Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DoubleDutch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:46:
@BlueTooth76 Nee geen kabel bij de Matrox, zal even beter moeten zoeken ligt nog meer los spul hier en daar.

Deze ook nog tegen gekomen en hij werkt ook nog. 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Supported by Origin...dus nog voor het Atos Origin cq Atos cq prut met peren werd :P
Zuinig op die install zijn! ;)

Blijft trouwens een grappig effect dat een P3 in Windows 95 als een Ppro herkend wordt :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:48
The Eagle schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:02:
[...]

Supported by Origin...dus nog voor het Atos Origin cq Atos cq prut met peren werd :P
Zuinig op die install zijn! ;)

Blijft trouwens een grappig effect dat een P3 in Windows 95 als een Ppro herkend wordt :+
Hoe bedoel je zuinig op de install zijn?

Kom er net achter dat er Windows 95 op zit terwijl er onder op de laptop een Windows 98SE geplakt. :?

Krijg na de tweede keer opstarten deze melding ,maar gaat uiteindelijk wel naar Windows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPSbvyufiaktIwA44tRbAvV4-kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhcKR3eHdKnukC68OX9uaDDW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door DoubleDutch op 10-10-2023 19:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DoubleDutch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

Hoe bedoel je zuinig op de install zijn?

Kom er net achter dat er Windows 95 op zit terwijl er onder op de laptop een Windows 98SE geplakt. :?
Omdat je zo'n Origin plaatje niet meer tegen gaat komen bij een reinstall, en het bedrijf al lang ter ziele was.

En dat er win98se op geplakt is: kan prima. Werden ze mee uitgeleverd, en vervolgens ging er een bedrijfsimage overheen met win95 omdat dat de standaard was. Dat soort dingen gebeuren nog steeds, zij het in mindere mate.
Zou me trouwens niet verbazen als er ook een office 97 met corporate licentie op staat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:40

Nemesizz

Untouchable

@DoubleDutch Die opslag zit wel leuk spul in zeg.
Die Proliants zijn de G4's (gen 4), eigenlijk een van de weinige ML350's die er niet zo mooi uit zagen vond ik (de G3 was heel erg mooi, zoek ik stiekem nog, de G4 was... meh... en de G5 en erna weer mooi).
Heb zelf 2 G6 modellen, die nog veelvuldig gebruikt worden.

Ene kant maar goed dat er geen G3 tussen stond, dan zou ik gek worden van jaloezie ;)

Als er in die XW workstations een Quadro 1000 of 2000 zit vrees ik dat ik die in beslag zal moeten nemen :+

Echt leuk spul om te zien. Al zullen ze daar waarschijnlijk ook wel blijven neem ik aan? je kan denk ik niet zomaar die dingen meenemen naar huis of wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
The Eagle schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Omdat je zo'n Origin plaatje niet meer tegen gaat komen bij een reinstall, en het bedrijf al lang ter ziele was.

En dat er win98se op geplakt is: kan prima. Werden ze mee uitgeleverd, en vervolgens ging er een bedrijfsimage overheen met win95 omdat dat de standaard was. Dat soort dingen gebeuren nog steeds, zij het in mindere mate.
Zou me trouwens niet verbazen als er ook een office 97 met corporate licentie op staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AouHZagTnUMbPON9lBRJPJdmR_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6P6bhH8lTNcX37a6F6lEbjf.jpg?f=fotoalbum_large

@Nemesizz Die dingen verdwijnen binnenkort in de container als ik niet opzoek was gegaan had waarschijnlijk niemand ook geweten dat ze er waren.
Ik denk dat ze binnenkort netjes opgeborgen worden door mij. 👌🏻

Ik zal eens kijken wat er in de workstation zit,zijn er 3 totaal.

[ Voor 13% gewijzigd door DoubleDutch op 10-10-2023 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DoubleDutch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:50:
[...]
@Nemesizz Die dingen verdwijnen binnenkort in de container als ik niet opzoek was gegaan had waarschijnlijk niemand ook geweten dat ze er waren.
Ik denk dat ze binnenkort netjes opgeborgen worden door mij. 👌🏻

Ik zal eens kijken wat er in de workstation zit,zijn er 3 totaal.
Laatst bij een bedrijf nog een mooie ML350 G6 naar de oud ijzerboer gegaan.... Ik had er zelfs nog geld voor over gehad maar nee... ding zou al toegezegd zijn aan de oud ijzerboer (eeuwig zonde... die vernielen zo'n mooi prima werkend systeem).
Leven soms ook in de illusie van "d'r zit goud in die onderdelen" en dat ze er rijk van kunnen worden (horen ze ook weer ergens, en denken dan dat ze er makkelijk goud uit kunnen halen)... maar de hoeveelheid is zo minimaal en kost zoveel moeite dat ze beter af waren met een paar bank biljetten van mij.

Beter dat ze dan bij een liefhebber of iets dergelijks terecht komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nemesizz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:46:
@DoubleDutch Die opslag zit wel leuk spul in zeg.
Die Proliants zijn de G4's (gen 4), eigenlijk een van de weinige ML350's die er niet zo mooi uit zagen vond ik (de G3 was heel erg mooi, zoek ik stiekem nog, de G4 was... meh... en de G5 en erna weer mooi).
Heb zelf 2 G6 modellen, die nog veelvuldig gebruikt worden.

Ene kant maar goed dat er geen G3 tussen stond, dan zou ik gek worden van jaloezie ;)

Als er in die XW workstations een Quadro 1000 of 2000 zit vrees ik dat ik die in beslag zal moeten nemen :+

Echt leuk spul om te zien. Al zullen ze daar waarschijnlijk ook wel blijven neem ik aan? je kan denk ik niet zomaar die dingen meenemen naar huis of wel?
Had je toevallig een foto of wat info over de G3?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nemesizz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Laatst bij een bedrijf nog een mooie ML350 G6 naar de oud ijzerboer gegaan.... Ik had er zelfs nog geld voor over gehad maar nee... ding zou al toegezegd zijn aan de oud ijzerboer (eeuwig zonde... die vernielen zo'n mooi prima werkend systeem).
Leven soms ook in de illusie van "d'r zit goud in die onderdelen" en dat ze er rijk van kunnen worden (horen ze ook weer ergens, en denken dan dat ze er makkelijk goud uit kunnen halen)... maar de hoeveelheid is zo minimaal en kost zoveel moeite dat ze beter af waren met een paar bank biljetten van mij.

Beter dat ze dan bij een liefhebber of iets dergelijks terecht komen.
Dit dus |:( Hoezo e-waste?

Eeuwig zonde inderdaad. Zou nog een mooi 2e leven kunnen krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DoubleDutch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Had je toevallig een foto of wat info over de G3?
Even kijken of ik een foto toe kan voegen (ben geen wonder met al die webcodes soms):
(foto is van internet uiteraard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc8KM7LC8DWgFz8lBxeD86UGthU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VltNheqUMX20iPwayU67JAnA.jpg?f=fotoalbum_small

Zijn 2 varianten van, de Compaq, en de HP (de HP vind ik wat mooier).

Menig persoon zal zeggen "Phoe wat een lelijk ding" maar... ik vind het erg mooie kasten :+

Op school stonden er ook meerdere (als je af en toe even een glimps kon werpen in de server ruimte), kunnen ook ML370's zijn geweest maar volgens mij waren het deze ML350's.

Zijn machines met socket 603 of 604 Netburst Xeons (dus Pentium 4 tijdperk zeg maar), waarschijnlijk iets van ... 2003 ofzo?

Heb er wel eens naar gezocht (niet heel actief zoals sommigen in dit topic), maar vaak is het iets van "word niet verstuurd" (zit dan 200KM verderop dus dat word em niet voor mij), of frontje mist / kapot (dat geeft nou nét de looks aan dat ding, dus is een belangrijke feature), of dingen op ebay kosten een fortuin of meer (mede door verzendkosten). En dan heb je soms nog mensen die denken dat zo'n ding nog meer dan 1000 euro waard is omdat het een server is (en ooit misschien iets rond de 10 a 20 duizend gekost heeft).
jimh307 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Dit dus |:( Hoezo e-waste?

Eeuwig zonde inderdaad. Zou nog een mooi 2e leven kunnen krijgen.
Inderdaad. En niet alleen die ML350 G6, maar ook dingen als processors of koelblokken (uit een verder defecte PC's). Mocht ik allemaal niet meenemen, moet perse naar de oud ijzerboer... helaas.
Erg jammer.

[ Voor 11% gewijzigd door Nemesizz op 10-10-2023 21:58 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Moet zeggen dat ik hem ook wel mooi vindt,maar hij kijkt kwa model wel op een oud elektrisch kacheltje op wieltjes dat mijn oma vroeger had.🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Voor zo ver ik het kon zien was het een server. Altijd een zwak voor gehad ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Servers zijn lastige apparaten in 'de hobby'.
-Ze maken meestal lawaai, zowel de fans als SCSI storage
-Vreten meer stroom
-Vaak geen AGP slot maar een on-board ATi Rage of Matrox chipje.
-Bij een losse performance RAID controller is de accu vaak stuk
-Zwaar? :p

Toch is het leuk om af en toe te klooien met deze DL380 G1. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPAg6xNqp4yg0o654kPsXg9jkK0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d6jzFgVszqzXJPmtOp2FBOZQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAyxw4yA99QLOczCp7BF75bH5Kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GA4XoCjUpKpjzXNCTm8bwZRD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzrfMDTnbWuSRNjlr0NFzrPuSZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wZjm93dl3bWNlpETi9AdH45.jpg?f=fotoalbum_tile

(eerste foto van internet)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hee, ik hoorde daar iets over de HP XW series...
Hier staan er warempel 4 in de garage :') Allen de XW4300, volgens mij allemaal met quadro. Dat zijn ex-CAD-workstations. Ook met dank aan de baas :P
(staat tussen de Z400 en Z420's en nog een paar Fujitsu's)

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 11-10-2023 08:51 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
De drie ML350 pc's open gehaald en helaas geen losse GPU geïnstalleerd, is het nog waard om ze weg te zetten,zijn enorme lompe kasten. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srXwt6ci8yfYlXZM4zX-3bn0JcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6c4UI0KyVWjje6dlgyge1fm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:55:
De drie ML350 pc's open gehaald en helaas geen losse GPU geïnstalleerd, is het nog waard om ze weg te zetten,zijn enorme lompe kasten. 😅

[Afbeelding]
Het is natuurlijk wat je er zelf van vind, maar het zijn wel machines die gemaakt zijn om te blijven werken. Hierbij is niet gekeken op een minder betrouwbare elco van €0,002 goedkoper zoals in de consumentenversie wordt gedaan.

Een losse GPU kun je er zelf uiteraard aan toevoegen als dat uitkomt. Met een leuke Geforce zit je qua performance prima en met een Quadro heb je een echte 'workstation' met oemf voor zijn leeftijd.

(zelf heb ik niet heel veel met Pentium 4 van na Williamette maar desondanks een paar XW systemen overgehouden)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Die ML350 G4 (en ouder) kun je vaak alleen een PCI videokaart gebruiken (geen idee of die dat accepteert, dat is ook soms een dingetje).

Vanaf G5 zit er PCI-e in, bij de G5 moest je wel de achterkant van het slot uitslijpen (PCI-e 8x slot, past anders geen PCI-e 16x GPU in). Bij de G6 is het slot gewoon X16 lang (wel 'maar' 8 lanes), daar kunnen gewone GPU's in zonder problemen (heb ik zelf ook, werkt ideaal).

@Waterbeesje Als ik google op het moederbord van die XW bakkies, dan zijn dat al socket 775 klopt dat?
Ben eigenlijk ook benieuwd welke Quadro's erin zitten (als de foto's kloppen is het hoe dan ook PCI-e ... wat een beetje jammer zou zijn als het echt FX1000 of FX2000 Quadro's zijn, die moeten AGP zijn :+ ).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Is het laatste wat ik nog van een stille dood kon redden. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BoqVHW4IfrUzEyFDLwsiPSd4II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOsDeIOSNXIz6B14vfhNrjGS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6rMG357rOLkEQFJicYqt_D9_eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97HR4NthWqGnPVUCHkgLJDUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCl60ElV5p0sRuQzEgAtziqkz9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1y2KQhcGrJor6DGKdrRLTs7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:59:
Nog twee oude kaartjes gevonden.

De Matrix M9120LP16 ( B ) en de SIS 6326.
Kloppen die eBay prijzen nu echt voor dit soort kaartjes?
Ze kloppen, maar je moet beseffen waar je naar kijkt...

Als je op willekeurig moment op eBay naar Buy It Now prijzen kijkt, zie je exact de prijzen waar niemand bereid is geweest iets voor te kopen. Er worden absoluut ook goedkopere aangeboden, die worden wel gekocht. Verkopers die niet exact weten wat hun schroot waard is, beginnen hoog, kijken of iemand hapt, en na tijd zakken ze een beetje. Zodra ze de werkelijke waarde (wat kopers bereid zijn te betalen) bereikt hebben, wordt kaartje verkocht. Dus overgroot deel van prijzen is bewust te hoog.

Dat mensen soms nog steeds dergelijke prijzen betalen is voor de verkopers alleen maar mooi meegenomen. Je moet er alleen niet vanuit gaan dat je zelf ook die prijs gaat krijgen ervoor, of dat het echt dat waard is.

De eBay veilingsprijzen zijn daarentegen wel representatief, maar je ziet weinig van dit soort generieke meuk bij veiling verkocht worden, juist omdat de prijzen dan gaan tegenvallen voor de verkoper, ook door gebrek aan interesse: hele volksstammen hebben eBay searches ingesteld staan op Voodoo kaarten, maar kans dat iemand bewust op zoek is naar SiS 6326 is minimaal.

Ik kan je verder uit ervaring melden dat je grote moeite gaat hebben ueberhaupt van die kaarten af te komen - heb momenteel een doos vol meuk op Marktplaats staan met o.a. meerdere videokaarten die interessanter zijn dan dat (topstuk: Diamond Viper 550 nVidia TNT, daadwerkelijk een van de beste kaarten van 1999), teab zonder minimumprijs met na twee dagen exact nul biedingen :')
DoubleDutch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:46:
@BlueTooth76 Nee geen kabel bij de Matrox, zal even beter moeten zoeken ligt nog meer los spul hier en daar.

Deze ook nog tegen gekomen en hij werkt ook nog. 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh, Compaq Armada 500. Erg mooi ding. Had ik op het werk in 2006-2007 (want nog geen functie waar laptop bij hoorde, dus ik kreeg een afdankertje :') ), is een leuke Win9x retro laptop :P
DoubleDutch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand is/was Matrox fan. Denk dat ik nog nooit zoveel Parhelia's bij elkaar gezien heb :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:22:
(...)
@Waterbeesje Als ik google op het moederbord van die XW bakkies, dan zijn dat al socket 775 klopt dat?
Ben eigenlijk ook benieuwd welke Quadro's erin zitten (als de foto's kloppen is het hoe dan ook PCI-e ... wat een beetje jammer zou zijn als het echt FX1000 of FX2000 Quadro's zijn, die moeten AGP zijn :+ ).
Ik zou het even precies moeten nakijken, maar dat het PCIe is durf ik wel aan zekerheid grenzende te beweren. Het zou inderdaad mooi zijn als het toch AGP blijkt ;)
Even snel nakijken zit er niet in nu, want na mijn verhuizing woon ik zo'n 80km van die garagebox af :P
Maar ik ga er nog naar kijken!
DoubleDutch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Matrox!!! En veul! Die dingen waren razend populair ten tijde van... ehm... ?
Nou ja, ze staan er om bekend dat de beeldkwaliteit subliem is. In ieder geval in de tijd dat PCI en AGP 2x de boventoon voerde. Deze moeten wel van een van de laatste lichtingen zijn lijkt me.
Die in doos zit is erg mooi, vooral ook omdat het een obscure PCIe x1 uitvoering is. Zie je niet veel, en kan op iedere semi-moderne PC nog steeds dienen voor een extra beeldscherm. Niet om te gamen uiteraard :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dat moment dat je retro-build 80% af is, het er redelijk strak uitziet en dan zie je het hoopje flatcables liggen...

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb deze even opengehaald,Windows XP draait zonder problemen, nu vroeg ik mij af kan hier überhaupt wel een losse GPU in pluggen om oude xp spelletjes te spelen bv?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFsjVMi_2kbF2F0TxBvn4Mhkh9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Izi8KvBLmSPSrFFpzu5waPh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ8A4gTq1azHyInIG44xNuaQM30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtuuVQGivp7KXGWcuJ7b8294.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThATpAdL4BINtKL9FHu63hi1zmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMrhcOtIuiJfW1LM0UdoHvd7.jpg?f=fotoalbum_large?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DoubleDutch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:44:
Heb deze even opengehaald,Windows XP draait zonder problemen, nu vroeg ik mij af kan hier überhaupt wel een losse GPU in pluggen om oude xp spelletjes te spelen bv?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]?
Geen AGP dus het zal er niet veel sneller van worden inderdaad. Maar voor DOS-games tot en met ~1996 niet zo'n probleem. Daarna ging het meer en meer op 3D hangen.

En Windows 98SE zal er ook heel soepel op draaien.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
BlueTooth76 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Geen AGP dus het zal er niet veel sneller van worden inderdaad. Maar voor DOS-games tot en met ~1996 niet zo'n probleem. Daarna ging het meer en meer op 3D hangen.

Maar er valt dus ook niks in te pluggen waardoor 3D wel zou kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DoubleDutch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Als je een PCI-kaart vindt die sneller is dan de onboard GPU, dan kan er wel wat.
Voodoo 3 PCI versie bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:44:
Dat moment dat je retro-build 80% af is, het er redelijk strak uitziet en dan zie je het hoopje flatcables liggen...
Ik voel de pijn... Tiewraps zijn de oplossing. Kabels in 2 of 3 dubbel vouwen en met zo recht mogelijke hoeken naar hun positie leiden.
Beste alternatief voor de sleaved kabels ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0uX55q-3ztzLfKxY0RFXWIVaYI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXexq1fvCwr6kFEwRdSAm87F.jpg?f=fotoalbum_medium
DoubleDutch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]?
Een TNT2 M64 op PCI is nog altijd een stukje vlotter dan de Intel chipset :)
En die heeft als voordeel:
- drivers voor Win 3.1x t/m WinXP ( 7 misschien?)
- brede ondersteuning voor o.a. Vesa (zijn de DOS spelletjes erg blij mee)
- passief gekoeld, dus geen extra herrie

De TNT2 M64 is een instap-3D kaart komt op 3D niet zo goed mee als een Ti4200 uiteraard (het is zelfs redelijk traag), maar staat zijn mannetje op lagere resoluties en minder geavanceerde spellen prima. Ik ben er fan van.

Een PCI ATI9200 / 9250 bestaat ook. Eveneens zwaar gelimiteerd door de PCI bus maar ook in staat tot 3D.

Voor deze bordjes zou je ook kunnen kijken naar een andere geluidskaart: de Analog Devices AD1980 lijkt geen fijne Windows 9x en DOS driver te hebben... Dus op naar de Sound Blaster 128PCI of Live!

[ Voor 7% gewijzigd door Waterbeesje op 11-10-2023 14:09 . Reden: plaatje toegevoegd ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DoubleDutch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Dacht ook (net als wat anderen) iets van Radeon 9000 serie of GeForce 6200.

Als ik wat verder zoek blijken er ook nog nieuwere PCI (geen PCI-e) kaarten van beide merken, maar extreem zeldzaam en heel erg duur. Bij Geforce is er schijnbaar zelfs een GT610 nog PCI gemaakt (wist ik niet eens).

Denk dat GeForce FX5200's / 6200 misschien nog wel te vinden zijn, is net als de TNT2 M64 zo'n kaart die je bij wijze van bij een pak Corn Flakes kreeg (heel veel OEM bakjes / pre-builds hadden die dingen).

Snelste PCI kaart die ik zelf heb is een Radeon 9200 Pro, maar die is niet lief qua drivers.
TNT2 M64 heb ik ook een PCI versie van, kun je Quake 3 nog op 640x480 of misschien 800x600 op draaien (met ongeveer 30 FPS).

Dat is wel een nadeel aan PCI videokaarten, dat ze heel erg snel tegen de limieten van de PCI bus lopen.
Dus vraag me soms af wat de snellere GPU's helemaal voor nut hadden, als je ziet dat een TNT2 en Radeon 9200 eigenlijk al last hebben van een PCI bus tov een AGP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Dacht ook (net als wat anderen) iets van Radeon 9000 serie of GeForce 6200.

Als ik wat verder zoek blijken er ook nog nieuwere PCI (geen PCI-e) kaarten van beide merken, maar extreem zeldzaam en heel erg duur. Bij Geforce is er schijnbaar zelfs een GT610 nog PCI gemaakt (wist ik niet eens).

Denk dat GeForce FX5200's / 6200 misschien nog wel te vinden zijn, is net als de TNT2 M64 zo'n kaart die je bij wijze van bij een pak Corn Flakes kreeg (heel veel OEM bakjes / pre-builds hadden die dingen).

Snelste PCI kaart die ik zelf heb is een Radeon 9200 Pro, maar die is niet lief qua drivers.
TNT2 M64 heb ik ook een PCI versie van, kun je Quake 3 nog op 640x480 of misschien 800x600 op draaien (met ongeveer 30 FPS).

Dat is wel een nadeel aan PCI videokaarten, dat ze heel erg snel tegen de limieten van de PCI bus lopen.
Dus vraag me soms af wat de snellere GPU's helemaal voor nut hadden, als je ziet dat een TNT2 en Radeon 9200 eigenlijk al last hebben van een PCI bus tov een AGP.
Beschikbaarheid is de sleutel ;)
Bakjes zonder PCIe en AGP waren per definitie uit de basic categorie.
Als je af wilt van gedeeld geheugen van de chipset (sowieso traag maal traag) ga je bij gebrek aan AGP/PCIe kijken naar een PCI oplossing die weinig kost.

Is er op dat moment een TNT2 M64 als instap-AGP kaart, ga je dat ook terug vinden op de PCI broertjes. Is de ATI 9200 leidend als instapper op dat moment... ook op PCI. Is de GT610 de huidige instapper, gaat die mee naar PCI. In die tijd kun je namelijk niet makkelijk meer aan een TNT komen.

edit: nu ik er over nadenk, ik heb ooit zo'n Dell met Netburst Celeron gehad. Die had op het moederbord enkel soldeerpuntjes voor een AGP poort. Daar heb ik toen ook zo'n FX in gezet en die was best wat vlotter dan de Intel onboard oplossing. Uiteraard nog geen winnaar, maar wel beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Waterbeesje op 11-10-2023 14:25 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Bedankt allemaal ga mij er wat verder in verdiepen. 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Beschikbaarheid is de sleutel ;)
Bakjes zonder PCIe en AGP waren per definitie uit de basic categorie.
Als je af wilt van gedeeld geheugen van de chipset (sowieso traag maal traag) ga je bij gebrek aan AGP/PCIe kijken naar een PCI oplossing die weinig kost.

Is er op dat moment een TNT2 M64 als instap-AGP kaart, ga je dat ook terug vinden op de PCI broertjes. Is de ATI 9200 leidend als instapper op dat moment... ook op PCI. Is de GT610 de huidige instapper, gaat die mee naar PCI. In die tijd kun je namelijk niet makkelijk meer aan een TNT komen.
Had zelf het idee dat het na de GeForce 6000 serie en Radeon 9000 (of misschien nog net X1000) beetje gedaan was met PCI. Omdat je toen echt de overstap kreeg naar PCI-e (vaak waren ze dan in AGP en PCI-e smaken). Later alleen nog PCI-e, en ook op moederborden zelf verdween het PCI slot in z'n geheel.

Dus dat er dan nog een GT610 (rebadged GT520) is, die al ruim in het PCI-e tijdperk zit vond ik wel enigsinds verwonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Had zelf het idee dat het na de GeForce 6000 serie en Radeon 9000 (of misschien nog net X1000) beetje gedaan was met PCI. Omdat je toen echt de overstap kreeg naar PCI-e (vaak waren ze dan in AGP en PCI-e smaken). Later alleen nog PCI-e, en ook op moederborden zelf verdween het PCI slot in z'n geheel.

Dus dat er dan nog een GT610 (rebadged GT520) is, die al ruim in het PCI-e tijdperk zit vond ik wel enigsinds verwonderlijk.
True.
Die latere dingen waren enkel bedoeld als upgrade van systemen die toch al te oud waren maar noodgedwongen nog even mee moesten voor de komende twee jaar. Omdat er ineens DVI nodig was of zo en de Intel enkel D-sub deed.
Ik zie het ook als ene 'last gasp' van de PCI videokaart en ze zijn zeldzaam aan het worden ja.

Moderner borden hadden al ten minste PCIe x1 en daarop kun je prima een basic grafische kaart laten werken. En die zijn er -zoals hierboven bewezen- ook prima in PCIe x1 :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Geen AGP dus het zal er niet veel sneller van worden inderdaad.
Oh jawel.

Dit is bord met integrated video, waar de video de helft van de geheugenbandbreedte afsnoept. Het is ook een P4 Celeron CPU die al een schreeuwende bottleneck heeft ivm lage geheugenbandbreedte door z'n relatief trage bus en kleine cache. Kortom, worst-case scenario voor integrated VGA.

Je zou met een Intel i740 PCI (ouder dan de IGP hier) waarschijnlijk al prestaties verdubbelen puur door de bottleneck voor CPU en GPU weg te nemen. Met een betere GPU zou het nog een stuk sneller kunnen zijn - alles van een V3-3000 PCI (of V5-5500 PCI als je er toevallig eentje hebt liggen :P ) tot een vroege Radeon of GeForce in PCI uitvoering.

Voor een Win98SE bak kom je dan al een heel eind.
Maar voor DOS-games tot en met ~1996 niet zo'n probleem. Daarna ging het meer en meer op 3D hangen.
DOS? Een P4 Celeron is veel te snel, heeft te weinig opties om trager te lopen en je mist niet alleen AGP maar ook ISA - en de ICHx southbridge ondersteunt ook nog geen DDMA. Heel slechte match ben ik bang. Ja, met MoSlo en een PCI kaart die TDMA (ESS Solo-1) of DSDMA (Yamaha YMF74x) kom je nog wel ergens, maar ik zag in de foto's die voorbij kwamen genoeg betere systemen (dat Gateway 2000 geval bijvoorbeeld) voor een DOS-bak.
Dat. Hier kun je met een goede PCI GPU eigenlijk alle Win98SE games draaien tot ~2001, en later dan dat zit je sowieso al in WinXP gebied.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

En maar niet willen booten van diskette, ook niet van een andere drive.
En dat terwijl het systeem buiten de behuizing prima functioneerde.

"Hey, wat is dat dan? Kak..."

Soldeerboutje en wat krimpkous van zolder gehaald.

edit: en ja, het werd een beetje druk in de PCI-sectie dus heb er maar een AWE64 in gedrukt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KQEKaZT.jpg

edit2: solderen, 2 lagen krimpkous en weer klaar

note aan mezelf: volgende keer niet solderen op blote voeten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X9KFobd.jpg

edit3: de Pioneer lust wel gewone cd-roms maar een vers gebrande vanaf een W98SE ISO lust hij niet, gelukkig biedt de CD3610 uitkomst

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9kLdS4t.jpg

edit4: op zolder zoeken naar de K6-3 (vermoedelijk op een bord) heeft nog niet veel opgeleverd, maar gelukkig wist de pakketbezorger het probleem alsnog op te lossen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ywMuYwm.jpg

edit5: de griep lijkt een andere fase in te gaan, zwaar verkouden nu dus even geen geknutsel }:O

[ Voor 63% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

K6-3+ 450 is een mooie basis om de pentium 2 zich te laten verslikken :D
Voltage op 2.3, bus op 110 en multiplier naar 5.5, kun je lachen :D

Heb je de kabels nog een beetje er in gekregen? Of was de griep sneller?

Dan heb ik aan iedereen nog een leuke vraag: wat doen jullie met de voorraad oude diskettes?
Ik heb er staat ook zo'n 500 op reserve en ga ze echt niet allemaal gebruiken voor ze allemaal rot zijn. Ik geef er tegenwoordig bij iedere verkochte retro bak maar een set mee
:')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:37:
K6-3+ 450 is een mooie basis om de pentium 2 zich te laten verslikken :D
Voltage op 2.3, bus op 110 en multiplier naar 5.5, kun je lachen :D
Bus op 75Mhz is eerst wel spannend genoeg op dit bord :P
Heb je de kabels nog een beetje er in gekregen? Of was de griep sneller?
Heb 'm eerst aan de kant gezet.
Eerst de 5 volt van de floppy connector die spontaan losliet (nieuwe voeding nota bene :D) en vervolgens een lange maar goedkope Chinese IDE-kabel waar de stekkers van los kwamen toen ik even wat wilde veranderen. Letterlijk alle 3 de connectors bleven achter in bord, cd-rom en brander. Nog nooit meegemaakt, zo slap.

Moet nog even kijken naar de AWE64 want Windows geeft vreemde crashes met die kaart er in. Het zou kunnen dat de ISA bus te snel loopt nu, is een vermoeden, nog niet gecontroleerd want had er ff geen trek meer in ivm griep.
Dan heb ik aan iedereen nog een leuke vraag: wat doen jullie met de voorraad oude diskettes?
Ik heb er staat ook zo'n 500 op reserve en ga ze echt niet allemaal gebruiken voor ze allemaal rot zijn. Ik geef er tegenwoordig bij iedere verkochte retro bak maar een set mee
Ik heb nog een stuk of >20 verzegelde doosjes met nieuwe diskettes (3M / TDK / Sony / Fujitsu) en af en toe gaat er weer 1 open.

Gebruikt liggen er nog een stuk of 200 in doosjes en bakken maar die zijn deels ook voor MSX 2 met games, dus die gebruik ik niet voor de PC.

edit: zijn de emoticons anders of ligt dan aan hier?

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die CD/DVD/HDD zou ik persoonlijk iets anders verdelen:
IDE1: meester HDD, slaaf CD-ROM
IDE2: meester CD-brander, slaaf evt een ZIP/LS120/tape/CF

Met de brander op IDE2 zorg je dat de kans op een buffer underrun nog kleiner wordt. De primaire IDE is 'druk' maar kan door de snelheid prima zijn werkdruk verdelen om zaken op tijd naar RAM te schrijven. Van RAM naar de beduidend kleinere buffer op de brander (als deze er al is) moet vrij constant blijven dus minder ruimte om werkdruk te verdelen.

De K6-3 op 75x6 maakt 'm zelfs in-spec... een zeldzaakheid! Zover ik me kan herinneren is iedere K6+ die ik in een desktop tegenkwam zwaar overgeklokt :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb helemaal geen keus: ik kan maar moeilijk spullen weggooien en ik verkoop eigenlijk nooit in retro-spullen, dus ik heb voornamelijk alle diskettes uit mijn jeugd nog gewoon. :+
Toen ik afgelopen zomer met een van de retrobakken aan het prutsen was probeerde ik een diskette die ik zeker medio 95 al veel gebruikte, want daar stond Blues Brothers op en daar had ik in mijn jeugd veel lol van. Ik verwachtte eigenlijk niet dat ie nog zou werken, maar dat deed ie dus wel: ik kon alles gewoon op HD kopieren. Volgens mij zijn die dingen betrouwbaarder dan CD's want ik heb ook CD's die ik eind jaren 90 brandde, die het nu niet meer doen (hoewel er ook wel schijfjes bij zijn die het nog wel doen geloof ik). :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:45:
Die CD/DVD/HDD zou ik persoonlijk iets anders verdelen:
IDE1: meester HDD, slaaf CD-ROM
IDE2: meester CD-brander, slaaf evt een ZIP/LS120/tape/CF

Met de brander op IDE2 zorg je dat de kans op een buffer underrun nog kleiner wordt. De primaire IDE is 'druk' maar kan door de snelheid prima zijn werkdruk verdelen om zaken op tijd naar RAM te schrijven. Van RAM naar de beduidend kleinere buffer op de brander (als deze er al is) moet vrij constant blijven dus minder ruimte om werkdruk te verdelen.
Zo zou ik het in 1997 ook gedaan hebben maar ik ga er toch niet meer mee branden en master/slave is qua kabelcomplexiteit veruit het makkelijkste ;) De CDD3610 zit er vooral in om nostalgische redenen (en omdat hij probleemloos CDR's leest).
De K6-3 op 75x6 maakt 'm zelfs in-spec... een zeldzaakheid! Zover ik me kan herinneren is iedere K6+ die ik in een desktop tegenkwam zwaar overgeklokt :P
Hoger dan 6x multiplier heb ik niet op dit bord. Het is natuurlijk sowieso al een bijzonderheid dat er een K6-3 op kan, toen het bord uitkwam zaten we nog wat rond de P1 MMX / K6 periode.

Heb verder geen grote haast met het systeem, heb m'n P3 al voor de 3D games van de 90's en de 386DX40 kan prima het oude spul aan (en anders heb ik nog de NuXT).

Eerst de griep de deur uit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2023 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Van 5.25" 360KB floppies heb ik hier ook een goede betrouwbaarheidscore. Meeste doet het gewoon.
Met 3.5" 1.44M diskette is het hier een stuk minder goed gesteld. Ik liep tegen wat meer leesfouten aan, al kreeg ik er zeker nog best een boel van af.

Waar ik echt van op keek is dat de 360KB floppen zich voor het overgrote deel keurig liet formatteren, terwijl de helft van de 1.44MB diskettes die ik geprobeerd heb zich niet zonder fouten liet formatteren. Nou heb ik op het moment wel waar één 3.5" drive aangesloten. Ik heb de diskettes die niet wilden niet in een andere drive geprobeerd. Kan de drive daarom niet uitsluiten, maar ik zou er van op kijken als het daar aan zou liggen. Zou verwachten dat ik dan niets of vrijwel niets zou kunnen beschrijven in plaats van de helft wel/niet.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ultraman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:05:
Van 5.25" 360KB floppies heb ik hier ook een goede betrouwbaarheidscore. Meeste doet het gewoon.
Met 3.5" 1.44M diskette is het hier een stuk minder goed gesteld. Ik liep tegen wat meer leesfouten aan, al kreeg ik er zeker nog best een boel van af.

Waar ik echt van op keek is dat de 360KB floppen zich voor het overgrote deel keurig liet formatteren, terwijl de helft van de 1.44MB diskettes die ik geprobeerd heb zich niet zonder fouten liet formatteren. Nou heb ik op het moment wel waar één 3.5" drive aangesloten. Ik heb de diskettes die niet wilden niet in een andere drive geprobeerd. Kan de drive daarom niet uitsluiten, maar ik zou er van op kijken als het daar aan zou liggen. Zou verwachten dat ik dan niets of vrijwel niets zou kunnen beschrijven in plaats van de helft wel/niet.
Met de Mitsumi drives leek het alsof de helft van m'n diskettes defect waren, terwijl het destijds wss ook is weggeschreven met een Mitsumi.
Met de Alps kon ik bijna alles nog probleemloos lezen, af en toe een hapering maar daar kwam hij wel voorbij.
Slechts 1 diskette was echt kaput maar wel een groter aantal dat ik niet meer zou gebruiken om wat op te bewaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:29

Daar zat ik vorige week ook over te denken, heb nog een ikea bak/lade vol met diskettes. Ga ik ze met de hamer slopen en weggooien, want op sommigen staat misschien nog wel oude data van voor 1999. Heb er eigenlijk geen trek in om ze allemaal schoon te maken. Kan er altijd een paar bewaren voor mijn oude snes copybox en de retro pc`s dacht ik.
Uiteindelijk alle diskettes in een andere bak, en achter de schuine kant op zolder, minste werk voor nu.
Weggooien is soms best lastig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Met diskettes die niet willen probeer ik meesal of ze iets doen in een LS120 drive. Die zijn toch iets robuuster dan menig andere FDD is mijn ervaring.
Alps en Sony heb ik ook een voorkeur voor als het geen LS120 is.
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:04:
[...]
Zo zou ik het in 1997 ook gedaan hebben maar ik ga er toch niet meer mee branden en master/slave is qua kabelcomplexiteit veruit het makkelijkste ;) De CDD3610 zit er vooral in om nostalgische redenen (en omdat hij probleemloos CDR's leest).
[...]

Hoger dan 6x multiplier heb ik niet op dit bord. Het is natuurlijk sowieso al een bijzonderheid dat er een K6-3 op kan, toen het bord uitkwam zaten we nog wat rond de P1 MMX / K6 periode.

Heb verder geen grote haast met het systeem, heb m'n P3 al voor de 3D games van de 90's en de 386DX40 kan prima het oude spul aan (en anders heb ik nog de NuXT).

Eerst de griep de deur uit ;)
De multiplier van 6 is een limiet van het hele ecosysteem. Nou ja, de vierde limiet dan.
Pentium ging tot een multi van 3.
MMX maakte van een 1.5 multi intern een 3.5 om toch nét die 233MHz aan te tikken.
K6 en Cyrix gingen verder: die haalden er een extra pinnetje bij om een multi van maximaal 5.5 aan te tikken.
De K6 met CxT hart haalde hetzelfde grapje uit als de MMX: die maakt intern van multiplier 2 een 6.

Nu zou er een destijds een extra stapje kunnen worden gemaakt door de multi van 2.5 en 3 uit te lezen als 6.5 en 7, maar dat is nooit gedaan.
Intel had het platform al lang vaarwel gezegd, Cyrix was op sterven na dood en AMD had zijn beruchte Athlon in de kookpot zitten. Daarbij was het platform klaar met opschalen door diverse beperkingen (bus, laatste cache, interne verbindingen, chipsets waren maxxxed out)
Er was simpelweg geen noodzaak om Super7 nog verder op te rekken.
Ultraman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:05:

Die ervaring heb ik ook met de 360 floppen en met de 720 diskettes. Ik vermoed dat het te maken heeft met de datadichtheid. Die is lager, met dezelfde hoeveelheid magnetische film. Dus mogelijk toegefelijker op kleine foutjes.

Ook valt het me op dat 1,44 disks van Immation en Fuji bij mij sneller de geest geven dan SKC, 3M of Sony. Noname heb ik gemengde ervaringen mee.
(bijzonder, want ik dacht altijd dat Immation uit de 3M fabriek kwam)
TheInsider schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Daar zat ik vorige week ook over te denken, heb nog een ikea bak/lade vol met diskettes. Ga ik ze met de hamer slopen en weggooien, want op sommigen staat misschien nog wel oude data van voor 1999. Heb er eigenlijk geen trek in om ze allemaal schoon te maken. Kan er altijd een paar bewaren voor mijn oude snes copybox en de retro pc`s dacht ik.
Uiteindelijk alle diskettes in een andere bak, en achter de schuine kant op zolder, minste werk voor nu.
Weggooien is soms best lastig :D
Lekker joh, een avondje Format A: /U draaien met het het zachte gezoem op de achtergrond, een lekker drankje er bij en op de achtergrond een paar platen van CCR en Guns 'n Roses :P
Zelf zou ik ze inderdaad bewaren en als je er eens een nodig hebt dubbel formatteren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Had een paar diskettes in zo'n opberg hoesje zitten (stof), wat ik toen altijd mee had naar school. Jaren later, zijn die diskettes helaas ietsje verbogen, waardoor ze niet meer goed kunnen ronddraaien (krijg er bijna geen beweging meer in, laat staan dat een drive dat nog kan).

Gelukkig niet veel inzitten, maar toch...

De andere diskettes in een plastic opbergcase zitten en die werken volgens mij allemaal nog wel.
Heb eerlijk gezegd steeds minder PC's met een floppydrive, vaak als ik data overzet gaat dat via USB, of (in het geval van de USB-loze PC's) haal ik even de schijf eruit en hang die als secondary in een andere PC om data over te zetten.

@BlueTooth76
de griep lijkt een andere fase in te gaan, zwaar verkouden nu dus even geen geknutsel
offtopic:
Toch geen corona? gaat ook weer behoorlijk in het rond helaas
zijn de emoticons anders of ligt dan aan hier?
Zijn inderdaad anders... viel mij ook al op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waterbeesje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:28:
Lekker joh, een avondje Format A: /U draaien met het het zachte gezoem op de achtergrond, een lekker drankje er bij en op de achtergrond een paar platen van CCR en Guns 'n Roses :P
Zelf zou ik ze inderdaad bewaren en als je er eens een nodig hebt dubbel formatteren.
FormatQM :Y
Met twee drives.
Zo heb ik hele reeksen 5.25" 360KBers gedaan in de 5150.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 12-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

BlueTooth76 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:08:
[...]

Met de Mitsumi drives leek het alsof de helft van m'n diskettes defect waren, terwijl het destijds wss ook is weggeschreven met een Mitsumi.
Met de Alps kon ik bijna alles nog probleemloos lezen, af en toe een hapering maar daar kwam hij wel voorbij.
Slechts 1 diskette was echt kaput maar wel een groter aantal dat ik niet meer zou gebruiken om wat op te bewaren.
Ik heb hem in mijn handen gehad om er wat stof uit te plukken. Die drive zat al sinds 1997 in de betreffende machine. Maar of het een Mitsumi is... zou best kunnen. Daarvoor zou ik de foto's er op na moeten slaan.
Heb sowieso nog een andere hier liggen, meen een Sony. En ergens in een doos ligt ook nog de 3.5" drive met 5.25" front uit mijn oude Commodore PC30-III (die ik helaas ooit heb weggegeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:45:
Had een paar diskettes in zo'n opberg hoesje zitten (stof), wat ik toen altijd mee had naar school. Jaren later, zijn die diskettes helaas ietsje verbogen, waardoor ze niet meer goed kunnen ronddraaien (krijg er bijna geen beweging meer in, laat staan dat een drive dat nog kan).

Gelukkig niet veel inzitten, maar toch...

De andere diskettes in een plastic opbergcase zitten en die werken volgens mij allemaal nog wel.
Heb eerlijk gezegd steeds minder PC's met een floppydrive, vaak als ik data overzet gaat dat via USB, of (in het geval van de USB-loze PC's) haal ik even de schijf eruit en hang die als secondary in een andere PC om data over te zetten.

@BlueTooth76
[...]

offtopic:
Toch geen corona? gaat ook weer behoorlijk in het rond helaas

[...]
Heb test gedaan, weet ook van wie ik het gekregen heb dus dat is een dubbele bevestiging.
Zijn inderdaad anders... viel mij ook al op.
Ah, het ligt dus niet aan mij }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:29

CCR moest ik even opzoeken hoor, en ken ik helemaal niet, wel de naam.
Guns 'n Roses kan ik wel van genieten.

Slopen van de diskettes is ook best zonde, net zoals schijven die soms door de shredder moeten ivm afspraken. Maar goed, een 2e Tonino is ook niet wat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

edit: zijn de emoticons anders of ligt dan aan hier?
Yep, dat is me ook opgevallen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met diskettes die niet willen probeer ik meesal of ze iets doen in een LS120 drive. Die zijn toch iets robuuster dan menig andere FDD is mijn ervaring.
Alps en Sony heb ik ook een voorkeur voor als het geen LS120 is.

[...]

Dit moet voor jou wel de ultieme muziek zijn voor een avondje diskettes formatteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oké, de TX97-E is niet stabiel in Windows, tenminste, niet zodra ik er wat hardware in druk.
Kan er probleemloos een uur een zware DOS-game of demo op draaien maar op PCI-gebied gaat er iets niet lekker.

Dus een P5A gepakt en die in de kast gehangen.
In 1x beeld, dus dat is hoopvol.

Wel een stukje uit de koeler moeten slijpen omdat de V550 net tegen de koeler aan kwam.

Maar je raadt het al...

De bracket voor hard- en diskdrives past niet meer want die komt tegen de koeler.

Soms is retro leuk... en soms...

edit: ik ga het eerst zo testen met een losse schijf. Als dat met alle kaarten er in toch stabiel blijkt te zijn, dan gaat er een stuk van die bracket af... Ben er klaar mee :P

edit2: BIOS revisie 1008 zat er nog in, CPU gaf 60 graden aan maar met de nieuwe 1011 Beta is het weer keurig 38 graden. Harddisk >32GB wordt ook gedetecteerd.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-10-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mogelijk zit het hem in de hogere bussnelheid op de Intel chipset? Meestal trekt die het wel maar het is toch buiten specificatie... En is de vrm geschikt voor de K6 serie, welke toch wat meer stroom trekt dan de MMX...
Vaag.

Met de P5A (en ook de -B versie) heb je een zeer stabiel platform. Beide P5A-B bieden die ik heb laten de k6-3+ 450 makkelijk op 110x5 lopen met 2,3v. En de TNT is daar een heerlijke kaart bij.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:25:
Mogelijk zit het hem in de hogere bussnelheid op de Intel chipset? Meestal trekt die het wel maar het is toch buiten specificatie... En is de vrm geschikt voor de K6 serie, welke toch wat meer stroom trekt dan de MMX...
Vaag.

Met de P5A (en ook de -B versie) heb je een zeer stabiel platform. Beide P5A-B bieden die ik heb laten de k6-3+ 450 makkelijk op 110x5 lopen met 2,3v. En de TNT is daar een heerlijke kaart bij.
Ik vermoed ook zoiets. Ooit test ik het wel eens met een standaard 233 MMX of iets dergelijks.

Inmiddels is de bracket al aangepast, kwam die blikschaar alsnog van pas.
Scherpe randen weggewerkt met een strip die ik nog had liggen, dat voorkomt bezoekjes aan de SEH.

edit: lijm loopt een beetje uit zo te zien }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cLrnh3f.jpg

Wat wel fijn is aan dit bord, is dat de socket zo vlak bij de rand zit dat de retentieclip van de CPU-koeler buiten het bord valt. Dat maakt de kans op het beschadigen van het bord bij het bevestigen van het bord iets kleiner.

Toen de Socket 472 / A (en in mindere mate ook S370) populair werd en veel van onze klanten zelfbouwers waren, kregen we regelmatig borden "defect" terug waar een dikke kras zat van een uitgeschoten koeler of schroevendraaier.
Sommige borden hadden daar een bescherming zitten of geen lijnen dus dan viel de schade mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g2qhrrE.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-10-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het mooie van dit bord is de locatie van de 'verborgen schroef' :p

Welke versie heb jij? Ik zie zonder onboard geluid, hoeveel cache?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:28:
Het mooie van dit bord is de locatie van de 'verborgen schroef' :p

Welke versie heb jij? Ik zie zonder onboard geluid, hoeveel cache?
Ja, die schroef onder de CPU idd :P

Cache nog niet bekeken, zal straks ff zien ;)

edit: 64K x 64 chip dus 512KB denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-10-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat is 512kB inderdaad :)
Er zijn verschillende versies qua cache in omloop, 512 en 1024 weet ik zeker, 2048 twijfel ik over en 256 dacht ik niet

Niet dat het met een K6+ nog iets uitmaakt... Die heeft zijn eigen L2 aan boord

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:00:
Dat is 512kB inderdaad :)
Er zijn verschillende versies qua cache in omloop, 512 en 1024 weet ik zeker, 2048 twijfel ik over en 256 dacht ik niet

Niet dat het met een K6+ nog iets uitmaakt... Die heeft zijn eigen L2 aan boord
Het zijn wel fijne bordjes, lekker geïntegreerd en snel.
Waterbeesje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Wil je Carmageddon II draaien, zou ik ook iets stevigers meebrengen dan een K6 of MMX :P
Om hier nog op terug te komen, net Carmageddon II gespeeld met de k6-iii+ en een V550 TNT kaart en dat draait best prima eigenlijk. Dus dat komt wel overeen met m'n herinnering uit die tijd.

Rond de tijd dat dat spel uitkwam ging ik ook al vlot van een Celeron 266@400MHz naar een 300@450MHz. Vooral de cache maakte daar een flinke sprong.
Maar ik had ook m'n K6 nog staan toen.

Nog weer later hadden we de S370 CPU's op hele luxe slot-converters. Mooie tijden.
En in 2001 ging ik naar een echte S370 P3 @ 800MHz.
Wat een snelheidsmonster was dat.

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-10-2023 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even deze hier onder de aandacht brengen: Dataherstel 100MB Zip drives met iOmega Z100

Er zitten hier vast wat mensen die daar goede ideeën over hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:09:
Even deze hier onder de aandacht brengen: Dataherstel 100MB Zip drives met iOmega Z100

Er zitten hier vast wat mensen die daar goede ideeën over hebben :)
Zip... Een zwarte vlek in mijn retro kennis :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De Quad-Flop controller getest. Het is een leuk stukje techniek, het werkt ook prima.
Maar het heeft extra resources nodig (IRQ / DMA) en in Windows 98SE is het hele systeem bezet als je er een diskette mee leest, al kan dat ook specifiek voor dit systeem zijn.

Al met al toch maar terug gegaan naar 2 drives (1,44MB / 1,2MB) en vind het zo eerst wel mooi.
De K6-III draait al een paar uurtjes 3DMark2k en '99 en dat lijkt allemaal dik in orde.

Er zit nu een budget TNT2-kaartje in, die net iets beter scoorde dan de V550.
Geluid wordt verzorgd door een AWE64 Gold en er zit een SB2 PCI-kaartje (NEC chipset) in voor wat modernere en snellere IO, zodat ik probleemloos m'n USB-sticks kan uitwisselen of een USB-muis kan aansluiten.

Al met al héél veel uren in deze machine gestopt en behoorlijk vaak van plan en hardware veranderd, zoals wel vaker met retro-builds }:O

Een goede blikschaar (Fiskars Pro) is ook nuttig gebleken als je met retro bezig bent :+ 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r04IkTa.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:09:
De Quad-Flop controller getest. Het is een leuk stukje techniek, het werkt ook prima.
Maar het heeft extra resources nodig (IRQ / DMA) en in Windows 98SE is het hele systeem bezet als je er een diskette mee leest, al kan dat ook specifiek voor dit systeem zijn.

Al met al toch maar terug gegaan naar 2 drives (1,44MB / 1,2MB) en vind het zo eerst wel mooi.
De K6-III draait al een paar uurtjes 3DMark2k en '99 en dat lijkt allemaal dik in orde.

Er zit nu een budget TNT2-kaartje in, die net iets beter scoorde dan de V550.
Geluid wordt verzorgd door een AWE64 Gold en er zit een SB2 PCI-kaartje (NEC chipset) in voor wat modernere en snellere IO, zodat ik probleemloos m'n USB-sticks kan uitwisselen of een USB-muis kan aansluiten.

Al met al héél veel uren in deze machine gestopt en behoorlijk vaak van plan en hardware veranderd, zoals wel vaker met retro-builds }:O

Een goede blikschaar (Fiskars Pro) is ook nuttig gebleken als je met retro bezig bent :+ 8)

[Afbeelding]
Quad floppy controller die het hele systeem bezet houdt. Op zich niet heel gek denk ik, heel veel fdd controllers houden niet van multitasken. Ook onboard dingen... Maar wel jammer dat ie moet wijken.

Ik vind het trouwens ook prachtig om te zien dat je de airflow stevig hebt aangepakt. De meeste systemen uit de K6 / P2 tijd hadden dat nauwelijks :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Quad floppy controller die het hele systeem bezet houdt. Op zich niet heel gek denk ik, heel veel fdd controllers houden niet van multitasken. Ook onboard dingen... Maar wel jammer dat ie moet wijken.
Het hele systeem bevriest zodra de drive bezig is, dat is net wat teveel van het goede ;)
Ik vind het trouwens ook prachtig om te zien dat je de airflow stevig hebt aangepakt. De meeste systemen uit de K6 / P2 tijd hadden dat nauwelijks :p
Haha, airflow is altijd goed.
Het is denk ik ook een deel van het behoud van je retro spulletjes.

Deze behuizing had voorin helemaal geen plaats voor een fan, dus dan gelijk maar het maximale dat mogelijk is ;)

Voor mij is het belangrijk dat de buitenkant origineel blijft maar als aan de binnenkant de zaag er in moet, dan is het zo.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-10-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Het hele systeem bevriest zodra de drive bezig is, dat is net wat teveel van het goede ;)

[...]

Haha, airflow is altijd goed.
Het is denk ik ook een deel van het behoud van je retro spulletjes.

Deze behuizing had voorin helemaal geen plaats voor een fan, dus dan gelijk maar het maximale dat mogelijk is ;)

Voor mij is het belangrijk dat de buitenkant origineel blijft maar als aan de binnenkant de zaag er in moet, dan is het zo.
Koeling... Hier staat momenteel een Compaq XE 466s aan. Dat ding heeft werkelijk geen enkele mogelijkheid om een redelijke koeling te bouwen. Zelfs de 486SX33 wordt iets warmer dan leuk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Koeling... Hier staat momenteel een Compaq XE 466s aan. Dat ding heeft werkelijk geen enkele mogelijkheid om een redelijke koeling te bouwen. Zelfs de 486SX33 wordt iets warmer dan leuk.
Is de fan in de voeding te vervangen door 1 met iets meer power? Of blaast dat sowieso al prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dat spul kon toen best goed werken zelfs met gebrekkige koeling.

Voor de grap een keer een Pentium 2 systeem in een kartonnen doos (formaat schoenendoos ongeveer) gebouwd, geen enkele fan erin (behalve dan die standaard op de CPU zelf zat, en de voeding), kijken hoe warm de boel zou worden / oververhitten.

Maar ding had nergens last van, beetje warm, maar niet dusdanig heet dat het gevaarlijk werd voor de hardware (had wel een thermometer in de 'behuizing' zitten om de temperatuur te checken).

Dingen zoals 486's worden toch heet, passief gekoelde CPU word toch zo'n 60 a 70ºC.
Maar dingen als de onboard VGA chip, die ook geen koeling heeft, werd ook 70ºC (gemeten met een IR thermometer), is dus vrij normaal voor die dingen.
Dat was dan bij m'n Digital DECpc , waar op de voeding na, geen enkele fan in zit (en standaard zelfs de CPU geen heatsink had :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Is de fan in de voeding te vervangen door 1 met iets meer power? Of blaast dat sowieso al prima?
Die blaast prima, niet zo stil uiteraard naar dat is in orde. Het systeem is gecompartimenteerd op een onverklaarbaar inzicht, waar vooral de harde schijf en ram wordt genoemd door luchtstroom en het deel met cpu nauwelijks :')

Het is inderdaad zo dat het erg lang goed gaat met deze chips en ze kunnen best wat hebben. De eerste DX2 series werden sinds ook zonder koelblok ingezet (!) En die lopen nog wat warmer dan deze SXjes.

Maar goed, masochist dan ik sinds ben: ik Windows 95 staat er bijna op. Van 14 diskettes xD

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

Maar goed, masochist dan ik sinds ben: ik Windows 95 staat er bijna op. Van 14 diskettes xD
Diskette nummer 12: Disk could not be read, Abort? Retry? Fail? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:06:
Up next: YouTube: 0x0018 - The Full Office 97 Floppy Experience

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nemesizz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:08:
[...]

Ga nu geen enge gevoelens geven. Zo vaak gehad :o

Hedendaags:
Een enkele keer een corrupte usb-stick die iets te lang gelegen had: stond niets spannends op.

Tegenwoordig doe ik alle data naar de cloud in tweevoud. Dan heb ik niet de zorgen of dat mijn data gelezen kan worden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:08:
[...]

Spijker... Kop..... Inderdaad op doek 12 wat slecht leesbare sectoren -_-

Maar na 3 pogingen leest ie geen en gaat door naar de volgen de... Tot het volgende cluster :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Ga nu geen enge gevoelens geven. Zo vaak gehad :o

Hedendaags:
Een enkele keer een corrupte usb-stick die iets te lang gelegen had: stond niets spannends op.

Tegenwoordig doe ik alle data naar de cloud in tweevoud. Dan heb ik niet de zorgen of dat mijn data gelezen kan worden. :)
Lokaal op pc, kopie op externe hdd en kopie op andere pc in de schuur :p

Mocht de toko affikken hoop ik dat de schuur nog overeind staat en vice versa. Als er een keer de hele wijk wegwaait heb ik wel grotere problemen :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Lokaal op pc, kopie op externe hdd en kopie op andere pc in de schuur :p

Mocht de toko affikken hoop ik dat de schuur nog overeind staat en vice versa. Als er een keer de hele wijk wegwaait heb ik wel grotere problemen :')
Goed argument (y) Misschien is jouw data verliezen nog te permitteren, maar ik run een bedrijf. Dan moet je absoluut zeker zijn van tastbare data (hetzij lokaal opgeslagen). De tweede cloudopslag bijwerken doe ik handmatig (louter via de browser). Elke folder een aparte encrypted-zip bestand en dan is het zo overzichtelijk.

Het voordeel van cloudopslag is dat hun verantwoordelijk zijn voor het 'correct' houden van jouw data. De kans op stille corruptie is dan nihil (de ergste vorm van datacorruptie die er is). Het bewaren van jouw data op cold storage kan corruptiegevoelig zijn op ten duur.

Ik kies dubbele zekerheid. Kan me niet heugen dat ik ooit data ben verloren. Het vergt discipline en het is saai, maar de geruststelling dat jouw data veilig staat geeft gemoedsrust. Je moet er wel iets voor doen en veiligheid van bedrijfsdata gaat voor. Gaat het dan mis dan doe ik iets niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hier ook een 8-bay NAS (8x 18TB in RAID6) op zolder en m'n "oude" 8-bay NAS (8x12TB in RAID6) in de garage als back-up. Voor ieder ook altijd een nieuwe spare disk klaarliggen.

Met de WDC RED 8TB's veel uitval gehad (de helft in 5 jaar), nu met de WD Ultrastar HC 550 serie geen problemen tot nu toe.

Het is puur voor de hobby, overigens }:O

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-10-2023 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:23:
Hier ook een 8-bay NAS (8x 18TB in RAID6) op zolder en m'n "oude" 8-bay NAS (8x12TB in RAID6) in de garage als back-up. Voor ieder ook altijd een nieuwe spare disk klaarliggen.

Met de WDC RED 8TB's veel uitval gehad (de helft in 5 jaar), nu met de WD Ultrastar HC 550 serie geen problemen tot nu toe.

Het is puur voor de hobby, overigens }:O
Het is altijd verstandig een back-up te hebben op welke manier dan ook ;)

Nu heb ik niet zo heel veel data en dan vooral tekstbestanden die zich heel goed laten comprimeren. Dat is 50 GB in 12 GB stoppen met zip. De tweede cloud bijwerken duurt nog geen half uur. Muziekje erbij en dan komt het wel goed.

Hier dus geen honderden gigabyte dat geback-upt moet worden. Heb je echt heel veel data dan is een NAS wel fijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:15

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik kreeg zaterdag een 15" ELO touchscreentje, redelijk modern ding met USB en serieel.

Dus wat doe je daarmee? Een Photoplay unit maken natuurlijk! Dat plan had ik al heel lang. Vroeger stonden die dingen in elke snackbar, maar toen had ik geen geld, dus verder dan een beetje op dat scherm drukken kwam ik niet. Op het grote boze internet vond ik een image van zo'n kast, en die dingen gebruikten van oudsher natuurlijk gewone PC hardware (een 486DX2 met een ESS AudioDrive geluidskaart en een ELO touchmonitor).

Het AMD K6 testbarrel van zolder getakeld, image naar een disk gekopieerd, de DOS drivers van mijn ELO scherm incl calibratiegegevens erin gemeubeld en de ESS audiodriver vervangen voor de drivers van de Aztech geluidskaart die ik nog had liggen. En dat werkt feilloos! Hartstikke leuk om mee te spelen, en er hoeft geen geld in dus ik kan zoveel van de early-zeroes-vibe genieten als ik wil. Voor zo lang het duurt dan want de 4GB Quantum disk die ik gebruikt heb is actief stervende.

Nu dit proof of concept werkt heb ik ook gelijk een doel voor een van de stapel single board computertjes die ik een keer van een collega heb gekregen. Die zijn voorzien van 133Mhz AMD 5x86 CPU's. Compactflash (of DiskOnModule, of DiskOnChip) erop en een klein kastje ervoor maken. Instant Photoplay bartop!

Heb ook nog een ESS AudioDrive klaarliggen uit een oude Compaq Deskpro, met versterkertje en speakeraansluiting (ging via moederbord)

Wordt vervolgd dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnN7rmRqDa3qrLy2Hn9g__Qb0k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bzsX8JL2l54Gs6ghqrzNdow.jpg?f=fotoalbum_large

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

offtopic:
Ik ken eigenlijk alleen die fruit automaten bij de snackbar... vroeger...lang geleden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:42:
offtopic:
Ik ken eigenlijk alleen die fruit automaten bij de snackbar... vroeger...lang geleden
Je zou fruitautomaten eerder bij de groenteboer verwachten.

In ander nieuws:

Vandaag een beginnetje gemaakt met het testen van m'n (NOS) Biostar MB-1433UIV rev.7
Direct een 5x86 133 er op gedrukt en ik had beeld.
Vanwege de lege ODIN kwam ik niet verder dan een loop naar het BIOS-scherm dus maar eens een "Necroware's nwX287 RTC module" geprobeerd.

Helaas had ik geen CR1225 batterij liggen dus nog niet getest of hij nu de klok vasthoudt.
Morgen komt er een zwikje lithiumcellen binnen.

Ooit in 1995 had ik dit bord ook en toen met een DX2/80 @ 100MHz en vermoedelijk later ook nog een tijdje de 5x86 133 @ 160MHz tot ik over ging naar PCI.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xgL875M.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-10-2023 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Je zou fruitautomaten eerder bij de groenteboer verwachten.
Ah je weet wel, die gok kasten, waar je 3 (of 4?) van die icoontjes op een rij moet hebben voor een prijs.
Las Vegas zit er vol mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Je zou fruitautomaten eerder bij de groenteboer verwachten
_O- _O- _O- _O- _O-
In ander nieuws:

Vandaag een beginnetje gemaakt met het testen van m'n (NOS) Biostar MB-1433UIV rev.7
Direct een 5x86 133 er op gedrukt en ik had beeld.
Vanwege de lege ODIN kwam ik niet verder dan een loop naar het BIOS-scherm dus maar eens een "Necroware's nwX287 RTC module" geprobeerd.

Helaas had ik geen CR1225 batterij liggen dus nog niet getest of hij nu de klok vasthoudt.
Morgen komt er een zwikje lithiumcellen binnen.

Ooit in 1995 had ik dit bord ook en toen met een DX2/80 @ 100MHz en vermoedelijk later ook nog een tijdje de 5x86 133 @ 160MHz tot ik over ging naar PCI.

[Afbeelding]
Die necroware replacement dingen heb ik nooit ervaren, laat maar weten hoe het werkt :D Ik ben van het type dat een openhartoperatie op zon Odin/Dallas/hoenogmeer uitvoert om een cr2032 houder er op te plakken.

Grappig hoe ooit de DX2-66 de standaard was, maar nu iedereen gelijk de dx5 er op plempt, omdat het kan :p
Maar mooi bordje!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:28:
[...]

_O- _O- _O- _O- _O-

[...]

Die necroware replacement dingen heb ik nooit ervaren, laat maar weten hoe het werkt :D Ik ben van het type dat een openhartoperatie op zon Odin/Dallas/hoenogmeer uitvoert om een cr2032 houder er op te plakken.
Ach ja, beide oplossingen hebben hun charmes ;)

Heb overigens andere soldeertin en daar ben ik niet heel blij mee.
Het is zonder lood en ik weet dat je dat ~25 graden warmer moet stoken maar ik krijg er geen mooie afwerking mee. Zelfs met de Louis Rossmann flux blijft het "kleven" ipv vloeien terwijl soldeer normaal gesproken mooi moet vloeien. Heb het ook nog op een oude print getest met diverse temperaturen maar ik ben er niet tevreden mee. En heb nog een volle rol van die rommel }:O Voor het aan elkaar solderen van een floppy stekker is het wel bruikbaar maar op een mobo is het niet heel fijn.

(en ja, ik ontvet en reinig alles tussen de handelingen door).

Heb nu een rolletje 63/37 (tin/lood) 0.4mm 490gram van Kester besteld. Vraag maar niet wat het kost :+
Met de vorige grote rol (label is er al af, geen idee maar er zat lood in) heb ik ~15 jaar gedaan, dus dan is het wel te verantwoorden.
Grappig hoe ooit de DX2-66 de standaard was, maar nu iedereen gelijk de dx5 er op plempt, omdat het kan :p
Maar mooi bordje!
Uiteindelijk was het ook de laatste CPU die ik er destijds op had.
Dit VLB bord is overigens van oktober 1995 dus dan mag het :)

edit: nu ik toch bezig ben, m'n Chinese budget soldeerstation (met te grote nozzles) gaat met vervroegd pensioen en er komt een...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JqmML35.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-10-2023 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Even een oude IBM pc opgestart.
Had nog een Pentium 2 liggen en heb die erin geprikt met drie reepjes geheugen van 96MB.
Na een nieuwe Cmos batterij kwam ik zonder problemen in Win 98.☺️
Ook nog een oude IBM muis gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44FKvq6cZ2ZBZQCX85N1f3qkl48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeZkEJgn3I7le7dWkxSfE6ie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98qEOPO_7FxN3g8JiXOhmKlKEfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJy2GbrV2yyXDboHoaKgT9xe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD5D8SlLsP-D1XpQswD2sxVkds4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thJTBGig8Zk5ub2uTgLqy4jQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RniDKahoonGS5UBqEJRXR44rSwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUGGUthzq7nYbQRMUPGSsDGj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksIkvEfCMgKZXg-iC5X4aUZb1Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBzhPoJWmsbxRuKgpE5TFq6e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPIzWippGZK62el4AC29OUiRjPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctbkUzRqUo4oIPgcLe84wbW5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:28:

Die necroware replacement dingen heb ik nooit ervaren, laat maar weten hoe het werkt :D I
Knoopcel er in, datum ingesteld en hij ging door!
Ben nu ff wat aan het prutsen met tooltjes in DOS om te zien of het bord alles doet wat het moet doen.
CPU wordt herkend als een DX4-Plus maar dat hoeft geen probleem te zijn en misschien is er nog een update voor.

edit: ingesteld als DX2 en dan gaat de multiplier keurig naar 4x. Hij ziet 'm nu als een DX4-Plus 132MHz maar in Checkit leest hij z'n snelheid wel uit zoals het is gejumperd. CPU wordt niet warm (fan draait niet), dus voltage zal ook goed staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K7G1Znh.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-10-2023 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:10:
Even een oude IBM pc opgestart.
Had nog een Pentium 2 liggen en heb die erin geprikt met drie reepjes geheugen van 96MB.
Na een nieuwe Cmos batterij kwam ik zonder problemen in Win 98.☺️
Ook nog een oude IBM muis gevonden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het blijven mooie systemen!
Die S3 videochip is niet heel spectaculair m.b.t. 3D performance maar op 2D / VESA een directe afstammeling van de 'de facto goto' chip van S3: de Trio64 :D
Staat de advanced power management uit in de BIOS? Een "u kunt de computer nu uitschakelen" is bij een P2 meestal niet van toepassing; deze zijn meestal ATX en daarmee is de voeding gestuurd door het moederbord.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Knoopcel er in, datum ingesteld en hij ging door!
Ben nu ff wat aan het prutsen met tooltjes in DOS om te zien of het bord alles doet wat het moet doen.
CPU wordt herkend als een DX4-Plus maar dat hoeft geen probleem te zijn en misschien is er nog een update voor.
Heerlijk, die vermeldingen van niet-ondersteunde processors :P
Mijn Aquarius bordje heeft een Cyrix 586 @ 100MHz en de bios rapporteert een 487SX-66
Datzelfde bord heeft trouwens ondersteuning voor de nooit uitgekomen DX3 :o
(moet ik nog eens mee spelen icm een DX2-66)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Het blijven mooie systemen!
Die S3 videochip is niet heel spectaculair m.b.t. 3D performance maar op 2D / VESA een directe afstammeling van de 'de facto goto' chip van S3: de Trio64 :D
Staat de advanced power management uit in de BIOS? Een "u kunt de computer nu uitschakelen" is bij een P2 meestal niet van toepassing; deze zijn meestal ATX en daarmee is de voeding gestuurd door het moederbord.

[...]

Heerlijk, die vermeldingen van niet-ondersteunde processors :P
Mijn Aquarius bordje heeft een Cyrix 586 @ 100MHz en de bios rapporteert een 487SX-66
Datzelfde bord heeft trouwens ondersteuning voor de nooit uitgekomen DX3 :o
(moet ik nog eens mee spelen icm een DX2-66)
Ik zal eens kijken wat hoe die staat. 👍🏻
Wat voor een 3D kaart zou hier het beste in passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DoubleDutch schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Ik zal eens kijken wat hoe die staat. 👍🏻
Wat voor een 3D kaart zou hier het beste in passen?
Zo te zien heb je alleen PCI beschikbaar in deze machine, dus daar geldt hetzelfde als voor de eerdere PCI-systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Best guess is hier een Voodoo 2 om het periode correct te houden en anders een TNT2 M64 :)
De andere kant op: een Matrox G200 zou hier ook zeker niet misstaan, zo maak je er een workstation class machine van.

Persoonlijk zou ik het met de onboard kaart doen; ik verwacht dat die op de AGP bus zit gekoppeld (of is dit een oude FX chipset?)

Dit is sowieso geen gaming systeem. Nooit geweest en nooit zo bedoeld ;) De Pentium 2 is voor zijn tijd zeker capabel en 3x 32MB RAM is 3x de standaard van de tijd. Een stevige kantoormachine :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Misschien een gekke vraag,wat is het verschil tussen de onboard GPU en die van de tweede foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86wQPY4OlRlCcUsk3by8w2buO4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dd0j6v90pnmnfxsh4sM1Gjc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k0l3gHI8Fl7Bz4OWo7KUlhP7pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ4fj4EKFERnv9uiutGRp0ro.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:30:
Misschien een gekke vraag,wat is het verschil tussen de onboard GPU en die van de tweede foto?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gekke vragen bestaan niet, enkel gekke antwoorden :P

Maar het grote verschil is dat de ene onboard is en de andere op een insteekkaart.
Ik kan niet in het moederbord kijken, maar ik verwacht dat de onboard kaart op de AGP bus zit aangesloten, elektrisch dus hetzelfde als wat je met de insteekkaartjes kunt doen.

Mogelijk wijkt het geheugen af qua grootte en snelheid (ik was ff te lui om goed te bekijken) en kan de BIOS extensie van de kaart andere timings / MHz voor geheugen en GPU aanhouden. Maar dat kan ook al tussen de twee AGP kaartjes verschillen en is niet specifiek voor onboard.

Onboard heeft meestal als _enige_ nadeel dat het vervangen/upgraden lastig is. Verder presteert het in potentie net zo goed met eigen geheugen. Niet te verwarren met integrated video, welke het RAM deelt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ah thx, duidelijk. 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hee @DoubleDutch, als ik het goed zie is dit jouw bordje:
https://theretroweb.com/m...300-type-6561,-6591,-6872

Dan is dat bruine slot 'onderin' gewoon een AGP poort en kun je daar wèl een vlottere kaart in steken!
Ik zou dan eens kijken naar een Geforce 4 MX440. Dat is wel het ultieme dat zeker binnen de limieten van een VRM op dit soort bordjes komt. Zwaardere kaarten zoals de Geforce 2 GTX of Gf4 Ti zullen mogelijk het bord opblazen :(

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterbeesje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:33:

Dan is dat bruine slot 'onderin' gewoon een AGP poort en kun je daar wèl een vlottere kaart in steken!
Ik zou dan eens kijken naar een Geforce 4 MX440. Dat is wel het ultieme dat zeker binnen de limieten van een VRM op dit soort bordjes komt. Zwaardere kaarten zoals de Geforce 2 GTX of Gf4 Ti zullen mogelijk het bord opblazen :(
Ik zal er eens naar kijken,thx. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie 86C366, 86C368 en 86C365 als typenummer staan. Snelle google:
https://www.3dpchip.com/3dp/S3/3D/Trio3D.php

Die 68 is dus een Trio3D/2x chip en daar ziten wat verschillen tussen, o.m. AGP support en not wat andere (nieuwe) features. Zie https://vintage3d.org/trio3d.php#sthash.e9YxfWfC.dpbs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@DoubleDutch Met ziek in bed veel posts gemist, maar damn wat een hoop leuke bakken heb je hier gedeeld. Echt heel gaaf.

Ga je ze weg doen, ga je er een retro LAN party mee houden, in een magazijn verstoffen? :P

C:\>_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:43:
@DoubleDutch Met ziek in bed veel posts gemist, maar damn wat een hoop leuke bakken heb je hier gedeeld. Echt heel gaaf.

Ga je ze weg doen, ga je er een retro LAN party mee houden, in een magazijn verstoffen? :P
Prive museum beginnen uiteraard :9~

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
@The Eagle thx voor de info.

@Vinnie Beterschap kerel, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee ga doen, vind het leuk om ze weer aan de gang te krijgen, vond het op jonge leeftijd altijd fascinerend hoe mijn oom elke keer mijn pc een upgrade gaf,mijn eerste pc was een Pentium 1 en alles daarvoor heb ik niet echt mee gekregen.
Misschien dat ik wel wat te koop zet. 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:21:
@The Eagle thx voor de info.

@Vinnie Beterschap kerel, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee ga doen, vind het leuk om ze weer aan de gang te krijgen, vond het op jonge leeftijd altijd fascinerend hoe mijn oom elke keer mijn pc een upgrade gaf,mijn eerste pc was een Pentium 1 en alles daarvoor heb ik niet echt mee gekregen.
Misschien dat ik wel wat te koop zet. 🤔
Dat is het hè, je hebt straks 3x dit model, 4x dat model en dan vraag je je af wat je er mee moet als je de tweede bijna naar je zin hebt met bijna identieke hardware. Herkenbaar.
Daarom ben ik momenteel ook aan het snoeien, beetje bij beetje zorgen dat van ieder platform een of twee mooie modellen klaar staan en dat is het dan wel.

@Waterbeesje heeft ook een prive museum ingericht, en daartussen staan ook bijna-dubbelingen. Om die te houden heb ik goede redenen, maar ik bewaar geen 4 pentium 2 computers :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ze kunnen ook prima als boekensteun dienen :Y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28

Dat is goed mogelijk een AGP-poort, maar er zit een connector in de weg voor een "gewone" AGP kaart. Het lijkt erop dat er NLX kaarten in moeten. Een AGP-kaart met een ander shield en een uitsnede in de PCB, zoiets:
https://www.alancomputech...01-338110-00-33l1619.html

Ik heb ooit een Compaq Deskpro gehad waar deze kaarten in moesten. De smaken waren beperkt... heb voornamelijk ATi Rage 3D, Matrox G200 en Intel i740 gehad. Er schijnt ook een Matrox G400 in die vorm te zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Josefien schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Dat is goed mogelijk een AGP-poort, maar er zit een connector in de weg voor een "gewone" AGP kaart. Het lijkt erop dat er NLX kaarten in moeten. Een AGP-kaart met een ander shield en een uitsnede in de PCB, zoiets:
https://www.alancomputech...01-338110-00-33l1619.html

Ik heb ooit een Compaq Deskpro gehad waar deze kaarten in moesten. De smaken waren beperkt... heb voornamelijk ATi Rage 3D, Matrox G200 en Intel i740 gehad. Er schijnt ook een Matrox G400 in die vorm te zijn geweest.
Slotplaat er af, beetje hotglue, kabeltje door de opening frotten en klaar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, leuk speelgoed heb je daar :9~

Als je ziet hoe het allemaal veranderd is valt me dit op: die VGA kaarten hebben niet eens een heatsink en moderne videokaarten hebben 'nogal' een heatsink.

Ach we zijn net kinderen. Vroeger speelde wij met lego en nu met volwassen speelgoed. Lego of modden in een (retro)pc-case is bijna hetzelfde :P

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Houd ons op de hoogte :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kan dat? Nooit geweten dat je je moederbord kon opblazen met een te zware (qua vermogen) kaart.

Heb zelf wel een GF4 Ti 4400 in m'n 440BX bordjes gehad zonder problemen (kaart kon zowel in AGP 2x als 4X sloten, bord was uiteraard 2x, maar wel vaak op 89Mhz ipv 66Mhz >:) ).

Of is dat specifiek een OEM-bord-ding dat ze mogelijk kapot kunnen?

Heb op een Radeon 9600 TX wel een power connector zitten voor 'unpowered AGP slots' ...
Maar dat ding past dan weer fysiek niet in oude AGP 2x sloten (nokje zit net aan de andere kant), dus past alleen in AGP4x en 8x sloten.
Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste