Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 49 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Och, er zijn wel meer manieren om een moederbord op te blazen.
* The Eagle mompelt iets over een live isdn kabel in een ethernet aansluiting prikken :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:22:
Och, er zijn wel meer manieren om een moederbord op te blazen.
* The Eagle mompelt iets over een live isdn kabel in een ethernet aansluiting prikken :P
P8/P9 stekker verkeerd op je AT bord prikken is wel eentje die ik een keer heb gedaan heul lang geleden. ;w

C:\>_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Of ook een fijne: zelfgemaakte maar ongeteste IDE flatcable aansluiten en pc aanzetten. En toen was ie stuk :+
Zat nog garantie op die PC, leverde me een Abit mamaplank op ipv een b merk :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:24

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:31:
Of ook een fijne: zelfgemaakte maar ongeteste IDE flatcable aansluiten en pc aanzetten. En toen was ie stuk :+
Zat nog garantie op die PC, leverde me een Abit mamaplank op ipv een b merk :P
Het lulligste was in ~1996 bij mijn buurman die net een Pentium 75 gekocht had van z'n zuurverdiende centen.
Ik zou 'm wel even overklokken.

1 jumper verzet en... niets meer... jumper terug... ook niets meer...
Tot op de dag van vandaag niet te verklaren maar wel stuk.
Buurman heeft Escom gebeld, die kwamen aan huis repareren, ander moederbord er in en weer gaan.

Ik mocht er gek genoeg niet meer aankomen :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

In mijn geval viel het zoals gezegd onder garantie...maar een maand of anderhalf later kreeg ik op mijn bijbaantje (via welke ik aan die winkel was gekomen) een telefoontje van de eigenaar van die winkel. Bleek achteraf de melding te zijn dat ze failliet waren gegaan :X

Dodged that bullet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zet die fijne Ti4400 op een 440FX bordje ene hebt niet een kans op Magic Smoke. Of op een super7.

Punt is, dat die bieden een eigen vrm hebben om de videokaart te voeren. Die takken ze af van de +5v rail. Voor de eerste generatie grafische kaarten die geen of weinig extra koeling nodig hebben is dat prima, maar de snellere kaarten (GeForce non-mx, ATI Radeon) vragen meer ampères die de vrm niet kan leveren .
Nieuwere borden leggen de stroom direct uit de psu, zodat dat geen probleem is.

Dan heb je nog agp8x kaarten op agp2x poorten, niet zo universele poorten... Maar zolang je redelijk periode correct blijft gaat het goed.

Knullige foutjes... probeer eens een hdd on the fly aan te zetten door de molex in te pluggen, maar schuin en een pootje er naast er in prikken.
Voeding fubar. De hdd ook.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:22:
Zet die fijne Ti4400 op een 440FX bordje ene hebt niet een kans op Magic Smoke. Of op een super7.

Punt is, dat die bieden een eigen vrm hebben om de videokaart te voeren. Die takken ze af van de +5v rail. Voor de eerste generatie grafische kaarten die geen of weinig extra koeling nodig hebben is dat prima, maar de snellere kaarten (GeForce non-mx, ATI Radeon) vragen meer ampères die de vrm niet kan leveren .

Dan heb je nog agp8x kaarten op agp2x poorten, niet zo universele poorten... Maar zolang je redelijk periode correct blijft gaat het goed.

Knullige foutjes... probeer eens een hdd on the fly aan te zetten door de molex in te pluggen, maar schuin en een pootje er naast er in prikken.
Voeding fubar. De hdd ook.
Geheugenmodule (DDR1) in een slot drukken terwijl er 1 draadje van de CPU-fan tussen zit.
Dat geeft ook vuurwerk (omhulsel van draad weggesmolten, het stonk nogal) tevens einde mainboard.

Het was een reparatie, beetje druk en rommelig qua kabels dus dan doe je dat soort dingen wat op de tast :+

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-10-2023 22:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ik weet nog dat ik een Nvidia Ti4200 kaart kocht en tegen een medeklant in de winkel zei "zie, dikke videokaart". Ik wou even pochen.

Ja, dus, 2 slots dik was in die tijd al redelijk bizar. Nu 3 a 4 slots.......

PS: Wie kan zich nog de aftermarket koelers herinneren die je op elke videokaart kon schroeven om de temperatuur lager te krijgen?

Zo nu ik al een tijdje meelees in dit topic komt mij steeds meer te boven. Ik heb stiekem heel erg veel met computers gedaan. Zowel toen als nu.

Ik weet nog dat Windows Vista Beta bij een computerblad zat in de Albert Heijn en dat mijn LAN-kaart vaak flipte in de beta. Ook kocht ik Windows 2000 beta mét Visual Basic voor 100 gulden bij de Vobis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:03
Blijft leuk om een oud spel op te kunnen starten na al die jaren,heb UFO 1 proberen te spelen maar krijg een foutmelding jammer,dan maar deze. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b54dBiblfYN6o8gonyP94vxkAtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7tfY71Xgti54EKeiEKoLWoR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5Br3Lxozp7BIiMJuFUqXkCDNrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp3bmIrOsbJCcqOAE8g7VmyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYLJNvWUxQ2_B4W2GDGcFV6Wi1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rr8kcVBwqq46l1eLUagucIF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:23:
Ik weet nog dat ik een Nvidia Ti4200 kaart kocht en tegen een medeklant in de winkel zei "zie, dikke videokaart". Ik wou even pochen.

Ja, dus, 2 slots dik was in die tijd al redelijk bizar. Nu 3 a 4 slots.......

PS: Wie kan zich nog de aftermarket koelers herinneren die je op elke videokaart kon schroeven om de temperatuur lager te krijgen?
Hier liggen in de reserve kast nog drie stuks Ti4200 :p
Eentje met een beschaafde 1 slot waaier er op en twee met -jawel- mooie ronde koperen Zalman bloemetjes die een extra slot blokkeren.

Op een andere kaart heb ik ook een blauwe Zalman passieve koeler zitten.

Die dingen waren inderdaad gruwijk universeel!
En als het even niet past:
en gemonteerd

Overigens voor de CPU zijn er ook leuke dingen uitgekomen. Zo heb ik hier een Cooler Master Jet liggen. Een heuse centrifugaal blower op PC formaat. Ietsjes luidruchtig :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Algemene leuke vraag:

Hoe kijken jullie aan tegen games van toen en nu?

Vroeger speelde je een game met een paar uur uit (muv elder scrolls games) en tegenwoordig kun je makkelijk 100 uur doen voor je de game uit hebt gespeeld.

Wat dat betreft kun jij je tegenwoordig helemaal verliezen in een gigantisch verhaal. In de tijd dat ik nog Heretic, Doom, Blood, Quake 1, Duke Nukem 3D en Unreal speelde kon je de game met een paar dagen wel uitspelen. Wat dat betreft vind ik het nu beter. Dat wil niet zeggen dat ik geen nostalgische gevoelens heb naar de games van toen.
Omdat het toen zo bijzonder was dat je überhaupt een spel kon draaien was het destijds meer een 'wauw' gevoel.

Qua games vind ik de hedendaagse tijd wel het beste. Elk spel dat ik koop wil ik ook helemaal uitdiepen en dat mag ook wel want games zijn vaak meer dan 100 GB groot.

Vroeger wist je niet beter dan dat je überhaupt een spel kon bemachtigen. Vroeger was je blijer dat een game werkte.

Wat ik niet mis was de tijd dat je voor veel games verplicht de CD in de drive moest stoppen om te kunnen spelen. Daarop downloadde je een nocd-crack en was die er niet dan maakte je een image van de CD op je harde schijf. Windows 2000 had een irritante bug dat images stopte met werken door een té hoge IO-load. Toen dat werd opgelost sprong ik een gat in de lucht.

Nu was Windows 2000 meer een zakelijk OS, maar als je handig was kon je er prima op gamen. Nu was Windows 2000 ook een zeer stabiel OS. Het was magisch dat je aan de slag kon met NTFS en minder last had van fragmentatie. Ik weet nog dat ik elke zondagochtend de harddisk defragmenteerde; iets wat ik nu wel mis want met SSD's is dit overbodig geworden. Geen zondagochtenden meer dat ik een bak koffie dronk met het geratel van de harddisk op de achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:08:
[...]
Zo heb ik hier een Cooler Master Jet liggen. Een heuse centrifugaal blower op PC formaat. Ietsjes luidruchtig :p
Je had ook een andere uivoering die 1 slot dik was. Kan niet op de naam komen. :/

[ Voor 14% gewijzigd door jimh307 op 18-10-2023 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:14:
Algemene leuke vraag:

Hoe kijken jullie aan tegen games van toen en nu?

Vroeger speelde je een game met een paar uur uit (muv elder scrolls games) en tegenwoordig kun je makkelijk 100 uur doen voor je de game uit hebt gespeeld.

Wat dat betreft kun jij je tegenwoordig helemaal verliezen in een gigantisch verhaal. In de tijd dat ik nog Heretic, Doom, Blood, Quake 1, Duke Nukem 3D en Unreal speelde kon je de game met een paar dagen wel uitspelen. Wat dat betreft vind ik het nu beter. Dat wil niet zeggen dat ik geen nostalgische gevoelens heb naar de games van toen.
Omdat het toen zo bijzonder was dat je überhaupt een spel kon draaien was het destijds meer een 'wauw' gevoel.

Qua games vind ik de hedendaagse tijd wel het beste. Elk spel dat ik koop wil ik ook helemaal uitdiepen en dat mag ook wel want games zijn vaak meer dan 100 GB groot.

Vroeger wist je niet beter dan dat je überhaupt een spel kon bemachtigen. Vroeger was je blijer dat een game werkte.

Wat ik niet mis was de tijd dat je voor veel games verplicht de CD in de drive moest stoppen om te kunnen spelen. Daarop downloadde je een nocd-crack en was die er niet dan maakte je een image van de CD op je harde schijf. Windows 2000 had een irritante bug dat images stopte met werken door een té hoge IO-load. Toen dat werd opgelost sprong ik een gat in de lucht.

Nu was Windows 2000 meer een zakelijk OS, maar als je handig was kon je er prima op gamen. Nu was Windows 2000 ook een zeer stabiel OS. Het was magisch dat je aan de slag kon met NTFS en minder last had van fragmentatie. Ik weet nog dat ik elke zondagochtend de harddisk defragmenteerde; iets wat ik nu wel mis want met SSD's is dit overbodig geworden. Geen zondagochtenden meer dat ik een bak koffie dronk met het geratel van de harddisk op de achtergrond.
Lang verhaal kort: ik boycot alles dat 'always online' moet zijn en afhankelijk is van servers.

Verder ben ik niet echt een groot gamer en nooit geweest. Van die casual racing games kon ik altijd wel prima mee vermaken, zoals Need For Speed 1/2/3 (split screen!) en simulators als Sim City (t/m deel 4), Rollercoaster en Transport Tycoon (en nu uiteraard OpenTTD). Zeker heb ik ook mijn periodes gehad met Duke 3D en zo... af en toe is dat nog steeds vermakelijk :)

Die laatste is eigenlijk het enige moderne spel dat ik nog speel. Daarnaast blijken SimCity 4 en Street Legal Racing Redline prima te draaien op Windows 10 (en een laptop met i5-4200u).
En heel af en toe Hay Day op de telefoon, maar dat is zo'n waiting game als je eenmaal verder komt. Maar dat reken ik niet echt tot een game om een uurtje mee zoet te zijn :P

Scheelt ook dat ik een fulltime baan en een gezin met 3 kinders heb denk ik :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Je had ook een andere uivoering die 1 slot dik was. Kan niet op de naam komen. :/
Deze?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OYl97f7.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Tuurlijk is het gamen tegenwoordig beter een groter en langer.

Maar ik had vroeger meer plezier in gamen, alleen al het spel weekend krijgen in bv DOS was een pain in the ass maar gaf wel voldoening laat staan de juste geluidskaart weer uit het lijstje zien te vinden als die er überhaupt tussen stond.

Kwa lengte van een game moet ik zeggen dat ik vaak spellen speelde waar ik toch behoorlijk wat uurtjes in kon stoppen.

De UFO serie geweldige game die ik op 5 verschillende difficulties kon spelen met superhuman wat mij wel een jaartje of meer bezig hield.

Warcraft kon ik telkens weer opnieuw spelen zonder verveling.

Rollercoaster Tycoon en zijn uitbreidingen ook urenlang speelplezier.

TransportTycoon daar heb ik echt de meeste tijd in zitten samen met vrienden wel een paar jaar gespeeld,je bleef terug komen.

Kan er zo nog wel een paar opnoemen,maar ik denk dat onze leeftijd ook een rol speelde hoe we over toen en nu denken. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ervaring dichtbij:
Voor de generatie 'pubers van nu' is always online en 4k/144Hz de standaard. Als je die een 320x200 resolutie laat zien vragen ze waarom de game in minecraftstyle is gemaakt :')
De gameplay boeit ze meestal niet, want 'het ziet er niet uit'. In Duke 3D (bewust lagere resolutie) kunnen ze de varkens niet van een boom onderscheiden en flippen ze 'm omdat het op 20fps draait (op een bewust niet te vlotte PC).
Krijg je ze eindelijk zo ver een game als Prince of Persia te spelen (dat bedoeld is om in een uur uit te spelen), staan ze versteld van de moeilijkheidsgraad (level 3 niet gered)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Yep, dat zijn ze :) Dat was toen al heel wat qua koeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:02:
Ervaring dichtbij:
Voor de generatie 'pubers van nu' is always online en 4k/144Hz de standaard. Als je die een 320x200 resolutie laat zien vragen ze waarom de game in minecraftstyle is gemaakt :')
De gameplay boeit ze meestal niet, want 'het ziet er niet uit'. In Duke 3D (bewust lagere resolutie) kunnen ze de varkens niet van een boom onderscheiden en flippen ze 'm omdat het op 20fps draait (op een bewust niet te vlotte PC).
Krijg je ze eindelijk zo ver een game als Prince of Persia te spelen (dat bedoeld is om in een uur uit te spelen), staan ze versteld van de moeilijkheidsgraad (level 3 niet gered)
O ja, dit is precies hoe ik er ook over denk. Je haalt me de woorden uit mijn mond.

Maar goed, laten we eerlijk zijn dat deze 'bijna 50-er' nog erg graag gamed. Ook ik heb me lang verzet tegen de vereisten van een werkende verbinding dat internet heet. Ik heb er niet zo heel veel last van want internet ligt er hier vrijwel nooit uit. Desnoods kan ik mijn GSM pairen en heb ik alsnog internet. Ik zie hier geen probleem. Vroeger toen je nog mocht inbellen zat je beperkt op het www want de telefoon tikte gulzig door. Nu denk ik hier niet over na want internet is er altijd.

Toch game ik nog op 1920*1080 op een 360Hz scherm op een RTX4080. Sommige verklaren mij voor gek want met een 4080 wil je 1440p of hoger, maar ik haal vaak ruim 100+ fps met een zeer snel IPS paneel. Dat gekoppeld op de snelste gaming-CPU van dit moment (AMD 7800X3D) en zo kom ik weer in de buurt van het CRT gevoel, maar dan met een hele hoge framerate en nauwelijks tot geen ghosting. Ik hoef niet per sé een 4K scherm te hebben.

Én dit komt omdat ik vele jaren achter een CRT scherm heb gezeten. Het voordeel van op 1080p blijven hangen is dat ik alles wat ik naar mijn GPU gooi super soepel blijft werken.

Maar om terug te komen op internetafhankelijke games, snap ik heel goed de angst die je hebt. Hier een rasechte ervaringsdeskundige. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29

HugoBoss1985

Xenotech

Misschien offtopic hier...

Maar ik zit na te denken over een externe Pci / Pci-E behuizing voor Creative Geluidskaarten.
Dit wél (ontopic ;)) i.v.m. retro gamen en EAX compatible games.

Een Audigy 2 voor Win98 en een X-fi Titanium HD voor WinXP.

I.v.m. geen ruimte/geen pci/geen pci-e sloten vrij wil ik dit graag d.m.v. een externe oplossing proberen.

Iets via USB/USB-C.
Het liefste zonder een power brick.

Iemand hier ideeën over/ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:

Maar ik zit na te denken over een externe Pci / Pci-E behuizing voor Creative Geluidskaarten.

I.v.m. geen ruimte/geen pci/geen pci-e sloten vrij wil ik dit graag d.m.v. een externe oplossing proberen.

Iets via USB/USB-C.

Ervaring niet, maar zeker mogelijk. Je komt dan wel met een PCI(e) brug, welke weer andere uitdagingen met zich meebrengt.

ik kom dit tegen:

https://www.ioi.com.tw/pr...ostID=2043&ProdID=1130024

Lijkt me wel in lijn staat met wat jij wilt, maar dan heeft deze wel een eigen voeding nodig. Pico PSU misschien? En die laten voeden door de +12v rail uit de bron-PC?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29

HugoBoss1985

Xenotech

Waterbeesje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Ervaring niet, maar zeker mogelijk. Je komt dan wel met een PCI(e) brug, welke weer andere uitdagingen met zich meebrengt.

ik kom dit tegen:

https://www.ioi.com.tw/pr...ostID=2043&ProdID=1130024

Lijkt me wel in lijn staat met wat jij wilt, maar dan heeft deze wel een eigen voeding nodig. Pico PSU misschien? En die laten voeden door de +12v rail uit de bron-PC?
Dank voor het meedenken!

Het is niet wat ik zoek... 1 (extern) slot is genoeg, pci of pci-e (ik koop wel 2 verschillende behuizingen).
Dit is ook wat "te" fors :P

Ik zal nog eens verder kijken naar usb/usb-c oplossingen... maar dat laatste wordt wellicht al gauw te duur.
Dan kan ik er beter een dedicated systeempje bij maken waar ik de kaart gewoon in prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Je zou hiervoor een aparte thread kunnen aanmaken op het modding forum: Modding, mechanica en elektronica

Ik verwacht dat daar méér mensen gaan meelezen en je sneller tot een oplossing komt.

Daarnaast kan ik me ook goed voorstellen dat de industriële wereld ook een vraag heeft naar dit soort oplossingen. En misschien komen de wijze modders daar wel met andere beperkingen op de proppen, zoals timing die niet goed is of wordt de oplossing met zelf solderen en minuscule SMD componentjes (moet je maar kunnen/willen).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:31

Nemesizz

Untouchable

Borden met 440FX heb ik niet, een Super7 wel, maar die was hoe dan ook erg picky met GPU's als ik me goed herinner, de GF4 Ti heb ik daar in elk geval niet in geprobeerd en kan dat zo te horen ook beter achterwege laten.

Hardeschijf killen ook een keer per ongeluk gedaan. Even spul over kopiëren , dus leg je dat ding even boven op de 5,25 bays (kast op z'n zij), en komt de printplaat toch per ongeluk tegen de behuizing aan en... dead.

Molex connectors check ik altijd even dubbel, omdat je ze inderdaad makkelijk niet helemaal goed vast kan klikken. Vooral met adaptertjes / splitters willen de pinnen soms wat...wiebelig zijn waardoor je ze makkelijk iets scheef / niet compleet aansluit met nare gevolgen van dien.
Ook altijd erg opletten met die molex>pci-e power connectors. Hoe dan ook niet aan te raden, maar bij kaarten die nét boven de 75W zitten en dus net een beetje prik nodig zijn via een PCI-e connector durf ik het nog wel eens aan (GeForce 9600 in m'n Proliant proberen, die heeft helaas geen PCI-e power connectors, dus dan zo'n 2x molex naar PCI-e kon wel, kaart gebruikt hooguit 90W onder load ofzo, en 75W kan die uit het slot zelf trekken).

Oh ja, de fan connector net niet goed op het moederbord aansluiten (door gebrek aan zicht / geen diepte kunnen zien), vooral bij die 4 pin PWM fans, net een puntje ernaast en rook. Fan en connector werken nog wel, maar de PWM functie was wel kapot (fan altijd op 100%, of via de BIOS de voltage regelen dat de snelheid lager is, maar PWM werkt niet meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:59
HugoBoss1985 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:

Iets via USB/USB-C.

Er zijn heel veel oplossingen voor externe GPUs, deze maken uiteindelijk gewoon een PCI Express slot beschikbaar via een Thunderbolt aansluiting. Neem eens een kijkje op https://egpu.io/best-egpu-buyers-guide/ Er zijn PCI-E kaartjes die dan weer een Thunderbolt aansluiting beschikbaar maken op de desktop, bvb de Asus ThunderboltEX kaarten.

Er bestaan ook wat meer DIY eGPU oplossingen die rechtstreeks aan te sluiten zijn op een PCI-E slot (of op mini PCIe, of ExpressCard) ipv Thunderbolt. Op AliExpress en dergelijke vind je die vaak terug.

In hoeverre dat allemaal gaat werken bij oudere hardware of Windows XP is een heel andere vraag :)
eGPU.io is daar ook een goede bron voor.

Als je je echt avontuurlijk voelt kan je zelfs proberen iets als Windows XP te draaien in een virtuele machine, om vervolgens via device passthrough de Creative geluidskaart in de eGPU enclosure rechtstreeks door te geven aan de virtuele machine… >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe was je van plan een AGP kaart op een i440FX bord te prikken? Dat is een non-AGP chipset uit zelfde tijd als i430FX, en op CPU na zelfde specs (geen AGP, niet eens DMA op IDE)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Vandaag op mijn werk groen licht gekregen om alle pc's mee te mogen nemen,daar tegenover staat wel dat ik alle bedrijfsgegevens van de HDD moet wissen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Als ik ze formatteer moet ik natuurlijk de OS en alle drivers opnieuw installeren die ik niet heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Snelle oplossing: met een bootfloppy (fdisk) partities weghalen.
Beste oplossing: disk wipen met een programma zoals Killdisk ( https://www.killdisk.com/bootablecd.htm )

Windows 98 / XP installatiemedia is wel makkelijk aan te komen, drivers kan iets meer werk zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Vinnie op 18-10-2023 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:37:
Vandaag op mijn werk groen licht gekregen om alle pc's mee te mogen nemen,daar tegenover staat wel dat ik alle bedrijfsgegevens van de HDD moet wissen.

Als ik ze formatteer moet ik natuurlijk de OS en alle drivers opnieuw installeren die ik niet heb.
code:
1
cat /dev/zero > /dev/device

Tenzij er iets utiermate unieks tussen zit qua OS of driver ben je daarmee snel klaar. OSsen zijn op verschillende plekken te vinden (tip: WinworldPC), drivers ook (o.a. vogonsdrivers.com).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Hoe was je van plan een AGP kaart op een i440FX bord te prikken? Dat is een non-AGP chipset uit zelfde tijd als i430FX, en op CPU na zelfde specs (geen AGP, niet eens DMA op IDE)
Ehm mja, daar staat natuurlijk eigenlijk 440LX, niet FX maar dat lezen we allemaal verkeerd,met het tempo waarin de posts elkaar opvolgen... 7(8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Net even gekeken de OS CDs moet geen probleem worden. 😅

Driver's moeten dan wel op een cd gebrand worden want een usb zit op de meeste niet, het web op wil ik liever niet.
Weet dat ik iets met de IP moet doen maar heb daar geen kaas van gegeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPJ9R3tLKibdp325KqdyQecRcDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ2T6Q97KwYlKfJI62IQYkrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DoubleDutch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:53:

Driver's moeten dan wel op een cd gebrand worden want een usb zit op de meeste niet, het web op wil ik liever niet.
[Afbeelding]
Maar Windows 95 komt inclusief Internet Explorer 4.0 wat kan er mis gaan :P

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:53:

[Afbeelding]
Ik mis deze nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6O7NCEA6Cn-dGwcqjc1GJM_tb4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cT8HxfsnzuFwjJlYNN3nlzYu.jpg?f=fotoalbum_medium

:')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 13:21
DoubleDutch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:37:

https://gparted.org/ de livecd gebruiken en dan Nwipe starten. Alle schijven bij elkaar leggen, en of per stuk
of meerder aangesloten leegmaken. Dan weet je zeker dat de bedrijfsgegevens eraf zijn, geeft een gerust gevoel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:02:
Ervaring dichtbij:
Ah, Prince of Persia. Kopietje van een vriendje op floppy, kwam thuis en virusscanner (McAfee) er overheen. Kwam een cadeautje mee, 4096 virus (zie https://web.archive.org/w...yfocus.com/advisories/718 ). McAfee herkende hem wel, maar kon hem niet verwijderen :')
Gelukkig verder geen impact bij mij :)
Pa van dat vriendje was minder blij, werkte bij Philips in het NatLab in een vrij hoge functie en PC werd ook voor werk gebruikt, inclusief modem verbinding naar kantoor. Waren ze niet zo blij mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
@TheInsider Thx voor de tip.

@Waterbeesje bedoel je deze,de win 98 weet ik niet of die te gebruiken is,zo te zien een eigen creatie 😅

Je bedoelt natuurlijk de hele set om Windows te installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9qTSkDTwNqqOkNIuqIN2Q8i-0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OLCK14pK7lbXonv3pTXqi60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLRfChJ7tL-h0sP3fM2rulWY1nE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ZUp3UXmMLywj19jVlVQwCtR.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDutch op 18-10-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:56:
@TheInsider Thx voor de tip.

@Waterbeesje bedoel je deze,de win 98 weet ik niet of die te gebruiken is,zo te zien een eigen creatie 😅

Je bedoelt natuurlijk de hele set om Windows te installeren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
14 mooie diskettes om Windows 95 osr1 te installeren! Plus de bootdisk uiteraard.
Disk 12 geeft foutmelding maar doet het wel na wat opnieuw proberen :p

Een win98 flop is ook prima om win95 setup te starten trouwens, werkt prima!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:56:
[...]

14 mooie diskettes om Windows 95 osr1 te installeren! Plus de bootdisk uiteraard.
Disk 12 geeft foutmelding maar doet het wel na wat opnieuw proberen :p

Een win98 flop is ook prima om win95 setup te starten trouwens, werkt prima!
Ik ga even op mijn werk snuffelen of er ergens een setje is verstopt,ben er bang voor.
Maar jij verkoopt je set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Er is geen praktische reden om jezelf te pijnigen voor een trage installatie met floppies.. gewoon lekker vanuit bootflop en CD-ROM installeren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Ik ga even op mijn werk snuffelen of er ergens een setje is verstopt,ben er bang voor.
Nou, deze set is ook niet volledig origineel en een klein beetje zelf geschreven en met een dikke laserprinter zelf labeltjes geprint voor er op :p
De images kun je zo vinden als je het even door goegol haalt (hier mag geen link vermeld worden van onze mods)

Ik zou net als Vinnie voor praktisch gebruik ook vooral met de cd werken als je een pc met cdrom hebt of makkelijk even kunt aansluiten. Voor een collectie wil je sowieso the real deal hebben ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vinnie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:15:
Er is geen praktische reden om jezelf te pijnigen voor een trage installatie met floppies.. gewoon lekker vanuit bootflop en CD-ROM installeren :P
Windows 95 / 98 kopieer ik altijd naar C:\W9X.DSK en dan start ik de installatie vanuit die map.
Wel zo makkelijk als je de installatieschijf nodig hebt bij een verandering aan hard- of software ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DoubleDutch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Als het zover is dat je aan installeren toe komt, dan kunnen we je daar vast wel doorheen loodsen ;)

Eerst maar de boel wissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Thx. ☺️
Kom straks zeker met veel vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:06:
[...]

Windows 95 / 98 kopieer ik altijd naar C:\W9X.DSK en dan start ik de installatie vanuit die map.
Wel zo makkelijk als je de installatieschijf nodig hebt bij een verandering aan hard- of software ;)
Prachtig met een HDD van méér dan 500MB, zo doe ik het meestal ook (maar dan onder C:\Windows\Setup of C:\Install\Win9x). De Deskpro waarvoor ik deze gebruikte heeft geen cdrom, enkelvoudige noodzakelijk korte ide kabel en een HDD van 170MB. Daar een Windows installatie van 60MB op zetten, wat onderhoudsprogrammatuur en je zit al over de 100MB vol. Nog geen spel geinstalleerd. Als daar ook nog 25MB aan installatiebestanden komt houdt het snel op :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Prachtig met een HDD van méér dan 500MB, zo doe ik het meestal ook (maar dan onder C:\Windows\Setup of C:\Install\Win9x). De Deskpro waarvoor ik deze gebruikte heeft geen cdrom, enkelvoudige noodzakelijk korte ide kabel en een HDD van 170MB. Daar een Windows installatie van 60MB op zetten, wat onderhoudsprogrammatuur en je zit al over de 100MB vol. Nog geen spel geinstalleerd. Als daar ook nog 25MB aan installatiebestanden komt houdt het snel op :P
Dan kun je weer terecht komen met een grote partitie met een grote clustersize. 2 GB = 32 KB, 1 GB = 16 KB, 512 MB = 8 KB clusters....
Dan heb je weer te maken met veel slackruimte waardoor het loont om naar FAT32 te converteren, mits mogelijk. De latere versies van Windows 95 ondersteunen FAT32 waardoor je een groot gedeelte van slackruimte weer terugwint. DriveSpace of DoubleSpace wil je liever niet gebruiken want minder betrouwbaar en langzamer, maar als je geen keuze hebt comprimeer dan met DOS 6.22 die een grote bug oplost waardoor compressie corruptie kan veroorzaken.

Ja, harddiskruimte was vroeger nogal een dingetje. Weet er alles van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Eigenlijk is zo'n 486SX meer terrein voor puur DOS of Win 3.1x natuurlijk.... en dan is 170MB méér dan voldoende :P
Ding heeft 8MB RAM nu, en ik twijfel over hoeveel ik er bij ga steken
16MB is natuurlijk een magische grens voor enkele DOS toepassingen, maar Windows 95 zal er wel blij mee zijn naar méér te gaan. Maar dan heb ik ook geen usecase meer, want dan worden de processor en HDD ruimte al snel bottleneck.
En de CPU naar 66MHz tillen ga ik niet doen op deze machine, want ik heb al 2 DX2-systemen draaien :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:17:
Eigenlijk is zo'n 486SX meer terrein voor puur DOS of Win 3.1x natuurlijk.... en dan is 170MB méér dan voldoende :P
Ding heeft 8MB RAM nu, en ik twijfel over hoeveel ik er bij ga steken
16MB is natuurlijk een magische grens voor enkele DOS toepassingen, maar Windows 95 zal er wel blij mee zijn naar méér te gaan. Maar dan heb ik ook geen usecase meer, want dan worden de processor en HDD ruimte al snel bottleneck.
En de CPU naar 66MHz tillen ga ik niet doen op deze machine, want ik heb al 2 DX2-systemen draaien :P
Dat is wel de praktijk, een bak die Windows 95 soepel kan draaien zal ook wel wat meer ruimte hebben dan 170MB schijfruimte, wat in 1993 al ongeveer de standaard was ;)

Maar installeren vanaf cd-rom kan natuurlijk ook prima. Heb je de schijfruimte, dan is een lokale map met installatiebestanden wel zo praktisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Voor het wipen (als partities verwijderen niet genoeg is) van de oude PC's is DBAN (https://sourceforge.net/projects/dban/) sneller dan Killdisk. DBAN is gebaseerd op Linux en gebruikt DMA toegang voor de schijven. Killdisk is DOS-gebaseerd en gebruikt alleen DMA als dat in het BIOS wordt geregeld (wat pas vanaf bepaalde Pentium 4 het geval is).

Je hebt Killdisk (op diskette) wel nodig voor de machines zonder CD-drive en op die waar DBAN niet wil starten.

Er is ergens ook Gparted live-CD genoemd. Die start in mijn ervaring echter niet op sommige oudere PC's Pentium 2/3 (32-bit versie!), en dan vooral problemen met (onboard) video waardoor de grafische omgeving niet start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Makkelijkste is toch om de schijf even in een andere computer te lepelen :)
Gelijk het OS van jouw keuze en meer programma's beschikbaar.
Met zo'n PCI IDE controller heb je ook een 95% kans dat jouw schijfjes het gewoon doen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De AMD 5x86 is inmiddels getest en stabiel bevonden met Windows 95 (B).

Op de foto zit er nog 64MB op maar in verband met de 256KB cache en WB enabled, heb ik er nu 2x 16MB Hynix op zitten, met de bekende gele sticker.

Aangezien ik voldoende van die CPU's heb liggen, heb ik kwa opdruk de lelijkste gepakt, goed ontvet en er een (eveneens goed ontvet) Pentium 1 koelblok op gelijmd (2-componenten epoxy). Dat komt er nooit meer af, als het goed is. De sticker heb ik van de koelfan getrokken, die zat ver uit het midden en de fan trilde als een 3-cilinder diesel.

De CPU draait nu op 4x40MHz en ivm stabiliteit staat de VLB wait state op 1.

Het bord zit inmiddels al in de behuizing (foto's volgen later). Ben nu Windows op de Bigfoot aan het installeren, hopelijk zonder al te veel problemen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xpnSgW5.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:54:
De AMD 5x86 is inmiddels getest en stabiel bevonden met Windows 95 (B).

Op de foto zit er nog 64MB op maar in verband met de 256KB cache en WB enabled, heb ik er nu 2x 16MB Hynix op zitten, met de bekende gele sticker.

Aangezien ik voldoende van die CPU's heb liggen, heb ik kwa opdruk de lelijkste gepakt, goed ontvet en er een (eveneens goed ontvet) Pentium 1 koelblok op gelijmd (2-componenten epoxy). Dat komt er nooit meer af, als het goed is. De sticker heb ik van de koelfan getrokken, die zat ver uit het midden en de fan trilde als een 3-cilinder diesel.

De CPU draait nu op 4x40MHz en ivm stabiliteit staat de VLB wait state op 1.

Het bord zit inmiddels al in de behuizing (foto's volgen later). Ben nu Windows op de Bigfoot aan het installeren, hopelijk zonder al te veel problemen.

[Afbeelding]
Cache limieten! Gelukkig waren die redelijk rechtlijnig t/m de Pentium met COAST.
Dit systeem trekt een Pentium 75 wel ff goed omver zo :P

Leuk speelgoed :)
Hoeveel VLB's heb je er nu in zitten? Voor de WS hanteer ik altijd:
- 1 kaart --> 50MHz bus op 0ws, daarboven 1ws
- 2 kaarten --> 40MHz bus op 0ws, daarboven 1ws
- 3 kaarten --> 33MHz bus op 0ws, daarboven 1ws
Maar dat ligt er ook aan wat voor kaart het is.
Zo heb ik een Trident 9420 die een bus van 50MHz makkelijk met 0WS doet op mijn Aquarius plank, en een Cirrus 5424 die dat echt niet doet. De Cirrus hoort sneller te zijn, maar door de WS ligt het nèt aan anders.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Cache limieten! Gelukkig waren die redelijk rechtlijnig t/m de Pentium met COAST.
Dit systeem trekt een Pentium 75 wel ff goed omver zo :P

Leuk speelgoed :)
Hoeveel VLB's heb je er nu in zitten? Voor de WS hanteer ik altijd:
- 1 kaart --> 50MHz bus op 0ws, daarboven 1ws
- 2 kaarten --> 40MHz bus op 0ws, daarboven 1ws
- 3 kaarten --> 33MHz bus op 0ws, daarboven 1ws
Maar dat ligt er ook aan wat voor kaart het is.
Zo heb ik een Trident 9420 die een bus van 50MHz makkelijk met 0WS doet op mijn Aquarius plank, en een Cirrus 5424 die dat echt niet doet. De Cirrus hoort sneller te zijn, maar door de WS ligt het nèt aan anders.
Er komen 2 VLB-kaarten in. Heb een paar Diamond kaarten die nog in de doos zitten, dus die blijven mooi verpakt ;) Maar een bekende retro-deskundige in het noorden des lands heeft nog wel wat liggen voor me, dus daar ga ik binnenkort even heen met de PC onder de arm.

Wait states heb ik wat wisselende resultaten mee, 40MHz bus klap ik dus standaard maar alvast op 1WS.
In het latere tuningsproces kan ik daar nog wel wat gaan spelen maar voor nu wil ik eerst stabiliteit ;)

edit: het is tot op heden nog niet gelukt om mijn antieke Genius GM6 muizen aan de gang te krijgen in Windows 95.
In DOS met ctmouse doen ze het prima, dus de poorten en muizen werken wel. Vaag probleem weer.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2023 15:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheInsider
Josefien schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:12:

Er is ergens ook Gparted live-CD genoemd. Die start in mijn ervaring echter niet op sommige oudere PC's Pentium 2/3 (32-bit versie!), en dan vooral problemen met (onboard) video waardoor de grafische omgeving niet start.
Dat is zeker zo, had ik niet over nagedacht, er is wel een i686 versie voor de 32bits machines maar of hij de grafische omgeving start is maar de vraag. Dus in een redelijk snelle pc met nog een ide aansluiting de snelste oplossing.
Laatst een hele partij 40 en 80GB ide schijven leeggemaakt, en dat duurde per schijf toch al snel gemiddeld 2 a3 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:33:
Hee @DoubleDutch, als ik het goed zie is dit jouw bordje:
https://theretroweb.com/m...300-type-6561,-6591,-6872

Dan is dat bruine slot 'onderin' gewoon een AGP poort en kun je daar wèl een vlottere kaart in steken!
Ik zou dan eens kijken naar een Geforce 4 MX440. Dat is wel het ultieme dat zeker binnen de limieten van een VRM op dit soort bordjes komt. Zwaardere kaarten zoals de Geforce 2 GTX of Gf4 Ti zullen mogelijk het bord opblazen :(
Dit staat trouwens op de onderkant van de deksel,heb er ook een foto bijgevoegd.
Daar zitten toch nog 2 PCI sloten,of kan ik beter de AGP slot gebruiken als ik er een GPU in wil steken?

En had ik nog een vraagje, ik krijg de resolutie van het scherm niet hoger gezet dan 640 × 480 ook de 16-bit kan niet hoger?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2LDehKQk36tlAWqTFm6ZswLhZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvT4o31qbYqXpsZQwaboCbuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E79xafWQZ5XtN5cvfRVcj66PQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8tSKbnsaR9sWhMHkzfy48xI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Dit staat trouwens op de onderkant van de deksel,heb er ook een foto bijgevoegd.
Daar zit toch nog 2 PCI sloten,of kan ik beter de AGP slot gebruiken als ik er een GPU in wil steken?

En had ik nog een vraagje, ik krijg de resolutie van het scherm niet hoger gezet dan 640 × 480 ook de 16-bit kan niet hoger?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
AGP is in potentie een stuk sneller, dus daar zou ik voor gaan :)
PCI is de oudere standaard die trager is, maar voor veel toepassingen gewoon snel genoeg (audio, drivecontrollers etc).

m.b.t. de 640x480 op 16 kleuren (niet 16 bit!) komt doordat de videodriver mist. Wanneer deze driver is geïnstalleerd zul je betere resolutie en meer kleurdiepte (wèl 16 bit) kunnen weergeven :)
Kijk eens op vogonsdrivers voor de uitgebreide collectie drivers!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

AGP is in potentie een stuk sneller, dus daar zou ik voor gaan :)
PCI is de oudere standaard die trager is, maar voor veel toepassingen gewoon snel genoeg (audio, drivecontrollers etc).

m.b.t. de 640x480 op 16 kleuren (niet 16 bit!) komt doordat de videodriver mist. Wanneer deze driver is geïnstalleerd zul je betere resolutie en meer kleurdiepte (wèl 16 bit) kunnen weergeven :)
Kijk eens op vogonsdrivers voor de uitgebreide collectie drivers!
Thx. ☺️
Moet ik de drivers op een cd branden,zit natuurlijk geen usb op het oude beestje.

Had XCOM Enemy unknown en Apocalyps draaiende gekregen maar zodra je wat nieuwere games met hogere resolutie wilt installeren krijg je een foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Thx. ☺️
Moet ik de drivers op een cd branden,zit natuurlijk geen usb op het oude beestje.

Had XCOM Enemy unknown en Apocalyps draaiende gekregen maar zodra je wat nieuwere games met hogere resolutie wilt installeren krijg je een foutmelding.
Probeer eens Compactflash. Een kaartje van 256 of 512MB (of 10 stuks) kun je vrij goedkoop van Marktplaats af halen. Er is momenteel een verkoper actief die een beste voorraad lijkt te hebben.

Dan een stel converters naar ide aanschaffen en je kunt met alle machines vooruit!
Deze bijvoorbeeld werken prima!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Waterbeesje

Dus een IDE naar compactflash voor de oude PC en een compactflash naar usb voor de huidige pc?

Of is deze niet makkelijker?

https://a.aliexpress.com/_EGXeqbd

[ Voor 25% gewijzigd door DoubleDutch op 19-10-2023 20:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
CompactFlash is native IDE/PATA, SD kaartjes zijn dat niet, en moet er een vertaalslag gedaan worden, daarom zie je ook een IC op de IDE/SD adapter zitten, en bij de CompactFlash adapters niet.

Praktisch gezien zal het beide wel werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zowel CF als SD werken prima, kan ik uit ervaring zeggen. Ik ben van het CF kamp, maar heb wel eens een SD converter geprobeerd.

De SD kaartje slijten wat sneller, maar zijn ook weer goedkoper. Ook zijn de converters een factor 10 geprijsd. Maar veel laptops hebben we een SD lezer en geen cf lezer. En zoals gezegd: CF is native ide dus minder kans op communicatiefouten tijdens het vertalen van data. Afwegingen :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15

frapex

got r00t

Als @DoubleDutch de bestaande HDD's wil blijven gebruiken - de CF/SD kaart is dan alleen bedoelt voor de installatie van OS/drivers - dan kan natuurlijk ook een oude IDE HDD gevuld worden met de benodigde files (via een USB2IDE adapter). De HDD zal dan tijdelijk (voor de herinstallatie) als primary slave in de opnieuw in te richten PC's gestopt moeten worden. Zelf heb ik overigens de voorkeur om alles via het netwerk (UTP kabel) te kopiëren.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:36:
Als @DoubleDutch de bestaande HDD's wil blijven gebruiken - de CF/SD kaart is dan alleen bedoelt voor de installatie van OS/drivers - dan kan natuurlijk ook een oude IDE HDD gevuld worden met de benodigde files (via een USB2IDE adapter). De HDD zal dan tijdelijk (voor de herinstallatie) als primary slave in de opnieuw in te richten PC's gestopt moeten worden. Zelf heb ik overigens de voorkeur om alles via het netwerk (UTP kabel) te kopiëren.
Mogelijk kost dat niks inderdaad :D als je tenminste een extra hdd van maximaal 30GB hebt liggen.

De CF kun je achterin een uitbreidingsslot steken. Als permanent iets.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Mogelijk kost dat niks inderdaad :D als je tenminste een extra hdd van maximaal 30GB hebt liggen.

De CF kun je achterin een uitbreidingsslot steken. Als permanent iets.
HDD genoeg hier. ☺️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DoubleDutch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Thx. ☺️
Dat zie ik.je nu al een paar keer schrijven en ik denk steeds: dat kan haast niet.
Ik heb twee socket 7 systemen die USB hebben. (Weliswaar USB 1.1, maar USB. En voor een stikkie met drivers snel zat.
Die USB komt direct van de chipset (430VX). Volgens mij heeft elke Intel chipset er na ook USB support.

Maw: ik gok dat er gewoon USB op zit.
Als de poorten er fysiek niet op zitten dan zit er zeer waarschijnlijk zit er een header op het moederbord waar je USB poorten op kunt aansluiten. Dat is typisch een header met 9 pinnen. En die is qua formaat tot USB2.0 gelijk gebleven. Je kunt menig front USB printje er vaak prima op aansluiten.

Zelf heb ik in een van die socket 7 systemen een sleuf gevuld met een USB bracket van ASUS en op de header geduwt. Zat volgens mij ooit bij een socket 939 moederbord. Werkt perfect.

Kijk er misschien eens naar, want die chipsets hebben het vrij zeker. Maakt je leven stuk makkelijker dan CDs fikken.
Onder Windows 98SE moet je wel nog drivers installeren voor usb mass storage. Die zijn online te vinden. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ultraman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Dat zie ik.je nu al een paar keer schrijven en ik denk steeds: dat kan haast niet.
Ik heb twee socket 7 systemen die USB hebben. (Weliswaar USB 1.1, maar USB. En voor een stikkie met drivers snel zat.
Die USB komt direct van de chipset (430VX). Volgens mij heeft elke Intel chipset er na ook USB support.

Maw: ik gok dat er gewoon USB op zit.
Als de poorten er fysiek niet op zitten dan zit er zeer waarschijnlijk zit er een header op het moederbord waar je USB poorten op kunt aansluiten. Dat is typisch een header met 9 pinnen. En die is qua formaat tot USB2.0 gelijk gebleven. Je kunt menig front USB printje er vaak prima op aansluiten.

Zelf heb ik in een van die socket 7 systemen een sleuf gevuld met een USB bracket van ASUS en op de header geduwt. Zat volgens mij ooit bij een socket 939 moederbord. Werkt perfect.

Kijk er misschien eens naar, want die chipsets hebben het vrij zeker. Maakt je leven stuk makkelijker dan CDs fikken.
Onder Windows 98SE moet je wel nog drivers installeren voor usb mass storage. Die zijn online te vinden. :)
Zoals je al merkt ben ik een totale leek met deze oude systemen vandaar al mijn vragen,maar ik ga er naar kijken want als de 9 pins header erop zit dan wordt het wel wat makkelijker ind. ☺️

Staat deze hier niet op aangegeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2LDehKQk36tlAWqTFm6ZswLhZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvT4o31qbYqXpsZQwaboCbuF.jpg?f=fotoalbum_large

(Onder Windows 98SE moet je wel nog drivers installeren voor usb mass storage. Die zijn online te vinden. )

Ik ga niet online met deze pc,hoe haal ik de drivers weer binnen? 🤔

[ Voor 17% gewijzigd door DoubleDutch op 20-10-2023 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DoubleDutch schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Er zijn tal van methoden om drivers / software over te zetten:

- voor de essentiële bestanden met diskettes (eventueel met een USB-diskdrive aan een Windows 10 machine)
- Compact Flash kaartjes met een IDE verloopje
- Interlink / Fastlynx of variant daarop (met parallelle of seriële kabel)
- Schijf er even uit halen, aansluiten op een USB naar IDE converter (zoiets als dit: https://nl.aliexpress.com/item/1005003109016816.html)
- bestanden op cd-rom branden
- externe ZIP-drive
- USB-stickjes

Het kost even tijd om vertrouwd te raken met al die "oude meuk" maar dan red je je voortaan met iedere retro-bak 8)

Om je USB aan de gang te krijgen in Windows 98SE kan je nusb36e.exe downloaden bij Philscomputerlab of Vogonsdrivers. Het past op een diskette, dus overzetten is makkelijk te doen. En daarna kan je met USB-stickjes aan de gang voor de rest van de drivers / software.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-10-2023 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Al jullie hulp wordt gewaardeerd,ga kijken hoe ver ik kan komen. ☺️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die kun je natuurlijk op een CDtje fikken ;)
Ik heb ze op mijn zelf gebakken Win98 CD er bij gezet.

Maar legio andere manieren.
Wat ik zelf prettig vind is over het netwerk. Prik er een netwerkkaart in, als er geen Ethernet al in zit, en doe het via een file share of webservertje of FTP. Een willekeurige Raspberry Pi of oude laptop is al meer dan voldoende voor dit doeleinde.

Op mijn bakkie met Win98 trek ik spul over HTTP binnen met Internet Explorer.
Op IBM PC (5150) met PC-DOS 3.30 doe ik het met floppy of FTP als ik de netwerkkaart er in heb zitten.

Volgens mij past die driver (nusb33..nogwat) op één 1.44MB diskette. Ook een weg. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n VLB-adapter heeft maar 1 IDE connector dus moest ik even creatief zijn om m'n CF-adapter aan de gang te krijgen.

In de bak met kaarten een IDE multi-io controller gevonden, alles uitgezet behalve de IDE-controller, ingesteld op IRQ15 en adres naar 170h, in het AMI-bios aangegeven dat er een 2e controller is en hij detecteert het kaartje.

Altijd fijn als zoiets in 1x werkt, ipv een halve avond troubleshooten }:O

Het is nog even wachten op de VLB-videokaart, er zit nu een simpel OAK ISA kaartje in.

Even afkloppen: het systeem is ook in Windows super stabiel op 160MHz.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P3fwO7B.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f5cDz2G.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-10-2023 23:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]
Zoals je al merkt ben ik een totale leek met deze oude systemen
Aandoening van tijdelijke aard :p
Veel lezen, lekker blijven vragen en voor je het weet ben je ongeneeslijk retroïst!

De usb2 zal vast op die ibm zitten. De 300PL die ik gehad heb was een potentieel mmx, en had ook usb. Der beide Aptiva's (k6 en p2) hebben het ook. Mijn Compaq deskpro 2000 potentieel mmx ook. Eigenlijk alles met een Intel chipset en sdram sloten heeft die ondersteuning wel :)

Voor de drivers pak ik altijd wel de F, omdat die hen drivers nodig heeft. Maar die kun je daardoor ook niet on the fly wisselen/aansluiten. Usb driver (nusb inderdaad) geeft dat voordeel, maar die moet je wel hebben ingebakken op de cd of een flop hebben

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah, leve de Hollandse handelgeest.

Van de week een grote doos met assorti meuk dat ik niet aan de straatsteken kwijt kon voor EUR 25 (eerste de beste bod die ik erop kreeg) verkocht.

Nu zie ik op Marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/u/menno/42686350/

Alles wat er vandaag op gezet is, komt uit mijn doos :P

Moet wel zeggen: ik heb ze als ongetest verkocht, hij heeft ze blijkbaar getest en verkoopt ze als werkend. Dat voegt waarde toe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:35:

Van de week een grote doos met assorti meuk dat ik niet aan de straatsteken kwijt kon voor EUR 25 (eerste de beste bod die ik erop kreeg) verkocht.

Moet wel zeggen: ik heb ze als ongetest verkocht, hij heeft ze blijkbaar getest en verkoopt ze als werkend. Dat voegt waarde toe.
Nu het er nog voor krijgen... Misschien zijn die IDE en SCSI controlers nog leuk voor de echte liefhebber. De rest zou bij mij ook in een doos meauque gaan :')

Mja, jij blij dat je er vanaf bent, hij blij met de verwachting wat winst te maken toch?

Zo heb ik deze week 6 oude cv radiators weggegeven, en ik weet dat die ook bij de oudijzerboer worden ingeleverd. Ik ben er vanaf, is me ook wat waard.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

Nu het er nog voor krijgen... Misschien zijn die IDE en SCSI controlers nog leuk voor de echte liefhebber. De rest zou bij mij ook in een doos meauque gaan :')

Mja, jij blij dat je er vanaf bent, hij blij met de verwachting wat winst te maken toch?
Exact. En kans dat hij meer dan EUR 25 vangt is zeker aanwezig - iemand wilde al de 3Com 3C509-Combo los kopen van me. Die had ik er stiekem ook vooral als 'lokkertje' in gedaan.
Zo heb ik deze week 6 oude cv radiators weggegeven, en ik weet dat die ook bij de oudijzerboer worden ingeleverd. Ik ben er vanaf, is me ook wat waard.
Idd, hier exact hetzelfde met oud ijzer bij grofvuil. Laatste paar keer lukte het me niet eens grofvuilplek (op 25m van m'n achterdeur) te bereiken voor iemand zich aanmeldde ervoor. Prima, ik van m'n oude defecte monitorbeugels af, hij paar cent voor het ijzer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:35:

Ach ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens iets vergelijkbaars gedaan heb. Je ziet een oude pc voorbij komen waar de verkoper te weinig voor vraagt, houden wat je zelf wil en de rest verkopen om zo weer op 0 te komen. Gratis hardware of dekking voor een duurdere aankoop.

Wat deze doet is misschien wat erover maar het scheelt jou ook veel tijd moet je maar denken.

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Wat onderdelen mogen ontvangen van mijn oom,ga de huidige intel core duo pc ombouwen om iets zwaardere games uit de oude doos te spelen.

e8400 met een NVIDIA GT640 TESLA3 3G DDR3 en 4 gb ddr2 geheugen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tJoi1VeUpJAv2Q-t0X27YwJO2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeCDpCATwuj9AgLesCIUqTfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpJU4mhxjYg1Vsn5vqrQo-bpozg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Trt2mABxaAg0Sq2ONmy71KX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOhfOi_x3r3jV0KEAd2LNYdMR-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oagNE38QDnpDCiUUlVPdw9IM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DoubleDutch schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:10:
Wat onderdelen mogen ontvangen van mijn oom,ga de huidige intel core duo pc ombouwen om iets zwaardere games uit de oude doos te spelen.

e8400 met een NVIDIA GT640 TESLA3 3G DDR3 en 4 gb ddr2 geheugen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Heb hier ook nog zo'n combo van bord en CPU liggen.
Begonnen met een E4300 en later naar een E8400 en Q9550.
Die E4300 en E8400 lieten zich ook makkelijk overklokken.

En misschien nog niet wat we hier "retro" noemen maar laat het nog 10 op zolder verstoffen en dan is het dat wel ineens ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:32

Khaine

Python liefhebber

BlueTooth76 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

En misschien nog niet wat we hier "retro" noemen maar laat het nog 10 op zolder verstoffen en dan is het dat wel ineens ;)
Retro is een heel rekbaar begrip. Ik hoorde hier 2 buurtjongens even geleden zeggen dat een xbox 360 echt retro was... :D

Heb zelf uiteindelijk geen reactie meer gehad op de Via Epia M1000. Die gaat denk ik maar gewoon weg ofzo?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

Nice! Heb hier ook nog zo'n combo van bord en CPU liggen.
Begonnen met een E4300 en later naar een E8400 en Q9550.
Die E4300 en E8400 lieten zich ook makkelijk overklokken.

Ik vind qua CPU's die socket 775 Core2 tijdperk nog een van de leukste.
Ik ging toen van Pentium 4 (2,4Ghz met HT) naar een Core2Duo E6600 (eerst ook 2,4Ghz, later grotendeels van de tijd op 3Ghz) maar wat een wereld van verschil was dat in snelheid. Ongekend zoveel sneller als de Core2 was.

Later ook meerdere Pentium-Dual Cores gehad, dat waren eigenlijk ook Core2Duo's maar dan met iets minder cache en standaard lagere FSB, maar machtig overklokken die dingen. Een ~50 euro CPU kon met een overklok al dicht in de buurt komen van de 100-200 euro 'echte' Core2's.

De E8000, Q8000 en Q9000 vond ik juist wat minder interessant omdat die al op 333Mhz FSB (of 1333 effectief) liepen, dus tenzij je een nieuwere chipset had die 1333 en 1600Mhz aankonden kon je die minder mooi overklokken.
Op de borden die ik had was 333Mhz (1333Mhz) FSB zo'n beetje de limiet, daarboven moest je teveel klooien met instellingen en was moeilijk stabiel te krijgen, terwijl die 333Mhz rock-stable was en je vaak niet eens met voltages, timings en dividers hoefde te klooien.

Alles wat qua CPU's erna kwam was misschien wel beter, sneller, enz, maar heb er nooit zo'n lol meer aan gehad als die Core2 CPU's.

En qua retro... tja, ene kant wel (als ik zo snel uit m'n hoofd reken...en ben daar niet goed in :+ ... zijn ze toch al richting de 15 a 18 jaar oud? ). Vind het nog steeds fijne en leuke CPU's om mee te werken. Ze draaien werkelijk alles 'period correct' en alles daarvoor, en je kan er zelfs nog redelijk moderne software op draaien.

Als je bijvoorbeeld geen echte DOS machine hebt (Pentium 1, 2 of 3 of AMD ) kun je op zo'n ding nog mooi uit de voeten. CPU is dusdanig snel dat bijvoorbeeld DOSbox prima draait zonder een misselijk makende '486-ervaring' te hebben (enorm veel slowdowns).
Je kan nog wel 'voelen' dat het niet helemaal zo soepel loopt als een echte Pentium, maar wel redelijk goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zo de verzameling is veiliggesteld,kan ik mooi rustig kijken wat bruikbaar is en wat ik ermee ga doen.☺️

Twee bakken vol met 💾,💿 met drivers kijken of er wat tussen zit.
Wat oude toetsenborden en een Microsoft muis die ik vroeger zelf ook had.
En natuurlijk een lading pc's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3C-DNhdnDSbitm4-O3qmSZIGYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svxhKo9je7jKj5caOfv6pc0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdWDaxC_oHtji20_RMgYWBwLbVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6SAnAdpJ6yJkzwaU5c3O5o8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta9NdnIYRw3sIoP64bFsvFAg4yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4tY0Y8nkOt0Qc2mj2KlRsZr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfABlOVUa0Q08MT7WL4C2H5GPqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdliIChqNRGSQbfKDP6jTylp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fuDSzpHZqKLFllTrqaZXqt-yRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7usxIu3ogReofrpfV6K7cqVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DibUGaX62d-ww3n15U0FZINSmvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JFfBWomwpaZK4CKAucSfUPW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMMJjSu2Od--WJmvOsX5N_DE0-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSKE1o23TsrRTsxmI276VrAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRcziMjN-4z8mzmXkmhEVEGbM-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coLCGokaM60NK07VSyFOmboN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:47:
Zo de verzameling is veiliggesteld,kan ik mooi rustig kijken wat bruikbaar is en wat ik ermee ga doen.☺️

Twee bakken vol met 💾,💿 met drivers kijken of er wat tussen zit.
Wat oude toetsenborden en een Microsoft muis die ik vroeger zelf ook had.
En natuurlijk een lading pc's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
MOTHERLODE!!!!!

Ben bijna jaloers hierop :')
Mooie verzameling om mee te starten!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@DoubleDutch Net wat @Waterbeesje al zei: motherlode!

Veel mooi spul tussen. Mooie XW workstations (vind de professionele lijn van HP toch al mooi om te zien, mooier en aanzienlijk degelijker dan de consumenten lijn).
Ook nog een Compaq Deskpro erbij. Paar Proliants (de G4 was misschien de niet mooiste qua looks maar... als je er een tijdje naar kijkt, beter dan menig moderne kast).

Eigenlijk nog steeds benieuwd welke Quadro er in die XW workstations zit :P

[ Voor 0% gewijzigd door Nemesizz op 23-10-2023 15:53 . Reden: gut wat een typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Nemesizz ik zal er eens naar kijken van de week. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43

DrDrax

Bacdafucup

@DoubleDutch
Mocht de Nec expres5800 nog een collega willen, heb ik er hier nog staan voor je.
deze kwam ook deze week hier binnen tbv e-waste.

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
DrDrax schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:40:
@DoubleDutch
Mocht de Nec expres5800 nog een collega willen, heb ik er hier nog staan voor je.
deze kwam ook deze week hier binnen tbv e-waste.
Deze die ik hier heb voelde nogal leeg aan,heb er nog niet in gekeken.

Aanrdig aangeboden,maar heb hier voldoende aan. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DoubleDutch schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Deze die ik hier heb voelde nogal leeg aan,heb er nog niet in gekeken.

Aanrdig aangeboden,maar heb hier voldoende aan. 😅
Eigenlijk ook nieuwsgierig naar en inhoud van die Nec 5800. Kon er moeilijk wat van vinden (ja zat 5800's, maar niet die specifieke op je foto). Gezien het uiterlijk zal het misschien een Pentium II Xeon zijn.

Zoveel leuk en interessant spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Nemesizz zal er morgen naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Discussiepuntje / vraag tussendoor, wat vinden jullie van deze manier van chipsetkoeling bevestiging?

Ik heb het zelf een paar keer mis zien gaan*, toegegeven in een 20+ jaar tijdspanne, maar toch blijf ik er een beetje van huiveren als ik weer een bord tegenkom met zo'n oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BoARAjQ797p8CN7ITUpkx9MLEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b9wM8xYqha5CkINodYrktMch.png?f=user_large
*een van de haakjes die los schieten van de soldering op het moederbord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
Vinnie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:16:
Discussiepuntje / vraag tussendoor, wat vinden jullie van deze manier van chipsetkoeling bevestiging?

Ik heb het zelf een paar keer mis zien gaan*, toegegeven in een 20+ jaar tijdspanne, maar toch blijf ik er een beetje van huiveren als ik weer een bord tegenkom met zo'n oplossing.

[Afbeelding]
Ik ben het ook 1 keer tegengekomen dat er een haakje los was gekomen.
Misschien het haakje met de soldeerbout wat dieper erin solderen en dan aan de onderkant de pootjes wat naar buiten buigen, zodat hij er niet meer recht uit kan schieten…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Vinnie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:16:

[Afbeelding]
Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad met die haakjes. Pushpins eigenlijk ook niet (tenminste, als ze niet meerdere malen los zijn geweest). Enige waar ik altijd een beetje een hekel aan heb zijn die geplakte chipset heatsinks (chipsets, of sommige videokaarten hadden het ook), daar wel eens gehad dat ze los kwamen.

Al moet ik zeggen (nu ik er even over nadenk), dat de meeste chipset heatsinks die ik in bezit hebben bijna allemaal push-pin modellen zijn. Paar met haakjes, maar eigenlijk nooit kapot zien gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Nemesizz

Hier de inhoud van de NEC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HyNA2DO8piG0BKH22GS9LaAaoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5Zt4QMhKLaThYHuDas9RPkl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTdGJ3RqSAY_-NBLMnbBcArPrMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1RRcPDmFfKkD5PhjlODxjJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVKPmY-vgBxM6O2kMRjv7j4CWv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSsia1hArSxs6e97vKi8TbzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo3NHIilt8N1-sZgt5x0Qc_wq28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pwsqxh7DWNJ2Om1JWsD0kSXi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysJY44D6zPVp58tHD8XbgRk-3tA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6gM07Rj5SLBqyROS0QsfcU8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVFz0h0aTEO4yCtTdqeOV-VYzkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syLddzu5QFuZP5nxVqVKMgcm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6C4CaS3M9Z_M-8GoPC_gddARy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cURvIBADkxY4JRPmyyLlUHD.jpg?f=fotoalbum_large

En de workstation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOIjzm3MyUxXx6yzDWcqNIiRj0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dP2ATWJxnlZ8LuZKuMdkw7vB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9DMdqoZF6gDNo0QKiL58WIeAQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jBJKjrJXU5AAnV3qhRwFRgb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otM-GZlwCpZk4E8fk183GlP-KxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zenihAiVcKBcvGKzZoLfbj0v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43

DrDrax

Bacdafucup

Deze zit aardig vol.
Hardware is niet zo spannend
Dualcore 2.8ghz met 2gb en 64bit pci-x scsi kaartje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V3tTqAY472URkg5AgDIUkiV4zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5moiazSAtCBPs1otq4sTAx3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN2cwIFzTrxS6fNnqYtzGjYSrlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUzKr2X50lcFDaRz8MIuCSMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGd2do0aZqoWHQfkJSSa9TVUdiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1APbXMkIeH3QOVTBRSwuWVW.jpg?f=fotoalbum_large

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
Volgens mij is dit een HP server, ml350? Zo te zien heeft die bolle elco’s op het moederbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
TheInsider schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Volgens mij is dit een HP server, ml350? Zo te zien heeft die bolle elco’s op het moederbord.
Klopt en ik ben bang dat ik er nog veel meer tegen kom. ;(

@DrDrax Die van jouw ziet er een stuk netter uit. :9

[ Voor 9% gewijzigd door DoubleDutch op 24-10-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Bijzonder, toch al PCI-e sloten als ik me niet vergis in die Proliant. Ook bijzonder dat er bolle elco's inzitten, over het algemeen hebben servers toch vaak betere componenten dan 'ordinaire burger pc's ' :+
Achja, elco's hebben het eeuwige leven ook niet, en in die periode hadden ontzettend veel apparaten last van elco's die bol gingen staan.

De inhoud van die Nec 5800 is ook...bijzonder. Is volgens mij gewoon een retail bordje als ik dat zo zie (gewoon een Gigabyte bordje).
Even Googlen is het toch een redelijk apart bordje, al kan ik er nog weinig uit wijs worden omdat het bijna allemaal Aziatische tekst is (en ik niet graag op die links klik dan :P ).

@DoubleDutch Nu de XW workstations nog ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Nemesizz

Bij deze, helaas maar 1 quadro,andere kast is leeg gehaald. 😔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9o2OL4EcNohQMqq35M7l70Jysw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV1s50l3ZVU0cqcBq5YR74gA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjaOCrdrqqHAHVukVcs8xiGUrkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LigGW9fiQLkVlKkac5TTEAsn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DoubleDutch schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:02:
@Nemesizz

Bij deze, helaas maar 1 quadro,andere kast is leeg gehaald. 😔

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch nog een vrij net (ogende) kast zo te zien. Zo te zien ook wel wat uitgehaald al (zie nog maar 1 RAM latje bijvoorbeeld).

Quadro FX380 is wat moderner dan ik had verwacht (is meer een GeForce 9500 als ik Techpowerup nakijk). Nadeel is wel dat die G80 en G90 serie zo berucht waren vanwege soldeerbreukjes, al kwam dat vaker voor bij de high-ends.

PCI-X (64-bit) kaart in een PCI (32-bit slot) waarbij de overige connectors wel gevaarlijk dichtbij bepaalde componenten komen :P

Mooi ding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Even een Gateway2000 P5-100 aangezet.
Windows 3.1 start zo op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAEAa5opB_Ed7u2hkxJSwiqnDT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gA5clHihZWRbFpWKQbjQbXV6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6D2u9IQFFdKvCj7-DbZA-kEZUq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4YCi3xCHpbQLerJTeSvCsN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpB9Dl7fXGcXSOPCZL9fL7xzWdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjRqvaUAQ9WGC0LW5mDn8dHo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCUyUlVnCl3N-BHbeLMhlncdkdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIKSyQdexPfu22XRaoJwAzsM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DoubleDutch schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:33:
Even een Gateway2000 P5-100 aangezet.
Windows 3.1 start zo op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, good old Windows :)

--------
Windows 3.1 met 32 MB RAM was luxe want het OS draaide ook goed op 4 MB.
Nu?
Windows 11 met 32 GB RAM is nu luxe want het OS draaide ook goed op 8 GB.
--------
Windows 3.1 op een 2 GB harddisk was luxe en totaal overkill
Nu?
Windows 11 op een 2 TB SSD heb je wel nodig als je flink aan de bak gaat
--------
2 TB is het maximale aan ruimte dat nog is in te delen met 512 byte sectors (int 13h?)
2 GB is het maximale wat FAT16 ondersteunde (Windows NT kon tot 4 GB met 64KB clusters)
--------

Oftewel lijkt het 'bijna' het zelfde en netto zijn we er niet superveel op vooruit gegaan want vroeger kon je met 32 MB prachtig DOS-games draaien en games starten net zo snel op als toen. Alleen is het nu factor 1000 meer. Windows 3.1 draaide prima met 640*480.

Factor 1000 zei ik, en wat is er anders geworden? Dat je nu 100 uur+ in een game kunt stoppen en dat de gamewerelden gigantisch complexer zijn geworden. PCM audio en geen MIDI wat vele malen kleiner is in omvang. Nu een Qobuz cache van 60 GB en toen hadden wij 'geschat' 60 MB aan MOD-bestanden.

Toen een singlecore Pentium of 80486 en nu zeker 8 fysieke cores op 5 GHz+ met 16 threads.

Ja, jongens, waar is die tijd gebleven? Wat was je destijds blij met een flinke VESA local bus VGA kaart met een whopping 1 MB VRAM. Wie had ooit durven denken dat videokaarten nu wel zo zwaar zijn geworden dat je een GPU-ondersteuner nodig hebt voordat heel je PCI-E slot naar zijn grootje gaat. :o
GPU-sag noemen ze het nu. Die had je vroeger niet (nodig). :+
========
Maar, echter een goede vraag. Is Moore-law echt dood want wanneer kunnen we het doortrekken naar 2 PB? Ik geloof dat we nu redelijk ver zijn gekomen en dat het nu langzamer gaat. Het kan atoomtechnisch niet zijn dat 2 PB ooit past op een NVMe SSD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

jimh307 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:16:
Wie had ooit durven denken dat videokaarten nu wel zo zwaar zijn geworden dat je een GPU-ondersteuner nodig hebt voordat heel je PCI-E slot naar zijn grootje gaat. :o
GPU-sag noemen ze het nu. Die had je vroeger niet (nodig). :+
Heb jij full-length ISA kaarten gemist? ;)
In menig oude PC, en mijn Pentium heeft ze ook, zitten aan de voorzijde van de kast van die sleufjes waar het PCB van de kaart in schuift. Mijn Persyst Time Spectrum 384L en AST 3G Plus EGA kaart maken er gebruik van. ;)
@Waterbeesje van de Persyst heb ik trouwens de RTC operationeel :D

Mijn Sound Blaster AWE32 heeft ook wat sag, want die is net niet full-length en valt een centimeter buiten dat sleufje. Stom van Creative imo.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 24-10-2023 16:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoor ik daar lange kaarten? :9

Met de bewuste AWE32 waar @Ultraman het over heeft. Eén centimeter tekort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpa6p3dgv5s3UUyNVJ2zOcmCyqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeDhUtuMRoQ6tSGmxun1Uuus.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 24-10-2023 17:02 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ultraman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Heb jij full-length ISA kaarten gemist? ;)
In menig oude PC, en mijn Pentium heeft ze ook, zitten aan de voorzijde van de kast van die sleufjes waar het PCB van de kaart in schuift. Mijn Persyst Time Spectrum 384L en AST 3G Plus EGA kaart maken er gebruik van. ;)
@Waterbeesje van de Persyst heb ik trouwens de RTC operationeel :D

Mijn Sound Blaster AWE32 heeft ook wat sag, want die is net niet full-length en valt een centimeter buiten dat sleufje. Stom van Creative imo.
Nee, ik denk dat ik die gemist had, maar ik kom op YT nog wel eens filmpjes tegen van een 512 KB upgrade voor de PCXT en dat waren echte joekels van kaarten propvol met chips.

Ik ben altijd aan het vergelijken met vroeger en ondanks het nu kinderspel is weet ik nog de nagelbijtende avonden om een IRQ conflict op te lossen voor mensen. Achteraf blij dat ik het heb meegemaakt want ik denk dat je dan nu meer bewust bent hoe het ook anders kon.

PS: Ik ben nu een 4K scherm aan het testen (ik heb/had 1080p) en dat is een verschil met dag en nacht. Scherp! Hetzelfde idee als van 320*240 naar 640*480 overstappen. Mijn reactie toen ik Quake I kon draaien op 640*480 :wauw:

*jimh307 tracht te voorkomen dat ie teveel verwend wordt O-)
Pagina: 1 ... 49 ... 81 Laatste