Zie ik daar SCSI? Dat was toen je van hetDrDrax schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:19:
Deze zit aardig vol.
Hardware is niet zo spannend
Dualcore 2.8ghz met 2gb en 64bit pci-x scsi kaartje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, that reminds me, Wolfenstein 3D. Ging van een 286 die met moeite op 320*240 of daaromtrent draaide naar een P100 met Soundblaster, alles kon ineens vol aan. Heerlijk.jimh307 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:02:
[...]
Nee, ik denk dat ik die gemist had, maar ik kom op YT nog wel eens filmpjes tegen van een 512 KB upgrade voor de PCXT en dat waren echte joekels van kaarten propvol met chips.
Ik ben altijd aan het vergelijken met vroeger en ondanks het nu kinderspel is weet ik nog de nagelbijtende avonden om een IRQ conflict op te lossen voor mensen. Achteraf blij dat ik het heb meegemaakt want ik denk dat je dan nu meer bewust bent hoe het ook anders kon.
PS: Ik ben nu een 4K scherm aan het testen (ik heb/had 1080p) en dat is een verschil met dag en nacht. Scherp! Hetzelfde idee als van 320*240 naar 640*480 overstappen. Mijn reactie toen ik Quake I kon draaien op 640*480 :wauw:
*jimh307 tracht te voorkomen dat ie teveel verwend wordt
En toen kwam Rise of the Triads via een Twilight cd binnen. 5VWO en daar ging mijn huiswerk
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Vermoedelijk hadden wij dezelfde Twilight CDThe Eagle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:49:
[...]
Ah, that reminds me, Wolfenstein 3D. Ging van een 286 die met moeite op 320*240 of daaromtrent draaide naar een P100 met Soundblaster, alles kon ineens vol aan. Heerlijk.
En toen kwam Rise of the Triads via een Twilight cd binnen. 5VWO en daar ging mijn huiswerk
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik moest van mama 2 uur per dag mijn huiswerk maken, maar stiekem zat ik wel op te nemen van de radioThe Eagle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:49:
[...]
Ah, that reminds me, Wolfenstein 3D. Ging van een 286 die met moeite op 320*240 of daaromtrent draaide naar een P100 met Soundblaster, alles kon ineens vol aan. Heerlijk.
Yes, ik heb er een gevonden 
Een HP XW4300 in volle glorie!
:strip_exif()/f/image/7OB2JrgCnYjmeOEly8ATCaDS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Frontje, voor de vorm. Kast ligt hier plat om open te kunnen maken.
:strip_exif()/f/image/dguAqx9qtK7b9bV5Ez5Z9Udw.jpg?f=fotoalbum_medium)
De binnenkant
Netjes 3GB ram, zoals Windows XP graag had. De hdd heb ik even niet bekeken, maar ik gok 160 tot 250GB groot. En de cpu koeler uiteraard niet opgetild, maar zal ongetwijfeld een 3GHz+ zijn.
:strip_exif()/f/image/E3XKG1e4HO9yfSYVVYnmd9ps.jpg?f=fotoalbum_medium)
Jawel, een Quadro NVS285!
Staat in een garage stof te happen
Ik heb trouwens ook een XW4200 open getrokken, zit volgens mij een iets oudere kaart in nog, maar kon zo snel niet zien welke precies (en ik had haar en wilde naar huis)
Een HP XW4300 in volle glorie!
:strip_exif()/f/image/7OB2JrgCnYjmeOEly8ATCaDS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Frontje, voor de vorm. Kast ligt hier plat om open te kunnen maken.
:strip_exif()/f/image/dguAqx9qtK7b9bV5Ez5Z9Udw.jpg?f=fotoalbum_medium)
De binnenkant
:strip_exif()/f/image/E3XKG1e4HO9yfSYVVYnmd9ps.jpg?f=fotoalbum_medium)
Jawel, een Quadro NVS285!
Staat in een garage stof te happen
Ik heb trouwens ook een XW4200 open getrokken, zit volgens mij een iets oudere kaart in nog, maar kon zo snel niet zien welke precies (en ik had haar en wilde naar huis)
[ Voor 21% gewijzigd door Waterbeesje op 24-10-2023 23:44 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hier is ergens zon mooie 3MB RAM expansie kaart voor de AT klasse: 6 banken, nu 3 gevuld met "41256" chips, full length en extra breed. Zo breed dat ie in een ibm model 30 zorgt dat de kast niet meer fatsoenlijk dicht kan.PD2JK schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:01:
Hoor ik daar lange kaarten?
Met de bewuste AWE32 waar @Ultraman het over heeft. Eén centimeter tekort.
[Afbeelding]
Draai daar maar eens cachechk overheen, kun je precies zien wanneer de kaart wordt aangesproken
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Twilight? Oh, boefje! Die zijn niet legaalThe Eagle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:49:
[...]
Nee, ik heb niet 95% van die cd's/dvd's op iso staan, nee echt niet

Die P100 maakte inderdaad veel mogelijk, de sprongen gingen destijds zo hard, dat was niet bij te houden zonder geldboom. 9f twee.
Wij gingen van een 386-25 naar een K6-2 266 toe, wat een wijdere wereld van verschil in met een vrij trage Windows 3.1 (B ram) naar een shopping 32MB te gaan voor Windows 95! Ik denk dat die ervaring wel redelijk in dezelfde verhouding staat!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Das mooi! Wat was er voor nodig?Ultraman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:50:
[...]
@Waterbeesje van de Persyst heb ik trouwens de RTC operationeel
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hoewel ik niet zo actief (meer) ben op dit forum, wilde ik even laten weten dat ik mij nog steeds volop bezighou met oude PC's en retro machines. Ik focus me daarbij op de oudere Microsoft besturingssystemen (hoewel DR-DOS/OpenDOS eigenlijk mijn voorkeur had
) en toepassingen alsook oude hardware en niet zozeer op retro- games zoals anderen vaak doen. Voor mijn dagelijks gebruik kom ik vrijwel nooit (meer) boven Windows 7 (alle security concerns ten spijt
). Het OS waar ik het meeste mee kan/doe is verrassend genoeg Vista! Ik ben een beetje klaar met de nieuwere OS-en (ook Linux ja), de bijbehorende systeemeisen, updates en bloatware. (wat dat betreft spreekt de post van @jimh307 hierboven mij zeer aan, ook omdat Windows 3.1x altijd mijn favoriet was/is). De laatste tijd heb ik me met name verdiept in MPV, MPlayer en FFMpeg/FFPlay alsmede Kodi en SMPlayer onder Windows 7, Vista en XP. Ik kijk naar IPTV op machines van wel meer dan 15 jaar oud! Ook zit ik af en toe op de IRC server van Tweakers.net (meestal met een virtuele Windows 95 machine in het kanaal #retromachines), aangezien IRC tot een van de Internetprotocollen behoort die niet is verziekt door versleuteling en/of commercie.
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
Deze mag er ook wel zijn.PD2JK schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:01:
Hoor ik daar lange kaarten?
Met de bewuste AWE32 waar @Ultraman het over heeft. Eén centimeter tekort.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/pe93COAUwIun01GFEMTgdb9E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0RH5nn8Fhvvv33a8ck8gGja0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik mag hopen dat deze het nog doet: het oog van de BIOS chip ligt bloot... Dat is bedoeld om met UV licht te wissen. Paar dagen in de volle zon is voldoende (of een uurtje in een UV-wisser). Plakkertje dat geen licht doorlaat helpt (dus geen papiertje)DoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:56:
[...]
Deze mag er ook wel zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Uitervaring kan ik zeggen, in onze zon... duurt 't maanden voor ie leeg is. Ooit és een stapel chips in het raam gelegd (in de volle zon). Na 2 maanden zat de data nog perfect leesbaar erop.Waterbeesje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:08:
[...]
Ik mag hopen dat deze het nog doet: het oog van de BIOS chip ligt bloot... Dat is bedoeld om met UV licht te wissen. Paar dagen in de volle zon is voldoende (of een uurtje in een UV-wisser). Plakkertje dat geen licht doorlaat helpt (dus geen papiertje)
5min in de UV Eraser en ze waren wel leeg..
Ja hij doet het nog,deze komt uit deWaterbeesje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:08:
[...]
Ik mag hopen dat deze het nog doet: het oog van de BIOS chip ligt bloot... Dat is bedoeld om met UV licht te wissen. Paar dagen in de volle zon is voldoende (of een uurtje in een UV-wisser). Plakkertje dat geen licht doorlaat helpt (dus geen papiertje)
Gateway2000 systeem. ☺️
Zal er en zwart stukje tape overheen plakken.
Heb een laatste rondje gedaan en ben nog wat dingetjes tegen gekomen,zal ze straks even op de foto zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door DoubleDutch op 25-10-2023 10:57 ]
Oeh, Pentium 2 met IBM stickers!DoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:24:
Nu dan echt het laatste wat ik nog heb kunnen redden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En die dikke IBM muis met blauwe pukkel
Het SDRAM kun je mooi de Pentium 2 computers mee aanvullen als deze nog niet vol zitten
Weer n mooie set spulletjes! Jij kunt ook een museum beginnen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik ken de IBM muis niet,heeft de blauwe pukkel nog enige functie?Waterbeesje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:52:
[...]
Oeh, Pentium 2 met IBM stickers!
En die dikke IBM muis met blauwe pukkel
Het SDRAM kun je mooi de Pentium 2 computers mee aanvullen als deze nog niet vol zitten
Weer n mooie set spulletjes! Jij kunt ook een museum beginnen
En wat maakt een pentium II speciaal met een IBM Sticker?
Die specifieke muis heb ik nooit gehad, maar ik heb eens gelezen dat de pukkel een voorloper is van het scrollwiel. Correct me if I'm wrong als iemand er ervaring mee heeft.DoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Ik ken de IBM muis niet,heeft de blauwe pukkel nog enige functie?
En wat maakt een pentium II speciaal met een IBM Sticker?
Die Pentium 2 is gewoon de Pentium 2 die bekend is, maar dan met een stickertje van IBM. Dat is het verschil. Die sticker is een "bewijs" dat deze in IBM systemen zijn begonnen, meer niet.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
SX970 = Pentium 100 voor Socket 5 en socket 7DoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:39:
Ah ok. ☺️
Deze was ik nog vergeten.
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Tseng Labs ET4000/W32
Mooie en snelle videochip, dat maakt Windows 95 haalbaar op de 486!
En die blauwe CUP-koeler is ook een tof ding, je ziet ze niet veel. Een SX731 is een van de vroegere DX2's
Met 8MB RAM er in zou dit de 'sweet spot' in 1994 zijn geweest!
En die blauwe CUP-koeler is ook een tof ding, je ziet ze niet veel. Een SX731 is een van de vroegere DX2's
Met 8MB RAM er in zou dit de 'sweet spot' in 1994 zijn geweest!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
@DoubleDutch Als ik me niet vergis zie ik er zelfs nog een paar DDR4 latjes tussen zitten!
(PC2 is DDR2, PC3 is DDR3, dus...die PC4 latjes...zal wel DDR4 zijn
).
En betreft RAM, je kan er nooit genoeg van hebben. Zelfs zit ik regelmatig met (wat oudere systemen), "had ik maar wat meer RAM" (en dan vooral aantal latjes, heb vaak meer PC's dan RAM latjes dus moet je soms swappen wat niet altijd handig is).
Mooie schat opgraving is dat geweest
(PC2 is DDR2, PC3 is DDR3, dus...die PC4 latjes...zal wel DDR4 zijn
En betreft RAM, je kan er nooit genoeg van hebben. Zelfs zit ik regelmatig met (wat oudere systemen), "had ik maar wat meer RAM" (en dan vooral aantal latjes, heb vaak meer PC's dan RAM latjes dus moet je soms swappen wat niet altijd handig is).
Mooie schat opgraving is dat geweest
Grappig, ik zit met alles boven de 30pin geheugen precies aan de andere kant: nooit tekort.Nemesizz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:57:
@DoubleDutch Als ik me niet vergis zie ik er zelfs nog een paar DDR4 latjes tussen zitten!
(PC2 is DDR2, PC3 is DDR3, dus...die PC4 latjes...zal wel DDR4 zijn).
En betreft RAM, je kan er nooit genoeg van hebben. Zelfs zit ik regelmatig met (wat oudere systemen), "had ik maar wat meer RAM" (en dan vooral aantal latjes, heb vaak meer PC's dan RAM latjes dus moet je soms swappen wat niet altijd handig is). (...)
72pin fastpage: ik kom om in de 4MB latjes en enkele van iets groter. Meer dan 4 daarvan in een systeem heeft toch geen zin, anders ondersteunt het systeem wel minimaal EDO.
72pin EDO: een redelijke voorraad aan 8MB en enkele 16MB latjes. Wederom: niet meer dan 32MB nodig, anders ondersteunt het systeem wel SDRAM.
SDRAM: toen je ze met bosjes tegelijk van Marktplaats kon halen heb ik een paar zakken opgekocht; genoeg om nooit meer zonder te zitten. PC66/100/133 en allerlei groottes.
DDR1: nu zelfs 16GB aan diverse latjes in de V&A neergeplant bij overschot
DDR2: ook nooit meer tekort zoveel!
DDR3: houdt niet over, maar nog een paar mooie setjes liggen
DDR4: da's wel heul erg nieuw. Ik heb 1 reepje daarvan en dat zit in mijn thuisserver
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Is dat niet een IDE-controller?DoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:24:
Iemand enig idee wat deze twee kaarten zijn?
[Afbeelding]
@DoubleDutch @jimh307
Het lijkt eerder op een SBC (single board computer) kaart, gezien de 386SX processor op de kaart. Ik mis alleen een keyboard/RS-232 aansluiting.
Het lijkt eerder op een SBC (single board computer) kaart, gezien de 386SX processor op de kaart. Ik mis alleen een keyboard/RS-232 aansluiting.
C:\>_
Misschien hoort er een soort break-out kabel bij gezien de aansluiting?Vinnie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:48:
@DoubleDutch @jimh307
To be determined...
Ik zal eens kijken of er wat meer op de kaarten staat.Vinnie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:48:
@DoubleDutch @jimh307
Kan trouwens niks vinden over de blauwe Bavaria krat muis,de twee bovenste L/R rondjes zijn de muisknoppen.
:strip_exif()/f/image/oKTCC8Hvg6VA61mUHno8VGvj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S9qaIP8gdqbHX4hHU6j7lNZa.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, dat ding is langer dan een AMD Radeon 5970, en dat zijn 2 GPUs op een printplaat!DoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:56:
[...]
Deze mag er ook wel zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Netwerkkaarten voor https://en.wikipedia.org/wiki/Attachment_Unit_InterfaceDoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:24:
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-10-2023 18:55 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
https://www.radwell.co.uk...8-L2343-A2/?redirect=true
@BlueTooth76 @DoubleDutch Apart om daar x86 processor voor te gebruiken, maargoed...alsjeblieft
@BlueTooth76 @DoubleDutch Apart om daar x86 processor voor te gebruiken, maargoed...alsjeblieft
[ Voor 8% gewijzigd door Vinnie op 25-10-2023 18:58 ]
Misschien om de CPU te ontlasten?Vinnie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:58:
https://www.radwell.co.uk...8-L2343-A2/?redirect=true
(ik doe een gok)
Het heeft iig iets te maken met die Siemens Coros software van een paar pagina's eerder.
Als ik er op zoek is de ondersteuning voor deze kaarten in 2001 vervallen en gaat communicatie daarna met gewone NIC's.
Ik ben ze nooit tegengekomen iig.
Wel antieke computers met OS/2 en een stuk of 16 seriële poorten bij een bakkerij
Of "antieke" freesmachines voor grafstenen met data die die je via diskettes moest overzetten en software die in VM's moest draaien. Wel makkelijk back-uppen op die manier natuurlijk.
[ Voor 44% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-10-2023 19:10 ]
Dit is ook zoiets, wat is de gedachte hier achter? Goedkoper? Normaal zie je bij een Slot CPU bord een flinke sloot aan through hole elco's... maar dit?
:fill(white):strip_exif()/f/image/3ctC1L0y3uxxYP9q9j3yNMpi.png?f=user_large)
Het is niet uniek om een cpu op een expansiekaart te plaatsen.
Hier zwerft een vlb ide cache controller rond met daarop een 286 cpu. Ook had ik ooit een paar Isa kaarten voor procescontrol waar heuse i486 dx2 cpus op zaten. De 3v WB cache varianten nog wel!
Hier zwerft een vlb ide cache controller rond met daarop een 286 cpu. Ook had ik ooit een paar Isa kaarten voor procescontrol waar heuse i486 dx2 cpus op zaten. De 3v WB cache varianten nog wel!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het zal goedkoper zijn.Vinnie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:23:
Dit is ook zoiets, wat is de gedachte hier achter? Goedkoper? Normaal zie je bij een Slot CPU bord een flinke sloot aan through hole elco's... maar dit?
[Afbeelding]
Maar als het stabiel is, is het stabiel.
Op beide kaarten zit zo te zien een 386 SX processor. En een AUI netwerkinterface. Netwerkkaarten met fatsoenlijke offload capabiliteit om het systeem te ontlasten?DoubleDutch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:24:
[Afbeelding]
oh spuit11, er was nog een pagina

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 26-10-2023 07:51 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik heb inmiddels het aantal systemen wat uitgedund , dus RAM is inmiddels wel iets minder een probleem geworden. Een zak vol 30-pins heb ik ook nog (allemaal 1MB, en slechts 4 reepjes van 4MB), heb alleen geen werkende borden meer die 30 pin kunnen gebruiken. De 72-pin EDO's ook inmiddels over, ook vanwege minder aantal (werkende) 486 en P1 systemen. M'n 486 had nog wel wat meer kunnen gebruiken, maar dat ding is zoooo extreem picky met RAM wat wel of niet werkt (de meeste 8MB's bijvoorbeeld doen het niet... maar heb van die servertyle 16MB modules en die werken wel...), maar ding heeft geen cache dus schiet er weinig mee op.Waterbeesje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:14:
[...]
Grappig, ik zit met alles boven de 30pin geheugen precies aan de andere kant: nooit tekort.
72pin fastpage: ik kom om in de 4MB latjes en enkele van iets groter. Meer dan 4 daarvan in een systeem heeft toch geen zin, anders ondersteunt het systeem wel minimaal EDO.
72pin EDO: een redelijke voorraad aan 8MB en enkele 16MB latjes. Wederom: niet meer dan 32MB nodig, anders ondersteunt het systeem wel SDRAM.
SDRAM: toen je ze met bosjes tegelijk van Marktplaats kon halen heb ik een paar zakken opgekocht; genoeg om nooit meer zonder te zitten. PC66/100/133 en allerlei groottes.
DDR1: nu zelfs 16GB aan diverse latjes in de V&A neergeplant bij overschot
DDR2: ook nooit meer tekort zoveel!
DDR3: houdt niet over, maar nog een paar mooie setjes liggen
DDR4: da's wel heul erg nieuw. Ik heb 1 reepje daarvan en dat zit in mijn thuisserver
SD-RAM is wel... een dingetje. Heb wel een stuk of wat 64MB modules, waarvan veel 100Mhz. Meeste borden hebben maar 3 slots dus kom je nooit hoger uit dan 192MB. Heb 1 modules van 128MB 133Mhz, maar die heeft ECC en wil dus niet samen werken met non-ECC modules. En eentje van 256MB 133Mhz, die zit samen met 2x 64MB in m'n Pentium 4 (socket 423).
Vooral die Pentium 4 had ik graag meer en snel RAM in, want 384MB is het allemaal nét niet, 512MB is toch wel het minimum wat je in een P4 wil, liefste 1GB of meer, maar gezien dat bord 3 sloten heeft zit je ook aan de max van 768 (al moet 1,5GB ook willen volgens mij... 512MB modules...volgens mij zijn die er wel).
Ding moet wel 133Mhz hebben, heb ook 100Mhz erin gehad maar dat scheelt je zo 10 of 20 FPS in Quake 3 (Pentium 4 is net als Ryzen enorm geheugen bandbreedte afhankelijk). Daarom hadden de 'echte' P4 s423's natuurlijk ook RAMBUS.
De andere RAM (DDR, DDR2, DDR3) wel redelijk verzadigd. Niet echt over, maar ook niet veel systemen die meer nodig zijn (en dan zit je vaak, dat het verschillende modules zijn en niet samen willen werken).
Al zou meer DDR3 (ECC-Reg) wel leuk zijn voor m'n Proliant(s), eigenlijk nu geen te kort (de een heeft 20GB, de ander 12GB), maar lijkt gewoon leuker als je 32GB of meer hebt
Maar gezien het niet zo'n noodzaak is, geen zin om er te veel geld aan uit te geven, tik ik liever een keer een leuke Gen 8 of 9 Proliant op de kop en daar m'n bankrekening op leeg laten bloeden met upgrades (om...eh...DOS games op te draaien natuurlijk...om in de RetroPC sfeer te blijven
Ik ben weer verder gegaan met de Photoplay-clone. De AMD 5x86 single board computer heeft blijkbaar een heel rare videochip, ik krijg het niet voor elkaar om op een TFT scherm beeld te krijgen, blijkbaar stuurt dat computertje een hele rare refresh rate uit, alleen mijn antieke Eizo FlexScan CRT (zo'n echte multisync die zowel TTL als analoog doet) geeft beeld. Ik ben gebonden aan dat TFT touchscreen, dus helaas.
Nu heb ik een Axiomtek SBC84620 gebruikt, met een AMD Geode op 500mhz. Loopt allemaal prima, Touchscreen werkt ook, alleen geluid nog niet. er zit een Realtek ALC203 AC'97 codec op, en die hebben natuurlijk geen DOS drivers. Ik ben aan de gang geweest met SBEMU:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=93006
Maar die krijg ik nog niet helemaal aan de gang, en sowieso lijkt 'ie de ALC203 nog niet te herkennen. Heeft iemand anders nog ideeën? Eventueel zat ik te denken aan een PC104 naar ISA riser te bouwen, maar dat brengt weer allemaal nieuwe problemen met zich mee...
Nu heb ik een Axiomtek SBC84620 gebruikt, met een AMD Geode op 500mhz. Loopt allemaal prima, Touchscreen werkt ook, alleen geluid nog niet. er zit een Realtek ALC203 AC'97 codec op, en die hebben natuurlijk geen DOS drivers. Ik ben aan de gang geweest met SBEMU:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=93006
Maar die krijg ik nog niet helemaal aan de gang, en sowieso lijkt 'ie de ALC203 nog niet te herkennen. Heeft iemand anders nog ideeën? Eventueel zat ik te denken aan een PC104 naar ISA riser te bouwen, maar dat brengt weer allemaal nieuwe problemen met zich mee...
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Wellicht gooit die SBC die niet met die TFT wil er 640 × 400 @ 70 Hz of 720 × 400 @ 70 Hz uit. Daar zal die Eizo FlexScan CRT (zo een zou ik ook wel willen hebben, of iets anders multisync analoog+TTL) inderdaad geen moeite mee hebben.
Soms kun je in systemen in de BIOS de initial display mode opgeven. Ik heb een Tulip systeem (So7 Pentium) die die optie aanbied. Volgens mij kan ik daar enkel resolutie opgeven, maar zou mij niet verbazen als refresh rate er ook bij betrokken is.
Soms kun je in systemen in de BIOS de initial display mode opgeven. Ik heb een Tulip systeem (So7 Pentium) die die optie aanbied. Volgens mij kan ik daar enkel resolutie opgeven, maar zou mij niet verbazen als refresh rate er ook bij betrokken is.
Helaas kan ' ie dat niet, Of het moet ergens te jumperen zijn, maar er is zo goed als geen info te vinden over dat ding, het is een Allpac 2006 van het Duitse Boards AG en ik heb wel een specsheet, maar geen manual en alle jumpers zijn ongelabeldUltraman schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:58:
Wellicht gooit die SBC die niet met die TFT wil er 640 × 400 @ 70 Hz of 720 × 400 @ 70 Hz uit. Daar zal die Eizo FlexScan CRT (zo een zou ik ook wel willen hebben, of iets anders multisync analoog+TTL) inderdaad geen moeite mee hebben.

Netjes, die heeft wat leuke features:DoubleDutch schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:46:
Even een rondje tweedehands winkel gedaan, kon de mobo niet laten liggen voor €5.
Spelletjes is meer een nostalgie van vroeger.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- elco's zien er prima uit (!)
- AGP Pro
- elco's zien er prima uit
- Dikke nForce 2 chipset
- onboard geluid
- DDR geheugenslots
Met die Athlon 2400 moet je wel even opletten. Deze vraagt zijn prik zuiver van de +5v lijn. Deze zou ik daarom ook in de gaten houden op de voeding. Zorg dat de (kwaliteits-)voeding op de +5v werkelijk ~35 tot 40A kan leveren om zeker te weten dat het stabiel blijft. Veel modernere voedingen kunnen dit niet.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
nForce2, hate it or love it. Ik hoor bij de laatste groep. Een leuke basis voor een 2k/XP machine, ook MCP-T (dus soundstorm) vind ik noemenswaardig. Heb hier een Epox 8RDA+ draaien. 
9x/ME schijnt wat problematisch te zijn qua compatibiliteit met geluid in DOS spellen?
9x/ME schijnt wat problematisch te zijn qua compatibiliteit met geluid in DOS spellen?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Maandje geleden de zoektocht naar een SDL keyboard connector voortgezet ter vervanging van de originele kabel die aan het desintegreren is. Uiteindelijk opgegeven en maar iets anders bedacht. Grijs krulsnoer gekocht, netwerk connector aan de ene kant geknepen en een DB9 aan de andere kant gesoldeerd. De SDL connector op het keyboard vervangen voor een RJ45 variant. Werkt weer perfect!FunFair schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:08:
Ik heb hier een Olivetti M240 XT-clone liggen waarbij de keyboard kabels langzaam liggen op te lossen.
Ik zat erover na te denken om zelf een nieuwe kabel te maken, maar ik weet niet hoe ik aan de juiste connector komt. Aan de ene kant is hij verbonden met een DB9 connector, die vrij gangbaar te verkrijgen is.
Aan de andere kant met een RJ11 6P6C connector, maar met een afwijkende vorm.
Weet iemand waar ik deze zou kunnen vinden/halen of waar ik op moet zoeken? Als ik zoek op RJ11 side-latch kom ik nergens
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/RJutniGQY8xq4lwlnjBIlvTa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tiXGjQ1Hv5dPy8q0F8UaB3pz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oQMdQIg2Qy2vAAED1nYr978m.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom wil ik dus zelf geen nForce2. Geen DDMA/PC-PCI/ of ISA op planken met die chipset.
Op socket 423 en 478 is het ook zo goed als onmogelijk om PCI geluidskaarten onder DOS werkend te krijgen door geen support voor DDMA, of volledige PCPCI support op de PCI-ISA bridge en/of chipset.
De SIS 645+963/962/961 chipset heeft als enige wel support voor DDMA (volgens VOGONS), maar ik heb nergens nog kunnen zien dat er daadwerkelijk iemand is die op een YMF 7x4 kaart op een bord met een 96x southbridge werkend heeft gehad.
Dan heb ik zelf nog gekeken naar socket A/462 borden, maar de kans dat je gare elco's hebt is wel zo hoog, niet grappig.
850W voeding met 35A op de +5V rail, 20A op de +3.3V rail ( 200 W max combined +5V en +3.3V) en 70A op de +12V rail genoeg voor een snelle Athlon?
Op socket 423 en 478 is het ook zo goed als onmogelijk om PCI geluidskaarten onder DOS werkend te krijgen door geen support voor DDMA, of volledige PCPCI support op de PCI-ISA bridge en/of chipset.
De SIS 645+963/962/961 chipset heeft als enige wel support voor DDMA (volgens VOGONS), maar ik heb nergens nog kunnen zien dat er daadwerkelijk iemand is die op een YMF 7x4 kaart op een bord met een 96x southbridge werkend heeft gehad.
Dan heb ik zelf nog gekeken naar socket A/462 borden, maar de kans dat je gare elco's hebt is wel zo hoog, niet grappig.
850W voeding met 35A op de +5V rail, 20A op de +3.3V rail ( 200 W max combined +5V en +3.3V) en 70A op de +12V rail genoeg voor een snelle Athlon?
[ Voor 3% gewijzigd door Vinnie op 27-10-2023 21:16 ]
Grappig,wat zijn jouw plannen met de mobo?Sp33dFr34k schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:50:
@DoubleDutch grappig, heb toevallig gister bijna dezelfde mogen ontvangen van een Tweaker
[Afbeelding]
Ligt er aan hoe deze is ingericht.Vinnie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:13:
Te veel voedingen zetten eerst je 230V AC om naar 12V DC en daarna zetten ze de 12V om in 5, 3.3, -5 (als je geluk hebt) en -12 volt.
Die voedingen leunen normaal op een zwaar belaste 12v en richten zo de spanningsverschillen in.
Als je dan de 12v amper belast, en de 5v maximaal, kan het gebeuren dat de 12v lijn over de 13v gaat en de 5v lijn op 4.5v hangt. Dus out of spec en garantie dat het instabiel draait.
Neem je echter een Geode of Thunderbird, kom je vaak weg met een voeding die 5v/30A doet: die cpus vragen minder stroom, en dat merk je.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
@Waterbeesje Ik was er al een beetje bang voor, even nadenken wat ik ga doen dan.
Goed, ik heb indertijd een Athlon XP systeem gedraait met een QTec voeding
Goed, ik heb indertijd een Athlon XP systeem gedraait met een QTec voeding
Ik ben ook een liefhebber van de nForce2 chipset. Ik heb 'em van begin 2004 tot eind 2020 als hoofd PC gebruikt. Heerlijk stabiel bord, nooit crashes. Als videokaart had ik een Matrox G550 32MB, ATI Radeon 9500 128MB (gemod naar 9700, nu RIP) en ATI Radeon 9600SE 128MB. Maar niet erg stabiel samen met een Sapphire Radeon x1600 Pro 512MB DDR2 (waarschijnlijk door de geïntegreerde AGP-PCIe bridge).
En grappig om te zien dat we allemaal net een andere revisie hebben:
@DoubleDutch A7N8X (nForce2 ST) + AMD XP2400+
@Sp33dFr34k A7N8X-E (nForce2 Ultra 400) + AMD Athlon XP-M 2500+
@frapex A7N8X-X (nForce2 400) + AMD XP2400+
@Sp33dFr34k A7N8X-E (nForce2 Ultra 400) + AMD Athlon XP-M 2500+
[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 28-10-2023 22:42 . Reden: CPU update ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Zo'n Compaq 386 heb ik ook in de kast staan/liggen... alleen lang niet zo netjes als die jij daar hebt.Erwin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:17:
Ik heb eindelijk een Dallas rtc vervanger gevonden die mijn Compaq 386 wel slikt![]()
[Afbeelding]
En...lege Dallas, moet die eigenlijk wel fixen net als bij m'n 486 maar, loop dan tegen het volgende probleem dat de BIOS alleen te benaderen is via floppy , en dat ding volgens mij alleen 720KB diskettes slikt (is alweer een aantal jaar geleden dat ik er mee aan het klooien ben geweest, maar de BIOS software wou niet booten van 1,44MB diskette).
Denk ook dat bepaalde delen van de behuizing iets zijn verbogen, het is bijna onmogelijk om die kap er weer goed op te krijgen...
Leuk dus om het zelfde model Compaq eens te zien in een goede staat.
Het was onze eerste computer en heb heel lang vastgehouden aan het ding totdat die ergens in ±2003 toch is opgeruimd. Had zowaar op mijn backup nog een ZIPJE van de DOS games die al die jaren telkens is meegegaan en bewaard. Ook de originele Compaq muis moet ik nog ergens hebben!
Heb een aantal jaren geleden er 1 gekocht maar kwam daar niet aan toe en verkocht aan een Tweaker. Toch spijt van en later deze gevonden in Duitsland. Hij was lang niet zo geel als de andere maar heeft hier toch nog een kleine 3 jaar in een hoek gestaan en toch wat vergeeld door het daglicht.
Na wat mislukte experimenten met de originele RTC en een vervanger ben ik voor dit alternatief gegaan en die werkt goed met dit systeem
.
Ik had mazzel dat dit systeem is voorzien van 2x 3,5" 1.44mb drives en er zelfs 2 floppy's bij zaten met de benodigde softpaq om de "BIOS" in te stellen.
Heb een aantal jaren geleden er 1 gekocht maar kwam daar niet aan toe en verkocht aan een Tweaker. Toch spijt van en later deze gevonden in Duitsland. Hij was lang niet zo geel als de andere maar heeft hier toch nog een kleine 3 jaar in een hoek gestaan en toch wat vergeeld door het daglicht.
Na wat mislukte experimenten met de originele RTC en een vervanger ben ik voor dit alternatief gegaan en die werkt goed met dit systeem
Ik had mazzel dat dit systeem is voorzien van 2x 3,5" 1.44mb drives en er zelfs 2 floppy's bij zaten met de benodigde softpaq om de "BIOS" in te stellen.
Niet direct, maar plan is nog altijd om mijn oude build van indertijd te bouwen met ongeveer de hardware die er toendertijd in zat. De kast heb ik nog, een Enermax met ovdreven RGB meuk erin haha. Het was een Athlon XP (2800+) build met een Gigabyte moederbord en een 9800Pro met Zalman koeler, (die ik ook nog heb in doos). Helaas weet ik niet meer welk Gigabyte mobo het was (wel ook Nforce 2 chipset), dat vind ik wel jammer haha.DoubleDutch schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:19:
[...]
Grappig,wat zijn jouw plannen met de mobo?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Leuke 2400+ uit de 15e week van 2003 met een MPMW slice. Over het algemeen goede overclockers of undervoltersDoubleDutch schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:46:
Even een rondje tweedehands winkel gedaan, kon de mobo niet laten liggen voor €5.
Love it! Had een EPoX 8RDA (nog steeds trouwens) toen het spul nieuw was met een 0308MPMW 1700+ die prima 2.4GHz deed met waterkoeling. Had in 2003 voor weinig geld een CPU die sneller was dan de high-end die te koop wasPD2JK schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:04:
nForce2, hate it or love it. Ik hoor bij de laatste groep. Een leuke basis voor een 2k/XP machine, ook MCP-T (dus soundstorm) vind ik noemenswaardig. Heb hier een Epox 8RDA+ draaien.
nForce2 was erg tweakbaar en draaide heerlijk met strakke timings
Misschien is vanuit retro perspectief een nForce2 minder aantrekkelijk zoals Vinnie al aangeeft. Al is de nForce2 generatie voor mij al te nieuw voor DOS en ISA-spul.
Thunderbird? De befaamde 1400MHz is juist lustig op 5V. Bedoel je niet de Thoroughbred? In principe is iedere Thoroughbred B of Barton (of Applebred en Thorton) wel geschikt, zeker de high-end modellen met een beetje undervolten en een multipliertje lager.Waterbeesje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:39:
[...]
Neem je echter een Geode of Thunderbird, kom je vaak weg met een voeding die 5v/30A doet: die cpus vragen minder stroom, en dat merk je.
* Thandor was wel fan van de Athlon XP indertijd. Goede performance en nForce2 was fantastisch om op te overclocken. Toen ik van Athlon XP naar Pentium D ging merkte ik zelfs in sommige dingen dat het systeem minder snappy was dan mijn stevig overclockte Athlon XP terwijl dual-core/CPU juist gekenmerkt werd door hun ‘bijterigheid’ (dat was de term hier op GoT). Gelukkig kwam die bijterigheid en overclockbaarheid weer terug met de Core 2 Duo
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ik heb even voor je gekeken, er zit een AMD Athlon XP-M Barton 2500+ onder de koeler verstopt. Volgens mij waren dat destijds wel overclockbeesten die dingenfrapex schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:28:
Ik ben ook een liefhebber van de nForce2 chipset. Ik heb 'em van begin 2004 tot eind 2020 als hoofd PC gebruikt. Heerlijk stabiel bord, nooit crashes. Als videokaart had ik een Matrox G550 32MB, ATI Radeon 9500 128MB (gemod naar 9700, nu RIP) en ATI Radeon 9600SE 128MB. Maar niet erg stabiel samen met een Sapphire Radeon x1600 Pro 512MB DDR2 (waarschijnlijk door de geïntegreerde AGP-PCIe bridge).
@Sp33dFr34k A7N8X-E (nForce2 Ultra 400) + AMD XP????+
Plaatjes zijn altijd leuker dan woorden (imo), dus ik heb er nog even een paar gemaakt.
:strip_exif()/f/image/7Ou9EHnII4lhdnjx5cXqvgND.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bACXdHbKCEe4wGIhpMkDDAsI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZMEn1tVY1pFq6h6ZSmzQrgZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AAbxJjqOiN0gC4Z5GyJZhXGP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OctBsvm7jtYR7qjnSIpJdllL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben ik de enige die heel blij word van die Zalman koelers? Ik heb ze zelf in die tijd ook veelal gebruikt, goede prijs/kwaliteit verhouding en zien er ook prima uit
Vanaf de nForce2 tijd heb ik ook behoorlijk bijgedragen aan Zalman's omzet. Meerdere voedingen van 360 tot aan 750 Watt, VF700 en 900 VGA koelers, ZM-80C en D incluis.
CNPS6000Cu, 7000Cu, 7700Cu (lomp!), 9500, 9700, 9900.
Mooie producten met top afwerking. Beetje het Noctua van toen.
CNPS6000Cu, 7000Cu, 7700Cu (lomp!), 9500, 9700, 9900.
Mooie producten met top afwerking. Beetje het Noctua van toen.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Hier zwerven ook een stuk of vier Zalman video koelers rond, variërend van Ti4200 tot X1600 
Ik zal ook eens mijn "boxed" Athlon 2800/9800 systeem opgraven... Deze moet ik nog een keer een plaatsje geven in een Aopen HQ08.
Ik zal ook eens mijn "boxed" Athlon 2800/9800 systeem opgraven... Deze moet ik nog een keer een plaatsje geven in een Aopen HQ08.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mocht er iemand een koeler voor een Athlon 2400 over hebben dan zou ik die graag over willen nemen. ☺️
Zeker niet de enige. Ik heb sinds jaar en dag twee Reserators die mijn daily driver passief koelen.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:33:
[...]
Ben ik de enige die heel blij word van die Zalman koelers?
Hier ligt nog wel wat, doe maar ff een berichtje, zal ik ergens vanaf een paar op een rijtje leggen voor een fotoDoubleDutch schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:01:
Mocht er iemand een koeler voor een Athlon 2400 over hebben dan zou ik die graag over willen nemen. ☺️
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
CPU koelers wel meerdere van Zalman gehad. Waren in die tijd erg goede koelers. Latere jaren zijn ze wat voorbij gestreefd door andere koelers (zowel in prestaties, geluid en prijs).
Op m'n socket 423 heb ik een van de eerste Zalman koelers, staat nog "patent pending" op de verpakking. Nog de eerste versie van Fanmate (zo'n kastje waarmee je fan RPM kon regelen) die konden nog doorbranden (Fanmate 2 waren beter, mooier afgewerkt en veiliger).
Daarna ook zo'n rond ding, weet typenummer niet zo meer, maar ook zo'n Alu/Copper variant, en op m'n Core2Duo ook nog een Zalman...weet daar typenummer ook niet zo meer van 9500 of 9700 ofzo?
Op videokaarten eigenlijk nooit gehad, zag er de meerwaarde niet van in, en dat 'gehannes' met die heatsinkjes op geheugen modules plakken enz. En zoveel lawaai maakten m'n videokaarten toen niet...vond ik.
Vond eigenlijk de standaard heatsink op Radeon X800 en X850 enzo juist mooi uitzien.
Word nooit zo vrolijk van werken met Radeons, maar... qua looks vond ik die dikke luchtkoeler wat ze toen standaard hadden juist wel mooi, dus als ik in een dolle bui zo'n kaart zou zoeken, dan met de standaard koeler, als het ding dan niet werkt lijkt die tenminste nog mooi
(zelfde beetje met dingen als GeForce 5800/Quadro, je kan misschien wel zo'n kaart tegenkomen, maar als ze de standaard koeler niet hebben, wat voor mij juist een groot deel van de nostalgische waarde is, dan voelt het niet compleet/origineel en doet wel afbreuk aan de ervaring. Dat gezegd hebbende, als ik een GF5800 Ultra kon krijgen die werkt zonder originele koeler zou ik hem denk ik niet laten liggen
).
Op m'n socket 423 heb ik een van de eerste Zalman koelers, staat nog "patent pending" op de verpakking. Nog de eerste versie van Fanmate (zo'n kastje waarmee je fan RPM kon regelen) die konden nog doorbranden (Fanmate 2 waren beter, mooier afgewerkt en veiliger).
Daarna ook zo'n rond ding, weet typenummer niet zo meer, maar ook zo'n Alu/Copper variant, en op m'n Core2Duo ook nog een Zalman...weet daar typenummer ook niet zo meer van 9500 of 9700 ofzo?
Op videokaarten eigenlijk nooit gehad, zag er de meerwaarde niet van in, en dat 'gehannes' met die heatsinkjes op geheugen modules plakken enz. En zoveel lawaai maakten m'n videokaarten toen niet...vond ik.
Vond eigenlijk de standaard heatsink op Radeon X800 en X850 enzo juist mooi uitzien.
Word nooit zo vrolijk van werken met Radeons, maar... qua looks vond ik die dikke luchtkoeler wat ze toen standaard hadden juist wel mooi, dus als ik in een dolle bui zo'n kaart zou zoeken, dan met de standaard koeler, als het ding dan niet werkt lijkt die tenminste nog mooi
(zelfde beetje met dingen als GeForce 5800/Quadro, je kan misschien wel zo'n kaart tegenkomen, maar als ze de standaard koeler niet hebben, wat voor mij juist een groot deel van de nostalgische waarde is, dan voelt het niet compleet/origineel en doet wel afbreuk aan de ervaring. Dat gezegd hebbende, als ik een GF5800 Ultra kon krijgen die werkt zonder originele koeler zou ik hem denk ik niet laten liggen
Ik heb altijd warme gevoelens bij de zalman koelers van die tijd. Heb meerdere varianten gehad om de standaard schreeuw fannetjes te vervangen. Tegenwoordig zijn maar we verwend met nagenoeg stille PCs (idle dan) 
Maar een originele zalman copper is voor mij dus juist nostalgie.
Lang lang geleden zelfs eens een socket 462 koeler op een gpu geschroeft (geforce2 oid). Zat er diagonaal op en werkte fantastisch!
Maar een originele zalman copper is voor mij dus juist nostalgie.
Lang lang geleden zelfs eens een socket 462 koeler op een gpu geschroeft (geforce2 oid). Zat er diagonaal op en werkte fantastisch!
Vooruit, hierbij mijn socket A spulletjes.
:strip_exif()/f/image/fGND1Usekq2qxPWO4VJGu06U.jpg?f=fotoalbum_medium)
De basis is een Biostar M7NCD Ultra.
Waarom deze? nForce2 400, agp 8x en sata. De 3e ide poort is mooi meegenomen.
:strip_exif()/f/image/pqfi8nzxPfUSMox88NEskEtp.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als CPU een Athlon XP 2800+. Puur jeugdsentiment. Het eerste high end systeem dat ik kocht, maar wel met een andere mobo destijds.
Deze moet redelijk koel blijven met deze redelijk overdreven Cooler Master Jet 7. Dit is nog _DE_ echte uit mijn jeugd, altijd bewaard!
:strip_exif()/f/image/mXrqWJ8bToCYzrehsQ839aWO.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan de ATI Radeon 9800 Pro. Destijds had ik de 9500 maar hee, deze had ik liggen dus waarom niet?
:strip_exif()/f/image/WwS49yGMnmO2Z99XyDB7zUJx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan ram... Destijds was 512MB al best lekker en met 1GB was je het mannetje/vrouwtje (meer smaakjes had je toen nog niet).
Waarom ook niet overkill van met 2GB ddr400 CL2!
:strip_exif()/f/image/zlFy4tgBXNt6yfYLq9C9Vyep.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan prik. Deze 4kg zware Enermax moet het wel trekken. De 5v lijn is niet de sterkste, maar zal zeker moeten voldoen met deze kolos deze levert wat hij belooft, in tegenstelling tot veel andere voedingen.
:strip_exif()/f/image/fGND1Usekq2qxPWO4VJGu06U.jpg?f=fotoalbum_medium)
De basis is een Biostar M7NCD Ultra.
Waarom deze? nForce2 400, agp 8x en sata. De 3e ide poort is mooi meegenomen.
:strip_exif()/f/image/pqfi8nzxPfUSMox88NEskEtp.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als CPU een Athlon XP 2800+. Puur jeugdsentiment. Het eerste high end systeem dat ik kocht, maar wel met een andere mobo destijds.
Deze moet redelijk koel blijven met deze redelijk overdreven Cooler Master Jet 7. Dit is nog _DE_ echte uit mijn jeugd, altijd bewaard!
:strip_exif()/f/image/mXrqWJ8bToCYzrehsQ839aWO.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan de ATI Radeon 9800 Pro. Destijds had ik de 9500 maar hee, deze had ik liggen dus waarom niet?
:strip_exif()/f/image/WwS49yGMnmO2Z99XyDB7zUJx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan ram... Destijds was 512MB al best lekker en met 1GB was je het mannetje/vrouwtje (meer smaakjes had je toen nog niet).
Waarom ook niet overkill van met 2GB ddr400 CL2!
:strip_exif()/f/image/zlFy4tgBXNt6yfYLq9C9Vyep.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan prik. Deze 4kg zware Enermax moet het wel trekken. De 5v lijn is niet de sterkste, maar zal zeker moeten voldoen met deze kolos deze levert wat hij belooft, in tegenstelling tot veel andere voedingen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
@Waterbeesje Die Jet cooler vond ik ook altijd een leuke om te zien (zelf nooit gehad), had er altijd nog wel een foto/screenshot van op m'n PC (uit de tijd dat nieuwe hardware nog vet cool was, en je maar de afbeeldingen van opsloeg...vooral omdat je het meeste spul toch nooit kon betalen... GF6800 Ultra, Radeon 9800 Pro, Asus PC-DL mainboard).
Gezien je het zo over die 5V lijn op voedingen had, heb ik voor de grap is een paar van mijn voedingen nagekeken, maar volgens mij komt er geen een echt in de buurt van die 30A op 5V. Ook eigenlijk niet veel ervaring gehad met die socket A dingen, stage bedrijf was vooral veel Pentium 2, 3 en de toen gloednieuwe Pentium 4. Die waren volgens mij nooit zo veeleisend van de 5V lijn (P4 was vooral 12V volgens mij).
Nu zijn mijn voedingen allemaal 'recente' (na 2005 zeg maar
) , maar dan is het eigenlijk nog tricky om zo'n oude AMD aan de praat te krijgen. Al zijn vaak die B en C merk voedingen wel hoog met de amperes op de 5V en 3V lijnen (om aan hun zogenaamde geadverteerde wattage te komen van bijvoorbeeld 700W
) , maar of je daar zo blij van word om zo'n ding te gebruiken... kweetnie.
Gezien je het zo over die 5V lijn op voedingen had, heb ik voor de grap is een paar van mijn voedingen nagekeken, maar volgens mij komt er geen een echt in de buurt van die 30A op 5V. Ook eigenlijk niet veel ervaring gehad met die socket A dingen, stage bedrijf was vooral veel Pentium 2, 3 en de toen gloednieuwe Pentium 4. Die waren volgens mij nooit zo veeleisend van de 5V lijn (P4 was vooral 12V volgens mij).
Nu zijn mijn voedingen allemaal 'recente' (na 2005 zeg maar
Die P2/P3 dingen trokken nooit zoveel amp over de +5v lijn. Die deden maar 30W (30W / 5v = 6A) of iets rond die koers. Zet daarbij een mobo van 10W (2A) videokaart van 20W (4A) en ga er voor het gemak vanuit dat deze de helft uit de +5v lijn trekt. Per gekoppelde drive ook 1A (5 drives) en per insteekkaart 1A (4 stuks voor het gemak).Nemesizz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:20:
@Waterbeesje Die Jet cooler vond ik ook altijd een leuke om te zien (zelf nooit gehad), had er altijd nog wel een foto/screenshot van op m'n PC (uit de tijd dat nieuwe hardware nog vet cool was, en je maar de afbeeldingen van opsloeg...vooral omdat je het meeste spul toch nooit kon betalen... GF6800 Ultra, Radeon 9800 Pro, Asus PC-DL mainboard).
Nu zijn mijn voedingen allemaal 'recente' (na 2005 zeg maar) , maar dan is het eigenlijk nog tricky om zo'n oude AMD aan de praat te krijgen. Al zijn vaak die B en C merk voedingen wel hoog met de amperes op de 5V en 3V lijnen (om aan hun zogenaamde geadverteerde wattage te komen van bijvoorbeeld 700W
) , maar of je daar zo blij van word om zo'n ding te gebruiken... kweetnie.
6+2+4+(5*1)+(4*1) = 21A piek. Niet spannend, voor nagenoeg iedere voeding prima te doen. In praktijk zal het zelfs lager uitpakken door allerlei PWM perikelen.
Neem een Ahlon XP 2800 met TDP van 65W (OC met overvolt nog iets meer) en je zit op 13A enkel voor de CPU. Voor de videokaart houd ik de 4A omdat snellere videokaarten al snel van de 12v lijn snoepten.
Dan kom je al op 27A uit. Pak daar 25% overhead op om de voltages af te toppen en je gaat naar 34A toe.
Die overhead is trouwens geen echte regel, maar op een voeding die gebouwd is om de 12v lijn te belasten en die voornamelijk zwaar op de 5v lijn wordt belast, kunnen de voltages gek gaan pieken. Met een voeding die op 5v 30A doet en op 27A belast wordt, en op 12v 30A doet en op 5A belast wordt, is 13v bij 4.5v of zo geen uitzondering. Wel desastreus voor je stabiliteit, want je bent de CPU, RAM, mobo etc al aan het undervolten vóór je begonnen bent.
Daarom zijn in het verleden veel mensen de mist in gegaan met overklokken: had je eindelijk een 40A voeding (met dubieuze merknaam die niet uit te spreken is en een gewicht van 2 ons had) ... kon je nog niet overklokken. De CPU kreeg de naam van een slechte lichting te zijn, terwijl eigenlijk de voeding de boosdoener was.
P4 leunde inderdaad ook zwaarder op de +12v lijn, wat zorgt voor een evenredige belasting tussen de 5v en 12v lijnen. Dus geen probleem met stabiliteit, ook niet op moderne voedingen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik neig ook wel om maar een Pentium 4 te nemen ivm de voedingrails wat dan gewoon beter werkt..?Waterbeesje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:10:
P4 leunde inderdaad ook zwaarder op de +12v lijn, wat zorgt voor een evenredige belasting tussen de 5v en 12v lijnen. Dus geen probleem met stabiliteit, ook niet op moderne voedingen
Qua chipset/socket ben ik er nog niet helemaal uit.
Socket 775 met Intel 865 chipset of socket 478 met SiS 962 of ouder.
Qua koeler design en compatibiliteit is 775 veel fijner en makkelijker. Alleen heb je onder puur DOS geen Sound Blaster met een YMF 7x4 geluidskaart, alleen AdLib (muziek). Onder Windows 98 schijnt dat geen issue te zijn (als ik Phil mag geloven).
Thoughts?
Ik zit mij dan af te vragen waarom niet wat oudere hardware waar dat gewoon prima op gaat. Pentium 4 is zo ver na de puur DOS tijd dat je zulk soort legacy compatibility-problemen krijgt. Een Pentium 3 systeem is een stuk makkelijker met puur DOS en ISA geluidskaarten.
[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 31-10-2023 09:23 ]
P4 is in dat opzicht inderdaad een stuk makkelijker om mee te werken ja. Goede balans tussen 12v en 5v voor de voedingen waar de 5v lijn afhankelijk is van de 12v lijn. Redelijk foolproof zelfs.
Maar als je toch gaat voor DOS ondersteuning, zou je eerder naar de P3 kunnen kijken. De i815 chipset is geweldig compatibel en heeft native ISA. Een goed 440BX bord is zelfs 5% sneller, nog meer als je het correct overklokt boven de 133MHz bus.
Ga je toch voor de pure win98/ME kijk dan vooral ook naar de betere s478 bordjes met AGP, zodat je geen gedoe hebt met PCIe (naar verluidt aardig problematisch. Vogons staat vol met dit advies.)
PCIe is XP terrein
Of, als je graag Athlon XP draait, zoek naar een bord dat daadwerkelijk een P4 aansluiting heeft EN goed benut (dat laatste is ook niet vanzelfsprekend).
Maar als je toch gaat voor DOS ondersteuning, zou je eerder naar de P3 kunnen kijken. De i815 chipset is geweldig compatibel en heeft native ISA. Een goed 440BX bord is zelfs 5% sneller, nog meer als je het correct overklokt boven de 133MHz bus.
Ga je toch voor de pure win98/ME kijk dan vooral ook naar de betere s478 bordjes met AGP, zodat je geen gedoe hebt met PCIe (naar verluidt aardig problematisch. Vogons staat vol met dit advies.)
PCIe is XP terrein
Of, als je graag Athlon XP draait, zoek naar een bord dat daadwerkelijk een P4 aansluiting heeft EN goed benut (dat laatste is ook niet vanzelfsprekend).
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Deze jongen gaat een uitje regelen naar het interactieve computermuseum in Helmond.
Lijkt me topgaaf om eens achter een Commodore 64 te zitten, net als vroeger.
Zeker doen, erg gaaf!jimh307 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:37:
Deze jongen gaat een uitje regelen naar het interactieve computermuseum in Helmond.
Ik mis de veloren uren echt niet. 20 minuten spelletje van cassette laden en dan een LOAD / SYNTAX ERROR krijgen. Of het loopt gewoon vast tijdens het laden zonder dat je het door hebt (soft lock).
Zeer zeker niet.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:33:
[...]
Ben ik de enige die heel blij word van die Zalman koelers?
:fill(white):strip_exif()/f/image/zNylMeb0tI4j0X5Alm6lHYkW.png?f=user_large)
Mijn PB MS-6168v2 Voodoo build, met P3-1400S op Upgradeware Slot T adapter en en Zalman CNPS6000-Cu voor de koeling. De originele 80mm Zalman fan heb ik vervangen door een 120mm Noctua Redux voor meer airflow en alsnog iets stiller.
Heb ook Zalman CNPS3000 op mijn K6-3+ en een paar reserve (voor als ik een keer iets met de BP6 ga doen allicht
Heb ook twee onder mijn bureau liggen om een keer voor exact hetzelfde in te zettenDieAnder schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 02:07:
[...]
Zeker niet de enige. Ik heb sinds jaar en dag twee Reserators die mijn daily driver passief koelen.
Oslik blyat! Oslik!
Leuk om te zien dat er nog meer Zalman liefde is hier, gaaf ook die resonators @DieAnder & @dion_b! Nooit gehad, maar wel vaak voorbij zien komen en over zitten twijfelen. Ben toen uiteindelijk voor een hele custom loop gegaan, die ik gedurende de jaren behoorlijk geupgrade heb, en uiteindelijk weer eruit gegooid heb (teveel kosten om onderdelen te wisselen ivm GPU blokken). Ik heb btw een jaar of 2 geleden nog NOS VF900Cu koelers gekocht bij Megekko, dacht dat het een fout was dat ze nog leverbaar waren, maar niet dus. Dacht als er nog wat koelers overlijden van wat oudere kaartjes, dan heb ik iig backups beschikbaar
Koelblokken voor GPU zijn inderdaad reden dat mijn spullen er niet aan hangen, vooral omdat ik vrij snel GPUs vervang (collega van me koopt steeds nieuwe voor zijn racesetup, verkoopt ze aan mij door voor zacht prijsje als hij ze te traag vindt worden - en dan schuif ik door richting vrouw en kinderen).
Oslik blyat! Oslik!
@dion_b Volgens mij blijft jouw CPU aardig koel. Grote fan's zie ik meer als een moderne trend.
*jimh307 kijkt weemoedig naar vroegere rack-servers met 4 cm fannetjes die een pestherrie maakte
*jimh307 kijkt weemoedig naar vroegere rack-servers met 4 cm fannetjes die een pestherrie maakte
Klopt.jimh307 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:07:
@dion_b Volgens mij blijft jouw CPU aardig koel. Grote fan's zie ik meer als een moderne trend.
Period-correct cooling is IMHO luidruchtig en iets dat ik (net als trage luidruchtige I/O) niet hoef te reproduceren.
Let trouwens in dit geval ook op de passieve koperen heatsink op de onboard Avenger (Voodoo3) chip, die grote fan is niet alleen voor de CPU
Oslik blyat! Oslik!
Die voeding, de naam Highlight doet overkomen of het een Chinees D-merk is 
Tot je het typenummer bekijkt en ongetwijfeld de binnenkant
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
FSP = FSP inderdaad, ook met de meest creatieve labels eropWaterbeesje schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:46:
Die voeding, de naam Highlight doet overkomen of het een Chinees D-merk is
Heb ook een keer een FSP gehad die plofte en indrukwekkende magische rook spuwde... Moet eens kijken naar mijn meest indrukwekkende (met >30A 5V lijnen) om te zien of ik alle caps kan vervangen om dat in toekomst te voorkomen.
Oslik blyat! Oslik!
Een mooie en praktische totaaloplossingdion_b schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:38:
[...]
Klopt.
Period-correct cooling is IMHO luidruchtig en iets dat ik (net als trage luidruchtige I/O) niet hoef te reproduceren.
Let trouwens in dit geval ook op de passieve koperen heatsink op de onboard Avenger (Voodoo3) chip, die grote fan is niet alleen voor de CPU
Dat is wel period, correct, de CNPS-3xxx/6xxx werden daarmee geleverd:jimh307 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:03:
[...]
Een mooie en praktische totaaloplossingIk zag de koeler inderdaad ook vast zitten aan een clip en niet op de CPU.

Oslik blyat! Oslik!
Door al dat rood PCB geweld van @Waterbeesje bedacht ik mij dat ik nog een MSI 745 Ultra met AMD Athlon 2000XP+ (Palomino) had liggen. Lang geleden was daar de ATX power connector van gaan smelten, pinnen daarna muurvast
. Kortsluiting op het moederbord dacht ik.
Nu blijkt dat het de processor is die toen kapot gegaan is, en niet het moederbord
. Helaas heb ik al wel 7x 16V 10uF surface mount caps (aluminium tonnetjes) en de batterij houder van het moederbord gehaald. Dus flink wat werk om 'em weer in oorspronkelijk staat te krijgen
. En nu op zoek naar een AMD Athlon XP (voorkeur: Barton core, 512KB L2 cache, 333MHz FSB of multiplier unlocked). Het liefst een AMD Athlon XP 3200+ (400MHz FSB) natuurlijk
.

Nu blijkt dat het de processor is die toen kapot gegaan is, en niet het moederbord
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Die kaart is ruim 14 jaar oud/jong. Verbaasd me dat PCI-E al zolang bestaat. Tijd gaat tegenwoordig ook zo snel. Heb je als je ouder wordtDoubleDutch schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:30:
Nog een Sapphire HD 4350 256MB DDR2 PCI-E HDMI gevonden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet nog dat tijdens m'n stage (zal in 2003 of 2004 zijn geweest) ik de eerste (of mijn eerste) PCI-e videokaart zag. De baas van het bedrijfje (klein computer bedrijfje) had per ongeluk een PCI-e versie ipv de AGP variant van een Radeon X800 besteld (volgens mij was het een X800, kon ook een X600 zijn weet het niet precies meer).jimh307 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:22:
[...]
Die kaart is ruim 14 jaar oud/jong. Verbaasd me dat PCI-E al zolang bestaat. Tijd gaat tegenwoordig ook zo snel. Heb je als je ouder wordt
Had daarvoor natuurlijk wel het een of ander gelezen dat PCI-e de AGP poort zou vervangen (voor videokaarten), maar was toch een raar gezicht ineens om een videokaart te zien die duidelijk niet meer AGP was
Merendeel van de PC's die je toen onder handen kreeg hadden nog AGP.
Volgens mij was toen ook zo'n beetje de overstap van Pentium 4 s478 naar de LGA 775, ook zoiets raars om in het echt te zien, pinnen in de socket ipv op de processor
In die tijd had ik een Asus P4P800E-deluxe moederbord met een P4 2.8Ghz en een Geforce 6600GT. Geweldig systeem, liep als een trein, totdat ik een harde schijf aansloot via zo'n IDE naar USB verloopje met bijbehorende goedkope voeding. Het voedinkje begon te fluiten, gaf een plof en toen hing de PC vast.
Exit moederbord.
Dat was gelijk een dure, want So478 was uitgefaseerd, DDR1 was uitgefaseerd, AGP idem... Mijn ouders begrepen gelukkig hoe vervelend dit was en dat ik dat ding ndoig ahd voor mijn studie, dus die deden een bescheiden bijdrage en toen heb ik een Core2Duo E8400 besteld met 4GB DDR2, Intel DP35DP moederbord en een GeForce 9600GT. Dat systeem heb ik ook ontzettend veel lol mee gehad.
Maar dat geluid van dat goedkope klappende voedinkje vergeet ik nooit!
Exit moederbord.
Dat was gelijk een dure, want So478 was uitgefaseerd, DDR1 was uitgefaseerd, AGP idem... Mijn ouders begrepen gelukkig hoe vervelend dit was en dat ik dat ding ndoig ahd voor mijn studie, dus die deden een bescheiden bijdrage en toen heb ik een Core2Duo E8400 besteld met 4GB DDR2, Intel DP35DP moederbord en een GeForce 9600GT. Dat systeem heb ik ook ontzettend veel lol mee gehad.
Grappig, ik heb hier 2 stuks P4C800E liggen, waarvan eentje een deluxementalmadnizz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:17:
In die tijd had ik een Asus P4P800E-deluxe moederbord met een P4 2.8Ghz en een Geforce 6600GT. Geweldig systeem, liep als een trein, totdat ik een harde schijf aansloot via zo'n IDE naar USB verloopje met bijbehorende goedkope voeding. Het voedinkje begon te fluiten, gaf een plof en toen hing de PC vast.
Exit moederbord.
Die generatie is inderdaad erg fijn!
Dat piepje herken ik ook, van toen ik een brakke PC Chips P3 mobo had aangesloten op een Aopen voeding.
Gelukkig was die Aopen zo verstandig ontworpen dat er allerlei beveiligingen in zitten. Piepje duurde 2 seconden en was weg.
Brakke mobo er tussenuit en een ander setje er aan (Celly 433 zonder waarde maar wel goed werkend) en voeding werkte nog.
Brakke mobo aan een andere voeding (ook kwaliteit met beveiligingen) en een tik-tik-tik-tik van de beveiliging.
Had ik dit gedaan met goedkope voedingen was er vast iets gaan smeulen aan de binnenkant...
Wederom het aloude gezegde voor deze situaties: Goedkoop is duurkoop
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Voeding beter nooit op besparen.

Dat doe, en deed ik ook niet. Maar in dit geval was een extern voedinkje van zo'n verloopje de schuldige
Zo'n ding:

Daarmee kun je niet anders dan een cheapass voeding hanteren
Heb ik ook met mijn externe IDE module...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Tegenwoordig zit gewoon het sidepanel van m'n computer niet vast, en kan ik gewoon een kabel van de ATX voeding naar buiten trekkenWaterbeesje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:17:
Daarmee kun je niet anders dan een cheapass voeding hanterenHeb ik ook met mijn externe IDE module...
Cablemanagement is toch overrated als je pc op wieltjes onder je bureau staat
Gewoon even een foto tussendoor van m'n S423 systeem
:strip_exif()/f/image/hkuq3ZkkU7a0DKPfP7ylsT6C.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bijzonderheden (naast dat het een S423 systeem is):
- videokaart koeler is vervangen door wat stillers, normaal heb ik geen moeite met wat geluid, maar de fan die op de Asus GF5600 zat is zo'n irritant ultra-high-pitch jank ding, dus heb de heatsink van een GeForce 4 MX gebruikt en een ventilator van een P1 koeler gebruikt. Koelt beter dan origineel en is veel stiller.
- dé Zalman CNPS5000 cpu koeler (patent pending!
). Wel met Fanmate 2 ipv originele voor de veiligheid. Zonder Fanmate is die behoorlijk luidruchtig. Zitten wel wat designflaws in, zo zijn de koelribben eigenlijk te dicht op elkaar, en de ventilator 'te krachtig' en dan blaast de lucht niet echt doorheen maar komt de lucht weer naar boven zetten. Maar lijkt leuk en ach... het werkt.
- voeding is een SFF ding. Had een gebrek aan fatsoenlijke voedingen die geschikt waren voor een P4. Hier op V&A was een keer een partijtje SFF voedingen voor een 10tje, en toen maar 2 gekocht. Was eigenlijk ooit van plan een ITX systeem in een kapotte Xbox te bouwen, nooit van gekomen, dus die voeding maar voor dit ding gebruikt. Normale ATX voeding past volgens mij ook nét niet in de behuizing, net iets te smal (HP Vectra kast gebruikt).
- Elco bij de baterij staat (alweer) bol. Bord kwam met kapotte elco's, die vervangen met een paar van een kapotte Radeon 9600 , wat werkte, alleen die ene ging alweer bol staan. Verder geen invloed op prestaties (voor het vervangen was het systeem instabiel).
Ding is eigenlijk overal net te traag voor (1,7Ghz Pentium 4, te weinig RAM, WinXP dus Dosgames willen niet), maar toch is het nog een van m'n favoriete aankopen van de afgelopen paar jaar. Eigenlijk puur omdat het zo'n zeldzame socket 423 is.
M'n socket 478 systemen zijn allemaal sneller enzo, maar... tja, weinig bijzonders of interessants aan, gewoon een systeem, zo'n 423 met nog een leuke grote CPU socket heeft wat.
:strip_exif()/f/image/hkuq3ZkkU7a0DKPfP7ylsT6C.jpg?f=fotoalbum_medium)
- videokaart koeler is vervangen door wat stillers, normaal heb ik geen moeite met wat geluid, maar de fan die op de Asus GF5600 zat is zo'n irritant ultra-high-pitch jank ding, dus heb de heatsink van een GeForce 4 MX gebruikt en een ventilator van een P1 koeler gebruikt. Koelt beter dan origineel en is veel stiller.
- dé Zalman CNPS5000 cpu koeler (patent pending!
- voeding is een SFF ding. Had een gebrek aan fatsoenlijke voedingen die geschikt waren voor een P4. Hier op V&A was een keer een partijtje SFF voedingen voor een 10tje, en toen maar 2 gekocht. Was eigenlijk ooit van plan een ITX systeem in een kapotte Xbox te bouwen, nooit van gekomen, dus die voeding maar voor dit ding gebruikt. Normale ATX voeding past volgens mij ook nét niet in de behuizing, net iets te smal (HP Vectra kast gebruikt).
- Elco bij de baterij staat (alweer) bol. Bord kwam met kapotte elco's, die vervangen met een paar van een kapotte Radeon 9600 , wat werkte, alleen die ene ging alweer bol staan. Verder geen invloed op prestaties (voor het vervangen was het systeem instabiel).
Ding is eigenlijk overal net te traag voor (1,7Ghz Pentium 4, te weinig RAM, WinXP dus Dosgames willen niet), maar toch is het nog een van m'n favoriete aankopen van de afgelopen paar jaar. Eigenlijk puur omdat het zo'n zeldzame socket 423 is.
M'n socket 478 systemen zijn allemaal sneller enzo, maar... tja, weinig bijzonders of interessants aan, gewoon een systeem, zo'n 423 met nog een leuke grote CPU socket heeft wat.
Al met al een leuk systeem! Die Zalman houdt de "keramische kookplaat" wel koelNemesizz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:51:
Gewoon even een foto tussendoor van m'n S423 systeem![]()
[Afbeelding]
- dé Zalman CNPS5000 cpu koeler (patent pending!). Wel met Fanmate 2 ipv originele voor de veiligheid. Zonder Fanmate is die behoorlijk luidruchtig. Zitten wel wat designflaws in, zo zijn de koelribben eigenlijk te dicht op elkaar, en de ventilator 'te krachtig' en dan blaast de lucht niet echt doorheen maar komt de lucht weer naar boven zetten. Maar lijkt leuk en ach... het werkt.
s423 stond er om bekend dat de performance onder de maat was; een stevige P3 liep er rondjes om.
De zeer lange pipeline maakte dat het in theorie een stuk sneller was dan de P3, maar bij een flush van de pipeline was er véél meer verloren data. Dat duurde dan weer langer om te vullen en zodoende was de P3-1400 in praktijk net zo snel als de P4 op 1,7GHz. Wat ook niet meehielp was het kleine 256kB cache: dat had al vanaf begin 512kB moeten zijn zoals Northwood. Dan nog de SDRAM of RDRAM: DDR was de toekomst, maar Intel weigerde toe te geven; ze hadden immers een flinke deal met Rambus.
Hier ligt trouwens ook nog ene Asus P4T op de plank. Mèt CPU en 128MB RDRAM. Nog geen videokaart er bij.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Best wel deftige CPU koeler heb je daar. Te krachtig is in principe nooit fout.Nemesizz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:51:
Gewoon even een foto tussendoor van m'n S423 systeem![]()
[Afbeelding]
- dé Zalman CNPS5000 cpu koeler (patent pending!). Wel met Fanmate 2 ipv originele voor de veiligheid. Zonder Fanmate is die behoorlijk luidruchtig. Zitten wel wat designflaws in, zo zijn de koelribben eigenlijk te dicht op elkaar, en de ventilator 'te krachtig' en dan blaast de lucht niet echt doorheen maar komt de lucht weer naar boven zetten. Maar lijkt leuk en ach... het werkt.
Ik zie het nu ook van die elco die bol staat. Toch stiekem een hoop ellende van condensatoren waarvan de formule nog niet 'af' was, gewoon slecht gejat destijds. Vooral die bruine jongens konden het heel snel opgeven. Dat is gelukkig tegenwoordig een stuk beter.
En onze retroliefhebbers maar condensatoren vervangen
Ik zocht toen ook eigenlijk naar een P4T, maar nam genoegen met de eerste de beste s423 die voorbij kwam (was ook eigenlijk de enige reactie die ik kreeg op V&A).Waterbeesje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:58:
[...]
Al met al een leuk systeem! Die Zalman houdt de "keramische kookplaat" wel koel![]()
s423 stond er om bekend dat de performance onder de maat was; een stevige P3 liep er rondjes om.
De zeer lange pipeline maakte dat het in theorie een stuk sneller was dan de P3, maar bij een flush van de pipeline was er véél meer verloren data. Dat duurde dan weer langer om te vullen en zodoende was de P3-1400 in praktijk net zo snel als de P4 op 1,7GHz. Wat ook niet meehielp was het kleine 256kB cache: dat had al vanaf begin 512kB moeten zijn zoals Northwood. Dan nog de SDRAM of RDRAM: DDR was de toekomst, maar Intel weigerde toe te geven; ze hadden immers een flinke deal met Rambus.
Hier ligt trouwens ook nog ene Asus P4T op de plank. Mèt CPU en 128MB RDRAM. Nog geen videokaart er bij.
Naast een leuke zeldzame collectors item, was ik ook eigenlijk van plan om die Tom's Hardware video op de proef te nemen (je weet wel, waar ze de CPU koeler verwijderen om te kijken wat er gebeurt).
Echter, toen ik eenmaal het ding had, durfde ik het eigenlijk niet aan... stel dat de beveiliging niet helemaal geweldig werkt... (en dat was een dingetje die tijd, sensor refreshes waren vaak veel te langzaam en had een CPU alle tijd om door te branden, wat bij bepaalde AMD's ook gebeurde ookal had het moederbord beveiliging).
Waarom de Tom's video op de proef nemen? Nou, ik heb aardig wat benchmarks gedraait met P2's , P3's en P4's enz in Quake 3 (in de betreffende map die ze gebruiken in de video: de nVidia bunker). En wat me opviel, is dat de momenten dat de zogenaamde thermal throttle in gang is, ook de momenten is dat de framerate op ongeveer gelijkwaardige hardware ongeveer net zo laag is. Daarbij, het moment dat de koeler (zonder draaiende fan) word terug geplaatst, dat die op de seconde precies weer snel draait... maar dat is ook het moment dat onder normale omstandigheden de framerate weer omhoog vliegt vandaar dat ik een boel twijfels kreeg over de video.
En heb runs gedaan op meerdere systemen, en tenzij je met een zwaar overpowered ding aan komt (Core2Duo bijv), zijn de framedips altijd op dezelfde plekken (met periodiek correcte hardware, dus kaarten als GeForce 4 Ti, GeForce FX, Radeon 9000 serie).
Heb het wel eens aangedurfd om de ventilator uit te zetten, en dan treed na lang wachten wel thermal throttle op, maar helemaal zonder heatsink durfde ik toch niet aan... en zodoende zal ik dus nooit (of voorlopig niet) te weten komen of de beveiliging écht zo goed werkte, of dat we al die jaren toch stiekem genept zijn (met de video, al was dat ruim voordat sites als Tom's naar het 'clickbait' principe gingen).
[ Voor 1% gewijzigd door Nemesizz op 01-11-2023 16:42 . Reden: toevoeging ]
Waterbeesje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:58:

Die X800 past er anders best wel goed bij!
Die heb ik vroeger zooooveel gehad en weer verkocht. Zelfs ruim na de houdbaarheidsperiode van de Athlon XP zochten mensen deze CPU nog (en de 3000) om hun oude beestje net wat nieuw leven in te blazen. En nu vind je ze bijna nooit meer, ik hoop dat ik er stiekem nog ergens een heb liggen, maar tot nu toe geen geluk gehad...frapex schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:54:
Het liefst een AMD Athlon XP 3200+ (400MHz FSB) natuurlijk.
Je kunt natuurlijk doen wat de minder vermogenden onder ons (waaronder ikSp33dFr34k schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:30:
[...]
Die heb ik vroeger zooooveel gehad en weer verkocht. Zelfs ruim na de houdbaarheidsperiode van de Athlon XP zochten mensen deze CPU nog (en de 3000) om hun oude beestje net wat nieuw leven in te blazen. En nu vind je ze bijna nooit meer, ik hoop dat ik er stiekem nog ergens een heb liggen, maar tot nu toe geen geluk gehad...
Oslik blyat! Oslik!