Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 52 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:59:
@InjecTioN ja ik bedoel de flatcable, bij het opstarten brand alleen het lampje geen andere geluiden, kabel kan ik niet omdraaien omdat er een inkeping zit.

@Thandor in de bios staat hij ingeschakeld IRQ 6 en DMA 2
Dat is de controller, niet het station ;) Die moet je ook als losse componenten zien. Net zoals cpu en geheugen los staan maar elkaar nodig hebben om te werken

Binnen de bios heb je gezocht bij geïntegreerde apparatuur en daar komt inderdaad de controller naar voren... maar de drive zoek je bij opslaggebied. Die moet je apart instellen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:46
Daar staat hij niet tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYgP5AOBZjqo77CEERntDX8qPNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IL1eIdGc5bseVzn7jxYuTwWo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:22

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00287553
Pagina 6 en 7 zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6KJp9vMWOnhUu9XRVDRkg490Hk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GczfEj2HBw8K1ynePnGbgMhX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11vKinpn0txScYaU2LBrxCtIrUc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FadXF1r69RGUc6ASmM5NyYNt.png?f=fotoalbum_tile

Ik zou dus verwachten dat het inderdaad onder [Opslaggebied > Apparaatconfiguratie] zou staan.

@DoubleDutch zou je eens een screenshot kunnen plaatsen van [Bestand > Systeeminformatie]?

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
InjecTioN schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:50:
[...]

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00287553
Pagina 6 en 7 zie ik het volgende:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zou dus verwachten dat het inderdaad onder [Opslaggebied > Apparaatconfiguratie] zou staan.

@DoubleDutch zou je eens een screenshot kunnen plaatsen van [Bestand > Systeeminformatie]?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUpjI-Q4pzen2WVuG9utTD01mlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfxzQtmKFjr8SbQQBGci9JBj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb de drive uit de pc gehaald ingespoten met contact cleaner en helemaal schoongebaze, hij geeft nu een lampje en het bekende jrrrrip geluidje, alleen hij is nergens te bekennen. 🤐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:46:
Heb de drive uit de pc gehaald ingespoten met contact cleaner en helemaal schoongebaze, hij geeft nu een lampje en het bekende jrrrrip geluidje, alleen hij is nergens te bekennen. 🤐
Dat is wel een begin :)
Kun je hem in de bios nu wel vinden bij de opslag? Daar moet deze wel zijn "aangemeld".
En een drive kan ook rare dingen doen als deze anders dan verwacht is aangesloten: kabel ondersteboven, verkeerde kant van de "twist", kabel achterstevoren... om wat dingetjes te noemen waar ik ook zelf nog wel eens in trap. Pin 1 op zowel mobo als drive moet in de kabel met de gemarkeerde lijn verbonden zitten (meestal een rode of blauwe draad in de kabel) en de twist moet dicht bij de primaire diskettedrive zitten, maar tussen drive en moederbord.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ga er morgen weer mee aan de gang. 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 00:54
Bij een HP BIOS zou hij als "Legacydiskette" moeten verschijnen als 'ie werkt.

Bij mijn nieuwere dc7100 krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FVWG5myl.jpg
Er is dan keuze tussen 3,5" 1,44MB en 5,25" 1,2MB.

Op de een of andere manier detecteert hij waarschijnlijk automatisch, er is niet zoals bij een "standaard" BIOS een optie om 'm op "none" te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Hij staat er bij mij dus niet tussen en ben ik bang dat er wat anders mee aan de hand is,ga kijken of de platte kabel wel goed is,deze kun je trouwens maar op een manier inpluggen door een inkeping dus dat is het niet.

*Edit* met een andere kabel blijft het hetzelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtjzryKPeftsUFdO5vh21jDDbIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIiQOthcFBnQZGaLqQdGmXGo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDutch op 14-11-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Het vreemde is als ik de diskette station uit de apparatenlijst verwijder en dan naar hardware zoeken ga vind hij hem en installeert die hem ook weer gewoon en staat hij weer in de lijst als werkend,maar nog steeds onzichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbES1yBKwvRagj5bDYVaABPQbzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEF8D5gRW4MPtJLKqjphvndw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:42:
Het vreemde is als ik de diskette station uit de apparatenlijst verwijder en dan naar hardware zoeken ga vind hij hem en installeert die hem ook weer gewoon en staat hij weer in de lijst als werkend,maar nog steeds onzichtbaar.

[Afbeelding]
Zou je eens tijdens het opstarten op F10 kunnen drukken (op dezelfde manier als je de BIOS in probeert te komen)? Je krijgt dan een boot-menu met diverse boot devices te zien.

Als je daar de floppy disk drive in ziet staan, zou je dan de drive van een floppy kunnen voorzien en vervolgens de floppy disk drive uit het menu kunnen selecteren? Ik ben benieuwd of die probeert te starten vanaf de floppy.

Mocht de computer proberen te starten vanaf de floppy, dan verwacht ik een issue in Windows XP. Zo niet, dan is er echt iets aan de hand met de BIOS, drive, controller of kabel.

In het laatste geval kan het wel eens lonen om een BIOS update door te voeren.

Succes!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:42:

[Afbeelding]
Hier haal je weer de controller en het station door elkaar ;) de controller eindigt waar de pinnetjes op het moederbord zitten. Die kan dus prima zijn ding doen zonder überhaupt een drive te hebben gekoppeld, of een drive die kuren vertoont en daardoor niet correct wordt gedetecteerd door de BIOS. In de bios zoek je deze dus onder "apparaatconfiguratie" en niet onder "geavanceerd".

Ik heb een duister vermoeden dat de drive niet helemaal lekker werkt. Je zou een drive uit een andere computer kunnen aansluiten om te kijken of deze wel wordt gedetecteerd in de bios onder apparaatconfiguratie. Die dingen zijn zo universeel als maar zijn kan (tenzij je een IBM PS/2 hebt) dus gewoon proberen :)

Ik weet ook niet of HP BIOSsen heeft uitgebracht die geen floppydisk ondersteunen, voor moederborden die wèl een controller hebben.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Floppy staat er niet tussen.
Mijn gevoel zegt dat er iets met het station aan de hand is,ik heb er nog wel een op het werk liggen even zien wat die doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3gd19SvVuibnnuF82JxYjP6liQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aE94o3jvUyOlwpCiaJjZJPvz.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een HP computer met een voorgeinstalleerde floppy die zou het gewoon moet doen toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dagxittfv_AmMnK3_jJL8KzEAgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHGyjCxj215mvRvCx3C7gMvQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door DoubleDutch op 14-11-2023 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@DoubleDutch Ik zou toch maar eens proberen om een andere floppyunit te testen. Het kan zijn dat deze gewoon overleden is want je hebt zowat alles gedaan wat er mogelijk is.

Wat kun je nog doen?
>koppen reinigen
>asjes smeren
>PCB controleren op losse contacten (vooral bij de flatkabel)
>Condensatoren doormeten (of kijken of ze bol staan of lekken)

Meer kan helaas niet want dan komt een andere unit om de hoek kijken en is deze écht dood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

jimh307 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:59:
@DoubleDutch Ik zou toch maar eens proberen om een andere floppyunit te testen. Het kan zijn dat deze gewoon overleden is want je hebt zowat alles gedaan wat er mogelijk is.

Wat kun je nog doen?
>koppen reinigen
>asjes smeren
>PCB controleren op losse contacten (vooral bij de flatkabel)
>Condensatoren doormeten (of kijken of ze bol staan of lekken)

Meer kan helaas niet want dan komt een andere unit om de hoek kijken en is deze écht dood.
Inderdaad. Echter kan het natuurlijk ook nog de FDD (floppy disk drive) controller zijn. Over het algemeen wordt er namelijk (meestal) niet veel gedetecteerd door een FDD controller. Je specificeert dat je er iets op aangesloten hebt in de BIOS. And that's it.

@DoubleDutch
Er bestaan dus nog 2 mogelijkheden om te testen waar het probleem exact ligt:
- De FDD unit in een andere PC proberen
- Een andere FDD unit in deze PC te proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb nog dezelfde pc op mijn werk staat,haal daar de FDD er wel uit. 👍🏻

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tulpje erbij. :)F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79C_jjo67pP4rXPQE81KeWfXduo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViMA17A2sk0BCryDnLVGf6et.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRBq9ala7OUIuYyWaWYMZ1EYr5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DT6ylPMv0XYEfth7sdzGS9HE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw7IdxfXr4LblZVFDipaHQSSAMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwJM4FpPtmu60cjeoL7NaH4C.jpg?f=fotoalbum_tile

i386 SX 16MHz
5MB totaal aan RAM
WDC Paradise VGA, waarschijnlijk 512kB
Seagate ST-??? HDD, nog niet echt gechecked. 40~43MB zal het zijn.

Ik gok dat dit één van de eerste DC Compact is van Tulip, aangezien er nog geen CPU aanduiding op de voorkant aanwezig is. De voltages zijn desondanks netjes, 11,9V en 5,1V

Maar dan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8JpdA1OuY2w5xzSccdmOLdsb84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6V9SMjAp57QdrU7HbEwY7b3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqgOTB3ion5Z_Mt8dYmN42jOs80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfEiEpY9IMJcduM9YVuZXr0e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcxTuQaxpsIqa3-R89gM2MnQRoo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPADZ4uEcELiVuPmV06bsvaF.jpg?f=fotoalbum_tile

_/-\o_

ik hoef (bijna) niet met azijn en wattenstaafjes in de weer, best een prestatie van Duracell batterijen uit +/- 1995?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Gaaf apparaat, die Tulip. Mooie buit.

80386SX16 is ten hoogste geschikt voor Windows 3.n. Windows 95 zal er tergend langzaam op draaien.

Ik heb wel eens die test gedaan om Windows 95 te installeren op een 80386SX16 met 4MB RAM en de installatie duurde bijna 2 uur. Wil je dan een zin tikken in office95 dan kwamen de letters pas op het scherm toen ik die zin al had ingevoerd. Dit was een oude laptop van het werk en altijd leuk om mee te spelen. Windows 3.11 ging redelijk goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:12:
Gaaf apparaat, die Tulip. Mooie buit.

80386SX16 is ten hoogste geschikt voor Windows 3.n. Windows 95 zal er tergend langzaam op draaien.

Ik heb wel eens die test gedaan om Windows 95 te installeren op een 80386SX16 met 4MB RAM en de installatie duurde bijna 2 uur. Wil je dan een zin tikken in office95 dan kwamen de letters pas op het scherm toen ik die zin al had ingevoerd. Dit was een oude laptop van het werk en altijd leuk om mee te spelen. Windows 3.11 ging redelijk goed.
Ugh, heb ooit moeten werken op uni met een zaal vol 486DX33 met 4MB RAM en Win95. Degene die dat verzonnen had, hadden ze moeten veroordelen tot daadwerkelijk op een van die dingen z'n werk te proberen te doen zoals wij moesten :X

Maar goed, waarom op een 386(SX) ueberhaupt kijken naar Windows? Destijds geen hond die het deed, want alle relevante software draaide onder native DOS (en als je al een grafische shell wilde was GeOS populairder). En achteraf heb je hoogstwaarschijnlijk wel betere hardware om het op te draaien. Ik draaide vroeger Win3.1 op mijn Pentium 60 en vond het eerder te traag dan te snel. Ja, het had ook op de 386 van m'n moeder kunnen draaien, maar nee, masochisme is niet mijn ding :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf Windows 95 aanvankelijk helemaal overgeslagen :+
Mijn P100 kwam in 1995 met DOS (5 iirc, zelf 6.22 van gemaakt). Daar heb ik tot ver in 1998 mee gedraaid, af en toe win 311 opstarten maar aangezien ik met wp51 kon lezen en schrijven was office geen musthave.
Pas in 1998 de overstap gemaakt, toen naar 98. Die vervolgens maar naar 95 OSR2 gezet want die was stukken stabieler :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:06:
Heb zelf Windows 95 aanvankelijk helemaal overgeslagen :+
Mijn P100 kwam in 1995 met DOS (5 iirc, zelf 6.22 van gemaakt). Daar heb ik tot ver in 1998 mee gedraaid, af en toe win 311 opstarten maar aangezien ik met wp51 kon lezen en schrijven was office geen musthave.
Pas in 1998 de overstap gemaakt, toen naar 98. Die vervolgens maar naar 95 OSR2 gezet want die was stukken stabieler :P
Hier heb ik het thuis overgeslagen. M'n P60 in januari 1995 gekregen (18e verjaardagscadeau, het was dat of een rijbewijs - m'n leven zou behoorlijk anders gelopen zijn als ik rijbewijs gekozen had :P ) en tot eind 1999 daarmee DOS en Win3.1 gedraaid. Toen upgrade naar Celeron 366 met Win98SE.

M'n moeder had een P90 met Win95 dat trager voelde dan mijn P60 met Win3.1 en veel minder stabiel was. Alles wat ik nodig had draaide prima op mijn oudere PC, enige wat echt nodig was, was upgrade van 8 naar 16MB RAM in 1996.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:53

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:46:
Tulpje erbij. :)F

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

i386 SX 16MHz
5MB totaal aan RAM
WDC Paradise VGA, waarschijnlijk 512kB
Seagate ST-??? HDD, nog niet echt gechecked. 40~43MB zal het zijn.

Ik gok dat dit één van de eerste DC Compact is van Tulip, aangezien er nog geen CPU aanduiding op de voorkant aanwezig is. De voltages zijn desondanks netjes, 11,9V en 5,1V

Maar dan...

_/-\o_

ik hoef (bijna) niet met azijn en wattenstaafjes in de weer, best een prestatie van Duracell batterijen uit +/- 1995?
Exact deze heb ik ruim 2 jaar gebruikt als Freesco router met 2x 3COM ISA kaartjes er in.

Heb de kast destijds helaas zwart gespoten (wat was het waard in 1998...) en later weggegeven.

Ik vond pas nog een stukje video waar dat ding op m'n zolder stond, eens kijken of ik dat fragment nog kan vinden.

M'n eerstvolgende router was een Sweex 100Mbit model, zo'n blauw half-transparante.

edit: vernaggelde Tulip met Wang monitor (dezelfde die volgens mij o.a. ook door Tulip werd gebruikt met eigen merkje er op) }:O :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2twrcuF.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cBIwASI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wjLwsyD.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-11-2023 19:00 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:49:
[...]

Ugh, heb ooit moeten werken op uni met een zaal vol 486DX33 met 4MB RAM en Win95. Degene die dat verzonnen had, hadden ze moeten veroordelen tot daadwerkelijk op een van die dingen z'n werk te proberen te doen zoals wij moesten :X
Snap ik.

Windows 95 werd pas leuk met een 80486DX100. Windows 98 was mede vanwege zijn MMX ondersteuning pas leuk op een Pentium 100.

Ben ik dan zo Windows minded? :+ Uiteraard kun je het dan beter bij DOS houden, maar een grafische interface heeft wel zo zijn charme.

PS: Over masochisme gesproken moest ik werken met AutoCAD op een 80486 _/-\o_ Je geduld werd hiermee aardig op de proef gesteld en zeker wanneer de leerraar zegt dat ik sneller moest werken. Dat ging dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:57:
[...]

Snap ik.

Windows 95 werd pas leuk met een 80486DX100. Windows 98 was mede vanwege zijn MMX ondersteuning pas leuk op een Pentium 100.
Het probleem was niet eens zozeer CPU (al word je idd niet vrolijk van 486 op 33MHz) maar 4MB RAM. Die dingen waren nog voor je het Win95 scherm zag aan het thrashen en bleven dat volcontinu doen zodra je ook maar iets deed, al was het een DOS-venster openen.
Ben ik dan zo Windows minded? :+ Uiteraard kun je het dan beter bij DOS houden, maar een grafische interface heeft wel zo zijn charme.
Meh, ik heb al die jaren van 1995-1999 moeten werken met een S3 868 met 1MB RAM, dus 800x600@16b kleur als compromis. Dan was het wel een verademing om uit dat minimale venstertje en in een gewone text-based DOS-omgeving te stappen.
PS: Over masochisme gesproken moest ik werken met AutoCAD op een 80486 _/-\o_ Je geduld werd hiermee aardig op de proef gesteld en zeker wanneer de leerraar zegt dat ik sneller moest werken. Dat ging dus niet.
Leraar mag dan zorgen voor beter gereedschap...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zoals ik laatst bij een presentatie over chatgpt en andere AI zei: de laatste prompt waarmee ik jaren gewerkt heb is een dos prompt :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die Tulip 386 16 was onze eerste PC, toen tweede hands voor een paar honderd gulden meende ik. Met Unisys VGA monitor. Er zat Windows 3.1 op, Paint en Works waren dan best leuk om mee te klooien. Maar het was langzaam met 5MB RAM, hoewel HDD's ook niet de snelste waren toen.
De PC was voornamelijk bedoeld om het typecursus-huiswerk te maken in WordPerfect 5.1 en vervolgens uit te printen op de Epson met kettingpapier. :p

En als beloning mocht er toch nog even Wolfenstein 3D, Keen of Supaplex gespeeld worden.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 14-11-2023 22:27 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Epson printer, daar zeg je zoiets. Volgens mij moet ik hier nog een Star LC20 ergens in een doos hebben liggen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
PD2JK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:01:
Die Tulip 386 16 was onze eerste PC, toen tweede hands voor een paar honderd gulden meende ik. Met Unisys VGA monitor. Er zat Windows 3.1 op, Paint en Works waren dan best leuk om mee te klooien. Maar het was langzaam met 5MB RAM, hoewel HDD's ook niet de snelste waren toen.
De PC was voornamelijk bedoeld om het typecursus-huiswerk te maken in WordPerfect 5.1 en vervolgens uit te printen op de Epson met kettingpapier. :p

En als beloning mocht er toch nog even Wolfenstein 3D, Keen of Supaplex gespeeld worden.
Ik voel gewoon de nostalgie hier :)

Ik mocht vroeger als kind 1,5 uur per dag achter de Commodore 64. Toen werd het de Amiga 500 en wat later had ik mijn eigen PC XT.

Ja, jongens, wat een tijden waren het hé _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:53

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:19:
Epson printer, daar zeg je zoiets. Volgens mij moet ik hier nog een Star LC20 ergens in een doos hebben liggen :D
Heerlijke printers, we hadden een klaslokaal vol van die dingen dus dat gaf een heerlijk geratel richting het einde van een les.

En er stonden ook nog wel wat verdwaalde LC-24 en LC-10 printers.

Zelf ook nog zo'n ding gekocht een paar jaar terug, moet 'm nog steeds een goed plekje geven maar het is wat "vol" :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Supaplex?! Dat was pas een moeilijk spel waar je maar 3 levels mocht skippen. Respect.

Skyroads was ook heel moeilijk. Voor mij wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:12:
Supaplex?! Dat was pas een moeilijk spel waar je maar 3 levels mocht skippen. Respect.

Skyroads was ook heel moeilijk. Voor mij wel.
Dat waren inderdaad mooie lastige 2D games :D Veel tijd aan verdaan ook!
Nu de uitdaging: laat een meester in moderne FPSsen maar eens deze spellen spelen, kijken of het zelfvertrouwen in stand blijft :P

(wat nou 240fps, Skyroads deed het prima met 24fps en Supaplex zelfs met 10fps)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:19:
[...]
(wat nou 240fps, Skyroads deed het prima met 24fps en Supaplex zelfs met 10fps)
Voor toen was het prima, maar jimh307 vindt 240fps wel lekker. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat betreft de 386 kan ik me daar helemaal in vinden: DOS en niet te veel meer... tenzij je in een masochistische buibent.
Lang geleden was de familiecomputer een 386DX-25 met wel 80MB HDD en 4MB RAM. Mooi doorsnee dus.
Geweldig om te gamen met die oude DOS spelletjes als Keen, Stunts, Prince of Persia... Jungle Strike was geloof ik wel de max.
Enkele nauwelijks-vragende Windows 3.1 programma's wilde ook nog wel draaien, maar iets als SimCity 2000 kon ik wel vergeten.

Tegenwoordig pak ik voor DOS games al snel naar een Pentium 150 166 of een van de K6-2/3/+ computers. Maar ook een 16MHz 286 of IBM Model 30 kan erg vermakelijk zijn voor de juiste games :)

(@Waterbeesje heeft geen hardware die veel fps haalt op moderne games)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Kan iemand mij vertellen of dit het waard is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kInvHlg-PcTCXt4v1w1MKlFlWm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4eWvQFjyQjCawnG8cp9q4jP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IjFiYGpPd1iAsErJexYVedAAaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5wx4T2xY01LCJZqvKZdLMXH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het is in ieder geval geen enorme eBay prijs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:07

Aapje

Opel-beun
Tulip <3
Afbeeldingslocatie: https://aapje.info/wp-content/uploads/2022/02/SNC11525-scaled.jpg

Soort speciale haat krijg je voor de bios van die dingen.... Slikt niet zomaar alle XT IDE biossen zeg maar...

Mijne iets verbouwd met een CF card slot aan de voorzijde, de WS386 kwam namelijk niet met een hdd. Voorzien van een netwerkkaart met de xt ide bios erop en een soundblaster 16.

https://aapje.info/computers/tulip-visionline-ws386sx/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

De prijzen die erop staan zijn eigenlijk wel redelijk normale prijzen. Veel duurder zou ik persoonlijk ook niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Aapje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:34:
Tulip <3
[Afbeelding]

Soort speciale haat krijg je voor de bios van die dingen.... Slikt niet zomaar alle XT IDE biossen zeg maar...

Mijne iets verbouwd met een CF card slot aan de voorzijde, de WS386 kwam namelijk niet met een hdd. Voorzien van een netwerkkaart met de xt ide bios erop en een soundblaster 16.

https://aapje.info/computers/tulip-visionline-ws386sx/
Dat is potdikkie een mooie slijptol-fix voor die CF-kaart!

Het blijven ontzettend mooie systeempjes. Lekker compact, uitbreidbaar en absoluut on-point voor wat ze moeten doen. >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Het is zeker niet het koopje van de eeuw, maar dit soort kaarten gaan vaak voor tussen de 15 en 25 euro, soms wat minder. Als je een dergelijke kaart zoekt voor een build is het in ieder geval geen slechte prijs.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Zie ik daar helemaal links een Commodore 64 tapedrive liggen? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Het lag aan de diskette station een andere doet het wel. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVgmQ5rZ8OfNieg1uZqaKNzxVqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cT6iBZOMzjFNOqMCzciUxNZG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:21:
Het lag aan de diskette station een andere doet het wel. ☺️

[Afbeelding]
Zo veel moeite gedaan, zo veel breinbrekers...
Geeft voldoening hè :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier een ander stukje historie onder handen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb_FR1nUFd1BYIrny02arMPEGk4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwJ554EY7QocfFJauJA8MPQ2.jpg?f=fotoalbum_medium

Een mooi stukje nostalgie uit de stal van bijzonderheden.
Asus P4T
i850 chipset
Socket 423
128MB RDRAM
Ongekend 1,5GHz Pentiumgeweld
Vette GeForce 2 MX videokaart

Mja, en goede Tualatin Pentium 3 was sneller.... Maar dit is cool omdat het Sovjet 423 is!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@DoubleDutch Ik had al zo'n vermoeden. Je had al zo veel gedaan dat het haast niet anders kon dan dat die unit defectief leek. Hoe oud een systeem ook moge zijn; zelf Windows 1.0 herkent nog een diskette. Fijn iig dat het nu wel goed is. Kun je lekker vooruit :)

@Waterbeesje Met de setup die je nu hier draait begon ik met kabelinternet. Ik weet nog dat de monteur klaagde over de vele systemen die hij al moest inrichten met het feit dat die niet klaar waren voor kabelinternet. Nou, mijn Willamette van 1,5 GHz was er echt klaar voor. Met dit systeem wat jij nu in handen hebt begon eigenlijk mijn echte toekomst van computeren op internet.

Zó markant om te zien dat jij er nu mee bezig bent. Super leuk en veel plezier met je nieuwe speelgoed ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 21:06
Waterbeesje schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:14:
Hier een ander stukje historie onder handen:

Een mooi stukje nostalgie uit de stal van bijzonderheden.
Asus P4T
i850 chipset
Socket 423
128MB RDRAM
Ongekend 1,5GHz Pentiumgeweld
Vette GeForce 2 MX videokaart

Mja, en goede Tualatin Pentium 3 was sneller.... Maar dit is cool omdat het Sovjet 423 is!
Best wat gezeur mee gehad, de eerste borden van Asus met RDRAM in mijn herinnering. Geheugen wat niet op de qvl stond was geen succes.
Wat ervaring en bios updates verder was het uiteindelijk prima en stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mocht iemand een Tulip TC38 bord hebben met een SX 33 MHz, dan ben ik opzoek naar foto's van de SMD weerstanden tussen de CPU en de VLSI chip. Ik vermoed dat hier de kloksnelheid mee bepaalt wordt, ik zie zo even geen kristallen in de buurt, of zie ik ze over het hoofd? Component X2 (KS-412) lijkt een kristal, maar eerder voor een RTC... of J21 misschien shorten?

Graag zou ik de DX4 op 3x 33 laten lopen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVe3s3ODSEL28QunVP5Vw-hYAiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmCIyxd26SAk3mfvbO9yLs7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Of heeft iemand nog een tip?

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 22-11-2023 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:08:
Mocht iemand een Tulip TC38 bord hebben met een SX 33 MHz, dan ben ik opzoek naar foto's van de SMD weerstanden tussen de CPU en de VLSI chip. Ik vermoed dat hier de kloksnelheid mee bepaalt wordt, ik zie zo even geen kristallen in de buurt, of zie ik ze over het hoofd? Component X2 (KS-412) lijkt een kristal, maar eerder voor een RTC... of J21 misschien shorten?

Graag zou ik de DX4 op 3x 33 laten lopen. :)

[Afbeelding]

Of heeft iemand nog een tip?
Je zou eens kunnen kijken of je die sticker een beetje omhoog kan wippen die daarlangs zit. Daaronder zit namelijk JP16, welke (net als JP21) nog niet gedocumenteerd lijken te zijn. Die hebben voornamelijk te maken met het type CPU (multiplier, cache, fsb).

https://theretroweb.com/motherboards/s/tulip-computers-tc38

Het is inderdaad erg aannemelijk dat X2 (KS-412) de kristal is. Alleen maakt dat de locatie van de jumper niet altijd bepalend voor de FSB. Het is zeker het proberen waard. Misschien wel eerst even kijken of de contactpunten in direct contact staan met +12V, +3V, -5V, -12V, +5V of GND? Anders short je de boel misschien. ;)

Moederbord doormeten met een multimeter op continuity-stand:
Met de ene multimeter-probe op een van de jumper pins, en de andere probe op een known +5V (en andere voltages) of GND. En dat voor alle contactpunten waarmee je iets wilt uitproberen.

Post jij je bevindingen hier even? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is wel een goede tip, soms blijkt een JP header een fan connector header te zijn. We gaan er binnenkort mee bezig. :)

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 22-11-2023 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
Voor mijn Socket 7 gpu heb ik geen fatsoenlijke cooler. Iemand nog iets leuks liggen? Geen idee of je in deze tijd al leuke high end coolers had zoals later thermalright, Noctua, Zalman, ...

Indien iemand iets liggen heeft, graag pm, we komen er wel uit €€€

edit: Sowieso mag het niet te hoog zijn want er is geen ruimte, de videokaart komt dicht/over de cpu.

[ Voor 16% gewijzigd door n0sTRa op 23-11-2023 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
n0sTRa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:59:
Voor mijn Socket 7 gpu heb ik geen fatsoenlijke cooler. Iemand nog iets leuks liggen? Geen idee of je in deze tijd al leuke high end coolers had zoals later thermalright, Noctua, Zalman, ...

Indien iemand iets liggen heeft, graag pm, we komen er wel uit €€€

edit: Sowieso mag het niet te hoog zijn want er is geen ruimte, de videokaart komt dicht/over de cpu.
Past een socket A koeler niet ook op een socket 7?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
zal ik straks eens checken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunFair
Socket 370 past ook. Startech verkoopt nog van die dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Jep, socket 5 / 7 / 370 / A hebben allemaal dezelfde clip en socket afmeting.

Wel even oppassen dat je geen te strakke beugel hebt; anders breekt de nok af van de socket. Dan kom je voor de volgende uitdaging te staan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
heb hier wat coolers liggen, Socket 370 en Socket A, maar geen enkel die passen zal. morgen eens zien voor wat foto's ter verduidelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n0sTRa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:51:
heb hier wat coolers liggen, Socket 370 en Socket A, maar geen enkel die passen zal. morgen eens zien voor wat foto's ter verduidelijken.
Dat zou inderdaad helpen- en duidelijkheid over exact welke spullen je hebt.

Ik heb verschillende So370 koelers op mijn K6plus CPUs gehad, o.a. een Zalman CNPS-3100 'waaier'. Paste prima. Maar dat was K6plus met dunne CPGA en heatspreader. Ik betwijfel of dat op een dikke Pentium (MMX) CPGA gepast zou hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

FunFair schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:18:
[...]

Past een socket A koeler niet ook op een socket 7?
Geloof van wel.
Socket 370 past ook. Ik heb een groot passief blok welke ooit op een Celeron zat op een socket 7 zitten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ultraman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:40:
[...]

Geloof van wel.
Socket 370 past ook. Ik heb een groot passief blok welke ooit op een Celeron zat op een socket 7 zitten.
Ik weet het vrijwel zeker. Het enige waar je (zoals eerder gezegd) op moet letten is dat je de beugel niet te hard forceert. Ik buig de beugel bij een dikkere CPU alvast iets voor. Zo ook bij mijn Socket 370 1.4GHz Tualatin build, met 370GU interposer module (archive.org link naar de fabrikant), die tussen de CPU en het socket zit. Daarbij moet de beugel ook echt wel een flink eindje gebogen worden, wilt die kunnen passen. Mits je natuurlijk niet de originele cooler bij de interposer hebt gekregen.

Als klap op de vuurpijl zit er een heatspreader (IHS) op de CPU, die ook de CPU wat dikker maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9iw6bdIpSaDrOAlFJ-LGZpWXvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7dzTrp0bPGoMQHBCsW6Jq8tu.png?f=user_large
[Bron]

Het is overigens nog wel interessant om te vernoemen dat Socket A koelers, meestal ook voor alle "notches" aan het socket een inkeping hebben in de beugel. Dat verspreidt de druk een stuk beter, waardoor je minder snel notches afbreekt. Dat geldt natuurlijk alleen voor de sockets met meedere notches. :)

De "Arctic Cooling Copper Silent 3" heeft als goed voorbeeld zo'n beugel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id3JmtxTABwym5h781cl4f4sSxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7ym4G26LKLeNdv2GeexrBTj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door InjecTioN op 24-11-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:28:
Socket 370 past ook. Startech verkoopt nog van die dingen.
Precies! :D

uitvoering: Startech.com 1U 60x10mm Socket 7/370 CPU Cooler Fan w/ Copper Hea...

Als je dan toch deze zou kopen, wel direct even een stillere Noctua fan met stevige airflow erop zetten (uitvoering: Noctua NF-A6x25 FLX, 60mm). Die ventilators die erop zitten worden bij deze 1U koelblokken normaal in servers gebruikt. Dat maakt ze per definitie walgelijk luidruchtig. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
InjecTioN schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:14:
[...]

Precies! :D

uitvoering: Startech.com 1U 60x10mm Socket 7/370 CPU Cooler Fan w/ Copper Hea...

Als je dan toch deze zou kopen, wel direct even een stillere Noctua fan met stevige airflow erop zetten (uitvoering: Noctua NF-A6x25 FLX, 60mm). Die ventilators die erop zitten worden bij deze 1U koelblokken normaal in servers gebruikt. Dat maakt ze per definitie walgelijk luidruchtig. :/
Afbeeldingslocatie: https://www.megekko.nl/productimg/991641/midi/1_StarTech-com-50x50x41mm-Socket-7-370-CPU-Koeler-Ventilator-met-Heatsink-en-TX3-LP4.jpg
StarTech.com 50x50x41mm Socket 7/370 CPU Koeler Ventilator met Heatsink en TX3 & LP4

Deze variant is ook bij diverse webshops te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
Zoals je kan zien komt videokaart over de socket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x5Qnjq-gUmPTI6mkJ6NtkZxEkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEGi8bMEbAaBS2oWQmHuFUp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hsqj8LNWsIqSobRE52k7XTWihIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1qlUKgIAUtQfjl0fRWVyk9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDY-Ho3FLql3b5hh0XBgevcb178=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjCDCHQTsN3roEXpRQk8hfFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-frm0RFJJDU4eOaxeO9ZGfMbP8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rk6c5rgDf2WdfQvgoJJp41Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine cooler lag in de kast zonder bevestiging, lijkt me ook nogal klein op gpu deftig te koelen? Andere is een socketA koeler maar is veel te groot.

heb nog iets anders gevonden die ik mss wel wat kan aanpassen met de Dremel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die kleine kan best hoor. Alleen is iets met een beugel welke zich er stevig op drukt natuurlijk beter.

Die laatste Startech van @FunFair lijkt te passen. Meet of mock die eens op de CPU?

Videokaart kan niet een slot naar rechts?

[ Voor 23% gewijzigd door Ultraman op 24-11-2023 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Eigenlijk wel dolkomisch zoals we allemaal proberen onze ouwe meuk te beschermen tegen hitte, terwijl destijds die kleine koeler gewoon voldeed :)
De iets hogere koelers zoals die Startech kwamen eigenlijk pas toen de AMD K6 een heethoofd bleek te zijn... wat compleet doortrok naar de Athlon (die op zijn beurt weer menig voeding omver trok).

Toegegeven: ik doe het zelf ook: koelers toepassen die bijna waanzinnig overgedimensioneerd zijn. Zouden bijna passief kunnen. Het is niet verkeerd om je spulletjes langer mee te laten gaan.

Ik zou ook nog even kunnen kijken komend weekend wat ik heb liggen. Ik weet dat er nog wat in de doos koelers zit dat bedoeld is voor de Pentium MMX en socket 370.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
Videokaart zal ik nog eens slot lager plaatsen, maar vermoed dat ze er nog steeds over gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waterbeesje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:19:
Toegegeven: ik doe het zelf ook: koelers toepassen die bijna waanzinnig overgedimensioneerd zijn. Zouden bijna passief kunnen. Het is niet verkeerd om je spulletjes langer mee te laten gaan.
Ik heb precies zo'n Pentium MMX (P55C) 200MHz inderdaad passief gekoeld gehad (met dat blok van die Celeron welke ik al in een eerdere post noemde). Op dit moment zit er een Pentium (P54CS) 166MHz onder.

Kan op zich kijken wat ik heb liggen. Maar ik gok dat ik maar één Socket 7 koelertje heb liggen als spare hier. En daardoor eigenlijk niks echt over.

[ Voor 53% gewijzigd door Ultraman op 24-11-2023 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

n0sTRa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:27:
Videokaart zal ik nog eens slot lager plaatsen, maar vermoed dat ze er nog steeds over gaat.
Met die Startech koeler die @FunFair noemt is het denk ik een non-issue. Socket 7 is 5 cm bij 5 cm? Die koeler ook. Valt daarmee over de processor en de pinnen, maar dat plastic deel waar "Socket 7" op staat blijft vrij.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 24-11-2023 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ultraman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:31:
[...]

Met die Startech koeler die @FunFair noemt is het denk ik een non-issue. Socket 7 is 5 cm bij 5 cm? Die koeler ook. Valt daarmee over de processor en de pinnen, maar dat plastic deel waar "Socket 7" op staat blijft vrij.
Enige uitdaging blijft daarmee de beugel die de koeler vast houdt: die mag de kaart ook niet raken

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waterbeesje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:55:
[...]

Enige uitdaging blijft daarmee de beugel die de koeler vast houdt: die mag de kaart ook niet raken
Juh, en misschien past het stiekem toch wel. Dan is het niet zo dicht op elkaar hebben zitten alsnog prettiger voor het geval dat... Die videokaart een slot naar links of naar rechts plaatsen lijkt mij een oplossing. :D

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 24-11-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ultraman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:07:
Die kleine kan best hoor. Alleen is iets met een beugel welke zich er stevig op drukt natuurlijk beter.

Die laatste Startech van @FunFair lijkt te passen. Meet of mock die eens op de CPU?

Videokaart kan niet een slot naar rechts?
Die kleine cooler lijkt voor een Socket 1/2/3 CPU te zijn. Die mist alleen de plastic stukjes die 'm aan de CPU zelf bevestigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jve03rcXbwViF_78E-hJZmBO5ec=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/PZ4VkS6RCAo60W9f6QIbC6Rl.webp?f=fotoalbum_tile

@n0sTRa, misschien is het interessanter om die geluidskaart eens wat verder uit de buurt van de CPU en draaiende onderdelen (ventilators, HDD's, etc) te plaatsen, om noise e.d. te vermijden?

Ik heb die tip ooit gekregen, en ben daar nooit meer van afgeweken. Daarbij heb ik ook nauwelijks last gehad van noise op een geluidskaart. Ik heb ook nooit (meer) getest of het nou ook echt zo is overigens... :+

Het voorkomt overigens ook dat de hitte daar niet weg kan. Er zitten tenslotte een videokaart en 3D accelerator pal naast de CPU. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
In het onderste ISA slot zit een soundblaster dus die ander soundcard mag er eigenlijk uit? Dan kan de Voodoo2 van plaats veranderen. Zal voor morgen zijn, nu gaan wokken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

n0sTRa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:34:
In het onderste ISA slot zit een soundblaster dus die ander soundcard mag er eigenlijk uit? Dan kan de Voodoo2 van plaats veranderen. Zal voor morgen zijn, nu gaan wokken ;-)
Geluidskaarten... Yet another Rabbit Hole.
2 geluidskaarten in een systeem kan een voordeel hebben, maar dan ligt het er wel aan welke kaarten het zijn en voor welk doel. Zo is een Creative sound blaster Vibra een prima kaart voor DOS gerelateerd gamen, maar kan een 'hanging note bug' hebben. Zo ja, kun je een tweede kaart gebruiken om dat soort fratsen uit te sluiten. Die tweede kaart heeft misschien een meer brakke OPL3 oplossing of matige of geen 16b ondersteuning, waar die Creative beter past. Of een Soundblaster Live, welke in Windows 98 geweldig is, maar in DOS wat nadelen heeft. Nog los van meer obscure zaken als PAS, GUS, Disney, Tandy geluidssystemen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Kreeg vandaag een belletje dat er wat oude pc's binnen waren gekomen, mocht ze gratis ophalen.
Zijn zonder HDD,even zien wat het is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHt7uKkE_E4dxFXJdNaPX-3bixQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np78HWWc5ee0ysa7PEqSW9oN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@DoubleDutch Die middelste is het meest interessant, lijkt Pentium 2/3 te zijn als de cd bakkerij periode correct is :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Rechtse is een P4 zo te zien. Medion, van de Aldi destijds. Zit vermoedelijk ook een TV tuner in, verder geen bijzondere hardware op die breakout box na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:58:
@DoubleDutch Die middelste is het meest interessant, lijkt Pentium 2/3 te zijn als de cd bakkerij periode correct is :)
De middelste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08uMO3D3X8-5WBz0ySz48z4tToI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuKnoptmsXDCTPvJ2p1gwXf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeVnPMlin8GJ6MH4ullo_fSTeUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMi6VY9SAJQoJCfByW4OZIci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE_sZm3P4CU4_22VOtgvQbn-Zm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULjiUPFGVmRySsVabOvYOC7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8fddx3KoiktimhHTEhrC5pbCOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSgL8DyFsAH2nnWebXN66k0w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIs6avwchztzRxtOFowCkpqcEJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLKsmvMpFysSiZuUe46rbpmj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
De Medion heeft zijn beste tijd gehad, CPU fan vast van de stof, GPU fan vast van de stof.🤣
Zit wel een mooie stofzuiger mond op.
Als ik dit aan de praat zou krijgen met een HDD die ik nog heb liggen zou zoiets nog verkocht kunnen worden voor retro gaming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGjhNrE0SBtYUC2OcPBx1-3WlEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohHH7Kulcnj5JsxbBbWRUXOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXWa732MzLZTD_1jRK_R_Vs8vhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJdyb64JrnjKl3SGMfPylKq7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emJnT81WdTT5pLNg-LVHL0lOav8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDrEDao92OqRXqroxDOn2U1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4_GLJ51fOHxq760XvSMbyiN3Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIDV91VODbnrWQIOUJgiMcLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIs6avwchztzRxtOFowCkpqcEJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLKsmvMpFysSiZuUe46rbpmj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
De complex zegt mij helemaal niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3M1oWu9tDawx0eObMRM39d8nxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzhcZYGscqjDcuTNFpSdWCv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KkaebUdHrd8J7S39LTSlGCGoxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVYgCptrbSrNJB56DNsofELL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kcNrSrfZ94aLNwFBg6o90U-1Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrbdHCnhOWCwp1t4cx38vwdV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die Medion heeft een 250 watt FSP voeding. Das een goede :)
Als je al besluit een compleet systeem te verkopen zou ik die FSP er even uit halen en een andere er in zetten. Die TV / radio tuner kan de prullenbak in, das een analoge en het analoge signaal is van de kabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Waterbeesje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:52:
[...]

Geluidskaarten... Yet another Rabbit Hole.
2 geluidskaarten in een systeem kan een voordeel hebben, maar dan ligt het er wel aan welke kaarten het zijn en voor welk doel. Zo is een Creative sound blaster Vibra een prima kaart voor DOS gerelateerd gamen, maar kan een 'hanging note bug' hebben. Zo ja, kun je een tweede kaart gebruiken om dat soort fratsen uit te sluiten. Die tweede kaart heeft misschien een meer brakke OPL3 oplossing of matige of geen 16b ondersteuning, waar die Creative beter past. Of een Soundblaster Live, welke in Windows 98 geweldig is, maar in DOS wat nadelen heeft. Nog los van meer obscure zaken als PAS, GUS, Disney, Tandy geluidssystemen.
Hanging note bug is alleen aan de orde als je de MPU401 gebruikt. Bij normaal gebruik heb je er geen last van :).

@DoubleDutch De Complex heeft een ASRock K7S8X moederbord; budgetspul uit de late periode van socket A ofwel vermoedelijk een AMD Sempron op basis van dezelfde chip als de Athlon XP. Daar kan vast iemand een retro (zelfs deze nieuwe meuk is al retro kennelijk :P) systeempje van maken maar dan moet je allerlei fancy overclockmogelijkheden achterwege laten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
The Eagle schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:36:
Als je al besluit een compleet systeem te verkopen zou ik die FSP er even uit halen en een andere er in zetten. Die TV / radio tuner kan de prullenbak in, das een analoge en het analoge signaal is van de kabel.
Hebben FSP voedingen uit die tijd niet vaak last van lekke condensatoren? Ik heb meerdere FSP 350W exemplaren gehad (destijds nieuw gekocht) en alle 3 kregen ze met vrij weinig gebruik er last van. Slechts eentje is ervan over en ook die staat ergens in een hoekje met hetzelfde probleem.

Van de TV/radio tuner werkt het radio-gedeelte zeer waarschijnlijk nog prima om analoge FM zenders uit de ether te luisteren, met een simpele antenne eraan aangesloten (coax met daarna 2x 75cm koperdraad) :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Josefien schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:53:
[...]

Hebben FSP voedingen uit die tijd niet vaak last van lekke condensatoren? Ik heb meerdere FSP 350W exemplaren gehad (destijds nieuw gekocht) en alle 3 kregen ze met vrij weinig gebruik er last van. Slechts eentje is ervan over en ook die staat ergens in een hoekje met hetzelfde probleem.
Geen idee eerlijk gezegd. YMMV, zelf nooit dergelijke issues ervaren. Destijds moest je een Aopen voeding hebben want die kwamen van FSP af en dat was goed.
Maar kan eens kijken, er staat nog een P4 al een jaar of 10 in een doos hier. Als je gelijk hebt zou daar bij aanzetten magische rook uit moeten komen :+
Van de TV/radio tuner werkt het radio-gedeelte zeer waarschijnlijk nog prima om analoge FM zenders uit de ether te luisteren, met een simpele antenne eraan aangesloten (coax met daarna 2x 75cm koperdraad) :D
Yup, maar das dan ook het enige ben ik bang :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Aopen voedingen uit 2005-2010 hebben hier ook bolle condensatoren. Vorig jaar nog 2 weggegooid (400 of 450W exemplaren) en er ligt in een hoekje nog een.

Overigens werkten ze nog wel ondanks de lekke condensatoren, zowel die met FSP als Aopen label. Ik ontdekte ze tijdens het stofvrij maken.

Op de TV-tuner zou je ook nog een videorecorder, DVD-speler of game console kunnen aansluiten met RF-modulator om er beeld op te krijgen :P Vrij nutteloos is het wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waterbeesje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:19:
(...)
Ik zou ook nog even kunnen kijken komend weekend wat ik heb liggen. Ik weet dat er nog wat in de doos koelers zit dat bedoeld is voor de Pentium MMX en socket 370.
Ennn het zijn enkel de grotere koelers die het hele socket bedekken. -_-

Er ligt er wel eentje met klem om zonder clips aan de socket, maar die houd ik nog ff zelf.

Die witte kast in toch een P3/celeron op 1GHz :D
Leuk speelgoed!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0sTRa
Cooler gevonden.... beetje liggen zagen en slijpen en dit is het resultaat.

Helaas wel tot de vaststelling gekomen dat het met een 200Mhz mmx niet stabiel te krijgen is, zit nu dus een P 166 in...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38zmN9is2QmUy2_nttZ-V7nhO_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IW9qSdiq5WagUmgyKXz7fxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otYoUXDEr-P7YZ0SI7QF1MScCCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOh0DryQyz7OUNZ0Vxd0nKGH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DoubleDutch schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:37:
De Medion heeft zijn beste tijd gehad, CPU fan vast van de stof, GPU fan vast van de stof.🤣
Zit wel een mooie stofzuiger mond op.
Als ik dit aan de praat zou krijgen met een HDD die ik nog heb liggen zou zoiets nog verkocht kunnen worden voor retro gaming?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De hardware ziet er zeer Windows 98 capabel uit, dus ik verwacht van wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:04:
Aopen voedingen uit 2005-2010 hebben hier ook bolle condensatoren. Vorig jaar nog 2 weggegooid (400 of 450W exemplaren) en er ligt in een hoekje nog een.

Overigens werkten ze nog wel ondanks de lekke condensatoren, zowel die met FSP als Aopen label. Ik ontdekte ze tijdens het stofvrij maken.

Op de TV-tuner zou je ook nog een videorecorder, DVD-speler of game console kunnen aansluiten met RF-modulator om er beeld op te krijgen :P Vrij nutteloos is het wel :P
Dus even het soldeerbout er tegenaan houden om de condensators voor een goede period correct en misschien zelfs een PSU met een hoge stroomsterkte in de +5V? 😁

Ik heb hier slechts een paar voedingen uit elkaar gehaald waarbinnen teveel gesloopt was. De rest heb ik tot op heden allemaal kunnen repareren. ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Dit waren al voedingen van het P4 tijdperk en later, die waren voor zover ik weet al gebouwd om meer te leveren op de 12v?

Het solderen is niet het probleem. Maar meer het irritante dat ik de benodigde vervangende exemplaren niet heb liggen :P

Het is vaak dat het condensatoren betreft die tussen andere onderdelen inzitten, waarvan de waarde niet te zien is zonder los te solderen. Door ze los te solderen moet je weer zien te markeren waar ze vandaan kwamen. Want tegen de tijd dat de vervangende binnen zijn en er tijd is om ze te solderen ben ik weer een week verder.

Ik heb nu 3 voedingen liggen met bolle condensatoren die om deze reden nog niet zijn gerepareerd. De bedoeling is wel dat ze een keer worden hersteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 25-11-2023 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:09:
Dit waren al voedingen van het P4 tijdperk en later, die waren voor zover ik weet al gebouwd om meer te leveren op de 12v?

Het solderen is niet het probleem. Maar meer het irritante dat ik de benodigde vervangende exemplaren niet heb liggen :P

Het is vaak dat het condensatoren betreft die tussen andere onderdelen inzitten, waarvan de waarde niet te zien is zonder los te solderen. Door ze los te solderen moet je weer zien te markeren waar ze vandaan kwamen. Want tegen de tijd dat de vervangende binnen zijn en er tijd is om ze te solderen ben ik weer een week verder.

Ik heb nu 3 voedingen liggen met bolle condensatoren die om deze reden nog niet zijn gerepareerd. De bedoeling is wel dat ze een keer worden hersteld.
Herkenbaar! Een tip: er staat op de printplaat altijd een C met een nummer erachter, langs een condensator, zodat je de positie kan identificeren. Daar ben je vast al bekend mee. Ook de oriëntatie (- of +) staan meestal aangegeven. Als dat niet duidelijk (genoeg) aangegeven staat, even met een zwarte stift de - aanstippen of een rode stift de + aanstippen.

Wat ik vervolgens altijd doe: Even een briefje schrijven met de waardes per condensator, en de beschrijving van wat er op de printplaat staat. Dan kan je de oude condensators gewoon weg mieteren en wachten op de nieuwe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:36:
Deze heeft het waarschijnlijk niet maar, de haupage varianten hadden ook hardware matige (de)codering erop zitten, en de vrije zenders via satelliet via een decoder zou ook zomaar ontvangst kunnen geven ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 21:06
De kleine condensator onder het groene koelblok van de pentium 3 lijkt bol te staan…..
Misschien zie ik het niet goed, maar ik noem het geestelijke schade door het hele condensator debacle van die tijd.
Alle electronica wat je ziet of open haalt, eerste blik gaat naar de condensatoren.
Meer mensen last van denk ik 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

TheInsider schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:13:
[...]

De kleine condensator onder het groene koelblok van de pentium 3 lijkt bol te staan…..
Misschien zie ik het niet goed, maar ik noem het geestelijke schade door het hele condensator debacle van die tijd.
Alle electronica wat je ziet of open haalt, eerste blik gaat naar de condensatoren.
Hallo, ik ben @InjecTioN, en ook ik ben beschadigd door lekkende en openstaande condensators… -O-

:+

Ik dacht dat ik de enige was :)

[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 25-11-2023 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
TheInsider schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:13:
[...]

Ik zal er even naar kijken bedankt voor de tip.
Gelukkig heb ik er geen probleem mee om ze te vervangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

InjecTioN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:32:
[...]

Post jij je bevindingen hier even? :9
Op Vogons erg goede hulp gehad om de DX4 100 ook daadwerkelijk op 100 MHz te krijgen!
De credits gaan naar Thermalwrong. ;)

Daarna nog wat fans geplaatst/vervangen. Wordt een leuk systeempje zo. En ik ben nu ook wel nieuwsgierig of die SX werkt op 33 MHz, die is nu in feite overgeklokt. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBMhJ0iQHig31DP4JnWG0-0URs8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZNkbveSFVJmysUQOXHEHgrm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71OckdfzMwVyFKx3GxlooszZcSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7TlZ3REzMMdgDjy6rH5NyYh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOQhKGvp52KMkITzFqoCdfFrK4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1LKZ8ebKIrU6T4bzuSNYfbj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT7hI6P6tlrsU8JHn3o7tOa7_J0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVaAn2jyNIFXRB4oIIZDQPmZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGc4eYQWS3kbR1p3jQcVp1oUqeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOc3bQbSv2e2O9lj8sawZVC7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:34:
[...]

Op Vogons erg goede hulp gehad om de DX4 100 ook daadwerkelijk op 100 MHz te krijgen!
De credits gaan naar Thermalwrong. ;)

Daarna nog wat fans geplaatst/vervangen. Wordt een leuk systeempje zo. En ik ben nu ook wel nieuwsgierig of die SX werkt op 33 MHz, die is nu in feite overgeklokt. :9

[Afbeelding][Afbeelding]
Het was een zoektocht (ik heb stiekem meegelezen daar) maar het werkt! Geeft altijd voldoening zodra je het hebt zoals je wilt :D

Hier ook nog wat leuks aan het opzetten.
Zalman Paradise voor sommigen!

Asus P4C800-e deluxe (supreme flagship)
Pentium 4 3,4GHz met HT op s478
ATI Radeon x800XT
2x 1GB DDR400 cl2.5 ram

Als we het dan toch over Vogons hebben, dit ga ik mee laten doen in de Netburst race. Niet dat ik ga winnen, maar ik verwacht lekker mee te komen.
(en inderdaad, ik sta al twee keer op de lijst met andere setups ;) )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Pics or it didn't happen. Hier is ie dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yetKdKAIPsnqsHbQ54YWjo4_Pk0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1iwlDFaE6mBEqg1OZUcP2mL.jpg?f=fotoalbum_medium

Later Windows nog eens installeren en benchmarken. En kijken of ie de 4GHz wilt aantikken :p

[ Voor 13% gewijzigd door Waterbeesje op 27-11-2023 23:01 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 19:19
Vandaag een leuke ontdekking gedaan.

Onlangs op eBay een IxMicro Ix3D in originele verpakking gekocht, vandaag aangekomen.

Ik dacht altijd dat IxMicro's kaarten alleen voor de Mac waren, maar wat blijkt, op de cdrom staan ook drivers voor Win3.1, Win95 en WinNT.

Dat verzamelen houd ook nooit op. :P

Edit; verduidelijking; de handleiding heeft instructies voor het installeren van drivers in Win3.1, Win95 en WinNT maar ik heb geen toegang tot de cd's in Windows10. Ik weet niet of ze toegankelijk zijn in oudere Windows versies of alleen in MacOS.

[ Voor 29% gewijzigd door NitroX infinity op 29-11-2023 15:32 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
InjecTioN schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:35:
[...]

Herkenbaar! Een tip: er staat op de printplaat altijd een C met een nummer erachter, langs een condensator, zodat je de positie kan identificeren. Daar ben je vast al bekend mee. Ook de oriëntatie (- of +) staan meestal aangegeven. Als dat niet duidelijk (genoeg) aangegeven staat, even met een zwarte stift de - aanstippen of een rode stift de + aanstippen.

Wat ik vervolgens altijd doe: Even een briefje schrijven met de waardes per condensator, en de beschrijving van wat er op de printplaat staat. Dan kan je de oude condensators gewoon weg mieteren en wachten op de nieuwe :)
Ik heb besloten vandaag een begin eraan te maken en heb de lekke exemplaren samen met anderen van hetzelfde merk/type los gesoldeerd.

Zijn het eigenlijk per definitie "low ESR" elco's die nodig zijn?

Wat kapot is betreft 1000uF/10v, 1500uF/6,3&10v, 2200uF/6,3v en 2200uF/10v exemplaren. De spanning mag hoger zijn, maar dat betekent vaak dat ze ook dikker zijn en dat past op sommige plekken niet.

Low ESR assortiment is meestal kleiner en als ik ook naar lage verzendkosten kijk hebben de meeste webwinkels net niet alle waarden die ik nodig heb. Het bestellen is eigenlijk het vervelendste van dit soort dingen repareren :|

Het zijn in dit geval niet bepaald retro voedingen, maar 3 wel oude exemplaren uit de Core2Duo/Athlon II tijdperk (Aopen, FSP, Siemens). De PC's worden weinig gebruikt en repareren is een goedkope oplossing t.o.v. 3 nieuwe voedingen kopen :)

Edit: zelfs bij Reichelt zijn niet altijd de juiste diameters te krijgen. En bij aanvinken van Low-ESR krijg je alleen Panasonic aangeboden.

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 29-11-2023 00:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:12:
[...]

Ik heb besloten vandaag een begin eraan te maken en heb de lekke exemplaren samen met anderen van hetzelfde merk/type los gesoldeerd.

Zijn het eigenlijk per definitie "low ESR" elco's die nodig zijn?

Wat kapot is betreft 1000uF/10v, 1500uF/6,3&10v, 2200uF/6,3v en 2200uF/10v exemplaren. De spanning mag hoger zijn, maar dat betekent vaak dat ze ook dikker zijn en dat past op sommige plekken niet.

Low ESR assortiment is meestal kleiner en als ik ook naar lage verzendkosten kijk hebben de meeste webwinkels net niet alle waarden die ik nodig heb. Het bestellen is eigenlijk het vervelendste van dit soort dingen repareren :|

Het zijn in dit geval niet bepaald retro voedingen, maar 3 wel oude exemplaren uit de Core2Duo/Athlon II tijdperk (Aopen, FSP, Siemens). De PC's worden weinig gebruikt en repareren is een goedkope oplossing t.o.v. 3 nieuwe voedingen kopen :)

Edit: zelfs bij Reichelt zijn niet altijd de juiste diameters te krijgen. En bij aanvinken van Low-ESR krijg je alleen Panasonic aangeboden.
Lekker bezig!!

ESR (Equivalent Series Resistance) is de waarde waarin gemeten wordt hoeveel bruikbare energie er verloren gaat aan interne weerstand.

Low-ESR biedt dus een aantal positieve eigenschappen:
Minder weerstand is lager verbruik.
Minder weerstand is minder hitte - waardoor de condensator langer mee kan gaan (hitte is - naast "the capacitor plague" - op langere termijn funest voor een condensator).

Ik denk dat je bij het aanschaffen van vervangende condensators alleen hoeft te kijken naar hoe lang het apparaat in de toekomst nog continu aan zal staan. Hoe zwaar belast je een condensator, zijn de specs van de huidige condensator al net op het randje, of kan er misschien beter een andere in voor een hoger voltage, maximum belastbare temperatuur, etc.

Over het algemeen is een Panasonic erg goed. Maar of je daar wat van merkt wanneer je condensators van no-name brands vervangt, kan je wellicht zelf goed invullen. Condensators uit "the capacitor plague" zijn een grote uitzondering op de regel. Die klappen zelfs open wanneer ze niet gebruikt worden. Maar je kan ervan uit gaan dat, wanneer een bedrijf als Reichelt ze verkoopt, dat de kwaliteit dan volstaat. :)

Wanneer je overigens voor een condensator met een hogere voltage rating gaat, dan doe je er wijs aan om niet meer dan 1 trede omhoog te gaan. I.p.v. 16V kan je bijvoorbeeld 25V nemen. Maar bij voorkeur geen 35V, omdat die ook mogelijk een significant andere ESR heeft, wat impact kan hebben op de werking van het circuit.

Het loont bij sommige voedingen overigens om eens te kijken naar de locatie van de condensator. Als dat naast een weerstand is, dan verwacht ik dat die relatief snel weer oververhit zal raken en dus uitdroogt. Vooral bij een weerstand waaronder de PCB wat korstiger lijkt dan normaal. Je kan dan proberen om de pootjes wat langer te houden en de condensator weg te buigen. Wel even wat krimpkous gebruiken om als isolatie te dienen voor de extra blootgestelde lengte van de pootjes.

Oh, en probeer de pootjes niet uit elkaar te buigen. Er zit in de onderkant van een condensator namelijk een seal waar die pootjes doorheen komen. Als dat seal gebroken is, kan het elektrolyt blootgesteld worden aan de buitenlucht, wat de condensator uitdroogt, of zelfs laat lekken :/ . Als je de pootjes dus buigt, houd dan de pootjes met een punttang zo dicht mogelijk bij de basis vast, en begin dan pas met buigen.

* InjecTioN merkt op dat hij misschien wat obsessief kan zijn met bepaalde werkwijzen... :9 Iedereen mag tenslotte doen waar die zich het beste bij voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Dat low ESR minder warmteontwikkeling heeft had ik ergens gelezen. Ook dat low ESR verstandig is om te gebruiken in schakelende voedingen.

In het geval van deze PC voedingen is het dus niet een must maar enkel aangeraden?

Bij sommige exemplaren zou ik wel 10v moeten nemen i.p.v. de oorspronkelijke 6,3v omdat die ook bij Reichelt niet leverbaar is i.c.m. low ESR.

En ook het origineel 8mm diameter is niet altijd verkrijgbaar met sommige waardes en is 10mm het dunste.

Bij 1 voeding zou hitte wel een rol hebben gespeeld. De bolle zaten naast een koelblok en een spoel die gezien de verkleuring warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Josefien schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:
Dat low ESR minder warmteontwikkeling heeft had ik ergens gelezen. Ook dat low ESR verstandig is om te gebruiken in schakelende voedingen.

In het geval van deze PC voedingen is het dus niet een must maar enkel aangeraden?

Bij sommige exemplaren zou ik wel 10v moeten nemen i.p.v. de oorspronkelijke 6,3v omdat die ook bij Reichelt niet leverbaar is i.c.m. low ESR.

En ook het origineel 8mm diameter is niet altijd verkrijgbaar met sommige waardes en is 10mm het dunste.

Bij 1 voeding zou hitte wel een rol hebben gespeeld. De bolle zaten naast een koelblok en een spoel die gezien de verkleuring warm wordt.
Over het algemeen wordt er binnen een Switch Mode PSU gewerkt met hoge(re) frequenties. Althans, in het low-voltage gedeelte. Daar is low-ESR wel erg interessant om aan te houden, zodat ripple zo goed als mogelijk tegengegaan kan worden. Het high-voltage gedeelte is daar niet zo gevoelig voor. Er wordt daar namelijk slechts gebruik gemaakt van maximaal 120Hz (2x 60Hz buiten Europa of 2x 50Hz binnen europa).

De stap van 6,3V zou geen probleem mogen zijn. Desnoods buig je een van de pootjes (met een tang ;) ) in een Z-achtige vorm, zodat ze wat netter in het PCB kan steken.

De condensators kunnen prima ook de oorzaak zijn van een knapperige PCB. Omdat de weerstand in een falende/uitgedroogde condensator groter wordt, zal deze een stuk meer stroom nodig hebben. Daar zullen de omliggende componenten 'm in moeten voorzien. Dat gaat dus gepaard met extra hitte. :)

Goed dat je dat over die spoel aangeeft. Bij een spoel is het namelijk wel erg verstandig om eens te controleren of je putjes in de coating van het geëmailleerde koperdraad ziet zitten, wanneer deze zo warm/heet wordt. Dat kan namelijk ook een oorzaak (of gevolg) van een (te) hete spoel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josefien schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:

DIng om rekening mee te houden met flink oude hardware: wat 25 jaar geleden "low ESR" was, is niet hetzelfde als wat nu "low ESR" is. Hier geldt omgekeerde voor als bij geheugendichtheden: wat vroeger laag was heet nu relatief hoog te zijn. Komt bij dat caps op borden vol brakke exemplaren waarschijnlijk nooit volledig aan spec voldeden.

Dus in plaats van shoppen op "low ESR" zou je moeten uitzoeken wat ESR van de oorspronkelijke cap was cq had moeten zijn en dan die waarde zoeken, ongeacht of het nu als "low", "high" of wat dan ook verkocht wordt. Als je echt slechte caps vervangt kun je bovendien tikje hoger gaan zitten qua ESR als dat beter uitkomt, omdat de gemiddelde Teapo/Lelon ook nieuw niet aan eigen spec voldeed.

Klinkt ingewikkelder, maar is nauwkeuriger en bovendien kan het je keuze verbreden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 52 ... 87 Laatste