Wil de laatste CRT-gebruiker de monitor uitzetten?

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:
  • 127.347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

stin00 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:15:
Het is alweer 11 jaar geleden dat ik afscheid heb genomen van m'n Eizo FlexScan F730 19" met 1600×1200 @ 92 Hz of 1280x1024 @ 107 Hz. Hij was wel erg fors qua omvang.. 45 x 45 x 47 met een gewicht van 23KG :D Top ding zonder backlightbleeding of andere fratsen, naar mijn mening betere kwaliteit dan de huidige LCD gaming meuk.
In vergelijking met een goed gecalibreerde 144 Hz. IPS met FreeSync/G-Sync (als je wil gamen) van €500-700? In vergelijking met een €1400 kostende ultrawide 1440p met 144 Hz. en FreeSync/G-Sync? Ik ben sceptisch (nostalgie?). Het kan veel beter dan LCD (OLED) maar dat is een ander verhaal. Ik zal overigens niet tegenspreken dat je er de eerste jaren dat LCD populair werd verstandig aan deed om nog je CRT-monitor te blijven gebruiken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 25-11-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:59
Anoniem: 444127 schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:21:
[...]

In vergelijking met een goed gecalibreerde 144 Hz. IPS met FreeSync/G-Sync (als je wil gamen) van €500-700? In vergelijking met een €1400 kostende ultrawide 1440p met 144 Hz. en FreeSync/G-Sync? Ik ben sceptisch (nostalgie?). Het kan veel beter dan LCD (OLED) maar dat is een ander verhaal. Ik zal overigens niet tegenspreken dat je er de eerste jaren dat LCD populair werd verstandig aan deed om nog je CRT-monitor te blijven gebruiken. :)
Waar de CRT uitblinkt is in low persistence.

De beeldpuntjes staan maar extreem kort op het scherm. Als je het met een hele snelle camera filmt zie je alleen een klein lijntje. Als je met je oog een bewegend object op het scherm volgt zal je dat object dus alsnog scherp kunnen zien. Bij een lcd staat het beeld er de hele tijd, dus zal het bewegende object ten opzichte van je oog een klein beetje links-rechts-links-rechts verschuiven, wat onscherpte oplevert.

Bij een LCD kan je hier schijnbaar bij in de buurt komen met een scherm dat kan stroben met de backlight, maar ik heb dat nog niet bij iemand kunnen bewonderen, dus weet niet hoe goed het precies werkt. Je hebt dan geen gsync/freesync meer trouwens.

Je hebt bij testufo de "scrolling map" test. Als je de scrollsnelheid opvoert kan je dat op een lcd al snel niet meer lezen. Met een CRT zal je veel harder kunnen.

Ik gebruik m'n CRT ook niet meer, de brightness is belabberd, hij is klein (qua beeld dan, 19") en hij kan niet meer op nieuwe videokaarten worden aangesloten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 444127

haarbal schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:06:
[...]

Waar de CRT uitblinkt is in low persistence.

De beeldpuntjes staan maar extreem kort op het scherm. Als je het met een hele snelle camera filmt zie je alleen een klein lijntje. Als je met je oog een bewegend object op het scherm volgt zal je dat object dus alsnog scherp kunnen zien. Bij een lcd staat het beeld er de hele tijd, dus zal het bewegende object ten opzichte van je oog een klein beetje links-rechts-links-rechts verschuiven, wat onscherpte oplevert.

Bij een LCD kan je hier schijnbaar bij in de buurt komen met een scherm dat kan stroben met de backlight, maar ik heb dat nog niet bij iemand kunnen bewonderen, dus weet niet hoe goed het precies werkt. Je hebt dan geen gsync/freesync meer trouwens.

Je hebt bij testufo de "scrolling map" test. Als je de scrollsnelheid opvoert kan je dat op een lcd al snel niet meer lezen. Met een CRT zal je veel harder kunnen.

Ik gebruik m'n CRT ook niet meer, de brightness is belabberd, hij is klein (qua beeld dan, 19") en hij kan niet meer op nieuwe videokaarten worden aangesloten.
+ lagere resolutie in veel gevallen.
Ja, het niet direct verdwijnen van het beeld is een van de zwaktes van LCD al zal een >=€500 >=1440p 144 Hz monitor vaak wat sneller het beeld kunnen laten verdwijnen dan de meeste €100-200 kostende monitors. Een andere grote zwakte van LCD: geen belichting op pixel-basis, dit geldt ook voor CRT. In het beste geval heb je een handvol lichtbronnen en dus kan je perfect donker vergeten tenzij je een lastige constructie met schotten en spiegels in die monitor hebt.
Een derde zwakte van LCD: geen wit licht, ze gebruiken blauw licht en laten dat reageren met wat geel spul om iets te krijgen wat een beetje op wit lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sinds een klein jaar weer een CRT in gebruik. Ben (weer) met retrocomputing begonnen en daar hoort een bijpassend scherm bij. Iiyama HM704UTC flatscreen 17" Diamondtron. Daarnaast heb ik een echte jaren '90 Tatung 14" vissenkom liggen die ik misschien op enig moment ga inzetten om de Diamondtron te vervangen (want medio jaren '90 kon ik me zoiets absoluut niet veroorloven, dus geen authentiek gevoel) en boven nog een mono 12" MDA/CGA scherm dat aan m'n Olivetti M24 (~XT kloon) vast zit :P

Maar goed, dit is allemaal opzettelijk retro. Voor dagelijks gebruik? Nee dankje. Met een perfecte FW900 zou ik met moeite in de buurt komen van de resolutie van m'n (QHD) hoofdscherm, maar enkel met relatief lage 80Hz refresh. Terwijl ik nu rotsstabiele LCD heb.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 20:01
Gisteren alle upgrades aan mijn game machine afgerond, sluit de boel aan, stroom erop . . .
?

https://community.amd.com/thread/202630

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/blog.theregularguynyc.com/wp-content/uploads/2013/09/But-why-meme-generator-but-why-84103d.jpg

Kont, dus geen RAMDAC meer in het heden. Iemand ervaring met deze dingen?

https://www.ebay.com/itm/1080p-DVI-D-24-1-Pin-Male-to-VGA-15Pin-Female-Active-Cable-Adapter-Converter/253274230509

Ik heb 85hz nodig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je stelt een vraag over iets compleet anders. Dat heet een topickaap. Maak een eigen topic of stel je vraag in het retrogame topic :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 18:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Azbest schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:51:
Gisteren alle upgrades aan mijn game machine afgerond, sluit de boel aan, stroom erop . . .
?

https://community.amd.com/thread/202630

[Afbeelding]

Kont, dus geen RAMDAC meer in het heden. Iemand ervaring met deze dingen?

https://www.ebay.com/itm/1080p-DVI-D-24-1-Pin-Male-to-VGA-15Pin-Female-Active-Cable-Adapter-Converter/253274230509

Ik heb 85hz nodig 8)
wij maken er gebruik van op het werk, (want hdmi naar dvi was te logisch |:( )maar ze leveren enorme ghosting op. Durf alleen niet te zeggen of dat in die cheapass dingen zit, of de even cheap ass vga kabel
The Eagle schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:49:
Je stelt een vraag over iets compleet anders. Dat heet een topickaap. Maak een eigen topic of stel je vraag in het retrogame topic :)
Sja retro is weer niet vga gebonden :) ik denk dat dit de laatste plek is waar vga nog roeled :P

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 20-04-2019 13:54 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
The Eagle schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:49:
Op zich wel, maar de kans is groot dat meer mensen die weigeren hun CRT uit te schakelen hier ook tegenaan lopen. Of iemand moet stiekem wensen dat we onze zo gekoesterde analoge apparaten niet meer in staat zijn te gebruiken :+
heuveltje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:53:
wij maken er gebruik van op het werk, (want hdmi naar dvi was te logisch |:( )maar ze leveren enorme ghosting op. Durf alleen niet te zeggen of dat in die cheapass dingen zit, of de even cheap ass vga kabel
Daar was ik dus al bang voor, om die reden gebruikte ik eerder voornamelijk AMD/ATI gpu's, erg goede RAMDAC's. Nvidia bezuinigde daar vaak op.
Nu zie ik mensen ook nog niet naar TI rennen voor een LVDS naar analoog converter, *SLIK* 500E...

Ik heb wel een blogpost gevonden met een teardown van een chinese adapter:
http://www.karosium.com/2012/09/random-teardowns-chinese-hdmi-to-vga.html

Draait op een chip van dit bedrijfje: http://www.lontiumsemi.com/?thread-2427-1.html

"165mhz pixel clock" dat zou betekenen dat de dac toch minstens 300mhz zal zijn? Zou in theorie dus nog aardig moeten functioneren.

[ Voor 57% gewijzigd door Azbest op 20-04-2019 14:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azbest
Ik heb uiteindelijk toch zo'n adapter op AliExpress gekocht en moet zeggen dat de kwaliteit erg goed is:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mgSthnRj/photo-2019-05-18-18-57-58.jpg

Er zitten een aantal voorgeprogrammeerde resoluties ingebakken, maar je kan daar ook van afwijken. Lost ook weer problemen op bij booten wanneer de bios de EDID weer eens niet goed uitleest :)

Al met al een goede oplossing. Zorg wel dat je een goede kwaliteit VGA kabel gebruikt, met name die goedkope (dunne) kabels geven problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 16:42
Vandaag m'n grote lompe zware Iiyama HA202DT nog gebruikt om een oorzaak van een defect te checken:

Kleuren op beeldscherm kloppen niet meer 100% (:LUT defect?)

M'n LED-IPS display is al eens stuk geweest, toen had ik de CRT ook weer nodig.

Nadelen:
- relatief hoog stroomverbruik
- lagere resolutie en niet zo scherp.
- minder grote kleurenruimte.

Voordelen:
- Zwart is bijna zo goed als zwart (geen backlight-bleeding).
- geen lag, 0 ms, snelheid van electronen doordat er geen chip aan hoeft te rekenen.
- zal niet gestolen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-05 17:47
Ik zag vandaag een leuk artikel (en filmpje) op Eurogamer over CRT monitoren in moderne games.
https://www.eurogamer.net...beautiful-on-crt-monitors

Ik had echt flauw idee dat die monitoren zo goed zijn kwa kleuren en response tijd 8)7

• The Eagle

The Eagle

Zeker wel. Heb hier nog een Philips 201B40 staan en hoewel ik die niet gebruik gaat ie ook niet weg.
Heb er een jaar of 8 geleden nog wel eens Rise of the Triads op gespeeld. Prima kleiren etc, maar een max reso van 1024x768 ziet er niet uit op 21" die max 2048 x 1536 doet :+
Full specs hier btw, mocht het je iets zeggen: https://www.philips.nl/c-p/201B40_00/-

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

PEBKAC schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:16:
Ik zag vandaag een leuk artikel (en filmpje) op Eurogamer over CRT monitoren in moderne games.
https://www.eurogamer.net...beautiful-on-crt-monitors

Ik had echt flauw idee dat die monitoren zo goed zijn kwa kleuren en response tijd 8)7
Dat is nou echt een gevalletje PEBKAC :P >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-05 17:47
@The Eagle Echt bizar dat die monitoren zo een hoge resolutie aankunnen. Ik zou weleens willen proberen moderne games te spelen op zo een monitor, maar mijn vrouw ziet mij al aankomen met zo een bakbeest van een monitor in de huiskamer :p

Niet alle specs zeggen mij wat (zoals witchrominatie), misschien leuk om mij eens wat meer in te verdiepen.

@nero355 Haha, ja dit is echt een typisch gevalletje PEBKAC, ik doe mijn nick wel eer aan :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik hoop altijd maar dat mijn laatste CRT, een Philips 109P40 (geen topscherm, maar niet onaardig), uiteindelijk bij iemand terecht zal zijn gekomen die het ding kan waarderen, gratis weggegeven om wat ruimte vrij te maken... Ik vind de LCDs die ik nu heb wel prettig, heb ze aan muurarmen boven het bureau hangen, ze kunnen heel ruimtebesparend worden weggeklapt, de diepte die zo'n CRT heeft weegt dan toch wel zwaar.
offtopic:
Een van de LCDs (Dell UP2516D) wil ik nog wel graag op redelijk korte termijn vervangen, kwaliteit maar matig en de andere een Eizo CS240, is nog wel redelijk, maar de pixeldichtheid daarvan is wat klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

begintmeta schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:27:
Ik vind de LCDs die ik nu heb wel prettig, heb ze aan muurarmen boven het bureau hangen, ze kunnen heel ruimtebesparend worden weggeklapt, de diepte die zo'n CRT heeft weegt dan toch wel zwaar.
Dat ^^^^ samen met Eyefinity/Surround Gaming was voor mij echt de enige reden om pas ergens in 2010 of zo een LCD IPS monitor setje te kopen, want toch wel leuk zowel voor games als voor normaal gebruik, maar stiekem wil ik eigenlijk nog steeds gewoon een setje CRT's voor mijn neus hebben! }) 8) :$ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik was ook nog heel lang blij met mijn CRT maar die is in 2009 of 2010 ontploft. Letterlijk, was ook midden in de nacht toen ik lag te slapen. Een harde knal en rook in de kamer en dat was het einde :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MadButcher schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:52:
- geen lag, 0 ms, snelheid van electronen doordat er geen chip aan hoeft te rekenen.
Late reactie op deze, maar hier ben ik het niet mee eens. Als je het kijkt vanuit puur perspectief van het beeldscherm ben ik het er mee eens: Zodra het binnenkomt wordt het bijna direct naar het scherm gezet, dat is zo. Maar onder de streep worden de pixels alsnog één voor één doorgestuurd zodra je GPU weer een frame uitstuurt. Dus de tijd tussen dat jij met je muis klikt, en je iets ziet gebeuren, is zeker geen 0ms. Wel altijd sneller dan een equivalent LCD scherm. Echter je zou het rekensommetje moeten doen, maar ik verwacht dat een 144Hz LCD scherm toch echt minder effectieve input lag heeft als een 60Hz CRT, ook al heeft op papier de ene 0ms en de ander een paar milliseconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sissors schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:48:
ik verwacht dat een 144Hz LCD scherm toch echt minder effectieve input lag heeft als een 60Hz CRT, ook al heeft op papier de ene 0ms en de ander een paar milliseconde.
Daar zijn dit soort tests voor : https://nl.hardware.info/...g-responstijd-en-inputlag

En dan effe doorscrollen naar het "Inputlag vs. CRT" gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ah goeie, dus daar komt het inderdaad op neer.

• MadButcher
Een CRT gaat gemakkelijk sneller dan 60Hz (bv 160Hz) ligt wel aan de resolutie.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 21:17
sdk1985 schreef op zaterdag 9 januari 2016 @ 23:27:
[...]

Je vergeet gaming. Zelfs met een GTX 980 is je ervaring sub-optimaal omdat je framerate te veel daalt of je non-native moet gaan gamen (wat er dan weer minder uit ziet).

Zelf ben ik om die reden vorig jaar voor 2560x1080 gegaan. Net wat meer ruimte in de breedte, maar de performance impact was nog beperkt genoeg, zodat ik kon blijven gamen met 60 fps.

Als ik helemaal niet meer zou gamen dan zou ik waarschijnlijk voor een 3440x1440 gaan, handig om 2 of 3 dingen naast elkaar te zetten.
Ondertussen is het 2019 en heb ik een 3440x1440 g-sync monitor in combinatie met een RTX 2070. Nu haal ik in Rainbow Six siege in plaats van 180-220 fps circa 140-180 fps dus dat viel me mee. In f1 2019 zak ik van 105 naar 70-80 dus dat is ook prima te doen. Voor wildlands moet je wel aan ultra gaan sleutelen omdat je anders onder de 45 fps zakt en dan vind ik zelfs met g-sync niet echt lekker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Sissors
  • Niet online
MadButcher schreef op woensdag 25 september 2019 @ 00:18:
Een CRT gaat gemakkelijk sneller dan 60Hz (bv 160Hz) ligt wel aan de resolutie.
Het ging mij niet erom welke sneller kan, het ging mij om het fundamentele punt: Ja, een CRT heeft zo goed als nul input lag als je begint bij de kabel tot aan wanneer je pixel op het beeld komt, dat is waar. Maar een CRT heeft zeker geen nul input lag tussen wanneer jij je muis indrukt en wanneer je het resultaat ziet op je beeldscherm.

Bij een moderne LCD is de input lag een paar milliseconde. Als je op 60Hz draait en je GPU nul vertraging zelf introduceert, dan nog steeds heb je gemiddeld een halve frame vertraging door hoe het wordt overgestuurd (één pixel per keer). Oftewel op een bepaald moment kan je je afvragen hoe relevant die 0ms input lag nou echt nog is.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 21:17
Je hebt signal processing en pixel response time. De eerste volgt uit de hardware (g-sync is meestal sneller) en de tweede volgt uit de Hz. Hoe meer Hz des te sneller de pixel response time.

Afbeeldingslocatie: https://www.tftcentral.co.uk/images/lg_34gk950g/lag.jpg
edit: hotlink bescherming: https://www.tftcentral.co.uk/images/lg_34gk950g/lag.jpg

In geval van LG zijn de F modellen met free-sync en de G modellen met G-sync.

Ik heb de 32GK850G met 144 Hz 6.40 een week of 3 gehad en nu de Acer X34 met 9.2 maar tot nu toe heb ik niet het idee dat ik die 3ms tekort kom. Het is en blijft een gigantisch verschil ten aanzien van mijn oudere 29 Inch 2560x1080 60 Hz monitor.

De 34GK950G heeft 0ms signal processing en dat is echt snel. Maar dan zit je meteen op 1100 euro dus de vraag is of dat die extra 5.6ms waard is...

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 02-10-2019 23:01 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:37
Gaat, naar wat ik weet, naar Afrika, en daar spenderen (jeugdige) handen tijd eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 27-05 18:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sjah schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:42:
Gaat, naar wat ik weet, naar Afrika, en daar spenderen (jeugdige) handen tijd eraan.
En voornamelijk hun longen :X
Heb wel eens ooit gezien hoe ze daar rubber van kabels afbranden om bij het koper te komen.
En dan met een natte lap als "roet masker"

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

heuveltje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

En voornamelijk hun longen :X
Heb wel eens ooit gezien hoe ze daar rubber van kabels afbranden om bij het koper te komen.
En dan met een natte lap als "roet masker"
Niet eens een vlijmscherpe mes. :o
Ik ben benieuwd hoe in Nederland de kabels gestript worden.

Dit is eigenlijk een topickaap.

Ik heb mijn CRT-TV gedoneerd aan de kringloopwinkel. Het was een Philips uit 1992 met OSD.
Volgens mij een 21GR2751 _/-\o_

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43
MedionAkoya schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:33:
Ik heb mijn CRT-TV gedoneerd aan de kringloopwinkel. Het was een Philips uit 1992 met OSD.
Volgens mij een 21GR2751 _/-\o_
De laatste keer dat ik een CRT tv of monitor wilde doneren aan de kringloopwinkel, wilden ze het ding niet eens hebben. Inleverpunt van kringloopwinkel is op het terrein van de milieustraat, dus het antwoord was 'zet maar bij elektro-afval'.

Saillant detail: het was een 37cm tv'tje, ooit in de aanbieding gekocht door mijn schoonmoeder. Nog nooit gebruikt en nog nieuw in de doos...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Herkenbaar, die hier in de regio weigeren ze ook. Geen vraag meer naar dus de moeite niet waard, want alles moet getest worden en dat kost tijd en dus geld, al is het maar een beetje. Neemt schapruimte in ook, waar wel een verkoopbar product kan staan. En MP staat vol met die dingen gratis af te halen ook :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

;( Mijn Iiyama Vision Master Pro 451, bouwjaar maart 2001 zal ik moeten laten gaan. Op hogere resoluties krijgt hij de sync niet meer voor elkaar. Bij het opstarten van Windows (wat met lage resolutie 800x600 of zo gaat) kreeg ik wel beeld, maar met 1600x1200 krijg ik onderstaand beeld en een gekke piep.
En als hij een tijdje aanstaat ook een vreemd geurtje.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/hwBTbAdbnKdMarD3-iyZPnV2x0gnSUe53nIAVgPkbrvfG_wg8qVd6NRbUbgL3Y-f93wOrvG8rLK55gA2QuiTev57z-hPyDczTzmEPMsnpxe2tRcAftar5vyBrAMpQ3-Vsc_cYuhzrI3HTUrFzA2NTZ1OygcLCjV4kEjydb3-WGjbDKgGTOuEUitJFb2b1xmkJ_surjR26usIdMcedbr_onQGn2Ji48ZD0zCpBn9X_zKUnC_cz5ViXe7DlOv8eVm6VAaiaNN8p_Rn_yloHi7x-JtORThpIbaN5Q6d5URTlzrjUf653TulESyvue1fNlE2-Ps9u3PtfzRRiuDre2f370BLpiNVVLSrCbMZf783nmXpmicN2NSXHGm87sWkqY7opzO_52MEbAupCEFe-RcP09-zAU_I1OAJ89LoAzi3uvDfCrjExPmVwx8BzT8nwxOA7-R0I0DEKA3-lpLPvVHeI1OFWq3dJUZTQChq2TbvQ21xzGL6cKytw-fqyRQBwP69OL6NBVWqksFmlVGCbwU8-uLardAQSh4Lj00a8b0WXsHWQcwqKwfaWc4O_NP9pLJVo15Bc__UHLWB6CmBnmKh4eb87_zl7tXeGJpD7aopqzK9_MlLFK-OuBmQYeaJAJAVzbvi650dZg-_994DST6cwTBG2ys9BJaFaPawF9xFBLbSlZrtXCy53U376DdzwELymeS81QrECzpXqInKLgBOwDSjtLbin8xlT9SLMvedPpE5zaeZmkDyKA=w1132-h849-no

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 17:07

ZenTex

Doet maar wat.

Gecondoleerd met het verlies van je trouwe vriend, @Maasluip.
dat was een prima monitor. En je hebt het nog lang volgehouden, hulde. _/-\o_

Had em zelf ook.
Anno Domino 2001 ging ik mijn eerste echte (c64 en Amiga niet meegetel) eigen computer kopen, met een printje van de tweakers BBG naar de computerwinkel.
nadat alles rond was nog een rondje door de winkel gelopen waar rijen monitors stonden.
En ineens zag ik hem daar, hij stak af tegen de andere monitoren, feller, helderder en kleuriger, de 19" iliyama vision master pro 451. Dus een sprintje getrokken naar de kassa om die op het lijstje te zetten en de meerprijs te betalen, want deze kostte toch dik twee keer zoveel als de monitor in de BBG.

Ik heb er altijd veel plezier van gehad.
Helaas hebben de CRTs de omslag naar grotere formaten niet gemaakt en breedbeeld werd op een gegeven moment echt een gemis.

Anno 2010 in verband met verhuizing afscheid genomen op de milieustraat. Bijna aan traantje weg moeten pinken. Nooit kuren gehad.
De LCD opvolger heeft nooit de kwaliteit kunnen evenaren,noch de veelzijdigheid.(laat staan het gewicht)

Jammer, zelfs vandaag kunnen de betere CRTs zich makkelijk meten met LCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb even geprobeerd, alles hoger dan 1280x1024 is een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ZenTex schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 05:48:
....
En ineens zag ik hem daar, hij stak af tegen de andere monitoren, feller, helderder en kleuriger, de 19" iliyama vision master pro 451. Dus een sprintje getrokken naar de kassa om die op het lijstje te zetten en de meerprijs te betalen, want deze kosttebtoch dik twee keer zoveel als de monitor in de BBG.
.....
Dit is toch een aperture grill (trinitron / diamondtron) monitor - met die 2 dunne horizontale lijntjes in het beeld? Mijn eerste Eizo was dat ook. Ze waren inderdaad een klasse mooier dan de reguliere schaduwmasker beeldbuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 17:07

ZenTex

Doet maar wat.

joopv schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:21:
[...]

Dit is toch een aperture grill (trinitron / diamondtron) monitor - met die 2 dunne horizontale lijntjes in het beeld? .
Yup. :Y
Ze waren inderdaad een klasse mooier dan de reguliere schaduwmasker beeldbuizen
.

Absoluut.
En zeker de meerprijs waard.

Eizo had ilater zelfs een breedbeeld CRT monitor.
die heb ik nog gepoogd te kopen als tweedehandsje toen ik toch echt breedbeeld wilde.
Helaas tweedehands amper te krijgen en bijna tegen nieuwprijzen.
Ik had er 1 gevonden voor een "schappelijke" (relatief dan, prijs, maar die was binnen een dag verkocht en ik viste net achter het net.

Eizo maakte fantastische monitoren trouwens,maar buiten mijn bereik qua prijs.

[ Voor 53% gewijzigd door ZenTex op 04-05-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 21:23
Krijg toch altijd een nostalgisch gevoel als ik op tv CRT schermen op bureau's zie staan. Was laatst nog black mesa aan het spelen.Uiteraard waren crt's nog volop in gebruik toen half-life uitkwam. Gelukkig staan er nog twee hier op zolder die het nog doen. Moet toch wat als je nog duckhunt wil spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Cyphax

Moderator LNX
Ik durf mijn CRT niet meer veel te gebruiken. Het is een 17" scherm dus qua formaat staat dat nog niet in de weg, maar hij kan wel 1600x1200 aan als het zou moeten ('t is een trinitron scherm als ik me niet vergis). Alleen af en toe 'twitcht' ie een beetje, ik weet niet precies wat dat betekent maar ik gok op slijtage die niet vanzelf beter zou worden. Ik wil dus ook voorkomen dat ik 'm sloop door 'm (sporadisch sowieso) te blijven gebruiken. Ik zet 'm het liefst even weg, dan heb ik ook ineens een hoek op m'n bureau over voor wat andere spullen. Blijft een beetje een afweging.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:50
Gelukkig ben ik van die bakstenen af! Laatste CRT was in 2003-2004 als ik mij niet vergist: Ik nam toen een 15 inch TFT iiyama 35ms voor €599,- na deze monitor had ik een Samsung 930BF 19 inch TFT LCD eerste 4ms. LCD TFT is nog veel beter dan die bakstenen. Ik heb na mijn 19 inch, 24 inch gehad van iiyama een 27 inch Full-HD van LG IPS

Momenteel heb ik een 27 inch 4K monitor de LG 27UD68P

[ Voor 49% gewijzigd door Van der Berg op 18-04-2020 13:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Whoops! Er is niets mis met de monitor!
De kabel zat er niet goed in. En de monitor zit ook nog op een DVI->VGA converter, dus die zal wel voor gekke effecten gezorgd hebben.

:D :*) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
De duurdere Iiyama monitoren hadden zo een mooie glans, dat zie ik in TFT niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Laatst online: 27-05 18:30
Maasluip schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:23:
[...]

De kabel zat er niet goed in. En de monitor zit ook nog op een DVI->VGA converter, dus die zal wel voor gekke effecten gezorgd hebben.

haha... we horen het wel als hij echt is overleden. Tot over x jaar dan maar weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 19:53
Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:18:
;( Mijn Iiyama Vision Master Pro 451, bouwjaar maart 2001 zal ik moeten laten gaan. Op hogere resoluties krijgt hij de sync niet meer voor elkaar. Bij het opstarten van Windows (wat met lage resolutie 800x600 of zo gaat) kreeg ik wel beeld, maar met 1600x1200 krijg ik onderstaand beeld en een gekke piep.
En als hij een tijdje aanstaat ook een vreemd geurtje.

[Afbeelding]
Vragen om coulance :?

O-)

edit: niet nodig dus 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 21:23
Maasluip schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:23:
[...]

En dat "geurtje" dan? Verbrandde tosti in de buurt oid? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Hier nog een trotse eigenaar van een Philips 109P. Ik heb hem van 2006 tot +/- 2009 gebruikt en daarvoor werd hij gebruikt door mijn broer (en een korte periode van mijn moeder). Van 2009 tot 2015 heeft hij aan een server gehangen wat effectief betekenden dat hij in 99% van de tijd altijd uit stond.

En nu is hij onderdeel van mijn retro game settup. Voodoo 2 in SLI, P3 700 Mhz, slot 1 mobo. All that good stuff. En man wat een beest is dit ding op 800*600. Je kan makkelijk de 100 FPS aantikken.

Tja misschien is de Vision master pro 450 beter, maar ik vind het een heerlijke monitor.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 15:38
MedionAkoya schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:33:
[...]

Ik ben benieuwd hoe in Nederland de kabels gestript worden.
Niet, gaat een verbrandingskamer in waar vloeibaar metaal uitkomt, dat is niet gewoon niet te doen om die kabels te gaan strippen (beeld je een paar ton aan kabels in die door elkaar zitten). Een goede huisvuilverbranding haalt ook het metaal eruit dus daar mag je oude kabels gewoon bij het rest afval steken maar gezien niet iedere restafval verwerker dit heeft, beter toch apart inzamelen.

Dat volgens het boekje doen en dus de uitstoot gassen van al de schielding die je verbrand, deze gassen behandelen, wassen, filteren etc is 70% van zo een installatie, veel goedkoper is het naar het buitenland sturen om daar het metaal via verbranding eruit te halen zonder je iets aan te trekken van de impact op mens of milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CrystalViriS schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:51:
[...]

En dat "geurtje" dan? Verbrandde tosti in de buurt oid? :9
Nee, ik neem aan omdat hij met de sync stond te flippen had de elektronica het ook wel zwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Blijft jammer dat OLED nog steeds niet aan het doorbreken is op de monitormarkt. Heb sinds kort een LG OLED C9 TV. Dan zie je dat HDR OLED toch wel even iets anders is dan een LCD. Kijk vooral in het donker en de muur achter de TV is donkergroen. Als je dan iets kijkt wat niet 16:9 is zie je gewoon niet waar de TV ophoudt en de muur begint, want de zwarte balken lopen dan over in de muur. De gammarespons is ook vele malen beter.

In de pro-markt gaat het zelfs achteruit. De Sony pro monitoren voor de video-industrie is van OLED deels teruggegaan op LCD. Zo was aantal jaar terug het topmodel van de Sony BVM serie (Broadcast Video Monitor, meest high-end serie) de BVM-X300, wat een 30" OLED was. Opvolger is de BVM-HX310, wat een 31" LCD is. Zelfde zie je terug bij FSI.

Wat meer richting consumentenmarkt had je aantal jaar terug natuurlijk de Dell UltraSharp UP3017Q die vaporware was geworden. Nu heb je dan wel de ASUS ProArt PQ22UC en de Eizo Foris Nova en zijn er een aantal laptops met OLED schermen:
  • Alienware M15 R2
  • Asus Zenbook Pro Duo
  • Dell XPS 15 7590
  • Gigabyte Aero 15 OLED
  • HP Spectre x360 13
  • HP Spectre x360 15
  • Lenovo ThinkPad X1 Extreme
Maar het loopt nog alles behalve storm en zal dan ook nog wel hele tijd gaan duren voordat we op alle vlakken CRT definitief achter ons kunnen laten. Daar baal ik wel van, want zal binnenkort ook nieuwe monitor moeten kopen. Best treurig eigenlijk, dat 17 jaar na het hoogtepunt van de CRT nog steeds niet een scherm kan kopen dat op alle vlakken beter is. Zelfs niet voor €3000-4000, waar je op uit zou komen als je de nieuwprijs van de top CRT-monitoren toen zou corrigeren voor inflatie. Al kom je nog wel aardig eind in de richting met schermen zoals de ASUS ProArt PA32UCX en ASUS ProArt PA32UCG.

Heb de vervanging van m'n Dell UltraSharp U2711 zo lang mogelijk proberen uit te stellen, in de hoop dat het tegen de tijd dat ik die zou vervangen er ofwel OLED zou zijn tegen enigszins redelijke prijs, of dat LCD inhaalslag zou maken op de (semi-)pro schermen door zaken als full array local dimming met groot aantal zones + uniformiteitscorrectie. Dan tackle je contrast en uniformiteit en door contrast te tackelen kan je ook de gammarespons flink verbeteren.

Vervanging is ook wel nodig, want hij is nu echt behoorlijk opgebrand na 20645 branduren na bijna 10 jaar (heb hem sinds 23 juni 2010) en heeft ook regelmatig last van artifacts. Lijkt te komen door uitzetting van het paneel als gevolg opwarming, want als je het paneel even aandrukt is het vaak grotendeels gelijk weg en na een paar minuten helemaal weg, maar irritant is het wel. Als vervanging zit ik te denken aan ASUS ProArt PA329C. Niet op alle vlakken beter dan CRT, maar in ieder geval op alle vlakken beter dan U2711.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn CRT heeft toch een tik gekregen. 1600x1200 gaat nu alleen maar op 60 Hz, vanaf de volgende stap, 70 Hz, begint hij te flippen.
Ik draaide altijd 85 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Kid Jansen schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:41:
Heb de vervanging van m'n Dell UltraSharp U2711 zo lang mogelijk proberen uit te stellen, in de hoop dat het tegen de tijd dat ik die zou vervangen er ofwel OLED zou zijn tegen enigszins redelijke prijs, of dat LCD inhaalslag zou maken op de (semi-)pro schermen door zaken als full array local dimming met groot aantal zones + uniformiteitscorrectie. Dan tackle je contrast en uniformiteit en door contrast te tackelen kan je ook de gammarespons flink verbeteren.
Nu is monitortechniek wel licht anders dan TV techniek. Samsung is heer en meester op gebied van kleine telefoon OLEDS, LG kan dit op TV formaat, maar er is weinig tussenin. Daarnaast zijn niet alle technieken die in TV's worden toegepast geschikt voor een monitor. Local dimming en dergelijke wordt afgeleid van het beeld, deze processing kost iets tijd en zorgt daarmee voor input lag. Ook moet een monitor gewoon 1:1 beeld weergeven in statische situaties (office, internet, fotobewerking), zonder verscherpingen of andere verwerking.

De CRT is in die zin wat dubbel. Beeldkwaliteit is prima, goede ondersteuning voor meerdere resoluties. Maar keerzijde is de ruimte en gewicht. Moet je nagaan als je een 27" CRT op je bureau kwijt moet. Dan zit je op het formaat van een CRT TV.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En ik ga uitklokken. Ik heb twee extra LCD schermen gekocht en doe de IIyama weg. Wie hem wil mag hem gratis komen ophalen.

Wat ik heb geprobeerd aan maximale refreshrates is dit:
1600x1200 60 Hz
1280x1024 75 Hz
1152x684 85 Hz
1024x768 75 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Door dit gegeven: LG 31MU97-B start niet meer op door ontwerpfout in eeprom
Heb ik m'n Iiyama HA202DT (ook wel Vision Master Pro 512) uit de doos gehaald.
Deze 22" CRT staat nu op z'n maximale spec 2048x1536@85Hz te draaien.
Mijn defecte IPS van LG 4096x2160 met 60Hz was veel minder geschikt om te gamen (heb 'm voor fotografie).
Mijn zoon is superenthousiast over deze oude CRT vanwege de schietspellen die hij speelt.
"met deze is veel beter aimen" zegt hij,
CRT blijft superieur kwa inputlag (snelheid van electronen).

Ik zit nu ook een OLED gaming-TV van 48" te overwegen, omdat ik 55" OLED TV met HDR gewend ben.
Heb ook een VA-paneel met HDR gezien (ultrawide 49" geval van Samsung), beter gezegd: niet om aan te zien.
Het contrast van de CRT is veel beter dan van de IPS-monitor.
Alleen scherpte en de kleurenruimte zijn minder, maar door beter contrast is de beleving ook mooi.
Bij de CRT zie je wel minder tearing dan de 60Hz IPS zonder Gsync of Freesync.

Eigenlijk kan je toch wel zeggen dat techologieën waarbij de pixels zelf licht moeten geven de beste zijn.
Liquid Crystal techologie waarbij licht tegen gehouden moet worden is eigenlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 17:30
MadButcher schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:08:

CRT blijft superieur kwa inputlag (snelheid van electronen).
Mee eens, al zijn er nu diverse panelen te koop die dermate snel zijn dat je het verschil niet meer merkt. :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
kaos001 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Mee eens, al zijn er nu diverse panelen te koop die dermate snel zijn dat je het verschil niet meer merkt. :)
Sterker nog, elk beetje LCD scherm voor PCs heeft een voldoende lage input lag dat dat echt niet het verschil gaat maken voor een niet-pro bij een shooter. Qua TVs zijn er nog wel een aantal die zeker als ze niet in game-mode staan significante input lags hebben.

Ik kan me eerder voorstellen dat die PC geen 4k scherm trekt, en de framerate laag is. (Als het niet gewoon een placebo effect is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-05 22:04
benchMarc schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:23:
Vandaag mijn FW900 nog in super goede staat verkocht. Ik wilde er eigenlijk niet van af, maar vanwege emigratie naar Noorwegen had ik geen zin om zo'n scherm nog mee te nemen. Jammer maar helaas.

* benchMarc out.
Moet wel zeggen dat ik de crt niet meer mis sinds ik een 77 inch LG CX tv heb waar ik op game. De kleuren, contrast en ook de response time is toch wel echt behoorlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 14:58

The Zep Man

🏴‍☠️

benchMarc schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:31:
Moet wel zeggen dat ik de crt niet meer mis sinds ik een 77 inch LG CX tv heb waar ik op game. De kleuren, contrast en ook de response time is toch wel echt behoorlijk prima.
Je reageert op een post van 2,5 jaar oud... ;)

Mijn laatste CRT? Volgens mij nam ik iets van 15 jaar geleden daar afscheid van. De laatste keer dat ik eraan dacht was iets van 11-12 jaar geleden.

It belongs in a museum...

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 23-04-2021 21:36 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-05 22:04
The Zep Man schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:34:
[...]
Je reageert op een post van 2,5 jaar oud... ;)

Mijn laatste CRT? Volgens mij nam ik iets van 15 jaar geleden daar afscheid van. De laatste keer dat ik eraan dacht was iets van 11-12 jaar geleden.

Das mijn eigen post. Ik deed mijn FW900 toen weg. Miste hem wel, totdat ik een LG oled aanschafte. Durf toch wel te zeggen dat daarmee crt eindelijk is overtroffen qua techniek voor mijn type gebruik en eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:34:

Verhuizing 3 jaar geleden was voor mij de laatste keer, want toen ging mijn laatste CRT weg die ik voor de grap had gehouden na de TFT switch in 2010 vanwege Eyefinity :'( 8) :*)
benchMarc schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:31:
En de bewegende beelden zijn nog steeds ruk, want Sample & Hold net als LCD's -O-

Dus :
benchMarc schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:51:
Miste hem wel, totdat ik een LG oled aanschafte. Durf toch wel te zeggen dat daarmee crt eindelijk is overtroffen qua techniek voor mijn type gebruik en eisen.
NOPE.AVI :P

* nero355 kijkt voetbal en de F1 veel liever zijn oude 1080p Plasma 8) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-05 10:49
nero355 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:21:
[...]

NOPE.AVI :P

* nero355 kijkt voetbal en de F1 veel liever zijn oude 1080p Plasma 8) O+
Scheelt ook stoken in de winter met die plasma schermen :P , van het gas? Koop maar een 60' plasma >:)

CRT, oef das volgens mij in 2007 de laatste geweest voor daily driver. Sindsdien alleen maar Samsung en steeds groter(gestart met 17' tft), zit nu op 32' curves en ben benieuwd hoe groot de volgende is.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Richo999 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 02:23:
Scheelt ook stoken in de winter met die plasma schermen :P , van het gas? Koop maar een 60' plasma >:)
Aldus iemand die waarschijnlijk zo'n TV nog nooit daadwerkelijk heeft gehad! :P

Jij gelooft zeker ook dat ze constant alleen maar inbranden... LOL! >:)

* nero355 geeft zijn Panasonic P50V10 een knuffel <3 :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

ik heb nog een paar NOS 21" Philips monitoren, heerlijk man als zo'n ding aangaat en gewoon een fraai beeld. Maar voor mijn werk natuurlijk wel LCD, maar voor retro gaming en in mijn arcade kasten wil ik niks anders dan crt 😎🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:11

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Nog steeds gamen op mijn B&O MX 3500 20''

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOXXg3HLQik39Cb9bdqofofzuJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yo0pKZJQh83elbPsOKylHS5P.png?f=user_large

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 22:20
Voor de liefhebber: V&A aangeboden: Sony GDM-FW900 24"
Wat een nostalgie. Ik heb zelf meerdere exemplaren van de FW900 gehad. Prachtig stukje techniek destijds en veel beter dan wat er destijds te koop was op TFT gebied. Kon met behulp van powerstrip 1920x1200 draaien op 96 Hz 😎 Geweldig voor Quake 3, Max Payne en Counter Strike destijds. De zwartwaarden, kleuren, snelheid en contrast waren gewoon zoveel beter dan wat er op TFT gebied beschikbaar was... rond 2002 🙃

Tegenwoordig gebruik ik de Dell UltraSharp UP2715K (27" 5K), vind ik de mooiste monitor die ik ken. Heeft ook een glasplaat, net zoals CRT's destijds.

Ben altijd een verstokte CRT liefhebber geweest. Maar de laatste CRT is al jaren hier ook de deur uit.. zeker al een jaar of 10. Maar blijft toch leuke nostalgie, als zo'n episch scherm weer eens langskomt op V&A.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43
Wel ietwat aan de dure kant, lijkt me. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:11

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

dreamscape schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Wel ietwat aan de dure kant, lijkt me. ;)
In Ruski land vangen ze er nog goed voor https://www.ebay.nl/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1

5K is hier wel beetje overkill qua vraagprijs maar goed er is niemand die zegt dat je het niet mag vragen :)

*Heeft nog steeds de Philips 107T4 nieuw in doos staan gaat nog steeds niet weg*

[ Voor 9% gewijzigd door 42dpi op 05-08-2021 21:13 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Staat hier ook nog steeds een Philips 201b40, trekt al jaren stof maar gaat ook zeker niet weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BackSlash schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:07:
Wat een nostalgie. Ik heb zelf meerdere exemplaren van de FW900 gehad. Prachtig stukje techniek destijds en veel beter dan wat er destijds te koop was op TFT gebied. Kon met behulp van powerstrip 1920x1200 draaien op 96 Hz 😎 Geweldig voor Quake 3, Max Payne en Counter Strike destijds. De zwartwaarden, kleuren, snelheid en contrast waren gewoon zoveel beter dan wat er op TFT gebied beschikbaar was... rond 2002 🙃
Ik vraag me af wat er nog van de scherpte over is, want ik had pas door hoe slecht het daarmee was gesteld op het moment dat er een TFT LCD naast stond : Holy crap! :X

En dat was 10 a 12 jaar geleden of zo...
Tegenwoordig gebruik ik de Dell UltraSharp UP2715K (27" 5K), vind ik de mooiste monitor die ik ken. Heeft ook een glasplaat, net zoals CRT's destijds.
Ik heb dus sindsdien 3 x Dell U2410 voor mijn neus, maar ik koop echt NOOIT MEER DELL sinds de flauwe service die ik kreeg toen één monitor buiten de garantie kapot ging, terwijl een dergelijk scenario juist de reden was dat ik direct bij DELL had besteld i.p.v. via een winkel! |:( :F

Wat mij betreft kunnen ze daar op de RMA Afdeling een hoop leren van een eVGA of AsRock bijvoorbeeld! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

BackSlash schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:07:

Ben altijd een verstokte CRT liefhebber geweest. Maar de laatste CRT is al jaren hier ook de deur uit.. zeker al een jaar of 10. Maar blijft toch leuke nostalgie, als zo'n episch scherm weer eens langskomt op V&A.
Het was destijds een fantastische monitor, maar €5000 is gewoon idioot. Die monitoren waren nieuw rond de €2000 en gingen voor die digital foundry video voor een prijs rond de €600-1000 (afhankelijk van de staat) weg. Na de DF-video is het iets meer geworden, maar boven de €1500 komen ze eigenlijk niet voorbij.

De persoon die hier €5000 voor over heeft zou zich vrijwillig op moeten laten nemen bij de GGZ…

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

MazeWing schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:04:
Het was destijds een fantastische monitor, maar €5000 is gewoon idioot. Die monitoren waren nieuw rond de €2000 en gingen voor die digital foundry video voor een prijs rond de €600-1000 (afhankelijk van de staat) weg. Na de DF-video is het iets meer geworden, maar boven de €1500 komen ze eigenlijk niet voorbij.
Het is wat de gek ervoor geeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

En 1 listing is representatief? Als dat leidend is dan kost een punaise nog meer dan €1000…

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

MazeWing schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:39:
En 1 listing is representatief? Als dat leidend is dan kost een punaise nog meer dan €1000…
Zoek eens andere aanbiedingen. ;)

Voor punaises kan ik zo goedkopere aanbiedingen vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 07-08-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

The Zep Man schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:03:
[...]
Zoek eens andere aanbiedingen. ;)

Voor punaises kan ik zo goedkopere aanbiedingen vinden.
Je snapt wat ik bedoel :>

Een kleine zoektocht op internet laat zien dat de prijs toch echt met een factor 3+ lager ligt. Geen idee waar die ebay listing op gebaseerd is en of die €5000 weer gebaseerd is op die ene listing.

Hoe dan ook is €5000 voor zo’n oude monitor gewoon idioot. Voor €1000 heb je een 48 inch oled en voor €2500 een Samsung G9 met mini-led. Beiden 10000x beter dan deze monitor.

Heck, zo’n beetje alles van de laatste 10+ jaar is stukken beter. Die monitor heeft nauwelijks meer bestaansrecht…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

MazeWing schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:09:
Heck, zo’n beetje alles van de laatste 10+ jaar is stukken beter. Die monitor heeft nauwelijks meer bestaansrecht…
Dat geldt voor elke CRT, en bijvoorbeeld ook voor een Super Mario Bros. cartridge.

Zoals gezegd, het is wat de gek ervoor geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hoe dan ook is €5000 voor zo’n oude monitor gewoon idioot. Voor €1000 heb je een 48 inch oled en voor €2500 een Samsung G9 met mini-led. Beiden 10000x beter dan deze monitor.

Heck, zo’n beetje alles van de laatste 10+ jaar is stukken beter.

Die monitor heeft nauwelijks meer bestaansrecht…
Laten we effe de opties erbij nemen :

- LCD
- OLED
- microLED

Jij ziet misschien alleen maar beter, beter, beter, maar ik zie vooral één ding : Sample & Hold -O-

Dus als het om bewegend beeld gaat dan heb ik echt veel liever die CRT of de populaire tussenstap die helaas ook alweer EOL is gegaan : Plasma TV's :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nofi, maar die CRT monitor houdt het iig nog 20 jaar vol. De gemiddelde OLED zie ik niet langer dan 10 jaar meegaan, als ze dat al halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Eagle schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:59:
Nofi, maar die CRT monitor houdt het iig nog 20 jaar vol. De gemiddelde OLED zie ik niet langer dan 10 jaar meegaan, als ze dat al halen.
Dat zei men over mijn Plasma TV's ook en die doen het nog steeds gewoon! :)

Een LG 1080i uit 2006 en een Panasonic 1080p uit 2009 of 2010 of zo...

Als GoT nog steeds over 8 jaar bestaat dan laat ik je wel weten of de LG OLED het heeft gehaald! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Of, als jij over 8 jaar nog leeft? ;)

Nee, on a serious note, is er reden om voor de spoedige ondergang Tweakers te vrezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:36:
Of, als jij over 8 jaar nog leeft? ;)
Dat komt wel goed denk ik, want ik had al een keer of 3 a 5 dood kunnen zijn, waarbij het één keer serieus last minute was! :X

Ik zie mezelf als een soort onkruid wat dat betreft... :+
Nee, on a serious note, is er reden om voor de spoedige ondergang Tweakers te vrezen?
Ik zie hier en daar weleens wat dingen voorbij komen waarbij men over een budget tekort spreekt en dat er niet genoeg geld binnenkomt en zo dus wie weet is het over een X aantal jaar gewoon over en uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

@BackSlash En? Loopt het al storm met de verkoop? >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 22:20
Het was niet mijn advertentie 😇 Maar zo te zien staat de advertentie er nog...

De prijs lijkt me ook veel te hoog. Ik heb er ongeveer 10 jaar geleden €375 voor betaald, en een ander exemplaar rond de €250. De prijs van €5000 lijkt me hoe dan ook ook wat onrealistisch, ongeacht dat deze monitor misschien een cult status heeft.
Zo ver wil ik niet gaan, een CRT is ongeëvenaard op gebied van snelheid en motion resolution vergeleken met alles wat nu nieuw te koop is, inclusief elke high end OLED die maar bestaat. Een CRT is (net als een plasma display) gewoon erg sterk in het weergeven van bewegend beeld, in tegenstelling tot een LCD/OLED. Die zijn dan weer erg goed in het weergeven van statisch beeld ;)

Desondanks heb ik ook geen enkele CRT meer in huis. Nog wel 2 plasma's aan de muur, een 60" Pioneer Kuro KRP-600M en het 50" broertje op de slaapkamer. Destijds (2008) de crème de la crème op de markt, en nog steeds een zeer goed beeld voor films, met vloeiende motion, zwarwaardes die zeer goed zijn (al is OLED nog een fractie beter) en ook een geweldig contrast en kijkhoeken.

Maar ik ben misschien ook niet helemaal objectief. Ik heb het beeld van een LCD nooit echt prettig gevonden, en OLED is daar ook gewoon een afstammeling van. Al schijnt een OLED tegenwoordig met diverse truukjes ook een prettig bewegend beeld te kunnen produceren (met bijv. black frame insertion, dit simuleert in feite wat een plasma display native doet 🙃).

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BackSlash schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:22:
Maar ik ben misschien ook niet helemaal objectief.
Ik heb het beeld van een LCD nooit echt prettig gevonden
+1 :)
En OLED is daar ook gewoon een afstammeling van.
Op Sample & Hold na hebben die twee niks met elkaar te maken! ;)
Al schijnt een OLED tegenwoordig met diverse truukjes ook een prettig bewegend beeld te kunnen produceren (met bijv. black frame insertion, dit simuleert in feite wat een plasma display native doet 🙃).
Mijn LG OLED wordt dan donkerder en gaat knipperen dus ik laat het maar gewoon uit en probeer er niet al teveel op te letten...

Gelukkig staat er ook nog een Panasonic Plasma in huis zullen we maar zeggen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Mijn Plasma was lomp en gebruikte veel stroom, maar het was als kijken naar stromend water op beeld zo vloeiend of rustgevend ofzo, dat mis ik bij LCD.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Plasma? Heel vloeiend, maar ook heel merkbaar flikkerend met 50Hz. Kon er nooit lang naar kijken...

Van de week een leuke gehad. Ik heb een retro-hok met ~25 jaar oude PCs en ditto CRT (Iiyama Diamondtron geval). Zoontje wilde in z'n PC een DVD speler omdat opa wel eens met dingen op DVD aan kwam en we niets hadden om die dingen op af te spelen, dus in m'n oude meuk gegrabbeld naar een DVD drive. Een en ander ging minder soepel (want PATA drives en geen PATA op PC, gecombineerd met UEFI BIOS die geen zin had in PATA-SATA adapter), maar uiteindelijk een werkende setup gevonden. PC bootte tot mijn irritatie (had hij die ochtend zonder mij te vertellen naast Linux geinstalleerd :P ) Windows 10 netjes op de CRT. Hij kon er niet bij dat het mogelijk was om moderne Windows op een CRT te tonen.

You have much to learn, young padawan >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

dion_b schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:22:
Plasma? Heel vloeiend, maar ook heel merkbaar flikkerend met 50Hz. Kon er nooit lang naar kijken...
Zolang de TV niet onder een bepaalde hoek in mijn ooghoek zat : Niks aan de hand! :)

En anders zet je de TV ontvanger op 720p60 i.p.v. 1080i50 en ben je er ook! :*)
Van de week een leuke gehad. Ik heb een retro-hok met ~25 jaar oude PCs en ditto CRT (Iiyama Diamondtron geval). Zoontje wilde in z'n PC een DVD speler omdat opa wel eens met dingen op DVD aan kwam en we niets hadden om die dingen op af te spelen, dus in m'n oude meuk gegrabbeld naar een DVD drive. Een en ander ging minder soepel (want PATA drives en geen PATA op PC, gecombineerd met UEFI BIOS die geen zin had in PATA-SATA adapter), maar uiteindelijk een werkende setup gevonden. PC bootte tot mijn irritatie (had hij die ochtend zonder mij te vertellen naast Linux geinstalleerd :P ) Windows 10 netjes op de CRT. Hij kon er niet bij dat het mogelijk was om moderne Windows op een CRT te tonen.

You have much to learn, young padawan >:)
Geen USB naar PATA adapter bij de hand gehad ?

Heb je dat hele gezeik met UEFI niet als het goed is! :)

Ik heb nog steeds deze voor zulke momenten : pricewatch: Scythe Kama Connect 2 Zwart :*)

Waarom men van RAID spreekt in de Pricewatch geen idee, want dat kan dat ding helemaal NIET voor zover ik weet! :X

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

nero355 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:33:
men van RAID spreekt in de Pricewatch geen idee, want dat kan dat ding helemaal NIET voor zover ik weet! :X [/sub]
RAID kan met elk block device. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ja, maar vaak bedoelt men daarmee een of andere functie op het apparaat zelf die ook nog eens meestal door wat jumpers instelbaar is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:33:
[...]

Geen USB naar PATA adapter bij de hand gehad ?

Heb je dat hele gezeik met UEFI niet als het goed is! :)
Hij is een vrij lompe 8-jarige, heb liever degelijk ingebouwd. plus m'n USB-PATA adapter is erg minimalistisch (ingebouwd in kabel) en ik heb twijfel over m'n bijbehorende 230V->molex voeding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Kwam net deze foto tegen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i7Y50AV.jpg?1

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cc12
  • Laatst online: 03-05 15:40
Hier nog een review van Linus over de Sony GDM FW-900:

YouTube: I Treated myself to something EXTRAVAGANT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@cc12
Wat begeleidend commentaar kan geen kwaad hoor! :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cc12
Hebben we nu een kantelpunt bereikt wat betreft de beeldbuis?

Ik zie namelijk dat er voor beeldbuis tv's en - monitoren weer geld wordt gevraagd op een site zoals Marktplaats. Vooral beeldbuis monitoren die vroeger tot de 'top of the line' behoorden staan weer in de belangstelling en dat zie je terug in de bedragen die ervoor wordt geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 09:17

Exirion

Gadgetfetisjist

cc12 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:55:
Hebben we nu een kantelpunt bereikt wat betreft de beeldbuis?
Inmiddels begint nostalgie waarschijnlijk weer een rol te spelen. Zelf heb ik er geen last van ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42
Is al een aantal jaren zo. Vooral als je van retro pc's houdt (zoals ik) dan is een Sony trinitron altijd welkom bij de verzameling.

Als dingen schaars worden dan vliegen de prijzen omhoog, of het nou oude brommers, auto's of monitoren zijn, zolang het de top modellen waren zijn ze gewild (nadat ze eerst jaren lang in de sloop/container gegooid werden).

Kijk voor de grap wat de soundblaster pro Isa kaartjes opbrengen of de 3dfx voodoo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ja tis met alles zo de topmodellen van vroeger blijven gewild op gegeven moment, de troep/medium van vroeger niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Hier staan ook nog twee CRT monitoren op zolder, speciaal voor retro games op originele hardware. Ze zien er ook gewoon beter uit op een CRT dan een LCD.

Qua TV’s ligt dat wel anders dan bij monitoren, want flatscreen CRT’s werken weer niet goed voor alles, op onze 100Hz Sony Trinitron breedbeeld kan ik bijv. geen duckhunt spelen, daar heb ik weer een andere nodig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Heeft dat te maken dat de beeldverversing te snel is voor die spel pistool?

Ik zou sowieso geen breedbeeld nemen omdat de meeste retrocomputers een beeldweergave hebben van die ouderwetse 'vierkante' 4:3 formaat crt-tv.

[ Voor 49% gewijzigd door cc12 op 10-08-2024 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
The quest to save the world’s largest CRT TV from destruction
https://arstechnica.com/g...nch-crt-tvs-in-existence/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cc12
Heb die 'documentaire' gezien van de nieuwe eigenaar op youtube. Mooi dat het hem gelukt is deze grote CRT op het laatste nippertje te redden. Nadien is het hem gelukt om met behulp van andere crt-liefhebbers die verstand van zaken hebben de tv qua beeld afstelling weer behoorlijk goed te krijgen.

YouTube: What Happened to the World's Largest Tube TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeFX
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-05 22:19
Tegenwoordig zou je veel geluk hebben om een FW-900 voor onder 1500€ te vinden. Zag vorig jaar een SGI rebadge ervan op Marktplaats, ging snel boven de 2000, paar weken geleden kwamen er 2 FW-900's op Tweedehands, 3000 for beide. Binnen gaan in deze hobby is redelijk prijzig, maar wie zoekt die vind, heb bv een NEC MultiSync FE950+(19" Diamondtron NF) en een Sony Trinitron CPD-300SFT5 (20" Trinitron) dit jaar aangeschaft, de NEC kostte mij 46€ samen met een KV-20FS120 tv uit Troostwijk, beiden met hun originele verpakking, ongebruikt zelfs. de Sony vond ik gratis :) ! Zij moet wel gecalibreerd worden en dat is wel een miserie. 2 jaar geleden had ik ook een GDM-500PST gratis gevonden maar die heb ik verkocht (ding nam heel mijn bureau over) waarvoor ik heel veel spijt heb. Het zoeken gedeelte is doenbaar maar vinden wordt moeilijker en moeilijker, zelfs 19 Inch monitoren gaan gemakkelijk 150-300€ op sites zoals Tweedehands en Marktplaats, ik zou niets eens willen beginnen over de eBay prijzen en zeker niet het prijzen van 21 Inch of grotere monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

ZeFX schreef op maandag 21 april 2025 @ 01:05:
Binnen gaan in deze hobby is redelijk prijzig, maar wie zoekt die vind,
Ik had zelf al eens gekeken, maar zie dat deze hobby vergelijkbaar is met andere hobby's die omgezet worden in een tulpenhandel. Dat voor iets waar ik eigenlijk de fysieke ruimte niet aan wil besteden en dat wanneer het kapot gaat gespecialiseerde en zeldzame kennis nodig heeft om te repareren, deed mij concluderen dat dit niet aan mij is besteed.

Natuurlijk gun ik anderen de hobby en lees ik graag over de resultaten daarvan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 17:37

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik heb hier nog een handvol CRT's die zo nu en dan eens gebruikt worden met een oude computer. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik daar nooit voor betaald. Ze zijn altijd gratis gekregen.

Ik denk dat ik niet zo snel geld over zou hebben voor een 2e hands CRT. Ze hebben natuurlijk niet het eeuwige leven, maar door de hoeveelheid onderdelen is er van alles wat ermee mis kan gaan. Maar ik vind het ook lastig om via internet te beoordelen hoe goed een CRT nog is. Voor hetzelfde geld heeft de monitor een zwaar leven achter de rug en is het scherm nu vrij donker geworden. Daarnaast is de kennis om ze te repareren ook langzaam aan het verdwijnen.

Ik vind het erop lijken alsof mensen meer en meer de retro producten kopen als een soort investering. Of het nou gaat om oude spelcomputers of spellen, oude computerhardware of monitoren. Er wordt veel voor betaald en daarna belandt het in een kast. Erg zonde, als je het mij vraagt.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste