Josefien schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:12:
[...]
Ik heb besloten vandaag een begin eraan te maken en heb de lekke exemplaren samen met anderen van hetzelfde merk/type los gesoldeerd.
Zijn het eigenlijk per definitie "low ESR" elco's die nodig zijn?
Wat kapot is betreft 1000uF/10v, 1500uF/6,3&10v, 2200uF/6,3v en 2200uF/10v exemplaren. De spanning mag hoger zijn, maar dat betekent vaak dat ze ook dikker zijn en dat past op sommige plekken niet.
Low ESR assortiment is meestal kleiner en als ik ook naar lage verzendkosten kijk hebben de meeste webwinkels net niet alle waarden die ik nodig heb. Het bestellen is eigenlijk het vervelendste van dit soort dingen repareren
Het zijn in dit geval niet bepaald retro voedingen, maar 3 wel oude exemplaren uit de Core2Duo/Athlon II tijdperk (Aopen, FSP, Siemens). De PC's worden weinig gebruikt en repareren is een goedkope oplossing t.o.v. 3 nieuwe voedingen kopen
Edit: zelfs bij Reichelt zijn niet altijd de juiste diameters te krijgen. En bij aanvinken van Low-ESR krijg je alleen Panasonic aangeboden.
Lekker bezig!!
ESR (Equivalent Series Resistance) is de waarde waarin gemeten wordt hoeveel bruikbare energie er verloren gaat aan interne weerstand.
Low-ESR biedt dus een aantal positieve eigenschappen:
Minder weerstand is lager verbruik.
Minder weerstand is minder hitte - waardoor de condensator langer mee kan gaan (hitte is - naast "the capacitor plague" - op langere termijn funest voor een condensator).
Ik denk dat je bij het aanschaffen van vervangende condensators alleen hoeft te kijken naar hoe lang het apparaat in de toekomst nog continu aan zal staan. Hoe zwaar belast je een condensator, zijn de specs van de huidige condensator al net op het randje, of kan er misschien beter een andere in voor een hoger voltage, maximum belastbare temperatuur, etc.
Over het algemeen is een Panasonic erg goed. Maar of je daar wat van merkt wanneer je condensators van no-name brands vervangt, kan je wellicht zelf goed invullen. Condensators uit "the capacitor plague" zijn een grote uitzondering op de regel. Die klappen zelfs open wanneer ze niet gebruikt worden. Maar je kan ervan uit gaan dat, wanneer een bedrijf als Reichelt ze verkoopt, dat de kwaliteit dan volstaat.
Wanneer je overigens voor een condensator met een hogere voltage rating gaat, dan doe je er wijs aan om niet meer dan 1 trede omhoog te gaan. I.p.v. 16V kan je bijvoorbeeld 25V nemen. Maar bij voorkeur geen 35V, omdat die ook mogelijk een significant andere ESR heeft, wat impact kan hebben op de werking van het circuit.
Het loont bij sommige voedingen overigens om eens te kijken naar de locatie van de condensator. Als dat naast een weerstand is, dan verwacht ik dat die relatief snel weer oververhit zal raken en dus uitdroogt. Vooral bij een weerstand waaronder de PCB wat korstiger lijkt dan normaal. Je kan dan proberen om de pootjes wat langer te houden en de condensator weg te buigen. Wel even wat krimpkous gebruiken om als isolatie te dienen voor de extra blootgestelde lengte van de pootjes.
Oh, en probeer de pootjes niet uit elkaar te buigen. Er zit in de onderkant van een condensator namelijk een seal waar die pootjes doorheen komen. Als dat seal gebroken is, kan het elektrolyt blootgesteld worden aan de buitenlucht, wat de condensator uitdroogt, of zelfs laat lekken

. Als je de pootjes dus buigt, houd dan de pootjes met een punttang zo dicht mogelijk bij de basis vast, en begin dan pas met buigen.
* InjecTioN merkt op dat hij misschien wat obsessief kan zijn met bepaalde werkwijzen... 
Iedereen mag tenslotte doen waar die zich het beste bij voelt.