tijden geen interessante PC spullen gezien, maar wilde vandaag kijken voor aquarium meuk voor mijn zoontje. Dat niet gevonden maar wel een Pro Audio Spectrum 16 en een Cherry G84-4100 toetsenbordje :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:04:
Leve de kringloopwinkel. Al tijden geen interessante PC spullen gezien, maar wilde vandaag kijken voor aquarium meuk voor mijn zoontje. Dat niet gevonden maar wel een Pro Audio Spectrum 16 en een Cherry G84-4100 toetsenbordje :)
Die PAS is zeker cool :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PAS16 he, een originele PAS zou episch geweest zijn, maar zoveel geluk had ik niet.

Moet zeggen dat ik de PAS16 licht vond tegenvallen. Ja, het heeft vergelijkbare specs met SB16 beter uitgevoerd. Behalve dan de hanging note MIDI bugs. Die heeft de PAS16 op exact zelfde manier, waardoor ik redelijk overtuigd ben dat Creative ook vrij low-level leentjebuur gespeeld heeft. Maar verder klinkt het niet anders. Gewoon goede OPL3 en ruis-vrije DA. Natuurlijk zijn we anno nu verwend met audio dat altijd ruis-vrij is enzo, maar ik had meer verschil verwacht. Dat gezegd, als je een PAS16 vs een CT1740 Sound Blaster 16 hoort is het verschi tussen dag en erg brommerige nacht, en dat is wel de 1:1 vergelijking.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:28:
[...]

PAS16 he, een originele PAS zou episch geweest zijn, maar zoveel geluk had ik niet.

Moet zeggen dat ik de PAS16 licht vond tegenvallen. Ja, het heeft vergelijkbare specs met SB16 beter uitgevoerd. Behalve dan de hanging note MIDI bugs. Die heeft de PAS16 op exact zelfde manier, waardoor ik redelijk overtuigd ben dat Creative ook vrij low-level leentjebuur gespeeld heeft. Maar verder klinkt het niet anders. Gewoon goede OPL3 en ruis-vrije DA. Natuurlijk zijn we anno nu verwend met audio dat altijd ruis-vrij is enzo, maar ik had meer verschil verwacht. Dat gezegd, als je een PAS16 vs een CT1740 Sound Blaster 16 hoort is het verschi tussen dag en erg brommerige nacht, en dat is wel de 1:1 vergelijking.
Een PAS 16 valt nog wel mee op de lijst met tegenvallers... Hier ligt een Jazz 16 in de kast. Wat nou, compatibiliteit, gewoon je eigen technologie verlaten en jezelf verraden door alle PAS compatibiliteit overboord te gooien. :p
Verder een aardig kaartje, daar niet van :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:57:
[...]

Een PAS 16 valt nog wel mee op de lijst met tegenvallers... Hier ligt een Jazz 16 in de kast. Wat nou, compatibiliteit, gewoon je eigen technologie verlaten en jezelf verraden door alle PAS compatibiliteit overboord te gooien. :p
Verder een aardig kaartje, daar niet van :D
Ik ben gewoon verwend - heb teveel goede hardware dus vind ik eigenlijk alleen hilarisch slecht klinkende/uitzeinde dingen nog echt interessant.

Moet echt nog eens een Ensoniq S-2000 of (beter) Elite vinden om naar de geweldige OPL3 emulatie te luisteren :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, laatst nog even Wolfenstein 3D opgestart onder Windows 98 SE. De PC in kwestie had een on-board Creative / ESS AudioPCI ES1373.

De game had bijna een tropische vibe met een soort marimba/xylofoon op de voorgrond. Hilarisch, voor één minuut.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 30-11-2023 21:49 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je het over geluid hebt... Als je Calmira Windows 93 over 3.11 draait zonder geluidskaart, kun je een driver inladen om de PC speaker geluid te laten afspelen. Volledig geëmuleerd op cpu-kracht. Stall-sound-go on.

Er bestaat trouwens ook een eigenaardigheid genaamd "inertia player" om .MOD bestanden af te spelen. Die kan ook over de PC speaker en klinkt nog verbazingwekkend goed als je de bijbehorende hardware in gedachten houdt. Liever toch een echte geluidskaart :')

Dus @dion_b als je nog waardeloze geluidskwaliteit zoekt... Found it.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:07:
Als je het over geluid hebt... Als je Calmira Windows 93 over 3.11 draait zonder geluidskaart, kun je een driver inladen om de PC speaker geluid te laten afspelen. Volledig geëmuleerd op cpu-kracht. Stall-sound-go on.

Er bestaat trouwens ook een eigenaardigheid genaamd "inertia player" om .MOD bestanden af te spelen. Die kan ook over de PC speaker en klinkt nog verbazingwekkend goed als je de bijbehorende hardware in gedachten houdt. Liever toch een echte geluidskaart :')

Die had ik al van 1988 tot 1995, 386-16 zonder geluidskaart, ik kon uitgebreid genieten van de PC speaker.

Daarna trouwens ook nog, ik kreeg in m'n P60 een GUS MAX. Geweldige kwaliteit maar niet overal ondersteund en het is me destijds nooit gelukt om via MegaEM of SBOS Soundblaster / AdLib emulatie aan de praat te krijgen, dus genoeg kans om alsnog PC speaker te genieten. Eigenlijk nooit een SB-compatible kaart gehad in mijn contemporaine DOS tijd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:12:
[...]

Die had ik al van 1988 tot 1995, 386-16 zonder geluidskaart, ik kon uitgebreid genieten van de PC speaker.

Daarna trouwens ook nog, ik kreeg in m'n P60 een GUS MAX. Geweldige kwaliteit maar niet overal ondersteund en het is me destijds nooit gelukt om via MegaEM of SBOS Soundblaster / AdLib emulatie aan de praat te krijgen, dus genoeg kans om alsnog PC speaker te genieten. Eigenlijk nooit een SB-compatible kaart gehad in mijn contemporaine DOS tijd.
Blijft toch vet, die PC speaker!

Ik had vroeger een Pentium PC met een Intel Advanced/EV (Endeavor) bord. Die heeft een SoundBlaster Vibra 16S chip op het moederbord gesoldeerd zitten. Met een break-out board in een van de proprietary expansion slots, had je dus deftig SoundBlaster geluid op de speakers. Tot op het moment dat de speakers te luid waren. Toen kon ik de speakers disconnecten waarna het geluid verder over de PC-Speaker ging. B-)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waterbeesje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:07:
Doet me sterk denken aan Wikipedia: RealSound :)
Vroeger wel eens Crime Wave gespeeld, die had dat. Klonk best aardig, zeker voor een PC speaker van 5 cm doorsnee :+

Zo waren er wel meer. Een beetje mod player (of S3 m of ander formaat) kon gewoon de pc speaker aansturen. Ook geluidskaarten overigens, al dan niet via opl of midi :)
* The Eagle heeft hier ergens nog een cdrom rondslingeren vol met van die mod, s3m en andere bestanden, toch eens opsnorren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 23:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A7rzFm63Iwhw5idQpw39EhXYtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtVczLTOBMusHzeOVTbHc4W6.jpg?f=fotoalbum_large

Weer eens wat moois bijgezet.
Eigenlijk hoort het in topic "Wie gebruikt zijn MSX nog" :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Weer eens wat moois bijgezet.
Eigenlijk hoort het in topic "Wie gebruikt zijn MSX nog" :-)
Nu wil ik er ook één ....

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb hier vooral de laatste paar weken flink opgeruimd; een stuk of vijf curverbakken vol met hardware. Verkocht wat kon, de rest naar de kringloop.

Het laatste grote ding is nog de 22" Diamontron CRT beeldkanon. Mensen bieden of idioot lage bedragen als 5 euro, of ze willen dat ik het opstuur |:(
Iemand? :P

De Voodoo kaarten blijven lekker hier. CIB Voodoo2 SLI en een Voodoo4 kom je echt nooit (betaalbaar) meer tegen.

Wat betreft geluidskaarten... ik heb zelf ook een GUS MAX gehad, maar afgezien van mooi scherp geluid in een paar spelletjes, de SB emulatie was echt bedroevend slecht. Ook niet echt een kaart voor Windows, maar voor DOS niks mis mee.

PAS16 ook gehad, apart ding. Klonk ook best anders dan de Sound Blasters; ook al hadden ze beide de YMF-262M. De PC Speaker implementatie van die kaart was wel grappig, gewoon signaal van de ISA bus halen :P

Nu is ook een leuke tijd om te checken hoeveel van die CD-R's nog leesbaar zijn. Vooral vanaf +/- 2005 is het flink berg afwaarts gegaan. Ik heb nog CD-R's uit 1998 perfect leesbaar, terwijl CD-R's uit 2018 totaal niet meer leesbaar zijn.

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 16:36
Hoeveel moet zo'n 22" scherm opbrengen en waar op te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Vinnie gewoon hier op V&A knallen, genoeg liefhebbers die zo'n ding op waarde weten te schatten. Voor onder de 50 zou ik hem niet weg doen :)

Wel toevallig die twee posts onder elkaar,
* The Eagle heeft nog een Philips 201b4 vissenkom en een zeer complete MSX2 staan :)
Voor de kenners: Philips NMS8280, bijbehorende kleurenmonitor, printer, muis, 4x arcade joystick, SCSI interface en een 1GB SCSI hdd, en dan vergeet ik vast nog wel wat :P
En dat allemaal omdat ik graag native RADX-8 wilde kunnen spelen :+

[ Voor 57% gewijzigd door The Eagle op 03-12-2023 19:44 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Over raar geluid gesproken, ik heb hier ergens een Compaq DeskPro 486 staan met een onboard Windows Sound System, dat is ook best wel waardeloos eigenlijk.

...maar nog niet zo waardeloos als de IBM M-ACPA in de PS/2 UltiMedia M77..

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:39:
@Vinnie gewoon hier op V&A knallen, genoeg liefhebbers die zo'n ding op waarde weten te schatten. Voor onder de 50 zou ik hem niet weg doen :)
V&A is over het algemeen niet snel/praktisch met retro hardware, maar wie weet. Misschien handiger na de vakantie.. en nee, mijn idee was ook eerder iets van 130 euro of iets in die richting.

@mentalmadnizz Minder handig dan een echte Sound Blaster, maar met de juiste drivers valt er nog wel iets van te maken: http://www.dosdays.co.uk/topics/wss.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gewoon in V&A knallen en hier even melden dat ie er staat: Wil de laatste CRT-gebruiker de monitor uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Erg grappig hoe die CRT's prijstechnisch zijn ontwikkeld :p
30 jaar geleden was het je enige optie, en een goed exemplaar kostte stevig geld.
20 jaar geleden werden ze allemaal uitgefaseerd, je kreeg er geen cent meer voor.
Een jaar of tien geleden wist niemand meer dat die ooit bestaan hebben.
Nu zijn ze weer redelijk stevig geld waard, door de retro hype van de afgelopen paar jaar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik ben even de frontpage aan het lezen van https://twilight-cd.com/

Wat een nostalgie! <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:43:
Over raar geluid gesproken, ik heb hier ergens een Compaq DeskPro 486 staan met een onboard Windows Sound System, dat is ook best wel waardeloos eigenlijk.
16b 48kHz stereo - beter dan SB16. Enige issue is weinig support in DOS en gebrek aan backwards compatibility met AdLib/SoundBlaster. Zou nog wel eens de originele kaart willen hebben - al heb ik er weinig voor over want zelfde functionaliteit zit in zowat iedere latere ISA geluidskaart (muv de Soundblasters dan).
...maar nog niet zo waardeloos als de IBM M-ACPA in de PS/2 UltiMedia M77..
Was dat niet een soort van voorloper van de mWave? Alleen dan zonder DOS support en met brakke wave synth in Windows...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:07:
Ik ben even de frontpage aan het lezen van https://twilight-cd.com/

Wat een nostalgie! <3
Hier op het forum mag je het zeker niet vertellen als je live kunt bladeren door 95% van de twilight iso's? :p
Vraag ik voor een vriend uiteraard :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

dion_b schreef op maandag 4 december 2023 @ 01:00:

Was dat niet een soort van voorloper van de mWave? Alleen dan zonder DOS support en met brakke wave synth in Windows...
Yep, lachwekkend slechte MIDI-support, al je spellen klinken zoals je ze nog nooit hebt gehoord, en dat is niet op een goede manier..

[ Voor 15% gewijzigd door mentalmadnizz op 04-12-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:18:
30 jaar geleden was het je enige optie, en een goed exemplaar kostte stevig geld.
20 jaar geleden werden ze allemaal uitgefaseerd, je kreeg er geen cent meer voor.
Nu zijn ze weer redelijk stevig geld waard, door de retro hype van de afgelopen paar jaar.
Dat geldt ook voor andere electronica hoor. Levendige handel in retro PC's als ik dat zo af en toe hoor.
Oh en de eerste CD speler van Philips (CD100): die gaat tegenwoordig rustig voor 350 euro naar een nieuwe eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:18:
Ik heb flink wat keren gekeken naar een Trinitron scherm in die tijd, Iiyama was wel een populaire, en daar betaalde je al een flinke rug voor. Ik heb ergens nog wel een prijslijstje liggen met een 1800 gulden prijskaartje :P auw.

Ik ben benieuwd v&a aangeboden: 22 CRT monitor - Compaq P1220

Ach, over een 10~20 jaar wil iedereen die er mee is opgegroeid een Pentium 4 of Athlon 64 met Windows XP. Vista als je een beetje sadist wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Over 20 jaar zal de eerste generatie i7 ook wel lekker gaan gok ik, of überhaupt x86 architectuur. Tegen die tijd zal door toch wel zijn ingehaald.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Waterbeesje schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:57:
Over 20 jaar zal de eerste generatie i7 ook wel lekker gaan gok ik, of überhaupt x86 architectuur. Tegen die tijd zal door toch wel zijn ingehaald.
De nieuwste van mijn retrogame-machines is een Core2Extreme met 8GB RAM en een Radeon R9 290 op Windows Vista Ultimate. Ik heb geen haat jegens Vista (ik gebruikte het destijds op een redelijk potente PC en vanaf SP1 waren de kinderziektes er ook wel uit), maar het is nu best aanpassen. Ik merkte dat ik geen software meer kon installeren tenzij ik UAC inschakelde. Waarschijnlijk iets met telemetrie die niet meer werkt. Ook op het tweejaarlijkse retroLAN met een paar vrienden was het geen succes want heel veel werkt er gewoon niet meer zo goed op. Toch maar weer de P4 3.0GHz met Radeon 9800Pro en Windows XP aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGMJUVbX9BI3MhReBHRt1tcSE-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feo046UBOjm4sDngT2Evl908.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen ernaar kijken is ook goed, dit was wel echt de shit destijds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik heb een Alienware m17x r3 gekocht voor 120 euro. Wat zou ik hier allemaal mee kunnen qua upgraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Teknizion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:10:
Ik heb een Alienware m17x r3 gekocht voor 120 euro. Wat zou ik hier allemaal mee kunnen qua upgraden?
Dit is de 2011 versie van de M17 toch?
Die machine is voor zijn generatie al behoorlijk high end :)

De grafische kaart lijkt te kunnen worden vervangen door een generatie moderner:
https://www.dell.com/comm.../647f8e97f4ccf8a8def7f769
De Nvidia 780M zou moeten werken met een aangepaste BIOS.

De beste CPU lijkt de 2960XM te zijn. Ik weet niet wat er nu in zit? Een 3xxx CPU lijkt niet te werken als ik een paar fora open.

Uiteraard komt dan RAM. Ik verwacht dat er 4GB in zit. Als je jezelf te buiten gaat, zou 32GB er in moeten werken volgens dezelfde fora.

Opslag is een no-brainer om iets van 512GB SSD te plaatsen :)

En dan... zit je wel redelijk aan de max. Zorg dan wel dat je een geschikte OS versie draait die:
- méér dan 4GB RAM ondersteunt (64 bit versie, niet 32 bit)
- bij voorkeur SSD TRIM native ondersteunt (al dan niet met een driver). Win XP doet dit niet native. Of een SSD die dit zelf regelt uiteraard.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:38:
[...]

De nieuwste van mijn retrogame-machines is een Core2Extreme met 8GB RAM en een Radeon R9 290 op Windows Vista Ultimate. Ik heb geen haat jegens Vista (ik gebruikte het destijds op een redelijk potente PC en vanaf SP1 waren de kinderziektes er ook wel uit), maar het is nu best aanpassen. Ik merkte dat ik geen software meer kon installeren tenzij ik UAC inschakelde. Waarschijnlijk iets met telemetrie die niet meer werkt. Ook op het tweejaarlijkse retroLAN met een paar vrienden was het geen succes want heel veel werkt er gewoon niet meer zo goed op. Toch maar weer de P4 3.0GHz met Radeon 9800Pro en Windows XP aangesloten.

[Afbeelding]

Alleen ernaar kijken is ook goed, dit was wel echt de shit destijds :)
Die mini display maakt het wel echt een bijzonder ding om te zien!
Zo'n Core2Extreme heb ik nooit gehad, maar lijkt me wel leuk speelgoed :)
Maar dan met 4GB en Win XP zou mijn keuze zijn.

Vista heb ik even gebruikt en vond ik vooral log. Maar dat was toen ik XP gewend was. Later gelijk door gegaan naar 7, maar naderhand nog wel wat gespeeld met een bijgewerkte Vista PC. Dat viel met voldoende RAM alles mee, met 7 op het toenmalig "recent" systeem.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:01
Als actieve verzamelaar ben ik op zoek naar mede nerds in de Zuidoost Brabant omgeving? Bijeenkomsten (ben al lid van HCC), beurzen bezoeken misschien? Maar ook OH en AH roepen als de andere weer eens wat gescoord hebben. Retro gamen, troubleshooten, prijsbepalen, allemaal beetje saai in je eentje..

Actions speak louder than words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Heb hier een cherry toetsenbord die er nog netjes uit ziet en lekker weg typt, helaas ontbreekt de esc toets. Iemand nog dergelijke toetsenborden liggen voor onderdelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_Ew5vFyA4wX6J8wiLsxPqdvwyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDJ3FpskvxqOaMyjpjwpRbXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAdj8-pf2H46holWoDhC6t1pcoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odig9X34Z31RTL6i64lWhrTz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
n0sTRa schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:54:
Heb hier een cherry toetsenbord die er nog netjes uit ziet en lekker weg typt, helaas ontbreekt de esc toets. Iemand nog dergelijke toetsenborden liggen voor onderdelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, ik heb nu een Cherry mechanisch toetsenbord en dat ding is heel fijn. Niet zo'n goedkope plank van een paar tientjes of van 100 gram. De mijne weegt bijna 'n kilo. Zelfs de USB stekker is verlicht.

Die toetsenborden kunnen heel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie plank, best wel balen dat die ene knop mist... Ik ben dan zelf in staat de scroll lock knop op die plek te drukken, dan heb je in ieder geval een bruikbare escape, en de scroll lock gebruik je toch zelden tot nooit :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
esc kun je nu ook wel gebruiken hoor, ziet er alleen niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
Op eBay trouwens genoeg nieuwe te vinden, maar zal dit passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Ik heb hetzelfde toetsenbord nog liggen, intact.
Stamt uit 1989 of 1990.
Gekocht bij een Olivetti 80286 PC.
Het toetsen bord, of de muis, kostte destijds ... F. 125,00

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Brothar schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:06:
[...]

Ik heb hetzelfde toetsenbord nog liggen, intact.
Stamt uit 1989 of 1990.
Gekocht bij een Olivetti 80286 PC.
Het toetsen bord, of de muis, kostte destijds ... F. 125,00
Voor die 125 piek had je wel klasse materiaal. Daar kunnen moderne goedkope ramplanken nog niet bijna aan tippen. Die IBM toetsenborden zijn ook van epic kwaliteit, al helemaal destijds.

Mijn ramplank en muis waren ruim 200 euro bij aankoop, maar dan zie je dat zelfs in het nu er goede hardware gemaakt wordt. (Logitech pro muis en Cherry mechanisch toetsenbord) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@Waterbeesje rammelt met regelmaat op een IBM F122 toetsenbord. Voor dat ding heb je een heftruck nodig, maar is werkelijk onverwoestbaar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik twijfel wel om een Model M van UNICOMP te halen, jaren geleden een echte IBM gehad uit 1984. Kun je iemand mee doodslaan, en overleeft een atoomoorlog (zegt men).

De juiste keyswitch halen blijft lastig, die Model M switches zijn echt luid. Zullen ze hier 's avonds laat denk ik minder goed waarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:43:
[...]

Voor die 125 piek had je wel klasse materiaal. Daar kunnen moderne goedkope ramplanken nog niet bijna aan tippen.
Dat is een G81, dus een bord met Cherry MY switches (die je ook op de pic ziet). Keyfeel wordt omschreven als 'pressing a wet newspaper' of 'prodding a dead octopus'. Ziet er mooi uit (en mensen geven soms idiote bedragen voor de vintage keycaps en dit zijn de meestgewilde dye subs), maar typt slechter dan vrijwel alles behalve een moderne Macbook of ZX81 :o
Die IBM toetsenborden zijn ook van epic kwaliteit, al helemaal destijds.

Mijn ramplank en muis waren ruim 200 euro bij aankoop, maar dan zie je dat zelfs in het nu er goede hardware gemaakt wordt. (Logitech pro muis en Cherry mechanisch toetsenbord) :)
Ik typ nu op een Leopold bord met MX Brown switches uit 2012 - wat bijna vintage is. De originele (crappy ABS) keycaps zijn al lang vervangen nadat ze glimmend verweerd waren. Nu heb ik IBM-style beige/grijze caps - zonder opschrift (blind typen is een ding ;) ) en doet het nog prima. Maar ik heb meer >:)
Waterbeesje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:41:
@Waterbeesje rammelt met regelmaat op een IBM F122 toetsenbord. Voor dat ding heb je een heftruck nodig, maar is werkelijk onverwoestbaar.
Hehe, die ligt hier ook op de plank. Battleship FTW :P

Heb ook een moderne Model F77 Compact. Bestellen duurde twee jaar, kostte bijna evenveel als een F in de jaren '80, maar dan heb je ook wat. Moet wel bekennen dat ik de switches op m'n Battleship beter vind voelen - maar de Compact is wat meer eh... compact :+
Vinnie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:11:
Ik twijfel wel om een Model M van UNICOMP te halen, jaren geleden een echte IBM gehad uit 1984. Kun je iemand mee doodslaan, en overleeft een atoomoorlog (zegt men).
Zou ik niet doen. Unicomp gebruikt de originele tooling van destijds Lexmark, maar de build quality lijkt steeds af te takelen - niet alleen gebruiken ze steeds lichtere, dunnere plastic maar de opschiften op de toetsen zitten vaak scheef en het kraakt en piept. Plus omdat het lichter is ratelt het aan alle kanten met die switches.

Als je een M wilt, neem een echte IBM, liefst 2e generatie (1e is nog beter maar unobtainium), dus met de beige ovale logo. Evt ontbrekende caps, of verkeerde layout, kun je corrigeren met caps van Unicomp. Dat bedrijf is ondanks dat ik dus geen fan ben van hun nieuwe borden letterlijk meest sympathieke bedrijf waar ik ooit zaken mee gedaan heb en verdient iedere order. En voor Model M spares/caps is er letterlijk geen alternatief.
De juiste keyswitch halen blijft lastig, die Model M switches zijn echt luid. Zullen ze hier 's avonds laat denk ik minder goed waarderen.
Enorme rabbit hole waar je in kunt duiken. Qua vintage switches zou je kunnen kijken naar tactile non-clicky Alps switches (o.a. Alps Black) die je in o.a. Dell AT101 vindt (en SGI Granite en sommgie Apple Extended Keyboard II). Enig probleem met Alps is dat ze vuil raken na verloop van tijd en alle vintage borden die tijd al gehad hebben. En Alps switches schoonmaken is een crime.

* dion_b heeft AT101, Granite en Extended II liigen, vind ze vreselijk typen want vuil maar heeft nog nooit tijd gevonden daar wat aan te doen :X

Of je gaat voor de Model M Quiet Touch 71G4644 - Model M design maar rubber dome ipv buckling spring. Moet zeggen dat het wel een van de beste rubber dome borden is. Heb deze op het werk liggen nadat ze met lynching dreigden om mijn Battleship ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

bolluserectus schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:05:
Als actieve verzamelaar ben ik op zoek naar mede nerds in de Zuidoost Brabant omgeving? Bijeenkomsten (ben al lid van HCC), beurzen bezoeken misschien? Maar ook OH en AH roepen als de andere weer eens wat gescoord hebben. Retro gamen, troubleshooten, prijsbepalen, allemaal beetje saai in je eentje..
Beschouw dit ook als praatgroep dan :)

Qua regio zuidoost Brabant... Daar kom ik regelmatig. Alleen met fulltime baan, een gezin en alles wat er bij komt kijken is vrije tijd een schaars goed. Periodiek probeer ik een vrije dag in Helmond te besteden. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:46:
Enorme rabbit hole waar je in kunt duiken. Qua vintage switches zou je kunnen kijken naar tactile non-clicky Alps switches (o.a. Alps Black) die je in o.a. Dell AT101 vindt (en SGI Granite en sommgie Apple Extended Keyboard II). Enig probleem met Alps is dat ze vuil raken na verloop van tijd en alle vintage borden die tijd al gehad hebben. En Alps switches schoonmaken is een crime.

* dion_b heeft AT101, Granite en Extended II liigen, vind ze vreselijk typen want vuil maar heeft nog nooit tijd gevonden daar wat aan te doen :X
* Ultraman heeft ook een Dell AT101 liggen. :)

Prima plank. Mijne is bij mij weten in orde. Jaren zonder moeite op gewerkt toen ik nog Remote Support werkzaamheden deed. Wellicht was ie daarvoor weinig gebruikt. Ik wilde geen Model M omdat die geen Super key heeft, wat velen de Windows toets noemen, en die gebruik ik als GNOME user nogal frequent ;)

Inmiddels tik ik alweer 6 jaar op een zwarte Keyed Up Labs 87 (KUL87). Tenkeyless plank, variant met Cherry MX Green. Clickety click. <3

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 07-12-2023 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@dion_b Jammer, maar het verbaast me niks als ze ergens de productie goedkoper willen maken.
( * Vinnie tikt nu op een Ducky met Cherry MX Red )

Ik heb pas geleden een kennis blij gemaakt met een near-NOS MS Internet keyboard. Zat te klagen dat zijn oude MS internet plank na 20 jaar de geest begon te geven. Nou hier dan, kun je weer 20 jaar verder tikken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Over toetsenborden... Hier Logitech UltraX toetsenborden, paar jaar geleden nog een paar NOS van Marktplaats getrokken. Gewoon rubber dome dacht ik.

Een Tulip ATK 02.01.01 typt ook heerlijk, maar ik heb collega's. :P

Welke switch moet dit zijn? Lijkt wel rose/rood. Of is het gewoon wit. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF15i_ICSCth4z3YnHpdd3Mdl8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osTJTzPySpPHxtzGEG5xYlnm.png?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik moet zeggen dat die Model M’s helaas niet allemaal even goed meer zijn na zoveel jaar.

Ik heb er nu een uit 1986, en die heeft toch echt wel wat gebreken. Printplaat zit los (pins onder de connector zijn afgebroken), plastic rammelt aan de binnenkant, wat de reden is om een “bolt mod” uit te voeren. Daarbij heeft het membraan - wellicht door de losse printplaat - een los contact bij een van de sporen in de flat cable naar de printplaat.

Het geluk is bij deze Model M, dat er onwijs veel documentatie over beschikbaar is. Zelfs het membraan wordt gedetailleerd beschreven, waardoor ik die heb kunnen repareren met een pen waarmee men geleidende sporen kan maken.

Je ontkomt echter niet aan de fijne clickyness van het toetsenbord. Daarbij is mijn variant ook compatibel met zowel een AT, een PS/2, en een XT computer. Allemaal met auto-detect! :D O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:52

Heb zelf meerdere unicomps en een paar model M's: al mijn unicomps hebben in hun eerste 2 jaar een bolt mod gekregen. 1 Onherroepelijk stuk na 7 jaar (ok...). 1 doet soms lastig dat je de usb moet herinpluggen. 1 heeft een spatiebalk die anders verkleurd is.

Toch een groot verschil met de ibm's van welleer - die worden nu ook niet veel gebruikt (geen windows key, en ik gebruik wel wat win + ... shortkeys).

Maar ze zien er wel redelijk uit, blijven pbt keykaps met dye sublimation en het clicky systeem is identiek. Er zijn trouwens mods dat je de veren invet waardoor ze minder luid worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
  • Laatst online: 00:54
dion_b schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:44:
[...]

DIng om rekening mee te houden met flink oude hardware: wat 25 jaar geleden "low ESR" was, is niet hetzelfde als wat nu "low ESR" is. Hier geldt omgekeerde voor als bij geheugendichtheden: wat vroeger laag was heet nu relatief hoog te zijn. Komt bij dat caps op borden vol brakke exemplaren waarschijnlijk nooit volledig aan spec voldeden.

Dus in plaats van shoppen op "low ESR" zou je moeten uitzoeken wat ESR van de oorspronkelijke cap was cq had moeten zijn en dan die waarde zoeken, ongeacht of het nu als "low", "high" of wat dan ook verkocht wordt. Als je echt slechte caps vervangt kun je bovendien tikje hoger gaan zitten qua ESR als dat beter uitkomt, omdat de gemiddelde Teapo/Lelon ook nieuw niet aan eigen spec voldeed.

Klinkt ingewikkelder, maar is nauwkeuriger en bovendien kan het je keuze verbreden.
De oorspronkelijke ESR waarde is niet echt meer te vinden, de bol staande zijn ook van die vage merken :P

Zonder de low ESR optie wordt de keuze bij Reichelt niet echt groter wat betreft de diameter bij een bepaalde waarde. En ook de besparing in euro's is niet gigantisch.

Uiteindelijk dus voor de low ESR varianten gegaan.
Josefien schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:12:
[...]

Het zijn in dit geval niet bepaald retro voedingen, maar 3 wel oude exemplaren uit de Core2Duo/Athlon II tijdperk (Aopen, FSP, Siemens). De PC's worden weinig gebruikt en repareren is een goedkope oplossing t.o.v. 3 nieuwe voedingen kopen :)
Inmiddels zijn de condensatoren binnen en ben ik eraan begonnen :)

De Siemens voeding is weer goed :D

Het Aopen exemplaar werkt, maar heeft "coil whine". Ik weet niet of dit door de reparatie komt of doordat hij niet meer is gebruikt met het moederbord waar hij destijds bij zat :?

Wat de FSP betreft zit ik met een twijfel: er zit een bolle elco dicht tegen het koelblok aan, een 2200uF/6.3v. Die was echter 8mm in diameter (en er zat een krimpkous om, misschien tegen de hitte?). Een vervangend exemplaar kon ik alleen vinden in de vorm van 10mm. Die past wel, maar komt tegen het koelblok aan. Ik vermoed dat de levensduur dan weer erg kort wordt.

Is het in dit geval beter om 'm toch te monteren tegen het koelblok, of mag je ze ook aan 2 draadjes solderen en de elco op een andere plek leggen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nHS8pHYl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het lijkt mij niet dat in een elco van een voeding op 50Hz de timing er toe doet, ook zal de spanningsval / weerstand van de extra draad minimaal zijn... Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Josefien Je kunt er wel draadjes aansolderen, met 2 dingen in het achterhoofd:
->De draadjes mogen niet te dun zijn want de stromen van en naar de elco zijn hele hoge piekstromen (bij een condensator ijlt de stroom voor en bij een spoel ijlt de spanning voor).
->De draadjes mogen geen kortsluiting kunnen maken, dus geen blote draden solderen. Ook niet de draadjes te dicht bij de elco solderen want dat kan de elco beschadigen. Gebruik desnoods een krimpkous.

Leuk projectje zo te zien :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor een paar tientjes deze over mogen nemen via MP. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFGp90lixaeEwAbENZUQjlrf2hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8pGwOvw2eLBgMfKair9YD4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un_zmfV55efcibvGBlwLPJvnBTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50qQxjkoNCtcw2MN8D9bGMtn.jpg?f=fotoalbum_large :')

Er is ook nog een PCMIDI kaart onderweg... Spielerij weer. :9

Verder nog het geheugen van de DX4 Overdrive geüpgraded en een Compaq LTE 386 getest in het zijn dock, daar zit ook weer leven in. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfVcZccEg9xcEh-8j1ZGKR6S5f4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4d7SkkrTOdqs52jU4H8BxA1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmBwMVldq1rppkqVU12_oapi7eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv8vwZEfQw5gKJnUevQUSBQH.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 07-12-2023 17:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:46
Kon vandaag weer wat gratis ophalen. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiFl9Z3JPqXi8pcCI60hyUAJhKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4exKnDp9hqKqJWBrlYsLMFq9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0R0r07XqXMztHGhCl6PGsF8sSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJTsWRcuAHW3qgBxvxbv1Nbr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na4vauBs80Hsf4zZ5z8fbcI78iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzTAb6qrSmd7ngxXykXRulu0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWG5WUuNwDCi7US7W0irxm19AzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8uSgXIBtfwUEyIQPxQRnwTz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxCvTSY8KKuG6-8Wh03AidQMcP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCs7lYmIKpZSNaK2OkDaZYmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PWte_ZegmuYrXKmWwZJIoyQaRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tR0MbKSs3SDu2RkUcKk0ics7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Compaq is vet, nee echt een dik systeem, alsf er 20 bar op is gezet :D
Een van de weinige ècht opvallende Compaq's.
De Athlon slot A is ook een heerlijke niche :)

Ook valt die Jazz16 op! Hadden we het hier laatst nog over, een goed bedacht concept dat door zijn legacy gefaald is. Ik vind 't een coole kaart.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Slot A: instant thumbs up :D

Dat was geen goedkoop instap-systeem, al waren er natuurlijk snellere videokaarten toen. Iconische kast. :)

Nog even een ISA slot erop solderen? :9

@Waterbeesje Wat een fraai machientje heb je er bij, benieuwd naar de binnenkant!

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 07-12-2023 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik krijg altijd jeuk als ik een bord zie waarop geen ISA/PCI/VLB slot op de pads gesoldeerd zit terwijl het gewoon zou passen. Voor die 10 cent besparing? Argh |:(

Hetzelfde voor SB-Link/PC-PCI connectors. Echt rete irritant.

* Vinnie is trouwens totaal geen fan van die opgeblazen Compaq Presario's. Ik vond ze toen al spuuglelijk :P

@PD2JK Leuke Sound Canvas! Hier ligt er ook eentje, al maanden in de kast :X
Is dat een Mk.I 55?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik denk het wel, of iemand heeft vakkundig iets weggepoetst aan de voorzijde. Binnenkort aansluiten en moet ik het wel ergens kunnen zien/merken/horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:10:

@Waterbeesje Wat een fraai machientje heb je er bij, benieuwd naar de binnenkant!
Je had m al gespot op Vogons :D
Zeker leuk speelgoed! Hier zijn een paar extra fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnBtJgRR2LvtVJIxugi1QczTVAI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8SQoioE0SJ2grdJgNNiZT1s.jpg?f=fotoalbum_medium
Heerlijk clean frontje met genoeg details om het stijlvol te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEW1l6M1EExnNqG8K0DlCUviP-M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaECi5cAk652FX0T5Zj7POUr.jpg?f=fotoalbum_medium
Een VLB bord met Opti chipset waar helaas enkel een ISA riser op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlDoP3ugBfc2WvW-P2sm2lYNy9Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYSuI3JpB3GhnbzdzFQQ40di.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier de DX2-80 met de bekende Cyrix geanodiseerd aluminium heatsink. Inclusief de net-niet compatibiliteit die we van Cyrix zijn gewend. Zie ook het open 386 socket er naast! Onder de 486 cpu is ook de mogelijkheid een 387 te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZBm5r3zXT7gKQIMsYMO8KD1QXM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BX9cvC9loTXI1tfk6EgT7TG.jpg?f=fotoalbum_medium
Een oude getrouwe in het vak: de Tseng Labs ET4000AX SVGA kaart.

Buiten beeld:
8 stuks 30 pin SIMM slots, ieder voorzien van 1MB ram.
Een Conner 400MB harde schijf

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Leuke machine. :D

[ Voor 60% gewijzigd door Ultraman op 07-12-2023 22:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 15:25
Waterbeesje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:20:
[...]

Die Compaq is vet, nee echt een dik systeem, alsf er 20 bar op is gezet :D
Een van de weinige ècht opvallende Compaq's.
De Athlon slot A is ook een heerlijke niche :)
Ik zag de foto, maar had er nooit en slot A Amd in verwacht, dacht dat ze alleen maar intel deden in die periode? Uniek systeem zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hahaha ik ga binnenkort ( ik verwacht in de kerstvakantie) nog eens snoeien in de verzameling, dan komt er waarschijnlijk een 486 op de lijst met overbodigheden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:15:
[...]

Je had m al gespot op Vogons :D
Zeker leuk speelgoed! Hier zijn een paar extra fotos.

[Afbeelding]
Heerlijk clean frontje met genoeg details om het stijlvol te maken.

[Afbeelding]
Een VLB bord met Opti chipset waar helaas enkel een ISA riser op zit.

[Afbeelding]
Hier de DX2-80 met de bekende Cyrix geanodiseerd aluminium heatsink. Inclusief de net-niet compatibiliteit die we van Cyrix zijn gewend. Zie ook het open 386 socket er naast! Onder de 486 cpu is ook de mogelijkheid een 387 te plaatsen.

[Afbeelding]
Een oude getrouwe in het vak: de Tseng Labs ET4000AX SVGA kaart.

Buiten beeld:
8 stuks 30 pin SIMM slots, ieder voorzien van 1MB ram.
Een Conner 400MB harde schijf
Hij leeft weer _/-\o_ . Ik had vroeger een 80486DX2S80, nagenoeg dezelfde machine, ook met een 400MB HDD. :Y

Wat zijn we toch enorm vooruitgegaan met computers. Waar 400MB in het begin veel was heb ik nu wel een 2TB SSD nodig willen games zodanig groot worden.

Op het laatst van mijn 80486 bezit gooide ik er een 1,2 GB HDD in die ik de hele dag had meegesleept van een beurs. Gewoon een FAT16 partitie met 32 KB clusters, want ik had hier heel ruim voldoende aan. Dit was een Seagate HDD. Nu? Assassins Creed Valhalla lust al 154 GB! Waar blijft toch die tijd dat een 1,2 GB HDD een droom was die uitkwam? Zo blij ik was met die harde schijf zo normaal is het om een 2 TB NVMe SSD te hebben. Gewoon een latje op je moederbord prikken en klaar.

Wat maakt de tijd een schril contrast. Ik zal mijn 486 nooit vergeten. Dat was voor die tijd echt een flinke machine die je op je bureau had staan.

Mooi spul en echt oprecht heb ik een beetje jaloezie dat je hem draaiende hebt staan. Dat waren écht gouden tijden; alhoewel ik heel erg blij ben met mijn huidige systeem; een AM5 build.

Wil je ons/mij op de hoogte houden van je bevindingen? Echt superleuk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
Waterbeesje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:45:
Het lijkt mij niet dat in een elco van een voeding op 50Hz de timing er toe doet, ook zal de spanningsval / weerstand van de extra draad minimaal zijn... Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen :)
jimh307 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:59:
@Josefien Je kunt er wel draadjes aansolderen, met 2 dingen in het achterhoofd:
->De draadjes mogen niet te dun zijn want de stromen van en naar de elco zijn hele hoge piekstromen (bij een condensator ijlt de stroom voor en bij een spoel ijlt de spanning voor).
->De draadjes mogen geen kortsluiting kunnen maken, dus geen blote draden solderen. Ook niet de draadjes te dicht bij de elco solderen want dat kan de elco beschadigen. Gebruik desnoods een krimpkous.

Leuk projectje zo te zien :)
Het is dit geworden :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3xJ1Il8l.jpg

Nog niet getest, echter. Want de PC waar een voeding in moest is al dicht en op zijn plek. En blijkbaar heb ik geen los moederbord met P4 of nieuwer voorhanden.

Deze voeding is volgens mij ooit nieuw gekocht bij de Paradigit, om in een systeem te komen met een 2e hands Athlon64.

Die Athlon64's waren destijds mijn eerste "snelle" PC's. Ik had 3 stuks 2e hands, Athlon64 3000+ socket 754 op ASRock K8Upgrade-VM800 bordjes met 1 of 2 GB RAM. Ze waren snel voor zijn tijd en er was nooit wat mis mee.

Ik dacht lange tijd dat ik nog 1 set had bewaard, maar blijkbaar is de laatste onbewust weggegooid omdat ik dacht "er ligt nog 1 in de kast" :'( En dat is jammer, want ik heb niks van AMD bewaard. Alleen Intel spul, ik heb een P200, P2-400, P3-667 en P4-2GHz systeem in de berging staan.

Athlon XP is ook niet bewaard. Ik had een paar 1600+ op QDI KinetiZ-7E bordjes die traag waren en nog een 2600+ op een ASUS bord wat niet echt stabiel was. Het heeft in de berging gelegen toen het eruit ging, maar ooit weggegooid toen de elco's gingen bollen.

Er is nu nog wel een HP DC5750 met Athlon64 X2 4200+ die nog sporadisch wordt gebruikt. Die moet dan nooit weggegooid worden :) En in een hoekje staat nog een in onbruik geraakte Dell D520 met Pentium D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
Heb hier wel redelijk wat Athlon 64 liggen, indien gewenst wil ik wel eens op de zolder zien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Josefien Dat heb je toch best netjes opgelost vind ik :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:24:
[...]

Hij leeft weer _/-\o_ . Ik had vroeger een 80486DX2S80, nagenoeg dezelfde machine, ook met een 400MB HDD. :Y

Wat zijn we toch enorm vooruitgegaan met computers. Waar 400MB in het begin veel was heb ik nu wel een 2TB SSD nodig willen games zodanig groot worden.

Op het laatst van mijn 80486 bezit gooide ik er een 1,2 GB HDD in die ik de hele dag had meegesleept van een beurs. Gewoon een FAT16 partitie met 32 KB clusters, want ik had hier heel ruim voldoende aan. Dit was een Seagate HDD. Nu? Assassins Creed Valhalla lust al 154 GB! Waar blijft toch die tijd dat een 1,2 GB HDD een droom was die uitkwam? Zo blij ik was met die harde schijf zo normaal is het om een 2 TB NVMe SSD te hebben. Gewoon een latje op je moederbord prikken en klaar.

Wat maakt de tijd een schril contrast. Ik zal mijn 486 nooit vergeten. Dat was voor die tijd echt een flinke machine die je op je bureau had staan.

Mooi spul en echt oprecht heb ik een beetje jaloezie dat je hem draaiende hebt staan. Dat waren écht gouden tijden; alhoewel ik heel erg blij ben met mijn huidige systeem; een AM5 build.

Wil je ons/mij op de hoogte houden van je bevindingen? Echt superleuk!
Harde schijven... Ooit, lang geleden, kwam er een IBM Model 30 in huis. 8086 CPU, MCGA video en 20MB harde schijf. Destijds nooit vol gekregen. Waarschijnlijk ook omdat een spelletje opstarten van (720kB) diskette net zo vlot ging en we eigenlijk niks op de harde schijf installeerden.

Daarna kwam er een heuse 386-25 in huis. Leuke machine met maar liefst 80MB harde schijf! Die ging wel sneller vol, want in die tijd kwam het uitpakken en installeren op gang. Vooral omdat de opkomende CD-ROM geen mogelijkheid had om dingen op te slaan en een diskette vaak te weinig capaciteit had.

Dus die 400MB is waanzinnig groot in vergelijking met deze systemen :D

En het is ook pas van na de eeuwwisseling dat de capaciteit niet meer echt een aandachtspunt is. Toen kwamen de fabrikanten echt op stoom en verdubbelde de capaciteit bijna per kwartaal voor mijn gevoel.

Deze 486 heeft trouwens Windows 95 geïnstalleerd staan (enorm traag overigens), nog van de vorige eigenaar. Een ware tijdmachine.
Ik twijfel nog of ik 'm zo ga laten, of wat ga swappen met hardware :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0sTRa
Op volgende pakketje bod van 10€ gedaan en bij het uitpakken denk ik dat ik de loterij gewonnen heb.

Voor zover ik kan zien, is de GPU een 6800 ultra AGP, 2GB Ocz P3200 EL (TCCD???), 3.0 Pentium 4, leuk msi mono en de zalman coolers... Het was leuk uitpakken ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XrFm6kTATSnHBT-knntKhQCz5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUM0y0piROFGmld0wdOK49Vh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

n0sTRa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:45:
Op volgende pakketje bod van 10€ gedaan en bij het uitpakken denk ik dat ik de loterij gewonnen heb.

Voor zover ik kan zien, is de GPU een 6800 ultra AGP, 2GB Ocz P3200 EL (TCCD???), 3.0 Pentium 4, leuk msi mono en de zalman coolers... Het was leuk uitpakken ;-)

[Afbeelding]
Da's een deftige set! De i865 chipsets zijn wel mijn favoriet onder s478 bordjes, en 800MHz ondersteuning.
Daarbij is het een mooi uitgebreid bordje met alles onboard dat je kunt wensen :)
En: 360kB + 1,2MB floppy support! :P

Die 3GHz CPU behoort ook tot de top. Is het toevallig ook een HT versie?

Die graka is ook gaaf, een mooi XP gaming monster

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0sTRa
Straks eens beter zien naar de CPU, ken eigenlijk niets van Intel cpu's uit die tijd, maar op de intel kar gesprongen vanaf de core2duo. Daarvoor altijd AMD gehad, 1Ghz Thunderbird, daarna XP 2400, A64 3500 en X2 4400, daarna had intel wel terug de bovenhand genomen...

Nu draaien mijn "retro" machientjes ook meestal AMD, XP2600, X24800 en FX60 (s939),...

Zou eens willen testen met de P4 om deze wat te overclocken en benchen, daarna waarschijnlijk alles nog wat bewaren voor de toekomst.

Eerste nieuwe systeempje die ik wil bouwen is een P3 (w98) systeem, mijn P1 nog wat op orde brengen en er komt deze week een 386, daar ook wat tijd in stoppen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0sTRa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier is een AT (P8-P9) voeding geploft. Elco's zijn gewoon in orde. Ik ga kijken of een picopsu met een ATX-AT converter gaat werken... Ben wel klaar met die tijdbommen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:53:
Hier is een AT (P8-P9) voeding geploft. Elco's zijn gewoon in orde. Ik ga kijken of een picopsu met een ATX-AT converter gaat werken... Ben wel klaar met die tijdbommen.
Zeker de "daily" machines heb ik allemaal van nieuwe ATX voedingen (al dan niet met AT converter) voorzien.

Er zit vaak best wel schaars wordende hardware in, zonde om dat op te offeren omdat een voeding ineens +17 volt levert op de 12 of 5 volt rail...

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-12-2023 20:43 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor wat betreft de systemen die niet veel ampères vragen op 5v (sub-20A) kun je prima iedere moderne voeding pakken met een el cheapo Ali converter van AT naar ATX. Dus alles dat niet Athlon heet.
Wel kwalitatief goede voedingen uiteraard, zoals altijd :p

Die pico's zijn soms wel erg zwak op de 5v lijn, dus voor een cpu van 30W kun je al tekort komen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

n0sTRa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:32:
Straks eens beter zien naar de CPU, ken eigenlijk niets van Intel cpu's uit die tijd, maar op de intel kar gesprongen vanaf de core2duo. Daarvoor altijd AMD gehad, 1Ghz Thunderbird, daarna XP 2400, A64 3500 en X2 4400, daarna had intel wel terug de bovenhand genomen...

Nu draaien mijn "retro" machientjes ook meestal AMD, XP2600, X24800 en FX60 (s939),...

Zou eens willen testen met de P4 om deze wat te overclocken en benchen, daarna waarschijnlijk alles nog wat bewaren voor de toekomst.

Eerste nieuwe systeempje die ik wil bouwen is een P3 (w98) systeem, mijn P1 nog wat op orde brengen en er komt deze week een 386, daar ook wat tijd in stoppen...
Voor die P4 kun je alvast een voorproefje nemen:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=97149

Komt er op neer dat er best een en ander uit te vogelen is met een P4 :)
Naar het schijnt kun je een P4 met flinke overvolt idioot hard laten lopen, maar dan gaat de cpu langzaam kapot, merk je niet meteen. Zelf overigens nooit zo ver gegaan, ik houd het liever heel ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0sTRa
Thread op vogons was me al opgevallen. Eens zien of we dit weekend tijd hebben …

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Een D0-stepping Prescott. Toen was Intel al wat op weg om het energieverbruik te laten dalen maar volgens mij was de E0 stepping zo'n 20% zuiniger. Denk dat je ~3.6GHz wel aardig kunt halen met het ding. Een suicide run tegen de 4GHz aan moet met een beetje geluk kunnen maar dat vraagt wel wat extra vCore en koeling ;).
Was dat een voeding die je periodiek/vaak gebruikt? Ik heb hier al mijn systemen met de originele AT voedingen en dat gaat tot nu toe prima. Moet daarbij zeggen dat ze nooit langer dan een half jaar stil staan. Mijn gevoel zegt dat als je het blijft gebruiken het langer mee gaat dan wanneer je het bijv. 20 jaar weg zet.
Waterbeesje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:54:
[...]

Voor die P4 kun je alvast een voorproefje nemen:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=97149

Komt er op neer dat er best een en ander uit te vogelen is met een P4 :)
Naar het schijnt kun je een P4 met flinke overvolt idioot hard laten lopen, maar dan gaat de cpu langzaam kapot, merk je niet meteen. Zelf overigens nooit zo ver gegaan, ik houd het liever heel ;)
Dat ze langzaam (nouja, eigenlijk van het 1 op het andere moment) kapot gaan was een fenomeen van de Pentium 4 'Northwood'. Dit noemden de overclockers toen het SNDS ofwel Sudden Northwood Death Syndrome. De Northwood schaalt/overclockt wel naar gelang je vCore verhoogt maar bij ~1,75V is het vanuit levensduur oogpunt wel een keer goed geweest. Volgens mij heeft Prescott (noch Willamette noch Cedar Mill) hier geen last van. Neemt niet weg dat exorbitant hoge vCores sowieso niet goed zijn al waren de 0,18 micron AMD CPU's (in de straat van Thunderbird, Morgan, Palomino) trouwens wel erg sterk hierin en kreeg je die met max vCore simpelweg niet kapot zolang de koeling bleef werken :).

En over overclocking gesproken: * Thandor heeft zojuist een Nx586 P90 (84MHz) naar P100 (93MHz) overclockt. Toch een slordige 4 FPS sneller in Doom :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 08-12-2023 21:28 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
Had laatst een doos vol oude documenten mee genomen en kwam deze nog tegen,deze waren nog voor mijn tijd. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2tpfqcGOOvHAv_EreuJIOLe8AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsEF2hhvi9m0A6tQ7jesTQZm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Very nice. Ik zie dat die Nederlandstalig lijkt. Daar zou ik wel de images van willen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ultraman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:56:
Very nice. Ik zie dat die Nederlandstalig lijkt. Daar zou ik wel de images van willen :D
Images,kan dat nog?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Oh wist ik niet,zag trouwens ook nog twee 5,25" draagbare floppy drives liggen op mijn werk loont het 9m zoiets te bewaren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ultraman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:56:
Je mag ze van mij lenen. ☺️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DoubleDutch schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:15:
[...]

Je mag ze van mij lenen. ☺️
Super tof!
Dan zal ik ze proberen te lezen en er images van te maken. Met ImageDisk idd @Thandor :)

Ik heb een Nederlandse MS-DOS 3.30 van Philips en eentje van Tulip. Maarje op een IBM... draai je natuurlijk PC-DOS! Dus: Op mijn IBM 5150 draai ik een Engelse PC-DOS 3.30. Daar de Nederlandse van zou stoer zijn. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2023 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Thandor schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:22:
[...]

En over overclocking gesproken: * Thandor heeft zojuist een Nx586 P90 (84MHz) naar P100 (93MHz) overclockt. Toch een slordige 4 FPS sneller in Doom :P.
Dat is mooi spul, moet er ook nog steeds een systeem omheen bouwen.
Heb 3 van die Nx586 bordjes liggen waarvan 1 NOS, geen idee welke het doen of niet.
Heb de 2 gestapelde lithium-cellen er wel afgehaald voor de zekerheid.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:14:
Oh wist ik niet,zag trouwens ook nog twee 5,25" draagbare floppy drives liggen op mijn werk loont het 9m zoiets te bewaren?
Ja, zeker.

Iedere vorm van 5.25" drive is tegenwoordig zeldzaam en draagbaar al helemaal.

Vraag is natuurlijk welke interface ze hebben. Grote kans dat het een 'external floppy interface' is die je vrijwel alleen op zeer oude standalone floppy drive controllers vindt uit XT-periode.

Dan nog: die controllers zie je vaker dan de drives :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:20:
[...]

Vraag is natuurlijk welke interface ze hebben. Grote kans dat het een 'external floppy interface' is die je vrijwel alleen op zeer oude standalone floppy drive controllers vindt uit XT-periode.
En als dat zo is dan heb ik interesse ;)

Ik wil nog een externe 3.5" drive maken voor mijn IBM 5150. Eigenlijk zonder iets te kannibaliseren. Heb een externe 3.5" drive liggen voor een Amiga met een DIN stekker er aan. Die heb ik maar niet gesloopt. Elektrisch is die drive zelf ook voor een Amiga.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik gaan eens maandag kijken welke het zijn. ☺️
Dacht dat ik ook draagbare 3.5" zag liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door DoubleDutch op 09-12-2023 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Externe drives zijn cool! Die moet je zeker bewaren :D

Die Dos 3.3 NL moet zeker een image van worden getrokken! Die staan ook nog niet op WinworldPC in de lijst :O
Mogelijk kun je ook jouw images doneren aan hen om in de lijst te zetten voor de rest van de wereld?

En wat betreft overklokken: mijn 3.4GHz Northwood HT wilt geen nog geen kHz overklokken... Bij een bus van 205MHz geeft Windows XP al een bod bij een benchmark. En ik ben een beetje huiverig het voltage boven de 1,6v te zetten. Deze cpu wil ik houden :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het moet hier geen V&A worden, maar als er 5.25" external drives te over zijn zou ik ook eentje grappig vinden. Misschien even groeps-DM maken ervoor?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Waterbeesje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:45:
[...]

Voor wat betreft de systemen die niet veel ampères vragen op 5v (sub-20A) kun je prima iedere moderne voeding pakken met een el cheapo Ali converter van AT naar ATX. Dus alles dat niet Athlon heet.
Wel kwalitatief goede voedingen uiteraard, zoals altijd :p
Geldt dat eigenlijk ook voor "moderne" voedingen met 2 12v lijnen? Die hebben vaak een extra 12v lijn die alleen levert voor de 12v CPU connector die natuurlijk niet wordt gebruikt als de voeding voor een AT of ouder ATX bord (bijv. P2/P3) wordt gebruikt. Ik kan me iets herinneren dat je de uitgang van een schakelende voeding niet onbelast mocht laten? Vroeger, als je een ATX voeding als bijv. 12v voeding voor een autoradio wilde gebruiken, moest je een weerstand aansluiten op de ongebruikte lijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0sTRa
Deze stond klaar om een P3 moederbordje in te stoppen, maar mss beter de P4 die ik gisteren binnen kreeg erin plaatsen? Iemand idee welke periode dit type case is? Ik schat '02 '04...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfKsX5Qmzs09tHLD7GeldSbhsyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bGf2c9QMPgmLfuhE4VSjvXx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@n0sTRa Dat is een AOpen HQ45A :)
Een paar websites geven availability vanaf 2004 aan.

[ Voor 43% gewijzigd door Vinnie op 09-12-2023 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
Dus sowieso voor de pentium4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

M'n broer had die kast ook vroeger, die had een Celeron 600, vakkundig ( ;) )door mij overgeklokt door slechts een jumper te verzetten, toen liep ie zomaar op 900 MHz.

Denk zelfs 2000 / 2001, zonder toevoeging A dan, zonder front USB/deurtje.

[ Voor 24% gewijzigd door PD2JK op 09-12-2023 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 21:20

Petuhr

FreeBSD

n0sTRa schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:21:
Deze stond klaar om een P3 moederbordje in te stoppen, maar mss beter de P4 die ik gisteren binnen kreeg erin plaatsen? Iemand idee welke periode dit type case is? Ik schat '02 '04...

[Afbeelding]
Heb er twee staan met een P4 erin.
Die moet ik ook nog eens schoonmaken en weer eens draaiend maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Josefien schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:16:
[...]

Geldt dat eigenlijk ook voor "moderne" voedingen met 2 12v lijnen? Die hebben vaak een extra 12v lijn die alleen levert voor de 12v CPU connector die natuurlijk niet wordt gebruikt als de voeding voor een AT of ouder ATX bord (bijv. P2/P3) wordt gebruikt. Ik kan me iets herinneren dat je de uitgang van een schakelende voeding niet onbelast mocht laten? Vroeger, als je een ATX voeding als bijv. 12v voeding voor een autoradio wilde gebruiken, moest je een weerstand aansluiten op de ongebruikte lijnen.
Nog geen problemen mee ondervonden :)
Mijn beste gok:
De 5v lijn is afgeleid van een 12v lijn. Ik verwacht van dezelfde lijn als waar de molex op zit, niet de lijn van de P4 stekker. Met een harde schijf en een moederbord/kaarten die toch wat 12v gebruiken zal dat niet buiten spec komen. Is mijn ervaring, met de multimeter. Er is een bruikbare balans.
Dat intussen de andere 12v lijn (die van de P4) volledig buiten spec zou komen, is dan ook geen probleem.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vinnie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:46:
@n0sTRa Dat is een AOpen HQ45A :)
Een paar websites geven availability vanaf 2004 aan.
Dat is de "A", de gewone HQ45 had zelfde kleuren als optie en die was er al vanaf de allereerste archive.org snapshot van aopen.com.tw in juni 2000, wat absoluut P3 era was, een half jaar voor de launch van de P4:
https://web.archive.org/w...products/housing/hq45.htm

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
mijne heeft effectief het schuifje, maar wel vast gezet met een schroef en geen usb of wat dan ook achter het schuifje. Waarschijnlijk een budgetair model van de latere versies...

Zelf had ik die tijd meer voorkeur voor de mooie lianli kasten inplaats van die plastic... Ben er dus nog niet. uit, of een win98 P3 build of een winXP P4 build...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier staat de HQ08 klaar om een Athlon 2800 in te bouwen :)
Dat is de full tower van deze serie :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 53 ... 87 Laatste