LG 31MU97-B start niet meer op door ontwerpfout in eeprom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-07 17:03
Hallo,

Ik zit in mijn maag met een 1100 euro kostende Cinema-4K monitor (4096x2160) van 5 jaar oud.
Hij is voor de 2e keer 'stuk'. Na een powerloss kan je hem niet meer opstarten door een failstate in een eeprom. Heb 'm al een keer naar een aangewezen repaircentre van LG gebracht 2 en half jaar geleden.
Dat was gelukkig onder garantie.
De ontwerpfout is er door LG nooit uitgehaald, ze hebben toen het mobo vervangen.
Ik kan 'm laten maken bij monitorkapot.nl
Maar of dat nog de moeite is betwijfel ik, omdat het weer voor kan komen.
Maar naast dat ik deze monitor gebruik voor mijn Canon 5D mark IV welke Cinema-4K kan filmen (4096x2160). Gebruiken mijn zoon en ik hem ook voor te gamen (en daar is ie eigenlijk te traag voor).

Momenteel zijn er ook 4K monitoren met HDR en/of Gsync-compatible. HDR op een LCD-monitor ziet niet uit door de zones voor een purist als mij.
LG heeft een 48" OLED TV met HDR (zonder zones), maar ook nog Gsync-compatible.
Alleen dat is echt een joekel voor een PC en LG stuurde mij een onbevredigend antwoord waarbij ze niet erkennen dat de ontwerpfout hun fout is.
En met OLED moet je uiteraard voorzichtig zijn met inbranden van de desktop.

Het was netjes geweest van LG als ze een terugroep-actie hadden gedaan voor die ontwerpfout.

Nu vond ik onderstaande op ifixit.com:
My Husband used LG software for ROM update.
Just turn monitor, use USB cable or Service RS232 cable connected to VGA.
Run update rom from LG database use monitor revision.
Power cycle. Reset settings. 10 minutes and no need send monitor to other countries.
08/20/2019 by Fennella Shapiro
Iemand hier bekend hiermee?

[ Voor 7% gewijzigd door MadButcher op 23-06-2020 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

niet bekend ermee, maar wat houd je tegen om het uit te proberen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Kon me niet inschrijven op ifixit en met google kan ik de genoemde software niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
Net als je vorige topic, wat is je vraag? De kans dat iemand dit zelfde heeft gehad hier is erg klein. Wat houdt je tegen om het te proberen?

En waarom kan je je niet registreren op ifixit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee waar je woont maar bij https://service.obbink.nl/ hebben ze een goede technische dienst die dit voor je zou kunnen doen. En er zijn vast wel meer bedrijven in NL die dit even voor je kunnen fixen.

en als ie dat gefixt is zou je er voor de zekerheid een kleine UPS tussen kunnen zetten zodat het niet meer gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 24-06-2020 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

https://integer13.wordpress.com/2018/04/06/

Ook de moeite waard voordat je hem in de vuilbak gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Ik kon me niet inschrijven op ifixit vanwege noscript op firefox. Dus maar ff op de tablet gedaan.
Dat van de UPS had ik zelf ook al bedacht, heb nu wel gekeken wat die kosten.
Is wel de moeite waard, al staan die wel continue stroom te slurpen had ik ooit begrepen.
En die jumpstart door 19V op een pinnetje van de eeprom kende ik ook al, wordt afgeraden in een youtube filmpje vanwege mogelijke beschadiging van een videochip.
Ik heb al contact gehad met monitorkapot.nl, is paar uur rijden voor me. En Obbink anderhalf uur.
Zou handig zijn om via usb-kabel en software dit op te kunnen lossen zoals die vrouw op ifixit beweert.
En ik heb ook al geklaagd bij LG. Maar dan wordt je met een kluitje het riet ingestuurd.
Ja laten repareren en betalen terwijl het hun ontwerpfout is.

[ Voor 29% gewijzigd door MadButcher op 24-06-2020 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 19:02
Reparatie bij monitorkapot.nl kostte me minder dan 100 euro incl. verzending heen en terug. Voor dat bedrag heb je geen nieuwe monitor. Gezien de nieuwprijs van dit apparaat zou ik dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandenRage
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik heb zelf een lg34uc87c en lijk precies het zelfde probleem te hebben en ben benieuwd hoe jij die van jou heb opgelost. Monitor is 5 jaar oud en heb iedere ander probleem kunnen uitsluiten.

Ik ben op het moment in gesprek met LG en Coolblue over het probleem. Coolblue lijkt de reparatie op zich te willen nemen en de kosten hiervoor ook omdat het om een ontwerpfout zou gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eaarnoudse
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05-2023
Hallo,

Geheel toevallig liep ik tegen de berichten in dit topic aan. Ik ben de eigenaar van Monitorkapot.nl en kan hier zeker het één en ander delen over de problemen met dit overigens prachtige type monitor. Het klopt dat door een ontwerpfout van de software in een EEPROM de monitor in bepaalde omstandigheden niet meer aangaat. Dit gebeurt vaak na een stroomstoring, maar ook als de monitor uitgezet wordt via de schakelaar op de achterkant, via de aan/uit knop op een stekkerdoos, of als de stekker eruit wordt getrokken, dan kan dit probleem optreden. Ik geef als tip mee dat als je de monitor eerst met de joystick button uitzet, dat je deze dan veilig kunt ontkoppelen van de netspanning.

Verder wil ik een ieder een goede tip meegeven die van plan is de zogeheten jumpstart methode toe te passen in de hoop om zo de monitor weer aan de praat te krijgen: VOER DEZE PROCEDURE NOOIT EN TE NIMMER UIT!!! Het is zo goed als zeker dat je je mainboard hiermee definitief naar de eeuwige jachtvelden helpt. Naast een opgeblazen EEPROM zit je waarschijnlijk ook met één of meerdere opgeblazen videoprocessoren. Het mainboard is nergens afgezekerd verder en vervanging is dan nog de enige optie. En dat gaat je snel enkele honderden euro's kosten. Zonde en een kostbare aangelegenheid 8)7

De beste en goedkoopste optie is om de EEPROM te flashen met een goed werkende versie van de 31MU97-B software. Elektronisch gezien is de monitor nog voor 100% in orde (ja, ook de EEPROM is niet defect) en omdat deze monitoren kwalitatief erg goed zijn is een reparatie zeker nog aan te bevelen.

Naast het 31MU97-B type hebben ook de volgende typen deze kwetsbaarheid:

31MU97Z-B
34UC97C-B
34UC97-S

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrandenRage
eaarnoudse schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:34:
Hallo,

Geheel toevallig liep ik tegen de berichten in dit topic aan. Ik ben de eigenaar van Monitorkapot.nl en kan hier zeker het één en ander delen over de problemen met dit overigens prachtige type monitor. Het klopt dat door een ontwerpfout van de software in een EEPROM de monitor in bepaalde omstandigheden niet meer aangaat. Dit gebeurt vaak na een stroomstoring, maar ook als de monitor uitgezet wordt via de schakelaar op de achterkant, via de aan/uit knop op een stekkerdoos, of als de stekker eruit wordt getrokken, dan kan dit probleem optreden. Ik geef als tip mee dat als je de monitor eerst met de joystick button uitzet, dat je deze dan veilig kunt ontkoppelen van de netspanning.

Verder wil ik een ieder een goede tip meegeven die van plan is de zogeheten jumpstart methode toe te passen in de hoop om zo de monitor weer aan de praat te krijgen: VOER DEZE PROCEDURE NOOIT EN TE NIMMER UIT!!! Het is zo goed als zeker dat je je mainboard hiermee definitief naar de eeuwige jachtvelden helpt. Naast een opgeblazen EEPROM zit je waarschijnlijk ook met één of meerdere opgeblazen videoprocessoren. Het mainboard is nergens afgezekerd verder en vervanging is dan nog de enige optie. En dat gaat je snel enkele honderden euro's kosten. Zonde en een kostbare aangelegenheid 8)7

De beste en goedkoopste optie is om de EEPROM te flashen met een goed werkende versie van de 31MU97-B software. Elektronisch gezien is de monitor nog voor 100% in orde (ja, ook de EEPROM is niet defect) en omdat deze monitoren kwalitatief erg goed zijn is een reparatie zeker nog aan te bevelen.

Naast het 31MU97-B type hebben ook de volgende typen deze kwetsbaarheid:

31MU97Z-B
34UC97C-B
34UC97-S

;)
Ik heb destijds nog met je gebeld over mijn monitor en toen heb je mij erg goed opweg geholpen helaas had jij niet de benodige software voor het flashen van de eeprom die mijn monitor nodig had. Toen heb ik gelukkig coolblue zover gekregen om het voor mij op te pakken. Nederlandse consumenten wet en fabrikage fout enzo.

Nog bedankt voor het brainstormen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Ik heb de monitor in 2015 bij MediaMarkt in Duitsland gekocht, dat wordt wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eaarnoudse
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05-2023
BrandenRage schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:46:
[...]

Ik heb destijds nog met je gebeld over mijn monitor en toen heb je mij erg goed opweg geholpen helaas had jij niet de benodige software voor het flashen van de eeprom die mijn monitor nodig had. Toen heb ik gelukkig coolblue zover gekregen om het voor mij op te pakken. Nederlandse consumenten wet en fabrikage fout enzo.

Nog bedankt voor het brainstormen!
Dat klopt ja, geen dank hoor :) En erg netjes en coulant dat Coolblue je geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandenRage
Ik heb een reactie van het onderzoek door de reparateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q8S3H7coA0d0jHvaiWShZOn2zg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yt0MCOgiyeAOSZfVr1iWrnA1.png?f=user_large

Beetje jammer dat ze niet aangeven wat er defect is.

Ik zal ze vandaag bellen om verhaal te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:38
Als bewezen is dat het de EEPROM is, dan zijn de reparatiekosten voor de verkopende partij (NL WET).

Gezien je de monitor in Duitsland hebt gekocht is niet zeker of dit ook voor hun van toepassing is.

Zoals @BrandenRage ook al zei. Je hebt als consument zeker rechten en er zijn zeker zaken waarbij niet altijd de reparatie niet gedekt wordt omdat de garantieverlopen zou zijn.

In mijn optiek is dit zo iets, omdat het defect kan worden verhaald op het feit dat het om een fabricagefout gaat.
Zelfs Cooblue meld dit op hun site: https://www.coolblue.nl/klantenservice/kosten-van-reparatie
"Als je product binnen de garantieperiode kapot gaat en het om een fabricagefout gaat, is de reparatie helemaal gratis."

Dus ik zou zeker tegen de reparateur zeggen dat de reparatie op kosten van de leverancier komt omdat het om een fabricagefout betreft. Dit is namelijk op basis van de Wetboek 7 artikel 20 t/m 25.
http://www.wetboek-online...20Wetboek%20Boek%207.html

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandenRage
Zojuist feedback gekregen.

de eeprom is inderdaad defect maar coolblue is nu moeilijk aan het doen en moet contact opnemen met een speciale afdeling die alleen te bereiken is via de e-mail.

To be continued......https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2053938

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik ben in het bezit van een LG 31MU97-B en de eeprom zat bij mij ook in een bootloop. Ik heb dit zelf op kunnen lossen door de chip te flashen met nieuwe firmware.

- Vind een firmware file voor je monitor. Voor mijn monitor staat er een download link in de comments van deze blog
- Schaf een ch341a programmer aan. Deze heb je nodig om de chip te verbinden met je pc:
- Installeer de eerste 2 drivers van deze pagina.
- Lees deze post over hoe het flash tooltje werkt. In deze post staan ook twee downloads voor de flash tool.
- Maak je monitor open. De clipjes uit de ifixit toolkit of plastic pasjes helpen je om de plastic cover eraf te wrikken.
- Schroef het kastje waar het moederbord in zit los en maak alle kabels los. Onthoud welke kabel waar moet.
- De chip waar IC205 boven staat is de eeprom.
- Sluit de SOIC8 SOP8 Clip Adapter module van de programmer aan op de chip.
- Flash de eeprom met de firmware.

Ik kan je er verder niet mee helpen maar na wat proberen en goed lezen en zoeken op internet is dit me zelfstandig gelukt, kosten €16. Ik weet zelf echt niet bijzonder veel van electronica af dus het is in principe goed te doen als je de tijd er even voor neemt.

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-07 15:04
Deze monitor heb ik ook en hij kwam ook op precies dezelfde manier aan z'n eind als ik overal lees. Het resetten van de chip (wat online veel gesuggereerd wordt) vind ik ook link. Ik zou best willen proberen de eeprom ic205 te vervangen.

Heeft iemand dat al geprobeerd? En zoja, waar heb je de nieuwe ic205 gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
In Holland zit een gast die repareert deze monitoren voor dat euvel

[ Voor 3% gewijzigd door MadButcher op 14-05-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-07 15:04
MadButcher schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:57:
In Holland zit een gast die repareert deze monitoren voor dat euvel
Je bedoelt monitorkapot.nl? Heb ik hier gelezen inderdaad, maar is voor mij 2 uur rijden en een grote monitor opsturen per post zie ik niet zo zitten.

Ik neig nu naar zelf proberen de eeprom te flashen, zoals hier en elders duidelijk wordt besproken. Heb goede hoop dat dat moet lukken.
Pagina: 1